Diezelfde gehaltes zijn buiten Nederland weer niet gevaarlijk. "Wetenschap"quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstof gehaltes zijn in nederland gevaarlijk hoog.
Hele gebieden zie je naar de kloten gaan je komt in het bos geen boom meer tegen.
De slangen, salamanders en boomklevers zijn met 50% afgenomen in waarneming.
Dit kan zo niet langer!
Gelukkig wordt er nu keihard ingegrepen met een minster van stikstof.
https://nos.nl/index.php/(...)rd-geen-andere-keuze
quote:Minister waarschuwt: “Stikstof zit straks overal in de atmosfeer”
Foto: YT CC
Als de overheid nu niet ingrijpt, zit er straks overal stikstof in de lucht. Die alarmerende boodschap komt van minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof.
Tijdens een bezoek aan de website Wikipedia is de minister zich naar eigen zeggen ‘rot geschrokken’. “Maar liefst 78 procent van de atmosfeer rond onze planeet bestaat uit stikstof. Veel mensen weten dat niet. Je kunt erop wachten dat die rotzooi ook naar ons land waait. Het zou mij niet verbazen als er straks overal stikstof in de lucht zit”, aldus de minister.
Volgens Van der Wal moet het kabinet met een plan van aanpak komen: “Allereerst moet het voor de burger volstrekt duidelijk zijn wie ik eigenlijk ben. Daarnaast moet de politiek nog eens kritisch kijken naar de lucht. Als je aan Nederlanders vraagt wat ze het liefst inademen, dan zegt vrijwel niemand: stikstof. Ik vind dat de politiek daarnaar moet luisteren. Ik droom van een atmosfeer die weer voor de volle honderd procent bestaat uit zuurstof.”
Jij begrijpt er geen poep van. Bomen doen het lekker op stikstof. Maar men heeft aan de tekentafel besloten dat heide toffer is en toen hadden wij een probleem.quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Hele gebieden zie je naar de kloten gaan je komt in het bos geen boom meer tegen.
Het irriteert mij mateloos. “De natuur gaat kapot” “We moeten nu iets doen voor het te laat is”quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Diezelfde gehaltes zijn buiten Nederland weer niet gevaarlijk. "Wetenschap"
Ja dat weet ik…quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:42 schreef maan_man het volgende:
[..]
Jij begrijpt er geen poep van. Bomen doen het lekker op stikstof. Maar men heeft aan de tekentafel besloten dat heide toffer is en toen hadden wij een probleem.
Geld verdienen voor de BV Nederland...quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:48 schreef de_boswachter het volgende:
Maar de zware industrie rookt lekker verder!!!!!
Natuur?quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb je er een, zie je nou, hele natuur gaat eraan er MOET heide groeien, anders zijn we verloren met pijpestrootje.
https://www.telegraaf.nl/(...)gen-vanwege-stikstofquote:Op woensdag 8 juni 2022 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ofwel: boerenland gaat geconfisqueerd worden om vol te bouwen.
Zie je, kan in een zinnetje
Ja dat zeg ik; er moet en zal beton gestort worden.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)gen-vanwege-stikstof
Geloof ik niet.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuur?
Met dit VVD-plannetje wordt gewoon ruim baan gemaakt om boerenland afhandig te maken en 'progressie' te boeken. Lees: volstouwen met wanstaltige nieuwbouw, bedrijventerreinen en andere hoogaltaren van de 'oneindige economische groei'.
ja, dat is echt de trend ja...quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geloof ik niet.
Is doorgedraaide boswachter gebrabbel.
Dat is het punt: dat komt door de BOEREN met hun LAND!!! Als we die nu uitkopen komt er heel veel ruimte vrij voor natuur betonquote:Op woensdag 8 juni 2022 22:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Waarom stokt het dan OOK nog de woningbouw?
https://www.volkskrant.nl(...)-schroeven~bbdc21cc/
... lees het artikel anders even...quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom heeft de bouw dan net zoveel last van die regeltjes?
Neeh nu spreekt je anti VVD hart die denkt dat alles om de economie draait.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... lees het artikel anders even...
Als die ruimte er is, kunnen er ook weer vergunningen worden uitgegeven voor de bouw van wegen en gebouwen, die nu stilliggen.
Rara op welke ruimte ze eigenlijk doelen.
quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Neeh nu spreekt je anti VVD hart die denkt dat alles om de economie draait.
Dit gaat echt over behoud van niet bestaande natuur, door volk met groene hoedjes wat niks beters te doen heeft.
Letterlijk ja.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:14 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Bij n hondendrol per hectare is de stikstofnorm reeds overschreden.
Lokaal zie ik dit hier ook. Natuur dit, natuur dat, groen zus, groen zo. Ondertussen heeft men het halve bos omgehakt voor rijtjeshuizen van een miljoen euro per stuk. Tegenstrijdig gebrabbel allemaal.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuur?
Met dit VVD-plannetje wordt gewoon ruim baan gemaakt om boerenland afhandig te maken en 'progressie' te boeken. Lees: volstouwen met wanstaltige nieuwbouw, bedrijventerreinen en andere hoogaltaren van de 'oneindige economische groei'.
Gewoon een VVD-schaamlap zoals gewoonlijk.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Lokaal zie ik dit hier ook. Natuur dit, natuur dat, groen zus, groen zo. Ondertussen heeft men het halve bos omgehakt voor rijtjeshuizen van een miljoen euro per stuk. Tegenstrijdig gebrabbel allemaal.
Nee joh.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gewoon een VVD-schaamlap zoals gewoonlijk.
Let maar op: we krijgen een betonexplosie van jewelste straks. Voor de 'natuur'. Proest.
Het is dan ook de VVD die hier aan de macht is, tezamen met kleinere partijen die zo nu en dan een kleinschalig sociaal of groen projectje verzinnen dat ze dan wordt gegund, ergens op een troosteloos plein wat boompjes planten of een leesclubje in de bieb voor allochtone kinderen subsidieren enzo. Eigenlijk gewoon het landelijke beleid in het klein.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Let maar op: we krijgen een betonexplosie van jewelste straks. Voor de 'natuur'. Proest.
quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat is echt zo. De lucht om ons heen bestaat voor 78% uit stikstof, 21% uit zuurstof en nog wat andere gassen. Net als het CO2 probleem, een deel van die ene procent bestaat uit CO2. Als mensheid denken we dat door minder dan n procent CO2 in de lucht de hele wereld kapot gaat.quote:
Wetenschapper ArnosL legt uitquote:Op woensdag 8 juni 2022 22:56 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee, dat is echt zo. De lucht om ons heen bestaat voor 78% uit stikstof, 21% uit zuurstof en nog wat andere gassen. Net als het CO2 probleem, een deel van die ene procent bestaat uit CO2. Als mensheid denken we dat door minder dan n procent CO2 in de lucht de hele wereld kapot gaat.
Nee joh, stukje kennis dat ik tijdens een cursus over verbranding in cv ketels heb opgedaan. Ik heb helemaal niks met wetenschap, scheikunde of natuurkunde.quote:
Lekker man, in zo'n fantasiewereld leven dat je denkt dat we van 10% naar 50% van het land bebouwd kunnen gaan in no-time want muhmuhmuh. Dan hoef je ook helemaal niet meer te discussiren over onderwerpen, je herhaalt gewoon bij elk topic hetzelfde mantra over hoe alles bebouwd gaat worden als het grote boze kabinet hun zin krijgt! Heb je er ook geen last van dat je het dossier niet begrijpt.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuur?
quote:Op woensdag 8 juni 2022 23:02 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Lekker man, in zo'n fantasiewereld leven dat je denkt dat we van 10% naar 50% van het land bebouwd kunnen gaan in no-time want muhmuhmuh. Dan hoef je ook helemaal niet meer te discussiren over onderwerpen, je herhaalt gewoon bij elk topic hetzelfde mantra over hoe alles bebouwd gaat worden als het grote boze kabinet hun zin krijgt! Heb je er ook geen last van dat je het dossier niet begrijpt.
En wat wil je precies zeggen met je analyse dan?quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:59 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee joh, stukje kennis dat ik tijdens een cursus over verbranding in cv ketels heb opgedaan. Ik heb helemaal niks met wetenschap, scheikunde of natuurkunde.
Jij onderschat deze user zwaar, vriend.quote:Op woensdag 8 juni 2022 23:11 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
BETON BETON BETON! Nuttige toevoeging hoor!
quote:Als de overheid nu niet ingrijpt, zit er straks overal stikstof in de lucht.
We zijn er bijna!quote:Stikstof is een niet-metaal uit de stikstofgroep en een reukloos en kleurloos gas dat 78% van de aardatmosfeer uitmaakt.
Dat zijn 5 vragen, geen 2quote:Op donderdag 9 juni 2022 07:01 schreef Toine51 het volgende:
Een 2tal vragen komen er bij mij op;
Een minister van stikstof?
Echt?
....
Hoezo, baantjescarrousel?
Maar als er zo'n stikstofprobleem is hier, waarom nog steeds het open deur beleid hier in NL voor asielzoekers waar k weer voor gebouwd zal moeten worden?
Ja, wat willen ze nu?
Een druppeltje koningswater drinken is ook helemaal niet erg. Wat is een druppeltje nou tov de hoeveelheid water op aarde.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:56 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee, dat is echt zo. De lucht om ons heen bestaat voor 78% uit stikstof, 21% uit zuurstof en nog wat andere gassen. Net als het CO2 probleem, een deel van die ene procent bestaat uit CO2. Als mensheid denken we dat door minder dan n procent CO2 in de lucht de hele wereld kapot gaat.
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.quote:Op donderdag 9 juni 2022 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstofgas in de lucht is nog weer wat anders dan de gebonden stikstof die neervalt bij neerslag.
Maar dat terzijde.
Het stikstof probleem is veel kleiner dan we dachten!
https://www.pbl.nl/public(...)f-dan-eerder-gedacht
Trouwens wat is nou precies het grote probleem van stikstof, er groeit meer gras, meer bramen en brandnetel.
Sowhat?
Link op die zelfde pagina: https://www.rivm.nl/gcn-g(...)achterliggende-jarenquote:Op donderdag 9 juni 2022 19:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.
dat heeft iedereen wel door, maar sommige houden zich van de domme om slim over te komen....quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:03 schreef Makrelis het volgende:
Dat mensen nog steeds niet door hebben dat stikstof en stikstofverbindingen twee verschillende zaken zijn zeg.
Dat is daarnaast ook nog eens net rond de tijd dat er extra megastallen gebouwd werden aangezien het CDA dat toen graag wilde voor hun achterban.quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.
Maar daar staat weer niet wat te beweert.quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:38 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Link op die zelfde pagina: https://www.rivm.nl/gcn-g(...)achterliggende-jaren
Ja, deze blik vat het beleid van de afgelopen jaren wel goed samen.quote:
Ik ben er blij mee omdat er minder gedaan gaat worden in NL. Het maakt niet uit wat, als we maar minder gaan doen ben ik al blij.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Ik ben heel blij met de maatregelen van de overheid. Ongeacht de werkelijke bijdrage van de boeren en ongeacht de ernst van het probleem. Ik keur alle maatregelen goed die het aantal boeren in Nederland drastisch gaan doen verminderen. Minder boeren is meer groen is meer natuur. Want als er n misverstand is, dan is het dat boeren iets toevoegen aan 'de natuur'. Integendeel.
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben er blij mee omdat er minder gedaan gaat worden in NL. Het maakt niet uit wat, als we maar minder gaan doen ben ik al blij.
Nee hoor dat hoeft nietquote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:19 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
[..]
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.
Wel voor ons milieu ja...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:19 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
[..]
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.
O, de huidige intensieve, grootschalige manier van werken binnen een groot deel van de agrarische sector (waarvan de consument natuurlijk de aanjager is) is ongetwijfeld niet goed voor het milieu. Maar zelfs dat bewaart nog altijd meer van het Nederlandse landschap dan onteigening zou doen. Minder boeren is minder groen is meer beton. Ik zou me niet door het modewoordje "natuur" laten misleiden. Er moet gebouwd worden, en boeren van hun grond zetten is de snelste manier om dat te realiseren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Ik ben heel blij met de maatregelen van de overheid. Ongeacht de werkelijke bijdrage van de boeren en ongeacht de ernst van het probleem. Ik keur alle maatregelen goed die het aantal boeren in Nederland drastisch gaan doen verminderen. Minder boeren is meer groen is meer natuur. Want als er n misverstand is, dan is het dat boeren iets toevoegen aan 'de natuur'. Integendeel.
Liever geagglomereerd beton dan aftandse stallen, rommelige boerenerven en vervallen boerenwoningen omgeven door afgerikte rechthoekige weilandjes met een kunstmatig slootje eromheen. Als je dat natuur of groen noemt, dan draagt mijn achtertuin ook bij aan het groen in Nederland.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O, de huidige intensieve, grootschalige manier van werken binnen een groot deel van de agrarische sector (waarvan de consument natuurlijk de aanjager is) is ongetwijfeld niet goed voor het milieu. Maar zelfs dat bewaart nog altijd meer van het Nederlandse landschap dan onteigening zou doen. Minder boeren is minder groen is meer beton. Ik zou me niet door het modewoordje "natuur" laten misleiden. Er moet gebouwd worden, en boeren van hun grond zetten is de snelste manier om dat te realiseren.
Haha! En je achtertuin heeft zeker kunstgras?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:19 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Liever geagglomereerd beton dan aftandse stallen, rommelige boerenerven en vervallen boerenwoningen omgeven door afgerikte rechthoekige weilandjes met een kunstmatig slootje eromheen. Als je dat natuur of groen noemt, dan draagt mijn achtertuin ook bij aan het groen in Nederland.
Nee hoor, ik heb een keurig 2-onder-1-kap achtig rechthoekig tuintje met echt gras, een paar struiken en bloemperkjes. Maar ook een pad, een schutting en een overkapping.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Haha! En je achtertuin heeft zeker kunstgras?
O ja. Nee, dan snap ik dat je liever geagglomereerd beton ziet. Ik heb zelf de grond achter mijn huis volgestort met asfalt en er een mini-parkeerplaats van gemaakt, want dat is nog altijd beter dan dat nepgroen van wat men met een modewoord "tuin" noemt. Dat leek me de enige rationele beslissing.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:45 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb een keurig 2-onder-1-kap achtig rechthoekig tuintje met echt gras, een paar struiken en bloemperkjes. Maar ook een pad, een schutting en een overkapping.
Omdat een weiland een groene kleur heeft en gras als bodembedekking heeft, wil het nog niet zeggen dat het iets met 'groen' (zoals de modeterm is) te maken heeft. Net zo min als een groepje geoormerkte koeien heel weinig met natuur te maken heeft.
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O ja. Nee, dan snap ik dat je liever geagglomereerd beton ziet. Ik heb zelf de grond achter mijn huis volgestort met asfalt en er een mini-parkeerplaats van gemaakt, want dat is nog altijd beter dan dat nepgroen van wat men met een modewoord "tuin" noemt. Dat leek me de enige rationele beslissing.
Zitten ze ook in de EU?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:43 schreef 4-elements het volgende:
Hebben de landen om ons heen eigenlijk hetzelfde strenge stikstofbeleid?
Tristate City Network strekt zich uit over NL, een deel van Belgi en het roergebied in DLD.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:43 schreef 4-elements het volgende:
Hebben de landen om ons heen eigenlijk hetzelfde strenge stikstofbeleid?
Oh je bent serieusquote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:49 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Tristate City Network strekt zich uit over NL, een deel van Belgi en het roergebied in DLD.
De rest van de landen buiten dat gebied worden alleen maar gezien als onnozel gepeupel.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is dus een door de EU opgelegd beleid?quote:
quote:
Het plan? Ik weet niet of je kan kaartlezen, maar Nederland + Vlaamse Ruit + Dsseldorf/Dortmund/Keulen en omgeving heeft gewoon 30 miljoen inwonersquote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:26 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ja, dit is al jaren het plan. Ongelofelijk dat mensen dat niet weten.
Er zijn EU-brede afspraken om de natuur en leefomgeving te beschermen tegen ongeremde industrile groei. Je mag zogezegd niet parasiteren op je eigen land voor financieel/economisch gewin. Nederland voldoet het slechtst aan de gemaakte afspraken, al decennia, dus de veranderopgave zal hier groter zijn dan elders.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:59 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is dus een door de EU opgelegd beleid?
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:28 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Er zijn EU-brede afspraken om de natuur en leefomgeving te beschermen tegen ongeremde industrile groei. Je mag zogezegd niet parasiteren op je eigen land voor financieel/economisch gewin. Nederland voldoet het slechtst aan de gemaakte afspraken, al decennia, dus de veranderopgave zal hier groter zijn dan elders.
Natuurlijk is dat oneerlijk. Maar de EU is er natuurlijk niet voor Nederland; uiteindelijk gaat het om de grotere landen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:32 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:34 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat oneerlijk. Maar de EU is er natuurlijk niet voor Nederland; uiteindelijk gaat het om de grotere landen.
Wat wij moeten doen is, naast deze discussie over stikstof, ook eindelijk eens de discussie voeren over hoeveel inwoners we eigenlijk in Nederland willen. En dan een zeer streng immigratiesysteem met werkvergunningen etc. Maar daar heeft de politiek weer veel minder haast mee.
Hoe meer boeren stoppen hoe beter. Het is 2% van de mensen die 66% van de grond in ons (dichtbevolkte) land gebruikt. Voor eigen gewin he! Denk niet dat die boeren een liefdadigheidsinstelling zijn. Als ze in Spanje meer voor hun bieten krijgen dan crossen ze hun bieten gewoon naar Spanje hoor. Ik snap niet waar die sympathie voor boeren vandaan komt. Echt niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.
Maar dat is weer niet policor. Boertje pesten blijkbaar wel.
Laat die protesten maar komen.
Het aantal inwoners in Nederland staat met uitstoot los van het feit dat de nederlandse landbouw 80% van de opbrengst exporteert.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.
Exact. Ik geloof meteen dat we iets aan uitstoot moeten doen, maar pak het dan op meerdere fronten aan. Een inkrimping van de veestapel is veel beter te verkopen als de overheid laat zien ook bereid is andere drastische maatregelen te nemen. Een immigratiepolitiek zoals in Denemarken bijvoorbeeld. Veiligelanders daadwerkelijk uitzetten en anders opsluiten.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat valt wel mee. De eisen werken sowieso per gebied, dus industrile landbouw naast een natuurgebied kan op dezelfde manier in Frankrijk niet als het in Nederland ook niet kan. De regels zijn niet soepeler of strenger per land.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:32 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.
En toch komen andere (vooral grotere) landen wl weg met het overtreden van EU afspraken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:04 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee, dat valt wel mee. De eisen werken sowieso per gebied, dus industrile landbouw naast een natuurgebied kan op dezelfde manier in Frankrijk niet als het in Nederland ook niet kan. De regels zijn niet soepeler of strenger per land.
Nee. En Nederland overtreedt deze regels al decennia. Net als die van de waterkwaliteit, overigens.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
En toch komen andere (vooral grotere) landen wl weg met het overtreden van EU afspraken.
Juist. Ik heb 0,0 sympathie voor ze. Als ze weer gaan demonstreren moet het leger worden ingezet. Ze denken echt dat ze alles kunnen maken met hun trekkers.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:59 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Hoe meer boeren stoppen hoe beter. Het is 2% van de mensen die 66% van de grond in ons (dichtbevolkte) land gebruikt. Voor eigen gewin he! Denk niet dat die boeren een liefdadigheidsinstelling zijn. Als ze in Spanje meer voor hun bieten krijgen dan crossen ze hun bieten gewoon naar Spanje hoor. Ik snap niet waar die sympathie voor boeren vandaan komt. Echt niet.
Nou eerder meer bouwgrond voor meer KOOP woningen. Daar is een gebrek aan.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Zullen we het anders even over het Stabiliteitspact hebben?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:10 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee. En Nederland overtreedt deze regels al decennia. Net als die van de waterkwaliteit, overigens.
Calimero-gedrag van Nederlanders altijd over de EU is sowieso een beetje lachwekkend als je bedenkt dat Nederland een van de toonaangevende landen is binnen de unie en zowel qua economie als inwoneraantal groter is dan de meeste andere landen binnen de EU.
Ah daar hebben we de vaste complotdenker weer die liever Brabanr tot de nok toe met varkens volgepropt wil.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ofwel: boerenland gaat geconfisqueerd worden om vol te bouwen.
Zie je, kan in een zinnetje
Bouwgrond is maar een klein deel van het bouwprobleem. Grootste probleem is dat heel veel bouw momenteel stilligt omdat er geen stikstofruimte is om de verbouwing uit te voeren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:18 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nou eerder meer bouwgrond voor meer KOOP woningen. Daar is een gebrek aan.
Juist daarom boeren weg ermee.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:33 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Bouwgrond is maar een klein deel van het bouwprobleem. Grootste probleem is dat heel veel bouw momenteel stilligt omdat er geen stikstofruimte is om de verbouwing uit te voeren.
Dat is niet het probleem als je gewoon zoveel mest over het land uitrijdt dat het wegstroomt in het water en daar verstikkend werkt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:30 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Zullen we het anders even over het Stabiliteitspact hebben?
Wat betreft die waterkwaliteit: wij zijn als Nederland de delta van Europa he; alles wat er in andere landen in de grote rivieren geloosd wordt, zit er bij ons nog in.
Het EP is niet alleen het minst machtige orgaan van de EU, dus het aantal zetels daar is niet eens zo heel relevant, maar je bent in je opsomming ook nog eens tactisch gestopt op het moment dat alleen Polen qua inwoneraantal ontbrak. Duitsland, Frankrijk, Itali, Spanje, Polen en dan komt Nederland al. Op 27 EU-landen zijn er dus maar 5 landen met meer inwoners, en maar 4 landen met een grotere economie. Maar oh wat zijn we klein en oh wat hebben we weinig te zeggen.quote:Daarnaast is die meetmethode enorm zwart-wit; als je op 1 van de tientallen criteria de norm niet haalt, is het resultaat meteen onvoldoende. En in een dichtbevolkt land als het onze is het vrijwel onmogelijk om op alle criteria een voldoende te scoren.
Wat inwoneraantal betreft: we zijn juist een van de kleintjes, vandaar dat we weinig zetels en nauwelijks inspraak in het EP hebben. Duitsland, Frankrijk, Itali, Spanje, etc.
De norm halen wordt helemaal niet makkelijker als er minder mensen in Nederland wonen als het grootste deel van de belastende uitstoot gewoon uit export-georienteerde, industrile sectoren komen. En die gaan echt niet krimpen in uitstoot als er opeens minder mensen in Woerden wonen. Waar dat rare idee toch vandaan komt...quote:Maar goed, dat is een gegeven waarbij we ons moeten neerleggen (hoewel een vorm waarbij je als netto betaler meer inspraak zou hebben dan een netto ontvanger mij meer aanspreekt).
Waar we naar toe moeten is minder inwoners in Nederland, dan hebben we weliswaar ng minder inspraak, maar wordt het wel makkelijker deze normen te halen.
Nou, ik vind wel dat, als we de landbouw/veeteelt/tuinbouwsectoren gaan afbreken, er van tevoren mag worden aangekondigd/besproken wat er met de grond gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah daar hebben we de vaste complotdenker weer die liever Brabanr tot de nok toe met varkens volgepropt wil.
Dat het EP het minst machtige orgaan is, maar tegelijkertijd het enige orgaan waarvoor we mogen stemmen, geeft al aan hoe waardeloos het systeem is. Maar goed.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem als je gewoon zoveel mest over het land uitrijdt dat het wegstroomt in het water en daar verstikkend werkt.
[..]
Het EP is niet alleen het minst machtige orgaan van de EU, dus het aantal zetels daar is niet eens zo heel relevant, maar je bent in je opsomming ook nog eens tactisch gestopt op het moment dat alleen Polen qua inwoneraantal ontbrak. Duitsland, Frankrijk, Itali, Spanje, Polen en dan komt Nederland al. Op 27 EU-landen zijn er dus maar 5 landen met meer inwoners, en maar 4 landen met een grotere economie. Maar oh wat zijn we klein en oh wat hebben we weinig te zeggen.
Los van het feit dat meer inwoners automatisch meer uitstoot betekent (zeker als je er zo’n 100.000 per jaar binnenlaat, wat meer dan er in Woerden wonen):quote:[..]
De norm halen wordt helemaal niet makkelijker als er minder mensen in Nederland wonen als het grootste deel van de belastende uitstoot gewoon uit export-georienteerde, industrile sectoren komen. En die gaan echt niet krimpen in uitstoot als er opeens minder mensen in Woerden wonen. Waar dat rare idee toch vandaan komt...
Dan is het zo opgelost!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:55 schreef Maverick_tfd het volgende:
Boeren gaan 22 juni weer actievoeren zie ik. Ik mag hopen dat ze alle trekkers in beslag nemen.
Niet echt want het gaat om lokale uitstoot en die komt voornamelijk van industrie en industrile landbouw.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:57 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Los van het feit dat meer inwoners automatisch meer uitstoot betekent (zeker als je er zo’n 100.000 per jaar binnenlaat, wat meer dan er in Woerden wonen):
Het klimaatprobleem is een ander probleem, namelijk globaal.quote:om het klimaat- en stikstofprobleem op te lossen zijn grote economische offers nodig.
Zo groot is de economische bijdrage van de boeren in Nederland niet. We redden het voorlopig nog wel dus.quote:Je noemt het zelf al: exporterende sectoren moeten fors kleiner of helemaal weg. Doordat we nog geen alternatieven voor de wegvallende fossiele energiebronnen hebben, zal het bedrijfsleven nog harder geraakt worden. Dat betekent dat we met z’n allen minder te besteden gaan hebben. Als je dan nog ets van een verzorgingsstaat overeind wil houden, moet het aantal mensen dat hiervan gebruik maakt omlaag.
Ik snap die haat niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:59 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Hoe meer boeren stoppen hoe beter. Het is 2% van de mensen die 66% van de grond in ons (dichtbevolkte) land gebruikt. Voor eigen gewin he! Denk niet dat die boeren een liefdadigheidsinstelling zijn. Als ze in Spanje meer voor hun bieten krijgen dan crossen ze hun bieten gewoon naar Spanje hoor. Ik snap niet waar die sympathie voor boeren vandaan komt. Echt niet.
Ik mag hopen dat ze de 2de kamer binnendringen en het de politici het werk onmogelijk maken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:55 schreef Maverick_tfd het volgende:
Boeren gaan 22 juni weer actievoeren zie ik. Ik mag hopen dat ze alle trekkers in beslag nemen.
En dat is priiiiima volgens de vvd66.quote:Op woensdag 8 juni 2022 21:48 schreef de_boswachter het volgende:
Maar de zware industrie rookt lekker verder!!!!!
Er zijn woningen nodig maar ook weet niet zoveel dat je "alles moet volbouwen"quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:42 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Nou, ik vind wel dat, als we de landbouw/veeteelt/tuinbouwsectoren gaan afbreken, er van tevoren mag worden aangekondigd/besproken wat er met de grond gaat gebeuren.
Alles volbouwen met woningen is de wens van Rob Jetten (hij zei ooit van Nederland een stadsstaat, een ‘Berlijn aan de Rijn’ te willen maken), maar dat zou ik zelf doodzonde vinden. Nog meer distributiecentra-dozen hebben we ook niet nodig. Laten we daar eerst maar eens plannen voor maken.
En dan? Gaat de BBB dan samen met de Farmers Defence Force een junta opzetten om het land te besturen?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ze de 2de kamer binnendringen en het de politici het werk onmogelijk maken.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ze de 2de kamer binnendringen en het de politici het werk onmogelijk maken.
quote:
Wat een verdraagzaamheid tegenover een beroepsgroep die al eeuwen aan het krimpen is.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het is geen haat... Er zijn gewoon te veel van.
Als je zoiets daadwerkelijk hoopt dan ben je gewoon een debiel. Bedenk even wat mensen die het oneens zijn met jouw favoriete politici dan ook zouden mogen doen als je zoiets goedkeurt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
ik denk 10% voor extra woningbouw, 10% voor recreatie en 10% Ebike fietspaden en kringloop boerenquote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:42 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Nou, ik vind wel dat, als we de landbouw/veeteelt/tuinbouwsectoren gaan afbreken, er van tevoren mag worden aangekondigd/besproken wat er met de grond gaat gebeuren.
Alles volbouwen met woningen is de wens van Rob Jetten (hij zei ooit van Nederland een stadsstaat, een ‘Berlijn aan de Rijn’ te willen maken), maar dat zou ik zelf doodzonde vinden. Nog meer distributiecentra-dozen hebben we ook niet nodig. Laten we daar eerst maar eens plannen voor maken.
Hoeveel bebouwd terrein (woningen, industrie, infrastructuur etc.) denk je dat er in Nederland precies is? Hint: Het is veel minder dan je nu waarschijnlijk denkt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:42 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
https://webwoordenboek.nl(...)land-is-bebouwd-2020quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoeveel bebouwd terrein (woningen, industrie, infrastructuur etc.) denk je dat er in Nederland precies is? Hint: Het is veel minder dan je nu waarschijnlijk denkt.
Laten we van de 13 % maar maximaal 20 % makenquote:Hoeveel procent van Nederland is bebouwd 2020?
Meer dan twee derde van de totale oppervlakte van Nederland is in gebruik als groene ruimte (68 procent), waarvan het merendeel agrarisch terrein is (54 procent van het totaal). Nederland bestaat daarnaast voor 19 procent uit water; 13 procent is bebouwd gebied.
Oh nee? Ter Apel barst uit zijn voegen en asielzoekers weigeren gebeurt nog stds niet dus er gaat flink gebouwd worden.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zijn woningen nodig maar ook weet niet zoveel dat je "alles moet volbouwen"
Dat wil helemaal niemand.
Dat is iets anders dan "alles volbouwen"quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:30 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Oh nee? Ter Apel barst uit zijn voegen en asielzoekers weigeren gebeurt nog stds niet dus er gaat flink gebouwd worden.
di e 25 miljard is niet nodig, maar als er nu eens goed gebouwd gaat worden dan komt dat ten goede aan de jonge nederlandse bevolking die een huis zoekt en niet aan een paar miljoen koeienquote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Het werd tijd. Gelukkig maar, het is totaal gestoord dat een handjevol boeren Nederland als afvalstation gebruiken om hun producten vervolgens voor meer winst aan het buitenland te verkopen. Genoeg boeren om zelfvoorzienend te zijn en de rest mag opdonderen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben, maar ik geef eerlijk toe dat dat mijn onderbuik is, is dat dit misbruikt gaat worden door milieuwappies om hun eigen agenda er doorheen te jassen. Want voor een deel daarvan gaat bijna niets ver genoeg.
In andere landen wordt de landbouwsubsidie door de regering verdeeld en krijgen de boeren nietsquote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:44 schreef GemMagic het volgende:
Nederland is een sterk onbetrouwbaar land waar je vergunningen niets waard zijn, de overheid bijna altijd zijn zin krijgt en zich verschuilend achter EU verdragen de duimschroeven verder aandraait. Slimme veehouders hebben al geschikt land verkocht voor realisatie van zonne- of windparken en zijn vertrokken naar het buitenland waar hun vak en bedrijf nog wel op een fatsoenlijke schaal kan plaatsvinden. Ik zal wel weer last krijgen van de protesten richting Den Haag, maar desalniettemin gun ik het mensen die hun eigen bedrijf nog willen verdedigen volledig.
Als je zo door je eigen overheid zonder overleg in je bestaan wordt aangevallen, is het logisch dat men in verzet komt. Aan de andere kant, voor de totale 32 miljard euro die voor de aanpak is uitgetrokken, kun je vast wel deals maken die voor sommige bedrijven aantrekkelijker zijn dan het gevecht met de overheid. Misschien nog even een paar stukjes Den Haag plat raggen met de trekker for old times sake en daarna toch maar het geld.
Nou ja, ook met die 13% voelt het land als druk en vol aan. Zeker in het westen lijkt het tegenwoordig een zeldzaamheid om open groen landschap aan te treffen waar je niet tegen hoogbouw aan de horizon zit aan te kijken of waar je niet constant verkeersgeluiden hoort. Meer woningen is domweg meer van zulke blikvervuiling, waarbij de steeds verder oprukkende nieuwbouw het steeds moeilijker maakt je te voelen alsof je "buiten" bent. Op die manier blijft er weinig van het plattelandsgevoel over.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoeveel bebouwd terrein (woningen, industrie, infrastructuur etc.) denk je dat er in Nederland precies is? Hint: Het is veel minder dan je nu waarschijnlijk denkt.
Kan allemaal, maar uitgangspunt is dat die mensen een bedrijf voeren en dat zij net als jij en ik recht hebben op een betrouwbare overheid die netjes met ze om gaat. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, weet niet of de 32 miljard genoeg is om voldoende vrijwillig stoppen te bereiken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In andere landen wordt de landbouwsubsidie door de regering verdeeld en krijgen de boeren niets
afschaffen die subsidies voor boeren
De overheid is niet onbetrouwbaar door regels toe te passen. Integendeel.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:50 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Kan allemaal, maar uitgangspunt is dat die mensen een bedrijf voeren en dat zij net als jij en ik recht hebben op een betrouwbare overheid die netjes met ze om gaat. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, weet niet of de 32 miljard genoeg is om voldoende vrijwillig stoppen te bereiken.
Maar wat mag het in stand houden van dat plattelandsgevoel allemaal kosten? Als dat ten koste gaat van zo'n beetje alle andere economische activiteiten en cruciale levenbehoeftes als huisvesting is de verhouding wel een beetje zoek toch?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:47 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, ook met die 13% voelt het land als druk en vol aan. Zeker in het westen lijkt het tegenwoordig een zeldzaamheid om open groen landschap aan te treffen waar je niet tegen hoogbouw aan de horizon zit aan te kijken of waar je niet constant verkeersgeluiden hoort. Meer woningen is domweg meer van zulke blikvervuiling, waarbij de steeds verder oprukkende nieuwbouw het steeds moeilijker maakt je te voelen alsof je "buiten" bent. Op die manier blijft er weinig van het plattelandsgevoel over.
dat kan toch niet, want vroeger was dat gevoel er ook, hadden mensen ook cruciale levensbehoeftes als huisvesting en was er ook economische activiteitquote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar wat mag het in stand houden van dat plattelandsgevoel allemaal kosten? Als dat ten koste gaat van zo'n beetje alle andere economische activiteiten en cruciale levenbehoeftes als huisvesting is de verhouding wel een beetje zoek toch?
Kort door de bocht. De overheid had zich veel sneller moeten realiseren wat de regels in eerste instantie zouden betekenen, zich van adequaat onderzoeken gebaseerd op metingen moeten vergewissen van de stand van zaken en vanuit die positie gefaseerd toe moeten werken naar de doelstelling die zij in verdragen is overeengekomen, daarbij de bedrijvigheid die daarmee sterk veranderd of verdwijnt over een langere periode moeten begeleiden naar de gewenste eindsituatie. Nu heeft men het eerst aan laten komen op 'het is crisis' en moet het binnen 1 jaar allemaal met de botte bijl. Dat vind ik niet betrouwbaar, maar goed, als je het alleen wilt bekijken als de overheid heeft beloofd de stikstofdepositie grenzen na te komen en doet dat nu, dus is zij betrouwbaar, tja, dat is wel iets enkelzijdig.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:52 schreef EinarBoe het volgende:
De overheid is niet onbetrouwbaar door regels toe te passen. Integendeel.
En daar heeft de rechtbank nu dus een streep door gezet dus we kunnen kiezen: Of de landbouw (en dan vooral veeteelt) op zijn huidige niveau in stand houden of woningbouw en andere economische activiteiten zijn doorgang laten zitten. Dat zijn de enige opties die er over zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat kan toch niet, want vroeger was dat gevoel er ook, hadden mensen ook cruciale levensbehoeftes als huisvesting en was er ook economische activiteit
nee hoor, de rechtbank heeft een streep door de PAS gezet, ik heb het daar niet over.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En daar heeft de rechtbank nu dus een streep door gezet dus we kunnen kiezen: Of de landbouw (en dan vooral veeteelt) op zijn huidige niveau in stand houden of woningbouw en andere economische activiteiten zijn doorgang laten zitten. Dat zijn de enige opties die er over zijn.
Dat zal best in goede overeenstemming gaan , net als de vissersquote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:50 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Kan allemaal, maar uitgangspunt is dat die mensen een bedrijf voeren en dat zij net als jij en ik recht hebben op een betrouwbare overheid die netjes met ze om gaat. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, weet niet of de 32 miljard genoeg is om voldoende vrijwillig stoppen te bereiken.
Jij denkt werkelijk dat de boeren overend gehouden worden door subsidiesquote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In andere landen wordt de landbouwsubsidie door de regering verdeeld en krijgen de boeren niets
afschaffen die subsidies voor boeren
Voor melkveehouders zijn subsidies zelfs zo'n 20% van hun omzet.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:17 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat de boeren overend gehouden worden door subsidies.!!!
Nou ja, prioritering van dit probleem en deze oplossing boven andere is op zich wel een politieke keuze.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar wat mag het in stand houden van dat plattelandsgevoel allemaal kosten? Als dat ten koste gaat van zo'n beetje alle andere economische activiteiten en cruciale levenbehoeftes als huisvesting is de verhouding wel een beetje zoek toch?
Maar welke andere oplossingen zijn er dan? Nog even los van het feit dat er al een reductie nodig is puur en alleen om aan de bestaande normen te voldoen voor je nog enige andere vergunningen kunt afgeven.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:21 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, prioritering van dit probleem en deze oplossing boven andere is op zich wel een politieke keuze.
afschaffen per onmiddelijk dan zien we wel wat er over blijftquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:17 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat de boeren overend gehouden worden door subsidies.!!!
Terechte zorgquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:28 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ties-van-boze-boeren
Gelukkig bepaal jij dat nietquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afschaffen per onmiddelijk dan zien we wel wat er over blijft
https://www.europa-nu.nl/(...)x=vl2gdhb0s7p4&tab=0
Jaren 30 vibesquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:31 schreef Tocadisco het volgende:
De politie kan daar toch bij handhaven? Het heeft ze ook nooit belet om Extinction Rebellion of die Coronawappies aan te pakken dus waarom zou het nu bij boeren dan niet kunnen.
Gewoon trekkers in beslag nemen, klaarquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:28 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ties-van-boze-boeren
Waarom? Omdat er voor boeren op dezelfde manier gehandhaafd zou worden als voor alle anderen? Lijkt toch elke keer wel een rode draad te zijn in deze hele ellende, dat boeren zich op de een of andere manier boven de wet voor gewone stervelingen verheven voelen (of dat nou milieuwetgeving is of het demonstratierecht).quote:
Als er toch n iemand is die zijn grote $%*^$#& bek moet houden over huisvesting dan is het wel de resident huisjesmelker van de Tweede Kamer.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:37 schreef Dutchguy het volgende:
[ twitter ]
Ik ken de context niet maar dan nog. "Weilanden leegtrekken".
Zeker. Maar het gaat nu even om de premier.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als er toch n iemand is die zijn grote $%*^$#& bek moet houden over huisvesting dan is het wel de resident huisjesmelker van de Tweede Kamer.
Nee, maar gezien de behaalde resultaten uit het verleden gaat dat wel die kant op hoor. Maar goed, dit is topic 6985 ondertussen al vwb stikstof, mijn mening omtrent dit verzonnen probleem mag wel bekend zijn ondertussen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:11 schreef Hexagon het volgende:
O, ik ben geen expert, maar ik neem aan dat er, zoals meestal wanneer er beleid moet worden gemaakt, wel alternatieven zijn, maar dat die te duur of te lastig worden gevonden. Inbreiden op kantoorruimtes, industrieterreinen, braakliggende stukken grond in de stad, efficinter omgaan met bestaande ruimte - en anderzijds boeren begeleiden naar een schonere bedrijfsvoering. Het heeft er toch wel de schijn van dat voor dat laatste niet veel moeite voor wordt gedaan omdat men het bouwland momenteel bijzonder goed kan gebruiken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar welke andere oplossingen zijn er dan? Nog even los van het feit dat er al een reductie nodig is puur en alleen om aan de bestaande normen te voldoen voor je nog enige andere vergunningen afgeeft.
Dat kunnen we voorkomen door de boerenstand grondig te reorganiseren. Veel minder boeren die schoner produceren. En dat betekend niet het einde van de boeren maar de redding, want wat er nu gebeurd (1 van de kleinste landen ter wereld is de op 1 na grootste voedselexporteur ter wereld) is onhoudbaar. Niet alleen vanwege milieu, maar vooral vanwege te weinig woon- en recreatieruimte voor 17 miljoen inwoners.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:47 schreef Iblardi het volgende:
En waar ik persoonlijk bang voor ben is dat dit hele gebeuren de boerenstand de nek omdraait, zodat we in de toekomst nog afhankelijker zullen worden van internationale constellaties omdat we niet eens meer in staat zijn ons eigen voedsel te produceren als het moet.
Een grasveld is geen landschap.quote:
Ik ben wel benieuwd naar hoe dat doorpakken eruit gaat zien. Hoeveel geld gaan boeren krijgen voor hun grond? Wordt er alternatieve huisvesting voor ze geregeld? Komen er omscholingsprogramma’s? Gaan we de veestapel versneld ruimen?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:43 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed de stikstofstruisvogels even een maandje laten uitrazen en daarna gewoon doorpakken.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een grasveld is geen landschap.
Ziet er leuk uit, maar niet dermate leuk dat het het waard is dat mensen tot hun 50e thuis moeten blijven wonen omdat er geen woonruimte voor ze beschikbaar is.quote:
Er zijn al weinig boeren. Ze hebben juist "te" veel land omdat ze een grootschalige en industrile bedrijfsvoering hebben. Dat dit naast onze andere meer of minder noodzakelijke activiteiten druk op het milieu legt is niet goed, en op dat gebied zouden aanpassingen wenselijk zijn; maar het lijkt me erg optimistisch om te verwachten dat verdere decimering door uitkoop en onteigening de kansen op een gezonde en levensvatbare boerenstand vergroot.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat kunnen we voorkomen door de boerenstand grondig te reorganiseren. Veel minder boeren die schoner produceren. En dat betekend niet het einde van de boeren maar de redding, want wat er nu gebeurd (1 van de kleinste landen ter wereld is de op 1 na grootste voedselexporteur ter wereld) is onhoudbaar. Niet alleen vanwege milieu, maar vooral vanwege te weinig woon- en recreatieruimte voor 17 miljoen inwoners.
Ik zou het je hebben gegeven omdat jij het bent, maar ik denk dat dat specifieke stukje lang geleden al is volgebouwd.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit, maar niet dermate leuk dat het het waard is dat mensen tot hun 50e thuis moeten blijven wonen omdat er geen woonruimte voor ze beschikbaar is.
Die woningnood kan ook bestreden worden door veel strengere immigratieregelingen. Waarom draait de overheid maar aan n knop?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ziet er leuk uit, maar niet dermate leuk dat het het waard is dat mensen tot hun 50e thuis moeten blijven wonen omdat er geen woonruimte voor ze beschikbaar is.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:16 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Die woningnood kan ook bestreden worden door veel strengere immigratieregelingen. Waarom draait de overheid maar aan n knop?
In dat stadium zitten we eigenlijk al, want we hebben veel te weinig (een tekort van zo'n 400.000 dacht ik) woningen voor de mensen die er nu al zijn, laat staan dat daar nog eens mensen bij komen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
En wat is de volgende stap als er na een paar weken weer woningen te kort zijn? Bepaalde groepen naar de gaskamers sturen zodat er weer woningen vrij komen?
Dat is waar maar het is natuurlijk geen onzin dat Nederland snelt groeit, volgensmij de snelste van de EU. We zitten al op 17.7 miljoenquote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
Het plan? Ik weet niet of je kan kaartlezen, maar Nederland + Vlaamse Ruit + Dsseldorf/Dortmund/Keulen en omgeving heeft gewoon 30 miljoen inwonersDit is dus geen dystopisch toekomstperspectief maar gewoon een realistische telling...
Mijn punt is: je moet aan meerdere knoppen draaien. Dus niet alleen meer aanbod creren (zoals men nu gaat doen door meer bouwen), maar ook voor een sterke vraagreductie zorgen door het beperken van immigratie. Nu is het dweilen met de kraan open.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
En wat is de volgende stap als er na een paar weken weer woningen te kort zijn? Bepaalde groepen naar de gaskamers sturen zodat er weer woningen vrij komen?
De autochtone bevolking krimpt al, dus dat zou niet nodig moeten zijn. Wel een compliment voor de originele invalshoek en het out-of-the-box, oplossingsgericht denken!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]![]()
Zolang we meer dan de helft van ons voedsel de grens over sturen, gaat het hartstikke goed met de boerenstand.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er zijn al weinig boeren. Ze hebben juist "te" veel land omdat ze een grootschalige en industrile bedrijfsvoering hebben. Dat dit naast onze andere meer of minder noodzakelijke activiteiten druk op het milieu legt is niet goed, en op dat gebied zouden aanpassingen wenselijk zijn; maar het lijkt me erg optimistisch om te verwachten dat verdere decimering door uitkoop en onteigening de kansen op een gezonde en levensvatbare boerenstand vergroot.
De autochtone bevolking, als in degenen die in Nederland geboren zijn, groeit nog. Niet hard, maar ze groeit wel nog. En zelfs als die zou krimpen zou het nog decennia duren voordat de bevolking voldoende gekrompen is om niet meer een tekort an honderdduizenden woningen te hebben.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:35 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De autochtone bevolking krimpt al, dus dat zou niet nodig moeten zijn. Wel een compliment voor de originele invalshoek en het out-of-the-box, oplossingsgericht denken!
Dus het gaat helemaal niet om de flora en fauna?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:59 schreef Tocadisco het volgende:
Is ook zo'n frame... Er wordt helemaal niet meer dan de helft van ons "voedsel" de grens overgestuurd. Of je moet tulpenbollen en melkmachines ook als voedsel gaan aanmerken ofzo.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zolang we meer dan de helft van ons voedsel de grens over sturen, gaat het hartstikke goed met de boerenstand.
Dan heb je dus het feitelijke probleem helemaal niet scherp he.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:43 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed de stikstofstruisvogels even een maandje laten uitrazen en daarna gewoon doorpakken.
Er gaat wel ontzettend veel vlees over de grens hoor.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is ook zo'n frame... Er wordt helemaal niet meer dan de helft van ons "voedsel" de grens overgestuurd. Of je moet tulpenbollen en melkmachines ook als voedsel gaan aanmerken ofzo.
Je hebt gemist dat WE momenteel niet kunnen bouwen omdat er geen stikstofruimte beschikbaar is, waardoor eventuele bouw overmatig de natuur (flora & fauna, jwz) belast?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus het gaat helemaal niet om de flora en fauna?
subsdies zijn nooit goed en zeker niet voor een deel economiequote:
ook datquote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gewoon trekkers in beslag nemen, klaar
laten ze die beesten dan daar volmesten alsjeblieft en dan hebben ze ook de stront daarquote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er gaat wel ontzettend veel vlees over de grens hoor.
Daar doelde ik ook niet op, maar ik had het bericht waar Starhopper op reageerde verkeerd gelezen en dacht dat haar opmerking over bejaarden en gehandicapten ging.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:40 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De autochtone bevolking, als in degenen die in Nederland geboren zijn, groeit nog. Niet hard, maar ze groeit wel nog. En zelfs als die zou krimpen zou het nog decennia duren voordat de bevolking voldoende gekrompen is om niet meer een tekort an honderdduizenden woningen te hebben.
Zaken zijn al snel complot en alt-rechts voor je, niet?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah daar hebben we de vaste complotdenker weer die liever Brabanr tot de nok toe met varkens volgepropt wil.
Een betonblokken kantoortuin nog minder.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een grasveld is geen landschap.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Er gaat wel ontzettend veel vlees over de grens hoor.
Dat zou best kunnen, want de locatie ligt nog steeds in een groen gebied. Laten we er maar zuinig op zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:48 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Van 200 jaar geleden.
[ afbeelding ]
Misschien nu meer zoiets?
Oh hoe schattig naef.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En wat is er precies mis mee? Wat is je punt?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:48 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Van 200 jaar geleden.
[ afbeelding ]
Misschien nu meer zoiets?
Nog zo'n dromer die werkelijk denkt dat boerenland omgezet zal worden in natuurlandschap.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Ik denk 100% beton.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk 10% voor extra woningbouw, 10% voor recreatie en 10% Ebike fietspaden en kringloop boeren
Misschien de grens dan eens dicht doen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 17:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Verlicht ons allen, Nostradamus van Belgi, en kom met een onderbouwde bron hoe het anders gaat gaan.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog zo'n dromer die werkelijk denkt dat boerenland omgezet zal worden in natuurlandschap.
Over misverstanden gesproken.
Dat is een zelf gecreeerd probleem wat door stichting Urgenda vakkundig is uitgebuit en door rechters die op de stoel van de politiek zijn gaan zitten dwingend is opgelegd.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:49 schreef EinarBoe het volgende:
Je hebt gemist dat WE momenteel niet kunnen bouwen omdat er geen stikstofruimte beschikbaar is, waardoor eventuele bouw overmatig de natuur (flora & fauna, jwz) belast?
Zoals iedereen die het dossier een beetje volgt ondertussen wel heeft meegekregen, heeft met name de intensieve veehouderij en schaalvergroting in de landbouw een funest effect op de algehele leefomgeving in Nederland, wat zich onder andere uit in drastische afname van biodiversiteit. Daarbovenop komt in dit geval dat die paar plukjes land die niet onder het juk van een of andere boer vallen, hier ook al aan ten prooi vallen om de vervuilende neerslag die vanuit de veestapel doordringt in de kwetsbare natuurgebieden. Zo bepaalt een handjevol boeren dus de absoluut treurige, monotone staat van het leven in dit land.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat is er precies mis mee? Wat is je punt?
Mijn onderbouwde bron is mijn eigen gemeente. Dat heb ik ook al eerder laten zien, maar voor Einar 'Begrijpend Lezen is Moeilijk' Boe kun je met bronnen, cijfers, statistieken, beeld- en geluidsmateriaal komen tot je een ons weegt, onze Einar blijft gewoon op dezelfde plek kleven.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:01 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Verlicht ons allen, Nostradamus van Belgi, en kom met een onderbouwde bron hoe het anders gaat gaan.
Waarschijnlijk komen er ook wel wat frisse, ruim opgezette woonwijken die worden doorsneden met wat braakliggende grond en een paar kanalen waarin een paar excuus-eendjes om stukjes brood mogen concurreren met de meeuwenzwermen die de oprukkende beschaving zijn komen vergezellen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk 100% beton.
Nou ja, minus dat hertenkampje, heb je in ieder geval je recreatie.
Ik tel nul linkjes en dus 0 bronnen? Goh, wat een verrassing weer.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn onderbouwde bron is mijn eigen gemeente. Dat heb ik ook al eerder laten zien, maar voor Einar 'Begrijpend Lezen is Moeilijk' Boe kun je met bronnen, cijfers, statistieken, beeld- en geluidsmateriaal komen tot je een ons weegt, onze Einar blijft gewoon op dezelfde plek kleven.
Alles heeft de laatste twee decennia in het teken gestaan van, bovenal, groei. Economische en demografische. Onderwijs, zorg, woningmarkt, arbeidsmarkt, alle geofferd aan het altaar van de Mammon, economische groei prioriteit nummer 1.
Maar nu is het uiteraard anders. De mogols van VVD66 gaan nu natuurlijk al die vrijgekomen gronden benutten voor prachtige 'robuuste natuur', hectare na hectare van schitterend groen, donzig smaragd en turquoise heerlijkheden... De natuur haar gang laten gaan, zeg maar.
Daar past slechts n reactie bij, dergelijke waanideen:
[ afbeelding ]
Vinex 2.0quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komen er ook wel wat frisse, ruim opgezette woonwijken die worden doorsneden met wat braakliggende grond en een paar kanalen waarin een paar excuus-eendjes om stukjes brood mogen concurreren met de meeuwenzwermen die de oprukkende beschaving zijn komen vergezellen.
Hectares aan schitterende natuur bijgekomen in Helmond, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:12 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ik tel nul linkjes en dus 0 bronnen? Goh, wat een verrassing weer.
Ah, het vandaag gepresenteerde plan is al uitgevoerd in Helmond? Was dat een soort proeftuin dan?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hectares aan schitterende natuur bijgekomen in Helmond, inderdaad.
Misschien eens dat grachtengordelpandje uitkomen en je doppen gebruiken.
Ja, dat zeg ik net. Mijn eigen gemeente. Is echt prachtig geworden, het buitengebied. Maar misschien gaan ze die robuuste natuur nog achter dat bedrijvencomplex realiseren?quote:
Ik zou het woord 'tuin' niet willen gebruiken in deze context.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:16 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ah, het vandaag gepresenteerde plan is al uitgevoerd in Helmond? Was dat een soort proeftuin dan?
Wat heeft gemeentelijk beleid precies met de landelijke aanpak stikstofproblematiek te maken?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik net. Mijn eigen gemeente. Is echt prachtig geworden, het buitengebied. Maar misschien gaan ze die robuuste natuur nog achter dat bedrijvencomplex realiseren?
binnenstedelijk bouwen zodat er binnen in de gemeente tenminste totaal geen natuur meer isquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat heeft gemeentelijk beleid precies met de landelijke aanpak stikstofproblematiek te maken?
Het is de opvatting van een stel lui die van mening zijn dat schrale heide en zandverstuivingen hier horen ipv bos, dat is het grote probleem. Nou, op een zandverstuiving zul je nogal wat "biodiversiteit" vinden he.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:11 schreef EinarBoe het volgende:
Zoals iedereen die het dossier een beetje volgt ondertussen wel heeft meegekregen, heeft met name de intensieve veehouderij en schaalvergroting in de landbouw een funest effect op de algehele leefomgeving in Nederland, wat zich onder andere uit in drastische afname van biodiversiteit.
Laat die monotome staat maar eens zien dan.quote:Daarbovenop komt in dit geval dat die paar plukjes land die niet onder het juk van een of andere boer vallen, hier ook al aan ten prooi vallen om de vervuilende neerslag die vanuit de veestapel doordringt in de kwetsbare natuurgebieden. Zo bepaalt een handjevol boeren dus de absoluut treurige, monotone staat van het leven in dit land.
Het is jou ook al duizend keer uitgelegd.quote:Maar dit weet je best, zoals je al zei voordat je zei dat je er niet verder op door zou gaan en nog 10 posts in een half uur plaatste, is dit pas het 6934e topic over stikstof, dus het is je allemaal vast al wel eens uitgelegd. Je kiest er gewoon voor om het te ontkennen.
Je heb het over naviteit maar je zou ook gewoon eens met een bron kunnen komen over hoe een land waarin tussen de jaren '90 en nu de totale bebouwing van 12 naar 13-14% is gegaan, dankzij deze stikstofplannen binnenkort naar 100% BETON is overgestapt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zou het woord 'tuin' niet willen gebruiken in deze context.
Maar tering jantje, wat een naviteit...
Oh het is in andere gemeenten inderdaad radicaal anders. Wat een schitterende natuurgebieden zijn er allemaal bijgekomen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat heeft gemeentelijk beleid precies met de landelijke aanpak stikstofproblematiek te maken?
Ah, alle gemeentes waren al uitvoerder van het vandaag gepresenteerde plan? Ik leer steeds meer bij! Dus eigenlijk is het plan dat vandaag werd aangekondigd, al jaren geleden ingevoerd door de gemeentes en het resultaat is te zien door uit het raam te kijken. Waar klagen de boeren dan precies over, want die zijn er toch nog steeds?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh het is in andere gemeenten inderdaad radicaal anders. Wat een schitterende natuurgebieden zijn er allemaal bijgekomen.
Wat je nog steeds niet leert is begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:22 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ah, alle gemeentes waren al uitvoerder van het vandaag gepresenteerde plan? Ik leer steeds meer bij! Dus eigenlijk is het plan dat vandaag werd aangekondigd, al jaren geleden ingevoerd door de gemeentes en het resultaat is te zien door uit het raam te kijken. Waar klagen de boeren dan precies over, want die zijn er toch nog steeds?
Ik sta echt te popelen om de bronnen waar jij uit put over hoe de toekomst van Nederland voor 100% uit BETON bestaat te gaan begrijpend lezen. Post ze maar even.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat je nog steeds niet leert is begrijpend lezen.
arme en schrale natuur , die komt nooit meer terug in een vruchtbare rivier deltaquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is de opvatting van een stel lui die van mening zijn dat schrale heide en zandverstuivingen hier horen ipv bos, dat is het grote probleem. Nou, op een zandverstuiving zul je nogal wat "biodiversiteit" vinden he.
[..]
Maar dat is wel de gewenste natuur want dat "heurt zo"... Waarom denk je dat ze de halve Veluwe aan het kappen zijn?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
arme en schrale natuur , die komt nooit meer terug in een vruchtbare rivier delta
al snij je alle koeien en varkens de strot af
Dit hele plan riekt naar Randstedelijke pretenties.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar dat is wel de gewenste natuur want dat "heurt zo"... Waarom denk je dat ze de halve Veluwe aan het kappen zijn?
Bij mijn weten heeft hij niet gezegd dat die overige 86% van het land volgegooid ging worden met beton. Een betonnen rivier stroomt trouwens ook niet zo lekker.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:21 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je heb het over naviteit maar je zou ook gewoon eens met een bron kunnen komen over hoe een land waarin tussen de jaren '90 en nu de totale bebouwing van 12 naar 13-14% is gegaan, dankzij deze stikstofplannen binnenkort naar 100% BETON is overgestapt.
Ik ben echt wel reuzebenieuwd naar die plannen die jij allemaal onder ogen hebt gekregen.
Be-grij-pend-le-zen is inderdaad niet voor iedereen t.a.t. een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Bij mijn weten heeft hij niet gezegd dat die overige 86% van het land volgegooid ging worden met beton. Een betonnen rivier stroomt trouwens ook niet zo lekker.
Natuur verandert door droogte en door klimaatverandering en door inderdaad vruchtbare stront luchtquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar dat is wel de gewenste natuur want dat "heurt zo"... Waarom denk je dat ze de halve Veluwe aan het kappen zijn?
Bronnen leveren, het blijft lastig.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Be-grij-pend-le-zen is inderdaad niet voor iedereen t.a.t. een mogelijkheid.
Nee, maar als je Topotijdreis erbij pakt kun je tegenwoordig enorm makkelijk vergelijken:quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:29 schreef Iblardi het volgende:
Bij mijn weten heeft hij niet gezegd dat die overige 86% van het land volgegooid ging worden met beton. Een betonnen rivier stroomt trouwens ook niet zo lekker.
Helemaal wel! Gigantische hoeveelheden vlees en groenten worden over de grens afgezet. Nergens voor nodig. Ook bloemen worden en masse verkocht in het buitenland. Kost allemaal idioot veel aan gas/water/voedsel/grond. Boeren en tuinders verdienen geld als water, janken over dure arbeidsmarkt terwijl ze goedkope Polen en Bulgaren de tomaten laten plukken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is ook zo'n frame... Er wordt helemaal niet meer dan de helft van ons "voedsel" de grens overgestuurd. Of je moet tulpenbollen en melkmachines ook als voedsel gaan aanmerken ofzo.
Leg dat de hippies hier even uit.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:33 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Helemaal wel! Gigantische hoeveelheden vlees en groenten worden over de grens afgezet. Nergens voor nodig. Ook bloemen worden en masse verkocht in het buitenland. Kost allemaal idioot veel aan gas/water/voedsel/grond. Boeren en tuinders verdienen geld als water, janken over dure arbeidsmarkt terwijl ze goedkope Polen en Bulgaren de tomaten laten plukken.
Stop met de globalisering van de voedselketen. Massa's tomaten loggen in Spanje en Itali in de winkel. Laat die landen hun eigen tomaten telen. Scheelt ons uitstoot en vervuiling. Miljoenen kilo's vlees gaan de grens over. Hier is alles zo lekker efficint en intensief ingericht. Kap daar mee!
Zonder de Oekrane en Rusland hebben we geen graan schijnbaar blikt nu. Begin met verbouwen daarvan. Zorg als land dat je zelfvoorzienend bent/wordt. Als dat betekent dat we geen vage groente uit Verweggistan kunnen kopen in de supermarkt dan zij dat zo.
Het land is compleet vertieft. Natuur is er niet.
Overigens denk (vrees) ik dat vooral het land dat beschikbaar komt ten prooi gaat vallen aan de projectontwikkelaar en de louche huisjesmelkers om de alsmaar groeiende bevolking te kunnen herbergen maar dat terzijde. De natte droom van menig politicus is immers een massale toestroom van asielzoekers en die zullen ergens moeten worden gehuisvest
Wat een toevallige hoek heb je daar uitgekozen voor je plaatje! Nieuwe plaatsen Houten en Nieuwegein zijn drukker bebouwd dan vroeger, frappant. What's next, Amsterdam Noord was ook een weiland in 1900 zeker? Flevoland was nog de Zuiderzee? Fenomenale inzichten.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, maar als je Topotijdreis erbij pakt kun je tegenwoordig enorm makkelijk vergelijken:
[ afbeelding ]
In 40 jaar tijd van een aardig landelijk gebied naar bijna volgebouwd. Wie is er nou gek dan?
Ja, vanaf 1950 wordt het allemaal vrij dramatisch met die conglomeraties en ik heb ook niet de indruk dat het daarna erg is afgeremd. Als ik alleen al kijk naar wat er de afgelopen decennia in mijn eigen vroegere woonplaats bij is gebouwd...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, maar als je Topotijdreis erbij pakt kun je tegenwoordig enorm makkelijk vergelijken:
[ afbeelding ]
In 40 jaar tijd van een aardig landelijk gebied naar bijna volgebouwd. Wie is er nou gek dan?
In welke gemeente vertoef jij eigenlijk?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:36 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat een toevallige hoek heb je daar uitgekozen voor je plaatje! Nieuwe plaatsen Houten en Nieuwegein zijn drukker bebouwd dan vroeger, frappant. What's next, Amsterdam Noord was ook een weiland in 1900 zeker? Flevoland was nog de Zuiderzee? Fenomenale inzichten.
In Friesland konden ze er ook wat van:
[ afbeelding ]
Haha, oh nee, dat valt dan toch best mee opeens. Arme boeren.
Zie je mij dan claimen dat alles BETON wordt? Of andere magische vergezichten over hoe we allemaal worden opgelicht?quote:
Helmond ligt tegen Eindhoven aangebouwd ondertussen, Tilburg dijt ook maar verder en verder uit, Breda wil wereldstad spelen... Domme Randstedelijke na-aperij.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, vanaf 1950 wordt het allemaal vrij dramatisch met die conglomeraties en ik heb ook niet de indruk dat het daarna erg is afgeremd. Als ik alleen al kijk naar wat er de afgelopen decennia in mijn eigen vroegere woonplaats bij is gebouwd...
Het ging mij om de opmerking: "meer dan de helft van ons voedsel" Dat is dus pertinente onzin.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:33 schreef RedFever007 het volgende:
Helemaal wel! Gigantische hoeveelheden vlees en groenten worden over de grens afgezet. Nergens voor nodig. Ook bloemen worden en masse verkocht in het buitenland. Kost allemaal idioot veel aan gas/water/voedsel/grond. Boeren en tuinders verdienen geld als water, janken over dure arbeidsmarkt terwijl ze goedkope Polen en Bulgaren de tomaten laten plukken.
Ben ik het mee eens hoor maar dat betekent wel nog meer landbouwgrond.quote:Stop met de globalisering van de voedselketen. Massa's tomaten loggen in Spanje en Itali in de winkel. Laat die landen hun eigen tomaten telen. Scheelt ons uitstoot en vervuiling. Miljoenen kilo's vlees gaan de grens over. Hier is alles zo lekker efficint en intensief ingericht. Kap daar mee!
Zonder de Oekrane en Rusland hebben we geen graan schijnbaar blikt nu. Begin met verbouwen daarvan. Zorg als land dat je zelfvoorzienend bent/wordt. Als dat betekent dat we geen vage groente uit Verweggistan kunnen kopen in de supermarkt dan zij dat zo.
Daar is ons land ook veel te dichtbevolkt voor maar ik heb nog steeds duizend keer liever een weiland met koeien en bos dan betonnen complexen met daartussen een excuus zandverstuivinkje...quote:Het land is compleet vertieft. Natuur is er niet.
Joh.quote:Overigens denk (vrees) ik dat vooral het land dat beschikbaar komt ten prooi gaat vallen aan de projectontwikkelaar en de louche huisjesmelkers om de alsmaar groeiende bevolking te kunnen herbergen maar dat terzijde. De natte droom van menig politicus is immers een massale toestroom van asielzoekers en die zullen ergens moeten worden gehuisvest
It's all about the money.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Helmond ligt tegen Eindhoven aangebouwd ondertussen, Tilburg dijt ook maar verder en verder uit, Breda wil wereldstad spelen... Domme Randstedelijke na-aperij.
Maar gelukkig, als straks in Brabant de boeren zijn uitgekocht, stopt die betonnen wildgroei en komen er schier eindeloze lappen groene heerlijkheid voor terug.
Dat is Groningen...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:36 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Wat een toevallige hoek heb je daar uitgekozen voor je plaatje! Nieuwe plaatsen Houten en Nieuwegein zijn drukker bebouwd dan vroeger, frappant. What's next, Amsterdam Noord was ook een weiland in 1900 zeker? Flevoland was nog de Zuiderzee? Fenomenale inzichten.
In Friesland konden ze er ook wat van:
[ afbeelding ]
Haha, oh nee, dat valt dan toch best mee opeens. Arme boeren.
Leg dat de hippies nog even uit, die werkelijk denken dat (uitgerekend VVD66!) bezorgd is over 'de natuur'.quote:
Het waait op tijdens het uitstronten over de weidequote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:42 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Zie je mij dan claimen dat alles BETON wordt? Of andere magische vergezichten over hoe we allemaal worden opgelicht?
En voor bronnen, voldoende onderzoek naar biodiversiteitsverlies door stikstof hoor. Net zoals over de huidige bebouwing in Nederland:
https://www.clo.nl/indica(...)kaart-voor-nederland
Nog geen 15% is rode ruimte (infrastructuur, woonterrein, bouwterrein en overig bebouwd terrein). Op de bodemgebruikskaart is een duidelijke clustering te zien van stedelijke gebruiksvormen in het westen van Nederland. In het oosten en zeker het noorden van het land is beduidend minder stedelijke bebouwing aanwezig. Opvallend detail is de stedenrij Bergen op Zoom - Nijmegen langs de overgang van het rivierengebied en de hoge zandgronden in het zuiden. De Veluwe springt in het oog met haar concentratie van recreatie, bos en natuur. De agrarische sector is in Nederland de grootste grondgebruiker; in 2015 is ongeveer tweederde van het landoppervlak in gebruik als agrarisch terrein.
Hier staat allemaal uitleg over stikstof:
https://www.rivm.nl/stikstof
Problemen van stikstofneerslag in de natuur vind je oa hier:
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Stikstof-1.htm
Nog wat meer cijfers over stikstof:
https://www.pbl.nl/onderw(...)eiten-en-cijfers-clo
Wat voor bronnen wil je verder nog, iets specifieks?
quote:Ammoniak (NH3) komt met name van dieren in de veeteelt. Een klein deel komt uit overige bronnen zoals industrie, de bouw en het verkeer. Boeren gebruiken mest van dieren en kunstmest om hun land te bemesten. Een deel van die mest verdampt als ammoniak en komt zo in de lucht.
Om de zogenaamde ‘stikstofproblematiek’ goed te begrijpen, zijn drie termen belangrijk:
Concentratie (hoeveel zit er in de lucht)
Emissie (hoe komt het in de lucht)
Depositie (hoe komt het op/in de grond)
Maar wat heb je liever?quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... lees het artikel anders even...
Als die ruimte er is, kunnen er ook weer vergunningen worden uitgegeven voor de bouw van wegen en gebouwen, die nu stilliggen.
Rara op welke ruimte ze eigenlijk doelen.
1 boerengezin met laten we zeggen 2 medewerkers.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar wat heb je liever?
1 boerengezin met laten we zeggen 2 medewerkers of voor hetzelfde stikstof gehalte 750 gezinnen die een baan hebben.
Waar lees je dat in het vandaag gepresenteerde/aangekondigde stikstofplan? Even uit de tekst citeren misschien?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1 boerengezin met laten we zeggen 2 medewerkers.
Er is meer dan economie.
Maar zo zal het inderdaad gaan:
Dat ene boerengezin wordt uitgekocht en binnen no time staat daar een heel nieuwe wijk voor 750 gezinnen, die, omdat ze wel werk moeten hebben natuurlijk, binnen no time voorzien wordt van aantrekkelijk kantorencomplex. En omdat de mens ook moet consumeren, kan een hip winkelcentrum niet ontbreken. Ter recreatie zal er wel iets van een indoor jeu de boule-hal of ESCAPE-room bijgebouwd worden.
Oh, en een hertenkampje, natuurlijk.
Mooie gesloten vraagstelling en verschuiving van verantwoordelijkheden. Is dit niet gewoon een variant op "They took our jobs!!"?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar wat heb je liever?
1 boerengezin met laten we zeggen 2 medewerkers of voor hetzelfde stikstof gehalte 750 gezinnen die een baan hebben.
Jeetje zeg, staat dat echt niet zo in het plan? Echt waar? Staat dat er niet in? Jeetje... ik bedoel echt, jemig de pemig....quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar lees je dat in het vandaag gepresenteerde/aangekondigde stikstofplan? Even uit de tekst citeren misschien?
Een verandering in biodiversiteit is niet per definitie iets slechts he. Ze zijn bv. volgas de Veluwe aan het kappen (bos gedijt goed bij meer stikstof en heide niet) omdat er zonodig een schrale heide van gemaakt moet worden. Ik weet niet wat jij liever hebt?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:42 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Zie je mij dan claimen dat alles BETON wordt? Of andere magische vergezichten over hoe we allemaal worden opgelicht?
En voor bronnen, voldoende onderzoek naar biodiversiteitsverlies door stikstof hoor. Net zoals over de huidige bebouwing in Nederland:
https://www.clo.nl/indica(...)kaart-voor-nederland
Nog geen 15% is rode ruimte (infrastructuur, woonterrein, bouwterrein en overig bebouwd terrein). Op de bodemgebruikskaart is een duidelijke clustering te zien van stedelijke gebruiksvormen in het westen van Nederland. In het oosten en zeker het noorden van het land is beduidend minder stedelijke bebouwing aanwezig. Opvallend detail is de stedenrij Bergen op Zoom - Nijmegen langs de overgang van het rivierengebied en de hoge zandgronden in het zuiden. De Veluwe springt in het oog met haar concentratie van recreatie, bos en natuur. De agrarische sector is in Nederland de grootste grondgebruiker; in 2015 is ongeveer tweederde van het landoppervlak in gebruik als agrarisch terrein.
Hier staat allemaal uitleg over stikstof:
https://www.rivm.nl/stikstof
Problemen van stikstofneerslag in de natuur vind je oa hier:
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Stikstof-1.htm
Nog wat meer cijfers over stikstof:
https://www.pbl.nl/onderw(...)eiten-en-cijfers-clo
Wat voor bronnen wil je verder nog, iets specifieks?
Het zal wel toch? Het zou toch niet zo zijn dat iets dat als absolute onmiskenbare waarheid verkondigd wordt niets anders is dan iets dat ter plekke verzonnen is? Dat zou wel echt treurig zijn namelijk hahaha.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jeetje zeg, staat dat echt niet zo in het plan? Echt waar? Staat dat er niet in? Jeetje... ik bedoel echt, jemig de pemig....
Nou, heel vervelend... Beter zet je er een distributiecentrum neer, dat zal dat vuige gras en bos leren!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
Het waait op tijdens het uitstronten over de weide
en komt dan op de schrale natuur en dan gaan daar gras en varens en bomen groeien
Wat ter plekke verzonnen is, is dat de boeren weg moeten omdat we natuurgebieden willen gaan aanleggen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:58 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Het zal wel toch? Het zou toch niet zo zijn dat iets dat als absolute onmiskenbare waarheid verkondigd wordt niets anders is dan iets dat ter plekke verzonnen is? Dat zou wel echt treurig zijn namelijk hahaha.
Lang niet al het bos gedijt goed bij meer stikstof, zie bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een verandering in biodiversiteit is niet per definitie iets slechts he. Ze zijn bv. volgas de Veluwe aan het kappen (bos gedijt goed bij meer stikstof en heide niet) omdat er zonodig een schrale heide van gemaakt moet worden. Ik weet niet wat jij liever hebt?
Dat verzin je inderdaad ter plekke want de natuurgebieden zijn er al.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ter plekke verzonnen is, is dat de boeren weg moeten omdat we natuurgebieden willen gaan aanleggen.
En er komen er alleen nog maar meer bij!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:04 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat verzin je inderdaad ter plekke want de natuurgebieden zijn er al.
Ja, ik ben ook sceptisch, ik kan me niet voorstellen dat de boeren daadwerkelijk eens rekening moeten houden met de rest van het land. Zie het wel gebeuren dat het verzand in een mix van meer subsidie en vrijwillige gedragswijzigingen. En dan over 4 jaar weer dezelfde problemen omdat het niets hielp. In Nederland is immers bijna alles acceptabel om de boeren maar te ontzien.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als iemand erom bekend staat een notoire inbreker te zijn, is het niettemin toch onredelijk om ervan uit te gaan dat hij aan het inbreken is als hij aan je achterdeur staat te rommelen. Tenzij hij expliciet zelf aangeeft inderdaad bezig te zijn met inbreken, zou het ook heel goed kunnen dat hij zijn leven verbeterd heeft en gewoon het fraaie houtwerk aan het bewonderen is.
Oh het is in haar straat? Als in waar ze woont?quote:
Haha ik schrok al van je reactie. Het schijnt om haar priv-adres te gaan, dus idd helemaal eens met wat je zegtquote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh het is in haar straat? Als in waar ze woont?
In dat geval buitengewoon dom en intimiderend. Niet doen. Nergens. Bij niemand.
Wat kritisch ineens... In discussies aangaande arbeidsmigranten en asielzoekers ben je altijd wat minder 'scherp', laten we zeggen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:11 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja, ik ben ook sceptisch, ik kan me niet voorstellen dat de boeren daadwerkelijk eens rekening moeten houden met de rest van het land. Zie het wel gebeuren dat het verzand in een mix van meer subsidie en vrijwillige gedragswijzigingen. En dan over 4 jaar weer dezelfde problemen omdat het niets hielp. In Nederland is immers bijna alles acceptabel om de boeren maar te ontzien.
Maar de plannen lijken concreter dan ooit dus wie weet.
Nee, dat is het laagste van het laagste, mensen thuis gaan opzoeken. Maakt niet uit wie het is. Protesteren doe je daar waar de functie is, niet het woonhuis.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:12 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Haha ik schrok al van je reactie. Het schijnt om haar priv-adres te gaan, dus idd helemaal eens met wat je zegt
Ziet er wel erg landelijk uit daar, waar die RANDSTEDELIJKE ELITE woont.quote:
Dat is de randstedelijke elite wel eigen ja; eerst de stad verkloten en het buitengebied en daarna 'lekker rustig' in het groen gaan wonen en zitten prediken over hoe Jan burgerlul moet leven.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:15 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ziet er wel erg landelijk uit daar, waar die RANDSTEDELIJKE ELITE woont.
Treurig gedrag van treurige mensen.
Ach, nu de bronnen uitblijven wordt er weer teruggevallen op persoonlijke aanvallen. Origineel, creatief.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat kritisch ineens... In discussies aangaande arbeidsmigranten en asielzoekers ben je altijd wat minder 'scherp', laten we zeggen.
als er maar een mooie groen haag omheen staat dan zalt me niets derenquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou, heel vervelend... Beter zet je er een distributiecentrum neer, dat zal dat vuige gras en bos leren!
Boeren wegzetten als het kwaad in Nederland getuigt inderdaad van een enorme fijnzinnigheid en neus voor nuance. Misschien moeten ze zich als Agraro-gender identificeren, krijgen ze wat bijval van de hippiekliek die nu loopt te janken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ach, nu de bronnen uitblijven wordt er weer teruggevallen op persoonlijke aanvallen. Origineel, creatief.
De in Oldenzaal geboren voormalig wethouder uit Harderwijk en gedeputeerde van Gelderland, zo rolt de RANDSTEDELIJKE ELITE. Lekker man, labeltjes plakken en er allemaal sprookjes en geschiedenissen omheen verzinnen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is de randstedelijke elite wel eigen ja; eerst de stad verkloten en het buitengebied en daarna 'lekker rustig' in het groen gaan wonen en zitten prediken over hoe Jan burgerlul moet leven.
nee dat geloof ik nietquote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ter plekke verzonnen is, is dat de boeren weg moeten omdat we natuurgebieden willen gaan aanleggen.
Het is inderdaad enorm sprookjesachtig geworden hier. En gelukkig dat we daar nu nog veel meer van gaan krijgen als de boeren pleite zijn.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De in Oldenzaal geboren voormalig wethouder uit Harderwijk en gedeputeerde van Gelderland, zo rolt de RANDSTEDELIJKE ELITE. Lekker man, labeltjes plakken en er allemaal sprookjes en geschiedenissen omheen verzinnen.
Gewoon "weilanden leegtrekken"...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:46 schreef klipper het volgende:
Maar wat heb je liever?
En jawel, Caroline is extreem-rechts.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon "weilanden leegtrekken"...
[ twitter ]
Hier moet de ME gewoon ingrijpen en ze weg knuppelen en/of arresteren. Dit zijn gewoon asociale intimidatie tactiekenquote:
Als ik dit mag geloven zagen ze het al een beetje aankomen zelfs:quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:27 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hier moet de ME gewoon ingrijpen en ze weg knuppelen en/of arresteren. Dit zijn gewoon asociale intimidatie tactieken.
Wat is dit voor een bizarre stelling?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 20:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar wat heb je liever?
Ondertussen geen woord op een stop op arbeidsmigratie.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:30 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Wat is dit voor een bizarre stelling?die 750 gezinnen, die wonen nu nergens?
Ik zie liever n boerengezin dan weeeer een betonnen vinexwijk waar we gezellig hutje mutje op elkaar wonen op 200 M2 grond dat te klein is voor een fatsoenlijke tuin dus maar lekker dichttegelen, de staat is een aaneengesloten klinkerparade, er staan 4 verdwaalde berken en wat beukenhagen die je moeten laten geloven dat je in een groene omgeving woont![]()
De enorme groei in bevolkingsaantallen maakt het land onleefbaar. Geen natuur, alleen maar asfalt. Enorme sociale problemen
Leuk, expert Roland Plasterk aan het woord in een column die al een half jaar oud is en je vast al wel eens voorbij hebt zien komen. Wat is precies het nut van dit nog een keer plaatsen? Is Roland opeens meer expert geworden?quote:
Had ff een andere tweet gepakt want er kwam onbedoeld een hele rits mee, maar idd deze had ik eerst:quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En jawel, Caroline is extreem-rechts.
Wat is het toch een feest van voorspelbaarheid allemaal.
Ronald Plasterk is al een tijdje afgegleden naar extreemrechts. Niet meer serieus te nemen die man.quote:
say whaquote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ronald Plasterk is al een tijdje afgegleden naar extreemrechts. Niet meer serieus te nemen die man.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ronald Plasterk is al een tijdje afgegleden naar extreemrechts. Niet meer serieus te nemen die man.
In de praktijk is de bebouwing in Nederland maar heel lichtjes gestegen de afgelopen 30 jaar en nog altijd factoren kleiner dan het gebied bestemd voor landbouw.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:30 schreef RedFever007 het volgende:
De enorme groei in bevolkingsaantallen maakt het land onleefbaar. Geen natuur, alleen maar asfalt. Enorme sociale problemen
Welkom in de hokjeswereld. Alles is ingedeeld in 2 hokjes: links en rechts. Nuance bestaat niet ja!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:35 schreef RedFever007 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dus iemand die zegt dat het stikstofbeleid niet deugt is gelijk extreem rechts?![]()
![]()
Het zijn domme boeren. Het laagste van het laagste wat Nederland zo'n beetje te bieden heeft als het gaat om fatsoensnormen. Een groepje egoistische boertjes die denken dat de wereld om hen en hun vervuilende familiebedrijfjes draait.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:27 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hier moet de ME gewoon ingrijpen en ze weg knuppelen en/of arresteren. Dit zijn gewoon asociale intimidatie tactieken.
AchJa in NWS / Bij strenge stikstofregels moeten veel boeren weg #2quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:04 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Lang niet al het bos gedijt goed bij meer stikstof, zie bijvoorbeeld:
https://www.ad.nl/binnenl(...)de-afgrond~a631f023/
Het is dramatisch gesteld met de Veluwe, het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. De bodem heeft zoveel stikstof verzameld dat eiken afsterven. Ongewenste grassen krijgen vrij spel. De natuurlijke voedselketen is uit balans en dat heeft verstrekkende gevolgen. Ingrijpen is noodzakelijk, maar zijn we nog op tijd?
De Veluwe bestaat voor zover ik weet sowieso al voor een aanzienlijk deel uit bosbouwgebieden, net zoals bijvoorbeeld ook de Utrechtse Heuvelrug, dus hoe bedoel je, volgas kappen?
Biodiversiteit en natuur is meer dan alleen bomen en bos, dus zorgen dat niet alles dichtgroeit (we willen ook geen bosbranden neem ik aan?) kan op sommige locaties best iets voor te zeggen zijn.
quote:Successie, beheer en stikstof
Bomen en struiken winnen in open natuurgebieden terrein vanwege natuurlijke processen van vegetatieverandering (successie), veranderingen in het beheer en de neerslag van stikstof. Het dichtgroeien van open natuurgebieden is dus een natuurlijk proces, maar een hoog stikstofniveau versnelt dit proces. Terreinbeheer moet dan extra intensief plaatsvinden om het dichtgroeien tegen te gaan.
Oorzaken
Vermoedelijk winnen bomen en struiken in open natuurgebieden voornamelijk terrein vanwege natuurlijke successie, veranderingen in het beheer en stikstofdepositie.
quote:Op de Veluwe worden nog steeds bomen gekapt: 'Dit kan gewoon niet'
Er verdwijnt steeds meer bos in ons land, om plaats te maken voor heide en andere natuur. Maar we hebben juist extra bomen nodig voor een beter klimaat. En dan gaan beheerders soms ook nog als een dolle tekeer in de bossen. Natuurorganisaties willen nu een verbod op grootschalige kap.
Bos is emotie en bos waar gekapt wordt, is veel emotie. Walter de Wit leunt boos tegen een stapel vers gezaagde dennenstammen midden in het Imbos, onderdeel van Nationaal Park Veluwezoom. ,,Dit kan gewoon niet.'' Een strook van een meter of tien is over een lengte van zeker honderd meter kaalgekapt. Alleen een paar iele berken staan nog overeind. Het Imbos is sinds 1995 een bosreservaat. Dat betekent dat bomen en dieren met rust gelaten worden, legt De Wit (74) uit die zich nog altijd enorm betrokken voelt bij het Nationale Park. Hij was tot 2005 beheerder van dit gebied en ziet met lede ogen aan dat op verschillende plekken die rust wordt verstoord. ,,Natuurmomenten wordt op deze manier ongeloofwaardig.''
Volgens Natuurmonumenten is de strook bedoeld om te voorkomen dat bij een grote natuurbrand het hele bos in vlammen opgaat. In samenspraak met de brandweer is op een paar plekken ingegrepen. ,,Maar zo'n brandgang heeft geen zin'', weet De Wit. ,,Via de boomtoppen vliegt het vuur tientallen meters ver, over deze kale strook heen.'' En zo zijn er veel meer ingrepen in het nationaal park die hem niet aanstaan, zoals speciale routes voor atb'ers tussen de bomen door. In zijn tijd was hij vooral bezig met beheer van het bos, niet zo zeer met 'recreatie' en 'beleving'. Dat lijkt nu wel andersom, bromt De Wit.
Steeds meer kritiek
Eigenaren en beheerders van natuurgebieden krijgen de laatste jaren steeds meer kritiek op de manier waarop ze die natuur beheren. De Hatertse en Overasseltse Vennen bij Wijchen, landgoed Slangenburg bij Doetinchem, de bossen rond Ruurlo, de Laarschenberg bij Rhenen, de Mookerheide. Vooral als er bomen tegen de vlakte gaan, komen burgers al dan niet met succes in het verweer.
Maar ook deskundigen roeren zich. Zoals Frits van Beusekom (78) uit Rhenen, directeur van Staatsbosbeheer van 1979 tot 1989. Begin dit jaar deed hij in de regionale abonneekrant Nieuwsblad De Kaap zijn beklag over de manier waarop zijn oud-werkgever een grote kaalslag heeft gepleegd in de bossen op de Amerongse Berg. Grote oppervlaktes met oude bomen zijn de afgelopen jaren volledig kaalgekapt om plaats te maken voor jonge dennetjes. Het landschap zag eruit alsof er een meteoriet was ingeslagen. Zijn kritiek kreeg veel bijval uit de rest van het land en leidde zelfs tot Kamervragen.
Zo ondervond Van Beusekom dat het probleem groter is dan alleen de Utrechtse Heuvelrug. Hij spreekt over een 'epedemie van kapperij'; bij Staatsbosbeheer maar ook bij Natuurmonumenten en de provinciale landschapsorganisaties. Er wordt veel te rigoureus gekapt. ,,Het is een grote paradox: De instellingen die moeten waken over onze natuur blijken de grootste vernielers.''
De reden? Zo'n acht jaar geleden is Staatsbosbeheer veranderd van een door het Rijk betaalde beheersorganisatie in een club die deels zijn eigen geld moet verdienen. ,,De verdiensten moet Staatsbosbeheer onder andere halen uit het kappen van hout en daar beginnen de problemen. Winst zit er namelijk niet in. Alleen de mogelijkheid om beperkt geld te verdienen'', zegt Van Beusekom, die onder meer samen optrekt met Jaap Kuper uit Tonden, voormalig rentmeester van Kroondomein Het Loo.
Sinds Van Beusekom afzwaaide als directeur zijn de tijden veranderd, reageert Marcel van Dun van Staatsbosbeheer. ,,We moeten in het bos ruimte bieden aan recreatie en natuur en daarnaast ook hout produceren. Staatsbosbeheer maakt steeds per gebied zorgvuldige afwegingen tussen die drie, waarbij we onze bossen duurzaam beheren.'' Van extra houtoogst uit oogpunt van financieel gewin, is geen sprake, verzekert hij. ,,Al een paar decennia is de jaarlijkse houtoogst landelijk ongeveer 300.000 kubieke meter.''
Verbod op grootschalige kap
Maar met de grootschalige kap hebben critici wel een punt, vindt ook Staatsbosbeheer. ,,Vanaf 2010 hebben we meer aandacht voor de verjonging van het bos. Daarom is enkele jaren iets meer dan de gebruikelijke 1 procent van de oppervlakte per jaar verjongd.'' Daarbij werden vlaktes van soms meer dan 2 hectare compleet kaalgekapt. Daar is Staatsbosbeheer op teruggekomen. ,,Ook wij vinden dat te groot en kappen nu alleen nog een halve hectare of minder. Soms doen we zelfs boomsgewijze kap.'' Gisteren pleitten zestig natuurorganisaties, waaronder Natuurmonumenten, voor een verbod op grootschalige kap.
Maar of beheerders grootschalig kappen of per boom, de totale hoeveelheid bos neemt in ons land al jarenlang duidelijk af. Sinds 2013 gemiddeld met 1.350 hectare per jaar tot ruim 364.000. Dat becijferde bosbouwkundige onderzoeker Eric Arets van de Wageningen Universiteit in 2017. In percentages gezien is daarmee de ontbossing in Nederland groter dan in het Amazone-gebied, het tropisch regenwoud waarover de hele wereld zich grote zorgen maakt. Veel ophef in de media en de politiek was het gevolg. ,,Ik heb het gevoel dat er sindsdien pas op de plaats wordt gemaakt met de bomenkap. Maar lang niet alle plannen zijn stopgezet'', zegt Arets nu.
Zeker niet in Gelderland. Daar wordt de komende jaren 366 hectare bos geveld, weten ze op het provinciehuis in Arnhem. Daarvoor komt slechts 242 hectare aan jonge aanplant terug, een verlies van 124 hectare. Omgerekend zo'n 180 voetbalvelden aan bos. Op nationaal niveau houdt niemand toezicht op de kap- en aanplantplannen, zo toonde onlangs tv-programma De Monitor aan. En ook bij de meeste provincies, die een belangrijke rol spelen bij natuurbeheer, ontbreekt een goed beeld.
Gek genoeg is natuurbeleid de grootste veroorzaker van die teruggang. Als er bomen moeten wijken voor wegen of gebouwen, dan moeten ergens nieuwe exemplaren geplant worden. Maar als bossen tegen de vlakte gaan om andere natuur aan te leggen, dan geldt dat niet, legt Arets uit. En er wordt veel andere natuur aangelegd. Met Europese landen is afgesproken dat kwetsbare natuurwaarden versterkt moeten worden. Voor Nederland zijn dat landschappen met heide en zandverstuivingen met hun bijzondere bewoners als de zandhagedis, de boomleeuwerik en de heivlinder. Vergroting van de biodiversiteit, heet dat in beleidsrapporten.
Die gebieden staan onder druk door de hoge uitstoot van stikstof door verkeer, industrie en landbouw. Heide groeit op arme grond, stikstof werkt als pokon waardoor gras en boompjes omhoog schieten en de heideplanten verstikken. Door de heidevelden te bewerken en uit te breiden willen beheerders dit tegengaan. Vaak moet daar bos voor wijken.
Gebrek aan ruimte voor natuur
,,Het onderliggende probleem is gebrek aan ruimte voor natuur in ons land'', zegt de Wageningse bosbouwdeskundige Arets. ,,Om natuur goed te kunnen beheren en te kunnen voldoen aan de Europese afspraken hebben we grotere oppervlaktes nodig.'' Nieuwe natuur moet daarom veelal ontstaan in bestaande natuurgebieden.
Dit probleem speelt al jaren. Daar doorheen fietsen nu de klimaatakkoorden, waarin politieke en maatschappelijk organisatie afspraken maken over een beter milieu. Het tegengaan van kooldioxide (CO2) speelt daarbij een belangrijke rol. Bomen kappen is in dat beleid de omgekeerde wereld, omdat bomen en bodem dit broeikasgas opvangen. Door de bomen te vellen en soms ook nog de grond om te woelen, wordt er niet alleen minder CO2 opgevangen, maar komt er juist meer van dit gas vrij.
Minister Schouten van Natuur zit daarmee in een lastige spagaat. Enerzijds Europese afspraken om heide- en stuifzandgebieden te vergroten, anderzijds de noodzaak meer extra bos te creren vanwege klimaatdoelstellingen. ,,Het beheer van bos vindt nog niet altijd op de meest klimaatoptimale wijze plaats'', schreef de minister onlangs aan de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen van D66. ,,Ik streef naar aanleg van meer bomen en bos en naar tegengaan van ontbossing.'' Samen met provincies en eigenaren en beheerders van natuurgebieden gaat Schouten daarmee aan de slag.
Geen pasklare oplossing
Aan die tafel zit ook Peter Drenth, namens de provincies. Als Gelderse gedeputeerde is hij verantwoordelijk voor natuurbeleid. ,,Dit is een bijna onmogelijk vraagstuk. Het is niet meer uit te leggen aan de burger.'' Hij zegt daarom blij te zijn met de maatschappelijke discussie die daarover nu is ontstaan. Al heeft hij ook geen pasklare oplossingen. ,,De Europese afspraken over het vergroten van de biodiversiteit verander je niet zo maar. Daar gaan jaren overheen.''
Minder hei aanleggen zal dus niet gaan. Het aantal bomen dat daarvoor gekapt worden wl gaan terugplanten, wordt ook lastig. Dat gaat ten koste van landbouwgronden. Die zijn niet alleen nodig voor ons voedsel, maar ook voor al die windmolens en zonneparken die nodig zijn om van het gas af te komen. Nu zijn natuur en landbouw vaak nog strikt gescheiden gebieden. Ze zullen meer elkaars functies moeten overnemen: minder eentonige akkers en weilanden en voedselproductie in natuurgebieden. ,,We zullen de beschikbare ruimte slimmer moeten indelen.''
quote:Welles-nietes over kaalslag in de natuur: waarom zou je bos inruilen voor heide?
Jaarlijks verdwijnen honderden hectares bos ten behoeve van nieuwe natuur. Zoals op de Lemelerberg, waar bos plaatsmaakt voor heide. Tegelijkertijd moeten provincies nieuwe bomen planten om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Dat wringt.
Dat zijn antwoord jouw niet bevalt is verder niet mijn probleem.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:31 schreef EinarBoe het volgende:
Leuk, expert Roland Plasterk aan het woord in een column die al een half jaar oud is en je vast al wel eens voorbij hebt zien komen. Wat is precies het nut van dit nog een keer plaatsen? Is Roland opeens meer expert geworden?
Nee, mensen met kritiek op het stikstofbeleid vind ik niet automatisch extreemrechts. Ik zeg alleen dat Ronald Plasterk niet meer serieus te nemen valt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:35 schreef RedFever007 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dus iemand die zegt dat het stikstofbeleid niet deugt is gelijk extreem rechts?![]()
![]()
Goedzo, aanpakken dat incapabele tuig uit Den Haag.quote:
Nou ja daar ben ik het niet mee eens. De boeren hebben niet zo veel verkeerd gedaan, er is ze elke keer vanuit de overheid verteld dat het allemaal kan als ze weer door deze of gene bureaucratische hoepel springen. Met emissiearme vloeren, luchtwasser, de PAS en weet ik wat meer. En constant maar weer investeren. Dat kun je de boeren niet aanrekenen. We moeten dit echt samen met de boeren oplossen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het zijn domme boeren. Het laagste van het laagste wat Nederland zo'n beetje te bieden heeft als het gaat om fatsoensnormen. Een groepje egoistische boertjes die denken dat de wereld om hen en hun vervuilende familiebedrijfjes draait.
De knuppel lijkt mij een gepast antwoord ja. De tijd van praten is onderhand wel voorbij. Ze hebben ons jarenlang gegijzeld.
Tsja, dat niemand om zijn antwoord gevraagd heeft ook niet de mijne.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zijn antwoord jouw niet bevalt is verder niet mijn probleem.
In Den Haag lijken wel alleen maar incapabelen te zitten.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja daar ben ik het niet mee eens. De boeren hebben niet zo veel verkeerd gedaan, er is ze elke keer vanuit de overheid verteld dat het allemaal kan als ze weer door deze of gene bureaucratische hoepel springen. Met emissiearme vloeren, luchtwasser, de PAS en weet ik wat meer. En constant maar weer investeren. Dat kun je de boeren niet aanrekenen. We moeten dit echt samen met de boeren oplossen.
Alleen met je tractor bij de minister op de oprijlaan staan is natuurlijk wel tokkie in het kwadraat. Dat moet direct aangepakt worden. Ik snap ook niet dat ze naar buiten gekomen is.
quote:‘Bos weghalen voor heide of stuifzand is de omgekeerde wereld’
Gert-Jan Nabuurs is hoogleraar Europees Bos aan de Wageningen Universiteit. Hij maakt zich zorgen over de hoeveelheid bos die verdwijnt door omvorming naar andere soorten natuur. Wij spreken hem voor ons onderzoek over bomenkap.
Nabuurs reageert stellig als ik hem vraag wat hij vindt van bos dat verdwijnt in ruil voor andere natuur. ‘Bos weghalen voor heide of stuifzand is de omgekeerde wereld. Omvorming naar andere natuur is n van de grootste oorzaken van het afnemende bosareaal in ons land. Je verliest veel CO2 omdat bij deze totale kap ook de grond wordt afgeschraapt. Gemiddeld wel 500 ton per hectare.’
De reden dat bos weggehaald wordt voor andere natuur zoals heide, is dat we in Europese verdagen hebben afgesproken om bedreigde dier- en vegetatiesoorten te beschermen en het teveel aan stikstof te beperken. Daarvoor is vaak uitbreiding van areaal (verspreidingsgebied van dier- en plantensoorten, red.) zoals heide en stuifzandgebieden nodig. Want dat is goed voor de Nederlandse biodiversiteit. Maar volgens Nabuurs is het wel volledig tegenstrijdig met andere doelstellingen die we hebben. Zo wordt er bijvoorbeeld in het klimaatakkoord gesteld dat we er alles aan moeten doen om de vermindering van bos tegen te gaan, en dat we ons best moeten doen om juist meer bos aan te leggen.
Klimaat
Als hoogleraar Europees bos zet Nabuurs zich ook in voor mr en beter functionerend bos. In Europa leggen bomen op dit moment ongeveer 10 procent van de totale CO2-uitstoot in de EU vast en volgens Nabuurs kan dit omhoog. In opdracht van de klimaattafel Landbouw en Landgebruik werkt de hoogleraar nu met 38 partners uit de Nederlandse bos-natuur-houtsector aan pilots voor slim klimaatbeheer van ons bos.
‘De afgelopen 30 jaar is er nauwelijks genvesteerd in de Nederlandse bossen. In die jaren is er ook vrij weinig gekapt. We hebben altijd gedacht dat het dunnen van het bos (individuele bomen in een bos omhakken zodat omliggende bomen meer kans krijgen om te groeien, red.) effectief was, maar dat bleek op veel plekken tegen te vallen. Daarom doen we nu bijvoorbeeld proeven met kleine percelen groepenkap, waarbij op een klein stuk bos bomen worden omgehakt en opnieuw geplant worden. Doordat er geen andere bomen meer staan is er meer licht en heeft het nieuwe bos meer kans om te groeien. We planten ook een breed scala aan soorten om te zien welke soorten goed bestand zijn tegen klimaatverandering.'
Actieplan Bos en Hout
Ook zet Nabuurs zich in voor de aanleg van meer bos. Met de steun van grote spelers in de bos- en hout sector schreef hij samen met stichting Probos en twintig andere partijen een plan voor meer bos, beter bosbeheer en meer houtoogst: het Actieplan Bos en Hout. Opvallend is dat n van de doelen van dit plan is om voor 2050 100.000 hectare meer bos aan te leggen. Het plan werd ondertekend door minister-president Mark Rutte en de toenmalig staatssecretaris van Landbouw en Natuur, Sharon Dijksma.
Of die 100.000 hectare uiteindelijk gehaald gaat worden, is voor Nabuurs ook nog de vraag. ‘Onder de maatregelen van de klimaatpilots testen we juist in de bosuitbreiding combinaties van functies, bijvoorbeeld met kippenuitloop, of met waterberging. Je ziet dat bij die combi’s de bosuitbreiding er wel slaagt. Maar het gaat langzaam. Provincies zullen hier een belangrijke rol moeten gaan spelen; zij hebben nog steeds de doelstelling van uitbreiding van de Ecologische hoofdstructuur. Die gronden hebben zij al in eigendom en kunnen gemakkelijk voor een deel bebost worden. Dit is goed voor CO2-vastlegging en om producten voor de bio-economie te produceren en het gaat hand in hand met biodiversiteit.'
In het plan werden specifieke gebieden aangewezen waarin extra bos geplant kan worden. Opvallend is dat in sommige van die gebieden nu juist gekapt wordt vanwege de biodiversiteitsdoelen, zoals in het Drents Friese Wold. ‘Dat is heel tegenstrijdig. Ik begrijp dat dit voor mensen gek is, dat ze horen dat het een kansrijk gebied is voor de aanplant van extra bos, en tegelijkertijd zien dat bos gekapt wordt voor andere natuurdoelen.’
‘Bos speelt een belangrijke rol in onze klimaatdoelen. Er wordt beslist dat natuur zoals heide heel belangrijk is voor onze biodiversiteit, maar het belang van bos voor ons klimaat moet een sterkere rol krijgen in de afweging of bomen gekapt gaan worden of niet,’ aldus Nabuurs.
quote:Omvorming naar andere natuur is voornaamste reden van ontbossing in Nederland
het omvormen van bos naar andere vormen van natuur. ‘Er wordt soms, zonder met de ogen te knipperen, 70 hectare bos platgeslagen om er heide of stuifzand van te maken. Daar maken we ons als houtbranche buitengewoon veel zorgen over.’
Omvorming
Tijd om zo’n gebied te bezoeken. In Vledder nemen Erna Plenter-Jansen en Ren Loesberg ons mee naar een aantal recent gekapte stukken bos. ‘Hele percelen bos zijn verdwenen, maar we zien daar geen aanplant voor terugkomen. en er worden geen bomen teruggeplant. De grond is namelijk gereserveerd voor heide.’
Op die manier wordt de klok teruggezet naar begin van de vorige eeuw. In Drenthe, maar eigenlijk door heel Nederland, was het oorspronkelijke bos grotendeels verdwenen door intensieve landbouw. Op verarmde gronden onstonden vervolgens heide en zandverstuivingen. Juist die landschappen van vroeger staan nu onder druk, wederom door landbouw. Door bemesting slaat stikstof neer op de bodem. Heide doet het niet goed op deze stikstofrijke grond, maar bomen juist weer wel. Het bos dat door Staatsbosbeheer begin vorige eeuw is geplant om aan de vraag naar hout te voldoen, moet nu weer wijken om aan Europese natuurdoelen te voldoen. Daarin hebben we afgesproken dat in Nederland heide en stuifzandgebieden, plus de dieren en insecten die daar leven, beter beschermd moeten worden.
Er wordt dus gekapt om de biodiversiteit te bevorderen, maar tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit dat deze ‘omvorming’ de grootste oorzaak van ontbossing is in ons land. En als we dan tegelijkertijd het klimaatakkoord erbij pakken is dit toch opmerkelijk. Daarin hebben we namelijk k afgesproken om er alles aan te doen om het verdwijnen van bos te voorkomen en zelfs nog meer bos aan te leggen.
Meerdere experts die we spreken uiten hun zorgen hierover. Voornamelijk omdat er bij natuurherstel geen meld- of herplantplicht geldt. Waar normaal geist wordt om voor elke gekapte boom een nieuwe te planten, geldt dit niet voor het rooien van bos met deze reden. AVIH-voorzitter Willemen: ‘Sluipenderwijs verdwijnt zo veel waardevol bos.’
quote:'Opheffing Natura 2000 beste oplossing na PAS-uitspraak'
De PAS-uitspraak van de Raad van State was juridisch juist, maar ook statistisch onzinnig. De beste oplossing om Nederland van het slot te krijgen is volgens hem opheffing van de Natura 2000-gebieden.
Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) was een trucage: op papier was er een afname van de stikstofdepositie, terwijl in werkelijkheid de depositie toenam. Dat de Raad van State een streep heeft gezet door het PAS was dus terecht. Maar wel mosterd na de maaltijd. Na 10 jaar PAS was de trucage bijna uitgewerkt. De depositieruimte was bijna op en bij sommige Natura 2000-gebieden mocht er geen gram extra stikstof bij. Een klein deel van Nederland zat dus al op slot voordat de Raad van State heel Nederland compleet op slot zette.
Drempelwaarden
Nederland zit vooral op slot omdat de drempelwaarden in het PAS (0,05 en 1 mol stikstof/ha/jaar) niet meer mogen worden gebruikt om kleine toenames van de stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden toe te staan zonder natuurvergunning. Dat deze drempelwaarden niet meer mogen worden gebruikt, heeft niks te maken met de hoogte van de drempelwaarden. De drempelwaarden in het PAS waren de strengste van Europa. De drempelwaarden mogen niet worden gebruikt omdat voor deposities onder de drempelwaarden met een trucage depositieruimte was vrijgemaakt (zie punt 29.1 van de uitspraak).
Memo werd niet bij uitspraak betrokken
Hiermee is het beantwoorden van de vraag of deposities onder de drempelwaarden berhaupt schadelijke gevolgen zouden kunnen hebben voor Natura 2000-gebieden, vakkundig door de Raad van State omzeild. Het niet bij de uitspraak betrekken van een memo van het RIVM was - op zijn zachtst gezegd - wat minder vakkundig van de Raad van State. In deze memo was onderbouwd dat deposities onder de drempelwaarde van 0,05 mol N/ha/jaar op geen enkele wijze schadelijk kan zijn voor Natura 2000-gebieden. De memo was volgens de regels op tijd ingediend, maar werd toch uit de beschouwing gelaten omdat de memo zo complex zou zijn, dat hier niet binnen 10 dagen op kon worden gereageerd (punt 10 van de uitspraak).
Vliegenpoepje
Het aantonen dat deposities onder de drempelwaarde van 0,05 mol stikstof/ha/jaar geen enkel effect kunnen hebben op een Natura 2000-gebied, is echter niet zo complex: 0,05 mol stikstof is 0,7 gram. In kunstmest zit 12% stikstof. Een depositie van 0,05 mol/ha/jaar op een Natura 2000-gebied zal dus hetzelfde effect hebben als het jaarlijks bemesten van 10.000 vierkante meter Natura 2000-gebied met circa 6 gram kunstmest: 6 gram kunstmest per 10.000 vierkante meter. Dat is 0,6 mg kunstmest per vierkante meter. Een vliegenpoepje.
Onzekerheid van de achtergronddepositie
Een andere reden waarom deposities onder de drempelwaarden geen effect kunnen hebben op een Natura 2000-gebied is de onzekerheid van de achtergronddepositie. De achtergronddepositie in Nederland is gemiddeld meer dan 1.700 mol stikstof per hectare. De onzekerheid van deze gemiddelde stikstofdepositie is 30%. Dat is een behoorlijk grote onzekerheid. De onzekerheid van de achtergronddepositie op 1 hectare Natura 2000-gebied is echter nog groter: 70% (zie publicatie PBL). Door deze grote onzekerheid leveren stikstofdeposities onder de drempelwaarden statistisch gezien geen enkele bijdrage aan de totale stikstofdepositie. De onzekerheid in de achtergronddepositie is zelfs zo groot, dat de stikstofdepositie in werkelijkheid helemaal geen 'probleem' hoeft te zijn. Of een 'probleem' dat niet is op te lossen. Waarschijnlijk het laatste. Want volgens natuurbeschermers wordt de biodiversiteit van de Natura 2000-gebieden ernstig aangetast door de hoge stikstofdepositie.
Beierse woelmuis
Aantasting van de biodiversiteit is volgens natuurbeschermers een ecologische ramp die het voortbestaan van de mens bedreigt. Dat deze stelling met minstens 1.700 mol zout moet worden genomen, blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Stichting Milieu Wetenschap en Beleid: de afgelopen 500 jaar is slechts 0,05% van de door de wetenschap beschreven soorten uitgestorven. In Europa stierf sinds 1900 (mogelijk) slechts een zoogdiersoort uit, de Beierse woelmuis.
Geen ecologische ramp
De stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden zal dus geen ecologische ramp veroorzaken, laat staan het voortbestaan van de mens bedreigen. Er worden hooguit een paar planten verdrongen door planten die niet zo geliefd zijn bij natuurbeschermers. Zoals gras, brandnetels en.. bomen: er worden door natuurbeheerders complete bossen omgekapt, zodat we kunnen blijven genieten van heide. Natuurliefhebbers die aangeven dat ze liever door een bos lopen dan over de heide, hebben het niet begrepen: 100 jaar geleden was er veel meer heide. En 100 jaar geleden was alles veel beter in Nederland. Inclusief de natuur. Toch?
Fanatieke natuurbeschermers
Het komt er in feite dus op neer dat Nederland op slot zit omdat een aantal fanatieke natuurbeschermers en ecologen ons wijs hebben gemaakt dat we dezelfde planten en dieren moeten hebben dan 100 jaar geleden, dat de biodiversiteit van Natura 2000-gebieden van levensbelang is en dat de biodiversiteit wordt bedreigd door de ammoniakemissie van de intensieve veehouderij. Dat laatste geloven we maar al te graag. Want wie is niet tegen die megastallen met varkens of kippen?
'Extensieve' melkveehouderij saneren
Maar wie denkt dat door de PAS-uitspraak de intensieve veehouderij zal worden aangepakt, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Want de meest voor de hand liggende maatregel om de stikstofdepositie te verminderen is het saneren van de 'extensieve' melkveehouderij. Melkveehouderijen zijn namelijk verantwoordelijk voor bijna 50% van de ammoniakemissie, emitteren bovendien het broeikasgas methaan en kunnen - in tegenstelling tot de intensieve veehouderij - geen luchtwasser op hun stal plaatsen om de emissie van ammoniak tegen te gaan.
Wat het gevolg kan zijn van het saneren van de melkveehouderij, staat in het aangrijpende artikel in het NRC, 'Wij zijn goed voor dieren'. In dit artikel wordt beschreven hoe een nertsenfokker door het fokverbod depressief wordt en uiteindelijk zelfmoord pleegt.
Draconische maatregelen om de stikstofdepositie te verminderen kunnen dus - in tegenstelling tot biodiversiteit - wel dodelijk zijn. Er is gelukkig een minder draconische oplossing: het opheffen van Natura 2000-gebieden.
U kunt dan over een paar jaar misschien niet meer over de hei wandelen, maar wel door een bos en langs een wei met koeien. Ook mooi.
quote:Bomen kappen voor een zandvlakte is waanzin
Waarom wil iedere terreinbeheerder zo graag zandduinen? Ze vormen een ecologisch rampenlandschap waar niets natuurlijks aan is.
Rare jongens die natuurbeschermers. Nog geen jaar geleden voerde Natuurmonumenten actie om bomen te planten in het klimaatbos. Hier was plek voor 60.000 bomen en 20.000 struiken. De actie was een groot succes. Meer dan 40.000 brave burgers kochten voor 25 euro een boom of voor 10 euro een struik om te planten in het klimaatbos te Biddinghuizen. Uiteindelijk kon een gebied van 27 hectare worden aangelegd . “Een bos om de CO2 uitstoot te beperken, is vooral symbolisch. We willen mensen handelingsperspectief bieden”, zo konden we lezen op de site van Natuurmonumenten.
Maar dan “Dezelfde burgers werd afgelopen week ‘handelingsperspectief’geboden om in nationaal park de Drunense Duinen bomen uit de grond te trekken.” Die burger, die eerst moest worden aangeleerd om een boom te planten, moest nu worden aangeleerd om de kap van 170 hectare bos te accepteren en daar zelfs dus nog actief aan mee te werken. Uitgaande van hetzelfde vermogen per hectare bos om CO2 vast te leggen, staan we n jaar later 143 hectare bos in de min.
Wat is dat toch met die zandverstuivingen? Waarom wil iedere terreinbeheerder toch zo graag een zandbak? Vanwege de ecologische rijkdom? Dat is kletskoek. Op zandverstuivingen leeft niets bijzonders. Zandverstuivingen zijn namelijk een ecologisch rampenlandschap, ontstaan door ontbossing en overbegrazing. Ze zijn wel mooi, dat wel.
In de 19e eeuw zijn Staatsbosbeheer en de Heidemij opgericht om deze zandverstuivingen te beteugelen. En met succes: de Veluwe bijvoorbeeld is van een ecologisch rampenlandschap geworden tot het grootste bosgebied van Noordwest-Europa, met alle ecologische waarden die daar bij horen. En die zitten ‘m niet in kleine torretjes, die als enige nog kunnen leven op een dode zandvlakte en fungeren als voedsel voor de boomleeuwerik, de boompieper en de tapuit. Nee, het gaat dan om herten, zwijnen, vossen, haviken, spechten en alles wat leeft in grote aaneengesloten natuurgebieden. En het gaat in zo’n groot natuurgebied om de daarbij behorende kwaliteiten voor de mens, zoals rust, ruimte, ontspanning en een ongeschonden landschap.
De burgers die boos worden om de kap van een bos voor een zandverstuiving hebben daar trouwens ook om andere redenen alle recht toe. Als burgers een boom willen kappen hebben zij een kapvergunning nodig. Gemeenten moedigen de Nederlandse burgers aan om bomen in de tuin te laten staan, omdat deze ’waardevol zijn voor de leefomgeving’. Dus moeten ze genoegen nemen met wat minder zon en een boze buurman. Diezelfde burgers worden aangemoedigd om na iedere vlucht naar het buitenland de CO2-uitsoot te compenseren met het planten van bomen. Terwijl mensen zo hun best doen de wereld te redden van de ondergang, wordt op de Veluwe en de Drunense Duinen een ecologische ramp nagespeeld.
Tegen deze achtergrond heb ik nog enige suggesties. Laten we ook de ecologisch dode beek uit de jaren ’60 en ’70 in ere herstellen. Het liefst inclusief de schuimkraag en de dode vissen. Ook de verontreinigde bodemlocatie en de vuilnisbelt moeten in ere worden hersteld, want het blijkt (het is echt waar) dat op veel vuilnisbelten zeldzame planten en dieren leven. Iets dat trouwens ook geldt voor veel verlaten locaties met zware bodemverontreiniging. Dus niet meer verbranden dat afval, maar storten en lekker de olie laten weglekken. Zo vinden de generaties na ons vast interessante landschappen. Trouwens, onze leeg geviste zeebodem is ook ecologisch waardevol . De kale zeebodem is te vergelijken met een zandverstuiving: onder de verwijderde leeflaag wordt de echte ’ecologische rijkdom’ zichtbaar.
De belangrijkste taak voor natuurbeschermingsorganisaties de komende jaren is juist om op onze bossen te letten, want de prijs voor biomassa is zeer gunstig aan het worden. De Veluwe is al gescand op haar bijdrage voor biomassa door een grote oliemaatschappij. En voor je het weet wordt onder het mom van natuurontwikkeling en duurzame energiewinning het hele bos weggekapt en verschijnt het zand weer. Theorie? Nee, in Duitsland wordt nu voor de energiecentrales al meer hout uit het bos gehaald dan dat er jaarlijks aangroeit.
Les forets prcdent les peuples, et les deserts les suivent. Niet te vertalen. Ook niet doen, want mooier is het nooit verwoord.
quote:Ontbossing in Nederland
Steeds vaker komen er gegevens bij ons binnen over het ruimen van bossen in Nederland. Ons bosareaal slinkt. Ons bosareaal slinkt nu met rond 1500 hectare per jaar en deze achteruitgang is vergelijkbaar met de ontbossing in tropische landen. Het tempo van verlies is verontrustend.
Bos is niet altijd bos
De laatste jaren is er bij Stichting Kritisch Bosbeheer (SKB) steeds meer de indruk ontstaan dat het bosareaal in Nederland afneemt. Het is heel moeilijk om dit beeld te kwantificeren, omdat daarvoor harde cijfers ontbreken en die op het niveau van een enkele organisatie ook bijna niet te verwerven zijn. Alleen de rijksoverheid beschikt mogelijk over integrale landelijke gegevens, maar zelfs die zijn met voorzichtigheid te genieten. Op de eerste plaats omdat de overheid bos merkwaardig kwalificeert. Een rijtje bomen van twintig stuks als snelwegbeplanting kan al als bos aangemerkt worden. Vervolgens ook dat bij ingrepen waarbij bos verloren gaat het betrekkelijk gemakkelijk is om dit verlies te ‘compenseren’ omdat oud bos, dat per definitie waardevoller is, vervangen kan worden door nieuwe aanplant. Veel bos gaat ook verloren aan wegenbouw, woningbouw en uitbreiding van akkergronden, niet zelden ook illegaal en sluipend. SKB heeft in de negentiger jaren van de 20e eeuw op grond van eigen verzamelde gegevens berekend dat toen op de Veluwe zo’n duizend hectare bos per tien jaar verloren ging. Dat proces is niet geindigd, integendeel, er is een nieuwe variant van ontbossing opgang gekomen door natuurbeheerders zelf: bos wordt steeds vaker opgegeven voor andere landschapstypen.
Bos steeds vaker omgezet in andere landschappen
Er heerst sinds enkele jaren een duidelijk stijgende tendens om bossen te vervangen door heidevelden en zandverstuivingen. De motieven daarachter zijn niet altijd onduidelijk. Dat verbaast des te meer omdat bestaande heidevelden en zandverstuivingen in Nederland ecologisch gezien in een slechte staat verkeren
Natuur als wandversiering
Naast natuurbehoud of ecologische motieven, zijn er vermoedelijk ook esthetische motieven in zwang om bos door heide of zand te vervangen. Het is mogelijk dat bepaalde geledingen in onze samenleving heide of zand visueel aantrekkelijker vinden. Wij vermoeden dat dit bij beleidsmakers, gemeenten en provincies een grote rol speelt om zo meer toeristische aantrekkelijkheid te creren, al wordt er nooit in directe zin op deze wijze over gespeculeerd. Toch is er een duidelijke competitie merkbaar tussen provincies en gemeenten om grotere aantallen toeristen te trekken, wat een opdrijvend effect teweeg lijkt te brengen. Cijfers van toeristenbezoek aan de Veluwe worden immers heel vaak gespiegeld aan die van Drenthe of aan strandbezoek. Het is nu provinciaal beleid, met de bijbehorende budgetten, om het aantal bezoekers aan de Veluwe weer hoger te krijgen dan het aantal strandbezoekers. De Veluwe moet liefst naar nummer n. Toch wordt het kappen van bos voor het aanleggen van heide en zand door provincies en gemeenten naar ons weten altijd vanuit natuurtechnisch-overwegingen gemotiveerd. Dat maakt het zeer verwarrend om te analyseren welke processen en wensen er precies in dit krachtenveld van conversie van bos naar heide en zand werkzaam zijn.
https://web.archive.org/w(...).nl/index.php?id=198quote:Bos ruimen voor zand en hei
Waarom toch wil bijna elke terreinbeheerder zijn eigen stuifzandje? Voor het behoud van de natuur zal hij zeggen. Want de geelgerande kletskever en het groene kwakkelsprinkhoen worden steeds zeldzamer. Of schuilt er meer achter de opeens opgedoken hang naar het op tal van plekken in Nederland kappen van bossen om daar stuifzanden en heidevelden uit te vervaardigen?
Stuifzanden zijn een menselijk bijproduct
De laatste jaren is er bij diverse beheerders een opmerkelijke belangstelling gaande voor het opnieuw aanleggen van stuifzanden. Altijd wordt dit gemotiveerd vanuit het natuurbeschermingsmotief. Dat is merkwaardig omdat er qua soorten maar slechts enkele organismen strikt gebonden zijn aan stuifzanden. Dat ligt ook voor de hand omdat stuifzanden van nature niet in onze streken voorkomen. We kennen van nature wel rivier- en zeeduinen, maar deze worden juist door de mens fel bestreden. Hij is een bezig baasje… Rivierduinen zijn in Nederland vrijwel totaal wegbeheerd: levende rivierduinen zijn er niet meer. De zeeduinen zijn jammer genoeg voor een groot deel door plantages vastgelegd, al worden er terecht hier en daar weer pogingen ondernomen om er weer wat van terug te krijgen. Dit laatste lukt maar heel moeizaam omdat het relatief kleine plekken zijn in omliggende vastgelegde duinen, terwijl voortdurend gepoogd wordt om de zee in te dammen. Op deze manier is het allicht erg lastig om de natuurlijke dynamiek weer in onze kustduinen terug te krijgen.
Je bent een ongelooflijk asociale debiel als je zoiets toejuicht. Iemand thuis opzoeken doe je gewoon niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:39 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Goedzo, aanpakken dat incapabele tuig uit Den Haag.
Gelukkig is Henk Bleker er wel verdwenen, dat scheelt een slok op een borrel.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In Den Haag lijken wel alleen maar incapabelen te zitten.
Ga je volgende week mee naar Twente tegen bon boys?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:43 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Gelukkig is Henk Bleker er wel verdwenen, dat scheelt een slok op een borrel.
Den Haag is zo incapabel geweest ja om jarenlang de oren te laten hangen naar een uit de kluiten gewassen landbouwsector. De Henk Blekers die wel dachten dat het uiteindelijk wel los zou lopen. (En die vanavond bij Op1 ironisch genoeg zijn gal mag spuien over het besluit van vandaag).quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In Den Haag lijken wel alleen maar incapabelen te zitten.
Maar fakkels en hooivorken is wel vrij simpel allemaal ja, eens.
Maar nog steeds het dichtsbevolkte landje van Europa... Zonder boeren wordt dat nog erger.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:36 schreef EinarBoe het volgende:
In de praktijk is de bebouwing in Nederland maar heel lichtjes gestegen de afgelopen 30 jaar en nog altijd factoren kleiner dan het gebied bestemd voor landbouw.
Boerengezinnen zijn volgens mij juist relatief grootquote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar nog steeds het dichtsbevolkte landje van Europa... Zonder boeren wordt dat nog erger.
quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:43 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je bent een ongelooflijk asociale debiel als je zoiets toejuicht. Iemand thuis opzoeken doe je gewoon niet.
Ze wonen iig niet in een flat met een bloembak als excuus tuintje...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:48 schreef EinarBoe het volgende:
Boerengezinnen zijn volgens mij juist relatief groot
Als er wat minder landbouwgrond was, hadden ze inderdaad een voor- en achtertuin kunnen hebben.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ze wonen iig niet in een flat met een bloembak als excuus tuintje...
Klopt, dit sloopt ook het draagvlak en verpest het voor de welwillenden.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:43 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je bent een ongelooflijk asociale debiel als je zoiets toejuicht. Iemand thuis opzoeken doe je gewoon niet.
Om deze vervolgens vol te tegelen want groen is maar lastig...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 21:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er wat minder landbouwgrond was, hadden ze inderdaad een voor- en achtertuin kunnen hebben.
Dat is een stuk minder dan ik dacht.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |