Een druppeltje koningswater drinken is ook helemaal niet erg. Wat is een druppeltje nou tov de hoeveelheid water op aarde.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:56 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Nee, dat is echt zo. De lucht om ons heen bestaat voor 78% uit stikstof, 21% uit zuurstof en nog wat andere gassen. Net als het CO2 probleem, een deel van die ene procent bestaat uit CO2. Als mensheid denken we dat door minder dan één procent CO2 in de lucht de hele wereld kapot gaat.
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.quote:Op donderdag 9 juni 2022 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstofgas in de lucht is nog weer wat anders dan de gebonden stikstof die neervalt bij neerslag.
Maar dat terzijde.
Het stikstof probleem is veel kleiner dan we dachten!
https://www.pbl.nl/public(...)f-dan-eerder-gedacht
Trouwens wat is nou precies het grote probleem van stikstof, er groeit meer gras, meer bramen en brandnetel.
Sowhat?
Link op die zelfde pagina: https://www.rivm.nl/gcn-g(...)achterliggende-jarenquote:Op donderdag 9 juni 2022 19:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.
dat heeft iedereen wel door, maar sommige houden zich van de domme om slim over te komen....quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:03 schreef Makrelis het volgende:
Dat mensen nog steeds niet door hebben dat stikstof en stikstofverbindingen twee verschillende zaken zijn zeg.
Dat is daarnaast ook nog eens net rond de tijd dat er extra megastallen gebouwd werden aangezien het CDA dat toen graag wilde voor hun achterban.quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:14 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is een publicatie van 2010. Lekker recent.
Maar daar staat weer niet wat te beweert.quote:Op donderdag 9 juni 2022 19:38 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Link op die zelfde pagina: https://www.rivm.nl/gcn-g(...)achterliggende-jaren
Ja, deze blik vat het beleid van de afgelopen jaren wel goed samen.quote:
Ik ben er blij mee omdat er minder gedaan gaat worden in NL. Het maakt niet uit wat, als we maar minder gaan doen ben ik al blij.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Ik ben heel blij met de maatregelen van de overheid. Ongeacht de werkelijke bijdrage van de boeren en ongeacht de ernst van het probleem. Ik keur alle maatregelen goed die het aantal boeren in Nederland drastisch gaan doen verminderen. Minder boeren is meer groen is meer natuur. Want als er één misverstand is, dan is het dat boeren iets toevoegen aan 'de natuur'. Integendeel.
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben er blij mee omdat er minder gedaan gaat worden in NL. Het maakt niet uit wat, als we maar minder gaan doen ben ik al blij.
Nee hoor dat hoeft nietquote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:19 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
[..]
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.
Wel voor ons milieu ja...quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:19 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
[..]
Dus nog meer voedsel importeren, dat is goed voor het milieu.
O, de huidige intensieve, grootschalige manier van werken binnen een groot deel van de agrarische sector (waarvan de consument natuurlijk de aanjager is) is ongetwijfeld niet goed voor het milieu. Maar zelfs dat bewaart nog altijd meer van het Nederlandse landschap dan onteigening zou doen. Minder boeren is minder groen is meer beton. Ik zou me niet door het modewoordje "natuur" laten misleiden. Er moet gebouwd worden, en boeren van hun grond zetten is de snelste manier om dat te realiseren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Ik ben heel blij met de maatregelen van de overheid. Ongeacht de werkelijke bijdrage van de boeren en ongeacht de ernst van het probleem. Ik keur alle maatregelen goed die het aantal boeren in Nederland drastisch gaan doen verminderen. Minder boeren is meer groen is meer natuur. Want als er één misverstand is, dan is het dat boeren iets toevoegen aan 'de natuur'. Integendeel.
Liever geagglomereerd beton dan aftandse stallen, rommelige boerenerven en vervallen boerenwoningen omgeven door afgerikte rechthoekige weilandjes met een kunstmatig slootje eromheen. Als je dat natuur of groen noemt, dan draagt mijn achtertuin ook bij aan het groen in Nederland.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O, de huidige intensieve, grootschalige manier van werken binnen een groot deel van de agrarische sector (waarvan de consument natuurlijk de aanjager is) is ongetwijfeld niet goed voor het milieu. Maar zelfs dat bewaart nog altijd meer van het Nederlandse landschap dan onteigening zou doen. Minder boeren is minder groen is meer beton. Ik zou me niet door het modewoordje "natuur" laten misleiden. Er moet gebouwd worden, en boeren van hun grond zetten is de snelste manier om dat te realiseren.
Haha! En je achtertuin heeft zeker kunstgras?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:19 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Liever geagglomereerd beton dan aftandse stallen, rommelige boerenerven en vervallen boerenwoningen omgeven door afgerikte rechthoekige weilandjes met een kunstmatig slootje eromheen. Als je dat natuur of groen noemt, dan draagt mijn achtertuin ook bij aan het groen in Nederland.
Nee hoor, ik heb een keurig 2-onder-1-kap achtig rechthoekig tuintje met echt gras, een paar struiken en bloemperkjes. Maar ook een pad, een schutting en een overkapping.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Haha! En je achtertuin heeft zeker kunstgras?
O ja. Nee, dan snap ik dat je liever geagglomereerd beton ziet. Ik heb zelf de grond achter mijn huis volgestort met asfalt en er een mini-parkeerplaats van gemaakt, want dat is nog altijd beter dan dat nepgroen van wat men met een modewoord "tuin" noemt. Dat leek me de enige rationele beslissing.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:45 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb een keurig 2-onder-1-kap achtig rechthoekig tuintje met echt gras, een paar struiken en bloemperkjes. Maar ook een pad, een schutting en een overkapping.
Omdat een weiland een groene kleur heeft en gras als bodembedekking heeft, wil het nog niet zeggen dat het iets met 'groen' (zoals de modeterm is) te maken heeft. Net zo min als een groepje geoormerkte koeien heel weinig met natuur te maken heeft.
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 13:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O ja. Nee, dan snap ik dat je liever geagglomereerd beton ziet. Ik heb zelf de grond achter mijn huis volgestort met asfalt en er een mini-parkeerplaats van gemaakt, want dat is nog altijd beter dan dat nepgroen van wat men met een modewoord "tuin" noemt. Dat leek me de enige rationele beslissing.
Zitten ze ook in de EU?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:43 schreef 4-elements het volgende:
Hebben de landen om ons heen eigenlijk hetzelfde strenge stikstofbeleid?
Tristate City Network strekt zich uit over NL, een deel van België en het roergebied in DLD.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:43 schreef 4-elements het volgende:
Hebben de landen om ons heen eigenlijk hetzelfde strenge stikstofbeleid?
Oh je bent serieusquote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:49 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Tristate City Network strekt zich uit over NL, een deel van België en het roergebied in DLD.
De rest van de landen buiten dat gebied worden alleen maar gezien als onnozel gepeupel.
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is dus een door de EU opgelegd beleid?quote:
quote:
Het plan? Ik weet niet of je kan kaartlezen, maar Nederland + Vlaamse Ruit + Düsseldorf/Dortmund/Keulen en omgeving heeft gewoon 30 miljoen inwonersquote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:26 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ja, dit is al jaren het plan. Ongelofelijk dat mensen dat niet weten.
Er zijn EU-brede afspraken om de natuur en leefomgeving te beschermen tegen ongeremde industriële groei. Je mag zogezegd niet parasiteren op je eigen land voor financieel/economisch gewin. Nederland voldoet het slechtst aan de gemaakte afspraken, al decennia, dus de veranderopgave zal hier groter zijn dan elders.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 14:59 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het is dus een door de EU opgelegd beleid?
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:28 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Er zijn EU-brede afspraken om de natuur en leefomgeving te beschermen tegen ongeremde industriële groei. Je mag zogezegd niet parasiteren op je eigen land voor financieel/economisch gewin. Nederland voldoet het slechtst aan de gemaakte afspraken, al decennia, dus de veranderopgave zal hier groter zijn dan elders.
Natuurlijk is dat oneerlijk. Maar de EU is er natuurlijk niet voor Nederland; uiteindelijk gaat het om de grotere landen.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:32 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:34 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat oneerlijk. Maar de EU is er natuurlijk niet voor Nederland; uiteindelijk gaat het om de grotere landen.
Wat wij moeten doen is, naast deze discussie over stikstof, ook eindelijk eens de discussie voeren over hoeveel inwoners we eigenlijk in Nederland willen. En dan een zeer streng immigratiesysteem met werkvergunningen etc. Maar daar heeft de politiek weer veel minder haast mee.
Hoe meer boeren stoppen hoe beter. Het is 2% van de mensen die 66% van de grond in ons (dichtbevolkte) land gebruikt. Voor eigen gewin he! Denk niet dat die boeren een liefdadigheidsinstelling zijn. Als ze in Spanje meer voor hun bieten krijgen dan crossen ze hun bieten gewoon naar Spanje hoor. Ik snap niet waar die sympathie voor boeren vandaan komt. Echt niet.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.
Maar dat is weer niet policor. Boertje pesten blijkbaar wel.
Laat die protesten maar komen.
Het aantal inwoners in Nederland staat met uitstoot los van het feit dat de nederlandse landbouw 80% van de opbrengst exporteert.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is dan ook het antwoord. Minder mensen in dit land. Dan gaat de uitstoot vanzelf wel omlaag.
Exact. Ik geloof meteen dat we iets aan uitstoot moeten doen, maar pak het dan op meerdere fronten aan. Een inkrimping van de veestapel is veel beter te verkopen als de overheid laat zien ook bereid is andere drastische maatregelen te nemen. Een immigratiepolitiek zoals in Denemarken bijvoorbeeld. Veiligelanders daadwerkelijk uitzetten en anders opsluiten.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat valt wel mee. De eisen werken sowieso per gebied, dus industriële landbouw naast een natuurgebied kan op dezelfde manier in Frankrijk niet als het in Nederland ook niet kan. De regels zijn niet soepeler of strenger per land.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:32 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Maar is het dan niet wat oneerlijk? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Hier is geen enkele stukje land ongebruikt, in tegenstelling tot in veel andere landen. Lijkt mij dat dit het voldoen aan de eisen veel lastiger maakt dan pak 'm beet Frankrijk.
En toch komen andere (vooral grotere) landen wél weg met het overtreden van EU afspraken.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:04 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee, dat valt wel mee. De eisen werken sowieso per gebied, dus industriële landbouw naast een natuurgebied kan op dezelfde manier in Frankrijk niet als het in Nederland ook niet kan. De regels zijn niet soepeler of strenger per land.
Nee. En Nederland overtreedt deze regels al decennia. Net als die van de waterkwaliteit, overigens.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
En toch komen andere (vooral grotere) landen wél weg met het overtreden van EU afspraken.
Juist. Ik heb 0,0 sympathie voor ze. Als ze weer gaan demonstreren moet het leger worden ingezet. Ze denken echt dat ze alles kunnen maken met hun trekkers.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 15:59 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Hoe meer boeren stoppen hoe beter. Het is 2% van de mensen die 66% van de grond in ons (dichtbevolkte) land gebruikt. Voor eigen gewin he! Denk niet dat die boeren een liefdadigheidsinstelling zijn. Als ze in Spanje meer voor hun bieten krijgen dan crossen ze hun bieten gewoon naar Spanje hoor. Ik snap niet waar die sympathie voor boeren vandaan komt. Echt niet.
Nou eerder meer bouwgrond voor meer KOOP woningen. Daar is een gebrek aan.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 12:13 schreef Multatilu het volgende:
Zullen we het anders even over het Stabiliteitspact hebben?quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:10 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nee. En Nederland overtreedt deze regels al decennia. Net als die van de waterkwaliteit, overigens.
Calimero-gedrag van Nederlanders altijd over de EU is sowieso een beetje lachwekkend als je bedenkt dat Nederland een van de toonaangevende landen is binnen de unie en zowel qua economie als inwoneraantal groter is dan de meeste andere landen binnen de EU.
Ah daar hebben we de vaste complotdenker weer die liever Brabanr tot de nok toe met varkens volgepropt wil.quote:Op woensdag 8 juni 2022 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ofwel: boerenland gaat geconfisqueerd worden om vol te bouwen.
Zie je, kan in een zinnetje
Bouwgrond is maar een klein deel van het bouwprobleem. Grootste probleem is dat heel veel bouw momenteel stilligt omdat er geen stikstofruimte is om de verbouwing uit te voeren.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:18 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nou eerder meer bouwgrond voor meer KOOP woningen. Daar is een gebrek aan.
Juist daarom boeren weg ermee.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:33 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Bouwgrond is maar een klein deel van het bouwprobleem. Grootste probleem is dat heel veel bouw momenteel stilligt omdat er geen stikstofruimte is om de verbouwing uit te voeren.
Dat is niet het probleem als je gewoon zoveel mest over het land uitrijdt dat het wegstroomt in het water en daar verstikkend werkt.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:30 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Zullen we het anders even over het Stabiliteitspact hebben?
Wat betreft die waterkwaliteit: wij zijn als Nederland de delta van Europa he; alles wat er in andere landen in de grote rivieren geloosd wordt, zit er bij ons nog in.
Het EP is niet alleen het minst machtige orgaan van de EU, dus het aantal zetels daar is niet eens zo heel relevant, maar je bent in je opsomming ook nog eens tactisch gestopt op het moment dat alleen Polen qua inwoneraantal ontbrak. Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen en dan komt Nederland al. Op 27 EU-landen zijn er dus maar 5 landen met meer inwoners, en maar 4 landen met een grotere economie. Maar oh wat zijn we klein en oh wat hebben we weinig te zeggen.quote:Daarnaast is die meetmethode enorm zwart-wit; als je op 1 van de tientallen criteria de norm niet haalt, is het resultaat meteen onvoldoende. En in een dichtbevolkt land als het onze is het vrijwel onmogelijk om op alle criteria een voldoende te scoren.
Wat inwoneraantal betreft: we zijn juist een van de kleintjes, vandaar dat we weinig zetels en nauwelijks inspraak in het EP hebben. Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, etc.
De norm halen wordt helemaal niet makkelijker als er minder mensen in Nederland wonen als het grootste deel van de belastende uitstoot gewoon uit export-georienteerde, industriële sectoren komen. En die gaan echt niet krimpen in uitstoot als er opeens minder mensen in Woerden wonen. Waar dat rare idee toch vandaan komt...quote:Maar goed, dat is een gegeven waarbij we ons moeten neerleggen (hoewel een vorm waarbij je als netto betaler meer inspraak zou hebben dan een netto ontvanger mij meer aanspreekt).
Waar we naar toe moeten is minder inwoners in Nederland, dan hebben we weliswaar nóg minder inspraak, maar wordt het wel makkelijker deze normen te halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |