abonnement Unibet Coolblue
pi_204881029
Hi allen,

Met dit topic probeer ik te kijken waarom voormalig atheïsten zich hebben gericht tot religie. Ik ben atheïst, maar door verschillende gebeurtenissen in mijn leven merk ik dat ik echt "jaloers" (wellicht niet het juiste woord, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) ben op mensen die een geloof hebben en die dus ook echt een zin in het leven zien en niet geloven dat de dood het einde is. Het probleem is echter dat ik gewoon niet geloof dat het waar is. Dit topic is niet bedoeld om te testen of jullie "gelijk" hebben, maar ik ben gewoon heel benieuwd welke gebeurtenis of gedachte jullie als het ware heeft overgehaald.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 27 mei 2022 @ 15:07:21 #2
414785 sirdanilot
pi_204881151
Ik kom uit de evangelische gemeente en ik ken inderdaad wel mensen die ongelovig waren en toen zijn bekeerd, maar dit is echt heel erg zeldzaam. Als het 5 procent is van het kerkje dan is het al veel. Vaak zijn het maar enkelen.

De meesten in onze kerk kwamen oorspronkelijk uit traditionele protestante kerken zoals de gereformeerde gemeente, oud gereformeerde gemeente , artikel 31 etc.

De enkeling die echt was bekeerd vanuit een seculiere achtergrond was meestal ooit alcohol of drugs verslaafd of had andere grote problemen. Door middel van religie kwamen die dan op het rechte pad. Zonder zoiets is het echt zeldzaam om je te bekeren , ik ken er een paar maar het komt weinig voor.

Het overgrote merendeel van religieuze mensen is zo opgevoed en meestal komt het niet terug zodra het weg is .

Mijn vader kwam bijvoorbeeld ook uit de gereformeerde kerk, heeft in zijn jeugd wel een tijdje ongelovig geleefd maar is toen via mijn moeder in de evangelische gemeente terecht gekomen en dus weer gelovig. Zelfs nog strenger dan de gereformeerde kerk op veel vlakken.

Ook als je naar de islam kijkt zijn bekeerlingen maar een heel klein percentage . Het overgrote merendeel daarvan bekeert ook nog eens alleen maar omwille van hun partner.

Bij het jodendom is het aantal bekeerlingen nihil omdat het jodendom dit nauwelijks toestaat als je geen joodse achtergrond hebt. Dan moet je echt een proces in van jaren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204881160
Ik ben wel functioneel atheïstisch geweest. Het kwam volgens mij vooral door de rationele indoctrinatie van het vwo en de universiteit, en door het feit dat onze cultuur door en door atheïstisch is. We kunnen het wel ontkennen maar het wetenschappelijk realisme zit werkelijk in ons DNA. Er is bijna niet aan atheïstisch rationalisme te ontkomen als je in Nederland groot wordt. Dit is natuurlijk niet verbazingwekkend als je cultuur volledig technologisch en materialistisch is, kijk maar naar onze ongekende welvaart. Ik ben dus niet boos of iets dergelijks, het is gewoon mijn vaststelling.

Nou heb ik het bestaan altijd magisch en mysterieus gevonden, dus ik ben nooit volledig atheïstisch geweest. Vanaf mijn 18e voelde ik de behoefte om aan waarheidsvinding te doen. Ik wilde weten wat er echt gaande is in de wereld, of God bestaat. Ik wilde oprecht weten of het wetenschappelijke wereldbeeld klopte of dat de realiteit spiritueel is. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het wetenschappelijke en rationele wereldbeeld onvolledig is. Wanneer het subjectieve gemarginaliseerd wordt sta je ver van de werkelijkheid vandaan.

Als je wilt voortbestaan na de dood heb je een ziel nodig.
pi_204881187
het komt eigenlijk praktisch alleen voor als je in de diepe shit zit met verslavingen of geldproblemen... Dus als je dat hebt dan kan het je helpen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204881764
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 15:08 schreef Libertarisch het volgende:
Als je wilt voortbestaan na de dood heb je een ziel nodig.
dit klinkt wel heel erg als wensdenken :o
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204881810
Ik kom van oorsprong uit de hervormde/ pkn kerk.
Maar ben sinds corona overgestapt naar een Christen Gemeente.
Dus echt een gemeente bestaande uit christenen.
Niet evangelisch, baptist, pinkster, gereformeerd, pkn etc.
De gemeente leden komen grotendeels wel uit deze verschillende gemeenten.
het is ook een vrij jonge gemeente in mijn dorp en ook ontstaan uit voormalig leden van de pkn, die echt van uit hun jeugd bij de gereformeerde kerk zaten.
Maar de gemeente leider/ stichter komt dus van oorsprong uit de ger gem.
Maar kreeg het een kleine 7 of 8 jaar geleden op zijn hart om een nieuwe gemeente te stichten.
Dit kwam pas echt uit nadat hij en nog een aantal leden zich volwassen hebben laten dopen.

Maar voor mij is dit nu een geode gemeente waarbij ik mij goed in de visie en de prediking kan vinden, maar bovenal God op mijn manier kan loven, prijzen en eren etc.
Ik zit ook in het team dat de beamer bedient tijdens de diensten, gelukkig niet elke zondag maar om de zoveel weken samen met dus nog een aantal mensen.
Ik geniet elke zondag daar weer van de liederen etc.

Ik ben dus nooit Atheïst geweest, maar het geloof is in mij wel gaan groeien en vooral sinds ik in deze gemeente zit heb ik nog meer over God geleerd en leer ik nog steeds.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_204881829
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 16:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]
dit klinkt wel heel erg als wensdenken :o
Ik ben toch meer dan mijn lichaam? Waarom zou ik dan ophouden met bestaan wanneer mijn lichaam sterft? :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 27 mei 2022 @ 16:58:07 #8
414785 sirdanilot
pi_204882180
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 16:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben toch meer dan mijn lichaam? Waarom zou ik dan ophouden met bestaan wanneer mijn lichaam sterft? :)
Zelfs als er geen leven na de dood is leef je voort in de herinnering van je nazaten.

Ik weet het nog niet. Als er leven na de dood is, ga ik op tot Gods altaren. En als het klaar is, is het maar klaar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204883278
Ik ben atheïstisch opgegroeid, een tijdje agnostisch geweest omdat dat "rationeler" was maar zou mezelf inmiddels als perennialist omschrijven. Dat betekent dat ik geloof dat de meeste religieuze tradities zijn te herleiden tot een gelijksoortig oorsprong of inzicht. Ik vermijd liever het woord "Waarheid", namen hebben altijd de neiging om de illusie op te wekken dat er meer gezegd of geweten kan worden van iets dan eigenlijk mogelijk is. Ik geloof niet in een God of goden, of in een voortbestaan na de dood.

Om in te gaan op je OP: het is voor mij niet zozeer geweest dat ik iets "erbij kreeg", een positief geloof in iets, maar eerder dat ik bepaalde ideeën waarmee ik ben opgegroeid steeds meer losliet, zoals die van het mechanistisch wereldbeeld (het idee dat het universum een soort "machine" is die door middel van wetenschap en onderzoek volledig objectief en feitelijk kan worden begrepen). Ik begon in te zien dat deze manier van de wereld begrijpen (alhoewel hij een plek en functie heeft) erg beperkend en inkaderend was, en op zichzelf iets religie-achtigs had. Filosofen als Nietzsche, Heidegger, Bergson en Deleuze hebben daar een sterke rol in gespeeld.

In mijn ogen ben ik dus niet echt "bekeerd" naar een bepaalde religie of denkwijze, maar ben ik juist een afvallige die in het afvallen van dit objectieve wereldbeeld meer vrijheid en inzicht heeft gekregen. Ik heb dus, ironisch genoeg, een beetje hetzelfde beeld van atheïsten als Sam Harris en Richard Dawkins als dat zij hebben van 'religekkies'; namelijk mensen die vasthouden aan een bepaalde wereldopvatting terwijl er allerlei (wetenschappelijk) bewijs van het tegendeel is.
pi_204883317
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 18:23 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik geloof niet in een God of goden, of in een voortbestaan na de dood.

Dat komt door een gebrek aan ervaring. Met voldoende meditatieve ervaring zou je realiseren dat de ziel eeuwig is :)
pi_204883590
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 16:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben toch meer dan mijn lichaam? Waarom zou ik dan ophouden met bestaan wanneer mijn lichaam sterft? :)
Waarom zou er nog iets resteren nadat je lichaam dood is gegaan? Men heeft geen ziel en ik mag hopen dat na de dood er niets meer is. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204883602
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 18:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat komt door een gebrek aan ervaring. Met voldoende meditatieve ervaring zou je realiseren dat de ziel eeuwig is :)
Ik ben juist van mening dat meditatie en ervaring leiden tot één conclusie: na de dood ben je weg.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204883673
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 18:58 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Waarom zou er nog iets resteren nadat je lichaam dood is gegaan? Men heeft geen ziel en ik mag hopen dat na de dood er niets meer is. :)
Omdat je geest niet het product is van lichamelijke processen. Het bewustzijn is bovennatuurlijk en dus eeuwig. Waaruit maak jij op dat je een fysiek product bent?

quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 18:59 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Ik ben juist van mening dat meditatie en ervaring leiden tot één conclusie: na de dood ben je weg.
Nee, het leidt juist tot de conclusie dat men eindeloos reincarneert.
pi_204883953
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Omdat je geest niet het product is van lichamelijke processen. Het bewustzijn is bovennatuurlijk en dus eeuwig. Waaruit maak jij op dat je een fysiek product bent?
[..]
Nee, het leidt juist tot de conclusie dat men eindeloos reincarneert.
Waaruit maak jij op dat er iets meer is dan de realiteit waarin we leven? Je gaat dood, je lichaam vergaat en daarmee ook de persoon die je bent, je bewustzijn en al je kennis. Je bent dan weg en je lichaam ook. Reïncarnatie is een... bijzondere conclusie ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204883975
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:38 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Waaruit maak jij op dat er iets meer is dan de realiteit waarin we leven? Je gaat dood, je lichaam vergaat en daarmee ook de persoon die je bent, je bewustzijn en al je kennis. Je bent dan weg en je lichaam ook. Reïncarnatie is een... bijzondere conclusie ;)
Nee, ik ga niet dood. Mijn omhulsel (het lichaam) sterft af. Ik heb geen reden om mezelf als het product van biochemie te zien, ik sta boven mijn lichaam.

Er is niets meer dan de realiteit waarin we leven. Onze realiteit is een ervaring.
pi_204884061
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 15:08 schreef Libertarisch het volgende:
Als je wilt voortbestaan na de dood heb je een ziel nodig.
Niet iedereen heeft dat.
pi_204884081
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:49 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Niet iedereen heeft dat.
Klopt, je kunt ook in een God geloven die je tot leven wekt met je lichaam erbij. Dat is wel een stuk onzekerder en je kunt gaan twijfelen.
pi_204884115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:40 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, ik ga niet dood.
Dat weet je niet.
pi_204884118
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:38 schreef bijdehand het volgende:
Je bent dan weg en je lichaam ook.
Dat weet je niet.
pi_204884132
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:55 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat weet je niet.
Het is een lastige, dat geef ik toe.
pi_204884211
Ik verbaas me er altijd over dat er altijd zoveel spanning is tussen atheïsten en gelovigen. Ik sta daar altijd heel ontspannen in: iedereen moet denken wat hij wil, het interesseert me geen zak dat andere mensen anders denken over bepaalde zaken. Het zal me echt een totale worst zijn.

En waar ik me ook over verbaas is dat zowel atheïsten en gelovigen zo zeker zijn van hun zaak. Atheïsten weten zeker dat er niks is en gelovigen weten zeker dat er wel wat is. Ik sta er in van: dat weet je niet. In feite weet een mens eigenlijk niets. Je kunt alleen een vermoeden hebben.
pi_204884350
Ik denk niet dat iemand die echt atheïst is bekeerd kan worden. Iemand die eerst niet gelovig is (wat niet altijd wil zeggen dat hij atheïst is) en later wel, heeft altijd al twijfels gehad (bewust of onbewust)
pi_204884403
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:04 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik verbaas me er altijd over dat er altijd zoveel spanning is tussen atheïsten en gelovigen. Ik sta daar altijd heel ontspannen in: iedereen moet denken wat hij wil, het interesseert me geen zak dat andere mensen anders denken over bepaalde zaken. Het zal me echt een totale worst zijn.

En waar ik me ook over verbaas is dat zowel atheïsten en gelovigen zo zeker zijn van hun zaak. Atheïsten weten zeker dat er niks is en gelovigen weten zeker dat er wel wat is. Ik sta er in van: dat weet je niet. In feite weet een mens eigenlijk niets. Je kunt alleen een vermoeden hebben.
Het is niet zo dat atheïsten zo zeker zijn dat er geen god is. Degenen die dat roepen zijn gewoon roepers :P
Aangezien het niet aangetoond kan worden dat er een god is hebben atheïsten geen reden om te GELOVEN dat er een god is.
pi_204884513
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:22 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Het is niet zo dat atheïsten zo zeker zijn dat er geen god is. Degenen die dat roepen zijn gewoon roepers :P
Aangezien het niet aangetoond kan worden dat er een god is hebben atheïsten geen reden om te GELOVEN dat er een god is.
Nou, ik zie alleen maar geroep van als je dood bent, ben je weg.
Wat ik wel een tekortkoming vindt van van atheïsten is dat ze maar zo gemakkelijk aannemen dat een denkmachine zoals een mens zomaar toevallig is ontstaan. Dit past helemaal niet in de gang van de natuur. Het ontstaan van sterren en stenen en hun levensloop valt precies te beredeneren volgens oorzaak en gevolg.
pi_204884617
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:35 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou, ik zie alleen maar geroep van als je dood bent, ben je weg.
Wat ik wel een tekortkoming vindt van van atheïsten is dat ze maar zo gemakkelijk aannemen dat een denkmachine zoals een mens zomaar toevallig is ontstaan. Dit past helemaal niet in de gang van de natuur. Het ontstaan van sterren en stenen en hun levensloop valt precies te beredeneren volgens oorzaak en gevolg.
Dat is het nou juist, atheïsten nemen niet aan. Er is gewoon geen reden om te geloven dat de mens is gecreëerd door een god.
pi_204884629
Liefde en schoonheid zijn niet aantoonbaar. Dan geloven we hier ook niet meer in of wat?
pi_204884635
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:46 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Dat is het nou juist, atheïsten nemen niet aan. Er is gewoon geen reden om te geloven dat de mens is gecreëerd door een god.
Beiden zijn discutabel.
pi_204884644
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:48 schreef Libertarisch het volgende:
Liefde en schoonheid zijn niet aantoonbaar. Dan geloven we hier ook niet meer in of wat?
Schoonheid zien we, liefde voelen we. Dat is geen vergelijking met geloven in een god :D
pi_204884666
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Beiden zijn discutabel.
Meh
pi_204884717
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:50 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Schoonheid zien we, liefde voelen we. Dat is geen vergelijking met geloven in een god :D
Als je niet in een god gelooft, waar komt de wereld dan vandaan? En het leven? En de geest?
pi_204884819
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je niet in een god gelooft, waar komt de wereld dan vandaan? En het leven? En de geest?
Dus als je iets (nog) niet kunt verklaren is het automatisch het werk van god?
pi_204885024
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:06 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Dus als je iets (nog) niet kunt verklaren is het automatisch het werk van god?
Niet per sé. Maar wel als er levende wezens in het spel zijn die kunnen denken en lachen en dansen. Dan is er een spiritueel element. En dan komt dus ook God in het spel, de ziel en het leven na de dood.
pi_204885228
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Niet per sé. Maar wel als er levende wezens in het spel zijn die kunnen denken en lachen en dansen. Dan is er een spiritueel element. En dan komt dus ook God in het spel, de ziel en het leven na de dood.
Voor jou dan. Niet iedereen bekijkt het zo
pi_204885528
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 21:42 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Voor jou dan. Niet iedereen bekijkt het zo
Dat klopt. Je kunt ook, temidden van deze droom-achtige spirituele wereld vol met bewuste wezens, denken dat alles fysiek en rationeel is :)
pi_204886427
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:16 schreef Rogue2.0 het volgende:
Ik denk niet dat iemand die echt atheïst is bekeerd kan worden. Iemand die eerst niet gelovig is (wat niet altijd wil zeggen dat hij atheïst is) en later wel, heeft altijd al twijfels gehad (bewust of onbewust)
Hier ben ik dus ook bang voor. Wat fijn lijkt het me om houvast te kunnen hebben van een geloof.

Ik vind het ook lastig om te bedenken dat je vanuit het perspectief van traditionele religies gestraft zou worden als ongelovige, terwijl ik wel graag zou willen geloven... Het probleem is nou juist dat ik niet geloof dat het waar is en niet kan doen alsof. Dan zou je in feite gestraft kunnen worden voor iets waar je niet, bewust, iets aan kan veranderen.

Wel las ik op Reddit het volgende, wat ik best interessant vond:

"Im starting to realize that it might be actually incredibly good for humans to believe that everything will be ok. Having a purpose and believing that there is a point produces positive brain chemicals.

Im getting into a specific religion now, including aspects that I dont necessarily believe are true. Take prayer for example; it doesn't matter if there is a beardy dude in the clouds taking notes. Its not the point - regularly contemplating community and loved ones is a good thing to do. If you need to frame it as talking to a fella in the sky, well then do it to it. To me, faith is more about believing living a certain way is the best way to live. Whether its true or not is besides the point".
pi_204886461
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je niet in een god gelooft, waar komt de wereld dan vandaan? En het leven? En de geest?
Als je wel in een god gelooft, waar komt die god dan vandaan?
pi_204886521
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 02:19 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Als je wel in een god gelooft, waar komt die god dan vandaan?
Dat is een hele intelligente vraag, kansenjongere. Alles in het fysieke universum is aan oorzaak-gevolg gebonden. Maar God is geen ding, God is een geest. God is een mentale en creatieve kracht. Aangezien God niet fysiek is staat hij buiten de tijd. Hij is, was en zal zijn.

Is dit helder, kansenjongere?
pi_204886646
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 01:44 schreef chailatte het volgende:

[..]
Hier ben ik dus ook bang voor. Wat fijn lijkt het me om houvast te kunnen hebben van een geloof.

Ik vind het ook lastig om te bedenken dat je vanuit het perspectief van traditionele religies gestraft zou worden als ongelovige, terwijl ik wel graag zou willen geloven... Het probleem is nou juist dat ik niet geloof dat het waar is en niet kan doen alsof. Dan zou je in feite gestraft kunnen worden voor iets waar je niet, bewust, iets aan kan veranderen.

Wel las ik op Reddit het volgende, wat ik best interessant vond:

"Im starting to realize that it might be actually incredibly good for humans to believe that everything will be ok. Having a purpose and believing that there is a point produces positive brain chemicals.

Im getting into a specific religion now, including aspects that I dont necessarily believe are true. Take prayer for example; it doesn't matter if there is a beardy dude in the clouds taking notes. Its not the point - regularly contemplating community and loved ones is a good thing to do. If you need to frame it as talking to a fella in the sky, well then do it to it. To me, faith is more about believing living a certain way is the best way to live. Whether its true or not is besides the point".
Zo denk ik er ongeveer ook over als de tekst uit Reddit.

Heb je ooit aan andere religies gedacht? Boeddhisme bijv. Of kies er alleen de zen uit en laat de tradities weg, als het jou alleen om houvast gaat.

Maar waar wil je houvast van? Ben je bang voor na de dood of heb je iets nodig voor nu in dit leven?
pi_204886682
Bekeerlingen en born again zijn meestal extreem fundamentalistisch. Beetje zoals de ex-roker en de nieuwe vegans.

Ik ben en blijf agnostisch, niet gelovig en ook geen atheïst.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 08:11:43 #40
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204886711
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 01:44 schreef chailatte het volgende:

[..]
Hier ben ik dus ook bang voor. Wat fijn lijkt het me om houvast te kunnen hebben van een geloof.

Ik vind het ook lastig om te bedenken dat je vanuit het perspectief van traditionele religies gestraft zou worden als ongelovige, terwijl ik wel graag zou willen geloven... Het probleem is nou juist dat ik niet geloof dat het waar is en niet kan doen alsof. Dan zou je in feite gestraft kunnen worden voor iets waar je niet, bewust, iets aan kan veranderen.

Wel las ik op Reddit het volgende, wat ik best interessant vond:

"Im starting to realize that it might be actually incredibly good for humans to believe that everything will be ok. Having a purpose and believing that there is a point produces positive brain chemicals.

Im getting into a specific religion now, including aspects that I dont necessarily believe are true. Take prayer for example; it doesn't matter if there is a beardy dude in the clouds taking notes. Its not the point - regularly contemplating community and loved ones is a good thing to do. If you need to frame it as talking to a fella in the sky, well then do it to it. To me, faith is more about believing living a certain way is the best way to live. Whether its true or not is besides the point".
Voor een positieve kijk op het leven en wat meditatie heb je geen geloof / religie / god nodig.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204886942
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:04 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik verbaas me er altijd over dat er altijd zoveel spanning is tussen atheïsten en gelovigen. Ik sta daar altijd heel ontspannen in: iedereen moet denken wat hij wil, het interesseert me geen zak dat andere mensen anders denken over bepaalde zaken. Het zal me echt een totale worst zijn.

En waar ik me ook over verbaas is dat zowel atheïsten en gelovigen zo zeker zijn van hun zaak. Atheïsten weten zeker dat er niks is en gelovigen weten zeker dat er wel wat is. Ik sta er in van: dat weet je niet. In feite weet een mens eigenlijk niets. Je kunt alleen een vermoeden hebben.
Veel woorden heb je nodig om te omschrijven dat je agnost bent. Ik acht de kans dat er geen god is 100000x groter dan dat er wel een is. Dan kan ik mezelf geen agnost noemen. Een kleine onzekere factor is er altijd wel, maar die is onbeduidend voor hoe ik leef.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204887280
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 09:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Veel woorden heb je nodig om te omschrijven dat je agnost bent. Ik acht de kans dat er geen god is 100000x groter dan dat er wel een is. Dan kan ik mezelf geen agnost noemen. Een kleine onzekere factor is er altijd wel, maar die is onbeduidend voor hoe ik leef.
Het gaat er natuurlijk om wat je vindt en hoe je leeft. Daar heeft niemand iets over te zeggen. Dat heet vrijheid. En vrijheid is samen met liefde het allerhoogste goed.
pi_204887363
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 07:28 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Zo denk ik er ongeveer ook over als de tekst uit Reddit.

Heb je ooit aan andere religies gedacht? Boeddhisme bijv. Of kies er alleen de zen uit en laat de tradities weg, als het jou alleen om houvast gaat.

Maar waar wil je houvast van? Ben je bang voor na de dood of heb je iets nodig voor nu in dit leven?
Ik lees toevallig nu een boek over het Boeddhisme, wie weet spreekt dit mij meer aan.

Ik mis vooral zingeving. Ik vermaak mij prima, maar ik merk dat ik geen ambities (meer) heb omdat het lijkt alsof dat uiteindelijk allemaal voor niets is omdat ik niet geloof dat er na de dood iets is. Dat is mede waarom ik een soort jaloers ben op gelovigen; zij geloven dat dat niet het einde is. Dat vind ik een veel mooier idee.
pi_204887441
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:19 schreef chailatte het volgende:

[..]
Ik lees toevallig nu een boek over het Boeddhisme, wie weet spreekt dit mij meer aan.

Ik mis vooral zingeving. Ik vermaak mij prima, maar ik merk dat ik geen ambities (meer) heb omdat het lijkt alsof dat uiteindelijk allemaal voor niets is omdat ik niet geloof dat er na de dood iets is. Dat is mede waarom ik een soort jaloers ben op gelovigen; zij geloven dat dat niet het einde is. Dat vind ik een veel mooier idee.
Ah zo. Je mist een doel?
Maak het jezelf niet zo moeilijk, zou ik zeggen :P
Leef je leven en geniet ervan.

Ik vind het juist beangstigend als ik oneindig door moet gaan. Wie garandeert dat wat er na dit zal komen beter gaat zijn? Ik vind de gedachte dat ik stop te bestaan veel rustgevender - geen bewustzijn, niets.
pi_204887544
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:32 schreef Rogue2.0 het volgende:

Ik vind het juist beangstigend als ik oneindig door moet gaan. Wie garandeert dat wat er na dit zal komen beter gaat zijn? Ik vind de gedachte dat ik stop te bestaan veel rustgevender - geen bewustzijn, niets.
Als je dat rustgevend vind ben je wel ver heen. De meeste mensen hopen juist dat er wel bewustzijn is. Ik denk dat mensen die van het bestaan genieten hopen op bewustzijn na de dood. Mensen die niet van het bestaan genieten berusten op het niks.

[ Bericht 8% gewijzigd door Libertarisch op 28-05-2022 10:55:02 ]
pi_204887617
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je dat rustgevend vind ben je wel ver heen. De meeste mensen hopen juist dat er wel bewustzijn is. Ik denk dat mensen die van het bestaan genieten hopen op bewustzijn na de dood. Mensen die niet van het bestaan genieten berusten op het niks.
Wat een onzin, sorry hoor. Maar dat is echt een waardeloze manier om veel mensen in een hokje te duwen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204887641
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:56 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Wat een onzin, sorry hoor. Maar dat is echt een waardeloze manier om veel mensen in een hokje te duwen.
Ah, je was nog niet bekend, hartelijk welkom bij de grote Libertarisch-show! Ren nu het nog kan.
pi_204887683
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je dat rustgevend vind ben je wel ver heen. De meeste mensen hopen juist dat er wel bewustzijn is. Ik denk dat mensen die van het bestaan genieten hopen op bewustzijn na de dood. Mensen die niet van het bestaan genieten berusten op het niks.
Ik vind dat jij alleen voor jezelf moet praten.
Als je niet wil dat jij op je blinde gelovigheid wordt aangevallen dien je ook anderen hun keuze van leven te respecteren. Want wat je allemaal voor waar aankondigt is alleen voor jou waar, aangezien je het nergens kunt aantonen of zelfs maar kunt beredeneren.
pi_204887772
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:56 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Wat een onzin, sorry hoor. Maar dat is echt een waardeloze manier om veel mensen in een hokje te duwen.
Nou ja, als een persoon het rustgevend vind om nooit meer het zonlicht te zullen zien dan krab ik me wel even achter de oren. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:05 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Ik vind dat jij alleen voor jezelf moet praten.
Als je niet wil dat jij op je blinde gelovigheid wordt aangevallen dien je ook anderen hun keuze van leven te respecteren. Want wat je allemaal voor waar aankondigt is alleen voor jou waar, aangezien je het nergens kunt aantonen of zelfs maar kunt beredeneren.
Ja, het leven en de dood. Levensbeschouwing. Een gevoelig onderwerp he, begrijp ik.

Religies zijn gebouwd op het idee dat mensen graag willen voortbestaan na de dood. Aangezien wereldwijd 85% van de mensen religieus is kom ik tot de conclusie dat de meeste mensen willen voortbestaan na de dood.
pi_204887817
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou ja, als een persoon het rustgevend vind om nooit meer het zonlicht te zullen zien dan krab ik me wel even achter de oren. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?
[..]
Ja, het leven en de dood. Levensbeschouwing. Een gevoelig onderwerp he, begrijp ik.

Religies zijn gebouwd op het idee dat mensen graag willen voortbestaan na de dood. Aangezien wereldwijd 85% van de mensen religieus is kom ik tot de conclusie dat de meeste mensen willen voortbestaan na de dood.
Gevoelig onderwerp kennelijk wel voor jou.
Misschien willen veel mensen idd graag voortbestaan, maar om nu te zeggen dat degenen voor wie dat niet hoeft, ver heen zijn is wel erg onzinnig.
Wat mensen graag willen en wat er in werkelijkheid is zijn twee dingen.

Het schijnt dat je inlevingsvermogen wel erg beperkt is wanneer je niet kunt begrijpen dat iemand niet denkt als jij.
pi_204887855
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:19 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Gevoelig onderwerp kennelijk wel voor jou.
Misschien willen veel mensen idd graag voortbestaan, maar om nu te zeggen dat degenen voor wie dat niet hoeft, ver heen zijn is wel erg onzinnig.
Wat mensen graag willen en wat er in werkelijkheid is zijn twee dingen.

Het schijnt dat je inlevingsvermogen wel erg beperkt is wanneer je niet kunt begrijpen dat iemand niet denkt als jij.
Ik begrijp wel dat je anders kunt denken en voelen dan ik. Ik heb ook momenten gehad dat ik liever niet wilde bestaan. Toen was ik niet zo gelukkig. Ik denk dat als je van het leven geniet dat je dan meer wilt.
pi_204887862
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou ja, als een persoon het rustgevend vind om nooit meer het zonlicht te zullen zien dan krab ik me wel even achter de oren. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?
[..]
Ja, het leven en de dood. Levensbeschouwing. Een gevoelig onderwerp he, begrijp ik.

Religies zijn gebouwd op het idee dat mensen graag willen voortbestaan na de dood. Aangezien wereldwijd 85% van de mensen religieus is kom ik tot de conclusie dat de meeste mensen willen voortbestaan na de dood.
Ik concludeer daaruit dat er nog steeds veel ellende, honger, en uitbuiting is onder het grootste gedeelte van de ongeschoolde wereldbevolking.
Met de belofte van een 'pie in the sky', een eventueel leven na de dood accepteren mensen onrechtvaardig lijden in de wereld.
pi_204887888
Lees de opening van A Contribution to the Critique of Hegel’s Philosophy

Met het beroemdste gedeelte

quote:
Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.
pi_204887893
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:26 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik concludeer daaruit dat er nog steeds veel ellende, honger, en uitbuiting is onder het grootste gedeelte van de ongeschoolde wereldbevolking.
Met de belofte van een 'pie in the sky', een eventueel leven na de dood accepteren mensen onrechtvaardig lijden in de wereld.
Ah, dat is zeker een hele rationele redenatie :P

Ik denk dat mensen in die arme landen juist gelukkiger zijn, dat ze daarom ook echt eeuwig willen leven. Wij hier in het westen zijn doodongelukkig geworden en daarom atheistischer geworden.

Dit is gewoon mijn subjectieve mening he, vrijheid van meningsuiting dit dat...
pi_204887898
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ah, dat is zeker een hele rationele redenatie :P

Ik denk dat mensen in die arme landen juist gelukkiger zijn, dat ze daarom ook echt eeuwig willen leven. Wij hier in het westen zijn doodongelukkig geworden en daarom atheistischer geworden.

Dit is gewoon mijn subjectieve mening he, vrijheid van meningsuiting dit dat...
I am a man of reason. :7
pi_204887900
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik begrijp wel dat je anders kunt denken en voelen dan ik. Ik heb ook momenten gehad dat ik liever niet wilde bestaan. Toen was ik niet zo gelukkig. Ik denk dat als je van het leven geniet dat je dan meer wilt.
Aha! Je projecteert mijn reacties dus op jezelf!
Maar het is niet zelfde. Ik denk niet aan stoppen met leven, ik geniet er teveel van. Maar aan de dood ontkomt niemand en als het zover is heb ik daar vrede mee en hoef ik niet verder te bestaan in een onbekend bestaan.
pi_204887909
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:26 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik concludeer daaruit dat er nog steeds veel ellende, honger, en uitbuiting is onder het grootste gedeelte van de ongeschoolde wereldbevolking.
Met de belofte van een 'pie in the sky', een eventueel leven na de dood accepteren mensen onrechtvaardig lijden in de wereld.
Oftewel houvast. Of het nou waar is of niet. Maar verder prima als het het leven draaglijker maakt voor die mensen

[ Bericht 0% gewijzigd door Rogue2.0 op 28-05-2022 11:57:46 ]
pi_204887913
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:31 schreef Rogue2.0 het volgende:

Maar aan de dood ontkomt niemand en als het zover is heb ik daar vrede mee en hoef ik niet verder te bestaan in een onbekend bestaan.
Mijn lichaam gaat dood maar mijn trotse ziel gaat door!
pi_204887923
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mijn lichaam gaat dood maar mijn trotse ziel gaat door!
En eeuwig verder met de kwel en kommer :P
pi_204888026
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:33 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Oftewel houvast. Of het nou waar is of niet. Maar verder prima als het het leven draagbaarder maakt voor die mensen
Mee eens, maar het wordt door sommigen gebracht alsof dit de werkelijkheid is. Als een voldongen feit. Alsof iemand levend überhaupt hier een uitspraak over kan doen.

Pure speculatie, af en toe met 'ondersteuning' van millenia oude verhaaltjes die door vele pre-wetenschappelijke volkeren steeds opnieuw werden uitgebraakt en hergebruikt (maar met een eigen draai voor een vorm van onderdrukking die voor hun specifieke cultuur geschikt was).

Over het (mogelijke) leven na de dood en een mogelijke God/goden kunnen we niets zinnigs met enige zekerheid zeggen: we kunnen hoogstens agnostisch zijn.
Bij mij gaat meteen een intern alarm af als er weer mensen zijn die menen de waarheid te spreken en namens een god te spreken. Alsof god dat soort kleingeestige zelfverrijkers nodig heeft om namens god te spreken. :')
pi_204888319
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 04:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is een hele intelligente vraag, kansenjongere. Alles in het fysieke universum is aan oorzaak-gevolg gebonden. Maar God is geen ding, God is een geest. God is een mentale en creatieve kracht. Aangezien God niet fysiek is staat hij buiten de tijd. Hij is, was en zal zijn.

Is dit helder, kansenjongere?
Nee, dit klinkt meer als iemand die behoorlijk goede drugs heeft gebruikt.
pi_204888395
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:35 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
En eeuwig verder met de kwel en kommer :P
De kwel en kommer komt van het nadenken. Leef in een meditatieve staat en je zult genieten :)
pi_204888502
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De kwel en kommer komt van het nadenken. Leef in een meditatieve staat en je zult genieten :)
Je kunt ook gewoon genieten zonder afhankelijk te zijn van religie of wat religie je zogenaamd kunt geven.
pi_204888521
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:48 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Je kunt ook gewoon genieten zonder afhankelijk te zijn van religie of wat religie je zogenaamd kunt geven.
Meditatie is niet per sé aan religie gebonden. Je kunt het helemaal los zien van spiritualiteit. Ik garandeer je dat het werkt.
pi_204891380
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 11:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ah, dat is zeker een hele rationele redenatie :P

Ik denk dat mensen in die arme landen juist gelukkiger zijn, dat ze daarom ook echt eeuwig willen leven. Wij hier in het westen zijn doodongelukkig geworden en daarom atheistischer geworden.

Dit is gewoon mijn subjectieve mening he, vrijheid van meningsuiting dit dat...
Dus gelukkige mensen zijn gelovig en de ongelukkige mensen niet? Ik kan me dat niet voorstellen. Ben niet gelovig, gelukkig en hoef niet eeuwig te leven. Dat jij je dat niet voor kan stellen is jouw tekortkoming.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204892041
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 16:58 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Dus gelukkige mensen zijn gelovig en de ongelukkige mensen niet? Ik kan me dat niet voorstellen. Ben niet gelovig, gelukkig en hoef niet eeuwig te leven. Dat jij je dat niet voor kan stellen is jouw tekortkoming.
Stel dat je heel erg van je leven geniet. Je leven is een orgasme. Ook al ben je 85, je zit nog steeds mentaal in de zevende hemel. Je hebt kleinkinderen en goede vrienden. Dan zou je het toch extreem jammer vinden als dat voor eeuwig ging verdwijnen?
pi_204892087
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Stel dat je heel erg van je leven geniet. Je leven is een orgasme. Ook al ben je 85, je zit nog steeds mentaal in de zevende hemel. Je hebt kleinkinderen en goede vrienden. Dan zou je het toch extreem jammer vinden als dat voor eeuwig ging verdwijnen?
Het feit dat een gebeurtenis extreem jammer is, is geen bewijs van het tegenovergestelde.
pi_204892421
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Het feit dat een gebeurtenis extreem jammer is, is geen bewijs van het tegenovergestelde.
Dit ja. Eigen zegt meneer Libertarisch dat zijn verwachting van een leven na de dood wensdenken is.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204892428
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Stel dat je heel erg van je leven geniet. Je leven is een orgasme. Ook al ben je 85, je zit nog steeds mentaal in de zevende hemel. Je hebt kleinkinderen en goede vrienden. Dan zou je het toch extreem jammer vinden als dat voor eeuwig ging verdwijnen?
Aan alle goeds komt een eind en dat maakt het leven mooi. Het is tijdelijk, Carpe diem.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204892546
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 18:16 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Dit ja. Eigen zegt meneer Libertarisch dat zijn verwachting van een leven na de dood wensdenken is.
Christenen denken vaak zo krom.

Een bekende redenering is bijvoorbeeld: de wereld en het leven zit zó mooi in elkaar, dat kan niet door toeval zijn ontstaan, daar moet dús wel een God, een Schepper, achter zitten.

Dat er behalve toeval en schepping wellicht nog een ándere verklaring mogelijk is (evolutie) wordt dan over het hoofd gezien.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 18:36:29 #71
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204892606
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 18:30 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Christenen denken vaak zo krom.

Een bekende redenering is bijvoorbeeld: de wereld en het leven zit zó mooi in elkaar, dat kan niet door toeval zijn ontstaan, daar moet dús wel een God, een Schepper, achter zitten.

Dat er behalve toeval en schepping wellicht nog een ándere verklaring mogelijk is (evolutie) wordt dan over het hoofd gezien.
De RKK accepteert evolutie inmiddels meen ik. God of the steeds kleiner wordende gaps.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204892892
Wat mij betreft is er geen 'gap' gevuld. De wereld is nog even magisch als in de oertijd, wetenschap veranderd er niks aan. Als je terugkeerd naar je natuurlijke staat middels meditatie ervaar je die magie.
pi_204892932
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:03 schreef Libertarisch het volgende:
Wat mij betreft is er geen 'gap' gevuld. De wereld is nog even magisch als in de oertijd, wetenschap veranderd er niks aan. Als je terugkeerd naar je natuurlijke staat middels meditatie ervaar je die magie.
Oke dit is leuk geweest. Doeg!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_204892968
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:03 schreef Libertarisch het volgende:
Wat mij betreft is er geen 'gap' gevuld. De wereld is nog even magisch als in de oertijd, wetenschap veranderd er niks aan. Als je terugkeerd naar je natuurlijke staat middels meditatie ervaar je die magie.
Je weet toch wel wat de theorie van God of the gaps. Gelukkig zijn er een hoop verlichte wetenschappers in het Vaticaan. :Y

pi_204892976
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:03 schreef Libertarisch het volgende:
Wat mij betreft is er geen 'gap' gevuld. De wereld is nog even magisch als in de oertijd, wetenschap veranderd er niks aan. Als je terugkeerd naar je natuurlijke staat middels meditatie ervaar je die magie.
Keer terug naar school met je d-fouten.
En middels is een heel lelijk germanisme.
pi_204892980

Ook een mooi interview. Vanaf 0:48.
pi_204893014
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:16 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Keer terug naar school met je d-fouten.
En middels is een heel lelijk germanisme.
Dat is ook al weer achterhaald (en jouw argument nu op de man spelen. Jammer).

quote:
formeel, ouderwets, ‘ambtelijk’ woord. Het komt al vanaf het einde van de negentiende eeuw voor in kranten. Van Dale neemt het op vanaf zijn vijfde druk (1914).

In de twintigste eeuw werd middels afgekeurd als germanisme, omdat het een vertaling is van het Duitse mittels. Dat bezwaar was zeker tot in de jaren tachtig te horen. Sindsdien is het bezwaar tegen middels niet zozeer dat het een germanisme zou zijn, maar vooral dat het een formeel en ouderwets woord is.

pi_204893040
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:22 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat is ook al weer achterhaald.
[..]

Ok, nou de spelfouten nog. Deze F&L-poster blaast altijd hoog van de toren en dan is het wel een punt dat zijn taalgebruik er verzorgd uit ziet. Ik laat ook wel eens een steekje vallen, maar ik doe mijn best. Dat mag ik ook van een ander verwachten.
pi_204893084
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:25 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ok, nou de spelfouten nog. Deze F&L-poster blaast altijd hoog van de toren en dan is het wel een punt dat zijn taalgebruik er verzorgd uit ziet. Ik laat ook wel eens een steekje vallen, maar ik doe mijn best. Dat mag ik ook van een ander verwachten.
Het is niet relevant voor zijn argument. Ja, een goed doordachte post zou je zonder spelfouten verwachten. Echter, om dat nu het mikpunt van jouw tegenargument te maken vind ik een drogreden.

Verder ben ik het wel met je eens dat Libertarisch alles behalve libertarisch overkomt, en inderdaad wel eens hoog van de toren blaast zonder enige onderbouwing. Bij mij is het gebrek aan onderbouwing dan het probleem, niet zijn spelfouten.
pi_204893109
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:25 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ok, nou de spelfouten nog. Deze F&L-poster blaast altijd hoog van de toren en dan is het wel een punt dat zijn taalgebruik er verzorgd uit ziet. Ik laat ook wel eens een steekje vallen, maar ik doe mijn best. Dat mag ik ook van een ander verwachten.
Nee, perfectie is saai. Ik ben geen robot ;)
pi_204893207
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, perfectie is saai. Ik ben geen robot ;)
Als je basisschoolkennis Nederlands als perfectie ziet leg je de lat wel heel erg laag...
pi_204893223
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:48 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Als je basisschoolkennis Nederlands als perfectie ziet leg je de lat wel heel erg laag...
_O-
pi_204893304
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:30 schreef laforest het volgende:
Echter, om dat nu het mikpunt van jouw tegenargument te maken vind ik een drogreden.
Nee dat is mijn mikpunt niet. Ik stoor me eraan. Voor de rest moet iedereen denken wat hij wil. Wel valt me op dat Libertarisch zijn mening als waarheid afschildert. Zijn mening hoeft totaal niet de waarheid te zijn. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we weten helemaal niets.
pi_204893332
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:59 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee dat is mijn mikpunt niet. Ik stoor me eraan. Voor de rest moet iedereen denken wat hij wil. Wel valt me op dat Libertarisch zijn mening als waarheid afschildert. Zijn mening hoeft totaal niet de waarheid te zijn. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we weten helemaal niets.
Klopt, dat zeg ik ook al dit hele topic.
pi_204893353
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:59 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Wel valt me op dat Libertarisch zijn mening als waarheid afschildert. Zijn mening hoeft totaal niet de waarheid te zijn. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we weten helemaal niets.
Nou, daar zijn de Tibetaanse boeddhisten en Indiase goeroes het mee oneens.
pi_204893485
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou, daar zijn de Tibetaanse boeddhisten en Indiase goeroes het mee oneens.
Behoorlijk arrogante houding voor boeddhisten.

Wat die Indiase Ratelbanden menen te weten is even twijfelachtig. :')

Denken dat jij kennis over een mogelijke god of hiernamaals hebt is jezelf voor de gek houden. Daar heeft -Sigaartje wel gelijk in. Daar weten we helemaal niets van. Pure speculatie waarvoor jij geen enkel bewijs hebt. En jouw onwetendheid verpakt als mysterie inzake de werking van het heelal en menselijke voortplanting is geen bewijs voor het bestaan van God of een hiernamaals.
pi_204893526
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou, daar zijn de Tibetaanse boeddhisten en Indiase goeroes het mee oneens.
Net als de christenen, hindoes en moslims
pi_204893635
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:20 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Net als de christenen, hindoes en moslims
Als een heleboel mensen iets vinden, dan is dat niet daardoor ook automatisch waar.
Als een heleboel mensen dat vinden, dan heet dat consensus (overeenstemming van mening).

Een heleboel mensen kunnen ook ongelijk hebben.
pi_204893659
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Behoorlijk arrogante houding voor boeddhisten.

Wat die Indiase Ratelbanden menen te weten is even twijfelachtig. :')

Denken dat jij kennis over een mogelijke god of hiernamaals hebt is jezelf voor de gek houden. Daar heeft -Sigaartje wel gelijk in. Daar weten we helemaal niets van. Pure speculatie waarvoor jij geen enkel bewijs hebt. En jouw onwetendheid verpakt als mysterie inzake de werking van het heelal en menselijke voortplanting is geen bewijs voor het bestaan van God of een hiernamaals.
Er is sowieso maar 1 waarheid. Ze hebben behoorlijk hun best gedaan in India gedurende millenia om erachter te komen wat de waarheid is.
pi_204893697
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:32 schreef laforest het volgende:

[..]
Als een heleboel mensen iets vinden, dan is dat niet daardoor ook automatisch waar.
Als een heleboel mensen dat vinden, dan heet dat consensus (overeenstemming van mening).

Een heleboel mensen kunnen ook ongelijk hebben.
Ik zeg ook niet dat het waar is
pi_204893706
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is sowieso maar 1 waarheid. Ze hebben behoorlijk hun best gedaan in India gedurende millenia om erachter te komen wat de waarheid is.
En de waarheid hoeft niet in religie te zitten.
pi_204893783
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is sowieso maar 1 waarheid. Ze hebben behoorlijk hun best gedaan in India gedurende millenia om erachter te komen wat de waarheid is.
Er is sowieso maar 1 waarheid? Daar ben je ook al zo zeker van? Waar baseer je dat op? En ook al was dat zo, hoe zouden jij en een stel gurus in India daar enige toegang tot hebben?

Moet heerlijk zijn met zoveel zekerheid zonder enig bewijs of twijfel te leven. Doet me bijna aan Max Weber's omschrijving van traditioneel handelen denken.
pi_204893866
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:39 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
En de waarheid hoeft niet in religie te zitten.
Ik vraag me af waar het dan wel in zit... 🤔
Zeker niet in, of via, wetenschap.
pi_204893938
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:46 schreef laforest het volgende:

[..]
Er is sowieso maar 1 waarheid? Daar ben je ook al zo zeker van? Waar baseer je dat op? En ook al was dat zo, hoe zouden jij en een stel gurus in India daar enige toegang tot hebben?

Moet heerlijk zijn met zoveel zekerheid zonder enig bewijs of twijfel te leven. Doet me bijna aan Max Weber's omschrijving van traditioneel handelen denken.
De waarheid zit of in interne wetenschap (meditatie) of externe wetenschap. Het moet 1 van beiden zijn.
pi_204893980
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De waarheid zit of in interne wetenschap (meditatie) of externe wetenschap. Het moet 1 van beiden zijn.
Definieer externe wetenschap, alsjeblieft. :)
Zodat ik zeker begrijp wat je probeert te stellen.
pi_204893996
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:51 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik vraag me af waar het dan wel in zit... 🤔
Zeker niet in, of via, wetenschap.
Wat ik zeker weet is dat wij die waarheid on ons leven niet zullen weten :P
pi_204894076
Ik ben bekeerd to agnost omdat ik niet achterlijk bleek te zijn.
pi_204894079
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:00 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Wat ik zeker weet is dat wij die waarheid on ons leven niet zullen weten :P
Heb je wel eens van de Boeddha gehoord?
pi_204894095
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:00 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Wat ik zeker weet is dat wij die waarheid on ons leven niet zullen weten :P
Is waarschijnlijk maar ik zou er nooit vanuit gaan.
pi_204894113
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:05 schreef FlauwKapsel het volgende:
Ik ben bekeerd to agnost omdat ik niet achterlijk bleek te zijn.
^O^
pi_204894149
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 20:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Definieer externe wetenschap, alsjeblieft. :)
Zodat ik zeker begrijp wat je probeert te stellen.
De moderne wetenschappelijke methode, meten is weten, waar we natuurkunde scheikunde etc vandaan hebben...

Het is of de externe waarheidsmethode of de interne waarheidsmethode (meditatie) die tot de waarheid gaat leiden. Ik zie geen andere legitieme optie. Of we zijn tijdelijke producten van ons lichaam of we zijn het eeuwige bewustzijn (alles is 1 in dat geval).
pi_204894239
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De moderne wetenschappelijke methode, meten is weten, waar we natuurkunde scheikunde etc vandaan hebben...

Het is of de externe waarheidsmethode of de interne waarheidsmethode (meditatie) die tot de waarheid gaat leiden. Ik zie geen andere legitieme optie. Of we zijn tijdelijke producten van ons lichaam of we zijn het eeuwige bewustzijn (alles is 1 in dat geval).
Daar kan geen absolute waarheid inzitten. Heel onwetenschappelijk ook om dit te stellen. Per definitie is wetenschap geen absolute waarheid.

En hoe krijg je toegang tot de absolute waarheid via meditatie? Kun je mij dit uitleggen? :)
pi_204894480
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Heb je wel eens van de Boeddha gehoord?
Ja

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:06 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Is waarschijnlijk maar ik zou er nooit vanuit gaan.
Het lijkt me sterk dat de waarheid binnen 100 jaar al aan het licht komt!
pi_204894578
Ik ben katholiek opgevoed en wel even afstand genomen in mijn jeugd maar even laten begreep ik weer wat het nut is van religie en waarom ik in God geloof. Want welke Athiëstische bewegingen hebben ooit grote oorlogen overwonnen?

Religie is als een besturingssysteem voor mensen, maakt het makkelijker om groepen te vormen en samen te werken. De reden dat zoveel mensen religieus zijn is omdat het goed werkt.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_204894582
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:23 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Ja
[..]
Het lijkt me sterk dat de waarheid binnen 100 jaar al aan het licht komt!
Als je kijkt naar hoe ongelooflijk snel de techniek en ook dingen als medische wetenschap vooruit zijn gegaan sinds de industriële revolutie sluit ik het niet uit. Die hebben ogenschijnlijk niks te maken met theologie maar er is toch de analogie dat de mens zich ineens enorm snel heeft ontwikkeld.
pi_204894732
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:13 schreef laforest het volgende:
Per definitie is wetenschap geen absolute waarheid.
Waarom ben je dan volstrekt achteloos in het aannemen van allerlei wetenschappelijk-ontologische banaliteiten (we nemen 'licht' niet direct waar, onze hersenen maken er iets van etc.)?
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Heb je wel eens van de Boeddha gehoord?
Degene die zich losmaakte van de eeuwige, zinloze cyclus van het herboren worden en sterven, hetgeen wordt gezien als het hoogste doel van het boeddhisme? Degene waar de goden jaloers op zijn omdat hij in nirvana kan leven en uiteindelijk mag sterven, in tegenstelling tot zij die veroordeeld zijn tot het eeuwige leven?
pi_204894822
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:36 schreef CharlesKinbote het volgende:

Degene die zich losmaakte van de eeuwige, zinloze cyclus van het herboren worden en sterven, hetgeen wordt gezien als het hoogste doel van het boeddhisme? Degene waar de goden jaloers op zijn omdat hij in nirvana kan leven en uiteindelijk mag sterven, in tegenstelling tot zij die veroordeeld zijn tot het eeuwige leven?
Ja, dat ook. Maar bovenal: de beste man heeft de waarheid binnen zichzelf gevonden. Dit is de grote belofte van de Indiase religies, dat het mogelijk is om voor jezelf te bewijzen wat de waarheid is. Er zal uiteraard nooit objectief bewijs voor zijn.
pi_204895112
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:36 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Waarom ben je dan volstrekt achteloos in het aannemen van allerlei wetenschappelijk-ontologische banaliteiten (we nemen 'licht' niet direct waar, onze hersenen maken er iets van etc.)?
[..]
Degene die zich losmaakte van de eeuwige, zinloze cyclus van het herboren worden en sterven, hetgeen wordt gezien als het hoogste doel van het boeddhisme? Degene waar de goden jaloers op zijn omdat hij in nirvana kan leven en uiteindelijk mag sterven, in tegenstelling tot zij die veroordeeld zijn tot het eeuwige leven?
:D
Licht niet direct waarnemen? Dat is juist het enige wat we enigzins wél direct waarnemen als het begin van onze waarnemingen en de basis van al onze representaties van de wereld. Waar heb je het over??

En wil je nu echt beweren dat wetenschap absolute waarheid is (want daar reageer je immers op (tenzij je op de man speelt of loopt te trollen)? :')
Hoe verklaar je progressie in wetenschap dan? _O-
De ene absolute waarheid met een andere vervangen?

Nu ga ik slapen. :W
pi_204895590
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:59 schreef laforest het volgende:

[..]
:D
Licht niet direct waarnemen? Dat is juist het enige wat we enigzins wél direct waarnemen als het begin van onze waarnemingen en de basis van al onze representaties van de wereld. Waar heb je het over??

En wil je nu echt beweren dat wetenschap absolute waarheid is (want daar reageer je immers op (tenzij je op de man speelt of loopt te trollen)? :')
Hoe verklaar je progressie in wetenschap dan? _O-
De ene absolute waarheid met een andere vervangen?

Nu ga ik slapen. :W
Slaap ze. Ik luister de CL nog even af. Via direct ontvangst op de radio. :)
pi_204895666
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:28 schreef KroketBroodje het volgende:
Want welke Athiëstische bewegingen hebben ooit grote oorlogen overwonnen?
De Sovjet Unie. En verder waren er geen atheistische bewegingen.
pi_204898739
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:59 schreef laforest het volgende:

[..]
:D
Licht niet direct waarnemen? Dat is juist het enige wat we enigzins wél direct waarnemen als het begin van onze waarnemingen en de basis van al onze representaties van de wereld. Waar heb je het over??
We nemen eigenlijk licht niet direct waar. Lichtbundels (fotons) die van een object afkomen naar het oog worden eerst omgezet in een elektrische signaal, dit elektrische signaal wordt dan als een beeld waargenomen in het gezichtscentrum, dat zich aan de achterkant van de hersenen bevindt. Dit in tegenstelling tot wat men algemeen denkt dat de ogen direct het object/licht waarnemen. Het eigenlijke zien vindt dus in de hersenen plaats, een plek dat volledig van het licht is afgeschermd. Dit geldt voor al onze andere zintuigen, alles wat we kunnen zien, horen, proeven, ruiken en voelen zijn waarnemingen die in onze hersenen plaatsvinden nadat ze zijn omgezet in elektrische signalen.
pi_204898753
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 09:55 schreef Tobias19xx het volgende:

[..]
We nemen eigenlijk licht niet direct waar. Lichtbundels (fotons) die van een object afkomen naar het oog worden eerst omgezet in een elektrische signaal, dit elektrische signaal wordt dan als een beeld waargenomen in het gezichtscentrum, dat zich aan de achterkant van de hersenen bevindt. Dit in tegenstelling tot wat men algemeen denkt dat de ogen direct het object/licht waarnemen. Het eigenlijke zien vindt dus in de hersenen plaats, een plek dat volledig van het licht is afgeschermd. Dit geldt voor al onze andere zintuigen, alles wat we kunnen zien, horen, proeven, ruiken en voelen zijn waarnemingen die in onze hersenen plaatsvinden nadat ze zijn omgezet in elektrische signalen.
Het zit hem in mijn woord 'enigszins'. Het oog neemt licht direct waar, daarna wordt het omgezet.
Het oog neemt geen objecten waar, waarvan dat licht afgekaatst is en door onze ogen waargenomen wordt. Waarnemen in de zin van (het oog) gestimuleerd wordt als impuls van buiten, zonder verdere betekenis.
  zondag 29 mei 2022 @ 10:59:23 #113
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204899198
@Tobias19xx

De waarneming vindt plaats in het bewustzijn. De waarneming is dus non-lokaal en onmeetbaar. Alleen de informatieverwerking in de hersenen is zichtbaar maar dat staat niet gelijk aan waarneming.
  maandag 30 mei 2022 @ 10:23:54 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204912265
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:04 schreef -Sigaartje het volgende:
iedereen moet denken wat hij wil, het interesseert me geen zak dat andere mensen anders denken over bepaalde zaken.
wat doe je hier dan? :?
pi_204912357
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 22:25 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
De Sovjet Unie. En verder waren er geen atheistische bewegingen.
Sovjet Unie was ook niet een atheïstische beweging.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 21:28 schreef KroketBroodje het volgende:
Want welke Athiëstische bewegingen hebben ooit grote oorlogen overwonnen?
Ze hebben er vooral nooit een gestart. Vrede is dus het nut van de vermeende atheistische bewegingen. In tegenstelling tot de haat, nijd en oorlogzucht die vooral de abrahamistische religies ons gebracht hebben ;)
Conscience do cost.
pi_204912561
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 10:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]
wat doe je hier dan? :?
Het interesseert me wel wat ze denken, maar het interesseert me niet dat ze anders denken. Dat laatste is gewoon logisch. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen gedachten. Daar kan ik weinig aan veranderen. Neemt niet weg dat ik wel geïnteresseerd ben in hun gedachten.
  maandag 30 mei 2022 @ 11:09:26 #117
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204912565
Je kunt moeilijk het verband tussen atheïsme en communistische regimes ontkennen.
pi_204912580
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 10:37 schreef ems. het volgende:

[..]
Sovjet Unie was ook niet een atheïstische beweging.

In de Sovjet Unie was iedere vorm van godsdienst verboden.
pi_204912593
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:11 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
In de Sovjet Unie was iedere vorm van godsdienst verboden.
Dat is ten eerste een simplificatie van hoe het daadwerkelijk was. Bovendien maakt dat het geen atheïstische beweging. De oorlog in Irak was ook geen christelijke kruistocht.
Conscience do cost.
  maandag 30 mei 2022 @ 11:33:37 #120
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204912795
De atheïstische bewegingen keerden zich actief en op moorddadige wijze tegen religie. De inval in Irak had politieke redenen. Oorlogen om religie zijn ver weg in Europa.
pi_204912896
Goed verhaal. Helaas bestaan er geen atheïstische bewegingen. In sommige landen is het daarentegen wel vaak een goed idee om je actief tegen religie te keren. Meerdere landen hebben daar ook goed van geprofiteerd of zouden er momenteel van kunnen profiteren. Zie bijvoorbeeld Afghanistan waar het hele land gegijzeld wordt door domme moslims.
Conscience do cost.
  maandag 30 mei 2022 @ 11:53:32 #122
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204912990
Pol Pot is tekeer gegaan tegen religie in Cambodja, Mao in China, de republikeinen tijdens de burgeroorlog in Spanje. Stalin zal er ook wel een hoop omgebracht hebben.

Het verband tussen atheïsme en agressie tegen religie is duidelijk te zien. Het zou verbazingwekkend zijn als het niet zo was. Hier zijn ze lief ja :)
pi_204915177
Dan is de Irak oorlog dus ook een christelijke invasie geweest! Sterker nog, gezien het doelwit een moslim-land was was het eigenlijk een kruistocht. Interessant hoe dat gaat.
Conscience do cost.
  maandag 30 mei 2022 @ 17:16:40 #124
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204915466
Nee, dat was een religieuze oorlog geweest als de Amerikanen daar kwamen om de Islam uit Irak te verdrijven. Dat was niet de hoofdzakelijke motivatie. De communistische regimes probeerden wel degelijk religie uit te roeien. Dat is dus agressief atheïsme in actie.

Hamer en sikkel jongens, hamer en sikkel..
pi_204915685
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 16:41 schreef ems. het volgende:
Dan is de Irak oorlog dus ook een christelijke invasie geweest! Sterker nog, gezien het doelwit een moslim-land was was het eigenlijk een kruistocht. Interessant hoe dat gaat.
Irak was geen moslimland onder Saddam, maar een vorm van Arabisch nationaal socialistisch land en vooral Ba'athist. Pas ten tijde van de oorlog met de VS werd Takbir toegevoegd aan de Iraakse vlag om steun te krijgen van lokale moslim milities die hij hard bestreden had.
  maandag 30 mei 2022 @ 18:01:08 #126
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204915839
Niemand heeft vaker "Allahu Akbar" geroepen dan Saddam.
pi_204916006
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 17:16 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, dat was een religieuze oorlog geweest als de Amerikanen daar kwamen om de Islam uit Irak te verdrijven. Dat was niet de hoofdzakelijke motivatie. De communistische regimes probeerden wel degelijk religie uit te roeien. Dat is dus agressief atheïsme in actie.

Hamer en sikkel jongens, hamer en sikkel..
En de Sovjets wilden alleen de macht van de kerk beperken omdat die, zoals kerken doen, het volk in samenwerking met de monarchie onder de duim wilden houden. Dat is dus alleen maar bescherming tegen de gebruikelijke agressie van het geloof.

Maar blijf vooral geloven dat er atheïstische bewegingen bestaan 8-) Misschien is het met oog op de kwaadaardigheid die de geloven brengen wel de hoogste tijd dat er een keer iets dergelijks wordt opgericht om de religieuze landen te bevrijden.
Conscience do cost.
pi_204916028
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
Niemand heeft vaker "Allahu Akbar" geroepen dan Saddam.
Ja, aan het einde van zijn macht. Irak vs VS was geen religieuze oorlog.
pi_204916114
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:22 schreef laforest het volgende:

[..]
Ja, aan het einde van zijn macht. Irak vs VS was geen religieuze oorlog.
Bush meende dat God hem de opdracht had gegeven om Irak te bevrijden wel :P
  maandag 30 mei 2022 @ 18:54:30 #130
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204916341
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:19 schreef ems. het volgende:

[..]
En de Sovjets wilden alleen de macht van de kerk beperken omdat die, zoals kerken doen, het volk in samenwerking met de monarchie onder de duim wilden houden. Dat is dus alleen maar bescherming tegen de gebruikelijke agressie van het geloof.

Maar blijf vooral geloven dat er atheïstische bewegingen bestaan 8-) Misschien is het met oog op de kwaadaardigheid die de geloven brengen wel de hoogste tijd dat er een keer iets dergelijks wordt opgericht om de religieuze landen te bevrijden.
Atheïsme heeft geen morele grond. Ze doen maar wat, net als dieren.
pi_204916541
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Atheïsme heeft geen morele grond. Ze doen maar wat, net als dieren.
Wat is er mis met dieren?
pi_204916625
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Atheïsme heeft geen morele grond. Ze doen maar wat, net als dieren.
Integendeel, atheïsten zijn juist geen kuddedieren. Zij maken persoonlijke overwegingen in plaats van dat zich voor laten te schrijven door mensen die er twijfelachtige ethiek wat betreft het aanraken van kinderen op na houden.

Maar dat neemt niet weg dat Atheïsten natuurlijk ook eikels kunnen zijn verder.
Conscience do cost.
pi_204916740
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 19:23 schreef ems. het volgende:

[..]
Integendeel, atheïsten zijn juist geen kuddedieren. Zij maken persoonlijke overwegingen in plaats van dat zich voor laten te schrijven door mensen die er twijfelachtige ethiek wat betreft het aanraken van kinderen op na houden.

Maar dat neemt niet weg dat Atheïsten natuurlijk ook eikels kunnen zijn verder.
Atheïsten hebben altijd wat van christenen weg. Groot ego, kunnen hun mond niet houden over God, proberen je constant allerlei 'bewijs' te laten zien waar je geacht wordt voor te zwichten, willen met je in discussie op de meest ongepaste momenten en rennen verontwaardigd naar hun kliekje wanneer ze geen gelijk krijgen.
pi_204918138
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 19:35 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Atheïsten hebben altijd wat van christenen weg. Groot ego, kunnen hun mond niet houden over God, proberen je constant allerlei 'bewijs' te laten zien waar je geacht wordt voor te zwichten, willen met je in discussie op de meest ongepaste momenten en rennen verontwaardigd naar hun kliekje wanneer ze geen gelijk krijgen.
Welk kliekje?

En ik praat nooit over goden hoor. Behalve hier. 8-) Verder kan je alles wat jij stelt dus niet stellen gezien atheïsten geen gemeenschappelijke ethiek hebben.
Conscience do cost.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 11:06:35 #135
545 dop
:copyright: dop
pi_204921103
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:53 schreef Libertarisch het volgende:
Pol Pot is tekeer gegaan tegen religie in Cambodja, Mao in China, de republikeinen tijdens de burgeroorlog in Spanje. Stalin zal er ook wel een hoop omgebracht hebben.

Het verband tussen atheïsme en agressie tegen religie is duidelijk te zien. Het zou verbazingwekkend zijn als het niet zo was. Hier zijn ze lief ja :)
niet het verschil kennen tussen ideologie en overtuiging.
jij geloofd in een god/goden, daar mee geloof je niet gelijk in elke verwante ideologie.
genoeg vervelende voorbeelden te vinden natuurlijk
inquisitie, kruistochten, Religieuze Zuiveringen., zullen we daar dan ook maar een Theïstische pot nat van maken.

Jij bent net zo theïst als Osama bin Laden of Hitler, als ik atheïst ben als Pol Pot of Stalin

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 31-05-2022 11:18:28 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 31 mei 2022 @ 11:25:56 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204921227
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:48 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Als je basisschoolkennis Nederlands als perfectie ziet leg je de lat wel heel erg laag...
Ik heb wat spelling betreft niets nieuws geleerd na de basisschool.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 11:40:33 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204921336
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 18:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Atheïsme heeft geen morele grond. Ze doen maar wat, net als dieren.
Atheïsme heeft jùist een morele grond. Religieuze regels zijn dikwijls amoreel.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 11:45:21 #138
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204921364
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 11:06 schreef dop het volgende:

[..]
niet het verschil kennen tussen ideologie en overtuiging.
jij geloofd in een god/goden, daar mee geloof je niet gelijk in elke verwante ideologie.
genoeg vervelende voorbeelden te vinden natuurlijk
inquisitie, kruistochten, Religieuze Zuiveringen., zullen we daar dan ook maar een Theïstische pot nat van maken.

Jij bent net zo theïst als Osama bin Laden of Hitler, als ik atheïst ben als Pol Pot of Stalin
Ja, men legt wat theïsme betreft de nadruk op het geloof in God of goden. Wat mij betreft is het ultieme verschil met atheïsme het geloof in de ziel. De ziel is de basis voor spiritualiteit. Zonder ziel is er geen spiritualiteit.

Die vlieger gaat sinds de dominantie van het christendom niet meer op, maar dat is wel onterecht.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 11:49:51 #139
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204921398
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 11:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Atheïsme heeft jùist een morele grond.
Hoezo?
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:07:52 #140
545 dop
:copyright: dop
pi_204922048
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 11:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, men legt wat theïsme betreft de nadruk op het geloof in God of goden. Wat mij betreft is het ultieme verschil met atheïsme het geloof in de ziel. De ziel is de basis voor spiritualiteit. Zonder ziel is er geen spiritualiteit.

Die vlieger gaat sinds de dominantie van het christendom niet meer op, maar dat is wel onterecht.
atheïsme is geen stelling met betrekking tot de ziel, en theïsme heeft geen eensgezinde stelling over de ziel.
Jij gebruikt het vooral telkens als pionnetje in je cirkel redernatie
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_204922092
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 20:46 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
de mens is gecreëerd door een god.
Dat is ook niet iets dat ik beweer.
pi_204922123
Het valt me op dat atheïsme zich vooral keert tegen de kerk en wat de kerk zegt. Ik vind dat ook terecht, want een kerk weet ook niets. Het zou bevrijdend zijn als mensen in hun gedachten eens uit de hokjes stapten van wat godsdiensten over vertellen, dan krijg je een totaal ander verhaal.
Atheïsten roepen vooral: er is geen reden dat er een god bestaat.
Maar daar gaat het helemaal niet om. Blijkbaar is het een onwrikbare stelling dat onsterfelijkheid direct iets met een god te maken heeft. Maar dat hoeft helemaal niet.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:15:18 #143
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922124
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:07 schreef dop het volgende:

[..]
atheïsme is geen stelling met betrekking tot de ziel, en theïsme heeft geen eensgezinde stelling over de ziel.
Jij gebruikt het vooral telkens als pionnetje in je cirkel redernatie
Jawel, atheïsme ontkent dat er een ziel bestaat zodat de dood ook echt het einde is. Alle spirituele tradities geloven dat mensen en dieren bezield zijn. Dat is je ticket voor het leven na de dood, dan pas begint religie.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:19:37 #144
545 dop
:copyright: dop
pi_204922155
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, atheïsme ontkent dat er een ziel bestaat zodat de dood ook echt het einde is. Alle spirituele tradities geloven dat mensen en dieren bezield zijn. Dat is je ticket voor het leven na de dood, dan pas begint religie.
onzin dat is wat jij vind/ geloofd.
er zijn vele verschillende standpunten met betrekking tot de ziel binnen en buiten religie
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:41:12 #145
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_204922299
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 11:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Atheïsme heeft jùist een morele grond. Religieuze regels zijn dikwijls amoreel.
Oh? M.i. is het puur de verwerping van de godshypothese.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:49:48 #146
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922346
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:41 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Oh? M.i. is het puur de verwerping van de godshypothese.
eh ja dat klopt. Wat is je punt?
pi_204922349
Even schoongemaakt. :)

Niet op de persoon spelen

👍🏻
pi_204922352
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, atheïsme ontkent dat er een ziel bestaat zodat de dood ook echt het einde is. Alle spirituele tradities geloven dat mensen en dieren bezield zijn. Dat is je ticket voor het leven na de dood, dan pas begint religie.
De kerk van Satan is atheïstisch en gelooft in de ziel. Nietzsche was atheïst maar geloofde in de ziel. Het verschil is dat zij niet dualistisch over de ziel dachten zoals jij. Als jij zegt, "de ziel staat los van het lichaam!!11 het heeft niks met het lichaam te maken en zal voortbestaan zonder!111", maak je jouw zielsbeeld volledig afhankelijk van het lichaam, ook al denk je van niet. Je hebt, vrij letterlijk, het lichaam nodig om je argument te maken, anders is het betekenisloos.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 13:51:37 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922357
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 11:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hoezo?
Omdat het vanuit de mens is en niet opgelegd door een zogenaamde god. Zie ook #132 van EMS
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:00:44 #150
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922431
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Omdat het vanuit de mens is en niet opgelegd door een zogenaamde god. Zie ook #132 van EMS
Ja, precies. Je kunt gewoon doen waar je zin in hebt als atheist.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:41 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Oh? M.i. is het puur de verwerping van de godshypothese.
Dat is slechts een definitietje. De realiteit is dat de atheist niet wil bestaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:50 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
De kerk van Satan is atheïstisch en gelooft in de ziel. Nietzsche was atheïst maar geloofde in de ziel. Het verschil is dat zij niet dualistisch over de ziel dachten zoals jij. Als jij zegt, "de ziel staat los van het lichaam!!11 het heeft niks met het lichaam te maken en zal voortbestaan zonder!111", maak je jouw zielsbeeld volledig afhankelijk van het lichaam, ook al denk je van niet. Je hebt, vrij letterlijk, het lichaam nodig om je argument te maken, anders is het betekenisloos.
De ziel is niet iets waar je in gelooft, het is de basis van het mens-zijn. We zijn namelijk meer dan het vlees.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:00:45 #151
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_204922432
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]
eh ja dat klopt. Wat is je punt?
Wat is daar de morele grond van?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:03:22 #152
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922452
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, precies. Je kunt gewon doen waar je zin in hebt als atheist.
Als theist ook. Zo zijn er hele volksstammen vermoord met de Bijbel in den hand.
quote:
[..]

De ziel is niet iets waar je in gelooft, het is de basis van het mens-zijn. We zijn namelijk meer dan het vlees.
Tuurlijk en met het vlees sterft ook de ziel.
pi_204922462
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:00 schreef Libertarisch het volgende:
De ziel is niet iets waar je in gelooft, het is de basis van het mens-zijn. We zijn namelijk meer dan het vlees.
De kerk van Satan is atheïstisch en gelooft in de ziel. Nietzsche was atheïst maar geloofde in de ziel. Het verschil is dat zij niet dualistisch over de ziel dachten zoals jij. Als jij zegt, "de ziel staat los van het lichaam!!11 het heeft niks met het lichaam te maken en zal voortbestaan zonder!111", maak je jouw zielsbeeld volledig afhankelijk van het lichaam, ook al denk je van niet. Je hebt, vrij letterlijk, het lichaam nodig om je argument te maken, anders is het betekenisloos.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:06:58 #154
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922481
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Wat is daar de morele grond van?
niets.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:07:25 #155
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922483
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Als theist ook.
Nee, want wat je doet heeft spirituele consequenties. Zo zou het moeten zijn. Je kunt niet zomaar wat doen. Zoals je zelf zegt, religie heeft regels. Atheisme heeft geen regels.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:03 schreef hoatzin het volgende:

Tuurlijk en met het vlees sterft ook de ziel.
Hoop maar verder. De allersterksten zeggen dat het niet zo is :D Ze wijden er zelfs hun leven aan....
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:07:54 #156
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_204922491
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is slechts een definitietje. De realiteit is dat de atheist niet wil bestaan.
Ah.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:08:55 #157
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_204922499
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]
niets.
Waarom zeg je dan dat atheïsme juist een morele grond heeft?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_204922513
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, atheïsme ontkent dat er een ziel bestaat zodat de dood ook echt het einde is.
Nee, dat doet het niet.
Conscience do cost.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:12:14 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922521
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, want wat je doet heeft spirituele consequenties. Zo zou het moeten zijn. Je kunt niet zomaar wat doen. Zoals je zelf zegt, religie heeft regels. Atheisme heeft geen regels.
[..]
Hoop maar verder. De allersterksten zeggen dat het niet zo is :D Ze wijden er zelfs hun leven aan....
Een atheist heeft regels die op moraliteit zijn gebaseerd, een theist interesseert dat niet, die houdt zich aan de regels van zijn vermeende god, of die nu goed, of af te keuren zijn uit morele gronden.

Voorbeelden te over!

[ Bericht 6% gewijzigd door laforest op 31-05-2022 14:16:05 (Doe maar niet) ]
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:12:48 #160
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922522
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:08 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Waarom zeg je dan dat atheïsme juist een morele grond heeft?
zucht...lees even terug zeg, dit was een antwoord op post #130
pi_204922526
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:07 schreef Libertarisch het volgende:
Hoop maar verder. De allersterksten zeggen dat het niet zo is :D Ze wijden er zelfs hun leven aan....
De kerk van Satan is atheïstisch en gelooft in de ziel. Nietzsche was atheïst maar geloofde in de ziel. Het verschil is dat zij niet dualistisch over de ziel dachten zoals jij. Als jij zegt, "de ziel staat los van het lichaam!!11 het heeft niks met het lichaam te maken en zal voortbestaan zonder!111", maak je jouw zielsbeeld volledig afhankelijk van het lichaam, ook al denk je van niet. Je hebt, vrij letterlijk, het lichaam nodig om je argument te maken, anders is het betekenisloos.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:24 #162
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922548
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:12 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
De kerk van Satan is atheïstisch en gelooft in de ziel. Nietzsche was atheïst maar geloofde in de ziel. Het verschil is dat zij niet dualistisch over de ziel dachten zoals jij. Als jij zegt, "de ziel staat los van het lichaam!!11 het heeft niks met het lichaam te maken en zal voortbestaan zonder!111", maak je jouw zielsbeeld volledig afhankelijk van het lichaam, ook al denk je van niet. Je hebt, vrij letterlijk, het lichaam nodig om je argument te maken, anders is het betekenisloos.
Als de ziel gebonden is aan het lichaam dan is het dus een product van fysieke processen. Religieuzen zeggen dat het sterker is dan het lichaam en dat het onafhankelijk van het lichaam bestaat.

Aangezien het bewustzijn en materie 2 verschillende categorieen zijn is het mogelijk dat het bewustzijn onafhankelijk van materie bestaat. Het is een volledig realistische en legitieme optie dat de ziel onsterfelijk is. Derhalve wijden hele culturen hun bestaan aan hun religie.

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een atheist heeft regels die op moraliteit zijn gebaseerd,

Nee nee, een atheist heeft geen regels. Hij doet waar hij zin in heeft. Sommigen zijn lief, sommigen zijn diabolisch. Precies wat we in de werkelijkheid zien.
pi_204922565
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als de ziel gebonden is aan het lichaam dan is het dus een product van fysieke processen. Religieuzen zeggen dat het sterker is dan het lichaam en dat het onafhankelijk van het lichaam bestaat.

Aangezien het bewustzijn en materie 2 verschillende categorieen zijn is het mogelijk dat het bewustzijn onafhankelijk van materie bestaat. Het is een volledig realistische en legitieme optie dat de ziel onsterfelijk is. Derhalve wijden hele culturen hun bestaan aan hun religie.
Dat is het niet waar volgens jouw eigen woorden. Zielen zijn geschapen beweerde jij. Die zijn dus niet eeuwig.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:19:37 #164
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_204922580
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]
zucht...lees even terug zeg, dit was een antwoord op post #130
Oh ok, nu is het me onduidelijk.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_204922582
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als de ziel gebonden is aan het lichaam dan is het dus een product van fysieke processen.
Volgt niet uit elkaar. Ik geloof dit niet, maar ik geloof wel in de ziel.
quote:
Religieuzen zeggen dat het sterker is dan het lichaam en dat het onafhankelijk van het lichaam bestaat.
Oh, verrek, maar dát wist ik niet! Als religieuzen het zeggen moet het wel waar zijn! Priesters staan bekend om hun onmeetbare eerlijkheid.

quote:
Aangezien het bewustzijn en materie 2 verschillende categorieen zijn
Normaal ontken je het bestaan van materie, maar nu komt het ff goed uit? :P Nogmaals, als je het één voor het ander zet kom je gewoon in een cirkelredenering terecht, want de begrippen zijn (hoe jij ze gebruikt) volledig afhankelijk van elkaar.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:22:05 #166
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922593
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:15 schreef Libertarisch het volgende:
Nee nee, een atheist heeft geen regels. Hij doet waar hij zin in heeft. Sommigen zijn lief, sommigen zijn diabolisch. Precies wat we in de werkelijkheid zien.
Pure kolder. Ik hou me aan regels. Uit mezelf. Niet omdat het opgelegd wordt en ze dan (uit angst?) maar uitvoer omdat er een godheid is die me anders wel eens even een lesje zal leren (vroeg of laat)
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:24:31 #167
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922608
@CharlesKinbote

Ik geloof niet in dualisme. Maar als we normaal willen functioneren in de wereld en taal gaan gebruiken ontstaat er al dualisme. De werkelijkheid is niet in cognitie en woorden te vatten.
pi_204922635
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
@:CharlesKinbote

Ik geloof niet in dualisme.
:?

Ik lees hierboven in jouw posts toch echt iets anders. :o
pi_204922637
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
@:CharlesKinbote

Ik geloof niet in dualisme. Maar als we normaal willen functioneren in de wereld en taal gaan gebruiken ontstaat er al dualisme. De werkelijkheid is niet in cognitie en woorden te vatten.
Je gelooft wel in dualisme, want daar is je hele discussiestijl op gebaseerd. Als iemand ook maar begint over iets wat je niet aanstaat begin je te stampvoeten en allerlei arbiraire, slecht onderbouwde tweedelingen te maken. Atheïsme is inferieur, theïsme superieur. Chaos inferieur, orde superieur. Dier inferieur, mens superieur. Lichaam inferieur, ziel superieur.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:32:27 #170
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922667
Non-dualiteit communiceert zo lastig. Ik geloof niet dat er entiteiten bestaan die los staan van mij, toch communiceer ik met 'anderen'. Vandaar ook dat de wijzen van weleer ons hebben geleerd dat elke actie karma produceerd.
pi_204922684
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:32 schreef Libertarisch het volgende:
Non-dualiteit communiceert zo lastig. Ik geloof niet dat er entiteiten bestaan die los staan van mij, toch communiceer ik met 'anderen'. Vandaar ook dat de wijzen van weleer ons hebben geleerd dat elke actie karma produceerd.
Al ten tijde van Descartes was al duidelijk dat jouw vorm van dualisme niet kan kloppen. Daar liep hij ook vast.

Waarom in 2022 weer hetzelfde riedeltje herhalen? Is niet in eens opgelost. Strikt dualisme ala Descartes werkt niet.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:40:01 #172
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922700
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:37 schreef laforest het volgende:

[..]
Al ten tijde van Descartes was al duidelijk dat jouw vorm van dualisme niet kan kloppen. Daar liep hij ook vast.

Waarom in 2022 weer hetzelfde riedeltje herhalen? Is niet in eens opgelost. Strikt dualisme ala Descartes werkt niet.
Leg uit aub.
pi_204922731
Even opgezocht: De definitie van de term atheïst is vrij onduideljik. In de basis komt het op neer in twee definities: Iemand die het ontstaan van een god/goden ontkent; iemand die zegt dat er niet genoeg gronden zijn om aan te nemen dat een god/goden bestaan.

Binnen deze definitie is er dus wel degelijk een mogelijkheid dat atheïsten denken "dat er meer is", zoals leven na de dood.

Voor ontkenners van een leven na de dood kan ik geen definitie of groepsaanduiding vinden. Waar het op neer komt is dat de ene atheïst de ander niet is.
pi_204922736
Dan er is er nog een tweede dingetje: Wat is de definitie van "God"? Dat is ook geen gemakkelijke vraag.
God hoeft per definitie niet een schepper te zijn of een dictator.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:47:32 #175
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922748
Ik moet de eerste atheist nog tegenkomen die in een onsterfelijke ziel gelooft. Ze wijzen allemaal naar het brein.
pi_204922756
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:47 schreef Libertarisch het volgende:
Ik moet de eerste atheist nog tegenkomen die in een onsterfelijke ziel gelooft. Ze wijzen allemaal naar het brein.
Eindigheid slecht, eeuwigheid goed. Dood slecht, leven goed. 8)7
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:49:20 #177
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922762
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:48 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Eindigheid slecht, eeuwigheid goed. Dood slecht, leven goed. 8)7
Het is gewoon knetterziek als je wilt dat je ziel verdwijnt.
pi_204922790
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:44 schreef -Sigaartje het volgende:

Voor ontkenners van een leven na de dood kan ik geen definitie of groepsaanduiding vinden. Waar het op neer komt is dat de ene atheïst de ander niet is.
Dat zijn Epicureans en atomisten.
pi_204922791
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is gewoon knetterziek als je wilt dat je ziel verdwijnt.
Verdwijnen slecht, blijven goed. Negativiteit slecht, positiviteit goed!
pi_204922796
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Leg uit aub.
Ik ben met artikel daarover bezig.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 14:58:25 #181
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922818
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:54 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Verdwijnen slecht, blijven goed. Negativiteit slecht, positiviteit goed!
Het gaat over je bestaan. Als je niet wilt bestaan ben je echt geen gezond mens. Maar goed, ziekte is de normaalste zaak van de wereld in onze samenleving. Niemand die van een mentaal stoornisje opkijkt.
pi_204922848
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het gaat over je bestaan. Als je niet wilt bestaan ben je echt geen gezond mens. Maar goed, ziekte is de normaalste zaak van de wereld in onze samenleving. Niemand die van een mentaal stoornisje opkijkt.
Ziektes, die komen van God volgens sterke religieuzen.
pi_204922853
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het gaat over je bestaan. Als je niet wilt bestaan ben je echt geen gezond mens.
Denk niet dat mensen veel te willen hebben. Ik kan nu naar buiten lopen en aangereden worden door een auto.

Als je actief niet wilt bestaan ben je niet gezond nee, ik ben het met je eens. Maar wat als je actief voor altijd wilt bestaan? Volgens mij ben je dan nog veel verder heen. Je wil tot macht is dan zo ver doorgeslagen dat je de denkt dat je de Natuur kan overwinnen.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:05:11 #184
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922867
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:03 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Denk niet dat mensen veel te willen hebben. Ik kan nu naar buiten lopen en aangereden worden door een auto.

Ja, en dan besta je nog steeds.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:03 schreef laforest het volgende:

[..]
Ziektes, die komen van God volgens sterke religieuzen.
Alles komt van God, dus ziektes ook.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:09:06 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204922896
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is gewoon knetterziek als je wilt dat je ziel verdwijnt.
Wat jij of ik willen is volstrekt onbelangrijk. Erken en accepteer dat je stoffelijk en tijdelijk bent.

De rest is ijdelheid.
pi_204922937
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat jij of ik willen is volstrekt onbelangrijk. Erken en accepteer dat je stoffelijk en tijdelijk bent.

De rest is ijdelheid.
Helemaal mee eens. IJdelheid is de meest destructieve zonde.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:15:49 #187
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204922959


[ Bericht 100% gewijzigd door laforest op 31-05-2022 15:20:38 (Ophouden nou) ]
pi_204922977
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, en dan besta je nog steeds.
[..]
Alles komt van God, dus ziektes ook.
Dus ook een volslagen gek als Hitler en ene Stalin?
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:21:40 #189
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204923003
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat jij of ik willen is volstrekt onbelangrijk. Erken en accepteer dat je stoffelijk en tijdelijk bent.

De rest is ijdelheid.
Precies, wat jij of ik willen is onbelangrijk. Erken nou maar dat het bestaan nooit ophoudt en dat je ziel eeuwig is.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:59:22 #190
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204923378
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:18 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dus ook een volslagen gek als Hitler en ene Stalin?
De wandaden van Hitler en Stalin volgden uit hun vrije wil.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 16:01:05 #191
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204923389
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De wandaden van Hitler en Stalin volgden uit hun vrije wil.
Nog zo'n illusie. Vrije wil.
pi_204923409
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nog zo'n illusie. Vrije wil.
Heb je daar ook onderbouwing voor? One-liners hebben we niks aan. Daar staat dit topic helaas al vol mee.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 16:09:06 #193
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204923438
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nog zo'n illusie. Vrije wil.
Ja, vrije wil is een lastige. Hoe meer je erover nadenkt hoe onduidelijker het wordt.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 16:09:07 #194
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204923439
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:04 schreef laforest het volgende:

[..]
Heb je daar ook onderbouwing voor? One-liners hebben we niks aan. Daar staat dit topic helaas al vol mee.
Jawel hier zijn hele verhandelingen over maar die zal ik hier nu niet plaatsen. Het is al chaotisch genoeg.
pi_204923756
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Jawel hier zijn hele verhandelingen over maar die zal ik hier nu niet plaatsen. Het is al chaotisch genoeg.
Als het relevant is dan kan dat hier. Er is ook een vrije wil topic waar je dat kan posten en hier linken. Maar one-liners doen we hier niet aan (zie regels voor dit sub-forum). Beetje onderbouwing is gewenst.
pi_204924882
De dood is: Je lichaam keert terug naar stof, je ziel vervliegt en je levensgeest gaat terug naar de Gever.
Het loon voor de zonde is de dood, de genadegift van God is rechtvaardiging en 'eeuwig leven'. Leven na de dood is heidens, jodendom leert geen leven na de dood maar dood, wederopstanding en oordeel, en Jezus heeft het oordeel gedragen zodat je niet veroordeeld wordt, want het kwam door één over allen en herstel komt ook door Één ook over allen .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door Alarmonoff op 31-05-2022 19:04:49 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 31 mei 2022 @ 20:33:54 #197
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_204925995
Ja, de Bijbel. Da's een loeisterke onderbouwing van je spiritualiteit. Daar zijn ze van onder de indruk. (niet dus)
pi_204933193
Ja klopt, de sterkste onderbouwing gebaseerd op nuchtere geschreven teksten waar niemand van onder de indruk is. "Het kruis" moet je van onder de indruk zijn.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 15:18:09 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204933215
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Ja klopt, de sterkste onderbouwing gebaseerd op nuchtere geschreven teksten waar niemand van onder de indruk is. "Het kruis" moet je van onder de indruk zijn.
een stuk hout? In de vorm van een paal of een kruis?

Enne, noem eens zo'n tekst die nuchter is en waar niemand van onder de indruk is en die een heel sterke onderbouwing is van...ja waarvan eigenlijk?

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 01-06-2022 15:44:55 ]
pi_204933407
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Ja klopt, de sterkste onderbouwing gebaseerd op nuchtere geschreven teksten waar niemand van onder de indruk is. "Het kruis" moet je van onder de indruk zijn.
Misschien 2000 jaar geleden. Ontwikkelde mensen kennen de geschiedenis van de huidige Bijbelversie.
  woensdag 1 juni 2022 @ 15:46:54 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204933423
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 18:57 schreef Alarmonoff het volgende:

Het loon voor de zonde is de dood
Dus met de zonde ontstond de dood? Maar het kwaad was er al vóór de zonde. In het paradijs had God zelf de boom de kennis (van goed en kwaad) geplant. Met een duidelijke bedoeling. Die boom stond daar niet voor niets.
pi_204933548
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:14 schreef Alarmonoff het volgende:
Ja klopt, de sterkste onderbouwing gebaseerd op nuchtere geschreven teksten waar niemand van onder de indruk is. "Het kruis" moet je van onder de indruk zijn.
Dat mensen daar in de middeleeuwen van onder de indruk waren begrijp ik. Dat mensen er nu nog van onder de indruk zijn begrijp ik minder. Je hebt een serieuze religie, in de huidige tijd komt het christendom er gewoon niet door. Het komt er alleen door als je zuiver irrationeel bent in je religiositeit.

Het hindoeisme en boeddhisme zijn de enige religies die het wetenschappelijke tijdperk kunnen overleven, wat mij betreft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Libertarisch op 01-06-2022 16:10:58 ]
pi_204933854
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dus met de zonde ontstond de dood? Maar het kwaad was er al vóór de zonde. In het paradijs had God zelf de boom de kennis (van goed en kwaad) geplant. Met een duidelijke bedoeling. Die boom stond daar niet voor niets.
Als je even hebt, desnoords op 1.75x
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934003
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:43 schreef laforest het volgende:

[..]
Misschien 2000 jaar geleden. Ontwikkelde mensen kennen de geschiedenis van de huidige Bijbelversie.
je bedoelt gestudeerde mensen lezen en snappen wat onderzoekers hebben geschreven?
De nieuwste bijbelversie is inderdaad een farce maar wetenschappers vinden het de beste.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 15% gewijzigd door Alarmonoff op 01-06-2022 17:10:41 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934099
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]
een stuk hout? In de vorm van een paal of een kruis?

Enne, noem eens zo'n tekst die nuchter is en waar niemand van onder de indruk is en die een heel sterke onderbouwing is van...ja waarvan eigenlijk?
'het witte huis', 'de tweede kamer' etcetc wordt ook meestal niet letterlijk bedoeld.
De voorziening en waar het voor staat, de zonde van de wereld die gedragen werd door één persoon en deze als het ware heeft weggedaan.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934110
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:04 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
je bedoelt gestudeerde mensen lezen en snappen wat onderzoekers hebben geschreven?
De nieuwste bijbelversie is inderdaad een farce maar wetenschappers vinden het de beste.

[ afbeelding ]
Wat probeer je hier mee te zeggen? Beide zaten ernaast gezien de huidige ontwikkelingen in theoretische fysica. Wellicht zaten ze er qua geloof ook naast?

Daarnaast wordt die quote van Einstein over God does not play dice helemaal uit verband gerukt door gelovigen.
pi_204934123
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kijk, echte spiritualiteit
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:19:58 #208
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204934146
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Wat probeer je hier mee te zeggen? Beide zaten ernaast gezien de huidige ontwikkelingen in theoretische fysica. Wellicht zaten ze er qua geloof ook naast?

Daarnaast wordt die quote van Einstein over God does not play dice helemaal uit verband gerukt door gelovigen.
Bovendien had Einstein het daar mis en Niels Bohr gelijk
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:21:54 #209
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934158
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:13 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De voorziening en waar het voor staat, de zonde van de wereld die gedragen werd door één persoon en deze als het ware heeft weggedaan.
Ah die gedachte. Weggedaan is wat kort door de bocht he? Kijk om je heen.
pi_204934161
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Wat probeer je hier mee te zeggen? Beide zaten ernaast gezoen de huidige ontwikkelingen in theoretische fysica. Wellicht zaten ze er qua geloof ook naast?

Daarnaast wordt die quote van Einstein over God does not play dice helemaal uit verband gerukt door gelovigen.
Dat is niet waar.

Beide hebben de grootste bijdragen geleverd en hun methodes worden nu nog gebruikt, (vector & diff. calculus) en Maxwell's magnetische vectorpotentiaal dat vermoord is, wordt weer tot leven gewekt door experimentele ontdekkingen in de quantum mechanica.

God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:17 schreef Libertarisch het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kijk, echte spiritualiteit
dacht ik al :P die proberen zichzelf te redden van eeuwige wedergeboorte en het lijden van het leven.
zonde van die tijger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alarmonoff op 01-06-2022 19:02:26 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:23:11 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204934166
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:04 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
je bedoelt gestudeerde mensen lezen en snappen wat onderzoekers hebben geschreven?
De nieuwste bijbelversie is inderdaad een farce maar wetenschappers vinden het de beste.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel mooi, maar er is in de exacte wetenschappen geen enkele reden voor een godheid. Gaat prima zonder
pi_204934185
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:22 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
dacht ik al :P
Ja, het christelijke geloof is voor moderne mensen. Het moet primitiever.
pi_204934196
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bovendien had Einstein het daar mis en Niels Bohr gelijk
Juist _O_
pi_204934202
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ah die gedachte. Weggedaan is wat kort door de bocht he? Kijk om je heen.
Ja, we kunnen het beste bij de spiegel beginnen.
https://www.saltoftheearth.nl/wat-is-zonde/

Door een die de leugen geloofde kwam het in de wereld, door Een die gehoorzaam was en is veroordeeld is het rechtgezet,anders was 'de slang' de winnaar, maar zijn list werd dit keer z'n definitieve nederlaag.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934211
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heel mooi, maar er is in de exacte wetenschappen geen enkele reden voor een godheid. Gaat prima zonder
Joh
Exacte wetenschap is ook geen spiritualitet maar concepten en abstracties van 'de schepping', de tools komen van de grote namen van weleer.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934216
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:22 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dat is niet waar.

Beide hebben de grootste bijdragen geleverd en hun methodes worden nu nog gebruikt, (vector & diff. calculus) en Maxwell's magnetische vectorpotentiaal dat vermoord is, wordt weer tot leven gewekt door experimentele ontdekkingen in de quantum mechanica.

[ afbeelding ]
Dat is wel waar.

Er kwam ook geen God in de formules voor. :z

Zoals eerder gezegd, Einstein toonde aan dat Newton geen gelijk kon hebben, Bohr deed dat met Einstein. Gelukkig is wetenschap niet fundamentalistisch in dit opzicht, alleen hardleerse gelovigen.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:31:43 #218
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934218
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:29 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ja, we kunnen het beste bij de spiegel beginnen.
https://www.saltoftheearth.nl/wat-is-zonde/

Door een die de leugen geloofde kwam het in de wereld, door Een die gehoorzaam was en is veroordeeld is het rechtgezet,anders was 'de slang' de winnaar, maar zijn list werd dit keer z'n definitieve nederlaag.
En door wie werd deze "slang" aangestuurd? Hint: het boek Job.
pi_204934250
Wat hebben God en wetenschap met elkaar te maken?

Antwoord: God is een wetenschapper.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:43:28 #220
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934296
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:36 schreef Libertarisch het volgende:
Wat hebben God en wetenschap met elkaar te maken?

Antwoord: God is een wetenschapper.
God is a DJ :(
pi_204934304
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]
God is a DJ :(
Dat ook ja. God is dol op muziek.
pi_204934312
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:31 schreef laforest het volgende:

[..]
Daar kwam geen god in de formules voor. :z
Zoals eerder gezegd, Einstein toonde aan dat Newton geen gelijk kon hebben, Bohr deed dat met Einstein. Gelukkig is wetenschap niet fundamentalistisch in dit opzicht, alleen hardleerse gelovigen.
Ja Newton was een grondlegger, anderen mogen daarop bouwen en verbeteren. Bepaalde aannames waren niet waar, maar de rest is toetsbaar zolang het iet relativistisch of miniscuul is. Maar van natuurkundige wetenschap weten we niet wat we niet weten.
Vond dit bijvoorbeeld boeiend https://arxiv.org/abs/2205.08309



Klassieke mechanica en Quantum mechanica.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bovendien had Einstein het daar mis en Niels Bohr gelijk
Mag dat wel gezegd worden? :P
Bepaalde theorieen worden als gouden maatstaf of heilig dogma gezien, als het lijkt tegen te spreken dan moet de theorie of meting fout zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door Alarmonoff op 01-06-2022 17:54:10 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934325
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En door wie werd deze "slang" aangestuurd? Hint: het boek Job.
In Job wordt het toegelaten.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204934368
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 15:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dus met de zonde ontstond de dood? Maar het kwaad was er al vóór de zonde. In het paradijs had God zelf de boom de kennis (van goed en kwaad) geplant. Met een duidelijke bedoeling. Die boom stond daar niet voor niets.
Het was een test. Overigens was de slang de penis van God.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:56:15 #225
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934376
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:48 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
In Job wordt het toegelaten.
Wat wordt toegelaten?

We lezen dat satan een hemelbewoner is tussen de Zonen Gods. Hij mag niets uit zichzelf en voert alleen opdrachten van God uit.

Die boom stond daar niet voor niets.
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:57:23 #226
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934387
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:55 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Overigens was de slang de penis van God.
De listigste van allemaal!

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 01-06-2022 18:04:03 ]
pi_204934496
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat wordt toegelaten?

We lezen dat satan een hemelbewoner is tussen de Zonen Gods. Hij mag niets uit zichzelf en voert alleen opdrachten van God uit.

Die boom stond daar niet voor niets.
Klopt, staat ook in efeze 6.
De mens kreeg van God de volledige heerschappij over alles, en er was maar één gebod als token van God's ultieme heerschappij. Eva heeft ook niet gezondigd, die is enkel gebruikt om de man die het gebod gekregen heeft een misstap te laten begaan, die zag dat zij ok was. Ze geloofden allebei niet in God, ze gooiden het op eerst zien en dan geloven, maar ze geloofden niet handelden daarnaar en zagen de misleiding pas na het ongehoorzamen.
Het lam van God is voor de grondlegging van de wereld geslacht, dus niks komt als een verrassing.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:19:28 #228
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204934551
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:12 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Klopt, staat ook in efeze 6.
De mens kreeg van God de volledige heerschappij over alles, en er was maar één gebod als token van God's ultieme heerschappij. Eva heeft ook niet gezondigd, die is enkel gebruikt om de man die het gebod gekregen heeft een misstap te laten begaan, die zag dat zij ok was. Ze geloofden allebei niet in God, ze gooiden het op eerst zien en dan geloven, maar ze geloofden niet handelden daarnaar en zagen de misleiding pas na het ongehoorzamen.
Wat een kolder, dat verzin je zelf. Staat nergens in de schrift.
quote:
Het lam van God is voor de grondlegging van de wereld geslacht, dus niks komt als een verrassing.
Je draait om de hete brei heen.

Die slang werd aangestuurd door God zelf! Tenminste als je er van uit gaat dat dit satan is, zoals vele christenen denken.
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:20:21 #229
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934557
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 16:24 schreef Libertarisch het volgende:

Ik ben toch meer dan mijn lichaam?
Hmmm, nope, you're not.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:31:02 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204934627
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:30 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Joh
Exacte wetenschap is ook geen spiritualitet maar concepten en abstracties van 'de schepping', de tools komen van de grote namen van weleer.
Spiritualiteit is humbug
pi_204934662
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hmmm, nope, you're not.
Een steen is fysiek, een mens is fysiek en mentaal. Waar dat verschil vandaan komt is niet te bewijzen. Het mentale kan onafhankelijk bestaan en dus eeuwig zijn, of het kan emergent zijn uit fysieke processen. Persoonlijke ervaring geeft de doorslag voor welk van de twee het is.
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:43:43 #232
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204934717
Waarom is Joodse mythologie “waar” en bv Griekse of Noorse niet?
pi_204934732
Christendom/Islam/Jodendom zijn grotendeels als mythologie te beschouwen ja. Geen serieuze spiritualiteit.
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:48:03 #234
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204934749
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is Joodse mythologie “waar” en bv Griekse of Noorse niet?
Hoezo is Noorse mythologie niet waar?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204934754
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom is Joodse mythologie “waar” en bv Griekse of Noorse niet?
Alle mythologie heeft dezelfde oorsprong. Alle verhalen komen op hetzelfde neer. Ik heb daar een imposant werk over. Iets van De reis van de held, of zoiets.
  woensdag 1 juni 2022 @ 18:49:17 #236
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934758
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:35 schreef Libertarisch het volgende:

een mens is fysiek en mentaal.
En houd op met bestaan als hij overlijdt. Game over, dude.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204934776
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En houd op met bestaan als hij overlijdt. Game over, dude.
Dat is nu net het twistpunt. Wanneer het vlees gaat lachen en praten kun je je gaan afvragen of er ook een spirituele dimensie is. Spiritualiteit en religie zijn volledig legitieme en realistische praktijken.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:00:16 #238
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934858
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is nu net het twistpunt. Wanneer het vlees gaat lachen en praten kun je je gaan afvragen of er ook een spirituele dimensie is. Spiritualiteit en religie zijn volledig legitieme en realistische praktijken.
Er zijn mensen die zich dat afvragen. Of dat realistisch is, is nog maar de vraag.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204934913
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Er zijn mensen die zich dat afvragen. Of dat realistisch is, is nog maar de vraag.
Waarom zou het niet realistisch zijn?
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:07:38 #240
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934937
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom zou het niet realistisch zijn?
Omdat er de afgelopen 46 miljoen jaar nooit empirisch bewijs voor is gevonden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204934981
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Omdat er de afgelopen 46 miljoen jaar nooit empirisch bewijs voor is gevonden.
Tuurlijk wel. Er zijn bijna dood ervaringen, herinneringen aan vorige levens, mystieke ervaringen. Geen concluderend bewijs maar wel bewijsmateriaal. Definitief bewijs voor leven na de dood gaat nooit komen.
pi_204934989
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat een kolder, dat verzin je zelf. Staat nergens in de schrift.
[..]
Je draait om de hete brei heen.

Die slang werd aangestuurd door God zelf! Tenminste als je er van uit gaat dat dit satan is, zoals vele christenen denken.
Het staat er niet letterlijk maar je kan het er uit opmaken.
Eerst eet E omdat de slang haar erop wijst, daarna at A en toen pas werden hun ogen geopend en kregen ze kennis van goed en kwaad. hij geeft haar de schuld die Hij hem gegeven heeft, zij geeft de slang de schuld 'die mij bedrogen heeft, en ik heb gegeten'.

Dat laatste mag je aanton met iets uit de bijbel, Job hebben we al gehad, daar wordt die niet aangestuurd.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:14:53 #243
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204935006
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Tuurlijk wel. Er zijn bijna dood ervaringen, herinneringen aan vorige levens, mystieke ervaringen. Geen concluderend bewijs maar wel bewijsmateriaal. Definitief bewijs voor leven na de dood gaat nooit komen.
Allemaal hersenspinsels. Niets empirisch bij.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204935040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Allemaal hersenspinsels. Niets empirisch bij.
Neem de Tibetaanse cultuur. Denk je werkelijk dat het clowns zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn? Ze wijden hun leven aan boeddhisme om een reden. De reden is dat de praktijk legitiem is.
pi_204935066
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:46 schreef Libertarisch het volgende:
Christendom/Islam/Jodendom zijn grotendeels als mythologie te beschouwen ja. Geen serieuze spiritualiteit.
hindoe- en de uitwas boeddhistische spiritualiteit draait toch om het doorbreken van karma en hergeboorte door oefeningen die jij doet en je zelf leegmaken? Ze doen wel eens aan divinatie en ander bijgeloof, dus veel anders dan andere heidense religies is het niet.
De bijbel leert eeuwige zaligheid, Jezus droeg alle karma, de straf voor zonde en jij mag dat aannemen, geloven, in hopen, tot God's troon naderen, en genieten van alle dingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is nu net het twistpunt. Wanneer het vlees gaat lachen en praten kun je je gaan afvragen of er ook een spirituele dimensie is. Spiritualiteit en religie zijn volledig legitieme en realistische praktijken.
Eens
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204935099
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Alle mythologie heeft dezelfde oorsprong. Alle verhalen komen op hetzelfde neer. Ik heb daar een imposant werk over. Iets van De reis van de held, of zoiets.
De held met de duizend gezichten?
Ooit gevonden bij de kringloop maar nooit echt gelezen. :+
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204935106
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:19 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
hindoe- en de uitwas boeddhistische spiritualiteit draait toch om het doorbreken van karma en hergeboorte door oefeningen die jij doet en je zelf leegmaken?
Klopt, je wilt uit de cyclus van hergeboorte komen middels meditatie. Meditatie speelt dus de hoofdrol.
pi_204935139
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:22 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De held met de duizend gezichten?
Ooit gevonden bij de kringloop maar nooit echt gelezen. :+
Oh ja, die is het. Ik heb hem gedownload omdat ik erg geïnteresseerd ben in oude verhalen, zoals sagen. Dan kom je hier zo'n beetje automatisch op, van een wetenschapper die er eens even flink is ingedoken. En toen kwam er van alles naar boven. Ja, zelfs bijbelverhalen, die een connectie hebben met veel mythes door de hele wereld heen.
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:58:42 #249
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204935580
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Neem de Tibetaanse cultuur. Denk je werkelijk dat het clowns zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn? Ze wijden hun leven aan boeddhisme om een reden. De reden is dat de praktijk legitiem is.
De reden is dat ze de hersenspinsels aan elkaar blijven doorgeven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204935647
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
De reden is dat ze de hersenspinsels ervaringen aan elkaar blijven doorgeven.
Jij maakt het fysiek, zij maken het spiritueel. Persoonlijke ervaring geeft de doorslag.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:11:12 #251
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204935805
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij maakt het fysiek, zij maken het spiritueel. Persoonlijke ervaring geeft de doorslag.
Nee, hoor. Empirisch bewijs geeft de doorslag. Zonder empirisch bewijs blijven hersenspinsels hersenspinsels.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204936009
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Nee, hoor. Empirisch bewijs geeft de doorslag. Zonder empirisch bewijs blijven hersenspinsels hersenspinsels.
In een objectieve wereld zou dit kloppen. De realiteit is echter intersubjectief. Daarom is persoonlijke ervaring cruciaal.
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:28:39 #253
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204936078
En wederom is het de grote libertarisch show geworden.

Toch goed geprobeerd TS.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204936098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Nee, hoor. Empirisch bewijs geeft de doorslag. Zonder empirisch bewijs blijven hersenspinsels hersenspinsels.


God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:31:39 #255
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204936115
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:29 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hersenspinsels.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 1 juni 2022 @ 20:36:03 #256
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204936177
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

In een objectieve wereld zou dit kloppen. De realiteit is echter intersubjectief. Daarom is persoonlijke ervaring cruciaal.
Leuk geprobeerd ,krullebol. Geen waarneming, geen bewijs.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204936545
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:28 schreef Tyr80 het volgende:
En wederom is het de grote libertarisch show geworden.

Toch goed geprobeerd TS.
Helaas wel. Horen ook niks meer van TS.

Een deel 2 is ook niet nodig, tenzij de TS dat wil en hij/zij deze zelf opent.
pi_204936778
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 20:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd ,krullebol. Geen waarneming, geen bewijs.
Dat is jouw sprookje, kapitein.
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:13:47 #259
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204936789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is jouw sprookje, kapitein.
Mijn sprookje is empirisch onderbouwd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:16:35 #260
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204936838
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:01 schreef laforest het volgende:

[..]
Helaas wel. Horen ook niks meer van TS.

Een deel 2 is ook niet nodig, tenzij de TS dat wil en hij/zij deze zelf opent.
Ja goed ingegrepen man.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204936919
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Mijn sprookje is empirisch onderbouwd.
Kan, maar dit is vergelijkbaar met een gelovige die z'n boek gelooft maar nooit heeft gelezen :+
Wat jij gelooft deel je met heul veel gelovigen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:21:49 #262
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204936957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:20 schreef Alarmonoff het volgende:

Kan, maar dit is vergelijkbaar met een gelovige die z'n boek gelooft maar nooit heeft gelezen
Nee, hoor.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204937014
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Nee, hoor.
Kan je dan een concreet voorbeeld geven?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:33:20 #264
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204937217
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:24 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Kan je dan een concreet voorbeeld geven?
Voorbeeld van wat? Iets dat empirisch onderbouwd is?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204937262
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Voorbeeld van wat? Iets dat empirisch onderbouwd is?
Ja, dat jouw zienswijze bewijst.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:41:00 #266
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204937387
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:35 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ja, dat jouw zienswijze bewijst.
Mijn zienswijze dat als iets niet empirisch onderbouwd is, het niet bewezen is? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204937639
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Mijn sprookje is empirisch onderbouwd.
Het moment dat je alles wat subjectief is afwijst is het moment dat je niet realistisch bent.
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:58:17 #268
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204937681
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nog zo'n illusie. Vrije wil.
Zegt een filosofische stroming....

Er is echter ook een filosofische stroming die iets anders zegt.

Inconclusive.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 1 juni 2022 @ 21:58:42 #269
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204937685
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het moment dat je alles wat subjectief is afwijst is het moment dat je niet realistisch bent.
Heb je daar een empirische onderbouwing voor?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204937698
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Heb je daar een empirische onderbouwing voor?
Een mens is wat anders dan een steen. Dat verschil is de basis voor spiritualiteit.
  woensdag 1 juni 2022 @ 22:00:07 #271
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204937702
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een mens is wat anders dan een steen.
True. Is empirisch onderbouwd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 2 juni 2022 @ 00:03:07 #272
545 dop
:copyright: dop
pi_204938800
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een mens is wat anders dan een steen. Dat verschil is de basis voor spiritualiteit.
er zijn hele volksstammen die spirituele krachten aan stenen toedichten.
er zijn geen stenen die spirituele krachten aan de mens toedichten
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_204939130
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 00:03 schreef dop het volgende:

[..]
er zijn hele volksstammen die spirituele krachten aan stenen toedichten.

Een steen zegt geen "au" als je er tegenaan schopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 02-06-2022 07:00:27 ]
  donderdag 2 juni 2022 @ 07:26:38 #274
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_204939397
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:12 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Het staat er niet letterlijk maar je kan het er uit opmaken.
Je kunt er van alles uit opmaken, zoals met vele teksten
quote:
Eerst eet E omdat de slang haar erop wijst, daarna at A en toen pas werden hun ogen geopend en kregen ze kennis van goed en kwaad. hij geeft haar de schuld
dit is de eerste zonde
quote:
die Hij hem gegeven heeft, zij geeft de slang de schuld 'die mij bedrogen heeft, en ik heb gegeten'.

Dat laatste mag je aanton met iets uit de bijbel, Job hebben we al gehad, daar wordt die niet aangestuurd.
Hoezo Job hebben we al gehad? Daar blijkt gewoon klontjeklaar dat satan een hemelbewoner is die in dienst is van God. Satan is een rol. God is zelfs zelf wel eens satan, in het verhaal van de volkstelling van David bv.
  donderdag 2 juni 2022 @ 08:27:00 #275
545 dop
:copyright: dop
pi_204939680
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 05:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een steen zegt geen "au" als je er tegenaan schopt.
de ziel ook niet

animisme is ook gewoon een vorm van religie en heeft zijn oorsprong in de oudste religies

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 02-06-2022 08:33:27 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 08:53:26 #276
414785 sirdanilot
pi_204939868
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 18:46 schreef Libertarisch het volgende:
Christendom/Islam/Jodendom zijn grotendeels als mythologie te beschouwen ja. Geen serieuze spiritualiteit.
Welke spiritualiteit is wel serieus ?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204940288
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 21:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Mijn zienswijze dat als iets niet empirisch onderbouwd is, het niet bewezen is? :')
Voorbeeld van 'iets' dat geloofd wordt maar niet empirisch onderbouwd is.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 07:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je kunt er van alles uit opmaken, zoals met vele teksten
[..]
dit is de eerste zonde
[..]
Hoezo Job hebben we al gehad? Daar blijkt gewoon klontjeklaar dat satan een hemelbewoner is die in dienst is van God. Satan is een rol. God is zelfs zelf wel eens satan, in het verhaal van de volkstelling van David bv.
klopt
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204940292
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 08:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Welke spiritualiteit is wel serieus ?
De zweefmolen van de new age, want die ervaar je.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:03:28 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204940358
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 10:19:44 #280
414785 sirdanilot
pi_204940465
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 09:54 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
De zweefmolen van de new age, want die ervaar je.
In het christendom bestaat er ook spiritualiteit die je ervaart. Dat heet ook wel bevinding.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 10:20:55 #281
414785 sirdanilot
pi_204940472
quote:
Zit wat in, maar uiteindelijk is religie net zoals veel zaken voornamelijk iets dat van vader op zoon en van moeder op dochter wordt doorgegeven.

De enige manier om dat te doorbreken is door je eigen kinderen niet op die manier op te voeden of door simpelweg geen kinderen te krijgen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:32:45 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204940540
Ik vind religie vooral interessant van uit een informatietheorie perspectief. een set informatie die zichzelf kopieert en immuniseert.
  donderdag 2 juni 2022 @ 10:45:42 #283
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_204940625
Lijkt mij héél fijn om echt gelovig te zijn. Zodat je gewoon je baby los op de bijrijdersstoel kan leggen en zelf ook geen gordel draagt. Als er een ongeluk gebeurt en je baby slingert de wagen uit tegen een muur is het niet jou schuld maar was de baby kennlijk zondig en is nu gelukkig in het koninkrijk van de here.
pi_204940633
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 10:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zit wat in, maar uiteindelijk is religie net zoals veel zaken voornamelijk iets dat van vader op zoon en van moeder op dochter wordt doorgegeven.


Traditioneel (irrationeel) handel zoals Weber dat noemde. Staar lijnrecht tegenover
doelrationaliteit (of Zweckrationalität).
pi_204940837
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 10:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In het christendom bestaat er ook spiritualiteit die je ervaart. Dat heet ook wel bevinding.
Ik weet het niet, Christelijk spiritueel is geestelijk gezind zijn "wijsheid en geestelijk verstand". Het draait om erkenning van de waarheid en de juiste leer vasthouden. Veel ervaren niks en gaan twijfelen of het de waarheid is en laten het los. De charismatische beweging groeit, juist door de overvloed aan ervaring.
Adam en Eva ervoeren ook niks, ze waren al perfect, ze hadden het leven, ze hoefden alleen maar de waarheid vast te houden.

Als het verhaal van Jezus echt gebeurd zou zijn, Hij een onschuldig lam was en de wereld 100% zeker wist dat het allemaal waar gebeurd was en Hij als onschuldige gedood is en de zonde van de wereld droeg, dan zou de wereld er anders uitzien. Dat is ook de bedoeling van het evangelie, "een licht voor de volken".
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 12:14:24 #286
414785 sirdanilot
pi_204941328
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:14 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ik weet het niet, Christelijk spiritueel is geestelijk gezind zijn "wijsheid en geestelijk verstand". Het draait om erkenning van de waarheid en de juiste leer vasthouden.
Dat is een deel van het verhaal. Maar er is ook nog zoiets als bevinding. Als je door de hand des Heeren mag worden aangeraakt en bevinden dat jij, als verdorven zondaar die niets verdient, Hem mag dienen en lofprijzen, in volle vergiffenis van al je zonde en schuld. Als je door het bloed van Jezus Christus die gekruisigd mag worden verlost, en als je de gave van de Heilige Geest mag ontvangen. Als je tot de Vader mag komen als een kind van God. Als je gehoord mag worden door Hem, die Hemel en Aarde geschapen heeft. Dan is daar bevinding van het Allerhoogste.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204941522
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat is een deel van het verhaal. Maar er is ook nog zoiets als bevinding. Als je door de hand des Heeren mag worden aangeraakt en bevinden dat jij, als verdorven zondaar die niets verdient, Hem mag dienen en lofprijzen, in volle vergiffenis van al je zonde en schuld. Als je door het bloed van Jezus Christus die gekruisigd mag worden verlost, en als je de gave van de Heilige Geest mag ontvangen. Als je tot de Vader mag komen als een kind van God. Als je gehoord mag worden door Hem, die Hemel en Aarde geschapen heeft. Dan is daar bevinding van het Allerhoogste.
Dat is de enige ervaring dat telt en nagejaagd moet worden!
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_204941547
@sirdanilot

Serieuze spiritualiteit is wat je zelf hebt ervaren. In principe wil je niks geloven, je wilt weten. Je weet iets over de werkelijkheid door je eigen ervaring. De meeste ervaring komt door meditatie. Meditatie kost moeite en concentratie. Je moet een beetje voor je ervaring werken.

Waarom zou je een antiek boek geloven? Er kan toch onzin in staan?

Alles wat ik geloof geloof ik omdat ik er ervaring mee heb. Ik kan niks met de Here Jezus.

@dop

Materieel gezien zijn wij mensen niks bijzonders. We bestaan uit dezelfde grondstof als elke ander object. Het is diep mysterieus dat we kunnen lachen en huilen, bijvoorbeeld. Zodra je zegt dat er geen ziel is beweer je dus dat het lachen en huilen ook fysiek is. Dan beweer je dat er geen magisch component is. Maar die is er wel, het vlees is gaan lachen en praten. Dat is het grootste mysterie naast het bestaan zelf.
pi_204941565
als er al een soort god of god-achtig iets bestaat, is het iets totaal anders dan al die dingen die mensen hebben bedacht.
pi_204941650
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:42 schreef pokkerdepok het volgende:
als er al een soort god of god-achtig iets bestaat, is het iets totaal anders dan al die dingen die mensen hebben bedacht.
Dat is onwaarschijnlijk. We zijn het er allemaal over eens dat God op ons mensen lijkt.
pi_204941718
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is onwaarschijnlijk. We zijn het er allemaal over eens dat God op ons mensen lijkt.
We? En hoezo God lijkt op mensen? Ik ben het met je eens! God lijkt op mensen omdat mensen die specifieke God bedacht hebben. _O-

Maar dat 'we zijn het eens' gaat weer nergens over.
pi_204941749
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:04 schreef laforest het volgende:

[..]
We? En hoezo God lijkt op mensen? Ik ben het met je eens! God lijkt op mensen omdat mensen die specifieke God bedacht hebben. _O-

Maar dat 'we zijn het eens' gaat weer nergens over.
Ja, tuurlijk wel. De religieuze tradities zijn het erover eens dat het zo is. Het zijn geen stel clowns, het verdient respect!
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:17:49 #293
545 dop
:copyright: dop
pi_204941813
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:40 schreef Libertarisch het volgende:

@:dop

Materieel gezien zijn wij mensen niks bijzonders. We bestaan uit dezelfde grondstof als elke ander object. Het is diep mysterieus dat we kunnen lachen en huilen, bijvoorbeeld. Zodra je zegt dat er geen ziel is beweer je dus dat het lachen en huilen ook fysiek is. Dan beweer je dat er geen magisch component is. Maar die is er wel, het vlees is gaan lachen en praten. Dat is het grootste mysterie naast het bestaan zelf.
Ziel is voor jouw de verklaring van wat je wenst en eigenlijk helemaal niet snapt.
ik heb inmiddels duidelijk genoeg aangetoond dat er geen universeel concept is voor het begrip ziel.
emoties als lachen en huilen zijn niet onverklaarbaar je maakt er weer eens een stroman van om willen van je ideeën en gebrek aan kennis. lees eens wat over je limbisch systeem zou ik zeggen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_204941832
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:17 schreef dop het volgende:

[..]
Ziel is voor jouw de verklaring van wat je wenst en eigenlijk helemaal niet snapt.
ik heb inmiddels duidelijk genoeg aangetoond dat er geen universeel concept is voor het begrip ziel.
emoties als lachen en huilen zijn niet onverklaarbaar je maakt er weer eens een stroman van om willen van je ideeën en gebrek aan kennis. lees eens wat over je limbisch systeem zou ik zeggen.
Nee, de ziel is geen verklaring en je hoeft het niet te snappen. Het is geen concept, het is wat je bent. Ik ben geen brein, ik ben een ziel. Hoe kom je erbij dat ik het wens?
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:22:31 #295
545 dop
:copyright: dop
pi_204941844
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, tuurlijk wel. De religieuze tradities zijn het erover eens dat het zo is. Het zijn geen stel clowns, het verdient respect!
wederom onzin argument, er is totaal geen overeenstemming.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 2 juni 2022 @ 13:23:48 #296
414785 sirdanilot
pi_204941851
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 12:40 schreef Libertarisch het volgende:
@:sirdanilot

Serieuze spiritualiteit is wat je zelf hebt ervaren. In principe wil je niks geloven, je wilt weten. Je weet iets over de werkelijkheid door je eigen ervaring. De meeste ervaring komt door meditatie. Meditatie kost moeite en concentratie. Je moet een beetje voor je ervaring werken.
Bidden is toch ook een vorm van meditatie?

quote:
Waarom zou je een antiek boek geloven? Er kan toch onzin in staan?
Het hoeft toch ook niet? Ik ben hier niet aan het evangeliseren.

quote:
Alles wat ik geloof geloof ik omdat ik er ervaring mee heb. Ik kan niks met de Here Jezus.
Ok, maar sommige mensen hebben ook de liefde van de Here Jezus ervaren en geloven het wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204941879
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, tuurlijk wel. De religieuze tradities zijn het erover eens dat het zo is. Het zijn geen stel clowns, het verdient respect!
Wij van WC eend...

Jullie zijn het er over eens dat God op jullie lijkt? _O-

Jullie hebben hem geschapen?
Ik zou zeggen jep, daarom lijkt hij op jullie en niet andersom.
pi_204941888
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:28 schreef laforest het volgende:

[..]
Wij van WC eend...

Jullie zijn het er over eens dat God op jullie lijkt? _O-

Jullie hebben hem geschapen?
Ik zou zeggen jep, daarom lijkt hij op jullie en niet andersom.
Denk jij dat jij iets te vertellen hebt, als leek? Je weet er niks van en je hebt geen ervaring :)
  donderdag 2 juni 2022 @ 13:30:19 #299
545 dop
:copyright: dop
pi_204941890
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, de ziel is geen verklaring en je hoeft het niet te snappen. Het is geen concept, het is wat je bent. Ik ben geen brein, ik ben een ziel. Hoe kom je erbij dat ik het wens?
door dit soort uitspraken, je bent op zijn minst allebei
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_204941900
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:30 schreef dop het volgende:

[..]
door dit soort uitspraken, je bent op zijn minst allebei
Nee, het lichaam is mijn instrument. Het vlees heeft niks met het ontstaan van de ziel te maken. De ziel bestaat onafhankelijk en is eeuwig.
pi_204941919
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 13:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Denk jij dat jij iets te vertellen hebt, als leek? Je weet er niks van en je hebt geen ervaring :)
Ik heb er een studie in gedaan.

Je snapt echt niet wat ik schrijf hè? Alweer. Okay, dan geef ik het op. Jij wilt niets leren of aannemen. Dat mag. :Y


Mooi einde van dit topic. Geen deel twee openen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')