SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Red Bull RB18SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aston Martin AMR22SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.McLaren MCL36SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlphaTauri AT03SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Williams FW44SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ferrari F1-75 (17 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mercedes W13 (18 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpine 522 (21 februari)
Alfa Romeo C42 (27 februari)
[ Bericht 6% gewijzigd door Sked op 18-02-2022 22:47:06 ]![]()
Ik vind het profiel van de Merc er het meest uitzien als een auto van vorig jaar.
Die hebben denk ik veel met de bodem gedaan, daar ziet de aero daar voor de sidepods wat extremer uit.
Qua verpakking zelf rond de motor en koeling lijken de anderen wat meer een andere richting op te zijn gegaan (vooral Ferrari met die 'valley').The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Die voorkant van de bodem ziet er wel erg agressief uit bij Mercedes.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek![]()
Ja, stel je eens voor dat er een of andere Italiaanse kledinglijn een F1 team zou hebben en dan ook nog eens 2 voudig WK wordtquote:Op vrijdag 18 februari 2022 22:19 schreef King_Merc het volgende:
[..]
Die entry fee is ook een beetje overdreven.. (als dat een stuk hoger ligt dan budget limiet… ) , moeten ook kijken na wie zich inschrijft.. hoe serieus men is.. (geen schoenenverkopervXD )
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]![]()
Met zo'n entry fee weet je in ieder geval zeker dat nieuwe teams het budget hebben en niet kansloos ten onder gaan halverwege een seizoen waar ze continu achteraan reden.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Nee, dat zie ik anders, met zo'n entry fee loop je juist het risico dat een nieuw team niet genoeg financieele armslag heeft om een goede auto te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 11:23 schreef Nattekat het volgende:
Met zo'n entry fee weet je in ieder geval zeker dat nieuwe teams het budget hebben en niet kansloos ten onder gaan halverwege een seizoen waar ze continu achteraan reden.
De entry fee is er om de inkomsten van de huidige 10 teams te garanderen.![]()
Ik denk dat Liberty druk gaat uitoefenen om ofwel de fee niet te hoeven betalen ofwel zelf de fee gaat ophoesten, een VS team met de Andretti naam en 3 races in de VS...dat is toch wel exact wat Liberty voor ogen had, denk ik, juist op de Amerikaanse markt is er veel te halen voor F1.![]()
Het zou imo zo moeten zijn dat de financiering van een nieuw team voor in ieder geval 3 seizoenen geregeld is wil zo'n renstal toegelaten mogen worden.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Dat zou een uitstekende regel zijn, ja.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 11:34 schreef Peterselieman het volgende:
Het zou imo zo moeten zijn dat de financiering van een nieuw team voor in ieder geval 3 seizoenen geregeld is wil zo'n renstal toegelaten mogen worden.![]()
20 auto's is genoeg, koop een ander uit zou ik zeggen of investeer, Andretti-Haas is toch ook prima, ben je weer van die Rus af.![]()
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Maar meer dan 24 ook niet. Dan vrees ik voor één groot crashfest met prutsers in het achterveld. Met 12 teams eindig je waarschijnlijk al met zinloze entries zoals een HRT.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:56 schreef Starflyer het volgende:
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.![]()
Komende week testen ze in Barcelona maar dat wordt niet uitgezonden door F1TV voor zover ik kan zien. Hoop wel dat er onboard beelden online komen.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
De Mercedes propaganda trein is weer gaan rollen.
En de Britse F1 media springt er maar wat gretig bovenop, 14 verschillende Mercedes/Lewis artikels binnen 24 uur.
Dan zit je met je neus wel heel erg diep in de kont van ze he.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Dus aan de ene kant hebben zowel LM als FIA de klacht dat er geen groot Amerikaans F1 team is, geen Amerikaanse rijders in de F1, en daardoor een lager marktaandeel in de VS.quote:
Tegelijkertijd was altijd de droom van de FIA om 13 teams op de grid te hebben.
En de afgelopen jaren dienen grote teams en grote namen zich aan, en geven zowel LM als de FIA niet thuis.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Ga er toch wel vanuit dat als Red Bull stopt, beide teams worden verkocht en niet worden weggegooid.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:56 schreef Starflyer het volgende:
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.
Zullen genoeg investeerders zich aandienen om beide teams te kopen.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Klopt! Het heet nu ook geen test meer maar een shakedown. Bahrein heeft de exclusieve rechten gekocht om de wintertesten te mogen houden.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 14:00 schreef ChevyCaprice het volgende:
Komende week testen ze in Barcelona maar dat wordt niet uitgezonden door F1TV voor zover ik kan zien. Hoop wel dat er onboard beelden online komen.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Het wordt echt steeds commerciëler uitgemolken he.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 16:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Klopt! Het heet nu ook geen test meer maar een shakedown. Bahrein heeft de exclusieve rechten gekocht om de wintertesten te mogen houden.![]()
Volgens mij is het meer ivm sponsoren en beeldvorming.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het wordt echt steeds commerciëler uitgemolken he.
Het zou zomaar kunnen dat met de eerste shakedowns er teams zijn die de auto überhaupt niet aan de praat krijgen.![]()
Meer dan 24 is niet toegestaan, dacht ik, althans niet in een race dus dat zal niet zo snel meer gebeuren. Dan ga je terug naar de oude situatie waarin je een pre-kwalificatie had, ik denk niet dat er iemand zal zijn die honderden miljoenen per jaar gaat neertellen om daaraan mee te doen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:09 schreef Wertha het volgende:
[..]
Maar meer dan 24 ook niet. Dan vrees ik voor één groot crashfest met prutsers in het achterveld. Met 12 teams eindig je waarschijnlijk al met zinloze entries zoals een HRT.![]()
20 auto's is echt een dramatisch klein veld. Terug naar de 26 zou ik zeggen. Veel meer ruimte voor doorstroming en jong talentquote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:04 schreef Tarado het volgende:
20 auto's is genoeg, koop een ander uit zou ik zeggen of investeer, Andretti-Haas is toch ook prima, ben je weer van die Rus af.DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer dan 24 is niet toegestaan, dacht ik, althans niet in een race dus dat zal niet zo snel meer gebeuren. Dan ga je terug naar de oude situatie waarin je een pre-kwalificatie had, ik denk niet dat er iemand zal zijn die honderden miljoenen per jaar gaat neertellen om daaraan mee te doen.DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?![]()
Van wikiepuhdia:quote:Historical pre-qualifying
There had been pre-qualifying sessions in the late 1970s, but during the late 1980s and early 1990s the number of cars attempting to enter each race was as high as thirty-nine for some races. Because of the dangers of having so many cars on the track at the same time, pre-qualifying sessions were re-introduced for the teams with the worst record over the previous twelve months, including any new teams. Usually, only the four fastest cars from this session were then allowed into the qualifying session proper, where thirty cars competed for twenty-six places on the starting grid for the race. The slowest cars from the pre-qualifying session were listed in race results as 'Did Not Pre-Qualify' (DNPQ). Pre-qualifying was discontinued after 1992 when many small teams withdrew from the sport.Feyenoord!!! * Barça![]()
en dan had je die in die tijd ook nog een warm training op zondagochtend en op nieuwe banen vaak ook nog een extra training op donderdag zodat iedereen de baan kon leren kennenquote:eind 70 begin 80
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Sinds eind jaren '90 is de limiet op 12 teams met 2 auto's gezet. Dit om te voorkomen dat teams met weinig geld opduiken en vervolgens binnen korte tijd weer met veel schulden de F1 verlaten. En het verhoogde de 2asrde van de teams doordat ze altijd aan de start van de race konden verschijnen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?
Het is ook niet voor niets dat de FIA niet zomaar meer teams toelaat, maar af en toe een uitvraag doet voor nieuwe teams zoals in 2009 en 2016 (eigenlijk alleen maar om Haas toe te laten). Op die manier hebben ze de controle dat teams tenminste voldoende solvabel zijn.
Al blijkt alsnog dat dat niet altijd goed uitpakt, aangezien alle teams die in 2010 toetraden in 2016 al weer verdwenen waren of zelfs helemaal niet kwamen opdagen (zoals USF1). Dat laatste was dan weer het geluk van Sauber, want daardoor konden ze alsnog terug op de grid verschijnen als 12de team, want feitelijk had dat team zich als BMW Sauber al teruggetrokken uit de Formule 1.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dat is wel een flinke aanpassingquote:~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*![]()
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond volgens mij al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022 uit april, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassingNo Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Had er ook al eerder wat over vernomen ja, maar wist niet dat ze het echt zouden gaan doenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*![]()
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassing![]()
Ik doe wel een 2022 OP overhaul zodra alle teams de liveries onthuld hebben.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 19:20 schreef Sodemieters het volgende:
Misschien de OP even bij de tijd brengen, qua teams en rijders?Ja, zo heb je dan ook niet lui die op 't randje Q3 halen, meer als laatste er niet in heeft zitten daar en dan strategisch tegen de Q2 luitjes moet gaan afleggen. Prima. Was een vage regel sowieso. Misschien om top teams een nadeel te geven, maar die haalde het toch wel en was dus eerder een nadeel voor diegenen die hen juist bij willen houden echter zo met de lui erachter in de knoop komen te liggen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 22:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.
[ Bericht 45% gewijzigd door shiz op 19-02-2022 22:53:20 ]The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen!![]()
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef MoreDakka het volgende:
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen!
Leverde hem een straf opAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
quote:Op zondag 20 februari 2022 12:10 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken.![]()
![]()
Is dat Max z'n vingertje in parc fermé?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de racequote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.
Leverde hem een straf op![]()
![]()
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race![]()
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijkquote:Op maandag 21 februari 2022 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)![]()
![]()
Je had tussen 1997 en 2006 natuurlijk ook nog de bandenstrijd, met eerst Goodyear/Bridgestone en later Bridgestone/Michelin. Dat bracht ook extra variabelen met zich mee. Zou op zich leuk zijn als we zoiets weer zouden krijgen.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijk
Maar dan niet met bizarre regels zoals in 2005 dat je tijdens een pitstop geen banden mocht wisselen (behalve bij gevaarlijke situaties)![]()
![]()
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.![]()
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.
Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk.![]()
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.
Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk.![]()
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dus de enige regel is dan om tenminste één stop te maken. Al het andere schaf je af.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.
Het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar. O.a. omdat DTM werkt met een vastgestelde tijd i.p.v. een vastgesteld aantal ronden. Helemaal afschaffen van de compounds in de F1 zal het minder interessant maken, lijkt me.![]()
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.![]()
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.![]()
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.![]()
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Een beetje 'back to basics' kan wat mij betreft geen kwaad, dat geldt voor de gehele F1. Er is decennialang gestapeld met steeds meer nieuwe regels en experimenten die falen maar toch blijven hangen. Het probleem werd ook nu weer gezocht in het technische reglement met deze nieuwe auto's maar dat is in mijn optiek symptoombestrijding.![]()
Of je spaart wat in het begin of einde van de race. Dat doet men in de MotoGP ook, leidt soms tot zeer spannende ontknopingen zonder pitstopsquote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.![]()
![]()
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.![]()
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.![]()
Ja, kortom vrije keuze.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.
Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen.![]()
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde hequote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen.![]()
![]()
Je laat de keuze dan bij de teams zelf en dat lijkt me wel goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, kortom vrije keuze.
Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen.
Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken.![]()
Er wordt al jaren gesleuteld aan een succesformule voor de banden. ChainBear heeft laatst nog een video gemaakt waarin o.a. de verschillende karakteristieken tussen nu en een jaar of 10 geleden aan bod kwamen:quote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.
![]()
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde he![]()
![]()
Het probleem is dat bij banden die geen sterke "cliff" hebben het eigenlijk altijd wel loont om gewoon wat minder hard te rijden en daarmee een pitstop uit te sparen. Zelfs wanneer je de tijd van een pitstop goed weet te maken met snellere rondjes, moet het ook nog meezitten met verkeer enzo.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken.![]()
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:14 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.![]()
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?![]()
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
![]()
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
nee, zo hard als nodig om te winnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
Prima, maar dat staat wat mij betreft los van alle gestapelde regelgeving die de afgelopen decennia is geintroduceerd is om de races 'spannender' te makenquote:Op maandag 21 februari 2022 14:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.![]()
![]()
Dat is wat mij betreft hetzelfde.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee, zo hard als nodig om te winnen.![]()
zit toch een essentieel verschil inquote:Op maandag 21 februari 2022 14:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft hetzelfde.![]()
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfdequote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit toch een essentieel verschil in![]()
![]()
zo hard als mogelijk of zo hard als nodig?quote:Op maandag 21 februari 2022 14:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfde![]()
Beidequote:Op maandag 21 februari 2022 14:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
zo hard als mogelijk of zo hard als nodig?![]()
![]()
Precies, Teams rekenen tegenwoordig precies uit hoe hard je kunt rijden om in de kortst mogelijke tijd aan de finish te zijn. Rijdt je coureur harder dan dat, moet je een extra pitstop maken en verlies je dus tijd.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit toch een essentieel verschil in![]()
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:32 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Wat een lomp hok vergeleken met de renders...
Zie ook deze:![]()
![]()
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.
Zie ook deze:
[ afbeelding ]
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2022 16:02:02 ]![]()
Niet veel meer, aangezien er sinds vorig jaar een budget cap isquote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Vergelijk deze auto eens met de renders die ze eerder vrij gaven. Dat zag er toch prima uit. Nu heeft de auto een bijna rechte voorvleugel, veel grotere sidepods en luchtinlaten. Maara misschien hebben ze daarmee juist we liets gevonden..quote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.![]()
Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de aerodynamica veel belangrijker is geworden en verder is doorontwikkeld sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig (o.a. dankzij Newey). Dat maakt het lastiger om te volgen en dus in te halen. Dus dat men daar eindelijk wat aan doet is imho alleen maar goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.
Een beetje 'back to basics' kan wat mij betreft geen kwaad, dat geldt voor de gehele F1. Er is decennialang gestapeld met steeds meer nieuwe regels en experimenten die falen maar toch blijven hangen. Het probleem werd ook nu weer gezocht in het technische reglement met deze nieuwe auto's maar dat is in mijn optiek symptoombestrijding.
En ook aan de banden wordt wat gedaan. De 18" velgen en veranderde compound zouden ervoor moeten zorgen dat ze minder snel oververhitten en dat er dus langer op gepusht kan worden, wat imho ook weer een stap in de goede richting is.
Maar verplichte pitsstops en rijden met verschillende compounds hoeft imho niet, inderdaad. Dat is ingevoerd om meer strategieën te hebben toen er slechts nog maar 1 bandenleverancier overbleef na het vertrek van Michelin. Dus ik zou de komst van een extra bandenleverancier toejuichen als daarmee dit soort regels achterwege kunnen blijven.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Eerdere renders waren volgens mij van de mule.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:11 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Vergelijk deze auto eens met de renders die ze eerder vrij gaven. Dat zag er toch prima uit. Nu heeft de auto een bijna rechte voorvleugel, veel grotere sidepods en luchtinlaten. Maara misschien hebben ze daarmee juist we liets gevonden..No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Uiteraardquote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.![]()
![]()
Dit is gewoon een hele rechttoe rechtaan wagen inderdaad. Kan me niet voorstellen dat ze daar enig profijt van gaan hebben.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.
Zie ook deze:
[ afbeelding ]![]()
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten. Het is een valkuil waar ook nu weer ingetrapt wordt.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de aerodynamica veel belangrijker is geworden en verder is doorontwikkeld sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig (o.a. dankzij Newey). Dat maakt het lastiger om te volgen en dus in te halen. Dus dat men daar eindelijk wat aan doet is imho alleen maar goed.![]()
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
wordt druk in de middenmootquote:Op maandag 21 februari 2022 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.![]()
Best leuk van de zijkant. De rest vind ik lelijk maar dat geldt voor alle auto's tot nu toe. Ach, als het maar snel is![]()
![]()
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?quote:Op maandag 21 februari 2022 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.![]()
Een Volvo 440 met een Ferrari motor is toch wel interessantquote:Op maandag 21 februari 2022 18:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.
Maar we hebben dit al eens in het echt gehad, natuurlijk, de Lancia Thema 8.32 bijvoorbeeld![]()
![]()
Als je ook maar een heel basic begrip hebt van het concept aerodynamica, dan zou je dit niet zeggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten.
Weet je wat een vliegtuigvleugel doet?
Hoe effectief denk jij dat jouw vleugel nog is als je hier achter vliegt?"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Samen met Haas de minst mooie auto.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik de lelijkste tot nu toe.
Lijkt op de Frozen tandenborstel van m'n dochter.SOONY![]()
Na de shakedown gisteren in Barcelona lijkt het er op dat ze nog meer gewinkeld hebben bij Ferrari zodat de doos wat minder Volvo 440 is.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
Alternatieve livery voor de eerste twee racesNo Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Niet zo moeilijk als je het personeel van Ferrari hebt overgenomen, die bij Ferrari overtollig waren door de budget cap.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:13 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Na de shakedown gisteren in Barcelona lijkt het er op dat ze nog meer gewinkeld hebben bij Ferrari zodat de doos wat minder Volvo 440 is.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Hij komt ook in het “force India, racing point, Aston Martin of whatever the fuck they’re called”-PinkN/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Wat een kale auto zo aan de zijkant.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:05 schreef WheeledWarrior het volgende:
De McLaren in actie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]![]()
Gatver. Die puur roze livery voor de eerste 2 races vind ik nog wel wat hebben (alhoewel het wel een kopie lijkt van de laatste livery van Force India) maar dit is een van de meest beroerde kleurcombinaties die ik kan bedenken. En dat terwijl de 2021-livery juist zo smaakvol was.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik de lelijkste tot nu toe.
Lijkt op de Frozen tandenborstel van m'n dochter.![]()
![]()
Sorry hoor, maar in de basis hebben de Haas en de Ferrari echt totaal ander bodywork en een ander concept. Ik vind ze echt in niets op elkaar lijken.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:13 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Na de shakedown gisteren in Barcelona lijkt het er op dat ze nog meer gewinkeld hebben bij Ferrari zodat de doos wat minder Volvo 440 is.![]()
Ik snap dat BWT een flinke zak geld binnenbrengt en dus ook hun kleuren op de auto wil maar godallemachtig, dit is wel heel bijzonder![]()
Ik vind de alternatieve BWT kleurstelling eigenlijk beter, dat is coherenter.![]()
Vind het wel wat hebben, in nachtraces gaat het mooi zijn. Daglicht is denk ik wel een tweede...Schapen zijn relax.![]()
De Alpine monteurs op weg naar hun werk.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik de lelijkste tot nu toe.
Lijkt op de Frozen tandenborstel van m'n dochter.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem![]()
Alpine doet mij ook denken aan Lampre en die shirtjes vond ik altijd prachtig. Dit dus eigenlijk ook wel. Mooi van lelijkheid denk ik.![]()
![]()
En dan te bedenken dat de livery is gemaakt door Sean Bull.
Google die eens voor de grap.
Ze zullen hem wel onder druk hebben gezet, althans laten we het daar op houden.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Is dat de broer van Red?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:58 schreef nils7 het volgende:
En dan te bedenken dat de livery is gemaakt door Sean Bull.
Google die eens voor de grap.
Ze zullen hem wel onder druk hebben gezet, althans laten we het daar op houden.![]()
Eh? Het is een feit dat hoe meer aero een auto heeft, hoe gevoeliger deze is voor verstoorde lucht.quote:Op maandag 21 februari 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten. Het is een valkuil waar ook nu weer ingetrapt wordt.
Dus terug naar minder vleugels maakt dat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden, wat het racen alleen maar beter maakt. Dat is geen “mantra”, dat is gewoon hoe het werkt. Kijk naar Indycar bijvoorbeeld, daar hebben ze veel minder moeite om een voorganger te volgen dan in F1.![]()
Ik ga het voortaan over Lampre hebben ipv Alpinequote:Op dinsdag 22 februari 2022 02:49 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
De Alpine monteurs op weg naar hun werk.
[ afbeelding ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Dat is pas in september. En anders is er vast wel weer een zandbak die het wil overnemen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:11 schreef kasper het volgende:
Ben benieuwd of de GP van Rusland nog doorgaat.![]()
Netsplitter
![]()
#jesuisMasi![]()
Van Zandvoort naar Italië en weer terug.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:15 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Dat is pas in september. En anders is er vast wel weer een zandbak die het wil overnemen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.![]()
Netsplitter
![]()
#jesuisMasi![]()
Paul Ricard twee keer.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:13 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Gewoon weer lekker naar Portimao gaan dan
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.![]()
Hoe ligt Estoril erbij tegenwoordig eigenlijk? En Jerez?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:13 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Gewoon weer lekker naar Portimao gaan dan![]()
quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe ligt Estoril erbij tegenwoordig eigenlijk? En Jerez?Jerez denk ik wel goed gezien daar ook de MotoGP wordt verreden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 14:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe ligt Estoril erbij tegenwoordig eigenlijk? En Jerez?
Estoril zal iets minder zijn.Net efkes anges![]()
Nope ouderwets op autosport.com de tijden in de gaten houdenquote:Op woensdag 23 februari 2022 08:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
Geen live-stream van het testen in Barcelona?N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Wat een extreme undercut bij de sidepods!![]()
Zoiets heb ik nog nooit gezien.
Users die stellig beweerden dat het bij afwijkingen tov de FIA Mule om "millimeterwerk" zou gaan.![]()
![]()
Dat ging met name over de plaatsing van de cockpit toen werd gespeculeerd dat RB er voor zou kiezen om die naar voren te plaatsen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:08 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Wat een extreme undercut bij de sidepods!![]()
Zoiets heb ik nog nooit gezien.
Users die stellig beweerden dat het bij afwijkingen tov de FIA Mule om "millimeterwerk" zou gaan.
Maar, toegegeven, de onderlinge verschillen zijn groter dan ik had verwacht. De vraag is natuurlijk wel of die verschillen ook heel veel onderlinge invloed hebben, of dat het vooral methoden zijn om tot vergelijkbare resultaten te komen.![]()
Hier ook hoor. Maar écht radicaal in de categorie dubbele diffuser hebben we ook weer niet gezien.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:23 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat ging met name over de plaatsing van de cockpit toen werd gespeculeerd dat RB er voor zou kiezen om die naar voren te plaatsen.
Maar, toegegeven, de onderlinge verschillen zijn groter dan ik had verwacht. De vraag is natuurlijk wel of die verschillen ook heel veel onderlinge invloed hebben, of dat het vooral methoden zijn om tot vergelijkbare resultaten te komen.
En net als bij iedere voorgaande grote herziening van de regels zal blijken wat wel werkt en wat niet werkt, met als resultaat dat het veld de komende jaren gewoon weer naar dezelfde design filosofie groeit.
Wat wel meteen opvalt is het verschil in ontwikkelingspotentieel tussen de top teams en de achterhoede teams.
HAAS heeft zich al anderhalf jaar volledig gefocust op 2022 en ze komen met een bolide die wat betreft aero ontzettend basic oogt. Red Bull heeft tot de tweede helft van '21 nog de RB16B ontwikkeld, was tot het laatste moment verwikkeld in een gevecht om de titel, maar ondanks dat alles oogt de RB18 al veel verder ontwikkeld tov een HAAS of Williams.![]()
Ja.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:08 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Wat een extreme undercut bij de sidepods!![]()
Zoiets heb ik nog nooit gezien.
Users die stellig beweerden dat het bij afwijkingen tov de FIA Mule om "millimeterwerk" zou gaan.
Nou ja wel veel millimeters.
Er waren er ook bij die ontkende dat het om een mule zou gaan maar de test versie iets af zou wijken hahahaN/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen![]()
Gezien de FIA mule een designer's interpretatie is, en de RB18 een engineer's interpretatie.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:23 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat ging met name over de plaatsing van de cockpit toen werd gespeculeerd dat RB er voor zou kiezen om die naar voren te plaatsen.
Maar, toegegeven, de onderlinge verschillen zijn groter dan ik had verwacht. De vraag is natuurlijk wel of die verschillen ook heel veel onderlinge invloed hebben, of dat het vooral methoden zijn om tot vergelijkbare resultaten te komen.
De Mule was niets meer dan propaganda materiaal.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Het is wel weer duidelijk waarom RBR zo terughoudend was met het tonen van hun echte auto. Newey heeft weer iets bijzonders uit de mouw geschud.![]()
![]()
Is RBR hun schermen vergeten?quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ twitter ]
Ham komt ook maar even een kijkje nemen.![]()
Zijn die niet verboden inmiddels?quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Is RBR hun schermen vergeten?![]()
Mag niet meer.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Is RBR hun schermen vergeten?![]()
Ohhhquote:
Misschien moet je dat Louis Dekker van NOS even vertellen
https://nos.nl/artikel/24(...)verstoppertje-spelenquote:Teams zullen een groot deel van de testdagen hun schermen in de pitstraat optimaal proberen te benutten, zodat ze ongestoord kunnen sleutelen en finetunen.![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ohhh
Misschien moet je dat Louis Dekker van NOS even vertellen
https://nos.nl/artikel/24(...)verstoppertje-spelen
[..]![]()
![]()
Vorig jaar mocht het alleen als de vloer van de auto af was.![]()
Hij is iig anders. Nog even afwachten of het ook snel isquote:Op woensdag 23 februari 2022 09:50 schreef beantherio het volgende:
Het is wel weer duidelijk waarom RBR zo terughoudend was met het tonen van hun echte auto. Newey heeft weer iets bijzonders uit de mouw geschud.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?![]()
Benieuwd naar een side by side vergelijking tussen de diverse auto's en expert comments over wat de verschillen nou precies (zouden moeten) doen.![]()
Verstappen tot nu toe 28 rondes gereden: de meeste van allen. Blijkbaar geen technische problemen nog, wat al positief is.![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:18 schreef Coelho het volgende:
Benieuwd naar een side by side vergelijking tussen de diverse auto's en expert comments over wat de verschillen nou precies (zouden moeten) doen.
Hier alvast een eerste vergelijk mbt de sidepods.![]()
![]()
De hoek van waaruit de foto's zijn gemaakt is wat bedrieglijk maar de constructie bij de RB18 ziet er wel heel raar en afwijkend uit. Bijna een modern kunstwerk zo moeilijk te volgen ook.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:23 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier alvast een eerste vergelijk mbt de sidepods.![]()
Ik zie daar trouwens wel opvallend veel ongeverfde onderdelen. Blijkbaar nog tot gisteravond laat doorgewerkt om het klaar te krijgen.![]()
Dit is natuurlijk wel het geweldige deel van zo'n compleet nieuw reglement. Ontwerpers worden weer tot het uiterste gedreven om een eigen draai te geven aan de regelgeving. Over een paar jaar Grand Prix' lijkt alles weer op elkaar.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:23 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier alvast een eerste vergelijk mbt de sidepods.![]()
En da's in dit stadium ook het belangrijkst. Tijden doen er nog even niet toe.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:30 schreef DKUp het volgende:
Max gaat lekker voor veel rondjes rijden.![]()
mooiquote:Op woensdag 23 februari 2022 10:47 schreef DKUp het volgende:
Red Bull heeft de boel in de war geschut![]()
Thinking is difficult, that’s why most people judge![]()
De Mercedes sidepod heeft ook beetje de onderkant van de sidepod zoals de RB maar dan twee keer kleinerquote:Op woensdag 23 februari 2022 10:23 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier alvast een eerste vergelijk mbt de sidepods.![]()
Er is in die foto iets vreemds aan de hand met het perspectief. In andere foto's ziet het er lang niet zo groot uit.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:52 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
De Mercedes sidepod heeft ook beetje de onderkant van de sidepod zoals de RB maar dan twee keer kleiner![]()
Tussenstand F1-test Barcelona - woensdag
Leclerc, Ferrari, 1.21.718 (C2)
Verstappen, Red Bull, 1.22.246 (C2)
Norris, McLaren, 1.22.382 (C2)
Russell, Mercedes, 1.22.655 (C3)
Tsunoda, AlphaTauri, 1.22.692 (C3)
Alonso, Alpine, 1.23.317 (C3)
Latifi, Williams, 1.23.590 (C3)
Vettel, Aston Martin, 1.24.076 (C3)
Mazepin, Haas, 1.28.255 (C2)SOONY![]()
Het zou wel leuk zijn als deze top 3 dit seizoen met elkaar gaat strijden om het kampioenschap.quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:59 schreef DKUp het volgende:
Tussenstand F1-test Barcelona - woensdag
Leclerc, Ferrari, 1.21.718 (C2)
Verstappen, Red Bull, 1.22.246 (C2)
Norris, McLaren, 1.22.382 (C2)![]()
![]()
Zou fantastisch zijn, eigenlijk vee leuker zonder Mercedes in de top drie inderdaad. Ik verwacht van Ferrari en McLaren dit jaar veel meer.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:00 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het zou wel leuk zijn als deze top 3 dit seizoen met elkaar gaat strijden om het kampioenschap.SOONY![]()
Aantal gereden ronden om 11.00 uur
Coureur, team Aantal ronden
Verstappen, Red Bull 42
Leclerc, Ferrari 39
Russell, Mercedes 33
Alonso, Alpine 29
Latifi, Williams 22
Norris, McLaren 22
Tsunoda, AlphaTauri 19
Vettel, Aston Martin 17
Mazepin, Haas 6
Kubica, Alfa Romeo 4SOONY![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Deze testdagen zijn waarschijnlijk de enige dagen dat die voor Lewis mag eindigen, dus hij neemt het er maar van.quote:![]()
Krijgen we dit soort schijtlolligheden nu weer een heel seizoen lang?quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:19 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
RUS P1. HAM WDC 2022 confirmed.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
Zeker!quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:20 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Krijgen we dit soort schijtlolligheden nu weer een heel seizoen lang?Rini dankjewel.![]()
Ook niet meer zo boeiend als eerdere jaren. Toen was betrouwbaarheid van motor nog wel een ding, die is nu uitontwikkeld.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:05 schreef DKUp het volgende:
Aantal gereden ronden om 11.00 uur
Coureur, team Aantal ronden
Verstappen, Red Bull 42
Leclerc, Ferrari 39
Russell, Mercedes 33
Alonso, Alpine 29
Latifi, Williams 22
Norris, McLaren 22
Tsunoda, AlphaTauri 19
Vettel, Aston Martin 17
Mazepin, Haas 6
Kubica, Alfa Romeo 4![]()
Bijna. Leclerc 20.1.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:20 schreef VacaLoca het volgende:
Benieuwd of we al een tijd onder de 1.20 gaan zien vandaag
1.2 sec langzamer dan zijn VT1 Barcelona vorig jaar![]()
Ondanks dat tijden niet veel zeggen. Lijken er geen extreme grote verschuivingen te zijn. Fijn dat Red Bull al bijna een race gereden heeft. Volle data. Ben razend benieuwd hoe de nieuwe banden werken en of het volgen echt lukt.
Red Bull/Mercedes Ferrari/McLaren zitten er allevier bovenaan. In welke volgorde is nog wel de vraag. Ferrari lijkt wel verwachtingen waar te maken. Geruchten dat Mercedes de boot gemist zou hebben kunnen ook naar een fabelrijk. Het blijft toch nog wel wachten tot de eerste race.
(Dit is alleen al puur voor mijn mid-season reflectie)
Of saté?![]()
Bijna iedereen behalve Honda heeft een compleet nieuwe motor. Renault is bijvoorbeeld ook overgestapt naar de split turbo.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:24 schreef Adames het volgende:
[..]
Ook niet meer zo boeiend als eerdere jaren. Toen was betrouwbaarheid van motor nog wel een ding, die is nu uitontwikkeld.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Hoop dat Honda hierdoor niet gaat achterlopen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Bijna iedereen behalve Honda heeft een compleet nieuwe motor. Renault is bijvoorbeeld ook overgestapt naar de split turbo.
Wel een leuke vergelijking dit m.b.t. de sidepods.
RB lijkt erg extreem, ben benieuwd.![]()
De RB18 lijkt toch wel een wat ruimere motorkap te hebben dan de meeste andere auto's. De vloer lijkt wel weer wat compacter. Het ziet er echt heel anders uit.
[ Bericht 13% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 12:39:30 ]![]()
Mark Hughes from trackside:https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-1/quote:The way Verstappen is driving this car is highly distinctive. It’s like he is maximising the venturis by keeping their angle to the ground as constant as possible - so really smooth, early on the brakes then early on the gas.
I wonder if he’s just worked it out sooner and before too long this will be how everyone drives them.
But it’s a big contrast to how he drove the high rake car and to how say, Leclerc is driving this car.![]()
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods?quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:37 schreef Tarado het volgende:
Mark Hughes from trackside:
[..]
https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-1/![]()
venturi kanalen, grondeffectquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:44 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods?![]()
Venturi tunnels onder de sidepods, die voor de meeste downforce zorgen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:44 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods?
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Mercedes ook?quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Bijna iedereen behalve Honda heeft een compleet nieuwe motor. Renault is bijvoorbeeld ook overgestapt naar de split turbo.![]()
pull rod is een vering principe die venturi gaat over luchtstroom, ik denk dat hij die "kokers" onder de auto bedoelt dus door de auto lang recht te houden geleid je die luchtstroom constanter, als je abrupter remt duikt de auto zeg maar waardoor die lucht aan de zijkanten ontsnaptquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:44 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods?![]()
Ja, om de achterkant van de auto compacter te maken.quote:
https://the-race.com/form(...)1-engine-since-2014/No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
@Adames @Starflyer Bedankt. En dan is het idee wat hier geopperd wordt, dat als je stabieler rijdt en minder gooit en smijt met de auto, dat de downforce evenwichtiger onder de auto blijft?
edit: Dus wat @Tarado zegt![]()
Motorontwikkeling is toch bevrorenquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Bijna iedereen behalve Honda heeft een compleet nieuwe motor. Renault is bijvoorbeeld ook overgestapt naar de split turbo.![]()
![]()
per 1 maart, andere systemen per 1 septemberquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:49 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Motorontwikkeling is toch bevroren![]()
Vanaf dit seizoen, ja. Tot 1 maart kan men aanpassen wat men wil.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:49 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Motorontwikkeling is toch bevroren
Sowieso moesten ze de motor aanpassen om met de nieuwe E10 brandstof overweg te kunnen.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Oh dat is me helemaal ontgaan. Dacht dat vooral Ferrari bezig was geweest.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:49 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ja, om de achterkant van de auto compacter te maken.
https://the-race.com/form(...)1-engine-since-2014/![]()
Toch wel mooi dat meteen opvalt dat hij zijn rijstijl eerder aanpast aan het nieuwe design dan de rest. Is natuurlijk de vraag of hij daarmee ook echt de snelheid optimaliseert, maar het is goed om in elk geval de data te hebben van deze manier van rijden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:37 schreef Tarado het volgende:
Mark Hughes from trackside:
[..]
https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-1/![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
80 rondjes in de ochtend lekker, geen problemen bij de grote teams.
Hoop echt dat Ferrari en McLaren mee gaan doen aan de top. Hoe graag ik ook weer Max als WK zou willen zien is het gewoon leuker als je wat gevechten hebt. Liefs met meerdere coureurs.![]()
Heeft Verstappen de C3 al gebruikt?
edit: zo te zien niet.
[ Bericht 32% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 13:39:22 ]![]()
Vorig jaar reden ze tijdens de eerste training op Barcelona ongeveer 1:18, dus de snelste tijd van Leclerc nu van 1:20.165 is maar 2 seconden langzamer dan dat. En dat terwijl we pas een ochtend erop hebben zitten, dus wie weet wat er nog in zit.
Best een klein verschil, misschien krijgen ze dit concept uiteindelijk wel sneller dan onder de regels van vorig jaar.![]()
ik dacht dat deze auto nog langzamer zou zijn(in principe)quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:33 schreef Tijn het volgende:
Vorig jaar reden ze tijdens de eerste training op Barcelona ongeveer 1:18, dus de snelste tijd van Leclerc nu van 1:20.165 is maar 2 seconden langzamer dan dat. En dat terwijl we pas een ochtend erop hebben zitten, dus wie weet wat er nog in zit.
Best een klein verschil, misschien krijgen ze dit concept uiteindelijk wel sneller dan onder de regels van vorig jaar.Thinking is difficult, that’s why most people judge![]()
Dit zal Max als muziek in de oren klinken.quote:Scott Mitchell with more updates from this lunchtime's press conference:
On a more serious subject than just general excitement, Hamilton has called for more “unbiased” stewards. He thinks some ex-drivers are too pally with current drivers and that F1 would benefit from “super centre” officials.![]()
![]()
Ja, eerder hadden ze het over 5 à 6 seconden langzamer.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:40 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik dacht dat deze auto nog langzamer zou zijn(in principe)![]()
Op zich worden op Barcelona tijdens raceweekends ook de C1, C2 en C3 sets gebruikt, dus dat is wel redelijk vergelijkbaar met waar ze tot nu toe tijdens de test op hebben gereden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:42 schreef beantherio het volgende:
Nog geen enkel team heeft de zachte compound gebruikt. Dat zal ook wel schelen.![]()
Ik heb vrede met alles behalve Mercedes.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:05 schreef Evenstar het volgende:
80 rondjes in de ochtend lekker, geen problemen bij de grote teams.
Hoop echt dat Ferrari en McLaren mee gaan doen aan de top. Hoe graag ik ook weer Max als WK zou willen zien is het gewoon leuker als je wat gevechten hebt. Liefs met meerdere coureurs.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Doorposten danquote:Op woensdag 23 februari 2022 14:10 schreef NaturalScience het volgende:
OP van dit topic is wel erg oud.......![]()
![]()
De tests in Bahrein straks wel.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:13 schreef Perox het volgende:
Toch jammer dat je dit nergens gewoon via een stream kan volgen![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb vrede met alles behalve Mercedes.![]()
Hoe die marketingmachine met Toto, George en Lewis, de gebruikelijke Britse sportfans het zo erg voor een merk kunnen verpesten (voor mij en de vriendengroep). Ik hou sowieso niet zo van dat politiek correcte 'woke' houding van ze.
Ben enorm blij dat Lando voorlopig bij McLaren blijft, dat vind ik na Red Bull het meest sympathieke en meest aansprekende team. Bij Ferrari vind ik vooral de aanhang, het merk en Sainz aansprekend. Die gun ik het ook enorm. Leclerc is voor mij een neutrale. Renault gun ik het ook vooral voor Alonso. AlphaTauri en Williams ook. Ik heb eigenlijk met Haas/Mercedes/Alfa helemaal geen enkel gevoel. Aston Martin puur voor Vettel, en papa Stroll vind ik wel een mooi baasje.Of saté?![]()
![]()
![]()
![]()
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
Zulke andere lijnen in de basic vorm van de auto. Wow. Alleen al kijken naar waar die air-intakes zitten, bij AT aan het begin van de halo, waar anderen hem veel verder naar achteren plaatsen. Dan heb je het concept met de basisvorm waar volgens mij AT/RB/AM min of meer hetzelfde concept hebben, met aan de andere kant MCL/FER met de meer chunky oplossing en MER en ALP er een beetje tussenin.quote:
Het gaat een geweldig seizoen worden is mijn gevoel. Ik verwacht close racing en veel verschuivingen gedurende het seizoen. Wie nu als snelste uit de startblokken komt heeft een edge maar hoeft niet per se aan het einde van het seizoen nog de snelste te zijn.
Zin in!![]()
![]()
Pure porno die achterkant van de Red Bull. Dit gaat oftwel briljant worden of het wordt de meest stylistische achterhoede auto ooit.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem![]()
Ik weet dat voor de leek (zoals ik) de inhoud van de technical regulations absoluut onleesbaar zijn, maar van zoiets als die achterkant van de RB18 (waarvan ik net de foto postte) vraag ik me echt af wat daarin sinds dit jaar de regels zijn. In het verleden waren diffusers hele complexe constructies maar op de RB18 lijkt het wel een compleet open geheel. Is dat ook een gevolg van het gebruik van het grondeffect?![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Hebben zij dit jaar trouwens nog iets veranderd aan regels omtrent extra motoren?
Mag je nog steeds motoren wisselen alsof je onderbroeken wisselt, dus geen extra straffen als je maar blijft wisselen?![]()
Ik heb tot op heden nog niets gelezen over wijzigingen op dat vlak.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:49 schreef Evenstar het volgende:
Hebben zij dit jaar trouwens nog iets veranderd aan regels omtrent extra motoren?
Mag je nog steeds motoren wisselen alsof je onderbroeken wisselt, dus geen extra straffen als je maar blijft wisselen?![]()
Jaloers op Hamilton, die mag hier het hele seizoen naar kijken.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:33 schreef beantherio het volgende:
Nog een van Reddit gejatte foto:
[ afbeelding ]
Wat een diffuser.![]()
Ik lees in het sportieve reglement dat er niks veranderd is tov vorig jaar.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:49 schreef Evenstar het volgende:
Hebben zij dit jaar trouwens nog iets veranderd aan regels omtrent extra motoren?
Mag je nog steeds motoren wisselen alsof je onderbroeken wisselt, dus geen extra straffen als je maar blijft wisselen?Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Om op mijn eigen posting te reageren: ik zie nu wat foto's van de Mclaren (waar ik niet naar kan linken) met een vergelijkbare open diffuser als de RB18. Het wekt wel sterk de indruk dat het noodzakelijk is vanwege het grondeffect.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:39 schreef beantherio het volgende:
Ik weet dat voor de leek (zoals ik) de inhoud van de technical regulations absoluut onleesbaar zijn, maar van zoiets als die achterkant van de RB18 (waarvan ik net de foto postte) vraag ik me echt af wat daarin sinds dit jaar de regels zijn. In het verleden waren diffusers hele complexe constructies maar op de RB18 lijkt het wel een compleet open geheel. Is dat ook een gevolg van het gebruik van het grondeffect?![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:34 schreef Rianne84 het volgende:
Heeft Lewis nou al straf voor het niet verschijnen op het Gala?![]()
![]()
![]()
tuurlijk nietThinking is difficult, that’s why most people judge![]()
Niet alleen dat. Die ingewikkelde diffusers genereerden ook veel luchtwerveling waardoor inhalen niet mogelijk is. Dat mocht nu niet meer, inhalen en slipstream zou makkelijker moeten zijn (of dat ook gaat werken is afwachten)quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:34 schreef beantherio het volgende:
[..]
Om op mijn eigen posting te reageren: ik zie nu wat foto's van de Mclaren (waar ik niet naar kan linken) met een vergelijkbare open diffuser als de RB18. Het wekt wel sterk de indruk dat het noodzakelijk is vanwege het grondeffect."Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Voorlopig komt-ie lekker mee, toch?quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:56 schreef Marcoss het volgende:
RB ziet er wel echt heel anders uit, , maar te hopen dat het niet een totale mislukking is![]()
als je nagaat dat alle teams eigenlijk al wel updates hebben voor de volgende tests die ze sneller zouden moeten maken dan is er uiteindelijk weinig snelheid ingeleverd straksquote:Op woensdag 23 februari 2022 13:33 schreef Tijn het volgende:
Vorig jaar reden ze tijdens de eerste training op Barcelona ongeveer 1:18, dus de snelste tijd van Leclerc nu van 1:20.165 is maar 2 seconden langzamer dan dat. En dat terwijl we pas een ochtend erop hebben zitten, dus wie weet wat er nog in zit.
Best een klein verschil, misschien krijgen ze dit concept uiteindelijk wel sneller dan onder de regels van vorig jaar.DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
Het verschil in zitpositie van de RedBull en de Mercedes is wel interessantThe world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger![]()
Bizar hoe groot de verschillen zijn. Het is haast alsof je naar auto's van 4 verschillende vormen van motorsport zit te kijken.quote:![]()
![]()
Al schijnt Mercedes door de opstaande rand op de sidepods ook (extra) luchtwervelingen te genereren, las ikquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:44 schreef Sabata het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Die ingewikkelde diffusers genereerden ook veel luchtwerveling waardoor inhalen niet mogelijk is. Dat mocht nu niet meer, inhalen en slipstream zou makkelijker moeten zijn (of dat ook gaat werken is afwachten)No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Maar dit zegt nog niet zoveel verderquote:Op woensdag 23 februari 2022 16:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voorlopig komt-ie lekker mee, toch?![]()
Vraag me af of de FIA ingrijpt als een team bewust wervelingen genereert puur om achtervolgers te hinderen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 16:14 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Al schijnt Mercedes door de opstaande rand op de sidepods ook (extra) luchtwervelingen te genereren, las ik
Gisteren kwam nog het kinderlijk naieve bericht naar buiten dat Ross Brawn zich niet kon voorstellen dat een team dat bewust zou doen.![]()
En anders stratencircuit in Donetsk. Tegen die tijd is het er plat genoeg voor.quote:Op woensdag 23 februari 2022 17:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Nikita heeft inside information![]()
Zijn deze testdagen ook op F1tv te volgen?Trotse papa van Jyske O+ 07-03-2025 O+
Het leven van Jyske (en meer) is hier te lezen ---> https://frontpage.fok.nl/author/389368 Elke 14 dagen een nieuw verhaal!![]()
neequote:Op woensdag 23 februari 2022 17:35 schreef _UserName_ het volgende:
Zijn deze testdagen ook op F1tv te volgen?![]()
Nu alleen de snelheid nogquote:Op woensdag 23 februari 2022 17:42 schreef Evenstar het volgende:
RB is goed aan het doortrappenMooi aantal rondjes.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
We zijn nog maar net begonnen of Hamilton begint al weer te zeiken
https://www.nu.nl/formule(...)nbevooroordeeld.html![]()
Daar "zeiken" we (in de context van Garry Connelly die negatief bevooroordeeld is richting Max) zelf ook vaak genoeg over in dit topic.quote:Op woensdag 23 februari 2022 18:16 schreef chufi het volgende:
We zijn nog maar net begonnen of Hamilton begint al weer te zeiken
https://www.nu.nl/formule(...)nbevooroordeeld.html
[ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 18:25:25 ]![]()
Hele productieve dag inderdaad. Maar ik had graag ook een indruk gekregen van de snelheid. Ze hebben de zachtere banden echter nauwelijks aangeraakt.quote:Op woensdag 23 februari 2022 17:42 schreef Evenstar het volgende:
RB is goed aan het doortrappenMooi aantal rondjes.
![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Ik vind dit dan zo'n opmerking waar ik echt niks mee kan.quote:
"Chatter in the paddock"
"look impressive"
Wie zegt het? Wat zeggen ze precies? Wat bedoelen ze met "impressive"? Topsnelheid? Aero?
Wat is het verschil met de McLaren en de Red Bull? Waarom springen Ferrari en Mercedes er precies uit?
Leuke opmerking, maar totaal geen inhoud.![]()
Meestal valt er wel iets te zeggen over stabiliteit in de bochten, hoe ligt de auto op de weg.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:33 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik vind dit dan zo'n opmerking waar ik echt niks mee kan.
"Chatter in the paddock"
"look impressive"
Wie zegt het? Wat zeggen ze precies? Wat bedoelen ze met "impressive"? Topsnelheid? Aero?
Wat is het verschil met de McLaren en de Red Bull? Waarom springen Ferrari en Mercedes er precies uit?
Leuke opmerking, maar totaal geen inhoud.![]()
soms heb je gewoon zin om te slaanquote:Op woensdag 23 februari 2022 18:16 schreef chufi het volgende:
We zijn nog maar net begonnen of Hamilton begint al weer te zeiken
https://www.nu.nl/formule(...)nbevooroordeeld.html![]()
![]()
Zou wat zijn als Red Bull er niet bij zatquote:
Maar wil nog wel een keertje Ferrari vs. Mercedes zien
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Die voorvleugels hangen inderdaad gruwelijk hoog boven de grondGerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Natuurlijk wel een verschil of wij een beetje zitten te zeiken of dat Lewis zit te zeiken.quote:Op woensdag 23 februari 2022 18:19 schreef beantherio het volgende:
[..]
Daar "zeiken" we (in de context van Garry Connelly die negatief bevooroordeeld is richting Max) zelf ook vaak genoeg over in dit topic.
Ik vind het echt niet kunnen dat iemand die de afgelopen jaren zo hard heeft lopen domineren met zijn team dit soort uitspraken durft te doen. Toevallig allemaal in en na een seizoen waarin hij eindelijk wat concurrentie kreeg.![]()
Nee, maar die in Bahrein straks wel.quote:Op woensdag 23 februari 2022 17:35 schreef _UserName_ het volgende:
Zijn deze testdagen ook op F1tv te volgen?![]()
De laatste keer dat Newey een auto ontwierp die radicaal anders was en het nummer 18 in de naam had, ging die niet zo lekker..: https://nl.wikipedia.org/wiki/McLaren_MP4-18quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:56 schreef Marcoss het volgende:
RB ziet er wel echt heel anders uit, , maar te hopen dat het niet een totale mislukking is![]()
![]()
Het is al duidelijk. Mercedes WDCquote:
Einde tijdperk MV1![]()
Erg interessante analyse van de RB18 door The Race:
Dat ding zit nog slimmer in elkaar dan ik dacht. En waarschijnlijk zijn er nog allerlei dingen verborgen gehouden.![]()
![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:44 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods?Kun je gebruiken om het grondeffect van een auto te verbeteren of de doorstroming van het brandstofmengsel in je carburator te versnellen (there's no school like the old school).quote:Een venturi is een doelbewust in een stromingkanaal voor vloeistof of gas aangebrachte vernauwing. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat, ontstaat op die plek een drukverlaging: het venturi-effect.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
De conclusies die we kunnen trekken na deze eerste testdag is dat niet alle auto's er het zelfde uitzien. Wat we kunnen zeggen over de betekenis van de tijden is sod all.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Dat weten we nog niet. Als Red Bull door de 'extreme' sidepods een seconde sneller blijkt te zijn dan de rest in racetrim, dan roepen we wel 'dubbele diffuser'.quote:Op woensdag 23 februari 2022 09:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier ook hoor. Maar écht radicaal in de categorie dubbele diffuser hebben we ook weer niet gezien.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Het is zeker niet de lelijkstequote:Op donderdag 24 februari 2022 02:58 schreef Gehrman het volgende:
De McLaren is echt gruwelijk lelijk.
Dat is de alpineGerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
De totale blindheid voor de voordelen die hij heeft gehad zijn stuitend inderdaad. Had er geen traan om gelaten als ie was gestopt, ga maar lekker elders de zielige benadeelde uithangen met je miljoenen op de bankquote:Op woensdag 23 februari 2022 20:50 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Natuurlijk wel een verschil of wij een beetje zitten te zeiken of dat Lewis zit te zeiken.
Ik vind het echt niet kunnen dat iemand die de afgelopen jaren zo hard heeft lopen domineren met zijn team dit soort uitspraken durft te doen. Toevallig allemaal in en na een seizoen waarin hij eindelijk wat concurrentie kreeg.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Ach, dat hele 'ik wil concurrentie op de baan' is ook een bs uitspraak gebleken, beetje weerstand en meneer zit in parc ferme in z'n auto te huilen en kraakt z'n team af op z'n eigen fouten, stiekem wilt ie gewoon anderhalve ronde voor de rest uit rijden, anders krijgt ie kennelijk drift buien en gaat hij stampvoeten als een kleutertje.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:50 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Natuurlijk wel een verschil of wij een beetje zitten te zeiken of dat Lewis zit te zeiken.
Ik vind het echt niet kunnen dat iemand die de afgelopen jaren zo hard heeft lopen domineren met zijn team dit soort uitspraken durft te doen. Toevallig allemaal in en na een seizoen waarin hij eindelijk wat concurrentie kreeg.![]()
Alfa schijnt een probleem te hebben
Alfa Romeo news from Mark Hugheshttps://the-race.com/form(...)s-pre-season-battle/quote:We understand Alfa Romeo has flown new parts in overnight which are expected to allow the car to be run with a lower ride height than was necessary yesterday to control the severe porpoising the car was experiencing.
It's the only car we haven't seen on track this morning so far, so they're probably fitting the new bits.![]()
Zou ie nou echt niet snappen dat de stewards hem juist wat vaker het voordeel vd twijfel gaven?quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:39 schreef THEFXR het volgende:
[..]
soms heb je gewoon zin om te slaan"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Ja, dat lijkt me wel. Had Mazepin het toch fout.quote:Op donderdag 24 februari 2022 08:41 schreef Gezicht het volgende:
-1 race op de kalender na vanochtend schat ikik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw![]()
Lijkt me ook dat hij daarover niets te klagen heeft maar als je het hebt over vriendschappen tussen stewards en racers, noem ze dan bij naam want het is nogal een beschuldiging.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:34 schreef Sabata het volgende:
[..]
Zou ie nou echt niet snappen dat de stewards hem juist wat vaker het voordeel vd twijfel gaven?![]()
quote:Op woensdag 23 februari 2022 17:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Nikita heeft inside information
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Uitermate laf van Hamilton, wel even met modder gooien maar dan geen namen noemen zodat iedereen nu verdacht is. Ik heb er geen goed woord voor over.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
Lijkt me ook dat hij daarover niets te klagen heeft maar als je het hebt over vriendschappen tussen stewards en racers, noem ze dan bij naam want het is nogal een beschuldiging.![]()
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!![]()
eens maar ook weer de betreffende journalist die dan niet even doorvraagt al was dit er eentje die bij F1 in dienst is meen ikquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uitermate laf van Hamilton, wel even met modder gooien maar dan geen namen noemen zodat iedereen nu verdacht is. Ik heb er geen goed woord voor over.![]()
De eerste Russische GP in 2014 was net na de annexatie van de Krim. Geld gaat voor alles.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Totale waanzin als we daar gaan racen.![]()
Ja maar voorlopig houdt men zich op de vlakte.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Totale waanzin als we daar gaan racen.And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!![]()
11:31:17
Scott Mitchell:https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-2/quote:One eye-witness reckons the Mercedes was among the worst sufferers of porpoising yesterday.
Have also heard stories this morning of a few teams battling to get down to the weight limit and some falling a few kilos short. Plus spares are at a premium.
Don't let the high day-one lap counts trick you into thinking this is all going perfectly smoothly!![]()
https://the-race.com/form(...)cle-facing-f1-teams/quote:
Hier wordt het uitgelegd.
Als ik het goed begrijp gaat de auto "bouncen" doordat de zuiging onder de auto wegvalt en weer aantrekt heel snel![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
"flipperen" van de auto, omdat de zuigende kracht aan de onderkant niet goed genoeg is.quote:
Porpoise is een soort van dolfijn, dus beetje de beweging die gemaakt wordt door dolfijnen als ze oppervlakkig aan het zwemmen zijn![]()
![]()
Mercedes schijnt ook nogal last te hebben van porpoising....quote:![]()
Wat is datquote:Op donderdag 24 februari 2022 12:17 schreef aesop het volgende:
[..]
Mercedes schijnt ook nogal last te hebben van porpoising....Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
Forum Opties Forumhop: Hop naar: