SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Red Bull RB18SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aston Martin AMR22SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.McLaren MCL36SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlphaTauri AT03SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Williams FW44SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ferrari F1-75 (17 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mercedes W13 (18 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpine 522 (21 februari)
Alfa Romeo C42 (27 februari)
[ Bericht 6% gewijzigd door Sked op 18-02-2022 22:47:06 ]![]()
Ik vind het profiel van de Merc er het meest uitzien als een auto van vorig jaar.
Die hebben denk ik veel met de bodem gedaan, daar ziet de aero daar voor de sidepods wat extremer uit.
Qua verpakking zelf rond de motor en koeling lijken de anderen wat meer een andere richting op te zijn gegaan (vooral Ferrari met die 'valley').The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Die voorkant van de bodem ziet er wel erg agressief uit bij Mercedes.Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek![]()
Ja, stel je eens voor dat er een of andere Italiaanse kledinglijn een F1 team zou hebben en dan ook nog eens 2 voudig WK wordtquote:Op vrijdag 18 februari 2022 22:19 schreef King_Merc het volgende:
[..]
Die entry fee is ook een beetje overdreven.. (als dat een stuk hoger ligt dan budget limiet… ) , moeten ook kijken na wie zich inschrijft.. hoe serieus men is.. (geen schoenenverkopervXD )
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]![]()
Met zo'n entry fee weet je in ieder geval zeker dat nieuwe teams het budget hebben en niet kansloos ten onder gaan halverwege een seizoen waar ze continu achteraan reden.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Nee, dat zie ik anders, met zo'n entry fee loop je juist het risico dat een nieuw team niet genoeg financieele armslag heeft om een goede auto te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 11:23 schreef Nattekat het volgende:
Met zo'n entry fee weet je in ieder geval zeker dat nieuwe teams het budget hebben en niet kansloos ten onder gaan halverwege een seizoen waar ze continu achteraan reden.
De entry fee is er om de inkomsten van de huidige 10 teams te garanderen.![]()
Ik denk dat Liberty druk gaat uitoefenen om ofwel de fee niet te hoeven betalen ofwel zelf de fee gaat ophoesten, een VS team met de Andretti naam en 3 races in de VS...dat is toch wel exact wat Liberty voor ogen had, denk ik, juist op de Amerikaanse markt is er veel te halen voor F1.![]()
Het zou imo zo moeten zijn dat de financiering van een nieuw team voor in ieder geval 3 seizoenen geregeld is wil zo'n renstal toegelaten mogen worden.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Dat zou een uitstekende regel zijn, ja.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 11:34 schreef Peterselieman het volgende:
Het zou imo zo moeten zijn dat de financiering van een nieuw team voor in ieder geval 3 seizoenen geregeld is wil zo'n renstal toegelaten mogen worden.![]()
20 auto's is genoeg, koop een ander uit zou ik zeggen of investeer, Andretti-Haas is toch ook prima, ben je weer van die Rus af.![]()
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Maar meer dan 24 ook niet. Dan vrees ik voor één groot crashfest met prutsers in het achterveld. Met 12 teams eindig je waarschijnlijk al met zinloze entries zoals een HRT.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:56 schreef Starflyer het volgende:
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.![]()
Komende week testen ze in Barcelona maar dat wordt niet uitgezonden door F1TV voor zover ik kan zien. Hoop wel dat er onboard beelden online komen.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
De Mercedes propaganda trein is weer gaan rollen.
En de Britse F1 media springt er maar wat gretig bovenop, 14 verschillende Mercedes/Lewis artikels binnen 24 uur.
Dan zit je met je neus wel heel erg diep in de kont van ze he.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Dus aan de ene kant hebben zowel LM als FIA de klacht dat er geen groot Amerikaans F1 team is, geen Amerikaanse rijders in de F1, en daardoor een lager marktaandeel in de VS.quote:
Tegelijkertijd was altijd de droom van de FIA om 13 teams op de grid te hebben.
En de afgelopen jaren dienen grote teams en grote namen zich aan, en geven zowel LM als de FIA niet thuis.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Ga er toch wel vanuit dat als Red Bull stopt, beide teams worden verkocht en niet worden weggegooid.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:56 schreef Starflyer het volgende:
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal.
Zullen genoeg investeerders zich aandienen om beide teams te kopen.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Klopt! Het heet nu ook geen test meer maar een shakedown. Bahrein heeft de exclusieve rechten gekocht om de wintertesten te mogen houden.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 14:00 schreef ChevyCaprice het volgende:
Komende week testen ze in Barcelona maar dat wordt niet uitgezonden door F1TV voor zover ik kan zien. Hoop wel dat er onboard beelden online komen.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Het wordt echt steeds commerciëler uitgemolken he.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 16:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Klopt! Het heet nu ook geen test meer maar een shakedown. Bahrein heeft de exclusieve rechten gekocht om de wintertesten te mogen houden.![]()
Volgens mij is het meer ivm sponsoren en beeldvorming.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het wordt echt steeds commerciëler uitgemolken he.
Het zou zomaar kunnen dat met de eerste shakedowns er teams zijn die de auto überhaupt niet aan de praat krijgen.![]()
Meer dan 24 is niet toegestaan, dacht ik, althans niet in een race dus dat zal niet zo snel meer gebeuren. Dan ga je terug naar de oude situatie waarin je een pre-kwalificatie had, ik denk niet dat er iemand zal zijn die honderden miljoenen per jaar gaat neertellen om daaraan mee te doen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:09 schreef Wertha het volgende:
[..]
Maar meer dan 24 ook niet. Dan vrees ik voor één groot crashfest met prutsers in het achterveld. Met 12 teams eindig je waarschijnlijk al met zinloze entries zoals een HRT.![]()
20 auto's is echt een dramatisch klein veld. Terug naar de 26 zou ik zeggen. Veel meer ruimte voor doorstroming en jong talentquote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:04 schreef Tarado het volgende:
20 auto's is genoeg, koop een ander uit zou ik zeggen of investeer, Andretti-Haas is toch ook prima, ben je weer van die Rus af.DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer dan 24 is niet toegestaan, dacht ik, althans niet in een race dus dat zal niet zo snel meer gebeuren. Dan ga je terug naar de oude situatie waarin je een pre-kwalificatie had, ik denk niet dat er iemand zal zijn die honderden miljoenen per jaar gaat neertellen om daaraan mee te doen.DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?![]()
Van wikiepuhdia:quote:Historical pre-qualifying
There had been pre-qualifying sessions in the late 1970s, but during the late 1980s and early 1990s the number of cars attempting to enter each race was as high as thirty-nine for some races. Because of the dangers of having so many cars on the track at the same time, pre-qualifying sessions were re-introduced for the teams with the worst record over the previous twelve months, including any new teams. Usually, only the four fastest cars from this session were then allowed into the qualifying session proper, where thirty cars competed for twenty-six places on the starting grid for the race. The slowest cars from the pre-qualifying session were listed in race results as 'Did Not Pre-Qualify' (DNPQ). Pre-qualifying was discontinued after 1992 when many small teams withdrew from the sport.Feyenoord!!! * Barça![]()
en dan had je die in die tijd ook nog een warm training op zondagochtend en op nieuwe banen vaak ook nog een extra training op donderdag zodat iedereen de baan kon leren kennenquote:eind 70 begin 80
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)![]()
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Sinds eind jaren '90 is de limiet op 12 teams met 2 auto's gezet. Dit om te voorkomen dat teams met weinig geld opduiken en vervolgens binnen korte tijd weer met veel schulden de F1 verlaten. En het verhoogde de 2asrde van de teams doordat ze altijd aan de start van de race konden verschijnen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen?
Het is ook niet voor niets dat de FIA niet zomaar meer teams toelaat, maar af en toe een uitvraag doet voor nieuwe teams zoals in 2009 en 2016 (eigenlijk alleen maar om Haas toe te laten). Op die manier hebben ze de controle dat teams tenminste voldoende solvabel zijn.
Al blijkt alsnog dat dat niet altijd goed uitpakt, aangezien alle teams die in 2010 toetraden in 2016 al weer verdwenen waren of zelfs helemaal niet kwamen opdagen (zoals USF1). Dat laatste was dan weer het geluk van Sauber, want daardoor konden ze alsnog terug op de grid verschijnen als 12de team, want feitelijk had dat team zich als BMW Sauber al teruggetrokken uit de Formule 1.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dat is wel een flinke aanpassingquote:~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*![]()
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond volgens mij al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022 uit april, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassingNo Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Had er ook al eerder wat over vernomen ja, maar wist niet dat ze het echt zouden gaan doenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie.~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*![]()
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 20:25 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke aanpassing![]()
Ik doe wel een 2022 OP overhaul zodra alle teams de liveries onthuld hebben.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 19:20 schreef Sodemieters het volgende:
Misschien de OP even bij de tijd brengen, qua teams en rijders?Ja, zo heb je dan ook niet lui die op 't randje Q3 halen, meer als laatste er niet in heeft zitten daar en dan strategisch tegen de Q2 luitjes moet gaan afleggen. Prima. Was een vage regel sowieso. Misschien om top teams een nadeel te geven, maar die haalde het toch wel en was dus eerder een nadeel voor diegenen die hen juist bij willen houden echter zo met de lui erachter in de knoop komen te liggen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 22:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden.
[ Bericht 45% gewijzigd door shiz op 19-02-2022 22:53:20 ]The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen!![]()
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:36 schreef MoreDakka het volgende:
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen!
Leverde hem een straf opAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
quote:Op zondag 20 februari 2022 12:10 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken.![]()
![]()
Is dat Max z'n vingertje in parc fermé?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz![]()
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de racequote:Op zaterdag 19 februari 2022 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band.
Leverde hem een straf op![]()
![]()
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race![]()
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijkquote:Op maandag 21 februari 2022 11:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?)![]()
![]()
Je had tussen 1997 en 2006 natuurlijk ook nog de bandenstrijd, met eerst Goodyear/Bridgestone en later Bridgestone/Michelin. Dat bracht ook extra variabelen met zich mee. Zou op zich leuk zijn als we zoiets weer zouden krijgen.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijk
Maar dan niet met bizarre regels zoals in 2005 dat je tijdens een pitstop geen banden mocht wisselen (behalve bij gevaarlijke situaties)![]()
![]()
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.![]()
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.
Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk.![]()
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten.
Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk.![]()
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dus de enige regel is dan om tenminste één stop te maken. Al het andere schaf je af.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.
Het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar. O.a. omdat DTM werkt met een vastgestelde tijd i.p.v. een vastgesteld aantal ronden. Helemaal afschaffen van de compounds in de F1 zal het minder interessant maken, lijkt me.![]()
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.![]()
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.![]()
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.![]()
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Een beetje 'back to basics' kan wat mij betreft geen kwaad, dat geldt voor de gehele F1. Er is decennialang gestapeld met steeds meer nieuwe regels en experimenten die falen maar toch blijven hangen. Het probleem werd ook nu weer gezocht in het technische reglement met deze nieuwe auto's maar dat is in mijn optiek symptoombestrijding.![]()
Of je spaart wat in het begin of einde van de race. Dat doet men in de MotoGP ook, leidt soms tot zeer spannende ontknopingen zonder pitstopsquote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.![]()
![]()
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.![]()
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.![]()
Ja, kortom vrije keuze.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.
Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen.![]()
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde hequote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen.![]()
![]()
Je laat de keuze dan bij de teams zelf en dat lijkt me wel goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, kortom vrije keuze.
Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen.
Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken.![]()
Er wordt al jaren gesleuteld aan een succesformule voor de banden. ChainBear heeft laatst nog een video gemaakt waarin o.a. de verschillende karakteristieken tussen nu en een jaar of 10 geleden aan bod kwamen:quote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.
![]()
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde he![]()
![]()
Het probleem is dat bij banden die geen sterke "cliff" hebben het eigenlijk altijd wel loont om gewoon wat minder hard te rijden en daarmee een pitstop uit te sparen. Zelfs wanneer je de tijd van een pitstop goed weet te maken met snellere rondjes, moet het ook nog meezitten met verkeer enzo.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken.![]()
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:14 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.![]()
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?![]()
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
![]()
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
nee, zo hard als nodig om te winnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk![]()
Prima, maar dat staat wat mij betreft los van alle gestapelde regelgeving die de afgelopen decennia is geintroduceerd is om de races 'spannender' te makenquote:Op maandag 21 februari 2022 14:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.![]()
![]()
Dat is wat mij betreft hetzelfde.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee, zo hard als nodig om te winnen.![]()
zit toch een essentieel verschil inquote:Op maandag 21 februari 2022 14:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft hetzelfde.![]()
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfdequote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit toch een essentieel verschil in![]()
![]()
zo hard als mogelijk of zo hard als nodig?quote:Op maandag 21 februari 2022 14:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfde![]()
Beidequote:Op maandag 21 februari 2022 14:36 schreef Tarado het volgende:
[..]
zo hard als mogelijk of zo hard als nodig?![]()
![]()
Precies, Teams rekenen tegenwoordig precies uit hoe hard je kunt rijden om in de kortst mogelijke tijd aan de finish te zijn. Rijdt je coureur harder dan dat, moet je een extra pitstop maken en verlies je dus tijd.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit toch een essentieel verschil in![]()
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:32 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Wat een lomp hok vergeleken met de renders...
Zie ook deze:![]()
![]()
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.
Zie ook deze:
[ afbeelding ]
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2022 16:02:02 ]![]()
Niet veel meer, aangezien er sinds vorig jaar een budget cap isquote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Vergelijk deze auto eens met de renders die ze eerder vrij gaven. Dat zag er toch prima uit. Nu heeft de auto een bijna rechte voorvleugel, veel grotere sidepods en luchtinlaten. Maara misschien hebben ze daarmee juist we liets gevonden..quote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.![]()
Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de aerodynamica veel belangrijker is geworden en verder is doorontwikkeld sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig (o.a. dankzij Newey). Dat maakt het lastiger om te volgen en dus in te halen. Dus dat men daar eindelijk wat aan doet is imho alleen maar goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.
Een beetje 'back to basics' kan wat mij betreft geen kwaad, dat geldt voor de gehele F1. Er is decennialang gestapeld met steeds meer nieuwe regels en experimenten die falen maar toch blijven hangen. Het probleem werd ook nu weer gezocht in het technische reglement met deze nieuwe auto's maar dat is in mijn optiek symptoombestrijding.
En ook aan de banden wordt wat gedaan. De 18" velgen en veranderde compound zouden ervoor moeten zorgen dat ze minder snel oververhitten en dat er dus langer op gepusht kan worden, wat imho ook weer een stap in de goede richting is.
Maar verplichte pitsstops en rijden met verschillende compounds hoeft imho niet, inderdaad. Dat is ingevoerd om meer strategieën te hebben toen er slechts nog maar 1 bandenleverancier overbleef na het vertrek van Michelin. Dus ik zou de komst van een extra bandenleverancier toejuichen als daarmee dit soort regels achterwege kunnen blijven.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Eerdere renders waren volgens mij van de mule.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:11 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Vergelijk deze auto eens met de renders die ze eerder vrij gaven. Dat zag er toch prima uit. Nu heeft de auto een bijna rechte voorvleugel, veel grotere sidepods en luchtinlaten. Maara misschien hebben ze daarmee juist we liets gevonden..No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Uiteraardquote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.![]()
![]()
Dit is gewoon een hele rechttoe rechtaan wagen inderdaad. Kan me niet voorstellen dat ze daar enig profijt van gaan hebben.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes.
Zie ook deze:
[ afbeelding ]![]()
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten. Het is een valkuil waar ook nu weer ingetrapt wordt.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de aerodynamica veel belangrijker is geworden en verder is doorontwikkeld sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig (o.a. dankzij Newey). Dat maakt het lastiger om te volgen en dus in te halen. Dus dat men daar eindelijk wat aan doet is imho alleen maar goed.![]()
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
wordt druk in de middenmootquote:Op maandag 21 februari 2022 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.![]()
Best leuk van de zijkant. De rest vind ik lelijk maar dat geldt voor alle auto's tot nu toe. Ach, als het maar snel is![]()
![]()
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?quote:Op maandag 21 februari 2022 17:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise.
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.![]()
Een Volvo 440 met een Ferrari motor is toch wel interessantquote:Op maandag 21 februari 2022 18:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.
Maar we hebben dit al eens in het echt gehad, natuurlijk, de Lancia Thema 8.32 bijvoorbeeld![]()
![]()
Als je ook maar een heel basic begrip hebt van het concept aerodynamica, dan zou je dit niet zeggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 17:14 schreef MoreDakka het volgende:
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten.
Weet je wat een vliegtuigvleugel doet?
Hoe effectief denk jij dat jouw vleugel nog is als je hier achter vliegt?"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
Samen met Haas de minst mooie auto.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:02 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]
Dit vind ik de lelijkste tot nu toe.
Lijkt op de Frozen tandenborstel van m'n dochter.SOONY![]()
Na de shakedown gisteren in Barcelona lijkt het er op dat ze nog meer gewinkeld hebben bij Ferrari zodat de doos wat minder Volvo 440 is.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design?
De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: