Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt.
Dus de enige regel is dan om tenminste één stop te maken. Al het andere schaf je af.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound.
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer.
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent.
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant.
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen.
Of je spaart wat in het begin of einde van de race. Dat doet men in de MotoGP ook, leidt soms tot zeer spannende ontknopingen zonder pitstopsquote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:50 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten.
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht.
Ja, kortom vrije keuze.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set.
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde hequote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen.
Je laat de keuze dan bij de teams zelf en dat lijkt me wel goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, kortom vrije keuze.
Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen.
Er wordt al jaren gesleuteld aan een succesformule voor de banden. ChainBear heeft laatst nog een video gemaakt waarin o.a. de verschillende karakteristieken tussen nu en een jaar of 10 geleden aan bod kwamen:quote:Op maandag 21 februari 2022 12:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden.
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde he
Het probleem is dat bij banden die geen sterke "cliff" hebben het eigenlijk altijd wel loont om gewoon wat minder hard te rijden en daarmee een pitstop uit te sparen. Zelfs wanneer je de tijd van een pitstop goed weet te maken met snellere rondjes, moet het ook nog meezitten met verkeer enzo.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:05 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken.
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:14 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen.
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld?
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:01 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen.
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden.
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk
nee, zo hard als nodig om te winnen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk
Prima, maar dat staat wat mij betreft los van alle gestapelde regelgeving die de afgelopen decennia is geintroduceerd is om de races 'spannender' te makenquote:Op maandag 21 februari 2022 14:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt.
Dat is wat mij betreft hetzelfde.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
nee, zo hard als nodig om te winnen.
zit toch een essentieel verschil inquote:Op maandag 21 februari 2022 14:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft hetzelfde.
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfdequote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
zit toch een essentieel verschil in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |