abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 december 2021 @ 20:29:55 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202502702
Kerstreces begint vrijdag 17 december. Schijnt dat ze nog een debat willen in Kamer daarvoor dus zouden ze 13 of 14 december al met een coalitieakkoord moeten komen denk ik?

Ben benieuwd hoe dik hun akkoord is (lees: hoe afgebakend het al is...)
  maandag 6 december 2021 @ 20:35:53 #3
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202502737
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kerstreces begint vrijdag 17 december. Schijnt dat ze nog een debat willen in Kamer daarvoor dus zouden ze 13 of 14 december al met een coalitieakkoord moeten komen denk ik?

Gaat niet gebeuren dus.
pi_202502771
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 20:35 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren dus.
Jij hebt inside-info?
  maandag 6 december 2021 @ 20:38:20 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202502774
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2021 20:35 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren dus.
Dat denk ik wel anders hadden ze het niet uitgesproken
pi_202502785
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:33 schreef Frozen-assassin het volgende:

Ja, dat is idd de bedoeling. Akkoord voor eind volgende week. Als het 15 december zou worden, kunnen ze ook nog de 17e zelf wel een debat houden, de vrijdag voor een reces wordt wel vaker opgeofferd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202502805
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is idd de bedoeling. Akkoord voor eind volgende week. Als het 15 december zou worden, kunnen ze ook nog de 17e zelf wel een debat houden, de vrijdag voor een reces wordt wel vaker opgeofferd.
Eerder nog. Want er is een Europese top waar Rutte heen moet.
zie email 27 oktober
pi_202502887
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Eerder nog. Want er is een Europese top waar Rutte heen moet.
Die is waarschijnlijk digitaal, maar dat is idd wel extra lastig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202502948
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die is waarschijnlijk digitaal, maar dat is idd wel extra lastig.
Staat die digitaal? Dat staat (nog) niet zo in de officile agenda.
zie email 27 oktober
  maandag 6 december 2021 @ 20:51:46 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202503007
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:16 schreef Hanca het volgende:
De Jonge is een prima minister, die naar onderwijs zou ik toejuichen.

Hoekstra gaat inderdaad volgens alle geruchten de kamer in.
Ik heb bewondering voor zijn doorzettingsvermogen (serieus), maar verder heb ik de beste man nog niet op al te veel kwaliteiten kunnen betrappen. Met name communicatief is het een ramp, en hij hangt ook nogal krampachtig aan zijn eigen ideetjes.

Als je die man als beloning voor zijn werk of als douceurtje voor een doorgestoken partijleidersverkiezing een nieuwe functie wil geven, maak hem dan lekker staatssecretaris van binnenlandse zaken ofzo. Die zie je verder toch nooit. Maar laat de belangrijke departementen gewoon over aan competente mensen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202503081
Tijd voor een nieuw rondje: POL / Wie krijgt welke post?
zie email 27 oktober
  maandag 6 december 2021 @ 20:59:17 #12
346939 Janneke141
pi_202503125
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:56 schreef trein2000 het volgende:
Op een schaal van 1 tot 10, hoe hoog scoort jouw eigen lijst op 'nieuw elan'?
pi_202503186
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Op een schaal van 1 tot 10, hoe hoog scoort jouw eigen lijst op 'nieuw elan'?
Laag.
Maar die uitspraak scoort dan ook hoog op de lijst met marketinggelul.
zie email 27 oktober
pi_202503193
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Staat die digitaal? Dat staat (nog) niet zo in de officile agenda.
Nee, maar diverse landen zitten in lock down, tegen die tijd helemaal. Iedereen moet thuis werken. Dan ga je niet als leiders van de landen gezellig bij elkaar zitten, dat kan ik me niet voorstellen.
  maandag 6 december 2021 @ 21:05:53 #15
346939 Janneke141
pi_202503229
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 21:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laag.
Maar die uitspraak scoort dan ook hoog op de lijst met marketinggelul.
Het is niet mijn marketinggelul h. Het komt van onze demissionaire en tevens aanstaande minister-president en degene die de bestuurscultuur in Den Haag wel even kwam veranderen en daar een glansrijke verkiezingsoverwinning mee heeft behaald.

Maar ik merk dat ik, in tegenstelling tot de vorige keren, eigenlijk totaal niet genteresseerd ben in de nieuwe poppetjes. Het maakt namelijk toch geen zak uit, en bovendien zijn het passanten want binnen nu en twee jaar zijn er waarschijnlijk alweer acht gewisseld.
pi_202504121
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 12:54 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]Moet hier toch wel een beetje om gniffelen
Het optreden bij Nieuwsuur is ook niet echt een succes :{
  maandag 6 december 2021 @ 22:03:41 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202504240
Voor eind volgende week moet het er zijn
https://www.nu.nl/formati(...)ord-presenteren.html
  maandag 6 december 2021 @ 22:04:36 #18
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202504259
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:56 schreef trein2000 het volgende:
Dat ik ooit Daniel Koerhuis :r :r in een lijstje zou zien

Brrrrrrrrrr
pi_202506017
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 20:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wordt sowieso krap, want op de donderdag hebben ze waarschijnlijk nog een voorstel of 400 wat er nog voor de jaarwisseling doorheen gejast moet worden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:49:14 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202511790
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is absoluut niet wat ik er mee bedoel. Constructief zijn de partijen die mee denken en zelf met oplossingen komen en bereid zijn tot compromissen. Dat is een heel deel van de kamer, SP, BBB, PvdD, JA21, Van Haga, Bij1, FvD, PVV en Denk, helaas niet.

Maar deel het anders in in 'zijlijnschreeuwers' en 'partijen die politiek bedrijven', als jij dat liever wil.

En ik heb voor een aantal van die zijlijnschreeuwers, zoals PvdD, nog best respect. Maar dat die tegen de klimaatwet stemden viel me wel echt van ze tegen. Dan hou je gewoon stappen in de goede richting tegen.
Crosspost omdat deze discussie niet in het kabinetsposten thuishoort, dus 'm dan maar zo deze kant op trekken. Ik zie echt wel een verschil tussen partijen die de democratie ondermijnen en een partij als de SP, die weliswaar een totaal andere samenleving voorstaat als VVD en D66, maar waarvan de kamerleden zich echt wel goed van hun taak als controleur kwijten. Als medewetgever valt er ook best met ze te praten, zie bijvoorbeeld hier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_202511877
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Crosspost omdat deze discussie niet in het kabinetsposten thuishoort, dus 'm dan maar zo deze kant op trekken. Ik zie echt wel een verschil tussen partijen die de democratie ondermijnen en een partij als de SP, die weliswaar een totaal andere samenleving voorstaat als VVD en D66, maar waarvan de kamerleden zich echt wel goed van hun taak als controleur kwijten. Als medewetgever valt er ook best met ze te praten, zie bijvoorbeeld hier.
Je voorbeeld is toch eerder de uitzondering die de regel bevestigt?
  dinsdag 7 december 2021 @ 16:08:51 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202512097
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:54 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Je voorbeeld is toch eerder de uitzondering die de regel bevestigt?
Ja maar bij de SP heb ik wel het idee dat dat komt doordat ze over een heleboel zaken gewoon heel anders denken, niet omdat ze uit pure nukkigheid of puberale recalcitrantie de kont tegen de krib gooien. Rutte en de zijnen hebben nogal de neiging om het politieke landschap op te delen in de hoeders van de open samenleving en haar vijanden. Dat is een knap opgetuigd en succesvol frame waar ook de media goeddeels in meegaan, en waardoor de VVD tot sint juttemis de grootste partij zal blijven. Als de Jesse zoet is krijgt hij een koekje, zodra zijn mening afwijkt staan er direct wat waakhonden te blaffen dat er met GroenLinks nog steeds niet valt te onderhandelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202512463
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja maar bij de SP heb ik wel het idee dat dat komt doordat ze over een heleboel zaken gewoon heel anders denken, niet omdat ze uit pure nukkigheid of puberale recalcitrantie de kont tegen de krib gooien. Rutte en de zijnen hebben nogal de neiging om het politieke landschap op te delen in de hoeders van de open samenleving en haar vijanden. Dat is een knap opgetuigd en succesvol frame waar ook de media goeddeels in meegaan, en waardoor de VVD tot sint juttemis de grootste partij zal blijven. Als de Jesse zoet is krijgt hij een koekje, zodra zijn mening afwijkt staan er direct wat waakhonden te blaffen dat er met GroenLinks nog steeds niet valt te onderhandelen.
Maar GL (en ook de PvdA) behoren wel tot de 'constructieve' partijen. Ik heb overigens ook niet het idee dat dit nou per se iets is dat uit de koker van Rutte komt. Ik denk dat Rutte het prima had gevonden om GL te onderhandelen, maar niet met GL n de PvdA samen.
pi_202512585
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is gewoon niet echt waar. Ook als PvdA in de regering zit is SP gewoon niet constructief. Ze zijn daar gewoon enorm bang voor hun flank als ze een compromis sluiten op wat groots. Een akkoord als het Kunduz akkoord hadden ze best mee kunnen praten, ze wilden alleen niet. GL pakte die handschoen wel op.
  dinsdag 7 december 2021 @ 17:43:10 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202513405
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:33 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Maar GL (en ook de PvdA) behoren wel tot de 'constructieve' partijen. Ik heb overigens ook niet het idee dat dit nou per se iets is dat uit de koker van Rutte komt. Ik denk dat Rutte het prima had gevonden om GL te onderhandelen, maar niet met GL n de PvdA samen.
Het smalle-weg-frame komt natuurlijk van de VVD-spinafdeling. Dat hebben ze zeer knap weten te brengen en is natuurlijk vooral goed omhoog te houden omdat de VVD redelijk naar het miden is afgebogen. Mocht er een Bolkestein-achtig type premier zijn dan was het veel duidelijker een gelijke ideeenstrijd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202541685
twitter

De nieuwe bestuurscultuur in actie
zie email 27 oktober
  Forum Admin donderdag 9 december 2021 @ 18:43:56 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_202541711
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 18:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De nieuwe bestuurscultuur in actie
Je had toch niet anders verwacht? Dezelfde poppetjes staan aan het roer
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 9 december 2021 @ 19:11:15 #28
346939 Janneke141
pi_202542261
Natuurlijk wordt het weer een duimendik regeerakkoord. Om twee redenen: het is de manier om vier partijen door n deur te krijgen (iedereen moet een koekje) en het is de enige manier waarop Rutte politiek kan bedrijven.
pi_202542833
quote:
Volgens een bron dicht bij de formatie zouden VVD, D66, CDA en CU akkoord zijn over het schrappen van de kinderopvangtoeslag. Die moet worden omgezet in een subsidie die voor mensen met de kleinste portemonnee gelijk moet zijn aan de kosten voor kinderopvang, waardoor het in wezen gratis wordt. Hoe meer iemand verdient, hoe minder subsidie, zo is het idee.

Erg benieuwd hoe dit er in de praktijk uit komt te zien, en vooral in hoeverre het scheelt van de toeslag. Want daar wilde men na de toeslagenaffaire van af.
blablablabla
  donderdag 9 december 2021 @ 19:41:24 #30
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202542953
Alles dichtgetimmerd dus.
  donderdag 9 december 2021 @ 19:45:43 #31
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202543044
Wat zijn ook alweer de voordelen van regeren zonder afspraken op de 100 beleidsterreinen?
pi_202543062
Ik heb nooit zo'n probleem gehad met een dik regeerakkoord, ik heb ook nooit geloofd dat het anders kan. Want natuurlijk wil elke partij best een dunner akkoord, maar dan wel zijn eigen punten wel verankerd in het akkoord. Zoals Klaver helemaal aan het begin van de formatie al zei: dat gaat niet. Hij gaf toen aan dat hij de dikte van het regeerakkoord onbelangrijk vond, ben benieuwd of hij bij dat standpunt blijft nu hij zelf niet mee doet.
  donderdag 9 december 2021 @ 19:48:52 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202543121
Roepen dat het een dun regeerakkoord moet zijn doen alleen maar zure partijen die in de oppositie zitten.

Uiteindelijk moet je elkaar aan afpraken kunnen houden en dingen vastleggen als je wat wilt bereiken.
  donderdag 9 december 2021 @ 19:48:53 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202543122
Liever dit dan die pseudohandreikingen van Rutte, dit is tenminste duidelijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202543123
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 19:45 schreef VoMy het volgende:
Wat zijn ook alweer de voordelen van regeren zonder afspraken op de 100 beleidsterreinen?
Ik zie het voordeel niet echt. Of je het nu gelijk vast legt of tegen de tijd dat een onderwerp naar de kamer komt meer afspraken moet maken, maakt denk ik geen verschil. En regeren zonder onderlinge afspraken tussen de coalitiepartijen vind ik gewoon een slecht idee.
pi_202543556
Hoop geld naar het klimaat, kinderopvang etc etc. Maar waar gaat het geld vandaan komen?
  donderdag 9 december 2021 @ 20:25:13 #37
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202544051
quote:
0s.gif Op woensdag 1 december 2021 17:05 schreef VoMy het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)n-bij-boer~aa37a675/

Erg jammer dat populistische moties en plannen steeds meer hun weg vinden naar de doorgaans normalere partijen.

Dit is ook weer zoiets, ik ga er zo gedetailleerder op in, maar het generieke idee is dat er teveel afstand tussen het beleid en de betrokkenen zou zijn, waardoor de beleidskeuzes niet goed zijn, en dat dat dan maar moet worden opgelost door langs te gaan. Dit gaat volledig voorbij aan het feit dat de betrokken partijen in dit (en veel andere gevallen) al een gigantische lobby in Den Haag hebben en dus helemaal niet ongehoord zijn (haha, if only) en vaak via die lobby zelf met maatregelen komen die helemaal niet werken om maar te ontkomen aan andere maatregelen die wel zouden werken maar waar ze geen zin in hebben. Zie ook Schiphol bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook helemaal niet zo verkeerd om afstand te hebben tussen beleidsmakers en de betrokkenen. Degenen die gaan over vervuiling en zware industrie, hoeven ook niet verplicht op stage in Pernis of bij Tata Steel, dat zou wat zijn zeg.

In feite roept deze motie op tot meer gelobby en meer invloed vanuit de vervuiler op de politiek. Grinwis zegt het ironisch genoeg goed, de overheid is er voor ons allemaal, niet alleen voor de boeren. Als het bodemwater beschermd moet worden, moet dat gebeuren en als boeren niet kunnen boeren zonder de bodem en het water te vergiftigen, dan maar niet boeren.

Meelopen bij melkveehouders lijkt me overigens het laatste om te beginnen, als die ambtenaren nou eerst eens een tijdje achter de lopende band in een slachthuis gaan werken, of voor 16 uur per dag tegen het minimumloon asperges gaan steken via een Pools uitzendbureau, dan hebben ze pas echt een stage waar ze bij meekrijgen hoe het er aan toe gaat.
Beetje oude post maar wil er op reageren omdat dit inderdaad een belachelijk idee is. Hier zit echt niemand op te wachten, en hier kweek je ook geen vertrouwen mee. Ook niet in een slachthuis of bij asperges steken.

10 jaar terug toen ik nog in de bouw werkte was er onder bouwvakkers al genoeg afgunst tegen de hoge heren van het bouwconcern, laat staan overheidsambtenaren in pak die in een dikke auto even een dagje komen meelopen (aapjes kijken).

Het is een nutteloze tijdverspillende poppenkast.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_202544721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:25 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Beetje oude post maar wil er op reageren omdat dit inderdaad een belachelijk idee is. Hier zit echt niemand op te wachten, en hier kweek je ook geen vertrouwen mee. Ook niet in een slachthuis of bij asperges steken.

10 jaar terug toen ik nog in de bouw werkte was er onder bouwvakkers al genoeg afgunst tegen de hoge heren van het bouwconcern, laat staan overheidsambtenaren in pak die in een dikke auto even een dagje komen meelopen (aapjes kijken).

Het is een nutteloze tijdverspillende poppenkast.
Ja, als CU lid was ik erg enthousiast over Grinwis, hij begon goed. Maar helaas lijkt hij nu ook het vervelende kamer-virus te pakken hebben van zo veel mogelijk opvallen met nutteloze of zelfs wereldvreemde moties. Een goed kamerlid maakt alleen een motie als het nodig is, helaas voldoet Grinwis daar niet bepaald aan. En dit was idd wel zijn ergste tot nu toe.
pi_202545140
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, als CU lid was ik erg enthousiast over Grinwis, hij begon goed. Maar helaas lijkt hij nu ook het vervelende kamer-virus te pakken hebben van zo veel mogelijk opvallen met nutteloze of zelfs wereldvreemde moties. Een goed kamerlid maakt alleen een motie als het nodig is, helaas voldoet Grinwis daar niet bepaald aan. En dit was idd wel zijn ergste tot nu toe.
Heeft de CU niet ook ergens vastgelegd dat Kamerleden 'zichtbaar' moeten zijn? Dat ligt er bij nogal wat andere Kamerleden van andere partijen aan ten grondslag.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 9 december 2021 @ 21:11:48 #40
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202545340
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 20:07 schreef jakosi het volgende:
Hoop geld naar het klimaat, kinderopvang etc etc. Maar waar gaat het geld vandaan komen?
Klimaat, stikstof, woningmarkt, infrastructuur kunnen ze mogelijk voor een groot deel opvangen door grote fondsen met geleend geld. Dat kan om de begroting heen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_202545523
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:01 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Heeft de CU niet ook ergens vastgelegd dat Kamerleden 'zichtbaar' moeten zijn? Dat ligt er bij nogal wat andere Kamerleden van andere partijen aan ten grondslag.
Nee, Bruins (zijn voorganger op zijn onderwerpen) deed ook exact het tegenovergestelde. Weinig moties, maar de moties die hij in diende waren praktisch allemaal goed. Eeuwig zonde dat Bruins waarschijnlijk 1 plek te laag staat om terug te komen.
pi_202545580
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:11 schreef rubbereend het volgende:

[..]
Klimaat, stikstof, woningmarkt, infrastructuur kunnen ze mogelijk voor een groot deel opvangen door grote fondsen met geleend geld. Dat kan om de begroting heen
En deels gratis kinderopvang is waarschijnlijk een verschuiving: dat wordt gewoon betaald met de afschaffing van de kinderopvangtoeslag.
pi_202546997
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
En deels gratis kinderopvang is waarschijnlijk een verschuiving: dat wordt gewoon betaald met de afschaffing van de kinderopvangtoeslag.
Ik ben heel benieuwd wat precies het verschil gaat worden tussen een toeslag en een inkomensafhankelijke subsidie…
zie email 27 oktober
pi_202547012
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe moet ik dat zien?
Gewoon lager uurtarief ofzo? Of 1 dag per week gratis?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202547090
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 22:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd wat precies het verschil gaat worden tussen een toeslag en een inkomensafhankelijke subsidie…
Nou ja. Ik kan me wel iets voorstellen. Mijn zus is weduwe en leeft van een bijstandsuitkering met 3 jonge kinderen. Doordat ze niet werkt heeft ze geen recht op kinderopvangtoeslag. Daar sta je dan.

Nu is ze dus eigenlijk uitgesloten van wat wij kenden als peuterspeelzalen etc. Want dat is allemaal bij de kinderopvang onder gebracht (in Utrecht). En daar krijgt ze geen toeslagen voor. Eigenlijk: als het niet gratis of bijna gratis is, kan zij daar geen gebruik van maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 december 2021 @ 22:36:50 #46
346939 Janneke141
pi_202547104
quote:

[..]
Dat het direct naar de opvang gaat, in plaats van naar de ouders?
pi_202547221
quote:

[..]
Vraag ik me ook af ja, krijg je toch dezelfde problemen mee als met de huidige toeslagen? Namelijk dat mensen meer verdiend hebben dan opgegeven, en vervolgens komt de belastingdienst met een naheffingsaanslag.

Jammer dat ze niet gewoon voor 3/4 dagen gratis hebben gekozen ongeacht inkomen.
blablablabla
pi_202547262
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 22:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat het direct naar de opvang gaat, in plaats van naar de ouders?
Moet je dan je loonstrookje overleggen aan het KDV? Lijkt me ook niet de bedoeling.

En wat als je opeens halverwege het jaar meer gaat verdienen,.moet je dan terugbetaald?
blablablabla
  donderdag 9 december 2021 @ 23:04:32 #49
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202547553
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 22:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou ja. Ik kan me wel iets voorstellen. Mijn zus is weduwe en leeft van een bijstandsuitkering met 3 jonge kinderen. Doordat ze niet werkt heeft ze geen recht op kinderopvangtoeslag. Daar sta je dan.

Nu is ze dus eigenlijk uitgesloten van wat wij kenden als peuterspeelzalen etc. Want dat is allemaal bij de kinderopvang onder gebracht (in Utrecht). En daar krijgt ze geen toeslagen voor. Eigenlijk: als het niet gratis of bijna gratis is, kan zij daar geen gebruik van maken.
Maar waarom heb je kinderopvang nodig als je niet werkt?
Doet ze (verplicht) vrijwilligerswerk of zo?
pi_202547654
Natuurlijk zal er een coalitieakkoord liggen maar er moet gewoon meer ruimte zijn voor debat in Kamer en een coalitie die ook wil luisteren naar feedback en dingen wil aanpassen zodat er een breed draagvlak is. Gelukkig moet dat straks ook vanwege Eerste Kamer.

De debatten moeten niet voor niets zijn omdat coalitie het toch wel doordrukt.
pi_202547656
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 23:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Maar waarom heb je kinderopvang nodig als je niet werkt?
Doet ze (verplicht) vrijwilligerswerk of zo?
Ze zou dan in elk geval een dag in de week een cursus ofzo kunnen doen. Voor de arbeidsmarkt. Je wil als maatschappij toch dat ze er zo snel mogelijk uit komt.
Peuterspeelzaal is ook wel beter als voorbereiding op de basisschool. Kinderen die dat niet kennen hebben het vaak moeilijker.

Het is trouwens ook wel lastig om gesprekken voor sollicitaties of studie (gecombineerd met werk) te hebben met kinderen om je heen. Ze moet ze altijd meenemen.

Overigens ben ik het met je eens. Ze heeft geen fulltime kinderopvang nodig. Nu zit het systeem zo in elkaar dat als ze 4 uur in de week zou werken, ze de opvang wel (bijna volledig) vergoed krijgt, en nu niets.
Ik vraag me ook af of we dit soort opvang wel moeten willen betalen met zijn allen. Dat het gratis is. Maar dan kijk ik naar de kinderen. En zonder peuterspeelzaal schijnt echt een achterstand te zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 09-12-2021 23:20:27 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 9 december 2021 @ 23:27:27 #52
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202547818
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze zou dan in elk geval een dag in de week een cursus ofzo kunnen doen. Voor de arbeidsmarkt. Je wil als maatschappij toch dat ze er zo snel mogelijk uit komt.
Peuterspeelzaal is ook wel beter als voorbereiding op de basisschool. Kinderen die dat niet kennen hebben het vaak moeilijker.

Het is trouwens ook wel lastig om gesprekken voor sollicitaties of studie (gecombineerd met werk) te hebben met kinderen om je heen. Ze moet ze altijd meenemen.

Overigens ben ik het met je eens. Ze heeft geen fulltime kinderopvang nodig. Nu zit het systeem zo in elkaar dat als ze 4 uur in de week zou werken, ze de opvang wel (bijna volledig) vergoed krijgt, en nu niets.
Ik vraag me ook af of we dit soort opvang wel moeten willen betalen met zijn allen. Dat het gratis is. Maar dan kijk ik naar de kinderen. En zonder peuterspeelzaal schijnt echt een achterstand te zijn.
Ik heb geen kinderen dus geen idee hoe dat allemaal in elkaar zit.
Maar klopt, ook als je werkloos bent en je hebt 3 kinderen thuis is dat een obstakel voor een opleiding of cursus.
pi_202547905
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 23:27 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heb geen kinderen dus geen idee hoe dat allemaal in elkaar zit.
Maar klopt, ook als je werkloos bent en je hebt 3 kinderen thuis is dat een obstakel voor een opleiding of cursus.
Eentje van 1,5, eentje van 4 en eentje van 6.
Dat is echt aanpoten in je eentje.
Daar kunt je geen opleiding bij doen.
Die van 4 komt bijv om 12 uur uit school en die van 6 om 14.15.
Als dat alleen al gelijk zou zijn.. :')

En boodschappen doen..man.. :+ En die was..en het dweilen van de vloer iedere dag.
Ik had het makkelijker, als werkende ouder, toen ik nog gebruik maakte van de opvang. Ik zou er aan onderdoor gegaan zijn, aan haar leven.

Ik ben dus benieuwd of de opvang voor hen ook gratis wordt. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 december 2021 @ 00:01:36 #54
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202548193
Ik ben wel zo optimistisch van aard dat ik denk dat dit het beste kabinet Rutte tot nu toe wordt.
  vrijdag 10 december 2021 @ 00:02:37 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202548208
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:01 schreef VoMy het volgende:
Ik ben wel zo optimistisch van aard dat ik denk dat dit het beste kabinet Rutte tot nu toe wordt.
Zeker, deze valt nog sneller dan toen die keer dat hij met Wilders aan het voetjevrijen was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202548291
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zeker, deze valt nog sneller dan toen die keer dat hij met Wilders aan het voetjevrijen was.
Wie heeft er belang bij een val dan? Alleen de CU komt daar waarschijnlijk relatief onbeschadigd uit. Verder zijn ze tot elkaar veroordeeld.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 december 2021 @ 00:20:51 #57
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202548386
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wie heeft er belang bij een val dan? Alleen de CU komt daar waarschijnlijk relatief onbeschadigd uit. Verder zijn ze tot elkaar veroordeeld.
Het was onderdaad meer hartgrondig wensdenken, al rust mijn hoop op Groningse lijken in februari 2023, maar de boel enorm laten verzuren lijkt me ook voor bijvoorbeeld D66 niet wenselijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202548408
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:20 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het was onderdaad meer hartgrondig wensdenken, al rust mijn hoop op Groningse lijken in februari 2023, maar de boel enorm laten verzuren lijkt me ook voor bijvoorbeeld D66 niet wenselijk.
Op de middellange termijn kunnen er best kansen ontstaan voor partijen inderdaad, zeker met een beschadigde Rutte. Maar voorlopig staat iedereen dik in de min…

Het CDA ligt volkomen in puin, Rutte is beschadigd en D66 heeft ban het nieuwe leiderschap ook nog niets waargemaakt...
zie email 27 oktober
pi_202548499
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Op de middellange termijn kunnen er best kansen ontstaan voor partijen inderdaad, zeker met een beschadigde Rutte. Maar voorlopig staat iedereen dik in de min…

Het CDA ligt volkomen in puin, Rutte is beschadigd en D66 heeft ban het nieuwe leiderschap ook nog niets waargemaakt...
Rutte is beschadigd maar de peilingen geven geen verlies aan voor de VVD, als Rutte stopt bij de volgende verkiezingen wordt dat mischien anders (grote als, uiteraard) ironisch genoeg.
pi_202548508
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat versta jij onder nieuw leiderschap?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_202548526
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat versta jij onder nieuw leiderschap?
In ieder geval geen handjeklap over voorzittersverkiezingen, hetzelfde kabinet met dezelfde man met selectief geheugenverlies als premier.
zie email 27 oktober
pi_202548529
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
In ieder geval geen handjeklap over voorzittersverkiezingen, hetzelfde kabinet met dezelfde man met selectief geheugenverlies als premier.
Ah ok, geen regering dus.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_202548535
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:45 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ah ok, geen regering dus.
Lekker kort door de bocht.
zie email 27 oktober
pi_202548542
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lekker kort door de bocht.
Tsja, ik vraag wat je er wel onder verstaat, jij geeft aan wat niet, ik snij de bocht in navolging af.
pi_202548550
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Tsja, ik vraag wat je er wel onder verstaat, jij geeft aan wat niet.
Laat ik dan wat elementen noemen:
- Goede informatievoorziening naar de Kamer en naar de bevolking;
- Een volwaardige rol voor de Kamer als geheel, maar ook voor individuele Kamerleden;
- Stoppen met de baantjescarroussel.
zie email 27 oktober
pi_202548573
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 00:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laat ik dan wat elementen noemen:
- Goede informatievoorziening naar de Kamer en naar de bevolking;
- Een volwaardige rol voor de Kamer als geheel, maar ook voor individuele Kamerleden;
- Stoppen met de baantjescarroussel.
Jammer dat alles maar dan ook alles van Rutte afglijdt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202549133
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Eentje van 1,5, eentje van 4 en eentje van 6.
Dat is echt aanpoten in je eentje.
Daar kunt je geen opleiding bij doen.
Die van 4 komt bijv om 12 uur uit school en die van 6 om 14.15.
Als dat alleen al gelijk zou zijn.. :')

En boodschappen doen..man.. :+ En die was..en het dweilen van de vloer iedere dag.
Ik had het makkelijker, als werkende ouder, toen ik nog gebruik maakte van de opvang. Ik zou er aan onderdoor gegaan zijn, aan haar leven.

Ik ben dus benieuwd of de opvang voor hen ook gratis wordt. :)
Ik ken het (kinderen van nu 6, 7 en 9), het is idd best druk. Dat ze niet tegelijk uit school komen op ma, di en do lijkt me trouwens een keuze, ofzijn er echt scholen die geen hele dag les aan groep 1 aanbieden? Vanaf groep 2 is dat verplicht door de urennorm. Vaak zie je ouders die hun kinderen eerder ophalen in groep 1 omdat de kinderen er niet aan toe zijn om een hele dag op school te zitten. Peuterspeelzaal als voorbereiding had dan wellicht kunnen helpen.
Bij mijn kinderen werd dat trouwens wel gratis aangeboden voor 2 dagen in de week, daar hebben gemeentes gewoon potjes voor voor mensen met een laag of geen inkomen. Ik heb er geen gebruik van gemaakt, mijn kinderen hadden het niet nodig.
pi_202549743
Uit de nieuwsbrief van het NRC:

quote:
DE PLANNEN: Het smeermiddel deze formatie was geld. Geld om bedrijven te helpen om te vergroenen. Geld om boeren tegen een redelijke prijs uit te kopen. Geld om extra huizen te bouwen. En ook geld erbij voor structurele uitgaven. Voor ieder iets, zo klinkt het. Dit weten we al:

- Eind november meldde NRC al dat de vier partijen tientallen miljarden willen lenen en opzijzetten om twee grote fondsen voor eenmalige uitgaven te creren: n voor klimaat, n voor stikstof.
- Nu melden betrokkenen dat de vier coalitiepartijen ook zinnen op een grote eenmalige pot geld voor woningbouw.
- De loonkloof tussen leraren in het primair en voortgezet onderwijs moet worden gedicht door het salaris van leraren in het primair onderwijs te verhogen.
- De plannen uit het Nationaal Programma Onderwijs, het miljardenplan dat tijdens de coronacrisis werd opgezet om onderwijsachterstanden te verkleinen, moeten permanent worden.
- Of het leenstelsel nu wel of niet verdwijnt, is nog niet duidelijk: er zijn wisselende geluiden over te horen.
- Ook voor defensie zouden de vier formerende partijen extra geld beschikbaar willen stellen. Dat voorstel dook al eerder op in de gezamenlijke schetsen die eerst VVD en D66 en later VVD en CDA schreven. En bron – altijd voorzichtig mee zijn, dus – had het zelfs over „miljarden”. Dat zou een uitruil zijn geweest tussen VVD en D66 met de miljarden voor onderwijs.
- Ook gehoord van n bron: de coalitie zou de almaar stijgende zorgkosten willen afremmen.
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:19:44 #69
346939 Janneke141
pi_202549817
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:11 schreef Hanca het volgende:
Uit de nieuwsbrief van het NRC:
[..]

Het is best lekker formeren op kosten van de toekomstige generaties.
pi_202549843
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, ik vraag me ook af hoe ze de staatsschuld in toom gaan houden. Alleen die laatste zin zegt daar iets over, maar die is nogal algemeen en dat er wat moet gebeuren aan de stijgende zorgkosten is al heel lang vrij breed geaccepteerd in de kamer, het hoe komen ze alleen steeds niet uit.
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:44:47 #71
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_202550061
NRC meldt ook dat CDA waarschijnlijk niet ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport krijgt. Geen Hugo de Jonge daar meer dus.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518
pi_202550161
Bijna 1 jaar verder. Dezelfde corrupte kliek gaat verder.
Maar wel een vrouwenquotum.

:')
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:54:00 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202550169
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:53 schreef Aurelius het volgende:

Bedankt ome Harry
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:56:32 #74
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202550196
quote:

[..]
Leenstelstel niet afschaffen (zoals lichtelijk wordt gesuggereerd hierboven) als alle partijen in de TK het leenstelsel wilden afschaffen tijdens de verkiezingscampagne zou wel weer bijzonder zijn.
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:57:27 #75
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202550210
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:53 schreef Aurelius het volgende:

Wat is er precies corrupt, heb je daar nog enig bewijs voor of is het gewoon een dooddoener die je in de groep gooit omdat je graag boos wil zijn?
pi_202550220
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:57 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wat is er precies corrupt, heb je daar nog enig bewijs voor of is het gewoon een dooddoener die je in de groep gooit omdat je graag boos wil zijn?
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:59:22 #77
346939 Janneke141
pi_202550231
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:56 schreef VoMy het volgende:

[..]
Leenstelstel niet afschaffen (zoals lichtelijk wordt gesuggereerd hierboven) als alle partijen in de TK het leenstelsel wilden afschaffen tijdens de verkiezingscampagne zou wel weer bijzonder zijn.
Maar niet alle partijen wilden het, de VVD wilde het namelijk niet. Het CDA was verdeeld: het grootste deel van de partij wilde er wel vanaf, maar Hoekstra niet.

En dan kan het dus dat de uitkomst van een regeerakkoord is dat er een plan doorheen komt waar een behoorlijke meerderheid tegen is. Dat noem je nu fractiediscipline: de "volksvertegenwoordigers" van de 4 coalitiepartijen worden straks geacht tegen het afschaffen te stemmen, ook al zijn ze eigenlijk voor. Niet bepaald hoe het ambt bedoeld is volgens mij.
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:59:42 #78
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_202550235
quote:

[..]
Er wordt onderscheid gemaakt tussen eenmalige kosten en structurele kosten. Er valt wat voor te zeggen om, met de huidige rentestand, voor deze eenmalige investeringen geld te lenen. Daarentegen is het wel zaak de structurele kosten onder controle te houden.

Geld lenen voor een huis is geen probleem; geld lenen om de boodschappen te betalen is wel problematisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Van_Poppel op 10-12-2021 10:12:23 ]
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:00:10 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202550241
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:56 schreef VoMy het volgende:

[..]
De VVD wilde niet. Maar als het geld gevonden wordt zullen ze er vast geen principieel bezwaar tegen hebben.
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:00:35 #80
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202550250
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:59 schreef Janneke141 het volgende:
Maar niet alle partijen wilden het, de VVD wilde het namelijk niet. Het CDA was verdeeld: het grootste deel van de partij wilde er wel vanaf, maar Hoekstra niet.
Het CDA wil al sinds de invoering van het leenstelsel de basisbeurs terug, ze zijn d pleitbezorger bij uitstek, het zou wat zijn als die nota bene tegen gaan stribbelen :').
pi_202550272
quote:

[..]
Blijkbaar niet want zelfs met zulk gratis geld komen ze er niet bepaald snel uit.

Deze manier van gratis geld iss natuurlijk ook lekker voor ze om als ze dan niet meer in de regering zitten oppositie te voeren dat het kabinet dat er dan zit wel eerst de overheidsfinancien op orde moet krijgen door te bezuinigen en dus moeilijk eigen plannen kan realiseren.
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:02:44 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202550275
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:58 schreef Aurelius het volgende:

[..]
Het niveau van dergelijke reacties komt in ieder geval een beetje over als zo'n werkloze, vrijgezelle ome Harry die op familieverjaardagen na een paar borrels eens gaat vertellen waar het op staat over de "hoge heren in Den Haag".

Wil je niet die schijn opwekken dan kun je beter wat meer inhoudelijk reageren.
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:02:57 #83
346939 Janneke141
pi_202550277
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het CDA wil al sinds de invoering van het leenstelsel de basisbeurs terug, ze zijn d pleitbezorger bij uitstek, het zou wat zijn als die nota bene tegen gaan stribbelen :').
Als het overeind houden van het leenstelsel in het regeerakkoord staat, dan zitten er straks 14 CDA'ers in de Kamer die keurig tegen de motie 'schaf het leenstelsel af' gaan stemmen. Tot zover het gepleit.

Geldt voor CU en D66 overigens ook. Het zou een regelrechte schande zijn als het zover komt. Vooral omdat er al een Kamermotie is aangenomen die oproept om het leenstelsel te schrappen.
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:05:42 #84
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_202550311
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De VVD wilde niet. Maar als het geld gevonden wordt zullen ze er vast geen principieel bezwaar tegen hebben.
Het lijkt mij sterk dat zij principieel tegen afschaffing zijn. Studenten zijn potentile nieuwe VVD kiezers. Vroeger waren vooral linkse partijen principieel voor het leenstelsel omdat de stratenmaker niet voor de opleiding van de advocaat hoefde te betalen.
pi_202550315
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het niveau van dergelijke reacties komt in ieder geval een beetje over als zo'n werkloze, vrijgezelle ome Harry die op familieverjaardagen na een paar borrels eens gaat vertellen waar het op staat over de "hoge heren in Den Haag".

Wil je niet die schijn opwekken dan kun je beter wat meer inhoudelijk reageren.
:') :')
  vrijdag 10 december 2021 @ 10:06:07 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202550316
Lijkt me niet dat de VVD het per se in het coalitieakkoord wil behouden. Een belangrijk deel van hun achterban zal ook blij zijn met afschaffing.

De tussenweg zou zijn dat er niets over in het akkoord komt en de andere partijen maar een dekking moeten zoeken.
pi_202550352
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan kan het dus dat de uitkomst van een regeerakkoord is dat er een plan doorheen komt waar een behoorlijke meerderheid tegen is. Dat noem je nu fractiediscipline: de "volksvertegenwoordigers" van de 4 coalitiepartijen worden straks geacht tegen het afschaffen te stemmen, ook al zijn ze eigenlijk voor. Niet bepaald hoe het ambt bedoeld is volgens mij.
Wel exact hoe democratie bedoeld is: democratie is namelijk wat anders dan een dictatuur van de meerderheid.

Ik ben er in dit geval ook op tegen dat de meerderheid hier verliest (al was ik bij invoering wel voor het leenstelsel), maar het principe dat een partij door meeregeren punten binnen kan halen waar ze anders geen meerderheid voor hadden ben ik juist helemaal voor en is juist 1 van de parels van ons stelsel.
  vrijdag 10 december 2021 @ 11:38:53 #88
346939 Janneke141
pi_202551515
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:06 schreef Hexagon het volgende:
Een belangrijk deel van hun achterban zal ook blij zijn met afschaffing.
Dat valt te bezien. Die doelgroep heeft bij uitstek belang bij het behouden of uitvergroten van bestaande verschillen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 10 december 2021 @ 12:24:16 #89
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202551993
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:44 schreef BasEnAad het volgende:
NRC meldt ook dat CDA waarschijnlijk niet ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport krijgt. Geen Hugo de Jonge daar meer dus.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518
en ook geen onderwijs voor het CDA bij de voorlopige verdeling. Dat was een logische andere post geweest voor De Jonge
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 10 december 2021 @ 13:05:18 #90
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202552487
Is het wel wenselijk om zo nadrukkelijk 'eenmalige' uitgaven in het beleid te hebben zonder structurele aanpassingen op de achtergrond? De noodzaak van eenmalige uitgaven in het geval van bijvoorbeeld woningnood zijn het gevolg van structurele fouten in het systeem, dat moet je toch ook structureel aanpakken? Of is het echt zo dat de problematische woningmarkt met een eenmalige aanpassing structureel verbetert kan worden (lijkt me stug).
pi_202552527
De Jonge als speciale coronaminister kan nog wel gewoon, lijkt me?
pi_202555502
twitter

Ik zou dit wel echt in meerdere opzichten een onbegrijpelijke stap vinden.. Zo kort na het aftreden weer in dezelfde functie terugkomen vind ik toch wat vreemd. Een vergelijking met Rutte die hetzelfde doet vind ik geen goede vergelijking omdat hij door middel van verkiezingen toch weer een nieuw mandaat heeft verkregen. Ik zie in Kaag een prima minister van Buitenlandse Zaken ondanks haar aftreden maar dit lijkt me niet handig.

En daarnaast lijkt het me ook voor D66 als partij niet handig als de leider voortdurend in het buitenland zit.
pi_202555521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:22 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Ik zou dit wel echt in meerdere opzichten een onbegrijpelijke stap vinden.. Zo kort na het aftreden weer in dezelfde functie terugkomen vind ik toch wat vreemd. Een vergelijking met Rutte die hetzelfde doet vind ik geen goede vergelijking omdat hij door middel van verkiezingen toch weer een nieuw mandaat heeft verkregen. Ik zie in Kaag een prima minister van Buitenlandse Zaken ondanks haar aftreden maar dit lijkt me niet handig.

En daarnaast lijkt het me ook voor D66 als partij niet handig als de leider voortdurend in het buitenland zit.
Bi-zar. Ronduit bizar.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 december 2021 @ 17:30:10 #94
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202555601
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Bi-zar. Ronduit bizar.
Nee, nieuw leiderschap.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202555606
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 13:08 schreef Raw85 het volgende:
De Jonge als speciale coronaminister kan nog wel gewoon, lijkt me?
Zo speciaal dat hij in een hokje helemaal apart zit? :D
pi_202555621
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, nieuw leiderschap.
Dom dommer domst.
Wij van het nieuwe leiderschap treden af vanwege onze visie op de nieuwe bestuurscultuur. Maar een half jaar later zitten wij van het nieuwe leiderschap weer op post.

En dan ook nog als partijleider op BuZa, wat ook gewoon onhandig is.

Nee, van dat nieuwe leiderschap blijft wel heel weinig over zo.
zie email 27 oktober
pi_202555688
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:32 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dom dommer domst.
Wij van het nieuwe leiderschap treden af vanwege onze visie op de nieuwe bestuurscultuur. Maar een half jaar later zitten wij van het nieuwe leiderschap weer op post.

En dan ook nog als partijleider op BuZa, wat ook gewoon onhandig is.

Nee, van dat nieuwe leiderschap blijft wel heel weinig over zo.
Vanuit de VVD bekeken een prima stap want daarmee ontneem je Kaag, en daarmee D66, de mogelijkheid om Rutte/de VVD aan te vallen.
pi_202555698
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:36 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Vanuit de VVD bekeken een prima stap want daarmee ontneem je Kaag, en daarmee D66, de mogelijkheid om Rutte/de VVD aan te vallen.
Alleen de VVD gat er niet over.
zie email 27 oktober
pi_202555729
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laat ik het dan als volgt zeggen haha:

Vanuit de VVD bekeken een stap van D66 die nogal in het voordeel kan werken van de VVD.
  vrijdag 10 december 2021 @ 17:40:36 #100
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202555751
Ernst Kuipers. Doe maar niet, dankjewel.
  vrijdag 10 december 2021 @ 17:49:14 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202555880
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 11:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat valt te bezien. Die doelgroep heeft bij uitstek belang bij het behouden of uitvergroten van bestaande verschillen.
Met aristocraten behaal je geen 34 zetels. De meeste zijn gewoon Jannen net boven modaal.
  vrijdag 10 december 2021 @ 17:49:18 #102
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202555881
Het gaat hier alleen maar over Kaag. Het was lang wachten op een reactie over Ernst Kuipers. Gaat ie dan ook elke week aanschuiven hier en daar om tegengestelde meningen te verkondigen? Zulk persoon kan echt geen minister worden...
pi_202555909
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Mwah, als ze zich er niet in kunnen vinden kunnen ze nog altijd de stekker eruit trekken. Al zal ze dat waarschijnlijk niet heel erg in dank worden afgenomen, dat dan weer wel.
pi_202555953
twitter

Datgeen wat we allemaal al wisten…
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 10 december 2021 @ 17:56:42 #105
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202555977
quote:
[ twitter ]

Ik dacht dat ze bij D66 wel hadden geleerd van Van Mierlo dat een VP op BuZa niet handig is.

En Kuipers _O- dat is van alle medici in de hele crisis degene met de minste plannen en meeste gelul :') die wil wel heel graag
DeLuna vindt me dik ;(
  vrijdag 10 december 2021 @ 17:56:49 #106
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202555980
Als we toch bezig zijn kan je ook gelijk Yorick of Marino op Digitale Zaken zetten...
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:02:34 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202556062
quote:
[ twitter ]

Ik zou dat wat vreemd vinden. Dan zou ook de Christenunie namelijk zijn stemgedrag ongedaan moeten maken.

Kan natuurlijk dat ze haar oude post op OWS weer oppakt.
pi_202556823
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik zou dat wat vreemd vinden. Dan zou ook de Christenunie namelijk zijn stemgedrag ongedaan moeten maken.
Voor ongeveer de 100e keer: van CU hoefde Kaag niet weg, ze hebben ook tegen de tegelijk ingediende motie van wantrouwen gestemd.

Dat steeds doen alsof CU Kaag heeft weggestemd is wel heel erg framen, jn plaats van de werkelijkheid zien. CU zei nota bene expliciet al voor de stemming dat Kaag niet weg hoefde. Beleid op een specifiek terrein afkeuren is wat anders dan vertrouwen opzeggen. Daar zit dus geen belemmering.

Wel een belemmering is dat ze met een grote mond opstapte. Ik zei toen al: dat doet ze om nadat het onderzoek er is te kunnen zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al heeft genomen. De kamer had dan ook nooit op dat moment moeten debatteren over iets waar nog een onderzoek naar moest komen, dan krijg je dit soort gepruts.
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:07:53 #109
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202556992
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor ongeveer de 100e keer: van CU hoefde Kaag niet weg, ze hebben ook tegen de tegelijk ingediende motie van wantrouwen gestemd.

Dat steeds doen alsof CU Kaag heeft weggestemd is wel heel erg framen, jn plaats van de werkelijkheid zien. CU zei nota bene expliciet al voor de stemming dat Kaag niet weg hoefde. Beleid op een specifiek terrein afkeuren is wat anders dan vertrouwen opzeggen. Daar zit dus geen belemmering.

Wel een belemmering is dat ze met een grote mond opstapte. Ik zei toen al: dat doet ze om nadat het onderzoek er is te kunnen zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al heeft genomen. De kamer had dan ook nooit op dat moment moeten debatteren over iets waar nog een onderzoek naar moest komen, dan krijg je dit soort gepruts.
Oh verrek was het eigenlijk alweer vergeten.

Maargoed, ik zou het Kaag afraden tenzij ze masochiste is.
pi_202562650
VVD heeft de zorg kapot gemaakt.

VVD heeft de woningmarkt kapot gemaakt.

VVD heeft het ondernemersschap kapot gemaakt.

VVD heeft het leven voor de minima, en binnenkort ook voor de middenklasse (let maar op door mee te bewegen in de klimaat en stikstofdiscussie ten faveure van de eigen agenda) kapot gemaakt.

Mark Rutte is de beste diplomaticus die Nederland ooit gehad heeft. _O_ 12 jaar lang heeft hij zijn eigen agenda ten volle benut en berwerkstelligd. VVD stemmers zien geen alternatief. Het is tijd voor geopende ogen. Mark Rutte kan je gewoonweg niet meer geloven. Hij belooft voor de verkiezingen vanalles maar doet nooit wat hij belooft. Niet raar, omdat hij weet dat hij zichzelf kan vrijpleiten omdat hij in een coalitie terecht komt. Duh.

Het is tijd voor de rechten van jou en ik.

Het is tijd voor 'onze' jongeren en hun rechten op werk en woning. Hun rechten op een menswaardig bestaan. En ja, ook hun gepriviligeerde rechten (van oudsher opgebouwd door hun ouders) t.o.v. mensen die hier nieuw komen. En in die laatste categorie moet je ook onderscheid (durven) maken in mensen die ECHT vluchten, of die om economische redenen 'vluchten' of die naar Nederland komen om te werken. Mensen die hier niet aan voldoen met je ook durven uitzetten. Het is niet anders, het gaat om doen. Doe je het niet doe je je eigen bevolking tekort.

Afterall, zijn WIJ, als Nederlanders, toch degene die zeggenschap hebben over dit stukje aarde?

Oh ja, effe om DAT gezeik voor te zijn, ik stem geen FVD of PVV.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_202562684
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 00:54 schreef Montagui het volgende:
VVD heeft de zorg kapot gemaakt.

VVD heeft de woningmarkt kapot gemaakt.

VVD heeft het ondernemersschap kapot gemaakt.

VVD heeft het leven voor de minima, en binnenkort ook voor de middenklasse (let maar op door mee te bewegen in de klimaat en stikstofdiscussie ten faveure van de eigen agenda) kapot gemaakt.

Mark Rutte is de beste diplomaticus die Nederland ooit gehad heeft. _O_ 12 jaar lang heeft hij zijn eigen agenda ten volle benut en berwerkstelligd. VVD stemmers zien geen alternatief. Het is tijd voor geopende ogen. Mark Rutte kan je gewoonweg niet meer geloven. Hij belooft voor de verkiezingen vanalles maar doet nooit wat hij belooft. Niet raar, omdat hij weet dat hij zichzelf kan vrijpleiten omdat hij in een coalitie terecht komt. Duh.

Het is tijd voor de rechten van jou en ik.

Het is tijd voor 'onze' jongeren en hun rechten op werk en woning. Hun rechten op een menswaardig bestaan. En ja, ook hun gepriviligeerde rechten (van oudsher opgebouwd door hun ouders) t.o.v. mensen die hier nieuw komen. En in die laatste categorie moet je ook onderscheid (durven) maken in mensen die ECHT vluchten, of die om economische redenen 'vluchten' of die naar Nederland komen om te werken. Mensen die hier niet aan voldoen met je ook durven uitzetten. Het is niet anders, het gaat om doen. Doe je het niet doe je je eigen bevolking tekort.

Afterall, zijn WIJ, als Nederlanders, toch degene die zeggenschap hebben over dit stukje aarde?

Oh ja, effe om DAT gezeik voor te zijn, ik stem geen FVD of PVV.
Het merendeel van de asielzoekers wordt afgewezen. Slecht 30% wordt als valide beoordeeld, kortom, Nederland doet allang gewoon wat jij wil.
pi_202562715
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 00:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het merendeel van de asielzoekers wordt afgewezen. Slecht 30% wordt als valide beoordeeld, kortom, Nederland doet allang gewoon wat jij wil.
Toch gaat er iets fout.

Er is druk op opvang.

En dat botst met 'opvang' van onze eigen kinderen.

Afwijzen is 1 ding maar wat is het gevolg? Zorgt die afwijzing voor minder druk op de 'opvang'?
pi_202562756
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:04 schreef Montagui het volgende:

[..]
Toch gaat er iets fout.

Er is druk op opvang.

En dat botst met 'opvang' van onze eigen kinderen.

Afwijzen is 1 ding maar wat is het gevolg? Zorgt die afwijzing voor minder druk op de 'opvang'?
Ik snap niet waar je die conclusie vandaan haalt, hoe botst opvang met die van Nederlandse kinderen dan?

Er is enorme druk momenteel vanwege de Afghanistan situatie, dat lijkt mij redelijk evident, ik heb nog nooit gehoord dat NL kinderen niet naar kinderopvang oid kunnen vanwege dat feit.
pi_202562795
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik snap niet waar je die conclusie vandaan haalt, hoe botst opvang met die van Nederlandse kinderen dan?

Er is enorme druk momenteel vanwege de Afghanistan situatie, dat lijkt mij redelijk evident, ik heb nog nooit gehoord dat NL kinderen niet naar kinderopvang oid kunnen vanwege dat feit.
Ik heb het niet over kinderopvang. Ik heb het over 'onze' kinderen van 20 tot 40 die geen eigen huis, geen eigen 'ik', geen eigen thuis kunnen kriigen. En dat komt met name door de keuze van een VVD regering.
pi_202562802
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:19 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik heb het niet over kinderopvang. Ik heb het over 'onze' kinderen van 20 tot 40 die geen eigen huis, geen eigen 'ik', geen eigen thuis kunne kriigen. En dat komt met name door de keuze van een VVD regering.
Dat klopt maar dat heeft verdomd weinig met asielzoekers te maken. En ik maak daarbij de kanttekening dat de VVD nooit alleen geregeerd heeft of alles heeft kunnen bepalen op dat vlak. Ik ben geen VVD stemmer maar er zijn meer partijen verantwoordelijk voor de huidige situatie op oa. de woningmarkt.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2021 01:21:06 ]
pi_202562814
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat klopt maar dat heeft verdomd weinig met asielzoekers te maken.
Verdomd veel. Omdat 'asielzoekers' ook druk uitoefenen op de toewijzing van woningen.
pi_202562827
quote:

[..]
Dat klopt maar dat heeft verdomd weinig met asielzoekers te maken. En ik maak daarbij de kanttekening dat de VVD nooit alleen geregeerd heeft of alles heeft kunnen bepalen op dat vlak. Ik ben geen VVD stemmer maar er zijn meer partijen verantwoordelijk voor de huidige situatie op oa. de woningmarkt.
Deel 2. uiteraard zijn andere partijen ook verantwoordelijk, maar die hebben allemaal gegeten uit het handje van Rutte;.
pi_202562896
quote:

[..]
We hebben in Nederland een drietal hele grote problemen op dit moment. Vier als je er twee uit mekaar trekt.
Een is de hele coronasituatie en de hele economische ellende die daar achter weg komt en gaat komen. Twee is de woningcrisis, wat mij betreft valt stikstof daar onder maar dat zou ook je vierde losse kunnen zijn. En de laatste is een totale vertrouwenscrisis, tussen partijen maar ook tussen bestuur en burger.

En alleen op het eerste punt heb ik nog wel een beetje vertrouwen in dit kabinet. Voor de andere punten geldt wat mij betreft dat de SP gelijk heeft als ze zegt ‘gaan de mensen die het veroorzaakt hebben het oplossen?’. Ik moet zeggen dat ik daar niet in geloof en met de eerste lekjes is dat vertrouwen nog bepaald niet verbeterd. Je ziet her en der wel de wal het schip keren (stikstof!) maar de echt fundamentele veranderingen komen maar niet van de grond. Terwijl die wel noodzakelijk zijn.
zie email 27 oktober
pi_202562927
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
We hebben in Nederland een drietal hele grote problemen op dit moment. Vier als je er twee uit mekaar trekt.
Een is de hele coronasituatie en de hele economische ellende die daar achter weg komt en gaat komen. Twee is de woningcrisis, wat mij betreft valt stikstof daar onder maar dat zou ook je vierde losse kunnen zijn. En de laatste is een totale vertrouwenscrisis, tussen partijen maar ook tussen bestuur en burger.

En alleen op het eerste punt heb ik nog wel een beetje vertrouwen in dit kabinet. Voor de andere punten geldt wat mij betreft dat de SP gelijk heeft als ze zegt ‘gaan de mensen die het veroorzaakt hebben het oplossen?’. Ik moet zeggen dat ik daar niet in geloof en met de eerste lekjes is dat vertrouwen nog bepaald niet verbeterd. Je ziet her en der wel de wal het schip keren (stikstof!) maar de echt fundamentele veranderingen komen maar niet van de grond. Terwijl die wel noodzakelijk zijn.
Buiten corona hangen de andere zaken gewoon met elkaar samen, woning bouw is problematisch niet in de laatste plaats vanwege de gigantische hoeveelheid grond die voor landbouw gebruikt dan wel ingedeeld is wat op zijn beurt weer de uitstootsituatie enorm beinvloed.

Voeg daarbij de enorme stroperigheid als er een bouwproject gestart wordt tegenwoordig, waar wij nu wonen heeft het ruim 10 jaar geduurd van verandering van bestemmingsplan tot bouwgrond voor woningen todat er een paal de grond in ging, onze buurdorpskern, zelfde gemeente, zou 3 geleden 150 nieuwe woningen gebouwd hebben, er staan er welgeteld nul nu. En ik heb het idee dat dit geen uitzonderlijke situatie is. Oh, en is het geen gebrek aan geld bij onze gemeente wat meespeelt, integendeel.
Waar wij voorheen woonden was een grootschalig stedelijk vernieuwingsproject aan de gang waarbij 5000 woningen tegen de vlakte zouden gaan (portiek woningen en flats) en de vrijgekomen ruimte met eengezinswoningen bebouwd zou worden.
In 2008 zijn vrijwel al die oude woningen inderdaad gesloopt maar de eerste nieuwbouw kwam er pas in 2019.

Laten we ook even niet vergeten dat we in 2008 een redelijk serieuze economische crisis hadden en de effecten daarvan werkten flink door en hebben de situatie van nu, goedkoop geld, in de hand gewerkt. Dat goedkope geld heeft ook als consequentie dat beleggers naar vastgoed zijn uitgeweken omdat daar, vanwege de tekorten, nu flink redement te halen is.
Pervers, ironisch, geef het maar een naam maar ondertussen is dat waar we zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2021 01:52:57 ]
pi_202562939
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Buiten corona hangen de andere zaken gewoon met elkaar samen, woning bouw is problematisch niet in de laatste plaats vanwege de gigantische hoeveelheid grond die voor landbouw gebruikt dan wel ingedeeld is wat op zijn beurt weer de uitstootsituatie enorm beinvloed.
Klopt, daarom gooide ik woningcrisis en stikstof ook onder een kopje. Dat hangt inderdaad nauw samen.
quote:
Voeg daarbij de enorme stroperigheid als er een bouwproject gestart wordt tegenwoordig, waar wij nu wonen heeft het ruim 10 jaar geduurd van verandering van bestemmingsplan tot bouwgrond voor woningen todat er een paal de grond in ging, onze buurdorpskern, zelfde gemeente, zou 3 geleden 150 nieuwe woningen gebouwd hebben, er staan er welgeteld nul nu. En ik heb het idee dat dit geen uitzonderlijke situatie is. Oh, en is het geen gebrek aan geld bij onze gemeente wat meespeelt, integendeel.
Waar wij voorheen woonden was een grootschalig stedelijk vernieuwingsproject aan de gang waarbij 5000 woningen tegen de vlakte zouden gaan (portiek woningen en flats) en de vrijgekomen ruimte met eengezinswoningen bebouwd zou worden.
In 2008 zijn vrijwel al die oude woningen inderdaad gesloopt maar de eerste nieuwbouw kwam er pas in 2019.
Zie hier de geweldige effecten van het fenomeen dat decentralisatie heet, iedereen is de baas dus niemand is de baas. En als niemand de baas is is ook niemand afrekenbaar. Onderdeel van die vertrouwenscrisis wat mij betreft, het rijk moet terug de regie nemen en daarbij ook verantwoordelijkheid tonen
quote:
Laten we ook even niet vergeten dat we in 2008 een redelijk serieuze economische crisis hadden en de effecten daarvan werkten flink door en hebben de situatie van nu, goedkoop geld, in de hand gewerkt. Dat goedkope geld heeft ook als consequentie dat beleggers naar vastgoed zijn uitgeweken omdat daar, vanwege de tekorten, nu flink redement te halen is.
Pervers, ironisch, geef het maar een naam maar ondertussen is dat waar we zitten.
Dat is zeker deel van het probleem. Maar daar zijn ook oplossing voor, van relatief eenvoudige als zelfbewoningsplichten bij nieuwbouw tot complexe ingrepen in het fiscale gebeuren. Maar ook daar zie je veel te weinig gebeuren.
zie email 27 oktober
pi_202562966
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 01:23 schreef Montagui het volgende:

[..]
Deel 2. uiteraard zijn andere partijen ook verantwoordelijk, maar die hebben allemaal gegeten uit het handje van Rutte;.
Juist, en die heeft 10 jaar gezeten in Nederland en gaat dat nu weer proberen te doen,, weer ruim 3 jaar waarschijnlijk hetzelfde beleid of geloven we nu dat alles zal veranderen, ik niet in ieder geval, zeker niet met dezelfde partijen als de laatste jaren erbij, van het CDA hoef je niks te verwachten die eten uit zijn hand, D66 zal waarschijnlijk niet teveel durven omdat ze bang zijn voor verkiezingen als de boel klapt, en de CU is ook geen partij waarvan je oorlog kan verwachten.
Ik hoop wel dat het klapt, zodanig dat de VVD erop afgekend kan worden en eindelijk afgestraft kan en zal worden
pi_202563203
pi_202563354
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 07:50 schreef Hanca het volgende:
3 miljard extra naar defensie: https://www.ad.nl/politie(...)n-zicht-br~a93b5c74/
Zonde :{
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_202563370
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:37 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Zonde :{
Ja, zonde dat het een miljard te weinig is, er is structureel 4 miljard nodig.
  zaterdag 11 december 2021 @ 08:42:56 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202563382
Nederland moet gewoon aan de internationale verplichtingen voldoen en anders uit de NAVO stappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202563404
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:42 schreef -XOR- het volgende:
Nederland moet gewoon aan de internationale verplichtingen voldoen en anders uit de NAVO stappen.
Idd, 26e van de 30 is toch echt beschamend:

quote:
Komende kabinetsperiode 4 miljard nodig
Van het bruto binnenlands product (bbp) gaat er nu 1,5% naar Defensie. De komende jaren wordt dat nog minder. Van de 30 NAVO-bondgenoten staat Nederland wat de Defensie-uitgaven betreft in 2024 naar verwachting op plaats 26. Door het gebrek aan financin heeft Defensie over de hele linie problemen: met de IT, de betaling van het personeel, met de gereedstelling van militaire eenheden en met de broodnodige cyberactiviteiten om de verdediging tegen digitale aanvallen op orde te krijgen. Er is dan ook dringend meer geld nodig. Met de komende kabinetsperiode ruim 4 miljard per jaar extra, gaat er 1,8% van het bbp naar Defensie. Daarmee zou Nederland in vergelijking met de NAVO-bondgenoten op het gemiddelde uitkomen. Er is structureel 5 miljard meer nodig om toe te groeien naar de 2% bbp NAVO-norm.
https://www.defensie.nl/a(...)oor-defensie-in-2022
pi_202563484
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:55 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Datgeen wat we allemaal al wisten…
Als ze Kuipers aanrukken dan zal Pitbull Bruls ook wel op komen draven.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_202563486
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat dus. En dat is alleen alnodig om achterstanden weg te werken dus nog geen eigen tankbataljon of extra vliegtuigen.
pi_202563831
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom in godsnaam. Nederland moet dat leger zitten als aflopende zaak, zich niet zo aanstellen en aandringen op een (bescheiden!) Europees leger.

Drie miljard naar defensie 8)7
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_202563840
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 09:06 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Dat dus. En dat is alleen alnodig om achterstanden weg te werken dus nog geen eigen tankbataljon of extra vliegtuigen.
Waar heeft Nederland een tankbataljon of nog meer vliegtuigen voor nodig dan? :')
pi_202564157
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 09:55 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Waarom in godsnaam. Nederland moet dat leger zitten als aflopende zaak, zich niet zo aanstellen en aandringen op een (bescheiden!) Europees leger.

Denk je dat we in zon'n situatie veel goedkoper uit zullen zijn?
pi_202564596
quote:

[..]

Begroting defensie is nu maar 13 miljard, vind je het gek dat het nu niet goed gaat. Maar dan moet je het niet als aflopende zaak beschouwen, maar er wat aan doen. En dan is dit dus een stap in de goede richting, van 13 naar 16 miljard, maar eigenlijk had er nog net die extra schep van 1 of 2 miljard bij gemoeten.

Bij een europees leger zijn we trouwens denk ik een stuk duurder uit en dan gaan onze volksvertegenwoordigers niet eens meer over de inzet van de Nederlandse militairen (al gaat dat nu nog tegen de Nederlandse grondwet in, voorlopig kan dat dus helemaal niet, ook de meeste andere landen hebben zoiets in de grondwet staan).
pi_202571290
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 10:23 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Denk je dat we in zon'n situatie veel goedkoper uit zullen zijn?
Dat ligt eraan: Europa is een wereldmacht, maar dan op economisch en juridisch vlak. Daar is geen leger voor nodig. Je moet helemaal niet mee willen doen in een dergelijke wapenwedloop. Dat komt alleen maar voort uit een kansloze vergelijking met de VS, China en Rusland.

In een ideale situatie zou Europa als geheel wat mij betreft gn leger hebben. Goed, je hebt altijd wel eens gezeik waarbij het leger nodig is, maar da's eigenlijk alleen maar of genie, of specialistisch grensbewakingswerk waar we Frontex voor hebben opgericht.

Een krijgsmacht is zonde van het geld. Wat is het nu totaal? Twaalf miljard? Investeer dat in wetenschap, daar heb je veel meer aan.

En ja, vanuit defensie volgen veel praktische implementaties van high end technologie, en da's precies waar een kleinschalig (!) Europees leger goed voor zou zijn.

Daar staat of valt het mee: als er teveel staten zijn, vaak met overwegend rechtse signatuur, die graag een groot en sterk leger willen, voor (relatief) kansloos machtsvertoon of weet ik veel wat, dan gaat dat fout en wordt het te duur.

Een beperkt, praktisch inzetbaar leger voor kleine operaties en genie is meer dan genoeg. Dat doen we al met specialistische organisaties als Frontex. Als alle lidstaten de helft van hun defensiebudget daaraan spenderen en voor de rest ophouden met die militaire onzin ben je er ook.

De NATO is toch al wel einde oefening. Door Trump te gronde gericht, Biden stelt op buitenlands beleid ernstig teleur. Binnenlands trouwens ook maar soit. En straks na acht jaar afbraak is het met die overmacht ook wel gedaan.

Laten we wel wezen: als Putin volgende week Oekrane binnenvalt doet de NATO ook niks. En verder zal Putin niet gaan, want daar is ook in het binnenland geen draagkracht voor.

Europese landen hebben geen leger nodig: houd op met die eindeloze geldverspilling en doe er wat zinnigs mee.

Drie miljard extra! 8)7 8)7
pi_202571407
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 19:54 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Europese landen hebben geen leger nodig: houd op met die eindeloze geldverspilling en doe er wat zinnigs mee.

Drie miljard extra! 8)7 8)7
Jij hebt wel een heel erg ouderwets beeld van een leger.

Allereerst is een heel belangrijk deel van het leger nu met cyberaanvallen bezig. En dat is hl, hl hard nodig. Daar moet echt veel meer geld heen.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/cyber-security

En als een onderdeel van een leger op een missie gaat, is dat vaak zoiets als het patrouilleren voor de kust van Somali om onze schepen te beschermen tegen piraterij. Niks geen genie of frontex, gewoon mariniers.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/missie-in-somalie

Verder vind ik het ook onze plicht om mee te doen aan vredesmissies zoals in Mali.

Defensie is juist nu extreem hard nodig.
  zaterdag 11 december 2021 @ 20:09:32 #135
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_202571476
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 20:02 schreef Hanca het volgende:
Verder vind ik het ook onze plicht om mee te doen aan vredesmissies zoals in Mali.

Nog steeds geloven in vredesmissies.
Over ouderwets gesproken.
pi_202572311
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 20:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij hebt wel een heel erg ouderwets beeld van een leger.

Allereerst is een heel belangrijk deel van het leger nu met cyberaanvallen bezig. En dat is hl, hl hard nodig. Daar moet echt veel meer geld heen.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/cyber-security

En als een onderdeel van een leger op een missie gaat, is dat vaak zoiets als het patrouilleren voor de kust van Somali om onze schepen te beschermen tegen piraterij. Niks geen genie of frontex, gewoon mariniers.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/missie-in-somalie

Defensie is juist nu extreem hard nodig.
Precies, en daardoor kun je prima in Europees verband specialistische organisaties opzetten. Men schrijft hier over tankbataljons: wat een enorme verspilling.

Dat is juist geen ouderwets beeld van een leger. Ouderwets is dat je denkt als postzegelland daadwerkelijk een leger nodig denkt te hebben.
pi_202573127
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 december 2021 20:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nog steeds geloven in vredesmissies.
Over ouderwets gesproken.
Zoals die in Mali, waar ze terroristische groepen tegenhouden voor het vormen van een basis of voor het stoppen van een burgeroorlog: zeer zeker. Daarvoor is het ook gewoon effectief. Een dictator verjagen als vredesmissie werkt idd minder goed.
pi_202574127
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zoals die in Mali, waar ze terroristische groepen tegenhouden voor het vormen van een basis of voor het stoppen van een burgeroorlog: zeer zeker. Daarvoor is het ook gewoon effectief. Een dictator verjagen als vredesmissie werkt idd minder goed.
Maar is het voor dat handjevol vredesmissies wat Europese landen hebben lopen nou werkelijk nodig dat elke individuele lidstaat een eigen legertje heeft?
  zaterdag 11 december 2021 @ 22:41:19 #139
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202574166
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Maar is het voor dat handjevol vredesmissies wat Europese landen hebben lopen nou werkelijk nodig dat elke individuele lidstaat een eigen legertje heeft?
Een eigen leger met slagkracht is wel handig om assertief te kunnen optreden in diplomatiek nabijgelegen landen. De EU kan nogal traag zijn.
pi_202574233
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 21:00 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Precies, en daardoor kun je prima in Europees verband specialistische organisaties opzetten. Men schrijft hier over tankbataljons: wat een enorme verspilling.

Dat is juist geen ouderwets beeld van een leger. Ouderwets is dat je denkt als postzegelland daadwerkelijk een leger nodig denkt te hebben.
Afghanistan nu al vergeten? Natuurlijk hebben we als Nederland geen enorme krijgsmacht nodig, maar wel meer dan nu. Als het er op aan komt moet je er gewoon staan en bij zijn.
zie email 27 oktober
pi_202574326
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:41 schreef VoMy het volgende:

[..]
Een eigen leger met slagkracht is wel handig om assertief te kunnen optreden in diplomatiek nabijgelegen landen. De EU kan nogal traag zijn.
Dat sowieso. Bovendien, in de huidige staat van de EU, wie krijgt er dan het oppergezag over dat leger? Gaat de commissie dat doen, dan wordt de democratische besluitvorming wel heel ver op afstand gezet. Dat lijkt me niet goed. Als je het bij de regeringsleiders laat krijg je een hoop politiek gedoe. Werkt ook niet.

En nog los daar van, wat doe je als er n een EU lidstaat een beroep op het leger gedaan moet worden voor ordehandhaving, zoals bij de avondklokrellen bijna het geval was. Komt de EU het dan oplossen? Geert en Thierry staan alvast te juichen. Dat is een PR-nachtmerrie van jewelste, kan echt niet. Dus zelfs als je een EU-leger optuigt zul je waarschijnlijk nog een eigen legertje (of hele zware politieeenheid) moeten hebben…
zie email 27 oktober
pi_202575725
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Afghanistan nu al vergeten? Natuurlijk hebben we als Nederland geen enorme krijgsmacht nodig, maar wel meer dan nu. Als het er op aan komt moet je er gewoon staan en bij zijn.
Als Europa geen actieve strijdkrachten had gehad, was het hele Afghanistan probleem in ieder geval al een heel stuk kleiner geweest dan nu. En als men die oliedomme inval achterwege had gelaten dan was er met een beetje geluk nu ook veel minder budget nodig voor de NATO
pi_202575736
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat sowieso. Bovendien, in de huidige staat van de EU, wie krijgt er dan het oppergezag over dat leger? Gaat de commissie dat doen, dan wordt de democratische besluitvorming wel heel ver op afstand gezet. Dat lijkt me niet goed. Als je het bij de regeringsleiders laat krijg je een hoop politiek gedoe. Werkt ook niet.

En nog los daar van, wat doe je als er n een EU lidstaat een beroep op het leger gedaan moet worden voor ordehandhaving, zoals bij de avondklokrellen bijna het geval was. Komt de EU het dan oplossen? Geert en Thierry staan alvast te juichen. Dat is een PR-nachtmerrie van jewelste, kan echt niet. Dus zelfs als je een EU-leger optuigt zul je waarschijnlijk nog een eigen legertje (of hele zware politieeenheid) moeten hebben…
Precies ja, een legertje. Een kleintje. Dus niet een van twaalf (?) miljard per jaar.

Investeer dat geld in onafhankelijke wetenschap en universiteiten.

Dat het leger bijna heeft ingegrepen is echt onzin :') alleen Geert wilde dat.
pi_202575763
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 00:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Als Europa geen actieve strijdkrachten had gehad, was het hele Afghanistan probleem in ieder geval al een heel stuk kleiner geweest dan nu. En als men die oliedomme inval achterwege had gelaten dan was er met een beetje geluk nu ook veel minder budget nodig voor de NATO
Afghanistan is geen Irak h? Vanuit daar werden aanslagen gepleegd met duizenden doden als gevolg… Totaal geen bedreiging voor onze veiligheid inderdaad. Moeten we niets aan doen.
zie email 27 oktober
pi_202575775
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 00:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Precies ja, een legertje. Een kleintje. Dus niet een van twaalf (?) miljard per jaar.

Allebei kan ook. 12 miljard voor Defensie is wat veel, lijkt mij, maar de huidige budgettering is gewoon dik onvoldoende mede omdat de Nederlandse politiek mee wil blijven doen met vredes/interventie missies in de wereld.

Het huidige Defensie budget is rond de 1.4% van bbp, dat zou 2% moeten zijn, ruwweg zou Defensie er dus zo'n klein 2 miljard bij moeten krijgen. Dat lijkt mij redelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2021 00:32:58 ]
pi_202575797
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 00:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Afghanistan is geen Irak h? Vanuit daar werden aanslagen gepleegd met duizenden doden als gevolg… Totaal geen bedreiging voor onze veiligheid inderdaad. Moeten we niets aan doen.
Jazeker, maar niet met een militaire inval. De VS is niet de eerste die dat heeft geprobeerd en Europese landen hebben niet voor niets gezegd van doe nou niet, dat gaat fout. En warempel: het is gigantisch fout gegaan en er is geen enkel zicht op verbetering.

Noem n recent geopolitiek conflict wat door het inzetten van strijdkrachten op een wenselijke manier is afgerond.

Je hebt defensie alleen nodig voor specialistische ingrepen, het vaakst nog bij rampen eigenlijk.
pi_202575803
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 00:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat het leger bijna heeft ingegrepen is echt onzin :') alleen Geert wilde dat.
Alleen Geert wilde dat, maar de politie heeft ook herhaaldelijk laten weten helemaal aan de grens van haar capaciteit te zitten. Maar goed, dan nemen we de boerenprotesten waar het leger met grote vrachtwagens wegen afzette… Doet aan het punt niet af namelijk.
zie email 27 oktober
pi_202575816
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 00:31 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Jazeker, maar niet met een militaire inval. De VS is niet de eerste die dat heeft geprobeerd en Europese landen hebben niet voor niets gezegd van doe nou niet, dat gaat fout. En warempel: het is gigantisch fout gegaan en er is geen enkel zicht op verbetering.

Noem n recent geopolitiek conflict wat door het inzetten van strijdkrachten op een wenselijke manier is afgerond.
Wat stel jij voor dan? Eens gaan praten met die lui ‘wilt u alsjeblieft geen aanslagen meer plegen?’

De strijd tegen IS was toch best succesvol, Khadaffi was vrij snel weg, bij Somali kun je tegenwoordig een stuk veiliger varen… Voorbeelden te over.
zie email 27 oktober
pi_202575832
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 00:31 schreef BlackLining het volgende:
Je hebt defensie alleen nodig voor specialistische ingrepen, het vaakst nog bij rampen eigenlijk.
Bullshit, defensie is niet nodig mdat we defensie hebben.
zie email 27 oktober
pi_202575835
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 00:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat stel jij voor dan? Eens gaan praten met die lui ‘wilt u alsjeblieft geen aanslagen meer plegen?’

De strijd tegen IS was toch best succesvol, Khadaffi was vrij snel weg, bij Somali kun je tegenwoordig een stuk veiliger varen… Voorbeelden te over.
Al Queda was al irrelevant in Afghanistan voordat er ook maar een NL soldaat voet zette aldaar. Afghanistan was puur symbool politiek om de Amerikanen te steunen in hun War on Terror, nota bene de eerste en enige keer dat de NAVO artikel 5 inriep.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2021 00:36:29 ]
  zondag 12 december 2021 @ 05:51:26 #151
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_202576597
De grootste politieke leugen van de 21ste eeuw is toch wel dat D66 zichzelf de onderwijspartij noemt. Ook aan het komende kabinet zal D66 helaas deelnemen en daarom heb ik nu al erg te doen met de leraren en leerlingen. En ontzettend wrang daarbij is natuurlijk dat die hardnekkige kansenongelijkheid nog jaren zal door etteren.
twitter
pi_202576700
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 05:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De grootste politieke leugen van de 21ste eeuw is toch wel dat D66 zichzelf de onderwijspartij noemt. Ook aan het komende kabinet zal D66 helaas deelnemen en daarom heb ik nu al erg te doen met de leraren en leerlingen.
Volgens de laatste geruchten verdwijnt het leenstelsel, komt er een basisbeurs, gaan leraren in het basisonderwijs fors meer verdienen (terwijl die al een zeer goed salaris hadden) en worden er nog meer miljarden in onderwijs gestoken doordat de gelden voor corona-achterstanden toch permanent worden. Medelijden lijkt dus niet erg op zijn plek.
  zondag 12 december 2021 @ 07:47:17 #153
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_202576745
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 07:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens de laatste geruchten verdwijnt het leenstelsel, komt er een basisbeurs, gaan leraren in het basisonderwijs fors meer verdienen (terwijl die al een zeer goed salaris hadden) en worden er nog meer miljarden in onderwijs gestoken doordat de gelden voor corona-achterstanden toch permanent worden. Medelijden lijkt dus niet erg op zijn plek.
Dat zijn niet meer dan de noodzakelijke reparatiewerkzaamheden zodat het onderwijs in dit land niet door de ondergrens zakt en dus nog enigszins schappelijk kan blijven. Voor de grote stap voorwaarts is dit natuurlijk ruim onvoldoende.
pi_202576763
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 07:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Dat zijn niet meer dan de noodzakelijke reparatiewerkzaamheden zodat het onderwijs in dit land niet door de ondergrens zakt en dus nog enigszins schappelijk kan blijven. Voor de grote stap voorwaarts is dit natuurlijk ruim onvoldoende.
Onderwijs krijgt komend jaar al 44 miljard:

In 2018 was dat nog 36 miljard:

Volgens alle geruchten komen er dus vanaf 2023 nog miljarden bij. Als je in 5 jaar meer dan 10 miljard extra krijgt en het toch nog niet goed kan regelen, zou er ook (of eigenlijk vooral) eens moeten worden gekeken hoe de onderwijsbestuurders dan hun geld uitgeven. Als je van 36 naar minstens 46 miljard gaat, is dat natuurlijk financieel wel een grote sprong voorwaarts. Als het onderwijs zelf die sprong dan niet kan maken, ligt dat waarschijnlijk niet aan het geld maar aan andere zaken.
  zondag 12 december 2021 @ 08:09:58 #155
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202576803
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 07:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Inderdaad. Zeker basisonderwijs gaat richting een crisis waar dit soort lapmiddelen vrees ik te laat gaan komen.

Zie de bui alweer hangen met priv onderwijs. Ben ik straks net van die belachelijk hoge opvangplaatsen af..
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 12 december 2021 @ 08:21:55 #156
346939 Janneke141
pi_202576851
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 07:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onderwijs krijgt komend jaar al 44 miljard:
[ afbeelding ]

In 2018 was dat nog 36 miljard:
[ afbeelding ]

Volgens alle geruchten komen er dus vanaf 2023 nog miljarden bij. Als je in 5 jaar meer dan 10 miljard extra krijgt en het toch nog niet goed kan regelen, zou er ook (of eigenlijk vooral) eens moeten worden gekeken hoe de onderwijsbestuurders dan hun geld uitgeven. Als je van 36 naar minstens 46 miljard gaat, is dat natuurlijk financieel wel een grote sprong voorwaarts. Als het onderwijs zelf die sprong dan niet kan maken, ligt dat waarschijnlijk niet aan het geld maar aan andere zaken.
Je moet niet de begrotingen van 'het onderwijs' en het hele ministerie door elkaar gebruiken, daar wordt het niet overzichtelijker van. En als je jarenlang te weinig geld in een bepaald orgaan hebt gestoken, dan is het ook niet vreemd dat het bedrag nu fors omhoog gaat.

Maar los daarvan, je hebt wel gelijk dat de manier waarop je je geld uitgeeft minstens zo belangrijk is als het bedrag zelf. Ik ben nooit een groot pleitbezorger geweest van 'we moeten meer geld' zo lang er kapitalen worden verspild in schimmige lagen als koepelbesturen, samenwerkingsverbanden, de meest uiteenlopende commercile adviesbureaus en boek- en softwareverkopers. Al die ongein is gefaciliteerd door het gevoerde beleid en is door de belangrijkste stakeholders (leerlingen, ouders, personeel in het primaire proces) nauwelijks te keren. Ga daar eerst maar eens wat aan doen. Kunnen we daarna altijd nog zien of er geld te weinig is.
pi_202576889
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 08:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je moet niet de begrotingen van 'het onderwijs' en het hele ministerie door elkaar gebruiken, daar wordt het niet overzichtelijker van. En als je jarenlang te weinig geld in een bepaald orgaan hebt gestoken, dan is het ook niet vreemd dat het bedrag nu fors omhoog gaat.

Maar los daarvan, je hebt wel gelijk dat de manier waarop je je geld uitgeeft minstens zo belangrijk is als het bedrag zelf. Ik ben nooit een groot pleitbezorger geweest van 'we moeten meer geld' zo lang er kapitalen worden verspild in schimmige lagen als koepelbesturen, samenwerkingsverbanden, de meest uiteenlopende commercile adviesbureaus en boek- en softwareverkopers. Al die ongein is gefaciliteerd door het gevoerde beleid en is door de belangrijkste stakeholders (leerlingen, ouders, personeel in het primaire proces) nauwelijks te keren. Ga daar eerst maar eens wat aan doen. Kunnen we daarna altijd nog zien of er geld te weinig is.
Inderdaad is zowel die 36 miljard als die 44 miljard voor compleet OCW, daar gaat een klein deel van af voor cultuur en wetenschap. Maar het overgrote deel van de stijging zit echt wel in onderwijs.

En als je dan in 5 jaar er (op de hele begroting) meer dan 25% bij krijgt, dan is dat een enorme groei. Net als bij zorg moet er natuurlijk ook bij onderwijs wel worden voorkomen dat het onbetaalbaar gaat worden. Let wel: ik vind de huidige stijging terecht, maar meer stijging van geld voor het pure onderwijs zou toch echt uit de begroting zelf moeten komen. Voor die extra miljarden die er nu in gaan zou het namelijk gewoon moeten kunnen, die sprong voorwaarts.

Als dat niet lukt, is het niet handig er nog meer miljarden in te gooien in de hoop dat er wat blijft plakken, maar moet er nu eens goed duidelijk zijn waar dat geld heen gaat. Als je met 25% meer budget geen verbetering ziet, dan ligt dat aan de manier van besteden en niet aan het budget. Dan is die 25% dus niet naar de goede plekken gegaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 12-12-2021 08:37:03 ]
  zondag 12 december 2021 @ 08:37:08 #158
346939 Janneke141
pi_202576907
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 08:31 schreef Hanca het volgende:
Inderdaad is zowel die 36 miljard als die 44 miljard idd voor compleet OCW, daar gaat een klein deel van af voor cultuur en wetenschap. Maar het overgrote deel van de stijging zit echt wel in onderwijs.
Nee dus, op de plek van de 36 moet 38,9 staan. Kijk eerst even in je eigen schema's voordat je ze post, In plaats van de stijging van 8 miljard die je suggereert zijn het er in werkelijkheid 5 en ten opzichte van 2019 (toch al weer 3 begrotingsjaren geleden!) zelfs maar 2. Nog steeds genoeg, daar gaat het niet om, maar laten we het wel zuiver houden.

quote:
Als dat niet lukt, is het niet handig er nog meer miljarden in te gooien in de hoop dat er wat blijft plakken, maar moet er nu eens goed duidelijk zijn waar dat geld heen gaat. Als je met 25% meer budget geen verbetering ziet, dan ligt dat aan de manier van besteden en niet aan het budget. Dan is die 25% dus niet naar de goede plekken gegaan.
Mee eens.
pi_202576917
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 08:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee dus, op de plek van de 36 moet 38,9 staan. Kijk eerst even in je eigen schema's voordat je ze post, In plaats van de stijging van 8 miljard die je suggereert zijn het er in werkelijkheid 5 en ten opzichte van 2019 (toch al weer 3 begrotingsjaren geleden!) zelfs maar 2. Nog steeds genoeg, daar gaat het niet om, maar laten we het wel zuiver houden.
Excuus, ik heb idd het kleiner geschreven totaalbedrag over het hoofd gezien. Fout van mij. Dat overzichtelijke plaatje van 2018-2019 kon ik helaas voor 2021-2022 niet vinden.
pi_202577533
quote:

[..]

Zodra Defensie in Europees verband georganiseerd gaan worden, gaan we er enkel meer aan uitgeven. Frankrijk en Duitsland zijn fors aan het investeren, waarbij Duitsland nu ook de intentie heeft uitgesproken om richting de 2% te gaan. Het Duitse budget is alleen dit jaar al bijna 7,5 miljard gestegen, een plus van bijna 15%.

Nederland is een van de weinige achterblijvers binnen zowel de NAVO als de EU.
pi_202577888
Het woordje 'hervormingen' valt totaal niet meer.

Alleen maar geld, geld en nog meer geld. We gaan deze periode van gekte flink bekopen straks.
pi_202578565
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 10:40 schreef Confetti het volgende:

Alleen maar geld, geld en nog meer geld. We gaan deze periode van gekte flink bekopen straks.
Hervormingen en bezuinigingen lekken meestal niet echt uit. Partijen lekken waar ze blij mee zijn. Maar er werd toch al gelekt dat ze de stijgende zorgkosten een halt willen toeroepen (alleen nog niet hoe), als dat zou lukken zou dat een mooie stap zijn.
pi_202579006
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 10:40 schreef Confetti het volgende:

Wat wil je hervormen?
pi_202579436
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat wil je hervormen?
De huizen-vermogensongelijkheid lijkt mij een goed begin. Of de schijn ZZP'ers, scheve verhoudingen in belastingdruk eenverdieners (die worden echt verkracht op dit moment).

Dingen beter doen in plaats van alleen maar 'X miljard naar Y' lijkt mij beter. Het gemak waarmee ze alles wat zogenaamd 'eenmalig en incidenteel' financieren is echt zorgwekkend. Alle remmen zijn los.
pi_202598391
twitter
*O*
  maandag 13 december 2021 @ 13:31:17 #166
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202598400
Hopelijk nog een debat 17 december, daarna kerstreces.
pi_202598751
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:31 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hopelijk nog een debat 17 december, daarna kerstreces.
Ja, de 16e staat het coronadebat. Maar als het kabinet nu besluit de maatregelen alleen te verlengen en niks aan te passen, hoeft dat debat toch geen uren te duren? Dan zou het misschien de 16e nog kunnen.
  maandag 13 december 2021 @ 14:02:57 #168
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202598833
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de 16e staat het coronadebat. Maar als het kabinet nu besluit de maatregelen alleen te verlengen en niks aan te passen, hoeft dat debat toch geen uren te duren? Dan zou het misschien de 16e nog kunnen.
Zo'n coalitieakkoord moeten ze ook nog doorlezen. Hoe dik zal het zijn? En wellicht nog vastgeroest in oude bestuurscultuur met nog wat extra informatie toesturen vlak voor debat ;(
pi_202598866
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:02 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zo'n coalitieakkoord moeten ze ook nog doorlezen. Hoe dik zal het zijn? En wellicht nog vastgeroest in oude bestuurscultuur met nog wat extra informatie toesturen vlak voor debat ;(
Daar heb je een punt, ze moeten wel de tijd krijgen om te lezen.
  maandag 13 december 2021 @ 14:14:55 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202599026
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 05:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De grootste politieke leugen van de 21ste eeuw is toch wel dat D66 zichzelf de onderwijspartij noemt. Ook aan het komende kabinet zal D66 helaas deelnemen en daarom heb ik nu al erg te doen met de leraren en leerlingen. En ontzettend wrang daarbij is natuurlijk dat die hardnekkige kansenongelijkheid nog jaren zal door etteren.
[ twitter ]
Gezien de betweterige SP altijd zijn snor drukt bij formaties zullen ze het inderdaad met de andere partijen moeten doen.
  maandag 13 december 2021 @ 14:40:30 #171
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202599488
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hohoho, er moeten nog goedkope moties worden ingediend en er moet ook nog gescoord worden voor op twitter.
pi_202599726
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 14:40 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hohoho, er moeten nog goedkope moties worden ingediend en er moet ook nog gescoord worden voor op twitter.
En al die eenpersoonsfracties die nog even moeten komen laten zien hoe belachelijk het allemaal wel niet is.

En voor lieden als Van de Plas, Simons en Van Haga is het al helemaal feest: die kunnen nu vast gaan schrijven. Die zijn toch tegen want "de ouwe elite" naait respectievelijk zwarten, boeren en huisjesmelkers ;(
pi_202600401
Zeer benieuwd of de informateurs zich aan de opdracht van de Kamer hebben gehouden. We gaan het woensdag meemaken.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2021 15:27:59 ]
pi_202600432
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 15:27 schreef DarkwingDuck het volgende:
Zeer benieuwd of de informateurs zich aan de opdracht van de Kamer hebben gehouden. We gaan het woensdag meemaken.
Hoe luidde de opdracht ook alweer precies? Heb t niet scherp
pi_202600558
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:30 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik denk dat DarkwingDuck doelt op het dunne regeerakkoord.

Maar dit was de letterlijke opdracht:

quote:
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat informateur Remkes verslag heeft uitgebracht; constaterende dat de informateur in dat verslag concludeert tot het onderzoeken van de mogelijkheid van een kabinet van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, daarbij in acht nemend de genoemde overwegingen over constructieve betrokkenheid en vruchtbare samenwerking met andere fracties; wijst op grond van artikel 11.1 van het Reglement van Orde de heer Remkes en de heer Koolmees aan als informateurs met als opdracht uitvoering te geven aan het advies van informateur Remkes, en gaat over tot de orde van de dag.
En dit was het advies van Remkes:

quote:
Op grond van het voorgaande adviseer ik u, met instemming van de voorzitters van de fracties van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, om in het debat op basis van artikel 11.2 van het reglement van orde de aanwijzing te bespreken van een informateur of twee informateurs op een voorstel daartoe van of namens de voorzitters van de vier genoemde fracties. Deze informateur of informateurs zou respectievelijk zouden als opdracht kunnen krijgen om, met inachtneming van dit verslag, de mogelijkheid te onderzoeken van een kabinet uit VVD, D66, CDA en ChristenUnie, met de aantekening dat de fracties van de PvdA, GroenLinks, Volt, SGP en fractie den Haan desgewenst tijdens de startfase van de coalitieonderhandelingen in de gelegenheid worden gesteld tot constructieve betrokkenheid bij a) de ontwikkeling van het financieel/fiscale kader en de bestuurscultuur/omgangsvormen die vervolgens de grondslag vormen van het regeerakkoord, b) thema’s of onderdelen van het regeerprogramma en c) de samenstelling van het kabinet door het leveren van bewindspersonen in een latere fase. Verder zal door de informateur(s) worden onderzocht of het beoogde kabinet ook kan rekenen op constructieve en vruchtbare samenwerking met andere fracties.
Daar staat niet echt in dat het een dun akkoord moet zijn.
pi_202600621
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat DarkwingDuck doelt op het dunne regeerakkoord.

Maar dit was de letterlijke opdracht:
[..]
En dit was het advies van Remkes:
[..]
Daar staat niet echt in dat het een dun akkoord moet zijn.
Volgens mij is het idee van een akkoord op hoofdlijnen al van tafel en komt er gewoon vrij compleet regeerakkoord, maar dan wel ‘dunner’ dan anders. Wat vermoed ik gewoon neerkomt op wat beknopter beschreven :D
pi_202600666
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:42 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Volgens mij is het idee van een akkoord op hoofdlijnen al van tafel en komt er gewoon vrij compleet regeerakkoord, maar dan wel ‘dunner’ dan anders. Wat vermoed ik gewoon neerkomt op wat beknopter beschreven :D
Ja, een akkoord op hoofdlijnen zou ook gewoon heel slecht uit kunnen pakken. Van Agt II viel al bijna in de eerste week doordat ze dat ook hadden gedaan en het niet eens werden over de invulling (uiteindelijk hielden ze het door die beroerde start net een half jaar vol). Ik vind het eigenlijk ook wel goed dat de gekozen politici niet alleen inspraak hebben in het 'wat', maar ook in het 'hoe'.
pi_202600678
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:30 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Een niet dichtgetimmerd regeerakkoord met ruimte voor betrokkenheid en ruimte voor samenwerking met de oppositie. Men had het volgens mij zelfs over ministers van niet regeringspartijen.

We gaan het woensdag meemaken of er daadwerkelijk een slag wordt geslagen met de nieuwe bestuurscultuur.
pi_202600686
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Een niet dichtgetimmerd regeerakkoord met ruimte voor betrokkenheid en ruimte voor samenwerking met de oppositie. Men had het volgens mij zelfs over ministers van niet regeringspartijen.
Dat stond niet in de opdracht, er werd alleen gefilosofeerd of dat een optie was, met name door Remkes.
pi_202600734
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat stond niet in de opdracht, er werd alleen gefilosofeerd of dat een optie was, met name door Remkes.
Dat stond idd niet in de opdracht. Die opdracht heb je zojuist zelf geciteerd en we kunnen allemaal lezen. Wel is het besproken als optie.
pi_202600759
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat stond idd niet in de opdracht. Die opdracht heb je zojuist zelf geciteerd en we kunnen allemaal lezen. Wel is het besproken als optie.
Ja, maar niet aan zo'n gefilosofeerde optie voldoen is nog niet het 'niet voldoen aan de opdracht', wat jij suggereerde.

Zelfs al brengen ze een 25 delige encyclopedie uit als regeerakkoord, dan voldoet dat nog steeds aan de opdracht.
pi_202600771
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

We gaan het woensdag meemaken of er daadwerkelijk een slag wordt geslagen met de nieuwe bestuurscultuur.
Dat zou wel een ideale situatie zijn inderdaad. Maar tegelijkertijd vraag ik me af welke oppositiepartijen daadwerkelijk interesse hebben om een bijdrage te leveren. GL/PvdA zullen hun huid duur proberen te verkopen maar daar valt nog wel wat mee af te spreken, denk ik. Maar verder zie ik weinig mogelijkheden. Misschien Volt.

En voor ministers van oppositiepartijen is bij de oppositiepartijen ook weinig enthousiasme volgens mij.
pi_202600807
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar niet aan zo'n gefilosofeerde optie voldoen is nog niet het 'niet voldoen aan de opdracht', wat jij suggereerde.
Ik gaf enkel aan dat het besproken was en dus een richting zou kunnen zijn. Wat ik daarvoor zei was onderdeel van de opdracht. En we gaan zien of daar ook maar iets van terechtkomt. Ik verwacht er helemaal niets van. Als ze enige aandrang hadden voor daadwerkelijke bestuurlijke vernieuwing was dat het afgelopen half jaar al wel een keer boven komen drijven.
pi_202600942
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 15:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik gaf enkel aan dat het besproken was en dus een richting zou kunnen zijn. Wat ik daarvoor zei was onderdeel van de opdracht. En we gaan zien of daar ook maar iets van terechtkomt. Ik verwacht er helemaal niets van. Als ze enige aandrang hadden voor daadwerkelijke bestuurlijke vernieuwing was dat het afgelopen half jaar al wel een keer boven komen drijven.
De enige opdracht was 'vorm een coalitie met VVD/D66/CDA/CU en praat met de andere constructieve partijen'. Dat er aan die opdracht is voldaan is al gewoon zeker, dat hoef je niet meer af te wachten.
  maandag 13 december 2021 @ 16:10:25 #185
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202601015
twitter
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202601018
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
De enige opdracht was 'vorm een coalitie met VVD/D66/CDA/CU en praat met de andere constructieve partijen'.
Je hebt de opdracht nog geen uur geleden geciteerd en weet zelf dat die dus niet zo plat was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2021 16:10:58 ]
pi_202601305
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 16:10 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Mijn reactie past meer in een of ander RTL Boulevard-topic maar ik had niet verwacht dat Carola Schouten zou roken :D Van best wat politici heb ik foto's voorbij zien komen met een stiekem sigaretje maar van Schouten nog niet eerder.

Edit: en aan de deuropening daar links maak ik op dat de taart al op tafel staat, mooi!
  maandag 13 december 2021 @ 16:33:54 #188
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202601480
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:24 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Mijn reactie past meer in een of ander RTL Boulevard-topic maar ik had niet verwacht dat Carola Schouten zou roken :D Van best wat politici heb ik foto's voorbij zien komen met een stiekem sigaretje maar van Schouten nog niet eerder.

Edit: en aan de deuropening daar links maak ik op dat de taart al op tafel staat, mooi!
Dat pleit inderdaad wel voor haar, al had ik Schouten altijd al wel ingeschat als vrouw van zinnelijkheid, vleselijke lusten en aardse begeerten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 13 december 2021 @ 16:34:32 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202601489
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 15:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zelfs al brengen ze een 25 delige encyclopedie uit als regeerakkoord, dan voldoet dat nog steeds aan de opdracht.
Bovendien wat is precies een dun regeerakkoord. Daar is helemaal geen norm op verzonnen door iemand.
  maandag 13 december 2021 @ 16:36:55 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202601534
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bovendien wat is precies een dun regeerakkoord. Daar is helemaal geen norm op verzonnen door iemand.
Hoi allen,

Komende vier jaar regeer ik per decreet.

Groetjes,
Mark
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202601651
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:24 schreef Raw85 het volgende:

[..]

Schouten en Koolmees zijn al heel lang een soort 'rookmaatjes', ook toen ze samen in de commissie financin zaten. Was toch wel bekend.

Maar laat Blokhuis idd deze foto maar niet zien...
pi_202601679
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 16:10 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je hebt de opdracht nog geen uur geleden geciteerd en weet zelf dat die dus niet zo plat was.
Wat staat er dan meer in dan een akkoord zoeken met die 4 partijen en wat praten met de constructieve oppositie, waar gewoon aan is voldaan?

Meer staat er niet en is alleen invulling door gefilosofeer of wensdenken er buitenom.
pi_202601727
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hoi allen,

Komende vier jaar regeer ik per decreet.

Groetjes,
Mark

Ik vind dit soort aantijgingen ten opzichte van Rutte toch wel zo onzinnig. Je kan het inhoudelijk 100% oneens zijn met hem, maar ik heb in al die jaren weinig negatiefs gehoord van andere partijen over de samenwerking met Rutte. Ook de PvdA-hoofdrolspelers van Rutte II, waarvan je misschien zou denken dat ze hem niet mogen, zijn zonder uitzondering te spreken over hem als persoon. Dus het slaat nergens op dat Rutte ineens zou regeren per decreet en bovendien doe je daarmee de andere partijen echt tekort.
pi_202601747
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat staat er dan meer in dan een akkoord zoeken met die 4 partijen en wat praten met de constructieve oppositie, waar gewoon aan is voldaan?

Leg jouw zin naast de door jezelf eerder geciteerde opdracht en je weet het.
  maandag 13 december 2021 @ 16:48:53 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202601748
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:47 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik vind dit soort aantijgingen ten opzichte van Rutte toch wel zo onzinnig. Je kan het inhoudelijk 100% oneens zijn met hem, maar ik heb in al die jaren weinig negatiefs gehoord van andere partijen over de samenwerking met Rutte. Ook de PvdA-hoofdrolspelers van Rutte II, waarvan je misschien zou denken dat ze hem niet mogen, zijn zonder uitzondering te spreken over hem als persoon. Dus het slaat nergens op dat Rutte ineens zou regeren per decreet en bovendien doe je daarmee de andere partijen echt tekort.
Hoezeer ik natuurlijk geen fan ben van wat hij de afgelopen jaren heeft uitgevreten, dit was een grapje over een dun regeerakkoord, geen aantijging jegens Rutte.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202601826
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hoezeer ik natuurlijk geen fan ben van wat hij de afgelopen jaren heeft uitgevreten, dit was een grapje over een dun regeerakkoord, geen aantijging jegens Rutte.
Haha oii shit dat ging echt volledig langs me heen
pi_202601891
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2021 16:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Leg jouw zin naast de door jezelf eerder geciteerde opdracht en je weet het.
Daar staat letterlijk wat ik zeg: formeren met de 4 partijen en aan het begin praten met de constructieve oppositie (waarvan gewoon bekend is dat dat is gebeurd). Meer valt er echt niet van te maken. Zo simpel was die opdracht gewoon.
pi_202602074
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 16:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar staat letterlijk wat ik zeg: formeren met de 4 partijen en aan het begin praten met de constructieve oppositie (waarvan gewoon bekend is dat dat is gebeurd). Meer valt er echt niet van te maken. Zo simpel was die opdracht gewoon.
Als het zo simpel was dan hadden ze wel jouw bewoording gekozen. Dat hebben ze niet. Bewust niet. :D
pi_202602202
quote:
88s.gif Op maandag 13 december 2021 17:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als het zo simpel was dan hadden ze wel jouw bewoording gekozen. Dat hebben ze niet. Bewust niet. :D
Wat staat er volgens jou dan?

"met de aantekening dat de fracties van de PvdA, GroenLinks, Volt, SGP en fractie den Haan desgewenst tijdens de startfase van de coalitieonderhandelingen in de gelegenheid worden gesteld tot constructieve betrokkenheid"

is Haags voor: "ga met ze praten". Dat is gebeurd. Er staat niks ingewikkelds.
  maandag 13 december 2021 @ 17:51:13 #200
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202602583
Sowieso een coalitieakkoord moet zo dik zijn als nodig is bij partijen die uiteenlopende visies hebben op verschillende kwesties. Dat hele gezeur over een akkoord op hoofdlijnen komt ook enkel van partijen die niet meedoen.
pi_202602757
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 17:51 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso een coalitieakkoord moet zo dik zijn als nodig is bij partijen die uiteenlopende visies hebben op verschillende kwesties. Dat hele gezeur over een akkoord op hoofdlijnen komt ook enkel van partijen die niet meedoen.
En bezorgde burgers die de beloofde nieuwe bestuurscultuur eens werkelijkheid willen zien worden. :)
Het zou echt fijn zijn als de Tweede Kamer niet gewoon een toneelstukje is waarbij de coalitiepartijen ongeacht argumenten van de oppositie toch stemt wat het vooraf in gedachten had. Dat partijen werkelijk het debat met elkaar aangaan op argumenten en elkaar weten te overtuigen ipv een verhaaltje voorlezen en klaar.
pi_202602806
quote:
84s.gif Op maandag 13 december 2021 18:01 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Het zou echt fijn zijn als de Tweede Kamer niet gewoon een toneelstukje is waarbij de coalitiepartijen ongeacht argumenten van de oppositie toch stemt wat het vooraf in gedachten had. Dat partijen werkelijk het debat met elkaar aangaan op argumenten en elkaar weten te overtuigen ipv een verhaaltje voorlezen en klaar.
En dat is exact wat er gebeurt, er is praktisch geen wet of begroting die ongewijzigd door de beide kamers komt. Zeker niet als je de overleggen vooraf mee neemt.
pi_202602885
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 18:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is exact wat er gebeurt, er is praktisch geen wet of begroting die ongewijzigd door de beide kamers komt. Zeker niet als je de overleggen vooraf mee neemt.
Zelden. Achterkamertjes is troef.
Maar we gaan het meemaken die beloofde nieuwe bestuurscultuur en het nieuwe elan. Ik zet er echter geen geld op in dat die er ook daadwerkelijk komt.
pi_202603054
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 18:12 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Zelden. Achterkamertjes is troef.
Maar we gaan het meemaken die beloofde nieuwe bestuurscultuur en het nieuwe elan. Ik zet er echter geen geld op in dat die er ook daadwerkelijk komt.
Jij verwacht gewoon dingen van die lege managementsterm "nieuwe bestuurscultuur" (net zo leeg als "nieuw leiderschap") die niet mogelijk en die niet de bedoeling zijn, op die manier zul je altijd worden teleurgesteld.

Wat ik met name hoop is dat ze eens goed naar het Veneti-rapport kijken en straks ook naar het rapport waar Van der Staaij mee gaat komen en eens stoppen met de hijgerigheid in de kamer en het steeds zwaaien met moties van wantrouwen over dingen die nog niet eens zijn uitgezocht, dat is de belangrijkste cultuurstap die ze moeten nemen.
  maandag 13 december 2021 @ 18:52:05 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202603475
"Nieuwe bestuurscultuur" is ook door iedereen vrij in te vullen.

Als Rutte vanaf nu iedere dag een dansje in de kamer doet kun je dat ook nieuwe bestuurscultuur noemen.
pi_202603789
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 18:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat ik met name hoop is dat ze eens goed naar het Veneti-rapport kijken en straks ook naar het rapport waar Van der Staaij mee gaat komen en eens stoppen met de hijgerigheid in de kamer en het steeds zwaaien met moties van wantrouwen over dingen die nog niet eens zijn uitgezocht, dat is de belangrijkste cultuurstap die ze moeten nemen.
Precies. Die nieuwe bestuurscultuur moet voor een groot deel uit de kamer zelf komen. Los van het weglakken en weglopen van gevoelige kwesties natuurlijk. Maar alles niet zo op het spits drijven zou alles al wat werkbaarder maken, waardoor dingen ook beter kunnen worden uitgezocht of doordacht.
't Echte en 't ware!
  maandag 13 december 2021 @ 19:20:03 #207
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_202603876
twitter
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_202603885
twitter
  maandag 13 december 2021 @ 19:24:34 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202603972
Fijn, regeren maar!
  Moderator maandag 13 december 2021 @ 19:30:09 #210
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202604082
Goddank, eindelijk. Benieuwd.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  maandag 13 december 2021 @ 19:31:31 #211
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202604124
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:20 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Rot op met je breek Jaap. :r
pi_202604157
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 19:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Rot op met je breek Jaap. :r
Jij vindt dit gewoon een alledaags nieuwtje?
  Moderator maandag 13 december 2021 @ 19:34:18 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202604208
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:32 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Jij vindt dit gewoon een alledaags nieuwtje?
Het is een vervelend anglicisme voor vers nieuws.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202604254
quote:
88s.gif Op maandag 13 december 2021 19:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is een vervelend anglicisme voor vers nieuws.
Nee, eerder baanbrekend
  maandag 13 december 2021 @ 19:36:34 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202604269
De VVD heeft zich mooi laten foppen met die kerncentrales. Die dingen gaan er nooit komen. :')
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 december 2021 @ 19:39:09 #216
862 Arcee
Look closer
pi_202604325
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_202604496
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:14 schreef Japepk het volgende:

[..]
Precies. Die nieuwe bestuurscultuur moet voor een groot deel uit de kamer zelf komen. Los van het weglakken en weglopen van gevoelige kwesties natuurlijk. Maar alles niet zo op het spits drijven zou alles al wat werkbaarder maken, waardoor dingen ook beter kunnen worden uitgezocht of doordacht.
Gaat niet gebeuren met deze 4 partijen die alles op slot gooien zoals ze 9 van de 10 keer hebben gedaan afgelopen periode. Stevig elkaar vasthouden en hopen op het beste.
pi_202604516
Eens kijken of er nog een inkomensafhankelijke zorgpremie opduikt of dat we nu ook gewoon een akkoord hebben.
zie email 27 oktober
  maandag 13 december 2021 @ 19:49:40 #219
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202604560
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:46 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren met deze 4 partijen die alles op slot gooien zoals ze 9 van de 10 keer hebben gedaan afgelopen periode. Stevig elkaar vasthouden en hopen op het beste.
Wellicht kan het helpen om minder "gratis bier"-moties in te dienen.
pi_202604592
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wellicht kan het helpen om minder "gratis bier"-moties in te dienen.
Wellicht. Als de regering zijn werk naar behoren gaat doen kan het aantal moties vast met minimaal 75% afnemen.
  maandag 13 december 2021 @ 19:52:57 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202604612
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wellicht. Als de regering zijn werk naar behoren gaat doen kan het aantal moties vast met minimaal 75% afnemen.
Zeker niet. Veel moties worden ingediend om een beetje populair te doen zoder de illusie dat die ook daadwerkelijk gaat worden aangenomen.
pi_202604678
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zeker niet. Veel moties worden ingediend om een beetje populair te doen zoder de illusie dat die ook daadwerkelijk gaat worden aangenomen.
Zeker wel. Veel moties worden ingediend omdat de regering maar een beetje aan zit te kloten. Zodra dat wat beter gaat zal het aantal moties drastisch afnemen.
pi_202604690
Belachelijk dat die pipo R. nog verder mag...
pi_202604770
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:56 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Zeker wel. Veel moties worden ingediend omdat de regering maar een beetje aan zit te kloten. Zodra dat wat beter gaat zal het aantal moties drastisch afnemen.
Veel moties zijn vooral om het eigen standpunt nog maar eens naar voren te brengen en niet om het beleid bij te sturen.
pi_202604777
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:56 schreef mthecatlover het volgende:
Belachelijk dat die pipo R. nog verder mag...
Wie?
pi_202604839
Mooi.
Gaat Kaag financin pakken?
Wat gaan Wopke en Hugo doen?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 13 december 2021 @ 20:14:52 #227
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202605127
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:56 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ha. Haha. Hahaha.
  maandag 13 december 2021 @ 20:15:41 #228
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202605141
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 20:02 schreef superniger het volgende:
Mooi.
Gaat Kaag financin pakken?
Wat gaan Wopke en Hugo doen?
Financien zal wel naar Hans Vijlbrief gaan. Wopke krijgt EZ als genadebrood.
  maandag 13 december 2021 @ 20:17:08 #229
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202605178
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:36 schreef Hexagon het volgende:
De VVD heeft zich mooi laten foppen met die kerncentrales. Die dingen gaan er nooit komen. :')
VVD-stemmers gaan altijd goed op schijnmaatregelen. Waarom denk je dat Rutte nog steeds die verkiezingen wint?
  maandag 13 december 2021 @ 20:20:17 #230
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202605231
Dit is toch al zo bij alle kabinetten Rutte? Voor verkiezingen komt Mark met mooie beloftes maar gebeurt er niets tot het weer verkiezingstijd is dan belooft ie dat het nu echt wel gebeurt en vice versa.
pi_202605306
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 20:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dit is toch al zo bij alle kabinetten Rutte? Voor verkiezingen komt Mark met mooie beloftes maar gebeurt er niets tot het weer verkiezingstijd is dan belooft ie dat het nu echt wel gebeurt en vice versa.
En toch is alles de schuld van VVD-beleid?
pi_202605341
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 19:14 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk is een zin als 'we gaan dat niet in de kamer verantwoorden' (Rutte, functie-elders) heel erg fout. Dat witlakken en niet naar de kamer sturen van slechte rapporten door ministers moet natuurlijk ook worden veranderd. Maar ik denk echt dat dat komt doordat de Kamer zich als een stel hongerige hyena's gedraagd dat alleen maar wil scoren over de rug van ministers (en dus over de rug van goede wetgeving en dus de burgers). Als elke fout die je toegeeft een motie van wantrouwen is, stop je wel met het toegeven van fouten of het sturen van rapporten waarin staat dat je misschien iets niet goed hebt ingeschat.
pi_202605491
Rutte kennende worden er weer catastrofale beslissingen genomen zoals iedere beslissing die hij heeft genomen in de afgelopen tien jaar. Woningmarkt, zorg, migratie, arbeidsmarkt, onderwijs: alles is kapot gemaakt in tien jaar VVD.

Deze keer gaat hij het proberen door met gigantisch veel geld te gaan strooien en pompen in een compleet oververhitte economie die op weg is naar hyperinflatie. Ik las dat economen zich al zorgen maken over al die onzinnige 'eenmalige uitgaven' die worden gedaan.
pi_202605536
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 20:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
zoals praktisch elke partij.
pi_202605558
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 20:34 schreef Confetti het volgende:
Deze keer gaat hij het proberen door met gigantisch veel geld te gaan strooien en pompen in een compleet oververhitte economie die op weg is naar hyperinflatie.
Dat valt wel mee, de hoge inflatie komt door 2 dingen: de huizenprijzen (die zullen door het strooien met geld eerder zakken) en de prijs van gas/brandstof (daar heeft het kabinet nauwelijks invloed op). Dat is geen aanleiding om aan hyperinflatie te denken, de rest van de inflatie valt wel mee.
  maandag 13 december 2021 @ 20:39:01 #236
346939 Janneke141
pi_202605575
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, de hoge inflatie komen door 2 dingen: de huizenprijzen (die zullen door het strooien met geld eerder zakken) en de prijs van gas/brandstof (daar heeft het kabinet nauwelijks invloed op). Dat is geen aanleiding om aan hyperinflatie te denken, de rest van de inflatie valt wel mee.
Huizenprijzen zijn geen onderdeel van de berekening van het inflatiecijfer.
pi_202605653
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 20:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Huizenprijzen zijn geen onderdeel van de berekening van het inflatiecijfer.
Wel deels, er zit een 'wooncomponent' in het inflatiecijfer, waar kopers fictief hun eigen huis huren. En aangezien de huurprijzen net zo hard mee stijgen, zitten de stijgende prijzen dus wel in het inflatiecijfer.
pi_202605752
Hier zie je dat behalve voor wonen, energie en vervoer de inflatie nog dicht tegen de 0% aan zit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)tie-in-bijna-20-jaar
pi_202605762
De ECB neemt de huizenprijzen tegenwoordig ook mee in de berekening toch?
  maandag 13 december 2021 @ 21:02:03 #240
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202606129
Inflatie blijft natuurlijk een gek getal. Beetje gekunsteld is het.
pi_202606875
twitter

Ook een prima idee voor de nieuwe bestuurscultuur
  maandag 13 december 2021 @ 22:53:50 #242
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_202608083
Aan de toon te horen zijn D66 en CDA het meest tevreden met wat ze uit het vuur hebben gesleept.
VVD en CU klinken eerder opgelucht.
  maandag 13 december 2021 @ 23:01:18 #243
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202608199
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 22:53 schreef NaturalScience het volgende:
Aan de toon te horen zijn D66 en CDA het meest tevreden met wat ze uit het vuur hebben gesleept.
Waar staat het CDA dan voor?
pi_202608297
Nou te hopen dat deze nieuwe regering minder lang zit dan ze over het formeren deden.
pi_202608302
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 23:01 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Waar staat het CDA dan voor?
Het CDA staat voor rentmeesterschap en gemeenschapszin. (En nog wat meer dingen, maar die twee vatten het volgens mij mooi samen.)

Waar staat de VVD tegenwoordig nog voor dan? Rutte is geen goed antwoord.
zie email 27 oktober
pi_202608888
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het CDA staat voor rentmeesterschap en gemeenschapszin. (En nog wat meer dingen, maar die twee vatten het volgens mij mooi samen.)

Economie volgens de meeste kiezers als ik de peiling na de laatste verkiezingen mag geloven.
pi_202609398
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Voor 160 rijden en inbrekers in elkaar beuken natuurlijk
pi_202609518
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 22:53 schreef NaturalScience het volgende:
Ik kan me eigenlijk geen scenario voorstellen waarbij D66 en CDA beide heel tevreden zijn en de partij die tussen hen in zit, CU, alleen maar opgelucht.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 december 2021 @ 07:41:51 #249
862 Arcee
Look closer
pi_202609650
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 07:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan me eigenlijk geen scenario voorstellen waarbij D66 en CDA beide heel tevreden zijn en de partij die tussen hen in zit, CU, alleen maar opgelucht.
Je kunt ook, of misschien zelfs beter, zeggen dat CDA tussen D66 en CU in zit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_202609703
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 07:41 schreef Arcee het volgende:

[..]
Je kunt ook, of misschien zelfs beter, zeggen dat CDA tussen D66 en CU in zit.
Ik zie niet hoe, eigenlijk. CDA is conservatiever dan CU en D66 en rechtser dan CU en D66. Je zou nog kunnen zeggen dat op de links-rechts schaal D66 tussen CU en CDA in zit (CU is de meest linkse partij van dit viertal), maar dan zit D66 nog altijd een stuk dichter bij de CU dan bij het CDA.

Op de progressief-conservatief schaal zit CU gewoon tussen D66 en CDA in.

Hoe dan ooit CDA het midden zou vormen in deze driehoek is mij een raadsel.

En als je bij onderwerpen gaat kijken ook: op alle belangrijke onderwerpen is CU het met CDA of met D66 eigenlijk behoorlijk eens. Klimaat en integratie is CU gelijk aan D66, medisch-ethisch of over de belastingkloof tussen n en tweeverdieners met CDA. Alleen over inkomensverdeling rijk-arm wil CU eigenlijk verder gaan dan beide partijen.

Dat zag je ook bij Rutte III: meestal trokken D66 en CU samen op tegen VVD en CDA, heel soms zag je CDA en CU samen optrekken tegen D66 en VVD. Ik kan me geen enkel dossier herinneren waarbij CDA en D66 samen op trokken zonder CU.
pi_202610137
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Raw85 op 14-12-2021 08:54:59 ]
pi_202610150
quote:
10s.gif Op maandag 13 december 2021 23:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nou te hopen dat deze nieuwe regering minder lang zit dan ze over het formeren deden.
en dan? Zoveel gaat er niet verschuiven hoor.
pi_202610166
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 08:48 schreef Raw85 het volgende:
Ben wel of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Is idd wel interessant vooral voor onderwijs. Bij zorg speelt toch heel erg dat kinderopvang al lastig combineren is, kinderopvang die om 6 uur 's morgens begint of tot 23 uur 's avonds door gaat is er niet echt. Als je kinderen hebt en in de zorg werkt, ben je eigenlijk altijd afhankelijk van je partner of ouders/schoonouders.

Tenminste, als je verpleegkundige bent of werkt in de woonopvang van de ouderen- of gehandicaptenzorg. Als je poliklinische zorg levert of op een dagbesteding werkt heb je natuurlijk gewoon een 9-17 baan.
pi_202610816
quote:
84s.gif Op maandag 13 december 2021 18:01 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En bezorgde burgers die de beloofde nieuwe bestuurscultuur eens werkelijkheid willen zien worden. :)
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.
pi_202610851
quote:
Ben wel benieuwd of gratis kinderopvang de personeelstekorten in de zorg en in het onderwijs gaat oplossen. In theorie zijn alle tekorten dacht ik al ruimschoots opgelost als parttimers gemiddeld 1u extra per week zouden werken, wat met gratis kinderopvang misschien best mogelijk is.
Ik ben dan weer benieuwd hoe men de kinderopvang denkt te gaan opschalen. Je ziet nu al flinke wachtrijen en personeelstekorten in tijden van hoogconjunctuur. Gratis kinderopvang gaat gegarandeerd leiden tot forse stijgingen van het aantal aanvragen.

Hoe zorg je voor voldoende gekwalificeerd personeel en huisvesting? En kan je dan nog de kwaliteit waarborgen? Bij onze opvang zoekt men nu al regelmatig het randje op met de maximale groepsgrootte bijvoorbeeld.
pi_202610866
Zijn er al details bekend over subsidies rondom isoleren en verduurzamen? Wij willen daar de komende weken mee beginnen, maar als het volgend jaar een stuk goedkoper is wacht ik nog even.
pi_202610937
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:12 schreef Heph844 het volgende:
Zijn er al details bekend over subsidies rondom isoleren en verduurzamen? Wij willen daar de komende weken mee beginnen, maar als het volgend jaar een stuk goedkoper is wacht ik nog even.
Als er al iets gaat veranderen, is dat per 2023. Per 2022 gaat echt niet meer lukken. Maar je hebt natuurlijk nu al de ISDE regeling.
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:27:02 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_202611028
Beetje doorposten willen we de 100 nog halen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:28:00 #259
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_202611044
quote:
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_202611085
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:28 schreef Gunner het volgende:

[..]
Er komt alleen gratis kinderopvang voor lagere inkomens.
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime). Onderwijs hetzelfde: leerkrachten die niet fulltime werken vallen gewoon onder een laag inkomen.
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:31:27 #261
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_202611095
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar valt iemand met een 28 of 32 uurs contract in de zorg natuurlijk ook gewoon onder. En dat zijn de mensen die ook meer kunnen gaan werken (van 28 naar 32 of van 32 naar 36, dat is fulltime).
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_202611118
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:31 schreef Gunner het volgende:

[..]
Het hele plan is nog niet eens gepresenteerd dus ik vraag me af of je dat al kan zeggen.
Met een 28 uurs zorginkomen en kinderen zit je volgens mij vrijwel altijd onder de armoedegrens. Als dat al geen laag inkomen is, weet ik het ook niet meer.
  dinsdag 14 december 2021 @ 10:49:59 #263
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202611340
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 10:06 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dan word je op je wenken bediend want deze coalitie heeft de oppositie nodig om de boel door de Eerste Kamer te krijgen.
Zoals de vorige coalities dat ook hadden. Maar bij deze (en vele andere 'criticasters') doet de realiteit er helemaal niet toe en is het vooral belangrijk om vanuit de onderbuik een grijsgedraaide plaat af te spelen over De Hoge Heren In Den Haag.
pi_202611723
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, de hoge inflatie komt door 2 dingen: de huizenprijzen (die zullen door het strooien met geld eerder zakken) en de prijs van gas/brandstof (daar heeft het kabinet nauwelijks invloed op). Dat is geen aanleiding om aan hyperinflatie te denken, de rest van de inflatie valt wel mee.
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.

Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:31 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202611986
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:

[..]
Inflatie komt door de QE politiek van de centrale banken, vooral nu zichtbaar in aandelenkoersen en vastgoed. Rente kan niet omhoog want dan stort Zuid Europa in elkaar. Het worden interessante tijden.

Kennelijk is er nu een nieuw politiek inzicht dat je je helemaal suf kunt lenen, want het is toch gratis. We gaan het zien of dit een terechte verwachting is.
Wat is QE?
pi_202612189
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat is QE?
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing

In een plaatje

pi_202612248
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:19 schreef zoost het volgende:

[..]

Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.

Let wel: ik ben ook zeer tegen dat onbeperkt lenen, maar dat heeft niks met de nog steeds vrijwel afwezige inflatie te maken.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:04:11 #268
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612330
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is vooral gewoon zo dat de inflatie, op de woningmarkt en energie na, gewoon nog steeds laag is. Eigenlijk zelfs te laag.

Let wel: ik ben ook zeer tegen dat onbeperkt lenen, maar dat heeft niks met de nog steeds vrijwel afwezige inflatie te maken.
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?

En is het verschil tussen prijsopdrijving of aanbod vermindering wel te onderscheiden van inflatie. Ik vraag dit als economie noob.
pi_202612409
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als er geen inflatie is waarom is er dan wel zo'n grote prijsstijging (bouwmaterialen, halfgeleiders, etc)? Is dat gewoonweg prijsopdrijving door opportune bedrijven?

En is het verschil tussen prijsopdrijving of aanbod vermindering wel te onderscheiden van inflatie. Ik vraag dit als economie noob.
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.

Dat heeft allemaal weinig tot niks te maken met het inflatiedeel waar de overheid invloed op heeft. Al is het natuurlijk wel een onderdeel van het inflatiemandje.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:15:41 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612437
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
De stijging in de prijzen van bouwmaterialen komt met name door tekorten. Men is aan het begin van corona minder gaan produceren omdat men verwachtte dat de economie in zou storten en dan wordt de bouw altijd als eerste geraakt. Dan wil je dus niet te veel produceren, want dat raak je dan niet meer kwijt. Maar de economie en zeker de bouw bleek helemaal niet in te storten.

Dat heeft allemaal weinig tot niks te maken met het inflatiedeel waar de overheid invloed op heeft. Al is het natuurlijk wel een onderdeel van het inflatiemandje.
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
  dinsdag 14 december 2021 @ 12:20:46 #271
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202612479
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Toch wel een slimme tactiek als je dmv tekorten de prijs op kunt drijven dat moet een win win zijn voor bedrijven en ze hoeven minder te produceren en ze krijgen er meer geld voor. Waarom stuurt men daar niet vaker op.
Waarom dacht je dat er melkquota bestonden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202612486
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.

Overleggen met de hele branche om minder te produceren mag niet, al zie je het wel bij de olielanden.
  Moderator dinsdag 14 december 2021 @ 12:23:48 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202612502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat als jij minder produceert, maar je concurrent dan meer gaat produceren, jij gewoon minder omzet hebt. De prijzen gaan dan niet omhoog.

Overleggen met de hele branche om minder te produceren mag niet, al zie je het wel bij de olielanden.
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.
pi_202612644
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 december 2021 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Maar je mag wel met z'n allen reageren op een potentiele toekomstige crisis, dat is toch feitelijk hetzelfde.
Dat is gewoon zo dat (bijna) elk bedrijf bij het begin van een economische crisis dezelfde afweging maakt, met in hun achterhoofd de vorige crisis die nog maar net voorbij is. Toen lag de bouw echt helemaal stil. Dat is dus geen overleg.
  dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:43 #275
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_202614656
CDA-fractie is akkoord. Donderdag al een debat met Remkes/Koolmees.
  Admin dinsdag 14 december 2021 @ 14:58:04 #276
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_202614803
Formatiedebat is donderdag om 10.15; dat tijdslot was tot vanmorgen bestemd voor het coronadebat, dat nu is verschoven naar woensdag 12.30.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_202614814
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:58 schreef Breuls het volgende:
Formatiedebat is donderdag om 10.15; dat tijdslot was tot vanmorgen bestemd voor het coronadebat, dat nu is verschoven naar woensdag 12.30.
Wat valt er nog te debatteren?
  dinsdag 14 december 2021 @ 14:59:54 #278
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202614826
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
AlLeS iS Al DicHtGetIMeRd.

De uitkomst van de informatie-ronde, lijkt me. Domme vraag.

Dat het CDA zeer tevreden (dixit Hoekstra) is over het regeerakkoord betekent waarschijnlijk dat we grootschalig stil gaan staan op de meeste dossiers. Erg jammer.
pi_202614892
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Over corona: Over de schoolsluiting, dat is het enige nieuwe besluit. Dat hoeft idd niet lang te duren, het vorige debat herhalen is onzin.

Over de formatie: een heleboel, natuurlijk.
pi_202614942
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Over de formatie: een heleboel, natuurlijk.
Zoals?
pi_202614957
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Zoals?
Als we dat nog moeten uitleggen... jij vindt dat de formateurs geen verantwoording hoeven af te leggen aan de kamer?
pi_202615023
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als we dat nog moeten uitleggen... jij vindt dat de formateurs geen verantwoording hoeven af te leggen aan de kamer?
Verantwoording afleggen is prima hoor. Een verklaring voorlezen en daarmee kan het wel klaar zijn. Het toneelstukje van oppositiepartijen die wat schoten lossen en wat coalitiepartijen die wat kogels afketsen is precies dat; een toneelstukje. Uiteindelijk is het regeerakkoord het regeerakkoord en gaat er niets aan veranderen. Verspilling van tijd dus.
pi_202615080
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
CDA-fractie is akkoord. Donderdag al een debat met Remkes/Koolmees.
"Met grote tevredenheid"

Baart me zorgen. De ervaring leert dat zaken waar het CDA tevreden over is over het algemeen hoogst onverstandig zijn. :{

Dan kun je nu al vrijwel zeker zeggen dat de boeren voorlopig nog niet aangepakt gaan worden en dat we die starterswoningen ook nog niet hoeven te verwachten.
  Admin dinsdag 14 december 2021 @ 15:18:59 #284
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_202615085
quote:
Op dinsdag 14 december 2021 @ 14:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Formeel is het een "debat over het eindverslag van de informateurs", zoals dat ook met de verkenners en Tjeenk Willink en Hamer ging. De Kamer heeft een opdracht gegeven en nu wordt die opdracht opgeleverd. Daar gaat de Kamer vervolgens over debatteren.

Ik weet niet wat er nog te zeggen valt als alles "rond" is, maar de oppositie zal op z'n minst willen reageren en vragen hebben voor Remkes en Koolmees, de coalitie zal hun toelichting willen geven (in viervoud; ze zullen alle vier wel wat te zeggen hebben) en het meest relevante punt is dat er een motie moet worden ingediend om Rutte aan te wijzen als formateur. Anders kan hij namelijk niet aan de slag (geloof ik).
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  Admin dinsdag 14 december 2021 @ 15:20:39 #285
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_202615111
quote:
Op dinsdag 14 december 2021 @ 15:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Verantwoording afleggen is prima hoor. Een verklaring voorlezen en daarmee kan het wel klaar zijn. Het toneelstukje van oppositiepartijen die wat schoten lossen en wat coalitiepartijen die wat kogels afketsen is precies dat; een toneelstukje. Uiteindelijk is het regeerakkoord het regeerakkoord en gaat er niets aan veranderen. Verspilling van tijd dus.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat er niet zo veel over te zeggen valt, en dat het veelal voor de vorm zal zijn. Maar ja, men heeft allemaal het recht om er iets over te zeggen, dus dat wordt netjes volgens de regels gedaan. :)

Ik ga overigens wel kijken, want ik ben wel nieuwsgierig. :P
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_202615120
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 14:59 schreef VoMy het volgende:

[..]
AlLeS iS Al DicHtGetIMeRd.

De uitkomst van de informatie-ronde, lijkt me. Domme vraag.

Dat het CDA zeer tevreden (dixit Hoekstra) is over het regeerakkoord betekent waarschijnlijk dat we grootschalig stil gaan staan op de meeste dossiers. Erg jammer.
Denk niet dat je er iets uit kunt afleiden. Het is niet alsof een partij naar buiten gaat treden met de boodschap dat het matig is.
pi_202615122
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:18 schreef Breuls het volgende:

[..]
Formeel is het een "debat over het eindverslag van de informateurs", zoals dat ook met de verkenners en Tjeenk Willink en Hamer ging. De Kamer heeft een opdracht gegeven en nu wordt die opdracht opgeleverd. Daar gaat de Kamer vervolgens over debatteren.

Ik weet niet wat er nog te zeggen valt als alles "rond" is, maar de oppositie zal op z'n minst willen reageren en vragen hebben voor Remkes en Koolmees, de coalitie zal hun toelichting willen geven (in viervoud; ze zullen alle vier wel wat te zeggen hebben) en het meest relevante punt is dat er een motie moet worden ingediend om Rutte aan te wijzen als formateur. Anders kan hij namelijk niet aan de slag (geloof ik).
Dank je voor het inhoudelijke antwoord.
  dinsdag 14 december 2021 @ 15:25:56 #288
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202615211
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]
"Met grote tevredenheid"

Baart me zorgen. De ervaring leert dat zaken waar het CDA tevreden over is over het algemeen hoogst onverstandig zijn. :{

Dan kun je nu al vrijwel zeker zeggen dat de boeren voorlopig nog niet aangepakt gaan worden en dat we die starterswoningen ook nog niet hoeven te verwachten.
Wopke kan toch moeilijk gaan zeggen:

"Ja het is een gigantisch kutakkoord maar het pluche zit zo lekker"
pi_202615325
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wopke kan toch moeilijk gaan zeggen:

"Ja het is een gigantisch kutakkoord maar het pluche zit zo lekker"
Ik mag hopen dat hij dat vindt :+ over het algemeen is dat voor het land beter.

Zonder gekheid: je hoort vaker wat gemor bij dit soort zaken. Dat kamerleden het eigenlijk niet eens zijn maar toch de partijlijn volgen. Dat komt dan via onofficile kanalen toch wel naar buiten.

Goed, het is nog jong, maar zolang er in het CDA niemand echt ontevreden is houd ik mijn hart vast met name wat klimaat betreft :{
  Admin dinsdag 14 december 2021 @ 15:37:33 #290
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_202615388
Ik zie dat het regeerakkoord van Rutte III op dezelfde dag is gepubliceerd als de presentatie ervan, dus als dat klopt en het deze keer weer zo gaat, kunnen we morgen zelf lezen wat erin staat.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_202615432
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Tja, 19 mensen die hun mening willen geven over
- de formateurs
- zowel Rutte als Kaag als Hoekstra als Segers

Dat gaat gewoon veel tijd kosten. De fractievoorzitters horen zichzelf nou eenmaal graag praten. Ik ben het met je eens dat een fractievoorzittersdebat in het algemeen en dit debat in het bijzonder inhoudelijk niet zo spannend is, alle andere debatten zijn eigenlijk interessanter om te volgen. Juist omdat de kamer dan wel invloed heeft en bijna altijd er wel wijzigingen doorheen krijgt.
pi_202615467
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:21 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Denk niet dat je er iets uit kunt afleiden. Het is niet alsof een partij naar buiten gaat treden met de boodschap dat het matig is.
Voordewind heeft ze vorige keer geloof ik nog wel laten zweten, of hij wel wilde tekenen. Zo iemand zat er nu niet bij het CDA blijkbaar. Maar goed, dat is inmiddels ook wel een fractie van vertrouwelingen van Hoekstra.
pi_202615530
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:42 schreef Hanca het volgende:
Voordewind heeft ze vorige keer geloof ik nog wel laten zweten, of hij wel wilde tekenen. Zo iemand zat er nu niet bij het CDA blijkbaar. Maar goed, dat is inmiddels ook wel een fractie van vertrouwelingen van Hoekstra.
omtzigt heeft een functie elders. ;)

maar ik denk dat de meeste Kamerleden van de coalitie partijen al in grote lijnen wisten wat erin het akkoord staat voordat ze dat vandaag te zien kregen. tijdens de onderhandelingen worden zij ook meegenomen lijkt me
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_202615709
twitter

Gelukkig maar, dit was een onzalig idee.
zie email 27 oktober
pi_202615804
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 15:59 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Gelukkig maar, dit was een onzalig idee.
Ja. Dat ze terugkomt is nog wel prima, maar 'verantwoordelijkheid nemen' en dan een paar maand later dezelfde baan terwijl het onderzoek nog loopt (of zelfs moet beginnen?)... dat is idd gewoon een heel slecht idee.
pi_202615811
twitter

Realistische motie weer zeg. Bovendien: als de concrete invulling wordt overgelaten aan de ministers/staatssecretarissen dan is er toch juist ruimte om als Kamer mee te denken en vooral bij te sturen? Lijkt me juist een gewaagde stap vanuit het kabinet geredeneerd.
  dinsdag 14 december 2021 @ 16:19:09 #297
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202615951
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:07 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]

Realistische motie weer zeg. Bovendien: als de concrete invulling wordt overgelaten aan de ministers/staatssecretarissen dan is er toch juist ruimte om als Kamer mee te denken en vooral bij te sturen? Lijkt me juist een gewaagde stap vanuit het kabinet geredeneerd.
Het is toch het een of het ander - of je timmert het dicht en dan kun je het doorrekenen, of je timmert het niet dicht, en dan kun je het niet doorrekenen, want dan weet je de details niet.

De gehele oppositie is een soort motie-fabriek geworden, wat een erbarmelijk niveau wordt er over de breedte gehaald sinds de zomer.
pi_202615982
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:07 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]

Vooral SP roept elke begroting weer dat CPB doorrekeningen vaak nikszeggend zijn. Steeds meer partijen gaan die richting nu ook op en nu een coalitie eens die stap neemt, wil SP plots die doorrekeningen terug?

Misschien moeten ze dit nog eens lezen: https://www.sp.nl/opinie/(...)-in-2060-voorspellen
pi_202616152
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:19 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het is toch het een of het ander - of je timmert het dicht en dan kun je het doorrekenen, of je timmert het niet dicht, en dan kun je het niet doorrekenen, want dan weet je de details niet.

De gehele oppositie is een soort motie-fabriek geworden, wat een erbarmelijk niveau wordt er over de breedte gehaald sinds de zomer.
Eens. Hoewel bovenstaande tweet is ingetrokken er onderstaande er voor in de plaats is gekomen blijft je kritiek natuurlijk steeds volkomen terecht.

twitter
  dinsdag 14 december 2021 @ 16:45:52 #300
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202616278
In 2017 is het wel eerst uitgekristalliseerd en doorgerekend, als ik deze kop goed interpreteer (artikel is van de dag van presentatie).
https://www.ad.nl/politie(...)-ongemoeid~af5af22f/

Het kabinet Rutte III blijft af van het zorgverzekeringspakket. Dat blijkt uit de financile doorrekening van het regeerakkoord door het Centraal Planbureau.

En in 2012, bij 'Bruggen bouwen slaan':
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-ii-definitief-rond

14:35 | Het regeerakkoord heeft als motto 'Bruggen slaan' meegekregen.

14:30 | Om 16:00 uur wordt op de website van het CPB de doorrekening gepubliceerd.

Trendbreuk dus.
  dinsdag 14 december 2021 @ 16:46:03 #301
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202616282
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')