quote:Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO
KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.
President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.
Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.
The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.
The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.
Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.
The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.
In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.
Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.
The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.
In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”
However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”
Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.
Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.
Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.
Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.
Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.
Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.
The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.
The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.
“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.
Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”
In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.
In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
Ik zou je familieleden opzoeken in een gebroken land toch niet echt willen typeren als vakantie. Ik zou als ik Nederland ontvlucht was om wat voor reden dan ook dat ook willen blijven doen als er ook maar een kleine mogelijkheid bestond dat dat relatief veilig kon.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Al die 'Nederlanders' die nog vastzitten in Afghanistan zijn voormalige Afghaanse vluchtelingen die op familiebezoek zijn in Afghanistan als ik het goed begrijp. Dat is toch raar.. je vlucht uit een land omdat het kennelijk niet veilig is, en dan ga je er vervolgens op vakantie. Terwijl het nog steeds niet veilig is. En dan moet de Nederlandse overheid jou uit de nesten halen omdat er wat deugmensen krokodillentranen huilen. Lekker laten zitten zou ik zeggen.
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Al die 'Nederlanders' die nog vastzitten in Afghanistan zijn voormalige Afghaanse vluchtelingen die op familiebezoek zijn in Afghanistan als ik het goed begrijp. Dat is toch raar.. je vlucht uit een land omdat het kennelijk niet veilig is, en dan ga je er vervolgens op vakantie. Terwijl het nog steeds niet veilig is. En dan moet de Nederlandse overheid jou uit de nesten halen omdat er wat deugmensen krokodillentranen huilen. Lekker laten zitten zou ik zeggen.
Bron?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:22 schreef Nielsch het volgende:
Belgische minister: "VS geeft aan dat bondgenoten tot en met vrijdag de tijd krijgen om te evacueren, daarna alleen nog Amerikanen"
Ja maar even los van je familie bezoeken. Het is een code rood land dus al die krokodillentranen hier omdat het zielige Afghanen zijn mogen best achterwege blijven. Na vrijdag is het gewoon pech, je mag blij zijn dat ze je überhaupt ophalen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?
Las vanmorgen in de krant dat onder de taliban meisjes maar tot 12 jaar onderwijs gaan krijgen. Zou voor mij een prima reden zijn om een land te ontvluchten als ik jonge dochters had. Is een land dan per definitie onveilig? Nee.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.
soepel, onder het vorige talibanregime was het tot 8 jaar, daarna alleen nog maar koranles.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Las vanmorgen in de krant dat onder de taliban meisjes maar tot 12 jaar onderwijs gaan krijgen. Zou voor mij een prima reden zijn om een land te ontvluchten als ik jonge dochters had. Is een land dan per definitie onveilig? Nee.
Wel alleen nog maar op straat mogen komen als je een man achter je hebt lopen, anders zweepslagen. Maar dat is alleen maar omdat ze het beste voor hebben met de dames.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
soepel, onder het vorige talibanregime was het tot 8 jaar, daarna alleen nog maar koranles.
Daar ben ik het mee eens hoor. Ik reageerde alleen om empathieloze reactie m.b.t. bezoeken familie.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja maar even los van je familie bezoeken. Het is een code rood land dus al die krokodillentranen hier omdat het zielige Afghanen zijn mogen best achterwege blijven. Na vrijdag is het gewoon pech, je mag blij zijn dat ze je überhaupt ophalen.
Het kan ook via Skype, maar waarom zou je dat doen als je ze ook gewoon kunt bezoeken door het vliegtuig te pakken.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.
Tuurlijk wil je je familie zien maar als daar risico's bij horen zoals code rood al suggereert dan moet je die ook accepteren vind ik.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:38 schreef Hamzoef het volgende:
Het kan ook via Skype, maar waarom zou je dat doen als je ze ook gewoon kunt bezoeken door het vliegtuig te pakken.
Wat zou jij doen als je in hun schoenen zou staan, eerlijk zeggen.
Dan is de NAVO dus dood.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:42 schreef Scrummie het volgende:
Een volgende keer dat de VS met artikel 5 loopt te zwaaien zal de rest van de wereld toch even twee keer nadenken.
https://www.nporadio1.nl/(...)-leger-komt-er-zekerquote:Volgens EU-buitenlandchef Josep Borrell zijn de ontwikkelingen in Afghanistan ’een wake-upcall voor Europa’ en een Europees leger van 50.000 militairen ‘noodzakelijk’. “Wil je iets doen, dan moet je het in Europees verband doen,” zegt ook hoogleraar Internationale Betrekkingen Rob de Wijk. “Als de Europese Unie over 30 jaar nog bestaat is er denk ik wel een Europees leger. De NAVO zal er dan in ieder geval zeker niet meer zijn.”
quote:De Amerikaanse president Biden wil geen oorlogen meer voeren die niet in het belang zijn van de VS. “De Amerikanen zijn dus geen betrouwbare leiders van de NAVO, ook Biden niet“, zegt Rob de Wijk. “Ik was blij toen Biden gekozen werd maar inmiddels niet meer. Hij toont geen leiderschap, en daarmee ligt de NAVO ligt op z’n gat.”
“Ik ben niet tegen de NAVO of samenwerking met de VS“, betoogt de Wijk, maar de NAVO wordt steeds irrelevanter omdat de Amerikaanse focus niet meer op Europa zou liggen. “Biden wil zijn handen vrij hebben voor Azië. Wij moeten dus als Europeanen zelf een krijgsmacht gaan opbouwen.” Volgens De Wijk, oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies, kun je wel goed gebruik maken van de structuren van de NAVO: “Maar wel onder leiding van een Europese leider.”
Artikel 5quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:42 schreef Scrummie het volgende:
Een volgende keer dat de VS met artikel 5 loopt te zwaaien zal de rest van de wereld toch even twee keer nadenken.
Het is geen aanval IN de EU of Noord Amerika?quote:De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerikaals een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.
Ja.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is de NAVO dus dood.
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-leger-komt-er-zeker
[..]
Destijds wel (zeg maar toen dit hele gebeuren is begonnen).quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Artikel 5
[..]
Het is geen aanval IN de EU of Noord Amerika?
Volgens mij is Afghanistan al heel lang code rood, en toen gingen die mensen toch ook gewoon op vakantie/familiebezoek?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Tuurlijk wil je je familie zien maar als daar risico's bij horen zoals code rood al suggereert dan moet je die ook accepteren vind ik.
True, maar dacht dat je 'nu' bedoeldequote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:47 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Destijds wel (zeg maar toen dit hele gebeuren is begonnen).
Technische briefing Afghanistanquote:mevrouw van Rijnsoever, Plaatsvervangend Secretaris-Generaal, Buitenlandse Zaken
Kolonel Tankink, Directie Operaties
Kolonel Houwman, Netherlands Special Operations Command
heer Schoneveld, IND
Ik begrijp wel dat ze op familiebezoek wilden (ook vanwege opa die op sterven ligt of voor zijn begrafenis), maar als je afreist naar een code rood-land neem je bewust een risico. Niet alleen qua eigen veiligheid ter plaatse, maar ook het risico dat Nederland je niet kan komen redden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:48 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgens mij is Afghanistan al heel lang code rood, en toen gingen die mensen toch ook gewoon op vakantie/familiebezoek?
Ja, het is meer risico dan wanneer je naar Denemarken gaat, maar sommige mensen willen hun familie zo nu en dan fysiek zien, ik begrijp dat wel.
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:08 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik begrijp wel dat ze op familiebezoek wilden (ook vanwege opa die op sterven ligt of voor zijn begrafenis), maar als je afreist naar een code rood-land neem je bewust een risico. Niet alleen qua eigen veiligheid ter plaatse, maar ook het risico dat Nederland je niet kan komen redden.
Nee ik niet, maar ik ben ook in andere situaties niet zo'n "och, het zal wel loslopen"-type.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?
Je moet het wel zien in het perspectief dat Afghanistan al decennia relatief onveilig is hè.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee ik niet, maar ik ben ook in andere situaties niet zo'n "och, het zal wel loslopen"-type.
Natuurlijk niet.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?
In Nederland zijn de familiebanden over het algemeen ook wel een stuk minder hecht dan in dit soort landen heb ik altijd het idee.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:38 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je moet het wel zien in het perspectief dat Afghanistan al decennia relatief onveilig is hè.
Familiebezoek een jaartje uitstellen begrijp ik, maar meer dan 10 jaar?
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:01 schreef Caland het volgende:
[..]
In Nederland zijn de familiebanden over het algemeen ook wel een stuk minder hecht dan in dit soort landen heb ik altijd het idee.
Kan je die broer/zus dan niet over laten komen voor een vakantie in Canada? Kost je evenveel qua vliegtickets en je hoeft als Canadees niet af te reizen naar het gevaarlijke Nederland.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.
Maar stel je voor jij vlucht uit Nederland naar Canada. Je bouwt daar een bestaan op en leeft conform een levenstandaard die een veelvoud hoger is dan die hier. Je wilt niet terug. Je broer/zus is wel in Nederland gebleven, zou je die dan niet willen bezoeken?
Laten we gewoon eerlijk zijn.. het gros van de Afghanen in Nederland is een economische vluchteling, veiligheid is nooit een issue geweest. Alleen maar een prachtig alibi voor de IND.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.
Maar stel je voor jij vlucht uit Nederland naar Canada. Je bouwt daar een bestaan op en leeft conform een levenstandaard die een veelvoud hoger is dan die hier. Je wilt niet terug. Je broer/zus is wel in Nederland gebleven, zou je die dan niet willen bezoeken?
Indien je meerdere familie-leden over wilt laten komen wordt dat een dure aangelegenheid natuurlijk. Daarbij wil je Nederland misschien sowieso nog wel eens zien.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:25 schreef Viv het volgende:
[..]
Kan je die broer/zus dan niet over laten komen voor een vakantie in Canada? Kost je evenveel qua vliegtickets en je hoeft als Canadees niet af te reizen naar het gevaarlijke Nederland.
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Laten we gewoon eerlijk zijn.. het gros van de Afghanen in Nederland is een economische vluchteling, veiligheid is nooit een issue geweest. Alleen maar een prachtig alibi voor de IND.
En bijvoorbeeld mijn voorbeeld, dat je kinderen geen onderwijs mogen genieten in je land. Word je dan gekwalificeerd als een economische vluchteling? Zoals altijd is het weer lekker zwartwit op den foksquote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:33 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Indien je meerdere familie-leden over wilt laten komen wordt dat een dure aangelegenheid natuurlijk. Daarbij wil je Nederland misschien sowieso nog wel eens zien.
[..]
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?
Somaliërs doen niet anders , ze zijn zgn gevlucht , maar gaan wel elk jaar op familiebezoek naar Somalië.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Het gaat er niet om wat jij of ik ons kunnen voorstellen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de halve pauperwereld wel naar Europa wil komen omdat het leven hier beter is. Dat wil alleen niet zeggen dat we dat maar moeten faciliteren.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:33 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?
Omdat toen in NL de regering viel en biden nu niet opstapt. Daarnaast is er nu geen vs politicus met een stekker in de hand.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:48 schreef sp3c het volgende:
Toen de Amerikanen ons vroegen langer in Uruzgan te blijven bleven we er ook niet
Waarom is dat anders?
Toch lijkt dat wel te gebeuren.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij of ik ons kunnen voorstellen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de halve pauperwereld wel naar Europa wil komen omdat het leven hier beter is. Dat wil alleen niet zeggen dat we dat maar moeten faciliteren.
Economisch dan niet zozeer, maar wel op zoek naar een beter leven. En dus niet op de vlucht voor gevaar voor eigen leven. Dat miljoenen kinderen in een bepaald land geen onderwijs kunnen of mogen genieten, kunnen wij niet oplossen door ze hierheen te halen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:42 schreef Caland het volgende:
[..]
En bijvoorbeeld mijn voorbeeld, dat je kinderen geen onderwijs mogen genieten in je land. Word je dan gekwalificeerd als een economische vluchteling? Zoals altijd is het weer lekker zwartwit op den foks
Yep.. de EU is zijn eigen graf aan het graven door de ongebreidelde immigratie van niet-westerse allochtonen. Dat is misschien niet direct merkbaar maar het is net als een sinkhole..een langzaam proces en ineens dondert het in elkaar omdat de ondergrond is weggespoeld.quote:
quote:We entered Afghanistan amid wide public support in response to the al-Qaeda attack on America launched from Taliban-controlled Afghanistan. The initial military campaign prevailed with great effectiveness. The Taliban survived essentially in Pakistani sanctuaries, from which it carried out insurgency in Afghanistan with the assistance of some Pakistani authorities.
But as the Taliban was fleeing the country, we lost strategic focus. We convinced ourselves that ultimately the re-establishment of terrorist bases could only be prevented by transforming Afghanistan into a modern state with democratic institutions and a government that ruled constitutionally. Such an enterprise could have no timetable reconcilable with American political processes. In 2010, in an op-ed in response to a troop surge, I warned against a process so prolonged and obtrusive as to turn even non-jihadist Afghans against the entire effort.
For Afghanistan has never been a modern state. Statehood presupposes a sense of common obligation and centralisation of authority. Afghan soil, rich in many elements, lacks these. Building a modern democratic state in Afghanistan where the government’s writ runs uniformly throughout the country implies a timeframe of many years, indeed decades; this cuts against the geographical and ethnoreligious essence of the country. It was precisely Afghanistan’s fractiousness, inaccessibility and absence of central authority that made it an attractive base for terrorist networks in the first place.
Kissinger was verantwoordelijk voor buitenlands beleid van de VS en dat is zoals alle wereldpolitiek geen schone zaak. Je moet hem echter nageven dat hij zeer goed weet waar hij het over heeft.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:22 schreef Rambolin het volgende:
Misdadiger Henry Kissinger over de laatste gebeurtenissen in Afghanistan "het klopt niet dat Afghanen geen strijders zijn, ze zijn strijders voor zaken die wij niet willen, maar strijders zijn het zeker wel"
[ afbeelding ]
Both the calamitous British retreat from Kabul in 1842, in which only a single European escaped death or captivity, and the momentous Soviet withdrawal from Afghanistan in 1989 were brought about by such temporary mobilisation among the clans. The contemporary argument that the Afghan people are not willing to fight for themselves is not supported by history. They have been ferocious fighters for their clans and for tribal autonomy.
https://www.economist.com(...)ailed-in-afghanistan
[..]
90% heeft een uitkering. Meest nutteloze volk dat we geimporteerd hebben.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:50 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Somaliërs doen niet anders , ze zijn zgn gevlucht , maar gaan wel elk jaar op familiebezoek naar Somalië.
Ik vraag me af hoe ze dat betalen , ze doen niet veel meer dan de hele dag qat kauwen
Het Europese rijk ja?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 16:40 schreef kurk_droog het volgende:
1500 jaar later na de Romeinen valt het Europese rijk. De geschiedenis herhaalt zich.
Er is nooit een administratie geweest, dus het valt niet te controleren. iedere zandhaas die aanklopt en zegt ik heb voor jullie gewerkt wordt geevacueerd.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 16:45 schreef Mondkapje het volgende:
Nieuwsbericht over twee weken: van de 8000 Afghanen die de laatste weken Nederland zijn binnengekomen, blijkt 80 procent niet voor Nederland gewerkt te hebben of daar familie van te zijn, en ook geen mensenrechtenactivist te zijn. Uitleg: 'We hadden haast, we konden niet beginnen aan uitgebreide controle.'
Zonder context kan dit ook daadkracht zijn om iemand die daarvoor "hostile" was op te ruimen.quote:
Context bevestigt dat Australische troepen oorlogsmisdaden hebben gepleegd:quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:01 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Zonder context kan dit ook daadkracht zijn om iemand die daarvoor "hostile" was op te ruimen.
Wie weet heeft hij daarvoor op de helikopter geschoten oid.
We hebben niet voor niets zoiets als de Geneefse conventie en andere oorlogswetten waar landen zich aan moeten houden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:01 schreef Duiveltja het volgende:
Zonder context kan dit ook daadkracht zijn om iemand die daarvoor "hostile" was op te ruimen.
Kan me ergens ook best voorstellen dat die Geneefse conventie je even aan je reet kan roesten als er regelmatig van die baarden met een bommetje om hun middel op je af zijn gelopen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
We hebben niet voor niets zoiets als de Geneefse conventie en andere oorlogswetten waar landen zich aan moeten houden.
Schijnt dat een uurtje vliegen minstens een uur aan onderhoud kost. De specialisten die weten hoe dat moet zijn allemaal weg + ze gaan geen nieuwe onderdelen krijgen.quote:
Dit klinkt hoopvol, ze erkennen dat ze het de vorige keer fout deden en dat ze momenteel een probleem hebben met manschappen die de nieuwe regels nog niet weten. Dus de intentie is er iig.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:04 schreef Rambolin het volgende:
A Taliban spokesman urges women to stay home because fighters haven’t been trained to respect them.
When the Taliban were last in power, Afghan women were generally not allowed to leave their homes except under certain narrowly defined conditions. Those who did risked being beaten, tortured or executed.
In the days since the Taliban swept back into control, their leaders have insisted that this time will be different. Women, they say, will be allowed to work. Girls will be free to attend school. At least within the confines of their interpretation of Islam.
But early signs have not been promising, and that pattern continued on Tuesday with a statement from a Taliban spokesman that women should stay home, at least for now. Why? Because some of the militants have not yet been trained not to hurt them, he said.
The spokesman, Zabihullah Mujahid, called it a “temporary” policy intended to protect women until the Taliban could ensure their safety.
“We are worried our forces who are new and have not been yet trained very well may mistreat women,” Mr. Mujahid said. “We don’t want our forces, God forbid, to harm or harass women.”
Mr. Mujahid said that women should stay home “until we have a new procedure,” and that “their salaries will paid in their homes.”
His statement echoed comments from Ahmadullah Waseq, the deputy of the Taliban’s cultural affairs committee, who told The New York Times this week that the Taliban had “no problem with working women,” as long as they wore hijabs.
But, he said: “For now, we are asking them to stay home until the situation gets normal. Now it is a military situation.”
https://www.nytimes.com/2(...)tw-nytimes&smtyp=cur
Die laatstequote:
Dan moet je ook gewoon veroordeeld worden voor war crimes. Je mag 't van mij doen, maar het heeft wel consequenties.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:30 schreef Caland het volgende:
[..]
Kan me ergens ook best voorstellen dat die Geneefse conventie je even aan je reet kan roesten als er regelmatig van die baarden met een bommetje om hun middel op je af zijn gelopen.
quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:34 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dit klinkt hoopvol, ze erkennen dat ze het de vorige keer fout deden en dat ze momenteel een probleem hebben met manschappen die de nieuwe regels nog niet weten. Dus de intentie is er iig.
Je verwacht het niet zegquote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Edit, onderstaand plaatje is fake, zie tweet:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Ditmaal is de focus op een serieus Islamitisch land te worden die internationaal erkend wordt zoals Saudi Arabie. Dat was er in de 1995~2001 periode niet. De Taliban bestond toen ook pas maar een paar jaar.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Van uitstel komt afstel natuurlijk. Is alleen voor de PR.
Die mevrouw is natuurlijk boos dat haar eigen familie kaalgeschoren en kaalgeplukt werd.quote:
De Taliban knikt instemmend mee; zeker NSB-ers landverraders toen ze heulden met de buitenlandse bezetters.quote:
Heb hem ook net bekeken, wat een fantastische tvquote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Kom maar op met een allesverwoestende komeet, de enige oplossing nog.
Ik hoorde bij Eenvandaag dat er een groot tekort is aan verpleegkundigen, leraren, koks dus dat gaat helemaal goedkomen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:13 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)25-augustus-a4055949
Opvanglocaties dreigen vol te raken, regering vraagt gemeenten meer plek te maken
Door de grote groep Afghaanse vluchtelingen die Nederland in korte tijd moet opnemen, dreigen de nu beschikbare opvanglocaties binnen enkele weken helemaal vol te zitten. De regering vraagt provincies en gemeenten daarom alles op alles te zetten om meer plek vrij te maken. Dat schrijven staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie, VVD) en minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) aan lokale besturen, aldus ANP.
Van de 29.000 beschikbare plekken zijn er nu 27.000 bezet. De regering wil dat er voor half september nieuwe en concrete plannen worden gemaakt om meer mensen op te kunnen vangen. Een deel van de mensen in de locaties van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) hebben al een verblijfsvergunning maar nog geen permanente woning. De bewindsvrouwen vragen gemeenten ook meer plekken te maken om de doorstroom te bevorderen.
Ook een groot tekort aan woningen. Gaat dat ook goed komen?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:32 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Ik hoorde bij Eenvandaag dat er een groot tekort is aan verpleegkundigen, leraren, koks dus dat gaat helemaal goedkomen.
Lijkt me niet super interessant voor de Amerikanen want het eindresultaat is hetzelfdequote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat toen in NL de regering viel en biden nu niet opstapt. Daarnaast is er nu geen vs politicus met een stekker in de hand.
Weinig geleerd van 2015-2016.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:37 schreef Twiitch het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)oor-meer-asielopvang
Lol, volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen als ik me niet vergis? Ben benieuwd wie hier nog z'n nek voor uit gaat steken.
Als je dit gaat faciliteren weet je zeker dat je er na de verkiezingen niet meer zit.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:37 schreef Twiitch het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)oor-meer-asielopvang
Lol, volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen als ik me niet vergis? Ben benieuwd wie hier nog z'n nek voor uit gaat steken.
quote:Op woensdag 25 augustus 2021 20:16 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Als je dit gaat faciliteren weet je zeker dat je er na de verkiezingen niet meer zit.
Er is onderzoek gedaan en ze zijn schuldig bevonden aan het plegen van oorlogsmisdaden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:01 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wie weet heeft hij daarvoor op de helikopter geschoten oid.
VOC mentaliteit. Niks mis mee. 👍quote:Op woensdag 25 augustus 2021 20:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik zie voor 180k aan lege stoelen op de foto
[ twitter ]
Niet de eerste keer iddquote:Op woensdag 25 augustus 2021 21:06 schreef Werkperd het volgende:
Uit de ''relaxte'' houding van die Australische terrorist kan ik wel opmaken dat zij systematisch moorden hebben gepleegd. Hij maakt zich immers meer zorgen om de hond dan om de onschuldige jonge boer die zonder pardon doodgeknald wordt. Kijkt niet meer om en loopt gewoon door.
Had ook ergens gelezen dat zij zelf het onderhoud hadden gedaan om een testvlucht te realiseren. Het was eigenlijk meer rijden dan vliegen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 17:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Schijnt dat een uurtje vliegen minstens een uur aan onderhoud kost. De specialisten die weten hoe dat moet zijn allemaal weg + ze gaan geen nieuwe onderdelen krijgen.
Wacht, moet dit nou een positief artikel voorstellen:quote:
Nieuw Nieuwsquote:Vreemde veteraan verstoort vergadering over Afghanistan
Nikko Norte is getraumatiseerd, verward of beiden
Het rondetafelgesprek verloopt rommelig, met een veteraan in de zaal die onvoorbereid is aangeschoven en met persoonlijke ontboezemingen, wilde oorlogsverhalen en vreemde overtuigingen over de Taliban op de zenuwen van anderen werkt, waaronder voorzitter Salima Belhaj en Kamerlid Caroline van der Plas.
In zijn bijdrage verklaart hij dat hij geen tijd had om zich voor te bereiden en begint vervolgens honderduit edoch tamelijk incoherent te oreren over hoe er aan zijn reputatie getwijfeld wordt "in een tweet". Daarna beschrijft hij Afghanistan als oorlogsgebied, noemt hij allerlei cijfers over bommen en munitie die gegooid en verschoten zouden zijn door Nederland en daarna verklaart hij dat de Taliban in feite 'net zo werkt als ons eigen parlement'.
In een repliek aan het slot van zijn betoog vraagt BBB-Kamerlid Caroline van der Plas zich af waar het romantische beeld van Norte over de Taliban vandaan komt:
'Emotionele uitbarsting'
In zijn beantwoording beschuldigt hij Van der Plas van een "emotionele uitbarsting", waarna hij zelf begint over het terugduwen van hersenen in hoofden. Op een bepaald moment is ook vakbondsvrouw Anne-Marie Snels het beu en bijt ze hem toe dat ze 'ontzettend baalt' van de manier waarop Norte spreekt over de situatie in Afghanistan, veteranen en de vrijwilligers die proberen mensen uit het land te krijgen. Wat zijn punt precies was, blijft onduidelijk.
Zal best maar als er een AZC komt dan ben je gewoon aan de goden overgeleverd en moet je maar afwachten wat het CAO voor je in petto heeft. Heb je geluk en komt er een locatie met veel gezinnen, dan zal het allemaal wel meevallen. Ken ook locatie waar veel veiligelanders zaten, voornamelijk jonge mannen zaten die niks te verliezen hadden, toch al wisten dat ze geen asiel kregen en steelden en roofden.quote:
quote:Op woensdag 25 augustus 2021 21:49 schreef AchJa het volgende:
Ah, onze Nederlandse Marvel superheld Nikko Norte was door Jasper van Dijk uitgenodigd bij een ronde tafelgesprek als materie deskundige... Dat had ie maar beter niet kunnen doen...
[..]
Nieuw Nieuws
Voor de liefhebbers, het hele debat is hier te downloaden: Debat Gemist.
Die kerel is er dan ook helemaal geen twee jaar geweest...quote:Op woensdag 25 augustus 2021 22:19 schreef SOG het volgende:
[..]hij heeft niks voorbereid maar heeft wel een speech van x paginas voor zn neus.
Die man is dus 2 jaar geweest daar van de 20 jaar westerse aanwezigheid. Wat een weirdo.
Waarom krijgt zo'n gast een uitnodiging?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die kerel is er dan ook helemaal geen twee jaar geweest...
Ik woon al een jaar of 12 buiten Nederland en soms is het ook wel leuk om je geboorteland weer eens te bezoeken.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:25 schreef Viv het volgende:
[..]
Kan je die broer/zus dan niet over laten komen voor een vakantie in Canada? Kost je evenveel qua vliegtickets en je hoeft als Canadees niet af te reizen naar het gevaarlijke Nederland.
Ze hadden beter "nobody fucks with Frank de Grave" kunnen uitnodigen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 23:02 schreef StateOfMind het volgende:
Beter hadden ze majoor Tuinman uitgenodigd ipv die mafklapper.
quote:Op woensdag 25 augustus 2021 20:58 schreef Rambolin het volgende:
Summer trip to Ashrafghanistan
[ twitter ]
[ twitter ]
Ik ben niet overtuigd. Van 0 criminaliteit naar iets is niet meevallen. Dat heeft een oorzaak. Vooral door die mensen die afgewezen worden niet zo snel mogelijk het land uit te zetten. Dan had je ruimte nu voor echte vluchtelingen.quote:
https://nos.nl/artikel/23(...)vertrek-onmiddellijkquote:De Amerikaanse en Britse autoriteiten roepen hun burgers op om niet meer naar de internationale luchthaven van Kabul te gaan. Amerikanen en Britten die al bij de toegangspoorten rond het vliegveld zijn, moeten daar onmiddellijk vertrekken vanwege veiligheidsrisico's. "Ga naar een veilige locatie en wacht verdere instructies af", schrijft de Britse regering in een boodschap aan burgers.
Er zijn ook berichten dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken een dergelijke waarschuwing heeft verspreid onder mensen die vanuit Afghanistan geëvacueerd willen worden.
Het is niet duidelijk wat de aanleiding is voor de waarschuwing van de Amerikanen en Britten. De afgelopen dagen werd al gewaarschuwd voor dreigende aanslagen door de Afghaanse tak van Islamitische Staat.
Hoezo waren er geen Nederlandse militairen aan boord van die bussen, dat was toch het hele idee? Godsammequote:Nieuwsuur meldde gisteravond dat bij een Nederlandse evacuatie-operatie zeker één bus al meer dan 24 uur stond te wachten bij een van de ingangen van het vliegveld. Aanwezigen zeiden dat er geen hulp was van Nederlandse militairen en dat Talibanstrijders ook in hun bus zijn binnengekomen.
De Nederlandse operatie zou om drie bussen gaan. Inmiddels melden bronnen dat één van de bussen is doorgelaten. Een van de inzittenden zegt dat ze door de poort zijn gereden en veilig zijn.
https://www.telegraaf.nl/(...)-welkom-op-vliegveldquote:De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk riepen in de nacht van woensdag op donderdag hun eigen burgers in Afghanistan op weg te blijven van het vliegveld wegens mogelijke terreuraanvallen. De zegsman van Buitenlandse Zaken kon niet zeggen of ook voor Nederlanders in Kabul die waarschuwing is afgegeven.
Inderdaad, dat er nog vertrouwen is in deze mensen is verbazingwekkend. Wellicht dat als het stof neerdaalt er meer wordt gedaan. Mijn gok zou zijn dat het vanwege de formatie nu even het vuur niet te hoog wordt opgestookt aan de schenen van Kaag etc.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:12 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)-welkom-op-vliegveld
Zal wel niet het geval zijn dus. Als er een terreuraanslag komt zal je zien dat burgers van alle landen gewaarschuwd zijn behalve de Nederlandse burgers aldaar.
Kaag en die twee anderen hebben er zo'n ongelofelijke clusterfuck van gemaakt dat ik niet begrijp waarom deze 3 bewindslieden niet naar huis gestuurd zijn.
Politiek gekronkel dus ten koste van mensenlevens. Nieuw leiderschap?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Inderdaad, dat er nog vertrouwen is in deze mensen is verbazingwekkend. Wellicht dat als het stof neerdaalt er meer wordt gedaan. Mijn gok zou zijn dat het vanwege de formatie nu even het vuur niet te hoog wordt opgestookt aan de schenen van Kaag etc.
Moet je Jasper van Dijk vragen, die heeft hem uitgenodigd... Vast om iets van een tegengeluid te laten horen...quote:Op woensdag 25 augustus 2021 22:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Waarom krijgt zo'n gast een uitnodiging?
Kroon is geen generaal.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 23:14 schreef Discombobulate het volgende:
Die kopstoot generaal had daar moeten zitten met z'n fantasie verkrachtverhaal.
Daar gaat het dus niet om en het leidt af van het echte probleem. Natuurlijk zijn asielzoekers ook gewoon normale mensen, maar we hebben eigenlijk al teveel normale mensen in Nederland. Ook heel veel normale mensen met een Nederlandse nationaliteit, je weet wel, de mensen die onze regering dient. Nou ja, hoort te dienen. Hoe helpt het, uiteindelijk permanent, opvangen van mensen uit de hele wereld, de Nederlandse burgers?quote:
Teveel normale mensen in Nederland?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:50 schreef nixxx het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om en het leidt af van het echte probleem. Natuurlijk zijn asielzoekers ook gewoon normale mensen, maar we hebben eigenlijk al teveel normale mensen in Nederland. Ook heel veel normale mensen met een Nederlandse nationaliteit, je weet wel, de mensen die onze regering dient. Nou ja, hoort te dienen. Hoe helpt het, uiteindelijk permanent, opvangen van mensen uit de hele wereld, de Nederlandse burgers?
Prima allemaal toch. Lekker de boel de boel laten daar. Ze lossen het maar lekker zelf op. 20 jaar aan westerse bemoeienis en miljarden publiek geld dat jij en ik hebben betaald zo het riool in.quote:
Dat moet de vraag helemaal niet zijn natuurlijk. Of is uberhaupt een valse tegenstelling.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:50 schreef nixxx het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om en het leidt af van het echte probleem. Natuurlijk zijn asielzoekers ook gewoon normale mensen, maar we hebben eigenlijk al teveel normale mensen in Nederland. Ook heel veel normale mensen met een Nederlandse nationaliteit, je weet wel, de mensen die onze regering dient. Nou ja, hoort te dienen. Hoe helpt het, uiteindelijk permanent, opvangen van mensen uit de hele wereld, de Nederlandse burgers?
? Bij alles wat onze regering doet mag en moet je de vraag eigenlijk stellen. Dient dit het belang van de Nederlandse burgers, is dit de beste manier om dat belang te dienen. Soms moet je wel eens wat accepteren dat niet zo goed uitpakt, als daar weer een ander voordeel tegenover staat. Die balans goed vinden is denk ik de hele truc van het regeren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat moet de vraag helemaal niet zijn natuurlijk. Of is uberhaupt een valse tegenstelling.
Bijzonder egoistische insteek is dat.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
? Bij alles wat onze regering doet mag en moet je de vraag eigenlijk stellen. Dient dit het belang van de Nederlandse burgers
Ben je Captain Hindsight als je die mensen intens dom vindt, of mag je die conclusie gewoon trekken?quote:
Waarom mag het massaal hierheen halen van vluchtelingen/immigranten niet in de context van overbevolking in Nederland geplaatst worden? De Afghanen die hier nu heen komen gaan niet meer terug naar Afghanistan en hun nageslacht ook niet. De Taliban zal daar lange tijd blijven.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat moet de vraag helemaal niet zijn natuurlijk. Of is uberhaupt een valse tegenstelling.
Ja, natuurlijk! Waarom zou een land altruïstisch zijn? Dat doe je maar als privé persoon. Een land heeft belangen en die moeten gediend worden. Daar moet je heel rationeel mee omgaan. En het mag wmb af en toe ook wat meedogenlozer. Je hoeft niet altijd te zwichten voor sentimentele publieke opinie.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Bijzonder egoistische insteek is dat.
Allemaal ingewikkelde problemen die je niet binnen een kabinetsperiode van 4 jaar oplost, en die eigenlijk vragen om kennis en kwaliteiten die de doorsnee opportunistische politicus niet heeft, mensen die ook niet snel partij-overstijgend zullen denken.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:21 schreef Mondkapje het volgende:
Aan de buitenkant lijkt het allemaal nog prima te functioneren maar het lerarentekort wordt niet opgelost. Het tekort aan verpleegkundigen ook niet. Oftewel de basis begint scheuren te vertonen. En dat is niet opgelost met extra geld, want de mensen zijn niet te vinden. Nieuwe huizen zijn nodig maar waar bouw je die en hoe gaat dat samen met het stikstofprobleem.
Meld je aan bij OP1.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:29 schreef Nielsch het volgende:
Toen Kaboel al gevallen was moest onze regering nog gaan bedenken hoe ze de evacuatie op zouden gaan zetten en nu is het voor velen te laat. De bewindslieden moeten zich diep schamen, excuses aanbieden en ophoepelen.
Als er 1 ding zeker is is het dat die drie dingen niet gaan gebeuren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:29 schreef Nielsch het volgende:
Toen Kaboel al gevallen was moest onze regering nog gaan bedenken hoe ze de evacuatie op zouden gaan zetten en nu is het voor velen te laat. De bewindslieden moeten zich diep schamen, excuses aanbieden en ophoepelen.
Eens.. ik heb een broer die asieladvocaat is en die voortdurend op social media de activist uithangt. Wanneer dan iemand heel nuchter op weer zo'n tranentrekkend bericht over beschadigde Afghanen reageert met de kanttekening dat mensen best vragen mogen stellen over het gebrek aan woningen... dan gaat hij daar niet op in. Ben je het niet met zijn emo mening eens dan ben je een populist. Het is een beste kerel hoor, maar hij is iets teveel in zijn eigen goedheid gaan geloven. Ik lees zijn bijdragen op social media ook bijna nooit omdat ik me er toch maar aan erger.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:20 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Waarom mag het massaal hierheen halen van vluchtelingen/immigranten niet in de context van overbevolking in Nederland geplaatst worden? De Afghanen die hier nu heen komen gaan niet meer terug naar Afghanistan en hun nageslacht ook niet. De Taliban zal daar lange tijd blijven.
Uit alles blijkt dat Nederland overbevolkt is en toch halen we mensen hier heen. Ik ben er overigens niet tegen om Afghaanse tolken die gewerkt hebben voor de Nederlandse krijgsmacht en hun gezin hierheen te halen. Maar dat wil niet zeggen dat we het totaal plaatje niet in beeld mogen hebben of dat af moeten doen als valse tegenstelling.
Welk media neem jij zoal tot je dan? Ik heb best wat verhalen van bijv. veteranen voorbij zien komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:27 schreef Mondkapje het volgende:
In de media blijft het Weg Met Ons en de haat naar Amerika overheersen. Niets over militairen die 20 jaar lang hebben gewerkt aan een leger wat nu een totale wassen neus blijkt te zijn. Hoe moet dat voelen? Nee, Amerika is slecht en heeft alles verkeerd gedaan, en Nederland idem dito.
Waar?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:31 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Welk media neem jij zoal tot je dan? Ik heb best wat verhalen van bijv. veteranen voorbij zien komen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:34 schreef Mondkapje het volgende:
Ik heb ook nog geen journalist of in een programma wat gehoord over de vele Afghanen die ondanks negatief reisadvies en opkomst Taliban naar Afghanistan afreisden de laatste tijd. Mag ook niets kritisch over gezegd worden blijkbaar.
Ik hoop dat de pers meeleest en niet alleen Scrummie.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]Stop toch eens met die conclusies die nergens op slaan.
De in Afghanistan aanwezige mensen met een Nederlands paspoort waren begin augustus al geadviseerd door het ministerie om te vertrekken, waar de meesten geen gehoor aan hebben gegeven. De schuld voor het fiasco is op zijn minst dus een gedeelde schuld.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:29 schreef Nielsch het volgende:
Door het tekort aan arbeidskrachten op te vullen? Bijvoorbeeld voor economische groei, of pensioenpotten die gevuld moeten worden? Je kunt niet ongelimiteerd mensen opnemen en je zult altijd een spanningsvlak houden, maar zo 'onbruikbaar' zijn die mensen niet. Mits je ze een beetje op gang helpt. Het ontbreekt vaak aan die wil.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:50 schreef nixxx het volgende:
We krijgen mensen die al jaren uitgeprocedeerd zijn niet eens weg.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:45 schreef elcastel het volgende:
[..]
Door het tekort aan arbeidskrachten op te vullen? Bijvoorbeeld voor economische groei, of pensioenpotten die gevuld moeten worden? Je kunt niet ongelimiteerd mensen opnemen en je zult altijd een spanningsvlak houden, maar zo 'onbruikbaar' zijn die mensen niet. Mits je ze een beetje op gang helpt. Het ontbreekt vaak aan die wil.
Er zou best wat meer pit in dat integreren mogen komen, wat meer wil. Maar ook een harde lijn; je krijgt hulp om hier een volwaardig leven op te bouwen, maar lukt het niet, dan alsnog exit.
Dit alles buiten het ethische aspect dus.
Staat in de beantwoording van Kamervragen van 24-8. Ze wisten het niet omdat al jaren een negatief reisadvies geldt voor Afghanistan. Op 5 augustus is dringend geadviseerd aan Nederlanders om te vertrekken (wat de meeste dus niet hebben gedaan)quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Was onze regering eigenlijk op de hoogte van de honderden vakantiegangers daaro? Hebben die mensen een negatieve invloed (gehad) op de evacuatie van personeel?
Dat is eerder een probleem dan een paar Afghanen die een reden hebben om hier te komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We krijgen mensen die al jaren uitgeprocedeerd zijn niet eens weg.
Prima conclusie en alleen paspoorten uitgeven aan mensen na twintig jaar die een positieve bijdrage hebben geleverd aan de maatschappij.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]Stop toch eens met die conclusies die nergens op slaan.
Die dan vervolgens opgekocht worden door beleggers waardoor starters alsnog buiten de pot pissen bedoel je?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een ding is duidelijk, er moeten gewoon veel en veel meer huizen gebouw worden. Fuck stikstof.
App Rutte ff je telefoonnummer, dan kan je de regering bijstaan met je heldere inzichten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:34 schreef Mondkapje het volgende:
Ik heb ook nog geen journalist of in een programma wat gehoord over de vele Afghanen die ondanks negatief reisadvies en opkomst Taliban naar Afghanistan afreisden de laatste tijd. Mag ook niets kritisch over gezegd worden blijkbaar.
In buitenlandse kranten lees ik dat vluchtelingen ook heel goed kunnen proberen naar buurlanden te gaan, het is niet zo dat de enige mogelijkheid is met het vliegtuig naar Europa. Maar hier is het alleen maar: waarom stuurt Nederland geen militairen om mensen persoonlijk op te halen? Alleen maar klaagverhalen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Die dan vervolgens opgekocht worden door beleggers waardoor starters alsnog buiten de pot pissen bedoel je?
https://www.volkskrant.nl(...)-veteranen~b4e65ce0/quote:
Oja, dat is het.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En weer een azijnpisser die er voor wil zorgen dat er geen reet gebeurd.
Ondernemers oftewel automobilisten zijn toch geen normale mensen? Teveel normale mensen hebben we dus nooit hier in Nederland.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:50 schreef nixxx het volgende:
[..]
Er worden überhaupt geen starterswoningen gebouwd toch? Prijzen beginnen ongeveer bij 3,5 ton.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Die dan vervolgens opgekocht worden door beleggers waardoor starters alsnog buiten de pot pissen bedoel je?
Het zou het draagvlak voor legitieme vluchtelingen ook wel vergroten als we het gajes gewoon zsm weer het land uit flikkeren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dat is eerder een probleem dan een paar Afghanen die een reden hebben om hier te komen.
Zorgvuldige selectie waarbij je duidelijk hebt gecontroleerd dat er nergens iets negatiefs over het Afghaanse leger wordt gezegd en men de schuld bij Amerika en Nederland legt. Vandaar dat je zoveel tijd nodig had?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:03 schreef Raw85 het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-veteranen~b4e65ce0/
https://www.ed.nl/geldrop(...)geen-spijt~a0afdb92/
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ar-gebleven-a4055408
https://www.omroepbrabant(...)sie-was-niet-zinloos
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-niet-normaal-slapen
https://www.1limburg.nl/l(...)t-voor-niets-geweest
https://www.rtvoost.nl/ni(...)t-zich-daar-afspeelt
https://eenvandaag.avrotr(...)moeten-nu-iets-doen/
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:23 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Zorgvuldige selectie waarbij je duidelijk hebt gecontroleerd dat er nergens iets negatiefs over het Afghaanse leger wordt gezegd en men de schuld bij Amerika en Nederland legt. Vandaar dat je zoveel tijd nodig had?
Maar er glipt af en toe toch iets onheilspellends door:
"Het onheilspellende van het werk zat hem in de onbetrouwbaarheid van sommige gesprekspartners, met name onder de burgerbevolking. ,,De Taliban hebben niet één front, ze zijn overal, ook onder de bevolking. Overdag praat iemand met jou, ‘s nachts pakt hij een kalasjnikov en schiet in je rug.”
Ik vind het grappig dat jij aan iemand vraagt 'laat eens zien'. Vervolgens laat iemand met meerdere bronnen zien waar jij om vroeg, en dan heb je weer een flauwe opmerking klaar staan en gaat totaal niet in op het punt waar jij mee begon.quote:
Wat is dit nou voor raar verwijt? Dit zijn gewoon de eerste zoekresultaten als je bij Google ''veteranen Afghanistan'' typtquote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:23 schreef Mondkapje het volgende:
Zorgvuldige selectie waarbij je duidelijk hebt gecontroleerd dat er nergens iets negatiefs over het Afghaanse leger wordt gezegd en men de schuld bij Amerika en Nederland legt. Vandaar dat je zoveel tijd nodig had?
Je slaat de plank heel erg mis.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:23 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Maar er glipt af en toe toch iets onheilspellends door:
"Het onheilspellende van het werk zat hem in de onbetrouwbaarheid van sommige gesprekspartners, met name onder de burgerbevolking. ,,De Taliban hebben niet één front, ze zijn overal, ook onder de bevolking. Overdag praat iemand met jou, ‘s nachts pakt hij een kalasjnikov en schiet in je rug.”
Denk het laatstequote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:43 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me af hoe die Nederlanders die achter gaan blijven überhaupt nog terug gaan komen. Lekker lopen, Taliban omkopen en dan maar naar het Westen toe. Alhoewel, misschien kun je straks ook wel gewoon met een civiele vlucht mee als dat eenmaal weer loopt.
De Taliban is gek op geld, de Duitsers zouden ook al met 100 miljoen over de brug komen om nog meer mensen het land uit te halen las ik gisteren ergens.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:43 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me af hoe die Nederlanders die achter gaan blijven überhaupt nog terug gaan komen. Lekker lopen, Taliban omkopen en dan maar naar het Westen toe. Alhoewel, misschien kun je straks ook wel gewoon met een civiele vlucht mee als dat eenmaal weer loopt.
Ja, begin vooral aan dat systeem. Dan is het end helemáál zoek.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 10:53 schreef Ronald het volgende:
[..]
De Taliban is gek op geld, de Duitsers zouden ook al met 100 miljoen over de brug komen om nog meer mensen het land uit te halen las ik gisteren ergens.
Ja, all inclusive.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:18 schreef zoost het volgende:
zijn al die Afghanen met NL paspoort op familiebezoek in Afghanistan?
Dat hadden we kunnen verwachten toen we daar met bommen en kogels gingen strooien natuurlijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:55 schreef Mondkapje het volgende:
Gemeenten zijn nog bezig met het huisvesten van Syriers en krijgen nu dit alweer op hun bord. Bij heel veel gemeenten zal de moed in de schoenen zakken denk ik zo.
laat ik nu denken dat het Assad was die dat deed.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat hadden we kunnen verwachten toen we daar met bommen en kogels gingen strooien natuurlijk.
Is dat zo'n flink bedrag ja, wat zijn de kosten die er tegenover staan?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:45 schreef Mondkapje het volgende:
Het COA krijgt 27.000 per asielzoeker, hoor ik net op de radio. Jéé wat een bedrag! Radio 1 momenteel.
https://nos.nl/collectie/(...)-waarschuwen-evacuesquote:Bij een Nederlandse evacuatie-operatie is het drie bussen met Nederlanders gelukt om het internationale vliegveld van Kabul binnen te komen. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken aan de NOS. De bussen stonden meer dan 24 uur te wachten bij een ingang van de luchthaven.
In de bussen zaten in totaal zo'n 120 mensen, allemaal met een Nederlands paspoort, meldt een bron die contact heeft met inzittenden.
Zeven mensen zonder paspoort zijn door Talibanstrijders hardhandig uit de bussen gewerkt en hebben de luchthaven niet bereikt, meldt de bron.
Dit. Vooral van Kaag had ik meer verwacht, omdat zij zo prat ging op haar jarenlange ervaring als diplomaat in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 08:12 schreef DarkwingDuck het volgende:
Kaag en die twee anderen hebben er zo'n ongelofelijke clusterfuck van gemaakt dat ik niet begrijp waarom deze 3 bewindslieden niet naar huis gestuurd zijn.
Daar verbaasde ik mij ook al zo over. Dat er zoveel Afghaanse Nederlanders nog naar een code roodgebied gaan, met name in dit jaar.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:18 schreef zoost het volgende:
zijn al die Afghanen met NL paspoort op familiebezoek in Afghanistan?
Het asielzoekerscentrum en het zorgen voor een woning. En directeursloon natuurlijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Is dat zo'n flink bedrag ja, wat zijn de kosten die er tegenover staan?
Eerste hit op google:quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:51 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Het asielzoekerscentrum en het zorgen voor een woning. En directeursloon natuurlijk.
Da's dus 2 ton voor een gezin met 6 kinderen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:45 schreef Mondkapje het volgende:
Het COA krijgt 27.000 per asielzoeker, hoor ik net op de radio. Jéé wat een bedrag! Radio 1 momenteel.
En hoeveel voor 3 kinderen en 10 kinderen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's dus 2 ton voor een gezin met 6 kinderen.
Dit werd op de radio gezegd.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Eerste hit op google:
De Rijksoverheid berekende zelf dat de opvang van een asielzoeker jaarlijks gemiddeld 27.900 euro kost. Het gaat dan om onder meer de huisvesting, gezondheidszorg, levensonderhoud en de personeelskosten van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
Dus ze maken er verlies op of heb je wat cijfers door elkaar gehaald?
dus een gemiddelde tolk kost met gezin inclusief huis, uitkering, evacuatie, opvang + salaris in Afghanistan ons minimaal 500.000 euro. Absurd als je vergelijkt met die toeslagenouders en hun karige uitkering. Dat is dan maar klein bier.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Da's dus 2 ton voor een gezin met 6 kinderen.
Dat is echt knap dat ze dat kunnen voor dat bedrag. Ik betwijfel dit ten zeerste of dat ook daadwerkelijk lukt.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:45 schreef Mondkapje het volgende:
Uiteindelijk is het allemaal kruimelwerk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:09 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
dus een gemiddelde tolk kost met gezin inclusief huis, uitkering, evacuatie, opvang + salaris in Afghanistan ons minimaal 500.000 euro. Absurd als je vergelijkt met die toeslagenouders en hun karige uitkering. Dat is dan maar klein bier.
Ik vind het eerlijk gezegd echt weinig. De coa is dan wel een effectieve organisatie mocht dat lukken.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Is dat zo'n flink bedrag ja, wat zijn de kosten die er tegenover staan?
Je vergeet dat geld naar burgers extreem moeilijk te regelen is volgens het kabinet. Die 27k gaat niet op de bankrekening van die afghaan en is dus makkelijker te regelen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:09 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
dus een gemiddelde tolk kost met gezin inclusief huis, uitkering, evacuatie, opvang + salaris in Afghanistan ons minimaal 500.000 euro. Absurd als je vergelijkt met die toeslagenouders en hun karige uitkering. Dat is dan maar klein bier.
Ze moeten die nederlanders die daar op vakantie of familie bezzoek zijn gewoon een rekening van 5000 euro per persoon sturen. Geen geld geen terugvlucht. Ik denk niet dat ze dan ooit nog eens afreizen naar een rood gebied.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Staat in de beantwoording van Kamervragen van 24-8. Ze wisten het niet omdat al jaren een negatief reisadvies geldt voor Afghanistan. Op 5 augustus is dringend geadviseerd aan Nederlanders om te vertrekken (wat de meeste dus niet hebben gedaan)
Zijn er niet genoeg leegstaande hotels inmiddels waar die lui in kunnen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:15 schreef Mondkapje het volgende:
En er zijn tot nu toe 1600 Afghanen binnengekomen. Echter, de opvang zát al bijna vol, doordat mensen nu weer kunnen reizen en ook andere groepen deze kant opkomen.
Nee er zijn haast geen leegstaande hotels, wel kantoorpanden en varkensstallen van uitgekochte boeren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg leegstaande hotels inmiddels waar die lui in kunnen?
Wat is je punt?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:30 schreef Mondkapje het volgende:
Een Manager Huisvesting bij het COA verdient 96.000 per jaar. En daar zul je een aantal van hebben.
Wat de directeur verdient staat er niet bij.
https://nl.indeed.com/cmp(...)_category=management
Waar staat dat de meeste dit niet gedaan hebben?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 09:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Staat in de beantwoording van Kamervragen van 24-8. Ze wisten het niet omdat al jaren een negatief reisadvies geldt voor Afghanistan. Op 5 augustus is dringend geadviseerd aan Nederlanders om te vertrekken (wat de meeste dus niet hebben gedaan)
Het zijn er zoveel dat 1 meer of minder dat gemiddelde bedrag nauwelijks veranderd.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:30 schreef Mondkapje het volgende:
Een Manager Huisvesting bij het COA verdient 96.000 per jaar. En daar zul je een aantal van hebben.
Wat de directeur verdient staat er niet bij.
https://nl.indeed.com/cmp(...)_category=management
Dat het bedrag per asielzoeker is, vind ik curieus, of je nu voor 1 of voor 10 asielzoekers moet koken, het wordt bij meer goedkoper en bij minder duurder.
Huisvesting wordt ook niet 2x duurder per asielzoeker.
Waarom niet een rekening van de werkelijke kosten die wel een veelvoud hiervan kan zijn?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:18 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ze moeten die nederlanders die daar op vakantie of familie bezzoek zijn gewoon een rekening van 5000 euro per persoon sturen. Geen geld geen terugvlucht. Ik denk niet dat ze dan ooit nog eens afreizen naar een rood gebied.
In het AD artikel van een paar dagen terugquote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar staat dat de meeste dit niet gedaan hebben?
Neequote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg leegstaande hotels inmiddels waar die lui in kunnen?
Ah ok, dat is wel raar... En dat de overheid daar geen consequenties aan hangt is nog raarder.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
In het AD artikel van een paar dagen terug
Artikel van gisterenquote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah ok, dat is wel raar... En dat de overheid daar geen consequenties aan hangt is nog raarder.
quote:De Nederlanders waren veelal op familiebezoek in Afghanistan. Voor het land gold al een negatief reisadvies en op 5 augustus riep de Nederlandse ambassade landgenoten op het land te verlaten. Daaraan gaven zij geen gehoor.
Ook nog redenen waarom? Kan me voorstellen dat als je net geld bij elkaar hebt geschraapt om een retourticketje te boeken het omboeken wat lastiger gaat.quote:
Het is netto minder dan 27 duizend. Asielzoekers doen boodschappen, mensen die bij COA werken betalen belasting etc.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:09 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
[..]
Vorige week was een Nederlands-Afghaanse familie in het nieuws die daar op familiebezoek was (vanwege opa op sterven of zo). Na de oproep van Nederland om zo snel mogelijk Afghanistan te verlaten hebben ze wel geprobeerd om hun vliegtickets om te zetten, maar er waren geen plekken meer beschikbaar op eerdere vluchten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar staat dat de meeste dit niet gedaan hebben?
Vrij naïef van die mensen om dan toch af te reizen. En vervolgens klagen dat het te lang duurt voor ze opgehaald worden zeker?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Ook nog redenen waarom? Kan me voorstellen dat als je net geld bij elkaar hebt geschraapt om een retourticketje te boeken het omboeken wat lastiger gaat.
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vrij naïef van die mensen om dan toch af te reizen. En vervolgens klagen dat het te lang duurt voor ze opgehaald worden zeker?
Zal het de komende 20 jaar ook wel blijven.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.
Het is ook naïef, dom, wat dan ook. Doet er verder alleen totaal niet toe.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.
niet iedere Afghaanse ingenieur of arts is op de hoogte van het nieuws. Ze zullen ongetwijfeld dagelijks wel heel druk zijn met het ontwerpen van een nieuwe afsluitdijk of nieuwe open hart operatie techniek. Dus, beetje makkelijk wijzen want ik denk niet dat ze een 9-5 mentaliteit hebben.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor, het mag best benoemd worden. Het nuanceert een beetje het eenzijdige beeld hoe zielig het allemaal is voor die mensen. Lukt het om terug te komen..dat hoop ik voor hen. Zo niet, eigen schuld.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het is ook naïef, dom, wat dan ook. Doet er verder alleen totaal niet toe.
Maar tegelijkertijd lees je hier dat mensen daar vrolijk op vakantie zijn. Dat lijkt me ook een wat eenzijdig beeld, nietwaar?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:01 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor, het mag best benoemd worden. Het nuanceert een beetje het eenzijdige beeld hoe zielig het allemaal is voor die mensen.
Hoezo? Gewoon stukje eigen verantwoordelijkheid van die mensen, het zijn geen zielige schaapjes. Bovendien ga ik ervan uit dat de meesten op een later moment toch wel terug kunnen komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:02 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dan je dus gewoon een klootzak.
Prima hoor verder.
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar tegelijkertijd lees je hier dat mensen daar vrolijk op vakantie zijn. Dat lijkt me ook een wat eenzijdig beeld, nietwaar?
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen.
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.
Prima maar dan achteraf ook geen jankverhaal op gaan hangen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.
Ik lees eigenlijk weinig gejank vanaf die groep vooralsnog.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Prima maar dan achteraf ook geen jankverhaal op gaan hangen.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan code rood en eigen verantwoordelijkheid van mensen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.
Ook als dat militair ingrijpen er toe lijdt dat er Nederlandse soldaten sneuvelen om mensen daar weg te halen die zo stom waren naar een extreem onveilig land te gaan?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.
Maar het 'eigen verantwoordelijkheid nemen' ligt hier wat dichter bij doodgaan. En dan vind ik dat je het als Nederland verplicht bent om echt alles te doen die mensen daar weg te halen, waarom ze daar ook zijn.
Of hoeveel waarde je hecht aan mensenlevens van Nederlandse burgers.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan code rood en eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Als het een zaak van leven of dood zou zijn is het een ander verhaal, maar waarom zouden de Taliban mensen met een Nederlands paspoort iets aan doen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.
Maar het 'eigen verantwoordelijkheid nemen' ligt hier wat dichter bij doodgaan. En dan vind ik dat je het als Nederland verplicht bent om echt alles te doen die mensen daar weg te halen, waarom ze daar ook zijn.
Toch is er nog geen één dode Westerling te 'betreuren'. De risico's vallen dus gewoon mee als je naar het grote plaatje kijkt. Wij krijgen alleen de incidenten mee. In Damascus is de kans dat je opgeblazen wordt ook verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.
En mensen hebben zelf geen verantwoording? We hebben het niet over Peuter die met een spijker in de hand naar een stopcontact lopen maar over mensen die verdomt goed zouden moeten weten hoe gevaarlijk het daar is.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:17 schreef Caland het volgende:
[..]
Of hoeveel waarde je hecht aan mensenlevens van Nederlandse burgers.
Natuurlijk heb je zelf verantwoordelijkheid, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel argument gelezen waarom je ze daar in zo'n situatie niet zou weghalen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En mensen hebben zelf geen verantwoording? We hebben het niet over Peuter die met een spijker in de hand naar een stopcontact lopen maar over mensen die verdomt goed zouden moeten weten hoe gevaarlijk het daar is.
Code rood?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je zelf verantwoordelijkheid, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel argument gelezen waarom je ze daar in zo'n situatie niet zou weghalen.
quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook als dat militair ingrijpen er toe lijdt dat er Nederlandse soldaten sneuvelen om mensen daar weg te halen die zo stom waren naar een extreem onveilig land te gaan?
De risico's voor militairen die ze daar moeten gaan halen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je zelf verantwoordelijkheid, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel argument gelezen waarom je ze daar in zo'n situatie niet zou weghalen.
Als het niet gevaarlijk is voor soldaten daar de Taliban te trotseren om mensen weg te halen, waarom is het dan gevaarlijk voor die mensen daar te blijven?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Een hypothetisch argument is doorgaans niet erg sterk.
Veelal in de jaren '90 en iets later ja. Inmiddels zijn ze net zo goed Nederlander als jij en ik en ik denk dat het gros net als de wereldmachten niet hadden kunnen voorspellen dat het allemaal zo snel zou gaan. Of jij moet een fantastische glazen bol hebben natuurlijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:22 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Code rood?
Dit zijn mensen die als "vluchteling" Nederland zijn binnen gekomen en asiel krijgen omdat hun leven gevaar loopt.
Hoe kan je dit nog verdedigen als je gewoon het vliegtuig pakt en naar familie gaat?
Mensen die naar een code rood land op vakantie gingen ivm corona en waarbij opeens de grenzen dicht gingen werden toch ook niet opgehaald door Nederland.... Tegen die mensen werd gezegd 'eigen schuld dikke bult'quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze krijgen tot vandaag en hooguit morgen een free pass van de taliban. Daarna is het wel even klaar vermoed ik.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het niet gevaarlijk is voor soldaten daar de Taliban te trotseren om mensen weg te halen, waarom is het dan gevaarlijk voor die mensen daar te blijven?
En de rest van de mensen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze krijgen tot vandaag en hooguit morgen een free pass van de taliban. Daarna is het wel even klaar vermoed ik.
Net waren gevaren nog hypothetisch en nu is het oorlog?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:28 schreef Caland het volgende:
Wat dat betreft wel interessant wat er gaat gebeuren nadat het gros echt is teruggetrokken. Wordt weer net zo'n leuk machtsvacuum en bijbehorende oorlog als toen de Russen vertrokken.
Ik zit niet dagelijks in het Vreemdelingenrecht (godzijdank) maar ik vermoed dat de vluchtelingen die echt gevaar lopen met minder zijn dan het aantal dat daadwerkelijk een vergunnig krijgt om hier te blijven. De verhalen zijn niet altijd makkelijk te verifiëren denk ik. En kom je uit een land als Eritrea dan krijg je eigenlijk altijd wel een verblijfsvergunning. Soms is het ook een momentopname en is de situatie in een land van herkomst anders dan toen je hem peerde. Ja dan begrijp ik dat je er af en toe op vakantie gaat. Maar uiteindelijk is het overgrote deel van de asielzoekers toch voornamelijk economisch gemotiveerd. Begrijpelijk maar het is dweilen met de kraan open.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:22 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Code rood?
Dit zijn mensen die als "vluchteling" Nederland zijn binnen gekomen en asiel krijgen omdat hun leven gevaar loopt.
Hoe kan je dit nog verdedigen als je gewoon het vliegtuig pakt en naar familie gaat?
Nu is het nog een beetje een patstelling, maar dat duurt niet lang meer.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Net waren gevaren nog hypothetisch en nu is het oorlog?
Ben ook nieuwsgierig hoe het gaat qua nieuws vanuit daar na de 31e.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:28 schreef Caland het volgende:
Wat dat betreft wel interessant wat er gaat gebeuren nadat het gros echt is teruggetrokken. Wordt weer net zo'n leuk machtsvacuum en bijbehorende oorlog als toen de Russen vertrokken.
Dat wordt weer Al Jazeera kijken.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:31 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ben ook nieuwsgierig hoe het gaat qua nieuws vanuit daar na de 31e.
Ja idd. Lekker objectiefquote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat wordt weer Al Jazeera kijken.
Rutte kan weer met heel veel woorden zo weinig mogelijk vertellen straks.quote:Rond 13.50 uur zal premier Rutte de pers te woord staan over de gestaakte evacuaties vanuit Kabul en hoe het verder moet met de mensen die nu Afghanistan niet meer uit kunnen. Het persmoment bij het ministerie van Algemene Zaken is live te volgen via onze site en app, en via de NOS-kanalen op Facebook en YouTube.
Dat zeg ik net al en doe toch eens niet zo achterlijk hysterisch altijd. Met je breaking.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:35 schreef Starhopper het volgende:
BREAKING!!!!!!!!!!!!!!! OM 13:50 EXTRA JOURNAAL MET RUTTE![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Schluss, de rest kijkt maar hoe ze thuiskomen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:35 schreef Starhopper het volgende:
BREAKING!!!!!!!!!!!!!!! OM 13:50 EXTRA JOURNAAL MET RUTTE![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je bent dan ook inwoner van een weliswaar rijk westers land maar op het wereldtoneel hebben ze natuurlijk doorgaans schijt aan een dwergstaat als Nederland. In een noodsituatie hebben zaken met de VS, China, VK etc. de voorrang en mag de ambassade van Nederland ergens in het midden van de rij aansluiten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:33 schreef nixxx het volgende:
Nou heb ik persoonlijk ook wat ervaring met de “daadkracht “ en “ ondersteuning “ die je van buza en de lokale ambassade kunt verwachten.
Wat minder dramatisch dan het Afghanistan verhaal, maar toch. Ik woonde met gezin in Saudi Arabië, op zich best een behoorlijk veilig land. Met Corona hadden die in maart 2020 patsboem met een of twee dagen waarschuwing de grens gesloten voor in en uitgaan. Zit je daar dus opgesloten. Krijg je van de ambassade te horen dat ze niets gaan doen, geen vluchten geregeld, geen contacten met Saudi overheid om eventueel dingen te regelen. Ook toen later in het jaar weer wel mondjesmaat vluchten toegestaan werden om het land te verlaten, bijna niets. Het enige was dat ze op een website die vluchten op een lijst hadden, maar verder moest je alles zelf maar regelen.
“Het is een hele ingewikkelde operatie”. Blah blah…quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:33 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Rutte kan weer met heel veel woorden zo weinig mogelijk vertellen straks.
Thnxquote:
De communicatie was ook af en toe behoorlijk bot hoor “ we zijn geen reisbureau “ dat soort dingen.. ik kreeg echt het idee dat het meer onwil was, dan onmacht.. en dan zie je deze situatie.. mja…quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:43 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je bent dan ook inwoner van een weliswaar rijk westers land maar op het wereldtoneel hebben ze natuurlijk doorgaans schijt aan een dwergstaat als Nederland. In een noodsituatie hebben zaken met de VS, China, VK etc. de voorrang en mag de ambassade van Nederland ergens in het midden van de rij aansluiten.
We zijn verdorie naar Afghanistan gegaan om de VS te helpen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:49 schreef Discombobulate het volgende:
Wij mogen als Europa ook wel onze eigen shit op orde hebben zeg, man altijd weer janken bij ons baasje de VS.
Doe normaal.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
PFFFFFFFFFFFF EN AL DIE MENSEN DAN![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Die mensen die met een negatief reisadvies zijn vertrokken en na een oproep van Nederland zijn gebleven? Eigen boontjes laten doppen. Hopelijk zijn de tolken e.d. hier, met de rest minder medelijden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Denk eens aan al die mensen die nu achterblijven. Rutte zei net dat ze niemand meer mee kunnen nemenquote:
De onderste steen komt boven.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:58 schreef Caland het volgende:
Heilige plicht om de mensen die achterblijven op een later moment toch te evacueren, aldus Rutte.
Maandje onder laten duiken tot de situatie wat stabieler is lijkt me wel handig. De Afghaanse landgrens kom je de komende weken toch niet over.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Starhopper het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel vervelend voor ze, maar het laatste vliegtuig vertrekt schijnbaar zeer binnenkort. De achtergebleven militairen moeten ook weg kunnen komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Denk eens aan al die mensen die nu achterblijven. Rutte zei net dat ze niemand meer mee kunnen nemen![]()
![]()
Echt 100% oneens.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Mensen die er nu nog zitten hebben zelf talloze slechte beslissingen genomen. Ik hoop dat ze op een andere manier wegkomen maar Nederland heeft daar geen verantwoordelijkheid meer in.
Zij wisten het ook beter dan de overheid toen het om het reisadvies ging. Dus zullen ze zichzelf nu ook wel beter kunnen helpen dan de overheid dat kan doen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Denk eens aan al die mensen die nu achterblijven. Rutte zei net dat ze niemand meer mee kunnen nemen![]()
![]()
Ben ik niet met je eensquote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Heel vervelend voor ze, maar het laatste vliegtuig vertrekt schijnbaar zeer binnenkort. De achtergebleven militairen moeten ook weg kunnen komen.
Mensen die er nu nog zitten hebben zelf talloze slechte beslissingen genomen. Ik hoop dat ze op een andere manier wegkomen maar Nederland heeft daar geen verantwoordelijkheid meer in. We hebben gedaan wat we konden, en dat was vrij amateuristisch oa dankzij minister Kaag
Want het zijn allemaal vakantiegangers?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:02 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Zij wisten het ook beter dan de overheid toen het om het reisadvies ging. Dus zullen ze zichzelf nu ook wel beter kunnen helpen dan de overheid dat kan doen.
Waar zeg ik dat?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 14:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Want het zijn allemaal vakantiegangers?![]()
Zij wisten het ook beter dan de overheid toen het om het reisadvies gingquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |