Vorige week was een Nederlands-Afghaanse familie in het nieuws die daar op familiebezoek was (vanwege opa op sterven of zo). Na de oproep van Nederland om zo snel mogelijk Afghanistan te verlaten hebben ze wel geprobeerd om hun vliegtickets om te zetten, maar er waren geen plekken meer beschikbaar op eerdere vluchten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar staat dat de meeste dit niet gedaan hebben?
Vrij naïef van die mensen om dan toch af te reizen. En vervolgens klagen dat het te lang duurt voor ze opgehaald worden zeker?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Ook nog redenen waarom? Kan me voorstellen dat als je net geld bij elkaar hebt geschraapt om een retourticketje te boeken het omboeken wat lastiger gaat.
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vrij naïef van die mensen om dan toch af te reizen. En vervolgens klagen dat het te lang duurt voor ze opgehaald worden zeker?
Zal het de komende 20 jaar ook wel blijven.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.
Het is ook naïef, dom, wat dan ook. Doet er verder alleen totaal niet toe.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik vind het ook naïef. Afghanistan is al jaren code rood maar het was toch bekend dat Amerika zich aan het terugtrekken was. Daar wordt de code rood bijna paars van.
niet iedere Afghaanse ingenieur of arts is op de hoogte van het nieuws. Ze zullen ongetwijfeld dagelijks wel heel druk zijn met het ontwerpen van een nieuwe afsluitdijk of nieuwe open hart operatie techniek. Dus, beetje makkelijk wijzen want ik denk niet dat ze een 9-5 mentaliteit hebben.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:53 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor, het mag best benoemd worden. Het nuanceert een beetje het eenzijdige beeld hoe zielig het allemaal is voor die mensen. Lukt het om terug te komen..dat hoop ik voor hen. Zo niet, eigen schuld.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het is ook naïef, dom, wat dan ook. Doet er verder alleen totaal niet toe.
Maar tegelijkertijd lees je hier dat mensen daar vrolijk op vakantie zijn. Dat lijkt me ook een wat eenzijdig beeld, nietwaar?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:01 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor, het mag best benoemd worden. Het nuanceert een beetje het eenzijdige beeld hoe zielig het allemaal is voor die mensen.
Hoezo? Gewoon stukje eigen verantwoordelijkheid van die mensen, het zijn geen zielige schaapjes. Bovendien ga ik ervan uit dat de meesten op een later moment toch wel terug kunnen komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:02 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Dan je dus gewoon een klootzak.
Prima hoor verder.
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar tegelijkertijd lees je hier dat mensen daar vrolijk op vakantie zijn. Dat lijkt me ook een wat eenzijdig beeld, nietwaar?
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen.
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.
Prima maar dan achteraf ook geen jankverhaal op gaan hangen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.
Ik lees eigenlijk weinig gejank vanaf die groep vooralsnog.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Prima maar dan achteraf ook geen jankverhaal op gaan hangen.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan code rood en eigen verantwoordelijkheid van mensen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Jij bepaalt niet of bijvoorbeeld een familielied dat op sterven ligt niet noodzakelijk is om te bezoeken lijkt me.
Ook als dat militair ingrijpen er toe lijdt dat er Nederlandse soldaten sneuvelen om mensen daar weg te halen die zo stom waren naar een extreem onveilig land te gaan?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.
Maar het 'eigen verantwoordelijkheid nemen' ligt hier wat dichter bij doodgaan. En dan vind ik dat je het als Nederland verplicht bent om echt alles te doen die mensen daar weg te halen, waarom ze daar ook zijn.
Of hoeveel waarde je hecht aan mensenlevens van Nederlandse burgers.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan code rood en eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Als het een zaak van leven of dood zou zijn is het een ander verhaal, maar waarom zouden de Taliban mensen met een Nederlands paspoort iets aan doen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:14 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als het resultaat van 'eigen verantwoordelijkheid nemen' is dat je tijdelijk niet naar Nederland kan; tja. Daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben, net als jij.
Maar het 'eigen verantwoordelijkheid nemen' ligt hier wat dichter bij doodgaan. En dan vind ik dat je het als Nederland verplicht bent om echt alles te doen die mensen daar weg te halen, waarom ze daar ook zijn.
Toch is er nog geen één dode Westerling te 'betreuren'. De risico's vallen dus gewoon mee als je naar het grote plaatje kijkt. Wij krijgen alleen de incidenten mee. In Damascus is de kans dat je opgeblazen wordt ook verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Familiebezoek..vakantie..het komt allemaal op hetzelfde neer: niet-noodzakelijke reizen. Veel mensen hebben door corona al lange tijd hun familie in het buitenland niet kunnen bezoeken, niet leuk maar so be it. Als je dan toch gaat en een land heeft code rood.. hoe rood moet het zijn om mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun keuze.
En mensen hebben zelf geen verantwoording? We hebben het niet over Peuter die met een spijker in de hand naar een stopcontact lopen maar over mensen die verdomt goed zouden moeten weten hoe gevaarlijk het daar is.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:17 schreef Caland het volgende:
[..]
Of hoeveel waarde je hecht aan mensenlevens van Nederlandse burgers.
Natuurlijk heb je zelf verantwoordelijkheid, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel argument gelezen waarom je ze daar in zo'n situatie niet zou weghalen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En mensen hebben zelf geen verantwoording? We hebben het niet over Peuter die met een spijker in de hand naar een stopcontact lopen maar over mensen die verdomt goed zouden moeten weten hoe gevaarlijk het daar is.
Code rood?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |