quote:Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO
KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.
President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.
Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.
The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.
The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.
Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.
The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.
In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.
Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.
The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.
In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”
However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”
Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.
Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.
Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.
Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.
Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.
Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.
The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.
The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.
“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.
Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”
In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.
In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
Ik zou je familieleden opzoeken in een gebroken land toch niet echt willen typeren als vakantie. Ik zou als ik Nederland ontvlucht was om wat voor reden dan ook dat ook willen blijven doen als er ook maar een kleine mogelijkheid bestond dat dat relatief veilig kon.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Al die 'Nederlanders' die nog vastzitten in Afghanistan zijn voormalige Afghaanse vluchtelingen die op familiebezoek zijn in Afghanistan als ik het goed begrijp. Dat is toch raar.. je vlucht uit een land omdat het kennelijk niet veilig is, en dan ga je er vervolgens op vakantie. Terwijl het nog steeds niet veilig is. En dan moet de Nederlandse overheid jou uit de nesten halen omdat er wat deugmensen krokodillentranen huilen. Lekker laten zitten zou ik zeggen.
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Al die 'Nederlanders' die nog vastzitten in Afghanistan zijn voormalige Afghaanse vluchtelingen die op familiebezoek zijn in Afghanistan als ik het goed begrijp. Dat is toch raar.. je vlucht uit een land omdat het kennelijk niet veilig is, en dan ga je er vervolgens op vakantie. Terwijl het nog steeds niet veilig is. En dan moet de Nederlandse overheid jou uit de nesten halen omdat er wat deugmensen krokodillentranen huilen. Lekker laten zitten zou ik zeggen.
Bron?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:22 schreef Nielsch het volgende:
Belgische minister: "VS geeft aan dat bondgenoten tot en met vrijdag de tijd krijgen om te evacueren, daarna alleen nog Amerikanen"
Ja maar even los van je familie bezoeken. Het is een code rood land dus al die krokodillentranen hier omdat het zielige Afghanen zijn mogen best achterwege blijven. Na vrijdag is het gewoon pech, je mag blij zijn dat ze je überhaupt ophalen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:28 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als jij vlucht, en je hebt vervolgens elders betere leefomstandigheden opgebouwd, zou jij je familie nooit meer willen zien?
Las vanmorgen in de krant dat onder de taliban meisjes maar tot 12 jaar onderwijs gaan krijgen. Zou voor mij een prima reden zijn om een land te ontvluchten als ik jonge dochters had. Is een land dan per definitie onveilig? Nee.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.
soepel, onder het vorige talibanregime was het tot 8 jaar, daarna alleen nog maar koranles.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Las vanmorgen in de krant dat onder de taliban meisjes maar tot 12 jaar onderwijs gaan krijgen. Zou voor mij een prima reden zijn om een land te ontvluchten als ik jonge dochters had. Is een land dan per definitie onveilig? Nee.
Wel alleen nog maar op straat mogen komen als je een man achter je hebt lopen, anders zweepslagen. Maar dat is alleen maar omdat ze het beste voor hebben met de dames.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
soepel, onder het vorige talibanregime was het tot 8 jaar, daarna alleen nog maar koranles.
Daar ben ik het mee eens hoor. Ik reageerde alleen om empathieloze reactie m.b.t. bezoeken familie.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja maar even los van je familie bezoeken. Het is een code rood land dus al die krokodillentranen hier omdat het zielige Afghanen zijn mogen best achterwege blijven. Na vrijdag is het gewoon pech, je mag blij zijn dat ze je überhaupt ophalen.
Het kan ook via Skype, maar waarom zou je dat doen als je ze ook gewoon kunt bezoeken door het vliegtuig te pakken.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ook via Skype. Je bent niet voor niets gevlucht.. omdat het niet veilig is. Maar kennelijk is het alleen onveilig als het die mensen goed uitkomt.
Tuurlijk wil je je familie zien maar als daar risico's bij horen zoals code rood al suggereert dan moet je die ook accepteren vind ik.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:38 schreef Hamzoef het volgende:
Het kan ook via Skype, maar waarom zou je dat doen als je ze ook gewoon kunt bezoeken door het vliegtuig te pakken.
Wat zou jij doen als je in hun schoenen zou staan, eerlijk zeggen.
Dan is de NAVO dus dood.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:42 schreef Scrummie het volgende:
Een volgende keer dat de VS met artikel 5 loopt te zwaaien zal de rest van de wereld toch even twee keer nadenken.
https://www.nporadio1.nl/(...)-leger-komt-er-zekerquote:Volgens EU-buitenlandchef Josep Borrell zijn de ontwikkelingen in Afghanistan ’een wake-upcall voor Europa’ en een Europees leger van 50.000 militairen ‘noodzakelijk’. “Wil je iets doen, dan moet je het in Europees verband doen,” zegt ook hoogleraar Internationale Betrekkingen Rob de Wijk. “Als de Europese Unie over 30 jaar nog bestaat is er denk ik wel een Europees leger. De NAVO zal er dan in ieder geval zeker niet meer zijn.”
quote:De Amerikaanse president Biden wil geen oorlogen meer voeren die niet in het belang zijn van de VS. “De Amerikanen zijn dus geen betrouwbare leiders van de NAVO, ook Biden niet“, zegt Rob de Wijk. “Ik was blij toen Biden gekozen werd maar inmiddels niet meer. Hij toont geen leiderschap, en daarmee ligt de NAVO ligt op z’n gat.”
“Ik ben niet tegen de NAVO of samenwerking met de VS“, betoogt de Wijk, maar de NAVO wordt steeds irrelevanter omdat de Amerikaanse focus niet meer op Europa zou liggen. “Biden wil zijn handen vrij hebben voor Aziė. Wij moeten dus als Europeanen zelf een krijgsmacht gaan opbouwen.” Volgens De Wijk, oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies, kun je wel goed gebruik maken van de structuren van de NAVO: “Maar wel onder leiding van een Europese leider.”
Artikel 5quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:42 schreef Scrummie het volgende:
Een volgende keer dat de VS met artikel 5 loopt te zwaaien zal de rest van de wereld toch even twee keer nadenken.
Het is geen aanval IN de EU of Noord Amerika?quote:De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerikaals een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.
Ja.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is de NAVO dus dood.
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-leger-komt-er-zeker
[..]
Destijds wel (zeg maar toen dit hele gebeuren is begonnen).quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Artikel 5
[..]
Het is geen aanval IN de EU of Noord Amerika?
Volgens mij is Afghanistan al heel lang code rood, en toen gingen die mensen toch ook gewoon op vakantie/familiebezoek?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Tuurlijk wil je je familie zien maar als daar risico's bij horen zoals code rood al suggereert dan moet je die ook accepteren vind ik.
True, maar dacht dat je 'nu' bedoeldequote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:47 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Destijds wel (zeg maar toen dit hele gebeuren is begonnen).
Technische briefing Afghanistanquote:mevrouw van Rijnsoever, Plaatsvervangend Secretaris-Generaal, Buitenlandse Zaken
Kolonel Tankink, Directie Operaties
Kolonel Houwman, Netherlands Special Operations Command
heer Schoneveld, IND
Ik begrijp wel dat ze op familiebezoek wilden (ook vanwege opa die op sterven ligt of voor zijn begrafenis), maar als je afreist naar een code rood-land neem je bewust een risico. Niet alleen qua eigen veiligheid ter plaatse, maar ook het risico dat Nederland je niet kan komen redden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:48 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Volgens mij is Afghanistan al heel lang code rood, en toen gingen die mensen toch ook gewoon op vakantie/familiebezoek?
Ja, het is meer risico dan wanneer je naar Denemarken gaat, maar sommige mensen willen hun familie zo nu en dan fysiek zien, ik begrijp dat wel.
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:08 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik begrijp wel dat ze op familiebezoek wilden (ook vanwege opa die op sterven ligt of voor zijn begrafenis), maar als je afreist naar een code rood-land neem je bewust een risico. Niet alleen qua eigen veiligheid ter plaatse, maar ook het risico dat Nederland je niet kan komen redden.
Nee ik niet, maar ik ben ook in andere situaties niet zo'n "och, het zal wel loslopen"-type.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?
Je moet het wel zien in het perspectief dat Afghanistan al decennia relatief onveilig is hč.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee ik niet, maar ik ben ook in andere situaties niet zo'n "och, het zal wel loslopen"-type.
Natuurlijk niet.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Eens. Maar zou jij dat risico niet nemen?
In Nederland zijn de familiebanden over het algemeen ook wel een stuk minder hecht dan in dit soort landen heb ik altijd het idee.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:38 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je moet het wel zien in het perspectief dat Afghanistan al decennia relatief onveilig is hč.
Familiebezoek een jaartje uitstellen begrijp ik, maar meer dan 10 jaar?
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:01 schreef Caland het volgende:
[..]
In Nederland zijn de familiebanden over het algemeen ook wel een stuk minder hecht dan in dit soort landen heb ik altijd het idee.
Kan je die broer/zus dan niet over laten komen voor een vakantie in Canada? Kost je evenveel qua vliegtickets en je hoeft als Canadees niet af te reizen naar het gevaarlijke Nederland.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.
Maar stel je voor jij vlucht uit Nederland naar Canada. Je bouwt daar een bestaan op en leeft conform een levenstandaard die een veelvoud hoger is dan die hier. Je wilt niet terug. Je broer/zus is wel in Nederland gebleven, zou je die dan niet willen bezoeken?
Laten we gewoon eerlijk zijn.. het gros van de Afghanen in Nederland is een economische vluchteling, veiligheid is nooit een issue geweest. Alleen maar een prachtig alibi voor de IND.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:23 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De sociale cohesie in het algemeen, maar familiebanden ook wel ja.
Maar stel je voor jij vlucht uit Nederland naar Canada. Je bouwt daar een bestaan op en leeft conform een levenstandaard die een veelvoud hoger is dan die hier. Je wilt niet terug. Je broer/zus is wel in Nederland gebleven, zou je die dan niet willen bezoeken?
Indien je meerdere familie-leden over wilt laten komen wordt dat een dure aangelegenheid natuurlijk. Daarbij wil je Nederland misschien sowieso nog wel eens zien.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:25 schreef Viv het volgende:
[..]
Kan je die broer/zus dan niet over laten komen voor een vakantie in Canada? Kost je evenveel qua vliegtickets en je hoeft als Canadees niet af te reizen naar het gevaarlijke Nederland.
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Laten we gewoon eerlijk zijn.. het gros van de Afghanen in Nederland is een economische vluchteling, veiligheid is nooit een issue geweest. Alleen maar een prachtig alibi voor de IND.
En bijvoorbeeld mijn voorbeeld, dat je kinderen geen onderwijs mogen genieten in je land. Word je dan gekwalificeerd als een economische vluchteling? Zoals altijd is het weer lekker zwartwit op den foksquote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:33 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Indien je meerdere familie-leden over wilt laten komen wordt dat een dure aangelegenheid natuurlijk. Daarbij wil je Nederland misschien sowieso nog wel eens zien.
[..]
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?
Somaliėrs doen niet anders , ze zijn zgn gevlucht , maar gaan wel elk jaar op familiebezoek naar Somaliė.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Het gaat er niet om wat jij of ik ons kunnen voorstellen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de halve pauperwereld wel naar Europa wil komen omdat het leven hier beter is. Dat wil alleen niet zeggen dat we dat maar moeten faciliteren.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:33 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik denk dat het in de meeste gevallen een combinatie van factoren is. Als het alleen om acute veiligheid gaat kan je ook wel in een buurland verblijven. Doorgaans reist men door naar welvarende landen met sociale voorzieningen. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde levensstandaard is het voor veel mensen niet makkelijk daarin een stap terug te maken. Dat kan je jezelf wel voorstellen toch?
Omdat toen in NL de regering viel en biden nu niet opstapt. Daarnaast is er nu geen vs politicus met een stekker in de hand.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:48 schreef sp3c het volgende:
Toen de Amerikanen ons vroegen langer in Uruzgan te blijven bleven we er ook niet
Waarom is dat anders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |