abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 15 augustus 2021 @ 23:16:17 #1
408813 crew  trein2000
pi_200930098
quote:
Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO

KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.

President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.

Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.

The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.

The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.

Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.

The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.

In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.

Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.

The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.

In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”

However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”

Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.

Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.

Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.

Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.

Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.

Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.

The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.

The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.

“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.

Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”

In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.

In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
twitter

Einde van een tijdperk.
zie email 27 oktober
pi_200930101
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Oriente het volgende:

[..]
En is er nog eentje onderweg, vliegt nu een half uur bij Kabul vandaan o.i.d.
Zag hem idd. Een of andere Boeing Stratotanker
pi_200930109
Vraag me af waarom die niet naar Irak ofzo vluchten?
Cindy De Vuyst
pi_200930115
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:17 schreef einzeinz het volgende:
Wie?
pi_200930121
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:18 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Wie?
Hunnie denk ik
pi_200930123
Ze mogen daar van geluk spreken dat de Taliban (nu nog) niet uit is op bloedvergieten en dat ze geen anti aircraft wapens hebben anders was deze dag heel beroerd afgelopen....
pi_200930125
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Cheeseburgert het volgende:

Zou wel dom zijn. Het enigste wat ze hoeven te doen is een weekje even chillen totdat de Westerse landen wat mensen hebben uitgevlogen. En ze hebben een compleet land gratis en voor niets.

Gaan ze nu Amerikanen aanvallen dan lopen ze alleen maar het risico op weer meer gezeik.
ISKP zou zoiets kunnen doen om de boel te frustreren (rivalen van de Taliban).
pi_200930126
quote:

Pakistaanse grens paar dagen geleden

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2021 23:20:05 ]
pi_200930132
quote:
Gelukkig heb jij er kijk op vanaf je zolderkamertje.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:20:40 #10
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_200930138
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Cheeseburgert het volgende: [..] Zou wel dom zijn. Het enigste wat ze hoeven te doen is een weekje even chillen totdat de Westerse landen wat mensen hebben uitgevlogen. En ze hebben een compleet land gratis en voor niets. Gaan ze nu Amerikanen aanvallen dan lopen ze alleen maar het risico op weer meer gezeik.
Amerika gaat zich heus niet bedenken als het tot wat gevechten en Amerikaanse doden komt bij het vliegveld. Dat kan de Taliban alleen maar een grotere overwinning geven als ze daar staan met wat Amerikaanse lijken. Letterlijk weggejaagd en overwonnen.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:20:54 #11
65846 Bocaj
47th President.
pi_200930144
Ik zie op het nieuws dat inwoners ook blij zijn met de Taliban...
Valt er wel te leven onder dat regiem?

Wordt het een soort 2e Saudi Arabië? (Misschien nog wat strenger en meer gesloten?)
pi_200930149
Heel veel Afghanen vluchten naar West-Europa. Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.

Daarom vroeg ik me af. Waarom niet naar Irak en andere buurlanden?
Cindy De Vuyst
pi_200930155
quote:
Omdat iran daar nog tussen ligt en er daar uit eerdere conflicten nog steeds 2 miljoen al eerder gevluchte afghanen zitten :')
pi_200930158
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Heel veel Afghanen vluchten naar West-Europa. Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.

Omdat de mensen uit Irak ook naar West-Europa vluchten.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 15 augustus 2021 @ 23:22:32 #15
408813 crew  trein2000
pi_200930159
quote:

Even aan die miljoenen Afganen in Pakistan vragen, brb.
zie email 27 oktober
pi_200930166
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:10 schreef TLC het volgende:

D'r zijn al volwassenen die nog niet geboren waren op 9/11 :o

we worden oud ;(
Ik was 16 toen. Eerste keer toen ik van Bin Laden had gehoord was als 13-jarige, ik las in de krant tijdens een KLM-vlucht van Zweden naar Nederland iets over aanslagen in Kenia en Tanzania. Gek genoeg bleef het daarbij en was dat tot 9/11 ook gelijk de laatste keer dat ik iets hoorde over Bin Laden.
pi_200930168
quote:

Kijk op de kaart. |:(
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:23:05 #18
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_200930170
quote:

Omdat daar kut voorzieningen zijn en geen gratis geld. Waarom vraag je naar de bekende weg?
pi_200930174
Nu.nl heeft wel een goed artikel:
https://www.nu.nl/buitenl(...)chok-mogen-zijn.html

De NAVO begon in ernst met de terugtrekking aan de start van het strijdseizoen in mei, het moment waarop de Taliban hun bases op het Afghaanse platteland en in het wetteloze berggebied in Oost-Pakistan verlieten voor een nieuw offensief. Het kwam nu aan op die barrière van de Afghaanse strijdkrachten en politie en de slagkracht van de Afghaanse overheid.

Eigenlijk was al wel bekend dat die 300.000 soldaten op papier een veel te rooskleurige voorstelling vormden en dat veel Afghaanse officials geld achterover drukten door duizenden 'spooksoldaten' te registreren. Misschien een zesde van dat aantal kon op de been worden gebracht om de Taliban het hoofd te bieden, schatte het Pentagon in de afgelopen weken.

Daarnaast was het bepaald geen geheim dat het gros van die troepen en de politiemensen die hen moeten ondersteunen soms al maanden niet waren betaald. Ook werden ze slecht bevoorraad, vooral op het platteland. Zelfs voldoende voedsel kon niet worden gegarandeerd. Het vertrouwen van de gemiddelde Afghaan in de door en door corrupte regering was beneden het nulpunt gezakt.

In de afgelopen maanden tekende zich dan ook een patroon af: verhongerende soldaten zonder munitie, Amerikaanse luchtsteun of de hoop op versterkingen werden omsingeld door Taliban-strijders, die hun een vrije aftocht beloofden als zij hun wapens en ander materieel achterlieten.

Zo werden eerst belangrijke wegen in plattelandsdistricten overgenomen en daarna de districten zelf. Terwijl de gesprekken met de nationale regering in Doha stokten, onderhandelden de Taliban met plaatselijke dorpshoofden, stamoudsten en krijgsheren. Zij gaven zich massaal over.

De verwachting was dat de Afghaanse veiligheidsdiensten wel iets zouden kunnen uitrichten in de provinciehoofdsteden en daarna dat hun hergroepering Kaboel tot een moeilijk neembare vesting zou maken. Maar uiteindelijk koos ook de daar zetelende Afghaanse regering de overgave, zonder dat er een schot hoefde te worden gelost.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:23:20 #20
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_200930177
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:20 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Amerika gaat zich heus niet bedenken als het tot wat gevechten en Amerikaanse doden komt bij het vliegveld. Dat kan de Taliban alleen maar een grotere overwinning geven als ze daar staan met wat Amerikaanse lijken. Letterlijk weggejaagd en overwonnen.
Taliban wou toch van hun ISISmoordregime status af las ik ergens? Of ben ik niet goed op de hoogte ?

Maar dan lijkt me dat geen slim plan
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:23:47 #21
65846 Bocaj
47th President.
pi_200930179
quote:
Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.
? Onzin.
Je mag schrijven wat je wil als je maar netjes blijft...
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 15 augustus 2021 @ 23:24:38 #22
408813 crew  trein2000
pi_200930190
quote:
99s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:18 schreef Amplifier het volgende:
Ze mogen daar van geluk spreken dat de Taliban (nu nog) niet uit is op bloedvergieten en dat ze geen anti aircraft wapens hebben anders was deze dag heel beroerd afgelopen....
De Taliban gaat echt niet op Amerikanen schieten.
zie email 27 oktober
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:25:29 #23
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_200930194
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:23 schreef jigggy het volgende:

[..]
Taliban wou toch van hun ISISmoordregime status af las ik ergens? Of ben ik niet goed op de hoogte ?

Maar dan lijkt me dat geen slim plan
Taliban wordt over het algemeen wel gezien als het lieve broertje van ISIS. Wat dat betreft zou een aanval op het vliegveld niet in de lijn der verwachtingen liggen. Goed punt.
pi_200930202
Zonder 9/11 had de Taliban de afgelopen twintig jaar gewoon de macht behouden. Laten we eerlijk wezen: de Amerikanen zijn dat land nooit binnengevallen omdat zij het beste voor hadden met het Afghaanse volk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:26:59 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200930209
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hoe georganiseerd is de Taliban eigenlijk? is het niet gewoon een zooi stammen bij elkaar geplakt of hebben ze daadwerkelijk een rigide structuur?

Ik kan me zomaar voorstellen dat Jamala piet van de noordelijke stam wel een spontaan met een oude stinger kan gaan spelen die nog van zijn oudoom was of zo.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_200930210
quote:

[..]
Denk het niet. Dan moeten de Amerikanen wel iets doen. Ze laten dat echt niet gaan.
De Taliban is duidelijk uit op een relatief vreedzame overname zonder bemoei van buitenaf.

Ze laten de buitenlanders rustig vertrekken en dan pas begint de ellende voor iedereen die daar nog zit.
Ze zullen heus van IS geleerd hebben.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:27:10 #27
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_200930212
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Afbeeldingen van vrouwen worden overgeschilderd.
Mocht er sprake zijn van voedseldroppingen, drop dan ook penthouse, playboy en FHM.

[ afbeelding ]
is dat nu de felbegeerde islamitische staat ?
pi_200930220
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ze blijven onbetrouwbaar. Als de evacuaties naar hun mening te lang duren zie ik ze nog wel losgaan daar.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 15 augustus 2021 @ 23:29:54 #29
408813 crew  trein2000
pi_200930230
quote:
99s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:28 schreef Amplifier het volgende:

[..]
Ze blijven onbetrouwbaar. Als de evacuaties naar hun mening te lang duren zie ik ze nog wel losgaan daar.
Och en ik zie ook nog wel een of andere lokale commandant een incidentje veroorzaken. Maar de centrale leiding zal zich wel koest houden. Die hebben de buit al binnen, paar dagen stilzitten en ze zijn baas in eigen land, letterlijk.
zie email 27 oktober
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:30:09 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_200930231
quote:
99s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:28 schreef Amplifier het volgende:

[..]
Dinsdag zullen de meeste wel weg zijn lijkt me. Woensdag de eerste stenigingen in het nationaal stadion.
pi_200930233
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:26 schreef KoosVogels het volgende:
Zonder 9/11 had de Taliban de afgelopen twintig jaar gewoon de macht behouden. Laten we eerlijk wezen: de Amerikanen zijn dat land nooit binnengevallen omdat zij het beste voor hadden met het Afghaanse volk.
De Amerikanen zijn binnengevallen vanwege werelddominantie. De Sovjets daarvoor waren ook bezig met werelddominantie. De ideologie die Taliban en co volgen wil ook werelddominantie.

Eerlijker dan dit zal je niet tegenkomen. De rest zijn allemaal PR-verhalen.
pi_200930238
Zie op twitter ook tweets van Nederlanders in Kabul.
Wat doen die daar in godsnaam nog. Was dan vorige week al vertrokken.
Je ziet het toch aankomen. Gebrek aan voortschrijdend inzicht is er dus niet alleen voor de regering...
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:31:50 #33
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200930247
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Flow3r het volgende:

[..]
Niet die van IS als ik het wel heb. Die gasten zijn nog een paar graden harder in een psychose beland. Taliban zijn ook een stel religekkies maar willen volgens mij wel een daadwerkelijk leefbaar land hebben.
Vrijheid
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:34:44 #34
65846 Bocaj
47th President.
pi_200930273
quote:
14s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:31 schreef jogy het volgende:

[..]
Niet die van IS als ik het wel heb. Die gasten zijn nog een paar graden harder in een psychose beland. Taliban zijn ook een stel religekkies maar willen volgens mij wel een daadwerkelijk leefbaar land hebben.
Leefbaar voor mannen ja....
pi_200930282
Het zijn wappies
Cindy De Vuyst
pi_200930284
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:34 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Zoals de belangrijkste partner van de VS in het midden oosten, Saudië Arabië dus?
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_200930290
quote:

[..]
Mannen die meebleren als ze al muziek luisteren of hun baard scheren ook al niet. :')
pi_200930298
quote:
99s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:14 schreef Amplifier het volgende:
Ik zie op flightradar nu wel 2 US vliegtuigen rondcirkelen bij Kabul Airport
Dat is niet bijzonder. Er vliegen dagelijks zo'n 10 vluchten van Afghanistan naar de USA. Die vliegen namelijk over Nederland.
pi_200930300
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Mannen die meebleren als ze al muziek luisteren of hun baard scheren ook al niet. :')
Engelstalig Talibanliedje kun je hier beluisteren:
https://twitter.com/HameedullahOmer/status/1399818957301952516

Zeer cringe en marteling om naar te luisteren.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:44:00 #40
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200930331
quote:

[..]
En enigszins leefbaar voor vrouwen. Tja, een feestje is het niet.
Vrijheid
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:44:02 #41
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_200930336
quote:
14s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:26 schreef jogy het volgende:

[..]
Hoe georganiseerd is de Taliban eigenlijk? is het niet gewoon een zooi stammen bij elkaar geplakt
Ja, en het schijnt dat die stammen onderling elkaar ook niet kunnen luchten of zien, gezellig clubje dat Taliban
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:47:46 #43
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_200930355
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:44 schreef TLC het volgende:

[..]
Ja, en het schijnt dat die stammen onderling elkaar ook niet kunnen luchten of zien, gezellig clubje dat Taliban
Hoe zit het met hun “wij zijn de lieve uitvoering van IS plan” weet iemand dat?
pi_200930371
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Denk het niet. Dan moeten de Amerikanen wel iets doen. Ze laten dat echt niet gaan.
De Taliban is duidelijk uit op een relatief vreedzame overname zonder bemoei van buitenaf.

Ze laten de buitenlanders rustig vertrekken en dan pas begint de ellende voor iedereen die daar nog zit.
Ze zullen heus van IS geleerd hebben.
Yep. Meeste slachtpartijen gaan denk aankomende week beginnen als ze zeker weten dat de VS opgerot is.
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:52:45 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930395
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben. En geef ze eens ongelijk. Kinderen dien je daar sowieso weg te halen.

Dat voor een paar fokkers dan ook hoofdzakelijk het bruine kleurtje het enige is wat telt om volksstammen wel of niet welkom te heten, was al langer bekend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:54:43 #46
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930407
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben. En geef ze eens ongelijk. Kinderen dien je daar sowieso weg te halen.

Dat voor een paar fokkers dan ook hoofdzakelijk het bruine kleurtje het enige is wat telt om volksstammen wel of niet welkom te heten, was al langer bekend.
Al die gevluchte dokters uit Syrië zijn idd een heel groot succes gebleken :') :')
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:55:22 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930412
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:54 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Al die gevluchte dokters uit Syrië zijn idd een heel groot succes gebleken :') :')
Waarom zijn ze überhaupt gevlucht?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:57:07 #48
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930427
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom zijn ze überhaupt gevlucht?
Moet je aan hun vragen. Hier staat beveiliging bij de AH sinds er een AZC 500 meter verderop zit omdat er zoveel gestolen werd. :')

Maar wees vooral welkom
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:57:52 #49
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_200930435
Als je die beelden ziet van Kabul International Airport dan is er toch geen enkel toestel dat daar nu kan landen zonder meteen onder de voet gelopen te worden door een horde Afghaanse burgers.
Of heeft de NAVO er een afgeschermd deel waar ze hun diplomaten en ambassade personeel kunnen ontzetten?

Had men Bagram Air Base toch nog even aan moeten houden...
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:57:58 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930436
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Moet je aan hun vragen. Hier staat beveiliging bij de AH sinds er een AZC 500 meter verderop zit omdat er zoveel gestolen werd. :')
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek of het dragen van een spijkerbroek?

Vreemd, zeg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930455
quote:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben.
Net zoals alle Turken hier in West Europa die een schurfthekel hebben aan het bewind van Erdogeit..oh wacht..
  zondag 15 augustus 2021 @ 23:59:55 #52
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930456
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek?

Vreemd, zeg.
Sja maar ze kunnen zich ook niet aanpassen na Europese normen en waarden. Dat probleem moet je daar oplossen of in iedergeval in die regio want mensen hier in een AZC tiefen heeft 0 zin.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:00:49 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930468
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:59 schreef Jappie81 het volgende:

[..]
Net zoals alle Turken hier in West Europa die een schurfthekel hebben aan het bewind van Erdogeit..oh wacht..
Erdogan is een eikel natuurlijk... maar hem vergelijken met ISIS...

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930483
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek?

Vreemd, zeg.
Omdat vluchten naar luilekkerland met gratis woning en geld makkelijker is dan vechten voor je vrijheid.
Uiteindelijk wordt het daardoor ook hier het midden oosten.
Je kan niet al het leed van de wereld op je nemen en iedereen opvangen.

Voor Nederland zou het sowieso geen optie moeten zijn. Als eerste vanwege de huidige bevolkingsdichtheid en woningtekorten.
We hebben juist teveel mensen al.
pi_200930486
quote:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben.
Dat is alleen maar de eerste generatie. De tweede en derde generatie kunnen weer Taliban-aanhangers worden zolang die gevluchte ouders hun kinderen opvoeden met nationalisme en religie.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:03:29 #56
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930491
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Omdat vluchten naar luilekkerland met gratis woning en geld makkelijker is dan vechten voor je vrijheid.
Uiteindelijk wordt het daardoor ook hier het midden oosten.
Je kan niet al het leed van de wereld op je nemen en iedereen opvangen.

Voor Nederland zou het sowieso geen optie moeten zijn. Als eerste vanwege de huidige bevolkingsdichtheid en woningtekorten.
We hebben juist teveel mensen al.

Het wordt hier in het Westen het Midden-Oosten door tegenstanders van islamisten op te nemen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:04:41 #57
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930499
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:02 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Dat is alleen maar de eerste generatie. De tweede en derde generatie kunnen weer Taliban-aanhangers worden zolang die gevluchte ouders hun kinderen opvoeden met nationalisme en religie.
Logisch, je ontvlucht de Taliban met je kroost en eenmaal daar waar je geen Taliban hebt, voed je ze op tot Taliban.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930500
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]

Maar wees vooral welkom
Zijn volgens mij meer Noord-Afrikaanse ‘gelukzoekende’ asielzoekers die voor overlast zorgen en niet zozeer de Syriërs.
pi_200930504
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het wordt hier in het Westen het Midden-Oosten door tegenstanders van islamisten op te nemen?
Als die mensen uit het Midden-Oosten komen, dan wordt het hier ook het Midden-Oosten, heeft niets met wel of geen islamisme te maken.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:05:13 #60
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930507
quote:

[..]

Jij vind dat het nu lekker gaat? Google eens steekpartij en AZC dan weet je voldoende.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:05:27 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930510
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Als die mensen uit het Midden-Oosten komen, dan wordt het hier ook het Midden-Oosten, heeft niets met wel of geen islamisme te maken.
Denk niet dat Cesare het zo algemeen bedoelde.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:06:08 #62
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930516
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef Morpheus_ het volgende:

[..]
Zijn volgens mij meer Noord-Afrikaanse ‘gelukzoekende’ asielzoekers die voor overlast zorgen en niet zozeer de Syriërs.
1 ding is zeker zonder AZC was het niet nodig geweest.
pi_200930518
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Erdogan is een eikel natuurlijk... maar hem vergelijken met ISIS...

:') heb je ook nog een argument verder?
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:06:46 #64
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930523
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Jappie81 het volgende:

[..]
:') heb je ook nog een argument verder?
Ja, dat heb ik net gegeven... anti-islamisten zijn geen probleem. Integendeel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930526
quote:

[..]

Ja, zijn nog steeds moslims met een hele andere cultuur.
Op lange termijn is dat een probleem want ze assimileren natuurlijk niet.
Plus waar ligt de grens voor jou dan?
Er is altijd wel iemand ergens zielig of in nood.

Opvang in regio en dat financieel ondersteunen is meer dan genoeg.
Laat Turkmenistan, pakistan en Uzbekistan dat maar fixen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:08:22 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930542
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Als ze een islamitische heilsstaat voorstaan blijven ze natuurlijk wel daar :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930553
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik net gegeven... anti-islamisten zijn geen probleem. Integendeel.
aha er komen alleen atheïsten hier naar toe, dat wist ik niet, dan zal het inderdaad wel mee vallen
pi_200930559
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Logisch, je ontvlucht de Taliban met je kroost en eenmaal daar waar je geen Taliban hebt, voed je ze op tot Taliban.
Nee, die mensen voeden hun kinderen op terwijl ze in ontkenning zijn, "de taliban is geen islam", ga maar lekker bidden Jamal, en doe mee aan ramadan, word een goede moslim :Y totdat Jamal in de Marokkaanse moskee van een salafistische imam te horen krijgt hoe zijn seculiere ouders ongelovigen zijn en erachter komt dat de Taliban meer in lijn is met de islam dan zijn seculiere ouders, ondanks de tekortkomingen van de talibanboeren. En zo wordt de tweede generatie alsnog extremist omdat zijn ouders nooit afstand hebben genomen van hun cultuur, nationalisme, religie en volledig zijn geassimileerd.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:11:23 #69
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930567
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:10 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Nee, die mensen voeden hun kinderen op terwijl ze in ontkenning zijn, "de taliban is geen islam", ga maar lekker bidden Jamal, en doe mee aan ramadan, word een goede moslim :Y totdat Jamal in de Marokkaanse moskee van een salafistische imam te horen krijgt hoe zijn seculiere ouders ongelovigen zijn en erachter komt dat de Taliban meer in lijn is met de islam dan zijn seculiere ouders, ondanks de tekortkomingen van de talibanboeren. En zo wordt de tweede generatie alsnog extremist omdat zijn ouders nooit afstand hebben genomen van hun cultuur, nationalisme, religie en volledig zijn geassimileerd.
Nog beter: dan wisselen we die salafisten hier in voor die mensen; win-win.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_200930572
Hoe kan het dat de taliban na 20 jaar nog munitie heeft liggen? Je zou verwachten dat het op is na zoveel tijd. En ik acht ze niet in staat om zelf munitie te maken.
pi_200930584
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:12 schreef Ufupiloot het volgende:
Hoe kan het dat de taliban na 20 jaar nog munitie heeft liggen? Je zou verwachten dat het op is na zoveel tijd. En ik acht ze niet in staat om zelf munitie te maken.
Munitie maken is niet zo moeilijk. De grondstoffen hebben ze daar genoeg in elk geval.
pi_200930587
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:12 schreef Ufupiloot het volgende:
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:13:51 #73
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_200930588
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Eens
pi_200930603
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als ze een islamitische heilsstaat voorstaan blijven ze natuurlijk wel daar :')
Nee hoor. Meeste moslims willen gewoon rustig hun leven leiden. Alleen zodra het de meerderheid wordt krijg je extremisten die hun wil opleggen.

Kom op, laten we niet vanuit idealistisch oogpunt onnze hoofden in het zand steken vooral alle problemen en aanslagen die er zijn geweest in Europa.
We moeten er juist van leren.

Maar nog los daarvan, al kwamen ze uit Zweden.
Er is gewoon geen ruimte voor duizenden vluchtelingen. Een paar honderd tijdelijk max.
Niet zolang we 17,5 mil inwoners hebben. Woningtekort er is, stikstof/file problemen, sociale stelsel onder druk en iedereen die er bij komt in de praktijk niet weg gaat.
Het is gewoon extreem onverstandig 2015 2.0 te creëren door het als west Europa weer te schaffen.

Laat Amerika ze maar opnemen. Zij hebben deze ellende veroorzaakt.
pi_200930604
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Heb je in het verleden al een salafist ingewisseld voor een seculier? Die win-win bestaat niet in de werkelijkheid?
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:15:58 #76
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_200930607
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:13 schreef PS. het volgende:

[..]
Munitie maken is niet zo moeilijk. De grondstoffen hebben ze daar genoeg in elk geval.
Wel voor een stel achterlijke mensen die nog in oertijd leven.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:17:07 #77
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_200930613
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:15 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Heb je in het verleden al een salafist ingewisseld voor een seculier? Die win-win bestaat niet in de werkelijkheid?
Nee, maar men mag hopen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:17:22 #78
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_200930615
quote:
Wil je zeggen dat de wereldmachten die daar zaten niet hebben voorkomen dat er vanuit Pakistan wapens worden gesmokkeld? Je zou verwachten dat ze daar wat aan zouden doen om de taliban onschadelijk te maken.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:18:30 #79
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930622
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:17 schreef Daarnaast het volgende:

[..]
Wil je zeggen dat de wereldmachten die daar zaten niet hebben voorkomen dat er vanuit Pakistan wapens worden gesmokkeld? Je zou verwachten dat ze daar wat aan zouden doen om de taliban onschadelijk te maken.
Dat kun je niet voorkomen, smokkelroutes, gebergte en moeilijk terrein zorgen daar wel voor en het zijn ook nog eens heel handige jongens.
pi_200930625
quote:

[..]
Ze hebben het geprobeerd te voorkomen, maar toen ontstond er een Pakistaanse Taliban en brak er een oorlog uit binnen Pakistan waarbij tienduizenden mensen om het leven zijn gekomen inclusief die bekende vrouwelijke premier Benazir Bhutto.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:19:55 #81
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930631
Ff voor mijn begrip. Afghanen, zijn dat Sunni's of Shia's (gok het eerste ondanks de oorsprong vd taal)?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_200930634
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ff voor mijn begrip. Afghanen, zijn dat Sunni's of Shia's (gok het eerste ondanks de oorsprong vd taal)?
Meerderheid soennieten, de Hazara-bevolkingsgroep zijn voornamelijk sjiieten.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:20:39 #83
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930637
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:20 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Dank!
pi_200930639
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De salafisteb eruit kegelen, financiering uit SA stoppen en elke moskee die zich associeert met salafisme direct sluiten zou een hoop helpen.

Elke moslim kan in principe salafist worden. Dus belangrijk het totale percentage laag te houden en zorgen dat ze niet geïndoctrineerd worden.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:21:50 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930645
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
De salafisteb eruit kegelen, financiering uit SA stoppen en elke moskee die zich associeert met salafisme direct sluiten zou een hoop helpen.

Elke moslim kan in principe salafist worden. Dus belangrijk het totale percentage laag te houden en zorgen dat ze niet geïndoctrineerd worden.
In theorie kan alles ja
pi_200930652
quote:
Elke moslim kan in principe salafist worden.
Enkele hardcore salafisten in Nederland zijn autochtonen hoewel ze allemaal ontkennen een salafist te zijn.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:23:46 #87
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930655
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:20 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Ben jij Afghaans?
pi_200930662
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:23 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Enkele hardcore salafisten in Nederland zijn autochtonen hoewel ze allemaal ontkennen een salafist te zijn.
Bekeerlingen zijn vaak een stuk extremer dan mensen die erin geboren zijn.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:25:13 #89
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_200930663
quote:

[..]

Denken dat de westerse wereld SA gaat boycotten is toch niet echt reeel toch
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:26:26 #90
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930668
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:23 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Bekeerlingen zijn vaak overdreven hardcore. Bij welke religie dan ook. Of indien geen religie, dan nog steeds. veel ex rokers zijn bijv. extra fel op niet roken.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:26:56 #91
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930670
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:25 schreef jigggy het volgende:

[..]
True. Maar wel bizar hypocriet
pi_200930681
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ben jij Afghaans?
Nee.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:29:57 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930683
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:29 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Nee.
Perzisch?
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:30:47 #94
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930689
Laat maar, boeit ook niet.
pi_200930694
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:25 schreef jigggy het volgende:

[..]
Zolang we afhankelijk zijn van olie niet nee.
Maar zogenaamde vriend Saudi-Arabië zorgt voor een hoop ellende hier met hun wahabisme.

Het is qua land wat IS wilde zijn en bijna elke aanslag is te herleiden naar wahabisme/salafisme. De imams/moskeeën die gefundeerd worden door SA en hun stroming uitdragen zolang we daar niks aan doen blijft het sowieso extra onverstandig om bv duizenden Afghanen binnen te halen.
pi_200930698
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
Laat maar, boeit ook niet.
Nee ben niet Perzisch, maar het wordt meestal tegen je gebruikt op fora, "oh jij bent tegen erdogan omdat je tot X-bevolkingsgroep behoort", lol.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:34:03 #97
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930710
Ik ben ooit, met iemand van hier, naar een tentoonstelling in het museum in Leiden gegaan. Ging over de hadj.
Was superleuk. Veel opgestoken ook. Ik won de quiz als niet-moslim

Maar vooral was het een hele leuke dag O+

Dat zou wat meer mogen wat mij betreft.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:34:46 #98
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930712
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:32 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Nee ben niet Perzisch, maar het wordt meestal tegen je gebruikt op fora, "oh jij bent tegen erdogan omdat je tot X-bevolkingsgroep behoort", lol.
Daar heb je een punt. Achterlijk veel generalisaties.
pi_200930726
twitter
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:37:30 #100
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930727
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Zolang we afhankelijk zijn van olie niet nee.
Maar zogenaamde vriend Saudi-Arabië zorgt voor een hoop ellende hier met hun wahabisme.

Het is qua land wat IS wilde zijn en bijna elke aanslag is te herleiden naar wahabisme/salafisme. De imams/moskeeën die gefundeerd worden door SA en hun stroming uitdragen zolang we daar niks aan doen blijft het sowieso extra onverstandig om bv duizenden Afghanen binnen te halen.
True. En wahabisme en salafisme :r :r :r
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:38:19 #101
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930730
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:37 schreef Rambolin het volgende:
[ twitter ]
Er is letterlijk niks te zien :')
pi_200930733
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
True. En wahabisme en salafisme :r :r :r
Taliban zijn geen wahabieten/salafisten, ze zijn deobandis, hun ideologie is opgericht door moslims uit India, een plaatsje genaamd Deoband.
pi_200930736
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:38 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Er is letterlijk niks te zien :')
true :')

twitter
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:40:42 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930742
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:38 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Taliban zijn geen wahabieten/salafisten, ze zijn deobandis, hun ideologie is opgericht door moslims uit India, een plaatsje genaamd Deoband.
Owh, interessant. Had ik geen idee van (desalniettemin heb ik het niet zo op wahabisme/salafisme), heb je een inleeslinkje?
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:40:57 #105
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930744
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:39 schreef Rambolin het volgende:

[..]
true :')

[ twitter ]
Het zal er best ellende zijn maar in die vorige tweet zie je niks. Zie jij iemand duwen?
pi_200930746
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Owh, interessant. Had ik geen idee van (desalniettemin heb ik het niet zo op wahabisme/salafisme), hen je een inleeslinkje?
Ja, deze universiteit levert hun doctrine:

https://en.wikipedia.org/wiki/Darul_Uloom_Deoband
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:42:07 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930749
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:41 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Dank!
pi_200930752
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Het zal er best ellende zijn maar in die vorige tweet zie je niks. Zie jij iemand duwen?
Nee, ik hoor alleen murican accent geschreeuw "move back!!"
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 16 augustus 2021 @ 00:42:47 #109
408813 crew  trein2000
pi_200930753
twitter

De Nederlandse ambassade zou al helemaal weg zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou goed nieuws vind.

Natuurlijk ben ik heel blij voor die mensen dat ze in veiligheid zijn gebracht, maar ik vind het ook wel een beetje Schettino-praktijken. De klus is nog niet volbracht…
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 16 augustus 2021 @ 00:43:37 #110
408813 crew  trein2000
pi_200930756
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De Nederlandse ambassade zou al helemaal weg zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou goed nieuws vind.

Natuurlijk ben ik heel blij voor die mensen dat ze in veiligheid zijn gebracht, maar ik vind het ook wel een beetje Schettino-praktijken. De klus is nog niet volbracht…
Ik zie dat Frans Weisglas het wel weet:
twitter
zie email 27 oktober
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:43:42 #111
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200930758
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Nee, ik hoor alleen murican accent geschreeuw "move back!!"
Ja zonder enige vorm van context. Stemmingmakerij dit.
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:44:51 #112
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_200930765
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:41 schreef Rambolin het volgende:

[..]

Ga het morgen lezen overigens. Moet nu rap mijn nest in. Morgen al weer vroeg werken
pi_200930780
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef LitmanenAFCA het volgende:

Ja zonder enige vorm van context. Stemmingmakerij dit.
Daar is die tweeter wel bekend om denk ik, hij is niet echt objectief, en is waarschijnlijk een taliban-fan.

quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef trein2000 het volgende:
Screbenica ja? Srebrenica.

twitter
  Manager PR/Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 01:20:27 #114
269689 crew  Viv
pi_200930917
Net twee long reads gelezen over het in de steek laten van de tolken etc, aanrader:

https://www.theatlantic.c(...)ho-helped-us/618416/
https://www.theatlantic.c(...)ve-in-infamy/619764/

Er gaan nu gewoon mensen dood door bureaucratie, zelfs voor mensen die na jaren rompslomp een visum voor de VS hebben weten te bemachtigen komt het simpelweg te laat, echt heel tragisch. ;(
pi_200930966
quote:
[ twitter ]

Ik zal nooit meer klagen over de drukte op Schiphol.
  maandag 16 augustus 2021 @ 01:28:16 #116
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_200930967
Saudi Arabie is mijn indirecte werkgever. Gelieve niet te boycotten.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Manager PR/Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 01:33:18 #117
269689 crew  Viv
pi_200930981
quote:
[ twitter ]

De ambassadeur van het VK zou vandaag op het vliegtuig stappen, maar is toch achtergebleven om zelf de laatste visa in orde te maken:
https://www.dailymail.co.(...)sa-applications.html
pi_200930986
quote:
9s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:20 schreef Viv het volgende:
Net twee long reads gelezen over het in de steek laten van de tolken etc, aanrader:

https://www.theatlantic.c(...)ho-helped-us/618416/
https://www.theatlantic.c(...)ve-in-infamy/619764/

Er gaan nu gewoon mensen dood door bureaucratie, zelfs voor mensen die na jaren rompslomp een visum voor de VS hebben weten te bemachtigen komt het simpelweg te laat, echt heel tragisch. ;(
Hoe kan het dan dat Afghanen die niet als tolk werkzaam zijn geweest 'massaal' illegaal weten te vluchten, maar dat die tolken braaf gaan wachten op een bureaucraat terwijl hun leven gevaar loopt?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 16 augustus 2021 @ 01:41:45 #119
408813 crew  trein2000
pi_200931017
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:33 schreef Viv het volgende:

[..]
De ambassadeur van het VK zou vandaag op het vliegtuig stappen, maar is toch achtergebleven om zelf de laatste visa in orde te maken:
https://www.dailymail.co.(...)sa-applications.html
Wat een held.

En wat een verschil in eergevoel. (Mits die VK-journaliste het bij het rechte eind heeft uiteraard.)
zie email 27 oktober
  Manager PR/Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 01:43:49 #120
269689 crew  Viv
pi_200931023
quote:
3s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:34 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Hoe kan het dan dat Afghanen die niet als tolk werkzaam zijn geweest 'massaal' illegaal weten te vluchten, maar dat die tolken braaf gaan wachten op een bureaucraat terwijl hun leven gevaar loopt?
Tja, kiezen tussen een tocht vol gevaren, via een dure mensensmokkelaar uiteindelijk ergens in een uitzichtloos tentenkamp belanden, of het vliegtuig pakken naar de VS en daar een nieuw leven opbouwen. Als je recht hebt op een visum van de VS klinkt dat tweede wel aantrekkelijk toch? :@
pi_200931033
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:43 schreef Viv het volgende:

[..]
Tja, kiezen tussen een tocht vol gevaren, via een dure mensensmokkelaar uiteindelijk ergens in een uitzichtloos tentenkamp belanden, of het vliegtuig pakken naar de VS en daar een nieuw leven opbouwen. Als je recht hebt op een visum van de VS klinkt dat tweede wel aantrekkelijk toch? :@
Ja, maar op een gegeven moment zou ik de illegale vluchteling uithangen en vanuit een veilig land alsnog mijn visum regelen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 16 augustus 2021 @ 01:48:25 #122
408813 crew  trein2000
pi_200931037
quote:
11s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:47 schreef Rambolin het volgende:

[..]
Ja, maar op een gegeven moment zou ik de illegale vluchteling uithangen en vanuit een veilig land alsnog mijn visum regelen.
Die optie is al lang afgesloten. Kabul airport is de enige weg het land uit.
zie email 27 oktober
pi_200931042
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:48 schreef trein2000 het volgende:

Die optie is al lang afgesloten. Kabul airport is de enige weg het land uit.
Nu misschien wel, maar lange tijd niet.
pi_200931043
quote:

[..]
Ik denk dat de kansrijke mensen in Kabul zitten en dat is helemaal omsingelt door de Taliban, dus hebben ze nu nog maar 1 optie. De meeste vluchtelingen die je nu via Pakistan of Tadjistan of andere Stan ziet zaten al in de grensgebieden of kwamen door ook vandaan.
pi_200931059
twitter

twitter

[ Bericht 34% gewijzigd door Kijkertje op 16-08-2021 02:06:54 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_200931100
Wat ik niet begrijp is waarom Nederland enkel Afghaanse tolken evacueert en geen andere Afghaanse mensen met andere functies die met Nederland hebben samengewerkt?
pi_200931130
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 02:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom Nederland enkel Afghaanse tolken evacueert en geen andere Afghaanse mensen met andere functies die met Nederland hebben samengewerkt?
Zal toch wel? De Amerikanen doen het iig wel maar dan moeten ze wel 2 jaar in dienst zijn geweest.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_200931141
quote:
6s.gif Op maandag 16 augustus 2021 02:24 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
Zal toch wel? De Amerikanen doen het iig wel maar dan moeten ze wel 2 jaar in dienst zijn geweest.
Oo oké omdat ik steeds alleen maar over tolken lees. Ik hoop het wel in ieder geval, wat een ellende.
pi_200931154
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 02:44 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Oo oké omdat ik steeds alleen maar over tolken lees. Ik hoop het wel in ieder geval, wat een ellende.
Dat spreekt ook wel het meest tot de verbeelding natuurlijk omdat zij degenen zijn die ook bij verhoren aanwezig zijn, bij de Taliban bekend zijn en dus extra gevaar lopen als doelwit.
  Manager PR/Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 03:00:06 #130
269689 crew  Viv
pi_200931183
quote:

[..]
Eén van de tolken in de artikelen die ik linkte heeft een 3-jarig zoontje en een hoogzwangere echtgenote, ik denk dat hij de illegale route niet aandurfde. Hij zou aanstaande dinsdag naar de VS vliegen met zijn gezin, maar dat staat nu op losse schroeven natuurlijk. :X
pi_200931192
Ik vind het een heel eng en zwaar topic.

Leef intens mee met alle vrije zielen daar. Krijg een enorm sterk gevoel als degene die zo geleden hebben onder Sbrenica. Het is drie uur, en mijn hart huilt, voor de vrije geesten in Afghanistan.
Heb er last van, snap de reddingsoperatie niet.

Het idee dat daar nu meiden van 12 verkracht worden, mannen afgeschoten worden.
Waarom?
pi_200931199
Maar dan ff politiek gezien, Afghanistan heeft niks.

Wie gaat de Tabilan helpen?
pi_200931206
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 03:05 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar dan ff politiek gezien, Afghanistan heeft niks.

Wie gaat de Tabilan helpen?
Jawel hoor, Afghanistan heeft een schat aan mineralen in de grond zitten.

En Chinese bedrijven staan al te trappelen natuurlijk.

twitter

quote:
China has been keen on extending its BRI to Afghanistan, and has been asking Kabul to join it for at least half a decade. But the U.S-backed Afghan government was hesitant to join BRI for fear it could raise eyebrows in Washington.

"There has been continuous engagement between the Afghan government and the Chinese for the past few years... [but] that made the U.S. suspicious of president Ashraf Ghani government," the source said. He added that now, the engagement is growing "more intense," as U.S. forces are leaving and "Ghani needs an ally with resources, clout and ability to provide military support to his government."

After U.S President Joe Biden announced plans to fully withdraw American forces by Sept. 11, Chinese foreign ministry's spokesperson Zhao Lijian confirmed last month that China was indeed having discussions with third parties, including Afghanistan, on the extension of CPEC.

Under its BRI strategy, China wants to connect Asia with Africa and Europe through land and maritime networks spanning some 60 countries. The strategy would not only promote inter-regional connectivity, but would also enhance China's influence across the world at an estimated cost of $4 trillion. By virtue of its location, Afghanistan can provide China with a strategic base to spread its influence across the world, ideally located to serve as a trade hub connecting the Middle East, Central Asia and Europe.
China investeert ook al decennia in Afrika (aanleg infrastructuur) om dezelfde reden waar Europese landen morele bezwaren hadden vanwege het dictatoriale/corrupte karakter van menig Afrikaanse regering. In de koloniale tijd deden ze dat natuurlijk nog wel (toen stalen ze het gewoon) en daar heeft Europa zich indertijd dan ook behoorlijk aan verrijkt.

What China Is Really Up To In Africa

quote:
Africa has roughly half of the world's stock of manganese, an essential ingredient for steel production, and the Democratic Republic of the Congo on its own possesses half of the planet's cobalt. Africa also has significant amounts of coltan, which is needed for electronics, as well as half of the world's known supply of carbonatites, a rock formation that's the primary source of rare earths.

[ Bericht 31% gewijzigd door Kijkertje op 16-08-2021 04:50:37 ]
  maandag 16 augustus 2021 @ 04:34:48 #134
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_200931247
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:23 schreef Ed1234 het volgende:
Nu.nl heeft wel een goed artikel:

De NAVO begon in ernst met de terugtrekking aan de start van het strijdseizoen in mei, het moment waarop de Taliban hun bases op het Afghaanse platteland en in het wetteloze berggebied in Oost-Pakistan verlieten voor een nieuw offensief. Het kwam nu aan op die barrière van de Afghaanse strijdkrachten en politie en de slagkracht van de Afghaanse overheid.

Eigenlijk was al wel bekend dat die 300.000 soldaten op papier een veel te rooskleurige voorstelling vormden en dat veel Afghaanse officials geld achterover drukten door duizenden 'spooksoldaten' te registreren. Misschien een zesde van dat aantal kon op de been worden gebracht om de Taliban het hoofd te bieden, schatte het Pentagon in de afgelopen weken.

Daarnaast was het bepaald geen geheim dat het gros van die troepen en de politiemensen die hen moeten ondersteunen soms al maanden niet waren betaald. Ook werden ze slecht bevoorraad, vooral op het platteland. Zelfs voldoende voedsel kon niet worden gegarandeerd. Het vertrouwen van de gemiddelde Afghaan in de door en door corrupte regering was beneden het nulpunt gezakt.

In de afgelopen maanden tekende zich dan ook een patroon af: verhongerende soldaten zonder munitie, Amerikaanse luchtsteun of de hoop op versterkingen werden omsingeld door Taliban-strijders, die hun een vrije aftocht beloofden als zij hun wapens en ander materieel achterlieten.

Zo werden eerst belangrijke wegen in plattelandsdistricten overgenomen en daarna de districten zelf. Terwijl de gesprekken met de nationale regering in Doha stokten, onderhandelden de Taliban met plaatselijke dorpshoofden, stamoudsten en krijgsheren. Zij gaven zich massaal over.

De verwachting was dat de Afghaanse veiligheidsdiensten wel iets zouden kunnen uitrichten in de provinciehoofdsteden en daarna dat hun hergroepering Kaboel tot een moeilijk neembare vesting zou maken. Maar uiteindelijk koos ook de daar zetelende Afghaanse regering de overgave, zonder dat er een schot hoefde te worden gelost.
Lol, dit is letterlijk overgenomen van de NY Times die dit artikel op 14 aug had gepost. Ik heb het een paar topics geleden hier geplaatst namelijk
  maandag 16 augustus 2021 @ 04:38:24 #135
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_200931248
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Zie op twitter ook tweets van Nederlanders in Kabul.
Wat doen die daar in godsnaam nog. Was dan vorige week al vertrokken.
Je ziet het toch aankomen. Gebrek aan voortschrijdend inzicht is er dus niet alleen voor de regering...
Vorige week was nog de verwachting dat het nog een maand zou duren
pi_200931277
quote:

[..]
Dat gigantische terrein kun je echt niet even 100% controleren op smokkelwaar.
PWBF
pi_200931443
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 04:38 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Vorige week was nog de verwachting dat het nog een maand zou duren
Ik weet niet wie die 'verwachting' heeft uitgesproken, maar dan ben je imho gewoon echt behoorlijk naïef...

Deze invasie, dit plan van de Taliban, lag al 20 jaar klaar, en ze hebben alle tijd gehad om zich goed voor te bereiden, manschappen te ronselen, allemaal voor deze grote dag die we met z'n allen zagen aankomen dat dit ooit zou gebeuren. Daarentegen heeft het Afghaanse leger 20 jaar de tijd gehad om het leger (significant!) uit te breiden, te trainen, en alles wat ervoor nodig is om zelfstandig het land te beschermen.
Ze hebben er echter voor gekozen om een dutje te doen gedurende 20 jaar...
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_200931600
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 05:56 schreef KillerBee4ever het volgende:

[..]
Ik weet niet wie die 'verwachting' heeft uitgesproken, maar dan ben je imho gewoon echt behoorlijk naïef...

Deze invasie, dit plan van de Taliban, lag al 20 jaar klaar, en ze hebben alle tijd gehad om zich goed voor te bereiden, manschappen te ronselen, allemaal voor deze grote dag die we met z'n allen zagen aankomen dat dit ooit zou gebeuren. Daarentegen heeft het Afghaanse leger 20 jaar de tijd gehad om het leger (significant!) uit te breiden, te trainen, en alles wat ervoor nodig is om zelfstandig het land te beschermen.
Ze hebben er echter voor gekozen om een dutje te doen gedurende 20 jaar...
Op papier was het leger goed voorbereid, dat de hoge militairen en beleidsmakers de leugens van de corrupte afghaanse politici bleven geloven is ook niet schokkend. Ik ben benieuwd als er eens naar financiële stromen gekeken gaat worden of sommige westerse beleidsmakers ook geen geld van de corrupte afghanen hebben gekregen.

We lazen natuurlijk in de wat kritische media genoeg verhalen hoe corrupt Afghanistan was en hoe slecht het leger nog steeds georganiseerd was.
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:18:26 #139
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200931648
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 03:00 schreef Viv het volgende:

[..]
Eén van de tolken in de artikelen die ik linkte heeft een 3-jarig zoontje en een hoogzwangere echtgenote, ik denk dat hij de illegale route niet aandurfde. Hij zou aanstaande dinsdag naar de VS vliegen met zijn gezin, maar dat staat nu op losse schroeven natuurlijk. :X
Daar zit je dan met je vliegticket en visum :'(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:24:07 #140
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200931653
De Duitsers doen het wel _O_

twitter
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:34:53 #141
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200931682
:'(

pi_200931693
Waar maken we ons druk om? Volgens de voorzitter van GroenLinks Deventer valt het allemaal wel mee.

twitter
pi_200931698
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vergis je niet dat de belevingswereld van de gemiddelde Afghaan altijd nog een stuk dichter bij die van de Taliban ligt, dan die van de West-Europeaan.
pi_200931725
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Een tweede Srebrenica? Dat die seniel even snel zijn mond dicht houdt, man man man.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 07:44:07 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200931727
GroenLinks Deventer zal het wel beter weten dan iedereen _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:49:02 #146
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_200931749
Waarom heb ik het gevoel dat dit alles gepland was, alleen het westen was niet geïnformeerd.
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:49:15 #147
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_200931751
quote:
Mjah, ik hoop dat de vliegtuigen die onderweg zijn genoeg brandstof hebben want ik zie ook scenario's in het vooruitzicht dat landen gewoonweg onmogelijk gaat worden straks.
pi_200931759
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Waar maken we ons druk om? Volgens de voorzitter van GroenLinks Deventer valt het allemaal wel mee.

[ twitter ]
:') :') :') :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_200931784
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:38 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Vergis je niet dat de belevingswereld van de gemiddelde Afghaan altijd nog een stuk dichter bij die van de Taliban ligt, dan die van de West-Europeaan.
Wat is de gemiddelde Afghaan, wil de mannelijke versie geen muziek luisteren en de vrijheid hebben om ook baardloos te zijn, wil de vrouwelijk versie echt graag niet meer naar school en gedwongen uitgehuwelijkt worden en verplicht thuis zitten en de spaarzame moment buiten in een zwarte tent gehuld te moeten zijn.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 08:01:50 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200931813
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat is de gemiddelde Afghaan, wil de mannelijke versie geen muziek luisteren en de vrijheid hebben om ook baardloos te zijn, wil de vrouwelijk versie echt graag niet meer naar school en gedwongen uitgehuwelijkt worden en verplicht thuis zitten en de spaarzame moment buiten in een zwarte tent gehuld te moeten zijn.
De gemiddelde Afghaan wil vooral niet in een bad met zuur gegooid worden omdat hij zijn dochter naar het ziekenhuis heeft gebracht
pi_200931886
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
De gemiddelde Afghaan wil vooral niet in een bad met zuur gegooid worden omdat hij zijn dochter naar het ziekenhuis heeft gebracht
Daarom lijkt het me ook nogal utopisch om te stellen dat de gemiddelde Afghaan wel de Taliban steunt, de gemiddelde Afghaan schijt denk ik 7 kleuren stront dat het extremisme van de taliban van 20 jaar geleden weer terug keert.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 08:12:31 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200931906
Dat denk ik ook wel ja
pi_200931921
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jawel, maar dan alsnog staan ze dichter bij de taliban. Wat snap je daar niet aan? :?
pi_200931936
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Daarom lijkt het me ook nogal utopisch om te stellen dat de gemiddelde Afghaan wel de Taliban steunt, de gemiddelde Afghaan schijt denk ik 7 kleuren stront dat het extremisme van de taliban van 20 jaar geleden weer terug keert.
Vooral voor de vrouwen die in het het ietwat modernere Kabul leven is dit verschrikkelijk natuurlijk. Opgegroeid met bepaalde vrijheden, en nu moeten zij onder het juk van de taliban leven.
pi_200931971
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Flow3r het volgende:

[..]
waar vrouwen in vrijheid een boerka kunnen dragen en meisjes niet naar school hoeven.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 08:25:01 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200932007
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:16 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Vooral voor de vrouwen die in het het ietwat modernere Kabul leven is dit verschrikkelijk natuurlijk. Opgegroeid met bepaalde vrijheden, en nu moeten zij onder het juk van de taliban leven.
Dit is voor alle vrouwen daar verschrikkelijk
pi_200932027
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Jawel, maar dan alsnog staan ze dichter bij de taliban. Wat snap je daar niet aan? :?
Nou is soms heel even de vijand van jou vijand je vriend, maar die vriendschap bekoeld snel. Waarom zal de bevolking met zulke beperkingen van vrijheden alsnog dichter bij de Taliban staan. Je draagt geen enkel argument aan. Behalve een voldongen feit wat niet onderbouwd wordt. Dat snap ik niet nee.
pi_200932056
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:16 schreef Hamzoef het volgende:
Maar dat gold ook voor de generatie vrouwen die voor de eerste Taliban bezetting waren opgegroeid.

Ik herinnerde me nog een heel oude website met 'funny laws' van verschillende landen. Je lacht je rot om dingen als 'het is verboden om Bigfoot te doden' of 'verboden te trouwen met een soa'. Maar daar stond dus onder het kopje Afghanistan (toen onder de Taliban):
'Het is voor vrouwen verboden te worden geholpen door een mannelijk arts'
'Het is voor vrouwen verboden te studeren en een beroep uit te oefenen'
Daar was niets grappigs aan :X :X

En die Saskia van die Tweet is niet goed snik. Denken dat het wel meevalt als de Taliban de macht weer heeft |:(
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200932058
Mannen moeten de baard laten staan
Meisjes vanaf 12 jaar moeten trouwen
Meisjes mogen niet naar school en niet sporten
Vrouwen moeten een boerka dragen

en dan te beseffen dat een deel van de Afghaanse bevolking hier nog achter staat ook...

op het vliegveld in Kabul zijn mensen doodgedrukt.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 08:36:38 #160
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200932077
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mannen moeten de baard laten staan
Meisjes vanaf 12 jaar moeten trouwen
Meisjes mogen niet naar school en niet sporten
Vrouwen moeten een boerka dragen

en dan te beseffen dat een deel van de Afghaanse bevolking hier nog achter staat ook...

op het vliegveld in Kabul zijn mensen doodgedrukt.
Laat dat sporten voor de mannen ook maar weg. Geen Afghaans olympisch team in 2024, maar het IOC regelt vast wel een paar Afghanen die in eigen land niet goed genoeg waren, naar het buitenland zijn gegaan en daardoor onder het vluchtelingenteam mee mogen doen 'om hoop te geven', zoals met de Iraniërs in dat team tijdens Tokyo.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:37:19 #161
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_200932083
Ik denk dat dit goed laat zien dat op welke manier wij daar als Westen ook ingrijpen het altijd min of meer zinloos zal zijn. Verandering moet van binnenuit komen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_200932098
quote:
6s.gif Op maandag 16 augustus 2021 03:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[ twitter ]
[..]
China investeert ook al decennia in Afrika (aanleg infrastructuur) om dezelfde reden waar Europese landen morele bezwaren hadden vanwege het dictatoriale/corrupte karakter van menig Afrikaanse regering. In de koloniale tijd deden ze dat natuurlijk nog wel (toen stalen ze het gewoon) en daar heeft Europa zich indertijd dan ook behoorlijk aan verrijkt.

[..]

China was in gesprek met een president die er niet meer zit. Nu moeten ze in gesprek met mensen die hetzelfde geloof aanhangen als de mensen die China in concentratiekampen zet. Het zal mij benieuwen
pi_200932105
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:33 schreef Isabeau het volgende:

En die Saskia van die Tweet is niet goed snik. Denken dat het wel meevalt als de Taliban de macht weer heeft |:(
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets, en omdat groenlinks per defenitie moet worden afgezaken vermoed ik dat dit op deze wijze als enkele tweet nogal uit zijn verband getrokken is. Alles om de onderbuikjes van de populisten hier te voeden. Ik kan ernaast zitten, maar vermoed van niet. :D
pi_200932128
Vrouwen mogen niet zonder een man de straat op.
Vrouwen mogen niet werken.
Geen popmuziek, geen YouTube, alleen maar islamitisch gekreis en islam-reclameboodschappen.
pi_200932129
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets, en omdat groenlinks per defenitie moet worden afgezaken vermoed ik dat dit op deze wijze als enkele tweet nogal uit zijn verband getrokken is. Alles om de onderbuikjes van de populisten hier te voeden. Ik kan ernaast zitten, maar vermoed van niet. :D
Ik vermoed dat jij uit je nek kletst. GroenLinks moet van jou per definitie verdedigd worden. Als GroenLinks op jouw bord schijt zul jij beweren dat het chocoladevla is. Ik kan er naast zitten, maar vermoed van niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:48:42 #166
24329 KNAK
ff w88,......
pi_200932156
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
China was in gesprek met een president die er niet meer zit. Nu moeten ze in gesprek met mensen die hetzelfde geloof aanhangen als de mensen die China in concentratiekampen zet. Het zal mij benieuwen
De knaken zijn belangrijk. Er zullen links en rechts wat minder investeerders in de rij staan met de taliban handel te drijven, dus alles zal wel welkom zijn. Wat de Chinezen doen, doen moslims elkaar al millennia aan. Dit zal zaken doen allerminst in de weg liggen
Mai pben rai~!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 08:49:10 #167
284411 crew  heywoodu
pi_200932159
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Dat kan China toch geen fuck schelen joh. Dat gaat sowieso om niks anders dan macht en financieel gewin, morele bezwaren zal juist China niet bepaald hebben. Het is niet zo dat de overheid dan weggestemd wordt ofzo :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_200932170
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat kan China toch geen fuck schelen joh. Dat gaat sowieso om niks anders dan macht en financieel gewin, morele bezwaren zal juist China niet bepaald hebben. Het is niet zo dat de overheid dan weggestemd wordt ofzo :+
Nee China niet maar de Taliban wel
pi_200932174
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:48 schreef KNAK het volgende:

[..]
De knaken zijn belangrijk. Er zullen links en rechts wat minder investeerders in de rij staan met de taliban handel te drijven, dus alles zal wel welkom zijn. Wat de Chinezen doen, doen moslims elkaar al millennia aan. Dit zal zaken doen allerminst in de weg liggen
Ben zeer benieuwd of de Taliban met zo'n regime zaken wil doen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:53:10 #170
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_200932189
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik vermoed dat jij uit je nek kletst. GroenLinks moet van jou per definitie verdedigd worden. Als GroenLinks op jouw bord schijt zul jij beweren dat het chocoladevla is. Ik kan er naast zitten, maar vermoed van niet.
Het is dan toch ook niet dat GL de critici bijkans continu van eersteklas munitie voorziet.

GL afzeiken is onderhand zó gemakkelijk, dat is geen sport meer.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_200932198
quote:
Wat die dame in kwestie bedoelt is, dat de Taliban niet al moordend door de straten van Kabul trekt. Daar waren sommige mensen wel bang voor.

Meevallen is dan alsnog wel een ongelukkige keuze, met het hoog op het lot wat veel mensen daar te wachten staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 16-08-2021 09:02:32 ]
pi_200932204
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Wegkijken is een traditioneel links fenomeen. De GL voorzitster doet het en jij nu ook. Valt allemaal wel mee
Als haar tweet zinnig was geweest had ze hem niet aangepast en daarna excuses aangeboden. Maar schijnbaar moet GroenLinks koste wat kost verdedigd worden.
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:55:28 #173
182233 thedeedster
pi_200932208
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Ben zeer benieuwd of de Taliban met zo'n regime zaken wil doen.
Heeft een Taliban dan iets te kiezen? Ik denk dat westerse bedrijven nu niet echt staan te popelen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_200932212
quote:

[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets,
Vertel. Waar was de tweet een reactie op?
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:56:23 #175
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200932214
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vrouwen mogen niet zonder een man de straat op.
Vrouwen mogen niet werken.
Geen popmuziek, geen YouTube, alleen maar islamitisch gekreis en islam-reclameboodschappen.
Schijnbaar wil een behoorlijk deel van Afghanistan dit toch.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 08:56:30 #176
284411 crew  heywoodu
pi_200932216
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Nee China niet maar de Taliban wel
Ik geloof nooit dat die wat geven om een stel Oeigoeren die net zo ver van hun af staan als een groep orthodoxen in Griekenland van de Nederlandse christenen.
pi_200932218
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:53 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het is dan toch ook niet dat GL de critici bijkans continu van eersteklas munitie voorziet.

GL afzeiken is onderhand zó gemakkelijk, dat is geen sport meer.
Iedere dag is er inderdaad wel een groenlinkser die zijn of haar debiele achterlijkheid op hilarische wijze demonstreert.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200932222
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Heeft een Taliban dan iets te kiezen? Ik denk dat westerse bedrijven nu niet echt staan te popelen.
Nee, want met misdadige regimes zoals in Saudi Arabië willen “we” ook niets te maken hebben.
Oh, wacht…
pi_200932233
quote:
9s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Momo het volgende:

[..]
Schijnbaar wil een behoorlijk deel van Afghanistan dit toch.
Zijn daar referenda over geweest?
pi_200932234
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Als het verhaal van de grondstoffen klopt dan hebben ze wel iets te kiezen lijkt mij. En waarom westerse bedrijven nu niet zouden trappelen snap ik niet. Zo lang er geen sancties zijn geldt ook voor de westerse ondernemer: geld = geld
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:58:51 #181
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932244
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als haar tweet zinnig was geweest had ze hem niet aangepast en daarna excuses aangeboden. Maar schijnbaar moet GroenLinks koste wat kost verdedigd worden.
Prima toch! Aanpassen, excuses aanbieden en weer door :) Zouden meer politici moeten doen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:06 #182
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200932247
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:57 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Zijn daar referenda over geweest?
Ik ben wel benieuwd hoe de bevolking erover denkt. Het is ook niet alsof de taliban een kleine groep mannen zijn die hun wil opleggen aan de overige 38 miljoen van de bevolking.
pi_200932248
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik geloof nooit dat die wat geven om een stel Oeigoeren die net zo ver van hun af staan als een groep orthodoxen in Griekenland van de Nederlandse christenen.
Dat zou kunnen, we gaan het zien. Ik ben in elk geval niet geneigd er automatisch vanuit te gaan dat China daar nu met de handelsscepter gaat zwaaien.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:32 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200932250
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Nee, want met misdadige regimes zoals in Saudi Arabië willen “we” ook niets te maken hebben.
Oh, wacht…
Wacht maar tot we goeddeels van de olie af zijn
pi_200932258
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Er zijn binnen de Taliban ook meerdere fracties natuurlijk. Een deel wil zich beperken tot Afghanistan/Waziristan, maar er zijn er ook wel die emiraat uit willen breiden en de ummah willen helpen.
pi_200932261
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
Wacht maar tot we goeddeels van de olie af zijn
Wat ik zeg, geld boven principes.
pi_200932263
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de bevolking erover denkt. Het is ook niet alsof de taliban een kleine groep mannen zijn die hun wil opleggen aan de overige 38 miljoen van de bevolking.
Of ze nu genaaid worden door de (voormalige) regering of door de Taliban, genaaid worden ze sowieso.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_200932266
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Prima toch! Aanpassen, excuses aanbieden en weer door :) Zouden meer politici moeten doen.
Ahja dus als Thierry excuses aanbiedt nu voor zijn discutabele tweets valt hij weer volledig in genade? De oorspronkelijke gedacht is dan niet meer belangrijk?
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:01:56 #189
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200932272
quote:

[..]
Nou, dat is het wél een beetje.
Huilen dan.
pi_200932275
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Er zijn binnen de Taliban ook meerdere fracties natuurlijk. Een deel wil zich beperken tot Afghanistan/Waziristan, maar er zijn er ook wel die emiraat uit willen breiden en de ummah willen helpen.
Wat denk jij @Hamzoef, gaat Erdogan hier nog een belangrijke rol spelen? Of klopt dat niet met de geloofsstroming

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2021 09:02:44 ]
pi_200932276
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Op zich prima. Maar dat zal ongetwijfeld onder zware druk gebeurd zijn. Reken er maar op dat intern behoorlijk heen en weer gebeld is gisteren. GroenLinks Deventer is gewoon het komende jaar af op het onderwerp mensenrechten.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:02:59 #192
182233 thedeedster
pi_200932281
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Oh, wacht…
Die Saudi zijn niet echt kosher, da’s waar. Maar die malloten in Afghanistan zijn toch echt wel een tikkie gestoorder.
De tijd zal het leren.
pi_200932283
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Ahja dus als Thierry excuses aanbiedt nu voor zijn discutabele tweets valt hij weer volledig in genade? De oorspronkelijke gedacht is dan niet meer belangrijk?
De oorspronkelijke gedacht is het puurst, staat het dichtst bij de persoon die het uit. Wat daarna komt is slechts damage control onder interne druk.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:04:10 #194
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200932288
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:02 schreef DarkwingDuck het volgende:

GroenLinks Deventer
Ja lekker boeiend joh, open er een topic over anders :')
Huilen dan.
pi_200932301
quote:
83s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja lekker boeiend joh, open er een topic over anders :')
Prima, dan doe ik dat aan het eind van de middag even. Dank voor de tip.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:06:43 #196
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932305
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Nee. Maar het zou hem in ieder geval sieren als hij toegeeft dat hij bijvoorbeeld wat betreft corona fout is geweest.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 09:06:50 #197
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200932306
Is toch gewoon een tutje dat de boel niet goed gevolgd heeft en iets doms heeft getweet?

Op het eerste oog lijkt er ook niet zoveel aan de hand omdat het leger zichzelf massaal overgeeft IPV te vechten

Lekker belangrijk allemaal
pi_200932334
quote:

[..]
Jij bent wel een speciaal soort pannenkoek of niet ?
pi_200932444
quote:

[..]
iets wat op mij raar overkomt is dat er zo weinig weerstand is gegeven. ik zie het woord corruptie telkens terugkomen. Politie schijnt al maanden geen salaris meer gehad te hebben en de Taliban betaalt beter.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:18:36 #200
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_200932446
quote:
6s.gif Op maandag 16 augustus 2021 03:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[ twitter ]
[..]

[..]

Tsja wat is er mis mee.

Wij hadden dat gewoon moeten blijven doen. Nu gaat China er met de buit vandoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:18:45 #201
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_200932449
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:37 schreef PzKpfw het volgende:
Ik denk dat dit goed laat zien dat op welke manier wij daar als Westen ook ingrijpen het altijd min of meer zinloos zal zijn. Verandering moet van binnenuit komen.
De regering die de Soviets achterlieten overleefde nog drie jaar. Pas 8 maanden na het uiteenvallen van de Soviet Unie werd Kabul veroverd. Waarna de mujahedeen elkaar gingen bevechten voor controle over Kabul. 2 jaar later, in november '94 verscheen de Taliban op het toneel. In september '96 veroverden ze Kabul. Maar ze hebben nooit heel Afghanistan in handen gehad, in het Noord-oosten hield Jamiat-e Islami vijf jaar stand.

Nu was het Afghaanse leger afhankelijk van de VS voor logistiek, transport, air support, onderhoud van materieel etc.., wat allemaal wegviel toen ze zich begonnen terug te trekken.
are we infinite or am I alone
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:20:29 #202
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_200932480
quote:

[..]
China wil de nieuwe zijderoute door Afghanistan leggen, en een claim doen op de grondstoffen
De Taliban wil als volwaardig worden gezien, en een plaats op het internationale podium.

Win-Win voor beide partijen.. En China maakt zich niet zo druk over een Islamitisch regime aan de andere kant van de grens, zolang ze daar blijven. (ik maak maar even de vergelijking met USA-Mexico.. Er gaan hele partijen wapens naar de kartels, dan knijpt de amerikaanse douane een oogje dicht, maar er komt geen wapen Amerika in. Dat kan China hier ook gaan doen, ga lekker vanuit Xinjiang naar Afghanistan, maar je komt mooi niet terug
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_200932498
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Wat denk jij @:Hamzoef, gaat Erdogan hier nog een belangrijke rol spelen? Of klopt dat niet met de geloofsstroming
Waar een rol in spelen? Afghanistan? Vind ik moeilijk in te schatten. Hij heeft Taliban-leider wel uitgenodigd voor een ontmoeting in Turkije. Maar hij zal zijn stappen zorgvuldig af moeten wegen, om niet in een populariteitscrisis te raken. De gebrekkige bestrijding van de bosbranden, en de reactie daarop (o.a. onhandige uitspraak van een partijgenoot) hebben die populariteit geen goed gedaan.

Dit hele gebeuren heeft ook nogal wat gevolgen voor Turkije, want er zullen gigantisch veel vluchtelingen Turkije binnen komen, en Turkije herbergt al miljoenen vluchtelingen.
Turkije heeft grensbewaking met Iran versterkt de afgelopen tijd, maar dat gaat het niet tegenhouden. Veel Turken vinden al dat de grens qua wat het land aan kan qua vluchtelingen al overschreden is, en als daar nu nog tig Afghanen bijkomen…
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:22:37 #204
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_200932515
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:54 schreef Hamzoef het volgende:

[..]
Wat die dame in kwestie bedoelt is, dat de Taliban niet al moordend door de straten van Kabul trekt. Daar waren sommige mensen wel bang voor.

Meevallen is dan alsnog wel een ongelukkige keuze, met het hoog op het lot wat veel mensen daar te wachten staat.
Zoals de bekende quote zegt, ze hebben de tijd… dat moorden kan over een paar maanden ook nog. Voer je ook eerst strenge wetten in en zet je religieuze rechtbanken op. Dan heeft het nog net genoeg een legitiem sausje dat geen enkele buitenlandse macht zich er echt tegenaan gaat bemoeien.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_200932536
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:06 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee. Maar het zou hem in ieder geval sieren als hij toegeeft dat hij bijvoorbeeld wat betreft corona fout is geweest.
Dit is meten met 2 maten
pi_200932608
quote:
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.
De snelheid verbaast mij wel zonder steun van de bevolking kan zoiets zelden zo snel gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_200932621
quote:
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.
De snelheid verbaast mij wel zonder steun van de bevolking kan zoiets zelden zo snel gaan.
quote:

[..]
Dat denk jij. 20 jaar geleden zijn ze het land binnen gevallen omdat het brein van die aanslagen in hun land woonde.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:29:19 #208
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932625
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Dit is meten met 2 maten
Nee. Dat is het niet. Het gaat om het toegeven en excuses maken voor fouten.

Maar dit topic gaat over Afghanistan. Dus laten we terug OT gaan.
pi_200932637
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als de taliban morgen hier door de straat komen ga ik ze ook niet tegenhouden hoor.
pi_200932665
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als de taliban morgen hier door de straat komen ga ik ze ook niet tegenhouden hoor.
Ik wel. Liever sterven in vrijheid dan leven in een hel. En ik mag hopen dat de meeste vrije Europeanen zo denken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2021 09:31:31 ]
pi_200932689
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik wel. Liever sterven in vrijheid dan leven in een hel. En ik mag hopen dat de meeste vrije Europeanen zo denken.
M'n vriendin heeft m'n auto totall loss gereden, dus mijn meest dodelijke wapen is een keukenmes. Keukenmes vs ak is een kansloze dood.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:33:43 #212
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_200932704
De Amerikanen hebben nu de leiding over het vliegveld van Kabul. Gaan ze naar verloop van tijd het vliegveld ook afstaan aan de Taliban? Zo van: "jongens veel plezier er mee"???
pi_200932712
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee maar het leger wel.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 09:34:53 #214
8781 crew  Frutsel
pi_200932728
quote:
'Zeker vijf doden door chaotische situatie op vliegveld van Kabul'
Op de luchthaven van Kabul zijn ten minste vijf doden gevallen, melden getuigen aan persbureau Reuters. Een van hen zou hebben gezien dat er vijf lichamen in een voertuig werden geladen. Een ander zei dat niet duidelijk is of de slachtoffers zijn neergeschoten of vertrapt zijn door de menigte.

Eerder meldde The Wall Street Journal dat er ten minste drie doden zijn gevallen door schoten op de luchthaven.

Op Twitter gaan beelden rond waarop geweerschoten te horen zijn, waarop een menigte zich uit de voeten maakt:

De Amerikaanse krant schrijft verder dat getuigen bebloede lichamen op de grond zien liggen net buiten de terminal.
pi_200932731
quote:
WASHINGTON (ANP) - Oud-president Donald Trump van de Verenigde Staten vindt dat zijn opvolger moet opstappen wegens de snelle verovering van Afghanistan door de Taliban. In een verklaring zei Trump zondag dat "het tijd is dat Joe Biden in schande aftreedt voor wat hij heeft laten gebeuren".

Verwijzend naar de door hem aangevochten uitslag van de presidentsverkiezingen van vorig jaar, voegde hij daaraan toe: "Het zou niet moeilijk moeten zijn, want hij was toch al niet legitiem gekozen."

Biden gaf eerder dit jaar na twintig jaar Amerikaanse militaire aanwezigheid in Afghanistan het bevel de troepen terug te trekken uit het land, waarop NAVO-partners volgden. De Taliban grepen de terugtrekking, die aan het eind van de maand voltooid moet zijn, aan om met hun razendsnelle opmars te beginnen.

Het was echter de regering van Trump die vorig jaar tijdens onderhandelingen in Doha, in Qatar, overeenstemming bereikte met de Taliban over de terugtrekking van de Amerikaanse troepen.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 09:35:17 #216
8781 crew  Frutsel
pi_200932737
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:33 schreef Sunri5e het volgende:
De Amerikanen hebben nu de leiding over het vliegveld van Kabul. Gaan ze naar verloop van tijd het vliegveld ook afstaan aan de Taliban? Zo van: "jongens veel plezier er mee"???
Waar zijn de Turken dan? Die hadden daar toch de vinger in de pap en noemden de Taliban een bezettingsleger?
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:35:58 #217
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_200932746
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik las dat troepen bereid waren Kabul te verdedigen, maar het bevel kregen om zich over te geven. Misschien uit vrees voor represailles van de Taliban?
are we infinite or am I alone
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:37:00 #218
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200932756
quote:
Zodra het personeel van NAVO-landen is geëvacueerd zal dat de laatste stap zijn idd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 09:37:13 #219
284411 crew  heywoodu
pi_200932761
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:18 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
iets wat op mij raar overkomt is dat er zo weinig weerstand is gegeven. ik zie het woord corruptie telkens terugkomen. Politie schijnt al maanden geen salaris meer gehad te hebben en de Taliban betaalt beter.
Angst, corruptie, incompetentie, nog meer angst, etc.
pi_200932769
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
M'n vriendin heeft m'n auto totall loss gereden, dus mijn meest dodelijke wapen is een keukenmes. Keukenmes vs ak is een kansloze dood.
Voordat Nederland overlopen wordt door de Taliban zal de bevolking wel bewapend worden mag ik hopen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:38:15 #221
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200932773
quote:
10s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:35 schreef Oriente het volgende:

[..]

Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_200932776
quote:

[..]
steun van de bevolking of angst om dadelijk op de bekende barbaarse manieren afgerekend te worden om maar enig verzet tegen deze extremisten getoond te hebben.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:38:43 #223
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_200932777
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Zodra het personeel van NAVO-landen is geëvacueerd zal dat de laatste stap zijn idd.
Wat een deceptie zou dat zijn zeg.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 09:39:58 #224
284411 crew  heywoodu
pi_200932793
quote:

[..]

Demente opa Donald is weer even ontsnapt naar een computer, kan een verzorger hem niet even terug op z'n kamer zetten?
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:40:34 #225
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932799
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Voordat Nederland overlopen wordt door de Taliban zal de bevolking wel bewapend worden mag ik hopen.
Gladio :T
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 16 augustus 2021 @ 09:40:38 #226
284411 crew  heywoodu
pi_200932801
quote:

[..]
Inclusief iedereen die nul komma nul militaire ervaring heeft? Dat lijkt me niet, nee.
pi_200932805
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:39 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Demente opa Donald is weer even ontsnapt naar een computer, kan een verzorger hem niet even terug op z'n kamer zetten?
Verzorgers zijn te druk met seniele opa Biden momenteel.
pi_200932818
quote:

[..]
We kunnen natuurlijk wel alvast oefenen met 'pang pang' roepen.
Of op de full auto stand: 'p-p-p-p-pang'.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:43:36 #229
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932841
quote:

[..]

Dat hij dement is, is wel duidelijk. Hij is begonnen met de terugtrekking van de Amerikanen. Blijkbaar is hij dat vergeten? :')
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:43:48 #230
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200932846
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:38 schreef Sunri5e het volgende:

[..]
Wat een deceptie zou dat zijn zeg.
Zeker, maar ik zie geen andere uitkomst. Volgens mij kan de Taliban dat vliegveld zo overnemen met de overmacht die ze hebben.

Enige reden dat dat nog niet is gebeurd is dat ze het Westen de kans geven hun personeel te evacueren. Puur uit diplomatieke overwegingen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:44:53 #231
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_200932866
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Zeker, maar ik zie geen andere uitkomst. Volgens mij kan de Taliban dat vliegveld zo overnemen met de overmacht die ze hebben.

Enige reden dat dat nog niet is gebeurd is dat ze het Westen de kans geven hun personeel te evacueren. Puur uit diplomatieke overwegingen.
Ze lijken over het algemeen inderdaad wat pragmatischer dan de monsters van IS die er waarschijnlijk een "
No Russian" scenario van gemaakt hadden, maar daar is alles ook mee gezegd.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:45:03 #232
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_200932867
quote:

[..]
Geloof je het zelf? Er is al amper voldoende voor het reguliere leger.
Los van de wenselijkheid om ongetrainde burgers wapens te gaan geven.
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 09:45:49 #233
8781 crew  Frutsel
pi_200932873
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat hij dement is, is wel duidelijk. Hij is begonnen met de terugtrekking van de Amerikanen. Blijkbaar is hij dat vergeten? :')
Nee dat is hij niet vergeten. Biden heeft zich alleen niet gehouden aan het "fantastische plan van Trump", waardoor hij nu een stok heeft om mee te slaan.

Anyway, Trump of Biden maakt niets uit, ik denk dat de Amerikanen zich nu wel even achter de oren krabben wat hier nu gebeurd is.

Zooitje wordt mooi compleet als binnen tien jaar er ergens in de VS een aanslag wordt gepleegd door een Afghaan die notabene door de VS zelf is opgeleid.
pi_200932879
quote:

[..]

Als ze willen meepraten en ook maar van enige invloed willen zijn in de regio dan doen ze dat niet.
Als ze wel aanvallen dan worden ze paria van de wereld.
Ze hebben al legitimiteit gekregen met de gesprekken en die willen ze niet verspelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200932880
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Huh

quote:
In a statement, Obama called the day “a milestone for our country” and said the United States was safer and more secure after 13 years of war.

“Thanks to the extraordinary sacrifices of our men and women in uniform, our combat mission in Afghanistan is ending and the longest war in American history is coming to a responsible conclusion,” he declared.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:47:22 #236
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200932895
quote:

[..]
Hoe lang deden de Duitsers er destijds ook weer over.. een dag of 4, 5?
Huilen dan.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:47:24 #237
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_200932898
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:45 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Geloof je het zelf? Er is al amper voldoende voor het reguliere leger.
Los van de wenselijkheid om ongetrainde burgers wapens te gaan geven.
Gaan we hier nu serieus debatteren over een hypothetische invasie van Nederland door de Taliban? :')

Ok. Maar wat als de Taliban het International Space Station aan zou vallen? Wat dan?
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:47:38 #238
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932899
quote:

[..]

Dat ze het westen tijd geven hebben ze gisteren ook aangegeven in een verklaring dacht ik.

Als ze nu het vliegveld aanvallen, dan komen de Amerikanen weer terug.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:23 #239
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200932913
quote:
15s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:44 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ze lijken over het algemeen inderdaad wat pragmatischer dan de monsters van IS die er waarschijnlijk een "
No Russian" scenario van gemaakt hadden, maar daar is alles ook mee gezegd.
Zeker. Ze pakken het wat slimmer aan door de grenzen op te zoeken van wat het westen accepteert, maar het blijven beesten imo.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_200932917

Hoe kan een volk zo corrupt zijn?
Arme meisjes.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:55 #241
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200932920
quote:
10s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe lang deden de Duitsers er destijds ook weer over.. een dag of 4, 5?
Taliban heeft niet zoveel vliegtuigen als de Duitsers toendertijd.

Ik roep op om de Grebbelijn en de Kazematten de versterken!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200932925
quote:
10s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Gaan we hier nu serieus debatteren over een hypothetische invasie van Nederland door de Taliban? :')

Ok. Maar wat als de Taliban het International Space Station aan zou vallen? Wat dan?
Dan worden ze uitgeroeid door de nieuwe legermacht van de vs.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:50:03 #243
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200932934
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:48 schreef Mondkapje het volgende:

Waarom niet? Ze hebben niets, dan kan je geld verdienen door net te doen alsof je mensen inschrijft in het leger, die eigenlijk niet bestaan. Ik zou het dan ook wel weten hoor.

En dan krijg je nog eens 10 mooie wapens van de Amerikanen ook. De vlag gaat dan uit!
pi_200932945
quote:

Arme meisjes.
Sywert van der Lienden is blijkbaar niet de enige, die zo corrupt is.
pi_200932946
quote:

Arme meisjes.
Hopelijk is het een retorische vraag
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:51:16 #246
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932952
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:46 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Huh
[..]

Maar Obama heeft niets teruggetrokken. Trump is vorig jaar begonnen met de daadwerkelijke terugtrekking:

‘Trump komt snel met bevel terugtrekking uit Afghanistan’
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:51:31 #247
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_200932956
quote:
10s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dan pakken ze een Mitsubishi Spacestar in plaats van een Toyota Hi-Lux.
Verder heb je gelijk. Onzin discussie.
pi_200932957
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:50 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Sywert van der Lienden is blijkbaar niet de enige, die zo corrupt is.
Heeft sywertje een talibantje gedaan?
pi_200932962
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:44 schreef sp3c het volgende:
GroenLinks Deventer zal het wel beter weten dan iedereen _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hebben nogal een slechte geschiedenis wat betreft mensen die ons helpen aan hun lot over laten. Kijk maar naar Indië.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_200932965
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom niet? Ze hebben niets, dan kan je geld verdienen door net te doen alsof je mensen inschrijft in het leger, die eigenlijk niet bestaan. Ik zou het dan ook wel weten hoor.

En dan krijg je nog eens 10 mooie wapens van de Amerikanen ook. De vlag gaat dan uit!
Omdat je daar indirect je eigen land in groot gevaar mee brengt.
pi_200932970
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar Obama heeft niets teruggetrokken. Trump is vorig jaar begonnen met de daadwerkelijke terugtrekking:

Ja, in navolging van. Als je het hebt over het begin van de terugtrekking is dat gewoon begonnen onder Obama. Trump heeft dat doorgezet, Biden afgemaakt. Maar he, kritiek op 1 van je lievelingetjes he.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:30 #253
21467 franske19
Hit the deck!
pi_200932978
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.

Echt ongekend hoe zo'n debiel van een president een veel beter buitenland beleid voerde.
[i]"The wolves will come again," said Jojen solemnly.[/i] - George R.R. Martin
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:38 #254
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200932980
quote:
Ja dit is wat het volk wilt
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:54:32 #255
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200932989
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef xzaz het volgende:

[..]
Als het volk dit zou willen, waarom vluchten er dan zoveel mensen?
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:16 #256
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933002
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als het volk dit zou willen, waarom vluchten er dan zoveel mensen?
Zoveel?
pi_200933005
Daar heeft ie even geen antwoord op.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:40 #258
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933007
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:56 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zoveel?
Ja
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:56 #259
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933009
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja
Nee
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:40 #260
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933019
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:56 schreef xzaz het volgende:

[..]
Nee
Ja.
  maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:55 #261
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_200933024
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja
Valt wel mee hoeveel er vluchten. Je ziet die eigenlijk alleen heel veel in kaboel ook de meest moderne stad natuurlijk
pi_200933025
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:52 schreef vipergts het volgende:

[..]
Wij hebben nogal een slechte geschiedenis wat betreft mensen die ons helpen aan hun lot over laten. Kijk maar naar Indië.
Indie
Klokkenluiders
Getuigen
Tolken
Bewakers

Toch trappen elke keer mensen er weer in.
pi_200933053
Nog veel meer mensen kunnen vast komen te zitten als ze niet kunnen ontsnappen aan de zeer onstabiele situatie. Naar schatting zijn sinds het begin van het jaar bijna 400.000 Afghanen in het land ontheemd geraakt - sinds mei alleen al zo'n 244.000
https://www.unhcr.org/nl/(...)ingen-bereiken-iran/
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:00:37 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933061
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja.
Afganistan heeft 37 miljoen inwoners als er 2000 vluchten zwgt dat meer over die 36998000 andere mensen.
pi_200933068
Honderdduizenden Afghanen op drift
Vanwege de onrust in Afghanistan verlaten steeds meer inwoners het land. Dat zorgt in Europa voor bezorgdheid, zeker nu Afghaanse vluchtelingen in groten getale Turkije binnenstromen. Dat land huisvest als onderdeel van de EU-Turkijedeal over vluchtelingen miljoenen Syriërs. Daarmee is het vluchtelingenprobleem niet opgelost, zegt Vluchtelingenwerk Nederland. "De deal geldt immers niet voor Afghanen, waardoor de EU het probleem dat ze destijds voor zich uit heeft geschoven, nu alsnog moet oplossen."
https://www.nu.nl/buitenl(...)ropa-te-wachten.html
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:01:40 #266
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933069
Nogmaals dit is gewoon het land afganistan. Westerlingen weghalen en lekker laten. Laat Pakistan het maar lekker oplossen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:01:40 #267
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_200933070
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Indie
Klokkenluiders
Getuigen
Tolken
Bewakers

Toch trappen elke keer mensen er weer in.
Rode draad: mensen doen dat soort dingen meestal niet als ze iets te kiezen hebben dus erin trappen is ook niet aan de orde.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_200933080
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:00 schreef xzaz het volgende:

[..]
Afganistan heeft 37 miljoen inwoners als er 2000 vluchten zwgt dat meer over die 36998000 andere mensen.
Nah, nee, het zegt eigenlijk alleen wat over die 2000. Het zegt niets over de rest.
pi_200933087
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Rode draad: mensen doen dat soort dingen meestal niet als ze iets te kiezen hebben dus erin trappen is ook niet aan de orde.
Natuurlijk hebben ze wel iets te kiezen.
Gewoon je bek houden en je niet aanmelden.
pi_200933094
Hoe denken jullie dat dit eruit gaat zien de komende jaren? Komt de VS (en de Navo?) weer vrijheid brengen straks? Gaat dit eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen?
pi_200933095
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Nah, nee, het zegt eigenlijk alleen wat over die 2000. Het zegt niets over de rest.
Honderdduizenden.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:04 #272
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200933097
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef xzaz het volgende:

[..]
Bron?
Huilen dan.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:04 #273
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933098
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Jawel dat ze dit beleid willen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:19 #274
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_200933100
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Natuurlijk hebben ze wel iets te kiezen.
Gewoon je bek houden en je niet aanmelden.
En je gezin laten verhongeren
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:20 #275
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933102
quote:

[..]
Het zijn veel meer dan 2000 vluchtende mensen hoor. Kom eens met een bron dat het allemaal wel meevalt ;)

En als het er maar 2000 zijn, waarom zijn de PVV, FvD en BBB dan zo bang om wat vluchtende mensen hier naartoe te halen? :')
pi_200933103
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Honderdduizenden.
Oke.
pi_200933109
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef xzaz het volgende:

[..]
Jij wilt het graag?
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:03:51 #278
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933113
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Bron?
Bron? Een groep mensen die het land zonder vechten in een week in handen krijgt.
pi_200933114
quote:

[..]
Nee, complete onzin. Er zijn heel wat meer opties dan dat.
pi_200933122
quote:

[..]
En 2 miljoen afghanen die bij vorige oorlogen al naar Iran gevlucht zijn, die 2000 zijn er al 400.000. Feiten verdraaid geblaat wat je hier neerplempt.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:04:53 #281
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933127
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Jij wilt het graag?
Nee ik zou het niet willen maar goed ik zit hier met een westerse arogantie in vrijheid.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:05:20 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200933131
quote:

[..]
Bron? Een groep mensen die het land zonder vechten in een week in handen krijgt.
Dat heeft ook vast niks te maken met het ontbreken van een functionerende krijgsmacht hè
Huilen dan.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:05:20 #283
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933132
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En 2 miljoen afghanen die bij vorige oorlogen al naar Iran gevlucht zijn, die 2000 zijn er al 400.000. Feiten verdraaid geblaat wat je hier neerplempt.
Nog steeds erg weinig.
pi_200933133
twitter

Daar gaan echt nog wel ongelukken gebeuren voor het laatste vliegtuig vertrokken is.
pi_200933137
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef Caland het volgende:

[..]
En je gezin laten verhongeren
Nee dat hoeft niet, tenzij de hehele bevolking verhongerd is dat niet zo.
pi_200933141
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Vanwege de onrust in Afghanistan verlaten steeds meer inwoners het land. Dat zorgt in Europa voor bezorgdheid, zeker nu Afghaanse vluchtelingen in groten getale Turkije binnenstromen. Dat land huisvest als onderdeel van de EU-Turkijedeal over vluchtelingen miljoenen Syriërs. Daarmee is het vluchtelingenprobleem niet opgelost, zegt Vluchtelingenwerk Nederland. "De deal geldt immers niet voor Afghanen, waardoor de EU het probleem dat ze destijds voor zich uit heeft geschoven, nu alsnog moet oplossen."
Moeten ze niet eerst door Iran? Wat doen die dan met alle vluchtelingen?
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:06:39 #287
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933143
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:05 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Daar gaan echt nog wel ongelukken gebeuren voor het laatste vliegtuig vertrokken is.
:{ :{ :{
pi_200933149
Wat je ziet is dat er in het begin altijd een zootje ongeregeld in de regering komt te zitten en oplichters als miltiaire leiders worden aangesteld. Het lijkt alsof eerst tuig zich aanmeldt voordat er iets normaals kan komen. Was in Irak ook zo.
Men durft daar blijkbaar geen eisen aan te stellen.

Maar dat is bekend, en dat is het dom om zomaar te vertrekken als deze lui een land aanvoeren.
pi_200933154
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Nee, complete onzin. Er zijn heel wat meer opties dan dat.
Op fok zijn er altijd maar 2 opties.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:07:21 #290
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933158
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat heeft ook vast niks te maken met het ontbreken van een functionerende krijgsmacht hè
Dat heeft meer te maken met de aard van het land. Als je ba 20 jaar nog niet anders kan is het gewoon zo. Wij als westers land kunnen het raar vinden maar de wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij hier willen.. Het is kolianisme 2021
pi_200933159
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef chratnox het volgende:
Hoe denken jullie dat dit eruit gaat zien de komende jaren? Komt de VS (en de Navo?) weer vrijheid brengen straks? Gaat dit eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen?
Denk het niet. Het is zo'n gebed zonder eind dat Afghanistan beter opgegeven wordt.
Wellicht in de toekomst als er weer een grote aanslag vandaan komt maar op korte termijn echt niet.
pi_200933162
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:06 schreef Mondkapje het volgende:
Wat je ziet is dat er in het begin altijd een zootje ongeregeld in de regering komt te zitten en oplichters als miltiaire leiders worden aangesteld. Het lijkt alsof eerst tuig zich aanmeldt voordat er iets normaals kan komen. Was in Irak ook zo.
Dat was in NL ook zo. Of dacht je dat de vroegere adel van NL allemaal lieverdjes waren?
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:07:47 #293
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_200933165
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Gaat vast een gigantische puinzooi worden. Mede omdat het gros van Europese landen er ook wat anders instaat dan zes jaar geleden. Zelfs in Zweden hebben ze het wel gezien met alle vluchtelingen, Duitsland gaat niet nog een keer meer dan een miljoen mensen opnemen en Mutti Merkel is einde van het jaar ook weg.
pi_200933166
quote:
Pas als er vanuit dat land weer terroristische aanslagen beraamd zijn. Wel waarschijnlijk sancties als de Taliban weer tot hun barbarisme vervalt.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:08:54 #295
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200933179
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat heeft meer te maken met de aard van het land. Als je ba 20 jaar nog niet anders kan is het gewoon zo. Wij als westers land kunnen het raar vinden maar de wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij hier willen.. Het is kolianisme 2021
Maar tot nu toe heb je nog niet heel erg aannemelijk kunnen maken dat het volk een talibanbewind wil
Huilen dan.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:09:45 #296
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200933188
D
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:52 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Omdat je daar indirect je eigen land in groot gevaar mee brengt.
Een groot deel van de bevolking boeit het land niet, die maken zich alleen druk over hun eigen stam.
pi_200933192
quote:
14s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Gaat vast een gigantische puinzooi worden. Mede omdat het gros van Europese landen er ook wat anders instaat dan zes jaar geleden. Zelfs in Zweden hebben ze het wel gezien met alle vluchtelingen, Duitsland gaat niet nog een keer meer dan een miljoen mensen opnemen en Mutti Merkel is einde van het jaar ook weg.
Het probleen blijft dit: Wat gaan ze eraan doen zodra ze binnen komen lopen?
pi_200933195
quote:
De aankomende jaren worden er voor miljarden aan onderzoeken uitgevoerd hoe het anders had gemoeten. Hierdoor worden er weer mensen rijker hiervan.
pi_200933198
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat was in NL ook zo. Of dacht je dat de vroegere adel van NL allemaal lieverdjes waren?
Ik bedoel, als je dat weet dan ga je nog niet weg, je wacht tot er normale mensen zitten. Die leider die gevlucht is, had buitenverblijven in het buitenland, kon nog niet eens de twee talen spreken die men spreekt in Afghanistan.
pi_200933200
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef franske19 het volgende:

[..]
Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.

Echt ongekend hoe zo'n debiel van een president een veel beter buitenland beleid voerde.
Hij heeft met de Taliban afgesproken in mei te vertrekken en liet 2500 troepen achter tot dat moment. Biden heeft dat terugtrekmoment verlaat.

Nu kun je - ik denk terecht - van mening zijn dat het beter geregeld had moeten worden, maar van een beter beleid van de voorganger die dit voor zijn opvolger nagelaten heeft kun je moeilijk spreken.

De keuzes waren in essentie of de troepenmacht enorm uitbreiden en de afspraken gemaakt door Trump schenden of terugtrekken. De keuze werd het laatste, in een iets langer timeframe dan door Trump gewenst.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:10:24 #301
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933201
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:06 schreef Mondkapje het volgende:
Men durft daar blijkbaar geen eisen aan te stellen.

Maar dat is bekend, en dat is het dom om zomaar te vertrekken als deze lui een land aanvoeren.
Wat je mist is dat deze mensen helemaal niet gewend zijn om landelijk bestuur te hebben afganistan is geen land waar een centraal systeem werkt het is een land van hoofden en stammen. Stop met het plaatsen van Afghanistan in westerse context
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')