quote:Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO
KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.
President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.
Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.
The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.
The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.
Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.
The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.
In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.
Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.
The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.
In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”
However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”
Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.
Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.
Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.
Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.
Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.
Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.
The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.
The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.
“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.
Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”
In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.
In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
Zag hem idd. Een of andere Boeing Stratotankerquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Oriente het volgende:
[..]
En is er nog eentje onderweg, vliegt nu een half uur bij Kabul vandaan o.i.d.
Wie?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:17 schreef einzeinz het volgende:
Vraag me af waarom die niet naar Irak ofzo vluchten?
ISKP zou zoiets kunnen doen om de boel te frustreren (rivalen van de Taliban).quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Cheeseburgert het volgende:
Zou wel dom zijn. Het enigste wat ze hoeven te doen is een weekje even chillen totdat de Westerse landen wat mensen hebben uitgevlogen. En ze hebben een compleet land gratis en voor niets.
Gaan ze nu Amerikanen aanvallen dan lopen ze alleen maar het risico op weer meer gezeik.
quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:17 schreef einzeinz het volgende:
Gelukkig heb jij er kijk op vanaf je zolderkamertje.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:17 schreef einzeinz het volgende:
Amerika gaat zich heus niet bedenken als het tot wat gevechten en Amerikaanse doden komt bij het vliegveld. Dat kan de Taliban alleen maar een grotere overwinning geven als ze daar staan met wat Amerikaanse lijken. Letterlijk weggejaagd en overwonnen.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:15 schreef Cheeseburgert het volgende: [..] Zou wel dom zijn. Het enigste wat ze hoeven te doen is een weekje even chillen totdat de Westerse landen wat mensen hebben uitgevlogen. En ze hebben een compleet land gratis en voor niets. Gaan ze nu Amerikanen aanvallen dan lopen ze alleen maar het risico op weer meer gezeik.
Omdat iran daar nog tussen ligt en er daar uit eerdere conflicten nog steeds 2 miljoen al eerder gevluchte afghanen zittenquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:17 schreef einzeinz het volgende:
Omdat de mensen uit Irak ook naar West-Europa vluchten.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Heel veel Afghanen vluchten naar West-Europa. Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.
Daarom vroeg ik me af. Waarom niet naar Irak en andere buurlanden?
Even aan die miljoenen Afganen in Pakistan vragen, brb.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Heel veel Afghanen vluchten naar West-Europa. Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.
Ik was 16 toen. Eerste keer toen ik van Bin Laden had gehoord was als 13-jarige, ik las in de krant tijdens een KLM-vlucht van Zweden naar Nederland iets over aanslagen in Kenia en Tanzania. Gek genoeg bleef het daarbij en was dat tot 9/11 ook gelijk de laatste keer dat ik iets hoorde over Bin Laden.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:10 schreef TLC het volgende:
D'r zijn al volwassenen die nog niet geboren waren op 9/11![]()
we worden oud
Kijk op de kaart.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Omdat daar kut voorzieningen zijn en geen gratis geld. Waarom vraag je naar de bekende weg?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Taliban wou toch van hun ISISmoordregime status af las ik ergens? Of ben ik niet goed op de hoogte ?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Amerika gaat zich heus niet bedenken als het tot wat gevechten en Amerikaanse doden komt bij het vliegveld. Dat kan de Taliban alleen maar een grotere overwinning geven als ze daar staan met wat Amerikaanse lijken. Letterlijk weggejaagd en overwonnen.
? Onzin.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:21 schreef einzeinz het volgende:
Ik weet dat ik het hier niet mag typen maar het is wel de realiteit.
De Taliban gaat echt niet op Amerikanen schieten.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:18 schreef Amplifier het volgende:
Ze mogen daar van geluk spreken dat de Taliban (nu nog) niet uit is op bloedvergieten en dat ze geen anti aircraft wapens hebben anders was deze dag heel beroerd afgelopen....
Taliban wordt over het algemeen wel gezien als het lieve broertje van ISIS. Wat dat betreft zou een aanval op het vliegveld niet in de lijn der verwachtingen liggen. Goed punt.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:23 schreef jigggy het volgende:
[..]
Taliban wou toch van hun ISISmoordregime status af las ik ergens? Of ben ik niet goed op de hoogte ?
Maar dan lijkt me dat geen slim plan
Hoe georganiseerd is de Taliban eigenlijk? is het niet gewoon een zooi stammen bij elkaar geplakt of hebben ze daadwerkelijk een rigide structuur?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Taliban gaat echt niet op Amerikanen schieten.
Denk het niet. Dan moeten de Amerikanen wel iets doen. Ze laten dat echt niet gaan.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Amerika gaat zich heus niet bedenken als het tot wat gevechten en Amerikaanse doden komt bij het vliegveld. Dat kan de Taliban alleen maar een grotere overwinning geven als ze daar staan met wat Amerikaanse lijken. Letterlijk weggejaagd en overwonnen.
is dat nu de felbegeerde islamitische staat ?quote:Op zondag 15 augustus 2021 22:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Afbeeldingen van vrouwen worden overgeschilderd.
Mocht er sprake zijn van voedseldroppingen, drop dan ook penthouse, playboy en FHM.
[ afbeelding ]
Ze blijven onbetrouwbaar. Als de evacuaties naar hun mening te lang duren zie ik ze nog wel losgaan daar.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De Taliban gaat echt niet op Amerikanen schieten.
Och en ik zie ook nog wel een of andere lokale commandant een incidentje veroorzaken. Maar de centrale leiding zal zich wel koest houden. Die hebben de buit al binnen, paar dagen stilzitten en ze zijn baas in eigen land, letterlijk.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:28 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Ze blijven onbetrouwbaar. Als de evacuaties naar hun mening te lang duren zie ik ze nog wel losgaan daar.
Dinsdag zullen de meeste wel weg zijn lijkt me. Woensdag de eerste stenigingen in het nationaal stadion.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:28 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Ze blijven onbetrouwbaar. Als de evacuaties naar hun mening te lang duren zie ik ze nog wel losgaan daar.
De Amerikanen zijn binnengevallen vanwege werelddominantie. De Sovjets daarvoor waren ook bezig met werelddominantie. De ideologie die Taliban en co volgen wil ook werelddominantie.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:26 schreef KoosVogels het volgende:
Zonder 9/11 had de Taliban de afgelopen twintig jaar gewoon de macht behouden. Laten we eerlijk wezen: de Amerikanen zijn dat land nooit binnengevallen omdat zij het beste voor hadden met het Afghaanse volk.
Niet die van IS als ik het wel heb. Die gasten zijn nog een paar graden harder in een psychose beland. Taliban zijn ook een stel religekkies maar willen volgens mij wel een daadwerkelijk leefbaar land hebben.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Flow3r het volgende:
[..]
is dat nu de felbegeerde islamitische staat ?
Leefbaar voor mannen ja....quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:31 schreef jogy het volgende:
[..]
Niet die van IS als ik het wel heb. Die gasten zijn nog een paar graden harder in een psychose beland. Taliban zijn ook een stel religekkies maar willen volgens mij wel een daadwerkelijk leefbaar land hebben.
Zoals de belangrijkste partner van de VS in het midden oosten, Saudië Arabië dus?quote:
Dat is niet bijzonder. Er vliegen dagelijks zo'n 10 vluchten van Afghanistan naar de USA. Die vliegen namelijk over Nederland.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:14 schreef Amplifier het volgende:
Ik zie op flightradar nu wel 2 US vliegtuigen rondcirkelen bij Kabul Airport
Engelstalig Talibanliedje kun je hier beluisteren:quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mannen die meebleren als ze al muziek luisteren of hun baard scheren ook al niet.
En enigszins leefbaar voor vrouwen. Tja, een feestje is het niet.quote:
Ja, en het schijnt dat die stammen onderling elkaar ook niet kunnen luchten of zien, gezellig clubje dat Talibanquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:26 schreef jogy het volgende:
[..]
Hoe georganiseerd is de Taliban eigenlijk? is het niet gewoon een zooi stammen bij elkaar geplakt
Hoe zit het met hun “wij zijn de lieve uitvoering van IS plan” weet iemand dat?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:44 schreef TLC het volgende:
[..]
Ja, en het schijnt dat die stammen onderling elkaar ook niet kunnen luchten of zien, gezellig clubje dat Taliban
Yep. Meeste slachtpartijen gaan denk aankomende week beginnen als ze zeker weten dat de VS opgerot is.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Denk het niet. Dan moeten de Amerikanen wel iets doen. Ze laten dat echt niet gaan.
De Taliban is duidelijk uit op een relatief vreedzame overname zonder bemoei van buitenaf.
Ze laten de buitenlanders rustig vertrekken en dan pas begint de ellende voor iedereen die daar nog zit.
Ze zullen heus van IS geleerd hebben.
Al die gevluchte dokters uit Syrië zijn idd een heel groot succes geblekenquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben. En geef ze eens ongelijk. Kinderen dien je daar sowieso weg te halen.
Dat voor een paar fokkers dan ook hoofdzakelijk het bruine kleurtje het enige is wat telt om volksstammen wel of niet welkom te heten, was al langer bekend.
Waarom zijn ze überhaupt gevlucht?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:54 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Al die gevluchte dokters uit Syrië zijn idd een heel groot succes gebleken![]()
Moet je aan hun vragen. Hier staat beveiliging bij de AH sinds er een AZC 500 meter verderop zit omdat er zoveel gestolen werd.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom zijn ze überhaupt gevlucht?
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek of het dragen van een spijkerbroek?quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Moet je aan hun vragen. Hier staat beveiliging bij de AH sinds er een AZC 500 meter verderop zit omdat er zoveel gestolen werd.
Net zoals alle Turken hier in West Europa die een schurfthekel hebben aan het bewind van Erdogeit..oh wacht..quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben.
Sja maar ze kunnen zich ook niet aanpassen na Europese normen en waarden. Dat probleem moet je daar oplossen of in iedergeval in die regio want mensen hier in een AZC tiefen heeft 0 zin.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek?
Vreemd, zeg.
Erdogan is een eikel natuurlijk... maar hem vergelijken met ISIS...quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:59 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Net zoals alle Turken hier in West Europa die een schurfthekel hebben aan het bewind van Erdogeit..oh wacht..
Omdat vluchten naar luilekkerland met gratis woning en geld makkelijker is dan vechten voor je vrijheid.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... omdat het geen islamisten zijn die zin hebben om onthoofd te worden vanwege het luisteren naar slechte '80s popmuziek?
Vreemd, zeg.
Dat is alleen maar de eerste generatie. De tweede en derde generatie kunnen weer Taliban-aanhangers worden zolang die gevluchte ouders hun kinderen opvoeden met nationalisme en religie.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Afghanen die die haatbaarden ontvluchten lijken me meer dan welkom in het Westen; als het hardcore islamisten waren bleven ze wel zitten. Heb meer het idee dat degenen die nu vertrekken helemaal geen hol met dat primitieve radicalisme te maken willen hebben.
quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Omdat vluchten naar luilekkerland met gratis woning en geld makkelijker is dan vechten voor je vrijheid.
Uiteindelijk wordt het daardoor ook hier het midden oosten.
Je kan niet al het leed van de wereld op je nemen en iedereen opvangen.
Voor Nederland zou het sowieso geen optie moeten zijn. Als eerste vanwege de huidige bevolkingsdichtheid en woningtekorten.
We hebben juist teveel mensen al.
Logisch, je ontvlucht de Taliban met je kroost en eenmaal daar waar je geen Taliban hebt, voed je ze op tot Taliban.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:02 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Dat is alleen maar de eerste generatie. De tweede en derde generatie kunnen weer Taliban-aanhangers worden zolang die gevluchte ouders hun kinderen opvoeden met nationalisme en religie.
Zijn volgens mij meer Noord-Afrikaanse ‘gelukzoekende’ asielzoekers die voor overlast zorgen en niet zozeer de Syriërs.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Moet je aan hun vragen. Hier staat beveiliging bij de AH sinds er een AZC 500 meter verderop zit omdat er zoveel gestolen werd.
Maar wees vooral welkom
Als die mensen uit het Midden-Oosten komen, dan wordt het hier ook het Midden-Oosten, heeft niets met wel of geen islamisme te maken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Het wordt hier in het Westen het Midden-Oosten door tegenstanders van islamisten op te nemen?
Jij vind dat het nu lekker gaat? Google eens steekpartij en AZC dan weet je voldoende.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Het wordt hier in het Westen het Midden-Oosten door tegenstanders van islamisten op te nemen?
Denk niet dat Cesare het zo algemeen bedoelde.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Als die mensen uit het Midden-Oosten komen, dan wordt het hier ook het Midden-Oosten, heeft niets met wel of geen islamisme te maken.
1 ding is zeker zonder AZC was het niet nodig geweest.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef Morpheus_ het volgende:
[..]
Zijn volgens mij meer Noord-Afrikaanse ‘gelukzoekende’ asielzoekers die voor overlast zorgen en niet zozeer de Syriërs.
quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Erdogan is een eikel natuurlijk... maar hem vergelijken met ISIS...
Ja, dat heb ik net gegeven... anti-islamisten zijn geen probleem. Integendeel.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Jappie81 het volgende:
[..]heb je ook nog een argument verder?
Ja, zijn nog steeds moslims met een hele andere cultuur.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Als ze een islamitische heilsstaat voorstaan blijven ze natuurlijk wel daarquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja, zijn nog steeds moslims met een hele andere cultuur.
Op lange termijn is dat een probleem want ze assimileren natuurlijk niet.
Plus waar ligt de grens voor jou dan?
Er is altijd wel iemand ergens zielig of in nood.
Opvang in regio en dat financieel ondersteunen is meer dan genoeg.
Laat Turkmenistan, pakistan en Uzbekistan dat maar fixen.
aha er komen alleen atheïsten hier naar toe, dat wist ik niet, dan zal het inderdaad wel mee vallenquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik net gegeven... anti-islamisten zijn geen probleem. Integendeel.
Nee, die mensen voeden hun kinderen op terwijl ze in ontkenning zijn, "de taliban is geen islam", ga maar lekker bidden Jamal, en doe mee aan ramadan, word een goede moslimquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Logisch, je ontvlucht de Taliban met je kroost en eenmaal daar waar je geen Taliban hebt, voed je ze op tot Taliban.
Nog beter: dan wisselen we die salafisten hier in voor die mensen; win-win.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:10 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Nee, die mensen voeden hun kinderen op terwijl ze in ontkenning zijn, "de taliban is geen islam", ga maar lekker bidden Jamal, en doe mee aan ramadan, word een goede moslimtotdat Jamal in de Marokkaanse moskee van een salafistische imam te horen krijgt hoe zijn seculiere ouders ongelovigen zijn en erachter komt dat de Taliban meer in lijn is met de islam dan zijn seculiere ouders, ondanks de tekortkomingen van de talibanboeren. En zo wordt de tweede generatie alsnog extremist omdat zijn ouders nooit afstand hebben genomen van hun cultuur, nationalisme, religie en volledig zijn geassimileerd.
Munitie maken is niet zo moeilijk. De grondstoffen hebben ze daar genoeg in elk geval.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:12 schreef Ufupiloot het volgende:
Hoe kan het dat de taliban na 20 jaar nog munitie heeft liggen? Je zou verwachten dat het op is na zoveel tijd. En ik acht ze niet in staat om zelf munitie te maken.
quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:12 schreef Ufupiloot het volgende:
Hoe kan het dat de taliban na 20 jaar nog munitie heeft liggen? Je zou verwachten dat het op is na zoveel tijd. En ik acht ze niet in staat om zelf munitie te maken.
Eensquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja, zijn nog steeds moslims met een hele andere cultuur.
Op lange termijn is dat een probleem want ze assimileren natuurlijk niet.
Plus waar ligt de grens voor jou dan?
Er is altijd wel iemand ergens zielig of in nood.
Opvang in regio en dat financieel ondersteunen is meer dan genoeg.
Laat Turkmenistan, pakistan en Uzbekistan dat maar fixen.
Ja, zijn nog steeds moslims met een hele andere cultuur.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Nee hoor. Meeste moslims willen gewoon rustig hun leven leiden. Alleen zodra het de meerderheid wordt krijg je extremisten die hun wil opleggen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als ze een islamitische heilsstaat voorstaan blijven ze natuurlijk wel daar
Heb je in het verleden al een salafist ingewisseld voor een seculier? Die win-win bestaat niet in de werkelijkheid?quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog beter: dan wisselen we die salafisten hier in voor die mensen; win-win.
Wel voor een stel achterlijke mensen die nog in oertijd leven.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:13 schreef PS. het volgende:
[..]
Munitie maken is niet zo moeilijk. De grondstoffen hebben ze daar genoeg in elk geval.
Nee, maar men mag hopenquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:15 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Heb je in het verleden al een salafist ingewisseld voor een seculier? Die win-win bestaat niet in de werkelijkheid?
Wil je zeggen dat de wereldmachten die daar zaten niet hebben voorkomen dat er vanuit Pakistan wapens worden gesmokkeld? Je zou verwachten dat ze daar wat aan zouden doen om de taliban onschadelijk te maken.quote:
Dat kun je niet voorkomen, smokkelroutes, gebergte en moeilijk terrein zorgen daar wel voor en het zijn ook nog eens heel handige jongens.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:17 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat de wereldmachten die daar zaten niet hebben voorkomen dat er vanuit Pakistan wapens worden gesmokkeld? Je zou verwachten dat ze daar wat aan zouden doen om de taliban onschadelijk te maken.
Ze hebben het geprobeerd te voorkomen, maar toen ontstond er een Pakistaanse Taliban en brak er een oorlog uit binnen Pakistan waarbij tienduizenden mensen om het leven zijn gekomen inclusief die bekende vrouwelijke premier Benazir Bhutto.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:17 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat de wereldmachten die daar zaten niet hebben voorkomen dat er vanuit Pakistan wapens worden gesmokkeld? Je zou verwachten dat ze daar wat aan zouden doen om de taliban onschadelijk te maken.
Meerderheid soennieten, de Hazara-bevolkingsgroep zijn voornamelijk sjiieten.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ff voor mijn begrip. Afghanen, zijn dat Sunni's of Shia's (gok het eerste ondanks de oorsprong vd taal)?
Dank!quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:20 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Meerderheid soennieten, de Hazara-bevolkingsgroep zijn voornamelijk sjiieten.
De salafisteb eruit kegelen, financiering uit SA stoppen en elke moskee die zich associeert met salafisme direct sluiten zou een hoop helpen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog beter: dan wisselen we die salafisten hier in voor die mensen; win-win.
In theorie kan alles jaquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De salafisteb eruit kegelen, financiering uit SA stoppen en elke moskee die zich associeert met salafisme direct sluiten zou een hoop helpen.
Elke moslim kan in principe salafist worden. Dus belangrijk het totale percentage laag te houden en zorgen dat ze niet geïndoctrineerd worden.
Enkele hardcore salafisten in Nederland zijn autochtonen hoewel ze allemaal ontkennen een salafist te zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Elke moslim kan in principe salafist worden.
Ben jij Afghaans?quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:20 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Meerderheid soennieten, de Hazara-bevolkingsgroep zijn voornamelijk sjiieten.
Bekeerlingen zijn vaak een stuk extremer dan mensen die erin geboren zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:23 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Enkele hardcore salafisten in Nederland zijn autochtonen hoewel ze allemaal ontkennen een salafist te zijn.
Denken dat de westerse wereld SA gaat boycotten is toch niet echt reeel tochquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De salafisteb eruit kegelen, financiering uit SA stoppen en elke moskee die zich associeert met salafisme direct sluiten zou een hoop helpen.
Elke moslim kan in principe salafist worden. Dus belangrijk het totale percentage laag te houden en zorgen dat ze niet geïndoctrineerd worden.
Bekeerlingen zijn vaak overdreven hardcore. Bij welke religie dan ook. Of indien geen religie, dan nog steeds. veel ex rokers zijn bijv. extra fel op niet roken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:23 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Enkele hardcore salafisten in Nederland zijn autochtonen hoewel ze allemaal ontkennen een salafist te zijn.
True. Maar wel bizar hypocrietquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:25 schreef jigggy het volgende:
[..]
Denken dat de westerse wereld SA gaat boycotten is toch niet echt reeel toch
Zolang we afhankelijk zijn van olie niet nee.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:25 schreef jigggy het volgende:
[..]
Denken dat de westerse wereld SA gaat boycotten is toch niet echt reeel toch
Nee ben niet Perzisch, maar het wordt meestal tegen je gebruikt op fora, "oh jij bent tegen erdogan omdat je tot X-bevolkingsgroep behoort", lol.quote:
Daar heb je een punt. Achterlijk veel generalisaties.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:32 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Nee ben niet Perzisch, maar het wordt meestal tegen je gebruikt op fora, "oh jij bent tegen erdogan omdat je tot X-bevolkingsgroep behoort", lol.
True. En wahabisme en salafismequote:Op maandag 16 augustus 2021 00:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zolang we afhankelijk zijn van olie niet nee.
Maar zogenaamde vriend Saudi-Arabië zorgt voor een hoop ellende hier met hun wahabisme.
Het is qua land wat IS wilde zijn en bijna elke aanslag is te herleiden naar wahabisme/salafisme. De imams/moskeeën die gefundeerd worden door SA en hun stroming uitdragen zolang we daar niks aan doen blijft het sowieso extra onverstandig om bv duizenden Afghanen binnen te halen.
Taliban zijn geen wahabieten/salafisten, ze zijn deobandis, hun ideologie is opgericht door moslims uit India, een plaatsje genaamd Deoband.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
True. En wahabisme en salafisme![]()
![]()
truequote:Op maandag 16 augustus 2021 00:38 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Er is letterlijk niks te zien
Owh, interessant. Had ik geen idee van (desalniettemin heb ik het niet zo op wahabisme/salafisme), heb je een inleeslinkje?quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:38 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Taliban zijn geen wahabieten/salafisten, ze zijn deobandis, hun ideologie is opgericht door moslims uit India, een plaatsje genaamd Deoband.
Ja, deze universiteit levert hun doctrine:quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, interessant. Had ik geen idee van (desalniettemin heb ik het niet zo op wahabisme/salafisme), hen je een inleeslinkje?
Dank!quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:41 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Ja, deze universiteit levert hun doctrine:
https://en.wikipedia.org/wiki/Darul_Uloom_Deoband
Nee, ik hoor alleen murican accent geschreeuw "move back!!"quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het zal er best ellende zijn maar in die vorige tweet zie je niks. Zie jij iemand duwen?
Ik zie dat Frans Weisglas het wel weet:quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De Nederlandse ambassade zou al helemaal weg zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou goed nieuws vind.
Natuurlijk ben ik heel blij voor die mensen dat ze in veiligheid zijn gebracht, maar ik vind het ook wel een beetje Schettino-praktijken. De klus is nog niet volbracht…
Ja zonder enige vorm van context. Stemmingmakerij dit.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Nee, ik hoor alleen murican accent geschreeuw "move back!!"
Ga het morgen lezen overigens. Moet nu rap mijn nest in. Morgen al weer vroeg werkenquote:Op maandag 16 augustus 2021 00:41 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Ja, deze universiteit levert hun doctrine:
https://en.wikipedia.org/wiki/Darul_Uloom_Deoband
Daar is die tweeter wel bekend om denk ik, hij is niet echt objectief, en is waarschijnlijk een taliban-fan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Ja zonder enige vorm van context. Stemmingmakerij dit.
Screbenica ja? Srebrenica.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef trein2000 het volgende:
Ik zie dat Frans Weisglas het wel weet:
Ik zal nooit meer klagen over de drukte op Schiphol.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De Nederlandse ambassade zou al helemaal weg zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat nou goed nieuws vind.
Natuurlijk ben ik heel blij voor die mensen dat ze in veiligheid zijn gebracht, maar ik vind het ook wel een beetje Schettino-praktijken. De klus is nog niet volbracht…
De ambassadeur van het VK zou vandaag op het vliegtuig stappen, maar is toch achtergebleven om zelf de laatste visa in orde te maken:quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Hoe kan het dan dat Afghanen die niet als tolk werkzaam zijn geweest 'massaal' illegaal weten te vluchten, maar dat die tolken braaf gaan wachten op een bureaucraat terwijl hun leven gevaar loopt?quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:20 schreef Viv het volgende:
Net twee long reads gelezen over het in de steek laten van de tolken etc, aanrader:
https://www.theatlantic.c(...)ho-helped-us/618416/
https://www.theatlantic.c(...)ve-in-infamy/619764/
Er gaan nu gewoon mensen dood door bureaucratie, zelfs voor mensen die na jaren rompslomp een visum voor de VS hebben weten te bemachtigen komt het simpelweg te laat, echt heel tragisch.
Wat een held.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:33 schreef Viv het volgende:
[..]
De ambassadeur van het VK zou vandaag op het vliegtuig stappen, maar is toch achtergebleven om zelf de laatste visa in orde te maken:
https://www.dailymail.co.(...)sa-applications.html
Tja, kiezen tussen een tocht vol gevaren, via een dure mensensmokkelaar uiteindelijk ergens in een uitzichtloos tentenkamp belanden, of het vliegtuig pakken naar de VS en daar een nieuw leven opbouwen. Als je recht hebt op een visum van de VS klinkt dat tweede wel aantrekkelijk toch?quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:34 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat Afghanen die niet als tolk werkzaam zijn geweest 'massaal' illegaal weten te vluchten, maar dat die tolken braaf gaan wachten op een bureaucraat terwijl hun leven gevaar loopt?
Ja, maar op een gegeven moment zou ik de illegale vluchteling uithangen en vanuit een veilig land alsnog mijn visum regelen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:43 schreef Viv het volgende:
[..]
Tja, kiezen tussen een tocht vol gevaren, via een dure mensensmokkelaar uiteindelijk ergens in een uitzichtloos tentenkamp belanden, of het vliegtuig pakken naar de VS en daar een nieuw leven opbouwen. Als je recht hebt op een visum van de VS klinkt dat tweede wel aantrekkelijk toch?
Die optie is al lang afgesloten. Kabul airport is de enige weg het land uit.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:47 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Ja, maar op een gegeven moment zou ik de illegale vluchteling uithangen en vanuit een veilig land alsnog mijn visum regelen.
Nu misschien wel, maar lange tijd niet.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:48 schreef trein2000 het volgende:
Die optie is al lang afgesloten. Kabul airport is de enige weg het land uit.
Ik denk dat de kansrijke mensen in Kabul zitten en dat is helemaal omsingelt door de Taliban, dus hebben ze nu nog maar 1 optie. De meeste vluchtelingen die je nu via Pakistan of Tadjistan of andere Stan ziet zaten al in de grensgebieden of kwamen door ook vandaan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:47 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Ja, maar op een gegeven moment zou ik de illegale vluchteling uithangen en vanuit een veilig land alsnog mijn visum regelen.
Zal toch wel? De Amerikanen doen het iig wel maar dan moeten ze wel 2 jaar in dienst zijn geweest.quote:Op maandag 16 augustus 2021 02:12 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Wat ik niet begrijp is waarom Nederland enkel Afghaanse tolken evacueert en geen andere Afghaanse mensen met andere functies die met Nederland hebben samengewerkt?
Oo oké omdat ik steeds alleen maar over tolken lees. Ik hoop het wel in ieder geval, wat een ellende.quote:Op maandag 16 augustus 2021 02:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zal toch wel? De Amerikanen doen het iig wel maar dan moeten ze wel 2 jaar in dienst zijn geweest.
Dat spreekt ook wel het meest tot de verbeelding natuurlijk omdat zij degenen zijn die ook bij verhoren aanwezig zijn, bij de Taliban bekend zijn en dus extra gevaar lopen als doelwit.quote:Op maandag 16 augustus 2021 02:44 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Oo oké omdat ik steeds alleen maar over tolken lees. Ik hoop het wel in ieder geval, wat een ellende.
Eén van de tolken in de artikelen die ik linkte heeft een 3-jarig zoontje en een hoogzwangere echtgenote, ik denk dat hij de illegale route niet aandurfde. Hij zou aanstaande dinsdag naar de VS vliegen met zijn gezin, maar dat staat nu op losse schroeven natuurlijk.quote:Op maandag 16 augustus 2021 01:47 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Jawel hoor, Afghanistan heeft een schat aan mineralen in de grond zitten.quote:Op maandag 16 augustus 2021 03:05 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar dan ff politiek gezien, Afghanistan heeft niks.
Wie gaat de Tabilan helpen?
China investeert ook al decennia in Afrika (aanleg infrastructuur) om dezelfde reden waar Europese landen morele bezwaren hadden vanwege het dictatoriale/corrupte karakter van menig Afrikaanse regering. In de koloniale tijd deden ze dat natuurlijk nog wel (toen stalen ze het gewoon) en daar heeft Europa zich indertijd dan ook behoorlijk aan verrijkt.quote:China has been keen on extending its BRI to Afghanistan, and has been asking Kabul to join it for at least half a decade. But the U.S-backed Afghan government was hesitant to join BRI for fear it could raise eyebrows in Washington.
"There has been continuous engagement between the Afghan government and the Chinese for the past few years... [but] that made the U.S. suspicious of president Ashraf Ghani government," the source said. He added that now, the engagement is growing "more intense," as U.S. forces are leaving and "Ghani needs an ally with resources, clout and ability to provide military support to his government."
After U.S President Joe Biden announced plans to fully withdraw American forces by Sept. 11, Chinese foreign ministry's spokesperson Zhao Lijian confirmed last month that China was indeed having discussions with third parties, including Afghanistan, on the extension of CPEC.
Under its BRI strategy, China wants to connect Asia with Africa and Europe through land and maritime networks spanning some 60 countries. The strategy would not only promote inter-regional connectivity, but would also enhance China's influence across the world at an estimated cost of $4 trillion. By virtue of its location, Afghanistan can provide China with a strategic base to spread its influence across the world, ideally located to serve as a trade hub connecting the Middle East, Central Asia and Europe.
quote:Africa has roughly half of the world's stock of manganese, an essential ingredient for steel production, and the Democratic Republic of the Congo on its own possesses half of the planet's cobalt. Africa also has significant amounts of coltan, which is needed for electronics, as well as half of the world's known supply of carbonatites, a rock formation that's the primary source of rare earths.
Lol, dit is letterlijk overgenomen van de NY Times die dit artikel op 14 aug had gepost. Ik heb het een paar topics geleden hier geplaatst namelijkquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:23 schreef Ed1234 het volgende:
Nu.nl heeft wel een goed artikel:
https://www.nu.nl/buitenl(...)chok-mogen-zijn.html
De NAVO begon in ernst met de terugtrekking aan de start van het strijdseizoen in mei, het moment waarop de Taliban hun bases op het Afghaanse platteland en in het wetteloze berggebied in Oost-Pakistan verlieten voor een nieuw offensief. Het kwam nu aan op die barrière van de Afghaanse strijdkrachten en politie en de slagkracht van de Afghaanse overheid.
Eigenlijk was al wel bekend dat die 300.000 soldaten op papier een veel te rooskleurige voorstelling vormden en dat veel Afghaanse officials geld achterover drukten door duizenden 'spooksoldaten' te registreren. Misschien een zesde van dat aantal kon op de been worden gebracht om de Taliban het hoofd te bieden, schatte het Pentagon in de afgelopen weken.
Daarnaast was het bepaald geen geheim dat het gros van die troepen en de politiemensen die hen moeten ondersteunen soms al maanden niet waren betaald. Ook werden ze slecht bevoorraad, vooral op het platteland. Zelfs voldoende voedsel kon niet worden gegarandeerd. Het vertrouwen van de gemiddelde Afghaan in de door en door corrupte regering was beneden het nulpunt gezakt.
In de afgelopen maanden tekende zich dan ook een patroon af: verhongerende soldaten zonder munitie, Amerikaanse luchtsteun of de hoop op versterkingen werden omsingeld door Taliban-strijders, die hun een vrije aftocht beloofden als zij hun wapens en ander materieel achterlieten.
Zo werden eerst belangrijke wegen in plattelandsdistricten overgenomen en daarna de districten zelf. Terwijl de gesprekken met de nationale regering in Doha stokten, onderhandelden de Taliban met plaatselijke dorpshoofden, stamoudsten en krijgsheren. Zij gaven zich massaal over.
De verwachting was dat de Afghaanse veiligheidsdiensten wel iets zouden kunnen uitrichten in de provinciehoofdsteden en daarna dat hun hergroepering Kaboel tot een moeilijk neembare vesting zou maken. Maar uiteindelijk koos ook de daar zetelende Afghaanse regering de overgave, zonder dat er een schot hoefde te worden gelost.
Vorige week was nog de verwachting dat het nog een maand zou durenquote:Op zondag 15 augustus 2021 23:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Zie op twitter ook tweets van Nederlanders in Kabul.
Wat doen die daar in godsnaam nog. Was dan vorige week al vertrokken.
Je ziet het toch aankomen. Gebrek aan voortschrijdend inzicht is er dus niet alleen voor de regering...
Dat gigantische terrein kun je echt niet even 100% controleren op smokkelwaar.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:17 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Ik weet niet wie die 'verwachting' heeft uitgesproken, maar dan ben je imho gewoon echt behoorlijk naïef...quote:Op maandag 16 augustus 2021 04:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Vorige week was nog de verwachting dat het nog een maand zou duren
Op papier was het leger goed voorbereid, dat de hoge militairen en beleidsmakers de leugens van de corrupte afghaanse politici bleven geloven is ook niet schokkend. Ik ben benieuwd als er eens naar financiële stromen gekeken gaat worden of sommige westerse beleidsmakers ook geen geld van de corrupte afghanen hebben gekregen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 05:56 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Ik weet niet wie die 'verwachting' heeft uitgesproken, maar dan ben je imho gewoon echt behoorlijk naïef...
Deze invasie, dit plan van de Taliban, lag al 20 jaar klaar, en ze hebben alle tijd gehad om zich goed voor te bereiden, manschappen te ronselen, allemaal voor deze grote dag die we met z'n allen zagen aankomen dat dit ooit zou gebeuren. Daarentegen heeft het Afghaanse leger 20 jaar de tijd gehad om het leger (significant!) uit te breiden, te trainen, en alles wat ervoor nodig is om zelfstandig het land te beschermen.
Ze hebben er echter voor gekozen om een dutje te doen gedurende 20 jaar...
Daar zit je dan met je vliegticket en visumquote:Op maandag 16 augustus 2021 03:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Eén van de tolken in de artikelen die ik linkte heeft een 3-jarig zoontje en een hoogzwangere echtgenote, ik denk dat hij de illegale route niet aandurfde. Hij zou aanstaande dinsdag naar de VS vliegen met zijn gezin, maar dat staat nu op losse schroeven natuurlijk.
Vergis je niet dat de belevingswereld van de gemiddelde Afghaan altijd nog een stuk dichter bij die van de Taliban ligt, dan die van de West-Europeaan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Logisch, je ontvlucht de Taliban met je kroost en eenmaal daar waar je geen Taliban hebt, voed je ze op tot Taliban.
Een tweede Srebrenica? Dat die seniel even snel zijn mond dicht houdt, man man man.quote:Op maandag 16 augustus 2021 00:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zie dat Frans Weisglas het wel weet:
[ twitter ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Mjah, ik hoop dat de vliegtuigen die onderweg zijn genoeg brandstof hebben want ik zie ook scenario's in het vooruitzicht dat landen gewoonweg onmogelijk gaat worden straks.quote:
quote:Op maandag 16 augustus 2021 07:38 schreef DarkwingDuck het volgende:
Waar maken we ons druk om? Volgens de voorzitter van GroenLinks Deventer valt het allemaal wel mee.
[ twitter ]
Wat is de gemiddelde Afghaan, wil de mannelijke versie geen muziek luisteren en de vrijheid hebben om ook baardloos te zijn, wil de vrouwelijk versie echt graag niet meer naar school en gedwongen uitgehuwelijkt worden en verplicht thuis zitten en de spaarzame moment buiten in een zwarte tent gehuld te moeten zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2021 07:38 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Vergis je niet dat de belevingswereld van de gemiddelde Afghaan altijd nog een stuk dichter bij die van de Taliban ligt, dan die van de West-Europeaan.
De gemiddelde Afghaan wil vooral niet in een bad met zuur gegooid worden omdat hij zijn dochter naar het ziekenhuis heeft gebrachtquote:Op maandag 16 augustus 2021 07:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de gemiddelde Afghaan, wil de mannelijke versie geen muziek luisteren en de vrijheid hebben om ook baardloos te zijn, wil de vrouwelijk versie echt graag niet meer naar school en gedwongen uitgehuwelijkt worden en verplicht thuis zitten en de spaarzame moment buiten in een zwarte tent gehuld te moeten zijn.
Daarom lijkt het me ook nogal utopisch om te stellen dat de gemiddelde Afghaan wel de Taliban steunt, de gemiddelde Afghaan schijt denk ik 7 kleuren stront dat het extremisme van de taliban van 20 jaar geleden weer terug keert.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
De gemiddelde Afghaan wil vooral niet in een bad met zuur gegooid worden omdat hij zijn dochter naar het ziekenhuis heeft gebracht
Jawel, maar dan alsnog staan ze dichter bij de taliban. Wat snap je daar niet aan?quote:Op maandag 16 augustus 2021 07:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is de gemiddelde Afghaan, wil de mannelijke versie geen muziek luisteren en de vrijheid hebben om ook baardloos te zijn, wil de vrouwelijk versie echt graag niet meer naar school en gedwongen uitgehuwelijkt worden en verplicht thuis zitten en de spaarzame moment buiten in een zwarte tent gehuld te moeten zijn.
Vooral voor de vrouwen die in het het ietwat modernere Kabul leven is dit verschrikkelijk natuurlijk. Opgegroeid met bepaalde vrijheden, en nu moeten zij onder het juk van de taliban leven.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom lijkt het me ook nogal utopisch om te stellen dat de gemiddelde Afghaan wel de Taliban steunt, de gemiddelde Afghaan schijt denk ik 7 kleuren stront dat het extremisme van de taliban van 20 jaar geleden weer terug keert.
waar vrouwen in vrijheid een boerka kunnen dragen en meisjes niet naar school hoeven.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:27 schreef Flow3r het volgende:
[..]
is dat nu de felbegeerde islamitische staat ?
Dit is voor alle vrouwen daar verschrikkelijkquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:16 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Vooral voor de vrouwen die in het het ietwat modernere Kabul leven is dit verschrikkelijk natuurlijk. Opgegroeid met bepaalde vrijheden, en nu moeten zij onder het juk van de taliban leven.
Nou is soms heel even de vijand van jou vijand je vriend, maar die vriendschap bekoeld snel. Waarom zal de bevolking met zulke beperkingen van vrijheden alsnog dichter bij de Taliban staan. Je draagt geen enkel argument aan. Behalve een voldongen feit wat niet onderbouwd wordt. Dat snap ik niet nee.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Jawel, maar dan alsnog staan ze dichter bij de taliban. Wat snap je daar niet aan?
Maar dat gold ook voor de generatie vrouwen die voor de eerste Taliban bezetting waren opgegroeid.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:16 schreef Hamzoef het volgende:
Vooral voor de vrouwen die in het het ietwat modernere Kabul leven is dit verschrikkelijk natuurlijk. Opgegroeid met bepaalde vrijheden, en nu moeten zij onder het juk van de taliban leven.
Laat dat sporten voor de mannen ook maar weg. Geen Afghaans olympisch team in 2024, maar het IOC regelt vast wel een paar Afghanen die in eigen land niet goed genoeg waren, naar het buitenland zijn gegaan en daardoor onder het vluchtelingenteam mee mogen doen 'om hoop te geven', zoals met de Iraniërs in dat team tijdens Tokyo.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mannen moeten de baard laten staan
Meisjes vanaf 12 jaar moeten trouwen
Meisjes mogen niet naar school en niet sporten
Vrouwen moeten een boerka dragen
en dan te beseffen dat een deel van de Afghaanse bevolking hier nog achter staat ook...
op het vliegveld in Kabul zijn mensen doodgedrukt.
China was in gesprek met een president die er niet meer zit. Nu moeten ze in gesprek met mensen die hetzelfde geloof aanhangen als de mensen die China in concentratiekampen zet. Het zal mij benieuwenquote:Op maandag 16 augustus 2021 03:07 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jawel hoor, Afghanistan heeft een schat aan mineralen in de grond zitten.
En Chinese bedrijven staan al te trappelen natuurlijk.
[ twitter ]
[..]
China investeert ook al decennia in Afrika (aanleg infrastructuur) om dezelfde reden waar Europese landen morele bezwaren hadden vanwege het dictatoriale/corrupte karakter van menig Afrikaanse regering. In de koloniale tijd deden ze dat natuurlijk nog wel (toen stalen ze het gewoon) en daar heeft Europa zich indertijd dan ook behoorlijk aan verrijkt.
What China Is Really Up To In Africa
[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets, en omdat groenlinks per defenitie moet worden afgezaken vermoed ik dat dit op deze wijze als enkele tweet nogal uit zijn verband getrokken is. Alles om de onderbuikjes van de populisten hier te voeden. Ik kan ernaast zitten, maar vermoed van niet.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:33 schreef Isabeau het volgende:
En die Saskia van die Tweet is niet goed snik. Denken dat het wel meevalt als de Taliban de macht weer heeft
Ik vermoed dat jij uit je nek kletst. GroenLinks moet van jou per definitie verdedigd worden. Als GroenLinks op jouw bord schijt zul jij beweren dat het chocoladevla is. Ik kan er naast zitten, maar vermoed van niet.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets, en omdat groenlinks per defenitie moet worden afgezaken vermoed ik dat dit op deze wijze als enkele tweet nogal uit zijn verband getrokken is. Alles om de onderbuikjes van de populisten hier te voeden. Ik kan ernaast zitten, maar vermoed van niet.
De knaken zijn belangrijk. Er zullen links en rechts wat minder investeerders in de rij staan met de taliban handel te drijven, dus alles zal wel welkom zijn. Wat de Chinezen doen, doen moslims elkaar al millennia aan. Dit zal zaken doen allerminst in de weg liggenquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
China was in gesprek met een president die er niet meer zit. Nu moeten ze in gesprek met mensen die hetzelfde geloof aanhangen als de mensen die China in concentratiekampen zet. Het zal mij benieuwen
Dat kan China toch geen fuck schelen joh. Dat gaat sowieso om niks anders dan macht en financieel gewin, morele bezwaren zal juist China niet bepaald hebben. Het is niet zo dat de overheid dan weggestemd wordt ofzoquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
China was in gesprek met een president die er niet meer zit. Nu moeten ze in gesprek met mensen die hetzelfde geloof aanhangen als de mensen die China in concentratiekampen zet. Het zal mij benieuwen
Nee China niet maar de Taliban welquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat kan China toch geen fuck schelen joh. Dat gaat sowieso om niks anders dan macht en financieel gewin, morele bezwaren zal juist China niet bepaald hebben. Het is niet zo dat de overheid dan weggestemd wordt ofzo
Ben zeer benieuwd of de Taliban met zo'n regime zaken wil doen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:48 schreef KNAK het volgende:
[..]
De knaken zijn belangrijk. Er zullen links en rechts wat minder investeerders in de rij staan met de taliban handel te drijven, dus alles zal wel welkom zijn. Wat de Chinezen doen, doen moslims elkaar al millennia aan. Dit zal zaken doen allerminst in de weg liggen
Het is dan toch ook niet dat GL de critici bijkans continu van eersteklas munitie voorziet.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij uit je nek kletst. GroenLinks moet van jou per definitie verdedigd worden. Als GroenLinks op jouw bord schijt zul jij beweren dat het chocoladevla is. Ik kan er naast zitten, maar vermoed van niet.
Wat die dame in kwestie bedoelt is, dat de Taliban niet al moordend door de straten van Kabul trekt. Daar waren sommige mensen wel bang voor.quote:
Als haar tweet zinnig was geweest had ze hem niet aangepast en daarna excuses aangeboden. Maar schijnbaar moet GroenLinks koste wat kost verdedigd worden.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wegkijken is een traditioneel links fenomeen. De GL voorzitster doet het en jij nu ook. Valt allemaal wel mee
Heeft een Taliban dan iets te kiezen? Ik denk dat westerse bedrijven nu niet echt staan te popelen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ben zeer benieuwd of de Taliban met zo'n regime zaken wil doen.
Vertel. Waar was de tweet een reactie op?quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets,
Schijnbaar wil een behoorlijk deel van Afghanistan dit toch.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vrouwen mogen niet zonder een man de straat op.
Vrouwen mogen niet werken.
Geen popmuziek, geen YouTube, alleen maar islamitisch gekreis en islam-reclameboodschappen.
Ik geloof nooit dat die wat geven om een stel Oeigoeren die net zo ver van hun af staan als een groep orthodoxen in Griekenland van de Nederlandse christenen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Nee China niet maar de Taliban wel
Iedere dag is er inderdaad wel een groenlinkser die zijn of haar debiele achterlijkheid op hilarische wijze demonstreert.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:53 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het is dan toch ook niet dat GL de critici bijkans continu van eersteklas munitie voorziet.
GL afzeiken is onderhand zó gemakkelijk, dat is geen sport meer.
Nee, want met misdadige regimes zoals in Saudi Arabië willen “we” ook niets te maken hebben.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Heeft een Taliban dan iets te kiezen? Ik denk dat westerse bedrijven nu niet echt staan te popelen.
Zijn daar referenda over geweest?quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Schijnbaar wil een behoorlijk deel van Afghanistan dit toch.
Als het verhaal van de grondstoffen klopt dan hebben ze wel iets te kiezen lijkt mij. En waarom westerse bedrijven nu niet zouden trappelen snap ik niet. Zo lang er geen sancties zijn geldt ook voor de westerse ondernemer: geld = geldquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:55 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Heeft een Taliban dan iets te kiezen? Ik denk dat westerse bedrijven nu niet echt staan te popelen.
Prima toch! Aanpassen, excuses aanbieden en weer doorquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:54 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Als haar tweet zinnig was geweest had ze hem niet aangepast en daarna excuses aangeboden. Maar schijnbaar moet GroenLinks koste wat kost verdedigd worden.
Ik ben wel benieuwd hoe de bevolking erover denkt. Het is ook niet alsof de taliban een kleine groep mannen zijn die hun wil opleggen aan de overige 38 miljoen van de bevolking.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:57 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Zijn daar referenda over geweest?
Dat zou kunnen, we gaan het zien. Ik ben in elk geval niet geneigd er automatisch vanuit te gaan dat China daar nu met de handelsscepter gaat zwaaien.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik geloof nooit dat die wat geven om een stel Oeigoeren die net zo ver van hun af staan als een groep orthodoxen in Griekenland van de Nederlandse christenen.
Wacht maar tot we goeddeels van de olie af zijnquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, want met misdadige regimes zoals in Saudi Arabië willen “we” ook niets te maken hebben.
Oh, wacht…
Er zijn binnen de Taliban ook meerdere fracties natuurlijk. Een deel wil zich beperken tot Afghanistan/Waziristan, maar er zijn er ook wel die emiraat uit willen breiden en de ummah willen helpen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik geloof nooit dat die wat geven om een stel Oeigoeren die net zo ver van hun af staan als een groep orthodoxen in Griekenland van de Nederlandse christenen.
Wat ik zeg, geld boven principes.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wacht maar tot we goeddeels van de olie af zijn
Of ze nu genaaid worden door de (voormalige) regering of door de Taliban, genaaid worden ze sowieso.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de bevolking erover denkt. Het is ook niet alsof de taliban een kleine groep mannen zijn die hun wil opleggen aan de overige 38 miljoen van de bevolking.
Ahja dus als Thierry excuses aanbiedt nu voor zijn discutabele tweets valt hij weer volledig in genade? De oorspronkelijke gedacht is dan niet meer belangrijk?quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Prima toch! Aanpassen, excuses aanbieden en weer doorZouden meer politici moeten doen.
Nou, dat is het wél een beetje.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de bevolking erover denkt. Het is ook niet alsof de taliban een kleine groep mannen zijn die hun wil opleggen aan de overige 38 miljoen van de bevolking.
Wat denk jij @Hamzoef, gaat Erdogan hier nog een belangrijke rol spelen? Of klopt dat niet met de geloofsstromingquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Er zijn binnen de Taliban ook meerdere fracties natuurlijk. Een deel wil zich beperken tot Afghanistan/Waziristan, maar er zijn er ook wel die emiraat uit willen breiden en de ummah willen helpen.
Op zich prima. Maar dat zal ongetwijfeld onder zware druk gebeurd zijn. Reken er maar op dat intern behoorlijk heen en weer gebeld is gisteren. GroenLinks Deventer is gewoon het komende jaar af op het onderwerp mensenrechten.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Prima toch! Aanpassen, excuses aanbieden en weer doorZouden meer politici moeten doen.
Die Saudi zijn niet echt kosher, da’s waar. Maar die malloten in Afghanistan zijn toch echt wel een tikkie gestoorder.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, want met misdadige regimes zoals in Saudi Arabië willen “we” ook niets te maken hebben.
Oh, wacht…
De oorspronkelijke gedacht is het puurst, staat het dichtst bij de persoon die het uit. Wat daarna komt is slechts damage control onder interne druk.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ahja dus als Thierry excuses aanbiedt nu voor zijn discutabele tweets valt hij weer volledig in genade? De oorspronkelijke gedacht is dan niet meer belangrijk?
Prima, dan doe ik dat aan het eind van de middag even. Dank voor de tip.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja lekker boeiend joh, open er een topic over anders
Nee. Maar het zou hem in ieder geval sieren als hij toegeeft dat hij bijvoorbeeld wat betreft corona fout is geweest.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ahja dus als Thierry excuses aanbiedt nu voor zijn discutabele tweets valt hij weer volledig in genade? De oorspronkelijke gedacht is dan niet meer belangrijk?
Jij bent wel een speciaal soort pannenkoek of niet ?quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die tweet van Saskia komt als reactie op iets, en omdat groenlinks per defenitie moet worden afgezaken vermoed ik dat dit op deze wijze als enkele tweet nogal uit zijn verband getrokken is. Alles om de onderbuikjes van de populisten hier te voeden. Ik kan ernaast zitten, maar vermoed van niet.
iets wat op mij raar overkomt is dat er zo weinig weerstand is gegeven. ik zie het woord corruptie telkens terugkomen. Politie schijnt al maanden geen salaris meer gehad te hebben en de Taliban betaalt beter.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Tsja wat is er mis mee.quote:Op maandag 16 augustus 2021 03:07 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jawel hoor, Afghanistan heeft een schat aan mineralen in de grond zitten.
En Chinese bedrijven staan al te trappelen natuurlijk.
[ twitter ]
[..]
China investeert ook al decennia in Afrika (aanleg infrastructuur) om dezelfde reden waar Europese landen morele bezwaren hadden vanwege het dictatoriale/corrupte karakter van menig Afrikaanse regering. In de koloniale tijd deden ze dat natuurlijk nog wel (toen stalen ze het gewoon) en daar heeft Europa zich indertijd dan ook behoorlijk aan verrijkt.
What China Is Really Up To In Africa
[..]
De regering die de Soviets achterlieten overleefde nog drie jaar. Pas 8 maanden na het uiteenvallen van de Soviet Unie werd Kabul veroverd. Waarna de mujahedeen elkaar gingen bevechten voor controle over Kabul. 2 jaar later, in november '94 verscheen de Taliban op het toneel. In september '96 veroverden ze Kabul. Maar ze hebben nooit heel Afghanistan in handen gehad, in het Noord-oosten hield Jamiat-e Islami vijf jaar stand.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:37 schreef PzKpfw het volgende:
Ik denk dat dit goed laat zien dat op welke manier wij daar als Westen ook ingrijpen het altijd min of meer zinloos zal zijn. Verandering moet van binnenuit komen.
China wil de nieuwe zijderoute door Afghanistan leggen, en een claim doen op de grondstoffenquote:Op maandag 16 augustus 2021 08:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Waar een rol in spelen? Afghanistan? Vind ik moeilijk in te schatten. Hij heeft Taliban-leider wel uitgenodigd voor een ontmoeting in Turkije. Maar hij zal zijn stappen zorgvuldig af moeten wegen, om niet in een populariteitscrisis te raken. De gebrekkige bestrijding van de bosbranden, en de reactie daarop (o.a. onhandige uitspraak van een partijgenoot) hebben die populariteit geen goed gedaan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wat denk jij @:Hamzoef, gaat Erdogan hier nog een belangrijke rol spelen? Of klopt dat niet met de geloofsstroming
Zoals de bekende quote zegt, ze hebben de tijd… dat moorden kan over een paar maanden ook nog. Voer je ook eerst strenge wetten in en zet je religieuze rechtbanken op. Dan heeft het nog net genoeg een legitiem sausje dat geen enkele buitenlandse macht zich er echt tegenaan gaat bemoeien.quote:Op maandag 16 augustus 2021 08:54 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wat die dame in kwestie bedoelt is, dat de Taliban niet al moordend door de straten van Kabul trekt. Daar waren sommige mensen wel bang voor.
Meevallen is dan alsnog wel een ongelukkige keuze, met het hoog op het lot wat veel mensen daar te wachten staat.
Dit is meten met 2 matenquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Maar het zou hem in ieder geval sieren als hij toegeeft dat hij bijvoorbeeld wat betreft corona fout is geweest.
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:18 schreef Amplifier het volgende:
Ze mogen daar van geluk spreken dat de Taliban (nu nog) niet uit is op bloedvergieten en dat ze geen anti aircraft wapens hebben anders was deze dag heel beroerd afgelopen....
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:18 schreef Amplifier het volgende:
Dat denk jij. 20 jaar geleden zijn ze het land binnen gevallen omdat het brein van die aanslagen in hun land woonde.quote:Op zondag 15 augustus 2021 23:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nee. Dat is het niet. Het gaat om het toegeven en excuses maken voor fouten.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dit is meten met 2 maten
Als de taliban morgen hier door de straat komen ga ik ze ook niet tegenhouden hoor.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.
De snelheid verbaast mij wel zonder steun van de bevolking kan zoiets zelden zo snel gaan.
Ik wel. Liever sterven in vrijheid dan leven in een hel. En ik mag hopen dat de meeste vrije Europeanen zo denken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als de taliban morgen hier door de straat komen ga ik ze ook niet tegenhouden hoor.
M'n vriendin heeft m'n auto totall loss gereden, dus mijn meest dodelijke wapen is een keukenmes. Keukenmes vs ak is een kansloze dood.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:31 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik wel. Liever sterven in vrijheid dan leven in een hel. En ik mag hopen dat de meeste vrije Europeanen zo denken.
Nee maar het leger wel.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als de taliban morgen hier door de straat komen ga ik ze ook niet tegenhouden hoor.
quote:'Zeker vijf doden door chaotische situatie op vliegveld van Kabul'
Op de luchthaven van Kabul zijn ten minste vijf doden gevallen, melden getuigen aan persbureau Reuters. Een van hen zou hebben gezien dat er vijf lichamen in een voertuig werden geladen. Een ander zei dat niet duidelijk is of de slachtoffers zijn neergeschoten of vertrapt zijn door de menigte.
Eerder meldde The Wall Street Journal dat er ten minste drie doden zijn gevallen door schoten op de luchthaven.
Op Twitter gaan beelden rond waarop geweerschoten te horen zijn, waarop een menigte zich uit de voeten maakt:
De Amerikaanse krant schrijft verder dat getuigen bebloede lichamen op de grond zien liggen net buiten de terminal.
quote:WASHINGTON (ANP) - Oud-president Donald Trump van de Verenigde Staten vindt dat zijn opvolger moet opstappen wegens de snelle verovering van Afghanistan door de Taliban. In een verklaring zei Trump zondag dat "het tijd is dat Joe Biden in schande aftreedt voor wat hij heeft laten gebeuren".
Verwijzend naar de door hem aangevochten uitslag van de presidentsverkiezingen van vorig jaar, voegde hij daaraan toe: "Het zou niet moeilijk moeten zijn, want hij was toch al niet legitiem gekozen."
Biden gaf eerder dit jaar na twintig jaar Amerikaanse militaire aanwezigheid in Afghanistan het bevel de troepen terug te trekken uit het land, waarop NAVO-partners volgden. De Taliban grepen de terugtrekking, die aan het eind van de maand voltooid moet zijn, aan om met hun razendsnelle opmars te beginnen.
Het was echter de regering van Trump die vorig jaar tijdens onderhandelingen in Doha, in Qatar, overeenstemming bereikte met de Taliban over de terugtrekking van de Amerikaanse troepen.
Waar zijn de Turken dan? Die hadden daar toch de vinger in de pap en noemden de Taliban een bezettingsleger?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:33 schreef Sunri5e het volgende:
De Amerikanen hebben nu de leiding over het vliegveld van Kabul. Gaan ze naar verloop van tijd het vliegveld ook afstaan aan de Taliban? Zo van: "jongens veel plezier er mee"???
Ik las dat troepen bereid waren Kabul te verdedigen, maar het bevel kregen om zich over te geven. Misschien uit vrees voor represailles van de Taliban?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan waren de westerse troepen weer terug gekomen en dat is precies wat de Taliban niet willen.
De snelheid verbaast mij wel zonder steun van de bevolking kan zoiets zelden zo snel gaan.
Zodra het personeel van NAVO-landen is geëvacueerd zal dat de laatste stap zijn idd.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:33 schreef Sunri5e het volgende:
De Amerikanen hebben nu de leiding over het vliegveld van Kabul. Gaan ze naar verloop van tijd het vliegveld ook afstaan aan de Taliban? Zo van: "jongens veel plezier er mee"???
Angst, corruptie, incompetentie, nog meer angst, etc.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
iets wat op mij raar overkomt is dat er zo weinig weerstand is gegeven. ik zie het woord corruptie telkens terugkomen. Politie schijnt al maanden geen salaris meer gehad te hebben en de Taliban betaalt beter.
Voordat Nederland overlopen wordt door de Taliban zal de bevolking wel bewapend worden mag ik hopen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
M'n vriendin heeft m'n auto totall loss gereden, dus mijn meest dodelijke wapen is een keukenmes. Keukenmes vs ak is een kansloze dood.
quote:
steun van de bevolking of angst om dadelijk op de bekende barbaarse manieren afgerekend te worden om maar enig verzet tegen deze extremisten getoond te hebben.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat een deceptie zou dat zijn zeg.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zodra het personeel van NAVO-landen is geëvacueerd zal dat de laatste stap zijn idd.
Demente opa Donald is weer even ontsnapt naar een computer, kan een verzorger hem niet even terug op z'n kamer zetten?quote:
Gladioquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Voordat Nederland overlopen wordt door de Taliban zal de bevolking wel bewapend worden mag ik hopen.
Inclusief iedereen die nul komma nul militaire ervaring heeft? Dat lijkt me niet, nee.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Voordat Nederland overlopen wordt door de Taliban zal de bevolking wel bewapend worden mag ik hopen.
Verzorgers zijn te druk met seniele opa Biden momenteel.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Demente opa Donald is weer even ontsnapt naar een computer, kan een verzorger hem niet even terug op z'n kamer zetten?
We kunnen natuurlijk wel alvast oefenen met 'pang pang' roepen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat hij dement is, is wel duidelijk. Hij is begonnen met de terugtrekking van de Amerikanen. Blijkbaar is hij dat vergeten?quote:
Zeker, maar ik zie geen andere uitkomst. Volgens mij kan de Taliban dat vliegveld zo overnemen met de overmacht die ze hebben.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:38 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Wat een deceptie zou dat zijn zeg.
Ze lijken over het algemeen inderdaad wat pragmatischer dan de monsters van IS die er waarschijnlijk een "quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, maar ik zie geen andere uitkomst. Volgens mij kan de Taliban dat vliegveld zo overnemen met de overmacht die ze hebben.
Enige reden dat dat nog niet is gebeurd is dat ze het Westen de kans geven hun personeel te evacueren. Puur uit diplomatieke overwegingen.
Geloof je het zelf? Er is al amper voldoende voor het reguliere leger.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Nee dat is hij niet vergeten. Biden heeft zich alleen niet gehouden aan het "fantastische plan van Trump", waardoor hij nu een stok heeft om mee te slaan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat hij dement is, is wel duidelijk. Hij is begonnen met de terugtrekking van de Amerikanen. Blijkbaar is hij dat vergeten?
Als ze willen meepraten en ook maar van enige invloed willen zijn in de regio dan doen ze dat niet.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, maar ik zie geen andere uitkomst. Volgens mij kan de Taliban dat vliegveld zo overnemen met de overmacht die ze hebben.
Enige reden dat dat nog niet is gebeurd is dat ze het Westen de kans geven hun personeel te evacueren. Puur uit diplomatieke overwegingen.
Huhquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat hij dement is, is wel duidelijk. Hij is begonnen met de terugtrekking van de Amerikanen. Blijkbaar is hij dat vergeten?
quote:In a statement, Obama called the day “a milestone for our country” and said the United States was safer and more secure after 13 years of war.
“Thanks to the extraordinary sacrifices of our men and women in uniform, our combat mission in Afghanistan is ending and the longest war in American history is coming to a responsible conclusion,” he declared.
Hoe lang deden de Duitsers er destijds ook weer over.. een dag of 4, 5?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Gaan we hier nu serieus debatteren over een hypothetische invasie van Nederland door de Taliban?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:45 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Geloof je het zelf? Er is al amper voldoende voor het reguliere leger.
Los van de wenselijkheid om ongetrainde burgers wapens te gaan geven.
Dat ze het westen tijd geven hebben ze gisteren ook aangegeven in een verklaring dacht ik.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker. Ze pakken het wat slimmer aan door de grenzen op te zoeken van wat het westen accepteert, maar het blijven beesten imo.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:44 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ze lijken over het algemeen inderdaad wat pragmatischer dan de monsters van IS die er waarschijnlijk een "
No Russian" scenario van gemaakt hadden, maar daar is alles ook mee gezegd.
Taliban heeft niet zoveel vliegtuigen als de Duitsers toendertijd.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe lang deden de Duitsers er destijds ook weer over.. een dag of 4, 5?
Dan worden ze uitgeroeid door de nieuwe legermacht van de vs.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Gaan we hier nu serieus debatteren over een hypothetische invasie van Nederland door de Taliban?
Ok. Maar wat als de Taliban het International Space Station aan zou vallen? Wat dan?
Waarom niet? Ze hebben niets, dan kan je geld verdienen door net te doen alsof je mensen inschrijft in het leger, die eigenlijk niet bestaan. Ik zou het dan ook wel weten hoor.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:48 schreef Mondkapje het volgende:
Eigenlijk was al wel bekend dat die 300.000 soldaten op papier een veel te rooskleurige voorstelling vormden en dat veel Afghaanse officials geld achterover drukten door duizenden 'spooksoldaten' te registreren. Misschien een zesde van dat aantal kon op de been worden gebracht om de Taliban het hoofd te bieden, schatte het Pentagon in de afgelopen weken.
Hoe kan een volk zo corrupt zijn?
Sywert van der Lienden is blijkbaar niet de enige, die zo corrupt is.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:48 schreef Mondkapje het volgende:
Arme meisjes.
Hopelijk is het een retorische vraagquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:48 schreef Mondkapje het volgende:
Arme meisjes.
Maar Obama heeft niets teruggetrokken. Trump is vorig jaar begonnen met de daadwerkelijke terugtrekking:quote:
Dan pakken ze een Mitsubishi Spacestar in plaats van een Toyota Hi-Lux.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Gaan we hier nu serieus debatteren over een hypothetische invasie van Nederland door de Taliban?
Ok. Maar wat als de Taliban het International Space Station aan zou vallen? Wat dan?
Heeft sywertje een talibantje gedaan?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:50 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Sywert van der Lienden is blijkbaar niet de enige, die zo corrupt is.
quote:Op maandag 16 augustus 2021 07:44 schreef sp3c het volgende:
GroenLinks Deventer zal het wel beter weten dan iedereen
Wij hebben nogal een slechte geschiedenis wat betreft mensen die ons helpen aan hun lot over laten. Kijk maar naar Indië.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
Omdat je daar indirect je eigen land in groot gevaar mee brengt.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom niet? Ze hebben niets, dan kan je geld verdienen door net te doen alsof je mensen inschrijft in het leger, die eigenlijk niet bestaan. Ik zou het dan ook wel weten hoor.
En dan krijg je nog eens 10 mooie wapens van de Amerikanen ook. De vlag gaat dan uit!
Ja, in navolging van. Als je het hebt over het begin van de terugtrekking is dat gewoon begonnen onder Obama. Trump heeft dat doorgezet, Biden afgemaakt. Maar he, kritiek op 1 van je lievelingetjes he.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar Obama heeft niets teruggetrokken. Trump is vorig jaar begonnen met de daadwerkelijke terugtrekking:
‘Trump komt snel met bevel terugtrekking uit Afghanistan’
Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar Obama heeft niets teruggetrokken. Trump is vorig jaar begonnen met de daadwerkelijke terugtrekking:
‘Trump komt snel met bevel terugtrekking uit Afghanistan’
Ja dit is wat het volk wiltquote:Op maandag 16 augustus 2021 09:33 schreef Sunri5e het volgende:
Als het volk dit zou willen, waarom vluchten er dan zoveel mensen?quote:
Zoveel?quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als het volk dit zou willen, waarom vluchten er dan zoveel mensen?
Jaquote:
Ja.quote:
Valt wel mee hoeveel er vluchten. Je ziet die eigenlijk alleen heel veel in kaboel ook de meest moderne stad natuurlijkquote:
Indiequote:Op maandag 16 augustus 2021 09:52 schreef vipergts het volgende:
[..]
Wij hebben nogal een slechte geschiedenis wat betreft mensen die ons helpen aan hun lot over laten. Kijk maar naar Indië.
Afganistan heeft 37 miljoen inwoners als er 2000 vluchten zwgt dat meer over die 36998000 andere mensen.quote:
Rode draad: mensen doen dat soort dingen meestal niet als ze iets te kiezen hebben dus erin trappen is ook niet aan de orde.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Indie
Klokkenluiders
Getuigen
Tolken
Bewakers
Toch trappen elke keer mensen er weer in.
Nah, nee, het zegt eigenlijk alleen wat over die 2000. Het zegt niets over de rest.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:00 schreef xzaz het volgende:
[..]
Afganistan heeft 37 miljoen inwoners als er 2000 vluchten zwgt dat meer over die 36998000 andere mensen.
Natuurlijk hebben ze wel iets te kiezen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Rode draad: mensen doen dat soort dingen meestal niet als ze iets te kiezen hebben dus erin trappen is ook niet aan de orde.
Honderdduizenden.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nah, nee, het zegt eigenlijk alleen wat over die 2000. Het zegt niets over de rest.
Jawel dat ze dit beleid willen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nah, nee, het zegt eigenlijk alleen wat over die 2000. Het zegt niets over de rest.
En je gezin laten verhongerenquote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze wel iets te kiezen.
Gewoon je bek houden en je niet aanmelden.
Het zijn veel meer dan 2000 vluchtende mensen hoor. Kom eens met een bron dat het allemaal wel meevaltquote:Op maandag 16 augustus 2021 10:00 schreef xzaz het volgende:
[..]
Afganistan heeft 37 miljoen inwoners als er 2000 vluchten zwgt dat meer over die 36998000 andere mensen.
En 2 miljoen afghanen die bij vorige oorlogen al naar Iran gevlucht zijn, die 2000 zijn er al 400.000. Feiten verdraaid geblaat wat je hier neerplempt.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:00 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat heeft ook vast niks te maken met het ontbreken van een functionerende krijgsmacht hèquote:Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Bron? Een groep mensen die het land zonder vechten in een week in handen krijgt.
Nog steeds erg weinig.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En 2 miljoen afghanen die bij vorige oorlogen al naar Iran gevlucht zijn, die 2000 zijn er al 400.000. Feiten verdraaid geblaat wat je hier neerplempt.
Nee dat hoeft niet, tenzij de hehele bevolking verhongerd is dat niet zo.quote:
Moeten ze niet eerst door Iran? Wat doen die dan met alle vluchtelingen?quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Honderdduizenden Afghanen op drift
Vanwege de onrust in Afghanistan verlaten steeds meer inwoners het land. Dat zorgt in Europa voor bezorgdheid, zeker nu Afghaanse vluchtelingen in groten getale Turkije binnenstromen. Dat land huisvest als onderdeel van de EU-Turkijedeal over vluchtelingen miljoenen Syriërs. Daarmee is het vluchtelingenprobleem niet opgelost, zegt Vluchtelingenwerk Nederland. "De deal geldt immers niet voor Afghanen, waardoor de EU het probleem dat ze destijds voor zich uit heeft geschoven, nu alsnog moet oplossen."
https://www.nu.nl/buitenl(...)ropa-te-wachten.html
quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:05 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]
Daar gaan echt nog wel ongelukken gebeuren voor het laatste vliegtuig vertrokken is.
Op fok zijn er altijd maar 2 opties.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:03 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, complete onzin. Er zijn heel wat meer opties dan dat.
Dat heeft meer te maken met de aard van het land. Als je ba 20 jaar nog niet anders kan is het gewoon zo. Wij als westers land kunnen het raar vinden maar de wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij hier willen.. Het is kolianisme 2021quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat heeft ook vast niks te maken met het ontbreken van een functionerende krijgsmacht hè
Denk het niet. Het is zo'n gebed zonder eind dat Afghanistan beter opgegeven wordt.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef chratnox het volgende:
Hoe denken jullie dat dit eruit gaat zien de komende jaren? Komt de VS (en de Navo?) weer vrijheid brengen straks? Gaat dit eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen?
Dat was in NL ook zo. Of dacht je dat de vroegere adel van NL allemaal lieverdjes waren?quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:06 schreef Mondkapje het volgende:
Wat je ziet is dat er in het begin altijd een zootje ongeregeld in de regering komt te zitten en oplichters als miltiaire leiders worden aangesteld. Het lijkt alsof eerst tuig zich aanmeldt voordat er iets normaals kan komen. Was in Irak ook zo.
Gaat vast een gigantische puinzooi worden. Mede omdat het gros van Europese landen er ook wat anders instaat dan zes jaar geleden. Zelfs in Zweden hebben ze het wel gezien met alle vluchtelingen, Duitsland gaat niet nog een keer meer dan een miljoen mensen opnemen en Mutti Merkel is einde van het jaar ook weg.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:01 schreef Mondkapje het volgende:
Honderdduizenden Afghanen op drift
Vanwege de onrust in Afghanistan verlaten steeds meer inwoners het land. Dat zorgt in Europa voor bezorgdheid, zeker nu Afghaanse vluchtelingen in groten getale Turkije binnenstromen. Dat land huisvest als onderdeel van de EU-Turkijedeal over vluchtelingen miljoenen Syriërs. Daarmee is het vluchtelingenprobleem niet opgelost, zegt Vluchtelingenwerk Nederland. "De deal geldt immers niet voor Afghanen, waardoor de EU het probleem dat ze destijds voor zich uit heeft geschoven, nu alsnog moet oplossen."
https://www.nu.nl/buitenl(...)ropa-te-wachten.html
Pas als er vanuit dat land weer terroristische aanslagen beraamd zijn. Wel waarschijnlijk sancties als de Taliban weer tot hun barbarisme vervalt.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef chratnox het volgende:
Hoe denken jullie dat dit eruit gaat zien de komende jaren? Komt de VS (en de Navo?) weer vrijheid brengen straks? Gaat dit eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen?
Maar tot nu toe heb je nog niet heel erg aannemelijk kunnen maken dat het volk een talibanbewind wilquote:Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat heeft meer te maken met de aard van het land. Als je ba 20 jaar nog niet anders kan is het gewoon zo. Wij als westers land kunnen het raar vinden maar de wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij hier willen.. Het is kolianisme 2021
Een groot deel van de bevolking boeit het land niet, die maken zich alleen druk over hun eigen stam.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:52 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Omdat je daar indirect je eigen land in groot gevaar mee brengt.
Het probleen blijft dit: Wat gaan ze eraan doen zodra ze binnen komen lopen?quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Gaat vast een gigantische puinzooi worden. Mede omdat het gros van Europese landen er ook wat anders instaat dan zes jaar geleden. Zelfs in Zweden hebben ze het wel gezien met alle vluchtelingen, Duitsland gaat niet nog een keer meer dan een miljoen mensen opnemen en Mutti Merkel is einde van het jaar ook weg.
De aankomende jaren worden er voor miljarden aan onderzoeken uitgevoerd hoe het anders had gemoeten. Hierdoor worden er weer mensen rijker hiervan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:02 schreef chratnox het volgende:
Ik bedoel, als je dat weet dan ga je nog niet weg, je wacht tot er normale mensen zitten. Die leider die gevlucht is, had buitenverblijven in het buitenland, kon nog niet eens de twee talen spreken die men spreekt in Afghanistan.quote:Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat was in NL ook zo. Of dacht je dat de vroegere adel van NL allemaal lieverdjes waren?
Hij heeft met de Taliban afgesproken in mei te vertrekken en liet 2500 troepen achter tot dat moment. Biden heeft dat terugtrekmoment verlaat.quote:Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef franske19 het volgende:
[..]
Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.
Echt ongekend hoe zo'n debiel van een president een veel beter buitenland beleid voerde.
Wat je mist is dat deze mensen helemaal niet gewend zijn om landelijk bestuur te hebben afganistan is geen land waar een centraal systeem werkt het is een land van hoofden en stammen. Stop met het plaatsen van Afghanistan in westerse contextquote:Op maandag 16 augustus 2021 10:06 schreef Mondkapje het volgende:
Wat je ziet is dat er in het begin altijd een zootje ongeregeld in de regering komt te zitten en oplichters als miltiaire leiders worden aangesteld. Het lijkt alsof eerst tuig zich aanmeldt voordat er iets normaals kan komen. Was in Irak ook zo.
Men durft daar blijkbaar geen eisen aan te stellen.
Maar dat is bekend, en dat is het dom om zomaar te vertrekken als deze lui een land aanvoeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |