abonnement Unibet Coolblue
pi_200279009
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)

Laatste post:

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 09:32 schreef Haushofer het volgende:
Een van mijn trouwe medemods van vroeger heeft me een DM gestuurd, maar heb em per ongeluk weg geklikt en ben zijn precieze username vergeten. Dus als je dit leest: kun je je link nog es doorsturen? :P
-edit: gebeurd!

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 09-07-2021 10:16:15 ]
-
pi_200279162
De zomervakantie is begonnen *O*
Gisteren rapporten uitgedeeld, leerlingen gedag gezwaaid en daarna personeelsuitje.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 10:07:46 #3
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_200279386
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:02 schreef Janneke141 het volgende:
Van mijn 27 mentorleerlingen hebben er, volgens de gebruikelijke normen, 8 een overgangslijst. Hoe is het bij jullie gesteld?
Bij ons is het anders, omdat je in klas 2 toch wel overgaat. Alleen als je een slechte lijst hebt, ga je naar een lager niveau.
Blijven zitten in 2 MAVO is zeer ongebruikelijk en wordt alleen gedaan als er veel les gemist is door persoonlijke omstandigheden.

Dus al mijn leerlingen over.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_200279616
Hier nog drie vergaderingen volgende week: twee overgangsvergaderingen en een plenaire. Daarna op 1,5 meter bier drinken. :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2021 10:27:27 ]
pi_200279808
Gisteren heeft onze school haar deuren voorgoed gesloten :'( Al het onderwijzend personeel heeft gelukkig een andere plek kunnen vinden, maar dat viel in deze krimpregio nog niet mee. Zelf maak ik de overstap naar het Praktijkonderwijs. Een heel ander soort werkplek, maar onwijs veel zin in.

Maar….nu eerst vakantie *O*
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 9 juli 2021 @ 10:55:13 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_200279878
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 10:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Gisteren heeft onze school haar deuren voorgoed gesloten :'( Al het onderwijzend personeel heeft gelukkig een andere plek kunnen vinden, maar dat viel in deze krimpregio nog niet mee. Zelf maak ik de overstap naar het Praktijkonderwijs. Een heel ander soort werkplek, maar onwijs veel zin in.

Maar….nu eerst vakantie *O*
Balen man.
Welke regio? Want wij zoeken nog wel een paar specifieke docenten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_200584770
Komend jaar van 2x 0.42 op verschillende scholen naar 0.84 op 1 school. Wat gaat dat lekker zijn, oa qua bereikbaarheid voor m’n mentorkinderen
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_200609476
Jonge leraren verlaten voortgezet onderwijs wegens uitblijven vast contract:

https://www.trouw.nl/onde(...)t-contract~b1e756e6/
-
  donderdag 29 juli 2021 @ 09:58:07 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200610039
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 09:26 schreef Haushofer het volgende:
Jonge leraren verlaten voortgezet onderwijs wegens uitblijven vast contract:

https://www.trouw.nl/onde(...)t-contract~b1e756e6/
Ja, helaas hier ook een bekend fenomeen. Kortzichtigheid ten top, als je het mij vraagt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200625493
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 09:26 schreef Haushofer het volgende:
Jonge leraren verlaten voortgezet onderwijs wegens uitblijven vast contract:

https://www.trouw.nl/onde(...)t-contract~b1e756e6/
Hier idd “slachtoffer” van. Kan gelukkig deels blijven bij m’n huidige werkgever, maar eerder niet verlengd terwijl je prima werk levert.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_200629637
Mmm, ok. Ik heb na een jaar gewoon een vast contract gekregen, dus ik herken me er niet echt in :P Van de groep mensen waarmee ik ben begonnen hebben ook een aantal die goed functioneerden hun vaste contract na 2 jaar gekregen.
-
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:39:15 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200630486
Ik heb hier in de buurt de afgelopen jaren zelfs schoolbesturen zien pingpongen. Waar ze twee capabele docenten in hetzelfde vak letterlijk tegen elkaar uitwisselen, zodat ze toch maar vooral op tijdelijke contractjes kunnen blijven staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200651114
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 08:30 schreef Haushofer het volgende:
Mmm, ok. Ik heb na een jaar gewoon een vast contract gekregen, dus ik herken me er niet echt in :P Van de groep mensen waarmee ik ben begonnen hebben ook een aantal die goed functioneerden hun vaste contract na 2 jaar gekregen.
Voor de bèta’s zijn schoolbesturen doorgaans iets liever, inderdaad. De docenten geschiedenis, maatschappijleer, kunst en ander soft geneuzel kunnen uiteraard als wegwerpartikelen gebruikt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2021 10:08:27 ]
pi_200761882
Kunst, dat leren ze toch in groep 2 met vingerverf? :7
-
pi_200791260
Wat verwachten jullie dat er vrijdag bekend gemaakt gaat worden? Helemaal weer open, of nog met allerlei beperkingen?
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:01:59 #16
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_200793181
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 12:45 schreef laiveneertiekje het volgende:
Wat verwachten jullie dat er vrijdag bekend gemaakt gaat worden? Helemaal weer open, of nog met allerlei beperkingen?
Beperkingen natuurlijk. Daar geilen ze op. Anders zijn ze niet meer belangrijk.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_200811756
Ik geloof dat ik gek ga worden als we straks weer online en fysiek moeten combineren..
pi_201337434
Het schooljaar is weer gestart, de eerste weken voorbij - hoe is het voor een ieder gegaan?

Eigen aftrap: ik merk dat ik (weer?) best moeite heb met mijn derdejaars leerlingen. Ze zijn ongemotiveerd, ongeïnteresseerd, en voor mijn gevoel ook heel onbeleefd. Naar elkaar, maar ook naar (alle) docenten. Best respectloos, en dat ongeacht de dag van de week, het uur van de dag of de docent die er staat.

Geen idee of deze groep meer last heeft van de Corona-veranderingen de afgelopen anderhalf jaar. Maar de groep die nu in de vierde zit, lijkt juist enorm de weg omhoog te hebben gevonden. Ze zijn beschaafd brutaal :P en weten waar de grenzen zijn. En velen lijken echt gemotiveerd dit jaar. Maar ja, examenjaar :P

En bij jullie?
pi_201338740
Wij zijn net gefuseerd. Ik ben al blij als ik niet in een wc-hok hoef les te geven of met mijn gloednieuwe token een lokaal inkom. :P
-
pi_202361296
Spijtig dat de scholen niet gesloten worden. Dat leek me als docent de enige, serieuze kans tegen de opmars van het coronavirus. Betere ventilatie en CO2-meters gaan er toch niet komen.
  zaterdag 27 november 2021 @ 11:21:30 #21
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_202362872
Ik zou het een geweldig idee vinden om de kerstvakantie een week te vervroegen en aan het eind 1 week te verlengen.

Scholen sluiten is zeer ingrijpend voor het welzijn van de leerlingen, maar nodig is het wel denk ik.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  zaterdag 27 november 2021 @ 15:04:46 #22
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_202365544
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:46 schreef Haushofer het volgende:
Wij zijn net gefuseerd. Ik ben al blij als ik niet in een wc-hok hoef les te geven of met mijn gloednieuwe token een lokaal inkom. :P
Token?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_202365951
Ja, token, druppel, hoe je het wil noemen.

Ander vraagje: hebben mensen hier ervaring met ItsLearning, en zo ja, welke? Hoe verhoudt het zich volgens jullie b.v. t.o.v. Magister?
-
  zaterdag 27 november 2021 @ 22:06:29 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202371045
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 november 2021 15:48 schreef Haushofer het volgende:
Ja, token, druppel, hoe je het wil noemen.

Ander vraagje: hebben mensen hier ervaring met ItsLearning, en zo ja, welke? Hoe verhoudt het zich volgens jullie b.v. t.o.v. Magister?
Werk er (noodgedwongen) al jaren mee. Ik vind het een erg gebruikersonvriendelijk programma. Het werkt allemaal wel, maar als ik dat wil doen wat mijn schoolleiding wil op zo'n manier dat het voor mijn leerlingen een beetje werkbaar is, dan kost het een heleboel tijd. En frustratie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202380448
@Janneke141 Dat is tot nu toe ook mijn indruk. Heel veel opties, simpele dingen worden nogal ingewikkeld gemaakt. Ik hoop dat het gewenning is, maar vanwege de fusie heb ik ook nog niet echt zin gehad om er goed in te duiken.
-
pi_202537075
https://www.amstelveenz.n(...)eling-overleden.html

Dat is mijn school. Peter was mijn direct leidinggevende. Heel heftig voor het hele team ;(

Iemand ervaring met zoiets? Het overlijden van een collega, of (nog erger) een leerling?
pi_202540633
Ja, een collega die tijdens een fietsvakantie in de zomervakantie in Limburg onderaan een heuvel werd gevonden door zijn vrouw na een afdaling. Ook nog geen 60, meende ik.

Dan vraag je je wel weer even af waarom je je zo druk maakt om werk.
-
pi_202545637
Begin vorig schooljaar overleed een collega uit onze sectie. Ik was net begonnen als stagiair en heb toen wel haar klassen kunnen overnemen. Enorm dubbel was dat.

Mijn basisschoolleraar uit groep 8 overleed een maand nadat hij vervroegd met pensioen was gegaan. Je gunt het niemand...
't Echte en 't ware!
  donderdag 9 december 2021 @ 21:30:31 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202545728
Als je een tijdje in het vak zit loopt iedereen er wel een keer tegenaan denk ik. Hier staat de teller op 2 collega's, 2 leerlingen en 2 oud-leerlingen in een jaar of tien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 10 december 2021 @ 21:44:20 #30
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_202559793
Al te vaak meegemaakt helaas. Ik werk nu 20 jaar in het onderwijs en heb afscheid moeten nemen van 15 (oud-)leerlingen. Dat kwam door ongeluk, kanker, zelfmoord, hartstilstand of andere ziekte. Dat zijn heftige momenten. Meest ingrijpende was een oud-mentorleerling van me. Die overleed toen hij een tijdje van school was. Op zijn uitvaart was de hele mentorklas weer bij elkaar. Ook veel collega's die in die jaren overleden zijn. Afgelopen jaar drie personen, waarvan een door covid.
.
pi_202560523
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 12:13 schreef iamredleader het volgende:
https://www.amstelveenz.n(...)eling-overleden.html

Dat is mijn school. Peter was mijn direct leidinggevende. Heel heftig voor het hele team ;(

Iemand ervaring met zoiets? Het overlijden van een collega, of (nog erger) een leerling?
Op mijn laatste onderwijsbaan, een paar weken voor mijn definitieve instorting. Leerling versus trein, met opzet. Míjn trein die ik naar huis wilde nemen en net miste. Eerst collega's app'en met "godsamme trein gemist, volgende valt uit. Hoop dat er niks ergs is" en vlak daarna app'je van leidinggevende: ".. <naam leerling> is kwijt. Brief gevonden op haar kamer. Er is iets mis."

Verschrikkelijk.
Mon 'en!
pi_202569522
1 collega, 1 oud collega. Nog geen leerlingen, of dat is gebeurt nadat ze van school zijn gegaan.
pi_202577461
Qua oud-leerlingen en collega’s valt het nog mee: twee leerlingen (één keer zelfdoding) en één collega. Met name het geval zelfdoding was enorm bevreemdend.

Hoewel het geen overlijden betreft, bleef een andere kwestie me toch meer bij. Op mijn vroegere middelbare school kreeg de toa op den duur een relatie met mijn docente Duits. Later zou de toa docent natuurkunde worden op dezelfde school. Toen ik zo’n vijf a zes jaar vertrokken was, bereikte me het bericht dat de docente Duits ontslagen was vanwege problematisch alcoholgebruik (het verhaal ging dat ze dronken voor de klas stond) eindigde de relatie met de docent natuurkunde. Een jaar later werd bekend dat ook de docent natuurkunde op staande voet ontslagen was, want hij bleek een relatie te hebben met een 15-jarige leerling. En tijdens de rechtszaak hierover werd bekend dat hij nog een relatie hiervoor had met een andere leerling, maar dit tot op dat moment onder de pet gehouden was.

En met die docent natuurkunde sprak ik tussendoor nog op een reünie. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2021 10:02:08 ]
pi_203143146
Dit topic was bij mij verdwenen uit SES, ik schop het even omhoog. Iedereen weer fysiek begonnen na de kerstvakantie? Ik mis in verband met quarantaine een hoop leerlingen, ziekte bij docenten valt gelukkig mee. Ik hoop dat de mondkapjes niet op hoeven te blijven in de klas zeg, zou daar zelf ook enorm tegenop zien. Nu ben ik juist een van de weinigen die consequent op het mondkapje wijst, maar dit nieuwe plan gaat zelfs mij ver.
't Echte en 't ware!
pi_203149707
Hier nog volledig digitaal (mbo). Ik hoop dat er vanaf komende week wat versoepelingen mogelijk zijn. Ook in de klas heb ik vaak mijn mondkapje als ik loop en/of naar studenten toe ga voor vragen of extra uitleg. Tijdens klassikale instructie uiteraard niet.

De uitvoerbaarheid van mondkapjes in de klas op, ook als je zit, lijkt me vrij lastig. Het lijkt mij echt geen doen om van half 9 tot 4 met zo'n ding op school te zitten als student, met slechts een half uurtje pauze.
pi_203150254
Hier gewoon alles bovenop elkaar (VMBO-TL). Weliswaar gangpaden voor looproutes en iets aangepaste tijden voor de lessen (docenten 2 minuten eerder weg, dan pas leerlingen), maar de mondkapjes zijn eerder kinkapjes, en de looproutes zijn gewoon vol met leerlingen. Circa 1 op de 10 zit thuis (ziek, quarantaine of wat anders). Qua collega's nu 3 afwezig, dus we wachten af wat de komende dagen brengen.
pi_203151185
Hier ook gewoon begonnen. Meer leerlingen thuis dan voor de vakantie, looproutes zijn er niet, mondkapjes worden op de gang wel redelijk gedragen. Wij hebben wel volgende week een toetsweek, er zal wel flink wat absentie zijn daar, en dat moet allemaal ook weer ingehaald worden.
  donderdag 13 januari 2022 @ 17:22:37 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_203172616
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 18:50 schreef Japepk het volgende:
Iedereen weer fysiek begonnen na de kerstvakantie? Ik mis in verband met quarantaine een hoop leerlingen, ziekte bij docenten valt gelukkig mee. Ik hoop dat de mondkapjes niet op hoeven te blijven in de klas zeg, zou daar zelf ook enorm tegenop zien. Nu ben ik juist een van de weinigen die consequent op het mondkapje wijst, maar dit nieuwe plan gaat zelfs mij ver.
Wij zijn weer helemal fysiek. Looproutes in de school, mondkapjes worden consequent gedragen - op een enkeling na, die verschrikt in zijn zakken grijpt als hij er op aangesproken wordt. Het dragen van die mondkapjes is niet meer zo'n dingetje bij ons, leerlingen zijn er aan gewend en dragen ze gewoon. Voor de vakantie gemiddeld 1 á 2 klassen per week in quarantaine. Nu (nog) geen. Aantal leerlingen dat in quarantaine thuis zit, valt wel mee.

De leerlingen letten wel vrij goed op elkaar, merk ik. Wanneer leerlingen thuis zitten, worden ze al via Teams gebeld zodat ze de les kunnen volgen, maar ook als ze iets horen van een besmetting, komen ze meteen om extra zelftests vragen. Wat dat betreft heb ik me eigenlijk geen seconde onveilig gevoeld bij ons op school.
.
pi_203318437
Hoe is het bij jullie dan qua "saamhorigheid?". Ik zie veel collega's heel weinig, want de normale pauzeruimte is veel te klein voor iedereen. En daardoor is er toch wel veel gemopper en ontevredenheid over de gang van zaken. Herkenbaar?
pi_203328162
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:28 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hoe is het bij jullie dan qua "saamhorigheid?". Ik zie veel collega's heel weinig, want de normale pauzeruimte is veel te klein voor iedereen. En daardoor is er toch wel veel gemopper en ontevredenheid over de gang van zaken. Herkenbaar?
Bij ons niet! Werk op een school die overgaat in een andere school, hebben niet meer zoveel collega’s over.

Loop wel tegen de quarantaineplicht voor leerlingen aan. Geef steeds aan 1/3 van de normale klasgrootte aan, werkt demotiverend.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_203328404
Bij ons zal het vooral een flink inhaalprogramma worden voor afgelopen toetsweek. Echt tig afwezigen.
pi_203503153
Hoi, ik heb een vraagje! Ik heb momenteel een niet-onderwijsgerelateerde baan, maar overweeg sterk om te laten omscholen tot basisschool-docent. Het zij-instroomtraject lijkt me daarom geschikt voor mijn situatie.

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Is het een kwestie van scholenwebsites lezen, en vervolgens simpelweg scholen waarbij je een goed gevoel hebt aanschrijven? En vervolgens een keer koffie drinken om te kijken of jouw visie aansluit of die van de betreffende school? Of mag ik überhaupt niet al te kritisch zijn en eisen hebben over de school en m'n handjes al dichtknijpen als ik überhaupt wat vind?
pi_203508280
B
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:39 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje! Ik heb momenteel een niet-onderwijsgerelateerde baan, maar overweeg sterk om te laten omscholen tot basisschool-docent. Het zij-instroomtraject lijkt me daarom geschikt voor mijn situatie.

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Is het een kwestie van scholenwebsites lezen, en vervolgens simpelweg scholen waarbij je een goed gevoel hebt aanschrijven? En vervolgens een keer koffie drinken om te kijken of jouw visie aansluit of die van de betreffende school? Of mag ik überhaupt niet al te kritisch zijn en eisen hebben over de school en m'n handjes al dichtknijpen als ik überhaupt wat vind?
Bedoel je qua instelling waar je kunt studeren, of een basisschool om op te gaan werken? In beide gevallen zullen er plekken genoeg zijn waar je terecht kunt en is het wel zinvol om te zien of je je ergens thuis voelt, al zal dat voor de opleiding minder van belang zijn. Als je een stageschool zoekt kan het ook slim zijn om eerst buiten je comfortzone te treden. Ze staan om je te springen, dus als iets niet bevalt kun je altijd nog switchen.
't Echte en 't ware!
pi_203516803
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 20:36 schreef Japepk het volgende:
B
[..]
Bedoel je qua instelling waar je kunt studeren, of een basisschool om op te gaan werken? In beide gevallen zullen er plekken genoeg zijn waar je terecht kunt en is het wel zinvol om te zien of je je ergens thuis voelt, al zal dat voor de opleiding minder van belang zijn. Als je een stageschool zoekt kan het ook slim zijn om eerst buiten je comfortzone te treden. Ze staan om je te springen, dus als iets niet bevalt kun je altijd nog switchen.
Ik bedoel om basisschool om te gaan werken.

Ik wil graag de deeltijdpabo gaan doen, hiervoor is het nodig om al een basisschool te hebben waar je een paar dagen per week werkt.

Het lijkt me erg belangrijk om een school te vinden met een visie die goed voor je voelt.
Maar ik vroeg me dus af hoe realistisch het is überhaupt een school te vinden die mij onbevoegd voor de klas durft te zetten. En of scholen ervoor openstaan 'geinteresseerden' gewoon eens vrijblijvend een dagje te laten meelopen.
pi_203557617
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:38 schreef Ronald78 het volgende:
Maar ik vroeg me dus af hoe realistisch het is überhaupt een school te vinden die mij onbevoegd voor de klas durft te zetten. En of scholen ervoor openstaan 'geinteresseerden' gewoon eens vrijblijvend een dagje te laten meelopen.
Ga gewoon eens rondmailen of bellen. Scholen zat die je welkom heten om te komen kijken, en zelfs om je na verloop van tijd onbevoegd voor de klas te zetten. Of dat laatste een goed idee is ligt sterk aan jezelf en je ontwikkeling in je opleiding. Ik sta zelf ook onbevoegd voor de klas, maar wordt wel ondersteund en gemonitord vanuit mijn school. Ik mag wel zeggen dat het best goed gaat, maar er zijn ook voorbeelden waarbij het niet bevalt.

Oh en, laat je opleiding niet versloffen doordat je er ineens een intensieve baan naast krijgt. Dat is wel mijn valkuil.
't Echte en 't ware!
pi_203558380
Dat laatste kan ik beamen... Studievertraging loop je zo op...

Kijk vooral ook naar de begeleiding die de school je kan geven. Zeker met de huidige tekorten, nog eens versterkt door corona, is het voor scholen heel verleidelijk om je voor de klas te gooien. "Dan hoeft deze klas niet naar huis." Maar je bent er om te leren, niet om een tekort op te vangen.
pi_203594894
twitter

Ik word hier niet vrolijk van. Directe verwijdering van school is misschien te streng, maar straf moet er -ondanks de excuses- wel zijn.
Met deze uitspraak lijjkt het of je een leraar ongegrond corrupt mag noemen als je slecht scoort, en met « sorry, grapje » ongestraft wegkomt.
De leraar-leerlingrelatie zal wel voorgoed verstoord zijn.
pi_203594948
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:20 schreef TomWaits het volgende:
Bij ons zal het vooral een flink inhaalprogramma worden voor afgelopen toetsweek. Echt tig afwezigen.
Extra inhaalweek, extra-extra inhaalweek… en maar toetsen maken -O- -O- -O- en maar vergaderen over de resultaten, en maar extra bijlessen, extra begeleiding en extra mentorgesprekken.
Hybride lessen, de helft thuis, al dan niet met covid zelf of in de familie…ik ben zo vreselijk moe -O- -O- -O- -O-
pi_203599673
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 09:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
[ twitter ]
Ik word hier niet vrolijk van. Directe verwijdering van school is misschien te streng, maar straf moet er -ondanks de excuses- wel zijn.
Met deze uitspraak lijjkt het of je een leraar ongegrond corrupt mag noemen als je slecht scoort, en met « sorry, grapje » ongestraft wegkomt.
De leraar-leerlingrelatie zal wel voorgoed verstoord zijn.
Brr, ik vind dit ook een beetje eng inderdaad. Iets waarbij je 'op je klompen' aanvoelt dat ouder/leerling absoluut geen gelijk hebben, maar door de bureaucratie wel gelijk krijgen. Niet oké.
't Echte en 't ware!
  donderdag 10 februari 2022 @ 18:13:50 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_203602366
Ik word sowieso niet snel vrolijk van een rechtszaak tussen een ouder/leerling en een school.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_203623992
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 09:59 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Extra inhaalweek, extra-extra inhaalweek… en maar toetsen maken -O- -O- -O- en maar vergaderen over de resultaten, en maar extra bijlessen, extra begeleiding en extra mentorgesprekken.
Hybride lessen, de helft thuis, al dan niet met covid zelf of in de familie…ik ben zo vreselijk moe -O- -O- -O- -O-
Herkenbaar. Plus dat er in mijn gezin ineens covid was, ik braaf al zelftestend zonder klachten naar school ging en mijn PCR positief bleek te zijn. :') . Dus toen zat ik zelf in quarantaine.
pi_203624813
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 09:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
[ twitter ]
Ik word hier niet vrolijk van. Directe verwijdering van school is misschien te streng, maar straf moet er -ondanks de excuses- wel zijn.
Met deze uitspraak lijjkt het of je een leraar ongegrond corrupt mag noemen als je slecht scoort, en met « sorry, grapje » ongestraft wegkomt.
De leraar-leerlingrelatie zal wel voorgoed verstoord zijn.
Je zou er wel vrolijk van moeten worden, want het vonnis is volkomen verenigbaar met jouw opvatting. Het is precies zoals je zegt: directe verwijdering (voor een 'first offender') is te streng. De school had naar andere sancties moeten kijken en dat gaat nu ook gebeuren. De leerling komt er dus niet mee weg. Na het lezen van de gehele uitspraak (https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBROT:2022:819) kan ik mij volledig vinden in het oordeel van de voorzieningenrechter.

Zo'n uitspraak als 'leerlingen krijgen dus een vrijbrief om maar te doen wat ze willen' is dus onzin.
  maandag 7 maart 2022 @ 03:32:46 #53
436222 Japepk
Padvinder
pi_203978646
Hoe pakken jullie de oorlog in Oekraïne aan? Hier hebben we net de carnavalsvakantie gehad, dus de echte heftigheid is op school nog niet aan de orde geweest. Ben benieuwd hoe leerlingen erin staan/er onder zijn. Redelijk wat leerlingen met Russische of Oekraïense achtergrond bij ons. Schoolleiding mailde daarom al wat tips, om het toch zeker niet onbesproken te laten.
't Echte en 't ware!
pi_203979801
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 03:32 schreef Japepk het volgende:
Hoe pakken jullie de oorlog in Oekraïne aan? Hier hebben we net de carnavalsvakantie gehad, dus de echte heftigheid is op school nog niet aan de orde geweest. Ben benieuwd hoe leerlingen erin staan/er onder zijn. Redelijk wat leerlingen met Russische of Oekraïense achtergrond bij ons. Schoolleiding mailde daarom al wat tips, om het toch zeker niet onbesproken te laten.
Ik heb het toevallig uit eigen initiatief behandeld in de klas. Hoe ze er zelf in staan en besproken wat de EU en NAVO zijn, wat de precieze geldstromen zijn richting Rusland (gas/olie), mogelijke gevolgen voor de graanhandel en hoe een dictatuur verschilt van een democratie.

Desondanks blijft het vooralsnog behoorlijk stil vanuit onze schoolleiding en dat verbaast me wel. Bij het Voice of Holland-schandaal kreeg ik wel plots een mail van het team zorgondersteuning.
  maandag 7 maart 2022 @ 10:02:45 #55
436222 Japepk
Padvinder
pi_203979996
Welk vak? Bij Nederlands zijn we nu toevallig met zinsontleding bezig. Da's al moeilijk genoeg op zichzelf, dus veel ruimte om uitgebreid te duiden heb ik nu niet. Ik bespreek het gewoon als lesstart. Zeker de Giro 555 dag geeft vandaag wel stof om over te praten.
't Echte en 't ware!
pi_203993503
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:02 schreef Japepk het volgende:
Welk vak? Bij Nederlands zijn we nu toevallig met zinsontleding bezig. Da's al moeilijk genoeg op zichzelf, dus veel ruimte om uitgebreid te duiden heb ik nu niet. Ik bespreek het gewoon als lesstart. Zeker de Giro 555 dag geeft vandaag wel stof om over te praten.
Levensbeschouwing! Ik ben nu bezig met humanisme en dat heeft wel een mooie koppeling, aangezien alle moderne humanistische idealen zo’n beetje worden afgewezen door het Poetin-regime. Maar snap dat andere vakken er stuk minder tijd/ruimte voor hebben idd. En Giro555 benoemen is al mooi. Elk beetje geld helpt wel.
pi_203993518
https://www.aob.nl/nieuws(...)gen-svpo-bestuurder/

Als je daar nog wil werken ben je ook niet helemaal fris in je bol, maar goed..
  dinsdag 8 maart 2022 @ 11:32:09 #58
436222 Japepk
Padvinder
pi_203994952
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:30 schreef TomWaits het volgende:

[..]
Levensbeschouwing! Ik ben nu bezig met humanisme en dat heeft wel een mooie koppeling, aangezien alle moderne humanistische idealen zo’n beetje worden afgewezen door het Poetin-regime. Maar snap dat andere vakken er stuk minder tijd/ruimte voor hebben idd. En Giro555 benoemen is al mooi. Elk beetje geld helpt wel.
Jup, leverde gelijk al een paar mooie verhalen op. In één klas had iemand een doneeractie op touw gezet om geld op te halen en in de andere klas had een jongen gevluchte familie in huis waardoor ze nu met 13 (!) in een eengezinswoning zitten. Hij was er (gelukkig) redelijk nuchter onder. De kinderen die daarbij zijn volgen nu online les. Kun je het je voorstellen; die klas zit dus verspreid over heel Europa, en de docent zit weer ergens anders. Mooi dat ze zo de draad op blijven pakken, maar zo ongelooflijk triest...
't Echte en 't ware!
pi_204206009
Wie wordt er nog meer moe van al die inhalers die herkansingen van inhaaltoetsen van herkansingen van inhaaltoetsen (ad infinitum) vanwege corona moeten inhalen? :")
-
  donderdag 24 maart 2022 @ 18:48:49 #60
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_204206443
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:00 schreef Haushofer het volgende:
Wie wordt er nog meer moe van al die inhalers die herkansingen van inhaaltoetsen van herkansingen van inhaaltoetsen (ad infinitum) vanwege corona moeten inhalen? :")
Non stop.
Doodvermoeiend
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 24 maart 2022 @ 18:54:54 #61
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204206547
Yep, word er niet goed van.

Onze schoolleiding heeft inmiddels besloten dat docenten in onderbouwklassen naar eigen inzicht inhaaltoetsen voor leerlingen mogen schrappen of samenvoegen. Maar met name voor de examenklassen wordt het nog een aardig circus om alles op orde te krijgen, en voor een paar leerlingen die de hele laatste toetsweek gemist hebben zit er weinig anders op dan 1 of meerdere vakken in het tweede tijdvak te gaan doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204206550
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:00 schreef Haushofer het volgende:
Wie wordt er nog meer moe van al die inhalers die herkansingen van inhaaltoetsen van herkansingen van inhaaltoetsen (ad infinitum) vanwege corona moeten inhalen? :")
Dit. Vooral in mijn hoofd blijft er daardoor chaos. Toetsen van voor de kerstvakantie die nog open staan. En ondertussen wel door moeten met het programma. Zeer vermoeiend.
't Echte en 't ware!
pi_204208623
Ik heb sterk het idee dat leerlingen zich ook sneller ziek melden bij toetsweken. Bij een onderbouwtoets was 1/3 van de leerlingen ziek. Nu zal dat voor een aantal ook wel zo zijn, maar een deel ervan was er de dag ervoor nog, en ik hoorde wat geroesemoes bij aanvang van de les buiten het lokaal "wie er morgen bij de natuurkundetoets zou zijn". Bij navraag kreeg ik daar een bullshitreactie op.

Heb nu maar alle leerlingen op 1 inhaalmoment gezet en gezegd dat wie niet komt opdagen om wat voor reden dan ook een 1 krijgt. Ik ben straks toch met ouderschapsverlof en daarna begin ik op een nieuwe school :')
-
pi_204223686
Ik ben blij dat mijn schoolleiding heeft besloten tot inhaaldagen of inhaaldagdelen. Nu heb ik nog wel wat cijfers open staan, maar niet meer de grote gaten van eerst.

Overigens ben ik ook gestopt met het maken van 3e versies of verder van toetsen. Dat klopt misschien niet helemaal en maakt m’n toets er niet betrouwbaarder op, maar op een gegeven moment vind ik het qua werkdruk welletjes geweest.
pi_204421641
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 20:56 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb sterk het idee dat leerlingen zich ook sneller ziek melden bij toetsweken. Bij een onderbouwtoets was 1/3 van de leerlingen ziek. Nu zal dat voor een aantal ook wel zo zijn, maar een deel ervan was er de dag ervoor nog, en ik hoorde wat geroesemoes bij aanvang van de les buiten het lokaal "wie er morgen bij de natuurkundetoets zou zijn". Bij navraag kreeg ik daar een bullshitreactie op.

Heb nu maar alle leerlingen op 1 inhaalmoment gezet en gezegd dat wie niet komt opdagen om wat voor reden dan ook een 1 krijgt. Ik ben straks toch met ouderschapsverlof en daarna begin ik op een nieuwe school :')
Hier ook véél meer mensen die zich tijdens toetsen ziek melden. Nu moet ik wel toegeven dat er bij ons echt wel véél getoetst wordt op het moment. Leerlingen missen dus gelijk nogal veel. Gelukkig hebben wij ook inhaaluren inderdaad, dat scheelt zelf weer een boel plannen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 07:11 schreef TomWaits het volgende:
Ik ben blij dat mijn schoolleiding heeft besloten tot inhaaldagen of inhaaldagdelen. Nu heb ik nog wel wat cijfers open staan, maar niet meer de grote gaten van eerst.

Overigens ben ik ook gestopt met het maken van 3e versies of verder van toetsen. Dat klopt misschien niet helemaal en maakt m’n toets er niet betrouwbaarder op, maar op een gegeven moment vind ik het qua werkdruk welletjes geweest.
Ik maak ook geen extra versies, maar heb ook niet het idee dat er antwoorden doorgespeeld worden ofzo. Inhalers maken dezelfde (soms stomme) fouten als degenen die de toets eerder maakten. Ook echt op leeronderdelen.
't Echte en 't ware!
pi_204422641
Ik heb na de zomer een nieuwe baan op een andere school, mede omdat er op korte termijn geen doorgroei mogelijk was naar LC/LD en ik in de maximale trede van LB zit. Komt er een vacature op Meesterbaan voor mijn vervanger: "LC, of LD als je genoeg ervaring hebt".

Koekoek. :')
-
  woensdag 13 april 2022 @ 12:34:03 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204423116
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb na de zomer een nieuwe baan op een andere school, mede omdat er op korte termijn geen doorgroei mogelijk was naar LC/LD en ik in de maximale trede van LB zit. Komt er een vacature op Meesterbaan voor mijn vervanger: "LC, of LD als je genoeg ervaring hebt".

Koekoek. :')
Ja, mooi is dat hè. Hebben ze bij een eerstegraads natuurkundecollega van mij ook gedaan. Heeft twee jaar geroepen dat hij in elk geval LC wilde hebben, en anders weg zou gaan. Geen LC, hij vertrekt, vervanger aangenomen in LC. Lekker gewerkt, jongens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204442256
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb na de zomer een nieuwe baan op een andere school, mede omdat er op korte termijn geen doorgroei mogelijk was naar LC/LD en ik in de maximale trede van LB zit. Komt er een vacature op Meesterbaan voor mijn vervanger: "LC, of LD als je genoeg ervaring hebt".

Koekoek. :')
Ga je erop solliciteren?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204442525
Mijn laatste onderwijsbaan was ook zo. Voor de zomervakantie waren er ineens niet genoeg uren voor mijn baan. Dus mijn contract werd ontbonden. Een week na begin vakantie (toen ik al een ww had aangevraagd) hoorde ik dat er een jongeman was aangenomen voor mijn uren. Voor een paar euro per uur meer.

Een week ná diezelfde zomervakantie (mijn ww was inmiddels afgewezen) kreeg ik een smeektelefoontje van de directeur, want meneer de jongeman had elders een beter aanbod aangenomen. En ik met mijn stomme kop zei: "Ja hoor, ik kom wel terug voor mijn oude salaris". |:(
Mon 'en!
pi_204443610
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 09:51 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Ga je erop solliciteren?
Haha, neuh, er zijn nog wel wat andere redenen dat ik wegga :P Maar ik heb nog wel een andere 1e graads collega met zowel havo- als vwo examenklassen die not amused was.

Maar het bijzondere is dat er helemaal geen 1e graads docent nodig is, omdat mijn 1e graads collega's vrijwel alle bovenbouw lessen kunnen overnemen. Ze hebben dus nu effectief een LC/LD advertentie voor een 2e grader uitgezet.

Zal wel iets met communicatie hebben te maken ofzo.
-
pi_204443617
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:26 schreef bloempjuh het volgende:
Mijn laatste onderwijsbaan was ook zo. Voor de zomervakantie waren er ineens niet genoeg uren voor mijn baan. Dus mijn contract werd ontbonden. Een week na begin vakantie (toen ik al een ww had aangevraagd) hoorde ik dat er een jongeman was aangenomen voor mijn uren. Voor een paar euro per uur meer.

Een week ná diezelfde zomervakantie (mijn ww was inmiddels afgewezen) kreeg ik een smeektelefoontje van de directeur, want meneer de jongeman had elders een beter aanbod aangenomen. En ik met mijn stomme kop zei: "Ja hoor, ik kom wel terug voor mijn oude salaris". |:(
Onderhandelen is ook niet echt mijn sterkste punt, maar ik hoefde ook niet op stel en sprong weg. Ik reageerde vooral op de vacature omdat ik eens ergens anders wou kijken, en heb gezegd dat ik alleen op basis van bepaalde voorwaarden überhaupt zou overwegen om de overstap te maken. Dat scheelt me nu 2 schalen :P
-
pi_204443638
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, mooi is dat hè. Hebben ze bij een eerstegraads natuurkundecollega van mij ook gedaan. Heeft twee jaar geroepen dat hij in elk geval LC wilde hebben, en anders weg zou gaan. Geen LC, hij vertrekt, vervanger aangenomen in LC. Lekker gewerkt, jongens.
Ik denk ook dat wordt onderschat wat dit soort situaties met docenten doet. Ik heb het alleen met mijn directe collega's besproken, maar die waren wel verontwaardigd. Als je zo met je personeel omspringt, dan maakt dat geen beste indruk bij degenen die achterblijven.
-
  vrijdag 15 april 2022 @ 15:19:28 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204445346
quote:
De Algemene Onderwijsbond AOb houdt een peiling onder de leden over maatregelen die scholen moeten nemen bij een volgende coronagolf. De onderwijsministers Dijkgraaf en Wiersma maakten gisteren bekend dat basis- en middelbare scholen in zo'n geval alleen nog deels mogen sluiten. Ook in het mbo en hoger onderwijs moeten lessen en colleges in ieder geval deels doorgaan.

Tijdens de twee coronajaren waren scholen wekenlang dicht en gaven ze digitaal onderwijs. De nieuwe strategie van de beide ministers is om de scholen zoveel mogelijk open te laten. Dat kan gevolgen hebben voor de schoolvakanties, die moeten wellicht anders worden ingedeeld.

Omdat het coronavirus vooral in de winter rond gaat, is het plan om de kerstvakantie zo nodig een week langer te maken en de zomervakantie een week korter.
Nou, waarom eigenlijk niet. Een week vrij in de zomer inruilen voor een week in januari waarin het om vijf uur donker wordt, je pinken eraf vriezen en met een beetje pech alles dichtzit vanwege de volgende lockdown. Wie wil dat nu niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204448975
Precies mijn idee.

Bovendien hebben die weken die de scholen de afgelopen twee jaar dicht waren rondom de kerstvakantie precies niks geholpen. De besmettingscijfers gingen alsnog door het dak en de scholen waren langer dan die drie weken dicht.

Als ze de kerstvakantie zonodig willen verlengen, flikker dan die studiedagen eruit. Heb je zo een week bij elkaar gesprokkeld zonder dat we moeten schuiven met vakantieweken.
pi_204450948
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 18:00 schreef Haushofer het volgende:
Wie wordt er nog meer moe van al die inhalers die herkansingen van inhaaltoetsen van herkansingen van inhaaltoetsen (ad infinitum) vanwege corona moeten inhalen? :")
Ik dacht 4 dagen vrij te zijn, even niets. Maar gisteren kreeg ik een sms dat ik ASAP een inhaaltoets moet inleveren voor één (1 !!!) leerling die dinsdag een toets komt inhalen.
En voor me op tafel liggen 4 enveloppen met gemaakt werk van afgelopen donderdag en vrijdag.

Scholen schijnen extra geld te krijgen voor het extra werk. Maar besturen hebben diepe zakken, ik heb nog geen stuiver gezien. Wel een dom cadeautje, een soort warmhoudbeker (om af en toe te ontspannen) die mijn hete thee nog geen kwartier warm hield. En na al het extra surveilleren en nakijken van de derde examenweek werd ons een uitje beloofd. Maar toen ging alles weer dicht en hebben wever nooit meer iets over gehoord.
pi_204450985
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 15:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou, waarom eigenlijk niet. Een week vrij in de zomer inruilen voor een week in januari waarin het om vijf uur donker wordt, je pinken eraf vriezen en met een beetje pech alles dichtzit vanwege de volgende lockdown. Wie wil dat nu niet?
Ik heb die enquete ingevuld. De vraag welke andere vakantie (herfst, voorjaar, mei) ik zou willen inleveren voor een week langer rond kerst heb ik open gelaten.
Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: waar wil je ivm al het extra werk door corona nog een week extra vrij.
Bij ons is nu onrust over de meivakantie, wij hebben ėén week. Collega’s die op meerdere scholen werken hebben er op hun andere school twee. Enkelen van hen hebben bedongen dat ze die ene week ook bij ons mogen wegblijven.
Tuurlijk joh, wij vangen dat wel op, met huiswerkbegeleiding in de vrijgevallen uren en extra examentrainingen. Maar ik denk dat er in die gatenkaasweek (koningsdag er middenin) veel leerlingen ineens in quarantaine moeten. Nu ze niet meer naar de GGD hoeven is daar ook alle controle op weg (wij vroegen nl een bewijs van GGD-controle, want het liep de spuigaten uit).
pi_204453258
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 12:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Haha, neuh, er zijn nog wel wat andere redenen dat ik wegga :P Maar ik heb nog wel een andere 1e graads collega met zowel havo- als vwo examenklassen die not amused was.

Maar het bijzondere is dat er helemaal geen 1e graads docent nodig is, omdat mijn 1e graads collega's vrijwel alle bovenbouw lessen kunnen overnemen. Ze hebben dus nu effectief een LC/LD advertentie voor een 2e grader uitgezet.

Zal wel iets met communicatie hebben te maken ofzo.
Dat is wat met die loonpolitiek in het onderwijs.
Wordt er ook continu onder collega's gediscussieerd hoe erg de loonkloof is met het bedrijfsleven (waar helemaal niet eens referentie functies zijn voor docenten)?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_204454101
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 07:36 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ik heb die enquete ingevuld. De vraag welke andere vakantie (herfst, voorjaar, mei) ik zou willen inleveren voor een week langer rond kerst heb ik open gelaten.
Heb precies hetzelfde gedaan. Wat een suggestieve vraag...

quote:
Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: waar wil je ivm al het extra werk door corona nog een week extra vrij.
Zou ik ook voor zijn. Die week voor de kerstvakantie toen we plots dicht moesten was ook een lachertje...

quote:
Maar ik denk dat er in die gatenkaasweek (koningsdag er middenin) veel leerlingen ineens in quarantaine moeten.
Ook zo raar inderdaad dat dat geen twee weken zijn...

En die ene toets waar je het in je vorige post over had, zou ik ook zoiets hebben van, dikke vinger met jullie...
pi_204456442
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat is wat met die loonpolitiek in het onderwijs.
Wordt er ook continu onder collega's gediscussieerd hoe erg de loonkloof is met het bedrijfsleven (waar helemaal niet eens referentie functies zijn voor docenten)?
Mwah, dat valt wel mee. Zeker als eerstegrader kun je heel leuk verdienen; met een schaal LD verdien je vlak voor je pensioen iets van 5800 bruto per maand, da's niet zo gek.* Ook heb je in het onderwijs, denk ik, meer vrijheid. Maar dat is wel bij een fulltime aanstelling, en dat is nou net het probleem; dat is voor veel docenten te heftig. Bij mij persoonlijk is die loonkloof nog wel wat groter, maar dat komt omdat ik gepromoveerd ben. Vrienden van me die met me zijn gepromoveerd verdienen bruto al gauw anderhalf/2 keer zo veel als ik, denk ik. Gelukkig heb ik veel financiële vrijheid, dus voor het geld hoef ik het niet te doen :P

Maar zeker bij technische vakken en ICT speelt de concurrentie met het bedrijfsleven wel een rol. Dat is trouwens niet alleen het salaris, maar ook het feit dat middelbaar onderwijs nu eenmaal maar beperkt om vakkennis draait. Ik voel me soms eerder een sociaal werker dan een docent, en dan vraag ik me inderdaad wel es af of ik hier nou voor gepromoveerd ben :') Maar kom, het blijft een mooi en dankbaar vak, zeker als je een beetje leuk bij je leerlingen ligt.

* Zie b.v. https://www.rijksoverheid(...)voortgezet-onderwijs. Waar ze dat gemiddelde inkomen van 5450 per maand op baseren, is me trouwens een raadsel :P
-
pi_204456492
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 15:31 schreef Ronaldussen het volgende:
En die ene toets waar je het in je vorige post over had, zou ik ook zoiets hebben van, dikke vinger met jullie...
Ja, dat kun je doen. Maar dan is zo'n leerling de dupe. En daarmee heb je gelijk een bron van veel stress te pakken in het onderwijs.
-
pi_204458197
Dan maakt die leerling de toets maar later, heeft ie extra tijd om te leren. Of degene die de opdracht geeft, maakt de toets maar zelf. Of je pakt een oude toets. Ze zoeken het maar uit.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 17:00:48 #82
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204735018
Iemand nog tips als ik binnenkort Oekraïense kinderen ga lesgeven?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204735697
Alhoewel ik het onderwijs verlaat, zou ik een week extra kerstvakantie in ruil voor een minder lange zomervakantie wel zien zitten. Zoals gezegd vind ik het geen probleem om tijdens koude dagen vooral effe thuis te zitten.
pi_204742269
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 18:16 schreef TomWaits het volgende:
Alhoewel ik het onderwijs verlaat, zou ik een week extra kerstvakantie in ruil voor een minder lange zomervakantie wel zien zitten. Zoals gezegd vind ik het geen probleem om tijdens koude dagen vooral effe thuis te zitten.
Waarom en wat ga je anders doen?
-
pi_204742274
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
Iemand nog tips als ik binnenkort Oekraïense kinderen ga lesgeven?


:P
-
pi_204743293
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 20:42 schreef Haushofer het volgende:

Dat is trouwens niet alleen het salaris, maar ook het feit dat middelbaar onderwijs nu eenmaal maar beperkt om vakkennis draait. Ik voel me soms eerder een sociaal werker dan een docent, en dan vraag ik me inderdaad wel es af of ik hier nou voor gepromoveerd ben :') Maar kom, het blijft een mooi en dankbaar vak, zeker als je een beetje leuk bij je leerlingen ligt.
Wat je zegt, dat sociaal werker zijn, is inderdaad erg belangrijk. Tegen iemand zeggen dat hij de rest van de klas verstoort, omdat hij altijd te laat binnenkomt. Ja, maar de bus kwam te laat. Neem dan een bus eerder.

Zelf ben ik een enorm warhoofd, en als ik me niet ergens voor de volle 100% op concentreer, dan wordt het niks. Misschien als gevolg van dat warhoofd kan ik absoluut niet met tijdsdruk omgaan. Dat heeft me indertijd zelf op school bijna de das omgedaan. Proefwerken waren een ramp, maar practica, man o man, wat een ellende. Dat wij de instructies nog aan het lezen waren, en dat de groep naast ons al alles had opgebouwd. Pfff, wat een stress. Uiteindelijk heb ik het in de praktijk recht kunnen breien, want in de praktijk heb je geen proefwerken. Zo lang ik het maar op m'n eigen tempo kan doen, geconcentreerd, kan ik vakwerk afleveren. Ook in samenwerking met andere mensen. O ja, tijdsdruk. Alleen al het feit dat ik morgen om 8:30 voor een groep moet staan zorgt ervoor dat ik vanaf nu tot 8:30 constant aan het checken ben of alles wel goed is voorbereid, en maak ik me druk over of ik wel op tijd kom. Dat is me een zooi stress, niet normaal.

En als icing on the cake mag je dan op het einde van het semester 400 toetsen nakijken. Dat heb ik een keer gedaan, en dat was zo enorm geestdodend, dat ik me - net als jij - afvroeg of ik daar een promotie voor nodig had. Ook meteen de laatste keer, zo'n toets nakijken. Hoop ik.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204767860
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 12:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Waarom en wat ga je anders doen?
Ik vind mezelf niet geschikt genoeg voor het beroep - met name interpersoonlijk en pedagogisch vind ik mezelf tekortschieten. Het is eigenlijk nooit verder ontwikkeld dan het basisniveau, waardoor lesgeven me meer energie kost dan het oplevert. Dat is niet langdurig vol te houden.

Daar komt bij kijken dat voor mijn specifieke vak (filosofie/levensbeschouwing) de werkgelegenheid niet om over naar huis te schrijven is. Dat heeft effect op aanstellingsomvang, reisafstand, mogelijkheid op vast contract en verdere arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden. Combinatie van het bovenstaande maakt dat ik gewoon wat anders moet gaan doen.

Zelf hoop ik nu op een onderwijsbeleidsfunctie, maar sta voor veel open. Met name de mogelijkheid om thuis te werken ben ik aantrekkelijk gaan vinden aan reguliere kantoorbanen. Het onderwijs blijft toch heel inflexibel, want je rooster staat in steen gebeiteld. Suf voorbeeld in deze context is die storm van een paar maanden terug en dat ik als werknemer zelf mocht uitzoeken hoe ik weer thuis kwam per ov (dat niet meer reed). Dat gaf toch de bevestiging dat ik inderdaad maar eens wat anders moet gaan doen.

Jij werkt nog wel in het onderwijs na de zomervakantie?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2022 10:36:03 ]
pi_204768464
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2022 10:29 schreef TomWaits het volgende:

[..]
Ik vind mezelf niet geschikt genoeg voor het beroep - met name interpersoonlijk en pedagogisch vind ik mezelf tekortschieten. Het is eigenlijk nooit verder ontwikkeld dan het basisniveau, waardoor lesgeven me meer energie kost dan het oplevert. Dat is niet langdurig vol te houden.

Daar komt bij kijken dat voor mijn specifieke vak (filosofie/levensbeschouwing) de werkgelegenheid niet om over naar huis te schrijven is. Dat heeft effect op aanstellingsomvang, reisafstand, mogelijkheid op vast contract en verdere arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden. Combinatie van het bovenstaande maakt dat ik gewoon wat anders moet gaan doen.

Zelf hoop ik nu op een onderwijsbeleidsfunctie, maar sta voor veel open. Met name de mogelijkheid om thuis te werken ben ik aantrekkelijk gaan vinden aan reguliere kantoorbanen. Het onderwijs blijft toch heel inflexibel, want je rooster staat in steen gebeiteld. Suf voorbeeld in deze context is die storm van een paar maanden terug en dat ik als werknemer zelf mocht uitzoeken hoe ik weer thuis kwam per ov (dat niet meer reed). Dat gaf toch de bevestiging dat ik inderdaad maar eens wat anders moet gaan doen.

Jij werkt nog wel in het onderwijs na de zomervakantie?
Ja, ik ga in het Noorden aan de gang. En ik geef een tekortvak, dat scheelt. Maar ik snap je punt wel. Ik hoop op mijn nieuwe school uiteindelijk wat meer de eigen regie te kunnen voeren door een eigengeschreven methode te kunnen gebruiken en het vak wat meer naar mijn eigen hand te kunnen zetten. Ik heb het idee dat we tegenwoordig veel te veel de nadruk leggen op dat examen. Als dat niet uitpakt zoals ik het een beetje in m'n hoofd heb, dan overweeg ik ook wel wat anders te gaan doen. Maar tot nu toe vind ik het onderwijs, in combinatie met mijn schrijven, nog wel erg leuk. :) En met net onze tweede die aan het begin van de meivakantie is geboren vind ik het voorlopig denk ik ook wel even best zo :P

Heb je al een idee wat je precies gaat doen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Haushofer op 16-05-2022 13:25:15 ]
-
  woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:27 #89
436222 Japepk
Padvinder
pi_204792627
Ik merk toch ook dat ik twijfel. Niet aan het vak zelf, maar aan de school waar ik les geef. Het is erg groot, en hoewel het alsnog vrij persoonlijk is in het contact met leerlingen en collega's merk ik toch dat het moeilijk is om dingen veranderd te krijgen. We hebben corona meegemaakt, daar is een plan voor. Extra ondersteuningsuren. Alsnog merken we in sommige jaarlagen dat er teveel gedaan moet worden binnen een jaar. Met geen mogelijkheid zijn er dan dingen af te schalen of om te denken, wat weer werkdruk oplevert. Ik denk dat een wat kleinere school meer mijn ding is, maar ik heb nog nooit zelf ergens de brui aan gegeven, dus lastig om dit op te gooien.
't Echte en 't ware!
pi_204820527
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2022 11:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, ik ga in het Noorden aan de gang. En ik geef een tekortvak, dat scheelt. Maar ik snap je punt wel. Ik hoop op mijn nieuwe school uiteindelijk wat meer de eigen regie te kunnen voeren door een eigengeschreven methode te kunnen gebruiken en het vak wat meer naar mijn eigen hand te kunnen zetten. Ik heb het idee dat we tegenwoordig veel te veel de nadruk leggen op dat examen. Als dat niet uitpakt zoals ik het een beetje in m'n hoofd heb, dan overweeg ik ook wel wat anders te gaan doen. Maar tot nu toe vind ik het onderwijs, in combinatie met mijn schrijven, nog wel erg leuk. :) En met net onze tweede die aan het begin van de meivakantie is geboren vind ik het voorlopig denk ik ook wel even best zo :P

Heb je al een idee wat je precies gaat doen?
Gefeliciteerd natuurlijk! En ja, een kind lijkt me al druk zat in combinatie met docentschap en schrijfwerkzaamheden. :D En ik moet toegeven dat ik in het onderwijs werken over het algemeen ook als plezierig heb ervaren en er mooie herinneringen aan over houd. Maar ja, je moet er wel voor gemaakt zijn en zoals je hierboven terecht stelt is vakkennis maar van beperkt belang (terwijl dat juist weer een van m’n sterkere kanten is).

Maar ik heb om precies te zijn nog nul sollicitatiegesprekken gehad. :') Dus nee, ik heb niet bepaald zicht op iets. Komende tijd aan de bak dus daarmee. Hoop op een functie ergens bij de gemeente of het ministerie van OCW. Bij een bedrijf zie ik me niet werken.
pi_204930409
Hier ook iemand die steeds meer twijfelt. Daar komt nog eens bij dat onze opleidingen na de zomer opgeknipt worden in twee verschillende sectoren (niveau 1-2) én keuzedelen die in één week, steeds de laatste week van elke periode, gegeven moeten gaan worden. Twee beslissingen waar ik niet zo heel vrolijk van word. Helemaal omdat Engels, het vak waar ik voor gestudeerd heb, een keuzedeel is bij ons - hoe kun je in godsnaam een taal met daarbij vijf examens in één week, of eigenlijk vier, aanleren én afnemen - en ik voorzie dat ik straks alleen maar Nederlands aan statushouders (niveau 1-2) kan gaan geven.

Maar misschien valt het mee. Niveau 2 vind ik an sich wel leuker en uitdagender dan niveau 3 en 4. Bovendien is het weer enigszins een nieuwe uitdaging. Komend jaar gaat echter wel hét evaluatiejaar worden; als het bevalt dan blijf ik (voorlopig) in het onderwijs. Als het niet bevalt dan ga ik niet opnieuw op een andere school beginnen, dan wordt het IT. Hopelijk via traineeships.
pi_205007416
Nou, ook dan nog maar wat leuks: de examenstunt van onze vwo-6 leerlingen waarvan ik een aantal 2 jaar les heb gegeven:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ze hadden een N-term van 1,7 voor natuurkunde. Ook lekker :')
-
  donderdag 9 juni 2022 @ 20:16:30 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205007650
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:55 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ook dan nog maar wat leuks: de examenstunt van onze vwo-6 leerlingen waarvan ik een aantal 2 jaar les heb gegeven:

Haha, ik zou dit dus écht niet waarderen, maar het is wel heel leuk bedacht en uitgevoerd.

Heerlijke dag gehad vandaag. Tevreden over de uitslag, maar vooral een paar prachtige (teams-)telefoontjes met dolblije leerlingen mogen voeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:03 #94
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205007721
Bij ons tot nu toe goed gegaan met de examenuitslagen. Wederom een mooie scoren.
Ben benieuwd wat de andere locaties gedaan hebben, en of we ze wederom ingemaakt hebben :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_205008213
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 20:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Haha, ik zou dit dus écht niet waarderen, maar het is wel heel leuk bedacht en uitgevoerd.

Heerlijke dag gehad vandaag. Tevreden over de uitslag, maar vooral een paar prachtige (teams-)telefoontjes met dolblije leerlingen mogen voeren.
Bij mij zijn ze niet langsgeweest, want "sommigen hadden hun plan al door..." :P
-
pi_205008649
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:55 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ook dan nog maar wat leuks: de examenstunt van onze vwo-6 leerlingen waarvan ik een aantal 2 jaar les heb gegeven:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ze hadden een N-term van 1,7 voor natuurkunde. Ook lekker :')

Geweldig!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_205011043
Ook bijzonder:

https://www.ad.nl/binnenl(...)et-examens~adc293ee/

Wat moet er gebeuren dat je als docent zoiets doet? :{
-
pi_205047900
Ik kom meelezen, als tegenwicht voor degenen die twijfelen over het vak of al besloten hebben het onderwijs te verlaten. Ik zet m'n verhaal even in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:46:20 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205057843
Werken jullie op school met kledingregels?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205058803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom meelezen, als tegenwicht voor degenen die twijfelen over het vak of al besloten hebben het onderwijs te verlaten. Ik zet m'n verhaal even in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bewonderenswaardig. Ik erger me ook wel es aan mensen die allerlei "onderzoek doen" naar onderwijs over "Evidence Based" ingrijpen. Mijn gedachte: Ga zelf es lesgeven i.p.v. dat geouwehoer en grenzeloos overschatten van dit soort interventies. Dat zou al een hoop schelen.

Ook een reden waarom ik nu van werkplek wissel, overigens.
-
  woensdag 15 juni 2022 @ 19:15:09 #101
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205059382
Ook de kinderen van B en K hebben hun cijfers gehoord vandaag.
Helaas geen 100% score dit jaar.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 15 juni 2022 @ 19:17:35 #102
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205059414
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:46 schreef Janneke141 het volgende:
Werken jullie op school met kledingregels?
Ik durf niet te zeggen dat het echt regels zijn, maar er worden wel eens meiden aangesproken op hun kleding als ze volgens de teamleiders te bloot gekleed zijn.
Ik ben het hier nooit zo mee eens, eigenlijk. Een deel van het volwassen worden is uitproberen wat je stijl is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_205060484
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:46 schreef Janneke141 het volgende:
Werken jullie op school met kledingregels?
Die zijn er wel, maar volgens mij wordt er niet heel strak mee omgegaan. En met dit warme weer is het ook lastig om iedereen te verplichten om zich heel bedekkend te gaan kleden...
pi_205061782
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Bewonderenswaardig. Ik erger me ook wel es aan mensen die allerlei "onderzoek doen" naar onderwijs over "Evidence Based" ingrijpen. Mijn gedachte: Ga zelf es lesgeven i.p.v. dat geouwehoer en grenzeloos overschatten van dit soort interventies. Dat zou al een hoop schelen.

Ook een reden waarom ik nu van werkplek wissel, overigens.
Nou ja, goed onderzoek helpt wel om bullshit uit het onderwijs te halen. En er doet veel bullshit de ronde. Er is alleen zo ontzettend veel onderzoek. Sowieso is de industrie rondom het onderwijs enorm. Ik noem het het goedebedoelingencircuit en helaas maak ik er zelf ook deel vanuit.

Overigens wordt veel onderzoek naar onderwijs uitgevoerd door mensen die onderwijs hebben gegeven en het is aan universiteiten over het algemeen gedegen onderzoek. Ik bewonder mijn collega-onderzoekers: het zijn mensen die slim zijn, goed onderzoek uitvoeren, oprecht begaan zijn met het onderwijs en hun vrije uren stoppen in het delen van kennis (omdat dat in de wetenschap zelf nog nauwelijks wordt gewaardeerd).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205061962
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou ja, goed onderzoek helpt wel om bullshit uit het onderwijs te halen. En er doet veel bullshit de ronde. Er is alleen zo ontzettend veel onderzoek. Sowieso is de industrie rondom het onderwijs enorm. Ik noem het het goedebedoelingencircuit en helaas maak ik er zelf ook deel vanuit.

Overigens wordt veel onderzoek naar onderwijs uitgevoerd door mensen die onderwijs hebben gegeven en het is aan universiteiten over het algemeen gedegen onderzoek. Ik bewonder mijn collega-onderzoekers: het zijn mensen die slim zijn, goed onderzoek uitvoeren, oprecht begaan zijn met het onderwijs en hun vrije uren stoppen in het delen van kennis (omdat dat in de wetenschap zelf nog nauwelijks wordt gewaardeerd).
Zeker. Het is de overdaad die me aangrijpt. Niet het onderzoek an sich.
-
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:52:49 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205062209
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 19:17 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Ik durf niet te zeggen dat het echt regels zijn, maar er worden wel eens meiden aangesproken op hun kleding als ze volgens de teamleiders te bloot gekleed zijn.
Ik ben het hier nooit zo mee eens, eigenlijk. Een deel van het volwassen worden is uitproberen wat je stijl is.
Ik ben zelf ook geen voorstander van kledingregels, maar ik merk ieder jaar als het weer een keer 28 graden word dat ik er toch wel iets van vind. Een klein beetje opvoedende taak hebben we toch wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 16 juni 2022 @ 05:59:52 #107
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205063120
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben zelf ook geen voorstander van kledingregels, maar ik merk ieder jaar als het weer een keer 28 graden word dat ik er toch wel iets van vind. Een klein beetje opvoedende taak hebben we toch wel.
Misschien is het wel dat mijn lat hoger ligt wat dit betreft. Toen ik op de middelbare zat, was het erg in voor de meiden om lage broeken te dragen en je navelpiercing te laten zien.

Zoals het toen was, zie ik het eigenlijk nooit. 1 keer met een meisje over gehad dat haar gebrek aan kleding de jongens nogal afleidde. Maar dat kind had ook een insta waar honderden volwassen kerels naar haar foto's keken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_205386629
Zomervakantie *O*

Wat doen jullie om school een beetje los te kunnen laten?
pi_205403463
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 10:54 schreef iamredleader het volgende:
Zomervakantie *O*

Wat doen jullie om school een beetje los te kunnen laten?
Heb daar geen problemen mee. Wijntje drinken, boekje lezen, wandeling maken, vakantie plannen.
Denk geen seconde aan mijn werk, hoe leuk ik het werk ook vind.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 28 juli 2022 @ 14:47:37 #110
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205481227
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 10:54 schreef iamredleader het volgende:
Zomervakantie *O*

Wat doen jullie om school een beetje los te kunnen laten?
Ik ga veel wandelen. Dan kom ik heerlijk tot rust.
.
  maandag 22 augustus 2022 @ 23:04:12 #111
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205717884
Zo, wanneer mogen we weer beginnen - of zijn er al collega's die vandaag hun eerste lesdag hadden? Ik begin maandag 5 september. Mijn 22e jaar in het onderwijs.
.
pi_205719331
Ik heb vrijdag mijn introductiedag op mijn nieuwe school, en dan dinsdag weer echt beginnen. :7
-
pi_205722557
Volgende week weer echt aan de bak. Vanmorgen even BHV herhaling gedaan. Dat was even wennen, half 7 opstaan.
pi_205722879
Komende maandag en dinsdag met het team opstarten, woensdag weer met leerlingen.
pi_205723946
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 23:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zo, wanneer mogen we weer beginnen - of zijn er al collega's die vandaag hun eerste lesdag hadden? Ik begin maandag 5 september. Mijn 22e jaar in het onderwijs.
Hier ook jaar 22. En ik heb er weer zin in!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_205725418
Ouwe rotten. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 15:58:52 #117
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205743002
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 09:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb vrijdag mijn introductiedag op mijn nieuwe school, en dan dinsdag weer echt beginnen. :7
Oh, dat is wel spannend - een nieuwe school. Veel nieuwe indrukken, weer je weg zien te vinden in die organisatie, kennisnemen met alle regels en ongeschreven regels... Veel succes! Komt wel goed.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:51 schreef -J-D- het volgende:

Hier ook jaar 22. En ik heb er weer zin in!
Ja, ik heb ook weer positieve kriebels om te gaan starten. Gaat snel, hè. Als ik mezelf soms hoor zeggen: "Ik werk al 21 jaar op deze school", dan denk ik soms: "Je begint echt oud te worden". Aan de andere kant: zo voelt het niet. Ik heb ondertussen zoveel mooie herinneringen, fijne leerlingen en collega's en leermomenten gehad, dat voelt wel goed.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ouwe rotten. _O_
Dat bedoel ik... :D
.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 16:37:49 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205743407
Ik ga schooljaar nummer 11 in inmiddels, waarvan het tweede op mijn huidige school. Niet dat ik ontevreden ben over afgelopen schooljaar, maar ik hoop toch wel dat deze iets soepeler gaat dan de eerste. Zo'n nieuwe start is toch pittig - al was het wel waar ik op hoopte en ook wel waarom ik een nieuwe school gezocht had: weg uit de routine, nieuwe collega's, nieuwe inspiratie en je eigen lespraktijk weer eens tegen het licht houden. Dat is gelukt, maar het kost wel een hoop energie.

Maar we hebben weer zes weken op kunnen laden, dus we kunnen er weer een jaartje tegenaan. Opnieuw een mentoraat in een examenklas, dat blijft toch wel iets moois.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205745229
Schooljaar 20 hier en dit wordt mijn tweede voor deze werkgever. Vanwege de sluiting van mijn vorige school "noodgedwongen" hier terecht gekomen, maar het bevalt gelukkig uitstekend.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 25 augustus 2022 @ 19:39:46 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205745409
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ga schooljaar nummer 11 in inmiddels, waarvan het tweede op mijn huidige school. Niet dat ik ontevreden ben over afgelopen schooljaar, maar ik hoop toch wel dat deze iets soepeler gaat dan de eerste. Zo'n nieuwe start is toch pittig - al was het wel waar ik op hoopte en ook wel waarom ik een nieuwe school gezocht had: weg uit de routine, nieuwe collega's, nieuwe inspiratie en je eigen lespraktijk weer eens tegen het licht houden. Dat is gelukt, maar het kost wel een hoop energie.
Lijkt me toch wel een ingrijpende stap. Alle vertrouwde achter je laten en in een nieuwe vijver springen. Fijn dat het gelukt is om daar ook je draai weer te vinden. Een eerste jaar op een nieuwe school is inderdaad wel pittig.

quote:
Opnieuw een mentoraat in een examenklas, dat blijft toch wel iets moois.
Ik ben dit jaar weer brugklasmentor - had niet gedacht dat ik dat zo leuk zou vinden. De examenklas heb ik ook wel gehad als mentorklas, lang geleden.
.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:05:00 #121
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205755962
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Lijkt me toch wel een ingrijpende stap. Alle vertrouwde achter je laten en in een nieuwe vijver springen.
Ja, dat is het ook, maar ik wilde het wel graag doen omdat ik al mijn onderwijservaring op één en dezelfde school had opgedaan, en dan ligt tunnelvisie wel een beetje op de loer. Daarnaast was wel duidelijk dat mijn oude school me niet meer vooruit ging helpen en was er plek op een school in de buurt waar ik wel wilde werken, dus dan is de keus snel gemaakt.

Maar het is inderdaad behoorlijk intens, ondanks de opbrengst. Zeker in een jaar dat nog getekend wordt door corona, waardoor ook de ervaren collega's niet echt op routine draaien en onderwijs- en sociale achterstanden van grote invloed op je lessen zijn.

Maar toch is het raar. Je denkt dat je na 10 jaar op zich de basis van het lesgeven wel beheerst, maar in de eerste weken op een nieuwe school heb je toch af en toe het idee dat je net van de opleiding komt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 19:32:32 #122
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205805494
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

Ja, dat is het ook, maar ik wilde het wel graag doen omdat ik al mijn onderwijservaring op één en dezelfde school had opgedaan, en dan ligt tunnelvisie wel een beetje op de loer.
Daar heb ik (nog?) geen last van. Heb ook nooit de behoefte gevoeld om ergens anders te gaan werken. Ik heb de vrijheid om mijn lessen in te kleden zoals ik wil en ik heb geweldige collega's. Vroeger op stages heb ik wel een aantal scholen van binnen gezien, maar ik merk wel dat ik op mjn huidige school voel: "Dit is echt mijn plek".

quote:
Maar het is inderdaad behoorlijk intens, ondanks de opbrengst. Zeker in een jaar dat nog getekend wordt door corona, waardoor ook de ervaren collega's niet echt op routine draaien en onderwijs- en sociale achterstanden van grote invloed op je lessen zijn.
Dat lijkt me inderdaad heftig ja. Dat zeiden nieuwe collega's bij ons ook. Instromen in de corona-periode was verre van ideaal. Ze beginnen nú eigenlijk pas echt 'in te groeien' en hun collega's goed te kennen. Eerder was dat door alle afstandstoestanden en thuiswerken niet echt mogelijk.
.
pi_205877929
Ik ben de rookie hier denk; achtste jaar 'pas', zesde op deze school. Wel een ontzettend leuke niveau 2 bbl groep dit jaar, da's ook wel eens anders geweest. En met leuk bedoel ik 'gezellig' :@ Ik houd er wel van als de jongens en het enkele meisje dat wij hebben graag een praatje met je maken. Of gewoon lekker slap kunnen ouwehoeren over van alles en nog wat.
  woensdag 7 september 2022 @ 19:26:14 #124
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_205881902
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:27 schreef DjVero het volgende:
Ik ben de rookie hier denk; achtste jaar 'pas', zesde op deze school. Wel een ontzettend leuke niveau 2 bbl groep dit jaar, da's ook wel eens anders geweest. En met leuk bedoel ik 'gezellig' :@ Ik houd er wel van als de jongens en het enkele meisje dat wij hebben graag een praatje met je maken. Of gewoon lekker slap kunnen ouwehoeren over van alles en nog wat.
Echt wel! Vooral op maandagmorgen vind ik dat altijd wel gezellig. Dan komen de weekendverhalen op tafel :D

Ik heb er nu inmiddels drie dagen op zitten. Ben doodop. Ik moet weer even in het ritme komen merk ik. Je gaat van 0 naar 100 in 8 seconden, bij wijze van spreken. Mijn mentorklas is gelukkig erg leuk. Daar krijg je dan weer energie van.

[ Bericht 10% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-09-2022 19:33:05 ]
.
pi_205883424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 13:27 schreef DjVero het volgende:
Ik ben de rookie hier denk; achtste jaar 'pas', zesde op deze school. Wel een ontzettend leuke niveau 2 bbl groep dit jaar, da's ook wel eens anders geweest. En met leuk bedoel ik 'gezellig' :@ Ik houd er wel van als de jongens en het enkele meisje dat wij hebben graag een praatje met je maken. Of gewoon lekker slap kunnen ouwehoeren over van alles en nog wat.
Nee hoor, ik zit pas in m'n 5e jaar in het onderwijs, waarvan 3 jaar voor de klas (eerste anderhalf jaar stage tel ik even niet mee) :P
pi_205937169
2 dagen geleden op mijn oude school weer een gefilmd geweldsincident. Een kind van 13 dat mogelijk wordt aangeklaagd voor poging tot doodslag. En ze zitten al onder verscherpt toezicht...
-
  zondag 11 september 2022 @ 17:45:46 #127
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_205937636
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 17:11 schreef Haushofer het volgende:
2 dagen geleden op mijn oude school weer een gefilmd geweldsincident. Een kind van 13 dat mogelijk wordt aangeklaagd voor poging tot doodslag. En ze zitten al onder verscherpt toezicht...
Randstad VMBO?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_205940366
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2022 17:45 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Randstad VMBO?
Jep. Lelystad.
-
pi_206112659
Ik heb dit jaar voor het eerst (en het laatst :') :W ) een 3 havo klas waar wat gastjes de laatste les het leuk vinden om onopgemerkt oerwoudgeluiden te maken. Iemand nog briljante tips hoe hier mee om te gaan? Ga in elk geval de indeling van de lln veranderen.

Oh joy :')
-
pi_206112755
Hmm, hoe kan ik dit vragen zonder racistisch over te komen
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206112758
Zijn de jochies en jij van verschillende afkomsten?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206113276
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:28 schreef Akathisia het volgende:
Zijn de jochies en jij van verschillende afkomsten?
Nee, niet eens :P
-
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:10:30 #133
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206325057
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht echt dat dit uit De Speld kwam. Maar helaas.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206325728
"Kosmisch onderwijs"? :P Wasda?
-
pi_206325757
Trouwens, moeders zou Bram niet in mijn huidige 3 havo klas willen hebben. Daar zitten ook wat gedragsgestoorden in, waaronder 1 joch dat volstrekt onhandelbaar is.

Dit was mijn eerste en tevens laatste jaar 3 havo. Ik vrees dat havo onderbouw toch niet mijn ding is.
-
pi_206329576
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 21:10 schreef Janneke141 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht echt dat dit uit De Speld kwam. Maar helaas.
Die vrouw moet opgesloten worden, serieus.
pi_206330041
Mijn Hemel, arme Bram.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_206333835
Dit is niet echt toch? Toch??

Arme Bram ;(
pi_206341292
Het is helaas exemplarisch voor hoe een - gelukkig - kleine groep ouders denkt. Sneu voor die jongen.
pi_206352281
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 22:16 schreef Haushofer het volgende:
"Kosmisch onderwijs"? :P Wasda?
Montessori aanpak van de zaakvakken.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  maandag 17 oktober 2022 @ 14:46:16 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206352407
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 14:37 schreef Bartjebart het volgende:

[..]
Montessori aanpak van de zaakvakken.
Wel slim van Babette. Op zo'n mooie witte montessorischool zitten een stuk minder vmbo-kinderen dan gemiddeld.

Gelukkig is dit soort ouders vrij zeldzaam, maar we krijgen hier toch ieder jaar in klas 2 of 3 vmbo een paar leerlingen 'terug' van de havo die met allerlei kunstgrepen naar de havo gedrukt zijn, en het daar totaal niet redden. Met je 'ik heb niks tegen het vmbo, zo lang mijn kind er maar niet naartoe hoeft'. Bah.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206353258
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 14:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wel slim van Babette. Op zo'n mooie witte montessorischool zitten een stuk minder vmbo-kinderen dan gemiddeld.

Gelukkig is dit soort ouders vrij zeldzaam, maar we krijgen hier toch ieder jaar in klas 2 of 3 vmbo een paar leerlingen 'terug' van de havo die met allerlei kunstgrepen naar de havo gedrukt zijn, en het daar totaal niet redden. Met je 'ik heb niks tegen het vmbo, zo lang mijn kind er maar niet naartoe hoeft'. Bah.
Van mijn 16 mentorleerlingen 4 havo zijn er vorig jaar 6 naar het mbo "afgestroomd". Bij alle 6 de leerlingen had ik dat dik voor de kerstvakantie al geadviseerd, maar die stap is voor veel ouders en leerlingen toch erg groot. Dat levert wel schrijnende gevallen op: leerlingen die voor SE's letterlijk een 1 halen terwijl ze denken het prima gemaakt te hebben :')
-
  vrijdag 11 november 2022 @ 10:13:56 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206634251
Onze school plant een bijeenkomst over werkdrukverlaging in van 17:00 tot 19:00. Geef toe, dan heb je wel gevoel voor humor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 november 2022 @ 16:15:07 #144
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_206639357
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
Onze school plant een bijeenkomst over werkdrukverlaging in van 17:00 tot 19:00. Geef toe, dan heb je wel gevoel voor humor.
😂 Typisch
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_206641970
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
Onze school plant een bijeenkomst over werkdrukverlaging in van 17:00 tot 19:00. Geef toe, dan heb je wel gevoel voor humor.
:') Bij ons streven ze nu naar 22 lesuren bij een fulltime aanstellinf, ben benieuwd.

Wel twijfel of ik doorga in het onderwijs. Merk dat ik veel prikkels binnenkrijg die me geen energie geven. Ook de nadruk op pedagogische zaken vind ik moeilijk. Het voelt wel es aslsof er voor vakidioten weinig ruimte in het onderwijs is.
-
  zaterdag 12 november 2022 @ 16:49:09 #146
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_206651031
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 19:52 schreef Haushofer het volgende:
Wel twijfel of ik doorga in het onderwijs. Merk dat ik veel prikkels binnenkrijg die me geen energie geven. Ook de nadruk op pedagogische zaken vind ik moeilijk. Het voelt wel es aslsof er voor vakidioten weinig ruimte in het onderwijs is.
Als je het onderwijs in gaat en les gaat geven, denk ik niet dat je onder de pedagogische kant van het verhaal uitkomt. Je hebt met jonge mensen te maken en die maken allemaal elke dag dingen mee. Die kun je niet een trechter in de mond duwen en volstouwen met kennis. Misschien op het HBO en universiteit kun je dat doen. Als leraar op een middelbare school moet je toch proberen om de leerlingen te 'triggeren' - zodat ze je uitleg begrijpen en opnemen. En vaak gaan er in die kopjes ook nog allerlei dingen om. Ik vind het belangrijk om naar ze te luisteren, advies te geven en verder te helpen. Dat vind ik wel een meerwaarde van mijn beroep, waar ik energie uit haal. Alleen maar lesstof overbrengen, nee... dat zou ik dan weer saai vinden.
.
pi_206651063
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 16:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Als je het onderwijs in gaat en les gaat geven, denk ik niet dat je onder de pedagogische kant van het verhaal uitkomt. Je hebt met jonge mensen te maken en die maken allemaal elke dag dingen mee. Die kun je niet een trechter in de mond duwen en volstouwen met kennis. Misschien op het HBO en universiteit kun je dat doen. Als leraar op een middelbare school moet je toch proberen om de leerlingen te 'triggeren' - zodat ze je uitleg begrijpen en opnemen. En vaak gaan er in die kopjes ook nog allerlei dingen om. Ik vind het belangrijk om naar ze te luisteren, advies te geven en verder te helpen. Dat vind ik wel een meerwaarde van mijn beroep, waar ik energie uit haal. Alleen maar lesstof overbrengen, nee... dat zou ik dan weer saai vinden.
Nee, dat wil ik ook niet. Ik vind het ook leuk om in de belevingswereld van pubers mee te gaan, om ze te coachen naar een vervolgopleiding, ze uit te leggen wat het nut van het vak is, een stukje metacognitie mee te geven, etc.. Maar ik vind de zelfredzaamheid van veel kinderen wel een dingetje. M.a.w.: ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordig :')
-
  zaterdag 12 november 2022 @ 17:06:10 #148
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_206651141
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 16:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordig :')
Ik vind het voor mezelf wel uitdagend om dat soort leerlingen toch weten te enthousiasmeren. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal een uitgebreidere handleiding om te kunnen functioneren. Wil je die handleiding lezen of smijt je 'm aan de kant? Er zijn altijd wel redenen om te verzinnen waarom een leerling niet wil. Dat is net het sjieke van het onderwijs, vind ik. Die leerlingen tóch aan de gang krijgen.

Het onderwijs is een beroep dat zwaar en uitdagend kan zijn. Om dan meteen te zeggen: "als je niet wil, ga dan maar" vind ik een beetje de weg van de minste weerstand.

[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 13-11-2022 15:26:26 ]
.
pi_206662569
Maar soms gaan we wel erg ver om leerlingen maar binnenboord te houden. Er zijn grenzen aan wat we kunnen doen (en zeker als je een leerling maar een of twee uurtjes in de week hebt) en we lijken wat vergeten te zijn dat 'naar de fabriek gaan' soms ook gewoon een prima les is voor een aantal leerlingen.
pi_206663783
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 17:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Ik vind het voor mezelf wel uitdagend om dat soort leerlingen toch weten te enthousiasmeren. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal een uitgebreidere handleiding om te kunnen functioneren. Wil je die handleiding lezen of smijt je 'm aan de kant? Er zijn altijd wel redenen om te verzinnen waarom een leerling niet wil. Dat is net het sjieke van het onderwijs, vind ik. Die leerlingen tóch aan de gang krijgen.

Het onderwijs is een beroep dat zwaar en uitdagend kan zijn. Om dan meteen te zeggen: "als je niet wil, ga dan maar" vind ik een beetje de weg van de minste weerstand.
Ik zeg het ook niet. Ik denk het echter wel regelmatig. Persoonlijk zie ik het nut ook niet zo van al die "hoog"opgeleiden, eerlijk gezegd, dat speelt ook mee.
-
  zaterdag 26 november 2022 @ 11:12:30 #151
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_206826614
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven (ik nodig ze uit twee weken mijn lessen te draaien, dan wil ik even weten van ze of ze ons nog altijd als minderwaardig zien), maar ik ben er dus ook achter gekomen dat die leraren daar echt totaal geen idee hebben van het VMBO en het MBO.

Ik heb dit jaar een groep van 7 ex-Havisten, die niet naar VMBO-T zijn gegaan, maar direct naar de kaderberoepsgerichte leerweg, omdat ze al wisten dat ze in de PIE richting wilde gaan werken. Wij moedigen dit als VMBO school overigens aan.

Maar docenten op het HAVO hebben dus serieus deze leerlingen er van proberen te weerhouden, met een hele bijzondere reden:
quote:
Met een Kader diploma ga je later veel minder geld verdienen dan met een VMBO-T diploma.
Ik kan hier zo ontzettend boos van worden, om meerdere redenen.

• Kader en VMBO-T geven allebei toegang tot dezelfde vervolg opleiding,
• Met Kader is het makkelijker om BBL te gaan doen, oftewel, meteen te gaan werken
• Opklimmen kan altijd nog
• De gemiddelde PIE-uitstromer gaat meer verdienen dan ik als docent

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_206827074
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven...

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Ik ben zo'n havo/vwo docent, met ervaring op een brede school (van bbk tot gym), maar dit herken ik i.i.g. niet. Hoe "weet" jij dit?
-
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:08:59 #153
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_206827136
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben zo'n havo/vwo docent, met ervaring op een brede school (van bbk tot gym), maar dit herken ik i.i.g. niet. Hoe "weet" jij dit?
Van collega's die daar gewerkt hebben en MisterMickytjuh die daar de IT zaken regelt weer ik hoe ze over ons praten.

Van de leerlingen en zorgcoördinator weet ik hoe ze tegen leerlingen spreken.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  zaterdag 26 november 2022 @ 15:48:34 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206829238
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven (ik nodig ze uit twee weken mijn lessen te draaien, dan wil ik even weten van ze of ze ons nog altijd als minderwaardig zien), maar ik ben er dus ook achter gekomen dat die leraren daar echt totaal geen idee hebben van het VMBO en het MBO.

Ik heb dit jaar een groep van 7 ex-Havisten, die niet naar VMBO-T zijn gegaan, maar direct naar de kaderberoepsgerichte leerweg, omdat ze al wisten dat ze in de PIE richting wilde gaan werken. Wij moedigen dit als VMBO school overigens aan.

Maar docenten op het HAVO hebben dus serieus deze leerlingen er van proberen te weerhouden, met een hele bijzondere reden:
[..]
Ik kan hier zo ontzettend boos van worden, om meerdere redenen.

• Kader en VMBO-T geven allebei toegang tot dezelfde vervolg opleiding,
• Met Kader is het makkelijker om BBL te gaan doen, oftewel, meteen te gaan werken
• Opklimmen kan altijd nog
• De gemiddelde PIE-uitstromer gaat meer verdienen dan ik als docent

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Volgens mij werk je op mijn school.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206840044
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:08 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Van collega's die daar gewerkt hebben en MisterMickytjuh die daar de IT zaken regelt weer ik hoe ze over ons praten.

Van de leerlingen en zorgcoördinator weet ik hoe ze tegen leerlingen spreken.
Bijzonder. Voor mij dus totaal niet herkenbaar.
-
pi_206852766
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 16:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat wil ik ook niet. Ik vind het ook leuk om in de belevingswereld van pubers mee te gaan, om ze te coachen naar een vervolgopleiding, ze uit te leggen wat het nut van het vak is, een stukje metacognitie mee te geven, etc.. Maar ik vind de zelfredzaamheid van veel kinderen wel een dingetje. M.a.w.: ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordig :')
Heel herkenbaar, en vormt één van de redenen waarom ik ermee gestopt ben. De pedagogische component is naar mijn mening zelfs zo groot, dat het in de regel eerder een handicap dan een voordeel is dat je als academisch geschoold docent voor de klas staat (vakinhoudelijke kwaliteit is simpelweg een heel stuk minder relevant). Wat Baba-O-Rily zegt klopt volgens mij helemaal: je moet het echt voor de leerlingen doen, om die te leren kennen in alle soorten en maten en proberen die te begeleiden naar zelfstandigheid. Dat zit hem nauwelijks in het cognitieve of metacognitieve, maar nagenoeg uitsluitend in het zorgverlenende (de taal a la ‘handleidingen leren kennen’ duidt daar ook op). Om het zo uit te drukken: als je pedagogisch gezien een 10 bent, didactisch een 6 of 7, maar vakinhoudelijk misschien slechts een 4 of 5, kun je prima meedraaien in het voortgezet onderwijs.

Ook vond ik het net als jij geen klap aan om aan onderbouw havo/mavo les te geven. Vwo ging prima, bovenbouwklassen havo/mavo ook nog redelijk tot goed (beetje afhankelijk van de klas en samenstelling), maar lesgeven aan die onderbouw (met name tweede en derde klassen) kostte me enkel een bak energie. Die energie kreeg ik maar mondjesmaat terug bij klassen waar ik wel met plezier aan lesgaf. Ik weet nog dat ik in mijn eerste jaar als docent direct opgezadeld werd met dergelijke tweede en derde klassen en het me nog steeds verbaast dat ik het allemaal overleefd heb. :') Zodra je echter allerlei voorkeuren gaat ontwikkelen qua klassen, kun je denk ik niet flexibel genoeg lesgeven op een brede school (mavo/havo/vwo). Relevant gegeven was dat ik ook veel te weinig beschikte over misschien wel de allerbelangrijkste kwaliteit waarover je moet beschikken als docent: geduld.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2022 18:52:19 ]
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:59:25 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207008752
Er komen weer rapportbesprekingen aan.

De theorie: iedereen is aanwezig, ook als een rapportvergadering op je vrije dag valt.

De praktijk: "Ik zit met de kinderen" is voldoende om niet te hoeven komen, en enkele oudgedienden die in de laatste jaren voor hun pensioen zitten nemen niet eens meer de moeite om zich überhaupt af te melden.

Ik ben er altijd. Ik heb ten eerste geen kinderen, ten tweede ben ik redelijk plichtsgetrouw en tot slot (als belangrijkste) erger ik me groen en geel aan vergaderingen die met een incompleet team gevoerd worden. En dat zijn er de meeste, vooral in de bovenbouw.

Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 9 december 2022 @ 19:47:00 #158
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_207012237
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Er komen weer rapportbesprekingen aan.

De theorie: iedereen is aanwezig, ook als een rapportvergadering op je vrije dag valt.

De praktijk: "Ik zit met de kinderen" is voldoende om niet te hoeven komen, en enkele oudgedienden die in de laatste jaren voor hun pensioen zitten nemen niet eens meer de moeite om zich überhaupt af te melden.

Ik ben er altijd. Ik heb ten eerste geen kinderen, ten tweede ben ik redelijk plichtsgetrouw en tot slot (als belangrijkste) erger ik me groen en geel aan vergaderingen die met een incompleet team gevoerd worden. En dat zijn er de meeste, vooral in de bovenbouw.

Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Ik skip altijd zoveel mogelijk vergaderingen, gewoonweg omdat ze een enorme verspilling van iedereens tijd zijn.
Een rapportvergadering wordt toch niks nieuws gezegd? Iedereen weet toch hoe iedere leerling ervoor staat?

En terugkomen op mijn vrije dag heb ik helemaal een hekel aan. Ik heb die dag vrij gevraagd met een reden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_207012508
Ik vang de lessen op van een collega die al een paar weken ziek is. Ik werk nu dus meer dan fulltime, maar je kan de examenkandidaten ook niet weken laten “vrij zwemmen”, De leerlingen kennen mij al, want ik werk op school en in de meeste klassen is het geen probleem.

Maar wat moet ik met VMBO?
Ik vervang de fossiele les tijd-snelheid met Sven Kramer en de OS door de meer recente successen van Max Verstappen, inclusief een samenvatting van Abu Dhabi… mèēëh, Max is echt teringlelijk. Wij kijken dat niet, wat boeit dat!
Ik haal bij wat opgaven over bloed en bloedsomloop extra gegevens, 80 mL bloed per kg, 1,6 microgram plastic per milliliter bloed uit een recent krantenbericht om globaal te berekenen hoeveel gram plastic zij zelf bevatten, het hele metrieke stelsel doornemen inclusief de microgrammen, plaatjes uit body world bij het gegeven uit het wiskundeboek dat alle aders en slagaders tezamen een lengte va 100000 km hebben, gooit iemand het papier en haar boek door de klas « hier hoef ik niet aan mee te doen, ik zit hier voor wiskunde, niet voor biologie ».
Afstanden en loop-fietssnelheid uit het boek op de Belgische Kempen vervang ik door afstandmeten.nl in onze eigen woonplaats en directe omgeving.
Bij lichtjaar haal ik de nieuwe telescoop erbij en een video over een stel mensen die ons zonnestel op schaal, echt op schaal, in de woestijn bouwen.
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 09-12-2022 20:04:43 ]
pi_207013213
O, PS: vandaag kwam een oud-leerling even langs, haar broer heeft nu ook les van mij vanwege die vervanging. Ze had hem gezegd dat hij bofte van mij les te hebben, zei ze, en ze vertelde dat zij, nu ze studeerde ook dolblij was dat ze bij mijn lessen statistiek en Excel goed had meegedaan. « Anderen uit mijn groep snappen echt niets van dat SPSS waar we op de uni opdrachten mee moeten doen, en ik snap bijna alles direct! »
Kijk, daar kan je dan weer een weekje op voort.
  zaterdag 10 december 2022 @ 01:24:52 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207023368
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ja, een band met ze opbouwen. Maar dat is als invaller bijna niet te doen.

Ze doen het zelden voor de stof. Ze doen het voor hun overgang/hun examen... en voor jou.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207024985
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik vang de lessen op van een collega die al een paar weken ziek is. Ik werk nu dus meer dan fulltime, maar je kan de examenkandidaten ook niet weken laten “vrij zwemmen”, De leerlingen kennen mij al, want ik werk op school en in de meeste klassen is het geen probleem.

Maar wat moet ik met VMBO?
Ik vervang de fossiele les tijd-snelheid met Sven Kramer en de OS door de meer recente successen van Max Verstappen, inclusief een samenvatting van Abu Dhabi… mèēëh, Max is echt teringlelijk. Wij kijken dat niet, wat boeit dat!
Ik haal bij wat opgaven over bloed en bloedsomloop extra gegevens, 80 mL bloed per kg, 1,6 microgram plastic per milliliter bloed uit een recent krantenbericht om globaal te berekenen hoeveel gram plastic zij zelf bevatten, het hele metrieke stelsel doornemen inclusief de microgrammen, plaatjes uit body world bij het gegeven uit het wiskundeboek dat alle aders en slagaders tezamen een lengte va 100000 km hebben, gooit iemand het papier en haar boek door de klas « hier hoef ik niet aan mee te doen, ik zit hier voor wiskunde, niet voor biologie ».
Afstanden en loop-fietssnelheid uit het boek op de Belgische Kempen vervang ik door afstandmeten.nl in onze eigen woonplaats en directe omgeving.
Bij lichtjaar haal ik de nieuwe telescoop erbij en een video over een stel mensen die ons zonnestel op schaal, echt op schaal, in de woestijn bouwen.
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
-
pi_207024990
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Nee. Dat moet je doen. Als je niet aan jezelf denkt, doet niemand het.

Daarbij: het is niet "oneerlijk". De één kan echtre makkelijker voor zichzelf opkomen en heeft een dikkere huid dan de ander.
-
  zaterdag 10 december 2022 @ 23:02:10 #164
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207036171
Niet dat ik iets over onderwijs weet, behalve dat ik zelf naar school ben gegaan en wat teruggelezen heb in dit topic...
Maar wat heb ik een respect voor jullie als leraren en docenten, hoeveel bordjes je omhoog moet houden en die betrokkenheid bij de leerlingen.
Wilde ik even kwijt, voor wat het waard is.
  zaterdag 17 december 2022 @ 17:33:14 #165
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_207119003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik skip altijd zoveel mogelijk vergaderingen, gewoonweg omdat ze een enorme verspilling van iedereens tijd zijn.
Een rapportvergadering wordt toch niks nieuws gezegd? Iedereen weet toch hoe iedere leerling ervoor staat?
Tijdens rapportvergaderingen kunnen wel degelijk zinvolle zaken naar boven komen. Een gezamenlijk plan van aanpak maken voor leerlingen. Een leerling die opeens bij meerdere docenten storend gedrag vertoont. Overleggen of een leerling wel op het juiste niveau zit? Hoe functioneert de klas als groep? Als je "zo veel mogelijk vergaderingen skipt", ben je wel die collega die anderen (zoals bijvoorbeeld de mentor van een klas) in de steek laat. Wacht maar eens als je zélf mentor bent, en je zit daar met 2 van de 12 collega's die les aan jouw klas geven...

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Maar wat moet ik met VMBO?
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!
Ik neem aan dat je nog nooit eerder aan VMBO les hebt gegeven. Tenminste, zo spat het wel van je relaas af. Als je als vervanger of nieuwe docent bij het VMBO binnen valt, zijn de leerlingen nieuwsgierig. Ze willen weten wie er voor de klas staat, ze willen weten wie jij bent. Daarom krijg je ook vragen als "bent u getrouwd?" in het midden van je uitleg. Door een band met ze op te bouwen, gaan ze echt wel aan het werk en nemen ze ook hun spullen mee. Maar het staat nu eenmaal niet bovenaan hun prioriteitenlijstje, dat is waar. En als invaller is dat lastig - dat weet ik ook. Het is lovenswaardig dat je zoveel toeters en bellen uit de kast trekt om het interessant te maken - en dat is ook echt goed van je. Maar de leerlingen zijn - op dit moment - alleen maar bezig met wie jij bent.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:30 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-12-2022 18:06:10 ]
.
pi_207119842
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.
Ja, dat hoor ik vaker. Een belangrijke reden voor mij om te overwegen om te stoppen.

Ik zit overigens sinds 2016 in het onderwijs, en ik herken je "alles moet meteen op rolletjes lopen"-mentaliteit bij beginnende docenten niet.
-
  zondag 18 december 2022 @ 09:01:02 #167
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_207125867
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tijdens rapportvergaderingen kunnen wel degelijk zinvolle zaken naar boven komen. Een gezamenlijk plan van aanpak maken voor leerlingen. Een leerling die opeens bij meerdere docenten storend gedrag vertoont. Overleggen of een leerling wel op het juiste niveau zit? Hoe functioneert de klas als groep? Als je "zo veel mogelijk vergaderingen skipt", ben je wel die collega die anderen (zoals bijvoorbeeld de mentor van een klas) in de steek laat. Wacht maar eens als je zélf mentor bent, en je zit daar met 2 van de 12 collega's die les aan jouw klas geven...
Als dat pas bij een rapportvergadering naar voren komt, dan faal je mi.
Ten minste, wij hebben 3 rapporten. Dit soort zaken moet je ruim van te voren in kaart hebben weten te brengen.

Ik ben mentor. En ik ben het zat om bij "vergaderingen" te zijn die ook gewoon een mail kunnen zijn. Ik wil niet 3x per week in mijn eigen tijd terug moeten komen terwijl ik genoeg andere dingen te doen heb waar school een stuk meer aan heeft.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_207127616
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je nog nooit eerder aan VMBO les hebt gegeven. Tenminste, zo spat het wel van je relaas af. Als je als vervanger of nieuwe docent bij het VMBO binnen valt, zijn de leerlingen nieuwsgierig. Ze willen weten wie er voor de klas staat, ze willen weten wie jij bent. Daarom krijg je ook vragen als "bent u getrouwd?" in het midden van je uitleg. Door een band met ze op te bouwen, gaan ze echt wel aan het werk en nemen ze ook hun spullen mee. Maar het staat nu eenmaal niet bovenaan hun prioriteitenlijstje, dat is waar. En als invaller is dat lastig - dat weet ik ook. Het is lovenswaardig dat je zoveel toeters en bellen uit de kast trekt om het interessant te maken - en dat is ook echt goed van je. Maar de leerlingen zijn - op dit moment - alleen maar bezig met wie jij bent.
[..]
Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.
Ik sta nu 46 jaar voor de klas, voor klassen. Ik ben begonnen op een LOM-school, heb zowel de cursussen Speciaal Onderwijs als een diploma Remedial Teacher, heb bij de Vliegende Brigade op allerhande scholen en de Taalschool lesgegeven aan kinderen van gastarbeiders en Vietnamese vluchtelingen, ik heb les gegeven op een CBB, een instituut dat begin jaren ‘90 van de vorige eeuw is opgeheven, aan volwassenen van 25 jaar en ouder van allerlei nationaliteiten, ook de Nederlandse. Ik heb analfabeten leren lezen en computerles gegeven van Wordstar, via WordPerfect tot Word, van Dbase III en Iv tot Access, van Lotus tot Excell, eerst via het CBB in de Bedrijfssimulatie, later via een detacheringsbedrijf bij allerlei bedrijven. Toen de computerbubbel barste en het bedrijf failliet ging heb ik in 2002 mijn wiskundebevoegdheid gehaald en - jawel- óók 3 of 4 jaar aan het VMBO lesgegeven. Maar toen waren er nog geen mobieltjes in de klas.

De laatste 14 jaar heb ik inderdaad een luxe leven gehad met examenklassen VWO en HAVO , computerlessen en bijlessen..

Dus kom mij niet aan boord met « nieuwe docenten, vooral millenniumdocenten die verwachten dat alles op rolletjes loopt. » Ik sta vlak voor mijn pensioen en heb mijn hele volwassen leven les gegeven, aan de leeftijden van 4 tot 50, aan meer nationaliteiten dan ik me kan herinneren, met allerhande ervaringen, van traumatische oorlogsherinneringen, seksueel geweld tot « Gelukkig niets aan de hand ».
  zondag 18 december 2022 @ 15:13:35 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_207129927
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 12:08 schreef la_perle_rouge het volgende:

Ik sta nu 46 jaar voor de klas, voor klassen. Ik ben begonnen op een LOM-school, heb zowel de cursussen Speciaal Onderwijs als een diploma Remedial Teacher, heb bij de Vliegende Brigade op allerhande scholen en de Taalschool lesgegeven aan kinderen van gastarbeiders en Vietnamese vluchtelingen, ik heb les gegeven op een CBB, een instituut dat begin jaren ‘90 van de vorige eeuw is opgeheven, aan volwassenen van 25 jaar en ouder van allerlei nationaliteiten, ook de Nederlandse. Ik heb analfabeten leren lezen en computerles gegeven van Wordstar, via WordPerfect tot Word, van Dbase III en Iv tot Access, van Lotus tot Excell, eerst via het CBB in de Bedrijfssimulatie, later via een detacheringsbedrijf bij allerlei bedrijven. Toen de computerbubbel barste en het bedrijf failliet ging heb ik in 2002 mijn wiskundebevoegdheid gehaald en - jawel- óók 3 of 4 jaar aan het VMBO lesgegeven. Maar toen waren er nog geen mobieltjes in de klas.

De laatste 14 jaar heb ik inderdaad een luxe leven gehad met examenklassen VWO en HAVO , computerlessen en bijlessen..
Dat is heel indrukwekkend.

quote:
Dus kom mij niet aan boord met « nieuwe docenten, vooral millenniumdocenten die verwachten dat alles op rolletjes loopt. » Ik sta vlak voor mijn pensioen en heb mijn hele volwassen leven les gegeven, aan de leeftijden van 4 tot 50, aan meer nationaliteiten dan ik me kan herinneren, met allerhande ervaringen, van traumatische oorlogsherinneringen, seksueel geweld tot « Gelukkig niets aan de hand ».
Die uitspraak was niet op jou gericht.
.
pi_207130347
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
Ik heb met mijn collega’s de gewed dat er binnen 5 jaar een soort kluisjes voor mobiele telefoons bij de deur komen. Wsl van overheidswege verplicht. De mobiele telefoon is een te grote afleider en de negatieve invloed op het leerrendement is te groot.
In verschillende landen komen ze de school al niet meer in. Ik zal het niet meer meemaken als docent, maar de weddenschap loopt.
  zondag 18 december 2022 @ 16:04:15 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207130783
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 15:41 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wsl van overheidswege verplicht.
Laten we dat dus maar niet doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207723030
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 15:41 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ik heb met mijn collega’s de gewed dat er binnen 5 jaar een soort kluisjes voor mobiele telefoons bij de deur komen. Wsl van overheidswege verplicht. De mobiele telefoon is een te grote afleider en de negatieve invloed op het leerrendement is te groot.
In verschillende landen komen ze de school al niet meer in. Ik zal het niet meer meemaken als docent, maar de weddenschap loopt.
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Laten we dat dus maar niet doen.
quote:
Arjen Lubach is het met mij eens en heeft de discussie weer opgeschud. Het Ministerie is nu ook wakker, daar luisteren ze niet naar leraren, maar wel naar Lubach!
twitter
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 15:02 schreef BlackLining het volgende:
Ja, meteen doorvoeren :Y ik vind (als ex-docent) de leerprestaties nog wel het minst belangrijk. Het aanleren van sociale vaardigheden, daar is de middelbare school voor. Diep treurig, hele kuddes leerlingen verzonken in hun telefoon.

Maakt pauzesurveillance wel weer makkelijker :+


[ Bericht 11% gewijzigd door la_perle_rouge op 27-01-2023 10:20:34 ]
pi_207781494
Mooi dat hier weer aandacht voor is. Het blijft kolder dat dit niet veel beter geregeld is door scholen. Maar aangezien het al moeilijk is om een docententeam van één jaarlaag op één lijn te krijgen, snap ik het probleem wel :P
-
pi_207935454
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
pi_207936355
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Ja, en je kunt in zo'n geval als docent het beste duidelijk zijn. Als jij er niets van zegt, doen zijn/haar klasgenoten het wellicht en dat zal een stuk minder prettig zijn. Je hoeft dan niet te zeggen 'je stinkt', maar je kunt vragen of hij weleens deo gebruikt en je mag best zeggen dat hij een sterke lichaamsgeur heeft. Soms hebben mensen het zelf niet in de gaten en zijn ze blij dat ze erop geattendeerd worden.
't Echte en 't ware!
pi_207941742
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Schrijf het op zijn toetsblaadje bij de volgende toets.

Bijvoorbeeld: "werk aan je wiskundige vaardigheden en je lichaamsgeur".
-
pi_207941771
Ik zou het denk ik ook gewoon zeggen, alhoewel ik 3 jaar lang een Chinese collega had die zo erg stonk dat mensen in de trein naast hem een andere zitplek gingen zoeken. Dat heb ik ook nooit tegen hem gezegd, en dat was nog voor al dat gedeug en gewoke :@
-
pi_207948117
Simpel. Neem de leerling apart en wijs hem/haar erop. Vervolgens geef je hem/haar tips over hoe dit aan te pakken. Allemaal verpakt in een riedeltje zodat de leerling zich niet kapot schaamt, natuurlijk.

Op mijn vorige school hadden we hele sterke aftershave bij de balie staan, dat hielp ook nog wel eens.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 3 april 2023 @ 18:03:36 #180
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208644317
Vandaag zijn de praktijkexamens begonnen. Gelukkig hebben ze dit tegenwoordig ook bij de media in de gaten en melden ze dat keurig in de nieuwsberichten - en niet pas bij het eerste CSE in mei.

Maar ik vraag me af hoe deze periode bij jullie verloopt. Die examens lukken altijd prima, maar omdat de docenten van de praktijkvakken daar bijna al hun tijd mee kwijt zijn, vervallen er heel veel lessen voor klas 3. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het altijd een hele rommelige periode.

[ Bericht 6% gewijzigd door Janneke141 op 03-04-2023 18:31:01 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 april 2023 @ 20:04:17 #181
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_208646119
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 12:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Simpel. Neem de leerling apart en wijs hem/haar erop. Vervolgens geef je hem/haar tips over hoe dit aan te pakken. Allemaal verpakt in een riedeltje zodat de leerling zich niet kapot schaamt, natuurlijk.

Op mijn vorige school hadden we hele sterke aftershave bij de balie staan, dat hielp ook nog wel eens.
Ik ben altijd benieuwd hoe andere scholen de digitale eisen hebben verwerkt.

Zoals geen internet toegang op de devices waar bepaalde praktische examens op gemaakt moeten worden.mm
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_208748206
twitter


Het mobieltjesverbod komt eraan, mensen.

[ Bericht 76% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2023 14:11:15 ]
pi_208752148
Zo'n verbod heeft weinig zin als ze voor school met de laptop/tablet moeten werken...
pi_208906096
Na 26 jaar werken in diverse functies overweeg ik om in te stromen in het onderwijs. Al heel wat info op internet gelezen en bekeken. Dit topic is zeer waardevol; het geef me de kans om 'het onderwijs' door meerdere brillen te zien. Dus mijn dank.

Zelf tweemaal meegelopen op een basisschool. Dat is niks voor mij. Dus ga ik ook kijken op het middelbaar beroeps onderwijs en het voortgezet onderwijs.

Tot slot: geniet van jullie vakantie!!

[ Bericht 4% gewijzigd door BergHuls8 op 26-04-2023 12:15:24 (volledigheid) ]
Liever lui dan moe.
pi_208906812
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 10:37 schreef BergHuls8 het volgende:
Na 26 jaar werken in diverse functies overweeg ik om in te stromen in het onderwijs. Al heel wat info op internet gelezen en bekeken. Dit topic is zeer waardevol; het geef me de kans om 'het onderwijs' door meerdere brillen te zien. Dus mijn dank.

Zelf tweemaal meegelopen op een basisschool. Dat is niks voor mij. Dus ga ik ook kijken op het middelbaar onderwijs.

Tot slot: geniet van jullie vakantie!!
Waarom geef je het mbo geen kans? Geen idee wat je in die 26 jaar allemaal uitgespookt hebt natuurlijk, maar als dat 'handjeswerk' is geweest, kunnen ze daar je kennis en expertise erg goed gebruiken; je bent veel met praktijk bezig, en zo.

Het is uiteraard wel een doelgroep die je moet liggen, zeker als je eigenlijk havo/vwo voor ogen hebt. :D
pi_208907167
O, het MBO staat ook op de lijst. Zal mijn post aanpassen :-)
Ik heb geen 'handjeswerk' gedaan. Mijn interesse gaat uit naar Nederlands en aanverwante vakken op het MBO zoals communicatie, voorlichting, solliciteren, presenteren, etc.

Mijn eerste taak is nu om een goed beeld te krijgen van het werken in het onderwijs. Wat komt er allemaal bij kijken. En dan voor mezelf antwoord geven op de vragen: wil ik dit en kan ik dit.
Liever lui dan moe.
pi_209162070
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 12:14 schreef BergHuls8 het volgende:
O, het MBO staat ook op de lijst. Zal mijn post aanpassen :-)
Ik heb geen 'handjeswerk' gedaan. Mijn interesse gaat uit naar Nederlands en aanverwante vakken op het MBO zoals communicatie, voorlichting, solliciteren, presenteren, etc.

Mijn eerste taak is nu om een goed beeld te krijgen van het werken in het onderwijs. Wat komt er allemaal bij kijken. En dan voor mezelf antwoord geven op de vragen: wil ik dit en kan ik dit.
Mijn school (in de randstad) zoekt mensen bij Nederlands en heeft ervaring met zij-instromers. Ga vooral op diverse scholen meekijken en vraag naar ervaring van en met zij-instromers
pi_209162351
@ RockStarr: ga ik zeker doen. Heb meekijk dag ingepland en ook gesprek met een zij instromer. Lang proces, maar stap voor stap krijg ik meer zaken helder.
Liever lui dan moe.
pi_209183111
Hebben jullie nog tips voor het nakijken van de eindexamens?
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:53:59 #190
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209183178
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:46 schreef iamredleader het volgende:
Hebben jullie nog tips voor het nakijken van de eindexamens?
Wat wil je weten? Eerste keer?

En over welk vak gaat het, en welk niveau?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209183257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:46 schreef iamredleader het volgende:
Hebben jullie nog tips voor het nakijken van de eindexamens?
Ligt idd nogal aan hoe en wat, maar ik kijk per vraag na, en zet ook altijd de bolletjes naast de opgave zodat voor de 2e corrector duidelijk is welke scorepunten ik heb toegedicht.
-
pi_209183662
Het maakt inderdaad nogal uit welk vak je moet corrigeren.

Ik kijk Nederlands (vwo) na. Ik kijk altijd per vraag na (of per groepje vragen als er bijvoorbeeld drie multiple-choicevragen na elkaar zijn). Op deze manier vind ik dat ik bij open vragen veel consequenter kan zijn. Bij open vragen waar leerlingen meerdere punten kunnen verdienen, zet ik kleine eentjes in het antwoord op de plaatsen waar ik vind dat het punt verdiend is. De score per vraag zet ik in de kantlijn.
Ik moet ook grammatica en spelling beoordelen. Dat doe ik door de fout in het antwoord te onderstrepen en in de kantlijn een ‘T’ te zetten. Zo kan ik snel het aantal fouten tellen.
Als ik twijfel over de beoordeling van een antwoord, noteer ik een vraagteken in de kantlijn. Dan kan ik makkelijk wat bespreekpunten terugvinden voor het gesprek met de tweede corrector.

Ik kijk zelf altijd na met een (vul)potlood, anders wordt het zo’n zooitje.
pi_209184985
Eerste keer
Economie vmbo-tl
Dank voor de tips!
  woensdag 17 mei 2023 @ 14:21:25 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209185059
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 14:12 schreef iamredleader het volgende:
Eerste keer
Economie vmbo-tl
Dank voor de tips!
- Kijk per vraag na, of per groepje vragen als je meerkeuzevragen hebt of vragen met één woord of getal als antwoord.
- Doe niet alles in één ruk, want je concentratie gaat echt achteruit als je een tijdje bezig bent.
- Kijk na met potlood. Bij de vragen waar meer punten te halen zijn kun je, bij gedeeltelijke punten, inderdaad aangeven welke punten er behaald zijn, dat is handig voor de 2e corrector. Maar het aantal vragen waarvoor dat geldt is in TL eco volgens mij vrij beperkt
- Bij twijfel over het aantal punten, of bij terugkerende foute antwoorden die een deel van de punten opleveren: overleg met een vakcollega. En probeer hetzelfde te beoordelen, want waarschijnlijk komt alle 2e correctie op dezelfde school terecht
- Voor vmbo-examens geldt als vuistregel: als het goed is, is het goed. Daarmee wordt bedoeld: als een leerling duidelijk weet wat het goede antwoord is, moet je niet te moeilijk doen over dubieuze notaties.
- Kijk naar eer en geweten na. Natuurlijk wil je dat je leerlingen slagen, maar je wil ook dat het niveau van het diploma en de kwaliteit van je vak overeind blijven. Als je echt twijfelt, geef dan het voordeel van de twijfel aan de leerling. Merk je vanzelf wat de 2e corrector ervan vindt.
- Hou voor jezelf, buiten wolf om, de scores per vraag bij. Als er op bepaalde onderwerpen heel goed of juist heel slecht wordt gescoord, dan kun je daar volgend jaar in je onderwijs weer wat mee doen.
- Zorg voor goede koffie (of thee, of wat je ook drinkt).
- Zorg voor rust. Examens nakijken terwijl er collega's of kinderen om je heen draaien is echt geen ding.

Succes!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209185614
Per vraag of groep vragen, dat doe ik al bij schoolexamens. En een analyse is zeker verstandig, heb vorig jaar voor mijn scriptie onderzoek gedaan rondom samengestelde rente. Dit jaar in het programma passend aandacht aan besteed. Resultaat was ook meetbaar beter.

Bolletjes bij het punt / de punten, zeker handig! En sowieso (veel) overleg met vakcollega's, doe ik zeker.

Thuis krijg ik al de ruimte bij toetsen nakijken, zal ik zeker komende dagen weer krijgen. Familie steunt daarin goed, dat is fijn.

En koffie :Y
pi_209205028
90 toetsen. Bij vraag 7: niemand met het goede antwoord ;(

Moet zeggen, valt qua werk niet mee of tegen. Eigenlijk zoals een groot SE, waarbij ik extra oplet om echt objectief te blijven.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2023 10:17:50 ]
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:59:03 #197
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209205394
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:17 schreef iamredleader het volgende:
90 toetsen.
Tering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209205430
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:59 schreef Janneke141 het volgende:

Tering.
Keer 42 vragen oO<
Ach, mijn SE's dit jaren waren tussen de 26 en 32 vragen, maar dan wel keer zo'n 145 leerlingen. En dat lukte bijna altijd binnen 6 dagen helemaal na te kijken + Excel vullen + cijfers in Magister + eerste (snelle) analyse van de grootste struikelblokken.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 11:12:35 #199
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209205501
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 11:05 schreef iamredleader het volgende:

[..]
Keer 42 vragen oO<
Ach, mijn SE's dit jaren waren tussen de 26 en 32 vragen, maar dan wel keer zo'n 145 leerlingen. En dat lukte bijna altijd binnen 6 dagen helemaal na te kijken + Excel vullen + cijfers in Magister + eerste (snelle) analyse van de grootste struikelblokken.
Gefeliciteerd, maar ik vraag me vooral af hoe een schoolleiding op het idee komt om iemand die voor het eerst met examenklassen aan de slag moet, meteen zo veel leerlingen te geven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209205721
Korte versie: collega met wie ik het samen zou doen (ik zou meehelpen, hij heeft dit jaar alle 4e klassen lesgegeven) - zoontje van nog geen 2 in ziekenhuis, epilepsie. Ernstig.

En ik krijg ondersteuning, ruimte in tijd, mag compenseren, dus het is gewoon uitdagend, meer niet.

En ik ben niet bang om om hulp te vragen, of bij twijfel even een stickertje te plaatsen bij het antwoord, en dan verder te gaan.

Zit inmiddels op bijna 1/4 nagekeken *)
pi_209229510
Update, inmiddels dik boven 2/3 nagekeken. Ben niet bijzonder onder de indruk van de resultaten tot nu toe.

Hoe werkt het precies met de tweede corrector? Krijg ik ook zijn/haar werk (dus uitwisselen) of is het een soort doorgeefluik? Dus ik stuur op en heb overleg met de tweede corrector van mijn leerlingen, en van een geheel andere docent krijg ik weer werk om als tweede na te kijken?
  zondag 21 mei 2023 @ 15:53:22 #202
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209229548
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 15:51 schreef iamredleader het volgende:
Update, inmiddels dik boven 2/3 nagekeken. Ben niet bijzonder onder de indruk van de resultaten tot nu toe.

Hoe werkt het precies met de tweede corrector? Krijg ik ook zijn/haar werk (dus uitwisselen) of is het een soort doorgeefluik? Dus ik stuur op en heb overleg met de tweede corrector van mijn leerlingen, en van een geheel andere docent krijg ik weer werk om als tweede na te kijken?
Dat laatste, om handjeklap te voorkomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 21 mei 2023 @ 16:05:44 #203
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209229739
Heb voor het eerst in 10 jaar elders gesolliciteerd.
Wel spannend :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 21 mei 2023 @ 16:06:38 #204
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209229752
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:05 schreef Kaneelstokje het volgende:
Heb voor het eerst in 10 jaar elders gesolliciteerd.
Wel spannend :)
Wel weer onderwijs?

Succes!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 21 mei 2023 @ 16:17:14 #205
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209229911
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wel weer onderwijs?

Succes!
Ja, op mijn oude school.
Heb er ooit gesolliciteerd toen ik nog met mijn opleiding bezig was, maar toen viel de keuze op een ander. Begrijpelijk,een snotneus zonder ervaring tegenover mensen met 15 jaar ervaring. In de tijd dat de tekorten nog meevielen.

Ik hoef niet weg waar ik nu zit, maar wordt een beetje kribbig van keuzes van het MT.

Dank je. Ik zie dat er ook nog een school 2 straten bij mij vandaan een docent zoekt. Alleen is die school dusdanig gekrompen de laatste 4 jaar dat ik niet vermoed dat dit een succes zal worden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 21 mei 2023 @ 16:35:42 #206
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209230174
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
maar wordt een beetje kribbig van keuzes van het MT.
Waarom heb ik het idee dat dat bij iedere docent op iedere school gebeurt als je er een aantal jaar zit?

Ik ben twee jaar geleden van school geswitcht. Nog steeds blij mee, maar het eerste jaar is echt een serieuze klus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209230817
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 15:51 schreef iamredleader het volgende:
Hoe werkt het precies met de tweede corrector?
Mocht je nog een tip willen ( :P ): als ik tweede correctiewerk doe, mail ik de docent in kwestie met alle punten/bolletjes waar ik vraagtekens bij heb. Dat scheelt als je vervolgens gaat bellen. Vorig jaar had ik in een uur alle punten behandeld (en dat waren er nog wel wat :P )
-
  zondag 21 mei 2023 @ 18:09:16 #208
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209231250
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Waarom heb ik het idee dat dat bij iedere docent op iedere school gebeurt als je er een aantal jaar zit?

Ik ben twee jaar geleden van school geswitcht. Nog steeds blij mee, maar het eerste jaar is echt een serieuze klus.
Goede vraag. Je gaat de boel zo goed kennen dat je het altijd denkt beter te weten/kunnen misschien.

Ben me ervan bewust dat het dan eerst een jaar aanpoten zal zijn. Nieuwe schoolcultuur, nieuwe leerlingen, nieuwe collega's etc.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_209231281
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 16:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Waarom heb ik het idee dat dat bij iedere docent op iedere school gebeurt als je er een aantal jaar zit?

Ik ben twee jaar geleden van school geswitcht. Nog steeds blij mee, maar het eerste jaar is echt een serieuze klus.
Is dit niet vergelijkbaar met de seven year itch?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_209240249
Alles nagekeken. Meer dan 100 stickertjes om met een collega te overleggen (ik blijf dit spannend vinden). Morgen hopelijk afronden, dan kan de fase "Excel, Wolf, analyse" van start :P
pi_209241616
Succes met bespreken!

Voor mij gaat morgen het feest voor het eerst beginnen, havo wiskunde B 29 stuks. Ben benieuwd
pi_209264882
Duurde ietsje langer. Nu klaar. Hoe scannen jullie het werk in? Zodat je een kopie (digitaal) hebt als je met de tweede corrector gaat overleggen?
pi_209267034
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 15:44 schreef iamredleader het volgende:
Duurde ietsje langer. Nu klaar. Hoe scannen jullie het werk in? Zodat je een kopie (digitaal) hebt als je met de tweede corrector gaat overleggen?
Ik scan het op school in. Kan het gelijk naar mijn mailadres. Dan sla ik het onder de leerling naam op.
  woensdag 24 mei 2023 @ 19:02:49 #214
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209267089
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 15:44 schreef iamredleader het volgende:
Hoe scannen jullie het werk in?
Niet. Zonde van de tijd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209269839
Heb nu van een collega de tip gekregen om Microsoft Lens te gebruiken. En na een paar minuten rondspelen was het best makkelijk - foto maken, dan "meer toevoegen", en dan klik-klik-klik, telkens zo'n 3-5 leerlingen (heb zo'n 30 bladzijdes maximaal per bestand gedaan). En dan bestand opslaan als PDF, sturen via Teams aan mijzelf.

Benodigdheden: iPad, Microsoft Lens, Microsoft Teams en een beetje geduld. Ging prima, heb daarna heel makkelijk Wolf kunnen vullen. Rechterscherm PC voor de digitale scans van de toetsen, en links Wolf open. Steeds scrollen en invoeren, ging in ongeveer 2 uur :)
pi_209272522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 15:44 schreef iamredleader het volgende:
Duurde ietsje langer. Nu klaar. Hoe scannen jullie het werk in? Zodat je een kopie (digitaal) hebt als je met de tweede corrector gaat overleggen?
Als je van tevoren een mail stuurt met alle bespreekpunten en korte toelichting is dat niet nodig.
-
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:31:13 #217
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209276553
Zo, zowel de Biologie als Natuurkunde examens nagekeken.
Ik vrees met grote vrezen voor 1 leerling dat die gezakt is ;(
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 25 mei 2023 @ 17:03:41 #218
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_209277985
Wat betreft het scannen van examenwerken:

quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 07:51 schreef Haushofer het volgende:
Als je van tevoren een mail stuurt met alle bespreekpunten en korte toelichting is dat niet nodig.
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 19:02 schreef Janneke141 het volgende:
Niet. Zonde van de tijd.
Bij ons werd dringend geadviseerd om de examenwerken te kopiëren danwel te scannen. Niet zozeer voor de bespreking met de tweede corrector, maar om een heel ander reden: voor het geval PostNL de examenwerken kwijt raakt. Dan heb je altijd nog een kopie of scan als bewijs dat de examens gemaakt zijn. Als school betalen we extra om ervoor te zorgen dat de examenwerken goed aangeleverd worden, maar PostNL lijkt het niet zo nauw te nemen met tijdig leveren. Niet dat we werken kwijtraken, maar wel dat ze uren te laat werden geleverd. Volgens mij kun je ze nog beter als rouwpost versturen, dan komen ze sneller aan..
.
  donderdag 25 mei 2023 @ 17:09:20 #219
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209278049
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons werd dringend geadviseerd om de examenwerken te kopiëren danwel te scannen. Niet zozeer voor de bespreking met de tweede corrector, maar om een heel ander reden: voor het geval PostNL de examenwerken kwijt raakt. Dan heb je altijd nog een kopie of scan als bewijs dat de examens gemaakt zijn.
Ja, dat weet ik wel, maar ik weiger dus om twee uur te spenderen voor het geval dat iemand anders zijn werk niet doet. De kans dat iets kwijtraakt is, als je bedenkt hoe veel enveloppen er onderweg zijn, nog steeds minimaal. Als het gebeurt is het lullig voor de leerlingen die al in vakantiestemming zijn, maar in principe vergroot het hun kansen om te slagen. Dus ik geloof het verder wel.

Laten we opschieten met alle examens digitaal afnemen. Ben je ook van het probleem af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209281699
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat betreft het scannen van examenwerken:
[..]
[..]
Bij ons werd dringend geadviseerd om de examenwerken te kopiëren danwel te scannen. Niet zozeer voor de bespreking met de tweede corrector, maar om een heel ander reden: voor het geval PostNL de examenwerken kwijt raakt. Dan heb je altijd nog een kopie of scan als bewijs dat de examens gemaakt zijn. Als school betalen we extra om ervoor te zorgen dat de examenwerken goed aangeleverd worden, maar PostNL lijkt het niet zo nauw te nemen met tijdig leveren. Niet dat we werken kwijtraken, maar wel dat ze uren te laat werden geleverd. Volgens mij kun je ze nog beter als rouwpost versturen, dan komen ze sneller aan..
Als school dat graag wil, regelt school imo maar mensen die dat doen :)
-
pi_209300534
Mijn school wil ook dat we ze scannen voor als het misgaat bij PostNL. Het is dat ik genoeg tussenuren heb, maar anders had ik er geen zin in gehad. Wiskunde is toch al snel 8-14 kantjes per leerling
pi_209310968
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 11:57 schreef RokStarr het volgende:
Mijn school wil ook dat we ze scannen voor als het misgaat bij PostNL. Het is dat ik genoeg tussenuren heb, maar anders had ik er geen zin in gehad. Wiskunde is toch al snel 8-14 kantjes per leerling
Behoorlijk onverstandig. Zoals Haushofer zegt moet het schoolbestuur dat faciliteren indien ze dat wil, niet op de goede wil rekenen van haar personeel dat (onbetaald!) uren gaat draaien hiervoor.
  zondag 28 mei 2023 @ 09:30:01 #223
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209310990
Helaas niet aangenomen waar ik had gesolliciteerd.
Spijtig.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_209311704
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 09:30 schreef Kaneelstokje het volgende:
Helaas niet aangenomen waar ik had gesolliciteerd.
Spijtig.
Jammer! Wat zoek je/welke regio?
  zondag 28 mei 2023 @ 11:24:51 #225
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209312240
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 10:33 schreef RokStarr het volgende:

[..]
Jammer! Wat zoek je/welke regio?
Ben niet perse op zoek, maar zag deze baan voorbijkomen op meesterbaan. Is op mijn oude school, plus het feit dat er dan een mooie loonstijging in zou zitten maakte het interessant.

Snap waarom ik het niet ben geworden, heb 10 jaar VMBO ervaring en dat is niet het eerste waar je naar kijkt op een gymnasium.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 13 juni 2023 @ 22:08:17 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209503520
Wat gaat er mis in je docentenhoofd als je denkt dat dit een goed idee is?

quote:
Fraude met vmbo-examen economie: leraar verbetert antwoorden in werk leerlingen
Het VeenLanden College, met vestigingen in Mijdrecht en Vinkeveen, heeft te maken met examenfraude uit onverwachte hoek: een docent bracht verbeteringen aan en voegde zaken toe aan de antwoorden van leerlingen op het economie-examen.

Dat bevestigen de onderwijsinspectie en de rector van de school desgevraagd. Het gaat volgens de inspectie om ‘onregelmatigheden’ in het eindexamen economie van 26 van de 37 kandidaten vmbo gl/tl. Dat examen vond plaats op woensdagmiddag 17 mei.

,,We kregen een melding van onregelmatigheden in deze examens van de tweede corrector (een docent van een andere school die de examens ook nakijkt, red.)”, zegt een woordvoerder van de inspectie. ,,Die constateerde dat met een ander handschrift dan dat van de leerlingen én een andere pen toevoegingen waren gedaan aan de antwoorden. Dat mag niet en dus hebben we de kwestie onderzocht. Toen hebben we kunnen constateren dat er inderdaad sprake was van onregelmatigheden.”

Toch eerlijke uitslag
De school zelf spreekt dinsdag in een mail aan ouders en leerlingen van ‘fraude’ door een docent. In de mail staat: ‘De inspectie heeft ons hierover ingelicht en, omdat de docent heeft toegegeven bij wie en welke verbeteringen zijn aangebracht, kan er toch voor de leerlingen een eerlijke uitslag worden vastgesteld.’
https://www.ad.nl/binnenl(...)leerlingen~a619d2fa/

Verwacht je nu echt dat dit niet uitkomt?

Overigens: alwéér een reden om examens snel digitaal af te gaan nemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209504388
Onbegrijpelijk.
pi_209505739
Hoe kun je...

Wat vinden jullie van de normeringen? Ik ben eigenlijk wel wat verbaasd. Bij de havo en vwo is het gewoon zoals pre coronajaren. En dat is niet wat ik verwacht had.
  woensdag 14 juni 2023 @ 20:55:31 #229
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209513532
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
Wat gaat er mis in je docentenhoofd als je denkt dat dit een goed idee is?
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)leerlingen~a619d2fa/

Verwacht je nu echt dat dit niet uitkomt?

Overigens: alwéér een reden om examens snel digitaal af te gaan nemen.
Bizar.
Vraag me af hoe het zover gekomen is.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 08:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hoe kun je...

Wat vinden jullie van de normeringen? Ik ben eigenlijk wel wat verbaasd. Bij de havo en vwo is het gewoon zoals pre coronajaren. En dat is niet wat ik verwacht had.
Ietsje hoger dan ik had verwacht voor BKM. Denk zelf dat het wel 0,2 omlaag had gekund allemaal.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 14 juni 2023 @ 21:03:58 #230
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209513695
Al mijn examenleerlingen trouwens in 1 keer geslaagd.
Had er een hard hoofd in, maar gelukkig waren er compensatiepunten voor Engels.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_209513793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
Wat gaat er mis in je docentenhoofd als je denkt dat dit een goed idee is?
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)leerlingen~a619d2fa/

Verwacht je nu echt dat dit niet uitkomt?

Overigens: alwéér een reden om examens snel digitaal af te gaan nemen.
Is al eens eerder gebeurd, bij maatschappijleer op een school in Zwijndrecht, toch? Alle gemaakte examens ongeldig, leraar ontslagen, alle leerlingen een her-examen.

Hoe zie je digitaal afnemen voor je? Bijvoorbeeld bij de opdracht een voor- of bovenaanzicht op schaal te tekenen bij een doorsnede van een driedumensionale figuur.

[ Bericht 4% gewijzigd door la_perle_rouge op 14-06-2023 21:14:52 ]
  woensdag 14 juni 2023 @ 21:10:08 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209513870
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 08:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hoe kun je...

Wat vinden jullie van de normeringen? Ik ben eigenlijk wel wat verbaasd. Bij de havo en vwo is het gewoon zoals pre coronajaren. En dat is niet wat ik verwacht had.
Vmbo-tl was marginaal hoger dan voor corona, maar op basis van de moeilijkheidsgraad van de examens bij een aantal vakken ook iets hoger dan we verwacht hadden. Wiskunde was 1,2 en ik had gerekend op 0,9 ofzo. Maar gunstig voor de leerlingen. Helemaal vlekkeloos is hun schoolcarrière natuurlijk niet geweest.

Vmbo-kb weer veel verschillen in normering tussen de diverse varianten. Dat is toch nog wel een van de nadelen van de flexexamens.

Op 1 na al mijn mentorleerlingen zijn direct geslaagd. Ik trek tevreden een flesje open vanavond. Na een leuke, maar intens vermoeiende dag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209514314
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 11:57 schreef RokStarr het volgende:
Mijn school wil ook dat we ze scannen voor als het misgaat bij PostNL. Het is dat ik genoeg tussenuren heb, maar anders had ik er geen zin in gehad. Wiskunde is toch al snel 8-14 kantjes per leerling
Wij hadden van dat grote A3-formaat proefwerkpapier. Toen we verplicht moesten gaan scannen heeft de wiskundesectie A4-papier geëist. Stapel op de inbak, opdracht geven, deur waar kopieerapparaat staat op slot en koffie gaan drinken. Als je terugkomt is het gepiept.
Eigenlijk zouden scholen mensen in dienst moeten hebben voor al dat kopieerwerk. Doe dan maar een bestuurslid minder.
pi_209515732
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 21:24 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Wij hadden van dat grote A3-formaat proefwerkpapier. Toen we verplicht moesten gaan scannen heeft de wiskundesectie A4-papier geëist. Stapel op de inbak, opdracht geven, deur waar kopieerapparaat staat op slot en koffie gaan drinken. Als je terugkomt is het gepiept.
Eigenlijk zouden scholen mensen in dienst moeten hebben voor al dat kopieerwerk. Doe dan maar een bestuurslid minder.
Ach ik heb ook mijn stapel A3 gesplitst in 3 delen en die per onderdeel in de topload gedaan. Bakkie koffie erbij en ernaast wachten, was zo gepiept. Vond het ook handig met bellen met de 2e corrector, had ik op deze manier het gemaakte werk ook voor me.
  woensdag 14 juni 2023 @ 23:56:13 #235
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_209517367
Ik vind het scannen niet zo'n probleem

Ik leg per leerling de a3tjes in de toplade, druk op scannen, en het is gepiept.

Per leerling is handig, want je slaat de documenten onder de naam van de leerling op en kan zo met gesprekken met tweede corrector het werk in no time voor je hebben.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_209529250
Van mijn mentorleerlingen is ook het grootste deel geslaagd. 1 definitief gezakt, 2 voor een her. Onder de geslaagden een leerling die school echt het meest vreselijke ter wereld vond, dus ik ben erg opgelucht dat hij erdoor is.

Ik moet zeggen dat de slagingspercentages mij niet tegenvallen. De examens waren misschien ook wel iets makkelijker.

Nu richten op volgend schooljaar. De groep die er aankomt heeft ook nog wel een corona instelling. Zoals een college het omschreef: "Ze denken nog steeds dat het online onderwijs is. Zodra de uitleg klaar is kan het scherm uit en kun je gaan appen met je vrienden."
pi_209537104
Bij ons op het mbo denken ze al tijdens de uitleg te kunnen appen, etc. :') Zitten ze bij mij toch in de verkeerde les daarvoor O-)
  zaterdag 17 juni 2023 @ 16:26:41 #238
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_209543988
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
Wat gaat er mis in je docentenhoofd als je denkt dat dit een goed idee is?
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)leerlingen~a619d2fa/

Verwacht je nu echt dat dit niet uitkomt?
Wat mij verbijsterde waren de reacties online op deze berichtgeving. "Top docent", "Geweldig!", "Dat zouden meer docenten moeten doen", "Hart voor de leerling!", etc. Mijn kin lag op de grond.
.
pi_209544353
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Wat mij verbijsterde waren de reacties online op deze berichtgeving. "Top docent", "Geweldig!", "Dat zouden meer docenten moeten doen", "Hart voor de leerling!", etc. Mijn kin lag op de grond.
Op Facebook? Ja, dat is een open riool.
-
  zaterdag 17 juni 2023 @ 17:14:07 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209544388
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Wat mij verbijsterde waren de reacties online op deze berichtgeving. "Top docent", "Geweldig!", "Dat zouden meer docenten moeten doen", "Hart voor de leerling!", etc. Mijn kin lag op de grond.
Reacties online zeggen me niks. Je weet niet wie het plaatst en ook niet of diegene serieus is. En ja, dat geldt dus ook voor Fok!.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209553057
Dat is hetzelfde als kijken naar de reacties op de aangekondigde staking(wat nog niet eens een echte aankondiging is).
  zondag 18 juni 2023 @ 12:36:32 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209553211
Laat me raden, 'jullie staken al twaalf weken per jaar'?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209555967
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:36 schreef Janneke141 het volgende:
Laat me raden, 'jullie staken al twaalf weken per jaar'?
Volgens google verdienen ze tussen de XXXX en 7000 euro per maand, ze moeten niet zeiken, dat krijgen wij in de zorg niet.

Ze hebben er net heel veel bijgekregen, en nu alweer om meer zeuren....

Je kan er een bingokaart van maken denk ik.
pi_209570898
@Jenneke141 inderdaad!
  maandag 19 juni 2023 @ 19:12:52 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_209571104
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
Reacties online zeggen me niks. Je weet niet wie het plaatst en ook niet of diegene serieus is.
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 17:09 schreef Haushofer het volgende:
Op Facebook? Ja, dat is een open riool.
Maar dan nóg! Je kunt ook wel peilen hoe de sfeer is als het gros van de reacties van die toon is. Straks inderdaad ook weer met de lerarenstakingen. Wat er allemaal in dat riool stinkt, ettert ook door in de samenleving.
.
pi_209571455
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 19:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
[..]
Maar dan nóg! Je kunt ook wel peilen hoe de sfeer is als het gros van de reacties van die toon is. Straks inderdaad ook weer met de lerarenstakingen. Wat er allemaal in dat riool stinkt, ettert ook door in de samenleving.
Ja, dat klopt ook wel. Ik had er zelfs onlangs tijdens een dagopening nog een discussie over met een leerling, die beweerde dat " docenten alleen maar uit zijn op meer salaris". Dat zal mogelijk door de ouders zijn gevoed.
-
pi_209578850
Hoi,

Ik werk als intern begeleider zo'n 5 jaar in het voortgezet onderwijs, maar dus vooral aan de passend onderwijszijde. Ik spreek zo nu en dan met vakdocenten en mijn ervaring is dat OP en OOP best wel stroef samenwerken, als er al sprake is van samenwerking. Wat ik bijvoorbeeld merk is dat begeleiders zich met handelingsadviezen bezwaard voelen om docenten met nóg meer werk op te zadelen. Overigens merk ik dat docenten de begeleiders niet altijd serieus lijken te nemen. Het ondersteuningsteam wordt vaak verweten op een eiland binnen de school te werken.

OP'ers en OOP'ers: willen jullie je ervaringen in de samenwerking delen?
  dinsdag 20 juni 2023 @ 21:59:42 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209585524
quote:
"Geen blote buik en geen diep decolleté, maar wel broeken, rokken en jurken met een gepaste lengte, zodat je billen en bovenbenen bedekt zijn." Dat staat in de nieuwsbrief die het Grotius College uit Heerlen deze week heeft uitgestuurd. Het levert gefronste wenkbrauwen op bij ouders, en een vraag: in hoeverre kan een school bepalen wat leerlingen aantrekken?

De bedoeling van de school in Heerlen is om te voorkomen dat leerlingen met dit warme weer te bloot naar school komen. 'Fysieke afleiding' zou zo voorkomen moeten worden, schrijft de school. Volgens de brief is de school een formele omgeving, waar vakantiekleding of vrijetijdskleding ongepast is.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ndkleding-schoolgids

Jaarlijks terugkerend ritueel. Goed idee, of niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 20 juni 2023 @ 22:00:55 #249
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209585538
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 13:41 schreef OOPP het volgende:
Hoi,

Ik werk als intern begeleider zo'n 5 jaar in het voortgezet onderwijs, maar dus vooral aan de passend onderwijszijde. Ik spreek zo nu en dan met vakdocenten en mijn ervaring is dat OP en OOP best wel stroef samenwerken, als er al sprake is van samenwerking. Wat ik bijvoorbeeld merk is dat begeleiders zich met handelingsadviezen bezwaard voelen om docenten met nóg meer werk op te zadelen. Overigens merk ik dat docenten de begeleiders niet altijd serieus lijken te nemen. Het ondersteuningsteam wordt vaak verweten op een eiland binnen de school te werken.

OP'ers en OOP'ers: willen jullie je ervaringen in de samenwerking delen?
Hangt volledig van de persoon af. Het generaliserende beeld dat je beschrijft ben ik echt wel eens tegen gekomen, maar meestal loopt de samenwerking met OOP'ers die direct leerlingcontact hebben (conciërges, decanen, zorgteam) prima. Mensen die wat verder van de lespraktijk af staan willen nog wel eens vergeten waar het in een school eigenlijk om draait.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209610574
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ndkleding-schoolgids

Jaarlijks terugkerend ritueel. Goed idee, of niet?
Kan me er wel in vinden en wat die opvoeddeskundige zegt, sluit naadloos aan op hoe ik erover denk.
Dat stukje 'extra' stof over je buik en bovenbenen zorgt er echt niet voor dat je het opeens ondragelijk warm hebt.

Ik heb zelf geen last van 'fysieke' afleiding, maar ik vind het als man (die op mannen valt) wel ingewikkeld om studenten aan te spreken op het dragen van bepaalde kleding (zowel naar meisjes als naar jongens toe). Onze school heeft ook geen (duidelijke) kledingregels, dus dan komt het al snel op willekeur en eigen voorkeur uit, en wordt het dus al snel persoonlijk. Ik ga het me daarom ook niet moeilijker maken dan nodig is. Al moet ik er wel bij zeggen dat dit probleem nauwelijks speelt op onze school.

Voor docenten zijn er wel duidelijke regels die onlangs iets versoepeld zijn. Voorheen mocht je niet in je korte broek lesgeven, dat mag nu wel, mits de bovenbenen bedekt zijn. Ikzelf voel me helemaal niet prettig in een korte broek voor de klas, dus ik sta, ook al is het 37 graden, in een lange broek voor de klas. Wel in een (gepast) t-shirt overigens.
pi_209665982
Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma, is opgestapt. Hebben jullie hier een mening over? Zo ja, vertel :)
pi_209669069
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 13:01 schreef OOPP het volgende:
Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma, is opgestapt. Hebben jullie hier een mening over? Zo ja, vertel :)
Vond hem niet zo heel zichtbaar, dus niet heel erg een mening over. Maar alles beter dan Sander Dekker he
  dinsdag 27 juni 2023 @ 17:18:32 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_209669126
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 17:12 schreef RokStarr het volgende:

[..]
Vond hem niet zo heel zichtbaar, dus niet heel erg een mening over. Maar alles beter dan Sander Dekker he
Niet zichtbaar? Hij plamuurde zichzelf over Instagram, Facebook en Twitter, met al zijn bezoekjes aan scholen, filmpjes waarbij hij onderwerpen waar hij mee bezig was aankaartte, online vragensessies, etc. Wat dat betreft vond ik hem een verademing. Je zag tenminste iemand die daadwerkelijk iets aan het doen was. Hij was een redelijk jonge minister die de problemen waar het onderwijs mee kampt onderkende en er daadwerkelijk iets aan wilde gaan doen.

Ik had er vertrouwen in dat het hem ook wel zou gaan lukken. Helaas is het tegenwoordig gevaarlijk als je wat gedreven bent en er soms wat harde woorden moeten vallen, want daar kunnen de sneeuwvlokjes niet altijd goed tegen. Ik weet niet alles en ik keur ook zeker niet alles goed wat hij gedaan zou hebben, maar ik denk dat hij een slachtoffer is van de cultuur die tegenwoordig heerst. Een cultuur waarin de tere zieltjes, die snel gekwetst zijn als een deur iets te hard dicht slaat, het voor het zeggen hebben gekregen. Jammer.
.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 20:23:22 #254
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_209671611
Inhoudelijk misschien best oké, maar als je zo met mensen omgaat is er, naar mijn bescheiden mening, iets niet helemaal goed met je. Minister of niet.

Ik was ook aanwezig op het bewuste congres in Bussum. De beste man had vantevoren de vragen gekregen, maar presteerde het om werkelijk niets zinnigs te zeggen. Totaal onvoorbereid, leek het wel. En geïrriteerd, al is dat in retrospectief natuurlijk goed te plaatsen.
Het Praktijkonderwijs voelt zich al een beetje als een vergeten kindje in de onderwijspiramide, dus de algemene mening was na afloop dan ook eentje van "wat een slappe zak hooi". Hij kwam echt heel slecht uit het debat en dat sloeg over op de mensen in de zaal.

Overigens ging het gerucht dat hij zich backstage had misdragen al tijdens het congres rond. Zo'n uitbarsting hou je maar moeilijk geheim, blijkbaar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_209713851
Ik zag gisteren dat de cao hbo en de cao universiteiten wel rond zijn. Beide wel richting de 10% erbij.
Waarom het dan bij po/vo niet kan....
  zaterdag 1 juli 2023 @ 09:01:57 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209714010
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 08:40 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik zag gisteren dat de cao hbo en de cao universiteiten wel rond zijn. Beide wel richting de 10% erbij.
Waarom het dan bij po/vo niet kan....
Gewoon, een beleidskeuze van het Ministerie van Financiën.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 1 juli 2023 @ 09:32:49 #257
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209714199
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 08:40 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik zag gisteren dat de cao hbo en de cao universiteiten wel rond zijn. Beide wel richting de 10% erbij.
Waarom het dan bij po/vo niet kan....
Van die 4500 kun je natuurlijk maar moeilijk rondkomen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_209728497
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 13:01 schreef OOPP het volgende:
Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma, is opgestapt. Hebben jullie hier een mening over? Zo ja, vertel :)
Blij mee. Deze man heeft een hoop kapot gemaakt en maakt zijn keuzes schijnbaar louter om zichzelf te profileren voor eigen politiek gewin.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 15:51:13 #259
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210035623
Ik zie een vacature voor docent op het VMBO, in mijn vakgebied. Er staat er echter ook bij dat ze de CAO mbo hanteren.

Iemand iets dergelijks tegengekomen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_210276250
Een aantal keren gezien in advertenties van gecombineerde vmbo/mbo-scholen. Wellicht is het administratief makkelijker om in dat geval één CAO te hanteren?
pi_210276926
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 15:51 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik zie een vacature voor docent op het VMBO, in mijn vakgebied. Er staat er echter ook bij dat ze de CAO mbo hanteren.

Iemand iets dergelijks tegengekomen?
Volgens mij hanteren alle "groene scholen" in de regio hier (Terra) de CAO van het mbo.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 14 augustus 2023 @ 06:23:48 #262
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210277895
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 22:55 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]
Volgens mij hanteren alle "groene scholen" in de regio hier (Terra) de CAO van het mbo.
Het is een groene school, dus dat komt in ieder geval overeen.
Heb niet gesolliciteerd omdat het even ver reizen is als nu, waar ik juist ik zoek dat iets dichterbij is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:28:12 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_210343297
Een ouder die een rechtzaak aanspant (en wint!!) omdat zijn dochter blijkbaar ten onrechte gezakt was, dan een artikel over een of andere belangenorganisatie die wil dat alle lesuitval bijgehouden wordt, en zich tevens zorgen maakt over vierdaagse lesweken en onbevoegden voor de klas, dan een school in Zoetermeer die elk vak slechts nog een half uur per week op het lesrooster zet (zonder overleg met haar personeel!) ... geen wonder dat docenten uit het onderwijs weg rennen. Al die mensen die over het onderwijs heen pissen in de media, maar de mensen in het veld (lees: de docenten) wordt nooit ergens om gevraagd. Iedereen heeft een mening, maar die van docenten wordt niet gevraagd.

Overigens lijkt me dat de lesuitval gewoon bijgehouden wordt via Somtoday of Zermelo - tenminste, op onze school wordt het gewoon bijgehouden. Maar waarschijnlik zocht die belangenorganisatie weer een stok om mee te slaan, of om aandacht op te eisen. Zucht.
.
pi_210347541
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 17:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een ouder die een rechtzaak aanspant (en wint!!) omdat zijn dochter blijkbaar ten onrechte gezakt was, dan een artikel over een of andere belangenorganisatie die wil dat alle lesuitval bijgehouden wordt, en zich tevens zorgen maakt over vierdaagse lesweken en onbevoegden voor de klas, dan een school in Zoetermeer die elk vak slechts nog een half uur per week op het lesrooster zet (zonder overleg met haar personeel!) ... geen wonder dat docenten uit het onderwijs weg rennen. Al die mensen die over het onderwijs heen pissen in de media, maar de mensen in het veld (lees: de docenten) wordt nooit ergens om gevraagd. Iedereen heeft een mening, maar die van docenten wordt niet gevraagd.

Overigens lijkt me dat de lesuitval gewoon bijgehouden wordt via Somtoday of Zermelo - tenminste, op onze school wordt het gewoon bijgehouden. Maar waarschijnlik zocht die belangenorganisatie weer een stok om mee te slaan, of om aandacht op te eisen. Zucht.
Ok
pi_210633821
Belangst. Ik ken het niet. Jullie wel? Lijkt iets van de laatste tijd te zijn, als ik er op Google. Zo af en toe had ik er in de klas eentje die absoluut niet durfde te bellen, maar dit jaar al vijf! Wat doe je ertegen? Ik had zelf een rollenspel bedacht en dat ze van tevoren drie dingen op moesten schrijven die ze wilden zeggen tijdens het telefoongesprek. Uiteindelijk gingen er twee alsnog bellen. Welke tips heb je nog meer? Het gaat bij mij om mbo'ers die op zoek moeten naar een stage.
pi_210636104
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:50 schreef DjVero het volgende:
Belangst. Ik ken het niet. Jullie wel? Lijkt iets van de laatste tijd te zijn, als ik er op Google. Zo af en toe had ik er in de klas eentje die absoluut niet durfde te bellen, maar dit jaar al vijf! Wat doe je ertegen? Ik had zelf een rollenspel bedacht en dat ze van tevoren drie dingen op moesten schrijven die ze wilden zeggen tijdens het telefoongesprek. Uiteindelijk gingen er twee alsnog bellen. Welke tips heb je nog meer? Het gaat bij mij om mbo'ers die op zoek moeten naar een stage.
Joehoe, ouders...? :D
-
pi_210636305
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:50 schreef DjVero het volgende:
Belangst. Ik ken het niet. Jullie wel? Lijkt iets van de laatste tijd te zijn, als ik er op Google. Zo af en toe had ik er in de klas eentje die absoluut niet durfde te bellen, maar dit jaar al vijf! Wat doe je ertegen? Ik had zelf een rollenspel bedacht en dat ze van tevoren drie dingen op moesten schrijven die ze wilden zeggen tijdens het telefoongesprek. Uiteindelijk gingen er twee alsnog bellen. Welke tips heb je nog meer? Het gaat bij mij om mbo'ers die op zoek moeten naar een stage.
Ken genoeg van die jongelui die nooit de telefoon opnemen maar wel binnen een paar seconden 'je had gebeld?' Terug appen. Ja druif, omdat bellen vaak 100x sneller is als ik iets wil regelen ipv het helemaal uittypen.

Vooral dat ze niet in alle rust kunnen schakelen en kunnen bedenken wat ze terug moeten zeggen, vonden ze lastig/vervelend. (Maar überhaupt terugappen vonden ze eigenlijk ook al lastig, want dat vergaten ze ook vaak, haha )

Op 't werk zie ik het bij de studenten wat minder, maar dat kan heel goed schijn zijn er wordt namelijk sowieso amper gebeld, gaat al snel via de mail hier.
nee, jij dan!
pi_210992491
De dynamiek van een docent die een klas pubers lesgeeft die er alles aan doen om duidelijk te maken dat ze er vandaag geen zin in hebben, en hoe je daar als docent op reageert.


:P
-
  woensdag 18 oktober 2023 @ 09:58:08 #269
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_210993187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:25 schreef Haushofer het volgende:
De dynamiek van een docent die een klas pubers lesgeeft die er alles aan doen om duidelijk te maken dat ze er vandaag geen zin in hebben, en hoe je daar als docent op reageert.


:P
Ik vind Johan hier overigens erg prettig!
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_211158654
Ik heb een beetje een gouden kooi gevoel. LD12, al een aantal jaren, maar niet meer zo naar mijn zin op de plek waar ik nu zit.

Tekortvak, maar eigenlijk alle vacatures in de buurt bieden LB, en dat is ook niet onderhandelbaar. Of ze kiezen dan dus voor een net zo ervaren docent die nog in LB zit.

Ik weet, het is een luxe positie, en die wil ik ook niet zomaar opgeven, maar ik baal er wel vreselijk van.
  woensdag 1 november 2023 @ 18:50:38 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211159406
Ja, daarom werkt die functiemix ook zo fantastisch hè. Vermoeide vijftigers die maandelijks plichtmatig hun LD opstrijken en er als jongere docent geen enkel uitzicht hebben op een hogere schaal omdat de mix volzit zodat je tot in de pruimentijd in LB blijft hangen. Genieten.

Niets persoonlijks overigens.. En ik snap ook wel dat je niet voor LB vertrekt. En ik snap ook wel dat andere scholen niet met LD strooien voor collega's van buiten, want dan krijgen ze een horde zittend personeel achter zich aan dat zich, terecht, gepasseerd voelt (zie bovenstaande). Allemaal het gevolg van hetzelfde ellendige systeem.

Je bent goed in je werk, of je bent het niet. Dat kan niet afhankelijk zijn van het aantal mensen om je heen dat wel of niet goed is in zijn werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211159764
Herkenbaar Laiveneertiekje. Die schaal is een zegen voor me want ik kan met drie dagen werken genoeg verdienen, en zo dus niet opbranden, maar als ik weg wil…

Ik wil overigens niet weg en ik probeer het interessant te houden door uitdagingen te zoeken. Ga nu aan de RITHA (voorheen ECHA) beginnen, voor begaafdheidsspecialist. Heel veel zin in!
Kwak
pi_211160535
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, daarom werkt die functiemix ook zo fantastisch hè. Vermoeide vijftigers die maandelijks plichtmatig hun LD opstrijken en er als jongere docent geen enkel uitzicht hebben op een hogere schaal omdat de mix volzit zodat je tot in de pruimentijd in LB blijft hangen. Genieten.

Niets persoonlijks overigens.. En ik snap ook wel dat je niet voor LB vertrekt. En ik snap ook wel dat andere scholen niet met LD strooien voor collega's van buiten, want dan krijgen ze een horde zittend personeel achter zich aan dat zich, terecht, gepasseerd voelt (zie bovenstaande). Allemaal het gevolg van hetzelfde ellendige systeem.

Je bent goed in je werk, of je bent het niet. Dat kan niet afhankelijk zijn van het aantal mensen om je heen dat wel of niet goed is in zijn werk.
Dat is inderdaad de ene kant. Maar ik heb het hele traject al doorlopen, ik ben goed in mijn werk(voor zover ik mijzelf op de borst wil kloppen), maar ik snak naar een collega om mee te sparren om zo nog weer meer te kunnen bereiken.

En om dat op een andere school bij nul te moeten beginnen omdat ze wel mijn kennis en kunde willen, maar er niet voor willen betalen... Het klopt inderdaad van geen kanten helaas. En ik ben nog lang geen vijftiger, maar zo brand ik ook wel op.
pi_211160557
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:25 schreef kwakz0r het volgende:
Herkenbaar Laiveneertiekje. Die schaal is een zegen voor me want ik kan met drie dagen werken genoeg verdienen, en zo dus niet opbranden, maar als ik weg wil…

Ik wil overigens niet weg en ik probeer het interessant te houden door uitdagingen te zoeken. Ga nu aan de RITHA (voorheen ECHA) beginnen, voor begaafdheidsspecialist. Heel veel zin in!
Daar kijk ik wel naar, maar ik weet niet goed welke kant ik dan uit wil. Maar de aangevraagde loopbaancoaching (een half jaar geleden) komt ook maar niet van de grond.
pi_211161186
@laiveneertiekje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_211161305
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 21:06 schreef DevilsAndDust het volgende:
@:laiveneertiekje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel gedaan. De laatste keer ging het tussen mij en 1 ander. Volgens de school gelijk qua ervaring, geschiktheid, maar de ander had LB, en die is het dus geworden.

Nu aan het twijfelen of ik de tijd ga stoppen in een sollicitatie waarbij aangegeven wordt dat LB de enige optie is. Als ze mij echt willen hebben dan vraag ik mij af of die eis heel hard blijft staan.
pi_211163794
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 21:06 schreef DevilsAndDust het volgende:
@:laiveneertiekje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211430682
Goed, laat ik dan ook even hier de afloop neer gaan zetten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211439503
Succes met je overstap ^O^
pi_211533618
Dankjewel. Ik heb er zin in. Alleen die opzegtermijn...
  donderdag 14 december 2023 @ 07:11:35 #281
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_211613484
Deze week 2 wendagen voor het telefoonverbod gehad.. 'thuis of in de kluis, dit gaat een drama worden.

Goedbedoelde regel, maar praktisch zijn we nu slechter af dan de telefoons in de telefoontassen.
Het valt niet te handhaven (je kan alle leerlingen immers moeilijk fouilleren waardoor de telefoons dus gewoon in de zak of tas zitten ipv zichtbaar in de telefoontas) en levert docenten weer meer werk op als je het ook op de gangen wil handhaven zoals bij ons op school.
Er is namelijk bedacht dat je leerlingen die je met een telefoon ziet in de gang moet aanspreken om de telefoon in de kluis te leggen, dat je dan moet vragen naar naam, klas en mentor en een melding moet maken in SOM. Dit allemaal zodat als een leerling een x aantal meldingen heeft verzameld er een maatregel op komt te staan.
Ik heb wel wat beters te doen dan als een soort patrouille over de gang lopen..
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  donderdag 14 december 2023 @ 10:11:26 #282
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211614589
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 07:11 schreef Tha_Bartman het volgende:
Deze week 2 wendagen voor het telefoonverbod gehad.. 'thuis of in de kluis, dit gaat een drama worden.

Goedbedoelde regel, maar praktisch zijn we nu slechter af dan de telefoons in de telefoontassen.
Het valt niet te handhaven (je kan alle leerlingen immers moeilijk fouilleren waardoor de telefoons dus gewoon in de zak of tas zitten ipv zichtbaar in de telefoontas) en levert docenten weer meer werk op als je het ook op de gangen wil handhaven zoals bij ons op school.
Er is namelijk bedacht dat je leerlingen die je met een telefoon ziet in de gang moet aanspreken om de telefoon in de kluis te leggen, dat je dan moet vragen naar naam, klas en mentor en een melding moet maken in SOM. Dit allemaal zodat als een leerling een x aantal meldingen heeft verzameld er een maatregel op komt te staan.
Ik heb wel wat beters te doen dan als een soort patrouille over de gang lopen..
Dat is dus exact de reden waarom ik in onze school tegen dit voorstel gestemd heb. Dat gaat een kat-en-muisspel worden wat heel veel energie kost en heel weinig oplevert.

Je kunt ook op je vingers natellen dat er nu heel veel leerlingen heel erg vaak 'even iets uit hun kluisje moeten pakken'. En uiteindelijk draaien al die schijtapps ook gewoon op hun laptop. Hier is weer eens heel goed over nagedacht, door mensen die het niet zelf uit hoeven te voeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211614622
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 07:11 schreef Tha_Bartman het volgende:
Deze week 2 wendagen voor het telefoonverbod gehad.. 'thuis of in de kluis, dit gaat een drama worden.

Goedbedoelde regel, maar praktisch zijn we nu slechter af dan de telefoons in de telefoontassen.
Het valt niet te handhaven (je kan alle leerlingen immers moeilijk fouilleren waardoor de telefoons dus gewoon in de zak of tas zitten ipv zichtbaar in de telefoontas) en levert docenten weer meer werk op als je het ook op de gangen wil handhaven zoals bij ons op school.
Er is namelijk bedacht dat je leerlingen die je met een telefoon ziet in de gang moet aanspreken om de telefoon in de kluis te leggen, dat je dan moet vragen naar naam, klas en mentor en een melding moet maken in SOM. Dit allemaal zodat als een leerling een x aantal meldingen heeft verzameld er een maatregel op komt te staan.
Ik heb wel wat beters te doen dan als een soort patrouille over de gang lopen..
Wij hebben ook zo'n periode gehad. Dat was een aantal weken pittig, maar was de investering daarna dubbel en dwars waard. Imho dan.
-
  zaterdag 16 december 2023 @ 17:26:09 #284
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_211639574
Wij zijn er dit schooljaar mee begonnen. Eerste week nog even wennen voor de leerlingen, maar daarna verdwenen de telefoons langzaam uit het zicht. En ja, af en toe zit er nog wel eens eentje stiekem op zijn telefoon, maar die moet 'm dan inleveren bij de conrector. De eerste weken hebben we nog het principe "1e keer waarschuwing, 2e keer inleveren bij conrector" gehanteerd. De leerlingen lijken er nu langzaam gewend aan te zijn.
.
pi_211640135
De school van mijn dochters heeft net vorig schooljaar alle kluisjes (met sleutel) vervangen door kluisjes die geopend moeten worden met de mobiele telefoon. Op zich wel humor.

Zelf gaan we naar een "uit het zicht" beleid. Dus in de tas of in de kluis. Ben benieuwd.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 8 januari 2024 @ 17:22:01 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_211962859
Deze column van Jeffrey Wijnberg is wel raak.
.
pi_211965665
Bij ons zijn luxe telefoonkluisje waarin de telefoons opgeladen kunnen worden. Daar gaan ze sinds de zomervakantie in. We zijn een VAVO, dus de regels zijn bij de intake verteld en staan ook in het contract dat de leerlingen bij ons ondertekenen. Na een paar weken handhaven is het nu gewoon.
Leerlingen geven zelf ook aan dat ze er heel blij mee zijn (je komt natuurlijk niet voor niets op een VAVO terecht).

Geen uitzonderingen, als ouders contact moeten hebben met jongvolwassene op school, dan bellen ze naar de school, de telefoon gaat om geen enkele reden mee de klas in. Dat iedereen nu overal dezelfde regels hanteert, scheelt ook stukken, want eerlijk is eerlijk, vaak is ons telefoonbeleid in het verleden mislukt doordat de een zich veel consequenter aan gemaakte afspraken hield dan de ander. Nu komen de mobieltjes niet meer voorbij de binnendeuren, wie wil bellen oid moet, net als de rokers, naar buiten, weer of geen weer.

We zijn ultra-streng geweest, er is een leerling van school gestuurd die zich niet aan de regels hield. Onze leerlingen zijn in de regel niet meer leerplichtig en als ze per se liever willen vakkenvullen dan later gaan studeren, is dat helemaal hun eigen verantwoordelijkheid. Dat hoort bij volwassen zijn en als volwassene behandeld worden.

Maar het is eigenlijk vooral opvallend hoe opgelucht en blij de leerlingen met de verbanning van de telefoon zijn, haast meer nog dan de docenten.
pi_211977716
Voor wie in de exacte hoek zit: heb wat natuur- en wiskunde video's op YT geplaatst de afgelopen weken:

https://youtube.com/@haushofer100?si=KpwS_bDWEt3r165r
-
  woensdag 10 januari 2024 @ 20:23:08 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211987396
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 21:07 schreef Haushofer het volgende:
Voor wie in de exacte hoek zit: heb wat natuur- en wiskunde video's op YT geplaatst de afgelopen weken:

https://youtube.com/@:haushofer100?si=KpwS_bDWEt3r165r
Ik heb er een paar bekeken, en ze zien er erg netjes uit. Maar toch denk ik niet dat ik mijn leerlingen er heel blij mee maak O-)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211990856
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 20:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb er een paar bekeken, en ze zien er erg netjes uit. Maar toch denk ik niet dat ik mijn leerlingen er heel blij mee maak O-)
Thnx :* Het is vooral gericht op bovenbouw (4e) havo/vwo, dat was niet jouw straatje geloof ik, toch? :P

De video's zijn gebaseerd op materiaal dat ik heb ontwikkeld uit frustratie dat er op school nooit een gezamelijk programma vanuit de exacte sectie aan het begin van de bovenbouw was om de rekenvaardigheden te verbeteren (staat ook op mijn website).
-
  donderdag 11 januari 2024 @ 10:47:47 #291
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211991252
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 09:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Thnx :* Het is vooral gericht op bovenbouw (4e) havo/vwo, dat was niet jouw straatje geloof ik, toch? :P

De video's zijn gebaseerd op materiaal dat ik heb ontwikkeld uit frustratie dat er op school nooit een gezamelijk programma vanuit de exacte sectie aan het begin van de bovenbouw was om de rekenvaardigheden te verbeteren (staat ook op mijn website).

Klopt, ik geef alleen vmbo-klassen les en dan met name in de bovenbouw. Die verwijs ik vaak door naar de filmpjes van de wiskunde-academie, die zijn voor mijn doelgroep dan weer heel geschikt.

Ik herken je frustratie over zo'n gemeenschappelijke aanpak trouwens wel. Op mijn school zijn de wiskunde- en economiesecties al een paar schooljaren aan het touwtrekken over een gemeenschappelijke aanpak voor het rekenen met procenten, maar de strekking van het verhaal is eigenlijk vooral 'die andere sectie moet zich aanpassen aan ons'. Dat schiet niet op natuurlijk.

Wij leren ze vanaf klas 1 aan om te rekenen met verhoudingstabellen, terwijl in de economieboeken staat dat ze moeten rekenen met formules als (nieuw-oud):oud x 100. Dat maakt voor jou en mij natuurlijk weinig uit, maar de zwakkere rekenaars, waar wij er gewoon nogal wat van hebben, die raken hier echt van in de war. Vrij matig dat we hier niet als volwassen mensen uit kunnen komen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212085974
https://www.aob.nl/actuee(...)l%20af%20te%20bouwen.

Vijf van de acht pvo-scholen (voorheen SvPO) gaan dicht. Wat een drama voor die leerlingen. In Zeeland sluiten de deuren per 1-8-24 al. Die leerlingen hebben PTA’s die voor geen meter lijken op dat van de nabije andere scholen.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 08:45:17 #293
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_212086669
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:07 schreef Jentin het volgende:
https://www.aob.nl/actuee(...)l%20af%20te%20bouwen.

Vijf van de acht pvo-scholen (voorheen SvPO) gaan dicht. Wat een drama voor die leerlingen. In Zeeland sluiten de deuren per 1-8-24 al. Die leerlingen hebben PTA’s die voor geen meter lijken op dat van de nabije andere scholen.
Tragisch. Veel mismanagement zo te lezen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 19 januari 2024 @ 15:30:06 #294
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_212091863
Diep triest.

In de eerste regel van dat artikel een dikke taalfout: "Per school word gekeken hoe deze het beste afgebouwd of overgedragen kan worden".
.
pi_212099740
Per school smurft... :P
-
pi_212131781
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 07:07 schreef Jentin het volgende:
https://www.aob.nl/actuee(...)l%20af%20te%20bouwen.

Vijf van de acht pvo-scholen (voorheen SvPO) gaan dicht. Wat een drama voor die leerlingen. In Zeeland sluiten de deuren per 1-8-24 al. Die leerlingen hebben PTA’s die voor geen meter lijken op dat van de nabije andere scholen.
Waar haal je dat van die PTA's vandaan? Of lees ik er overheen in die link?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_212135757
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 17:26 schreef Hineni het volgende:

[..]
Waar haal je dat van die PTA's vandaan? Of lees ik er overheen in die link?
Dat weet ik uit eigen ervaring. (Ik werk op een school waar regelmatig PvO-leerlingen naartoe kwamen. Altijd een ramp qua aansluiting.)
pi_212150970
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 21:54 schreef Jentin het volgende:

[..]
Dat weet ik uit eigen ervaring. (Ik werk op een school waar regelmatig PvO-leerlingen naartoe kwamen. Altijd een ramp qua aansluiting.)
Waarom is dat, denk je?
-
  woensdag 24 januari 2024 @ 11:07:09 #299
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212151237
Je mag als school persoonlijke PTA's maken, waardoor je alle doorstromers van de pvo school gewoon een herstel toets laat maken over de PTA onderdelen die in het jaar er voor zijn gemaakt.

Hiervoor geef je ook nog recht op herkansing (dit neem je op in het Pta) en zo tik je in een keer het Pta dicht.

Die laat je 1 keer meetellen, zodat het niet te zwaar op het eindcijfer drukt wanneer ze met een niet solide basis binnen komen, maar wel met de voorwaarde dat er gemiddeld een 6 gehaald moet zijn voor alle vakken samen.

Het is niet moeilijk als de examencommissie een beetje meedenkt en belt naar het ministerie voor advies.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_212152330
Uiteraard. Wel lastiger als ze binnenkomen met Spaans en filosofie bijvoorbeeld, wat wij niet aanbieden.
pi_212152404
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 10:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Waarom is dat, denk je?
Geen idee. Ik ben er ook al een tijdje weg inmiddels, maar ik weet dat er in ieder geval recent nog ondefinieerbare derdeklastoetsjes als pta-werk meetelden voor v6. In de onderbouw hadden (hebben?) leerlingen soms vakken maar één jaar, bijvoorbeeld alleen in jaar 3. Als ze dan bij een andere school instromen, hebben hun klasgenoten al twee jaar geschiedenis gehad en zij nog niets.

Ik vind het jammer van het concept en voor de collega’s en leerlingen in de locatie hier in de buurt. Mijn school gaat in elk geval z’n best doen om leerlingen goed op te vangen. Daar helpt de post van @Mickytjuh ook wel bij. Vooralsnog wordt met een aantal scholen in de regio samengewerkt om te inventariseren welke leerlingen waarnaartoe willen overstappen. Ben benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')