abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 26 november 2022 @ 11:12:30 #151
189403 Mickytjuh
Dud0r is sexy
pi_206826614
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven (ik nodig ze uit twee weken mijn lessen te draaien, dan wil ik even weten van ze of ze ons nog altijd als minderwaardig zien), maar ik ben er dus ook achter gekomen dat die leraren daar echt totaal geen idee hebben van het VMBO en het MBO.

Ik heb dit jaar een groep van 7 ex-Havisten, die niet naar VMBO-T zijn gegaan, maar direct naar de kaderberoepsgerichte leerweg, omdat ze al wisten dat ze in de PIE richting wilde gaan werken. Wij moedigen dit als VMBO school overigens aan.

Maar docenten op het HAVO hebben dus serieus deze leerlingen er van proberen te weerhouden, met een hele bijzondere reden:
quote:
Met een Kader diploma ga je later veel minder geld verdienen dan met een VMBO-T diploma.
Ik kan hier zo ontzettend boos van worden, om meerdere redenen.

• Kader en VMBO-T geven allebei toegang tot dezelfde vervolg opleiding,
• Met Kader is het makkelijker om BBL te gaan doen, oftewel, meteen te gaan werken
• Opklimmen kan altijd nog
• De gemiddelde PIE-uitstromer gaat meer verdienen dan ik als docent

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Groene zeep op je rug en af laten glijden
pi_206827074
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven...

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Ik ben zo'n havo/vwo docent, met ervaring op een brede school (van bbk tot gym), maar dit herken ik i.i.g. niet. Hoe "weet" jij dit?
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:08:59 #153
189403 Mickytjuh
Dud0r is sexy
pi_206827136
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben zo'n havo/vwo docent, met ervaring op een brede school (van bbk tot gym), maar dit herken ik i.i.g. niet. Hoe "weet" jij dit?
Van collega's die daar gewerkt hebben en MisterMickytjuh die daar de IT zaken regelt weer ik hoe ze over ons praten.

Van de leerlingen en zorgcoördinator weet ik hoe ze tegen leerlingen spreken.
Groene zeep op je rug en af laten glijden
  zaterdag 26 november 2022 @ 15:48:34 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206829238
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik werk op een VMBO school, waar we redelijk wat doorstromers van het HAVO krijgen.

Officieel zijn we 1 school, maar we opereren onder verschillende namen, en de docenten werken meestal ook maar op een van de twee vestigingen.

Nu wist ik al dat de leraren op het HAVO ons als minderwaardig zien, omdat wij "maar" op het VMBO lesgeven (ik nodig ze uit twee weken mijn lessen te draaien, dan wil ik even weten van ze of ze ons nog altijd als minderwaardig zien), maar ik ben er dus ook achter gekomen dat die leraren daar echt totaal geen idee hebben van het VMBO en het MBO.

Ik heb dit jaar een groep van 7 ex-Havisten, die niet naar VMBO-T zijn gegaan, maar direct naar de kaderberoepsgerichte leerweg, omdat ze al wisten dat ze in de PIE richting wilde gaan werken. Wij moedigen dit als VMBO school overigens aan.

Maar docenten op het HAVO hebben dus serieus deze leerlingen er van proberen te weerhouden, met een hele bijzondere reden:
[..]
Ik kan hier zo ontzettend boos van worden, om meerdere redenen.

• Kader en VMBO-T geven allebei toegang tot dezelfde vervolg opleiding,
• Met Kader is het makkelijker om BBL te gaan doen, oftewel, meteen te gaan werken
• Opklimmen kan altijd nog
• De gemiddelde PIE-uitstromer gaat meer verdienen dan ik als docent

Wordt dit op meer scholen ervaren?
Volgens mij werk je op mijn school.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206840044
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:08 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Van collega's die daar gewerkt hebben en MisterMickytjuh die daar de IT zaken regelt weer ik hoe ze over ons praten.

Van de leerlingen en zorgcoördinator weet ik hoe ze tegen leerlingen spreken.
Bijzonder. Voor mij dus totaal niet herkenbaar.
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
  maandag 28 november 2022 @ 11:17:03 #156
490670 TomWaits
Nighthawk at the diner.
pi_206852766
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 16:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat wil ik ook niet. Ik vind het ook leuk om in de belevingswereld van pubers mee te gaan, om ze te coachen naar een vervolgopleiding, ze uit te leggen wat het nut van het vak is, een stukje metacognitie mee te geven, etc.. Maar ik vind de zelfredzaamheid van veel kinderen wel een dingetje. M.a.w.: ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordig :')
Heel herkenbaar, en vormt één van de redenen waarom ik ermee gestopt ben. De pedagogische component is naar mijn mening zelfs zo groot, dat het in de regel eerder een handicap dan een voordeel is dat je als academisch geschoold docent voor de klas staat (vakinhoudelijke kwaliteit is simpelweg een heel stuk minder relevant). Wat Baba-O-Rily zegt klopt volgens mij helemaal: je moet het echt voor de leerlingen doen, om die te leren kennen in alle soorten en maten en proberen die te begeleiden naar zelfstandigheid. Dat zit hem nauwelijks in het cognitieve of metacognitieve, maar nagenoeg uitsluitend in het zorgverlenende (de taal a la ‘handleidingen leren kennen’ duidt daar ook op). Om het zo uit te drukken: als je pedagogisch gezien een 10 bent, didactisch een 6 of 7, maar vakinhoudelijk misschien slechts een 4 of 5, kun je prima meedraaien in het voortgezet onderwijs.

Ook vond ik het net als jij geen klap aan om aan onderbouw havo/mavo les te geven. Vwo ging prima, bovenbouwklassen havo/mavo ook nog redelijk tot goed (beetje afhankelijk van de klas en samenstelling), maar lesgeven aan die onderbouw (met name tweede en derde klassen) kostte me enkel een bak energie. Die energie kreeg ik maar mondjesmaat terug bij klassen waar ik wel met plezier aan lesgaf. Ik weet nog dat ik in mijn eerste jaar als docent direct opgezadeld werd met dergelijke tweede en derde klassen en het me nog steeds verbaast dat ik het allemaal overleefd heb. :') Zodra je echter allerlei voorkeuren gaat ontwikkelen qua klassen, kun je denk ik niet flexibel genoeg lesgeven op een brede school (mavo/havo/vwo). Relevant gegeven was dat ik ook veel te weinig beschikte over misschien wel de allerbelangrijkste kwaliteit waarover je moet beschikken als docent: geduld.

[ Bericht 2% gewijzigd door TomWaits op 28-11-2022 18:52:19 ]
“I don't have a drinking problem 'Cept when I can't get a drink.”
  vrijdag 9 december 2022 @ 16:59:25 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207008752
Er komen weer rapportbesprekingen aan.

De theorie: iedereen is aanwezig, ook als een rapportvergadering op je vrije dag valt.

De praktijk: "Ik zit met de kinderen" is voldoende om niet te hoeven komen, en enkele oudgedienden die in de laatste jaren voor hun pensioen zitten nemen niet eens meer de moeite om zich überhaupt af te melden.

Ik ben er altijd. Ik heb ten eerste geen kinderen, ten tweede ben ik redelijk plichtsgetrouw en tot slot (als belangrijkste) erger ik me groen en geel aan vergaderingen die met een incompleet team gevoerd worden. En dat zijn er de meeste, vooral in de bovenbouw.

Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 9 december 2022 @ 19:47:00 #158
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_207012237
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Er komen weer rapportbesprekingen aan.

De theorie: iedereen is aanwezig, ook als een rapportvergadering op je vrije dag valt.

De praktijk: "Ik zit met de kinderen" is voldoende om niet te hoeven komen, en enkele oudgedienden die in de laatste jaren voor hun pensioen zitten nemen niet eens meer de moeite om zich überhaupt af te melden.

Ik ben er altijd. Ik heb ten eerste geen kinderen, ten tweede ben ik redelijk plichtsgetrouw en tot slot (als belangrijkste) erger ik me groen en geel aan vergaderingen die met een incompleet team gevoerd worden. En dat zijn er de meeste, vooral in de bovenbouw.

Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Ik skip altijd zoveel mogelijk vergaderingen, gewoonweg omdat ze een enorme verspilling van iedereens tijd zijn.
Een rapportvergadering wordt toch niks nieuws gezegd? Iedereen weet toch hoe iedere leerling ervoor staat?

En terugkomen op mijn vrije dag heb ik helemaal een hekel aan. Ik heb die dag vrij gevraagd met een reden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_207012508
Ik vang de lessen op van een collega die al een paar weken ziek is. Ik werk nu dus meer dan fulltime, maar je kan de examenkandidaten ook niet weken laten “vrij zwemmen”, De leerlingen kennen mij al, want ik werk op school en in de meeste klassen is het geen probleem.

Maar wat moet ik met VMBO?
Ik vervang de fossiele les tijd-snelheid met Sven Kramer en de OS door de meer recente successen van Max Verstappen, inclusief een samenvatting van Abu Dhabi… mčēëh, Max is echt teringlelijk. Wij kijken dat niet, wat boeit dat!
Ik haal bij wat opgaven over bloed en bloedsomloop extra gegevens, 80 mL bloed per kg, 1,6 microgram plastic per milliliter bloed uit een recent krantenbericht om globaal te berekenen hoeveel gram plastic zij zelf bevatten, het hele metrieke stelsel doornemen inclusief de microgrammen, plaatjes uit body world bij het gegeven uit het wiskundeboek dat alle aders en slagaders tezamen een lengte va 100000 km hebben, gooit iemand het papier en haar boek door de klas « hier hoef ik niet aan mee te doen, ik zit hier voor wiskunde, niet voor biologie ».
Afstanden en loop-fietssnelheid uit het boek op de Belgische Kempen vervang ik door afstandmeten.nl in onze eigen woonplaats en directe omgeving.
Bij lichtjaar haal ik de nieuwe telescoop erbij en een video over een stel mensen die ons zonnestel op schaal, echt op schaal, in de woestijn bouwen.
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 09-12-2022 20:04:43 ]
pi_207013213
O, PS: vandaag kwam een oud-leerling even langs, haar broer heeft nu ook les van mij vanwege die vervanging. Ze had hem gezegd dat hij bofte van mij les te hebben, zei ze, en ze vertelde dat zij, nu ze studeerde ook dolblij was dat ze bij mijn lessen statistiek en Excel goed had meegedaan. « Anderen uit mijn groep snappen echt niets van dat SPSS waar we op de uni opdrachten mee moeten doen, en ik snap bijna alles direct! »
Kijk, daar kan je dan weer een weekje op voort.
  zaterdag 10 december 2022 @ 01:24:52 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207023368
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ja, een band met ze opbouwen. Maar dat is als invaller bijna niet te doen.

Ze doen het zelden voor de stof. Ze doen het voor hun overgang/hun examen... en voor jou.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207024985
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik vang de lessen op van een collega die al een paar weken ziek is. Ik werk nu dus meer dan fulltime, maar je kan de examenkandidaten ook niet weken laten “vrij zwemmen”, De leerlingen kennen mij al, want ik werk op school en in de meeste klassen is het geen probleem.

Maar wat moet ik met VMBO?
Ik vervang de fossiele les tijd-snelheid met Sven Kramer en de OS door de meer recente successen van Max Verstappen, inclusief een samenvatting van Abu Dhabi… mčēëh, Max is echt teringlelijk. Wij kijken dat niet, wat boeit dat!
Ik haal bij wat opgaven over bloed en bloedsomloop extra gegevens, 80 mL bloed per kg, 1,6 microgram plastic per milliliter bloed uit een recent krantenbericht om globaal te berekenen hoeveel gram plastic zij zelf bevatten, het hele metrieke stelsel doornemen inclusief de microgrammen, plaatjes uit body world bij het gegeven uit het wiskundeboek dat alle aders en slagaders tezamen een lengte va 100000 km hebben, gooit iemand het papier en haar boek door de klas « hier hoef ik niet aan mee te doen, ik zit hier voor wiskunde, niet voor biologie ».
Afstanden en loop-fietssnelheid uit het boek op de Belgische Kempen vervang ik door afstandmeten.nl in onze eigen woonplaats en directe omgeving.
Bij lichtjaar haal ik de nieuwe telescoop erbij en een video over een stel mensen die ons zonnestel op schaal, echt op schaal, in de woestijn bouwen.
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_207024990
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Ben ik nu een enorme zeur als ik daar genoeg van heb en me ook maar ga afmelden voor de vergadering op mijn vrije dag? Het is nogal oneerlijk dat sommige mensen nooit hoeven te komen op hun vrije dag en anderen er wel altijd zijn.
Nee. Dat moet je doen. Als je niet aan jezelf denkt, doet niemand het.

Daarbij: het is niet "oneerlijk". De één kan echtre makkelijker voor zichzelf opkomen en heeft een dikkere huid dan de ander.
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
  zaterdag 10 december 2022 @ 23:02:10 #164
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207036171
Niet dat ik iets over onderwijs weet, behalve dat ik zelf naar school ben gegaan en wat teruggelezen heb in dit topic...
Maar wat heb ik een respect voor jullie als leraren en docenten, hoeveel bordjes je omhoog moet houden en die betrokkenheid bij de leerlingen.
Wilde ik even kwijt, voor wat het waard is.
  zaterdag 17 december 2022 @ 17:33:14 #165
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_207119003
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik skip altijd zoveel mogelijk vergaderingen, gewoonweg omdat ze een enorme verspilling van iedereens tijd zijn.
Een rapportvergadering wordt toch niks nieuws gezegd? Iedereen weet toch hoe iedere leerling ervoor staat?
Tijdens rapportvergaderingen kunnen wel degelijk zinvolle zaken naar boven komen. Een gezamenlijk plan van aanpak maken voor leerlingen. Een leerling die opeens bij meerdere docenten storend gedrag vertoont. Overleggen of een leerling wel op het juiste niveau zit? Hoe functioneert de klas als groep? Als je "zo veel mogelijk vergaderingen skipt", ben je wel die collega die anderen (zoals bijvoorbeeld de mentor van een klas) in de steek laat. Wacht maar eens als je zélf mentor bent, en je zit daar met 2 van de 12 collega's die les aan jouw klas geven...

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 19:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Maar wat moet ik met VMBO?
Ik probeer van alles om het én aanschouwelijk, en betrekking hebbend op de maatschappij en hen zelf en levendig te maken, maar ik moet per leerling per uur 30 keer zeggen dat de telefoon in de tas moet. Pak je een telefoon af, heb je een opstand.

Wie weet hoe je deze kinderen iets leert?
Ik weet nu waarom mijn collega zo ziek is, als dit zo moet, laat ik dat VMBO stikken, zoeken ze lekker zelf uit hoe ze slagen. Ik ben driedubbel veel tijd kwijt aan voorbereiding en kom steeds zwaar gedeprimeerd uit die lessen. Krijg midden in mijn uitleg op de gekste momenten de idiootste vragen: bent u eigenlijk wel wiskundelerares? Bent u gelovig? Hoeveel kinderen heeft u? Wanneer komt meneer De J. terug? Kunt u ook niet ziek worden? Hebt u al Covid gehad? Mogen we op het grote scherm voetbal kijken? Waarom niet, op andere scholen mag dat wel?

En nooit spullen bij zich: heeft u een pen, ik heb geen geo, mijn rekenmachine is leeg, mag ik een blaadje, ik heb geen schrift, kan ik uw boek even lenen, kunt u geen kopie maken!
Ik neem aan dat je nog nooit eerder aan VMBO les hebt gegeven. Tenminste, zo spat het wel van je relaas af. Als je als vervanger of nieuwe docent bij het VMBO binnen valt, zijn de leerlingen nieuwsgierig. Ze willen weten wie er voor de klas staat, ze willen weten wie jij bent. Daarom krijg je ook vragen als "bent u getrouwd?" in het midden van je uitleg. Door een band met ze op te bouwen, gaan ze echt wel aan het werk en nemen ze ook hun spullen mee. Maar het staat nu eenmaal niet bovenaan hun prioriteitenlijstje, dat is waar. En als invaller is dat lastig - dat weet ik ook. Het is lovenswaardig dat je zoveel toeters en bellen uit de kast trekt om het interessant te maken - en dat is ook echt goed van je. Maar de leerlingen zijn - op dit moment - alleen maar bezig met wie jij bent.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:30 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-12-2022 18:06:10 ]
.
pi_207119842
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.
Ja, dat hoor ik vaker. Een belangrijke reden voor mij om te overwegen om te stoppen.

Ik zit overigens sinds 2016 in het onderwijs, en ik herken je "alles moet meteen op rolletjes lopen"-mentaliteit bij beginnende docenten niet.
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
  zondag 18 december 2022 @ 09:01:02 #167
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_207125867
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tijdens rapportvergaderingen kunnen wel degelijk zinvolle zaken naar boven komen. Een gezamenlijk plan van aanpak maken voor leerlingen. Een leerling die opeens bij meerdere docenten storend gedrag vertoont. Overleggen of een leerling wel op het juiste niveau zit? Hoe functioneert de klas als groep? Als je "zo veel mogelijk vergaderingen skipt", ben je wel die collega die anderen (zoals bijvoorbeeld de mentor van een klas) in de steek laat. Wacht maar eens als je zélf mentor bent, en je zit daar met 2 van de 12 collega's die les aan jouw klas geven...
Als dat pas bij een rapportvergadering naar voren komt, dan faal je mi.
Ten minste, wij hebben 3 rapporten. Dit soort zaken moet je ruim van te voren in kaart hebben weten te brengen.

Ik ben mentor. En ik ben het zat om bij "vergaderingen" te zijn die ook gewoon een mail kunnen zijn. Ik wil niet 3x per week in mijn eigen tijd terug moeten komen terwijl ik genoeg andere dingen te doen heb waar school een stuk meer aan heeft.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_207127616
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je nog nooit eerder aan VMBO les hebt gegeven. Tenminste, zo spat het wel van je relaas af. Als je als vervanger of nieuwe docent bij het VMBO binnen valt, zijn de leerlingen nieuwsgierig. Ze willen weten wie er voor de klas staat, ze willen weten wie jij bent. Daarom krijg je ook vragen als "bent u getrouwd?" in het midden van je uitleg. Door een band met ze op te bouwen, gaan ze echt wel aan het werk en nemen ze ook hun spullen mee. Maar het staat nu eenmaal niet bovenaan hun prioriteitenlijstje, dat is waar. En als invaller is dat lastig - dat weet ik ook. Het is lovenswaardig dat je zoveel toeters en bellen uit de kast trekt om het interessant te maken - en dat is ook echt goed van je. Maar de leerlingen zijn - op dit moment - alleen maar bezig met wie jij bent.
[..]
Toch hoort dat óók bij het vak. Nieuwe docenten (en dan vooral de millennial-docenten) komen een school binnen, verwachten dat het binnen 3 weken helemaal op rolletjes loopt - want anders is het onderwijs niet leuk, ligt het aan alles en iedereen, is het te zwaar en vertrekken ze weer. Nee, het onderwijs en lesgeven is een VAK dat je moet leren, dat je onder de knie moet krijgen na veel, heel veel vlieguren voor de klas draaien. Dat heb je niet binnen een maand in de vingers, wat sommigen dan wel denken. Situaties meemaken, zodat je weet hoe je die bij een volgende keer moet aanpakken. Leren dat je niet met een kanon op een mug moet schieten en dat onrust vaak door de docent zélf wordt veroorzaakt. Een band op bouwen met je leerlingen.

Jij bent verantwoordelijk voor het klassenmanagement in een klas. Met goed lesgeven (goede uitleg, goede pedagogische truukjes, goede band met je klas) bereik je dat. En ja, natuurlijk zullen er soms leerlingen tussen zitten die niet meteen functioneren, maar daar heb je dan eventuele strafmaatregelen, een goed gesprek, of teamleider voor.
Ik sta nu 46 jaar voor de klas, voor klassen. Ik ben begonnen op een LOM-school, heb zowel de cursussen Speciaal Onderwijs als een diploma Remedial Teacher, heb bij de Vliegende Brigade op allerhande scholen en de Taalschool lesgegeven aan kinderen van gastarbeiders en Vietnamese vluchtelingen, ik heb les gegeven op een CBB, een instituut dat begin jaren ‘90 van de vorige eeuw is opgeheven, aan volwassenen van 25 jaar en ouder van allerlei nationaliteiten, ook de Nederlandse. Ik heb analfabeten leren lezen en computerles gegeven van Wordstar, via WordPerfect tot Word, van Dbase III en Iv tot Access, van Lotus tot Excell, eerst via het CBB in de Bedrijfssimulatie, later via een detacheringsbedrijf bij allerlei bedrijven. Toen de computerbubbel barste en het bedrijf failliet ging heb ik in 2002 mijn wiskundebevoegdheid gehaald en - jawel- óók 3 of 4 jaar aan het VMBO lesgegeven. Maar toen waren er nog geen mobieltjes in de klas.

De laatste 14 jaar heb ik inderdaad een luxe leven gehad met examenklassen VWO en HAVO , computerlessen en bijlessen..

Dus kom mij niet aan boord met « nieuwe docenten, vooral millenniumdocenten die verwachten dat alles op rolletjes loopt. » Ik sta vlak voor mijn pensioen en heb mijn hele volwassen leven les gegeven, aan de leeftijden van 4 tot 50, aan meer nationaliteiten dan ik me kan herinneren, met allerhande ervaringen, van traumatische oorlogsherinneringen, seksueel geweld tot « Gelukkig niets aan de hand ».
  zondag 18 december 2022 @ 15:13:35 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_207129927
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 12:08 schreef la_perle_rouge het volgende:

Ik sta nu 46 jaar voor de klas, voor klassen. Ik ben begonnen op een LOM-school, heb zowel de cursussen Speciaal Onderwijs als een diploma Remedial Teacher, heb bij de Vliegende Brigade op allerhande scholen en de Taalschool lesgegeven aan kinderen van gastarbeiders en Vietnamese vluchtelingen, ik heb les gegeven op een CBB, een instituut dat begin jaren ‘90 van de vorige eeuw is opgeheven, aan volwassenen van 25 jaar en ouder van allerlei nationaliteiten, ook de Nederlandse. Ik heb analfabeten leren lezen en computerles gegeven van Wordstar, via WordPerfect tot Word, van Dbase III en Iv tot Access, van Lotus tot Excell, eerst via het CBB in de Bedrijfssimulatie, later via een detacheringsbedrijf bij allerlei bedrijven. Toen de computerbubbel barste en het bedrijf failliet ging heb ik in 2002 mijn wiskundebevoegdheid gehaald en - jawel- óók 3 of 4 jaar aan het VMBO lesgegeven. Maar toen waren er nog geen mobieltjes in de klas.

De laatste 14 jaar heb ik inderdaad een luxe leven gehad met examenklassen VWO en HAVO , computerlessen en bijlessen..
Dat is heel indrukwekkend.

quote:
Dus kom mij niet aan boord met « nieuwe docenten, vooral millenniumdocenten die verwachten dat alles op rolletjes loopt. » Ik sta vlak voor mijn pensioen en heb mijn hele volwassen leven les gegeven, aan de leeftijden van 4 tot 50, aan meer nationaliteiten dan ik me kan herinneren, met allerhande ervaringen, van traumatische oorlogsherinneringen, seksueel geweld tot « Gelukkig niets aan de hand ».
Die uitspraak was niet op jou gericht.
.
pi_207130347
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 10:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik vind dus dat scholen dit soort problematiek teveel bij docenten neerlegt. Ik had eerder dit jaar te maken met een soortgelijke situatie (een havo-3 klas), en heb daarvoor bedankt. Sorry, maar daarvoor ben ik niet de aangewezen persoon. En als een school niet de ondersteuning geeft (lees: regels en stevige consequenties voor dit soort gedrag) dan wil ik daar niet in meezwemmen.
Ik heb met mijn collega’s de gewed dat er binnen 5 jaar een soort kluisjes voor mobiele telefoons bij de deur komen. Wsl van overheidswege verplicht. De mobiele telefoon is een te grote afleider en de negatieve invloed op het leerrendement is te groot.
In verschillende landen komen ze de school al niet meer in. Ik zal het niet meer meemaken als docent, maar de weddenschap loopt.
  zondag 18 december 2022 @ 16:04:15 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207130783
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 15:41 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wsl van overheidswege verplicht.
Laten we dat dus maar niet doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207723030
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 15:41 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Ik heb met mijn collega’s de gewed dat er binnen 5 jaar een soort kluisjes voor mobiele telefoons bij de deur komen. Wsl van overheidswege verplicht. De mobiele telefoon is een te grote afleider en de negatieve invloed op het leerrendement is te groot.
In verschillende landen komen ze de school al niet meer in. Ik zal het niet meer meemaken als docent, maar de weddenschap loopt.
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Laten we dat dus maar niet doen.
quote:
Arjen Lubach is het met mij eens en heeft de discussie weer opgeschud. Het Ministerie is nu ook wakker, daar luisteren ze niet naar leraren, maar wel naar Lubach!
twitter
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 15:02 schreef BlackLining het volgende:
Ja, meteen doorvoeren :Y ik vind (als ex-docent) de leerprestaties nog wel het minst belangrijk. Het aanleren van sociale vaardigheden, daar is de middelbare school voor. Diep treurig, hele kuddes leerlingen verzonken in hun telefoon.

Maakt pauzesurveillance wel weer makkelijker :+


[ Bericht 11% gewijzigd door la_perle_rouge op 27-01-2023 10:20:34 ]
pi_207781494
Mooi dat hier weer aandacht voor is. Het blijft kolder dat dit niet veel beter geregeld is door scholen. Maar aangezien het al moeilijk is om een docententeam van één jaarlaag op één lijn te krijgen, snap ik het probleem wel :P
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_207935454
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
pi_207936355
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Ja, en je kunt in zo'n geval als docent het beste duidelijk zijn. Als jij er niets van zegt, doen zijn/haar klasgenoten het wellicht en dat zal een stuk minder prettig zijn. Je hoeft dan niet te zeggen 'je stinkt', maar je kunt vragen of hij weleens deo gebruikt en je mag best zeggen dat hij een sterke lichaamsgeur heeft. Soms hebben mensen het zelf niet in de gaten en zijn ze blij dat ze erop geattendeerd worden.
't Echte en 't ware!
pi_207941742
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Schrijf het op zijn toetsblaadje bij de volgende toets.

Bijvoorbeeld: "werk aan je wiskundige vaardigheden en je lichaamsgeur".
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_207941771
Ik zou het denk ik ook gewoon zeggen, alhoewel ik 3 jaar lang een Chinese collega had die zo erg stonk dat mensen in de trein naast hem een andere zitplek gingen zoeken. Dat heb ik ook nooit tegen hem gezegd, en dat was nog voor al dat gedeug en gewoke :@
Geďnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_207948117
Simpel. Neem de leerling apart en wijs hem/haar erop. Vervolgens geef je hem/haar tips over hoe dit aan te pakken. Allemaal verpakt in een riedeltje zodat de leerling zich niet kapot schaamt, natuurlijk.

Op mijn vorige school hadden we hele sterke aftershave bij de balie staan, dat hielp ook nog wel eens.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')