abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207936355
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Ja, en je kunt in zo'n geval als docent het beste duidelijk zijn. Als jij er niets van zegt, doen zijn/haar klasgenoten het wellicht en dat zal een stuk minder prettig zijn. Je hoeft dan niet te zeggen 'je stinkt', maar je kunt vragen of hij weleens deo gebruikt en je mag best zeggen dat hij een sterke lichaamsgeur heeft. Soms hebben mensen het zelf niet in de gaten en zijn ze blij dat ze erop geattendeerd worden.
't Echte en 't ware!
pi_207941742
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:15 schreef DjVero het volgende:
Hoe zeg je - subtiel - dat leerlingen stinken? Ik beschuldigde er een collega van, maar bleek dat die jongen vlak daarvoor naast die collega had gezeten :@ Het is echt zo'n vieze penetrante zweetgeur. Serieuze vraag trouwens, want je wilt een leerling ook niet kwetsen natuurlijk. Moet je er wel iets van zeggen?
Schrijf het op zijn toetsblaadje bij de volgende toets.

Bijvoorbeeld: "werk aan je wiskundige vaardigheden en je lichaamsgeur".
pi_207941771
Ik zou het denk ik ook gewoon zeggen, alhoewel ik 3 jaar lang een Chinese collega had die zo erg stonk dat mensen in de trein naast hem een andere zitplek gingen zoeken. Dat heb ik ook nooit tegen hem gezegd, en dat was nog voor al dat gedeug en gewoke :@
pi_207948117
Simpel. Neem de leerling apart en wijs hem/haar erop. Vervolgens geef je hem/haar tips over hoe dit aan te pakken. Allemaal verpakt in een riedeltje zodat de leerling zich niet kapot schaamt, natuurlijk.

Op mijn vorige school hadden we hele sterke aftershave bij de balie staan, dat hielp ook nog wel eens.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 3 april 2023 @ 18:03:36 #180
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208644317
Vandaag zijn de praktijkexamens begonnen. Gelukkig hebben ze dit tegenwoordig ook bij de media in de gaten en melden ze dat keurig in de nieuwsberichten - en niet pas bij het eerste CSE in mei.

Maar ik vraag me af hoe deze periode bij jullie verloopt. Die examens lukken altijd prima, maar omdat de docenten van de praktijkvakken daar bijna al hun tijd mee kwijt zijn, vervallen er heel veel lessen voor klas 3. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind het altijd een hele rommelige periode.

[ Bericht 6% gewijzigd door Janneke141 op 03-04-2023 18:31:01 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 april 2023 @ 20:04:17 #181
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_208646119
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 12:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Simpel. Neem de leerling apart en wijs hem/haar erop. Vervolgens geef je hem/haar tips over hoe dit aan te pakken. Allemaal verpakt in een riedeltje zodat de leerling zich niet kapot schaamt, natuurlijk.

Op mijn vorige school hadden we hele sterke aftershave bij de balie staan, dat hielp ook nog wel eens.
Ik ben altijd benieuwd hoe andere scholen de digitale eisen hebben verwerkt.

Zoals geen internet toegang op de devices waar bepaalde praktische examens op gemaakt moeten worden.mm
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_208748206
twitter

Het mobieltjesverbod komt eraan, mensen.

[ Bericht 76% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2023 14:11:15 ]
pi_208752148
Zo'n verbod heeft weinig zin als ze voor school met de laptop/tablet moeten werken...
pi_208906096
Na 26 jaar werken in diverse functies overweeg ik om in te stromen in het onderwijs. Al heel wat info op internet gelezen en bekeken. Dit topic is zeer waardevol; het geef me de kans om 'het onderwijs' door meerdere brillen te zien. Dus mijn dank.

Zelf tweemaal meegelopen op een basisschool. Dat is niks voor mij. Dus ga ik ook kijken op het middelbaar beroeps onderwijs en het voortgezet onderwijs.

Tot slot: geniet van jullie vakantie!!

[ Bericht 4% gewijzigd door BergHuls8 op 26-04-2023 12:15:24 (volledigheid) ]
Liever lui dan moe.
pi_208906812
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 10:37 schreef BergHuls8 het volgende:
Na 26 jaar werken in diverse functies overweeg ik om in te stromen in het onderwijs. Al heel wat info op internet gelezen en bekeken. Dit topic is zeer waardevol; het geef me de kans om 'het onderwijs' door meerdere brillen te zien. Dus mijn dank.

Zelf tweemaal meegelopen op een basisschool. Dat is niks voor mij. Dus ga ik ook kijken op het middelbaar onderwijs.

Tot slot: geniet van jullie vakantie!!
Waarom geef je het mbo geen kans? Geen idee wat je in die 26 jaar allemaal uitgespookt hebt natuurlijk, maar als dat 'handjeswerk' is geweest, kunnen ze daar je kennis en expertise erg goed gebruiken; je bent veel met praktijk bezig, en zo.

Het is uiteraard wel een doelgroep die je moet liggen, zeker als je eigenlijk havo/vwo voor ogen hebt. :D
pi_208907167
O, het MBO staat ook op de lijst. Zal mijn post aanpassen :-)
Ik heb geen 'handjeswerk' gedaan. Mijn interesse gaat uit naar Nederlands en aanverwante vakken op het MBO zoals communicatie, voorlichting, solliciteren, presenteren, etc.

Mijn eerste taak is nu om een goed beeld te krijgen van het werken in het onderwijs. Wat komt er allemaal bij kijken. En dan voor mezelf antwoord geven op de vragen: wil ik dit en kan ik dit.
Liever lui dan moe.
pi_209162070
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 12:14 schreef BergHuls8 het volgende:
O, het MBO staat ook op de lijst. Zal mijn post aanpassen :-)
Ik heb geen 'handjeswerk' gedaan. Mijn interesse gaat uit naar Nederlands en aanverwante vakken op het MBO zoals communicatie, voorlichting, solliciteren, presenteren, etc.

Mijn eerste taak is nu om een goed beeld te krijgen van het werken in het onderwijs. Wat komt er allemaal bij kijken. En dan voor mezelf antwoord geven op de vragen: wil ik dit en kan ik dit.
Mijn school (in de randstad) zoekt mensen bij Nederlands en heeft ervaring met zij-instromers. Ga vooral op diverse scholen meekijken en vraag naar ervaring van en met zij-instromers
pi_209162351
@ RockStarr: ga ik zeker doen. Heb meekijk dag ingepland en ook gesprek met een zij instromer. Lang proces, maar stap voor stap krijg ik meer zaken helder.
Liever lui dan moe.
pi_209183111
Hebben jullie nog tips voor het nakijken van de eindexamens?
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:53:59 #190
346939 Janneke141
pi_209183178
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:46 schreef iamredleader het volgende:
Wat wil je weten? Eerste keer?

En over welk vak gaat het, en welk niveau?
pi_209183257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:46 schreef iamredleader het volgende:
Ligt idd nogal aan hoe en wat, maar ik kijk per vraag na, en zet ook altijd de bolletjes naast de opgave zodat voor de 2e corrector duidelijk is welke scorepunten ik heb toegedicht.
pi_209183662
Het maakt inderdaad nogal uit welk vak je moet corrigeren.

Ik kijk Nederlands (vwo) na. Ik kijk altijd per vraag na (of per groepje vragen als er bijvoorbeeld drie multiple-choicevragen na elkaar zijn). Op deze manier vind ik dat ik bij open vragen veel consequenter kan zijn. Bij open vragen waar leerlingen meerdere punten kunnen verdienen, zet ik kleine eentjes in het antwoord op de plaatsen waar ik vind dat het punt verdiend is. De score per vraag zet ik in de kantlijn.
Ik moet ook grammatica en spelling beoordelen. Dat doe ik door de fout in het antwoord te onderstrepen en in de kantlijn een ‘T’ te zetten. Zo kan ik snel het aantal fouten tellen.
Als ik twijfel over de beoordeling van een antwoord, noteer ik een vraagteken in de kantlijn. Dan kan ik makkelijk wat bespreekpunten terugvinden voor het gesprek met de tweede corrector.

Ik kijk zelf altijd na met een (vul)potlood, anders wordt het zo’n zooitje.
pi_209184985
Eerste keer
Economie vmbo-tl
Dank voor de tips!
  woensdag 17 mei 2023 @ 14:21:25 #194
346939 Janneke141
pi_209185059
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 14:12 schreef iamredleader het volgende:
Eerste keer
Economie vmbo-tl
Dank voor de tips!
- Kijk per vraag na, of per groepje vragen als je meerkeuzevragen hebt of vragen met één woord of getal als antwoord.
- Doe niet alles in één ruk, want je concentratie gaat echt achteruit als je een tijdje bezig bent.
- Kijk na met potlood. Bij de vragen waar meer punten te halen zijn kun je, bij gedeeltelijke punten, inderdaad aangeven welke punten er behaald zijn, dat is handig voor de 2e corrector. Maar het aantal vragen waarvoor dat geldt is in TL eco volgens mij vrij beperkt
- Bij twijfel over het aantal punten, of bij terugkerende foute antwoorden die een deel van de punten opleveren: overleg met een vakcollega. En probeer hetzelfde te beoordelen, want waarschijnlijk komt alle 2e correctie op dezelfde school terecht
- Voor vmbo-examens geldt als vuistregel: als het goed is, is het goed. Daarmee wordt bedoeld: als een leerling duidelijk weet wat het goede antwoord is, moet je niet te moeilijk doen over dubieuze notaties.
- Kijk naar eer en geweten na. Natuurlijk wil je dat je leerlingen slagen, maar je wil ook dat het niveau van het diploma en de kwaliteit van je vak overeind blijven. Als je echt twijfelt, geef dan het voordeel van de twijfel aan de leerling. Merk je vanzelf wat de 2e corrector ervan vindt.
- Hou voor jezelf, buiten wolf om, de scores per vraag bij. Als er op bepaalde onderwerpen heel goed of juist heel slecht wordt gescoord, dan kun je daar volgend jaar in je onderwijs weer wat mee doen.
- Zorg voor goede koffie (of thee, of wat je ook drinkt).
- Zorg voor rust. Examens nakijken terwijl er collega's of kinderen om je heen draaien is echt geen ding.

Succes!
pi_209185614
Per vraag of groep vragen, dat doe ik al bij schoolexamens. En een analyse is zeker verstandig, heb vorig jaar voor mijn scriptie onderzoek gedaan rondom samengestelde rente. Dit jaar in het programma passend aandacht aan besteed. Resultaat was ook meetbaar beter.

Bolletjes bij het punt / de punten, zeker handig! En sowieso (veel) overleg met vakcollega's, doe ik zeker.

Thuis krijg ik al de ruimte bij toetsen nakijken, zal ik zeker komende dagen weer krijgen. Familie steunt daarin goed, dat is fijn.

En koffie :Y
pi_209205028
90 toetsen. Bij vraag 7: niemand met het goede antwoord ;(

Moet zeggen, valt qua werk niet mee of tegen. Eigenlijk zoals een groot SE, waarbij ik extra oplet om echt objectief te blijven.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2023 10:17:50 ]
  vrijdag 19 mei 2023 @ 10:59:03 #197
346939 Janneke141
pi_209205394
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:17 schreef iamredleader het volgende:
90 toetsen.
Tering.
pi_209205430
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:59 schreef Janneke141 het volgende:

Tering.
Keer 42 vragen oO<
Ach, mijn SE's dit jaren waren tussen de 26 en 32 vragen, maar dan wel keer zo'n 145 leerlingen. En dat lukte bijna altijd binnen 6 dagen helemaal na te kijken + Excel vullen + cijfers in Magister + eerste (snelle) analyse van de grootste struikelblokken.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 11:12:35 #199
346939 Janneke141
pi_209205501
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 11:05 schreef iamredleader het volgende:

[..]
Keer 42 vragen oO<
Ach, mijn SE's dit jaren waren tussen de 26 en 32 vragen, maar dan wel keer zo'n 145 leerlingen. En dat lukte bijna altijd binnen 6 dagen helemaal na te kijken + Excel vullen + cijfers in Magister + eerste (snelle) analyse van de grootste struikelblokken.
Gefeliciteerd, maar ik vraag me vooral af hoe een schoolleiding op het idee komt om iemand die voor het eerst met examenklassen aan de slag moet, meteen zo veel leerlingen te geven.
pi_209205721
Korte versie: collega met wie ik het samen zou doen (ik zou meehelpen, hij heeft dit jaar alle 4e klassen lesgegeven) - zoontje van nog geen 2 in ziekenhuis, epilepsie. Ernstig.

En ik krijg ondersteuning, ruimte in tijd, mag compenseren, dus het is gewoon uitdagend, meer niet.

En ik ben niet bang om om hulp te vragen, of bij twijfel even een stickertje te plaatsen bij het antwoord, en dan verder te gaan.

Zit inmiddels op bijna 1/4 nagekeken *)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')