Randstad VMBO?quote:Op zondag 11 september 2022 17:11 schreef Haushofer het volgende:
2 dagen geleden op mijn oude school weer een gefilmd geweldsincident. Een kind van 13 dat mogelijk wordt aangeklaagd voor poging tot doodslag. En ze zitten al onder verscherpt toezicht...
Nee, niet eensquote:Op maandag 26 september 2022 20:28 schreef Akathisia het volgende:
Zijn de jochies en jij van verschillende afkomsten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik dacht echt dat dit uit De Speld kwam. Maar helaas.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 21:10 schreef Janneke141 het volgende:Die vrouw moet opgesloten worden, serieus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik dacht echt dat dit uit De Speld kwam. Maar helaas.
Montessori aanpak van de zaakvakken.quote:
Wel slim van Babette. Op zo'n mooie witte montessorischool zitten een stuk minder vmbo-kinderen dan gemiddeld.quote:Op maandag 17 oktober 2022 14:37 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Montessori aanpak van de zaakvakken.
Van mijn 16 mentorleerlingen 4 havo zijn er vorig jaar 6 naar het mbo "afgestroomd". Bij alle 6 de leerlingen had ik dat dik voor de kerstvakantie al geadviseerd, maar die stap is voor veel ouders en leerlingen toch erg groot. Dat levert wel schrijnende gevallen op: leerlingen die voor SE's letterlijk een 1 halen terwijl ze denken het prima gemaakt te hebbenquote:Op maandag 17 oktober 2022 14:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel slim van Babette. Op zo'n mooie witte montessorischool zitten een stuk minder vmbo-kinderen dan gemiddeld.
Gelukkig is dit soort ouders vrij zeldzaam, maar we krijgen hier toch ieder jaar in klas 2 of 3 vmbo een paar leerlingen 'terug' van de havo die met allerlei kunstgrepen naar de havo gedrukt zijn, en het daar totaal niet redden. Met je 'ik heb niks tegen het vmbo, zo lang mijn kind er maar niet naartoe hoeft'. Bah.
😂 Typischquote:Op vrijdag 11 november 2022 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
Onze school plant een bijeenkomst over werkdrukverlaging in van 17:00 tot 19:00. Geef toe, dan heb je wel gevoel voor humor.
Bij ons streven ze nu naar 22 lesuren bij een fulltime aanstellinf, ben benieuwd.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
Onze school plant een bijeenkomst over werkdrukverlaging in van 17:00 tot 19:00. Geef toe, dan heb je wel gevoel voor humor.
Als je het onderwijs in gaat en les gaat geven, denk ik niet dat je onder de pedagogische kant van het verhaal uitkomt. Je hebt met jonge mensen te maken en die maken allemaal elke dag dingen mee. Die kun je niet een trechter in de mond duwen en volstouwen met kennis. Misschien op het HBO en universiteit kun je dat doen. Als leraar op een middelbare school moet je toch proberen om de leerlingen te 'triggeren' - zodat ze je uitleg begrijpen en opnemen. En vaak gaan er in die kopjes ook nog allerlei dingen om. Ik vind het belangrijk om naar ze te luisteren, advies te geven en verder te helpen. Dat vind ik wel een meerwaarde van mijn beroep, waar ik energie uit haal. Alleen maar lesstof overbrengen, nee... dat zou ik dan weer saai vinden.quote:Op vrijdag 11 november 2022 19:52 schreef Haushofer het volgende:
Wel twijfel of ik doorga in het onderwijs. Merk dat ik veel prikkels binnenkrijg die me geen energie geven. Ook de nadruk op pedagogische zaken vind ik moeilijk. Het voelt wel es aslsof er voor vakidioten weinig ruimte in het onderwijs is.
Nee, dat wil ik ook niet. Ik vind het ook leuk om in de belevingswereld van pubers mee te gaan, om ze te coachen naar een vervolgopleiding, ze uit te leggen wat het nut van het vak is, een stukje metacognitie mee te geven, etc.. Maar ik vind de zelfredzaamheid van veel kinderen wel een dingetje. M.a.w.: ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordigquote:Op zaterdag 12 november 2022 16:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Als je het onderwijs in gaat en les gaat geven, denk ik niet dat je onder de pedagogische kant van het verhaal uitkomt. Je hebt met jonge mensen te maken en die maken allemaal elke dag dingen mee. Die kun je niet een trechter in de mond duwen en volstouwen met kennis. Misschien op het HBO en universiteit kun je dat doen. Als leraar op een middelbare school moet je toch proberen om de leerlingen te 'triggeren' - zodat ze je uitleg begrijpen en opnemen. En vaak gaan er in die kopjes ook nog allerlei dingen om. Ik vind het belangrijk om naar ze te luisteren, advies te geven en verder te helpen. Dat vind ik wel een meerwaarde van mijn beroep, waar ik energie uit haal. Alleen maar lesstof overbrengen, nee... dat zou ik dan weer saai vinden.
Ik vind het voor mezelf wel uitdagend om dat soort leerlingen toch weten te enthousiasmeren. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal een uitgebreidere handleiding om te kunnen functioneren. Wil je die handleiding lezen of smijt je 'm aan de kant? Er zijn altijd wel redenen om te verzinnen waarom een leerling niet wil. Dat is net het sjieke van het onderwijs, vind ik. Die leerlingen tóch aan de gang krijgen.quote:Op zaterdag 12 november 2022 16:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
ik vind de pedagogische component te groot. Ik betrap me er steeds vaker op dat ik denk "als je niet wil, dan ga je maar naar de fabriek". Helaas is dat geen optie meer tegenwoordig
Ik zeg het ook niet. Ik denk het echter wel regelmatig. Persoonlijk zie ik het nut ook niet zo van al die "hoog"opgeleiden, eerlijk gezegd, dat speelt ook mee.quote:Op zaterdag 12 november 2022 17:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vind het voor mezelf wel uitdagend om dat soort leerlingen toch weten te enthousiasmeren. Sommige leerlingen hebben nu eenmaal een uitgebreidere handleiding om te kunnen functioneren. Wil je die handleiding lezen of smijt je 'm aan de kant? Er zijn altijd wel redenen om te verzinnen waarom een leerling niet wil. Dat is net het sjieke van het onderwijs, vind ik. Die leerlingen tóch aan de gang krijgen.
Het onderwijs is een beroep dat zwaar en uitdagend kan zijn. Om dan meteen te zeggen: "als je niet wil, ga dan maar" vind ik een beetje de weg van de minste weerstand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |