https://www.ad.nl/amersfo(...)n-van-kans~a6dcdeb2/quote:nvesteerders kopen massaal woningen in Amersfoortse binnenstad: ‘Starters geen schijn van kans’
Starters op de woningmarkt in Amersfoort hebben te maken met keiharde concurrentie van beleggers. In 2020 kochten zij 39 procent van alle woningen die te koop stonden in de binnenstad. Ook in de omringende wijken hebben jonge woningkopers vaak het nakijken.
Johan Hardeman 26-05-21, 07:00
Het zijn ideale startersappartementen op het Piet Mondriaanplein in Amersfoort. Tussen de 45 en 75 vierkante meter groot, dicht bij de binnenstad en het station én voor jonge stellen met een goede baan ook nog eens te betalen. Tóch komen starterswoningen die in deze straat te koop worden aangeboden lang niet allemaal in handen van deze doelgroep, die het al langer zwaar heeft op de woningmarkt.
Lees ook
Vier ton voor een rijtjeshuis, woningen die één week te koop staan: het lijkt inmiddels doodgewoon in Leusden
PREMIUM
Vier ton voor een rijtjeshuis, woningen die één week te koop staan: het lijkt inmiddels doodgewoon in Leusden
Woningmarkt in Leusden op code rood, gemeente verdubbelt het aantal te bouwen woningen
PREMIUM
Woningmarkt in Leusden op code rood, gemeente verdubbelt het aantal te bouwen woningen
Tussen 19 mei 2020 en 19 mei 2021 zijn er op het Piet Mondriaanplein volgens huizensite Funda negen appartementen verkocht. Daarvan zijn er ten minste vijf onttrokken van de Amersfoortse koopmarkt omdat ze zijn gekocht door een particuliere investeerder. Sindsdien worden de appartementen verhuurd voor 895 tot 1295 euro huur per maand. De belangrijkste doelgroep? Starters, die écht graag willen huren óf die nergens in Amersfoort een betaalbare koopwoning kunnen vinden.
Appartementen massaal opgekocht
Investeerders beheersen een fors deel van de lokale woningmarkt. Arne Hopstaken en Hugo Drost van Govaert makelaardij worden dagelijks benaderd door beleggers die Amersfoortse woningen willen kopen. ,,Particuliere investeerders kopen tegenwoordig steeds meer vastgoed omdat hun geld op de bank geen cent oplevert. Rondom de binnenstad van Amersfoort worden de laatste jaren veel startersappartementen opgekocht. In sommige wooncomplexen wordt meer verkocht aan beleggers dan aan starters.’’
Rondom de binnenstad van Amersfoort worden de laatste jaren veel startersappartementen opgekocht
Arne Hopstaken, mede-eigenaar Govaert makelaardij
De grote kooplust van beleggers blijkt ook uit de cijfers, die het AD heeft opgevraagd bij het kadaster. 10 procent van alle 2616 verkochte woningen in Amersfoort zijn in 2020 verkocht aan investeerders. In de binnenstad gaat het om 39 procent van alle verkochte woningen. In De Koppel (25 procent), het Vermeerkwartier (20 procent), het Soesterkwartier (19 procent) en het Bergkwartier (17 procent) zijn beleggers ook erg actief. De meeste investeerders zijn volgens Hopstaken Amersfoortse ondernemers die tussen de twee en vijftien woningen in bezit hebben. In sommige gevallen gaat het om grote bedrijven van buiten de stad.
Starters maken geen kans
Bij driekwart van de verkochte woningen aan investeerders gaat het om starterswoningen, blijkt uit gegevens van het Kadaster. ,,Investeerders zijn grofweg geïnteresseerd in woningen tot 325.000 euro omdat die het meeste rendement opleveren’’, zegt Hopstaken. Starters die ook op deze woningen bieden, hebben vaak het nakijken. Ze hebben minder kennis van de markt en kunnen niet altijd zwaar overbieden. Ze hebben vaak ook niet de luxe om te kopen zonder ontbindende voorwaarden, legt Hopstaken uit. ,,Investeerders kunnen dat wél, want die hebben het geld al in de tas zitten. In zo’n situatie maken starters geen schijn van kans.’’
Makelaar Arne Hopstaken heeft dagelijks contact met beleggers die interesse hebben in Amersfoorts vastgoed.
Makelaar Arne Hopstaken heeft dagelijks contact met beleggers die interesse hebben in Amersfoorts vastgoed. © Frans Kanters
Koopwoningen die worden gekocht door investeerders worden onttrokken aan de koopmarkt. De extra concurrentie door beleggers zorgt ervoor dat de huizenprijzen nóg verder door het dak gaan. ,,Voor steeds meer jongeren wordt het onmogelijk om een woning te kopen. Ik zie het aan mijn eigen dochter van 29. Ze heeft een goede baan, maar kan niet kopen. Zij wordt daardoor de particuliere huurmarkt opgedreven’’, zegt Robert van Oossanen, voorzitter van de regionale NVM-afdeling. Hij is bezorgd dat starters door de hoge huren nauwelijks kunnen sparen. Ook profiteren ze niet van de stijgende huizenprijzen. Kopen raakt zo steeds verder uit zicht.
‘Politiek moet ingrijpen’
Van Oossanen neemt het investeerders niet kwalijk dat zij vanwege de lage rente investeren in vastgoed, maar vindt het wel een taak van de politiek om te zorgen voor een betere regulering op de woningmarkt. ,,Dit probleem is in de eerste plaats veroorzaakt door het enorme tekort aan betaalbare woningen. Er moet veel meer worden gebouwd. Maar in de tussentijd moeten starters worden beschermd, want nu worden veel woningen gekocht door mensen die er zelf niet eens wonen. Wonen is een recht.’’
Het is voor hen erg frustrerend om te zien dat investeerders veel geld verdienen op de woningmarkt, terwijl zij er zelf niet tussenkomen
Menno Tigelaar, wethouder wonen
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) erkent de problemen en zegt begaan te zijn met de starters. ,,De hoge percentages van aan investeerders verkochte woningen in de binnenstad en ook in een aantal andere wijken bevestigen hoe lastig de situatie voor veel woningzoekenden is. Het is voor hen erg frustrerend om te zien dat investeerders veel geld verdienen op de woningmarkt, terwijl zij er zelf niet tussenkomen.’’
Opkoopbescherming in de maak
Tigelaar wijst erop dat Amersfoort samen met corporaties en bouwers werkt aan nieuwe betaalbare woningen in verschillende segmenten en aan een snellere doorloop. Daarnaast werd een zelfbewoningsplicht ingevoerd – de koper moet de eerste tien jaar zelf in het huis wonen, waarmee het voor beleggers lastig wordt de woning op te kopen en duur door te verkopen. Ook geldt een doorverkoopverbod voor drie jaar.
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) wil onderzoeken of de opkoopbescherming, waar de Tweede Kamer vóór heeft gestemd, straks ook in Amersfoort kan worden toegepast.
Wethouder Menno Tigelaar (wonen) wil onderzoeken of de opkoopbescherming, waar de Tweede Kamer vóór heeft gestemd, straks ook in Amersfoort kan worden toegepast. © Nico Brons
Verder kijkt Amersfoort met een schuin oog naar de landelijke politiek. De Tweede Kamer heeft dit voorjaar ingestemd met een maatregel om het opkopen van woningen aan banden te leggen. De gemeenteraad mag straks buurten aanwijzen waar koopwoningen voor een aantal jaar niet meer mogen worden verhuurd zonder vergunning van burgemeester en wethouders. ,,Als die regelgeving er komt, zullen we onderzoeken of dat voor woningzoekers in onze gemeente een oplossing biedt’’, zegt Tigelaar.
Zure situatie
Voor de korte termijn ziet het er niet naar uit dat starters beter worden beschermd tegen kooplustige investeerders. Dat Den Haag de overdrachtsbelasting voor investeerders per 1 januari 2021 heeft verhoogd naar 8 procent van de koopsom heeft niet veel investeerders afgeschrikt, zegt Drost van Govaert Makelaardij. ,,Zolang spaargeld op de bank geen cent oplevert, blijven huizen interessant. Zelfs al is het rendement maar 1 procent.’’
Hij vindt het niet terecht dat investeerders de schuld krijgen van de huidige malaise op de startersmarkt. ,,Je moet problemen aanpakken bij de bron en de bron is bouwen. Bovendien is er behalve aan koopwoningen ook een groot tekort aan huurwoningen in het middensegment. Investeerders voorzien dus óók in een behoefte. Maar voor starters die een woning willen kopen, is de huidige situatie zuur.’’
Ik weet niet of je hier serieus over bent.quote:Op woensdag 26 mei 2021 19:27 schreef Mortaxx het volgende:
Gewoon de OZB naar 100% voor huizen die particulier verhuurd worden
Pas doen bij verhuur van een X aantal woningen (zeg minimaal 3)quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of je hier serieus over bent.
Mijn vorige woning heb ik niet verkocht maar verhuur ik nu aan m'n moeder.
Met een 100% OZB zal ze wat anders moeten gaan zoeken terwijl ze nu fijn en goedkoop woont.
Dit soort adviezen waarbij het probleem wordt geïndividualiseerd bagatelliseren het werkelijke probleem, namelijk de structureel falende woningmarkt:quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mijn advies aan net afgestudeerden is: "Koop niet gelijk een auto, maar los eerst zoveel mogelijk af, want je bent nu nog niet aan een hogere levensstandaard gewend".
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)inet-protest-opstandquote:[...]
De terugkerende vraag of ik nog een gouden tip heb, is weliswaar begrijpelijk maar ook exemplarisch voor hoe we deze woningmarktproblemen benaderen: we hebben ze geïndividualiseerd. Kun je geen woning kopen? Dan had je maar harder moeten werken, spaarzamer leven, of vroeger beginnen met zoeken.
Ook de kritiek van doorgaans oudere generaties komt hier vaak op neer. Wij jongeren zouden simpelweg niet met geld om kunnen gaan. We verbrassen alles maar aan verre reizen, dure craft beers en Instagrammable diners.
De problemen zijn echter structureel van aard: woningprijzen zijn geëxplodeerd, betaalbare huuralternatieven beleidsmatig uitgehold, de inkomens van jongeren gestagneerd, en hun kansen op een vaste baan zienderogen verslechterd.
[...]
Ik bedoelde dit 'advies' niet met betrekking tot de huidige woningprijzen, maar in de zin van dat het in het begin vaak gemakkelijker is om geld hiervoor opzij te houden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:30 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit soort adviezen waarbij het probleem wordt geïndividualiseerd bagatelliseren het werkelijke probleem, namelijk de structureel falende woningmarkt:
[..]
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)inet-protest-opstand
Ik heb geen studieschuld, nooit een auto in bezit gehad en verdien iets boven modaal met vast contract, maar ik kan in mijn eentje niets kopen hoor. En ondanks dat mijn loon sinds ik 5 jaar geleden ben afgestudeerd tot nu toe jaarlijks netto nog net percentueel harder stijgt dan de vrije sector huur, kan ik in mijn eentje ook niet significant sparen in een mate dat het zoden aan de dijk zet met betrekking tot de koop van een huis door meer eigen geld in te brengen.
Terwijl de bruto maandlasten van een maximale hypotheek bij een inkomen van 50k op jaarbasis (dus zo'n 13k boven mijn huidige inkomen) ongeveer overeen komen met wat ik nu netto aan huur aftik. En die 750 euro huur in de vrije sector haal ik alleen, omdat ik in werkelijkheid helemaal niet alleenstaand ben en de huurlasten kan delen. Dus voor de gemiddelde alleenstaande die ook daadwerkelijk alleen woont in vrije sector huur is die verhouding nog schever.
Oh en wat ik met een salaris van 50k per jaar als alleenstaande zou kunnen kopen is in de praktijk alsnog minimaal, want het segment tot 250k is het oververhitst. Want in die vijver vissen alle startende alleenstaanden die graag zouden kopen.
Voor alleenstaanden is vrije sector huren namelijk in verhouding nog veel ongunstiger is in vergelijking met een koppel wat de huurlasten kan delen en waar het gat tussen de maandlasten van de maandlasten van hun maximale hypotheek en wat ze nu maandelijks aan huur kwijt zijn veel kleiner is.
Bij onze gemeente is het tarief van de OZB voor woningen ongeveer vier maal lager dan het tarief voor overige panden. Je zou dat laatste tarief ook kunnen gebruiken voor eigenaren voor verhuurde woningen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met een 100% OZB zal ze wat anders moeten gaan zoeken terwijl ze nu fijn en goedkoop woont.
Ik merk juist het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:34 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik bedoelde dit 'advies' niet met betrekking tot de huidige woningprijzen, maar in de zin van dat het in het begin vaak gemakkelijker is om geld hiervoor opzij te houden.
Ja, in Leeuwarden worden deze flatjes/appartementen momenteel opgekocht door beleggingsgroepen (en bijna niet meer door de individuele pandjesmelkers).quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:45 schreef Justinn het volgende:
Ik ben van mening dat dit sterk aan banden gelegd moet worden.
Overigens zijn het zeker niet alleen boomers die dit doen. Ik ken meerdere dertigers met een flink verstoorde focus om van iedere euro er twee te willen maken en zonder blikken of blozen aftandse flatjes verhuren. Iedere euro moet terugverdiend worden, dus investeren in het verbeteren van deze flatjes gebeurt dan ook nagenoeg niet.
Oh dus je geeft gewoon een random advies wat helemaal niet met dit topic te maken heeft? En ook niets met de reactie op degene die je quote? Sorry ik had het niet als volledig offtopic geïnterpreteerd.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:34 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik bedoelde dit 'advies' niet met betrekking tot de huidige woningprijzen, maar in de zin van dat het in het begin vaak gemakkelijker is om geld hiervoor opzij te houden.
Die kunnen nog steeds boomer zijn, want leeftijd is geen hard criterium. Bij de huidige definitie gaat het om de mentaliteit.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:45 schreef Justinn het volgende:
Ik ben van mening dat dit sterk aan banden gelegd moet worden.
Overigens zijn het zeker niet alleen boomers die dit doen. Ik ken meerdere dertigers met een flink verstoorde focus om van iedere euro er twee te willen maken en zonder blikken of blozen aftandse flatjes verhuren.
Bron: https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/boomerquote:boo·mer (de; m,v; meervoud: boomers)
1
(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel
Sorry. Eigenlijk bedoelde ik wel dat je eerst de studieschuld beter in het begin kunt afbouwen en dan krijg je meer ruimte om een huis te kopen. Alleen wist ik niet of had ik niet voorzien dar de huizenprijzen zo uit de pan zouden rijzen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:50 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Oh dus je geeft gewoon een random advies wat helemaal niet met dit topic te maken heeft? En ook niets met de reactie op degene die je quote? Sorry ik had het niet als volledig offtopic geïnterpreteerd.
En wat ik net heb geschetst laat juist zien dat er gemiddeld genomen bijzonder weinig ruimte is om veel te sparen dan wel studieschulden af te lossen wegens in verhouding hele hoge woonlasten. En die hogere levensstandaard komt er daarom voor velen voorlopig toch niet.
[..]
Die kunnen nog steeds boomer zijn, want leeftijd is geen hard criterium. Bij de huidige definitie gaat het om de mentaliteit.
[..]
Bron: https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/boomer
Alleen geldt de schuld die je aan het begin hebt. Dus als je 40.000 schuld hebt en je hebt 30.000 daarvan afgelost inmiddels dan telt het nog steeds als 40.000 schuld. Je bent pas vrij als alles afbetaald is.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:56 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Sorry. Eigenlijk bedoelde ik wel dat je eerst de studieschuld beter in het begin kunt afbouwen en dan krijg je meer ruimte om een huis te kopen. Alleen wist ik niet of had ik niet voorzien dar de huizenprijzen zo uit de pan zouden rijzen.
Volgens mij kun wel steeds laten aantonen aan de bank hoeveel jij van je schuld hebt afgelost bij een hypotheekaanvraag, en gaat de bank uit van je huidige schuld..quote:Op donderdag 27 mei 2021 11:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Alleen geldt de schuld die je aan het begin hebt. Dus als je 40.000 schuld hebt en je hebt 30.000 daarvan afgelost inmiddels dan telt het nog steeds als 40.000 schuld. Je bent pas vrij als alles afbetaald is.
Even een quote van een webpaginaquote:Op donderdag 27 mei 2021 11:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Volgens mij kun wel steeds laten aantonen aan de bank hoeveel jij van je schuld hebt afgelost bij een hypotheekaanvraag, en gaat de bank uit van je huidige schuld..
Schiet niet echt op dan.quote:Dat geldt bijvoorbeeld als u nog maar een halfjaar hoeft af te lossen.
Als het puur aan de rentestand zou liggen zou het toch ook logisch zijn als dat voor bedrijven- en kantoorruimte zou gelden? En toch zijn de prijzen daar al decennia stabiel.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:56 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Sorry. Eigenlijk bedoelde ik wel dat je eerst de studieschuld beter in het begin kunt afbouwen en dan krijg je meer ruimte om een huis te kopen. Alleen wist ik niet of had ik niet voorzien dar de huizenprijzen zo uit de pan zouden rijzen.
De huidige huizenprijzen zijn gewoon te hoog vanwege de huidige rentestand. Het is nu geen moment om te kopen., Je moet nu hopen op Japanse toestanden straks, waar door de vergrijzing woningen in de plattelandsdorpen al jarenlang leeg staan.
Er is minder kantoorruimte nodig. In Leeuwarden is Aegon verdwenen. en Achmea en ING (voorheen Postbank) zijn behoorlijk afgeslankt, Het oude kantoor van de Belastingdienst staat leeg, omdat het rekeningrijden niet is doorgegaan in 2012. Vroeger waren er in Friesland zes kantoren van de Belastingdienst, nu nog maar een die een ruimte huurt van het CJIB.quote:Op donderdag 27 mei 2021 11:06 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als het puur aan de rentestand zou liggen zou het toch ook logisch zijn als dat voor bedrijven- en kantoorruimte zou gelden? En toch zijn de prijzen daar al decennia stabiel.
ok boomerquote:Op donderdag 27 mei 2021 10:50 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Oh dus je geeft gewoon een random advies wat helemaal niet met dit topic te maken heeft? En ook niets met de reactie op degene die je quote? Sorry ik had het niet als volledig offtopic geïnterpreteerd.
En wat ik net heb geschetst laat juist zien dat er gemiddeld genomen bijzonder weinig ruimte is om veel te sparen dan wel studieschulden af te lossen wegens in verhouding hele hoge woonlasten. En die hogere levensstandaard komt er daarom voor velen in de fase van net afgestudeerd zijn voorlopig toch niet.
[..]
Die kunnen nog steeds boomer zijn, want leeftijd is geen hard criterium. Bij de huidige definitie gaat het om de mentaliteit.
[..]
Bron: https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/boomer
Ze snappen het probleem van meer spelers op de markt hier niet. Dat leidt tot hogere prijzen omdat men elkaar overbiedt en de consument heeft door het beperkte aanbod geen keus. Die hogere prijzen worden doorberekend aan de consument.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:23 schreef NothingHappened het volgende:
Ik kan me dit nog wel herinneren van een paar jaar geleden![]()
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eidt-tot-hogere-huur
Een kleine impressie van een probleem wat dus al sinds 2015 opzettelijk door de overheid (lees VVD) wordt veroorzaakt en waar we nu zo langzamerhand de ‘vruchten’ van gaan plukken en blijkbaar willen we dat, want er is weer massaal op de VVD gestemd.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:23 schreef NothingHappened het volgende:
Ik kan me dit nog wel herinneren van een paar jaar geleden![]()
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eidt-tot-hogere-huur
Nouja, weinig landen waar de levensstandaard en sociale zekerheid zo goed is als in Nederland. Je zou naar Scandinavië of Duitsland kunnen, maar daar houdt het verder wel op.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ik nu een jonge hoogopgeleide was zou ik zonder enige twijfel mijn biezen pakken naar het buitenland.
Probeer een studie te doen waar internationaal vraag naar is. Loop stage in het buitenland en zodra je afgestudeerd bent maak je dat je weg komt.
Met een goed salaris kun je je overal een prima levensstandaard aanmeten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nouja, weinig landen waar de levensstandaard en sociale zekerheid zo goed is als in Nederland. Je zou naar Scandinavië of Duitsland kunnen, maar daar houdt het verder wel op.
En in Brazilië kijk je twee straten verder uit op paupers en asielzoekers die bijna op straat schijten. Tis maar wat je voorkeur heeft.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Met een goed salaris kun je je overal een prima levensstandaard aanmeten.
In Nederland betaal je kapitalen voor een hok van 60m2 en zit je tussen de paupers en asielzoekers die sochtends uitslapen en door alle toeslagen misschien 3 tientjes per maand minder te besteden hebben dan jij.
Weleens in Rotterdam geweest? Dat is niet veel anders hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
En in Brazilië kijk je twee straten verder uit op paupers en asielzoekers die bijna op straat schijten. Tis maar wat je voorkeur heeft.
Kan je nagaan hoeveel ongelijkheid er is op de woningmarkt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tattas never amaze me_O-quote:Op donderdag 27 mei 2021 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je echt vindt dat dat te vergelijken is heb je wel wat weinig realiteitszin hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Weleens in Rotterdam geweest? Dat is niet veel anders hoor.
Ik woon in een prima buurt maar als ik 200 meter verderop kijk zit het ook vol met paupers en asielzoekers.
Met een fatsoenlijk hbo of universitair diploma (geen vrijetijdsmanagement of communicatie management ofzo) op zak denk ik dat je ook in landen als Frankrijk, Italië, Oostenrijk enz. een pak geld meer te besteden hebt dan in Nederland.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In Nederland betaal je kapitalen voor een hok van 60m2 en zit je tussen de paupers en asielzoekers die sochtends uitslapen en door alle toeslagen misschien 3 tientjes per maand minder te besteden hebben dan jij.
Ik denk dat zolang de huur boven de liberalisatiegrens ligt, die rekening bij de huurder terecht gaat komen in de vorm van een hogere huur.quote:Op donderdag 27 mei 2021 10:42 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bij onze gemeente is het tarief van de OZB voor woningen ongeveer vier maal lager dan het tarief voor overige panden. Je zou dat laatste tarief ook kunnen gebruiken voor eigenaren voor verhuurde woningen.
Zuid-Korea, grote delen van de VS, Hong Kong, etc. Overal idd hetzelfde probleem.quote:
De liberalisering van de huurmarkt is in de jaren '80 al ingevoerd door Lubbers. Dat is niet iets van de laatste paar jaar.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:35 schreef Mexicanobakker het volgende:
Echt bizar dat gedacht wordt dat meer spelers op de markt hier leidt tot lagere huurprijzenDe huizenbezitter moet namelijk gezien worden als oligopolist.
Dat speelt deels een rol, maar een veel grotere rol is weggelegd voor de enorme toename van de beschikbare kantoorruimte:quote:Op donderdag 27 mei 2021 11:10 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Er is minder kantoorruimte nodig. In Leeuwarden is Aegon verdwenen. en Achmea en ING (voorheen Postbank) zijn behoorlijk afgeslankt, Het oude kantoor van de Belastingdienst staat leeg, omdat het rekeningrijden niet is doorgegaan in 2012. Vroeger waren er in Friesland zes kantoren van de Belastingdienst, nu nog maar een die een ruimte huurt van het CJIB.
Dan heb je alleen maar de financiële kant aangepakt, maar dan zal de 'prijsstijging' zich uiteindelijk wel op een andere manier manifesteren. In de sociale huur neemt die stijging bijvoorbeeld de vorm aan van langere wachttijden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 13:16 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat zolang de huur boven de liberalisatiegrens ligt, die rekening bij de huurder terecht gaat komen in de vorm van een hogere huur.
Het probleem wordt imo volledig veroorzaakt door de extreem lage rente en de overheid die verwacht dat je een behoorlijk rendement behaalt op je vermogen. Zo niet, dan teer je in op je opgebouwde vermogen: negatieve rente op de bank, een VRH die uitgaat van een fictief rendement dat op staatsobligaties (de benchmark) in de verste verte niet te halen is. Daarbij is de hypotheekrente uitzonderlijk laag en kun je met een eigen inbreng van 35% moeiteloos een beleggingspand financieren waardoor je rendement meteen geleveraged wordt. En de schaarste oo de woningmarkt duurt nog wel even voort. Kortom: risico laag, rendement heel behoorlijk, en als je het niet doet loop je veel meer risico dat je vermogen jaarlijks minder wordt.
Een recipe for disaster waar imo alleen vanaf te komen is als de overheid aan wat knoppen draait, bijvoorbeeld:
• door de geliberaliseerde huurmarkt meer te reguleren.
• door de liberalisatiegrens fors te verhogen.
• door de aanschaf van een pand om te verhuren veel duurder te maken. De overdrachtsbelasting voor een woning waar je niet zelf gaat wonen is al hoger (8%) dan normaal maar dat is kennelijk onvoldoende.
• door de financiering (hypotheek) van een huis waar je niet in gaat wonen extra duur te maken. Nu kun je spotgoedkoop 3x leverage krijgen.
• door te sturen op hogere markrentes waardoor beleggers alternatieven hebben om hun geld in te steken.
Bijbouwen gaat niet helpen zolang je niet het gehele woningtekort oplost en de rente laag blijft.
Misschien een beetje overdreven zo, maar niet helemaal. Vriendin van mij is arbeidsongeschikt en zit in de Wajong (spierziekte). Qua ziekte zou ik zeker niet met haar willen ruilen. Maar qua financiën heeft ze wel een auto, sociale huurwoning van 70 m2 die recent gerenoveerd,is elk jaar op vakantie geweest in het buitenland en heeft geen studieschuld. Ik denk dat het niet heel veel scheelt hoeveel we overhouden per maand na vaste lasten (huur+gwl+zorg+verzekering+studieschuld+auto). Terwijl ik werk als beta op WO niveau.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar het gaat vooral over de toename aan investeerders, toch?quote:Op donderdag 27 mei 2021 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
De liberalisering van de huurmarkt is in de jaren '80 al ingevoerd door Lubbers. Dat is niet iets van de laatste paar jaar.
Ik zit ook met een chronische ziekte, maar goed dat heeft er niks mee te maken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:13 schreef galatea het volgende:
Maar vind je dan dat je meer moet overhouden omdat jij toevallig wel gezond bent?
Werken moet altijd meer beloond worden dan 'teren' (neutraal bedoeld) op de staat, ja. Ook als je er zelf niets aan kunt doen (door bijvoorbeeld een ziekte). Het is van uitermate groot belang dat niemand achterblijft en dat de minimumstandaard hoog genoeg is zodat iedereen goed kan leven, maar mensen die hard werken om hiervoor te betalen mogen ook meer overhouden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:13 schreef galatea het volgende:
Maar vind je dan dat je meer moet overhouden omdat jij toevallig wel gezond bent?
Ik vind het hartstikke prima dat iemand die echt arbeidsongeschikt is niet haar hele leven op een houtje hoeft te bijten, want die kiest daar ook niet voor en heeft geen mogelijkheden er zelf iets aan te veranderen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zit ook met een chronische ziekte, maar goed dat heeft er niks mee te maken.
Heb wel 2 beta masters gedaan en werk fulltime als onderzoeker nu. Inmiddels geen junior functie meer. Dan is toch niet zo raar om te verwachten dat je meer overhoudt dan iemand die fulltime in de Wajong zit?
Voor haar zou ik zeker niet minder willen hoor, ze heeft die auto ook wel echt nodig in haar geval. En een klein zakcentje voor dingen als hobby's is ook zeker belangrijk voor mensen. Ik baal alleen zelf dat ik het dubbele voor een appartement met dezelfde oppervlakte moet betalen als haar bijvoorbeeld of mensen met een laag inkomen (en dan vooral de huur in de vrije sector zo hoog is) Ook andere voordelen als toeslagen vallen compleet weg boven een bepaalde grens. Het loont niet meer om die grens over te gaan met je salaris. Je moet echt heel veel meer verdienen in je eentje voordat je financiële situatie echt beter is. Al is de situatie op de sociale woningmarkt ook echt niet goed hoor. Wachtrijen van 10 jaar, je kan je pas inschrijven vanaf je 18de. Die vriendin ging ook pas op haar 28ste uit huis. Ben blij dat ik eerder op kamers kon. Veel jonge mensen hebben het financieel lastiger qua wonen etc., of je nou weinig verdiend of boven modaal verdiend. Met zijn tweeën is het misschien makkelijk of als je ouders hebt die dingen voor je betalen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:32 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vind het hartstikke prima dat iemand die echt arbeidsongeschikt is niet haar hele leven op een houtje hoeft te bijten, want die kiest daar ook niet voor en heeft geen mogelijkheden er zelf iets aan te veranderen.
Wat zou jij dan als uitgangspunt nemen voor iemand die definitief volledig arbeidsongeschikt is? Op zich vind ik het wel logisch om niet een soort lineaire stijgende lijn te hanteren zoals werkende mensen dat qua levensstandaard hebben, of hadden toen huren nog niet harder stegen dan lonen, zeker in het geval van mensen die ook geheid niet oud gaan worden is dat nogal cru, dus wat jij beschrijft over de situatie van je vriendin klinkt als iets wat ik redelijk vind. Voor haar is dat namelijk de maximale levensstandaard die er nooit meer op vooruit gaat.
Maar ik ben het met je eens dat over de hele linie werken te weinig loont door dat achterlijke stelsel van ons met toeslagen en dergelijke. Verziekte woningmarkt vergroot de ontstane armoedeval ook alleen maar uit en daar is niemand bij gebaat.
Ow het is echt niet alleen maar de schuld van de VVD hoor. Alle partijen van links tot rechts zijn hier op de een of andere manier wel schuldig aan (concreet voorbeeldje: Het verzet tegen bouwen buiten de rode contouren wordt vaak aangevoerd door lokale GL afdelingen).quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:43 schreef Gehrman het volgende:
1. Huizenprijzen zijn onbetaalbaar geworden door 10 jaar VVD beleid
2. De VVD achterban bestaat grotendeels uit huisjesmelkers
=> Corrupte shitshow.
Er zijn genoeg mensen die met 16 man in een huurwoning willen zitten. Elk jaar komen er 100.000 van die mensen erbij in dit land. Huizen opkopen en verhuren is een goudmijn op dit moment.quote:Op donderdag 27 mei 2021 07:22 schreef Basp1 het volgende:
Hoe veilig is het rendement van onbetaalbare huizen, als de huizenprijzen een flinke duikeling maken hebben deze beleggers ook negatieve rendementen.
En huurwoningen als er ook daar geneog van zijn kunnen speculanten wel hoofdprijzen proberen te vragen maar zal men weinig huurdere vinden die zich nog een poot laten uitdraaien.
Dan zit je in een banlieue waar binnen nu en 20 jaar een burgeroorlog uitbreekt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 13:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Met een fatsoenlijk hbo of universitair diploma (geen vrijetijdsmanagement of communicatie management ofzo) op zak denk ik dat je ook in landen als Frankrijk, Italië, Oostenrijk enz. een pak geld meer te besteden hebt dan in Nederland.
Het nieuwe normaal moet juist worden: you will own nothing, know nothing and be happy.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:22 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Werken moet altijd meer beloond worden dan 'teren' (neutraal bedoeld) op de staat, ja. Ook als je er zelf niets aan kunt doen (door bijvoorbeeld een ziekte). Het is van uitermate groot belang dat niemand achterblijft en dat de minimumstandaard hoog genoeg is zodat iedereen goed kan leven, maar mensen die hard werken om hiervoor te betalen mogen ook meer overhouden.
Probeer eens een flatje in pakweg Vancouver te kopen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 12:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ik nu een jonge hoogopgeleide was zou ik zonder enige twijfel mijn biezen pakken naar het buitenland.
Probeer een studie te doen waar internationaal vraag naar is. Loop stage in het buitenland en zodra je afgestudeerd bent maak je dat je weg komt.
Huizenprijzen zijn onbetaalbaar geworden, omdat de burger steeds meer geld ging lenen en men tegen elkaar ging opbieden. 'Hebberigheid' heet dat. Komt voor in het hele spectrum van links naar rechts.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:43 schreef Gehrman het volgende:
1. Huizenprijzen zijn onbetaalbaar geworden door 10 jaar VVD beleid
Verzekerd willen zijn van een dak boven je hoofd is een redelijke basisbehoeften. Vind het nogal wat om het nastreven van dat soort basale behoeften hebberig te noemen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Huizenprijzen zijn onbetaalbaar geworden, omdat de burger steeds meer geld ging lenen en men tegen elkaar ging opbieden. 'Hebberigheid' heet dat. Komt voor in het hele spectrum van links naar rechts.
Waarom moet het dan altijd groter, 'beter', duurder?quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:29 schreef Stepperoller het volgende:
Verzekerd willen zijn van een dak boven je hoofd is een redelijke basisbehoeften. Vind het nogal wat om het nastreven van dat soort basale behoeften hebberig te noemen.
Omdat een kartonnen doos onder een brug geen oplossing is (niet in de minste plaats omdat er niet genoeg ruimte is onder de Nederlandse bruggen om alle woningzoekenden kwijt te kunnen)? Het zijn niet bepaald luxueuze villa's waar het in de OP over gaat.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waarom moet het dan altijd groter, 'beter', duurder?
Het wegwerken van tekorten in de sociale huur is een ander probleem. Bijna de hele voorraad aan beleggingspanden zit boven de liberalisatiegrens of doet aan kamerverhuur en valt dus buiten de sociale huur.quote:Op donderdag 27 mei 2021 14:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dan heb je alleen maar de financiële kant aangepakt, maar dan zal de 'prijsstijging' zich uiteindelijk wel op een andere manier manifesteren. In de sociale huur neemt die stijging bijvoorbeeld de vorm aan van langere wachttijden.
Dat komt omdat de woningmarkt al geruime tijd structureel verziekt is. Maar de aanstichters zijn niet de VVD of de 'rijken', maar de gewone, simpele burger, die zich door zijn hebberigheid heeft laten leiden. Want ze wilden een groter, 'beter', duurder huis dan Henk en Ingrid. Of de buren. Of familie. Of vrienden en kennissen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:35 schreef Tocadisco het volgende:
Het zijn niet bepaald luxueuze villa's waar het in de OP over gaat.
Maar dan vraag ik nogmaals: Is een flatje van 45 vierkante meter willen bezitten tegenwoordig al hebberig?quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat komt omdat de woningmarkt al geruime tijd structureel verziekt is. Maar de aanstichters zijn niet de VVD of de 'rijken', maar de gewone, simpele burger, die zich door zijn hebberigheid heeft laten leiden. Want ze wilden een groter, 'beter', duurder huis dan Henk en Ingrid. Of de buren. Of familie. Of vrienden en kennissen.
Ik heb de afgelopen 30 jaar nooit meegedaan aan opbieden tegen anderen (wat vandaag de dag wel de standaard lijkt te zijn) en toch woon ik in een mooie woning op een mooie plek in één van de mooiste wijken van de 3de stad van Nederland.
Pffft....laat maar. Tegen dit soort oogkleppen ben ik niet opgewassen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:47 schreef Tocadisco het volgende:
Maar dan vraag ik nogmaals: Is een flatje van 45 vierkante meter willen bezitten tegenwoordig al hebberig?
Stel ik een rare vraag dan? Bij het leven als gewone simpele burger hoort toch ook dat je niet tot je 40e bij je ouders moet wonen of 1200 euro per maand aan een veredelde bezemkast in de private huur kwijt bent?quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Pffft....laat maar. Tegen dit soort oogkleppen ben ik niet opgewassen.
Je leest niet.quote:
quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat komt omdat de woningmarkt al geruime tijd structureel verziekt is.
Maar hoe is die markt dan verziekt door hebberigheid? Ook als mensen zich niet scheel bieden op de te weinig woningen die er beschikbaar zijn blijft er nog steeds een kloof bestaan tussen zij die wel en zij die niet een huis hebben kunnen kopen/huren. Het is leuk voor de gelukshebbers dat ze er niet meer zo veel aan betalen maar degenen die het mis lopen hebben er geen bal aan, die zullen 'thuis' bij hun ouders op zolder echt niet gelukkiger worden van de wetenschap dat iemand anders nu in ieder geval lagere woonlasten heeft.quote:
De sociale huur was maar een voorbeeld, het ging er meer om dat er zolang er zo'n enorme schaarste is er altijd wel mensen zijn die buiten de boot blijven vallen. Of dat nou is omdat je te weinig geld hebt, niet lang genoeg op de wachtlijst stond, te langzaam reageerde, niet genoeg hebt kunnen slijmen bij de verkoper enz. enz. maakt dan verder toch ook niet zo veel uit?quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:43 schreef recursief het volgende:
[..]
Het wegwerken van tekorten in de sociale huur is een ander probleem. Bijna de hele voorraad aan beleggingspanden zit boven de liberalisatiegrens of doet aan kamerverhuur en valt dus buiten de sociale huur.
Dat heb ik al twee keer omschreven. Veel plezier verder.quote:Op donderdag 27 mei 2021 16:11 schreef Tocadisco het volgende:
Maar hoe is die markt dan verziekt door hebberigheid?
Want als je naar het buitenland verkast is je enige optie Vancouver?quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:19 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Probeer eens een flatje in pakweg Vancouver te kopen.
Tja, wat moet ik dan met iemand die kennelijk alleen in extremen kan denken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 13:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als je echt vindt dat dat te vergelijken is heb je wel wat weinig realiteitszin hoor.
Dus omdat jij je zaakjes op het droge hebt is het ineens de schuld van de consument zelf. Echt, hoe verzin je het.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat komt omdat de woningmarkt al geruime tijd structureel verziekt is. Maar de aanstichters zijn niet de VVD of de 'rijken', maar de gewone, simpele burger, die zich door zijn hebberigheid heeft laten leiden. Want ze wilden een groter, 'beter', duurder huis dan Henk en Ingrid. Of de buren. Of familie. Of vrienden en kennissen.
Ik heb de afgelopen 30 jaar nooit meegedaan aan opbieden tegen anderen (wat vandaag de dag wel de standaard lijkt te zijn) en toch woon ik in een mooie woning op een mooie plek in één van de mooiste wijken van de 3de stad van Nederland.
Merkwaardige conclusie....hoe verzin je het?quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:09 schreef Poem_ het volgende:
Dus omdat jij je zaakjes op het droge hebt is het ineens de schuld van de consument zelf. Echt, hoe verzin je het.
Het aantal vierkante meters is in het grootste deel niet heel veel veranderd. Een studio van 60m2 kost in een beetje stad al een godsvermogen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waarom moet het dan altijd groter, 'beter', duurder?
Definieer 'godsvermogen'.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:12 schreef Poem_ het volgende:
Een studio van 60m2 kost in een beetje stad al een godsvermogen.
Echt he....sommige mensen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:09 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dus omdat jij je zaakjes op het droge hebt is het ineens de schuld van de consument zelf. Echt, hoe verzin je het.
Ja, alle schaamte voorbij.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Echt he....sommige mensen.
Al 30 jaar niet meedoen met opbieden,dus kennelijk al 30 jaar actief op de woonmarkt en dus boomer. En zich dan op de borst slaan dat hij ergens in de jaren 80 of 90 een huis voor een fatsoenlijke prijs heeft kunnen kopen
quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Definieer 'godsvermogen'.
60m2? Minimaal 1000. En dan heb je echt gleuk als je uberhaupt kans maakt want vaak vragen ze een inkomenseis van 4x de netto huur.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Definieer 'godsvermogen'.
Wie heeft het over huren?quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:18 schreef Fugue het volgende:
60m2? Minimaal 1000. En dan heb je echt gleuk als je uberhaupt kans maakt want vaak vragen ze een inkomenseis van 4x de netto huur.
En wederom een karakteristieke infantiele aanname van deze user.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Al 30 jaar niet meedoen met opbieden,dus kennelijk al 30 jaar actief op de woonmarkt en dus boomer. En zich dan op de borst slaan dat hij ergens in de jaren 80 of 90 een huis voor een fatsoenlijke prijs heeft kunnen kopen
Kopen dan, hier deze: https://www.funda.nl/koop(...)382-amerikalaan-631/quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wie heeft het over huren?
En 275.000 is de vraagprijs. Tel daar nog maar 25k bovenop tot je uberhaupt kans maakt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:21 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Kopen dan, hier deze: https://www.funda.nl/koop(...)382-amerikalaan-631/
60m2 in kanaleneiland
275.000, is al 7,5x een modaal jaarsalaris.
In gewoon een wijk in Den Haag ookquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:21 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
60m2 in kanaleneiland
Omdat sommige mensen wel voor 1300 per maand mogen huren maar niet een hypotheek mogen nemen die 700 euro per maand zou zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wie heeft het over huren?
Kanaleneiland, dan zit je wel in het Bloemendaal van Utrecht he.....quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:21 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
60m2 in kanaleneiland
Dat is ook de conclusie die ik trek uit je verhaal hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Merkwaardige conclusie....hoe verzin je het?
Eerder Helsinkiquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Kanaleneiland, dan zit je wel in het Bloemendaal van Utrecht he.....
En dat is ook gewoon aansluiten in de rij en bieden op inschrijving hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Kanaleneiland, dan zit je wel in het Bloemendaal van Utrecht he.....
Als mensen gewoon 7 ton (20 keer modaal!!!) neer kunnen en willen tellen voor een naastmekaarhut...quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:29 schreef Stepperoller het volgende:
Verzekerd willen zijn van een dak boven je hoofd is een redelijke basisbehoeften. Vind het nogal wat om het nastreven van dat soort basale behoeften hebberig te noemen.
quote:Huizenkopers schamen zich: 'Voel me bezwaard om te vertellen dat we 7 ton hebben betaald'
De huizenmarkt is definitief ontspoord. Kopers zijn ten einde raad en ‘gaan er met gestrekt been in’. Met nóg hogere prijzen tot gevolg. De starter staat met lege handen. Met alle risico’s op een burn-out, zo klinkt het.
Ze schamen zich best wel een beetje. Sterker, ze hebben eigenlijk zoveel gêne dat het Utrechtse stel liever niet met naam in de krant wil. ,,Ik ben dolblij dat we een huis hebben, maar ik voel me nu al bezwaard om straks op feestjes te moeten vertellen dat we er ruim 7 ton voor hebben betaald. Ik kan de opmerkingen al uittekenen: ‘Dan heb je zeker wel een groot vrijstaand, huis’. Maar het is niet eens een hoekhuis met garage. Voor deze prijs koop je in Utrecht tegenwoordig niet meer dan een tussenwoning.”
En dat is precies wat ze vorige week hebben gekocht: een rijtjeshuis in Utrecht-West. Voor een prijs waar je een paar jaar geleden inderdaad een kast van een huis voor had gekregen. Maar het is op dit moment de bittere realiteit op de huizenmarkt. Vooral de laatste maanden is het ‘absurd snel’ gegaan, zegt makelaar Dennis Vermeulen van Blauwe Eik Makelaardij. ,,Het was natuurlijk al een gekke markt, maar zeker sinds de jaarwisseling gaan de prijzen door het dak. Overbieden met meer dan een ton is nu standaard. Dat gebeurde een jaar geleden echt niet.”
Gestrekt been
Kopers gaan er volgens hem nu ‘met gestrekt been in’ om een woning te bemachtigen. ,,Ze bieden hun maximale leenbedrag, zonder ontbindende voorwaarden. Alles in de hoop dat het kwartje hun kant op valt. En dan nog vissen de meeste mensen achter het net.”
Ook het Utrechtse stel dat nu eindelijk een huis heeft, moest het laatste jaar de grens steeds verder verleggen. ,,We hebben 26 huizen bekeken, op zeven daarvan hebben we uiteindelijk een bod gedaan. Een half jaar geleden hadden we aarzelingen bij een bod op een mooie hoekwoning met garage in Zuilen. We wilden toen niet tot het uiterste gaan, maar we hadden het toen voor veel minder kunnen kopen dan dat we nu uiteindelijk betalen. Een huis dat ook nog eens een stuk kleiner is.”
Zenuwachtig
Econoom Mirjam Bani van ING bank denkt dat de huidige gekte op de huizenmarkt vooral een psychologische oorzaak heeft. ,,Mensen zien dat er weinig aanbod is en dat het heel lastig is ertussen te komen. Intussen lopen de prijzen steeds verder op en niemand die denkt dat ze snel gaan dalen. Kopers raken daar zenuwachtig van en zijn bang dat ze straks zelfs met een maximale hypotheek niets meer kunnen vinden. Dus gooien ze alles in de strijd. Met een zelf versterkend effect tot gevolg, want de prijzen gaan dan alleen maar harder stijgen. Dat lijkt de afgelopen maanden in toenemende mate te gebeuren.”
Wie momenteel een huis bezit of heel veel eigen geld meeneemt, die kan nog het geluk hebben om er tussen te komen. Voor de groep starters, die aan het begin staat van de wooncarrière, lijkt dat inmiddels nagenoeg onmogelijk. Wat is voor hen het perspectief?
Betuwe
,,Ik zie eigenlijk maar één lichtpuntje”, zegt makelaar Dennis Vermeulen. ,,Door de coronacrisis is het veel minder belangrijk om centraal te gaan wonen. Je hoeft niet meer per se binnen een half uur op de Zuidas te zijn, iedereen werkt toch vanuit huis. En het ziet ernaar uit dat thuiswerken de norm blijft. Daarmee verdwijnt de noodzaak om per se in de Utrechtse regio een woning te hebben. Ik zie een trend van mensen die de stad uit gaan. Zo wordt met name de Betuwe steeds populairder.”
Maar ja, voor een jonge starter staat juist een bruisende stad als Utrecht bovenaan het prioriteitenlijstje. Daar kan geen ruime woning tussen de fruitbomen in de Betuwe tegenop. Dus zitten velen avond aan avond het internet af te struinen op zoek naar toch een goed alternatief in de buurt van Utrecht. ,,Doe het niet”, waarschuwt psycholoog Thijs Launspach, Hij schreef meerdere boeken over millennials, de huidige groep starters. ,,De Funda-gekte leidt tot teleurstelling op teleurstelling. We leven in een tijd waarin je al zoveel moet. Een goede baan, wellicht de zorg voor een familielid, de angst voor corona. En dan ook nog eens de zorgen over de toekomst. Als je daarnaast de frustraties over de vastgelopen huizenmarkt moet meenemen, ligt een burn-out op de loer.”
Stress
Al zijn die zorgen over de woningmarkt natuurlijk wel reëel, zegt Launspach. ,,De huidige groep jongeren stelt de keuzes voor werk of het stichten van een gezin doorgaans wat langer uit. Het zijn stappen die je pas zet, nadat je een geschikte woning hebt gevonden. Nu er nauwelijks woningen zijn, is ook het stichten van een gezin weer verder weg. Dat soort sombere perspectieven kan ook weer tot stress leiden.”
Over een perspectief op korte termijn is Launspach eerlijk: ,,Daar ben ik niet super-enthousiast over. Het enige advies dat ik nu kan geven: praat er met anderen over. Zet goed op een rijtje wat je wensen en eisen zijn. En ja, doe concessies.”
Geduld
Helemaal somberen hoeven we volgens econoom Mirjam Bani nu ook weer niet. ,,De woningmarkt staat nu vol in de aandacht van de politiek. Dat was vijf jaar geleden wel anders. Iedereen ziet dat maatregelen als het verlagen van de overdrachtsbelasting niet helpen en de prijzen alleen maar verder opdrijven. Gemeenten zijn nu bezig met andere regelingen, zoals zelfbewoningsplicht, zodat beleggers starters minder snel van de markt concurreren. Hopelijk wordt er daarnaast ook nog versneld gebouwd. Dus als je als starter nog een paar jaar geduld kunt hebben, ziet de wereld er wellicht anders uit. Maar voorspellen is heel lastig.”
Ondanks de lichte gêne over de koopprijs, is het Utrechtse stel dat vorige week voor ruim 7 ton een rijtjeswoning betaalde, dolblij. ,,De rente is nu zo extreem laag dat onze maandlasten prima te doen zijn. Het is natuurlijk een idiote markt: je moet maar net de mazzel hebben dat je een koopwoning achterlaat, dat de bank je een ruime hypotheek geeft en dat je op het juiste moment het juiste bod doet. Ons is dat gelukt. We realiseren ons dat we enorme geluksvogels zijn.”
"Vakbond" is tegenwoordig al een enorm vies woord hier, dat ze daarmee alle zekerheden overboord hebben gegooid komt niet in ze op.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:30 schreef Pleun2011 het volgende:
Het probleem met dit soort thema's is: het blijft bij online sputteren en klagen. De klagers zijn niet georganiseerd. Veranderen gaat pas lukken als er iets massaals op gang komt..protesten op het Binnenhof..stakingen etc etc. Maar de weldoorvoede millennials snappen dat zeker niet
Wat zei ik ook weer?quote:Econoom Mirjam Bani van ING bank denkt dat de huidige gekte op de huizenmarkt vooral een psychologische oorzaak heeft. ,,Mensen zien dat er weinig aanbod is en dat het heel lastig is ertussen te komen. Intussen lopen de prijzen steeds verder op en niemand die denkt dat ze snel gaan dalen. Kopers raken daar zenuwachtig van en zijn bang dat ze straks zelfs met een maximale hypotheek niets meer kunnen vinden. Dus gooien ze alles in de strijd. Met een zelf versterkend effect tot gevolg, want de prijzen gaan dan alleen maar harder stijgen. Dat lijkt de afgelopen maanden in toenemende mate te gebeuren.”
Want ja, lekker boeiend dat toekomstige generaties dakloos dreigen te raken als je zelf je schaapjes op je droge hebt hoef je je stem meer te laten horen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:30 schreef Pleun2011 het volgende:
Het probleem met dit soort thema's is: het blijft bij online sputteren en klagen. De klagers zijn niet georganiseerd. Veranderen gaat pas lukken als er iets massaals op gang komt..protesten op het Binnenhof..stakingen etc etc. Maar de weldoorvoede millennials snappen dat zeker niet
Dat is niet de eerste keer. Is de afgelopen decennia al veel vaker gebeurd. Je hebt als consument de keuze om daar niet aan mee te doen. Woon je niet in/op kanaleneiland. Lekker belangrijk.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:32 schreef Stepperoller het volgende:
En dat is ook gewoon aansluiten in de rij en bieden op inschrijving hoor.
Wat snap je precies niet aan oververhitting en tekorten?quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als mensen gewoon 7 ton (20 keer modaal!!!) neer kunnen en willen tellen voor een naastmekaarhut...
[..]
Idd gewoon onder de brug gaan wonen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is niet de eerste keer. Is de afgelopen decennia al veel vaker gebeurd. Je hebt als consument de keuze om daar niet aan mee te doen. Woon je niet in/op kanaleneiland. Lekker belangrijk.
Exactlyquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:38 schreef Poem_ het volgende:
Dat het mede de schuld van de consument is.
Je hebt als consument de keuze om niet aan de gekte mee te doen. Dan ga je gewoon lekker onder een brug wonen. Of een derde van je inkomen betalen aan huur.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is niet de eerste keer. Is de afgelopen decennia al veel vaker gebeurd. Je hebt als consument de keuze om daar niet aan mee te doen. Woon je niet in/op kanaleneiland. Lekker belangrijk.
Als je wil doorstromen gaat dat ook niet makkelijk nu dus dat schaapjes op het droge valt wel mee. Heb zelf wel wat met dit onderwerp maar erover klagen helpt in ieder geval nietquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:36 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Want ja, lekker boeiend dat toekomstige generaties dakloos dreigen te raken als je zelf je schaapjes op je droge hebt hoef je je stem meer te laten horen?![]()
De consument heeft niet echt een alternatief. Jij oordeelt lekker vanuit je ivoren toren dat het allemaal wel meevalt omdat je zelf je schaapjes op het droge hebt. Volstrekt ongeloofwaardig.quote:
Wat snap je niet precies aan 7 ton bieden omdat het kan voor een schamele kuthut? Je kunt ook kiezen om dat niet te doen want het zijn doorstromers zoals je in dat stuk kunt lezen, ze kunnen er ook voor kiezen om te blijven zitten waar ze zitten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:37 schreef Stepperoller het volgende:
Wat snap je precies niet aan oververhitting en tekorten?
Wat moet jij een enorm simpel leven hebben. En dat bedoel ik niet denigrerendquote:Op donderdag 27 mei 2021 17:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het is altijd weer vermakelijk dat veel mensen hysterisch worden als je ze vertelt dat ze ook hand in eigen boezem moeten steken. Want 'Nee! Het is de schuld van iemand anders!'. Bij voorkeur noemen ze dan een politieke partij of politiek kopstuk die een andere visie aanhangt.
Nou eerder de helft netto gezien.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:39 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Je hebt als consument de keuze om niet aan de gekte mee te doen. Dan ga je gewoon lekker onder een brug wonen. Of een derde van je inkomen betalen aan huur.
Hou toch op.
Een wederom een domme aanname.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:40 schreef Poem_ het volgende:
[..]
De consument heeft niet echt een alternatief. Jij oordeelt lekker vanuit je ivoren toren dat het allemaal wel meevalt omdat je zelf je schaapjes op het droge hebt. Volstrekt ongeloofwaardig.
Als je daarmee bedoelt dat ik probeer heldere keuzes te maken en vervolgens de consequenties daarvan accepteer, dan is dat inderdaad wat ik nastreef.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat moet jij een enorm simpel leven hebben. En dat bedoel ik niet denigrerend
En waarom bieden mensen zoveel? Omdat ze dat kunnen en omdat er schaarste is en dat heeft met veel en veel meer dingen te maken dan hebberigheid.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat snap je niet precies aan 7 ton bieden omdat het kan voor een schamele kuthut? Je kunt ook kiezen om dat niet te doen want het zijn doorstromers zoals je in dat stuk kunt lezen, ze kunnen er ook voor kiezen om te blijven zitten waar ze zitten.
Dus ja, er zit wel degelijk een flink stuk hebberigheid in.
Klopt, of je kiest om onder een brug te slapen. Allemaal keuzes. Of om tot je 50ste bij je ouders te wonen, dat kan ook! Allemaal keuzes...je hoeft niet mee te doen!quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vertel even hoe je je in de afgelopen jaren in de woningmarkt hebt begeven.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je daarmee bedoelt dat ik probeer heldere keuzes te maken en vervolgens de consequenties daarvan accepteer, dan is dat inderdaad wat ik nastreef.
Heb je een huis gekocht? Of gehuurd? Dan doe je per definitie al mee met het opjagen van de prijs. Je was namelijk onderdeel van de 'vraag'.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een wederom een domme aanname.![]()
Waar zeg ik dat het allemaal wel mee valt? Ik zeg alleen dat ik er altijd voor heb gekozen om niet mee te doen aan het opjagen van de prijzen. Omdat we allemaal invloed hebben op wat er gebeurt. Dat heeft er op bepaalde momenten voor gezorgd dat ik een huis moest laten gaan. In dat bleek achteraf allemaal best mee te vallen.
Hebberigheid..... Of je bent gewoon toe aan de volgende stap.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat snap je niet precies aan 7 ton bieden omdat het kan voor een schamele kuthut? Je kunt ook kiezen om dat niet te doen want het zijn doorstromers zoals je in dat stuk kunt lezen, ze kunnen er ook voor kiezen om te blijven zitten waar ze zitten.
Je krijgt wel meer huis terug voor je geld, i.v.m. duurzaamheid zaakjes etc.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:49 schreef Momo het volgende:
Dat is alleen voor mensen die modaal verdienen en al 20 jaar geleden een woning hebben gekocht.
Moet je maar geen kinderen nemen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hebberigheid..... Of je bent gewoon toe aan de volgende stap.
Kinderen mag je niet nemen, tenzij 16+quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Moet je maar geen kinderen nemen.
Als je van een dusdanig simpel niveau bent om 7 ton voor een knakenhut uit te geven "omdat het kan" is het misschien maar beter dat je niet aan kinderen begint...quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Moet je maar geen kinderen nemen.
Jij bent geen econoom en ehm, belangrijker misschien nog, zeker geen nostradamus.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je van een dusdanig simpel niveau bent om 7 ton voor een knakenhut uit te geven "omdat het kan" is het misschien maar beter dat je niet aan kinderen begint...
Ja, en niet iedereen heeft die luxepositie natuurlijk. Dat schijn je voor het gemak maar even te vergeten. Maar wel de mond vol hebben over anderen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een wederom een domme aanname.![]()
Waar zeg ik dat het allemaal wel mee valt? Ik zeg alleen dat ik er altijd voor heb gekozen om niet mee te doen aan het opjagen van de prijzen. Omdat we allemaal invloed hebben op wat er gebeurt. Dat heeft er op bepaalde momenten voor gezorgd dat ik een huis moest laten gaan. In dat bleek achteraf allemaal best mee te vallen.
Misschien moet je dat eerdere artikel wat hier gepost is eens lezen:quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En waarom bieden mensen zoveel? Omdat ze dat kunnen en omdat er schaarste is en dat heeft met veel en veel meer dingen te maken dan hebberigheid.
Lijkt dat gelul over boomers wel. Alles met gecondenseerd worden tot hapklare simpele antwoorden/oplossingen anders snapt de helft het niet meer.
Echt waar, ik zit hier denk ik in totaal al 15 jaar, maar zo'n kromme gevolgtrekking als hebberigheid is de reden dat de woningmarkt oververhit is hen ik zelden gelezen. Boek de centrale banken enz maar op.
quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:33 schreef AchJa het volgende:
Huisjesmelker Hans de Geus: ‘Je bent nu een sukkel als je geen huis koopt. Dat moet anders’
Woningmarkt Met een tekort aan huizen heeft de wooncrisis weinig te maken, ontdekte schrijver Hans de Geus toen hij zelf huisjesmelker werd. „De waarde van huizen wordt bepaald door de portemonnee van de koper”
Het is crisis op de woningmarkt, dat ziet iedereen. „We zijn verworden tot een tweestandenmaatschappij: de gevestigde orde en de rest”, zegt journalist Hans de Geus. Alleen: we begrijpen ’m volkomen verkeerd, die crisis.
Honderdduizenden huizen bouwen? Dat gaat de ellende voor bijna niemand oplossen, volgens De Geus. Een harde aanpak van huisjesmelkers zal ook weinig uithalen. Premies en leningen om starters op weg te helpen, de nieuwste politieke noodgreep? Die stuwen de prijzen alleen maar nóg verder omhoog.
Zou het? Hij kan het weten, zegt De Geus, want op de opgeblazen huizenmarkt is hij een van de grote profiteurs. Hij, zzp’er zonder pensioen, werd zelf huisjesmelker om zijn toekomst veilig te stellen en schreef er een boek over. Schuldgevoel heeft hij niet; daarover later meer. Eerst die kijk op de wooncrisis. „Waar we zo snel mogelijk vanaf moeten”, zegt De Geus, „is dat idee dat ‘bouwen-bouwen-bouwen’ de grote oplossing is.”
De huizenprijzen schieten de hoogte in. Hoe kan bouwen níét helpen om deze crisis op te lossen?
„Omdat het standaardverhaal van vraag en aanbod op de woningmarkt niet opgaat. Het is alsof we kijken naar de kunstwereld, waar de prijzen ook omhoogschieten door speculatie en onbeperkte financiering, en dan zeggen: weet je wat we moeten doen? Schilderen-schilderen-schilderen!
„Dat huizen zoveel waard zijn, heeft bijna niets te maken met het aanbod. De waarde kan blijven oplopen, dus wordt alles bepaald door de portemonnee van de koper: hoeveel je van de bank mag lenen en wat je hebt opgespaard of van je ouders krijgt. Daardoor stijgen de prijzen nu zo hard. Want hoe meer je kunt betalen, hoe meer je zúlt betalen.”
Waarom horen we dan dat we een miljoen huizen moeten bouwen om deze crisis op te lossen?
„Kijk, wie zegt dat? Maxime Verhagen van Bouwend Nederland, bijvoorbeeld. Is het heel gek dat de bouwsector veel huizen wil bouwen? De banken profiteren er ook van, die zijn stinkend rijk geworden door de hypotheken van die huizenkopers. En partijen als CDA en VVD, en de rest er achteraan, laten dat misverstand voortbestaan.
„Natuurlijk, je kunt heus blijven bouwen. Het kan best zijn dat je meer of anders wil gaan bouwen. Maar je maakt woningen er niet goedkoper mee, niet zo lang het hele systeem blijft ingericht op heel hoge prijzen.”
Tien jaar geleden stonden in het hele land nog huizen onder water.
„Klopt. Niet omdat er toen te veel huizen waren, maar omdat de financiering even haperde. Banken verstrekten geen hypotheken, de markt viel stil. En wat gebeurde er? De banken werden gered, de huizenprijzen moesten weer omhoog. Iedereen werd gestimuleerd om te kopen.”
Het gaat nu weer heel hard: we zien kwartaal na kwartaal recordstijgingen. Wat is er gebeurd?
„We zitten in een perfect storm die de prijzen opjaagt. Dat is de uitwerking van de politieke keuzes van de afgelopen decennia: eigenwoningbezit is gestimuleerd, je mag heel veel lenen bij de bank, verhuurders konden voor huurwoningen gaan vragen wat ze wilden, de sociale huursector is afgebouwd.”
„Je moet het eens vergelijken met de jaren vijftig. Toen was de woningnood véél groter dan nu. Toch waren de woonkosten laag en gingen ze in die jaren amper omhoog, ook met de lage lonen van toen.”
Hoe is dat te verklaren?
„Doordat de financiering toen beperkt was en de huren begrensd waren. Mensen kónden niet ontzettend veel voor een huis betalen, dus ze deden het ook niet.”
De essentie, zegt De Geus, is dit: we hebben geen huizenprobleem, maar een geldprobleem. „Thomas Piketty heeft laten zien hoe vermogensgroei voor een groeiende kloof zorgt. Hier hebben we de dader achter die vermogenskloof: vastgoed, geholpen door geld uit erfenissen en bizarre belastingregels.”
Hij zag het zelf, beschrijft hij in zijn boek, toen hij vier jaar geleden woningbelegger werd. Zijn eerste aankoop, een knus appartement in de Bijlmer, kaapte hij weg voor de neus van een gezinnetje met twee kinderen. Het gezin wilde erin gaan wonen, De Geus wilde het als belegger gaan verhuren. De Geus won, met gemak: de bank telde de inkomsten die hij via de verhuur zou gaan binnenharken alvast mee in zijn potentiële inkomen en gaf hem daarom zonder twijfel een hypotheek – ook al had hij geen eigen koophuis en geen vast contract. „Dat zegt alles. Het kwam helemaal aan op het vooruitzicht van die hoge huren.”
Nu doet u zelf volop mee in het systeem dat u verafschuwt.
„Het is hypocriet, maar in dit systeem moet je meedoen of je gaat eraan ten onder. Als zzp’er bouwde ik helemaal geen pensioen op. Daar doe ik het voor, en voor mijn kinderen.
„Ik wil het niet mooier maken dan het is. Dan ben ik misschien een salonsocialist, ja. Dit was mijn manier om alsnog aan de goede kant van de kloof te komen.”
Waarom geeft u zelf niet het goede voorbeeld? U kunt als huisjesmelker ook een lagere huur gaan vragen.
„Dat is het gekke: ik kon dat eerste appartementje kopen omdat de bank alvast de hoogste huur incalculeerde die ik kon gaan vragen. Als ik een gunstige prijs aan mijn huurders aanbied, kan ik die hypotheek nooit terugbetalen. Dat is precies het probleem: het zit in het systeem ingebakken,het is een wurggreep.”
„Ik ben deze markt niet ingestapt om over de rug van huurders te profiteren. Ik heb drie huurhuizen, genoeg voor dat pensioen. Maar wie dat wil, kan dankzij die binnenlopende huur rustig doorstapelen: nog een beleggingswoning, en dan nog een, enzovoort.”
Hoe kan dat?
„Kapitaal creëert kapitaal, dat zit fiscaal ingebakken. Daarom verdient verhuren ook een stuk makkelijker dan werken. Als verhuurder zijn mijn inkomsten uit huur onbelast. Zo krom is ons belastingstelsel.
„Wie dat geld niet heeft, loopt al die extra inkomsten mis. Het is eigenlijk nog erger, want je mag vervolgens ook nog eens huur gaan betalen aan zo’n rijke huizenbezitter, die dus nóg rijker wordt.”
Zit hier dan niet de oplossing: huisjesmelkers harder aanpakken?
„De huisjesmelkers zijn maar een symptoom. Beleggers hebben de afgelopen jaren de prijzen opgedreven omdat verhuren zo aantrekkelijk was – dat klopt. Maar nu de huurprijzen in Amsterdam vanwege corona onder druk staan, omdat expats wegblijven en Airbnb-appartementen leegstaan, zie je dat de mensen met geërfd geld, de jubeltonnetjes, hun slag slaan. De prijzen stijgen gewoon door.”
„Ongelijkheid door vastgoedbezit is het echte probleem. En de opgepompte waardes daarvan. Of het nou om mensen zoals ik gaat, die een paar huizen hebben, of vader en moeder die er eentje voor hun kind kopen. Je bent eigenlijk een sukkel als je in dit systeem niet koopt. Zo zou het niet moeten zijn. Huren zou een prima alternatief moeten zijn.”
U schrijft dat die kloof de komende twintig jaar nog erger kan worden.
„De woningbezitters zullen steeds verder vooruitlopen op de rest. En dan moet het grote erven nog beginnen. Als de babyboomers overlijden, komt in korte tijd een enorme rijkdom vrij. Je moet er nu voor zorgen dat die ongelijkheid van de ouders niet bij de kinderen terechtkomt. Anders lopen de startposities straks nog meer uiteen.”
Partijen pleiten daarom voor startersleningen, de overdrachtsbelasting voor starters is geschrapt.
„Dat is het láátste wat je moet doen. Die verlaging van de overdrachtsbelasting heeft de prijzen nog verder omhooggegooid. Logisch, want als je als starter niet meer hoeft bij te betalen en extra geld overhoudt, wat doet de verkoper dan? Die rekent het meteen door in de prijs.”
„Het geld dat die koper van de overheid mag houden, is-ie dus zo weer kwijt. Dat belandt direct bij de groep aan de andere kant van de kloof: de bouwers, de banken, de beleggers, de boomers. Én hun erfgenamen.”
Ongelijkheid leeft. Waarom hoor je deze analyse dan amper?
„Wie zijn nou echt de dupe? Starters, toekomstige kopers. Maar dat zijn er niet zoveel of ze mogen nog niet stemmen. Integendeel, veel kiezers zijn huizenbezitters. Eigenwoningbezit is jarenlang door de politiek gepromoot en gesubsidieerd. Zij lijden uiteindelijk ook onder ongelijkheid, maar ze zitten er nu niet op te wachten dat de huizenprijzen dalen.”
„Daarover gesproken: als het nou echt zo zou zijn dat meer huizen bouwen ertoe leidt dat de prijzen omlaaggaan, dan zou dat slecht zijn voor huisjesmelkers en de huidige huizenbezitters. Waarom zou een partij vol huizenbezitters als de VVD dat omarmen? Kennelijk doorzien zij ook wel dat ‘bouwen-bouwen-bouwen’ niet zoveel doet met de prijzen.”
NRC
quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kinderen mag je niet nemen, tenzij 16+
Dus 7 ton neertellen voor een rijtjeshuis wordt volstrekt normaal gevonden hier op Fok!?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef ludovico het volgende:
Jij bent geen econoom en ehm, belangrijker misschien nog, zeker geen nostradamus.
Ah dat promotiepraatje voor zijn boek weer.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Misschien moet je dat eerdere artikel wat hier gepost is eens lezen:
[..]
Waarom zou je als doorstromers daar niet voor kiezen? Als jij met zijn tweeën bent, 3 ton overwaarde hebt en je kunt het missen en je hebt het er voor over, waarom niet?quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zeker. Meerdere. Ik ben daardoor inderdaad onderdeel van de markt. Maar ik heb nooit meegedaan aan biedingen. Heb me door de bank nooit een maximale hypotheek laten aansmeren. En heb ook nooit een huis gekocht in een hoogconjunctuur periode.quote:
Oh ja, het past niet in dat vermaledijde boomer narratief dus is het een dom verhaal...quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:03 schreef Stepperoller het volgende:
Ah dat promotiepraatje voor zijn boek weer.
Ik vind het gebrek aan economisch inzicht van de Geus eigenlijk schrikbarend gezien zijn positie bij RTL Z right?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Er is best wel wat aan te merken aan de huidige economische toestand, of het normaal is is ook een andere vraag.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus 7 ton neertellen voor een rijtjeshuis wordt volstrekt normaal gevonden hier op Fok!?
Dat was dan kennelijk niet nodig omdat in jouw tijd de prijzen in verhouding tot de inkomens lager waren.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker. Meerdere. Ik ben daardoor inderdaad onderdeel van de markt. Maar ik heb nooit meegedaan aan biedingen. Heb me door de bank nooit een maximale hypotheek laten aansmeren. En heb ook nooit een huis gekocht in een hoogconjunctuur periode.
Nee, dat zegt helemaal niemand. Waarom meteen zo'n extreem voorbeeld? Ook twee keer flink modaal krijgt dat niet rond hoorquote:Op donderdag 27 mei 2021 18:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus 7 ton neertellen voor een rijtjeshuis wordt volstrekt normaal gevonden hier op Fok!?
Volgens mij laat hij bewust zaken weg uit zijn analyse om mensen te prikkelen zijn boek te kopen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind het gebrek aan economisch inzicht van de Geus eigenlijk schrikbarend gezien zijn positie bij RTL Z right?
Je ziet zelf toch ook wel dat hij om de hete brij heen draait?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, het past niet in dat vermaledijde boomer narratief dus is het een dom verhaal...
Noordwest-Europa is inmiddels in zijn geheel overspoeld met oost-Europese werknemers die bij boeren en in distributiecentra uitgebuit worden, verschil is alleen dat je in Nederland inmiddels bedragen neerlegt voor een vinexkrot tussen die oost-Europeanen waarvoor je eigenlijk een penthouse appartement in Saint-Tropez zou mogen verwachten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 15:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan zit je in een banlieue waar binnen nu en 20 jaar een burgeroorlog uitbreekt.
Duitsland was tot voor 10 jaar ok, maar die proberen nu hun achterstand qua immigratie in 20 jaar volledig in te lopen. Dorpjes die in 2000 volledig Duits waren zijn nu helemaal overspoeld.
De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was. Ik maak me ook zorgen over hoe mijn kids straks aan een woning moeten komen. Dat neemt niet weg dat ik me al op jonge leeftijd realiseerde wat de invloed was van de consument op de markt en daardoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. En ik heb in mijn leven genoeg voorbeelden gezien van hoe hebberig de consument is en wat dat doet me de prijs van een produkt in een markt waar schaarste heerst. Dus mijn enige stelling is, dat wij er allemaal zelf invloed op hebben (gehad). Maar dat lijkt voor velen een brug te ver te zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef Poem_ het volgende:
Ja, en niet iedereen heeft die luxepositie natuurlijk. Dat schijn je voor het gemak maar even te vergeten. Maar wel de mond vol hebben over anderen.
Kapitaal zoekt gewoon zijn weg naar rendement, als er een overschot aan kapitaal is en weinig om in te investeren dan gaan de rendement naar beneden, asset prijzen gaan omhoog... Huur blijft gelijk.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Volgens mij laat hij bewust zaken weg uit zijn analyse om mensen te prikkelen zijn boek te kopen.
En in dat boek gaat de conclusie zeer waarschijnlijk zijn dat bouwen een deel van de oplossing is, maar er is veel meer nodig om van bijv. huren weer een redelijk alternatief te maken ten opzichte van kopen.
Kapitaal zoekt gewoon zijn rendement, dat is gezien de risk/reward volgens beleggers gewoon precies zijn geld waard.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:12 schreef Lothiriel het volgende:
Het wordt wellicht tijd om vanuit de overheid in te grijpen op de huizenmarkt. Huizen zijn een basisbehoefte en zolang die niet voor iedereen in het land vervuld kan worden moet speculatie gewoon aan banden worden gelegd.
Wellicht tijd om wat beleggers tot verkopen te dwingen als ze niet zelf in een huis gaan wonen.
Ik ben normaal meestal pro vrije markt maar in dit geval is het duidelijk dat ingrijpen nodig is om grenzeloos egoïsme tegen te gaan.
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor een bewuste jij hebt gemaakt dan die hebben voorkomen dat je een negatief effect had op de markt. En dat nu schijnbaar jonge mensen dat niet doen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was. Ik maak me ook zorgen over hoe mijn kids straks aan een woning moeten komen. Dat neemt niet weg dat ik me al op jonge leeftijd realiseerde wat de invloed was van de consument op de markt en daardoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. En ik heb in mijn leven genoeg voorbeelden gezien van hoe hebberig de consument is en wat dat doet me de prijs van een produkt in een markt waar schaarste heerst. Dus mijn enige stelling is, dat wij er allemaal zelf invloed op hebben (gehad). Maar dat lijkt voor velen een brug te ver te zijn.
Ja.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was. Ik maak me ook zorgen over hoe mijn kids straks aan een woning moeten komen. Dat neemt niet weg dat ik me al op jonge leeftijd realiseerde wat de invloed was van de consument op de markt en daardoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. En ik heb in mijn leven genoeg voorbeelden gezien van hoe hebberig de consument is en wat dat doet me de prijs van een produkt in een markt waar schaarste heerst. Dus mijn enige stelling is, dat wij er allemaal zelf invloed op hebben (gehad). Maar dat lijkt voor velen een brug te ver te zijn.
Oo 30 jaar geleden. Hmmmm,eens rekenen. 2021-30= 1991quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was.
De jaren 90, waarin je als buschauffeur nog een eengezinswoning kon kopen en ónder de vraagprijs kon bieden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is dus voor veel mensen het geval. In dit topic is al meerdere malen geschetst hoe huren absoluut geen redelijk alternatief meer is voor kopen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja.
Je positie klopt an sich.
Het is een rat race.
Alleen om mee te doen met die rat race kan prima rationeel zijn als je het verloop ervan kan inschatten en je schat het positief in.
Vanuit beleid moet er gewoon veel meer gebouwd worden.
Maarrrr dit is de grote grap:quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat is dus voor veel mensen het geval. In dit topic is al meerdere malen geschetst hoe huren absoluut geen redelijk alternatief meer is voor kopen.
quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:25 schreef PzKpfw het volgende:
Het bezitten van meerdere woningen keihard afstraffen met hoge belastingen waardoor het onaantrekkelijk wordt om in te investeren.
Nog maar een keer, het is een keuze van die lui (doorstromers) om 7 ton voor een hut neer te leggen die nog niet eens de helft waard is en dat is gewoon hebberigheid, daar kun je een heel verhaal omheen verzinnen maar zo simpel is het gewoon.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:07 schreef ludovico het volgende:
Er is best wel wat aan te merken aan de huidige economische toestand, of het normaal is is ook een andere vraag.
Of het verstandig is om het te doen of niet wéér een andere vraag.
Als je gaat inzien dat dat verschillende vragen zijn kom je er misschien achter dat het helemaal niet zo achterlijk is danwel hoeft te zijn om een huis te kopen van 7 ton.
quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog maar een keer, het is een keuze van die lui (doorstromers) om 7 ton voor een hut neer te leggen die nog niet eens de helft waard is en dat is gewoon hebberigheid, daar kun je een heel verhaal omheen verzinnen maar zo simpel is het gewoon.
De simpele bottem line is dat jij niet weet wat de huizenprijs gaat doen de komende jaren.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:21 schreef ludovico het volgende:
Alleen om mee te doen met die rat race kan prima rationeel zijn als je het verloop ervan kan inschatten en je schat het positief in.
Dus?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarom zou je als doorstromers daar niet voor kiezen? Als jij met zijn tweeën bent, 3 ton overwaarde hebt en je kunt het missen en je hebt het er voor over, waarom niet?
Je zou natuurlijk graag zien dat ze het flink minder dan jij zou hebben. Alles goed en best maar ze moet natuurlijk wel voelen dat ze niet helemaal mee kan doen. Niet alleen op lichamelijk en geestelijk vlak moet ze lijden maar ook op financieel niveau moet het haar duidelijk zijn dat ze kansloos en uitgerangeerd is. Nog even en zo iemand gaat nog denken dat er een toekomst voor haar isquote:Op donderdag 27 mei 2021 14:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Misschien een beetje overdreven zo, maar niet helemaal. Vriendin van mij is arbeidsongeschikt en zit in de Wajong (spierziekte). Qua ziekte zou ik zeker niet met haar willen ruilen. Maar qua financiën heeft ze wel een auto, sociale huurwoning van 70 m2 die recent gerenoveerd,is elk jaar op vakantie geweest in het buitenland en heeft geen studieschuld. Ik denk dat het niet heel veel scheelt hoeveel we overhouden per maand na vaste lasten (huur+gwl+zorg+verzekering+studieschuld+auto). Terwijl ik werk als beta op WO niveau.
Allemaal leuk en aardig maar je hoeft me niet zo direct met de harde werkelijkheid te confronteren.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:29 schreef the-eye het volgende:
Maar ja joh...... er zit niets anders op dan dat we accepteren dat niet iedereen een spierziekte kan hebben of dakloos kan zijn. Hoe erg balen dat dan ook voor ons is.
Doe normaal man, dat staat er helemaal nietquote:Op donderdag 27 mei 2021 18:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk graag zien dat ze het flink minder dan jij zou hebben. Alles goed en best maar ze moet natuurlijk wel voelen dat ze niet helemaal mee kan doen. Niet alleen op lichamelijk en geestelijk vlak moet ze lijden maar ook op financieel niveau moet het haar duidelijk zijn dat ze kansloos en uitgerangeerd is.
Ik weet helemaal wat je bedoelt hoor. Ik zag van de week een zwerver een gratis bak koffie krijgen. HELEMAAL FUCKING GRATIS! en dan sta ik even later een pak koffie af te rekenen voor 5 euro's want elk bakkie wat ik thuis zet moet ik wel mooi zelf betalen. Het is gewoon oneerlijk verdeeld in de wereld; De één moet voor alles werken en de ander heeft het geluk van de wereld en krijgt allemaal dingen gratis
Maar ja joh...... er zit niets anders op dan dat we accepteren dat niet iedereen een spierziekte kan hebben of dakloos kan zijn. Hoe erg balen dat dan ook voor ons is.
Nee dat weet je idd niet. Ik heb mijn huis gekocht op de top van de woningprijzen in 2007... Dat niveau is nog niet eens gehaald...quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:28 schreef ludovico het volgende:
De simpele bottem line is dat jij niet weet wat de huizenprijs gaat doen de komende jaren.
Alleen is dat tekort er wel degelijk (laatste keer dat ik het langs zag komen stond de teller op 400.000 woningen) en dat tekort los je toch niet op met louter en alleen lagere prijzen. Dat is leuk voor de mensen die dan hun huis voor een lagere prijs kunnen kopen maar als je dan alsnog om wat voor reden dan ook buiten de boot valt heb je er geen klap aan.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
? Niet?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee dat weet je idd niet. Ik heb mijn huis gekocht op de top van de woningprijzen in 2007... Dat niveau is nog niet eens gehaald...
Dus richt je je pijlen op een groep die juist een starterswoning achterlaat en daar niet op biedt en dus zeker de prijs van starterswoningingen niet opdrijven.quote:
Volgens mij wel hoor, maar ik kan zo gauw geen betere bron vinden dan deze: https://www.homefinance.n(...)-historisch-bekeken/quote:
Is er niet ook een vrij significante groep (babyboomers) die juist kleiner wil gaan wonen? Minder ruimte nodig, minder schoon hoeven maken ed.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus richt je je pijlen op een groep die juist een starterswoning achterlaat en daar niet op biedt en dus zeker de prijs van starterswoningingen niet opdrijven.
Wat probeerde je dan wel te vertellen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Doe normaal man, dat staat er helemaal niet
Hooguit een hut met een gaskachel, houten vloeren, geiser en enkel glas...quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De jaren 90, waarin je als buschauffeur nog een eengezinswoning kon kopen en ónder de vraagprijs kon bieden.
Mijn oom kocht voor 18.000 gulden zijn woning na zijn huwelijk zo een beetje geloof ik, dat zal ruim 50 jaar geleden zijn. Huis zal nu 400.000 waard zijn gok ik. (danwel 840.000 gulden oid).quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hooguit een hut met een gaskachel, houten vloeren, geiser en enkel glas...
Mijn vader was fabrieksarbeider en heeft zijn hele werkzame leven in de ploegendienst gezeten maar het was schrapen en sparen voor hem toen hij in de jaren '80 zijn eerste woning kocht voor maar liefst 77.000 gulden... Huren was toen gewoon de norm voor de meeste arbeiders, kopen kwam niet eens bij de meesten op want ze konden het niet betalen.
Ik snap ook niet waar dat idee vandaan komt dat in de jaren ''70/'80 de villa's aan de bomen groeiden en de eerste de beste straatveger in een villa op 10 hectare grond woonde?
Dat het helemaal niet zoveel uitmaakt of je afhankelijk bent van een bepaalde uitkering of gewoon een baan met goed salaris hebt op WO niveau, je houdt ongeveer evenveel over per maand na alle vaste lasten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:38 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wat bedoelde je dan wel te vertellen?
Probeer dat nu eens met een salaris als arbeider te kopen. Gaat je niet lukken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hooguit een hut met een gaskachel, houten vloeren, geiser en enkel glas...
Mijn vader was fabrieksarbeider en heeft zijn hele werkzame leven in de ploegendienst gezeten maar het was schrapen en sparen voor hem toen hij in de jaren '80 zijn eerste woning kocht voor maar liefst 77.000 gulden... Huren was toen gewoon de norm voor de meeste arbeiders, kopen kwam niet eens bij de meesten op want ze konden het niet betalen.
Ik snap ook niet waar dat idee vandaan komt dat in de jaren ''70/'80 de villa's aan de bomen groeiden en de eerste de beste straatveger in een villa op 10 hectare grond woonde?
Dat wordt gewoon doorberekend in de huur zoals met de 8% overdrachtsbelasting. Jan met de Pet draait er gewoon voor op, linksom of rechtsom.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:25 schreef PzKpfw het volgende:
Het bezitten van meerdere woningen keihard afstraffen met hoge belastingen waardoor het onaantrekkelijk wordt om in te investeren.
Een nieuwe T-Ford kostte in de jaren '20 ook 290 dollar, daar krijg je nu ook geen nieuwe auto meer voor.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:40 schreef ludovico het volgende:
Mijn oom kocht voor 18.000 gulden zijn woning na zijn huwelijk zo een beetje geloof ik, dat zal ruim 50 jaar geleden zijn. Huis zal nu 400.000 waard zijn gok ik.
Dus voor het woordje "maar" moet ik eigenlijk "gelukkig" of "Godzijdank"lezen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat het helemaal niet zoveel uitmaakt of je afhankelijk bent van een bepaalde uitkering of gewoon een baan met goed salaris hebt op WO niveau, je houdt ongeveer evenveel over per maand na alle vaste lasten.
quote:Qua ziekte zou ik zeker niet met haar willen ruilen. Maar qua financiën heeft ze wel ....
Kinderspel:quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een nieuwe T-Ford kostte in de jaren '20 ook 290 dollar, daar krijg je nu ook geen nieuwe auto meer voor.
Okee, nu nog even afwachten. Hier in Fryslan ijlt dat allemaal een beetje na dan zit ik ook weer op het niveau 2007.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:38 schreef Stepperoller het volgende:
Volgens mij wel hoor, maar ik kan zo gauw geen betere bron vinden dan deze: https://www.homefinance.n(...)-historisch-bekeken/
edit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ijs-2020-bloemendaal
Dus als iemand betere cijfers heeft hoor ik het graag.
Lees erin wat jij wil lezen, ik ben hier wel klaar mee. Ik misgun haar niks, het is kritiek op het systeem.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:49 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dus voor het woordje "maar" moet ik eigenlijk "gelukkig" lezen?
[..]
En waarom zitten die yuppen daar? En waarom geven ze er zoveel geld aan uit? Niet om de kwaliteit van de huizen maar puur om de status, de vrinden de ogen uitsteken en hebberigheid, niks meer niks minder.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Probeer dat nu eens met een salaris als arbeider te kopen. Gaat je niet lukken.
Ik heb houten vloeren en bovenburen, mijn huis is inmiddels bijna 5 ton.
Hele arbeiderswijken zijn nu yuppenwijken waar je als arbeider echt met geen mogelijkheid meer iets betaalbaars vindt.
Het systeem wat maakt dat er geen verschil is tussen jou en je vriendin?quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Lees erin wat jij wil lezen, ik ben hier wel klaar mee. Ik misgun haar niks, het is kritiek op het systeem.
Je verkondigt onzin, de gemiddelde woningzoekende heeft niet echt een keuze.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hebt altijd een keuze. Misschien niet de keuze die je het liefst wilt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:54 schreef Poem_ het volgende:
Je verkondigt onzin, de gemiddelde woningzoekende heeft niet echt een keuze.
En omdat ze ergens moeten wonenquote:Op donderdag 27 mei 2021 18:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waarom zitten die yuppen daar? En waarom geven ze er zoveel geld aan uit? Niet om de kwaliteit van de huizen maar puur om de status, de vrinden de ogen uitsteken en hebberigheid, niks meer niks minder.
Nou, ik zit er ook. Ik zit er vooral omdat ik hier mijn leven heb, mijn kind op school heb zitten en omdat ik het in 2013 zeer goedkoop kon kopen, maar zeker niet om iemand de ogen uit te steken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
En waarom zitten die yuppen daar? En waarom geven ze er zoveel geld aan uit? Niet om de kwaliteit van de huizen maar puur om de status, de vrinden de ogen uitsteken en hebberigheid, niks meer niks minder.
Het systeem waar het schijnbaar niet uitmaakt of je arbeidsongeschikt bent (waar je niks aan kan doen) of geen enkele moeite hebt gedaan in jezelf ontwikkelen qua studie of werk, of juist wel ambities hebt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:53 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het systeem wat maakt dat er geen verschil is tussen jou en je vriendin?
Ja, maar toen jij het kocht was het nog geen yuppenbuurt. En jij hebt destijds een bepaalde keus gemaakt die paste bij de hoogte van je inkomen. De lui die nu lachend 5 ton neerleggen voor zo'n woning doen dat alleen maar om de status.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nou, ik zit er ook. Ik zit er vooral omdat ik hier mijn leven heb, mijn kind op school heb zitten en omdat ik het in 2013 zeer goedkoop kon kopen, maar zeker niet om iemand de ogen uit te steken.
Ik heb mijn huis voor 170.000 gekocht en vorige maand ging een huis in hetzelfde rijtje voor vraagprijs 475.000 en reken maar dat daar nog op overboden is. Dat is geen gezonde prijsontwikkeling.
Dat iemand die niet kan werken prima een goed leven kan hebben en dat de staat dat prima regelt en dat dat goed is. Dat was de klacht ook helemaal niet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:38 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wat probeerde je dan wel te vertellen?
Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen maar dan moet je misschien je eisen bijstellen en niet ergens op een toplocatie willen zitten.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:56 schreef fathank het volgende:
En omdat ze ergens moeten wonen.
Het is eten of gegeten worden op dit moment. Alsof je voor de lol 700k betaalt voor een woning omdat dat goed is voor je status ().
Ook op niet toplocaties betaal je de hoofdprijs en komen er 30 aanvragen per woning.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen maar dan moet je misschien je eisen bijstellen en niet ergens op een toplocatie willen zitten.
Ik zoek een kot van 60m2, geen tuin, niks, slechte wijk, ergens in de provincie (geen Groningen). Even kosten van verbouwen meegenomen. Hoeveel kost dat?quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen maar dan moet je misschien je eisen bijstellen en niet ergens op een toplocatie willen zitten.
Er moet dus een bepaald welvaartsniveau zijn wat voor degenen die iets mankeren onbereikbaar is om zo degenen die dit wel kunnen, omdat ze wel gezond van lijf en leden zijn, een goed gevoel te geven?quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:03 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat iemand die niet kan werken prima een goed leven kan hebben en dat de staat dat prima regelt en dat dat goed is. Dat was de klacht ook helemaal niet.
Alleen dat als je een zware functie hebt dat je dan ook meer zou moeten uit kunnen geven aan luxe dan iemand die helemaal niks doet. En dat is dus niet zo.
Dat is misschien nog wel ergens te vinden voor minder dan 200k (vraagprijs), maar dat betekent niet dat het je gaat lukken dat huis te kopen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik zoek een kot van 60m2, geen tuin, niks, slechte wijk, ergens in de provincie (geen Groningen). Even kosten van verbouwen meegenomen. Hoeveel kost dat?
quote:Op woensdag 26 mei 2021 21:32 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En dat een woning voor je te betalen is incl. realistisch overbieden maakt niet dat je een bezichtigingsafspraak weet te maken en dat het geen bieden op inschrijving is. Als je met tientallen anderen een bod uitbrengt kan je bod nog wel heel goed zijn, maar je kansen zijn simpelweg veel kleiner, want er zijn tal van anderen die dat ook doen.
Zie bijv. dit filmpje vanaf 4:00 https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-s-voor-in-de-plaats
Die jongen en alle vrienden van hem in dat dorp in Drenthe slaan aan het bieden als er een keer een betaalbare woning beschikbaar komt.
Vroeg of laat is men wel een keer klaar met deze criminelen.quote:
Iemand die iets mankeert zou zonder geldzorgen moeten kunnen leven en daarbij de persoonlijke vrijheid moeten hebben om zijn/haar leven menselijk in te kunnen delen. En dus ook vervoer, een keer op (budget)vakantie, etc.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:11 schreef the-eye het volgende:
[..]
Er moet dus een bepaald welvaartsniveau zijn wat voor degenen die iets mankeren onbereikbaar is om zo degenen die dit wel kunnen, omdat ze wel gezond van lijf en leden zijn, een goed gevoel te geven?
Je vindt niet dat iemand die iets serieus mankeert met alle ellende en teleurstellingen die daar bij komen kijken, iig op financieel vlak niet minder zou moeten hebben als hij/zij wel kon doen wat hij/zij graag zou willen als hij/zij gezond was?
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf tot hoever jij "de provincie" vindt gaan... Op de zuidas zal het wel niks worden maar in Zeeland of Friesland gaat dat je wel voor een ton lukken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik zoek een kot van 60m2, geen tuin, niks, slechte wijk, ergens in de provincie (geen Groningen). Even kosten van verbouwen meegenomen. Hoeveel kost dat?
En dan elke keer twee uur forenzen als je eens naar je werk moet of bij vrienden of familie op bezoek wilt?quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf tot hoever jij "de provincie" vindt gaan... Op de zuidas zal het wel niks worden maar in Zeeland of Friesland gaat dat je wel voor een ton lukken.
Maar er moet wel verschil zijn?quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:23 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Iemand die iets mankeert zou zonder geldzorgen moeten kunnen leven en daarbij de persoonlijke vrijheid moeten hebben om zijn/haar leven menselijk in te kunnen delen. En dus ook vervoer, een keer op (budget)vakantie, etc.
Iemand die werkt zou wat meer luxe moeten kunnen krijgen, zeker als er meer verantwoordelijkheid en belang is daarbij.
Ik weet niet wat voor locatie hij precies op het oog heeft dat wordt niet heel duidelijk uit zijn vraag. Bij "geen Groningen" blijven er nog 11 provincies over...quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:32 schreef Tocadisco het volgende:
En dan elke keer twee uur forenzen als je eens naar je werk moet of bij vrienden of familie op bezoek wilt?
https://www.funda.nl/koop(...)kbaar/100000-150000/quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf tot hoever jij "de provincie" vindt gaan... Op de zuidas zal het wel niks worden maar in Zeeland of Friesland gaat dat je wel voor een ton lukken.
Raard is er ook nog... Maar die is net verkocht onder voorbehoud.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:37 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop(...)kbaar/100000-150000/
Waar in Friesland precies?
edit: oké deze https://www.funda.nl/koop(...)0-oudebildtdijk-888/ viel buiten de zoekopdracht, maar dan past verbouwen niet meer binnen je budget.
Waarom zo goedkoop? Ik kan het addertje niet vinden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Raard is er ook nog... Maar die is net verkocht onder voorbehoud.
Voor een ton?quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus niet onmogelijk toch? Er zijn er net al een paar voorbijgekomen in Friesland.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:11 schreef fathank het volgende:
Voor een ton?
Doe eens fundalinkjes dan.
Net ff gekeken tot 125k. Met minimaal 55 M2 kom ik tot 107 beschikbaar in heel Nederland. Dat is 1 per 4 gemeenten.
Nou joepie, dan hebben we 107 mensen aan een woning geholpen. Nog maar een paar honderdduizend te gaan danquote:Op donderdag 27 mei 2021 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus niet onmogelijk toch? Er zijn er net al een paar voorbijgekomen in Friesland.
Dat was het punt dan ook helemaal niet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:21 schreef Tocadisco het volgende:
Nou joepie, dan hebben we 107 mensen aan een woning geholpen. Nog maar een paar honderdduizend te gaan dan...
Wat was het punt dan wel? Aantonen dat het eigenlijk allemaal wel mee valt omdat er voor een minimale fractie van de probleemgevallen een oplossing bestaat?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was het punt dan ook helemaal niet.
Nogmaals, op Funda zie je alleen de (laag ingeschaalde) vraagprijs. Tel er nog 30k bij op en heel misschien word je uitgenodigd voor een bezichtiging.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:11 schreef fathank het volgende:
[..]
Voor een ton?
Doe eens fundalinkjes dan.
Net ff gekeken tot 125k. Met minimaal 55 M2 kom ik tot 107 beschikbaar in heel Nederland. Dat is 1 per 4 gemeenten.
Nou die ene was zonder verbouwing niet bewoonbaar. Vraagprijs op Funda zegt lang niet alles.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou joepie, dan hebben we 107 mensen aan een woning geholpen. Nog maar een paar honderdduizend te gaan dan...
Dan kunnen minder VVD’ers hun zakken vullen dus dat gaat niet gebeuren.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
Wat gebeurt er als de overheid massaal goedkope, kleine woningen op de woningmarkt gaat dumpen?
Dat moet je de vraagsteller vragen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:25 schreef Tocadisco het volgende:
Wat was het punt dan wel? Aantonen dat het eigenlijk allemaal wel mee valt omdat er voor een minimale fractie van de probleemgevallen een oplossing bestaat?
Ik zei dus ook dat dat op de Zuidas dus niet gaat lukken maar in Friesland of Zeeland is het gewoon mogelijk...quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
Waar woon je nu eigenlijk? Nog bij je ouders ofzo?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:26 schreef Fugue het volgende:
Nogmaals, op Funda zie je alleen de (laag ingeschaalde) vraagprijs. Tel er nog 30k bij op en heel misschien word je uitgenodigd voor een bezichtiging.
Nee die mogelijkheid heb ik helaas niet dus ik betaal al een paar jaar +1000 aan huur in een dorp waar ik niet dood gevonden wil worden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar woon je nu eigenlijk? Nog bij je ouders ofzo?
HuH mAaR iN dOrPeN bUiTeN dE rAnDsTaD iS dAt tOcH NiEt zO duUr?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:34 schreef Fugue het volgende:
[..]
Nee die mogelijkheid heb ik helaas niet dus ik betaal al een paar jaar +1000 aan huur in een dorp waar ik niet dood gevonden wil worden.
Ok, dus je hebt aangetoond dat het in de meest letterlijke zin van het woord niet onmogelijk is. Maar een oplossing die maar voor zo'n kleine fractie werkt is geen functionele oplossing. We zouden het bij bijv. de toeslagenaffaire toch ook niet accepteren als Rutte zegt dat ie de boel gefikst heeft door één ouderpaar schadeloos te stellen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat moet je de vraagsteller vragen.
[..]
Ik zei dus ook dat dat op de Zuidas dus niet gaat lukken maar in Friesland of Zeeland is het gewoon mogelijk...
Nee maar steeds als ik op een woning reageer kaapt een asielzoeker hem voor me weg.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:36 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
HuH mAaR iN dOrPeN bUiTeN dE rAnDsTaD iS dAt tOcH NiEt zO duUr?
Dat is ruim meer dan mijn hypotheek voor een woning van 130 m2 mét tuin op minder dan 10 minuten fietsen van de coolsingel. Dat is best bizar eigenlijk. Tenzij je buitensporig groot of luxe woont.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:34 schreef Fugue het volgende:
[..]
Nee die mogelijkheid heb ik helaas niet dus ik betaal al een paar jaar +1000 aan huur in een dorp waar ik niet dood gevonden wil worden.
De Lotto winnen is ook niet onmogelijk.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus niet onmogelijk toch? Er zijn er net al een paar voorbijgekomen in Friesland.
Vergis je niet in wat mensen van Rutte accepterenquote:Op donderdag 27 mei 2021 20:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, dus je hebt aangetoond dat het in de meest letterlijke zin van het woord niet onmogelijk is. Maar een oplossing die maar voor zo'n kleine fractie werkt is geen functionele oplossing. We zouden het bij bijv. de toeslagenaffaire toch ook niet accepteren als Rutte zegt dat ie de boel gefikst heeft door één ouderpaar schadeloos te stellen?
Nog geen 50m2 met balkon. Meer ruimte heb ik ook niet nodig hoor, wil best kleiner wonen als dat in kosten scheelt maar tot nu toe geen succes.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is ruim meer dan mijn hypotheek voor een woning van 130 m2 mét tuin op minder dan 10 minuten fietsen van de coolsingel. Dat is best bizar eigenlijk. Tenzij je buitensporig groot of luxe woont.
Want 100.000 euro is de max wat een huis mag kosten ofzo?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:36 schreef Tocadisco het volgende:
Ok, dus je hebt aangetoond dat het in de meest letterlijke zin van het woord niet onmogelijk is. Maar een oplossing die maar voor zo'n kleine fractie werkt is geen functionele oplossing. We zouden het bij bijv. de toeslagenaffaire toch ook niet accepteren als Rutte zegt dat ie de boel gefikst heeft door één ouderpaar schadeloos te stellen?
Roger.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:34 schreef Fugue het volgende:
Bizar dat dit kan.quote:Op woensdag 26 mei 2021 22:33 schreef AchJa het volgende:
Huisjesmelker Hans de Geus: ‘Je bent nu een sukkel als je geen huis koopt. Dat moet anders’
[..]
„We zitten in een perfect storm die de prijzen opjaagt. Dat is de uitwerking van de politieke keuzes van de afgelopen decennia: eigenwoningbezit is gestimuleerd, je mag heel veel lenen bij de bank, verhuurders konden voor huurwoningen gaan vragen wat ze wilden, de sociale huursector is afgebouwd.”
„Je moet het eens vergelijken met de jaren vijftig. Toen was de woningnood véél groter dan nu. Toch waren de woonkosten laag en gingen ze in die jaren amper omhoog, ook met de lage lonen van toen.”
Hoe is dat te verklaren?
„Doordat de financiering toen beperkt was en de huren begrensd waren. Mensen kónden niet ontzettend veel voor een huis betalen, dus ze deden het ook niet.”
De essentie, zegt De Geus, is dit: we hebben geen huizenprobleem, maar een geldprobleem. „Thomas Piketty heeft laten zien hoe vermogensgroei voor een groeiende kloof zorgt. Hier hebben we de dader achter die vermogenskloof: vastgoed, geholpen door geld uit erfenissen en bizarre belastingregels.”
Hij zag het zelf, beschrijft hij in zijn boek, toen hij vier jaar geleden woningbelegger werd. Zijn eerste aankoop, een knus appartement in de Bijlmer, kaapte hij weg voor de neus van een gezinnetje met twee kinderen. Het gezin wilde erin gaan wonen, De Geus wilde het als belegger gaan verhuren. De Geus won, met gemak: de bank telde de inkomsten die hij via de verhuur zou gaan binnenharken alvast mee in zijn potentiële inkomen en gaf hem daarom zonder twijfel een hypotheek – ook al had hij geen eigen koophuis en geen vast contract. „Dat zegt alles. Het kwam helemaal aan op het vooruitzicht van die hoge huren.”
[..]
Hoe kan dat?
„Kapitaal creëert kapitaal, dat zit fiscaal ingebakken. Daarom verdient verhuren ook een stuk makkelijker dan werken. Als verhuurder zijn mijn inkomsten uit huur onbelast. Zo krom is ons belastingstelsel.
„Wie dat geld niet heeft, loopt al die extra inkomsten mis. Het is eigenlijk nog erger, want je mag vervolgens ook nog eens huur gaan betalen aan zo’n rijke huizenbezitter, die dus nóg rijker wordt.”
Zit hier dan niet de oplossing: huisjesmelkers harder aanpakken?
„De huisjesmelkers zijn maar een symptoom. Beleggers hebben de afgelopen jaren de prijzen opgedreven omdat verhuren zo aantrekkelijk was – dat klopt. Maar nu de huurprijzen in Amsterdam vanwege corona onder druk staan, omdat expats wegblijven en Airbnb-appartementen leegstaan, zie je dat de mensen met geërfd geld, de jubeltonnetjes, hun slag slaan. De prijzen stijgen gewoon door.”
„Ongelijkheid door vastgoedbezit is het echte probleem. En de opgepompte waardes daarvan. Of het nou om mensen zoals ik gaat, die een paar huizen hebben, of vader en moeder die er eentje voor hun kind kopen. Je bent eigenlijk een sukkel als je in dit systeem niet koopt. Zo zou het niet moeten zijn. Huren zou een prima alternatief moeten zijn.”
NRC
Dacht ik ook niet. Als ik in mijn omgeving kijk heb ik het gemiddeld genomen nog niet eens zo slecht. Heb ook vrienden die gedwongen bij elkaar op 40m2 moeten leven met maar 1 aparte slaapkamer.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Roger.
Het was overigens gewoon een vraag, ik bedoelde er verder niks mee mocht je dat denken.
Ow ik wil de grens best wel wat voor je optrekken hoor, maar ook als je dat doet wordt de situatie er niet beter op. In de categorie tot 200.000 euro (hoger dan de maximale hypotheek die je met een modaal inkomen kan krijgen trouwens) zijn er op Funda ook maar 4.270 woningen te koop, veel te weinig voor de tienduizenden mensen die in dat segment moeten zoeken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want 100.000 euro is de max wat een huis mag kosten ofzo?
Hier ook hoor. Hogeropgeleiden die nu 3-5 jaar klaar zijn met de studie. Naar de randstad verhuist in een appartement van 40-70 m2. Voor de meesten is kopen iets wat ze willen maar de komende jaren niet gaat gebeuren waarschijnlijk.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:44 schreef Fugue het volgende:
[..]
Dacht ik ook niet. Als ik in mijn omgeving kijk heb ik het gemiddeld genomen nog niet eens zo slecht. Heb ook vrienden die gedwongen bij elkaar op 40m2 moeten leven met maar 1 aparte slaapkamer.
Gewoon hoger opgeleiden met een prima salaris en geen exorbitante uitgaven.
Heb je gefilterd op beschikbare woningen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ow ik wil de grens best wel wat voor je optrekken hoor, maar ook als je dat doet wordt de situatie er niet beter op. In de categorie tot 200.000 euro (hoger dan de maximale hypotheek die je met een modaal inkomen kan krijgen trouwens) zijn er op Funda ook maar 4.270 woningen te koop, veel te weinig voor de tienduizenden mensen die in dat segment moeten zoeken.
Is toch logisch, half Nederland laat zich vertegenwooridgen door vakbonden, de Doekels van deze wereld luizen je er in, komen ze met een loonvoorstel van 1.5 opslag terwijl op dit moment de inflatie 10% isquote:Op donderdag 27 mei 2021 20:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Hier ook hoor. Hogeropgeleiden die nu 3-5 jaar klaar zijn met de studie. Naar de randstad verhuist in een appartement van 40-70 m2. Voor de meesten is kopen iets wat ze willen maar de komende jaren niet gaat gebeuren waarschijnlijk.
quote:Zeker 12 van de 18 partijen in de Tweede Kamer, goed voor 80 van de 150 zetels, zijn voorstander van het verhogen van de grens waarbij huurders beschermd zijn tegen torenhoge marktprijzen.
Ja, en dan zeg die verhuurder, verhuur ik het lekker niet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-grens-huisjesmelker
[..]
Als je niet verhuurt en geen onderhoud pleegt, dan verdampt het kapitaal ook voor een verhuurder.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, en dan zeg die verhuurder, verhuur ik het lekker niet.
Als ze die grens op 1000 euro gaan leggen, zullen de huisjesmelkers/verhuurders dan niet de huren die rond de 900 euro zitten nu, naar 1001 euro huur zetten?quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-grens-huisjesmelker
[..]
Dat klopt inderdaad maar als ik zou verhuizen zou ik dat waarschijnlijk ook in de directe omgeving doen en ook zo'n bedrag neerleggen. Je laat tenslotte ook niet zomaar je woonomgeving achter, en het geld heb je omdat je een woning achterlaat.quote:Op donderdag 27 mei 2021 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, maar toen jij het kocht was het nog geen yuppenbuurt. En jij hebt destijds een bepaalde keus gemaakt die paste bij de hoogte van je inkomen. De lui die nu lachend 5 ton neerleggen voor zo'n woning doen dat alleen maar om de status.
Nieuwe situatie:quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Als ze die grens op 1000 euro gaan leggen, zullen de huisjesmelkers/verhuurders dan niet de huren die rond de 900 euro zitten nu, naar 1001 euro huur zetten?
Als ik het artikel zo lees, kan ik niet concluderen of dit voorstel door Tweede Kamer is aangenomen.quote:Niet iedereen krijgt huurverlaging. Het puntensysteem heeft namelijk een grens tot waar huurprijzen beschermd zijn. Is een woning meer dan 145 punten waard, oftewel zo'n 750 euro, dan telt het systeem niet. Een huurbaas mag dan zonder problemen het dubbele aan huur vragen. Zo trokken de afgelopen jaren minstens honderd huurders aan het kortste eind bij de Huurcommissie.
Dus schiet je er feitelijk vrij weinig mee op. Als ik nu zou gaan verkopen en verhuizen moet ik ook iets op zijn minst gelijkwaardigs kopen maar dat gaat dan weer meer kosten dus schiet ik er niks mee op. Dan blijf ik gewoon liever zitten waar ik zit. Ik hoef niet om de zoveel jaar, groter, beter, meer, etc... Ik ben tevreden met waar ik zit.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat klopt inderdaad maar als ik zou verhuizen zou ik dat waarschijnlijk ook in de directe omgeving doen en ook zo'n bedrag neerleggen. Je laat tenslotte ook niet zomaar je woonomgeving achter, en het geld heb je omdat je een woning achterlaat.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Gelukkig hebben ze de huurstijging al wel begrensd. Bij mij kwam er 2 keer 70 euro bij ineens per maand.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:11 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Nieuwe situatie:
Kan, maar ik heb de uitzending gekeken waar ze over hadden. Als de woning wordt verhuurd wordt voor 1001 euro en de huurder stapt naar huurcommissie. Volgens de huurcomissie is de huur 900 euro is volgens puntenstelsel, dan wordt de prijs 900 euro in dit nieuwe voorstel.
Huidige situatie is nu:
[..]
Als ik het artikel zo lees, kan ik niet concluderen of dit voorstel door Tweede Kamer is aangenomen.
Het betaalbare huuraanbod moet ook verbeterd worden. Ik bedoel ik las net dat @Fugue 1000+ euro huur p/m mag aftikken. Dat slaat ook echt nergens op.quote:Op donderdag 27 mei 2021 20:48 schreef Tocadisco het volgende:
Ow ik wil de grens best wel wat voor je optrekken hoor, maar ook als je dat doet wordt de situatie er niet beter op. In de categorie tot 200.000 euro (hoger dan de maximale hypotheek die je met een modaal inkomen kan krijgen trouwens) zijn er op Funda ook maar 4.270 woningen te koop, veel te weinig voor de tienduizenden mensen die in dat segment moeten zoeken.
Ik betaal op dit moment in mijn eentje 1200+ p/mquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het betaalbare huuraanbod moet ook verbeterd worden. Ik bedoel ik las net dat @:Fugue 1000+ euro huur p/m mag aftikken. Dat slaat ook echt nergens op.
1100 p/m is de standaard voor een net appartementje van +/-45 M2 in pakweg Eindhovenquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het betaalbare huuraanbod moet ook verbeterd worden. Ik bedoel ik las net dat @:Fugue 1000+ euro huur p/m mag aftikken. Dat slaat ook echt nergens op.
Dat zeg ik, dat slaat nergens op.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:16 schreef Momo het volgende:
Ik betaal op dit moment in mijn eentje 1200+ p/m
Ik blijf ook zitten waar ik zit. Want ik zit hier prima en ik zou er niks mee opschieten. Maar het is wel een totaal bizar verschijnsel. Je betaalt meer dan 3 ton voor een bovenwoning, als je dan gezinsuitbreiding krijgt en misschien al een kind op de basisschool hebt, en je wilt groter, dan leg je dus zo'n bedrag neer om beneden te wonen in je wijk.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus schiet je er feitelijk vrij weinig mee op. Als ik nu zou gaan verkopen en verhuizen moet ik ook iets op zijn minst gelijkwaardigs kopen maar dat gaat dan weer meer kosten dus schiet ik er niks mee op. Dan blijf ik gewoon liever zitten waar ik zit.
Ik word hier oprecht zo naar van.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Hier heb je daar een twee onder 1 kap met garage voor...quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:17 schreef Immerdebestebob het volgende:
1100 p/m is de standaard voor een net appartementje van +/-45 M2 in pakweg Eindhoven
De teringquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:16 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/huur(...)ieuwe-emmasingel-71/quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier heb je daar een twee onder 1 kap met garage voor...
Ik heb op 50 huurwoningen gereageerd van 1000-1200 euro per maand ongeveer de laatste maanden. Dit was de eerste waar ik mocht bezichtigen. Moet wel zeggen dat het een heel mooi appartement is, dat wel. Daar heb ik dan wel geluk mee gehad.quote:
Ik denk soms echt dat ik beter af zou zijn met een uitkering. Sta je wel 10 jaar op een wachtlijst maar daarna is het goedkoop wonen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:20 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De tering
Dan ben ik toch wel bij dat ik nog in m'n sociale huur studio zit
Je zou toch bijna emigreren naar een land buiten de Euro-zone als werken op afstand een optie is.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is echt niet leuk meer. Dan blijft er ook niks meer over om nog te sparen voor een eigen woning.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Wil je er nog een stuk naarder van worden? Hier komt ie: We, als in onze samenleving, kiezen ervoor om dit te laten gebeuren. Bouwen is zo ongelooflijk rendabel op het moment dat zodra we het open zouden gooien er meteen tig bedrijven in zullen springen en dat heeft ook al onmiddellijk een effect op de prijzen, maar wij als samenleving houden het tegen.quote:
Dat mag ook wel voor 1200 per maand.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb op 50 huurwoningen gereageerd van 1000-1200 euro per maand ongeveer de laatste maanden. Dit was de eerste waar ik mocht bezichtigen. Moet wel zeggen dat het een heel mooi appartement is, dat wel. Daar heb ik dan wel geluk mee gehad.
Net verhuurd onder voorbehoud...quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:21 schreef Immerdebestebob het volgende:
https://www.funda.nl/huur(...)ieuwe-emmasingel-71/
En dit als je huurt. Qua onderhoud dan wel goed. Met slecht onderhoud zit je op 1000 p/m.
Nee klopt, ik spaar heel weinig nu. Moet ook 300 euro per maand aflossen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is echt niet leuk meer. Dan blijft er ook niks meer over om nog te sparen voor een eigen woning.
Dat is vergelijkbaar met een hypotheek van een ton of 3?quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dat mag ook wel voor 1200 per maand.
Die mensen hebben het niet slecht bekeken. Gewoon niet meedoen met de ratrace.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:21 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ik denk soms echt dat ik beter af zou zijn met een uitkering. Sta je wel 10 jaar op een wachtlijst maar daarna is het goedkoop wonen.
3 ton hypotheek is ongeveer 1000 euro bruto hypotheeklasten (waar je dus iedere maand ook fors aflost)quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is vergelijkbaar met een hypotheek van een ton of 3?
Kun je wel zeggen dat je in Clubhouse Boompjes woontquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is ook zo'n vreselijke uitwas van deze tijd:
NWS / Onbetaalbare studentenhuizen, maar wel helemaal hip.
1000 euro voor een eigen slaapkamer, badkamer en plee en de woonkamer en keuken deel je met een volslagen vreemde...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, bizar gewoon dat mensen daar ook intrappen...quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
1000 euro voor een eigen slaapkamer, badkamer en plee en de woonkamer en keuken deel je met een volslagen vreemde...
Tegen de inflatie is sowieso niet op te sparen. Althans in euro's nietquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is echt niet leuk meer. Dan blijft er ook niks meer over om nog te sparen voor een eigen woning.
Hoe ben je daaraan gekomen? Geluk qua wachtlijsten of loting? Of netjes 10 jaar gewacht en ondertussen niet teveel zijn gaan verdienen?quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:20 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De tering
Dan ben ik toch wel bij dat ik nog in m'n sociale huur studio zit
Dat weet ik niet precies. Zou ongeveer wel kunnen kloppen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is vergelijkbaar met een hypotheek van een ton of 3?
Bruto/netto maakt met de huidige rentestand bijna niks meer uit.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef Van_Poppel het volgende:
3 ton hypotheek is ongeveer 1000 euro bruto hypotheeklasten.
jezus, ik ben al blij dat ik een paar terug mijn studentenkamer vaarwel kon zeggen. Keuken en badkamer delen, ranzige zooiquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
klopt...ook door de hoge WOZ (en EWF) valt er amper meer iets af te trekken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bruto/netto maakt met de huidige rentestand bijna niks meer uit.
Toen ik in deze stad op kamers ging al ingeschreven dus had wat jaartjes opgebouwdquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:28 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hoe ben je daaraan gekomen? Geluk qua wachtlijsten of loting? Of netjes 10 jaar gewacht en ondertussen niet teveel zijn gaan verdienen?
Veel starters komen niet veel verder dan hooguit 2 ton, dus die huren dan voor 1000+ per maand. Met als gevolg weinig mogelijkheden om te sparen en alsnog door te stromen naar een koopwoning.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
3 ton hypotheek is ongeveer 1000 euro bruto hypotheeklasten (waar je dus iedere maand ook fors aflost)
Amsterdam regio is echt belachelijk duur, daar zit je nog een stuk duurder:quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat mag ook wel voor 1200 per maand.
Volgens mij uit wanhoop.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, bizar gewoon dat mensen daar ook intrappen...
De HRA is atm dan ook verwaarloosbaar klein wat al aangeeft dat de HRA bijzonder weinig invloed heeft op de betaalbaarheid van de huizen wat een hoop mensen denken.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:31 schreef Van_Poppel het volgende:
klopt...ook door de hoge WOZ (en EWF) valt er amper meer iets af te trekken.
Die laatste heeft ook een mooie sociale huur vibe met die radiators en dat keukenblokquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Amsterdam regio is echt belachelijk duur, daar zit je nog een stuk duurder:
https://ikwilhuren.nu/huu(...)oup/davisstraat-22-2
https://ikwilhuren.nu/huu(...)pretoriusstraat-26-1
https://ikwilhuren.nu/huu(...)a-west/knoxstraat-80
Utrecht ook:
https://ikwilhuren.nu/huu(...)an/goudesteinlaan-16
Of een mooi pand in Den Haag
https://www.deregenbogen.nl/property/piet-heinstraat-109/
https://www.deregenbogen.nl/property/waldeck-pyrmontkade-935b/
https://www.deregenbogen.nl/property/haagweg-168-4/
Die laatste 2, 1000 euro bijna voor 35 m2.
Maar als het kritiek is op het systeem vind je nog steeds dat jij omdat je toevallig gezond bent (wat dus niet je eigen verdienste is maar gewoon puur toeval) meer over zou moeten houden.quote:Op donderdag 27 mei 2021 18:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Lees erin wat jij wil lezen, ik ben hier wel klaar mee. Ik misgun haar niks, het is kritiek op het systeem.
Als verhuurder ben je ook gek als je het niet vraagt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Utrecht ook:
Maar dat haar vriendin ergens huurt waar ze maar de helft hoeft te betalen van wat Momo betaald, wat nogal een grote factor is in het financiële plaatje, is toch ook geen verdienste?quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:35 schreef galatea het volgende:
M
[..]
Maar als het kritiek is op het systeem vind je nog steeds dat jij omdat je toevallig gezond bent (wat dus niet je eigen verdienste is maar gewoon puur toeval) meer over zou moeten houden.
Oude centrum van Rijswijk. Dat belooft al veel goeds!quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die laatste heeft ook een mooie sociale huur vibe met die radiators en dat keukenblok
Damm,quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Utrecht ook:
Exact. Zolang mensen tegen elkaar opbieden dan zal de prijs voorlopig nog blijven stijgen. Kennelijk moet men eerst 90% van het inkomen aan woonlasten spenderen om tot het inzicht te komen dat dit niet verstandig is.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als verhuurder ben je ook gek als je het niet vraagt.
Ah ik dacht dat het in studentensteden al langer lastig was qua sociale huur.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:32 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Toen ik in deze stad op kamers ging al ingeschreven dus had wat jaartjes opgebouwd
En zit hier nu al een jaar of 5. Toen veel het vergeleken met nu enorm mee op de woningmarkt
Een woning is geen luxeproduct. Als je het niet wil betalen staan er nog 30 anderen in de rij. Het is niet dat je een keuze hebt als je een dak boven je hoofd wil.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Exact. Zolang mensen tegen elkaar opbieden dan zal de prijs voorlopig nog blijven stijgen. Kennelijk moet men eerst 90% van het inkomen aan woonlasten spenderen om tot het inzicht te komen dat dit niet verstandig is.
Dit dus.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:40 schreef ACT-F het volgende:
Exact. Zolang mensen tegen elkaar opbieden dan zal de prijs voorlopig nog blijven stijgen. Kennelijk moet men eerst 90% van het inkomen aan woonlasten spenderen om tot het inzicht te komen dat dit niet verstandig is.
Met dat salaris + 250/300 studieschuld verplicht aflossen + klein kot, dan kom je net rond in je eentjequote:Op donderdag 27 mei 2021 21:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Damm,
Ik kreeg ooit van een detacheerder een voorstel om in Utrecht te gaan werken daar was bruto salaris 3000 euro bruto dat had je wel nodig vanwege die hoge maandlasten aan wonen.
Niet gedaan, omdat het toen al lastig was om een woning te vinden daar.
In veel landen is het niet ongewoon dat complete families in hetzelfde pand wonen. Wij gaan ook (weer) die kant op.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:41 schreef Fugue het volgende:
Een woning is geen luxeproduct. Als je het niet wil betalen staan er nog 30 anderen in de rij. Het is niet dat je een keuze hebt als je een dak boven je hoofd wil.
Of die 30 anderen hebben enorm veel geld of ze moeten ook gewoon zeggen de tering met je huurprijs.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:41 schreef Fugue het volgende:
Een woning is geen luxeproduct. Als je het niet wil betalen staan er nog 30 anderen in de rij. Het is niet dat je een keuze hebt als je een dak boven je hoofd wil.
Ja en dan? Onder een brug levenquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of die 30 anderen hebben enorm veel geld of ze moeten ook gewoon zeggen de tering met je huurprijs.
Dat is dan een politieke keuze, want het zou wel op te lossen zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In veel landen is het niet ongewoon dat complete families in hetzelfde pand wonen. Wij gaan ook (weer) die kant op.
Dan heb je pech zegquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:45 schreef Fugue het volgende:
[..]
Nee ik ben op aarde verschijnseld zonder ouders nou goed.
die sociale huurprijs is er dus voor mensen die weinig inkomen hebben. Daar heeft ze niet zelf voor gekozen he? Ik denk niet dat iemand met zijn volle verstand wil ruilen met iemand die afgekeurd is. Dus laten we alsjeblieft niet doen alsof het zielig is voor de gezonde medemens dat er wordt gezorgd voor de zwakkeren in onze samenleving.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:37 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat haar vriendin ergens huurt waar ze maar de helft hoeft te betalen van wat Momo betaald, wat nogal een grote factor is in het financiële plaatje, is toch ook geen verdienste?
Alleen is het geen keuze, het is noodgedwongen omdat ze te kampen hebben met zaken als een jeugdwerkeloosheid van 40+% of een waanzinnig gammel pensioenstelsel.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:44 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat is dan een politieke keuze, want het zou wel op te lossen zijn.
Al zou mijn moeder het willen heeft zij ook geen ruimte en mag ik elke dag 2 uur reizen naar werk. Maar dat zal wel weer te verwend zijn ofzoquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk niet dat elke ouder dat doet, zo maar je volwassen kind weer terug in huis nemen.
Het gaat niet om het beschermen van de zwakkeren, die zouden ook zeker niet op straat moeten staan en horen gewoon toegang tot een woning te hebben. Je hebt een grens, daaronder kun je huren voor 500 euro per maand (wel met wachtrij) en zit je daarboven betaal je 1000+ euro. En vervallen nog meer andere voordelen zoals toeslagen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:46 schreef galatea het volgende:
[..]
die sociale huurprijs is er dus voor mensen die weinig inkomen hebben. Daar heeft ze niet zelf voor gekozen he? Ik denk niet dat iemand met zijn volle verstand wil ruilen met iemand die afgekeurd is. Dus laten we alsjeblieft niet doen alsof het zielig is voor de gezonde medemens dat er wordt gezorgd voor de zwakkeren in onze samenleving.
Ja blijkbaar was dat vroeger ook heel normaal om op je 32ste nog bij je ouders te wonen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:48 schreef Mortaxx het volgende:
Weer bij je ouders gaan wonen
Bizar dat mensen dit serieus als optie noemen
Mijn pa drinkt geen eens bierquote:Op donderdag 27 mei 2021 21:48 schreef Mortaxx het volgende:
Daar heeft ze inderdaad niet voor gekozen, en het is ook goed dat zij het zo goed heeft. Dat is oprecht een teken van beschaving. Maar dat Momo, en met haar vele anderen, zo ontzettend veel huur betalen is ook een keuze. Wij kiezen er als samenleving voor om maar zo beperkt nieuwbouw toe te staan, dat is niet een of andere natuurramp waar we geen invloed op hebben.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:46 schreef galatea het volgende:
[..]
die sociale huurprijs is er dus voor mensen die weinig inkomen hebben. Daar heeft ze niet zelf voor gekozen he? Ik denk niet dat iemand met zijn volle verstand wil ruilen met iemand die afgekeurd is. Dus laten we alsjeblieft niet doen alsof het zielig is voor de gezonde medemens dat er wordt gezorgd voor de zwakkeren in onze samenleving.
Dat is het nooit geweest. Toen ging je op je 23e trouwen met een griet van 21 en ging je ergens samen wonen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:49 schreef Fugue het volgende:
[..]
Ja blijkbaar was dat vroeger ook heel normaal om op je 32ste nog bij je ouders te wonen.
(Woning)nood breekt ongeschreven wet. Mij verbaast het dat men meer dan een derde van het inkomen aan woonlasten als serieuze optie ziet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:48 schreef Mortaxx het volgende:
Ja maar dat moet je dan niet gaan afwentelen op deze groep. Dan moet je bij de VVD en andere machtigere huisjesmelkenede lobbyisten zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Daar heeft ze inderdaad niet voor gekozen, en het is ook goed dat zij het zo goed heeft. Dat is oprecht een teken van beschaving. Maar dat Momo, en met haar vele anderen, zo ontzettend veel huur betalen is ook een keuze. Wij kiezen er als samenleving voor om maar zo beperkt nieuwbouw toe te staan, dat is niet een of andere natuurramp waar we geen invloed op hebben.
In een sober huis met gespaard geld. Totdat de HRA werd geïntroduceerd. Goh wat zijn we er toch op vooruit gegaan.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dat is het nooit geweest. Toen ging je op je 23e trouwen met een griet van 21 en ging je ergens samen wonen.
quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dat is het nooit geweest. Toen ging je op je 23e trouwen met een griet van 21 en ging je ergens samen wonen.
Andere Tijdenquote:Woningnood
Volksvijand nr. 1
Woningnood in de praktijk
De Amsterdamse wijk Kattenburg is zo'n verkrotte buurt. Elly van Mourik woont vanaf 1961 met haar man en twee kinderen op de Kattenburgergracht in een eenkamerwoning. "De commode stond aan het eind van het bed. De box ging 's avonds dubbel geklapt onder het bed. Het bed paste niet in de alkoof en stak uit in de kamer. Er was geen douche. Je ging naar het badhuis of met een keteltje warm water. De wandjes waren heel dun; je hoorde de buren behoorlijk," aldus Elly. Bij het Centraal Bureau Huisvesting werden de schaarse woningen verdeeld. " Er waren altijd heel veel Kattenburgers, en die gingen schreeuwen, ruzie maken. Je stond met wel honderd man in de rij te wachten. Dan ging je je inschrijven, of vragen hoe het ermee stond."
Niet alleen in Amsterdam was de woningnood hoog. Romkje Waterlander uit Leeuwarden kan er ook over meepraten: “Het was heel erg in Leeuwarden. Er waren gewoon geen woningen”. Ze gaat in 1946, bij gebrek aan woonruimte, bij haar ouders inwonen. Dit is in de jaren tussen 1945 en 1960 zeer gewoon voor een jonggetrouwd stel. “Met veel mensen op elkaar zitten is niet makkelijk. Mijn man was 23 en ik 18 en we hebben tot 1952 bij mijn ouders ingewoond. We woonden met mijn ouders, mijn jongste broer, mijn oudere broer en mijn man en ik. En later kwam daar een baby bij en een paar jaar later nog een baby”. Ze wonen op een eenkamerwoning met een wasbak in de gang. Privacy is ver te zoeken. Romkje Waterlander: “Mijn jongste broer sliep bij ons in de bedstee. Nee, dat is niet leuk voor een pasgetrouwd stel. Mijn moeder runde het huishouden en ik had niet zoveel te zeggen. Ik had pas het gevoel dat ik zelf echt moeder werd toen ik met mijn man en twee kinderen in ons eigen huisje kwam.”
Ehm je hebt het zelf over dat je het systeem slecht vind omdat je hetzelfde over houdt als iemand met een Wajong uitkering.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:53 schreef Momo het volgende:
Zo te zien kun je beter geen vergelijking trekken met iemand in een andere situatie, wordt er meteen naar beneden trappen van gemaakt
Dan moet je terug naar 1893 dus dat is echt heel erg lang geleden. Er is niemand meer in leven die dat mee heeft gemaakt.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In een sober huis met gespaard geld. Totdat de HRA werd geïntroduceerd. Goh wat zijn we er toch op vooruit gegaan.
Ik snap die mensen hier ook niet. Alsof je een misgunner bent als je kritisch bent op de situatie dat je als hoogopgeleide financieel geen enkel voordeel hebt van je opleiding (tot je ooit iets kan kopen).quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:53 schreef Momo het volgende:
Zo te zien kun je beter geen vergelijking trekken met iemand in een andere situatie, wordt er meteen naar beneden trappen van gemaakt
Maar het is echt niet alleen maar de VVD hoor. Aan de linkse, progressieve zijde is men er ook ontzettend goed in om nieuwbouwprojecten te cockblocken. Vaak ook nog eens met dezelfde gare argumenten (uitzicht wordt verpest, karakter van de wijk verandert te veel, mag niet ten koste gaan van groen in de buurt enz. enz.). En als een compleet land zo zijn 'problemen' weg probeert te nimbyen blijft er van de oorspronkelijke ambitie om te bouwen natuurlijk wel bar weinig over.quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:52 schreef galatea het volgende:
[..]
Ja maar dat moet je dan niet gaan afwentelen op deze groep. Dan moet je bij de VVD en andere machtigere huisjesmelkenede lobbyisten zijn.
Schop omhoog niet omlaag.
Ja of desnoods iemand die gewoon geen opleiding heeft gedaan dus. Waarom heb ik mezelf dan in een studieschuld van 40k geworpen ?quote:Op donderdag 27 mei 2021 21:55 schreef galatea het volgende:
[..]
Ehm je hebt het zelf over dat je het systeem slecht vind omdat je hetzelfde over houdt als iemand met een Wajong uitkering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |