abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199645014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus 7 ton neertellen voor een rijtjeshuis wordt volstrekt normaal gevonden hier op Fok!?
Er is best wel wat aan te merken aan de huidige economische toestand, of het normaal is is ook een andere vraag.
Of het verstandig is om het te doen of niet wéér een andere vraag.

Als je gaat inzien dat dat verschillende vragen zijn kom je er misschien achter dat het helemaal niet zo achterlijk is danwel hoeft te zijn om een huis te kopen van 7 ton.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199645018
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zeker. Meerdere. Ik ben daardoor inderdaad onderdeel van de markt. Maar ik heb nooit meegedaan aan biedingen. Heb me door de bank nooit een maximale hypotheek laten aansmeren. En heb ook nooit een huis gekocht in een hoogconjunctuur periode.
Dat was dan kennelijk niet nodig omdat in jouw tijd de prijzen in verhouding tot de inkomens lager waren.

En niet meedoen aan biedingen idem dito. Als je nu in het starterssegment een woning koopt heb je 2 opties:
- mee bieden
- niet kopen

In je jaren 90 kon je inderdaad relaxed een huisje bezichtigen en dan 10.000 onder de vraagprijs bieden en kon je ruim onder je maximale hypotheek blijven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Forum Admin donderdag 27 mei 2021 @ 18:08:53 #128
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_199645026
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus 7 ton neertellen voor een rijtjeshuis wordt volstrekt normaal gevonden hier op Fok!?
Nee, dat zegt helemaal niemand. Waarom meteen zo'n extreem voorbeeld? Ook twee keer flink modaal krijgt dat niet rond hoor :D

En dat gelul van die huisjesmelker kan ook de kliko in. De schaarste speelt mee, al heeft hij er moeite mee om dat toe te geven. Dat de regels nu anders zijn dan in de jaren 50 is geen hebberigheid, maar verneukt marktwerking. We hebben het over wonen, een eerste levensbehoefte. Een thuis. Daar willen mensen graag een fijne tijd hebben. Is dat hebberig?

Als de overheid scalperen op producten uit de supermarkt zou toestaan, koop ik de hele inhoud op en mag je het vervolgens bij mij kopen. Wordt er godverdomme overboden ook! Hebberig kutvolk dat wil eten :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_199645040
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind het gebrek aan economisch inzicht van de Geus eigenlijk schrikbarend gezien zijn positie bij RTL Z right?
Volgens mij laat hij bewust zaken weg uit zijn analyse om mensen te prikkelen zijn boek te kopen.

En in dat boek gaat de conclusie zeer waarschijnlijk zijn dat bouwen een deel van de oplossing is, maar er is veel meer nodig om van bijv. huren weer een redelijk alternatief te maken ten opzichte van kopen.
pi_199645060
quote:
10s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh ja, het past niet in dat vermaledijde boomer narratief dus is het een dom verhaal... :')
Je ziet zelf toch ook wel dat hij om de hete brij heen draait?
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:12:07 #131
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_199645065
Het wordt wellicht tijd om vanuit de overheid in te grijpen op de huizenmarkt. Huizen zijn een basisbehoefte en zolang die niet voor iedereen in het land vervuld kan worden moet speculatie gewoon aan banden worden gelegd.

Wellicht tijd om wat beleggers tot verkopen te dwingen als ze niet zelf in een huis gaan wonen.

Ik ben normaal meestal pro vrije markt maar in dit geval is het duidelijk dat ingrijpen nodig is om grenzeloos egoïsme tegen te gaan.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_199645071
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 15:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan zit je in een banlieue waar binnen nu en 20 jaar een burgeroorlog uitbreekt.
Duitsland was tot voor 10 jaar ok, maar die proberen nu hun achterstand qua immigratie in 20 jaar volledig in te lopen. Dorpjes die in 2000 volledig Duits waren zijn nu helemaal overspoeld.
Noordwest-Europa is inmiddels in zijn geheel overspoeld met oost-Europese werknemers die bij boeren en in distributiecentra uitgebuit worden, verschil is alleen dat je in Nederland inmiddels bedragen neerlegt voor een vinexkrot tussen die oost-Europeanen waarvoor je eigenlijk een penthouse appartement in Saint-Tropez zou mogen verwachten.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:13:39 #133
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_199645086
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:00 schreef Poem_ het volgende:

Ja, en niet iedereen heeft die luxepositie natuurlijk. Dat schijn je voor het gemak maar even te vergeten. Maar wel de mond vol hebben over anderen.
De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was. Ik maak me ook zorgen over hoe mijn kids straks aan een woning moeten komen. Dat neemt niet weg dat ik me al op jonge leeftijd realiseerde wat de invloed was van de consument op de markt en daardoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. En ik heb in mijn leven genoeg voorbeelden gezien van hoe hebberig de consument is en wat dat doet me de prijs van een produkt in een markt waar schaarste heerst. Dus mijn enige stelling is, dat wij er allemaal zelf invloed op hebben (gehad). Maar dat lijkt voor velen een brug te ver te zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_199645091
Ik had ook graag de bewuste keuze gemaakt om 30 jaar eerder geboren te zijn.
pi_199645105
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Volgens mij laat hij bewust zaken weg uit zijn analyse om mensen te prikkelen zijn boek te kopen.

En in dat boek gaat de conclusie zeer waarschijnlijk zijn dat bouwen een deel van de oplossing is, maar er is veel meer nodig om van bijv. huren weer een redelijk alternatief te maken ten opzichte van kopen.
Kapitaal zoekt gewoon zijn weg naar rendement, als er een overschot aan kapitaal is en weinig om in te investeren dan gaan de rendement naar beneden, asset prijzen gaan omhoog... Huur blijft gelijk.

Maar een huis kan je ook bouwen, prijsstijgingen vanwege schaarste (ja dat is het simpel gezegd) los je gewoon op door het aanbod te verhogen.

In een markt van volkomen concurrentie is de prijs van een goed gewoon gelijk aan de productiekosten (incl vergoeding voor de producent en dus de winst).

Ook gemeentes houden het tegen, landprijzen gaan flink over de kop als er een keertje toestemming wordt gegeven om te bouwen. Die schaarste is niet slechts "er wordt te weinig gebouwd" die begint al bij gemeentes die niet aan de bestemmingswijziging willen.

En iedereen moet in de stad wonen scheelt ook natuurlijk, daar heb je nog meer relatieve schaarste.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199645138
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:12 schreef Lothiriel het volgende:
Het wordt wellicht tijd om vanuit de overheid in te grijpen op de huizenmarkt. Huizen zijn een basisbehoefte en zolang die niet voor iedereen in het land vervuld kan worden moet speculatie gewoon aan banden worden gelegd.

Wellicht tijd om wat beleggers tot verkopen te dwingen als ze niet zelf in een huis gaan wonen.

Ik ben normaal meestal pro vrije markt maar in dit geval is het duidelijk dat ingrijpen nodig is om grenzeloos egoïsme tegen te gaan.
Kapitaal zoekt gewoon zijn rendement, dat is gezien de risk/reward volgens beleggers gewoon precies zijn geld waard.

Maak je het onaantrekkelijker voor beleggers om huizen te verhuren dan krijg je het volgende: De huuropbrengst moet omhoog of de huizenprijs moet omlaag.

Gezien het nu puur de betaalbaarheid is van woningen die de prijs dicteert heb ik er een hard hoofd in dat het de prijs zal doen laten zakken, maar afgezien van dat zul je als neven effect krijgen dat huizen huren t.o.v. kopen nóg onaantrekkelijker wordt vanwege deze marktmanipulaties.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:18:48 #137
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_199645140
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was. Ik maak me ook zorgen over hoe mijn kids straks aan een woning moeten komen. Dat neemt niet weg dat ik me al op jonge leeftijd realiseerde wat de invloed was van de consument op de markt en daardoor heb ik bewuste keuzes gemaakt. En ik heb in mijn leven genoeg voorbeelden gezien van hoe hebberig de consument is en wat dat doet me de prijs van een produkt in een markt waar schaarste heerst. Dus mijn enige stelling is, dat wij er allemaal zelf invloed op hebben (gehad). Maar dat lijkt voor velen een brug te ver te zijn.
Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor een bewuste jij hebt gemaakt dan die hebben voorkomen dat je een negatief effect had op de markt. En dat nu schijnbaar jonge mensen dat niet doen.
pi_199645180
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja.

Je positie klopt an sich.
Het is een rat race.

Alleen om mee te doen met die rat race kan prima rationeel zijn als je het verloop ervan kan inschatten en je schat het positief in.

Vanuit beleid moet er gewoon veel meer gebouwd worden.
pi_199645200
quote:

[..]

De enige luxepositie die ik heb gehad (als je dat zo wil noemen) is dat ik 30 jaar geleden starter was en niet nu. Toen de huizenmarkt nog min of meer normaal was.
Oo 30 jaar geleden. Hmmmm,eens rekenen. 2021-30= 1991

Ben ik toch wel benieuwd wat er niet klopt aan deze "aanname":

quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 17:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Echt he....sommige mensen.

Al 30 jaar niet meedoen met opbieden,dus kennelijk al 30 jaar actief op de woonmarkt en dus boomer. En zich dan op de borst slaan dat hij ergens in de jaren 80 of 90 een huis voor een fatsoenlijke prijs heeft kunnen kopen :')
De jaren 90, waarin je als buschauffeur nog een eengezinswoning kon kopen en ónder de vraagprijs kon bieden.

Goed gedaan! Wat een bewuste keuze, gewoon 30 jaar geleden starter zijn. Dat die millennials van nu daar niet op komen zeg....
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_199645207
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja.

Je positie klopt an sich.
Het is een rat race.

Alleen om mee te doen met die rat race kan prima rationeel zijn als je het verloop ervan kan inschatten en je schat het positief in.

Vanuit beleid moet er gewoon veel meer gebouwd worden.
Dat is dus voor veel mensen het geval. In dit topic is al meerdere malen geschetst hoe huren absoluut geen redelijk alternatief meer is voor kopen.
pi_199645228
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:23 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dat is dus voor veel mensen het geval. In dit topic is al meerdere malen geschetst hoe huren absoluut geen redelijk alternatief meer is voor kopen.
Maarrrr dit is de grote grap:

Beleggers maken gewoon een rationele afweging wat geld waard is in welke asset dan ook.
Dan wil je het onaantrekkelijker maken voor beleggers en aantrekkelijker voor eigen woning bezit, allemaal prima, maar het effect daarvan is het volgende: Huren wordt relatief duur t.o.v. kopen, waarmee je dus het geschetste probleem vergroot.

Maarja bottem line, wat de gek ervoor geeft, er is gewoon schaarste en men kan maken wat die wil vanwege die schaarste, alles wat de betaalbaarheid vergroot maakt de prijzen letterlijk 1:1 duurder, en alles wat de betaalbaarheid verkleind zal letterlijk uitmonden in lagere prijzen, zoals dat voorbeeld van de Geus denk ik over die woningschaarste met armoede.

Het is echt schaarste economie. Dat veranderd het hele systeem nu.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:25:16 #142
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_199645235
Het bezitten van meerdere woningen keihard afstraffen met hoge belastingen waardoor het onaantrekkelijk wordt om in te investeren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_199645260
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:25 schreef PzKpfw het volgende:
Het bezitten van meerdere woningen keihard afstraffen met hoge belastingen waardoor het onaantrekkelijk wordt om in te investeren.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:27:44 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199645264
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:07 schreef ludovico het volgende:
Er is best wel wat aan te merken aan de huidige economische toestand, of het normaal is is ook een andere vraag.
Of het verstandig is om het te doen of niet wéér een andere vraag.

Als je gaat inzien dat dat verschillende vragen zijn kom je er misschien achter dat het helemaal niet zo achterlijk is danwel hoeft te zijn om een huis te kopen van 7 ton.
Nog maar een keer, het is een keuze van die lui (doorstromers) om 7 ton voor een hut neer te leggen die nog niet eens de helft waard is en dat is gewoon hebberigheid, daar kun je een heel verhaal omheen verzinnen maar zo simpel is het gewoon.
pi_199645269
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nog maar een keer, het is een keuze van die lui (doorstromers) om 7 ton voor een hut neer te leggen die nog niet eens de helft waard is en dat is gewoon hebberigheid, daar kun je een heel verhaal omheen verzinnen maar zo simpel is het gewoon.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:21 schreef ludovico het volgende:

De simpele bottem line is dat jij niet weet wat de huizenprijs gaat doen de komende jaren.
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:29:33 #146
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199645278
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarom zou je als doorstromers daar niet voor kiezen? Als jij met zijn tweeën bent, 3 ton overwaarde hebt en je kunt het missen en je hebt het er voor over, waarom niet?
Dus?
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:29:44 #147
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_199645284
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 14:05 schreef Momo het volgende:

[..]

Misschien een beetje overdreven zo, maar niet helemaal. Vriendin van mij is arbeidsongeschikt en zit in de Wajong (spierziekte). Qua ziekte zou ik zeker niet met haar willen ruilen. Maar qua financiën heeft ze wel een auto, sociale huurwoning van 70 m2 die recent gerenoveerd,is elk jaar op vakantie geweest in het buitenland en heeft geen studieschuld. Ik denk dat het niet heel veel scheelt hoeveel we overhouden per maand na vaste lasten (huur+gwl+zorg+verzekering+studieschuld+auto). Terwijl ik werk als beta op WO niveau.
Je zou natuurlijk graag zien dat ze het flink minder dan jij zou hebben. Alles goed en best maar ze moet natuurlijk wel voelen dat ze niet helemaal mee kan doen. Niet alleen op lichamelijk en geestelijk vlak moet ze lijden maar ook op financieel niveau moet het haar duidelijk zijn dat ze kansloos en uitgerangeerd is. Nog even en zo iemand gaat nog denken dat er een toekomst voor haar is
Ik weet helemaal wat je bedoelt hoor. Ik zag van de week een zwerver een gratis bak koffie krijgen. HELEMAAL FUCKING GRATIS! en dan sta ik even later een pak koffie af te rekenen voor 5 euro's want elk bakkie wat ik thuis zet moet ik wel mooi zelf betalen. Het is gewoon oneerlijk verdeeld in de wereld; De één moet voor alles werken en de ander heeft het geluk van de wereld en krijgt allemaal dingen gratis
Maar ja joh...... er zit niets anders op dan dat we accepteren dat niet iedereen een spierziekte kan hebben of dakloos kan zijn. Hoe erg balen dat dan ook voor ons is.
pi_199645289
quote:
6s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:29 schreef the-eye het volgende:
Maar ja joh...... er zit niets anders op dan dat we accepteren dat niet iedereen een spierziekte kan hebben of dakloos kan zijn. Hoe erg balen dat dan ook voor ons is.
Allemaal leuk en aardig maar je hoeft me niet zo direct met de harde werkelijkheid te confronteren. :{
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:31:16 #149
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_199645293
quote:
6s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:29 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk graag zien dat ze het flink minder dan jij zou hebben. Alles goed en best maar ze moet natuurlijk wel voelen dat ze niet helemaal mee kan doen. Niet alleen op lichamelijk en geestelijk vlak moet ze lijden maar ook op financieel niveau moet het haar duidelijk zijn dat ze kansloos en uitgerangeerd is.
Ik weet helemaal wat je bedoelt hoor. Ik zag van de week een zwerver een gratis bak koffie krijgen. HELEMAAL FUCKING GRATIS! en dan sta ik even later een pak koffie af te rekenen voor 5 euro's want elk bakkie wat ik thuis zet moet ik wel mooi zelf betalen. Het is gewoon oneerlijk verdeeld in de wereld; De één moet voor alles werken en de ander heeft het geluk van de wereld en krijgt allemaal dingen gratis
Doe normaal man, dat staat er helemaal niet
  donderdag 27 mei 2021 @ 18:32:13 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199645309
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 18:28 schreef ludovico het volgende:
De simpele bottem line is dat jij niet weet wat de huizenprijs gaat doen de komende jaren.
Nee dat weet je idd niet. Ik heb mijn huis gekocht op de top van de woningprijzen in 2007... Dat niveau is nog niet eens gehaald...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')