SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Ik snap dat het onderwijs énorm belangrijk is, persoonlijk had ik ook liever gezien dat men het over de krokusvakantie heen had geteld. Scheelt toch weer een paar weken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is nu al bekend dat er in maart weer een piek komt, met versoepeling weet je nu al dat je die piek gaat verergeren.
De kans dat die piek weer pompen of verzuipen wordt dankzij de versoepelingen is levensgroot.
Het is inderdaad nu ook weer niet zo dat de kroegen ineens open gaan. Winkels mogen krap aan een pakketje door het raam aangeven en alleen de basisscholen gaan open, niet het VO. Op die basisscholen is er nu ook al veel noodopvang, tussen de 20-50% geloof ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens heeft de jonge wel gelijk mbt de versoepelingen. We doen dan wel de basisscholen open maar dit is meer uit noodzaak en belang voor de eigen jeugd, voor de rest doen we niet zoveel.
Het click en collect is meer voor de bühne/perspectief beeld dan iets anders.
Voor de rest zitten we straks ongeveer 3 maanden in lockdown en zijn andere sectoren al een half jaar dicht
Ja, precies. Zie ook de post boven je.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:38 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is inderdaad nu ook weer niet zo dat de kroegen ineens open gaan. Winkels mogen krap aan een pakketje door het raam aangeven en alleen de basisscholen gaan open, niet het VO. Op die basisscholen is er nu ook al veel noodopvang, tussen de 20-50% geloof ik.
De versoepelingen worden door sommige media gebracht alsof er carnaval gaat worden gevierd.
Hoezo?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:43 schreef Noordzijde het volgende:
Als het de komende 10 dagen niet stijgt qua besmettingen kun je dat hele Britse variant ook afschrijven als een riedeltje.
Vrij simpel, vandaag verwachten we de laagste stand van de week ongeveer tussen de 3000-3400, Als het daarna boven de 5000 komt is de daling wel gebroken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:43 schreef Noordzijde het volgende:
Als het de komende 10 dagen niet stijgt qua besmettingen kun je dat hele Britse variant ook afschrijven als een riedeltje.
Één van de vele factoren die meespelenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:49 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Volgens de modules zou het de komende 2 weken te zien moeten zijn in de besmettingscijfers.
Zo is dat een of 2 weken idd uitgelegd door ik meen Van Dissel.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:50 schreef zalkc het volgende:
[..]
Vrij simpel, vandaag verwachten we de laagste stand van de week ongeveer tussen de 3000-3400, Als het daarna boven de 5000 komt is de daling wel gebroken.
Als het beeld zich voortzet van de laatste tijd is dit mijn verwachting. Als er een sterke opkomst van de Britse variant is zal op een gegeven moment zichtbaar worden dat de cijfers veel hoger gaan zijn dan deze verwachting.
Geplot op de laatste drie weken +/- 250
Vandaag 3200
woensdag 4200
donderdag 4300
vrijdag 4100
zaterdag 3800
maandag 3000
Het hele doel van de maatregelen was juist de reisbewegingen en contactmomenten beperken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, precies. Zie ook de post boven je.
Goed voor het welzijn van je kind ook.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef skrn het volgende:
Nou, mijn kind gaat gewoon lekker niet naar school, wacht wel tot na de krokusvakantie.
Wat is dat voor een onzin, eerst een week naar school, en dan weer vakantie?
Ik snap er ook niks van. Laat ze dan nog een extra week thuis...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef skrn het volgende:
Nou, mijn kind gaat gewoon lekker niet naar school, wacht wel tot na de krokusvakantie.
Wat is dat voor een onzin, eerst een week naar school, en dan weer vakantie?
Daar kun je zo als buitenstaander erg weinig over zeggen. Er is een heel scala aan zaken die kunnen maken dat het al dan niet een negatieve invloed op je kind zal hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:03 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Goed voor het welzijn van je kind ook.
Die moeten nog steeds thuiswerken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef StateOfMind het volgende:
Ouders worden weer op kantoor verwacht
Let maar op, de cijfers gaan dalen en we krijgen eind februari een soort plateau van rond de 1200 besmettingen per dag.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:05 schreef zalkc het volgende:
Waar ik moeite mee heb is dat in het UK en Ierland de cijfers stevig zijn gedaald UK van 60k naar 20K in een maand en Ierland van 5000 naar 1000 (grofweg). En dat het hier dan wel stevig zou stijgen, bijna een R0 van +0.4
Het is echt niet zo dat de maatregelen heel veel verschillen tussen ons en deze landen, misschien op papier, maar qua uitvoering en naleving zie ik er geen grote verschillen in die een 0.4 verantwoorden.
Tot nu toe kom ik niet verder dat de Britse variant een voorkeur voor Nederlanders schijnt te moeten hebben. Want ik kan me geen maatregelen meer voorstellen die een R met 0.4 daling laten zien. Misschien de deuren dicht lassen moet doen ze in Engeland ook niet.
Op zich niet. Er is nu ook onderwijs, alleen thuis. Dat wordt weer teruggeplaatst naar de locatie waar het thuishoort: school. Het is niet dat ze anders in die ene week vakantie hebben of zo, het is ook gewoon een schoolweek.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
Ik vind het gewoon onzin om een week voor de vakantie te scholen te openen? Dat is toch raar?
Weet je wat ook een hoop mensenstromen opleverde? De avondklok.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het hele doel van de maatregelen was juist de reisbewegingen en contactmomenten beperken.
En als mensen nu bij elke winkel hun bestellingen op mogen gaan halen, levert dat tóch weer een hoop mensenstromen op in de (winkel)centra.
Idem met de scholen. Ouders worden weer op kantoor verwacht, want de kinderen mogen weer naar de basisschool, dus meer reisbewegingen en contactmomenten.
Beter had men gewoon nog een paar weken gewacht, dan heb je ook veel meer zicht over wat die varianten nu dáádwerkelijk voor invloed hebben.
Mocht dat dán idd meevallen, dan kun je idd wat dingen langzaam vrijgeven.
dat kun jij vinden, en daarin kan ik je ook nog wel volgen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
Ik vind het gewoon onzin om een week voor de vakantie te scholen te openen? Dat is toch raar?
Het kan natuurlijk best zijn dat, omdat we al zulke strikte maatregelen hebben, het inderdaad mee zal vallen met die Britse variant.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:05 schreef zalkc het volgende:
Waar ik moeite mee heb is dat in het UK en Ierland de cijfers stevig zijn gedaald UK van 60k naar 20K in een maand en Ierland van 5000 naar 1000 (grofweg). En dat het hier dan wel stevig zou stijgen, bijna een R0 van +0.4
Het is echt niet zo dat de maatregelen heel veel verschillen tussen ons en deze landen, misschien op papier, maar qua uitvoering en naleving zie ik er geen grote verschillen in die een 0.4 verantwoorden.
Tot nu toe kom ik niet verder dat de Britse variant een voorkeur voor Nederlanders schijnt te moeten hebben. Want ik kan me geen maatregelen meer voorstellen die een R met 0.4 daling laten zien. Misschien de deuren dicht lassen moet doen ze in Engeland ook niet.
Ik vind het in elk geval een erg goede uitleg van een aantal virologen die er op een iets andere manier naar kijken. Additioneel winstpunt is dat Marino even te kakken gezet wordt door een viroloog, dat is ook altijd leukquote:Het slechtste scenario als uitgangspunt
Het RIVM gaat uit van het slechtste scenario. Fouchier vindt dat overdreven: ‘De eerste zorgen over de variant waren terecht. Het is dan ook verstandig dat er vervolgens meer onderzoek wordt gedaan. Maar de resultaten die daar tot nu toe uitkomen, bewijzen mijns inziens niet dat de Britse variant besmettelijker is.’
Hij noemt enkele voorbeelden: ‘In eerste instantie werd gedacht dat de viral load hoger was bij de Britse variant. Een aantoonbaar hogere concentratie van het virus in de luchtwegen van besmette personen maakt het waarschijnlijker dat het virus zich makkelijker verspreidt, aangenomen dat het nog infectieus virus is. Dat was een belangrijke aanwijzing, maar uit het Oxford-onderzoek komt naar voren dat hier toch geen sprake van is.’
Een tweede punt heeft te maken met het moment van meten: ‘Aanvankelijk nam de Britse variant exponentieel toe, maar op dit moment zien we een afvlakking van die relatieve groei in Groot-Brittannië. Dat zagen we ook bij eerdere varianten.’
Pouwels wijst echter op andere covid-data, die suggereert dat de afvlakking van de groei in het VK pas bij een hoger percentage plaatsvindt dan de Nextstrain-data doet vermoeden. ‘Het is bovendien logisch dat je een afvlakking ziet wanneer je puur kijkt naar de procentuele aanwezigheid van een nieuwe variant in de gehele viruspopulatie. Dat percentage kan niet exponentieel blijven groeien. Het betreft hier immers logistische groei.’’
Slecht argument.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Weet je wat ook een hoop mensenstromen opleverde? De avondklok.
Fixed.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:05 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Die moetenworden vriendelijk gevraagd nog steeds thuiswerken.
In het noorden is het een week laterquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
Een hoop bedrijven eisen nog steeds dat werknemers gewoon op kantoor verschijnen.quote:
Bij mij mocht het, maar mijn kind is nog jong (<5).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:09 schreef koemleit het volgende:
[..]
dat kun jij vinden, en daarin kan ik je ook nog wel volgen.
Maar ik laat de kinderen niet thuis omdat ik het niet helemaal begrijp.
als de scholen open gaan, dan gaan ze gewoon.
Zou een mooie boel worden als iedereen zelf ging bepalen of ze het al dan niet onzin vinden.
Dan hebben ze het noorden als referentie gepakt, en niet het zuiden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:12 schreef zalkc het volgende:
[..]
In het noorden is het een week later
Wat is het probleem precies om een week naar school te gaan? Altijd beter dan een week niet naar school lijkt me.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:14 schreef skrn het volgende:
[..]
Dan hebben ze het noorden als referentie gepakt, en niet het zuiden.
Waarom wordt er hier niet over nagedacht? Ik snap dat gewoon niet. Ja, stuur je kleuter maar voor een week naar school (mijnes heeft de school ook amper nog gezien) en dan moet 'ie weer thuis zitten.
dat laatste hou je niet tegen, er zullen altijd mensen hun "mening" geven. (artsen, psychologen, leraren)quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:13 schreef skrn het volgende:
[..]
Bij mij mocht het, maar mijn kind is nog jong (<5).
Ik vind gewoon ook dat de communicatie kristal-helder moet zijn. Geen gezwets meer. Geen aankondigingen door mensen die er niks over te zeggen.
Omdat besmettingen kunnen oplopen, dat is het probleem. Met 2 weken wachten kun je naar een veel lager besmettingsniveau zonder dat het echt pijn doet, omdat je 1 week vakantie al in de schoot geworpen krijgt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat is het probleem precies om een week naar school te gaan? Altijd beter dan een week niet naar school lijkt me.
quote:Herstel-NL: scholen moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk open
Herstel-NL, het platform van professionals dat pleit voor een evenwichtig en risicogestuurd coronabeleid met oog voor zo snel mogelijk herstel van de schade in de samenleving, hekelt de voorwaarden die worden gesteld aan de heropening van de basisscholen zoals het OMT voorstelt. Blijkens diverse onderzoeken gaan besmettingen bij kinderen trager, is hun besmettelijkheid geringer en zijn de risico’s voor volwassenen die met kinderen omgaan dan ook niet hoger dan in andere beroepen. Herstel-NL pleit daarom voor onmiddellijke en onvoorwaardelijke opening van zowel basis- als middelbare scholen. Leden van het platform gaan graag de dialoog met kabinet en OMT hierover aan.
Herstel-NL pleit voor beleid op basis van daadwerkelijke risico’s. Noch de mortaliteit, noch de morbiditeit van het coronavirus bij kinderen, jongeren en docenten vormt afdoende redenen om de risico’s op scholen hoog in te schatten. Daarnaast blijkt steeds duidelijker de directe schade die bij veel kinderen ontstaat doordat ze verplicht thuis moeten blijven: op de eerste plaats de leer- en ontwikkelingsachterstanden. Daarnaast is kindermishandeling sterk gestegen en ook de psychische schade is ongekend groot, zo blijkt uit recente cijfers. Het sluiten van de scholen is disproportioneel en veroorzaakt meer gezondheidsschade dan dat het aan gezondheidswinst oplevert.
Herstel-NL komt in verweer tegen de regel dat hele klassen bij een besmettingsgeval weer naar huis worden gestuurd en gezonde kinderen in quarantaine moeten en verplicht moeten worden getest voordat zij weer naar school mogen. Deze voorwaarden zijn niet gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en vormen een directe schending van meerdere grondrechten. Onderzoek uit Noorwegen en Zweden toont overigens overtuigend aan dat het virus op scholen niet sneller rondgaat dan elders in de samenleving; sterker - het gaat bij kinderen langzamer. Ook hebben docenten geen grotere kans op besmetting dan mensen in andere beroepen.
Docenten die kwetsbaar zijn moeten uiteraard in staat worden gesteld om van huis te werken of zich te laten vervangen. Herstel-NL heeft al eerder opgeroepen daartoe een goede regeling te treffen. De bezwaren die vakbond CNV nu namens leraren zou verwoorden ontberen elke wetenschappelijke grond. De eis dat leraren “100% veilig” moeten kunnen werken is daarnaast in de ogen van Herstel-NL absurd. De auto- of fietsrit naar school kent voor de meesten hogere risico’s dan het doceren van een klas.
Daarnaast zijn de door het OMT aangedragen voorwaarden alsnog beschadigend voor kinderen. Ze jagen angst aan en bestempelen kinderen als een gevaar voor elkaar, voor hun familie en voor de samenleving. Dat is een emotionele last waarmee onze kinderen niet belast mogen worden, omdat ook dat onrepareerbare schade doet en daarmee de ontwikkeling verstoort.
herstel-NL, is dat het nieuwe Red Team?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:22 schreef Oidipous het volgende:
https://www.perssupport.n(...)nvoorwaardelijk-open
Herstel NL gooit de knuppel in het hoenderhok. Wat vinden jullie hier van?
[..]
Waar komt herstel-NL nu weer vandaan dan? Nog nooit van gehoord...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:22 schreef Oidipous het volgende:
https://www.perssupport.n(...)nvoorwaardelijk-open
Herstel NL gooit de knuppel in het hoenderhok. Wat vinden jullie hier van?
[..]
Dat zou betekenen dat kinderen in Midden en Noord pas op 1 maart weer naar school kunnen. Dat is nóg 4 weken thuisonderwijs. Dat is echt veel te lang...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:20 schreef skrn het volgende:
[..]
Omdat besmettingen kunnen oplopen, dat is het probleem. Met 2 weken wachten kun je naar een veel lager besmettingsniveau zonder dat het echt pijn doet, omdat je 1 week vakantie al in de schoot geworpen krijgt.
Nee, ze zijn er al een tijdje. Zie ook https://www.herstel-nl.nl/quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
herstel-NL, is dat het nieuwe Red Team?
Gelukkig bepaal jij dat niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:20 schreef skrn het volgende:
[..]
Omdat besmettingen kunnen oplopen, dat is het probleem. Met 2 weken wachten kun je naar een veel lager besmettingsniveau zonder dat het echt pijn doet, omdat je 1 week vakantie al in de schoot geworpen krijgt.
Het zoveelste 'actiegroepje' dat zich wil profileren in de media dus.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Nee, ze zijn er al een tijdje. Zie ook https://www.herstel-nl.nl/
Dit is een groep van artsen, economen en andere wetenschappers die pleiten voor een risicogestuurd beleid, waarbij meer versoepelingen mogelijk zijn dan nu het geval is.
Tot de groep behoort onder meer Barbara Baarsma, die gisteren aanschoof bij Jinek.
https://www.herstel-nl.nl/quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:25 schreef Haags het volgende:
[..]
Waar komt herstel-NL nu weer vandaan dan? Nog nooit van gehoord...
Vermoeiend allemaalquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Nee, ze zijn er al een tijdje. Zie ook https://www.herstel-nl.nl/
Dit is een groep van artsen, economen en andere wetenschappers die pleiten voor een risicogestuurd beleid, waarbij meer versoepelingen mogelijk zijn dan nu het geval is.
Tot de groep behoort onder meer Barbara Baarsma, die gisteren aanschoof bij Jinek.
Besmettingen kunnen altijd oplopen. Dat is ook niet waar het om gaat. De vraag is of de zorg het aan kan.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:20 schreef skrn het volgende:
[..]
Ditquote:
We hebben straks meer corona-actiegroepjes dan politieke partijen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zoveelste 'actiegroepje' dat zich wil profileren in de media dus.
Helemaal eens, dat is ook zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zoveelste 'actiegroepje' dat zich wil profileren in de media dus.
Echt hè.quote:
Precies, heel veel sectoren zitten nog volledig op slot. Men zou het gerust een lockdown kunnen noemen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 08:38 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is inderdaad nu ook weer niet zo dat de kroegen ineens open gaan. Winkels mogen krap aan een pakketje door het raam aangeven en alleen de basisscholen gaan open, niet het VO. Op die basisscholen is er nu ook al veel noodopvang, tussen de 20-50% geloof ik.
De versoepelingen worden door sommige media gebracht alsof er carnaval gaat worden gevierd.
Dit is de eerste keer dat ik van Herstel-NL hoor dus of dat nou echt de verdienste is van dat onbeduidende groepje valt nogal te betwijfelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:31 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Helemaal eens, dat is ook zo.
Dit soort initiatieven komen niet zomaar tot stand. De consensus lijkt nu te draaien in de media dat er te weinig aandacht is geweest voor de nevenschade van het gevoerde beleid, waarbij teveel is gevaard op de virologische adviezen van het OMT. Dat is onder meer de verdienste van Herstel-NL, die dit al maanden uitdragen.
In sommige regio's is het twee weken. En hoe meer klassikale les hoe beter.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
Nee nee... We hebben hier al vaker vastgesteld dat het pas een lockdown is als je je huis niet uit mag, tot die tijd mag je niet zeurenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:33 schreef Noek het volgende:
[..]
Precies, heel veel sectoren zitten nog volledig op slot. Men zou het gerust een lockdown kunnen noemen.
Het gekke is wel dat het OMT gisteren een niet-virologisch standpunt innam door te hinten op de maatschappelijke gevolgen. Dat is de taak helemaal niet van het OMT, zij zouden louter gefocust moeten zijn op het terugdringen van de besmettingen. Vervolgens is aan het kabinet om daar een afgewogen oordeel over te vellen met inachtneming van andere effecten van de maatregelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Echt hè.
Als kabinet heb je een behoorlijke complexe puzzel steeds. Enerzijds het OMT met hun adviezen, maar ook de ministeries als EZK en Financiën die hun eigen ‘belangen’ hebben, maar dan ook nog eens het Red Team, Herstel-NL én alle afzonderlijke experts die van alles roepen in de media. Soms zelfs OMT-leden die afwijken van wat er gezamenlijk wordt geadviseerd.
Precies, zo is het. Klassikaal onderwijs kan niet vroeg genoeg opgestart worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In sommige regio's is het twee weken. En hoe meer klassikale les hoe beter.
Ik zou het juist koesteren als ze al zoveel gemist hebben dat je zo veel mogelijk open gaat.
Ho ho, ik zag welke partijen er allemaal meedoen aan de aankomende verkiezingen. Dat is ook echt een enorme waslijstquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We hebben straks meer corona-actiegroepjes dan politieke partijen.
Ik vind sommige dingen overdreven met leerachterstanden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies, zo is het. Klassikaal onderwijs kan niet vroeg genoeg opgestart worden.
True, we mogen alles doen en laten wat we willen want 1943 en Jemen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee nee... We hebben hier al vaker vastgesteld dat het pas een lockdown is als je je huis niet uit mag, tot die tijd mag je niet zeuren
Zit die spirituele UFO partij er nog bij?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:36 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Ho ho, ik zag welke partijen er allemaal meedoen aan de aankomende verkiezingen. Dat is ook echt een enorme waslijst
Het gaat niet alleen om leerachterstanden. Het gaat ook om een veilige haven te bieden aan kinderen die het extra nodig hebben omdat ze leven in een onveilige thuissituatie.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:37 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vind sommige dingen overdreven met leerachterstanden.
Mijn kind is 4. Kom op. Ja, voor kinderen die het moeilijk hebben, en voor de groepen 6, 7 en 8, daar snap ik het meer. Fair enough. Maar ik vind soms dat er heel dramatisch wordt gedaan als een kind een maandje school mist.
Doen we het voor de kinderen, of voor de ouders.
Oh Christus, ze bellen me maar als het voorbij is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Oliver23 het volgende:
RIVM-viroloog: ''Reproductiegetal Britse variant 40 à 45 procent hoger''
Het kabinet komt vanavond met enige versoepelingen van de coronamaatregelen. Virusexperts staan echter niet te juichen en zeggen dat uitstel beter zou zijn. ,,De Britse variant van het coronavirus rukt harder op dan eerder gedacht'', zegt viroloog Chantal Reusken van het RIVM tegen deze site.
,,Op basis van wat we zien, denken we dat de Britse variant binnen nu en een week de overhand krijgt. Het gaat sneller dan we dachten. Eerst was het idee nog dat het omslagpunt in de derde week van februari zou plaatsvinden. Het wordt steeds duidelijker dat het reproductiegetal van de nieuwe variant 40 à 45 procent hoger ligt."
Het aantal gemelde besmettingen is al een tijdje aan het dalen, maar dat geeft volgens Reusken een vertekend beeld. ,,Voor mij lijdt het geen twijfel dat de Engelse variant ervoor gaat zorgen dat er een nieuwe besmettingsgolf komt." De experts stellen dan ook voor de versoepelingen nog tot na de krokusvakantie uit te stellen.
Soms ben ik echt jaloers op het Chinese model.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Herstel NL, Red Team, Containment Nu, blablabla. Die clubjes met allemaal tegengestelde ideeen vermenigvuldigen en verspreiden zich ook maar. Alsof het een virus is.
Die nog nietquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Zit die spirituele UFO partij er nog bij?
En de Jezus partij?
In Jemen hebben ze corona wel aardig onder controle andersquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Noek het volgende:
[..]
True, we mogen alles doen en laten wat we willen want 1943 en Jemen.
Verwarrend hoor, die tegengestelde berichtgeving. FTM kwam vanochtend compleet met een tegengesteld verhaal.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Oliver23 het volgende:
Het kabinet komt vanavond met enige versoepelingen van de coronamaatregelen. Virusexperts staan echter niet te juichen en zeggen dat uitstel beter zou zijn. ,,De Britse variant van het coronavirus rukt harder op dan eerder gedacht'', zegt viroloog Chantal Reusken van het RIVM tegen deze site.
,,Op basis van wat we zien, denken we dat de Britse variant binnen nu en een week de overhand krijgt. Het gaat sneller dan we dachten. Eerst was het idee nog dat het omslagpunt in de derde week van februari zou plaatsvinden. Het wordt steeds duidelijker dat het reproductiegetal van de nieuwe variant 40 à 45 procent hoger ligt."
Het aantal gemelde besmettingen is al een tijdje aan het dalen, maar dat geeft volgens Reusken een vertekend beeld. ,,Voor mij lijdt het geen twijfel dat de Engelse variant ervoor gaat zorgen dat er een nieuwe besmettingsgolf komt." De experts stellen dan ook voor de versoepelingen nog tot na de krokusvakantie uit te stellen.
Voorbeeldland!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In Jemen hebben ze corona wel aardig onder controle anders
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/yemen/
Kan het RIVM als overheidsinstituut niet gewoon wat ducttape over de smoel van hun medewerkers plakken zodat ze niet elke keer het overheidsbeleid slopen? Mucho gracias.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Oliver23 het volgende:
Lol zou het iemand van FOK zijn bij het RIVM?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Oliver23 het volgende:
Dat maandje hebben ze nu al gemist, 5-6 weken in totaal geloof ik, exclusief vakanties, je zit straks op 3 maanden als je niet nu versoepeld.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:37 schreef skrn het volgende:
[..]
Mijn kind is 4. Kom op. Ja, voor kinderen die het moeilijk hebben, en voor de groepen 6, 7 en 8, daar snap ik het meer. Fair enough. Maar ik vind soms dat er heel dramatisch wordt gedaan als een kind een maandje school mist.
Zo ontzettend waarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:41 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Kan het RIVM als overheidsinstituut niet gewoon wat ducttape over de smoel van hun medewerkers plakken zodat ze niet elke keer het overheidsbeleid slopen? Mucho gracias.
Nouja, dat Chinees model is de afgelopen maanden wel degelijk gehanteerd in de media met angstverhalen zonder enige nuancering.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:40 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Soms ben ik echt jaloers op het Chinese model.
Alleen met een gummiknuppel krijgen we de media onder controle.
Nida?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:40 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Die nog niet
Nida, Volt, JA21, BIJ1, Code Oranje die al wel.
Johan Vlemminckx had ook alweer ambities om mee te doen, evenals die engerd van een Arnoud van Doorn.
Ik heb geen zin om mijn kind, die voor het EERST naar school moet, eerst een week naar school te sturen, dan is er vakantie, nou, dan weer een week school, ow jee de bestemmingen lopen toch weer op, en moet dan weer naar huis.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:39 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om leerachterstanden. Het gaat ook om een veilige haven te bieden aan kinderen die het extra nodig hebben omdat ze leven in een onveilige thuissituatie.
Volt ken ik ook niet, Nida is de Moslimpartij die ook al lokaal in Rotterdam actief is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Nida?
Volt?
De rest ken ik (helaas).
Doet ampère ook nog mee?
Zou het kunnen zijn dat je persoonlijke situatie niet representatief is voor de gehele doelgroep?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om mijn kind, die voor het EERST naar school moet, eerst een week naar school te sturen, dan is er vakantie, nou, dan weer een week school, ow jee de bestemmingen lopen toch weer op, en moet dan weer naar huis.
Wat ik zeg, een weg omhoog. Dat wil ik. Niet in de lente in de ellende zitten. Dan liever nu.
Ben ik met je eens. Het is aan het kabinet om daar een consistent beleid in te voeren en te zeggen dat het sluiten van scholen een maatregel is die over de grens gaat en dat niet meer wordt ingezet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om mijn kind, die voor het EERST naar school moet, eerst een week naar school te sturen, dan is er vakantie, nou, dan weer een week school, ow jee de bestemmingen lopen toch weer op, en moet dan weer naar huis.
Wat ik zeg, een weg omhoog. Dat wil ik. Niet in de lente in de ellende zitten. Dan liever nu.
Je moet in eerste instantie proberen bij het OMT of RIVM te horen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:40 schreef Noek het volgende:
[..]
Oh Christus, ze bellen me maar als het voorbij is.
Dit is toch niet meer te doen.
moet je zelf weten maar daar hoeven de scholen toch niet een week later voor open?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Je hebt een verkeerd beeld denk ik. Artikelen in Chinese media kunnen prima genuanceerd zijn en zijn echt geen angst alleen maar.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Nouja, dat Chinees model is de afgelopen maanden wel degelijk gehanteerd in de media met angstverhalen zonder enige nuancering.
Pas sinds kort lijkt de berichtgeving en toonzetting te veranderen in de media. En ik geef ze groot gelijk.
Zeker. Maar wat ik hoor, hier op Fok! en in de media, is ook niks anders dan hele generieke aannames. Dat een kind zowat onherstelbare schade oploopt door dat weekje niet op school te laten zitten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:45 schreef zalkc het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn dat je persoonlijke situatie niet representatief is voor de gehele doelgroep?
maar wel gecensureerdquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:47 schreef eragon2890 het volgende:
Je hebt een verkeerd beeld denk ik. Artikelen in Chinese media kunnen prima genuanceerd zijn en zijn echt geen angst alleen maar.
Dank!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
moet je zelf weten maar daar hoeven de scholen toch niet een week later voor open?
Maar waarom mag er niet gediscussieerd worden in een vrij land als Nederland?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:47 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Je hebt een verkeerd beeld denk ik. Artikelen in Chinese media kunnen prima genuanceerd zijn en zijn echt geen angst alleen maar.
Alleen 7000 van die klotegroepjes, herstel nl, smartexit, red team, contaiment nu, etc, dat wordt daar gewoon afgetuigd. En terecht.
Is het tenminste duidelijk en helder en een lijn.
Ik zeg niet dat het hier niet moet mogen, ik zeg dat het leven daar toch wel simpeler is...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Maar waarom mag er niet gediscussieerd worden in een vrij land als Nederland?
Blijkbaar is er een behoefte om die groepjes op te tuigen en aan het woord te laten in Nederland. Dan moet je dat ook accepteren.
Een dictatuur is in principe vrij simpel ja.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:50 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het hier niet moet mogen, ik zeg dat het leven daar toch wel simpeler is...
natuurlijk mag dat maar maakt het niet minder vermoeiendquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Blijkbaar is er een behoefte om die groepjes op te tuigen en aan het woord te laten in Nederland. Dan moet je dat ook accepteren.
Wat is hun tactiek? elke dag een andere RIVM-expert het slechte nieuws laten brengen?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:38 schreef Oliver23 het volgende:
Er heeft er weer eentje aandelen in zo'n groepje hoorquote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef Oidipous het volgende:
[..]
neequote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef NoWarningSign het volgende:
Natuurlijk zijn er mensen die niets aan overgewicht kunnen doen
Ik heb helemaal niks met dat argument, we doen het toch niet om die mensen te belonen maar om de samenleving als geheel te dienen. Immers door een lage IC bezetting kan er meer ruimte gegeven worden aan de samenleving. Ik zie echt niet hoe dat het belonen van ongezond gedrag is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef NoWarningSign het volgende:
50+ mannen met overgewicht vaccinatie voorrang?
Peter van der Voort van hoofd IC UMCG stelt voor om mannen tussen de 50 en 75 met overgewicht voorrang te geven bij het vaccineren. Zo neemt de druk op de IC’s fors af en kan er sneller worden versoepeld.
https://twitter.com/nrc/status/1356279644102672391
Het klinkt logisch maar ik heb er moeite mee om hier in mee te gaan. Het lijkt op belonen van ongezond gedrag. Natuurlijk zijn er mensen die niets aan overgewicht kunnen doen, maar een groot deel heeft daarin ook een eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind het geen goed voorstel.
Een maandje? In 2020 zijn de basisscholen bijna 2 maanden dicht geweest en nu zijn de scholen vanaf 15 december weer dicht tot en met 8 februari (dus weer bijna 2 maanden). En dan hebben ze ook nog alle reguliere vakanties gehad. Ik vind dat nogal wat. En ja, als je 4 jaar bent boeit het weinig, maar als je vanaf groep 3 echt bezig bent met ‘schoolwerk’ is dat wel anders.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:37 schreef skrn het volgende:
[..]
Dat is wat overtrokken, maar het werkt ook de andere kant op. Niet heel Nederland hoeft aan de zuurstof omdat de scholen een weekje eerder opengaan. De scholen zijn nu al langdurig dicht en de achterstanden lopen op, een paar weken kun je nog wel wegwerken, maar op een gegeven moment is dat niet meer realistisch. Na 1 maart heb je misschien 15 weken school om 6 weken school in te halen. Zeker voor de groepen 2 tot 6 die veel praktischer onderwijs krijgen en niet alleen vanaf een scherm leren is dat een grote opgave. En niet voor 1 kind maar voor complete klassen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:47 schreef skrn het volgende:
[..]
Zeker. Maar wat ik hoor, hier op Fok! en in de media, is ook niks anders dan hele generieke aannames. Dat een kind zowat onherstelbare schade oploopt door dat weekje niet op school te laten zitten.
Waar komt deze mening nu weer vandaan?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is hun tactiek? elke dag een andere RIVM-expert het slechte nieuws laten brengen?
dat is het in principe wel maar het doel heiligt de middelen naar mijn mening, moeilijkheid is hoe kom je aan die mensen, het is niet zo dat de fatso's geregistreerd staan.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met dat argument, we doen het toch niet om die mensen te belonen maar om de samenleving als geheel te dienen. Immers door een lage IC bezetting kan er meer ruimte gegeven worden aan de samenleving. Ik zie echt niet hoe dat het belonen van ongezond gedrag is.
Als we nu de vaccins per luchtdrukpistool kunnen toedienen zie ik wel een verdienmodel, je kunt dan mensen laten jagen op de fatso's. Moet er wel een verflading bij, blauw voor de eerste prik en groen voor de tweedequote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is het in principe wel maar het doel heiligt de middelen naar mijn mening, moeilijkheid is hoe kom je aan die mensen, het is niet zo dat de fatso's geregistreerd staan.
valt het je niet op dat er bepaalde partijen zijn die ons continu bang willen maken? waaronder het RIVM gevolgd door een kuipers, gommers en consorten?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:56 schreef popje het volgende:
[..]
Waar komt deze mening nu weer vandaan?
Via huisartsen? Kan me voorstellen dat in een dossier wel in staat of iemand obees is, vanwege de verhoogde kans op allerlei andere aandoeningen. Of denk ik nou heel gek, geen idee, kom nooit bij de huisarts.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is het in principe wel maar het doel heiligt de middelen naar mijn mening, moeilijkheid is hoe kom je aan die mensen, het is niet zo dat de fatso's geregistreerd staan.
Het is overigens een vrij consistent probleem he:quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met dat argument, we doen het toch niet om die mensen te belonen maar om de samenleving als geheel te dienen. Immers door een lage IC bezetting kan er meer ruimte gegeven worden aan de samenleving. Ik zie echt niet hoe dat het belonen van ongezond gedrag is.
Belonen van ongezond gedrag?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:49 schreef NoWarningSign het volgende:
50+ mannen met overgewicht vaccinatie voorrang?
Peter van der Voort van hoofd IC UMCG stelt voor om mannen tussen de 50 en 75 met overgewicht voorrang te geven bij het vaccineren. Zo neemt de druk op de IC’s fors af en kan er sneller worden versoepeld.
https://twitter.com/nrc/status/1356279644102672391
Het klinkt logisch maar ik heb er moeite mee om hier in mee te gaan. Het lijkt op belonen van ongezond gedrag. Natuurlijk zijn er mensen die niets aan overgewicht kunnen doen, maar een groot deel heeft daarin ook een eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind het geen goed voorstel.
Ik heb daar wel zin in... Dus wat nu?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Las in dat stuk in NRC dat je best makkelijk alle 50 plussers kan aanschrijven. BMI van 30+=doorverwijzing.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is een probleem en stigmatisering ook. Moet je nog mee oppassen ook, want als je die mensen te negatief gaat labelen kan de bereidheid wel eens dalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
is dat Frits Wester?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Het is overigens een vrij consistent probleem he:
https://www.volksgezondhe(...)leeftijd-en-geslacht
66,3% van de mannen tussen de 50-64 jaar heeft overgewicht. Dat is dus gewoon een ruime meerderheid van het totaal. Nu is het bekend dat hoe ouder je wordt, hoe meer je metabolisme vertraagt en bij mannen speelt ook mee dat het testosteron afneemt waardoor de hoeveelheid vetpercentage ook toeneemt.
Maar. Ook op ruim boven je 50e kan je nog gewoon goed in shape zijn:
[ afbeelding ]
Je moet het alleen gewoon echt willen, en ja, je moet er zeker je best voor doen. Het is een feit dat de makkelijke weg (op de bank liggen en chips vreten) de weg is die de meeste mensen uiteindelijk kiezen.
Continu bang willen maken? Of, naar hun mening in ieder geval, correct willen informeren?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
valt het je niet op dat er bepaalde partijen zijn die ons continu bang willen maken? waaronder het RIVM gevolgd door een kuipers, gommers en consorten?
als ze mij aanschrijven zeg ik ook dat ik een bmi heb van 30+, heb ik die prik vast gehadquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Las in dat stuk in NRC dat je best makkelijk alle 50 plussers kan aanschrijven. BMI van 30+=doorverwijzing.
Klopt, ik ook. Ik wil me niet uit de naad werken met iets waar ik niks aan vind om 6 maanden langer te leven.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
66,3% van de mannen tussen de 50-64 jaar heeft overgewicht. Dat is dus gewoon een ruime meerderheid van het totaal. Nu is het bekend dat hoe ouder je wordt, hoe meer je metabolisme vertraagt en bij mannen speelt ook mee dat het testosteron afneemt waardoor de hoeveelheid vetpercentage ook toeneemt.
[ afbeelding ]
Je moet het alleen gewoon echt willen, en ja, je moet er zeker je best voor doen. Het is een feit dat de makkelijke weg (op de bank liggen en chips vreten) de weg is die de meeste mensen uiteindelijk kiezen.
Onverwacht adviesquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:02 schreef Oidipous het volgende:
Interessant interview in het Parool met een hoogleraar die het kabinet adviseert.
Zijn visie: kijk breder dan alleen het medisch perspectief.
https://www.parool.nl/ps/(...)&utm_source=copylink
En waarschijnlijk krijgt die vent rechts nog steeds het labeltje obese als je alleen de BMI berekening doet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oke man.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, ik ook. Ik wil me niet uit de naad werken met iets waar ik niks aan vind om 6 maanden langer te leven.
En ik wil die prik helemaal niet.
Ik neem aan dat in Israël een bepaalde sector vandaag zijn deuren weer opent?quote:
RIPquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, ik ook. Ik wil me niet uit de naad werken met iets waar ik niks aan vind om 6 maanden langer te leven.
En ik wil die prik helemaal niet.
Nee, je begrijpt het verkeerd. Blijkbaar is hij betrokken bij het opstellen van het coronabeleid voor het kabinet, maar luidt door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd nu de noodklok.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
Onverwacht advies![]()
Ik verwacht niet dat het kabinet nu ineens denkt: "verrek laten we eens kijken naar andere zaken dan alleen het medische perspectief"
Als dat zo is dan doen ze hun werk wel echt heel heel heel erg slecht.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
valt het je niet op dat er bepaalde partijen zijn die ons continu bang willen maken? waaronder het RIVM gevolgd door een kuipers, gommers en consorten?
quote:
Dank je. Dood ga je zowiezo, en ik wil niet mijn leven lang dingen dien die ik strontvervelend vind om het onvermijdelijke kort uit te stellen.quote:
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:07 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik neem aan dat in Israël een bepaalde sector vandaag zijn deuren weer opent?
Prima toch? Succes met vadsig zijn danquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dank je. Dood ga je zowiezo, en ik wil niet mijn leven lang dingen dien die ik strontvervelend vind om het onvermijdelijke kort uit te stellen.
Knap hoor als je alleen maar dingen doet die je leuk vindtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dank je. Dood ga je zowiezo, en ik wil niet mijn leven lang dingen dien die ik strontvervelend vind om het onvermijdelijke kort uit te stellen.
Dank je...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:10 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Prima toch? Succes met vadsig zijn dan
Ik vind de was doen, schoonmaken, opruimen, boodschappen doen en dat soort dingen ook beroerd, Moet nog steeds gebeurenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
Knap hoor als je alleen maar dingen doet die je leuk vindt
Dat bedoel ikquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind de was doen, schoonmaken, opruimen, boodschappen doen en dat soort dingen ook beroerd, Moet nog steeds gebeuren
Voorrang bij vaccineren is een behoorlijke beloning. Het gaat erom dat sinds maart vorig jaar bekend is dat Coronapatiënten met fors overgewicht een verhoogd risico hebben op ernstige problemen. Mensen die zich dat hebben aangetrokken en hun gedrag hebben aangepast krijgen in het voorstel geen vaccinatie. Terwijl mensen die hun gedrag niet hebben aangepast wel een vaccinatie zouden krijgen. In mijn ogen een beloning voor ongezond gedrag.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
quote:
Waarom? Dus al die ouderen krijgen een beloning voor oud zijn? Rare redenering.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:14 schreef NoWarningSign het volgende:
[..]
Voorrang bij vaccineren is een behoorlijke beloning.
Dat is echt veel te kort door de bocht.quote:Het gaat erom dat sinds maart vorig jaar bekend is dat Coronapatiënten met fors overgewicht een verhoogd risico hebben op ernstige problemen. Mensen die zich dat hebben aangetrokken en hun gedrag hebben aangepast krijgen in het voorstel geen vaccinatie. Terwijl mensen die hun gedrag niet hebben aangepast wel een vaccinatie zouden krijgen. In mijn ogen een beloning voor ongezond gedrag.
Het gaat om de mensen die met gedrag de IC bezetting hadden kunnen voorkomen.
Ik ik ik...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 09:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Idd, het geeft mij in elk geval wat hoop dat mijn stelling 'het kan snel gaan' ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Mooi weer + goed op weg met vaccinatie + creatief met sneltestjes en corona zal snel vergeten worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:15 schreef Simmertje het volgende:
[..]![]()
In die zin ook wel een "voordeel" dat Israël zo ver voorloopt, prima testcase en hopelijk worden deze resultaten ook als voorbeeld gebruikt in Nederland.
Ik hoop dat het allemaal op tijd gaat komen voor een zomer waarin meer kan dan vorig jaar.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Idd, het geeft mij in elk geval wat hoop dat mijn stelling 'het kan snel gaan' ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Mooi weer + goed op weg met vaccinatie + creatief met sneltestjes en corona zal snel vergeten worden.
Je kan dan in ieder geval sneller de keuze maken om terug te gaan naar normaal als blijkt dat in eerste instantie het inenten van de zwakkere groepen zorgt voor enorme afname ziekenhuisopnames. Hoop dan ook echt dat Israel over enkele maanden terug kan naar normaal omdat de ziekenhuizen praktisch leeg zijn. Dromen magquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Idd, het geeft mij in elk geval wat hoop dat mijn stelling 'het kan snel gaan' ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Mooi weer + goed op weg met vaccinatie + creatief met sneltestjes en corona zal snel vergeten worden.
Iemand die zijn hele leven gerookt heeft heeft een grotere kans om op een gegeven moment de griepprik nodig te hebben, of dure behandelingen. Dan is het ook geen beloning tenslottequote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Dus al die ouderen krijgen een beloning voor oud zijn? Rare redenering.
[..]
Dat is echt veel te kort door de bocht.
Maar ook los daar van, je doet dit niet om mensen te belonen maar ten dienste van de maatschappij als geheel. Gaat dat principe dan zo ver dat je langer in lockdown wil zitten om wat vermeende slechte mensen af te straffen? Bizarre gedachtegang wat mij betreft.
Vorige zomer kon voor mijn gevoel al heel veel, misschien de mega events en festivals niet (en die zie ik deze zomer ook niet gebeuren eigenlijk).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:21 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik hoop dat het allemaal op tijd gaat komen voor een zomer waarin meer kan dan vorig jaar.
Ik stel voor om mensen met sportblessures de toegang tot de SEH te weigeren, eigen schuld immers.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Iemand die zijn hele leven gerookt heeft heeft een grotere kans om op een gegeven moment de griepprik nodig te hebben, of dure behandelingen. Dan is het ook geen beloning tenslotte
Daarom zeg ik, ik hoop dat er meer kan en dan bedoel ik dus wel meer evenementen. Want die waren er niet of nauwelijks.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vorige zomer kon voor mijn gevoel al heel veel, misschien de mega events en festivals niet (en die zie ik deze zomer ook niet gebeuren eigenlijk).
Waren wel kleine(re) lokale evenementen. En kermissen etc. Maar ik snap wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, ik hoop dat er meer kan en dan bedoel ik dus wel meer evenementen. Want die waren er helemaal niet.
Dit jaquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Maar ook los daar van, je doet dit niet om mensen te belonen maar ten dienste van de maatschappij als geheel. Gaat dat principe dan zo ver dat je langer in lockdown wil zitten om wat vermeende slechte mensen af te straffen? Bizarre gedachtegang wat mij betreft.
Ik hoop op een zomer waar we niet echt na hoeven te denken over corona. Evenementen zijn daar een onderdeel van, maar niet iedere dag de angst dat de cijfers weer gaan stijgen, niet iedere dag Ernst Kuipers die de R komt duiden en niet iedere dag berichten dat een nieuwe mutant des doods ons allemaal komt vernietigen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, ik hoop dat er meer kan en dan bedoel ik dus wel meer evenementen. Want die waren er helemaal niet.
Ja je hebt gelijk, aangepast naar niet of nauwelijks.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waren wel kleine(re) lokale evenementen. En kermissen etc. Maar ik snap wat je bedoelt.
Een feestmaand der coronabevrijding klinkt hartstikke goed idee jaquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:28 schreef Simmertje het volgende:
Toch zie je heel veel festivals nu hun programma verschoven te hebben naar september, heerst toch een soort van hoop. Ik pleit voor een nationale feestmaand gefinancierd door de overheid.
Terecht toch? Op het moment dat de kwetsbaren gevaccineerd zijn moet het toch mogelijk zijn om de maatschappij weer los te laten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:28 schreef Simmertje het volgende:
Toch zie je heel veel festivals nu hun programma verschoven te hebben naar september, heerst toch een soort van hoop. Ik pleit voor een nationale feestmaand gefinancierd door de overheid.
Vooral het 2e deel van je bericht ja. Mijn God, de nieuwskoppen elke dag over hoe het waarschijnlijk allemaal GRUWELIJK MIS GAAT!!!! worden echt héél eentonig inmiddelsquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik hoop op een zomer waar we niet echt na hoeven te denken over corona. Evenementen zijn daar een onderdeel van, maar niet iedere dag de angst dat de cijfers weer gaan stijgen, niet iedere dag Ernst Kuipers die de R komt duiden en niet iedere dag berichten dat een nieuwe mutant des doods ons allemaal komt vernietigen.
Deze man staat strak van de juice.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat wil je dan? Geen berichten over mogelijk gevaarlijkere mutaties? Pas als er 100% duidelijk is dat het gevaarlijker is en mensen al bij bosjes neervallen? Of berichten in heel eufemistische bewoording, zodat we vooral niet gaan denken dat het wel eens een gevaarlijke mutatie kan zijn?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik hoop op een zomer waar we niet echt na hoeven te denken over corona. Evenementen zijn daar een onderdeel van, maar niet iedere dag de angst dat de cijfers weer gaan stijgen, niet iedere dag Ernst Kuipers die de R komt duiden en niet iedere dag berichten dat een nieuwe mutant des doods ons allemaal komt vernietigen.
Zodra evenementen weer zijn toegestaan onmiddellijk bevrijdingsdag 2.0 uitroepen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:28 schreef Simmertje het volgende:
Zat ik laatst aan te denken. Voetballers zijn nu zo gewend aan een leeg stadion dat ze straks helemaal strak van de zenuwen staan als er weer volle bak is. Wordt nog leukquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Je zou maar de eerst act zijn op het eerste festival in pakweg anderhalf tot twee jaar. Of de eerste voetbalwedstrijd in een vol stadion.
Lijkt me toch wel een unieke speciale gebeurtenis.
Sometimes it's better not to knowquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Geen berichten over mogelijk gevaarlijkere mutaties? Pas als er 100% duidelijk is dat het gevaarlijker is en mensen al bij bosjes neervallen? Of berichten in heel eufemistische bewoording, zodat we vooral niet gaan denken dat het wel eens een gevaarlijke mutatie kan zijn?
Ja, dat zal inderdaad wennen zijn. Vooral de spelers die er normaal wat moeite mee hebbenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:33 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zat ik laatst aan te denken. Voetballers zijn nu zo gewend aan een leeg stadion dat ze straks helemaal strak van de zenuwen staan als er weer volle bak is. Wordt nog leuk.
In ieder geval genuanceerde berichtgeving met mitsen en maren zou wel verhelderend zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Geen berichten over mogelijk gevaarlijkere mutaties? Pas als er 100% duidelijk is dat het gevaarlijker is en mensen al bij bosjes neervallen? Of berichten in heel eufemistische bewoording, zodat we vooral niet gaan denken dat het wel eens een gevaarlijke mutatie kan zijn?
Nee, ik wil dat het niet meer nodig is. Vandaar 'niet meer na hoeven denken'quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Stel je voor dat Vitesse de eerste wedstrijd krijgt LOLquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Je zou maar de eerst act zijn op het eerste festival in pakweg anderhalf tot twee jaar. Of de eerste voetbalwedstrijd in een vol stadion.
Las laatst stukje van Rowan Atkinson over de schraalheid van informatie nu. De 'cancelcultuur' o.a.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:37 schreef Oidipous het volgende:
[..]
In ieder geval genuanceerde berichtgeving met mitsen en maren zou wel verhelderend zijn.
Zoals ik zei: met dit soort reacties gaat het nooit over de kinderen, maar over de ouders. Daarom reageren mensen zo geprikkeld. Want ouders kunnen thuiszittende kinderen niet meer luchten of zien.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef alors het volgende:
[..]
Ik ik ik...
Je hebt geen idee wat voor invloed dit op kinderen heeft. En wat de gevolgen op lange termijn zijn. En dat heb ik het niet over jouw 4 jarige prinsje/prinsesje voor wie het niks uitmaakt.
Precies. Dat zie je nu met alles. De discussie is het afgelopen halfjaar verengd naar twee kampen: de pro-lockdown mensen en de viruswappies. Maar daar tussenin zitten ook middenwegen die je kan bewandelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:42 schreef Molo het volgende:
[..]
Las laatst stukje van Rowan Atkinson over de schraalheid van informatie nu. De 'cancelcultuur' o.a.
Het is allemaal veel teveel zwart wit tegenwoordig, die nuance hebben we nodig. En zéker in dit soort enorme maatschappijbrede crises van dit formaat en duur
Op wie mag ik stemmen?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Wie gaan WE de schuld geven als de besmettingscijfers straks weer onvermijdelijk gaan stijgen?
Uiteraard. Dat wil iedereen. Het gaat hoe dan ook even duren voor we daar een behoorlijk eind mee gevorderd zijn. En dan niet alleen omdat het niet goed genoeg georganiseerd is (please, niet de zoveelse Hugo bash als reactie op dit bericht), maar ook omdat het vaccineren net begonnen is en er nog miljoenen doses moeten worden geleverd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat het niet meer nodig is. Vandaar 'niet meer na hoeven denken'
Dat bereik je dus door te vaccineren.
Klopt als de r uit de maand is, dus in meiquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:32 schreef Oidipous het volgende:
Ach, ik heb mijzelf er op ingesteld dat vanaf het moment dat de lente aanbreekt het leven een stuk aangenamer wordt. Alles wat daar tussen versoepeld wordt is mooi meegenomen.
Een buitenstaander ziet jou (ws door grote ramen oid?) sporten in een sportschool. Die denkt dus ws dat je open bent.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:48 schreef Noek het volgende:
En melding nr zoveel binnen.
Ik ga nooit meer normaal naar mensen kijken.Wederom dat ik in mijn pand ben, aan het trainen. Dit mag ik ook gewoon, hoor, heb daar zelfs officieel toestemming voor gevraagd vd gemeente, wat al van de zotte is. Het is nl mijn pand/mijn huis maar dan zijn er dus mensen die dit aangeven.
Christus, laat ze eens wat panden verderop bekijken waar ze allemaal samen op kantoor zitten en lunchen.
Accepteren dat corona niet meer weggaat. Dit is zeker niet de eerste en zal zeker niet de laatste mutatie zijn. Ook als straks iedereen een prik heeft gehad zullen ze ons blijven lastigvallen met mogelijke vaccin escaping mutaties bijvoorbeeld waardoor er weer maatregelen ingesteld moeten gaan worden. Gaan we echt bij iedere mutatie weer in paniekmodus schieten? We moeten met corona leren leven, het gaat niet weg. Meer accepteren dat er helaas mensen doodgaan en in het ziekenhuis belanden, en de zorg drastisch opschalen. We kunnen niet continue het leven on-hold blijven gaan zetten, en dat is juist wel wat er gaat gebeuren als we geen vuist gaan maken tegen al die experts en virologen die bij ieder wissewasje strengere maatregelen willen want oohhh het zou wel weer eens goed fout kunnen gaan. Het leven moet doorgaan, het is wel een keer klaar nu.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een goede krant lezen waar men artikelen schrijft waarin zaken vanuit meerdere invalshoeken weergegeven worden, natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:42 schreef Molo het volgende:
[..]
Las laatst stukje van Rowan Atkinson over de schraalheid van informatie nu. De 'cancelcultuur' o.a.
Het is allemaal veel teveel zwart wit tegenwoordig, die nuance hebben we nodig. En zéker in dit soort enorme maatschappijbrede crises van dit formaat en duur
Ouder worden is geen gedrag. Aanpassen van je leefstijl is een vorm gedrag(sverandering).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Geen grote ramen maar dan nog. Bel gewoon aan als je iets vindt, of kom naar me toe.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:50 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Een buitenstaander ziet jou (ws door grote ramen oid?) sporten in een sportschool. Die denkt dus ws dat je open bent.
Begrijp je frustratie verder hoor, en is ook terecht. Maar dat is denk ik hoe het op mensen misschien over komt die gewoon passeren en dat zien?
We schieten niet bij iedere mutatie in paniekmodus. Er zijn al meer dan tienduizend mutaties geweest het laatste jaar waarbij we niet in paniekmodus schoten. Maar er kunnen wel degelijk mutaties zijn die wél veel gevaarlijker zijn. Aangezien ons beleid nog steeds is om de ziekenhuizen niet te laten overlopen en zoveel mogelijk zorg te blijven verlenen, zul je dan iets moeten doen als er een zoals het lijkt veel besmettelijkere variant langskomt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:51 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Accepteren dat corona niet meer weggaat. Dit is zeker niet de eerste en zal zeker niet de laatste mutatie zijn. Ook als straks iedereen een prik heeft gehad zullen ze ons blijven lastigvallen met mogelijke vaccin escaping mutaties bijvoorbeeld waardoor er weer maatregelen ingesteld moeten gaan worden. Gaan we echt bij iedere mutatie weer in paniekmodus schieten? We moeten met corona leren leven, het gaat niet weg. Meer accepteren dat er helaas mensen doodgaan en in het ziekenhuis belanden, en de zorg drastisch opschalen. We kunnen niet continue het leven on-hold blijven gaan zetten, en dat is juist wel wat er gaat gebeuren als we geen vuist gaan maken tegen al die experts en virologen. Het leven moet doorgaan, het is wel een keer klaar nu.
Maar natuurlijk zullen ze het wel weer zo blijven spelen dat iedereen hier in mee gaat, en gerust nog wat extra jaartjes hun leven opzij gaan zetten.
Lekker voor het raam blijven deadliften en er schijt aan hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:48 schreef Noek het volgende:
Ik ga nooit meer normaal naar mensen kijken.Wederom dat ik in mijn pand ben, aan het trainen. Dit mag ik ook gewoon, hoor, heb daar zelfs officieel toestemming voor gevraagd vd gemeente, wat al van de zotte is. Het is nl mijn pand/mijn huis maar dan zijn er dus mensen die dit aangeven.
Christus, laat ze eens wat panden verderop bekijken waar ze allemaal samen op kantoor zitten en lunchen.
Wat ga je dit goedpraten man, er is één iemand in een sportschool bezig en meteen komt de innerlijke nsb'er naar boven. Grafvolk.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:50 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Een buitenstaander ziet jou (ws door grote ramen oid?) sporten in een sportschool. Die denkt dus ws dat je open bent.
Begrijp je frustratie verder hoor, en is ook terecht. Maar dat is denk ik hoe het op mensen misschien over komt die gewoon passeren en dat zien?
Mensen die anderen in een rolstoel zien zitten die dan opstaan en roepen dat het bedriegers zijn want dan zal die rolstoel ook wel overdreven zijnquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:50 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dus?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:54 schreef NoWarningSign het volgende:
[..]
Ouder worden is geen gedrag. Aanpassen van je leefstijl is een vorm gedrag(sverandering).
Waarom is voorrang ten dienste van de maatschappij een beloning? Ik vind dit echt een kinderachtige redenering, “jij doet niet wat ik leuk vind dus mag je geen snoepje”. Je doet wel aan afstraffen want je wil mensen een “beloning” (jou woorden, niet de mijne) ontzeggen omdat je vind dat ze die niet verdienen.quote:Ik heb het niet over straffen, want ik stel niet voor om hun vaccinatie te ontnemen. Ik heb het over het belonen door voorrang te verlenen.
Hoe sluit het een het ander precies uit?quote:Ten dienste van de maatschappij betekent ook dat je mensen een eigen verantwoordelijkheid leert nemen in hun gezondheid zodat wij als samenleving de medische zorg kunnen ontzien. Nu en in de toekomst.
Zolang het wel nodig is, is het nodig. Mijn wens is gewoon dat de zomer weer normaal wordt, dat is toch niet raar? Ik zeg niets over welke berichten wel of niet. Voor mij is de zomer goed als het niet nodig meer is om ons er zorgen over te maken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard. Dat wil iedereen. Het gaat hoe dan ook even duren voor we daar een behoorlijk eind mee gevorderd zijn. En dan niet alleen omdat het niet goed genoeg georganiseerd is (please, niet de zoveelse Hugo bash als reactie op dit bericht), maar ook omdat het vaccineren net begonnen is en er nog miljoenen doses moeten worden geleverd.
En tot die tijd? Zolang het wel nodig is? Geen berichten? Alleen berichten die niet te alarmistisch klinken?
Inderdaad zeg. En als mensen zich al zo 'bekommeren' om een ander.. wat voor besmettingsrisico is er? Zij(?) is er alleen.. gaat ze zichzelf besmetten?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:57 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wat ga je dit goedpraten man, er is één iemand in een sportschool bezig en meteen komt de innerlijke nsb'er naar boven. Grafvolk.
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:57 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wat ga je dit goedpraten man, er is één iemand in een sportschool bezig en meteen komt de innerlijke nsb'er naar boven. Grafvolk.
Ik ben er ook klaar voor, hoor. Hoe eerder hoe beter terug naar normaalquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zolang het wel nodig is, is het nodig. Mijn wens is gewoon dat de zomer weer normaal wordt, dat is toch niet raar? Ik zeg niets over welke berichten wel of niet. Voor mij is de zomer goed als het niet nodig meer is om ons er zorgen over te maken.
Wow, het stort net zo snel in als dat het steeg!quote:
Ik zou ook die behoefte niet voelen, inderdaad, al zou ik zien dat je een les aan het geven bent aan 20 personen. Er zijn helaas wel heel veel mensen die de behoefte wel voelen om te zorgen dat anderen zich aan de gestelde regeltjes houden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:55 schreef Noek het volgende:
[..]
Geen grote ramen maar dan nog. Bel gewoon aan als je iets vindt, of kom naar me toe.
Ik zou geen enkele behoefte hebben om maar iets aan te geven.
Het is echt heel frustrerend want je betaalt volle mep huur, voor niks en je loopt leeg aan alle kanten en dan moet ik nog gaan verwantwoorden dat ik in mijn eigen pand ben.
Mensen![]()
Nee, dat heeft vrij weinig met de onderbuik te maken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:00 schreef dick_laurent het volgende:
[..]Lekkere onderbuik reactie hoor, goed bezig.
Tijdens de persco zit ik nu niet meer voor de tv, maar hier op COR. Dan komt de info net zo snel, en voorzien van het juiste commentaarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:58 schreef byah het volgende:
Vanavond persconferentie genot? Hou vol mensenna een fucking jaar thuiszitten weet ik niet eens meer hoe het is om onder de mensen te zijn, gelukkig zit ik op Fok!
Ik kan alleen maar zeggen: houd vol. Er is licht aan het eind van de tunnel, en het is maar voor 2 weken. Flatten the curve!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:58 schreef byah het volgende:
Vanavond persconferentie genot? Hou vol mensenna een fucking jaar thuiszitten weet ik niet eens meer hoe het is om onder de mensen te zijn, gelukkig zit ik op Fok!
Ik ben helemaal geen ouder en ik maak me ook geen zorgen over ouders. Ik maak me oprecht zorgen over de gevolgen hiervan voor kinderen en jeugd op de rest van hun leven. Achterstanden die nooit meer ingehaald worden hebben invloed op je hele leven.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:44 schreef skrn het volgende:
[..]
Zoals ik zei: met dit soort reacties gaat het nooit over de kinderen, maar over de ouders. Daarom reageren mensen zo geprikkeld. Want ouders kunnen thuiszittende kinderen niet meer luchten of zien.
Klopt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Zolang het wel nodig is, is het nodig. Mijn wens is gewoon dat de zomer weer normaal wordt, dat is toch niet raar? Ik zeg niets over welke berichten wel of niet. Voor mij is de zomer goed als het niet nodig meer is om ons er zorgen over te maken.
Mijn sportschool zit gelukkig in een kelderquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:48 schreef Noek het volgende:
Precies. En de kans dat de groep die het onderwijs het meeste nodig hebben ontspoord en niet meer goed terecht komt wordt met sluiting van de scholen alleen maar vergroot.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:01 schreef alors het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen ouder en ik maak me ook geen zorgen over ouders. Ik maak me oprecht zorgen over de gevolgen hiervan voor kinderen en jeugd op de rest van hun leven. Achterstanden die nooit meer ingehaald worden hebben invloed op je hele leven.
Het punt is dat de experts en degene die over het coronabeleid gaan in het kabinet zo ontzettend gefixeerd zijn op deze gezamenlijke vijand, dat werkelijk alles mag wijken/opzij gezet mag worden om dit te bestrijden. Het wordt alleen maar extremer.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
We schieten niet bij iedere mutatie in paniekmodus. Er zijn al meer dan tienduizend mutaties geweest het laatste jaar waarbij we niet in paniekmodus schoten. Maar er kunnen wel degelijk mutaties zijn die wél veel gevaarlijker zijn. Aangezien ons beleid nog steeds is om de ziekenhuizen niet te laten overlopen en zoveel mogelijk zorg te blijven verlenen, zul je dan iets moeten doen als er een zoals het lijkt veel besmettelijkere variant langskomt.
We zullen er best mee leren leven, er zullen in de toekomst nog steeds mensen doodgaan en opgenomen worden, en dat is acceptabel. We hebben nog niet het punt bereikt waarop dit ingepast kan worden in een verder normaal leven, omdat het er nog teveel zijn die opgenomen moeten worden.
Heel 2021 de sjaak lijkt me heel erg sterk. Een schooltje meer of minder open gaat nog geen deuk in een pakje boter slaan. Allemaal gerommel in de marge. Vaccins daarentegen maken als enige het verschil.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:05 schreef VacaLoca het volgende:
Hoop niet op versoepelingen. Dat gaat snel fout icm opmars Britse variant. Houd de boel maar in lockdown en zorg ondertussen dat je zsm de boel vaccineert.
Liever nu wat langer strenge lockdown dan dat we heel 2021 de sjaak zijn.
Basisscholen open is geen goede zet.
Ja, eigenlijk moeten we gewoon de maatregelen een maand loslaten, zodat tenminste voor iedereen duidelijk is of de maatregelen wel zinvol zijn of niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:05 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het punt is dat de experts en degene die over het coronabeleid gaan in het kabinet zo ontzettend gefixeerd zijn op deze gezamenlijke vijand, dat werkelijk alles mag wijken/opzij gezet mag worden om dit te bestrijden. Het wordt alleen maar extremer.
Het enige wat ik daarmee bedoelde te stellen was dat ik hoopte dat het niet meer nodig was. Daar bedoel ik meer mee dat het vaccineren zoveel mogelijk op moet schieten dus.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt.
Ik sloeg aan op de "mutatie des doods" zoals het hier wel vaker gesteld wordt.
Maar laat maar, ik ga maar weer wat anders doen, want de frustratie druipt er vanaf, geloof ik
Ja ik doe dat ook zeker, al vind ik het niveau daarvan ook wel tegenvallen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een goede krant lezen waar men artikelen schrijft waarin zaken vanuit meerdere invalshoeken weergegeven worden, natuurlijk.
Zal een voorbeeldje geven, vanmorgen in het VK een stukje over scholen heropenen en een leerkracht die zegt dolblij te zijn als ze weer voor de klas staat...en tegelijkertijd zegt "Maar ik ben wel 55 en heb zelf een familie" en geeft toe er niet gerust op te zijn.
Dat is nu wat echte mensen denken, niet zwart/wit over het algemeen dus.
Ik ga op zoek naar sportscholen waar iemand aan het sporten is. Ipv vogelspotten, sportschool spotten, jij niet? Ik dacht dat dat normaal was inmiddels?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:01 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee, dat heeft vrij weinig met de onderbuik te maken.
Als jij langs een sportschool loopt waar iemand aan het sporten is, vind jij bel de wouten dan een normale reactie?
Ondertussen hebben we hele oorlogen overleefd in het verleden, maar nu is een pauze door een pandemie katastrofaal voor de jeugd...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:01 schreef alors het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen ouder en ik maak me ook geen zorgen over ouders. Ik maak me oprecht zorgen over de gevolgen hiervan voor kinderen en jeugd op de rest van hun leven. Achterstanden die nooit meer ingehaald worden hebben invloed op je hele leven.
Ik ontken dat helemaal niet. Maar ik, jawel ik, moet een kind voor het eerst in zijn leven bij een derde afleveren. Dat is heden ten dage ongebruikelijk met kinderopvang of wat dan ook, maar toevalligerwijs wel mijn situatie. Dat betekent een bepaalde routine opbouwen, en geloof me maar als ouder, dat gaat een stuk makkelijker als ik 2 tot 3 weken de tijd krijg om die routine op te bouwen. Het is een hele grote verandering in het leven van mijn kind en de dagelijke gang van zaken.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:01 schreef alors het volgende:
[..]
Ik sta er echt van te kijken dat iemand dit daadwerkelijk ok vindtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga op zoek naar sportscholen waar iemand aan het sporten is. Ipv vogelspotten, sportschool spotten, jij niet? Ik dacht dat dat normaal was inmiddels?
Maar dat komt dus wel uit de krant, de algemene media, he? Ik stelde ook heel bewust kwaliteits kranten, overigens.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja ik doe dat ook zeker, al vind ik het niveau daarvan ook wel tegenvallen.
Op werk heb ik continu met de nuance te maken, daar zit zo enorm veel spreiding in.
Mooi voorbeeld wat jij aangeeft, dat is zeker hoe het er in het normale gedeelte van de samenleving aan toe gaat.
Zie ik niet terug in de journalistiek in de algemene media. Neem een gemiddelde krant of bijvoorbeeld, nog beter, de vragen en analyses na een persconferentie rondom Covid.
Die vragen![]()
![]()
Het punt dat een avondklok als wisselgeld wordt genoemd voor openstellen van de basisschool
Ik word er wel treurig van want er zijn hele groepen mensen die deze beelden en vragen wél zien, maar de dieptestukken met afwegingen en analyses niet
Gast lees mijn post nog eens ipv zo ignorant te doen en conclusies te trekken die ik niet gemaakt heb.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:12 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik sta er echt van te kijken dat iemand dit daadwerkelijk ok vindt.
En dan vlak voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen zakkenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Plus dat de oversterfte afgelopen jaar 5000 hoger was dan het aantal geregistreerde Covid-19 sterfgevallen, terwijl in 2018 de oversterfte 6000 lager was dan het aantal influenza sterfgevallen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even duidelijk uitlegt hoeveel mensen in Nederland er zijn met onderliggend aandoeningen
Als ik denk aan ademnood en muziek leg ik de link naar dat nummer van Linda, Roos, en Jessica.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan vlak voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen zakken
Covid-21
'Armchair intellectual'.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een goede krant lezen waar men artikelen schrijft waarin zaken vanuit meerdere invalshoeken weergegeven worden, natuurlijk.
Gaming chair intellectual in mijn geval, ja, een leunstoel is uitermate onhandig om in te werkenquote:
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gast lees mijn post nog eens ipv zo ignorant te doen en conclusies te trekken die ik niet gemaakt heb.
Ik vind de NRC best een kwalitatieve krant, echter valt dat ook tegen qua diepte artikelen vind ik zelfquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat komt dus wel uit de krant, de algemene media, he? Ik stelde ook heel bewust kwaliteits kranten, overigens.
Ik word er ook treurig van, hoor, en met name het ongefundeerde geroep en het negeren van pertinente vragen die niet goed uitkomen wat veel mensen doen. En oh ja, dan is er ook nog Twitter waar de mening van iedere zwakzinnige belangrijk is.
Anyway, da's dus 2021, we moeten het ermee doen
K. Leuk voor je.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.
Van deze screen, is de achterste doodquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Die middelste is trouwens dood.
Nou, bedankt, ruineer de hele stemming maar evenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Niet aan Covidquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik wou al een flauwe opmerking maken over Covid, toen herinnerde ik me pas dat 't Guusje was
Als een creeper vrouwen die squatten spotten. Beter dan vogel- en of vliegtuigspotten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga op zoek naar sportscholen waar iemand aan het sporten is. Ipv vogelspotten, sportschool spotten, jij niet? Ik dacht dat dat normaal was inmiddels?
Nee joh, ik heb geen regenjasmotief. Wil gewoon mn innerlijke gutmensch voeden door te laten zien hoe goed ik 't doe ten opzichte van anderenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:23 schreef Noek het volgende:
[..]
Als een creeper vrouwen die squatten spotten. Beter dan vogel- en of vliegtuigspotten.
Maar pls pls pls, laat me gewoon failliet gaan in peace.
Ja dat heb je, met ademnoodquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even duidelijk uitlegt hoeveel mensen in Nederland er zijn met onderliggend aandoeningen
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, bedankt, ruineer de hele stemming maar even
Of aan Covid-04?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet aan Covid
Oh, de achterste idd. De middelste heeft wel een ouwe kop maar niet dood
Ok, nou, voor deze keer zal ik het door de vingers zienquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Ik lees vooral veel sarcasme in zijn post. Ik snap niet dat jij daar zo op aanslaat.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.
Jij Niet Sjofele Burger!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ondertussen hebben we hele oorlogen overleefd in het verleden, maar nu is een pauze door een pandemie katastrofaal voor de jeugd...
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. En nu wordt er nog een vorm van thuisonderwijs genoten. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat thuisonderwijs zorgde voor een ongelijke verdeling tussen de kinderen uit achterstandswijken en kinderen met een thuissituatie die het wel goed voor elkaar hadden. Dat verergert de kansenongelijkheid met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
nee de achterste (op het plaatje dan)quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveauquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.
Dat maakt de risicogroep natuurlijk wel een stuk kleiner.
De discussie is dan dus om er nuancering in aan te brengen, volgens mijquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!
En is de discussie weer klaar
Het gaat niet alleen om hardcore onderwijs, het gaat ook om ontwikkeling, contact en vormingquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
Discussie klaarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveau
Maar ja, dat maakt angst en inschatting van impact op het individu helemaal ingewikkeld en ongrijpbaar natuurlijk
Bedankt dat je mn punt onderschrijftquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb in een eerder topic het helemaal uitgeschreven, maar je bent ongeveer 50% van de ziekenhuisopnames kwijt als je 70+ vaccineert of beschermen kan. Dan hoef je nog niet eens na te denken over leeftijden daaronder.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.
Precies. Daarnaast: tijdens de gehele pandemie zijn er tot nu toe maar 5 mensen gestorven onder de 25 jaar aan corona, waarschijnlijk versterkt door medische aandoeningen. Dat geeft toch te denken dat je in gevallen dat anders kan benaderen (bijv. wel medische aandoening maar geen overgewicht en onder 30 jaar).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
Hartgrondig mee eensquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.
Met de hoeveelheid data die is vergaard de afgelopen tijd moet het toch mogelijk zijn om verder te kijken dan alleen een verdeling naar de aandoeningen (bijvoorbeeld verdeling man/vrouw, of aandoening maar verder geen overgewicht, etc.).
Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengen
En beïnvloeden middels niet alleen beschermen met gedragsaanpassingen, maar ook vaccinaties.
Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.
Als jij dat theoretisch haalbaar denkt te kunnen maken, be my guest. Maar ik denk dat zelfs op papier, met de meest optimistische uitgangspunten daar geen mooi verhaal van te maken is.
Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:
[..]
Hartgrondig mee eens
Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Als je die risicogroepen goed in beeld hebt, en dat kan dus, gelaagd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.
Dat kan, maar is dus echt een puur politieke keuze dit niet zo te doen qua aanpakquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:50 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.
Er is echt zoveel meer mogelijk dan de eenheidsworst lockdown/zero-covid.
Ik denk wel dat het individuele risico - dus de kans op ernstig ziek worden - en het maatschappelijke risico - dus overbelasting zorg - elkaar behoorlijk mislopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:
[..]
Hartgrondig mee eens
Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?
Ik heb het niet over versoepelen overigens, maar over het voorkomen van overlijdens. Veel van de overlijdens hebben plaatsgevonden in verzorgingstehuizen. Een heel groot deel van de bevolking komt daar niet eens. Dus wordt het 'binnengebracht' door óf bezoekers óf medewerkers, want de bewoners komen al niet onder de rest van de maatschappij in veel gevallen.
Dáár wil je voorkomen dat de besmettingen het verzorgingstehuis binnenkomen. Dan kun je dingen instellen als een avondklok en bezoekverbod oid om te hopen dat er geen besmet persoon aan de poort komt, maar je kunt ook de controle aan de poort en de beveiliging daar op orde brengen.
Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook danquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.
Puur uit nieuwsgierigheid.
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
Wel erg breed dan, aangezien ik mij topfit voel en verder in principe helemaal gezond ben. Maar snap dat het lastig is dat ze dit voor alle (ex) kanker patiënten moeten gaan bepalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan
Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.
Alleen voor groepenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Gandalf was al tijden terug gevaccineerd, die heeft ook foto's geplaatst ervanquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.
Ik snap dat je praktische obstakels ziet, ik ook. Maar van tevoren zeggen: "Kan niet, is teveel" is een uitgangspunt waarmee het probleem nooit opgelost wordt.
Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:59 schreef Molo het volgende:
[..]
Alleen voor groepen
Voor zulke specifieke situaties zoals bij jou zul je je huisarts moeten bevragen. En wellicht moet die je dan doorverwijzen of informatie opvragen op andere plekken voor een gedegen antwoord
Ik denk eerlijk gezegd dat een afgeronde behandeling na zaadbalkanker in controlefase een andere risicofactor is. Maar benieuwd wat de huisarts zegtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan
Ik wil even opmerken dat deze discussie niet nieuw is en al talloze malen gevoerd is hier, met cijfers. En tot op heden heeft niemand een casus kunnen neerzetten die inhoudelijk door de beugel kon, zeg maar.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:00 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.
Overigens mag Tijger_M dat uiteraard op persoonlijke titel zeggen. Daar is niets op tegen. Ik hoop alleen dat de polarisatie in het debat verdwijnt, en ik hoop daar ook een steentje aan bij te dragen met mijn posts.
Griepprik indicatie wordt aangehoudenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.
Zelf actief contact opnemen is aan te raden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:01 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.
Zie het inderdaad hier niet tussen staan:quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Zelf actief contact opnemen is aan te raden.
Als je nu een griepprik krijgt kun je een oproep verwachten, maar je huisarts mag daarin zelf van afwijken indien onderbouwd.
Tipje van een oud zorgverlener hier
Ah oké, duidelijk. Dan heeft chatnox wel gelijk dat het niet altijd accuraat is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:03 schreef Molo het volgende:
[..]
Griepprik indicatie wordt aangehouden
Dat kun je je afvragen. De CDC schat de IFR voor 40-69 op 1 op 5000. Ik denk dat de kans dat je een supermarktbezoek overleeft toch aanzienljk hoger is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.
Met de hoeveelheid data die is vergaard de afgelopen tijd moet het toch mogelijk zijn om verder te kijken dan alleen een verdeling naar de aandoeningen (bijvoorbeeld verdeling man/vrouw, of aandoening maar verder geen overgewicht, etc.).
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat kun je je afvragen. De CDC schat de IFR voor 40-69 op 1 op 5000. Ik denk dat de kans dat je een supermarktbezoek overleeft toch aanzienljk hoger is.
Verder moet je ook niet alleen naar het percentage overlijden kijken. Het blijkt dat in 70-80% van asymptomatische cases de longen er slechter uitzien dan van zware rokers.
De permanente schade aan organen wordt nog steeds erg onderschat.
Ja, zo komen wij nooit aan de beurt he?!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Tsss. Zijn de wizards nu ook al aan het lobbyen geweest voor extra prio?
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:40 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, zo komen wij nooit aan de beurt he?!![]()
Ik vind dat wij van het FOMT als eerstvolgende aan de beurt moeten zijn. Wij zitten tenslotte al 1,5 maand langer in spanning dan de rest van Nederland. Ook schandalig dat @:chratnox als voorzitter dat nog niet voor elkaar gekregen heeft!![]()
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldigequote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenAls dat niet kan dan laat ik wat andere leden van het FOMT wel als proefkonijn spelen
![]()
Ach, @:Chratnox is zelf ook maar gewoon een mens, ga er zelf maar eens staan.![]()
Ik vind jou een goed te pruimen user hier op FOK!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:48 schreef Noek het volgende:
Noem je me nou chratnox de Jonge?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldige) keuze gegeven eigenlijk?
![]()
*mompelt iets van prutser en @:chratnox de Jonge....![]()
![]()
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geachtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenAls dat niet kan dan laat ik wat andere leden van het FOMT wel als proefkonijn spelen
![]()
Ach, @:Chratnox is zelf ook maar gewoon een mens, ga er zelf maar eens staan.![]()
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Noem je me nou chratnox de Jonge?
Ik weet niet wat ik daarvan vind hoor. Wil eigenlijk een opmerking over de Jonge maken, maar dan wordt @:Da_Sandman boos. Ik zie 't maar als een compliment, dan heb ik in elk geval mooie schoenen.
Inderdaad, ik word ook altijd een beetje "hmm" van die artikelen die schreeuwen dan 70 tot 80% van alle Covid patienten zeer zware longschade heeft. Dan denk ik van, waar is dat op gebaseerd? Op een selecte onderzoeksgroep?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.
Dat is geen faire vergelijking
Die longschade, dat komt niet overeen met het klinisch beeld wat ik voorbij hoor komen bij groepen die geen risicogroep zijn en wel de ziekte doorgemaakt hebben
Ga jij uit van ziekenhuisopnames? Welke bron gebruik je
Niet dat ik je niet vertrouw ofzo maar ik herken het niet uit de praktijk
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.
Dat is geen faire vergelijking
Die longschade, dat komt niet overeen met het klinisch beeld wat ik voorbij hoor komen bij groepen die geen risicogroep zijn en wel de ziekte doorgemaakt hebben
Ga jij uit van ziekenhuisopnames? Welke bron gebruik je
Niet dat ik je niet vertrouw ofzo maar ik herken het niet uit de praktijk
Bijv: https://www.bbc.co.uk/news/health-55017301quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Laatste wat ik ervan gehoord heb was dat De Jonge nog altijd van plan was om zes weken tussen de prikken te laten, maar als ik het goed heb wachtte hij nog op een advies van een of andere instantie. Ook al heeft het EMA al gezegd dat het niet verstandig is. Ook al heeft Pfizer zelf gezegd dat het niet verstandig is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldige) keuze gegeven eigenlijk?
![]()
*mompelt iets van prutser en @:chratnox de Jonge....![]()
![]()
Opdat wij nooit vergeten dat in 2020 de gemiddelde leeftijd zo plotseling zakte van 80,4 naar 80,35 door de onzichtbare vijand.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:43 schreef Elan het volgende:
In Berlijn is een geïmproviseerd corona-monument waar mensen namen schrijven en kaarsjes branden hopelijk krijgen we hier ook een (officieel) monument
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik daarvan vind hoor. Wil eigenlijk een opmerking over de Jonge maken, maar dan wordt @:Da_Sandman boos. Ik zie 't maar als een compliment, dan heb ik in elk geval mooie schoenen.
*gooit handen in de luchtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik vind jou een goed te pruimen user hier op FOK!
Je obsessieve haat op Meis is gewoonweg hilarisch.
Maar ik begin me nu toch wel af te vragen waarom er irl mensen een hekel aan jou hebben dat je zoveel wordt gemeld![]()
Jammer dat ik je niet in het echt kent, anders had je zulke ''hippe'' schoenen gekregen voor je verjaardag of iets dergelijksquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar denken meerdere instanties anders over, inclusief Pfizer zelf. Het word afgeraden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geacht
Flauw.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef zoost het volgende:
[..]
Opdat wij nooit vergeten dat in 2020 de gemiddelde leeftijd zo plotseling zakte van 80,4 naar 80,35 door de onzichtbare vijand.
Het slaat inderdaad heel willekeurig toe.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
Bijv: https://www.bbc.co.uk/news/health-55017301
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/01/26/fact-check-covid-19-can-cause-worse-lung-damage-than-smoking/4237874001/
Een maat van me, 30, sportief, geeen overgewicht, was in april een weekje ziek, maar had wel degelijk littekenweefsel op zijn longen daarna. Zijn huisgenote, 29, geen overgewicht, ook sportief, was in de dezelfde periode ziek, en wel een stuk zieker, randje ziekenhuisopname. Die heeft nu nog steeds hartproblemen.
De Hugo versie hiervan zou wel leuk zijnquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:43 schreef Elan het volgende:
In Berlijn is een geïmproviseerd corona-monument waar mensen namen schrijven en kaarsjes branden hopelijk krijgen we hier ook een (officieel) monument
Als ik je bronnen en het verhaal van je vrienden zo snel lees, zeker, het kán allemaal gebeuren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/01/26/fact-check-covid-19-can-cause-worse-lung-damage-than-smoking/4237874001/
Een maat van me, 30, sportief, geeen overgewicht, was in april een weekje ziek, maar had wel degelijk littekenweefsel op zijn longen daarna. Zijn huisgenote, 29, geen overgewicht, ook sportief, was in de dezelfde periode ziek, en wel een stuk zieker, randje ziekenhuisopname. Die heeft nu nog steeds hartproblemen.
Niet om 't te downplayen, maar dat is toch inherent aan longschade/longaandoeningen? Longen kunnen zich voor zover ik weet in veel gevallen herstellen, maar als je een fikse longontsteking gehad hebt dan ben je wel een maandje of 2/3 uit de running als je verder gezond bent. Daarna moet je je conditie weer opnieuw op gaan bouwen ook.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
Rond de 95% daarvan is na 3 weken geprikt, de overige dus later.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geacht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |