Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even duidelijk uitlegt hoeveel mensen in Nederland er zijn met onderliggend aandoeningen
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, bedankt, ruineer de hele stemming maar even
Of aan Covid-04?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet aan Covid
Oh, de achterste idd. De middelste heeft wel een ouwe kop maar niet dood
Ok, nou, voor deze keer zal ik het door de vingers zienquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Ik lees vooral veel sarcasme in zijn post. Ik snap niet dat jij daar zo op aanslaat.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.
Jij Niet Sjofele Burger!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ondertussen hebben we hele oorlogen overleefd in het verleden, maar nu is een pauze door een pandemie katastrofaal voor de jeugd...
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. En nu wordt er nog een vorm van thuisonderwijs genoten. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat thuisonderwijs zorgde voor een ongelijke verdeling tussen de kinderen uit achterstandswijken en kinderen met een thuissituatie die het wel goed voor elkaar hadden. Dat verergert de kansenongelijkheid met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
nee de achterste (op het plaatje dan)quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Die middelste is trouwens dood.
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveauquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.
Dat maakt de risicogroep natuurlijk wel een stuk kleiner.
De discussie is dan dus om er nuancering in aan te brengen, volgens mijquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!
En is de discussie weer klaar
Het gaat niet alleen om hardcore onderwijs, het gaat ook om ontwikkeling, contact en vormingquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
Discussie klaarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveau
Maar ja, dat maakt angst en inschatting van impact op het individu helemaal ingewikkeld en ongrijpbaar natuurlijk
Bedankt dat je mn punt onderschrijftquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb in een eerder topic het helemaal uitgeschreven, maar je bent ongeveer 50% van de ziekenhuisopnames kwijt als je 70+ vaccineert of beschermen kan. Dan hoef je nog niet eens na te denken over leeftijden daaronder.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.
Precies. Daarnaast: tijdens de gehele pandemie zijn er tot nu toe maar 5 mensen gestorven onder de 25 jaar aan corona, waarschijnlijk versterkt door medische aandoeningen. Dat geeft toch te denken dat je in gevallen dat anders kan benaderen (bijv. wel medische aandoening maar geen overgewicht en onder 30 jaar).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |