Ik sta er echt van te kijken dat iemand dit daadwerkelijk ok vindtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga op zoek naar sportscholen waar iemand aan het sporten is. Ipv vogelspotten, sportschool spotten, jij niet? Ik dacht dat dat normaal was inmiddels?
Maar dat komt dus wel uit de krant, de algemene media, he? Ik stelde ook heel bewust kwaliteits kranten, overigens.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja ik doe dat ook zeker, al vind ik het niveau daarvan ook wel tegenvallen.
Op werk heb ik continu met de nuance te maken, daar zit zo enorm veel spreiding in.
Mooi voorbeeld wat jij aangeeft, dat is zeker hoe het er in het normale gedeelte van de samenleving aan toe gaat.
Zie ik niet terug in de journalistiek in de algemene media. Neem een gemiddelde krant of bijvoorbeeld, nog beter, de vragen en analyses na een persconferentie rondom Covid.
Die vragen![]()
![]()
Het punt dat een avondklok als wisselgeld wordt genoemd voor openstellen van de basisschool
Ik word er wel treurig van want er zijn hele groepen mensen die deze beelden en vragen wél zien, maar de dieptestukken met afwegingen en analyses niet
Gast lees mijn post nog eens ipv zo ignorant te doen en conclusies te trekken die ik niet gemaakt heb.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:12 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik sta er echt van te kijken dat iemand dit daadwerkelijk ok vindt.
En dan vlak voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen zakkenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:32 schreef Scrummie het volgende:
Je zou maar de eerst act zijn op het eerste festival in pakweg anderhalf tot twee jaar. Of de eerste voetbalwedstrijd in een vol stadion.
Lijkt me toch wel een unieke speciale gebeurtenis.
Plus dat de oversterfte afgelopen jaar 5000 hoger was dan het aantal geregistreerde Covid-19 sterfgevallen, terwijl in 2018 de oversterfte 6000 lager was dan het aantal influenza sterfgevallen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even duidelijk uitlegt hoeveel mensen in Nederland er zijn met onderliggend aandoeningen
Als ik denk aan ademnood en muziek leg ik de link naar dat nummer van Linda, Roos, en Jessica.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan vlak voor het eerste nummer met ademnood op het podium ineen zakken
Covid-21
'Armchair intellectual'.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een goede krant lezen waar men artikelen schrijft waarin zaken vanuit meerdere invalshoeken weergegeven worden, natuurlijk.
Gaming chair intellectual in mijn geval, ja, een leunstoel is uitermate onhandig om in te werkenquote:
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gast lees mijn post nog eens ipv zo ignorant te doen en conclusies te trekken die ik niet gemaakt heb.
Ik vind de NRC best een kwalitatieve krant, echter valt dat ook tegen qua diepte artikelen vind ik zelfquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat komt dus wel uit de krant, de algemene media, he? Ik stelde ook heel bewust kwaliteits kranten, overigens.
Ik word er ook treurig van, hoor, en met name het ongefundeerde geroep en het negeren van pertinente vragen die niet goed uitkomen wat veel mensen doen. En oh ja, dan is er ook nog Twitter waar de mening van iedere zwakzinnige belangrijk is.
Anyway, da's dus 2021, we moeten het ermee doen
K. Leuk voor je.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.
Van deze screen, is de achterste doodquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Die middelste is trouwens dood.
Nou, bedankt, ruineer de hele stemming maar evenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Niet aan Covidquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik wou al een flauwe opmerking maken over Covid, toen herinnerde ik me pas dat 't Guusje was
Als een creeper vrouwen die squatten spotten. Beter dan vogel- en of vliegtuigspotten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ga op zoek naar sportscholen waar iemand aan het sporten is. Ipv vogelspotten, sportschool spotten, jij niet? Ik dacht dat dat normaal was inmiddels?
Nee joh, ik heb geen regenjasmotief. Wil gewoon mn innerlijke gutmensch voeden door te laten zien hoe goed ik 't doe ten opzichte van anderenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:23 schreef Noek het volgende:
[..]
Als een creeper vrouwen die squatten spotten. Beter dan vogel- en of vliegtuigspotten.
Maar pls pls pls, laat me gewoon failliet gaan in peace.
Ja dat heb je, met ademnoodquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Even duidelijk uitlegt hoeveel mensen in Nederland er zijn met onderliggend aandoeningen
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, bedankt, ruineer de hele stemming maar even
Of aan Covid-04?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet aan Covid
Oh, de achterste idd. De middelste heeft wel een ouwe kop maar niet dood
Ok, nou, voor deze keer zal ik het door de vingers zienquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Ik lees vooral veel sarcasme in zijn post. Ik snap niet dat jij daar zo op aanslaat.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Sta er nog steeds versteld van.
Jij Niet Sjofele Burger!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sorry. De stemming is hier doorgaans inderdaad jolig, optimistisch en lichtvoetig.
Oprechte excuses dat ik dat nu voor eeuwig heb doen omslaan.
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ondertussen hebben we hele oorlogen overleefd in het verleden, maar nu is een pauze door een pandemie katastrofaal voor de jeugd...
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. En nu wordt er nog een vorm van thuisonderwijs genoten. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat thuisonderwijs zorgde voor een ongelijke verdeling tussen de kinderen uit achterstandswijken en kinderen met een thuissituatie die het wel goed voor elkaar hadden. Dat verergert de kansenongelijkheid met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
nee de achterste (op het plaatje dan)quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Die leeftijdsverdeling staat gewoon in de grafiek in tweet daar hoor.
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveauquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:26 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Ik zou graag nog wat meer nuancering erbij willen zien, en dan met name: hoeveel van deze risciogroepen is boven 60/65 en woont waarschijnlijk al op zichzelf thuis of in een verpleegtehuis? Deze mensen (beperkt) isoleren is veel beter mogelijk. Daarnaast: ik zie dat astma er ook tussenstaat als medische aandoening. Van een vriend die astma heeft heb ik begrepen dat astma niet per se een verhogende risicofactor is op het moment dat je ziek wordt. Wat ook interessant is om te weten: wat is de leeftijdsverdeling van al deze groepen? Ik kan mij zo voorstellen dat een jong iemand met COPD of hart/vaatziekten stuk minder risico loopt dat een ouder iemand.
Het is niet alles of niets in dit debat.
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik vind het wel een makkelijke redenatie van 'm. Over het algemeen wordt nu gesteld dat je als je onder de 65 bent ook met de meeste comorbiditeiten deze ziekte in bijna alle gevallen overleven kan. Het gros aan de overlijdens vindt plaats boven de 70, daar kun je ontzettend veel winnen door daar op een slimme manier mee om te gaan.
Dat maakt de risicogroep natuurlijk wel een stuk kleiner.
De discussie is dan dus om er nuancering in aan te brengen, volgens mijquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:35 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Met dit soort tweets wordt de discussie gesmoord, terwijl er heel veel nuanceringen in zijn aan te brengen.
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:37 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vindt hier in het topic ook regelmatig plaats. Dan zeg je: We moeten nadenken over het aanpakken op een andere manier. En is de reactie: Er zijn 6 miljoen mensen in een risicogroep, die kun je niet isoleren!
En is de discussie weer klaar
Het gaat niet alleen om hardcore onderwijs, het gaat ook om ontwikkeling, contact en vormingquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:29 schreef alors het volgende:
[..]
Dat was in een samenleving waar scholing en diploma’s veel minder belangrijk waren dan nu...
Discussie klaarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Risico's voor een groep zijn heel erg abstract, het kan alles en ook niks zeggen op persoonsniveau
Maar ja, dat maakt angst en inschatting van impact op het individu helemaal ingewikkeld en ongrijpbaar natuurlijk
Bedankt dat je mn punt onderschrijftquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook, he? De groep is te groot en omvat te veel mensen die gewoon werken en gezinnen hebben om alleen die groep te kunnen isoleren.
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb in een eerder topic het helemaal uitgeschreven, maar je bent ongeveer 50% van de ziekenhuisopnames kwijt als je 70+ vaccineert of beschermen kan. Dan hoef je nog niet eens na te denken over leeftijden daaronder.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dat is echt te kort door de bocht. Zoals ik in mijn eerdere post aangeef moet er meer onderscheid te maken zijn in de risicogroepen waardoor je tot een ander beeld komt.
Precies. Daarnaast: tijdens de gehele pandemie zijn er tot nu toe maar 5 mensen gestorven onder de 25 jaar aan corona, waarschijnlijk versterkt door medische aandoeningen. Dat geeft toch te denken dat je in gevallen dat anders kan benaderen (bijv. wel medische aandoening maar geen overgewicht en onder 30 jaar).quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Bedankt dat je mn punt onderschrijft![]()
De groep is te groot omdat de groep niet klopt met deze ziekte. Als je kijkt naar de overlijdens en ziekenhuisopnames komt dat niet overeen met de 6 miljoen mensen die in een theoretische risicogroep zitten.
Om een voorbeeldje te noemen. Een vriend van me werkt bij de brandweer en heeft één keer een stofje ingeademd en daardoor 2 weken medicatie nodig gehad die ook bij astma gebruikt worden (QVar). Gevolg: sindsdien krijgt hij de griepprik ieder jaar aangeboden.
Bij de griepprik vindt er geen die-hard onderzoek plaats, de huisarts kijkt gewoon in de database naar wie bepaalde medicijnen heeft of bepaalde aandoeningen, en al die mensen krijgen een uitnodiging.
Hartgrondig mee eensquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.
Met de hoeveelheid data die is vergaard de afgelopen tijd moet het toch mogelijk zijn om verder te kijken dan alleen een verdeling naar de aandoeningen (bijvoorbeeld verdeling man/vrouw, of aandoening maar verder geen overgewicht, etc.).
Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengen
En beďnvloeden middels niet alleen beschermen met gedragsaanpassingen, maar ook vaccinaties.
Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.
Als jij dat theoretisch haalbaar denkt te kunnen maken, be my guest. Maar ik denk dat zelfs op papier, met de meest optimistische uitgangspunten daar geen mooi verhaal van te maken is.
Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:
[..]
Hartgrondig mee eens
Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Als je die risicogroepen goed in beeld hebt, en dat kan dus, gelaagd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.
Dat kan, maar is dus echt een puur politieke keuze dit niet zo te doen qua aanpakquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:50 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.
Er is echt zoveel meer mogelijk dan de eenheidsworst lockdown/zero-covid.
Ik denk wel dat het individuele risico - dus de kans op ernstig ziek worden - en het maatschappelijke risico - dus overbelasting zorg - elkaar behoorlijk mislopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:
[..]
Hartgrondig mee eens
Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?
Ik heb het niet over versoepelen overigens, maar over het voorkomen van overlijdens. Veel van de overlijdens hebben plaatsgevonden in verzorgingstehuizen. Een heel groot deel van de bevolking komt daar niet eens. Dus wordt het 'binnengebracht' door óf bezoekers óf medewerkers, want de bewoners komen al niet onder de rest van de maatschappij in veel gevallen.
Dáár wil je voorkomen dat de besmettingen het verzorgingstehuis binnenkomen. Dan kun je dingen instellen als een avondklok en bezoekverbod oid om te hopen dat er geen besmet persoon aan de poort komt, maar je kunt ook de controle aan de poort en de beveiliging daar op orde brengen.
Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook danquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.
Puur uit nieuwsgierigheid.
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
Wel erg breed dan, aangezien ik mij topfit voel en verder in principe helemaal gezond ben. Maar snap dat het lastig is dat ze dit voor alle (ex) kanker patiënten moeten gaan bepalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan
Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.
Alleen voor groepenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Gandalf was al tijden terug gevaccineerd, die heeft ook foto's geplaatst ervanquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.
Ik snap dat je praktische obstakels ziet, ik ook. Maar van tevoren zeggen: "Kan niet, is teveel" is een uitgangspunt waarmee het probleem nooit opgelost wordt.
Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:59 schreef Molo het volgende:
[..]
Alleen voor groepen
Voor zulke specifieke situaties zoals bij jou zul je je huisarts moeten bevragen. En wellicht moet die je dan doorverwijzen of informatie opvragen op andere plekken voor een gedegen antwoord
Ik denk eerlijk gezegd dat een afgeronde behandeling na zaadbalkanker in controlefase een andere risicofactor is. Maar benieuwd wat de huisarts zegtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan
Ik wil even opmerken dat deze discussie niet nieuw is en al talloze malen gevoerd is hier, met cijfers. En tot op heden heeft niemand een casus kunnen neerzetten die inhoudelijk door de beugel kon, zeg maar.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:00 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.
Overigens mag Tijger_M dat uiteraard op persoonlijke titel zeggen. Daar is niets op tegen. Ik hoop alleen dat de polarisatie in het debat verdwijnt, en ik hoop daar ook een steentje aan bij te dragen met mijn posts.
Griepprik indicatie wordt aangehoudenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.
Zelf actief contact opnemen is aan te raden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:01 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.
Zie het inderdaad hier niet tussen staan:quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Zelf actief contact opnemen is aan te raden.
Als je nu een griepprik krijgt kun je een oproep verwachten, maar je huisarts mag daarin zelf van afwijken indien onderbouwd.
Tipje van een oud zorgverlener hier
Ah oké, duidelijk. Dan heeft chatnox wel gelijk dat het niet altijd accuraat is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:03 schreef Molo het volgende:
[..]
Griepprik indicatie wordt aangehouden
Dat kun je je afvragen. De CDC schat de IFR voor 40-69 op 1 op 5000. Ik denk dat de kans dat je een supermarktbezoek overleeft toch aanzienljk hoger is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.
Met de hoeveelheid data die is vergaard de afgelopen tijd moet het toch mogelijk zijn om verder te kijken dan alleen een verdeling naar de aandoeningen (bijvoorbeeld verdeling man/vrouw, of aandoening maar verder geen overgewicht, etc.).
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat kun je je afvragen. De CDC schat de IFR voor 40-69 op 1 op 5000. Ik denk dat de kans dat je een supermarktbezoek overleeft toch aanzienljk hoger is.
Verder moet je ook niet alleen naar het percentage overlijden kijken. Het blijkt dat in 70-80% van asymptomatische cases de longen er slechter uitzien dan van zware rokers.
De permanente schade aan organen wordt nog steeds erg onderschat.
Ja, zo komen wij nooit aan de beurt he?!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Tsss. Zijn de wizards nu ook al aan het lobbyen geweest voor extra prio?
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:40 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, zo komen wij nooit aan de beurt he?!![]()
Ik vind dat wij van het FOMT als eerstvolgende aan de beurt moeten zijn. Wij zitten tenslotte al 1,5 maand langer in spanning dan de rest van Nederland. Ook schandalig dat @:chratnox als voorzitter dat nog niet voor elkaar gekregen heeft!![]()
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldigequote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenAls dat niet kan dan laat ik wat andere leden van het FOMT wel als proefkonijn spelen
![]()
Ach, @:Chratnox is zelf ook maar gewoon een mens, ga er zelf maar eens staan.![]()
Ik vind jou een goed te pruimen user hier op FOK!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:48 schreef Noek het volgende:
En melding nr zoveel binnen.
Ik ga nooit meer normaal naar mensen kijken.Wederom dat ik in mijn pand ben, aan het trainen. Dit mag ik ook gewoon, hoor, heb daar zelfs officieel toestemming voor gevraagd vd gemeente, wat al van de zotte is. Het is nl mijn pand/mijn huis maar dan zijn er dus mensen die dit aangeven.
Christus, laat ze eens wat panden verderop bekijken waar ze allemaal samen op kantoor zitten en lunchen.
Noem je me nou chratnox de Jonge?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldige) keuze gegeven eigenlijk?
![]()
*mompelt iets van prutser en @:chratnox de Jonge....![]()
![]()
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geachtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zou alleen prio willen als ze de tweede prik ook op tijd kunnen zettenAls dat niet kan dan laat ik wat andere leden van het FOMT wel als proefkonijn spelen
![]()
Ach, @:Chratnox is zelf ook maar gewoon een mens, ga er zelf maar eens staan.![]()
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Noem je me nou chratnox de Jonge?
Ik weet niet wat ik daarvan vind hoor. Wil eigenlijk een opmerking over de Jonge maken, maar dan wordt @:Da_Sandman boos. Ik zie 't maar als een compliment, dan heb ik in elk geval mooie schoenen.
Inderdaad, ik word ook altijd een beetje "hmm" van die artikelen die schreeuwen dan 70 tot 80% van alle Covid patienten zeer zware longschade heeft. Dan denk ik van, waar is dat op gebaseerd? Op een selecte onderzoeksgroep?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.
Dat is geen faire vergelijking
Die longschade, dat komt niet overeen met het klinisch beeld wat ik voorbij hoor komen bij groepen die geen risicogroep zijn en wel de ziekte doorgemaakt hebben
Ga jij uit van ziekenhuisopnames? Welke bron gebruik je
Niet dat ik je niet vertrouw ofzo maar ik herken het niet uit de praktijk
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Die IFR voor hele duur Covid doormaken is natuurlijk niet te vergelijken met de kans op eenmalig supermarktbezoek.
Dat is geen faire vergelijking
Die longschade, dat komt niet overeen met het klinisch beeld wat ik voorbij hoor komen bij groepen die geen risicogroep zijn en wel de ziekte doorgemaakt hebben
Ga jij uit van ziekenhuisopnames? Welke bron gebruik je
Niet dat ik je niet vertrouw ofzo maar ik herken het niet uit de praktijk
Bijv: https://www.bbc.co.uk/news/health-55017301quote:Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Laatste wat ik ervan gehoord heb was dat De Jonge nog altijd van plan was om zes weken tussen de prikken te laten, maar als ik het goed heb wachtte hij nog op een advies van een of andere instantie. Ook al heeft het EMA al gezegd dat het niet verstandig is. Ook al heeft Pfizer zelf gezegd dat het niet verstandig is.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een goeie ja. Heb er ook niets meer over gehoord na het advies dat dit niet wijs was. Lekker negeren of hebben ze wel alsnog een reactie op die (onzorgvuldige) keuze gegeven eigenlijk?
![]()
*mompelt iets van prutser en @:chratnox de Jonge....![]()
![]()
Opdat wij nooit vergeten dat in 2020 de gemiddelde leeftijd zo plotseling zakte van 80,4 naar 80,35 door de onzichtbare vijand.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:43 schreef Elan het volgende:
In Berlijn is een geďmproviseerd corona-monument waar mensen namen schrijven en kaarsjes branden hopelijk krijgen we hier ook een (officieel) monument
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik daarvan vind hoor. Wil eigenlijk een opmerking over de Jonge maken, maar dan wordt @:Da_Sandman boos. Ik zie 't maar als een compliment, dan heb ik in elk geval mooie schoenen.
*gooit handen in de luchtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik vind jou een goed te pruimen user hier op FOK!
Je obsessieve haat op Meis is gewoonweg hilarisch.
Maar ik begin me nu toch wel af te vragen waarom er irl mensen een hekel aan jou hebben dat je zoveel wordt gemeld![]()
Jammer dat ik je niet in het echt kent, anders had je zulke ''hippe'' schoenen gekregen voor je verjaardag of iets dergelijksquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar denken meerdere instanties anders over, inclusief Pfizer zelf. Het word afgeraden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geacht
Flauw.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef zoost het volgende:
[..]
Opdat wij nooit vergeten dat in 2020 de gemiddelde leeftijd zo plotseling zakte van 80,4 naar 80,35 door de onzichtbare vijand.
Het slaat inderdaad heel willekeurig toe.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
Bijv: https://www.bbc.co.uk/news/health-55017301
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/01/26/fact-check-covid-19-can-cause-worse-lung-damage-than-smoking/4237874001/
Een maat van me, 30, sportief, geeen overgewicht, was in april een weekje ziek, maar had wel degelijk littekenweefsel op zijn longen daarna. Zijn huisgenote, 29, geen overgewicht, ook sportief, was in de dezelfde periode ziek, en wel een stuk zieker, randje ziekenhuisopname. Die heeft nu nog steeds hartproblemen.
De Hugo versie hiervan zou wel leuk zijnquote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:43 schreef Elan het volgende:
In Berlijn is een geďmproviseerd corona-monument waar mensen namen schrijven en kaarsjes branden hopelijk krijgen we hier ook een (officieel) monument
Als ik je bronnen en het verhaal van je vrienden zo snel lees, zeker, het kán allemaal gebeuren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/01/26/fact-check-covid-19-can-cause-worse-lung-damage-than-smoking/4237874001/
Een maat van me, 30, sportief, geeen overgewicht, was in april een weekje ziek, maar had wel degelijk littekenweefsel op zijn longen daarna. Zijn huisgenote, 29, geen overgewicht, ook sportief, was in de dezelfde periode ziek, en wel een stuk zieker, randje ziekenhuisopname. Die heeft nu nog steeds hartproblemen.
Niet om 't te downplayen, maar dat is toch inherent aan longschade/longaandoeningen? Longen kunnen zich voor zover ik weet in veel gevallen herstellen, maar als je een fikse longontsteking gehad hebt dan ben je wel een maandje of 2/3 uit de running als je verder gezond bent. Daarna moet je je conditie weer opnieuw op gaan bouwen ook.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
[..]
Rond de 95% daarvan is na 3 weken geprikt, de overige dus later.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 12:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom zorgen daarover? De ideale interval is 3 weken ertussen, 6 weken wordt gewoon veilig geacht
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |