abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:45:45 #251
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197775984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:40 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Uiteraard kan je altijd als individu pech hebben dat als je ziek wordt je overlijd, en kan je op basis daarvan zeggen om alles eraan te doen om niet ziek te worden. Maar ja, als diezelfde persoon op de fiets naar de supermarkt gaat heeft hij een groter risico om te overlijden in het verkeer dan te overlijden door corona.

Met de hoeveelheid data die is vergaard de afgelopen tijd moet het toch mogelijk zijn om verder te kijken dan alleen een verdeling naar de aandoeningen (bijvoorbeeld verdeling man/vrouw, of aandoening maar verder geen overgewicht, etc.).
Hartgrondig mee eens :Y

Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197775993
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:44 schreef Molo het volgende:

[..]

Daar kun je natuurlijk lagen in aanbrengen

En beïnvloeden middels niet alleen beschermen met gedragsaanpassingen, maar ook vaccinaties.
Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.
pi_197776032
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ga dan maar eens proberen te filteren wie er wel, exact, in die groep vallen en ga dan maar het risico nemen dat degenen die niet in isolatie zitten in Nederland niet de zorg overspoelen door corona.

Als jij dat theoretisch haalbaar denkt te kunnen maken, be my guest. Maar ik denk dat zelfs op papier, met de meest optimistische uitgangspunten daar geen mooi verhaal van te maken is.
Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?

Ik heb het niet over versoepelen overigens, maar over het voorkomen van overlijdens. Veel van de overlijdens hebben plaatsgevonden in verzorgingstehuizen. Een heel groot deel van de bevolking komt daar niet eens. Dus wordt het 'binnengebracht' door óf bezoekers óf medewerkers, want de bewoners komen al niet onder de rest van de maatschappij in veel gevallen.

Dáár wil je voorkomen dat de besmettingen het verzorgingstehuis binnenkomen. Dan kun je dingen instellen als een avondklok en bezoekverbod oid om te hopen dat er geen besmet persoon aan de poort komt, maar je kunt ook de controle aan de poort en de beveiliging daar op orde brengen.
pi_197776048
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kan ook.
Wordt ook wel gedaan maar dat wordt ook wel echt in de kiem gesmoord omdat de ziekte vanuit dat perspectief niet zo gek veel impact heeft op velen en daardoor angst gaat afnemen, waardoor maatregelen niet meer (goed) opgevolgd gaan worden.
Als iedereen zijn risico's goed inschat, zijn velen niet meer angstig en bereid daarvoor zoveel te laten of juist doen
Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.

Er is echt zoveel meer mogelijk dan de eenheidsworst lockdown/zero-covid.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:52:13 #255
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776069
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dan moet er een vaccin zijn en beschikbaar zijn, dat eerste is nu een feit maar niet van toepassing op de situatie van het afgelopen jaar en het tweede is nog niet echt het geval momenteel.
Als je die risicogroepen goed in beeld hebt, en dat kan dus, gelaagd.
Kun je eerst met de meest kwetsbare mensen beginnen waar je dus vaccins genoeg voor hebt.
De rest van de groepen bescherm je op andere manieren zoals systematisch testen of bescherming middels gedrag/middelen.

En zo ga je steeds laagje voor laagje richting de gezonde Nederlander die ook graag een vaccin wil maar geen risicogroep is.
Daar heb je tegen die tijd genoeg vaccins voor dan en de maatregelen kunnen voor die tijd al weg want de specifieke groepen zijn beschermd
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:53:56 #256
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776096
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:50 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Precies. En leg ook de verantwoordelijkheid bij deze mensen zelf neer. En faciliteer daar als overheid in om die ruimte te geven.

Er is echt zoveel meer mogelijk dan de eenheidsworst lockdown/zero-covid.
Dat kan, maar is dus echt een puur politieke keuze dit niet zo te doen qua aanpak

Wie het porselein oppakt, kan het breken en is verantwoordelijk.

Wie het porselein niet pakt, draagt geen verantwoordelijkheid als het onder de voet gelopen wordt en breekt
pi_197776097
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:45 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kan ook.
Ik denk wel dat het individuele risico - dus de kans op ernstig ziek worden - en het maatschappelijke risico - dus overbelasting zorg - elkaar behoorlijk mislopen.
Mensen zijn prima bereid het risico voor zichzelf te nemen, wat het afgelopen jaar wel heeft uitgewezen. Alleen het collectief krijgt hier onevenredig veel last van. Dit is waar het gewoon continu wringt.
I'll give you something to do
pi_197776103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Snap je nu dat je de discussie onmogelijk maakt door een theoretisch gegeven wat puur en alleen maar gebaseerd is op 'grote halen snel thuis' (de griepprik) toe te passen op deze ziekte?

Ik heb het niet over versoepelen overigens, maar over het voorkomen van overlijdens. Veel van de overlijdens hebben plaatsgevonden in verzorgingstehuizen. Een heel groot deel van de bevolking komt daar niet eens. Dus wordt het 'binnengebracht' door óf bezoekers óf medewerkers, want de bewoners komen al niet onder de rest van de maatschappij in veel gevallen.

Dáár wil je voorkomen dat de besmettingen het verzorgingstehuis binnenkomen. Dan kun je dingen instellen als een avondklok en bezoekverbod oid om te hopen dat er geen besmet persoon aan de poort komt, maar je kunt ook de controle aan de poort en de beveiliging daar op orde brengen.
Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.
pi_197776119
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.

Puur uit nieuwsgierigheid.
pi_197776146
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wacht even, jij hoeft je van mijn mening geen ruk aan te trekken, he? Ik geef slechts mijn mening hierin, als jij een discussie wilt hebben hierover dan doe je dat gewoon. Ik zie te veel praktische obstakels maar soit, heel goed mogelijk dat ik het verkeerd zie.
Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.

Ik snap dat je praktische obstakels ziet, ik ook. Maar van tevoren zeggen: "Kan niet, is teveel" is een uitgangspunt waarmee het probleem nooit opgelost wordt.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 11:57:04 #261
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197776153

Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
pi_197776158
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:55 schreef Simmertje het volgende:
Is er trouwens ergens een lijst waar beschreven wordt wat nou precies een medische indicatie is. Besef nu dat ik daar misschien weleens onder kan vallen, al ben ik persoonlijk van mening dat het niet per se hoeft. 2 jaar geleden behandeld voor teelbalkanker en nu 2 jaar helemaal schoon, maar officieel ben je nog patiënt aangezien ik nog steeds 2x per jaar onder controle sta.

Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan ;)
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:58:02 #263
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197776174
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]

Toen ik dit plaatje vluchtig zag dacht ik heel ff: Hey, ze zijn Gandalf aan het vaccineren!
pi_197776182
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb een medische indicatie omdat ik één keer per jaar een spirometrie bij de longarts doe, dus ik denk jij ook dan ;)
Wel erg breed dan, aangezien ik mij topfit voel en verder in principe helemaal gezond ben. Maar snap dat het lastig is dat ze dit voor alle (ex) kanker patiënten moeten gaan bepalen.
pi_197776185
quote:

Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 11:59:36 #266
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197776203
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Momo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lol! Scherp. Ze hebben wel vaag wat van elkaar weg (ook door het masker of course)
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:59:42 #267
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776205
quote:

Alleen voor groepen

Voor zulke specifieke situaties zoals bij jou zul je je huisarts moeten bevragen. En wellicht moet die je dan doorverwijzen of informatie opvragen op andere plekken voor een gedegen antwoord
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:00:21 #268
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776218
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]

Gandalf was al tijden terug gevaccineerd, die heeft ook foto's geplaatst ervan :P
pi_197776219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar jij snapt net zo goed als ik dat het wel erg moeilijk wordt een inhoudelijke discussie te voeren als de reactie daarop niet inhoudelijk is.

Ik snap dat je praktische obstakels ziet, ik ook. Maar van tevoren zeggen: "Kan niet, is teveel" is een uitgangspunt waarmee het probleem nooit opgelost wordt.
Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.

Overigens mag Tijger_M dat uiteraard op persoonlijke titel zeggen. Daar is niets op tegen. Ik hoop alleen dat de polarisatie in het debat verdwijnt, en ik hoop daar ook een steentje aan bij te dragen met mijn posts.
pi_197776236
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:59 schreef Molo het volgende:

[..]

Alleen voor groepen

Voor zulke specifieke situaties zoals bij jou zul je je huisarts moeten bevragen. En wellicht moet die je dan doorverwijzen of informatie opvragen op andere plekken voor een gedegen antwoord
Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:01:54 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776242
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat een afgeronde behandeling na zaadbalkanker in controlefase een andere risicofactor is. Maar benieuwd wat de huisarts zegt

Grofweg is in dit geval afgesproken dat de indicatie voor de griepprik nu wordt aangehouden voor de Covidprik
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:02:10 #272
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776246
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Momo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
O+
pi_197776260
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 12:00 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Precies. Voer in ieder geval de inhoudelijke discussies, reken het door en dan kan het nog blijken dat het geen verstandig beleid is. Het vooraf afdoen als "niet mogelijk" helpt niet.

Overigens mag Tijger_M dat uiteraard op persoonlijke titel zeggen. Daar is niets op tegen. Ik hoop alleen dat de polarisatie in het debat verdwijnt, en ik hoop daar ook een steentje aan bij te dragen met mijn posts.
Ik wil even opmerken dat deze discussie niet nieuw is en al talloze malen gevoerd is hier, met cijfers. En tot op heden heeft niemand een casus kunnen neerzetten die inhoudelijk door de beugel kon, zeg maar.

Maar eens kan de eerste keer zijn :P
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:03:21 #274
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776267
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Idd, nog steeds onduidelijk of dit risicogroepen volgens het rivm zijn, griepprik, of huisarts die het bestand moet filteren.
Griepprik indicatie wordt aangehouden
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:04:56 #275
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197776296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 12:01 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Vroeg mij af of dit automatisch zou gaan. In principe hoeft het van mij niet, andere mensen met in mijn ogen echt een medische indicatie hebben voorrang. Maar was nieuwsgierig of ik uit het niets een belletje/brief van mijn huisarts kan verwachten.
Zelf actief contact opnemen is aan te raden.

Als je nu een griepprik krijgt kun je een oproep verwachten, maar je huisarts mag daarin zelf van afwijken indien onderbouwd.

Tipje van een oud zorgverlener hier :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')