abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197773424

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:38:18 #2
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197773473
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:03 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het is nu al bekend dat er in maart weer een piek komt, met versoepeling weet je nu al dat je die piek gaat verergeren.

De kans dat die piek weer pompen of verzuipen wordt dankzij de versoepelingen is levensgroot.
Ik snap dat het onderwijs énorm belangrijk is, persoonlijk had ik ook liever gezien dat men het over de krokusvakantie heen had geteld. Scheelt toch weer een paar weken.
Ik hoop van ganser harte dat dit ons niet keihard gaat bijten over een tijd.
Ik heb echt geen zin om nóg langer met deze maatregelen te zitten.

En die kans is aannemelijk als men de scholen open gooit (meer reis- en contactmomenten, meer ouders die weer naar kantoor (moeten) gaan. En ook de winkels open gooien voor click en collect levert ook meer reis- en contactmomenten op.

Het klinkt op papier erg mooi, maar ik moet het nog maar zien.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:38:23 #3
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197773474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ergens heeft de jonge wel gelijk mbt de versoepelingen. We doen dan wel de basisscholen open maar dit is meer uit noodzaak en belang voor de eigen jeugd, voor de rest doen we niet zoveel.

Het click en collect is meer voor de bühne/perspectief beeld dan iets anders.

Voor de rest zitten we straks ongeveer 3 maanden in lockdown en zijn andere sectoren al een half jaar dicht
Het is inderdaad nu ook weer niet zo dat de kroegen ineens open gaan. Winkels mogen krap aan een pakketje door het raam aangeven en alleen de basisscholen gaan open, niet het VO. Op die basisscholen is er nu ook al veel noodopvang, tussen de 20-50% geloof ik.

De versoepelingen worden door sommige media gebracht alsof er carnaval gaat worden gevierd.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_197773486
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:38 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het is inderdaad nu ook weer niet zo dat de kroegen ineens open gaan. Winkels mogen krap aan een pakketje door het raam aangeven en alleen de basisscholen gaan open, niet het VO. Op die basisscholen is er nu ook al veel noodopvang, tussen de 20-50% geloof ik.

De versoepelingen worden door sommige media gebracht alsof er carnaval gaat worden gevierd.
Ja, precies. Zie ook de post boven je.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197773525
Als het de komende 10 dagen niet stijgt qua besmettingen kun je dat hele Britse variant ook afschrijven als een riedeltje.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:45:33 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197773555
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:43 schreef Noordzijde het volgende:
Als het de komende 10 dagen niet stijgt qua besmettingen kun je dat hele Britse variant ook afschrijven als een riedeltje.
Hoezo?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197773585
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:45 schreef Molo het volgende:

[..]

Hoezo?
Volgens de modules zou het de komende 2 weken te zien moeten zijn in de besmettingscijfers.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:50:04 #8
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197773593
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:43 schreef Noordzijde het volgende:
Vrij simpel, vandaag verwachten we de laagste stand van de week ongeveer tussen de 3000-3400, Als het daarna boven de 5000 komt is de daling wel gebroken.

Als het beeld zich voortzet van de laatste tijd is dit mijn verwachting. Als er een sterke opkomst van de Britse variant is zal op een gegeven moment zichtbaar worden dat de cijfers veel hoger gaan zijn dan deze verwachting.

Geplot op de laatste drie weken +/- 250
Vandaag 3200
woensdag 4200
donderdag 4300
vrijdag 4100
zaterdag 3800
maandag 3000
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:51:52 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197773607
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:49 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Volgens de modules zou het de komende 2 weken te zien moeten zijn in de besmettingscijfers.
Één van de vele factoren die meespelen

Dit stellen is veel te simpel
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 2 februari 2021 @ 08:55:21 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197773646
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:50 schreef zalkc het volgende:

[..]

Vrij simpel, vandaag verwachten we de laagste stand van de week ongeveer tussen de 3000-3400, Als het daarna boven de 5000 komt is de daling wel gebroken.

Als het beeld zich voortzet van de laatste tijd is dit mijn verwachting. Als er een sterke opkomst van de Britse variant is zal op een gegeven moment zichtbaar worden dat de cijfers veel hoger gaan zijn dan deze verwachting.

Geplot op de laatste drie weken +/- 250
Vandaag 3200
woensdag 4200
donderdag 4300
vrijdag 4100
zaterdag 3800
maandag 3000
Zo is dat een of 2 weken idd uitgelegd door ik meen Van Dissel.
Je krijgt eerst een langere periode van daling, en daarna gaat het weer stijgen.als die andere varianten idd de overhand krijgen.
A murky, forgotten land.
pi_197773711
Nou, mijn kind gaat gewoon lekker niet naar school, wacht wel tot na de krokusvakantie.

Wat is dat voor een onzin, eerst een week naar school, en dan weer vakantie?
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:02:32 #12
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197773713
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 08:39 schreef Caland het volgende:

[..]

Ja, precies. Zie ook de post boven je.
Het hele doel van de maatregelen was juist de reisbewegingen en contactmomenten beperken.
En als mensen nu bij elke winkel hun bestellingen op mogen gaan halen, levert dat tóch weer een hoop mensenstromen op in de (winkel)centra.
Idem met de scholen. Ouders worden weer op kantoor verwacht, want de kinderen mogen weer naar de basisschool, dus meer reisbewegingen en contactmomenten.

Beter had men gewoon nog een paar weken gewacht, dan heb je ook veel meer zicht over wat die varianten nu dáádwerkelijk voor invloed hebben.
Mocht dat dán idd meevallen, dan kun je idd wat dingen langzaam vrijgeven.
A murky, forgotten land.
pi_197773723
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef skrn het volgende:
Nou, mijn kind gaat gewoon lekker niet naar school, wacht wel tot na de krokusvakantie.

Goed voor het welzijn van je kind ook.
pi_197773736
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef skrn het volgende:

Ik snap er ook niks van. Laat ze dan nog een extra week thuis...
pi_197773740
Ik vind het gewoon onzin om een week voor de vakantie te scholen te openen? Dat is toch raar?
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:33 #16
5428 crew  miss_sly
pi_197773746
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:03 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Goed voor het welzijn van je kind ook.
Daar kun je zo als buitenstaander erg weinig over zeggen. Er is een heel scala aan zaken die kunnen maken dat het al dan niet een negatieve invloed op je kind zal hebben.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:36 #17
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197773748
Waar ik moeite mee heb is dat in het UK en Ierland de cijfers stevig zijn gedaald UK van 60k naar 20K in een maand en Ierland van 5000 naar 1000 (grofweg). En dat het hier dan wel stevig zou stijgen, bijna een R0 van +0.4

Het is echt niet zo dat de maatregelen heel veel verschillen tussen ons en deze landen, misschien op papier, maar qua uitvoering en naleving zie ik er geen grote verschillen in die een 0.4 verantwoorden.

Tot nu toe kom ik niet verder dat de Britse variant een voorkeur voor Nederlanders schijnt te moeten hebben. Want ik kan me geen maatregelen meer voorstellen die een R met 0.4 daling laten zien. Misschien de deuren dicht lassen moet doen ze in Engeland ook niet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:42 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_197773749
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef StateOfMind het volgende:
Ouders worden weer op kantoor verwacht
Die moeten nog steeds thuiswerken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_197773759
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:05 schreef zalkc het volgende:
Waar ik moeite mee heb is dat in het UK en Ierland de cijfers stevig zijn gedaald UK van 60k naar 20K in een maand en Ierland van 5000 naar 1000 (grofweg). En dat het hier dan wel stevig zou stijgen, bijna een R0 van +0.4

Het is echt niet zo dat de maatregelen heel veel verschillen tussen ons en deze landen, misschien op papier, maar qua uitvoering en naleving zie ik er geen grote verschillen in die een 0.4 verantwoorden.

Tot nu toe kom ik niet verder dat de Britse variant een voorkeur voor Nederlanders schijnt te moeten hebben. Want ik kan me geen maatregelen meer voorstellen die een R met 0.4 daling laten zien. Misschien de deuren dicht lassen moet doen ze in Engeland ook niet.
Let maar op, de cijfers gaan dalen en we krijgen eind februari een soort plateau van rond de 1200 besmettingen per dag.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 09:06:47 #20
5428 crew  miss_sly
pi_197773760
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
Ik vind het gewoon onzin om een week voor de vakantie te scholen te openen? Dat is toch raar?
Op zich niet. Er is nu ook onderwijs, alleen thuis. Dat wordt weer teruggeplaatst naar de locatie waar het thuishoort: school. Het is niet dat ze anders in die ene week vakantie hebben of zo, het is ook gewoon een schoolweek.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:07:36 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197773769
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:02 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Het hele doel van de maatregelen was juist de reisbewegingen en contactmomenten beperken.
En als mensen nu bij elke winkel hun bestellingen op mogen gaan halen, levert dat tóch weer een hoop mensenstromen op in de (winkel)centra.
Idem met de scholen. Ouders worden weer op kantoor verwacht, want de kinderen mogen weer naar de basisschool, dus meer reisbewegingen en contactmomenten.

Beter had men gewoon nog een paar weken gewacht, dan heb je ook veel meer zicht over wat die varianten nu dáádwerkelijk voor invloed hebben.
Mocht dat dán idd meevallen, dan kun je idd wat dingen langzaam vrijgeven.
Weet je wat ook een hoop mensenstromen opleverde? De avondklok.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_197773793
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:04 schreef skrn het volgende:
dat kun jij vinden, en daarin kan ik je ook nog wel volgen.
Maar ik laat de kinderen niet thuis omdat ik het niet helemaal begrijp.

als de scholen open gaan, dan gaan ze gewoon.
Zou een mooie boel worden als iedereen zelf ging bepalen of ze het al dan niet onzin vinden.
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 09:09:33 #23
5428 crew  miss_sly
pi_197773794
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:05 schreef zalkc het volgende:

Het kan natuurlijk best zijn dat, omdat we al zulke strikte maatregelen hebben, het inderdaad mee zal vallen met die Britse variant.

Wat mij een beetje verbaast is dat er kennelijk gedacht wordt dat als die Britse variant hier niet heel snel en dramatisch oprukt, deze dús eigenlijk helemaal niet zo ernstig is. Terwijl het net zo goed hier een combinatie van factoren kan zijn waardoor het meevalt, als het in de UK en Ierland een combinatie van factoren was waardoor het daar niet meeviel.
pi_197773796
FTM: Virologen: Britse covidvariant minder besmettelijk dan gevreesd

Hebben we deze hier al voorbij zien komen? Ik heb met opzet even het UTM_ stuk erin gelaten. Zonder dat kan ik 'm vaak niet gratis lezen op de eerste dag.

quote:
Het slechtste scenario als uitgangspunt
Het RIVM gaat uit van het slechtste scenario. Fouchier vindt dat overdreven: ‘De eerste zorgen over de variant waren terecht. Het is dan ook verstandig dat er vervolgens meer onderzoek wordt gedaan. Maar de resultaten die daar tot nu toe uitkomen, bewijzen mijns inziens niet dat de Britse variant besmettelijker is.’

Hij noemt enkele voorbeelden: ‘In eerste instantie werd gedacht dat de viral load hoger was bij de Britse variant. Een aantoonbaar hogere concentratie van het virus in de luchtwegen van besmette personen maakt het waarschijnlijker dat het virus zich makkelijker verspreidt, aangenomen dat het nog infectieus virus is. Dat was een belangrijke aanwijzing, maar uit het Oxford-onderzoek komt naar voren dat hier toch geen sprake van is.’

Een tweede punt heeft te maken met het moment van meten: ‘Aanvankelijk nam de Britse variant exponentieel toe, maar op dit moment zien we een afvlakking van die relatieve groei in Groot-Brittannië. Dat zagen we ook bij eerdere varianten.’

Pouwels wijst echter op andere covid-data, die suggereert dat de afvlakking van de groei in het VK pas bij een hoger percentage plaatsvindt dan de Nextstrain-data doet vermoeden. ‘Het is bovendien logisch dat je een afvlakking ziet wanneer je puur kijkt naar de procentuele aanwezigheid van een nieuwe variant in de gehele viruspopulatie. Dat percentage kan niet exponentieel blijven groeien. Het betreft hier immers logistische groei.’’
Ik vind het in elk geval een erg goede uitleg van een aantal virologen die er op een iets andere manier naar kijken. Additioneel winstpunt is dat Marino even te kakken gezet wordt door een viroloog, dat is ook altijd leuk :P
  Moderator dinsdag 2 februari 2021 @ 09:10:12 #25
5428 crew  miss_sly
pi_197773802
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:07 schreef Caland het volgende:

[..]

Weet je wat ook een hoop mensenstromen opleverde? De avondklok.
Slecht argument.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')