abonnement Unibet Coolblue
pi_195362992
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195363010
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:31 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zorgt (naast capaciteitsproblemen an sig) het voor een veel grotere testbereidheid. Er zijn hier mensen die al voor de zevende keer getest moeten worden, als dat je elke keer 5 dagen kost kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment gewoon naar buiten gaat, hoe onverstandig dat ook moge zijn.
Waarom laat je dan voor de 7e keer testen (afgezien van zorgmedewerker) vraag ik mij dan af.
Dan wordt het naar mijn idee tijd om de huisarts te gaan raadplegen voor advies.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:33:16 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195363015
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Die bangmakerij komt me eerder de strot uit. Nee het is geen griep. Maar is het echt zo dodelijk als dat de maatregelen en taal vanuit de politiek moeten doen vermoeden? Onder de niet-risicogroepen is het wel uitzieken en doorgaan.
Je hebt toch zelf ook gezien dat in maart de intensive cares volliepen en we uiteindelijk zelfs maar mensen naar het buitenland moesten sturen, omdat er hier geen plek meer was voor alle patiënten? Hoe kan je dan nog volhouden dat de maatregelen te ver gaan? Je wil toch zelf ook gewoon in het ziekenhuis terecht kunnen als je je been breekt oid? Beetje lastig als het vol ligt met covid-gevallen.
pi_195363049
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:29 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hoezo niet, als je een arts een pre-onderzoek laat doen voordat je een test mag aanvragen, en die arts constateert dat je maar zeurt, dan scheelt dat al capaciteit in de teststraat.

Dat hoeft niet te betekenen dat je dan gevallen gaat missen.
Ja oke, ik ging bij mijn reactie uit van het feit dat er hier mensen positief testen die niet besmettelijk zijn. Ivm hoe een PCR test werkt. Zie ook artikel dat Za eerder gaf. Mensen die vermoedelijk in Italie niet worden getest omdat ze dan ook geen klachten hebben.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 12:34:39 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195363052
Voor degenen die het nog steeds hebben over het dodental. Dat is niet relevant voor de maatregelen die er genomen worden.

Het gaat erom dat de zorg blijft functioneren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195363058
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 12:36:18 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195363084
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
Schreeuwers trekken altijd de meeste aandacht maar zijn ook vrijwel altijd een minderheid.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195363088
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Maar het is dus niet aan te voeren als reden waarom het daar beter zou gaan dan hier.
Natuurlijk wel je kan eerder onderscheid maken tussen Corona en gevaar en onschuldige verkoudheidjes. Dat maakt mensen veel bewuster en de testbereidheid zal daardoor ook stijgen.

Vraag me af hoe die bereidheid hier nu ligt, volgens mij durven ze het niet eens meer te onderzoeken, bang voor de waarheid :')
blablablabla
pi_195363099
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:33 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je hebt toch zelf ook gezien dat in maart de intensive cares volliepen en we uiteindelijk zelfs maar mensen naar het buitenland moesten sturen, omdat er hier geen plek meer was voor alle patiënten? Hoe kan je dan nog volhouden dat de maatregelen te ver gaan? Je wil toch zelf ook gewoon in het ziekenhuis terecht kunnen als je je been breekt oid? Beetje lastig als het vol ligt met covid-gevallen.
Eigenlijk te vermoeiend om iedere keer op in te moeten gaan.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195363100
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
Die ervaringen zullen ongetwijfeld van plek tot plek sterk kunnen verschillen. Nog steeds zie ik hier eigenlijk alleen maar kapjes in (de buurt van) het OV. Winkels nauwelijks.
pi_195363107
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Schreeuwers trekken altijd de meeste aandacht maar zijn ook vrijwel altijd een minderheid.
Ja, maar het verandert soms toch even je beeld van de Hollanders. Ook al weet je dat het een minderheid is.
pi_195363112
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
Net broodjes gehaald in het midden van het land, hier letterlijk een oude vrouw en ik die zo'n ding droegen.
blablablabla
pi_195363113
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:19 schreef Tourniquet het volgende:
Voor degenen die het gemist hebben, hier leggen 2 Red Team leden aan de Tweede Kamer uit waarom we begin augustus al hadden moeten ingrijpen in Amsterdam. De signaalwaardes werden toen al overschreden, maar er werd niets gedaan. Omdat er sprake is van exponentiële groei, is het zaak om al een aantal verdubbelingen vóórdat je het mis ziet gaan in te grijpen, want dan kun je later (= nu) af met veel minder ingrijpende maatregelen. Helaas was het narratief toen vooral: we moeten waakzaam zijn, maar de ziekenhuizen zijn nog leeg. Een verkeerd signaal naar de bevolking.

Helder verhaal overigens. En laat duidelijk zien waarom er eerder lokaal/regionaal (m.n. Rotterdam/Amsterdam) ingegrepen had moeten worden.

Wel bevestigen ze hier mijn punt van gisteren: 'we moeten naar een R0 van 0.6, maar de politiek moet maar bepalen hoe'.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195363121
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Die ervaringen zullen ongetwijfeld van plek tot plek sterk kunnen verschillen. Nog steeds zie ik hier eigenlijk alleen maar kapjes in (de buurt van) het OV. Winkels nauwelijks.
Dat denk ik ook. Je ziet ook veel mensen met een kapje in de zak binnenkomen en hem dan op doen als ze zien dat de meerderheid dat ook doet.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:38:05 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195363122
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Eigenlijk te vermoeiend om iedere keer op in te moeten gaan.
Nogal, ja. Ik vond het in april al irritant dat het steeds herhaald moest worden waarom dit nodig is. Blijkbaar willen een hoop mensen het gewoon niet snappen.
pi_195363127
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef Elan het volgende:

[..]

Net broodjes gehaald in het midden van het land, hier letterlijk een oude vrouw en ik die zo'n ding droegen.
Conclusie, eigenlijk zoals altijd; de wijzen komen uit het oosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2020 12:39:28 ]
pi_195363131
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
En hier in het zuid-westen loopt bijna 100% in mijn AH nog zonder mondkapje op.
Behalve de ouderen, scootmobiel gebonden mensen, maar die hadden al mondkapjes op.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195363138
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:38 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Conclusie, eigenlijk zoals altijd; de wijsen komen uit het oosten.
wijsen :')
blablablabla
pi_195363144
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:38 schreef Elan het volgende:

[..]

wijsen :')
wtf, ik had daar serieus echt wijzen staan :')

Kom maar, lach maar even allemaal.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:39:49 #20
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195363152
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Die ervaringen zullen ongetwijfeld van plek tot plek sterk kunnen verschillen. Nog steeds zie ik hier eigenlijk alleen maar kapjes in (de buurt van) het OV. Winkels nauwelijks.
Dit dus. Daarom kan je niet echt conclusies leggen gebaseerd op enkel een eigen ervaring.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195363154
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Natuurlijk wel je kan eerder onderscheid maken tussen Corona en gevaar en onschuldige verkoudheidjes. Dat maakt mensen veel bewuster en de testbereidheid zal daardoor ook stijgen.

Vraag me af hoe die bereidheid hier nu ligt, volgens mij durven ze het niet eens meer te onderzoeken, bang voor de waarheid :')
Het ging sec over het aantal besmettingen, niet over eerder onderscheid maken.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 12:40:02 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195363155
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:39 schreef Scrummie het volgende:

[..]

wtf, ik had daar serieus echt wijzen staan :')

Kom maar, lach maar even allemaal.
Hahahaha! Wijsen! :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:40:04 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195363157
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:39 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Kom maar, lach maar even allemaal.
Het is wel echt heel erg grappig _O-
pi_195363182
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:39 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dit dus. Daarom kan je niet echt conclusies leggen gebaseerd op enkel een eigen ervaring.
Jawel hoor, net als dat ik zelf de conclusie trek dat er veel debielen op het internet aan het schreeuwen zijn kan ik ook zelf de conclusie trekken dat, in ieder geval bij mij, die debielen nogal in de minderheid zijn.
pi_195363197
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:39 schreef Scrummie het volgende:

[..]

wtf, ik had daar serieus echt wijzen staan :')

Kom maar, lach maar even allemaal.
_O- :D
_O- :D
_O- :D
_O- :D
_O- :D
_O- :D
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195363206
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:38 schreef _serial_ het volgende:

[..]

En hier in het zuid-westen loopt bijna 100% in mijn AH nog zonder mondkapje op.
Behalve de ouderen, scootmobiel gebonden mensen, maar die hadden al mondkapjes op.
Valt vies tegen inderdaad. Moest gisteravond mijn kast ophalen bij de IKEA in Amsterdam Zuid Oost. Dat is toch wel het epicentrum mogen we concluderen, letterlijk 2 mensen liepen met een mondkapje.

Gelukkig hoefde ik alleen in het magazijn te zijn :{
blablablabla
pi_195363212
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:38 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nogal, ja. Ik vond het in april al irritant dat het steeds herhaald moest worden waarom dit nodig is. Blijkbaar willen een hoop mensen het gewoon niet snappen.
Die zijn heel stoer, want die laten zich niet muilkorven.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195363230
quote:
Goed nieuws voor kermisliefhebbers: de Paaskermis in Deventer gaat volgende maand door. De paaseditie werd eerder dit jaar verplaatst vanwege de coronacrisis, maar kan ondanks de aangescherpte maatregelen straks 'gewoon' doorgaan.
Daar is wethouder Thomas Walder ongetwijfeld ook blij mee. Walder, zelf kermisliefhebber, zei vorige maand al dat hij de exploitanten graag wil helpen. "Die willen geen uitkering, maar werken. Wij willen die mogelijkheid bieden."

Bovendien heeft Deventer een naam hoog te houden, als officieuze 'kermishoofdstad van Oost-Nederland'. "We hebben een speciale band met kermisexploitanten", zegt Walder.

'Safety first'
Al kan corona natuurlijk altijd nog roet in het eten gooien. "Safety first", zei de wethouder daar eerder over. "Als de maatregelen strenger worden, zullen we met de exploitanten kijken of we eerder moeten afbreken."

De Paaskermis, nu 'Herfstkermis', is van 9 tot 18 oktober op het evenemententerrein, in Deventer-Noord aan de Roland Holstlaan.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)oon-door-in-Deventer

Dit is dan weer niet echt wijs.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:42:50 #30
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195363234
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:40 schreef wpor het volgende:

[..]

Jawel hoor, net als dat ik zelf de conclusie trek dat er veel debielen op het internet aan het schreeuwen zijn kan ik ook zelf de conclusie trekken dat, in ieder geval bij mij, die debielen nogal in de minderheid zijn.
Bij jou in de buurt wellicht. Al is dat ook maar één tijdstip. En nog steeds enkel één ervaring. Niet gegarandeerd representatief voor geheel Nederland.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195363270
Aan de andere kant, ik wacht op een test nu, maar ga zo wel ff met de hond wandelen en was eignelijk niet van plan een mondkapje op te zetten.

Ik kom hier toch zelden iemand tegen en als ik zo iemand tegen kom dan maak ik gewoon geen praatje. Dan doe ik net of ik volkomen sociaalcontactgestoord ben. Gezien het feit dat ik al bijna 20 jaar op FOK! zit zal me dat wel prima af gaan denk ik :P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195363272
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:40 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het ging sec over het aantal besmettingen, niet over eerder onderscheid maken.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Maar het is dus niet aan te voeren als reden waarom het daar beter zou gaan dan hier.
Wtf
blablablabla
pi_195363282
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:41 schreef Elan het volgende:

[..]

Valt vies tegen inderdaad. Moest gisteravond mijn kast ophalen bij de IKEA in Amsterdam Zuid Oost. Dat is toch wel het epicentrum mogen we concluderen, letterlijk 2 mensen liepen met een mondkapje.

Gelukkig hoefde ik alleen in het magazijn te zijn :{
Maar waarom stel je het ophalen van een kastje dan niet even uit? Onnodig reizen.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_195363283
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:33 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je hebt toch zelf ook gezien dat in maart de intensive cares volliepen en we uiteindelijk zelfs maar mensen naar het buitenland moesten sturen, omdat er hier geen plek meer was voor alle patiënten? Hoe kan je dan nog volhouden dat de maatregelen te ver gaan? Je wil toch zelf ook gewoon in het ziekenhuis terecht kunnen als je je been breekt oid? Beetje lastig als het vol ligt met covid-gevallen.
Dat komt omdat we onze eigen shit gewoon niet voor elkaar hebben door eerdere bezuinigingen. Ik weet niet of je het door hebt, maar de maatschappelijke effecten die door de komst van het virus zijn veroorzaakt, komen 3 kwart door fouten uit de politiek.

Nu de capaciteit weer omhoog is en de test capaciteit op orde is, zijn extra strenge maatregelen en spoedwetten dan wel nodig?

... ow wacht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195363295
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

https://www.rtvoost.nl/ni(...)oon-door-in-Deventer

Dit is dan weer niet echt wijs.
Hier in Nijmegen is de kermis ook gewoon gaande.
Weliswaar op een apart terrein ipv in het centrum, maar toch.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 12:45:02 #36
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195363299
In hoeverre het de realiteit afspiegelt kunnen we natuurlijk niet zeggen maar de poll in dit topic: COR / Poll: ga je een mondkapje dragen? lijkt aan te geven dat iets meer dan de helft wel een mondkapje accepteert.

Ik weet uiteraard niet hoe representatief dat is voor Nederland.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195363319
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:44 schreef Elan het volgende:

[..]

[..]

Wtf
Wat is daar nou weer zo ingewikkeld aan dat je met zo'n reactie denkt te moeten komen?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195363322
Ik vraag mij af, wat er was gebeurd als we het testbeleid niet zo ruimhartig opgesteld als nu.

België : eerst een arts zien
Frankrijk : eerst een arts zien
Italie : eerst een arts zien
Duitsland : heeft sowieso enorm veel test capaciteit, vergelijkbaar testbeleid als nederland
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195363352
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Eigenlijk te vermoeiend om iedere keer op in te moeten gaan.
Erg vermoeiend inderdaad. Ventjes die niet kunnen discussiëren en altijd maar op de man blijven spelen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195363353
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:44 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Maar waarom stel je het ophalen van een kastje dan niet even uit? Onnodig reizen.
Moet toch een keer een kast hebben om al mijn tyfuszooi in op te bergen nu ik al hele dagen thuis zit omdat ik nergens heen mag :{ .

Bovendien was die al drie weken geleden besteld en rekenen ze voor bezorgen 50 euro ( woon er 15 kilometer vandaan)
blablablabla
pi_195363366
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:42 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Bij jou in de buurt wellicht. Al is dat ook maar één tijdstip. En nog steeds enkel één ervaring. Niet gegarandeerd representatief voor geheel Nederland.
Meen je. Ik weet dat die mensen in de minderheid zijn, en vond het gewoon fijn dat nu even bevestigd te zien. Sorry dat ik geen goed onderbouwd objectief rapport heb geschreven na het doen van representatief onderzoek :')
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:47:23 #42
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195363373
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:07 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Okee, dank je dan zitten we inderdaad gewoon totaal in de tweede golf.

Ik was nog in ontkenning, denk ik.
Golfje. Waar er toen 40-50-60-70 extra mensen per dag op de IC bijkwamen, zaten we hier 25 september op 137 man en nu, op 29 september op 170. Dat is dus in 4 dagen een mindere stijging dan ten tijde van de eerste golf in 1 dag.
pi_195363384
quote:
5s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:33 schreef Tijn het volgende:

Je hebt toch zelf ook gezien dat in maart de intensive cares volliepen en we uiteindelijk zelfs maar mensen naar het buitenland moesten sturen, omdat er hier geen plek meer was voor alle patiënten? Hoe kan je dan nog volhouden dat de maatregelen te ver gaan? Je wil toch zelf ook gewoon in het ziekenhuis terecht kunnen als je je been breekt oid? Beetje lastig als het vol ligt met covid-gevallen.
We hadden dit in EU verband moeten oplossen, ook in het voorjaar.

In het midden van het land 1 groot covid hospitaal desnoods 2 (er staan er leeg) waar in geval van uitbraak voldoende capaciteit is, met ondersteuning van EU artsen en verpleegkundigen, een mobiel ondersteuningsteam die gaat waar er nood aan is.

Behalve een paar IC bedden in Duitsland is er geen samenwerking, niemand hielp Italië toen dat nodig was indertijd.

Er zijn telkens piek landen en wanneer het daar afneemt komt er weer een ander land in beeld. Zo had men elkaar kunnen helpen in Europees verband, ipv telkens de eigen bevolking vast te zetten of te beperken en economieën op te blazen, ook nog eens op basis van een test die niet kan vaststellen of het wel virulent virus betreft.
pi_195363388
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:41 schreef Elan het volgende:

[..]

Valt vies tegen inderdaad. Moest gisteravond mijn kast ophalen bij de IKEA in Amsterdam Zuid Oost. Dat is toch wel het epicentrum mogen we concluderen, letterlijk 2 mensen liepen met een mondkapje.

Gelukkig hoefde ik alleen in het magazijn te zijn :{
Je droeg zelf wel een mondkapje?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195363397
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:45 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Wat is daar nou weer zo ingewikkeld aan dat je met zo'n reactie denkt te moeten komen?
Nouja je spreekt jezelf gewoon weer keihard tegen door Italië en Nederland letterlijk 1 op 1 te vergelijken, maar het zal wel man.
blablablabla
pi_195363424
Regering, burgemeesters en media: "Niemand luistert en niemand volgt de regels op. ;( ;( "

Kom dan met eenduidige regels ipv allerlei tegenstrijdige dingen door elkaar te roepen! :( :')
pi_195363430
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:47 schreef VoMy het volgende:

[..]

Golfje. Waar er toen 40-50-60-70 extra mensen per dag op de IC bijkwamen, zaten we hier 25 september op 137 man en nu, op 29 september op 170. Dat is dus in 4 dagen een mindere stijging dan ten tijde van de eerste golf in 1 dag.
Op 25 sept 104
Op 27 sept 127
Op 29 sept 142
Op 30 sept 150

Het is zelfs nog iets rooskleuriger
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195363434
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Moet toch een keer een kast hebben om al mijn tyfuszooi in op te bergen nu ik al hele dagen thuis zit omdat ik nergens heen mag :{ .

Bovendien was die al drie weken geleden besteld en rekenen ze voor bezorgen 50 euro ( woon er 15 kilometer vandaan)
Onzin. Met je mondkapje op naar de Ikea voor een kastje midden in het 'epicentrum' en dan klagen is belachelijk.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_195363440
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je droeg zelf wel een mondkapje?
Uiteraard. Maar je voelt je wel een compleet melaatse als verder niemand om je heen dat doet.
blablablabla
pi_195363448
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:49 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Onzin. Met je mondkapje op naar de Ikea voor een kastje midden in het 'epicentrum' en dan klagen is belachelijk.
Bepaal jij niet .
blablablabla
pi_195363463
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:49 schreef DemonRage het volgende:
Regering, burgemeesters en media: "Niemand luistert en niemand volgt de regels op. ;( ;( "

Kom dan met eenduidige regels ipv allerlei tegenstrijdige dingen door elkaar te roepen! :( :')
Media wil gewoon mooie tv en artikelen maken zodat ze relevant blijven. Aandacht trekken, ophef creëren...
Het hele mondmasker verhaal en de sluiting van de scholen eerder waren goede voorbeelden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195363464
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:48 schreef Elan het volgende:

[..]

Nouja je spreekt jezelf gewoon weer keihard tegen door Italië en Nederland letterlijk 1 op 1 te vergelijken, maar het zal wel man.
Ja het zal wel man, dat is helaas je standaard reactie als het moeilijk wordt. Jammer weer.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195363468
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Bepaal jij niet .
Dat deed ik al.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_195363495
Altijd erg verfrissend en leerzaam, die discussies tussen Elan en de zandmannetjes.
pi_195363503
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Moet toch een keer een kast hebben om al mijn tyfuszooi in op te bergen nu ik al hele dagen thuis zit omdat ik nergens heen mag :{ .

Bovendien was die al drie weken geleden besteld en rekenen ze voor bezorgen 50 euro ( woon er 15 kilometer vandaan)
Ik dacht dat we drie weken geleden al konden zien dat het nu totale chaos zou zijn.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:52:16 #56
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195363504
quote:
Ja, dat is een prima onderzoek dat mijn verhaal tegenspreekt. Wel komt het onderzoek uit juli + zegt het enkel dat landen die wachten met mondkapjes het slechter deden dan landen die niet wachten in de eerste golf. We zijn nu best veel maanden verder en nu is er veel meer data om te kijken naar het verschil (pakket maatregelen + mondkapje) vs (pakket maatregelen), iets wat in dat onderzoek niet gedaan is.

Ik zal ook wel even wat grasduinen om te zien of er recent nog wat over gepubliceerd is - waarschijnlijk wel.
pi_195363512
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:51 schreef Scrummie het volgende:
Altijd erg verfrissend en leerzaam, die discussies tussen Elan en de zandmannetjes.
Goed dat je je er wijzelijk buiten houdt.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195363522
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:50 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Dat deed ik al.
Heb ik schijt aan.
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:04 #59
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195363542
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:49 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Op 25 sept 104
Op 27 sept 127
Op 29 sept 142
Op 30 sept 150

Het is zelfs nog iets rooskleuriger
Ik pakte de cijfers van het NICE, die worden altijd nog achteraf ingevuld zodat opnames op dag x die doorgegeven zijn op dag y niet op conto van dag y worden bijgeschreven. Zijn dit de RIVM 14:00-notificaties?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:36 #60
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195363552
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat komt omdat we onze eigen shit gewoon niet voor elkaar hebben door eerdere bezuinigingen. Ik weet niet of je het door hebt, maar de maatschappelijke effecten die door de komst van het virus zijn veroorzaakt, komen 3 kwart door fouten uit de politiek.
Daar wil ik best in meegaan, hoor. Ik had ook liever gezien dat Nederland beter is voorbereid op een crisis.

quote:
Nu de capaciteit weer omhoog is en de test capaciteit op orde is, zijn extra strenge maatregelen en spoedwetten dan wel nodig?

... ow wacht.
De capaciteit op orde krijgen is een proces van jaren. Je kunt niet even een heel leger IC-verpleegkundigen uit de hoge hoed toveren. De enige manier waarop Nederland nu om kan gaan met de situatie is het aantal besmettingen drastisch naar beneden te brengen. Dan zijn de GGDs niet meer overbelast, kan iedereen getest worden, kan BCO fatsoenlijk worden uitgevoerd etc. En dan zijn er inderdaad verder niet zulke draconische maatregelen nodig om het onder controle te houden.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:46 #61
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195363556
Kunnen we weer gewoon gaan posten ipv elkaar de maat te nemen? Dank
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195363592
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:54 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik pakte de cijfers van het NICE, die worden altijd nog achteraf ingevuld zodat opnames op dag x die doorgegeven zijn op dag y niet op conto van dag y worden bijgeschreven. Zijn dit de RIVM 14:00-notificaties?
16:00 cijfers van LCPS.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:09:08 #63
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195363876
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:47 schreef wpor het volgende:

[..]

Meen je. Ik weet dat die mensen in de minderheid zijn, en vond het gewoon fijn dat nu even bevestigd te zien. Sorry dat ik geen goed onderbouwd objectief rapport heb geschreven na het doen van representatief onderzoek :')
Bij mij in de buurt zie ik amper mondkapjes. Mooi om te zien dat de groep anti-kap dus groter is. Ik weet dat die groep groter is, dus was fijn die bevestiging te zien.

Kijk, ook onzin. Sorry dat ik je er op wees.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195363906
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Moet toch een keer een kast hebben om al mijn tyfuszooi in op te bergen nu ik al hele dagen thuis zit omdat ik nergens heen mag :{ .

Bovendien was die al drie weken geleden besteld en rekenen ze voor bezorgen 50 euro ( woon er 15 kilometer vandaan)
Als iedereen er zo makkelijk over denkt, liggen de IC's volgende week weer vol. Die kast kan wel wachten tot na het vaccin.
pi_195363923
Ik draag nu in de supermarkt gewoon een mondkapje puur omdat ik geen ruzie met boomers wil.
Gino ♥
pi_195363962
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Als iedereen er zo makkelijk over denkt, liggen de IC's volgende week weer vol. Die kast kan wel wachten tot na het vaccin.
Vaccin?? Dat kan nog wel jaren duren :{
blablablabla
pi_195363967
Ondertussen: https://www.ad.nl/binnenl(...)gn=socialsharing_web
quote:
Waarom de tweede golf in Duitsland véél milder is: ‘Zij luisteren, wij discussiëren maar door’

Het eindeloze Nederlandse gediscussieer en gepolder over coronamaatregelen zorgt ervoor dat burgers zich minder goed aan de regels houden. Dat zegt Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie en lid van het Outbreak Management Team (OMT).
quote:
Zo wonnen zowel het kabinet als de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor het onderwerp mondkapjes advies in bij het Red Team, een niet aan de overheid verbonden club onafhankelijke experts. Premier Mark Rutte noemde het Red Team in de laatste coronapersconferentie van het kabinet ‘een club mensen die ons scherp houdt’.

,,Daarmee geeft hij ze status, en creëer je een soort competitief adviesmodel. Dat helpt in mijn ogen niet om draagvlak te creëren bij de burger”, vindt Voss, die zelf dus lid is van het OMT, het officiële wetenschappelijke adviesorgaan van de overheid.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:15:43 #68
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195363996
quote:
heeft hij zeker een punt
pi_195363998
quote:
En verder:
quote:
De Amsterdamse burgemeester Halsema zei dat ze voor mondkapjesadvies te rade ging bij het Red Team. Gisteren schoven leden van het team aan voor een hoorzitting in de Tweede Kamer. Hoe voelt dat als OMT-lid?

,,Ten eerste denk ik dat er in dat Red Team heel slimme mensen zitten. Feedback om te voorkomen dat je een tunnelvisie krijgt, is belangrijk. Maar het helpt niet als zo'n team via de media en andere kanalen opinie blijft maken en zelfs een soort tweede adviesorgaan wordt. Los van de kwaliteit van het advies, wordt de situatie zo extreem onduidelijk voor iedereen. Mensen gaan shoppen voor het advies dat ze het best uitkomt. Als OMT discussiëren wij intensief met elkaar, maar brengen vervolgens één advies uit aan de overheid. Natuurlijk zijn er ook leden die op bepaalde onderwerpen een afwijkend standpunt hebben. Maar dat ga je als OMT-lid niet uitgebreid in de media verkondigen. Dat is volgens mij ook volledig terecht, anders krijg je meteen discussie over een advies. Veel, zo niet alle standpunten die nu door anderen in de media worden geventileerd, zijn ook in het OMT langsgekomen. Soms voelt het dan niet goed om er niets over te kunnen zeggen, terwijl andere mensen een groot podium krijgen. Nu lijken de adviezen die die andere clubs geven totaal nieuw, en onbesproken in het OMT. Maar dat is natuurlijk niet zo.”
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:16:15 #70
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364006
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Als iedereen er zo makkelijk over denkt, liggen de IC's volgende week weer vol. Die kast kan wel wachten tot na het vaccin.
Geen Billy kast maar een Billy kist.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:16:46 #71
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195364015
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:49 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Onzin. Met je mondkapje op naar de Ikea voor een kastje midden in het 'epicentrum' en dan klagen is belachelijk.
sowieso naar de Ikea gaan moet je zonder corona al niet willen
pi_195364115
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:09 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Bij mij in de buurt zie ik amper mondkapjes. Mooi om te zien dat de groep anti-kap dus groter is. Ik weet dat die groep groter is, dus was fijn die bevestiging te zien.

Kijk, ook onzin. Sorry dat ik je er op wees.
:')
Het is goed man.
pi_195364124
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En verder:
[..]

Het heeft er nu vooral de schijn van de overheid/overheden zich wederom hebben laten leiden door de publieke opinie, net zoals bij het sluiten van de scholen in de eerste instantie.

Terwijl naar mijn idee beter was Team Red bij OMT aan tafel te zetten in plaats van bij de regering.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195364133
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_195364163
quote:
Eindelijk een WK waar we geen tweede worden.
Gino ♥
pi_195364176
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:25 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Eindelijk een WK waar we geen tweede worden.
Argentinië ligt toch aardig voor.
pi_195364177
Ik kwam dit artikel tegen. Het is long read, maar ik vond het een heel interessante kijk op de verspreiding van het virus.

https://www.theatlantic.c(...)rR5z9HH0fLulrVhhNujM
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:27:36 #78
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364202
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:23 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het heeft er nu vooral de schijn van de overheid/overheden zich wederom hebben laten leiden door de publieke opinie, net zoals bij het sluiten van de scholen in de eerste instantie.

Terwijl naar mijn idee beter was Team Red bij OMT aan tafel te zetten in plaats van bij de regering.
Cijfers gaan er echt niet significant door omlaag, ben ik bang. En dan krijg je over een paar weken weer een roep in de media om dichte scholen en dat wordt dan het volgende pressiepunt.

Overigens verwacht ik dat de amateursportcompetities er over een paar weken ook gewoon helemaal uitvliegen. Het regent afgelastingen en zonder publiek en kantines hebben veel clubs er eigenlijk ook niet meer zo'n zin in dan.
pi_195364221
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:25 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Eindelijk een WK waar we geen tweede worden.
We hebben inderdaad een mooie inhaalslag gemaakt de laatste 2 maanden _O_
Nederland-Spanje in de finale?

Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_195364250
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

We hebben inderdaad een mooie inhaalslag gemaakt de laatste 2 maanden _O_
Nederland-Spanje in de finale?

[ afbeelding ]
Duitsers winnen gewoon nog in de laatste minuut straks.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195364274
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

We hebben inderdaad een mooie inhaalslag gemaakt de laatste 2 maanden _O_
Nederland-Spanje in de finale?

[ afbeelding ]
Dit keer winnen wij!
pi_195364286
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:31 schreef skrn het volgende:

[..]

Dit keer winnen wij!
En wie in Nederland mag de beker in ontvangst nemen?
pi_195364297
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Argentinië ligt toch aardig voor.
Denk dat samen niet naar de regels luisteren het beter doet dan een one man show van Messi.
Gino ♥
pi_195364309
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:32 schreef Xqtress het volgende:

[..]

En wie in Nederland mag de beker in ontvangst nemen?
Iemand die meerdere keren corona heeft gehad, natuurlijk.
pi_195364319
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:52 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, dat is een prima onderzoek dat mijn verhaal tegenspreekt. Wel komt het onderzoek uit juli + zegt het enkel dat landen die wachten met mondkapjes het slechter deden dan landen die niet wachten in de eerste golf. We zijn nu best veel maanden verder en nu is er veel meer data om te kijken naar het verschil (pakket maatregelen + mondkapje) vs (pakket maatregelen), iets wat in dat onderzoek niet gedaan is.

Ik zal ook wel even wat grasduinen om te zien of er recent nog wat over gepubliceerd is - waarschijnlijk wel.
Landen die het pas later aanraadden hebben de maatregel op voorhand ondermijnd met de bewering dat maskers de kans op besmetting zouden verhogen. Dan is het best mogelijk dat het minder effect heeft, omdat men ze enkel draagt op plaatsen waar het verplicht is en men betrapt kan worden (bvb wel in winkels, maar niet wanneer men bij vrienden op bezoek gaat).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:35:02 #86
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364337
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:33 schreef skrn het volgende:

[..]

Iemand die meerdere keren corona heeft gehad, natuurlijk.
Corona Cup 2020.
pi_195364351
Die lockdowns in Spanje hebben ook niet echt nut. Ook daar is het vertrouwen laag en wil men liever een veel repressiever maar gericht beleid, ik ben toch bang dat daar de sleutel ligt en niet in polderen of lokale beperkingen....

Nu zit Madrid weer "op slot"

https://www.telegraaf.nl/(...)ijke-lockdown-madrid
Italië en Duitsland zijn veel strenger maar dat lijkt zich wel uit te betalen ...
blablablabla
pi_195364406
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:23 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het heeft er nu vooral de schijn van de overheid/overheden zich wederom hebben laten leiden door de publieke opinie, net zoals bij het sluiten van de scholen in de eerste instantie.

Terwijl naar mijn idee beter was Team Red bij OMT aan tafel te zetten in plaats van bij de regering.
Met de mondkapjes zeker.

Tegelijkertijd zijn er ook domweg een aantal adviezen vanuit het OMT (nog) niet overgenomen. Het kabinet wil duidelijk het maatregelenpakket beperken om de maatschappij zoveel mogelijk te laten draaien (hoewel dat ironisch genoeg juist het probleem is).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364424
Vraag is natuurlijk: naar welk niveau wil je terug en op welk tempo? Je zou er ook aan kunnen denken om de komende weken snel een R0 van bv. 0,7 te verkrijgen met zeer repressieve maatregelen en deze vervolgens verder door te laten sukkelen op 0,9. Dan zit je niet gelijk om een heel laag niveau, maar wel op een beheersbaar niveau. Begin september lag het aantal wellicht hoog ivm juli, maar was het zeker nog beheersbaar qua aantallen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:26 #90
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364446
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Met de mondkapjes zeker.

Tegelijkertijd zijn er ook domweg een aantal adviezen vanuit het OMT (nog) niet overgenomen. Het kabinet wil duidelijk het maatregelenpakket beperken om de maatschappij zoveel mogelijk te laten draaien (hoewel dat ironisch genoeg juist het probleem is).
In dat licht bezien snap ik die mondkapjes ook wel. In het voorjaar kregen we de cijfers zonder mondkapjes ook omlaag, maar toen zat de horeca natuurlijk dicht, lag het (team)sporten een hele tijd stil, de scholen ook een tijd. Dat willen ze nu allemaal wel zoveel mogelijk open proberen te houden.
pi_195364490
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

In dat licht bezien snap ik die mondkapjes ook wel. In het voorjaar kregen we de cijfers zonder mondkapjes ook omlaag, maar toen zat de horeca natuurlijk dicht, lag het (team)sporten een hele tijd stil, de scholen ook een tijd. Dat willen ze nu allemaal wel zoveel mogelijk open proberen te houden.
Klopt, maar uitgezonderd bij de scholen lijkt me vrij duidelijk dat mondkapjes dáár niet gaan helpen. Bij scholen heb ik ook mijn twijfels, maar daar zou het allicht nog kunnen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:45:02 #92
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_195364527
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:
Vraag is natuurlijk: naar welk niveau wil je terug en op welk tempo? Je zou er ook aan kunnen denken om de komende weken snel een R0 van bv. 0,7 te verkrijgen met zeer repressieve maatregelen en deze vervolgens verder door te laten sukkelen op 0,9. Dan zit je niet gelijk om een heel laag niveau, maar wel op een beheersbaar niveau. Begin september lag het aantal wellicht hoog ivm juli, maar was het zeker nog beheersbaar qua aantallen.
Dat werkt misschien in de zomer. Maar dikke kans dat dat niet werkt nu de mensen weer binnen bij elkaar gaan zitten.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:45:22 #93
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364530
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Klopt, maar uitgezonderd bij de scholen lijkt me vrij duidelijk dat mondkapjes dáár niet gaan helpen. Bij scholen heb ik ook mijn twijfels, maar daar zou het allicht nog kunnen.
Ik verwacht er sowieso weinig van qua impact op de totaalcijfers. Zodra de school uit is gaan de kapjes ook af en klitten die scholieren weer allemaal bij elkaar. Ik zie het dagelijks op de fietspaden.
pi_195364539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:39 schreef DireStraits7 het volgende:
Vraag is natuurlijk: naar welk niveau wil je terug en op welk tempo? Je zou er ook aan kunnen denken om de komende weken snel een R0 van bv. 0,7 te verkrijgen met zeer repressieve maatregelen en deze vervolgens verder door te laten sukkelen op 0,9. Dan zit je niet gelijk om een heel laag niveau, maar wel op een beheersbaar niveau. Begin september lag het aantal wellicht hoog ivm juli, maar was het zeker nog beheersbaar qua aantallen.
Wat mij betreft nu eventjes een hard regime. De zomer is voorbij, de introductie-weken achter de rug, scholen weer open, ik zou als overheid hard willen ingrijpen om weer tot een normaal aantal besmettingen te komen, een aantal dat nog te controleren is.
pi_195364579
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:46 schreef skrn het volgende:

[..]

Wat mij betreft nu eventjes een hard regime. De zomer is voorbij, de introductie-weken achter de rug, scholen weer open, ik zou als overheid hard willen ingrijpen om weer tot een normaal aantal besmettingen te komen, een aantal dat nog te controleren is.
Maar is het wel een kwestie van kort en heftig ingrijpen? Kun je de R waarde binnen 3 weken onder de 0,9 of zelfs 0,7 krijgen met zeer heftig ingrijpen én daarna ook vasthouden (met kleine versoepelingen) in dit seizoen?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195364580
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Argentinië ligt toch aardig voor.
Daar gold toch ook een strenge lockdown met zelf inreisverbod op passagiers vluchten?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195364599
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:46 schreef skrn het volgende:

[..]

Wat mij betreft nu eventjes een hard regime. De zomer is voorbij, de introductie-weken achter de rug, scholen weer open, ik zou als overheid hard willen ingrijpen om weer tot een normaal aantal besmettingen te komen, een aantal dat nog te controleren is.
Hoe hard is dan 'hard'? We hebben ook geen politiemacht om iedereen binnen te houden net zoals in Bergamo, en je zit ook nog met zoiets als mensenrechten. Op een gegeven moment loop je wel tegen een grens aan wat je kan doen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:50:41 #98
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195364605
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:42 schreef DireStraits7 het volgende:
Bij scholen heb ik ook mijn twijfels, maar daar zou het allicht nog kunnen.
Ik zie niet in hoe dat nut heeft. De besmettingskans bij vluchtig contact (elkaar tegenkomen in de gangen) is zéér laag, in de lokalen wil je geen kapjes dragen (en dat wordt het advies ook niet) en in de aula zullen ze in de praktijk niet gedragen worden omdat de leerlingen daar zijn om te eten. We halen onszelf weer een hoop handhavingsellende op de hals zonder dat het aantoonbaar effect heeft, en dat alleen maar vanwege politieke geldingsdrang naar aanleiding van maatschappelijke (doch ongefundeerde) druk.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een draagplicht de hele dag (dus ook in het lokaal) nog wel een meetbaar effect zou hebben, maar dat lijkt me toch echt veel meer nadelen dan voordelen hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:52:38 #99
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195364631
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:50 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Hoe hard is dan 'hard'? We hebben ook geen politiemacht om iedereen binnen te houden net zoals in Bergamo, en je zit ook nog met zoiets als mensenrechten. Op een gegeven moment loop je wel tegen een grens aan wat je kan doen.
Wat mij betreft blijft die capaciteit in de ziekenhuizen gewoon leidend, ik snap wel dat je de R wilt terugbrengen maar uiteindelijk gaat het om wat er concreet in de ziekenhuizen gebeurt.
pi_195364634
De PCR-test als kippenhok
Laten we ons een luchtig dierenhok voorstellen, gemaakt van latten met openingen. 'S Nachts schijnen we er een zaklantaarn in en zien in de lichtstraal: een veer - in zekere zin een opeenvolging van het vermoedelijke pluimvee.
Wat betekent dat nu? Zit er een gevogelte in? Is het gevogelte levend of dood? Zijn er meerdere? Vermenigvuldigen ze zich? Of is de stal onbewoond en zijn er maar een paar veren over?
Geen enkele vraag kan correct worden beantwoord.


https://corona-transition.org/was-der-pcr-test-kann-und-was-nicht
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:53:33 #101
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195364650
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar is het wel een kwestie van kort en heftig ingrijpen? Kun je de R waarde binnen 3 weken onder de 0,9 of zelfs 0,7 krijgen met zeer heftig ingrijpen én daarna ook vasthouden (met kleine versoepelingen) in dit seizoen?
Denk het ook niet, want als we echt willen om de R naar 0,7-0,9 zien te dalen heb je veel meer weken voor nodig om dat te bereiken. Met deze maatregelen helpt het niet!
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195364654
quote:
waarom blijft Afrika relatief gevrijwaard
blablablabla
pi_195364663
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

waarom blijft Afrika relatief gevrijwaard
Ik denk dat dat eerder is omdat daar amper getest wordt en mensen die overlijden gewoon ergens dood neervallen.

Nog afgezien van de lage bevolkingsdichtheid...
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_195364693
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:50 schreef Janneke141 het volgende:

Ik zou me kunnen voorstellen dat een draagplicht de hele dag (dus ook in het lokaal) nog wel een meetbaar effect zou hebben, maar dat lijkt me toch echt veel meer nadelen dan voordelen hebben.
Nogmaals, ik ben ook skeptisch, maar hier doelde ik wel op inderdaad. Voor die 2,5 paardenkop op de wc gaat het echt niet helpen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364707
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar is het wel een kwestie van kort en heftig ingrijpen? Kun je de R waarde binnen 3 weken onder de 0,9 of zelfs 0,7 krijgen met zeer heftig ingrijpen én daarna ook vasthouden (met kleine versoepelingen) in dit seizoen?
Natuurlijk, de R0 kun je vandaag nog onder de 1 krijgen als je stevige maatregelen neemt. Het punt is vooral hoe lang je de R0 < 1 moet houden om tot een acceptabel niveau te komen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364716
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:52 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wat mij betreft blijft die capaciteit in de ziekenhuizen gewoon leidend, ik snap wel dat je de R wilt terugbrengen maar uiteindelijk gaat het om wat er concreet in de ziekenhuizen gebeurt.
Het vervelende is dat ziekenhuizen een paar weken achterlopen, als je pas ingrijpt als de ziekenhuizen vollopen ben je veel te laat, want de personen die over 3 weken in het ziekenhuis terecht komen worden nu besmet.
pi_195364728
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:54 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ik denk dat dat eerder is omdat daar amper getest wordt en mensen die overlijden gewoon ergens dood neervallen.

Nog afgezien van de lage bevolkingsdichtheid...
Dat zou je verwachten, heb ook gelezen dat ze zich beter zouden wapenen. Misschien in verhouding ook een relatief jonge bevolking gemiddeld gezien.

https://www.parool.nl/wer(...)n-verwacht~b229b16d/
blablablabla
pi_195364732
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:58 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Het vervelende is dat ziekenhuizen een paar weken achterlopen, als je pas ingrijpt als de ziekenhuizen vollopen ben je veel te laat, want de personen die over 3 weken in het ziekenhuis terecht komen worden nu besmet.
Preventief ingrijpen klinkt op papier natuurlijk zeer interessant, maar op een gegeven moment geeft te vroeg ingrijpen evengoed veel schade.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 oktober 2020 @ 14:00:38 #109
408813 crew  trein2000
pi_195364747
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:56 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals, ik ben ook skeptisch, maar hier doelde ik wel op inderdaad. Voor die 2,5 paardenkop op de wc gaat het echt niet helpen.
Nou ja, dat weet ik nog niet zo zeer. Mijn eigen ervaring op de middelbare school was wel dat je tijdens leswisselingen zeker 100 keer tegen iemand opbotst in de gang. Als je dat moment nu wat minder riskant maakt. Dan beperk je het besmettingsrisico wel wat meer tot de klas van de besmetter en niet de halve school.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:01:13 #110
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195364755
De cijfers van de ziekenhuisopnames en de IC van NICE via MedischInfo laten zien dat het niet echt daalt, ene dag daalt lichtjes en ene dag stijgt, helaas gaat niet echt helemeaal goed, en is niet te zien of het echt wel daalt.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195364763
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Natuurlijk, de R0 kun je vandaag nog onder de 1 krijgen als je stevige maatregelen neemt. Het punt is vooral hoe lang je de R0 < 1 moet houden om tot een acceptabel niveau te komen.
Hoe hoger de R, hoe langer het duurt voor je weer op een acceptabel niveau zit omdat de afname dan trager gaat.


bron

quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Preventief ingrijpen klinkt op papier natuurlijk zeer interessant, maar op een gegeven moment geeft te vroeg ingrijpen evengoed veel schade.
Klopt, het is een dunne lijn waar je een optimum moet zien te vinden.
pi_195364767
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:00 schreef trein2000 het volgende:
Mijn eigen ervaring op de middelbare school was wel dat je tijdens leswisselingen zeker 100 keer tegen iemand opbotst in de gang.
Ja, laten we een vergelijking maken tussen een dag op de middelbare school in normale tijden en nu in coronatijd waarin je de toegangswegen en leerlingenstromen heel effectief kunt reguleren.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364773
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:52 schreef Za het volgende:
De PCR-test als kippenhok
Laten we ons een luchtig dierenhok voorstellen, gemaakt van latten met openingen. 'S Nachts schijnen we er een zaklantaarn in en zien in de lichtstraal: een veer - in zekere zin een opeenvolging van het vermoedelijke pluimvee.
Wat betekent dat nu? Zit er een gevogelte in? Is het gevogelte levend of dood? Zijn er meerdere? Vermenigvuldigen ze zich? Of is de stal onbewoond en zijn er maar een paar veren over?
Geen enkele vraag kan correct worden beantwoord.


https://corona-transition.org/was-der-pcr-test-kann-und-was-nicht
Interessant,

De Duitse epidemioloog Angela Spelsberg vindt dat PCR-testen met meer dan 25 cycli niet langer zinvol zijn. In de VS is het aantal reproductiecycli teruggebracht van 40 naar 30. In Zwitserland zijn hier geen officiële vereisten voor. De meeste laboratoria doen 35 tot 40 cycli.
In NL komen er zelfs testen terug met 45 (andere bron)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195364780
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar is het wel een kwestie van kort en heftig ingrijpen? Kun je de R waarde binnen 3 weken onder de 0,9 of zelfs 0,7 krijgen met zeer heftig ingrijpen én daarna ook vasthouden (met kleine versoepelingen) in dit seizoen?
Mits de R op de meest actuele cijfers wordt gebaseerd is dit een waarde die vrij rap reageert op veranderende besmettingsaantallen.

Ik weet zo niet hoe de RIVM het berekent, maar even kort door de bocht: Als wij op een willekeurige dag X nieuwe besmettingen tellen, en 4 dagen later zit dat op 90% van X, dan hebben we een R van 0.9. Wellicht wil je hier nog wat lopende gemiddeldes op loslaten om de volatiliteit er wat uit te halen, waardoor de vertraging wel wat groter wordt.
I'll give you something to do
pi_195364790
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:01 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Hoe hoger de R, hoe langer het duurt voor je weer op een acceptabel niveau zit omdat de afname dan trager gaat.

[ afbeelding ]
bron
[..]

Klopt, het is een dunne lijn waar je een optimum moet zien te vinden.
Ja, dat snap ik, maar wat is een acceptabel niveau? En welke maatregelen zijn er nodig om tot 0,7 te komen? En hoe verhoud zich dat tot de maatregelen voor 0,8?

Wellicht liever 2 maanden de maatregelen om tot 0,8 te komen dan 1 maand die voor 0,7.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364795
Wist men hier dat men in de VS het aantal reproductiecycli van de PCR test heeft teruggebracht van 40 naar 30?

Dat scheelt tienduizenden positieve testen per dag.

Wij doen er 37-40 in NL.
pi_195364800
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:02 schreef galantis het volgende:
Mits de R op de meest actuele cijfers wordt gebaseerd is dit een waarde die vrij rap reageert op veranderende besmettingsaantallen.
De R0 kun je alleen met terugwerkende kracht berekenen. Als het maatregelenpakket van afgelopen maandag haar vruchten afgeworpen heeft zou de R0 dus NU al onder de 1 moeten zitten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:05:57 #118
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195364814
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:01 schreef Ven1972 het volgende:
De cijfers van de ziekenhuisopnames en de IC van NICE via MedischInfo laten zien dat het niet echt daalt, ene dag daalt lichtjes en ene dag stijgt, helaas gaat niet echt helemeaal goed, en is niet te zien of het echt wel daalt.
Dat is natuurlijk an-sich goed nieuws, omdat er geen keiharde groei plaats lijkt te vinden. We kunnen over een week of 2 pas zien of de maatregelen daadwerkelijk effect hebben, maar als er tot die tijd minder IC-opnames en ziekenhuisopnames zijn dan mensen bang voor waren is goed nieuws.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 oktober 2020 @ 14:06:11 #119
408813 crew  trein2000
pi_195364815
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:02 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, laten we een vergelijking maken tussen een dag op de middelbare school in normale tijden en nu in coronatijd waarin je de toegangswegen en leerlingenstromen heel effectief kunt reguleren.
Gebeurt dat ook? Ik heb de indruk dat alles binnen die scholen back to normal is eerlijk gezegd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195364817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:02 schreef _serial_ het volgende:

Interessant,

De Duitse epidemioloog Angela Spelsberg vindt dat PCR-testen met meer dan 25 cycli niet langer zinvol zijn. In de VS is het aantal reproductiecycli teruggebracht van 40 naar 30. In Zwitserland zijn hier geen officiële vereisten voor. De meeste laboratoria doen 35 tot 40 cycli.
In NL komen er zelfs testen terug met 45 (andere bron)
Ja bizar he (wel goed van de VS!)
Ik ben wat info aan het verzamelen voor een aparte thread, niet iedereen weet dit, überhaupt niet van die cycli.

Heb je een bron voor die 45, zet ik die er straks bij, BVD.
pi_195364831
Begin tot midden augustus zat het overigens keurig op of rond de 1. Liever natuurlijk wat lager, maar je kunt dan ook wat meer ruimte geven aan andere zaken. Daarna tot eind augustus zat het rond de 1,1. Te hoog natuurlijk, maar de toename gaat nog steeds relatief langzaam.

Eind augustus-begin september begonnen de problemen echt. Toen ging die naar 1,3-1,4. Ja, dan gaat het rap. En dat zie je ook in de cijfers terug (of eigenlijk andersom).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364838
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gebeurt dat ook? Ik heb de indruk dat alles binnen die scholen back to normal is eerlijk gezegd.
Gebeurt niet. Enige aanpassing is gespreide pauze, maar dat heeft ook niet iedere school. Levert het verschil op tussen 1000 of 500 die in de aula zitten. Iets met druppel en gloeiende plaat.
Verder moeten ze handen reinigen voor ze de klas in gaan.
Punt.
pi_195364842
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gebeurt dat ook? Ik heb de indruk dat alles binnen die scholen back to normal is eerlijk gezegd.
Dat verschilt per school. En dan nog lijkt het me zinvoller om daar waar het niet gebeurt eerst moeite te stoppen in crowd control i.p.v. toe te geven aan de chaos en dan maar mondkapjes invoeren als doekje voor het bloeden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364844
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:04 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De R0 kun je alleen met terugwerkende kracht berekenen. Als het maatregelenpakket van afgelopen maandag haar vruchten afgeworpen heeft zou de R0 dus NU al onder de 1 moeten zitten.
Nouja je zit nog met de vertraging van de incubatietijd.
Maar denk dat je wel gelijk hebt, de huidige waarde kunnen we niet berekenen.
I'll give you something to do
pi_195364859
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, maar wat is een acceptabel niveau? En welke maatregelen zijn er nodig om tot 0,7 te komen? En hoe verhoud zich dat tot de maatregelen voor 0,8?

Wellicht liever 2 maanden de maatregelen om tot 0,8 te komen dan 1 maand die voor 0,7.
Wat een acceptabel niveau is zul je met elkaar moeten afspreken en is afhankelijk van je ziekenhuiscapaciteit, testcapaciteit, effectiviteit van het BCO etc. In de grafiek zijn de Duitse signaalwaarden weergegeven. Het schijnt dat ze bij het OMT en RIVM met een toolbox werken waarbij je ongeveer kunnen weten welke maatregel de R met hoeveel naar beneden brengt. Bijv.:
thuiswerken: -0.2
geen handen schudden: -0.2
social distancing: -0.6
horeca dicht: -0.3
(cijfers zijn even verzonnen, niet de werkelijke cijfers)
Hieruit kun je dan shoppen om tot een maatregelenpakket te komen.
pi_195364875
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:08 schreef galantis het volgende:

[..]

Nouja je zit nog met de vertraging van de incubatietijd.
Maar denk dat je wel gelijk hebt, de huidige waarde kunnen we niet berekenen.
Die vertraging wordt meegenomen in het betrouwbaarheidsinterval, de R0 kun je nooit precies berekenen (tenzij je BCO 100% perfect is). De laatste puntschatting is van 11 september.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364898
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:09 schreef Tourniquet het volgende:
In de grafiek zijn de Duitse signaalwaarden weergegeven.
Ook die Duitse signaalwaarden zijn signaalwaarden. Er worden niet altijd direct maatregelen aan gekoppeld.
(Aldus werd gezegd in het tafelgesprek gisteren in de Tweede Kamer)

En we hebben hier in principe signaalwaarden. Of daar op tijd op geacteerd is kun je over twisten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195364934
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

waarom blijft Afrika relatief gevrijwaard
Gemiddelde leeftijd in veel Afrikaanse landen ligt rond de 20. Dus dat zal ook wel meespelen denk ik.
pi_195364998
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook die Duitse signaalwaarden zijn signaalwaarden. Er worden niet altijd direct maatregelen aan gekoppeld.
(Aldus werd gezegd in het tafelgesprek gisteren in de Tweede Kamer)

En we hebben hier in principe signaalwaarden. Of daar op tijd op geacteerd is kun je over twisten.
Je moet ze natuurlijk nog wel interpreteren, als er bijvoorbeeld een hele duidelijk oorzaak is voor de overschrijding die je al hebt platgeslagen hoef je niet persé maatregelen te nemen die daardoor nutteloos zijn.

Maar áls ingrijpen nodig is moet je ook weer niet 6 weken wachten zoals wij hebben gedaan.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:16:53 #130
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195365008
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Ik kwam dit artikel tegen. Het is long read, maar ik vond het een heel interessante kijk op de verspreiding van het virus.

https://www.theatlantic.c(...)rR5z9HH0fLulrVhhNujM
Interessant en onderbouwd een rondzwe(r)vende gedachte dat cijfers en situaties van anderen vergelijken; vaak zure appels met sappige peren zijn die je niet moet vermengen om er kaas van te maken.
//--//
Hieronder een gelardeerde reactie waar ik elementen van het artikel wat probeer te projecteren op onze (veronderstelde) situatie.

Het artikel stipt aan, wat vaker hier is genoemd, de wat vreemde onderlinge afwijkingen wanneer de Covid19 cijfers van anderen worden bekeken. Getallen lijken onevenredig wat ook komt hoe die worden gewogen en hoe die statistisch zijn gespreid. Kortom fluctuaties in een ongelijksoortige verdeling. Met JeffBoss als vriend zal het gemiddelde inkomen van de vriendenkring aanzienlijk stijgen ondanks dat ieder ander een bijstanduitkering heeft.

Hiermee ook bevestigen dat het verdraaid lastig is om zaken onderling te vergelijken wanneer onbekend is hoe die zijn samengesteld. Dit kan ook een ander licht werpen op de nu geheiligde Reproductie-waarde. Men kan niet zomaar dat R-getal absoluut beschouwen als indicator (wat men in NL nu wel doet!!!).
Een (periodiek) superspreader event kan een R-waarde (evt lokaal als steekproef/moment) behoorlijk verneuken.

Het artikel maakt ook duidelijk dat de invloed van testen (en criteria daarvan) ook bepaald wat de uitkomsten zijn. Japan had (heeft getalsmatig?) minder cases omdat ze "minder" (ongericht?) testen en zij zich vooral richten op clusteraanpak ipv van individuele weging van besmettingen.
Een R-waarde van zeg 2 in een dunbevolkte of uitgestrekt gebied is qua epidemische besmetting, veel zorgelijker dan die van 3 in een dichtbevolkte kleine ruimte. Dit omdat de "omgevingsfactor" dus kennelijk niet (indirect) beschermd als virusbarrière.

Gericht op welk doel en in welke cultuur en deel van bevolking, maatregelen worden genomen bepalen die ook grotendeels het (onderling, versterkende) effect. Ook denken aan hoe groot/klein de "familie" verbonden is. Zuidelijk doorgaans veel meer verwevingen dan Noordelijk waarmee onderlinge kruisbesmetting (als mogelijkheid) fors minder zal zijn. Mondkapjes wel aan volwassenen en niet aan kinderen of bij verschil maken met zitten & rondlopen; is een zichzelf tegenwerkende maatregel met weinig netto resultaat.

Enfin er is nog wel veel meer te zeggen met samengevat: ons niet al te veel te laten (af)leiden door getallen maar vooral te willen kijken naar de effecten die wel relevant zijn voor de gevolgen van hen die het dan raakt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195365023
Positief getest: 3263
Totaal: 124097 (+3252 ivm -11 corr.)

Opgenomen: 48
Totaal: 12805 (+47 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 19
Huidig: 169
Totaal: 3330
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 13
Totaal: 6419
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:18:09 #132
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195365033
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:53 schreef Elan het volgende:

[..]

waarom blijft Afrika relatief gevrijwaard
Blijft het niet. 13000 oversterfte in Zuid-Afrika al een paar weken terug bijvoorbeeld. En dat is een van de moderne landen die dat soort cijfers bijhouden.

In de meeste Afrikaanse landen worden geen tests gedaan op overleden mensen. Dus die cijfers zul je nooit terug zien.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:19:46 #133
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195365058
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Positief getest: 3263
Totaal: 124097 (+3252 ivm -11 corr.)

Opgenomen: 48
Totaal: 12805 (+47 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 19
Huidig: 169
Totaal: 3330
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 13
Totaal: 6419
Vrij veel overledens, IC opname lijkt redelijk stabiel te blijven volgens mij (als in, totaal aantal mensen op de IC, niet opnames. Hoe naar 't ook is voor de overleden mensen, voor de netto capaciteit van de IC is dat goed nieuws.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195365060
De instroom ligt op de IC, anders dan in maart, niet ver boven de uitstroom. Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten is zelfs met 10 gedaald.

quote:
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 691, 10 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 539 buiten de Intensive Care, 12 minder dan gisteren.
Op de IC liggen 152 covidpatiënten, 2 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 611 non-covid-patiënten op de IC, 12 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 763, 14 meer dan de vorige dag.
In de afgelopen 24 uur zijn er 9 klinische patiënten verplaatst tussen de regio’s. Er zijn 2 IC-patiënten verplaatst. Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:20:13 #135
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195365066
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Positief getest: 3263
Totaal: 124097 (+3252 ivm -11 corr.)

Opgenomen: 48
Totaal: 12805 (+47 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 19
Huidig: 169
Totaal: 3330
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 13
Totaal: 6419
Da's ongeveer gelijk aan gisteren geloof ik? Dat is voorzichtig positief... Eens kijken of er morgen een vergelijkbare stabilisatie is of zelfs daling.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:20:57 #136
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195365082
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Vrij veel overledens, IC opname lijkt redelijk stabiel te blijven volgens mij (als in, totaal aantal mensen op de IC, niet opnames. Hoe naar 't ook is voor de overleden mensen, voor de netto capaciteit van de IC is dat goed nieuws.
Overlijdens moet je eigenlijk niet meer naar kijken, daar zitten soms nog cijfers tussen van maanden geleden.
pi_195365099
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Vrij veel overledens, IC opname lijkt redelijk stabiel te blijven volgens mij (als in, totaal aantal mensen op de IC, niet opnames. Hoe naar 't ook is voor de overleden mensen, voor de netto capaciteit van de IC is dat goed nieuws.
Damn.... ik snap moeilijk hoe je daar iets positiefs uit kan halen. Dat schiet dan wel een beetje zijn doel voorbij als ze toch sterven toch? Kan je ze er ook naast laten liggen, blijft de ic leeg. :')
pi_195365109
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:20 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Da's ongeveer gelijk aan gisteren geloof ik? Dat is voorzichtig positief... Eens kijken of er morgen een vergelijkbare stabilisatie is of zelfs daling.
Zou het dan toch *O*
blablablabla
pi_195365126
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Zou het dan toch *O*
:')
pi_195365136
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 3263
Totaal: 124097 (+3252 ivm -11 corr.)

Opgenomen: 48
Totaal: 12805 (+47 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 19
Huidig: 169
Totaal: 3330
* bewezen of verdacht
(stichting-nice.nl)

Overleden: 13
Totaal: 6419

Gemeentes met +10 of meer besmettingen
+344 Amsterdam
+277 Rotterdam
+227 Den Haag
+101 Utrecht
+56 Haarlem
+55 Nijmegen
+45 Groningen
+41 Leeuwarden
+36 Almere
+35 Zoetermeer
+34 Zaanstad
+32 Amstelveen
+30 Delft
+29 Eindhoven
+26 Oss
+26 Krimpenerwaard
+25 Haarlemmermeer
+25 Schiedam
+25 Tilburg
+23 Gouda
+23 Breda
+22 Enschede
+21 Amersfoort
+21 Hilversum
+20 Apeldoorn
+20 Arnhem
+20 Zeist
+19 Emmen
+19 Leiden
+19 Hoeksche Waard
+18 Ede
+18 Venlo
+18 Nissewaard
+17 Zwolle
+17 Capelle aan den IJssel
+17 Dordrecht
+17 Vlaardingen
+17 's-Hertogenbosch
+17 Lingewaard
+17 Leidschendam-Voorburg
+16 Hengelo
+16 Purmerend
+16 Bergen op Zoom
+16 Maastricht
+15 Alphen aan den Rijn
+15 Bladel
+15 Stichtse Vecht
+15 Pijnacker-Nootdorp
+14 Zuidplas
+13 Deventer
+13 Veenendaal
+13 Katwijk
+13 Lansingerland
+12 Soest
+12 Aalsmeer
+12 Alkmaar
+12 Diemen
+12 Edam-Volendam
+12 Velsen
+12 Barendrecht
+12 Zwijndrecht
+12 Utrechtse Heuvelrug
+12 Vijfheerenlanden
+11 Almelo
+11 Weesp
+11 Hellevoetsluis
+11 Maassluis
+11 Lelystad
+11 Westland
+11 Goeree-Overflakkee
+11 Gooise Meren
+10 Nieuwegein
+10 Beverwijk
+10 Hendrik-Ido-Ambacht
+10 Krimpen aan den IJssel
+10 Noordwijk
+10 Rijswijk
+10 Roosendaal
+10 Overbetuwe
+10 Meierijstad

Er zijn 41 gemeentes met 0 besmettingen
Er zijn 53 gemeentes met 1 besmetting
Er zijn 35 gemeentes met 2 besmettingen
Er zijn 90 gemeentes met 3-5 besmettingen
Er zijn 56 gemeentes met 6-9 besmettingen
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:23:54 #141
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195365138
pi_195365144
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:

Opgenomen op IC*: 19
Huidig: 169
Woensdag 30 september
Opgenomen op IC*: 27
Huidig: 164

Totale toename 5.

Met ruim 3000 positieve tests pd.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:24:38 #143
22565 asco
Los in deze tent
pi_195365147
Weer 48 en 13? Wat zijn de odds?
pi_195365151
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:23 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:')
Wat?
Zou toch super goed nieuws zijn als door betere behandelingen een veel beperktere en kortere ligduur gerealiseerd kan worden. In theorie kan je dan veel eerder weer versoepelen, zelfs als die "R" nog wat hoger ligt.
blablablabla
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:25:02 #145
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195365154



Uitbraakje daar in Drenthe ergens?
pi_195365168
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:24 schreef Elan het volgende:

[..]

Wat?
Zou toch super goed nieuws zijn als door betere behandelingen een veel beperktere en kortere ligduur gerealiseerd kan worden. In theorie kan je dan veel eerder weer versoepelen, zelfs als die "R" nog wat hoger ligt.
Ja hoor, ga vooral dit soort dingen roepen op basis van 1 fucking dag.
pi_195365183
Cijfers negatief; jongens, staar je nou niet blind op die dagcijfers.
Cijfers positief; jongens, laten we alvast de polonaise gaan lopen.
pi_195365185
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Uitbraakje daar in Drenthe ergens?
Norg.
https://www.dvhn.nl/drent(...)%2Fwww.google.com%2F
blablablabla
pi_195365199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Uitbraakje daar in Drenthe ergens?
Uitbraak in een verzorgingshuis in Norg. Al 8 bewoners overleden.
https://www.dvhn.nl/drent(...)3%ABnt-26065156.html
pi_195365212
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:26 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ja hoor, ga vooral dit soort dingen roepen op basis van 1 fucking dag.
Dit gaat al meer dan twee weken zo, de instroom en uitstroom blijft nagenoeg gelijk op de IC's.
blablablabla
pi_195365221
quote:
Dringend mondkapjesadvies voor middelbare scholen

Voor middelbare scholen komt een dringend advies om een mondkapje te dragen. Volgens verschillende bronnen krijgen leerlingen het advies in de gangen, de aula en de kantine een mondkapje op te zetten. Voor de lessen zou het advies niet gelden.

Het is een van de manieren waarop verspreiding van het coronavirus moet worden voorkomen. Gisteren pleitte premier Rutte er in de Tweede Kamer nog voor om de richtlijnen voor het dragen van mondkapjes in publieke binnenruimtes niet op scholen in te voeren.
super duidelijk ook weer, gister nog niet vandaag wel
pi_195365225
Zeeland nu ook RIP aan de nabestaanden ;(.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195365227
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Uitbraakje daar in Drenthe ergens?
Uitbraak verpleeghuis Norg misschien?
Spuit 11
pi_195365228
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Dit gaat al meer dan twee weken zo, de instroom en uitstroom blijft nagenoeg gelijk.
Dus je bent de afgelopen 2 weken al aan het *O*?
  Redactie Frontpage donderdag 1 oktober 2020 @ 14:30:03 #155
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_195365231
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:24 schreef asco het volgende:
Weer 48 en 13? Wat zijn de odds?
Opvallend ja, volgens mij al 3 dagen op rij nu?
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_195365237
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:27 schreef Scrummie het volgende:
Cijfers negatief; jongens, staar je nou niet blind op die dagcijfers.
Cijfers positief; jongens, laten we alvast de polonaise gaan lopen.
Waar de fuck heb jij het over, het gaat om de trends in de ziekenhuizen. Die is voor een tweede golf waar we zogenaamd midden in zitten een heel stuk milder.
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:30:29 #157
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195365241
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:24 schreef asco het volgende:
Weer 48 en 13? Wat zijn de odds?
10% ofzo.
pi_195365244
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Waar de fuck heb jij het over, het gaat om de trends in de ziekenhuizen. Die is voor een tweede golf waar we zogenaamd midden in zitten een heel stuk milder.
Prima gast. Prima. Ga lekker verder met *O*.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:30:39 #159
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195365246
quote:
81s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:29 schreef BeriBeri het volgende:

[..]

super duidelijk ook weer, gister nog niet vandaag wel
Mondkapje in de kantine, bij middelbare scholieren. Ja, dat advies gaat aanslaan.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:31:17 #160
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195365255
Ik vind de awareness bij mensen in ieder geval een positieve ontwikkeling. Dat er bijvoorbeeld ook in winkels nu door veel medewerkers mondkapjes gedragen gaan worden en ook (meer) klanten uit zichzelf besluiten om dit te doen.
Los van de hele -vermoeiende- welles nietes discussie of mondkapjes effect hebben, vind ik het gewoon een goede zaak dat mensen het in ieder geval een kans geven.
pi_195365265
@_serial_ @Vallon

Wat denken jullie, wanneer er maar luttele deeltjes aanwezig zijn, dan hoeven die toch niet van een oude infectie afkomstig te zijn?
Het kunnen toch ook gewoon een paar inactieve RNA deeltjes zijn, ingeademd dmv oud stof in een supermarkt of op een school, ipv een vroegere infectie van degene bij wie het aangetroffen is? Ik lees deze optie nergens

MAW, wanneer er ergens in een stoffige gang miljoenen deeltjes inactief RNA nog rondzwerven, weken oud, en je laat er 100 gezonde mensen doorheen wandelen, dan zal een deel wat ervan in de neus hebben na afloop en middels de PCR test positief testen?
pi_195365281
Lijkt in ieder geval enigszins iets te stagneren, de extreme stijging lijkt eruit (voor nu).
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:34:03 #163
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195365303
quote:
81s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:29 schreef BeriBeri het volgende:

[..]

super duidelijk ook weer, gister nog niet vandaag wel
Dit is dus m.i. het grootste probleem van dit kabinet en hoe ze de crisis nu aanpakken.
pi_195365312
Scheelt misschien ook als mensen in de supermarkt minder met elkaar kletsen. Hele verhalen soms (en dan ook niet op 1,5m). Doe dat als je wil bijkletsen in ieder geval buiten. Dat scheelt weer 'uitstoot' in de supermarkt. Als iedereen er in z'n eentje rondloopt, gericht boodschappen doet en niet kletst scheelt dat mogelijk ook iets.
pi_195365328
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:30 schreef LTVDK het volgende:

Opvallend ja, volgens mij al 3 dagen op rij nu?
Ja:

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 14:19 schreef miss_sly het volgende:
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 3025
Totaal: 117551 (+3011 ivm -14 corr.)

Opgenomen: 48
Totaal: 12710 (+46 ivm -2 corr.)

Opgenomen op IC*: 25
Huidig: 153
Totaal: 3284
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 13
Totaal: 6393
pi_195365330
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:30 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Prima gast. Prima. Ga lekker verder met *O*.
Het is maar een kleine voetnoot in een verder enorm ellendige situatie maar alle kleine beetjes helpen. Gommers en andere deskundigen hebben dit natuurlijk min of meer voorspeld ook. Maar ik zal mijn optimisme proberen te beheersen.
blablablabla
pi_195365333
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:32 schreef Simmertje het volgende:
Lijkt in ieder geval enigszins iets te stagneren, de extreme stijging lijkt eruit (voor nu).
Ik ben ook voorzichtig positief door deze cijfers van vandaag..zeker omdat de testcapaciteit ook wel verder gestegen is de afgelopen dagen naar +/- 40.000 tests per dag..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195365359
Wat waren de dagelijks cijfers qua infecties zo'n 2/3 weken geleden? Weet iemand dat nog?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:38:02 #169
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195365361
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is maar een kleine voetnoot in een verder enorm ellendige situatie maar alle kleine beetjes helpen. Gommers en andere deskundigen hebben dit natuurlijk min of meer voorspeld ook. Maar ik zal mijn optimisme proberen te beheersen.
Komt omdat ze superspreader Irma na die persco van maandag meteen hebben opgehokt.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:38:10 #170
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195365365
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:37 schreef Scrummie het volgende:
Wat waren de dagelijks cijfers qua infecties zo'n 2/3 weken geleden? Weet iemand dat nog?
@Za ongetwijfeld!
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:38:49 #171
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195365373
Er zit een vertraging tussen grote stijging van het aantal positieve testen en ziekenhuis opnames, natuurlijk, laten we in de komende 2 weken maar eens kijken wat de opnames in ziekenhuizen zeggen, dan kun je mischien wat meer zeggen of het probleem groter of kleiner word.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195365374
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:38 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Komt omdat ze superspreader Irma na die persco van maandag meteen hebben opgehokt.
:D

Terecht dat ze die sluis alsnog niet naar haar vernoemd hebben na die walgelijke actie :) .
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:38:59 #173
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195365378
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is maar een kleine voetnoot in een verder enorm ellendige situatie maar alle kleine beetjes helpen. Gommers en andere deskundigen hebben dit natuurlijk min of meer voorspeld ook. Maar ik zal mijn optimisme proberen te beheersen.
optimisme is altijd welkom in dit topic
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:39:25 #174
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195365385
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:30 schreef Elan het volgende:

[..]

Waar de fuck heb jij het over, het gaat om de trends in de ziekenhuizen. Die is voor een tweede golf waar we zogenaamd midden in zitten een heel stuk milder.
Deze tweede golf is ook helemaal niet zo te vergelijken met de eerste golf zoals de twitteraars en sommige RedTeam'ers willen doen geloven. ExPoNeNtIeLe GrOeI maakt iedereen bang, maar als de exponent niet zo groot is, heb je alle tijd om bij te sturen.
pi_195365422
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is maar een kleine voetnoot in een verder enorm ellendige situatie maar alle kleine beetjes helpen. Gommers en andere deskundigen hebben dit natuurlijk min of meer voorspeld ook. Maar ik zal mijn optimisme proberen te beheersen.
Sterker, Gommers (die al zegt te waken voor te veel paniek) gaf maandag aan te denken dat er 14 dagen later 400 tot 700 covidpatiënten op de IC zouden liggen. We zijn nu 4 dagen verder en het zijn er netto 10 meer dan maandag. Dat is vooralsnog toch echt andere koek dan medio maart.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:42:41 #176
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195365432
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:21 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Damn.... ik snap moeilijk hoe je daar iets positiefs uit kan halen. Dat schiet dan wel een beetje zijn doel voorbij als ze toch sterven toch? Kan je ze er ook naast laten liggen, blijft de ic leeg. :')
Ik had het een beetje beroerd verwoord als ik 't nu teruglees idd. Sec kijkend naar de IC capaciteit (en er blind vanuit gaande dat die 10 overlijdens op de IC lagen) zijn er bedden 'vrij' gekomen. Ik gun iedereen een lang en gezond leven, maar als je lichaam op is, is je lichaam op.

Ik probeer het nog een keer anders te zeggen :) Het is positief dat de netto groei van de IC niet zo hard gaat. Het is slecht nieuws dat er zoveel mensen overleden zijn, maar de situatie 'er komt een code zwart!@%$$@%' raakt met dat soort dingen wel verder weg.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195365451
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:38 schreef Tarado het volgende:

[..]

optimisme is altijd welkom in dit topic
Zeker al hij heeft wel gelijk dat dagcijfers in feite geen kut zeggen, maar stel dat je nu op het moment dat je de sterkste piek verwacht en de impact van de maatregelen nog moeten effect moeten krijgen ineens stabiliseert holy shit wat zou dat geweldig zijn.
blablablabla
pi_195365460
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:31 schreef Za het volgende:
@:_serial_ @:Vallon

Wat denken jullie, wanneer er maar luttele deeltjes aanwezig zijn, dan hoeven die toch niet van een oude infectie afkomstig te zijn?
Het kunnen toch ook gewoon een paar inactieve RNA deeltjes zijn, ingeademd dmv oud stof in een supermarkt of op een school, ipv een vroegere infectie van degene bij wie het aangetroffen is? Ik lees deze optie nergens

MAW, wanneer er ergens in een stoffige gang miljoenen deeltjes inactief RNA nog rondzwerven, weken oud, en je laat er 100 gezonde mensen doorheen wandelen, dan zal een deel wat ervan in de neus hebben na afloop en middels de PCR test positief testen?
Geen idee, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik vind het aannemelijker dat veel mensen al veel langer geleden corona hebben doorgemaakt, zich zonder klachten laten testen omdat ze algehele maleise meemaken, en door verruimde testbeleid nu in beeld zijn door PCR testen die we bijna tot oneindige RNA materiaal laten verdubbelen.

Vakanties waren allang voorbij nadat de nieuwe piek langzaam kwam
Horeca was al maandenlang open
Sport was al 2 maanden aan de gang, terwijl competities pas half september beetje beginnen
Basisscholen hadden in juni en juli geen toevoeging.

Enige wat veranderd is dat de testbereidheid vanaf 3e 4e week augustus omhoog knalde, de studenten weer naar hun studentenstad gingen, maar tegelijk was het lekker weer en waren we heel veel buiten.

We moeten naar mijn idee echt eens verder gaan kijken onze neus lang is bij de besmettingen en diagnostiek, waaronder de soort patiënten, dan maatregelen aan de bevolking opleggen waar mogelijk zelfs de oorzaak elders ten grondslag ligt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195365508
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:42 schreef belanov het volgende:

[..]

Sterker, Gommers (die al zegt te waken voor te veel paniek) gaf maandag aan te denken dat er 14 dagen later 400 tot 700 covidpatiënten op de IC zouden liggen. We zijn nu 4 dagen verder en het zijn er netto 10 meer dan maandag. Dat is vooralsnog toch echt andere koek dan medio maart.
Ja precies, en die trend op de IC's in landen die verder zijn in hun 'tweede golf' zie je ook in andere landen ontstaan. Sneltesten komen binnenkort beschikbaar. Maatregelen moeten nog effect gaan hebben. Hoop doet leven zullen we maar zeggen ;) .
blablablabla
pi_195365509
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik ben ook voorzichtig positief door deze cijfers van vandaag..zeker omdat de testcapaciteit ook wel verder gestegen is de afgelopen dagen naar +/- 40.000 tests per dag..
Dat klinkt nog het meest positief. Weet je toevallig ook het aantal positief gestesten?
pi_195365538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:43 schreef Elan het volgende:

[..]

Zeker al hij heeft wel gelijk dat dagcijfers in feite geen kut zeggen, maar stel dat je nu op het moment dat je de sterkste piek verwacht en de impact van de maatregelen nog moeten effect moeten krijgen ineens stabiliseert holy shit wat zou dat geweldig zijn.
Het gaat mij er een beetje om dat qua ziekenhuisopnames/IC opnames het compleet bizar onlogisch zou zijn als dat zichzelf nu zou stabiliseren en zou gaan afnemen in de komende dagen/weken.

Net even terug gezocht, als je uitgaat van dat iemand pas opgenomen word na 2 weken zaten we toen op ongeveer 7/100k qua infecties (met een tekort aan testen). Nu op 19/100k. Als het percentage dat opgenomen moet worden redelijk gelijk blijft, gaan we sowieso de komende weken nog verder stijgen qua opnames. Tenzij iemand kan uitleggen waarom het tóch mogelijk is dat het nu verder stabiliseert of gaat afnemen de komende 2 weken, ik kan daar in elk geval geen logische verklaring voor bedenken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2020 14:49:19 ]
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:49:11 #182
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195365550
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:43 schreef Elan het volgende:

[..]

Zeker al hij heeft wel gelijk dat dagcijfers in feite geen kut zeggen, maar stel dat je nu op het moment dat je de sterkste piek verwacht en de impact van de maatregelen nog moeten effect moeten krijgen ineens stabiliseert holy shit wat zou dat geweldig zijn.
Er zijn natuurlijk 2 weken geleden al maatregelen genomen die nu uitwerking hebben.

Edit:
En oplopende cijfers hebben wellicht ook een alarmerende werking. In juli liepen de cijfers ook op en toen stabiliseerde het vervolgens toch, ondanks dat er niet werd ingegrepen. Het oplopen van besmettingscijfers zorgt wellicht voor voorzichtiger gedrag in die weken, wat dan enkele tijd later weer terugkomt in een lagere verspreidingsgraad. Nu is de stijging enkele weken geleden weer ingezet en zijn mensen de laatste weken er weer wat beter op gaan letten.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:51:05 #183
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195365583
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:49 schreef VoMy het volgende:
Er zijn natuurlijk 2 weken geleden al maatregelen genomen die nu uitwerking hebben.
Voor mijn gevoel zijn er de afgelopen twee weken zoveel verschillende maatregelen kort achter elkaar afgekondigd dat we niet meer vast kunnen stellen of ze wel of niet helpen.
So we just called him Fred
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:52:22 #184
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195365606
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:31 schreef Za het volgende:
@:_serial_ @:Vallon

Wat denken jullie, wanneer er maar luttele deeltjes aanwezig zijn, dan hoeven die toch niet van een oude infectie afkomstig te zijn?
Het kunnen toch ook gewoon een paar inactieve RNA deeltjes zijn, ingeademd dmv oud stof in een supermarkt of op een school, ipv een vroegere infectie van degene bij wie het aangetroffen is? Ik lees deze optie nergens

MAW, wanneer er ergens in een stoffige gang miljoenen deeltjes inactief RNA nog rondzwerven, weken oud, en je laat er 100 gezonde mensen doorheen wandelen, dan zal een deel wat ervan in de neus hebben na afloop en middels de PCR test positief testen?
Hangt er denk ik vanaf of een test gebeurd op reagerend proteïne deel van het virus-omhulsel of op het RNA zelf. De PCR testen bekijken d8 ik het RNA. Hier ook het (wmb) bekende probleem ook schertsend dat je een virus wel kunt detecteren op oppervlakten maar dit weinig zegt of het zich dan kan hechten op celmembranen van een gastheer om zich daarin te reproduceren.

Zelf denk ik dat die inademing-factor van oud virus niet direct relevant is onze virale verspreiding. Zorgelijker wordt het als de luchtvochtigheid groter is (of blijft) dan zeg 50% omdat virus langer actie kan blijven (het lipide omhulsel droogt niet of snel uit).

Veel enger is, dit wat doordenkend, dat een inactief virus in theorie mogelijk weer actief kan worden als die weer wordt bevochtigd. Een beetje het Jurrasic Park gedachte.
FF zoeken...
quote:
een zinsnede/bron NIH:
There is evidence suggesting that abrupt rehydration of nonenveloped viruses affects their viability. Such a condition occurs, for example, during sample collection with an impinger when an aerosolized virus is impacted into the liquid.
Het blijft leuk in de zin van interssant zaken door te laten dringen. Heel veel weten maar eignelijk niets dat zeker te stellen is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:52:30 #185
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195365609
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:51 schreef Fred het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel zijn er de afgelopen twee weken zoveel verschillende maatregelen kort achter elkaar afgekondigd dat we niet meer vast kunnen stellen of ze wel of niet helpen.
Groepsgroottes in de Randstad waren teruggebracht, cafés moesten iets eerder dicht. Dat was het wel volgens mij.
pi_195365618
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:48 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Het gaat mij er een beetje om dat qua ziekenhuisopnames/IC opnames het compleet bizar onlogisch zou zijn als dat zichzelf nu zou stabiliseren en zou gaan afnemen in de komende dagen/weken.

Net even terug gezocht, als je uitgaat van dat iemand pas opgenomen word na 2 weken zaten we toen op ongeveer 7/100k qua infecties (met een tekort aan testen). Nu op 19/100k. Als het percentage dat opgenomen moet worden redelijk gelijk blijft, gaan we sowieso de komende weken nog verder stijgen qua opnames. Tenzij iemand kan uitleggen waarom het tóch mogelijk is dat het nu verder stabiliseert of gaat afnemen de komende 2 weken.
Als je de cijfers 1 op 1 vergelijkt met maart heb je zonder meer gelijk. Echter is de ligduur op de IC's kennelijk nog maar half zo lang als ten tijde van de initiële uitbraak en zijn de behandelmethodes vele malen effectiever. Dus de ratio besmettingen kan wel gelijk blijven maar (kennelijk) is het allemaal op dit moment veel beter te behandelen.

quote:
“Patiënten opgenomen op de verpleegafdeling in het ziekenhuis lijken momenteel minder ziek te worden, de ligduur is met een derde afgenomen, en het percentage patiënten dat alsnog naar de IC moet worden verplaatst lijkt meer dan gehalveerd te zijn” aldus Annelies Verbon, internist-infectioloog.
https://www.internisten.n(...)ektebeloop-te-hebben
Vooral die eerste regel is natuurlijk cruciaal.
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:53:26 #187
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195365624
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Ik kwam dit artikel tegen. Het is long read, maar ik vond het een heel interessante kijk op de verspreiding van het virus.

https://www.theatlantic.c(...)rR5z9HH0fLulrVhhNujM
Eens. Goed artikel. Soms had ik het gevoel dat het open deuren intrappen is qua superspreaders (de genoemde Pareto Principe), maar er zijn wel een aantal concrete conclusies en adviezen. Het vestigt mijn vermoeden dat te zware maatregelen niet een grote impact hoeven te hebben, maar ook dat wanneer de cijfers goed zijn een aantal maatregelen noodzakelijk blijven.
Géén kloon van tvlxd!
pi_195365633
De tweede golf gaat hoe dan ook heel anders verlopen dan een eerste golf.

Tijdens de eerste golf was de curve veel steiler. Zowel omhoog als omlaag. Aan het begin nam niemand, incl de overheid, het RIVM en de GGD's het virus serieus. Er werd nogal lacherig over gedaan. Er waren te weinig beschermingsmiddelen, werd nauwelijks getest. Daarnaast was de behandeling minder goed. Toen kwamen de beelden en de cijfers waar iedereen behoorlijk van schrok. Mensen gingen massaal thuiswerken, hielden goed afstand, gingen niet sporten, niet naar vrienden en familie. Daardoor nam het aantal besmettingen en IC- en ziekenhuisopnames bovenverwachting snel af.

Nu zitten we in de opgaande lijn van de tweede golf. Er is nu al te zien dat het lang zo steil niet is als de eerste golf. Een deel van de mensen houd nog steeds afstand en heeft minder contacten, een deel is immuun (al dan niet tijdelijk), er wordt veel meer getest, waardoor besmette mensen grotendeels in quarantaine gaan, behandelingen zijn veel beter. Tegelijkertijd zal de afname tijdens de tweede golf ook veel langzamer gaan: mensen zijn er klaar mee, er wordt niet zo massaal thuisgewerkt als voorheen, mensen durven familie te bezoeken.

Wat we hier automatisch mee bereiken: een plattere curve. Weten we nog? Precies het doel van de eerste golf. Al die paniek nu is niet nodig. Het gaat allemaal al veel langzamer en daardoor hebben we veel meer tijd.

Dan nog wat over de R0. Die wordt beinvloed door de aard van het virus en omgevingsfactoren (gedrag, etc). Het aantal besmettingen gaat exponenteel zou je denken? Dat klopt niet. Initieel gaat het exponentieel. Daarna gaat ook meespelen hoeveel mensen gevoelig zijn voor besmetting, of te wel immuniteit. Als de R0 1.3 is, dan besmetten 10 mensen initieel 13 anderen. Stel dat de R0 weer 1.3 is, maar 23% van de mensen heeft het virus al gehad, dan zouden diezelfde 10 mensen weer 13 anderen besmetten. Alleen nu hebben 3 mensen van die 13 het virus al gehad en zijn niet meer gevoelig. Daarom zullen die 10 mensen bij een R0 van 1.3 nu niet 13 mensen besmetten, maar slechts 10. Dan is er van exponentiele groei al geen sprake meer.

Dat laatste is natuurlijk de uitleg van groepsimmuniteit. Het benodigd percentage van immuniteit om groepsimmuniteit te bereiken, hangt af van de R0 (die dus afhangt van het virus en gedrag). Je zou met beperkte maatregelen en een kleine besmettingsgraad al groepsimmuniteit kunnen bereiken. En daar zijn we dus helemaal niet zo gek ver vanaf. Natuurlijk, als je verder versoepelt, dan heb je een hogere R0 en dus een hogere immuniteit nodig om groepsimmuniteit te bereiken.
pi_195365659
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:52 schreef Elan het volgende:

[..]

Als je de cijfers 1 op 1 vergelijkt met maart heb je zonder meer gelijk. Echter is de ligduur op de IC's kennelijk nog maar half zo lang als ten tijde van de initiële uitbraak en zijn de behandelmethodes vele malen effectiever. Dus de ratio besmettingen kan wel gelijk blijven maar (kennelijk) is het allemaal op dit moment veel beter te behandelen.
[..]

Vooral die eerste regel is natuurlijk cruciaal.
Ik vergelijk niets verder. Ik snap wat je zegt qua ligduur enzo, dat dat ook invloed heeft, maar ik kijk puur naar wat er opgenomen word, en daar zie ik de komende weken geen stabilisatie zolang de infecties blijven binnenstromen.

Overigens gaf Jaap van Dissel tijdens de briefing van dinsdag aan dat dat 'minder ziek worden' een groot fabeltje is.
pi_195365665
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:52 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, dat is een prima onderzoek dat mijn verhaal tegenspreekt. Wel komt het onderzoek uit juli + zegt het enkel dat landen die wachten met mondkapjes het slechter deden dan landen die niet wachten in de eerste golf. We zijn nu best veel maanden verder en nu is er veel meer data om te kijken naar het verschil (pakket maatregelen + mondkapje) vs (pakket maatregelen), iets wat in dat onderzoek niet gedaan is.

Ik zal ook wel even wat grasduinen om te zien of er recent nog wat over gepubliceerd is - waarschijnlijk wel.
Ik ben ook wel erg benieuwd of hier onderzoeken naar zijn gedaan. Het effect van mondkapjes, niet in een klinische laboratoriumsetting, maar in een echte omgeving met allerhande omgevingsfactoren, andere maatregelen die wel/niet zijn toegepast (op papier), (gecorrigeerd voor) andere maatregelen die wel/geen invloed uitoefenen op het resultaat, meewegende de bevolking die zich al dan niet aan die maatregelen heeft gehouden (praktijk), etcetera.

Maar ik besef dat dit wel veel gevraagd is. Het lijkt me bijna ondoenlijk om - binnen een pakket aan maatregelen waarvan mondkapjes dragen er slechts één is - het effect van die ene losse maatregel er uit te filteren.

Overigens geloof ik best wel in de werking van mondkapjes, net zoals ik ook nog wel geloof in het schoonmaken van winkelkarretjes, objecten en je handen en dergelijke; ik vraag me alleen af hoe groot die werking is. Een procent, vijf procent, tien, vijftig (even gerekend naar voorkoming van besmettingen)? Effect van mondkapjes lijkt me dan nog wat groter dan het effect van het continue (je handen) stuk wassen. Maar ik ben geenszins expert hier in en heb me er amper in verdiept (geen tijd voor, geen zin in).

quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Ik kwam dit artikel tegen. Het is long read, maar ik vond het een heel interessante kijk op de verspreiding van het virus.

https://www.theatlantic.c(...)rR5z9HH0fLulrVhhNujM
Die artikelen van The Atlantic zijn altijd zo ontzettend lang. Wel erg interessant hoor, maar dit soort stukken moet ik eigenlijk niet overdag lezen als ik nog aan het werk behoor te zijn ben.
Die Adam Kucharski die in het artikel aangehaald wordt, is een paar dagen terug op zijn beurt weer aangehaald door onze eigen huis-statisticus Dr.Parsifal als zijnde interessant om te volgen op Twitter. Klein wereldje. ;)

Wat betreft die k heb je zeker gelijk, interessant en belangwekkend om te beseffen hoe verspreiding werkt. Zaak is dan om de zogenoemde superspreaders te herkennen en isoleren, en om situaties te voorkomen waarin potentieel sprake kan zijn van zogenoemde superspread-events.

"Much is still unknown about the super-spreading of SARS-CoV-2. It might be that some people are super-emitters of the virus, in that they spread it a lot more than other people. Like other diseases, contact patterns surely play a part: A politician on the campaign trail or a student in a college dorm is very different in how many people they could potentially expose compared with, say, an elderly person living in a small household. However, looking at nine months of epidemiological data, we have important clues to some of the factors.

In study after study, we see that super-spreading clusters of COVID-19 almost overwhelmingly occur in poorly ventilated, indoor environments where many people congregate over time—weddings, churches, choirs, gyms, funerals, restaurants, and such—especially when there is loud talking or singing without masks. For super-spreading events to occur, multiple things have to be happening at the same time, and the risk is not equal in every setting and activity, Muge Cevik, a clinical lecturer in infectious diseases and medical virology at the University of St. Andrews and a co-author of a recent extensive review of transmission conditions for COVID-19, told me.

Cevik identifies “prolonged contact, poor ventilation, [a] highly infectious person, [and] crowding” as the key elements for a super-spreader event. Super-spreading can also occur indoors beyond the six-feet guideline, because SARS-CoV-2, the pathogen causing COVID-19, can travel through the air and accumulate, especially if ventilation is poor. Given that some people infect others before they show symptoms, or when they have very mild or even no symptoms, it’s not always possible to know if we are highly infectious ourselves. We don’t even know if there are more factors yet to be discovered that influence super-spreading. But we don’t need to know all the sufficient factors that go into a super-spreading event to avoid what seems to be a necessary condition most of the time: many people, especially in a poorly ventilated indoor setting, and especially not wearing masks. As Natalie Dean, a biostatistician at the University of Florida, told me, given the huge numbers associated with these clusters, targeting them would be very effective in getting our transmission numbers down."


En gezien tijd en resources zou ook het Pareto-principe van nut kunnen zijn. Waarom je focus richten op 80-90% waar maar 10% van de besmettingen vandaan komen? Als je de situaties waarbij potentieel sprake kan zijn van superspreadevents in kaart kunt brengen, focus je daarop. Dan heb je met 10-20% van de clusters/besmette personen tot wel 80-90% van alle besmettingen al in kaart.

En dat brengt dan wellicht weer - gezien bovenstaande - de vraag met zich mee hoeveel effect bijvoorbeeld het dragen van mondkapjes in de buitenlucht heeft, hoeveel effect het heeft in kleinere groepen, in goed geventileerde ruimten, etcetera. Focus je (10-20%) op bovenstaande potentieel gevaarlijke situaties en je hebt wellicht het gros van de besmettingen (80-90%) al te pakken.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_195365678
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:49 schreef VoMy het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk 2 weken geleden al maatregelen genomen die nu uitwerking hebben.

Edit:
En oplopende cijfers hebben wellicht ook een alarmerende werking. In juli liepen de cijfers ook op en toen stabiliseerde het vervolgens toch, ondanks dat er niet werd ingegrepen. Het oplopen van besmettingscijfers zorgt wellicht voor voorzichtiger gedrag in die weken, wat dan enkele tijd later weer terugkomt in een lagere verspreidingsgraad. Nu is de stijging enkele weken geleden weer ingezet en zijn mensen de laatste weken er weer wat beter op gaan letten.
Maar de maatregelen die maandag genomen zijn zijn toch wel weer een forse stap ingrijpender geworden, in principe is de groepsvorming wat uitzonderingen daargelaten terug op landelijk niveau naar 30. Dat is vergelijkbaar met de situatie in juni en zou de "R" in theorie toch behoorlijk pijn moeten kunnen doen.. Ik ga er vanuit dat dat uurtje eerder dicht in de kroeg amper effect heeft gehad?
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:57:31 #192
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195365691
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
Het oosten van het land moet je niet zo serieus nemen.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195365710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Overigens gaf Jaap van Dissel tijdens de briefing van dinsdag aan dat dat 'minder ziek worden' een groot fabeltje is.
Of: beter behandelbaar waardoor mensen 'minder heftig ziek' worden = effect op doorstroming naar IC?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 1 oktober 2020 @ 14:58:36 #194
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195365711
Die beelden in het begin van het virus, dat mensen in China en Iran op straat neervielen.

Heb ik daarna nooit meer gezien..
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195365714
Net boodschappen gedaan bij de Jumbo. Alle medewerkers droegen een mondkapje.
Van het winkelend publiek hooguit 10-15%.
Ik heb wel complimenten gekregen over mijn mondkapje, ze vonden hem leuk O+
Het is een mondkapje van Tom Coronel. Dat is de fijnste uit mijn collectie.

Edit: bij de Lidl naast de Jumbo geen enkele medewerker met een mondkapje.
pi_195365716
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Of: beter behandelbaar waardoor mensen 'minder heftig ziek' worden = effect op doorstroming naar IC?
Dat klopt wel natuurlijk.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 14:59:04 #197
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195365719
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Of: beter behandelbaar waardoor mensen 'minder heftig ziek' worden = effect op doorstroming naar IC?
Dat is de meest steekhoudende verklaring, ja.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195365721
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik vergelijk niets verder.
quote:
Net even terug gezocht, als je uitgaat van dat iemand pas opgenomen word na 2 weken zaten we toen op ongeveer 7/100k qua infecties (met een tekort aan testen). Nu op 19/100k.

:')
blablablabla
pi_195365766
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]

[..]

:')
Dat was een vergelijking met 2 weken terug ja, niet met maart waar jij het over had. Jeetje Elan.

Mijn reactie was dus op dit zinnetje van je:

quote:
Als je de cijfers 1 op 1 vergelijkt met maart heb je zonder meer gelijk.


[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2020 15:02:17 ]
pi_195365772
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Of: beter behandelbaar waardoor mensen 'minder heftig ziek' worden = effect op doorstroming naar IC?
Dat is precies wat Gommers ook heeft gezegd. Aan het begin hadden ze geen idee wat ze moesten doen, inmiddels zijn er hele protocollen voor ook qua toediening van specifieke medicatie, bijvoorbeeld bloedverdunners en virusremmers.

Virus en ziekteverloop an sig is niet anders of milder, daar zal Van Dissel wel op doelen. Maar het kan wel een wezenlijk verschil maken natuurlijk...
blablablabla
pi_195365783
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:54 schreef Schuifpui het volgende:
Dat laatste is natuurlijk de uitleg van groepsimmuniteit. Het benodigd percentage van immuniteit om groepsimmuniteit te bereiken, hangt af van de R0 (die dus afhangt van het virus en gedrag). Je zou met beperkte maatregelen en een kleine besmettingsgraad al groepsimmuniteit kunnen bereiken. En daar zijn we dus helemaal niet zo gek ver vanaf. Natuurlijk, als je verder versoepelt, dan heb je een hogere R0 en dus een hogere immuniteit nodig om groepsimmuniteit te bereiken.
Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang je immuun bent na een infectie en dus of groepsimmuniteit haalbaar is.
pi_195365797
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:01 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat was een vergelijking met 2 weken terug ja, niet met maart waar jij het over had. Jeetje Elan.

Mijn reactie was dus op dit zinnetje van je:
[..]

Ok dan heb ik je verkeerd begrepen, excuus.
blablablabla
pi_195365803
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:57 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Het oosten van het land moet je niet zo serieus nemen.
Wij doen het beter dan het westen ;)
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:05:08 #204
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195365818
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:04 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Wij doen het beter dan het westen ;)
Zuid-Westen _O_
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195365824
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:03 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang je immuun bent na een infectie en dus of groepsimmuniteit haalbaar is.
Als dat zo is dan hebben we met een vaccin dus ook pech.

Groepsimmuniteit kunnen we vooral niet bereiken omdat de mate van besmetting die daarvoor nodig is, gewoon te zwaar is voor de zorg om het nog aan te kunnen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:05:31 #206
5428 crew  miss_sly
pi_195365825
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:38 schreef Tijger_m het volgende:
Er zit een vertraging tussen grote stijging van het aantal positieve testen en ziekenhuis opnames, natuurlijk, laten we in de komende 2 weken maar eens kijken wat de opnames in ziekenhuizen zeggen, dan kun je mischien wat meer zeggen of het probleem groter of kleiner word.
Kuipers benoemde dat ook nog in de briefing dinsdag. Volgens hem zit er een vertraging in van bijna 3 weken tussen besmet raken en op de IC terechtkomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:06:35 #207
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195365845
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:05 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Als dat zo is dan hebben we met een vaccin dus ook pech.

Groepsimmuniteit kunnen we vooral niet bereiken omdat de mate van besmetting die daarvoor nodig is, gewoon te zwaar is voor de zorg om het nog aan te kunnen.
Een vaccin is een manier om groepsimmuniteit te bereiken, natuurlijk.

En ja, groepsimmuniteit bereiken door 60% van de Nederlanders ziek te maken met covid werkt niet, dan ligt zowel het land als de zorg plat.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:07:00 #208
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195365856
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:56 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar de maatregelen die maandag genomen zijn zijn toch wel weer een forse stap ingrijpender geworden, in principe is de groepsvorming wat uitzonderingen daargelaten terug op landelijk niveau naar 30. Dat is vergelijkbaar met de situatie in juni en zou de "R" in theorie toch behoorlijk pijn moeten kunnen doen.. Ik ga er vanuit dat dat uurtje eerder dicht in de kroeg amper effect heeft gehad?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:55 schreef Salina het volgende:

Ik ben ook wel erg benieuwd of hier onderzoeken naar zijn gedaan. Het effect van mondkapjes, niet in een klinische laboratoriumsetting, maar in een echte omgeving met allerhande omgevingsfactoren, andere maatregelen die wel/niet zijn toegepast (op papier), (gecorrigeerd voor) andere maatregelen die wel/geen invloed uitoefenen op het resultaat, meewegende de bevolking die zich al dan niet aan die maatregelen heeft gehouden (praktijk), etcetera.

Maar ik besef dat dit wel veel gevraagd is. Het lijkt me bijna ondoenlijk om - binnen een pakket aan maatregelen waarvan mondkapjes dragen er slechts één is - het effect van die ene losse maatregel er uit te filteren.

https://www.medrxiv.org/c(...)4272v1.full.pdf+html

quote:
To reduce transmission of Coronavirus Disease 2019, European governments have implemented successive measures to encourage social distancing. However, it remained unclear how effectively measures reduced the spread of the virus, due to data complications. We examined how the effective-contact rate (ECR) among European citizens evolved over the period with implemented measures using a new data-oriented approach that is based on an extended Susceptible-Exposed-Infectious-Removed (SEIR) model.
In dit artikel hebben ze gekeken naar het ogenschijnijke effect van verschillende maatregelen in Europese landen tijdens de eerste golf. Er zijn ook vast soortgelijke onderzoeken gedaan met andere landen en andere tijdsvakken. Het ziet er niet eenduidig eenvoudig uit, het lijkt erop dat een behoorlijk deel neerkomt op de bevolking die zich anders gaat gedragen, niet om de specifieke maatregelen.
pi_195365859
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Maar wel een intrigerende ziekte, dat COVID-19. Zo specifiek schadelijk voor oudere mensen, veel meer dan griep. Terwijl griep juist onder jonge mensen meer schade kan aanbrengen hoorde ik - weet niet zeker of dat klopt. Mexicaanse griep hield iig wel huis onder jonge mensen.

Misschien een kwestie van ervaring van het immuunsysteem met een ziekte of een vergelijkbare ziekte. In Azië krijgen ze het virus er ook een stuk makkelijker onder. Dat kan cultureel zijn, maar dat kan ook ervaring met allerlei coronavirussen zijn.

Er is nog steeds veel onduidelijk.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 13:51 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nee ik bedoel natuurlijk niet dat griep meer schade aanricht onder ouderen dan onder jongeren. Ik bedoelde dat als je griep en corona vergelijkt, griep relatief meer impact heeft op jongeren en corona relatief meer op ouderen.
Dit beeld wordt inderdaad bevestigd:

Pas vanaf 30 jaar is COVID-19 dodelijker dan griep.
https://github.com/mbevand/covid19-age-stratified-ifr
  User die overal opduikt 2022 donderdag 1 oktober 2020 @ 15:08:39 #210
186611 Haags
pi_195365880
Mooi die daling in ziekenhuisopnames
Zonder wrijving geen glans
pi_195365895
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:03 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang je immuun bent na een infectie en dus of groepsimmuniteit haalbaar is.
En toch alle hoop inzetten op een vaccin? Daar geldt hetzelfde voor.

Ik beweer niet dat het zo is, mijn uitleg gaat ook op als de immuniteit tijdelijk zou zijn. Wellicht was het wel de reden dat we tussen mei en juli nauwelijks besmettingen hadden. Relatief lage R0 (maar wel boven 1) en toch een bepaalde mate van besmettingsgraad zou een tijdelijke groepsimmuniteit gegeven kunnen hebben.

Zou wel een beetje jammer zijn als immuniteit in z'n geheel niet haalbaar is, want dan zou er geen oplossing komen, behalve zelf de R0 laag houden (door maatregelen, sneltesten, etc) of accepteren dat er mensen eerder doodgaan dan zonder covid.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:10:23 #212
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195365899
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:08 schreef Justin_Case het volgende:
Mooi die daling in ziekenhuisopnames
Het virus is weer voorbij
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195365903
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[..]

Dit beeld wordt inderdaad bevestigd:
[ afbeelding ]
Pas vanaf 30 jaar is COVID-19 dodelijker dan griep.
https://github.com/mbevand/covid19-age-stratified-ifr
Lijkt me wel een leuk experiment om dan alleen mensen onder de 30 het corona beleid te laten bepalen :).
  User die overal opduikt 2022 donderdag 1 oktober 2020 @ 15:11:05 #214
186611 Haags
pi_195365912
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:10 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Het virus is weer voorbij
Nou nee.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:11:37 #215
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_195365919
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:11 schreef Justin_Case het volgende:

[..]

Nou nee.
Hier wel.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:13:38 #216
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195365949
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:10 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

En toch alle hoop inzetten op een vaccin? Daar geldt hetzelfde voor.

Ik beweer niet dat het zo is, mijn uitleg gaat ook op als de immuniteit tijdelijk zou zijn. Wellicht was het wel de reden dat we tussen mei en juli nauwelijks besmettingen hadden. Relatief lage R0 (maar wel boven 1) en toch een bepaalde mate van besmettingsgraad zou een tijdelijke groepsimmuniteit gegeven kunnen hebben.

Zou wel een beetje jammer zijn als immuniteit in z'n geheel niet haalbaar is, want dan zou er geen oplossing komen, behalve zelf de R0 laag houden (door maatregelen, sneltesten, etc) of accepteren dat er mensen eerder doodgaan dan zonder covid.
Met een vaccin, al zou het tijdelijk zijn, kan je sowieso de verspreiding van covid stop zetten en ziekte gevallen vermijden dus dat moet het eerste speerpunt zijn.

Het kan zo zijn dat er een jaarlijkse herhaling nodig is voor een vaccin, ja, mits covid nog actief is na een jaar maar dat is een kleiner probleem dan dit.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195365952
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:08 schreef Justin_Case het volgende:
Mooi die daling in ziekenhuisopnames
Lekker maatje.
Hopelijk snel weer uit deze shit.
blablablabla
pi_195365959
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:05 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Als dat zo is dan hebben we met een vaccin dus ook pech.

Groepsimmuniteit kunnen we vooral niet bereiken omdat de mate van besmetting die daarvoor nodig is, gewoon te zwaar is voor de zorg om het nog aan te kunnen.
Niet perse. Een vaccin kan een grotere immuniteit geven en eventueel jaarlijks worden gegeven.
pi_195365974
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een vaccin is een manier om groepsimmuniteit te bereiken, natuurlijk.
Als de immuniteit na een besmetting maar van korte duur is, dan is de immuniteit na een vaccin dat natuurlijk ook. Het maakt gebruik van hetzelfde mechanisme in je lichaam.

Maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dat het geval is, en dat de T-cel immuniteit gewoon zijn werk doet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:16:42 #220
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195365993
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Lekker maatje.
Hopelijk snel weer uit deze shit.
Ik zal deze reeks wel missen wanneer het achter de rug is.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:17:58 #221
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195366021
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Als de immuniteit na een besmetting maar van korte duur is, dan is de immuniteit na een vaccin dat natuurlijk ook. Het maakt gebruik van hetzelfde mechanisme in je lichaam.

Maar vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dat het geval is, en dat de T-cel immuniteit gewoon zijn werk doet.
Een vaccin werkt niet per se met het zelfde mechanisme en er zijn vaccins bekend die permanent bescherming geven terwijl lichaams eigen antilichamen dat niet doen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:18:41 #222
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195366029
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:16 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik zal deze reeks wel missen wanneer het achter de rug is.
Dat duurt denkelijk nog wel een tijdje ;)

Maar dan kun je weer terecht in het Songfestival topic, minstens zo goed :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:19:23 #223
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195366039
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat duurt denkelijk nog wel een tijdje ;)

Maar dan kun je weer terecht in het Songfestival topic, minstens zo goed :D
God nee.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:20:10 #224
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195366055
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

God nee.
>:)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195366057
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:16 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik zal deze reeks wel missen wanneer het achter de rug is.
We hebben nog wel even tot het vaccin er is. :7
pi_195366077
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:16 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik zal deze reeks wel missen wanneer het achter de rug is.
Dat zeker, lekker ruziemaken over zaken waar we een jaar geleden nog niet eens het bestaan van wisten :')
blablablabla
pi_195366078
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een vaccin werkt niet per se met het zelfde mechanisme en er zijn vaccins bekend die permanent bescherming geven terwijl lichaams eigen antilichamen dat niet doen.
Daarom ligt de focus ook niet op antilichamen (die geven alleen korte-termijn immuniteit) maar op de T-cel immuniteit.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_195366105
Vast al voorbij gekomen hier, is van gister, maar;

https://www.sanquin.nl/ov(...)rcentage-nog-stabiel

quote:
Laatste metingen antistoffen: percentage nog stabiel

Het percentage donors dat antistoffen tegen COVID-19 heeft, staat nu vrij stabiel op 4 à 5%. Dat blijkt uit de laatste metingen van Sanquin. Wekelijks onderzoekt Sanquin een steekproef van ongeveer 2.000 plasmadonors op antistoffen, in aanvulling op het onderzoek dat het RIVM naar antistoffen doet.

Het percentage donors dat antistoffen tegen COVID-19 heeft, staat nu vrij stabiel op 4 à 5%. Dat blijkt uit de laatste metingen van Sanquin. Wekelijks onderzoekt Sanquin een steekproef van ongeveer 2.000 plasmadonors op antistoffen, in aanvulling op het onderzoek dat het RIVM naar antistoffen doet.

Eerder werden in april en mei twee grote steekproeven bij ruim 7.000 donors gehouden. Daar kwamen toen respectievelijk percentages van 2,7% en 5,4% met antistoffen uit. Daaruit volgt dat grofweg een miljoen mensen toen een corona-infectie had doorgemaakt. Vanaf juni onderzoekt Sanquin wekelijks een kleinere steekproef van 2.000 donors, en worden de percentages van steeds 4 weken gemiddeld.

“We zien wel nieuwe gevallen, alhoewel nog niet veel”, zegt Sanquins professor Hans Zaaijer. “De nieuwe gevallen lopen tot nu toe gelijk op met de mensen bij wie de antistoffen weer verdwijnen. Daarmee blijft het percentage van mensen met antistoffen stabiel rond de 4 à 5%.”

In de laatste meting is wel een lichte stijging te zien van IgM: de kortdurende ‘acute’ antistoffen. Dat zou kunnen betekenen dat we het begin van de tweede golf nu ook in de antistoffen gaan zien. We lopen als bloedbank iets achter, omdat mensen twee weken klachtenvrij moeten zijn voor ze mogen doneren. “Maar het zou ook een gewone schommeling kunnen zijn, dat moeten we in de komende weken terug gaan zien in de uitslagen,” aldus Zaaijer.

Het percentage antistoffen onder donors laat zien, dat het geen gemakkelijke taak wordt om aan alle benodigde donors te komen voor het antistoffen-plasma dat Sanquin inzamelt. “We zien dat vooral mensen die behoorlijk ziek geweest zijn voor langere tijd genoeg antistoffen hebben voor dit plasma. We hebben nog een paar duizend mensen nodig die genezen zijn en een aantal keer willen en kunnen doneren.”

Dat het percentage mensen met antistoffen nog niet erg oploopt, wil overigens niet zeggen dat de huidige maatregelen niet nodig zijn. Zaaijer: “De oplopende besmettingsgraad is zorgelijk. En omdat besmettingen snel exponentieel kunnen toenemen, denk je vrij lang dat het wel meevalt, tot het opeens uit de klauwen loopt. Bij de eerste golf duurde het ook even voor de antistoffen omhoog vlogen.”
pi_195366142
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat duurt denkelijk nog wel een tijdje ;)

Maar dan kun je weer terecht in het Songfestival topic, minstens zo goed :D
Als het Songfestival überhaupt door gaat. ;)

Als de Sportzomer maar door kan gaan over 8 maanden!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:25:48 #230
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195366153
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Als het Songfestival überhaupt door gaat. ;)

Als de Sportzomer maar door kan gaan over 8 maanden!
Het EK wordt gewoon gespeeld verwacht ik hoor. Met/zonder/of beperkt publiek.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:27:32 #231
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195366186
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:20 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

We hebben nog wel even tot het vaccin er is. :7
Als er daadwerkelijk snel goede sneltesten komen dan kunnen we ook zonder vaccin alweer een heleboel los gooien.
pi_195366201
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Als het Songfestival überhaupt door gaat. ;)

Als de Sportzomer maar door kan gaan over 8 maanden!
Songfestival gaat sowieso door. Ze kunnen het niet nog een keer afgelasten vanwege financiële redenen. Dus je bent van harte welkom op het ESF subforum.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  User die overal opduikt 2022 donderdag 1 oktober 2020 @ 15:31:53 #233
186611 Haags
pi_195366259
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Lekker maatje.
Hopelijk snel weer uit deze shit.
Eens. Weg met corona
Zonder wrijving geen glans
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:37:12 #234
5428 crew  miss_sly
pi_195366335
152 covidpatiënten op IC, 539 in kliniek
1 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 691, 10 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 539 buiten de Intensive Care, 12 minder dan gisteren.

Op de IC liggen 152 covidpatiënten, 2 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 611 non-covid-patiënten op de IC, 12 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 763, 14 meer dan de vorige dag.

In de afgelopen 24 uur zijn er 9 klinische patiënten verplaatst tussen de regio’s. Er zijn 2 IC-patiënten verplaatst.

Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘In de afgelopen 24 uur is het aantal opgenomen covidpatiënten licht gedaald. Dat is goed nieuws, maar te vroeg om te spreken van een effect door de nieuwe maatregelen. De verwachting is dat het overall aantal covidpatiënten nog zal stijgen en moet worden verdeeld over de regio’s om de belasting te verspreiden.’

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195366359
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Een vaccin werkt niet per se met het zelfde mechanisme en er zijn vaccins bekend die permanent bescherming geven terwijl lichaams eigen antilichamen dat niet doen.
Nee vaccins die je vaker moet nemen zoals de griepprik komt omdat het virus vaker muteert. Bij de vaccins die een booster gebruiken komt vaak doordat mensen bij de eerste inenting geen immuunrespons hebben. Bij het bofvaccin bijvoorbeeld maakt maar 90 procent anti lichamen aan. Daarom doen ze een booster later om het meer omhoog te krijgen.
pi_195366374
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
pi_195366417
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:39 schreef kol7680 het volgende:
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
:')
pi_195366418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:48 schreef Scrummie het volgende:
Tenzij iemand kan uitleggen waarom het tóch mogelijk is dat het nu verder stabiliseert of gaat afnemen de komende 2 weken, ik kan daar in elk geval geen logische verklaring voor bedenken.
Omdat de kroegen eerder dicht moesten: https://www.ad.nl/politie(...)uur-dicht~a5e52d9ff/

_O_
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195366432
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:39 schreef kol7680 het volgende:
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
Ja Brabanders hebben wel bewezen dat ze fantastisch zijn ten tijde van een pandemie. Vooral begin dit jaar. Terecht trots hoor. :D :X

Ik snap oprecht niet waarom het niet dragen van een mondkapje als een soort verzetsdaad wordt gezien. :?
pi_195366436
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:39 schreef kol7680 het volgende:
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
Overijssel idem dito!

Wel wat verdwaalde mondkapjes, maar die worden ook wat meewarig aangekeken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195366445
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:41 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:')
We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195366456
Hier in Overijssel 3 op de tien gezien met mondkap in de supermarkt. Gaat de goeie kant op maar mag wel wat hoger aantal worden,
Twiddel
pi_195366475
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Wat was er in 1950 aan de hand dan? :? Heb ik iets gemist?
pi_195366487
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
_O-
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195366492
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:39 schreef kol7680 het volgende:
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
Tja hardleers volk dat in 2021 hoe dan ook carnaval wil vieren :')
pi_195366498
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Hey een godwin!
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:46:34 #247
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195366501
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Wat deed men in 1950 dan precies? Ik heb dat jaar vermoedelijk gemist bij Geschiedenis
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:47:45 #248
5428 crew  miss_sly
pi_195366518
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Wat was er in 1950 met onze burgerlijke vrijheden waar voor moest worden opgekomen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195366523
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:42 schreef MQBM het volgende:

[..]

Ja Brabanders hebben wel bewezen dat ze fantastisch zijn ten tijde van een pandemie. Vooral begin dit jaar. Terecht trots hoor. :D :X

Ik snap oprecht niet waarom het niet dragen van een mondkapje als een soort verzetsdaad wordt gezien. :?
Ik ook niet en ik ben niet eens persé voorstander van die dingen. Maar als men denkt dat het misschien scheelt, kleine moeite. Zit wel één groot voordeel aan: het is gemakkelijker de socialen van de asocialen te schiften.
En nu maar hopen dat ze héél goed werken, dan kan natuurlijke selectie zijn werk doen.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 15:48:04 #250
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195366524
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:42 schreef MQBM het volgende:

[..]

Ik snap oprecht niet waarom het niet dragen van een mondkapje als een soort verzetsdaad wordt gezien. :?
Echt he |:(

Ik zag deze cartoon vandaag op Twitter voorbij komen. Ik weet niet wie 'm gemaakt heeft, maar het geeft de situatie vrij goed weer:

  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 15:49:09 #251
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195366536
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Echt he |:(

Ik zag deze cartoon vandaag op Twitter voorbij komen. Ik weet niet wie 'm gemaakt heeft, maar het geeft de situatie vrij goed weer:

[ afbeelding ]
_O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195366553
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

We mogen best trots zijn op mensen die opkomen voor onze burgerlijke vrijheden. Net zoals 70 jaar geleden!
Ja, een vergelijking met de oorlog kan er ook nog wel bij.
pi_195366566
quote:
10s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Echt he |:(

Ik zag deze cartoon vandaag op Twitter voorbij komen. Ik weet niet wie 'm gemaakt heeft, maar het geeft de situatie vrij goed weer:

[ afbeelding ]
Vond deze ook wel treffend (kwalitatief wel iets minder);

pi_195366600
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Ik kwam dit artikel tegen. Het is long read, maar ik vond het een heel interessante kijk op de verspreiding van het virus.

https://www.theatlantic.c(...)rR5z9HH0fLulrVhhNujM
Voor de Spaanse griep in 1918 werd k=0.91 geschat.
SARS in Singapore: k=0.16
mazelen, VS, 1997-1999: k=0.25
pokken, Europa, 1958-1973: k=0.35
pokken, Engeland, 1966: k=0.65 (was een kleine uitbraak, nadat iemand in het lab van de University of Birmingham Medical School besmet raakte)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680036/

SARS-CoV-2:
Shenzhen, China: k=0.58
Singapore: k=0.11
Hongkong: op basis van bewezen bronnen van besmetting k=0.43
+ likelyhood model voor gevallen waar de bron niet bekend was: k=0.33
+ vermoedelijke superspreading events (wedding and temple cluster): k=0.19
https://www.nature.com/articles/s41591-020-1092-0

Het geeft alvast de grote rol van superspreading events (SSEs) aan (de media besteedden vooral aandacht aan de "superspreaders", de personen, maar het zijn de omstandigheden (zangkoren, bars, kerken, huwelijken, WZCs etc.) die de SSEs mogelijk maken).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_195366736
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:39 schreef kol7680 het volgende:
Hier in zuiden van het land draagt bijna niemand mondkapje in supermarkt. Trots op ons Brabanders!
Je zou denken dat jullie je lesje wel geleerd hebben daar, niet dus.
blablablabla
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:03:50 #256
8369 speknek
Another day another slay
pi_195366811
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[..]

Dit beeld wordt inderdaad bevestigd:
[ afbeelding ]
Pas vanaf 30 jaar is COVID-19 dodelijker dan griep.
https://github.com/mbevand/covid19-age-stratified-ifr
Niet helemaal. Dat vanaf 30 jaar Covid-19 dodelijker is dan de griep wordt bevestigd, maar dat griep schadelijker is voor jongeren niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_195366869
quote:
Kuipers: 'Wacht geen drie weken met extra maatregelen bij verslechtering'

Als het aantal besmettingen met het coronavirus in de loop van komende week nog steeds oploopt, dan moeten er eerder dan over drie weken extra maatregelen worden genomen. Dat zei Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), donderdagmiddag.

Maandagavond maakten premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) bekend dat de extra maatregelen in ieder geval voor drie weken gelden en dat daarna wordt gekeken of het maatregelenpakket kan worden verlicht of dat een verzwaring nodig is.

Kuipers vindt niet dat daar drie weken op gewacht moet worden. "Als er tussentijds een duidelijke verslechtering zichtbaar is, dan hoef je geen drie weken te wachten", zei hij. "Het is dan echt verstandig om opnieuw te kijken: waar gaan we naartoe en waar moeten aanvullende maatregelen genomen worden?"

Donderdag is het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis iets gedaald. In totaal liggen 691 coronapatiënten in het ziekenhuis. Dat zijn er tien minder dan woensdag.

De lichte daling van het aantal COVID-19-patiënten in het ziekenhuis komt door een afname van twaalf patiënten op de intensive care (ic). Op de overige afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen steeg het aantal met corona besmette patiënten wel licht.
https://www.nu.nl/coronav(...)-verslechtering.html
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:07:48 #258
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195366891
Hier in het gezondheidscentrum waar 5 huisartspraktijken zitten is het nu verplicht een mondkapje te dragen.
Ik wist het niet en had er geen 1 bij me...iedereen staarde mij aan of ik malaria heb.
Waar je eerst aangestaard werd als je een mondkapje droeg is het nu de omgekeerde wereld.
pi_195366900
quote:
Hmm ja, maar gaan ze dan kijken naar de besmettingen of de opnames? Want ik lees nu beide in dat bericht..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195366920
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:07 schreef Markesh het volgende:
Hier in het gezondheidscentrum waar 5 huisartspraktijken zitten is het nu verplicht een mondkapje te dragen.
Ik wist het niet en had er geen 1 bij me...iedereen staarde mij aan of ik malaria heb.
Waar je eerst aangestaard werd als je een mondkapje droeg is het nu de omgekeerde wereld.
Zo snel gaat dat, de sociale druk en een gevoel aangekeken te worden is bijzonder doeltreffend met die kapjes..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195366959
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Je zou denken dat jullie je lesje wel geleerd hebben daar, niet dus.
Ik ken nog steeds een handjevol mensen die het überhaupt hebben gehad. Ik kan ze zelfs op een halve hand ook nog wel tellen.
pi_195366981
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Zo snel gaat dat, de sociale druk en een gevoel aangekeken te worden is bijzonder doeltreffend met die kapjes..
Als je er gevoelig voor bent wel inderdaad. Bizarre gewaarwording blijf ik het toch vinden.
pi_195366982
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:07 schreef Markesh het volgende:
Hier in het gezondheidscentrum waar 5 huisartspraktijken zitten is het nu verplicht een mondkapje te dragen.
Ik wist het niet en had er geen 1 bij me...iedereen staarde mij aan of ik malaria heb.
Waar je eerst aangestaard werd als je een mondkapje droeg is het nu de omgekeerde wereld.
Paar keer goed hoesten, kun je lachen.
pi_195367003
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hmm ja, maar gaan ze dan kijken naar de besmettingen of de opnames? Want ik lees nu beide in dat bericht..
Ik vat 'm op dat het maatregelen deel gaat over infecties.

Toont wel weer direct een puntje van kritiek op het kabinet aan; het constant koppelen van iets aan een tijdsperiode ipv het koppelen aan de data. Dat laatste zeggen ze namelijk wel (als er signaal waardes bereikt worden gaan we wat doen!) maar ze doen het niet.

Nu dus ook, ze hadden makkelijk kunnen zeggen; als we 5k per dag aantikken, gaan we de boel verzwaren, als we 6k aantikken, komt er een lockdown, stel dat we weer zakken naar 2k per dag kunnen we kijken of x en y maatregelen nog nodig zijn.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:12:34 #265
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195367023
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:11 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Als je er gevoelig voor bent wel inderdaad. Bizarre gewaarwording blijf ik het toch vinden.
Het gaat dus inderdaad niet om veiligheid, maar puur om groepsdruk voor de meeste mensen.

Anders hadden we die dingen sinds maart al wel massaal gezien.
pi_195367118
Hier in supermarkt denk 10% aan de mondkapjes. Gelukkig, 90% gaat niet mee met de opeens onnozole hype voor de deugmensen :)
pi_195367144
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:11 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik vat 'm op dat het maatregelen deel gaat over infecties.

Toont wel weer direct een puntje van kritiek op het kabinet aan; het constant koppelen van iets aan een tijdsperiode ipv het koppelen aan de data. Dat laatste zeggen ze namelijk wel (als er signaal waardes bereikt worden gaan we wat doen!) maar ze doen het niet.

Nu dus ook, ze hadden makkelijk kunnen zeggen; als we 5k per dag aantikken, gaan we de boel verzwaren, als we 6k aantikken, komt er een lockdown, stel dat we weer zakken naar 2k per dag kunnen we kijken of x en y maatregelen nog nodig zijn.
Inderdaad of (wat beter zou zijn) procentueel gezien. Door die uitspraak van Kuipers kun je er donder op zeggen dat ze opnieuw van het te bewandelen pad af gaan wijken en halsoverkop toch eerder adviezen ter harte gaan nemen en een persco gaan aankondigen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195367152
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:17 schreef JosMert het volgende:
Hier in supermarkt denk 10% aan de mondkapjes. Gelukkig, 90% gaat niet mee met de opeens onnozole hype voor de deugmensen :)
Hier ook. Gelukkig mensen die nog nadenken en niet worden gebrainwasht door de overheid en media :)
pi_195367164
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:12 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het gaat dus inderdaad niet om veiligheid, maar puur om groepsdruk voor de meeste mensen.

Anders hadden we die dingen sinds maart al wel massaal gezien.
Zo werkt het brein van de mens (on a side note is dat exact dezelfde reden waarom het zogenaamde racisme in Nederland zou bestaan).

Als je afwijkt van de norm ben je af. Supertriest wel maar ik ga er niet aan meedoen aan deze flauwekul. En ja voor een deeltijd dat omdat ik badass ben.
pi_195367172
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Inderdaad of (wat beter zou zijn) procentueel gezien. Door die uitspraak van Kuipers kun je er donder op zeggen dat ze opnieuw van het te bewandelen pad af gaan wijken en halsoverkop toch eerder adviezen ter harte gaan nemen en een persco gaan aankondigen.
Yep. En dus weer verwarring, weer teleurstelling bij mensen.
  Miss 200.000.000! donderdag 1 oktober 2020 @ 16:20:34 #271
367000 roos94
pi_195367178
Verkeerde topic
pi_195367198
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:20 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Yep. En dus weer verwarring, weer teleurstelling bij mensen.
Maar dat zien we toch vooraf al aankomen zeker. Ik bedoel als dat als een verassing komt dan heb je of boeter opnieuw hoofd of het interesseert je dermate weinig dat je je niet inleest.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:21:54 #273
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195367199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Inderdaad of (wat beter zou zijn) procentueel gezien. Door die uitspraak van Kuipers kun je er donder op zeggen dat ze opnieuw van het te bewandelen pad af gaan wijken en halsoverkop toch eerder adviezen ter harte gaan nemen en een persco gaan aankondigen.
Al die gasten even een weekje een embargo geven op interviews, verschijnen in talkshows en dat soort onzin, dat zou pas zinvol zijn. Even lekker de maatregelen hun gang laten gaan en kijken of 't effect heeft ipv 10 minuten na een maatregel al te roepen: Het helpt niet!
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195367219
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Maar dat zien we toch vooraf al aankomen zeker. Ik bedoel als dat als een verassing komt dan heb je of boeter opnieuw hoofd of het interesseert je dermate weinig dat je je niet inleest.
Jij denkt dat Henk en Jan (of Lieke) van de timmerfabriek dagelijks corona volgen zoals wij hier dat doen?
pi_195367220
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:20 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Yep. En dus weer verwarring, weer teleurstelling bij mensen.
Eens!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195367221
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:34 schreef wpor het volgende:
Zojuist in een AH in het oosten van het land geweest, 80% van de mensen had gewoon een mondkapje op, ik ook. Toch goed om te zien dat het schreeuwende 'volk' op met name Twitter inderdaad de minderheid van de bevolking representeert. Al denken ze daar zelf anders over.
Frappant dat ik vandaag in de supermarkten dan toch een ander beeld gezien heb. Heb in totaal 4 mondkapjes gezien. Midden van het land trouwens.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:23:07 #277
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195367223
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:19 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Zo werkt het brein van de mens (on a side note is dat exact dezelfde reden waarom het zogenaamde racisme in Nederland zou bestaan).

Als je afwijkt van de norm ben je af. Supertriest wel maar ik ga er niet aan meedoen aan deze flauwekul. En ja voor een deeltijd dat omdat ik badass ben.
Ik had mijn supermarktbezoeken al beperkt tot eens per 14 dagen sinds maart. Ga nu waarschijnlijk ook gewoon lekker online bestellen, dit is wel een mooi moment om daar eens mee te beginnen. Met alles buiten de supermarkt om deed ik dat trouwens al.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:23:29 #278
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195367229
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:08 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Zo snel gaat dat, de sociale druk en een gevoel aangekeken te worden is bijzonder doeltreffend met die kapjes..
In maart na de toespraak van Rutte en het enorm druk was dat weekend in de supermarkt werd ik aangestaard omdat ik toen een mondkapje droeg en nu omdat ik er geen 1 droeg.
Blijft best bijzonder.
pi_195367242
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:22 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Jij denkt dat Henk en Jan (of Lieke) van de timmerfabriek dagelijks corona volgen zoals wij hier dat doen?
Nee maar ik heb het dan ook niet over een handjevol wajongers met het ow van een visstick.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:24:32 #280
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195367251
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:22 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Jij denkt dat Henk en Jan (of Lieke) van de timmerfabriek dagelijks corona volgen zoals wij hier dat doen?
Inderdaad, ik merk ook dat er een hoop mensen zijn die totaal geen idee hebben van de cijfers of de ontwikkelingen. Sommigen daarvan denken ook dat bv oud & nieuw gewoon een leuk feestje wordt dit jaar.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:24:59 #281
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195367262
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:23 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Frappant dat ik vandaag in de supermarkten dan toch een ander beeld gezien heb. Heb in totaal 4 mondkapjes gezien. Midden van het land trouwens.
Ik ga zo hier even naar de Albert Hein. Ben benieuwt. Van wat ik heb gehoord schijnen heel veel mensen hem hier te dragen.
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:25 #282
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195367276
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:24 schreef Tijn het volgende:

[..]

Inderdaad, ik merk ook dat er een hoop mensen zijn die totaal geen idee hebben van de cijfers of de ontwikkelingen. Sommigen daarvan denken ook dat bv oud & nieuw gewoon een leuk feestje wordt dit jaar.
Ik ben daar afentoe wel jaloers op. Dat je het hoort op het nieuws, je schouders ophaalt en het weer vergeten bent. Die kwaliteit mis ik.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195367283
Oei bijna 53.000 gevallen in de maand september. En hoeveel doden? maximaal 500?????
pi_195367288
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet helemaal. Dat vanaf 30 jaar Covid-19 dodelijker is dan de griep wordt bevestigd, maar dat griep schadelijker is voor jongeren niet.
Nee hier lijkt het bij jongeren: Griep ≈ Corona.
Bij ouderen: Griep << Corona.

"Het is maar een griepje"

Gedeeltelijk waar. Solved.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:54 #285
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195367291
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 14:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gebeurt dat ook? Ik heb de indruk dat alles binnen die scholen back to normal is eerlijk gezegd.
Om hier dan nog maar een antwoord op te geven: ja en nee. Als ik naar de scholen hier in de stad kijk, dan focust men vooral op het beschermen van het personeel, en de mogelijkheden om afstand te bewaren onderling en met de leerlingen. Dus met spatschermen, looproutes, grotere pauzeruimtes, eigen trappenhuizen, afspraken die het mogelijk maken om als personeel eerder door de gangen te lopen dan de leerlingen en dat soort dingen. En daarnaast natuurlijk een focus op hygiëne, schoonmaak en ontsmetten.

Dat is in lijn met de regels die zeggen dat leerlingen op de middelbare school onderling geen afstand hoeven te houden. Als dat nergens hoeft, dan kun je het op een school wel gaan invoeren maar dat is niet realistisch, en je moet je ook afvragen wat het nog toevoegt. Uiteindelijk wordt er toch zo veel mogelijk ingezet op 'normaal onderwijs', binnen wat redelijkerwijs mogelijk is. Dat verdienen de leerlingen ook.

Met alle leerlingen in het schoolgebouw zie ik eerlijk gezegd niet wat je meer kan doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195367306
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:23 schreef Markesh het volgende:

[..]

In maart na de toespraak van Rutte en het enorm druk was dat weekend in de supermarkt werd ik aangestaard omdat ik toen een mondkapje droeg en nu omdat ik er geen 1 droeg.
Blijft best bijzonder.
Viel hier wel mee. Droeg ook wel eens een mondkapje en dacht dat mensen raar zouden reageren, maar was helemaal niet het geval. Maar hangt misschien ook wel af van hoe internationaal de stad is waarin je woont.
pi_195367343
En de eerste prijsverhogingen zijn bekend. De parkeerkosten worden nog meer een melkkoe. En dan vinden veel mensen dat het allemaal wel meevalt qua crisis?

Echt...
pi_195367346
Hoe zit het nu eigenlijk met besmettingscijfers in China? Bestaat het daar niet meer of wordt het vakkundig buiten beeld gehouden?
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:30:25 #289
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_195367356
In Leeuwarden wonen hele gehoorzame burgers.

Mondkapjes everywhere.
Zuiger van het FOK!-OMT
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:30:59 #290
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195367374
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:30 schreef DonDruiper het volgende:
In Leeuwarden wonen hele gehoorzame burgers.

Mondkapjes everywhere.
Dan zal corona daar volgende week wel weg zijn.
pi_195367379
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:25 schreef mir1986 het volgende:
Oei bijna 53.000 gevallen in de maand september. En hoeveel doden? maximaal 500?????
Waarom ga je daar niet verder over praten in BNW? Ik zag dat er daar een paar heel zinnige vragen aan je werden gesteld, maar daar heb je nooit meer antwoord op gegeven :? Het lijkt er een beetje op alsof je alleen maar steeds wat dingen wil roepen, zonder dat je een echt gesprek wil. Persoonlijk vind ik het best vervelend eigenlijk.
pi_195367395
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:31 schreef MQBM het volgende:

[..]

Waarom ga je daar niet verder over praten in BNW? Ik zag dat er daar een paar heel zinnige vragen aan je werden gesteld, maar daar heb je nooit meer antwoord op gegeven :? Het lijkt er een beetje op alsof je alleen maar steeds wat dingen wil roepen, zonder dat je een echt gesprek wil. Persoonlijk vind ik het best vervelend eigenlijk.
A-men.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195367420
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:31 schreef MQBM het volgende:

[..]

Waarom ga je daar niet verder over praten in BNW? Ik zag dat er daar een paar heel zinnige vragen aan je werden gesteld, maar daar heb je nooit meer antwoord op gegeven :? Het lijkt er een beetje op alsof je alleen maar steeds wat dingen wil roepen, zonder dat je een echt gesprek wil. Persoonlijk vind ik het best vervelend eigenlijk.
Nee, maar hoe ver wil je de economie kapot maken? Het topic gaat zo snel dat ik niet alle antwoorden bij kan houden. Mocht ik ergens echt niet op reageren, dan zal ik dat zeker doen. Wil graag het gesprek aangaan. Welke vragen waren dat?
pi_195367475
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:32 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Nee, maar hoe ver wil je de economie kapot maken? Het topic gaat zo snel dat ik niet alle antwoorden bij kan houden. Mocht ik ergens echt niet op reageren, dan zal ik dat zeker doen. Wil graag het gesprek aangaan. Welke vragen waren dat?
Je postte gister een bericht in BNW, over dat je hier niet meer mee zou mogen praten. Je gooide toen met een stelling (zoals je hier ook steeds doet) er werden daar vervolgens wat vragen aan je gesteld, maar die beantwoorde je helemaal niet meer. Net zoals je hier ook steeds niet doet, want zodra iemand antwoord geeft of iets wil nuanceren, gooi je het weer over een andere boeg. Op die manier is een gesprek niet echt mogelijk :)
pi_195367495
komt er morgen weer een persco?
Ik las namelijk net een topic waarin gezegd werd dat vanaf morgen verplichte mondkap wordt aangekondigd.
Twiddel
pi_195367547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:25 schreef mir1986 het volgende:
Oei bijna 53.000 gevallen in de maand september. En hoeveel doden? maximaal 500?????
Hardleers ben je sowieso wel he

Denken dat de maatregelen genomen worden vanwege het aantal doden is wel heel februari 2020 hè? Denk je dat echt, of loop je weer dom te roepen?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:38:07 #297
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195367553
quote:
99s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:35 schreef summer2bird het volgende:
komt er morgen weer een persco?
Ik las namelijk net een topic waarin gezegd werd dat vanaf morgen verplichte mondkap wordt aangekondigd.
Zo te lezen draagt iedereen ze al bijna dus voor dit soort zaken gaan ze echt geen aparte persco beleggen.
pi_195367642
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:35 schreef MQBM het volgende:

[..]

Je postte gister een bericht in BNW, over dat je hier niet meer mee zou mogen praten. Je gooide toen met een stelling (zoals je hier ook steeds doet) er werden daar vervolgens wat vragen aan je gesteld, maar die beantwoorde je helemaal niet meer. Net zoals je hier ook steeds niet doet, want zodra iemand antwoord geeft of iets wil nuanceren, gooi je het weer over een andere boeg. Op die manier is een gesprek niet echt mogelijk :)
Ik begrijp je punt.

Ik wil niet zomaar dingen roepen.. Maar ik vraag me wel bepaalde dingen af. Als er in de maand september 53.000 mensen besmet zijn geraakt. Daarvan zijn er 500 overleden. Laten we zeggen dat niet iedereen zich heeft laten testen, omdat ze niet ziek geraakt zijn. Ik weet niet precies hoeveel mensen er in september opgenomen geweest zijn in het ziekenhuis en hoeveel daarvan op de intensive care terecht gekomen zijn.

En ik weet dat het vooral gaat om de ziekenhuisopnames. Echter lagen er in de maand april 4000 mensen in het ziekenhuis met corona klachten en zijn dat er nu 700. Hoe kan de zorg dan nu alweer in de knel komen? Omdat mensen zich ook al bij een snotneus moeten laten testen en thuis moeten blijven en er daarom teveel ziekte is op de werkvloer?

Ik denk ook vooral aan de economische gevolgen van deze crisis en hoe we dit weer boven te moeten komen. Als er nu al zoveel ondernemers op de fles gaan en daarmee ook weer tientallen anderen mee nemen. Kan je dan straks de gezondheidszorg nog wel betalen of zullen alle kosten dan zo gaan stijgen dat het voor de mensen met een minimuminkomen niet meer te betalen is? Daar maak ik me ontzettend zorgen over. En nee, ik heb het niet over mezelf, werkzaam binnen het onderwijs namelijk.
pi_195367645
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:32 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Nee, maar hoe ver wil je de economie kapot maken? Het topic gaat zo snel dat ik niet alle antwoorden bij kan houden. Mocht ik ergens echt niet op reageren, dan zal ik dat zeker doen. Wil graag het gesprek aangaan. Welke vragen waren dat?
Ook wanneer je alles los laat gaat de economie kapot. Wij zijn nu eenmaal afhankelijk van handel en de hele wereldeconomie ligt op zijn gat.
pi_195367662
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:37 schreef wpor het volgende:

[..]

Hardleers ben je sowieso wel he

Denken dat de maatregelen genomen worden vanwege het aantal doden is wel heel februari 2020 hè? Denk je dat echt, of loop je weer dom te roepen?
We doen het toch ook gedeeltelijk omdat het een killervirus is?
pi_195367667
Lapo hunted
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')