abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 14:48:23 #1
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195003313

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Laatste cijfers, weinig spannend:
pi_195003322
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:43 schreef _serial_ het volgende:
Overigens is er in de verdeling tussen de leeftijden in de afgelopen 7 dagen nauwelijks veranderd.
(de cijfers over de afgelopen 2 weken)

Leeftijd 4-9 11-9
0-9 - 1% - 1.1%
10-19 - 12.5% - 12.7%
20-29 - 33.7% - 32.8%
30-39 - 17.2% - 16.6%
40-49 - 12.3% - 12.8%
50-59 - 12.8% - 12.9%
60-69 - 6.2% - 6.4%
70-79 - 2.2% - 2.5%
80-89 - 1.6% - 1.6%
90+ - 0.5% - 0.5%

Percentage van aantal positieve testen
Als je dit zo leest dan lijken de ouderen onder ons wel redelijk goed op te letten.
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 14:49:22 #3
Dick Laurent Is Dead
pi_195003325
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het hele beleid was gebaseerd op het niet in korte tijd laten overspoelen van de ziekenhuizen, niet op klachten die individuen eventueel kunnen ondervinden/overhouden van een bepaalde infectie.
Ok, op zich waar wat je zegt. Maar wat is dan het tegenvoorstel? Omdat er op dit moment nog steeds weinig ziekenhuisopnames zijn de maatregelen laten varen? Weer volle discotheken, volle kantoren, volle bussen/treinen etc zonder enige afstand? Dan zit je waarschijnlijk binnen no time weer aan de situatie van maart met 1000+ man op de IC's.

Dus het "volhouden" van het merendeel van dit beleid is juist om die situatie niet weer terug te laten onstaan, zolang er geen vaccin is of een werkend medicijn oid. We hebben weinig andere keuze. Of zie ik dat verkeerd?
pi_195003355
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:41 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Wist je even niets meer terug te zeggen?

Waarom zou het ene wel meetellen en het andere niet?
Ja, dus waarom gaat het alleen maar om de langetermijnschade van het virus en niet van de maatregelen op zich? Die lijken hier maar weinig mee te tellen.

quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Met het verschil dat de langetermijnschade van de maatregelen hoogstwaarschijnlijk veel meer mensen treft dan de schade bij Corona patienten.

Ik weet niet waarom die langetermijnschade er elke dag bijgehaald moet worden (waarschijnlijk omdat de opnames en doden niet sterk genoeg oplopen om die dagelijks in de schijnwerper te zetten). Er zijn nog steeds geen serieuze grote onderzoeken naar gedaan. De beste bronnen hebben het over testjes met 100 mensen waarbij er niet eens word benoemd hoeveel van die mensen vóór Corona ook al aandoeningen (of dezelfde klachten) hadden.

Wellicht gaat het inderdaad om veel mensen, maar vooralsnog wijst vrijwel alles er op dat het uitzonderingen zijn. Als het om grote groepen zou gaan zou je er al veel meer van horen zou je denken. Meer onderzoek.
Helemaal mee eens. Het is duidelijk dat ouderen onevenredig hard geraakt worden door het virus, terwijl onder de 50 het risico miniem is en daardoor juist de maatregelen meer kwaad dan goed doen op de lange termijn.
  vrijdag 11 september 2020 @ 14:52:22 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195003386
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:04 schreef Cynicio het volgende:

[..]

Apart, want ik hoorde de winkeliers in gebieden met een mondkapjesplicht klagen over lage klandizie.
Wat mee zal spelen is het verloop in het proces. Alles went uiteindelijk.

Ik zie/zag dat bij nader inzien ook op de markten, men moet toch boodschappen doen of met het OV.
Een winkelier in niet essentiële zaken zal het mondkapje als tastbare oorzaak aangrijpen dat hij minder omzet heeft, terwijl dit eerder zal komen door simpelweg minder publiek dat "gezellig" gaat shoppen in deze dystopie.

Een ander fenomeen wat ik waarneem dat "(ver)kopers" vice versa niet goed kunnen zien wat men (meer) wenst. Men kan het gezicht niet goed zien om zo in te spelen op extra (ver)koopkansen. Het interactief markten wordt dan een soort online-afhaal afstandsgebeuren. In de praktijk trekt iemand dan al snel het mondkapje opzij om beter te kunnen overleggen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 11 september 2020 @ 14:53:09 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003408
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:49 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok, op zich waar wat je zegt. Maar wat is dan het tegenvoorstel? Omdat er op dit moment nog steeds weinig ziekenhuisopnames zijn de maatregelen laten varen? Weer volle discotheken, volle kantoren, volle bussen/treinen etc zonder enige afstand? Dan zit je waarschijnlijk binnen no time weer aan de situatie van maart met 1000+ man op de IC's.

Dus het "volhouden" van het merendeel van dit beleid is juist om die situatie niet weer terug te laten onstaan, zolang er geen vaccin is of een werkend medicijn oid. We hebben weinig andere keuze. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou zelf zeggen: dit najaar is een mooie lakmoesproef als ook het reguliere griepseizoen weer begint. Blijft het allemaal binnen de perken in de ziekenhuizen, dan zul je begin volgend jaar echt toe moeten naar een situatie waarbij je ook zonder vaccin weer een boel zaken gaat 'normaliseren'. We kunnen niet eeuwig dit blijven volhouden als blijkt dat dit virus weliswaar vervelend kan zijn voor sommigen, maar zeker geen maatschappij ontwrichter blijkt.

Dus vooralsnog kunnen we de richtlijnen dan nog wel even aanhouden, maar ik verwacht gewoon enige vorm van lange termijn visie bij de beleidsbepalers dat verder gaat dan 'we zetten in op een vaccin'. Dat laatste is gewoon zo'n ontzettende dooddoener (no pun intended).
pi_195003411
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef Viv het volgende:

[..]

Mooie vergelijking wel. :) Stel dat het hier niet om een virus ging, maar om een hongersnood, en we hadden in Nederland geen supermarkten maar wel een fijnmazig netwerk van heel gezellige buurtwinkeltjes. Buurtwinkeltjes die niet voldoende voedsel kunnen inkopen en leveren om aan de grote vraag te voldoen. Er zijn veel klanten die met een lege boodschappentas weer huiswaarts keren. Is het dan okay om de beschikbare extra capaciteit van grootschalige Duitse supermarkten te dwarsbomen?
Inmiddels is hopelijk duidelijk dat steeds groter wordende concerns een bedreiging zijn op heel veel vlakken. Techgiganten zijn echt te groot geworden en daar kun je nog alles van vinden, maar als dit soort fundamentele (gezondheids)zaken in handen vallen van slechts een paar grote (commerciële!) concerns weet ik niet of we daar zo blij mee moeten zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195003455
Geen beste cijfers wederom, even kijken wat de ziekenhuisopnames doen om 16:00.
blablablabla
pi_195003462
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Inmiddels is hopelijk duidelijk dat steeds groter wordende concerns een bedreiging zijn op heel veel vlakken. Techgiganten zijn echt te groot geworden en daar kun je nog alles van vinden, maar als dit soort fundamentele (gezondheids)zaken in handen vallen van slechts een paar grote (commerciële!) concerns weet ik niet of we daar zo blij mee moeten zijn.
Kan je dit nader uitleggen? Kan me er geen voorstelling van maken wat voor 'gevaar' het op zou kunnen leveren als grotere commerciële labs mee gaan testen. Zie alleen maar voordelen eigenlijk.
pi_195003487
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat mee zal spelen is het verloop in het proces. Alles went uiteindelijk.

Ik zie/zag dat bij nader inzien ook op de markten, men moet toch boodschappen doen of met het OV.
Een winkelier in niet essentiële zaken zal het mondkapje als tastbare oorzaak aangrijpen dat hij minder omzet heeft, terwijl dit eerder zal komen door simpelweg minder publiek dat "gezellig" gaat shoppen in deze dystopie.

Een ander fenomeen wat ik waarneem dat "(ver)kopers" vice versa niet goed kunnen zien wat men (meer) wenst. Men kan het gezicht niet goed zien om zo in te spelen op extra (ver)koopkansen. Het interactief markten wordt dan een soort online-afhaal afstandsgebeuren. In de praktijk trekt iemand dan al snel het mondkapje opzij om beter te kunnen overleggen.
In Duitsland loopt iedereen met zo'n mondkapje te winkelen , al maanden trouwens. Is gewoon net zo druk als anders.

Alleen moet je zoiets wel landelijk invoeren, en niet op specifieke locaties want dan dupeer je inderdaad de ondernemer die daar z'n toko heeft omdat mensen met en straat verderop voor schoenen gaan kijken waar geen plicht is.
blablablabla
pi_195003493
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:51 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Ja, dus waarom gaat het alleen maar om de langetermijnschade van het virus en niet van de maatregelen op zich? Die lijken hier maar weinig mee te tellen.
[..]

Helemaal mee eens. Het is duidelijk dat ouderen onevenredig hard geraakt worden door het virus, terwijl onder de 50 het risico miniem is en daardoor juist de maatregelen meer kwaad dan goed doen op de lange termijn.
Belangrijkste reden waarom die lange termijn klachten bij bepaalde jongeren erbij word gehaald (niet alleen hier) is om ervoor te zorgen dat ook jongeren alert blijven. Enkel wijzen op opnames en doden heeft geen zin meer, want nogal duidelijk dat het die groep inderdaad heel wat minder treft. En ja, ik weet dat er ook mensen zijn het idee van langdurige klachten eng vind; dat snap ik ook gewoon. Dat is het ook. Die loterij winnen is sowieso kut. Maar dat heb je bij zoveel ziektes/aandoeningen of zeldzame ongelukken. Zulke uitzonderingen heb je altijd, en je wilt die loterij nooit winnen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:49 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik zou ook geen voorstander zijn om alle maatregelen te laten varen. Er zijn best maatregelen die echt nuttig zijn. Maar nog meer maatregelen (wat sommigen hier willen) enkel en alleen vanwege de besmettingen (en de kans dat het twee weken later een groot effect gaat hebben in de ziekenhuizen - ondanks dat dat al talloze malen niet uit is gekomen) ben ik ook geen voorstander van. Op een gegeven moment gaat draagvlak echt een grote rol spelen....en als de opnames laag blijven ga je steeds minder mensen mee krijgen om maatregelen in te voeren; zelfs als de besmettingen zeer hoog worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 14:59:40 ]
pi_195003546
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:55 schreef Elan het volgende:
Geen beste cijfers wederom, even kijken wat de ziekenhuisopnames doen om 16:00.
Opnames zal wel in de lift zitten, al een week. IC blijft min of meer gelijk
Zonder wrijving geen glans
  Manager PR/Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:02:11 #13
269689 crew  Viv
pi_195003559
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De Nederlandse arts-microbiologen hadden moeten uitonderhandelen dat we voor coronatesten de grootschalige labs kunnen benutten maar dat de regie in hun handen blijft, evenals de reguliere zorg.

Nu hebben ze eigenhandig de coronabestrijding ondermijnd, en met name het draagvlak onder de bevolking die was toegezegd dat iedereen met klachten zich kan (en zou moeten) laten testen.
pi_195003572
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:44 schreef AlwaysHappy het volgende:

Wellicht gaat het inderdaad om veel mensen, maar vooralsnog wijst vrijwel alles er op dat het uitzonderingen zijn. Als het om grote groepen zou gaan zou je er al veel meer van horen zou je denken. Meer onderzoek.
Het gaat om een klein percentage van een grote groep en daardoor alsnog om een flinke groep. In die zin is het vergelijkbaar met het tromboserisico van de pil: dat is erg klein, maar veel meisjes en vrouwen slikken de pil en dus krijgt een groot aantal met trombose te maken (wat dodelijke gevolgen kan hebben). Dat kun je meteen wegwuiven met 'dat is heel zeldzaam'. Maar er zijn alternatieven voor de pil en is het op z'n minst verstandig om stil te staan bij de risico's, ook al zijn die klein.

Corona zorgt ook voor allerlei duivelse dilemma's. Er is immers geen eenvoudige calculatie te maken. Gezondheidsschade en economische rampspoed zijn bovendien niet elkaars tegengestelden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195003581
Je vraagt je toch af hoe de overheid deze cijfers nu interpreteert en/of ze zich beraden over nieuwe maatregelen (even los gezien van het feit of dat nou wel of niet nodig is).

Even rekenend dat er gisteren dus 1200+ besmettingen op max 30.000 tests zijn gevonden, heb je dus alweer te maken met een besmettingspercentage van 4%.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:03:34 #16
Dick Laurent Is Dead
pi_195003592
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:58 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ik zou ook geen voorstander zijn om alle maatregelen te laten varen. Er zijn best maatregelen die echt nuttig zijn. Maar nog meer maatregelen (wat sommigen hier willen) enkel en alleen vanwege de besmettingen (en de kans dat het twee weken later een groot effect gaat hebben in de ziekenhuizen - ondanks dat dat al talloze malen niet uit is gekomen) ben ik ook geen voorstander van. Op een gegeven moment gaat draagvlak echt een grote rol spelen....en als de opnames laag blijven ga je steeds minder mensen mee krijgen om maatregelen in te voeren; zelfs als de besmettingen zeer hoog worden.
Grotendeels eens met wat je zegt. Punt is vooral ook dat er nog steeds geen exact beeld is van de dagelijkse besmettingscijfers van laten we zeggen half februari tot eind maart. Omdat er toen natuurlijk véél minder getest werd gaan we er vanuit dat de besmettingscijfers vele malen hoger lagen dan wat we toen in de media zagen.
Maar ja, hoeveel hoger? Waar ligt die 'threshhold' zeg maar? Waren het er toen 10.000 of 15.000 of zelfs 20.000 gemiddeld per dag? Who can tell? En is dat dus een getal waarbij je er vanuit kan gaan dat de IC's wél razendsnel gaan vollopen?

Want stel je hebt een zulk soort graadmeter, dan kan je idd vrij terecht zeggen bij 1200 of 1800 besmettingen per dag dat er weinig reden tot grote zorg is inderdaad.
pi_195003635
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:01 schreef Justin_Case het volgende:

[..]

Opnames zal wel in de lift zitten, al een week. IC blijft min of meer gelijk
Een week al?Kan die beter met de trap gaan :P
Kan nooit lang goed gaan als de opnames nu al oplopen bij zo'n beperkt aantal besmettingsgevallen.
blablablabla
  Redactie Games vrijdag 11 september 2020 @ 15:06:26 #18
181272 crew  Noppie2000
pi_195003648
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:05 schreef Elan het volgende:

[..]

Kan die beter met de trap gaan :P

Een week ? Kan nooit lang goed gaan als de opnames nu al oplopen bij zo'n beperkt aantal besmettingsgevallen.
Kan met dit tempo nog heel lang goed gaan :Y
pi_195003659
Toch voorrang op tests geopperd door kabinet voor onderwijs en zorgpersoneel.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:07:00 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003660
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:03 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Grotendeels eens met wat je zegt. Punt is vooral ook dat er nog steeds geen exact beeld is van de dagelijkse besmettingscijfers van laten we zeggen half februari tot eind maart. Omdat er toen natuurlijk véél minder getest werd gaan we er vanuit dat de besmettingscijfers vele malen hoger lagen dan wat we toen in de media zagen.
Maar ja, hoeveel hoger? Waar ligt die 'threshhold' zeg maar? Waren het er toen 10.000 of 15.000 of zelfs 20.000 gemiddeld per dag? Who can tell? En is dat dus een getal waarbij je er vanuit kan gaan dat de IC's wél razendsnel gaan vollopen?

Want stel je hebt een zulk soort graadmeter, dan kan je idd vrij terecht zeggen bij 1200 of 1800 besmettingen per dag dat er weinig reden tot grote zorg is inderdaad.
Het verbaast mij dat je over dat eerste nog steeds amper iets leest. Je maakt mij toch niet wijs dat ze daar niet een redelijk accurate schatting van maken kunnen intussen. Terwijl dat soort cijfers inderdaad best cruciaal is.
pi_195003695
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:06 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Kan met dit tempo nog heel lang goed gaan :Y
Denk je?

Niet als je elke week die nieuwe gevallen gaat verdubbelen. Zijn vast rekenmodellen voor die kunnen betekenen wanneer het mis gaat.
blablablabla
pi_195003716
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Toch voorrang op tests geopperd door kabinet voor onderwijs en zorgpersoneel.
Mosterd na de maaltijd.
Meeste grote organisaties hebben inmiddels al hun eigen teststraten ingericht.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:09:34 #23
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003718
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:08 schreef Elan het volgende:

[..]

Denk je?

Niet als je elke week die nieuwe gevallen gaat verdubbelen. Zijn vast rekenmodellen voor die kunnen betekenen wanneer het mis gaat.
Als die rekenmodellen er zijn, waarom lees ik dan nog steeds nergens iets over de geschatte werkelijke cijfers uit maart? Zie mijn post en die van Dick_Laurent hierboven.
pi_195003737
1.270 besmettingen......
pi_195003768
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:09 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als die rekenmodellen er zijn, waarom lees ik dan nog steeds nergens iets over de geschatte werkelijke cijfers uit maart? Zie mijn post en die van Dick_Laurent hierboven.
Denk dat het moeilijk te achterhalen is, maar schattingen worden wel gemaakt die dus het tienvoudige berekenen. Dan heb je het inderdaad over 20-30.000 besmettingen per dag.
pi_195003777
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:09 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maart boeit niet. Werkelijk niemand heeft concrete data van die beginperiode omdat er amper getest is.

Als bij ca 900 per dag de ziekenhuizen langzaamaan volstromen kun je zelf wel bedenken als dat er straks 3000 worden, of meer.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:14:05 #27
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003822
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Maart boeit niet. Werkelijk niemand heeft concrete data van die beginperiode omdat er amper getest is.

Als bij ca 900 per dag de ziekenhuizen langzaamaan volstromen kun je zelf wel bedenken als dat er straks 3000 worden, of meer.
De ziekenhuizen stromen helemaal niet langzaam vol.

En nu boeit maart ineens niet? Maart boeit juist wel, want het is juist die situatie die we nu niet meer willen.
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:14:49 #28
Dick Laurent Is Dead
pi_195003836
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Denk dat het moeilijk te achterhalen is, maar schattingen worden wel gemaakt die dus het tienvoudige berekenen. Dan heb je het inderdaad over 20-30.000 besmettingen per dag.
Nja, stel dat is dan idd een getal waar we met enige voorzichtigheid vanuit mogen gaan: rond de 20K gemiddeld per dag toen in maart.

Dan is het inderdaad vrij realistisch om te stellen dat we met pak hem beet om en nabij de 2000 besmettingen per dag (zeker als daar ook nog eens een redelijk aantal bij zitten die niet eens besmettelijk blijken te zijn) niet bang hoeven zijn dat de ziekenhuizen / IC's overladen zullen worden.

Inderdaad wel apart dat hier ook vanuit de media nauwelijks tot geen berichtgeving over geplaatst wordt...
pi_195003891
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:14 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De ziekenhuizen stromen helemaal niet langzaam vol.
Volgens mij loopt het aantal opgenomen mensen op. Dus wel degelijk. Daarbij is afgesproken dat de reguliere zorg niet in het geding mag komen. Dus zoveel capaciteit is er helemaal niet.

Leuk dat men signaalwaardes hanteert, maar de vraag is of men die blijft hanteren.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:17:40 #30
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003903
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens mij loopt het aantal opgenomen mensen op. Dus wel degelijk. Daarbij is afgesproken dat de reguliere zorg niet in het geding mag komen. Dus zoveel capaciteit is er helemaal niet.

Leuk dat men signaalwaardes hanteert, maar de vraag is of men die blijft hanteren.
Een opname wil helemaal niet zeggen dat die persoon per se meerdere dagen in een ziekenhuisbed ligt.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:18:24 #31
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195003914
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Idd, ik ben ook een beetje klaar met al die bagatelliserende berichten dat de huidige situatie lang niet zo ernstig is als de beginperiode en dat +1000 geregistreerde dagelijkse gevallen nog steeds relatief laag zou zijn.

De Nederlandse cijfers zijn dus niet meer laag te noemen. Tenzij iemand er een wereldvreemd beeld op nahoudt en denkt dat we hier op een andere planeet leven waarin de inzichten van buurlanden totaal niet meer belangrijk zijn.

In de meeste andere landen waren er in ernstige besmettingshaarden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag allang gerichte lokale maatregelen genomen. Aantal infecties per 100k ligt namelijk veel hoger dan de acceptabele bovengrens.

Wat nog steeds essentieel is is de waarde van het reproductiegetal. Met het huidige beleid lukt het blijkbaar niet om deze duurzaam onder de 1 te brengen. Sterker nog, de R zit al bijna 2 maanden weer boven de 1 en dan is het ook volkomen logisch dat het aantal besmettingen gestaag blijf toenemen. Een verdubbelingen kost wel meer tijd dan in maart, omdat de R nu minder ver boven de 1 ligt. Maar als de trend zo blijft dan zullen de ziekenhuizen inderdaad vroeg of laat weer vol liggen. En vooralsnog duidt niets erop dat het kabinet aanstalten maakt om een ander beleid te voeren waarmee de verspreiding wél kan worden ingedamd.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:19:31 #32
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195003933
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:18 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Idd, ik ben ook een beetje klaar met al die bagatelliserende berichten dat de huidige situatie lang niet zo ernstig is als de beginperiode en dat +1000 geregistreerde dagelijkse gevallen nog steeds relatief laag zou zijn.

In de meeste andere landen waren er in besmettingshaarden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag allang gerichte lokale maatregelen genomen. Aantal infecties per 100k ligt namelijk veel hoger dan de acceptabele bovengrens.

Wat nog steeds essentieel is is de waarde van het reproductiegetal. Met het huidige beleid lukt het blijkbaar niet om deze duurzaam onder de 1 te brengen. Sterker nog, de R zit al bijna 2 maanden weer boven de 1 en dan is het ook volkomen logisch dat het aantal besmettingen gestaag blijf toenemen. Een verdubbelingen kost wel meer tijd dan in maart, omdat de R nu minder ver boven de 1 ligt. Maar als de trend zo blijft dan zullen de ziekenhuizen inderdaad vroeg of laat weer vol liggen. En vooralsnog duidt niets erop dat het kabinet aanstalten maakt om een ander beleid te voeren waarmee de verspreiding wél kan worden ingedamd.
Het hele beleid is juist gestoeld op de gedachte de situatie zoals die in maart te voorkomen. Dan is het wel handig als je in de eerste plaats weet hoe die situatie toen eigenlijk was he.
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:20:09 #33
Dick Laurent Is Dead
pi_195003943
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Sorry maar het aantal covid patienten op de IC's is in ieder geval al een maand of twee niet boven de 50 gekomen. Dat is peanuts in vergelijk met de 1400 die er begin april lagen.
Ziekenhuis opnames lopen inderdaad iets op, maar ook daarbij zitten we nog niet eens in de verste verte in de buurt van wat het in het voorjaar was.

Ik zeg niet dat we dus niet waakzaam hoeven zijn op het feit dat de dagelijkse cijfers oplopen. Zeker wel.
Maar enige vorm van relativeren is wel op zijn plaats lijkt me.
pi_195003966
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Een opname wil helemaal niet zeggen dat die persoon per se meerdere dagen in een ziekenhuisbed ligt.
Hoe lang gemiddeld dan?
blablablabla
pi_195003988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:20 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Sorry maar het aantal covid patienten op de IC's is in ieder geval al een maand of twee niet boven de 50 gekomen. Dat is peanuts in vergelijk met de 1400 die er begin april lagen.
Ziekenhuis opnames lopen inderdaad iets op, maar ook daarbij zitten we nog niet eens in de verste verte in de buurt van wat het in het voorjaar was.

Ik zeg niet dat we dus niet waakzaam hoeven zijn op het feit dat de dagelijkse cijfers oplopen. Zeker wel.
Maar enige vorm van relativeren is wel op zijn plaats lijkt me.
Maart en april hebben we geen donder mee te maken. Het is ondenkbaar dat men die capaciteit ook maar bij benadering zal accepteren. 300 mensen op de IC's brengt de reguliere zorg ook al in het geding.
blablablabla
pi_195004003
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:14 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Nja, stel dat is dan idd een getal waar we met enige voorzichtigheid vanuit mogen gaan: rond de 20K gemiddeld per dag toen in maart.

Dan is het inderdaad vrij realistisch om te stellen dat we met pak hem beet om en nabij de 2000 besmettingen per dag (zeker als daar ook nog eens een redelijk aantal bij zitten die niet eens besmettelijk blijken te zijn) niet bang hoeven zijn dat de ziekenhuizen / IC's overladen zullen worden.

Inderdaad wel apart dat hier ook vanuit de media nauwelijks tot geen berichtgeving over geplaatst wordt...
Het is wél een illusie te denken dat er nu echt zicht is op het aantal besmettelijke mensen.
Er wordt weliswaar meer getest, maar dat betekent nog steeds niet dat je alle besmettelijke mensen ook in beeld hebt. Dat kunnen er nog steeds veel meer zijn dan uit de testen blijkt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:23:28 #37
473584 Gretzl
pi_195004004
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het hele beleid is juist gestoeld op de gedachte de situatie zoals die in maart te voorkomen. Dan is het wel handig als je in de eerste plaats weet hoe die situatie toen eigenlijk was he.
Als dat zo is dan faalt dat hele overheidsbeleid al sinds half juli, vanaf het moment dat het aantal besmettingen weer serieus is begonnen op te lopen. We zijn bijna twee maanden verder en de daling is nog altijd niet ingezet. Dat is een teken van falen.

Als je de situatie zoals in maart wilt voorkomen kun je er het beste naar streven om de viruscirculatie zo laag mogelijk te houden. Hoe lager die viruscirculatie, hoe minder potentiële besmettingen je met testen en BCO op hoeft te sporen en hoe makkelijker het ook is om de R duurzaam onder de 1 te houden.

twitter
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:23:49 #38
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004008
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoe lang gemiddeld dan?
Geen idee wat het gemiddelde is. De cijfers zijn gewoon prima momenteel.
pi_195004011
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:03 schreef dick_laurent het volgende:

Punt is vooral ook dat er nog steeds geen exact beeld is van de dagelijkse besmettingscijfers van laten we zeggen half februari tot eind maart. Omdat er toen natuurlijk véél minder getest werd gaan we er vanuit dat de besmettingscijfers vele malen hoger lagen dan wat we toen in de media zagen.

Kijkend naar huidige cijfers uit Frankrijk zouden er daar toen zo'n 100.000 besmettingen per dag moeten zijn geweest. (eigenlijk een veelvoud omdat ook heden nog altijd niet alle besmette personen getest worden).

Frankrijk heeft nu zo'n 10.000 vastgestelde besmettingen per dag en 53 IC opnames per dag (tegenover 600-700 pd op de top).
Spanje heeft vrijwel exact dezelfde getallen.

Omdat deze aantallen niet kunnen kloppen moeten de tests gewoon wel veel te gevoelig zijn, zoals aangegeven door de NYT, en 90% van de mensen ten onrechte positief wordt bevonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 11-09-2020 15:38:37 ]
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:24:13 #40
Dick Laurent Is Dead
pi_195004021
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Maart en april hebben we geen donder mee te maken. Het is ondenkbaar dat men die capaciteit ook maar bij benadering zal accepteren. 300 mensen op de IC's brengt de reguliere zorg ook al in het geding.
Ik heb nergens het woord 'accepteren' gebruikt.

Maar, okeh... hier laat ik 't bij :)
pi_195004032
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Helaas is ook de ziekenhuiscapaciteit niet meer wat het in maart/april was. De apparatuur staat er wel maar een deel van het personeel is (jawel) langdurig ziek en de helft geeft aan dit niet nog eens willen mee te maken en willen geen covid-afdeling (ic of anders) meer doen. Daarnaast willen we de reguliere zorg niet meer aan de kant zetten als destijds, dus je kan ook een stuk minder opvangen dan destijds.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:25:13 #42
473584 Gretzl
pi_195004047
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is wél een illusie te denken dat er nu echt zicht is op het aantal besmettelijke mensen.
Er wordt weliswaar meer getest, maar dat betekent nog steeds niet dat je alle besmettelijke mensen ook in beeld hebt. Dat kunnen er nog steeds veel meer zijn dan uit de testen blijkt.
Inderdaad, zolang de testbereidheid allesbehalve in de buurt komt van de 100% en nu tegelijkertijd veel mensen die zich willen laten testen niet de mogelijkheid meer hebben (teststraten zijn vol) dan zal het aantal geregistreerde nieuwe infecties de komende tijd alleen maar verder af gaan wijken van het daadwerkelijke aantal.
pi_195004065
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:18 schreef Gretzl het volgende:

[..]

De Nederlandse cijfers zijn dus niet meer laag te noemen. Tenzij iemand er een wereldvreemd beeld op nahoudt en denkt dat we hier op een andere planeet leven waarin de inzichten van buurlanden totaal niet meer belangrijk zijn.

In de meeste andere landen waren er in ernstige besmettingshaarden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag allang gerichte lokale maatregelen genomen. Aantal infecties per 100k ligt namelijk veel hoger dan de acceptabele bovengrens.

Vermoeiend ja, alsof die 1300 een reëel aantal was. Voor dat we op 300 zitten is Nederland allang weer op het intelligente slot. Je kan niet mensen die al maanden op een kankerbehandeling wachten nu maar weer uitstel geven omdat er plek nodig is voor een nieuwe golf Coronalijers.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:26:11 #44
473584 Gretzl
pi_195004069
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:23 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Geen idee wat het gemiddelde is. De cijfers zijn gewoon prima momenteel.
Ik vrees dat je jezelf blind staart op de ziekenhuiscijfers. Dat is gevaarlijk
pi_195004071
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:23 schreef Za het volgende:

[..]

Kijkend naar huidige cijfers uit Frankrijk zouden er daar toen zo'n 100.000 besmettingen per dag moeten zijn geweest. (eigenlijk een veelvoud omdat ook heden nog altijd niet alle besmette personen getest worden).

Frankrijk heeft nu zo'n 10.000 vastgestelde besmettingen per dag en 23 IC opnames per dag (tegenover 600-700 pd op de top).
Spanje heeft vrijwel exact dezelfde getallen.

Omdat deze aantallen niet kunnen kloppen moeten de tests gewoon wel veel te gevoelig zijn, zoals aangegeven door de NYT, en 90% van de mensen ten onrechte positief wordt bevonden.
Hoe waren de cijfers twee weken geleden?
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:26:46 #46
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004080
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:25 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Inderdaad, zolang de testbereidheid allesbehalve in de buurt komt van de 100% en nu tegelijkertijd veel mensen die zich willen laten testen niet de mogelijkheid meer hebben (teststraten zijn vol) dan zal het aantal geregistreerde nieuwe infecties de komende tijd alleen maar verder af gaan wijken van het daadwerkelijke aantal.
Dan zou je dat dus moeten gaan terugzien in de ziekenhuizen en daar is nog steeds weinig aan de hand.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:30:01 #47
473584 Gretzl
pi_195004135
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:23 schreef Za het volgende:

Waar haal je deze bizarre bewering vandaan?

Zelf in het ongunstige geval is het nooit mogelijk dat 90% onterecht positief wordt bevonden. De specificiteit van de PCR-test is namelijk minstens 99%. En de sensiviteit is op z'n minst 80%. Zie:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)quarantaine-a4011600
pi_195004183
Een tijdje geleden hebben Rutte en co geloof ik verkondigd dat de verwachting was dat in deze periode tot zo'n 2400 besmettingen per dag acceptabel was en niet zou zorgen voor een sterke toename in ziekenhuizen en IC's.

Die cijfers moeten toch ook ergens op gebaseerd zijn én wat gaat er gebeuren wanneer we over pak 'm beet 2-3 weken die aantallen aan gaan tikken?
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:32:49 #49
473584 Gretzl
pi_195004187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dan zou je dat dus moeten gaan terugzien in de ziekenhuizen en daar is nog steeds weinig aan de hand.
Nee, je gaat voorbij aan het feit dat het vertragingseffect nu groter is omdat (1) de huidige verspreiding in eerste instantie plaatsvindt onder het jongere (gezondere) deel van de bevolking en (2) het basale reproductiegetal gemiddeld lager ligt dan tijdens de eerste piek. Met andere woorden: het gat tussen de geregistreerde besmettingen en de ziekenhuisopnames is dus groter. Maar dat betekent niet dat je met zulke stelligheid kunt beweren dat het nu goed gaat en wel goed zal blijven gaan ('want in de ziekenhuizen is nu nog alles prima').
pi_195004194
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:26 schreef Jaeger85 het volgende:

Hoe waren de cijfers twee weken geleden?
Rond de 30.
Heden 50 BTW.
pi_195004210
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:30 schreef Gretzl het volgende:

Zelf in het ongunstige geval is het nooit mogelijk dat 90% onterecht positief wordt bevonden. De specificiteit van de PCR-test is namelijk minstens 99%. En de sensiviteit is op z'n minst 80%. Zie:
COR / New York Times : 90% positief geteste mensen zijn dat niet.
pi_195004217
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander van dat "wacht maar over twee weken!" gedweep, maar het is voor het eerst dat we aan deze relatief hogere waardes zitten. Kijk naar augustus duurde dat ook even, zelfs toen half augustus het alweer beter ging liepen de ziekenhuisopnames nog op. Er waren toen ziekenhuizen die overwogen hun Covid-afdeling te heropenen. Dat was met +700 dagelijks, inmiddels zitten we aan het dubbele.
blablablabla
pi_195004228
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:30 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Je hebt misschien niet gevolgd waar de discussie met PCR testen nu over gaat. Het gaat over over bij welke Ct waarde iemand nog besmettelijk / positief is. In Nederland en andere landen in Europa gaan we met de PCR tot Ct waarde van 40, en die waarde staat oa in Amerika ter discussie, en ook in Nederland wordt er nu (eindelijk) onderzoek naar gedaan.

Het zou nog wel eens wat uit kunnen maken voor BCO en maatregelen. Iemand met een Ct waarde van 40 hoeft wellicht niet uitgezocht te worden in BCO, waar iemand van 15 wel belangrijk is.

Ook kan het zo zijn als 90% van je besmettingen Ct waardes hebben van 30+ je wellicht wat maatregelen kunt terugschroeven

https://nos.nl/l/2347589
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 15:35:52 #54
Dick Laurent Is Dead
pi_195004236
Even los van de hele discussie cijfers zijn wel/niet zorgwekkend en we doen het wel/niet goed kwa testen etc:

Hoe staat NL er eigenlijk in Europa voor kwa dagelijkse cijfers? En dan naargelang bevolkingsgrootte uiteraard, want UK en Frankrijk hebben natuurlijk veel meer inwoners.

Doen we het echt het slechtst van de hele EU of lijkt dat maar zo 8)7
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 september 2020 @ 15:37:34 #55
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195004266
Toen hier enkele weken/maanden geleden werd gezegd dat het niet te geloven was dat er nog steeds niet genoeg testcapaciteit beschikbaar was stonden bepaalde users weer op hun achterste poten. GGD, overheid en het RIVM zou er namelijk alles aan doen om testcapaciteit te verhogen, dus men moest maar niet zo zeuren.

Nu zijn er in ieder geval genoeg tekenen dat men er niet alles aan heeft gedaan en/of doet.

Ministers die zich niet aan de regels houden, waardoor de straffen verlaagd worden.
Testcapaciteit wat opzettelijk laag gehouden wordt.
Cijfers bagitaliseren, zodat men niet strenger hoeft in te grijpen.

... en maar raar vinden dat er steeds minder draagvlak is voor alles wat met COVID-19 te maken heeft.
pi_195004283
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:35 schreef dick_laurent het volgende:
Even los van de hele discussie cijfers zijn wel/niet zorgwekkend en we doen het wel/niet goed kwa testen etc:

Hoe staat NL er eigenlijk in Europa voor kwa dagelijkse cijfers? En dan naargelang bevolkingsgrootte uiteraard, want UK en Frankrijk hebben natuurlijk veel meer inwoners.

Doen we het echt het slechtst van de hele EU of lijkt dat maar zo 8)7
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
pi_195004310
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:35 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Je hebt misschien niet gevolgd waar de discussie met PCR testen nu over gaat. Het gaat over over bij welke Ct waarde iemand nog besmettelijk / positief is. In Nederland en andere landen in Europa gaan we tot Ct waarde van 40, en die waarde staat oa in Amerika ter discussie, en ook in Nederland wordt er nu (eindelijk) onderzoek naar gedaan.

Het zou nog wel eens wat uit kunnen maken voor BCO en maatregelen. Iemand met een Ct waarde van 40 hoeft wellicht niet uitgezocht te worden in BCO, waar iemand van 15 wel belangrijk is

https://nos.nl/l/2347589
40 is echt bizar hoog.
pi_195004316
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:37 schreef Kyran het volgende:
Toen hier enkele weken/maanden geleden werd gezegd dat het niet te geloven was dat er nog steeds niet genoeg testcapaciteit beschikbaar was stonden bepaalde users weer op hun achterste poten. GGD, overheid en het RIVM zou er namelijk alles aan doen om testcapaciteit te verhogen, dus men moest maar niet zo zeuren.

Nu zijn er in ieder geval genoeg tekenen dat men er niet alles aan heeft gedaan en/of doet.

Ministers die zich niet aan de regels houden, waardoor de straffen verlaagd worden.
Testcapaciteit wat opzettelijk laag gehouden wordt.
Cijfers bagitaliseren, zodat men niet strenger hoeft in te grijpen.

... en maar raar vinden dat er steeds minder draagvlak is voor alles wat met COVID-19 te maken heeft.
Ik weet nog steeds niet of het probleem nou sec ligt bij de testcapaciteit, of de teststraten, of de hele automatisering die er om heen hangt. Allemaal erg ondoorzichtig.
blablablabla
pi_195004328
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:33 schreef Za het volgende:

[..]

Rond de 30.
Heden 50 BTW.
Ik doel op aantal besmettingen.
pi_195004372
Het aantal doden is in geheel Europa momenteel eigenlijk te verwaarlozen.
Als die cijfers de komende maanden laag blijven, hoop ik dat er toch ook wel meer besef komt van het verschil tussen maart/april en nu en in hoeverre dat voor meer ruimte moet kunnen zorgen op weg naar een mogelijk vaccin medio 2021.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:44:42 #61
473584 Gretzl
pi_195004391
Hoelang gaan we nog moeten wachten op regionaal maatwerk denken jullie?

twitter
pi_195004451
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:44 schreef Gretzl het volgende:

[ twitter ]
De vraag is wat ze willen doen? Weten ze waar de crux van die besmettingen vandaan komt? Dan kun je gericht maatregelen treffen. Volgens mij is 60-70% van de bron onduidelijk (ja je loopt het érgens op..), dus hoe ver moet je dan gaan als 1 op 1000 of 2000 mensen binnen je gemeente besmet raakt?
pi_195004458
quote:

[ twitter ]
Aan die lijst met plaatsnamen valt op dat ze bijna allemaal in de dichte nabijheid liggen van grote steden, waar het begonnen is met de oplopende cijfers.

Capelle, Almere, Wassenaar etc
blablablabla
pi_195004464
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:41 schreef Jaeger85 het volgende:

Ik doel op aantal besmettingen.
Heel erg fluctuerende cijfers rond die tijd, de ene dag duizenden hoger dan de ander, in beide landen.

Iig tussen de 5000 en de 8000.
pi_195004474
quote:

[ twitter ]
Lokaal wat mondkapjes gaan lopen strooien?

Stel eerst maar eens vast welke setting van besmettingen tot deze toenames leidt. Dat noem ik maatwerk.
I'll give you something to do
pi_195004490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:40 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

40 is echt bizar hoog.
Klopt maar wel de waarde die nu in Europa gebruikt wordt.

Vandaar dat de test ook hoog sensitief genoemd wordt
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:51:03 #67
473584 Gretzl
pi_195004494
Handig overzicht voor iedereen die soms even niet meer weet wat ook al weer de verschillen zijn tussen mitigatie, containment en eradicatie.

pi_195004506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet of het probleem nou sec ligt bij de testcapaciteit, of de teststraten, of de hele automatisering die er om heen hangt. Allemaal erg ondoorzichtig.
het ligt aan de belangen en ego's....

ggd's gaan altijd naar ziekenhuislabs die kleinschalig zijn maar goed werk leveren. Echter de hoeveelheid van corona testen zijn zo groot dat de ziekenhuislabs het niet aankunnen. De GGDs zijn bang dat zogauw ze naa commerciele labs gaan, die goedkoper en sneller zijn, de ziekenhuislabs failliet gaan, en dat willen ze niet. De minister wou dit niet, maar kreeg gewoon de deur dichtgegooid achter zich.
Dit komt omdat de GGDs niet hoeven te luisteren naar de minister.

na tientallen jaren van continue bezuinigingen zou ik ook niet meer luisteren naar de minister als het niet hoeft, maar dat terzijde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:52:34 #69
473584 Gretzl
pi_195004521
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:49 schreef galantis het volgende:

[..]

Lokaal wat mondkapjes gaan lopen strooien?

Stel eerst maar eens vast welke setting van besmettingen tot deze toenames leidt. Dat noem ik maatwerk.
Dat is vrijwel onmogelijk zolang de kwaliteit van het BCO niet omhoog gaat en er tegelijkertijd steeds meer mensen met klachten zich niet kunnen/willen laten testen. Niet willen als ze horen dat het minstens een week gaat duren totdat ze getest kunnen worden en de uitslag binnen is. Dan krijg je alleen maar meer onbekende verspreiding.
pi_195004522
36 COVID-patiënten op IC
11 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 36. Dat zijn 6 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 609 non-COVID-patiënten op de IC, 3 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 645, 9 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 136, 5 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 172.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten blijft doorstijgen en ligt nu 40% hoger dan 10 dagen geleden. Met name in de ziekenhuizen in de regio’s Amsterdam en Rotterdam neemt de drukte toe. Er is nog geen noodzaak tot herverdeling tussen de regio’s.’

pi_195004527
We zitten trouwens voor het eerst boven de signaalwaarde, verwacht eigenlijk een persconferentie vandaag of morgen met nieuwe maatregelen.
blablablabla
pi_195004540
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:52 schreef _serial_ het volgende:
36 COVID-patiënten op IC
11 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 36. Dat zijn 6 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 609 non-COVID-patiënten op de IC, 3 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 645, 9 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 136, 5 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 172.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten blijft doorstijgen en ligt nu 40% hoger dan 10 dagen geleden. Met name in de ziekenhuizen in de regio’s Amsterdam en Rotterdam neemt de drukte toe. Er is nog geen noodzaak tot herverdeling tussen de regio’s.’

[ afbeelding ]
Daar gaan we al.
blablablabla
pi_195004542
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Klopt maar wel de waarde die nu in Europa gebruikt wordt.

Vandaar dat de test ook hoog sensitief genoemd wordt
Het toenemend aantal positieve tests zegt dus nog minder dan ik al dacht en daar willen ze dan opeens (lokaal) op gaan aansturen. Lijkt wel een slechte film.
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:55:19 #74
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004561
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:52 schreef Elan het volgende:
We zitten trouwens voor het eerst boven de signaalwaarde, verwacht eigenlijk een persconferentie vandaag of morgen met nieuwe maatregelen.
Wat is die signaalwaarde dan? Dat was toch +10/+40 over een 3 daags gemiddelde?
  vrijdag 11 september 2020 @ 15:55:27 #75
473584 Gretzl
pi_195004565
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:52 schreef Elan het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nee, de signaalwaarde van vandaag.
pi_195004567
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar gaan we al.
Daar gaan we al klinkt ook nogal fatalistisch.
Er is een behoorlijke stijging, op nog steeds geen schrikbarend hoge cijfers. Dus an sich gaan we nog helemaal niets, maar hebben we een stijging.
pi_195004590
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:52 schreef _serial_ het volgende:
36 COVID-patiënten op IC
11 september 2020

[ afbeelding ]
Dus bijna de helft van onze ICs liggen al vol en dan moet het griepseizoen nog beginnen.
pi_195004593
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er is een behoorlijke stijging, op nog steeds geen schrikbarend hoge cijfers. Dus an sich gaan we nog helemaal niets, maar hebben we een stijging.
40% toename in 10 dagen tijd is dan natuurlijk wel het cijfer dat er uit springt.
pi_195004602
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ze hebben opeens ook een signaalwaarde op positieve tests gezet. Het is echt hallucinant hoe geprobeerd wordt de buitenproportionele maatregelen te rechtvaardigen.
pi_195004609
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:56 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dus bijna de helft van onze ICs liggen al vol en dan moet het griepseizoen nog beginnen.
Misschien nieuw voor je, maar de ic's zijn normaal gesproken niet leeg.
pi_195004618
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:57 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Misschien nieuw voor je, maar de ic's zijn normaal gesproken niet leeg.
No shit sherlock.
pi_195004625
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

40% toename in 10 dagen tijd is dan natuurlijk wel het cijfer dat er uit springt.
Natuurlijk springt dat eruit, het zegt alleen op zichzelf niet zo veel. Een stijging van 1 naar 3 is een nog veel grotere stijging, maar daar zou ook niemand van wakker liggen. Het blijft zaak de boel in de gaten te houden, maar er is nog niets aan de hand.
pi_195004628
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:53 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Het toenemend aantal positieve tests zegt dus nog minder dan ik al dacht en daar willen ze dan opeens (lokaal) op gaan aansturen. Lijkt wel een slechte film.
Ja, helaas is dat zo, maar goed dat de discussie en onderzoek nu eindelijk gedaan wordt, want rondjes blijven draaien om het aantal besmettingen zonder dat er onderzocht wordt of iedereen wel even besmettelijk is, schiet natuurlijk helemaal niet op.

Het zou wel eens kunnen betekenen dat je maatschappij verder open kan dan nu het geval is. Maar dat is natuurlijk aan de beleidsmakers
pi_195004640
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:55 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Kan je dit nader uitleggen? Kan me er geen voorstelling van maken wat voor 'gevaar' het op zou kunnen leveren als grotere commerciële labs mee gaan testen. Zie alleen maar voordelen eigenlijk.
Dat staat dus in het artikel.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195004643
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar gaan we al.
Op 31 augustus lagen er 38 op de IC, dus als we die dag pakken, gaat het in dat opzicht beter. Het is echt spijkers op laag water zoeken als de aantallen nog steeds heel laag zijn.
pi_195004644
In Duitsland wordt inmiddels geroepen om versoepeling.

https://www.n-tv.de/panor(...)article22029738.html
pi_195004657
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Helemaal niet.

Als je uitgaat van een vertraging t.o.v. het aantal besmettingsgevallen dan loopt dat aantal nog substantieel op. Herverdeling lijkt het dan op aan te gaan komen. Reken maar binnen 48 uur op een persconferentie en een bak maatregelen. Ik hoor een (verkouden) Mark Rutte net zeggen dat hij verwacht dat het draagvlak daarvoor binnen de samenleving nog steeds groot is :)
blablablabla
pi_195004662
quote:

[..]

609 zijn geen corona gevallen. Mensen die een zwaar ongeluk hebben gehad of een zware operatie die men beter wil monitoren bij voorbeeld. Als we die ook mee gaan rekenen dan moeten we echt nooit meer ons huis verlaten.
pi_195004666
quote:

[..]

Ja hoi! Er liggen altijd ongeveer 600-700 man op een IC. Dat is totaal niet abnormaal.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:02:18 #90
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004686
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Helemaal niet.

Als je uitgaat van een vertraging t.o.v. het aantal besmettingsgevallen dan loopt dat aantal nog substantieel op. Herverdeling lijkt het dan op aan te gaan komen. Reken maar binnen 48 uur op een persconferentie en een bak maatregelen. Ik hoor een (verkouden) Mark Rutte net zeggen dat hij verwacht dat het draagvlak daarvoor binnen de samenleving nog steeds groot is :)
Bij jou weet ik soms niet of je nu serieus bent of sarcastisch of cynisch.
  Redactie Games vrijdag 11 september 2020 @ 16:03:00 #91
181272 crew  Noppie2000
pi_195004694
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:02 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Soms? Weet ik nooit _O- deze post kan je in elk geval niet serieus nemen, dat scheelt dan weer wel :D
pi_195004696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:59 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Op 31 augustus lagen er 38 op de IC, dus als we die dag pakken, gaat het in dat opzicht beter. Het is echt spijkers op laag water zoeken als de aantallen nog steeds heel laag zijn.
Dat speldenprikje op de IC's in augustus staat in behoorlijk schril contrast met de aantallen die we nu registreren qua besmettingsgevallen. Eerlijk, verwacht jij zonder maatregelen binnen afzienbare tijd weer een dalende trend, zowel qua besmettingsgevallen als de ziekenhuizen als op de IC's?
blablablabla
pi_195004699
quote:

[..]

Helemaal niet.

Een bak maatregelen nog wel. Je kan ook overdrijven. Als de ziekenhuizen niet al te snel stijgen dan ga je steeds minder mensen mee krijgen.

Het is wel goed om de situatie in de gaten te blijven houden natuurlijk.

Daarnaast grappig dat de situatie in maart nu voor sommigen opeens niet telt, maar dat die wél belangrijk was als het hun uit kwam bij andere argumenten. Dat terzijde.
pi_195004712
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:00 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ja hoi! Er liggen altijd ongeveer 600-700 man op een IC. Dat is totaal niet abnormaal.
Het merendeel leeg hebben is gewoon geld weggooien. De enige reden voor extreem veel bedden is een pandemie eens in de 100 jaar. Veel beter om gewoon wat reserve-apparatuur in een loods te hebben en de boel op te tuigen wanneer nodig.
pi_195004718
quote:

[..]

Helemaal niet.

Het aantal kan inderdaad nog substantieel oplopen. Dat kan ook veel meer gespreid in de tijd gaan plaatsvinden. Waardoor er geen veel te hoge druk op de ziekenhuizen en ic's komt te liggen. Het is allemaal koffiedik kijken, en dat is zoals het is. Opmerkingen als "daar gaan we al" vind ik dan onnodig pessimistisch en niet constructief.
pi_195004735
quote:

[..]

Dat is meer dan ik dacht!
pi_195004744
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Natuurlijk springt dat eruit, het zegt alleen op zichzelf niet zo veel. Een stijging van 1 naar 3 is een nog veel grotere stijging, maar daar zou ook niemand van wakker liggen. Het blijft zaak de boel in de gaten te houden, maar er is nog niets aan de hand.
Aantal besmettingen van vandaag ligt boven het maximum dat het kabinet hanteert om eventueel extra maatregelen te nemen. Was net op de radio. In die zin zeggen de cijfers weer wel veel.
Leipe shit ouwe
pi_195004753
quote:

[..]

En je wil ook dat dat mogelijk blijft, natuurlijk. Dat was een paar maanden geleden niet zo, en daar wil je niet naar terug. Dus de boel goed monitoren is wel van belang.
pi_195004755
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

Aantal besmettingen van vandaag ligt boven het maximum dat het kabinet hanteert om eventueel extra maatregelen te nemen. Was net op de radio. In die zin zeggen de cijfers weer wel veel.
Wat is dat maximum dan?
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:06:57 #100
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004761
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Een bak maatregelen nog wel. Je kan ook overdrijven. Als de ziekenhuizen niet al te snel stijgen dan ga je steeds minder mensen mee krijgen.

Daarnaast grappig dat de situatie in maart nu voor sommigen opeens niet telt, maar dat die wél belangrijk was als het hun uit kwam bij andere argumenten. Dat terzijde.
Elke 12 of 14 dagen een persco is ook totaal niet meer serieus te nemen, niemand weet onderhand nog wat de bedoeling is dan.
pi_195004769
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

De signaalwaarden zijn allemaal nietszeggend op zichzelf. Het gaat altijd om de samenhang van een aantal signaalwaarden, zoals ze in het begin hebben aangegeven.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:07:20 #102
473584 Gretzl
pi_195004774
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Wat is dat maximum dan?
De signaalwaarde, zie mijn laatste post of het coronadashboard.
pi_195004775
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Wat is dat maximum dan?
Dashboardverhaal
Leipe shit ouwe
pi_195004777
https://nos.nl/artikel/23(...)ten-in-stadions.html

Niet verrassend gezien de stijgende cijfers. Dat ze de verwachting uitspraken vanaf januari weer in volle stadions te kunnen spelen getuigt van weinig realiteitsbesef...
pi_195004783
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:03 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat speldenprikje op de IC's in augustus staat in behoorlijk schril contrast met de aantallen die we nu registreren qua besmettingsgevallen. Eerlijk, verwacht jij zonder maatregelen binnen afzienbare tijd weer een dalende trend, zowel qua besmettingsgevallen als de ziekenhuizen als op de IC's?
Je gaat van de hak op de tak. Ik verwacht dat tot in ieder geval november cijfers laag blijven, maar licht kunnen toenemen, niks waardoor de zorg onder druk zou komen te staan.

Meer maatregelen gaan daar geen enkel verschil in maken, maar gelukkig voor Rutte is een groot deel zich enorm goed gaan voelen door zich te houden aan de regels, dus elke regel meer volgen ze met alle liefde op. En passant nog anderen de maat nemen en egoïsten noemen die niks geven om de levens van ouderen en het plaatje is compleet.
pi_195004786
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:02 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dat komt omdat er met jouw beperkt visie op het geheel nooit wat aan de hand is, alles gaat ongeacht de realiteit gewoon goed. Altijd. Besmettingsgevallen zeggen niks, toenames op de IC zijn irrelevant. Je weet niet precies hoe lang mensen in ziekenhuizen liggen, maar dat zal vast niet al te lang zijn :)

Dit zijn gewoon klote cijfers, de signaalwaarde is overschreden dus komen er maatregelen aan.
blablablabla
pi_195004789
quote:

[..]

Helemaal niet.

Mijn hemel, gaat het met je? 8)7
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:10:00 #108
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004814
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:08 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat komt omdat er met jouw beperkt visie op het geheel nooit wat aan de hand is, alles gaat ongeacht de realiteit gewoon goed. Altijd. Besmettingsgevallen zeggen niks, toenames op de IC zijn irrelevant. Je weet niet precies hoe lang mensen in ziekenhuizen liggen, maar dat zal vast niet al te lang zijn :)

Dit zijn gewoon klote cijfers, de signaalwaarde is overschreden dus komen er maatregelen aan.
Zie je, dit bedoelde ik nou met mijn post.
pi_195004834
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hoezo overdrijven?
Rutte kwam met een persco en maatregelen toen we op +700 besmettingsgevallen zaten en er op het dashboard nog niks aan de hand is was. Hoe denk je dat ze in den Haag de huidige stand van zaken zullen interpreteren? 1200+, laat gaan joh? :D
blablablabla
pi_195004835
quote:

[..]

Boven het maximum? Boven het minimum dan...

En dit geeft weer precies aan waarom zo'n signaalwaarde eigenlijk een dom idee is. Men denkt dat als het daarboven komt dat er gelijk maatregelen moeten volgen. Alsof er bij 6,9 niets aan de hand is en bij 7,1 maatregelen moeten volgen...
pi_195004855
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Elke 12 of 14 dagen een persco is ook totaal niet meer serieus te nemen, niemand weet onderhand nog wat de bedoeling is dan.
Ik zie de heren alweer staan. Dat nú dan toch écht het moment is dat we het met z'n allen moeten doen. In alle ernst. En daarna mooi aanhoren wie er welke straf gaan krijgen.

Nee dankje, geen behoefte aan weer zo'n persco.
pi_195004876
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zie je, dit bedoelde ik nou met mijn post.
Dan niet. Ga lekker door met de zaken constant lopen bagatelliseren alsof er niets aan de hand is.
blablablabla
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 september 2020 @ 16:15:19 #113
416575 crew  Evenstar
pi_195004916
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het aantal kan inderdaad nog substantieel oplopen. Dat kan ook veel meer gespreid in de tijd gaan plaatsvinden. Waardoor er geen veel te hoge druk op de ziekenhuizen en ic's komt te liggen. Het is allemaal koffiedik kijken, en dat is zoals het is. Opmerkingen als "daar gaan we al" vind ik dan onnodig pessimistisch en niet constructief.
Je hebt natuurlijk 100% gelijk, maar een (te) afwachtende houding is gevaarlijk, vooral omdat wij heel goed weten hoe snel het uit de hand kan lopen.

Natuurlijk zegt die +6 van vandaag nog niet genoeg, maar het is wel een behoorlijke stijging en daar mag best iets mee gedaan worden.
pi_195004931
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Dan niet. Ga lekker door met de zaken constant lopen bagatelliseren alsof er niets aan de hand is.
Als je nu niet in de paniekmodus schiet en met superlatieven gooit ben je gelijk aan het bagatelliseren? Relativeren =/= bagatelliseren.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:16:42 #115
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195004938
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:12 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik zie de heren alweer staan. Dat nú dan toch écht het moment is dat we het met z'n allen moeten doen. In alle ernst. En daarna mooi aanhoren wie er welke straf gaan krijgen.

Nee dankje, geen behoefte aan weer zo'n persco.
Inderdaad. Intussen lappen burgemeesters en ministers de regels zelf aan hun laars, is het een puinhoop bij de GGD's en is de deadline voor de app ook niet gehaald. Maar wij zijn de ongehoorzamen natuurlijk.
pi_195004950
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe gaat het aantal niet oplopen bij deze aantallen dan? Er is hier maandenlang geroepen door bepaalde users dat de besmettingsgevallen totaal niet relevant zijn. Nu zien er een toename in de ziekenhuizen en op de IC's én het aantal besmettingen, is er nog niks aan de hand.

Zonder passende maatregelen krijg je dit soort aantallen nooit meer vlotgetrokken.
blablablabla
pi_195004962
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:13 schreef Elan het volgende:

[..]

Zet het nou eens in perspectief: in maart/april 25.000 besmettingen per dag. Vandaag 1200.

Als ik voor mezelf spreek neem ik Corona nog altijd zeer serieus en houd ik zo veel mogelijk rekening met mijn vrienden, familie en collega's. Ook de anderhalve meter en hygiëne probeer ik me aan te houden. Ik ben en voel me gezond en besef me dat dit voor een aanzienlijk deel van onze maatschappij niet vanzelfsprekend is en deze groep dus wel degelijk op moet letten. Ja, de regels zijn krom en soms is de willekeur van regels en naleving vreselijk irritant en stompzinnig.

Maar volgens mij hebben we allemaal 1 gezamenlijk doel en dat is zo snel mogelijk weer terug naar de levens zoals die waren voor corona, dus zonder angst en mét onze uitspattingen en hobbies. Ik schaar me onder de groep die hun leven niet drastisch verandert heeft zien sinds de crisis, maar kan me indenken dat dit voor velen (sociaal-maatschappelijk of economisch) wel degelijk het geval is.
pi_195004965
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:10 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoezo overdrijven?
Rutte kwam met een persco en maatregelen toen we op +700 besmettingsgevallen zaten en er op het dashboard nog niks aan de hand is was. Hoe denk je dat ze in den Haag de huidige stand van zaken zullen interpreteren? 1200+, laat gaan joh? :D
Ik mag hopen dat ze er realistisch naar kijken. Zich niet blindstaren op het aantal besmettingen en de ''over twee weken'' redenatie dooddoeners. En de situatie in maart ook echt meenemen als vergelijking..

Verwacht best een persconferentie volgende week, maar ''bakken maatregelen'' is gewoon overdrijven imo. Ze hebben sowieso geroepen dat ze het liefst regionaal ingrijpen en dat hebben ze nog niet eens gedaan. Er is gewoon geen draagvlak om landelijk in te grijpen.

Ziekenhuisopnames en doden tellen nou eenmaal ook mee, sorry.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 16:20:28 ]
pi_195004976
Ik toch maar weer effe wc rollen inslaan.....
pi_195004995
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:15 schreef Kyran het volgende:

Natuurlijk zegt die +6 van vandaag nog niet genoeg, maar het is wel een behoorlijke stijging en daar mag best iets mee gedaan worden.
Behalve dat die +6 door sommigen hier nu gelinkt wordt aan het aantal positieve testen van vandaag. Dat slaat hoe dan ook nergens op, want de mensen die vandaag positief testen zie je in principe niet eerder dan een week terug. Een paar dagen terug zat het ook rond de 1000 en nam het aantal IC-patiënten zelfs af. Eén week geleden stond de teller op 35 patiënten.
pi_195005001
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als je nu niet in de paniekmodus schiet en met superlatieven gooit ben je gelijk aan het bagatelliseren? Relativeren =/= bagatelliseren.
Volgens het dashboard is de tijd om te grijpen nu gekomen. Lijkt me toch niet echt het juiste moment om zaken te relativeren, maar van mij mag je hoor.
blablablabla
pi_195005028
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:17 schreef Elan het volgende:
Nu zien er een toename in de ziekenhuizen en op de IC's én het aantal besmettingen, is er nog niks aan de hand.
31 augustus: +5 IC
14 augustus: +7 IC
12 augustus: +5 IC
3 augustus: +6 IC
31 juli: +5 IC
27 juli: +5 IC
pi_195005050
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:19 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens het dashboard is de tijd om te grijpen nu gekomen. Lijkt me toch niet echt het juiste moment om zaken te relativeren, maar van mij mag je hoor.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:10 schreef DireStraits7 het volgende:
En dit geeft weer precies aan waarom zo'n signaalwaarde eigenlijk een dom idee is. Men denkt dat als het daarboven komt dat er gelijk maatregelen moeten volgen. Alsof er bij 6,9 niets aan de hand is en bij 7,1 maatregelen moeten volgen...
Signaalwaardes zijn signaalwaardes, geen harde knip voor wel/geen maatregelen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 september 2020 @ 16:22:08 #124
416575 crew  Evenstar
pi_195005054
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Behalve dat die +6 door sommigen hier nu gelinkt wordt aan het aantal positieve testen van vandaag. Dat slaat hoe dan ook nergens op, want de mensen die vandaag positief testen zie je in principe niet eerder dan een week terug. Een paar dagen terug zat het ook rond de 1000 en nam het aantal IC-patiënten zelfs af. Eén week geleden stond de teller op 35 patiënten.
Heb even de cijfers niet bij de hand. Te druk geweest laaste weken.

Hoevel besmettingen hadden wij gemiddeld per dag twee weken gelden? Deze +6 is eerder aan ongeveer twee weken geleden toe te schrijven en niet aan de cijfers van vandaag inderdaad.
pi_195005069
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En je wil ook dat dat mogelijk blijft, natuurlijk. Dat was een paar maanden geleden niet zo, en daar wil je niet naar terug. Dus de boel goed monitoren is wel van belang.
Sowieso
pi_195005074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:21 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

[..]

Signaalwaardes zijn signaalwaardes, geen harde knip voor wel/geen maatregelen.
Wat hebben ze voor zin als er geen consequenties aan worden verbonden?
pi_195005087
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat ze er realistisch naar kijken. Zich niet blindstaren op het aantal besmettingen en de ''over twee weken'' redenatie dooddoeners.

Verwacht best een persconferentie volgende week, maar ''bakken maatregelen'' is gewoon overdrijven imo. Ze hebben sowieso geroepen dat ze het liefst regionaal ingrijpen en dat hebben ze nog niet eens gedaan. Er is gewoon geen draagvlak om landelijk in te grijpen.

Met halfslachtige maatregelen van vorige keer kom je er niet is inmiddels wel gebleken.

Gommers, iemand die van de week nog pleitte voor versoepelingen voor jongeren heeft gewaarschuwd dat je het binnen twee weken volledig kan laten escaleren als je niet tijdig ingrijpt. Ik wil echt dat er wat gedaan gaat worden nu. Ook een plan voor het onderwijs, zodat die niet in deze belangrijke fase weer cruciale achterstanden oplopen.
blablablabla
pi_195005092
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Wat hebben ze voor zin als er geen consequenties aan worden verbonden?
Wat snap je niet aan het woord signaalwaarde?
pi_195005093
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat ze er realistisch naar kijken. Zich niet blindstaren op het aantal besmettingen en de ''over twee weken'' redenatie dooddoeners. En de situatie in maart ook echt meenemen als vergelijking..

Welke maatregelen verwacht je dat ze gaan nemen als alle seinen in het dashboard op rood zouden staan?
pi_195005115
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan het woord signaalwaarde?
Ze hebben er ook kleuren aan verbonden. Niet zonder reden lijkt me.
pi_195005119
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:22 schreef Kyran het volgende:
Hoevel besmettingen hadden wij gemiddeld per dag twee weken gelden? Deze +6 is eerder aan ongeveer twee weken geleden toe te schrijven en niet aan de cijfers van vandaag inderdaad.
Zo werkt het niet. Deze +6 kan evengoed een statistische outlier zijn, zoals we er meerdere hebben gehad de afgelopen weken (zoals in een post van mij hierboven al opgesomd).

Ik vind het echt verbijsterend dat ik na een half jaar nog steeds moet zeggen dat de dagkoersen veel te specifiek zijn en je naar trends moet kijken...
pi_195005129
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ze hebben er ook kleuren aan verbonden. Niet zonder reden lijkt me.
En waarom denk je dat het een kleurenspectrum is?
pi_195005131
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:19 schreef Elan het volgende:

[..]

Mwa, de ziekenhuis cijfer is het enige dat echt echt echt belangrijk is. Als de testbereidheid heel laag zou zijn vond je geen gevallen. Maar die zijn er dan natuurlijk wel.

Ik ben met je eens waakzaam zijn. Maar zolang de stijging in de ziekenhuizen nog te overzien is, vooral niet in paniek raken. Een virus komt altijd in golven, het is zaak dat deze alleen niet te hoog zijn.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 11 september 2020 @ 16:25:47 #134
416575 crew  Evenstar
pi_195005137
Extra maatregelen zijn wat mij betreft nog niet nodig, alleen mag men echt wel even iets gaan doen aan testcapaciteit en nogmaals benadrukken dat men weer meer moet thuiswerken.

Vooral straks in de herfst/winter ben ik "bang" dat men met snotneusjes en al weer naar werk gaat ... "want ik ben gewoon verkouden".
pi_195005157
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:25 schreef koemleit het volgende:

[..]

Mwa, de ziekenhuis cijfer is het enige dat echt echt echt belangrijk is. Als de testbereidheid heel laag zou zijn vond je geen gevallen. Maar die zijn er dan natuurlijk wel.

Ik ben met je eens waakzaam zijn. Maar zolang de stijging in de ziekenhuizen nog te overzien is, vooral niet in paniek raken. Een virus komt altijd in golven, het is zaak dat deze alleen niet te hoog zijn.
Wat heb je aan een hoge testbereidheid als de teststraten de toestroom niet eens aankunnen?
blablablabla
pi_195005183
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. Deze +6 kan evengoed een statistische outlier zijn, zoals we er meerdere hebben gehad de afgelopen weken (zoals in een post van mij hierboven al opgesomd).

Ik vind het echt verbijsterend dat ik na een half jaar nog steeds moet zeggen dat de dagkoersen veel te specifiek zijn en je naar trends moet kijken...
We zitten alweer een poosje op hoge aantallen, volgens mij was vorige week vrijdag de eerste 1000+
blablablabla
pi_195005239
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:26 schreef Elan het volgende:

[..]

Wat heb je aan een hoge testbereidheid als de teststraten de toestroom niet eens aankunnen?
Ja dit staat compleet los van m'n punt.
Dat de teststraten het niet aankunnen is belachelijk.
Maar dat heeft niets te maken met het feit dat de cijfers omtrent ziekenhuisopname veel belangrijker en betrouwbaarder zijn dan die van besmettingen. (Bij besmettingen zijn er vermoedelijk nog veel meer, maar niemand weet precies hoeveel. Ziekenhuisopnames zijn "gewoon" harde feiten)
pi_195005242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Welke maatregelen verwacht je dat ze gaan nemen als alle seinen in het dashboard op rood zouden staan?
Ik verwacht niks, dat is niet mijn taak. Is ook helemaal niet relevant verder, gezien niet alles op rood staat. Verre van.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:23 schreef Elan het volgende:

[..]

Met halfslachtige maatregelen van vorige keer kom je er niet is inmiddels wel gebleken.

Gommers, iemand die van de week nog pleitte voor versoepelingen voor jongeren heeft gewaarschuwd dat je het binnen twee weken volledig kan laten escaleren als je niet tijdig ingrijpt. Ik wil echt dat er wat gedaan gaat worden nu. Ook een plan voor het onderwijs, zodat die niet in deze belangrijke fase weer cruciale achterstanden oplopen.
Agree to disagree.
pi_195005245
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:28 schreef Elan het volgende:

[..]

We zitten alweer een poosje op hoge aantallen, volgens mij was vorige week vrijdag de eerste 1000+
Hoog is relatief.
De stijging begin augustus stopte ook zonder duidelijke reden. Het is voorbarig ervan uit te gaan dat een trend over een paar dagen zich wekenlang gaat voortzetten. Eerst nog maar even aankijken.
pi_195005258
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja, en dat is reden om waakzaam te zijn. Maar de stijging van de afgelopen dagen koppelen aan de ziekenhuiscijfers van vandaag slaat nergens op. "Zie je wel +6 op de IC" heeft niets te maken met de positieve testen van vandaag.
pi_195005270
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:30 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ja dit staat compleet los van m'n punt.
Dat de teststraten het niet aankunnen is belachelijk.
Maar dat heeft niets te maken met het feit dat de cijfers omtrent ziekenhuisopname veel belangrijker en betrouwbaarder zijn dan die van besmettingen. (Bij besmettingen zijn er vermoedelijk nog veel meer, maar niemand weet precies hoeveel. Ziekenhuisopnames zijn "gewoon" harde feiten)
In de ziekenhuizen is toch ook sprake van een toename? Of moeten dat er eerst weer honderden zijn voor we ook maar gaan overwegen om in te grijpen?
blablablabla
pi_195005295
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:32 schreef Elan het volgende:

[..]

In de ziekenhuizen is toch ook sprake van een toename? Of moeten dat er eerst weer honderden zijn voor we ook maar gaan overwegen om in te grijpen?
Griepgolf van paar jaar terug zorgde ook voor honderden IC-opnames. Niets van maatregelen gemerkt toen. Lijkt mij een beetje de toelaatbare speelruimte aangeven.
pi_195005323
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:32 schreef Elan het volgende:
In de ziekenhuizen is toch ook sprake van een toename?
Aantal ziekenhuisopnames vandaag: IC: 36, niet-IC: 136
Aantal ziekenhuisopnames 20 augustus: IC: 39, niet-IC: 138.
pi_195005324
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, en dat is reden om waakzaam te zijn. Maar de stijging van de afgelopen dagen koppelen aan de ziekenhuiscijfers van vandaag slaat nergens op. "Zie je wel +6 op de IC" heeft niets te maken met de positieve testen van vandaag.
Ben ik met je eens, maar dit is niet van vandaag die aantallen lopen alweer even op natuurlijk. Ben vooral erg benieuwd naar het reproductiegetal over de afgelopen week.
blablablabla
pi_195005370
Hopelijk gaat alles nu weer op slot voordat het erger wordt. De overheid moet nu echt gaan ingrijpen
pi_195005389
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Aantal ziekenhuisopnames vandaag: IC: 36, niet-IC: 136
Aantal ziekenhuisopnames 20 augustus: IC: 39, niet-IC: 138.
Persconferentie Rutte was op 18 augustus n.a.v. het oplopende aantal besmettingen de week daarvoor. Een schijntje van de aantallen die we deze week voorbij hebben zien komen.

Wat verwacht jij volgende week (eerlijk) ?
blablablabla
pi_195005404
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:35 schreef Elan het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, maar dit is niet van vandaag die aantallen lopen alweer even op natuurlijk. Ben vooral erg benieuwd naar het reproductiegetal over de afgelopen week.
Het aantal testen loopt ook op. Ivm half augustus (~120k) wordt er nu 50% meer getest (~180k). Kortom, je moet die stijging meenemen als je het aantal testen vergelijkt.

1000 nu (dat is ongeveer het gemiddelde van de laatste week) is dan zo'n 675 een een maand geleden. En dan is de stijging opeens een stuk minder groot.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:40:10 #148
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_195005420
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:37 schreef Daario het volgende:
Hopelijk gaat alles nu weer op slot voordat het erger wordt. De overheid moet nu echt gaan ingrijpen
:')
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_195005437
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:38 schreef Elan het volgende:
Een schijntje van de aantallen die we deze week voorbij hebben zien komen.
Zie mijn post hierboven.

quote:
Geen idee. Geen landelijke maatregelen in ieder geval. Ik heb gisteren ook al gezegd dat ik pleit voor meer experimenten met regionale maatregelen. Zeker in de Randstad zijn er wel wat regio's waarin regionale maatregelen best te begrijpen zijn.
pi_195005498
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:37 schreef Daario het volgende:
Het staat je vrij hierin je eigen bijdrage te leveren en jezelf op te sluiten. Maar dat zal hem waarschijnlijk ook niet worden. Nee, wachten tot de overheid pas met iets komt en daarna dociel de nieuwe regeltjes volgen.
pi_195005541
Het grote dilemma blijft: wanneer ben je te laat met ingrijpen?
pi_195005558
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:07 schreef Jaeger85 het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ten-in-stadions.html

Niet verrassend gezien de stijgende cijfers. Dat ze de verwachting uitspraken vanaf januari weer in volle stadions te kunnen spelen getuigt van weinig realiteitsbesef...
Natuurlijk is dat niet verstandig. Eigenlijk is het überhaupt niet verstandig om publiek toe te laten, ook vanwege de vervoersbewegingen rondom het stadion.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:45:36 #153
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_195005577
De vraag lijkt mij eerder: moet je ingrijpen als het aantal ziekenhuisopnames zo laagt blijft? Nee, lijkt mij het logische antwoord.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_195005587
Komende week weer een Strandpiek aan de weersvoorspelling te zien.
- verwijderd door admin -
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:46:08 #155
473584 Gretzl
pi_195005591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het aantal testen loopt ook op. Ivm half augustus (~120k) wordt er nu 50% meer getest (~180k). Kortom, je moet die stijging meenemen als je het aantal testen vergelijkt.

1000 nu (dat is ongeveer het gemiddelde van de laatste week) is dan zo'n 675 een een maand geleden. En dan is de stijging opeens een stuk minder groot.
Als meer mensen zich uit voorzorg laten testen dan moet het percentage positieve tests juist afnemen indien de mate van verspreiding gelijk blijft of slechts licht toeneemt. Dan is niet het geval, integendeel zelfs. Dus je kunt zeker niet stellen dat de groei nog niet zo verontrustend zou zijn omdat er nu 50% meer wordt getest dan een maand geleden. Het is helemaal niet zeker dat met 180k tests ipv 120k er veel meer coronagevallen worden gevangen. Het kan prima zo zijn dat er veel meer mensen daadwerkelijk klachten hebben, omdat ze een COVID-infectie hebben opgelopen.

quote:
Het percentage tests dat positief uitpakte, ligt met 2,8 procent weer iets hoger dan vorige week, toen het 2,2 procent was. Dat duidt er op dat de snelheid waarmee het virus zich verspreidt iets toeneemt. Ook reproductiegetal R, waarmee het RIVM die verspreiding in de gaten houdt, steeg van 1 naar 1,17. Dat betekent dat 100 besmette personen ongeveer 117 anderen besmetten.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ekenhuizen~a5372ced/
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:46:41 #156
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195005606
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:45 schreef groenen het volgende:
Komende week weer een Strandpiek aan de weersvoorspelling te zien.
Indian Summer Piek.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:47:36 #157
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195005624
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:44 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat niet verstandig. Eigenlijk is het überhaupt niet verstandig om publiek toe te laten, ook vanwege de vervoersbewegingen rondom het stadion.
Vliegen ook maar weer stopzetten dan?
pi_195005627
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De vraag is een beetje of die theoretische 675 per dag ook niet gewoon te veel is uiteindelijk. We hebben augustus een plekje gehad, maar dat duurde al met al maar een week en toen zaten we met 155.000 tests op pak hem beet 450 besmettingsgevallen per dag. Dat was zonder problemen met testen en verkoudheids virussen in de lucht.
blablablabla
pi_195005642
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:44 schreef Jor_Dii het volgende:
Als de maatregelen die je op dat moment moet nemen ingrijpender zijn dan nodig was geweest als je wel op tijd had ingegrepen.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:48:54 #160
473584 Gretzl
pi_195005647
@DireStraits7: als je naar de ontwikkeling van het geschat aantal besmettelijke mensen in Nederland kijkt gedurende de afgelopen weken dan is de trend zeker verontrustend te noemen.
pi_195005662
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:46 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Als meer mensen zich uit voorzorg laten testen dan moet het percentage positieve tests juist afnemen indien de mate van verspreiding gelijk blijft of slechts licht toeneemt. Dan is niet het geval, integendeel zelfs. Dus je kunt zeker niet stellen dat de groei nog niet zo verontrustend zou zijn omdat er nu 50% meer wordt getest dan een maand geleden. Het is helemaal niet zeker dat met 180k tests ipv 120k er veel meer coronagevallen worden gevangen. Het kan prima zo zijn dat er veel meer mensen daadwerkelijk klachten hebben, omdat ze een COVID-infectie hebben opgelopen.
[..]

https://www.ad.nl/binnenl(...)ekenhuizen~a5372ced/
Dit is gewoon redeneren naar je eigen standpunt.

Zo kan ik ook stellen dat er juist alleen maar meer mensen gaan met covid-gerelateerde klachten, omdat het zo'n gedoe is. En dat er juist minder uit voorzorg getest wordt.
pi_195005677
quote:
In zeven Nijmeegse studentencomplexen zijn corona-besmettingen ontdekt. Dat stelt studentenhuisvester SSH& na vragen van deze krant. De organisatie biedt onderdak aan zo’n 7.000 huurders.
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:51:02 #163
473584 Gretzl
pi_195005680
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:48 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Als de maatregelen die je op dat moment moet nemen ingrijpender zijn dan nodig was geweest als je wel op tijd had ingegrepen.
Precies de situatie waar Nederland nu weer in dreigt terecht te komen. Of eigenlijk al zit, want als het kabinet op het dieptepunt van de epidemie vol had gekozen voor containment dan zou er veel meer speelruimte zijn en had je ook niet hoeven na te denken over gedwongen sluitingen.
pi_195005684
China test gewoon in de live-omgeving, geen probleem.

quote:
A Chinese pharmaceutical company has injected hundreds of thousands of people with experimental Covid-19 vaccines, as its Western counterparts warn against administering mass vaccinations before rigorous scientific studies are complete.

China National Biotec Group Co., a subsidiary of state-owned Sinopharm, has given two experimental vaccine candidates to hundreds of thousands of people under an emergency-use condition approved by Beijing in July, the company said this week. Separately, Chinese drugmaker Sinovac Biotech Ltd. said it has inoculated around 3,000 of its employees and their family members, including the firm’s chief executive, with its experimental coronavirus vaccine.

The three vaccine candidates are still undergoing Phase 3 clinical trials, which involve testing a vaccine’s safety and effectiveness on thousands of people. Six other leading Covid-19 vaccine candidates are also in this final phase, according to the World Health Organization.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.wsj.com/artic(...)029?mod=hp_lead_pos4

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_195005700
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:48 schreef Gretzl het volgende:
@:DireStraits7: als je naar de ontwikkeling van het geschat aantal besmettelijke mensen in Nederland kijkt gedurende de afgelopen weken dan is de trend zeker verontrustend te noemen.
Die grafiek waarin je ziet dat het geschatte aantal besmettelijke mensen nog steeds even hoog is als twee weken geleden?
pi_195005701
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:51 schreef Gretzl het volgende:
Precies de situatie waar Nederland nu weer in dreigt terecht te komen. Of eigenlijk al zit, want als het kabinet op het dieptepunt van de epidemie vol had gekozen voor containment dan zou er veel meer speelruimte zijn en had je ook niet hoeven na te denken over gedwongen sluitingen.
We leven alleen niet in The Sims waar je dat soort extreme maatregelen met muisklikjes regelt en het gepeupel dat allemaal netjes uitvoert.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_195005702
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:51 schreef nostra het volgende:
China test gewoon in de live-omgeving, geen probleem.
[..]

Laat me raden, ze testen het op Oeigoeren in ruil voor hun vrijheid?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_195005720
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:48 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Betwijfel of dit waar is. Maatregelen zorgen gewoon voor bepaalde reductie in R-waarde. Het totaal aantal lopende besmettingen maakt dan geen moer uit.

Maatregelen hebben absoluut gezien pas goed effect als er veel besmettingen zijn. Dus het is eigenlijk beter langer te wachten.
pi_195005741
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:48 schreef Gretzl het volgende:
@:DireStraits7: als je naar de ontwikkeling van het geschat aantal besmettelijke mensen in Nederland kijkt gedurende de afgelopen weken dan is de trend zeker verontrustend te noemen.
Enkele weken geleden stond dit op 55.000 meen ik, nu lager.
pi_195005742
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:51 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Wat ze in Israël dus wel slim doen:
quote:
De bevolking van Israël krijgt voor het eind van volgende week te maken met een tweede landelijke lockdown vanwege het coronavirus. Aanleiding zijn de recordaantallen nieuwe infecties die de afgelopen vier dagen zijn geregistreerd.

Vrijdag maakt het ministerie van Volksgezondheid met 4038 nieuwe gevallen opnieuw een recordstijging bekend. Het Israëlische coronakabinet hakt naar verwachting zondag de knoop door over een driefasenplan. In de eerste, strengste fase mogen de inwoners zich niet verder dan 500 meter van hun huis verwijderen en gaan scholen, kinderopvang, winkels en restaurants dicht. Deze fase duurt zeker twee weken. Daarna gaat fase twee in waarin wel meer mag worden gereisd en meer mensen bijeen mogen komen. Scholen, winkels en restaurants blijven dan op slot.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-besmettingen-testen
pi_195005747
Zo'n R van 2.8 is toch ook gewoon helemaal geen goed nieuws.
blablablabla
pi_195005758
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:54 schreef Elan het volgende:
Waar zie je die?
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:54:38 #173
473584 Gretzl
pi_195005759
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit is gewoon redeneren naar je eigen standpunt.

Zo kan ik ook stellen dat er juist alleen maar meer mensen gaan met covid-gerelateerde klachten, omdat het zo'n gedoe is. En dat er juist minder uit voorzorg getest wordt.
Maar jij pretendeert te stellen dat de testbereidheid van de bevolking in amper een maand tijd dusdanig is toegenomen dat we nu veel meer corona-infecties vangen in de teststraat. Zodat er nu in vergelijking met half augustus elke dag 325 besmettingen meer worden ontdekt.

Dat zou betekenen dat de testbereidheid met ruim 50% is toegenomen. Dat vind ik moeilijk om te geloven. Waarom zou de testbereidheid nu zoveel anders zijn dan?
pi_195005770
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:54 schreef Elan het volgende:
Most onder de 1 zijn toch?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_195005777
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:53 schreef hooibaal het volgende:

[..]

[..]

Ja echt megaslim. Je zou zeggen dat die lockdownwaanzin verleden tijd zou zijn omdat je met veel minder hetzelfde kan bereiken.
pi_195005785

[ Bericht 100% gewijzigd door galantis op 11-09-2020 16:56:05 ]
pi_195005786
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Waar zie je die?
1.17 bedoel ik ,sorry.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:56:13 #178
473584 Gretzl
pi_195005788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:52 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die grafiek waarin je ziet dat het geschatte aantal besmettelijke mensen nog steeds even hoog is als twee weken geleden?
Je moet kijken vanaf begin augustus. En vooralsnog is er geen dalende trend waarneembaar, dat is al erg genoeg.

Ik ga pas weer positief berichten als het reproductiegetal voor langere tijd onder de 1 zit.
pi_195005794
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:53 schreef galantis het volgende:

[..]

Betwijfel of dit waar is. Maatregelen zorgen gewoon voor bepaalde reductie in R-waarde. Het totaal aantal lopende besmettingen maakt dan geen moer uit.

Maatregelen hebben absoluut gezien pas goed effect als er veel besmettingen zijn. Dus het is eigenlijk beter langer te wachten.
Als je later bent moet je strengere maatregelen nemen om de verdere verspreiding een halt toe te roepen. Om de horeca maar weer eens als voorbeeld te nemen: als je over een maand weer een landelijke horecasluiting moet afkondigen dan zijn de gevolgen daarvan veel groter dan als je nu al beperkende maatregelen neemt, zoals het beperken van het aantal gasten, het invoeren van een mondkapjesplicht of het stilleggen van bepaalde activiteiten zoals dispuutsavonden. Het is maar waar je voor kiest.
pi_195005797
quote:

[..]

[..]

Kennelijk doen ze het niet slim genoeg aangezien ze weer een lockdown moeten toepassen
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_195005810
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Persconferentie Rutte was op 18 augustus n.a.v. het oplopende aantal besmettingen de week daarvoor. Een schijntje van de aantallen die we deze week voorbij hebben zien komen.

wat verwacht jij volgende week?

het is gewoon lastig te voorspelen. Ik verwacht een gestage stijging in de ziekenhuizen, maar (nog) niet alarmerend.
we zitten vanaf 1 juli in een stijgende lijn ongeveer, we zijn 2 en halve maand verder.
In maart was er totale chaos na 2 en halve week.
Ik vermoed dat dit komt omdat veel mensen toch maatregelen opvolgen, en zeker de risicogroep, die voor de druk in de ziekenhuizen gaat zorgen.
pi_195005819
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:56 schreef Slayage het volgende:

[..]

Kennelijk doen ze het niet slim genoeg aangezien ze weer een lockdown moeten toepassen
Als het nu goed aanpakken zijn ze over een paar maanden klaar. Wij blijven op deze manier aankloten totdat we een vaccinatiegraad hebben die hoog genoeg is.
pi_195005858
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:57 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dit komt omdat veel mensen toch maatregelen opvolgen, en zeker de risicogroep, die voor de druk in de ziekenhuizen gaat zorgen.
Dit is afgelopen week dan ook bevestigd: het gros van de mensen volgt nog steeds de maatregelen (zo goed en kwaad als dat kan, is voorzichtig en heeft begrip voor de situatie/maatregelen). Concluderend: het bewustzijn is groot en aanwezig.
pi_195005861
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:56 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Als je later bent moet je strengere maatregelen nemen om de verdere verspreiding een halt toe te roepen. Om de horeca maar weer eens als voorbeeld te nemen: als je over een maand weer een landelijke horecasluiting moet afkondigen dan zijn de gevolgen daarvan veel groter dan als je nu al beperkende maatregelen neemt, zoals het beperken van het aantal gasten, het invoeren van een mondkapjesplicht of het stilleggen van bepaalde activiteiten zoals dispuutsavonden. Het is maar waar je voor kiest.
Als deze maatregelen nu effect zouden hebben, dan hebben ze later hetzelfde effect.
Je kan de pijn beter uitstellen.
pi_195005867
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:54 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Maar jij pretendeert te stellen dat de testbereidheid van de bevolking in amper een maand tijd dusdanig is toegenomen dat we nu veel meer corona-infecties vangen in de teststraat. Zodat er nu in vergelijking met half augustus elke dag 325 besmettingen meer worden ontdekt.
Dit is gewoon een feit.

quote:
Dat zou betekenen dat de testbereidheid met ruim 50% is toegenomen. Dat vind ik moeilijk om te geloven. Waarom zou de testbereidheid nu zoveel anders zijn dan?
Dit zijn verklaringen. Ik zeg niet dat jouw verklaring niet klopt, wel dat die uit het luchtledige gegrepen is (omdat ik het tegenovergestelde evengoed kan beweren). Wat wél een feit is, is dat men sinds half augustus online een afspraak kan maken, dus die 50% stijging is ook weer niet zo vreemd. De drempel om een afspraak te maken was daardoor behoorlijk verlaagd (en heuristiekbias of niet, de GGD claimt dat er veel mensen zonder klachten zich laten testen).
  vrijdag 11 september 2020 @ 16:59:19 #186
473584 Gretzl
pi_195005868
quote:

[..]

[..]

In tegenstelling tot veel users hier denken is Nederland bepaald niet ver verwijderd meer van de 4000 geregistreerde dagelijkse besmettingen. Tel daar nog een verdubbeling bij op (800) en vervolgens is de situatie weer even schrijnend als in Israël. Zo ernstig dat een lockdown slechts het enige middel is om te voorkomen dat de zorg ernstig overbelast raakt.
pi_195005884
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:58 schreef galantis het volgende:

[..]

Als deze maatregelen nu effect zouden hebben, dan hebben ze later hetzelfde effect.
Je kan de pijn beter uitstellen.
Nee, want als je probleem te groot is moet je harder op de rem stampen.
pi_195005885
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:57 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Als het nu goed aanpakken zijn ze over een paar maanden klaar. Wij blijven op deze manier aankloten totdat we een vaccinatiegraad hebben die hoog genoeg is.
Klaar, waarmee? Virus weg dan? Het is gewoon rinse en repeat hoor.
pi_195005892
quote:

[..]

Hoe wil je dat doen dan? Iedereen met gewapende bewakers binnen houden tot er 0 besmettingen zijn en dan een groot hek om het land heen zetten?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_195005907
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:59 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Nee, want als je probleem te groot is moet je harder op de rem stampen.
Wie zegt dat dat moet. Dat is een keuze.
pi_195005912
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:56 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Je moet kijken vanaf begin augustus. En vooralsnog is er geen dalende trend waarneembaar, dat is al erg genoeg.

Ik ga pas weer positief berichten als het reproductiegetal voor langere tijd onder de 1 zit.
Vooralsnog is er geen opwaartse trend zichtbaar in het aantal ziekenhuisopnames, dat is al positief genoeg.
pi_195005915
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:00 schreef galantis het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat moet. Dat is een keuze.
Dat moet als je het zorgsysteem overeind wil houden.
pi_195005936
Dit topic blijft werkelijk waar fascinerend. Dalen de cijfers dan heb je 3 posts per dag en met stijgende cijfers 3 topics per dag.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:02:50 #194
473584 Gretzl
pi_195005975
quote:

[..]

Klaar inderdaad omdat een duurzaam containmentbeleid gemakkelijk lange tijd vol te houden is. Je tolereert alleen lage aantallen. Dat is prima mogelijk met de juiste aanpak. Genoeg voorbeelden van landen die daar al maanden in slagen, zonder extreme restricties. Er is geen enkele reden om te denken dat het onmogelijk zou zijn om de verspreiding consequent zeer laag te houden.
pi_195005987
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:01 schreef Justin_Case het volgende:
Dit topic blijft werkelijk waar fascinerend. Dalen de cijfers dan heb je 3 posts per dag en met stijgende cijfers 3 topics per dag.
Goed nieuws is geen nieuws.
pi_195005996
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:01 schreef Justin_Case het volgende:
Met vrijwel alles op het internet. Dingen die negatief opgepakt kunnen worden trekken meer publiek.
pi_195006021
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:01 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dat moet als je het zorgsysteem overeind wil houden.
Veel te voorbarig.
Je doel is gewoon een R-waarde van een beetje onder de 1 zodra je aan de rem trekt, dus 0.8 of 0.9 ofzo. We weten wat daarvoor nodig is en je kan dan binnen afzienbare tijd het tij snel keren. En zo'n relatieve afname zet pas zoden aan de dijk als de totale cijfers goed hoog zijn, dus daarom beter om te wachten.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:04:55 #198
473584 Gretzl
pi_195006037
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:02 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Klaar inderdaad omdat een duurzaam containmentbeleid gemakkelijk lange tijd vol te houden is. Je tolereert alleen lage aantallen. Dat is prima mogelijk met de juiste aanpak. Genoeg voorbeelden van landen die daar al maanden in slagen, zonder extreme restricties. Er is geen enkele reden om te denken dat het onmogelijk zou zijn om de verspreiding consequent zeer laag te houden.
Testen testen testen. En niet te lichtzinnig doen over de quarantaineplicht. Het is niet voor niets een plicht. Je doet het voor het profijt voor jezelf en voor de rest van de samenleving.

pi_195006047
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:57 schreef koemleit het volgende:

[..]

wat verwacht jij volgende week?

het is gewoon lastig te voorspelen. Ik verwacht een gestage stijging in de ziekenhuizen, maar (nog) niet alarmerend.
we zitten vanaf 1 juli in een stijgende lijn ongeveer, we zijn 2 en halve maand verder.
In maart was er totale chaos na 2 en halve week.
Ben wel benieuwd wat we qua beeld gaan zien als je straks mensen krijgt met een dubbele diagnose, dus corona en een stevige griep. Als er in 2018 al 500 met normale griep op de IC terecht kwamen kunnen we wat dat betreft onze borst nat maken.
blablablabla
pi_195006050
quote:

[..]

dit!

iedereen moet goed opletten, en de regels naleven, dan kan er veel gewoon lekker open blijven.

kijk naar landen als Spanje, hele strenge lockdown alleen naar buiten om je hond uit te laten etc.
Die waren aan het begin van de zomer echt heel laag in aantallen, en doden.. groot succes zou je zeggen.
Kijk waar ze nu staan?

Ik had in het begin ook m'n twijfels bij Zweden, maar voor de lange termijn lijkt het me geen gekke taktiek.

(wij konden dit niet doen omdat we door carnaval wel drastisch moesten ingrijpen, kijk naar de IC bezetting eind Maart)
pi_195006078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:05 schreef Elan het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd wat we qua beeld gaan zien als je straks mensen krijgt met een dubbele diagnose, dus corona en een stevige griep. Als er in 2018 al 500 met normale griep op de IC terecht kwamen kunnen we wat dat betreft onze borst nat maken.
maar wat verwacht je qua corona de aankomende 2 weken?
ik zet in op 25-09-2020 63 man op de IC volgens LCPS
pi_195006083
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:05 schreef Elan het volgende:

[..]

In het voorjaar waren er ook al een hoop mensen met beiden volgens mij.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:07:53 #203
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195006116
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:57 schreef Elan het volgende:

[..]

In Duitsland loopt iedereen met zo'n mondkapje te winkelen , al maanden trouwens. Is gewoon net zo druk als anders.

Alleen moet je zoiets wel landelijk invoeren, en niet op specifieke locaties want dan dupeer je inderdaad de ondernemer die daar z'n toko heeft omdat mensen met en straat verderop voor schoenen gaan kijken waar geen plicht is.
Meer voorstander dat (ver)kopers dat voor zichzelf blijven bepalen. Kan mij voorstellen dat een winkelier dan een eigen doelgroep gaat aantrekken. Laat de "markt" het daarmee zelf uitzoeken.

Maar goed het went net als tal van andere regels. Mondkapje ansich is nog niet eens zo erg, wel dat je elkaars gezicht niet meer goed kunt zien, want dan de communicatie vertroebeld. Wanneer je doelgericht shopt, maakt dat minder uit.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:08:04 #204
473584 Gretzl
pi_195006118
Het succes van een regionalisering van maatregelen weergeven in 1 grafiek (er was maar 1 Australisch deelstaat waar strengere maatregelen hoefden te worden ingevoerd).

pi_195006124
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:06 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Inderdaad, toen waren er echt gigantisch veel. Dat is ook bevestigd geweest door dokters.
Cindy De Vuyst
pi_195006134
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:06 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Er zijn dit jaar zoals je weet maar 400 mensen overleden met de diagnose griep waar dat er gemiddeld zo’n 6500 zijn. Het val niet uit te sluiten dat er een beste overlap in griep en Corona zit.
pi_195006151
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:04 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Testen testen testen. En niet te lichtzinnig doen over de quarantaineplicht. Het is niet voor niets een plicht. Je doet het voor het profijt voor jezelf en voor de rest van de samenleving.

[ afbeelding ]
Die cijfers van China kun je toch niet serieus nemen? Er zou al sinds mei niemand overleden zijn. :')

Zelfs Zuid-Korea had in dit tijdsbestek bijna 100 doden.
pi_195006155
quote:

[..]

Was het maar zo makkelijk. India is een goede voorbeeld. Ze hadden daar heel vroeg 1 van de strengste lockdowns van de wereld, echter heeft het helemaal niks opgeleverd. Ze zitten nu weer in record cijfers van de eerste golf.
-Rabia Al-Basri
pi_195006166
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:06 schreef koemleit het volgende:

[..]

maar wat verwacht je qua corona de aankomende 2 weken?
ik zet in op 25-09-2020 63 man op de IC volgens LCPS
Verwacht dat het een stuk harder gaat, omdat mensen weer verkouden worden en zodoende het virus zich een stuk makkelijker kan verspreiden. Ook als je verder volledig asymptomatisch bent (kinderen) helpt dat verspreiding natuurlijk enorm in de hand.

100 op de IC's, minimaal
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:11:35 #210
473584 Gretzl
pi_195006202
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:05 schreef koemleit het volgende:

[..]

dit!

iedereen moet goed opletten, en de regels naleven, dan kan er veel gewoon lekker open blijven.

kijk naar landen als Spanje, hele strenge lockdown alleen naar buiten om je hond uit te laten etc.
Die waren aan het begin van de zomer echt heel laag in aantallen, en doden.. groot succes zou je zeggen.
Kijk waar ze nu staan?
De hele crux zit hem in het gericht nemen van extra lokale maatregelen zodra de cijfers weer boven een kritische grens komen. Dat doemscenario probeer je uiteraard wel te vermijden door het reproductiegetal met extreem veel testen en uitvoerig BCO zo laag mogelijk te houden.

Alle Aziatische landen waar al maanden geen serieuze uitbraak meer is (of nooit hebben gehad) hebben dit echt niet bereikt door middel van strenge/langdurige lockdowns.
pi_195006228
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:09 schreef Slayage het volgende:

[..]

Was het maar zo makkelijk. India is een goede voorbeeld. Ze hadden daar heel vroeg 1 van de strengste lockdowns van de wereld, echter heeft het helemaal niks opgeleverd. Ze zitten nu weer in record cijfers van de eerste golf.
Omdat ze er na tien dagen weer mee stopten ja. Bovendien hebben ze daar natuurlijk niet bepaald een sociaal stelsel dat mensen ook de mogelijkheid hebben om thuis te blijven. Hier kan dat wel.
pi_195006238
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:11 schreef Gretzl het volgende:

[..]

De hele crux zit hem in het gericht nemen van extra lokale maatregelen zodra de cijfers weer boven een kritische grens komen. Dat doemscenario probeer je uiteraard wel te vermijden door het reproductiegetal met extreem veel testen en uitvoerig BCO zo laag mogelijk te houden.

Alle Aziatische landen waar al maanden geen serieuze uitbraak meer is (of nooit hebben gehad) hebben dit echt niet bereikt door middel van strenge/langdurige lockdowns.
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Nijmegen zouden op dit moment echt wel serieuze maatregelen moeten nemen. Bespaart een hoop ellende in de toekomst.
pi_195006249
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Meer voorstander dat (ver)kopers dat voor zichzelf blijven bepalen. Kan mij voorstellen dat een winkelier dan een eigen doelgroep gaat aantrekken. Laat de "markt" het daarmee zelf uitzoeken.

Maar goed het went net als tal van andere regels. Mondkapje ansich is nog niet eens zo erg, wel dat je elkaars gezicht niet meer goed kunt zien, want dan de communicatie vertroebeld. Wanneer je doelgericht shopt, maakt dat minder uit.
Dat lijkt me een idioot idee, want geen winkelier gaat op vrijwillige basis aan mondkapjes beginnen. Helemaal als de concurrentie dat ook niet doet.
blablablabla
pi_195006252
quote:

[..]

Belangengroepen die duurzaam als bijvoeglijk naamwoord gebruiken, dan weet je al genoeg.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:14:55 #215
473584 Gretzl
pi_195006274
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:09 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die cijfers van China kun je toch niet serieus nemen? Er zou al sinds mei niemand overleden zijn. :')

Zelfs Zuid-Korea had in dit tijdsbestek bijna 100 doden.
Waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn dan, vooropgesteld dat China er perfect in slaagt om een succesvol containmentbeleid te voeren waardoor er nauwelijks meer sprake is van verspreiding onder de bevolking?

In Vietnam (98,7 miljoen inwoners) is de schade vooralsnog ook beperkt gebleven tot 1060 officiële besmettingen en 35 sterfgevallen.

Zuid-Korea had de laatste maanden te maken met een paar serieuzere uitbraken. Net als Japan. Maar dat ze daar plaatsvinden wil niet zeggen dat het in elk ander Oost-Aziatisch land ook onvermijdelijk is. Een dichtbevolkt verstedelijkt land als Taiwan heeft ook al vele maanden geen nieuwe COVID-dode meer te betreuren.

pi_195006329
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:33 schreef galantis het volgende:

[..]

Griepgolf van paar jaar terug zorgde ook voor honderden IC-opnames. Niets van maatregelen gemerkt toen. Lijkt mij een beetje de toelaatbare speelruimte aangeven.
IC opnamen vielen toch reuze mee, op het hoogtepunt 350. Niet vergelijkbaar dus.

Maar er is wel een groot verschil tussen de stijging van vandaag van +6 en de honderden die sommige mensen dan meteen als schrikbeeld zien.
pi_195006540
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:14 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogelijk kunnen zijn dan, vooropgesteld dat China er perfect in slaagt om een succesvol containmentbeleid te voeren waardoor er nauwelijks meer sprake is van verspreiding onder de bevolking?
Je weet dat mensen in China gebarricadeerd werden in hun eigen woning zo der kans op ontsnappen bij een calamiteit?
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:31:57 #218
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195006544
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:44 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat impliceert dat er ingerepen moet worden en dat iemand dat dus moet doen.... ?

Beter is gewoon het tastbare uitgangspunt te volgen dat ooit was: de concrete bezetting in ziekenhuis en daarmee IC. Hier aan toevoegen dat wanneer die cijfers versneld op rij; significant omhoog gaan, men begint met ingrijpen.
pi_195006582
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat impliceert dat er ingerepen moet worden en dat iemand dat dus moet doen.... ?

Beter is gewoon het tastbare uitgangspunt te volgen dat ooit was: de concrete bezetting in ziekenhuis en daarmee IC. Hier aan toevoegen dat wanneer die cijfers versneld op rij; significant omhoog gaan, men begint met ingrijpen.
Dan moet je dus direct keihard aan de noodrem trekken, ik geloof meer in substantiële maatregelen op lokaal of regionaal niveau.

Dat verhaaltje van De Jonge dus, al lijkt dat plan zoals meer van zijn plannen te overlijden nog voor het geboren is.
blablablabla
pi_195006634
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:10 schreef Elan het volgende:

[..]

Verwacht dat het een stuk harder gaat, omdat mensen weer verkouden worden en zodoende het virus zich een stuk makkelijker kan verspreiden. Ook als je verder volledig asymptomatisch bent (kinderen) helpt dat verspreiding natuurlijk enorm in de hand.

100 op de IC's, minimaal
100 zou ook nog niet eens zo'n ramp zijn.
(tuurlijk minder is beter).
en dat het virus zich beter verspreid in het najaar/winter lijkt me ook een gegeven.
Hier wordt ook op gerekend, niet voor niks is er meer IC capaciteit vanaf oktober.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:40:05 #221
473584 Gretzl
pi_195006692
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:31 schreef Slayage het volgende:

[..]

Je weet dat mensen in China gebarricadeerd werden in hun eigen woning zo der kans op ontsnappen bij een calamiteit?
Jammer dat je niet verder komt dan deze goedkope karikatuur. Je moet naar het hele plaatje kijken.

Niemand van de voorstanders van een containmentstrategie beweert dat je elk aspect van het Chinese beleid 1 op 1 moet overnemen. Maar het is niet zo zwart-wit als jij dus schetst. Er zijn genoeg containmentmaatregelen die niet ingrijpend zijn, maar waarmee wel snel en blijvend succes kan worden geboekt (lees: terug indammen van het virus).
pi_195006762
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:36 schreef koemleit het volgende:

[..]

100 zou ook nog niet eens zo'n ramp zijn.
(tuurlijk minder is beter).
en dat het virus zich beter verspreid in het najaar/winter lijkt me ook een gegeven.
Hier wordt ook op gerekend, niet voor niks is er meer IC capaciteit vanaf oktober.
Net als de testcapaciteit opgeschaald zou gaan worden zeker.
Vooralsnog lijkt de bereidwilligheid bij het grootste deel van het IC-personeel te ontbreken om zo'n uitbreiding te realiseren.

https://www.parool.nl/ned(...)-in-gevaar~b3691a0a/
blablablabla
pi_195006765
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:40 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Jammer dat je niet verder komt dan deze goedkope karikatuur. Je moet naar het hele plaatje kijken.

Niemand van de voorstanders van een containmentstrategie beweert dat je elk aspect van het Chinese beleid 1 op 1 moet overnemen. Maar het is niet zo zwart-wit als jij dus schetst. Er zijn genoeg containmentmaatregelen die niet ingrijpend zijn, maar waarmee wel snel en blijvend succes kan worden geboekt (lees: terug indammen van het virus).
Niks karikatuur. Zo hebben ze curve platgeslagen in China. Daarnaast als je een voorbeeld wilt nemen aan andere landen dan zijn er toch genoeg andere landen die succesvol zijn. Neem een Zuid Korea. De basis blijft overal hetzelfde, hygiëne, afstand, testen, testen.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:46:05 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195006784
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Dan moet je dus direct keihard aan de noodrem trekken, ik geloof meer in substantiële maatregelen op lokaal of regionaal niveau.

Dat verhaaltje van De Jonge dus, al lijkt dat plan zoals meer van zijn plannen te overlijden nog voor het geboren is.
Is dat het probleem niet diffuus/waziger maken ?

Het is natuurlijk "makkelijker" voor de regering het probleem op lokaal niveau te willen droppen waarna het vingerwijzen daar gezellige verder kan gaan onder leiding van machtshebbers die daar op uit zijn.

De epidemie is imo sws geen lokaal of regionaal probleem anders dan die van aantal mensen bijeen. In een stad(je) is de kans op een uitbraak immers groter dan die in een aanliggende buitenwijk, laat staan afgelegen plattelands gemeente.

Landelijk is er al geen touw vast te knopen aan het beleid, laat staan wat een in paniekstand staande veiligheidsregio meent te moeten gaan doen. We hebben daar al wat voorbeelden van.
Hieraan toegevoegd dat je dan met lokale maatregelen het waterbed effect oproept.
pi_195006799
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:14 schreef Gretzl het volgende:
Een land van bijna 1,5 miljard inwoners? Ik denk het niet.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:49:42 #226
473584 Gretzl
pi_195006841
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

Niks karikatuur. Zo hebben ze curve platgeslagen in China. Daarnaast als je een voorbeeld wilt nemen aan andere landen dan zijn er toch genoeg andere landen die succesvol zijn. Neem een Zuid Korea. De basis blijft overal hetzelfde, hygiëne, afstand, testen, testen.
Nee, de aantallen in China blijven consequent laag omdat ze net zoals Zuid-Korea, Taiwan, Thailand, Vietnam, Nieuw-Zeeland etc. 100% inzetten op containment. Niet omdat er in Chinese stede een ernstige vrijheidsbeperking zou gelden. Ik weet niet hoe je er zo stellig van kunt zijn dat er China voor langere tijd verregaande maatregelen zijn genomen. De autoriteiten hebben alleen lokaal hard ingegrepen als er sprake was van een nieuw cluster dat ze anders niet onder controle konden krijgen.
pi_195006854
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

Kun je toch niet 1 op 1 vergelijken met hier? Ze gooien daar ook gerust direct een halve stad op slot als er 30 mensen besmet blijken. En dan niks intelligente lockdown of een vriendelijk verzoek. Wat discussie over mondkapjes of restricties aan samenkomsten. Gewoon meteen twee weken alleen naar buiten voor werk en boodschappen.

Ja dat wil wel natuurlijk.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:50:17 #228
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195006856
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:11 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Klopt, dat hebben ze door korte lockdowns bewerkstelligd in combinatie met een gedisciplineerde bevolking die niet lekker eigenwijs doet en het allemaal beter weet.

In Israël gaan ze de komende week hoogstwaarschijnlijk weer een volledige lockdown in, tweede golf loopt gillend uit de klauwen. Drie keer raden wat dat land gemeen heeft met Nederland. Juist, een stronteigenwijze bevolking.
pi_195006885
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Kun je toch niet 1 op 1 vergelijken met hier? Ze gooien daar ook gerust direct een halve stad op slot als er 30 mensen besmet blijken. En dan niks intelligente lockdown of een vriendelijk verzoek. Wat discussie over mondkapjes of restricties aan samenkomsten. Gewoon meteen twee weken alleen naar buiten voor werk en boodschappen.
Kan je ook niet vergelijken en daarom is het beleid van China ook niet voor ons weggelegd. Gelukkig vhebben we hier in Nederland mensenrechten. In communistische China bestaan geen mensenrechten.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:53:21 #230
473584 Gretzl
pi_195006921
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:47 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Een land van bijna 1,5 miljard inwoners? Ik denk het niet.
Het zou goed zijn als je dan ook kunt onderbouwen waarom dit niet mogelijk is in een land met zoveel inwoners. De basis van containment blijft imo hetzelfde, of het nu in IJsland (364k inwoners), Nieuw-Zeeland (4,9 mln inwoners) of Taiwan (23,78 mln inwoners) wordt toegepast. Zolang je de aantallen substantieel laag kunt houden is en per hoofd van de bevolking evenveel test (en BCO uitvoert) is niet veel lastiger als een land veel meer inwoners kent.

Besef je ook dat er grote delen van China praktisch coronavrij zijn gebleven?
pi_195006936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:50 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Klopt, dat hebben ze door korte lockdowns bewerkstelligd in combinatie met een gedisciplineerde bevolking die niet lekker eigenwijs doet en het allemaal beter weet.

In Israël gaan ze de komende week hoogstwaarschijnlijk weer een volledige lockdown in, tweede golf loopt gillend uit de klauwen. Drie keer raden wat dat land gemeen heeft met Nederland. Juist, een stronteigenwijze bevolking.
Nederlanders zijn juist een uiterst volgzaam volkje. Overgrote meerderheid doet keurig alles wat Rutte zegt. Alleen de jongeren zijn (soms) wat obstinaat, maar dat beeld zie je overal ter wereld.
blablablabla
pi_195006956
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:54 schreef Elan het volgende:

[..]

Nederlanders zijn juist een uiterst volgzaam volkje. Overgrote meerderheid doet keurig alles wat Rutte zegt. Alleen de jongeren zijn (soms) wat obstinaat, maar dat beeld zie je overal ter wereld.
Niet alleen jongeren. Ook een gedeelte van de ouderen die schijt hebben aan de regels hoor. En alle tussenliggende leeftijden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 17:55:40 ]
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:55:33 #233
473584 Gretzl
pi_195006960
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

Kan je ook niet vergelijken en daarom is het beleid van China ook niet voor ons weggelegd. Gelukkig vhebben we hier in Nederland mensenrechten. In communistische China bestaan geen mensenrechten.
Het is niet fair om het succes van China en andere Aziatische landen (bijvoorbeeld Taiwan, niks mis met de mensenrechten daar) toe te schrijven aan een onmenselijk beleid dat hier niet mogelijk zou zijn. Of wil je soms beweren dat dit beleid ook in Thailand, Vietnam, Zuid-Korea en Japan wordt toegepast? (ook allemaal succesvolle containmentlanden)
pi_195006971
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:51 schreef Slayage het volgende:

[..]

Maar hé ze kunnen wel effectief zelfveroorzaakte epidemieën bestrijden, en dan is vrijheid en mensenrechten niet iets waar je op zit te wachten natuurlijk.
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:56:28 #235
14505 OProg
A Life in Music
pi_195006985
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:08 schreef Gretzl het volgende:
Het succes van een regionalisering van maatregelen weergeven in 1 grafiek (er was maar 1 Australisch deelstaat waar strengere maatregelen hoefden te worden ingevoerd).

[ afbeelding ]
Eerst hier komen vertellen dat je niet uit bent op een lockdown en dan met een voorbeeld komen waarbij ze een gigantisch gebied met 6,5 miljoen inwoners voor weken zo streng lockdownen dat ze blij mogen zijn dat ze een uur naar buiten mochten om te sporten. :')

‘Klein lokaal ingrijpen’.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_195006992
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:55 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Het is niet fair om het succes van China en andere Aziatische landen (bijvoorbeeld Taiwan, niks mis met de mensenrechten daar) toe te schrijven aan een onmenselijk beleid dat hier niet mogelijk zou zijn. Of wil je soms beweren dat dit beleid ook in Thailand, Vietnam, Zuid-Korea en Japan wordt toegepast? (ook allemaal succesvolle containmentlanden)
Ik heb het specifiek over China, flip.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 11 september 2020 @ 17:58:22 #237
473584 Gretzl
pi_195007023
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:56 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ik heb het specifiek over China, flip.
Ja, als China nu het enige land zou zijn dat er in is geslaagd om de uitbraken zeer beperkt te houden had je een punt. Maar dat is dus niet het geval.
pi_195007036
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:55 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Niet alleen jongeren. Ook een gedeelte van de ouderen die schijt hebben aan de regels hoor. En alle tussenliggende leeftijden.
Bron je dikke duim zeker.
Morgen gaan ze in Frankrijk overal de straat weer op om te demonstreren met hun gele hesjes, Berlijn twee weken geleden ruim 30.000 mensen de straat op.

Komen wij met onze demonstraties tegen corona, een handjevol werkeloze tokkies die zich voor lul zet voor de camera van Powned, oh wat zijn we lekker rebels :')
blablablabla
pi_195007064
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Morgen gaan ze in Frankrijk overal de straat weer op om te demonstreren met hun gele hesjes, Berlijn twee weken geleden ruim 30.000 mensen de straat op.

Komen wij met onze demonstraties tegen corona, een handjevol werkeloze tokkies die zich voor lul zet voor de camera van Powned, oh wat zijn we lekker rebels :')
Kan ook komen door ons lossere beleid natuurlijk.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:02:40 #240
473584 Gretzl
pi_195007110
quote:
81s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:56 schreef OProg het volgende:

[..]

Eerst hier komen vertellen dat je niet uit bent op een lockdown en dan met een voorbeeld komen waarbij ze een gigantisch gebied met 6,5 miljoen inwoners voor weken zo streng lockdownen dat ze blij mogen zijn dat ze een uur naar buiten mochten om te sporten. :')

‘Klein lokaal ingrijpen’.
Ik neem aan dat de regering in Victoria ook liever had gezien dat de aantallen laag genoeg waren gebleven om ze voldoende in te kunnen dammen met testen en BCO. De regionale lockdown aldaar was het onvermijdelijke laatste middel toen men besefte dat ze de controle volledig kwijt waren. Precies wat er in Nederland ook weer zal gebeuren zodra de ziekenhuis weer rap beginnen vol te stromen. Dat kun je je juist voorkomen door tijdiger in te grijpen met minder ingrijpende maatregelen. Alleen dreigt ons kabinet nu voor een tweede keer in dezelfde valkuil te trappen.
pi_195007113
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:00 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Kan ook komen door ons lossere beleid natuurlijk.
Dat zou natuurlijk een rol kunnen spelen, maar wij hebben amper nog een demonstratiecultuur. Een hoop mensen vinden het allemaal wel best, of zo.
blablablabla
pi_195007161
Snel de Randstad afsteken en laten afdrijven naar GB. Is wel een serieuze optie eigenlijk.
pi_195007187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Nee, gewoon het gebruik van mijn ogen. En luisteren naar andere verhalen. Er zijn jongeren die de regels niet naleven. Er zijn ouderen die de regels niet naleven.
Als jij serieus denkt dat het echt allemaal de schuld is van de jongeren allemaal & dat enkel die groep de regels niet na leeft dan valt er sowieso niet met je te praten. Prima hoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 18:08:09 ]
pi_195007193
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:06 schreef HPoi het volgende:
Snel, de Randstad afsteken en laten afdrijven naar GB. Is wel een serieuze optie eigenlijk.
Gewoon de gemalen uit zetten, dan lopen die polders zo weer vol.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:07:56 #245
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195007198
quote:

[..]

Yep. Door alle berichtgeving met nadruk op excessen en niet te vergeten verhitte discussies, lijkt het dat de Nederlander niet volgzaam is.

Het betere bericht is dat doorgaans een samenleving geen belang heeft om dwars te willen zijn. Wel is het zaak het beleid te verkopen, ruimte te geven aan frustraties en dat lukt wonderwel, heel erg goed.
Zelfs wanneer een meerderheid terechte vraagtekens heeft zie je nauwelijks obstructie van het doorgevoerde beleid. Zoals Rutte/deJonge dan een chart gesprek houden is luchtscheppen zonder dat zij hun koers hoeven te wijzigen.

Wanneer maar vaak genoeg wordt verteld hoe goed het (niet) is, gaan mensen dat op zijn minst voor waar aannemen en zelfs enthousiast verdedigen. Beter in de groep dan door afwijken zich willen uitsluiten.
Zelfs als een "schreeuwer" gelijk heeft, moet men als groep doorgaan op een eenmaal genomen afslag.
Dus ja, de burger is doorgaans zeer volgzaam en zal niet snel willen of kunnen kiezen voor ontwrichting.
Morgen moet je weer op je werk zijn om die loodzware lasten - desnoods van anderen - te kunnen afbetalen.
pi_195007199
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:02 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de regering in Victoria ook liever had gezien dat de aantallen laag genoeg waren gebleven om ze voldoende in te kunnen dammen met testen en BCO. De regionale lockdown aldaar was het onvermijdelijke laatste middel toen men besefte dat ze de controle volledig kwijt waren. Precies wat er in Nederland ook weer zal gebeuren zodra de ziekenhuis weer rap beginnen vol te stromen. Dat kun je je juist voorkomen door tijdiger in te grijpen met minder ingrijpende maatregelen. Alleen dreigt ons kabinet nu voor een tweede keer in dezelfde valkuil te trappen.
Ons kabinet heeft het juist voor elkaar gekregen niet in de eerste te trappen.
Waar andere landen als kippen zonder kop hun burgers met lockdowns om de oren sloegen hield men hier relatief gezien het hoofd koel.

En die 'minder ingrijpende' maatregelen die jij propageert zijn niet mals. Mooi recept voor een dystopie.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:08:06 #247
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195007204
quote:

[..]

Ach hou toch op. Nederlanders willen constant in discussie, regels gelden niet voor hen en anders zijn ze wel woke. :')
pi_195007253
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:07 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Nee, gewoon het gebruik van mijn ogen. En luisteren naar andere verhalen. Er zijn jongeren die de regels niet naleven. Er zijn ouderen die de regels niet naleven.
Als jij serieus denkt dat het echt allemaal de schuld is van de jongeren allemaal & dat enkel die groep de regels niet na leeft dan valt er sowieso niet met je te praten. Prima hoor.
Als jongeren worden besmet is het allemaal eigen schuld.

Als er een haardje in een tehuis is dan is dat pure overmacht, en waarschijnlijk aangestoken door een jongere die zijn oma een knuffel gaf terwijl ze die pertinent weigerde.
En vervolgens verspreidt het virus zich op onverklaarbare wijze onder de overige bewoners.
pi_195007270
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:12 schreef galantis het volgende:

[..]

Als jongeren worden besmet is het allemaal eigen schuld.

Als er een haardje in een tehuis is dan is dat pure overmacht, en waarschijnlijk aangestoken door een jongere die zijn oma een knuffel gaf terwijl ze die pertinent weigerde.
En vervolgens verspreidt het virus zich op onverklaarbare wijze onder de overige bewoners.
Ja. Ik word moe van dat gebash op jongeren.
pi_195007277
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:07 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik geef helemaal niemand de schuld :?
Je ziet echter aan de cijfers dat met name jongeren besmet raken op dit moment, ouderen amper. Dus jouw verhaaltje over rebelse ouderen die massaal de coronaregels aan hun laars zouden lappen is compleet uit de lucht gegrepen.
blablablabla
pi_195007308
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:13 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Bashen nog wel _O-
Heb wel begrip dat sommigen wat meer schijt hebben, zou ik ook doen als ik 18 was en weet dat ik amper risico loop.
blablablabla
pi_195007309
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:13 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Beetje hetzelfde als bashen op bejaarden omdat ze het zorgsysteem overbelasten.

Het is simpele statistiek. Jongeren hebben de meeste sociale contacten. No shit sherlock dat zij de boventoon voeren onder besmetten.
pi_195007315
quote:

[..]

:D :')
Zet er anders even,"denk ik,"bij want jouw waarheid is wel aardig debiel.
Maar goed, je schreef al dat we binnen 48 een persconferentie zouden hebben en nieuwe maatregelen.
Ook al met zo'n zekerheid. We gaan het meemaken. Tot zondagmiddag. :D
Go hard or go home
pi_195007324
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:16 schreef galantis het volgende:

[..]

Beetje hetzelfde als bashen op bejaarden omdat ze het zorgsysteem overbelasten.

Het is simpele statistiek. Jongeren hebben de meeste sociale contacten. No shit sherlock dat zij de boventoon voeren onder besmetten.
Jongeren zijn ook meer bereid zich te laten testen dus dan worden ook meer besmettingen ontdekt
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_195007345
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:14 schreef Elan het volgende:

[..]

Je ziet echter aan de cijfers dat met name jongeren besmet raken op dit moment, ouderen amper. Dus jouw verhaaltje over rebelse ouderen die massaal de coronaregels aan hun laars zouden lappen is compleet uit de lucht gegrepen.
20-40 jaar is de grootste groep momenteel, wat lul je?

quote:
Heb wel begrip dat sommigen wat meer schijt hebben, zou ik ook doen als ik 18 was en weet dat ik amper risico loop.
Go hard or go home
pi_195007346
De IC belde net, ze willen maart 2020 niet terug.
pi_195007364
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:16 schreef Noek het volgende:

[..]

:D :')
Zet er anders even,"denk ik,"bij want jouw waarheid is wel aardig debiel.
Maar goed, je schreef al dat we binnen 48 een persconferentie zouden hebben en nieuwe maatregelen.
Ook al met zo'n zekerheid. We gaan het meemaken. Tot zondagmiddag. :D
Waaruit blijkt dan dat we zo rebels zijn? In elk geval niet uit de cijfers, niet uit de coronaboetes en niet uit de demonstratiebereidheid.

Rutte heeft al gereageerd, er gaat eerst strenger lokaal gecontroleerd worden in de grote steden. Je weet wel, door diezelfde boa's die vanwege het Grapperhaus-incidentje eenzijdig besloten had minder boetes te gaan uitdelen in Amsterdam, nou dat zal het virus leren _O_ .
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:22:02 #258
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195007387
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:08 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ach hou toch op. Nederlanders willen constant in discussie, regels gelden niet voor hen en anders zijn ze wel woke. :')
Laat je niet verwarren door een karakter/vorm. In andere landen gaat dat "dwarsliggen" veelal subtieler.
Ook kun je hier niet spreken over de Nederlander, dat doet afbreuk aan fikse regioverschillen en zelfs naastgelegen dorpen.
pi_195007391
quote:

[..]

Die oudjes doen geen tests als ze zich een beetje zwak voelen, weinig false positives dus.
pi_195007407
De 40-60 groep is zelfs groter dan de 0-18 jarigen qua besmettingen.
Wat een dom gelul toch steeds. Why?
Go hard or go home
pi_195007431
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:18 schreef Noek het volgende:

[..]

20-40 jaar is de grootste groep momenteel, wat lul je?
[..]

Uh nee? :D
Het is eerder 20-30. Probeer het eens met feiten in plaats van met persoonlijke aanvallen en teksten als 'wat lul je' . Zal je alvast op weg helpen.

blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:10 #262
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195007484
quote:

[..]

Kom ook dat "jongeren" los van leeftijd, doorgaans mobieler zijn.

Die zg rebelse ouderen zijn vaak mensen die zelf menen geen risico te hebben. Genoeg mensen, ook kwetsbaar, die vooral kwalitatief willen leven en dan "onbegrijpelijk" zich niet willen limiteren vanwege gezondsheidsredenen.

De leeftijd als groepsaanduiding heeft zelf geen constructieve waarde, dat weten we toch na vele jong/oud topics te hebben volgebiashed.
pi_195007616
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:18 schreef HPoi het volgende:
De IC belde net, ze willen maart 2020 niet terug.
Hugo: de IC is klaar met maart 2020, maar maart 2020 is niet klaar met de IC.
pi_195007620
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:30 schreef Vallon het volgende:

[..]

Kom ook dat "jongeren" los van leeftijd, doorgaans mobieler zijn.

Die zg rebelse ouderen zijn vaak mensen die zelf menen geen risico te hebben. Genoeg mensen, ook kwetsbaar, die vooral kwalitatief willen leven en dan "onbegrijpelijk" zich niet willen limiteren vanwege gezondsheidsredenen.

De leeftijd als groepsaanduiding heeft zelf geen constructieve waarde, dat weten we toch na vele jong/oud topics te hebben volgebiashed.
Maar er is helemaal geen schuldvraag. Feit is dat jongeren bovengemiddeld vertegenwoordig zijn in de besmettingsaantallen. Dat komt door hun levensstijl, kun je ze niet kwalijk nemen, doet volgens mij ook niemand. Er is veel begrip, ook van ouderen.Wil tegelijk niet zeggen dat je het niet mag benoemen.

Anderzijds liggen er maar 36 mensen op de IC met Corona, als ouderen zich zoals jongeren zouden gedragen was dat beeld heel anders geweest. Met 3.2 miljoen 65+'ers en zo'n laag aantal moet je eerder concluderen dat ouderen extreem risicomijdend zijn in deze hele pandemie.
blablablabla
pi_195007743
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar er is helemaal geen schuldvraag. Feit is dat jongeren bovengemiddeld vertegenwoordig zijn in de besmettingsaantallen. Dat komt door hun levensstijl, kun je ze niet kwalijk nemen, doet volgens mij ook niemand. Er is veel begrip, ook van ouderen.Wil tegelijk niet zeggen dat je het niet mag benoemen.

Anderzijds liggen er maar 36 mensen op de IC met Corona, als ouderen zich zoals jongeren zouden gedragen was dat beeld heel anders geweest. Met 3.2 miljoen 65+'ers en zo'n laag aantal moet je eerder concluderen dat ouderen extreem risicomijdend zijn in deze hele pandemie.
Nee dit komt omdat jongeren zich veel meer laten testen. Dit blijkt gewoon uit GGD data

Ouderen kiezen er blijkbaar vaker voor om klachten te verhullen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:59:18 #266
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195007870
Wat een haat weer hier.
pi_195007892
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:50 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Nee dit komt omdat jongeren zich veel meer laten testen. Dit blijkt gewoon uit GGD data

Ouderen kiezen er blijkbaar vaker voor om klachten te verhullen
Jongeren ontwikkelen eerder klachten en laten zich dus eerder testen.

Ouderen die Corona verhullen, hoe verzin je het weer.
blablablabla
pi_195007926
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Niet verhullen, eerder waarschijnlijk dat ze geen flauw benul hebben dat hun kuchje wat ze bijna altijd hebben nu wel eens corona kan zijn.
pi_195008014
quote:

[..]

Nu niet zaken gaat verdraaien. Jij zei dat het enkel ging om jongeren. Ik zei dat er OOK ouderen zijn die zich niet aan de regels houden. Dat ‘massaal’ maak jij er van.
pi_195008109
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Jongeren ontwikkelen eerder klachten en laten zich dus eerder testen.

Er zijn ook genoeg dementerende oudjes die nu totaal niet doorhebben wat er nu gaande is, maar wel opstandig/agressief kunnen worden als jij die test bij hun wil gaan doen......en er zijn ook oudjes die gewoon hun (klein)kinderen willen knuffelen en dan een evt. risico maar op de koop toe nemen.....
pi_195008169
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:04 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Niet verhullen, eerder waarschijnlijk dat ze geen flauw benul hebben dat hun kuchje wat ze bijna altijd hebben nu wel eens corona kan zijn.
Dat zal ongetwijfeld voorkomen.
Aan de andere kant zal er ook een (waarschijnlijk veel grotere groep) jongeren zijn die de ziekte volledig asymptomatisch doorlopen, of gewoon schijt hebben en zich niet laten testen waardoor ze primair elkaar blijven besmetten.
blablablabla
pi_195008230
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:20 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg dementerende oudjes die nu totaal niet doorhebben wat er nu gaande is, maar wel opstandig/agressief kunnen worden als jij die test bij hun wil gaan doen......en er zijn ook oudjes die gewoon hun (klein)kinderen willen knuffelen en dan een evt. risico maar op de koop toe nemen.....
Hoog tijd dat ze daar streng gaan handhaven, dat knuffelen kan nu gewoon even niet.
pi_195008259
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Nu niet zaken gaat verdraaien. Jij zei dat het enkel ging om jongeren. Ik zei dat er OOK ouderen zijn die zich niet aan de regels houden. Dat ‘massaal’ maak jij er van.
Uit geen enkele relevante statistiek blijkt dat ouderen zich niet aan de coronaregels zouden houden.
blablablabla
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:37:17 #274
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195008302
Ik begrijp jullie verdeeldheid, maar het is ook niet nodig om te bashen of op de man spelen. We weten ook heel goed dat deze situatie heel anders is dan in maart/april 2020. Ik denk dat we ook best naïef zijn geweest in de eerste maanden van het coronacrisis. We dachten ook dat jongeren toch geen virus kon kringen, maar het is juist wel tegenovergestelde wat nu er ook gebeurt. Het virus kent geen leeftijd onder andere ons allemaal, dus het kan ons allemaal treffen. Ik wil ook niet bagatelliseren dat het ook geen milder virus kan zijn, volgens mij kan echt zijn dat het virus langzamerhand in kracht neemt om iedereen te besmetten. Terwijl hoeft niemand op dit moment niet in paniek te raken, want de cijfers zeggen het ook met opnames en doden meevalt.

We hebben nog de vrijheid om zelf iedere leven in te delen en wat we graag willen doen. Maar je moet ook leren omgaan met het virus, dat gaat met vallen en opstaan. Veiligheid en voorzichtigheid is motto van 2020 geworden, lijkt mij echt passend in deze jaar.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195008314
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:20 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Vind ik dat je als kind/kleinkinderen de taak hebt om dat te voorkomen.
blablablabla
pi_195008479
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:38 schreef Elan het volgende:

[..]

Vind ik dat je als kind/kleinkinderen de taak hebt om dat te voorkomen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:30 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Hoog tijd dat ze daar streng gaan handhaven, dat knuffelen kan nu gewoon even niet.
Wauw.....echt??? Jullie hebben geen 80/85 plussers in de familie? Nogal kort door de bocht jullie oordeel hoor.....dementerende mensen handhaven??

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 19:53:48 ]
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:52:05 #277
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195008507
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:22 schreef Vallon het volgende:

[..]

Laat je niet verwarren door een karakter/vorm. In andere landen gaat dat "dwarsliggen" veelal subtieler.
Ook kun je hier niet spreken over de Nederlander, dat doet afbreuk aan fikse regioverschillen en zelfs naastgelegen dorpen.
Haha, was afgelopen week in Griekenland op vakantie (Zakynthos), bij aankomst hadden ze net een regel ingevoerd dat overal (eigen haard uitgezonderd) mondkapjes gedragen worden op last van ¤150,- boete. Eigenlijk heb ik nergens een mondkapje gedragen, behalve bij ingangen van toeristische attracties, dan deed ik het mondkapje op, waarna ik hem snel het kapje weer naar beneden trok. De lokale bevolking leek mij een stuk meer gedisciplineerd in het dragen van het mondkapje, althans zo leek het op het eerste oog. Wat vooral opvalt is dat iedereen ontzettend dicht bij elkaar staat omdat een mondkapje een dempend effect heeft. Daarnaast geldt chargerend gezegd dat Zuid-Europeneanen nogal temperamentvol worden naarmate het gesprek vordert, na enkele minuten gaat continu het mondkapje op- en af als ze staan te converseren :') Die moeten van elkaar weten wat ze gegeten hebben.

Eigenlijk is het een grote show, mensen hebben het kapje vooral op als ze het gevoel hebben dat ze bekeurd worden. Als er geen risico op boete is dan wordt het kapje in elkaar gevrommeld en in de broekzak opgeborgen, of aan de arm gehangen met die elastiekjes.

Het is een grote facade.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_195008574
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Haha, was afgelopen week in Griekenland op vakantie (Zakynthos), bij aankomst hadden ze net een regel ingevoerd dat overal (eigen haard uitgezonderd) mondkapjes gedragen worden op last van ¤150,- boete. Eigenlijk heb ik nergens een mondkapje gedragen, behalve bij ingangen van toeristische attracties, dan deed ik het mondkapje op, waarna ik hem snel het kapje weer naar beneden trok. De lokale bevolking leek mij een stuk meer gedisciplineerd in het dragen van het mondkapje, althans zo leek het op het eerste oog. Wat vooral opvalt is dat iedereen ontzettend dicht bij elkaar staat omdat een mondkapje een dempend effect heeft. Daarnaast geldt chargerend gezegd dat Zuid-Europeneanen nogal temperamentvol worden naarmate het gesprek vordert, na enkele minuten gaat continu het mondkapje op- en af als ze staan te converseren :') Die moeten van elkaar weten wat ze gegeten hebben.

Eigenlijk is het een grote show, mensen hebben het kapje vooral op als ze het gevoel hebben dat ze bekeurd worden. Als er geen risico op boete is dan wordt het kapje in elkaar gevrommeld en in de broekzak opgeborgen, of aan de arm gehangen met die elastiekjes.

Het is een grote facade.
stoere boi gespot......wees er trots op man.
jammer dat je geen dikke boete hebt gehad
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:57:52 #279
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195008581
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:56 schreef Predator40 het volgende:

[..]

stoere boi gespot......wees er trots op man.
jammer dat je geen dikke boete hebt gehad
Principiële boy gespot.
Mensen met een zwakke gezondheid moeten daar gewoon niet heen gaan. Onverstandig.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_195008598
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Principiële boy gespot.
Mensen met een zwakke gezondheid moeten daar gewoon niet heen gaan. Onverstandig.
nu ook zeker niet in quarantine ?? :O
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:00:55 #281
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195008617
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:59 schreef Predator40 het volgende:

[..]

nu ook zeker niet in quarantine ?? :O
Voor werk wel weekje, maar de rest niet echt nee.
Nergens last van.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_195008670
https://www.tubantia.nl/e(...)-patienten~a1676607/

Hoe denkt men hierover? terechte zorgen van deze huisarts?
pi_195008716
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:04 schreef theunderdog het volgende:

Natuurlijk, <55 heeft weinig te vrezen van corona, misschien is zo'n vaccin nog wel gevaarlijker.
pi_195008732
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:50 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

[..]

Wauw.....echt??? Jullie hebben geen 80/85 plussers in de familie? Nogal kort door de bocht jullie oordeel hoor.....dementerende mensen handhaven??
Inderdaad, liefst met boete, de regels zijn er niet voor niks.
pi_195008736
quote:

Niks mis mee.
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:15:00 #286
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195008814
Een Drents café heeft een coronaboete van 10.000 euro aan de broek, omdat de maatregelen niet goed werden nageleefd. In juli kregen meerdere kroegen in Drenthe een dwangsom opgelegd, die bij nieuwe overtreden een boete op zou leveren. Dat is nu bij café De Kansel in Meppel het geval. Volgens burgemeester Korteland vond de kroeg de maatregelen 'ingewikkeld'. De eigenaar zint op juridische stappen.
Bron; AD.nl
Link: https://www.ad.nl/binnenl(...)smettingen~a06caea4/

Terecht ook, een boete van 10.000 is beter dan 4.000 euro!!!!!
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195008820
quote:

Antivax gekkie toch. Conspiracy je weet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195008844
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:50 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

[..]

Waarom moet jij of je koter zonodig met een dementerende (over)grootmoeder knuffelen? Daar ga je daar toch niet aan beginnen nu? Tenzij ze heel vervelend is, dan valt dat nog te billijken misschien.
Zo iemand is waarschijnlijk vergeten dat je geweest bent voor jij je auto gestart hebt dus wie hou je voor de gek met je geknuffel.
blablablabla
pi_195008923
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:07 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Natuurlijk, <55 heeft weinig te vrezen van corona, misschien is zo'n vaccin nog wel gevaarlijker.
twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195008952
Ophouden met die persoonlijke aanvallen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195008955
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom moet jij of je koter zonodig met een dementerende (over)grootmoeder knuffelen? Daar ga je daar toch niet aan beginnen nu? Tenzij ze heel vervelend is, dan valt dat nog te billijken misschien.
Zo iemand is waarschijnlijk vergeten dat je geweest bent voor jij je auto gestart hebt dus wie hou je voor de gek met je geknuffel.
Jij hebt overduidelijk geen ervaring met deze doelgroep....ik werk ermee/voor......het is echt niet te handhaven zoals jij het zou willen.....echt niet......
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:24:32 #292
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195008960
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:23 schreef Predator40 het volgende:

[..]

en dit zegt iemand die zich niet eens aan wat simpele maatregelen wil en kan houden _O-
Wat ik doe is mensen respecteren die zich wel aan die maatregelen willen houden, ik houd afstand tot mensen die oud, ziek, of te dik jzijn.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_195008963
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:22 schreef capricia het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ik zei ook weinig, niet niks te vrezen.
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:25:23 #294
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195008979
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:24 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Jij hebt overduidelijk geen ervaring met deze doelgroep....ik werk ermee/voor......het is echt niet te handhaven zoals jij het zou willen.....echt niet......
Die zitten nog steeds gewoon te knuffelen?

Mooi is dat, de hele samenleving wordt stilgezet ten faveure dit type doelgroepen, en vervolgens nemen zij zelf een loopje met de maatregelen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_195009007
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mooi is dat, de hele samenleving wordt stilgezet ten faveure dit type doelgroepen, en vervolgens nemen zij zelf een loopje met de maatregelen.
de hele samenleving word stilgezet _O-

dat is totaal niet waar
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:29:38 #296
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009065
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:30 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Je raakt een gevoelig punt om mensen tegen hun eigen (redelijk, overtuigde ?) wil in, te gaan beschermen.
Mogelijk moeten we duidelijkheid krijgen of en in hoeverre mensen zelf mogen beschikken en daarvoor dan verantwoordelijk zijn.
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:30:33 #297
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_195009085
-nee-

[ Bericht 98% gewijzigd door capricia op 11-09-2020 20:31:10 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_195009404
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:22 schreef capricia het volgende:

[..]

[ twitter ]
Bosman, google deze 'onafhankelijke' expert anders eens. Die emo-filmpjes zijn sowieso redelijk sneu als propaganda. Zo een ongelooflijk gevaarlijk virus zou zichzelf toch wel kunnen verkopen?
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:47:47 #299
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009554
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:15 schreef Ven1972 het volgende:
Een Drents café heeft een coronaboete van 10.000 euro aan de broek, omdat de maatregelen niet goed werden nageleefd. In juli kregen meerdere kroegen in Drenthe een dwangsom opgelegd, die bij nieuwe overtreden een boete op zou leveren. Dat is nu bij café De Kansel in Meppel het geval. Volgens burgemeester Korteland vond de kroeg de maatregelen 'ingewikkeld'. De eigenaar zint op juridische stappen.
Bron; AD.nl
Link: https://www.ad.nl/binnenl(...)smettingen~a06caea4/

Terecht ook, een boete van 10.000 is beter dan 4.000 euro!!!!!
Of dit terecht is, betwijfel ik ten zeerste wat vooral de discussie is aangaande handhaving als doel op zichzelf.
Niet ondenkbaar is dat wordt gezocht naar mogelijkheden om een boete op te leggen aan een dwarse ondernemer.

Juridisch zal het allemaal wel kloppen waarbij ik vraagtekens stel bij de ondredelijkheid van maatregelen en of die hoge boete daarmee dan een doel dient. Dit weer in dezelfde trant als van andere discussies. Mensen die geen gezondsheidsrisico willen lopen kunnen het best wegblijven van dit soort gelegenheden dat het niet zo nauw zou nemen.

Gevoelsmatig zou ik na de eerste standaard boete en een tweede waarschuwing gedurende een proefperiode van zeg twee weken; de tent voor twee weken laten sluiten.
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:49:31 #300
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009591
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Eens dat je mensen die wilsonbekwaam zijn, moet beschermen en verzorgen wat iemand anders daarvan ook vindt.
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:57:16 #301
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195009798
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Onbedoeld generaliseer je denk ik. Onderscheid maken tussen wel of niet wilsbekwaam. In dit laatste geval zijn hun verzorgers, doorgaans zorginstituten, verantwoordlijk voor hun algehele status die dan uitgaat van bescherming bieden.

Lastig wordt dan voor instellingen waar gelijktidig "groepen" zijn die zelf willen bepalen wat zij doen en zij die dat niet meer kunnen. In die zorgsetting zal dan een bestuur snel overgaan tot de kleinst gemene deler van hun verantwoording.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')