Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.htmlquote:In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.
Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.
De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.
De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Waar heb je dat Putin horen zeggen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hij wordt letterlijk gesteund. Waar heb je het dan over?
Als de gegevens van reuters kloppen, heeft Wit-Rusland steun gekregen door diverse Russische vliegtuigen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:12 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Waar heb je dat Putin horen zeggen?
Jaartal kan indd niet kloppen maar het is wel close en het is verder niet zo relevant dus kijk aub niet zo speciaal of specifiek naar bepaalde tekstdelen om daarover te gaan mierenneuken maar probeer daarentegen de strekking te begrijpen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 21:45 schreef nezalezhnost het volgende: Ik heb even geen zin om direct op die Linkse boomknuffelaar in te gaan. Ik zie dat jij dat wel probeert en ik wil her en der een beetje nuance aanbrengen. [..] Op dit moment natuurlijk wel. Maar je kunt niet stellen dat hij al jaren lang het schoothondje van Poetin is. De relatie met Poetin is natuurlijk wel altijd meer gespannen geweest dan met Jeltsin, maar Lukashenko heeft eigenlijk altijd wel weerstand geboden tegen Putin en hij is daarbij ook te ver gegaan. [..] Dat is natuurlijk een vrees en die voedingsbodem moet natuurlijk niet gevoed worden. Daarom ben ik ook niet zo blij met wat onhandige uitspraken van Veronika Tsepkalo (in het Engels): Sowieso zijn Tsepkalo en zijn vrouw er minder stellig in geen veranderingen in de buitenlandse politiek te willen in vergelijking met het presidium van de nationale coordinatie raad. [..] Daar ben ik het pertinent niet mee eens. Dit is een stelling die in Rusland breed wordt gedragen, maar niet door de generaties die in een onafhankelijk Belarus geschiedenisles hebben gehad. [..] Dat wel en dat heeft zeker invloed gehad op het eigen nationale idee, als ook op de taal. [..] Het volk heeft in 1991 niet gekozen. Het volk heeft pas in 1994 en 1996 gekozen. [..] Ik denk dat niemand in de jaren 90 de opkomst van Poetin had voorzien. De economie bewaren mede met goede betrekkingen met Jeltsin die hervormingsgezind was, leek zo gek nog niet. [..] Je kunt dat niet eenzijdig als succesverhaal betitelen. Plus dat zeker in Estland en Letland de nazi's door vele als bevrijders en het rode leger als bezetters word gezien. Terwijl in Belarus het rode leger als bevrijder wordt gezien en als hereniger van het land dat een einde maakte aan de Poolse bezetting van het Westen van Belarus. [..] Wat? Geen eigen parlament? Weet je het zeker? [..] Lukashenko heeft dan ook veel voor het land gedaan en de corruptie keihard aangepakt. Dat hij nu uitgespeeld is, betekent niet dat dat altijd al zo was. [..] Nu is dat nog maar een kwestie van maanden.
Ja, maar dat betekent niet noodzakelijk steun voor Lukashenko. Ik denk eigenlijk sowieso dat het voor het Kremlin te vroeg is om een definitieve positie in te namen. Het was niet handig van Macron om zich te bemoeien en ook Tsepkalo heeft onhandige uitspraken gedaan, maar dat lijkt mij te weinig reden om Lukashenko nu definitief te gaan steunen. Natuurlijk betekend dat niet dat Rusland haar militaire apparaat laat varen of dat ze hun media-apparaat positief laten berichten over de oppositie.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als de gegevens van reuters kloppen, heeft Wit-Rusland steun gekregen door diverse Russische vliegtuigen.
Als je steun geeft, is dat steun.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:33 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ja, maar dat betekent niet noodzakelijk steun voor Lukashenko.
Het Kremlin wacht de situatie ook gewoon af. Als ze er meer baat bij hebben om Loekasjenko te laten vallen, doen ze dat.quote:Ik denk eigenlijk sowieso dat het voor het Kremlin te vroeg is om een definitieve positie in te namen.
Een paar vliegtuigjes over het land heen laten vliegen om verkenning te doen noem ik nog geen steun. Bij dezelfde redenering kun je zeggen dat VN-waarnemers tijdens burgeroorlogen in landen de oppositie steunen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als de gegevens van reuters kloppen, heeft Wit-Rusland steun gekregen door diverse Russische vliegtuigen.
En VN-waarnemers komen met een militairtransportvliegtuig en een gebruikelijk FSB-vliegtuig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:35 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Een paar vliegtuigjes over het land heen laten vliegen om verkenning te doen noem ik nog geen steun. Bij dezelfde redenering kun je zeggen dat VN-waarnemers tijdens burgeroorlogen in landen de oppositie steunen.
Hoeveel waren er alweer? 3? 🤣quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En VN-waarnemers komen met een en militairtransportvliegtuig en gebruikelijk FSB-vliegtuig.
4.quote:
Het blijven Russen natuurlijk.quote:Ik schat dat ze met die hoeveelheid man en materiaal nog geen fatsoenlijke bankoverval kunnen plegen laat staan een stad innemen.
Tja, mogelijk. De originele bron ging niet alleen over de vliegtuigen, ook over bronnen rond het Kremlin die zeiden dat Rusland Loekasjenko voorlopig steunt.quote:Waarschijnlijke was het gewoon bedoeld om te surveilleren en als Russische belangen (zoals de ambassade) bedreigd werden die te kunnen beschermen.
Ah oke. Ik reageerde op enkel wat jij schreef. Heb je bronnetjes niet aangeklikt. Neem het me kwalijk. Ik heb voorlopig geen tijd om kleine boekjes aan tekst te lezen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
4.
[..]
Het blijven Russen natuurlijk.
[..]
Tja, mogelijk. De originele bron ging niet alleen over de vliegtuigen, ook over bronnen rond het Kremlin die zeiden dat Rusland Loekasjenko voorlopig steunt.
Ik begin even vanaf hier. In het stuk dat boven dit stuk staat kan ik zo veel gaten schieten, zodat er niets meer van over blijft. Ik kan iemand natuurlijk niet kwalijk nemen niet alles te weten, maar het stukje dat jij postte is wel illustratief voor mensen die algemene kennis over oostblok-landen loslaten op Belarus, zonder echt de geschiedenis te kennen. Ik vind overigens dat je op een volwassen manier discusieerd, dus vat het niet op als een persoonlijk aanval, maar als een constatering.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 23:24 schreef Eindbaas_ het volgende:
En verder had ik ook nooit beweerd alles te weten zoals iemand anders in een van deze topics claimde noch ben ik een geschiedenisexpert. Ik doe gewoon aan mee en een groot deel bestaat uit mijn inzichten. Precies zoals ook jij te kennen hebt gegeven. De ironie.
Afstammen is hier niet het juiste woord. Ik denk dat je het beter kunt hebben over beinvloed zijn door. Op het land van het hedendaagse Belarus woonden oorspronkelijk Baltische volkeren. Wanneer de slavjanisatie van de Baltische volkeren heeft voltrokken is een twistpunt tussen histograven in de hedendaagse Republiek Litouwen en de Repubuliek Belarus. Een ding is zeker: dat het zich al honderden jaren had voltrokken voordat Rusland invloed won na de derde deling van de Pools-Litouwse gemeenebest.quote:Ben blij dat ik het mee eens ben dat Belarus qua hoofdetniciteit van het volk uniek is en zeker niet zuiver Russisch. Ik bedoelde eerder te zeggen dat ze voor een deel echter wel daarvan afstammen oftewel het is een deel van hun wortels.
Precies en daarom dat ik ook zeg dat de revolutie zich reeds heeft voltrokken en er geen weg mee terug is. Maar een verandering in de wil van het volk is geen reden om de geschiedenis te herschrijven of een argument om Lukashenko als een totalitaire leider af te schilderen.quote:Op het laatste punt dat hij wat goeds heeft gedaan slaat als een tang op een varken want het gaat hier om de wil van het volk.
Het veiligheidsapparaat moet betaalt worden en die gaan zelf de druk uitoefenen op Lukashenko als de protestbeweging druk op de economie gaat uitoefenen. Tsepkalo is nu hard bezig om garanties te regelen voor degene die actie willen voeren. En niet enkel voor arbeiders, hij is nu voor de start van het academische jaar druk bezig om alternatieve studieplekken in Midden-Europa en de Baltische Staten te regelen ter garantie.quote:En maanden voordat de revolutie en eventuele machtswisseling er is? Hoe zie je dat gebeuren? Hoe krijg je het zo snel voor elkaar?
Ik zie deze post pas, nadat ik mijn vorige post geplaats heb. Ik heb even een stuk geschiedenis geplaatst in plaats van in iedere regel gaten te gaan schieten. Mijn intentie is niet om mensen onderuit te halen, maar om kennis te delen. Omdat die kennis vaak ontbreekt, kan het misschien lijken op een persoonlijke aanval. Dat is zeker niet mijn intentie, ik probeer mensen alleen een achtergrond van de situatie te geven. En de meeste mensen passen algemene kennis over oostblok landen toe op de situatie zonder Belarus te kennen. Dus dat botst dan ergens.quote:Op zondag 23 augustus 2020 00:08 schreef Eindbaas_ het volgende:
En verder @:nezalezhnost
Je mag mij wel corrigeren als ik wat feitjes even verkeerd benoem zoals het jaartal maar probeer niet mijn hele tekst op basis daarvan onderuit te halen. Wat jij ook niet deed maar ik bedoel dus ook de andere meelezenden en voor het geval dat jij totaal onvoorspelbaar en plots die zijweg denkt in te gaan slaan.
https://www.pap.pl/en/new(...)adcasts-belarus.htmlquote:Polish Radio One to launch special broadcasts for Belarus
The Management Board of Polish Radio S.A. has decided to modify its current radio programme schedule and introduce special news services in Belarusian on Polish Radio One (PR), which will be devoted to the current situation in Belarus.
Thanks to Polish Radio S.A. transmitters at the Radio Broadcasting Centre in Solec Kujawski, in north-central Poland, the special Polish Radio One programmes will be aired on the AM-LW (long wave) 225 kHz frequency/1333 meters wavelength in almost all of Europe and will cover the entire territory or Belarus.
As reported, special news services prepared by the Belarusian section reporters of Polish Radio for Foreigners will be broadcast three times a day: in the morning after 6:30 am; during the "High Noon" programme after 12 pm; and in the evening after 10 pm, during the "Poland and the World" programme.
"Thanks to this, all Belarusians, including those living where there is no internet access, or in the event of the network being limited again, will have easy access to complete and reliable information about the situation in their country and international events related to it," stated PR.
According to the statement, "support for the Belarusian people in these difficult times, this gesture of solidarity in the form of reliable and truthful information, is also part of the mission of the Polish Radio public broadcaster. Only strong and well-organised public media with their appropriate technical infrastructure and exceptional editorial staff are able to undertake such important and necessary initiatives. Commercial broadcasters are not able to do it."
The information service broadcasts will start on August 22 of this year. (PAP)
https://www.dw.com/en/belarus-european-union-russia/a-54613952quote:Is Belarus closer to the West or to Russia?
Anti-government protesters have rallied in Minsk and other cities for more than a week — but they haven't been waving EU flags. Experts point out that Belarus is a pro-Russia country, even without President Lukashenko.
A glance at a map shows the unique geographical situation of Belarus. To the west, the country borders on NATO members Poland, Lithuania and Latvia. To the south is neighbor Ukraine, and to the east is Russia.
But Belarus is far from being a "buffer state," said Gustav Gressel of the European Council on Foreign Relations, a pan-European think tank. Belarus isn't "neutral" like Switzerland, Sweden or Finland," he said — it's part of the Collective Security Treaty Organization (CSTO), a six-country military alliance dominated by Russia.
Created in 2002, the alliance — which isn't as close-knit as NATO — includes Armenia and three Central Asian republics, alongside Russia and Belarus. This past weekend after talks with the Kremlin, Belarusian President Alexander Lukashenko referred to the alliance when he said Russia would stand by its Belarusian ally within the framework of the treaty.
Pointing the finger at NATO
Lukashenko made the comment after accusing NATO of building up troops on Belarus' western border, a claim the alliance has rejected.
"We remain vigilant, strictly defensive and ready to deter any aggression against NATO allies," said NATO Secretary-General Jens Stoltenberg on Monday.
In response, Lukashenko ordered Belarusian military exercises near the borders of Lithuania and Poland — an attempt to create an external threat to encourage a Russian military intervention, said Gressel. "But Putin has no intention of doing that. As long as Belarus doesn't cross any red lines — as long as it sticks to the treaties on state union, economic and military cooperation, Russia will not intervene," he said.
Russia doesn't necessarily support Lukashenko
According to Gressel and other experts, Russia isn't pinning its hopes on the weakened autocrat, but on the fact that Belarus is and remains a pro-Russia country. They believe the Kremlin wouldn't mind a change in government, as long as it doesn't involve an abrupt turn toward the West, the EU or NATO.
That doesn't appear to be the aim of this protest movement. The opposition hasn't suggested that Belarus join the EU, for instance, making the sanctions that the EU now wants to impose on officials responsible for the post-election crackdown rather counterproductive, Belarus opposition politician Maria Kolesnikova told Germany's Welt am Sonntag paper. She said it was "too soon" for sanctions, adding that they would only burden talks between the government and the opposition.
For days, diplomats in Brussels have been warning against giving Russia any excuse to claim the EU is interfering in Belarusian affairs. "The people of Belarus have the right to decide on their future and freely elect their leader," tweeted European Council President Charles Michel on Monday.
Speaking by telephone on Tuesday, German Chancellor Angela Merkel and Russian President Vladimir Putin reportedly agreed that there should be "no external interference."
No comparison with Ukraine
Gressel told DW that the situation in Belarus isn't the same as in Ukraine, where Putin annexed the Crimean Peninsula in 2014 after the country took a sudden pro-Western stance, igniting the ongoing conflict along its eastern border. Belarusians tend to be pro-Russia, said Gressel, and both countries are part of the CSTO, so why invade?
He believes Lukashenko's fluctuating course is much more problematic. Just days before the election on August 9, the president accused 32 Russians of being mercenaries out to destabilize his country and had them arrested.
Lukashenko has never assented to Russia's wish for a major Russian military base in Belarus — he has always wanted his independence. He even forged tentative ties with NATO, taking part in various programs and even pondering joint military exercises. The EU reciprocated his overtures in 2016 by lifting sanctions against senior government leaders.
In the event of a new election, some commentators suspect the Kremlin would count on voters to back a modern, pro-Russian successor to Lukashenko. Viktor Babariko, jailed in May on money-laundering and tax-evasion charges that he called politically motivated, would fit that description. Babariko, who heads a Belarusian subsidiary of Russia's Gazprom, has advocated independence from the West and from Russia.
Ukraine isn't a good comparison — but what about Armenia, where the pro-Russia head of government was replaced by a presumably more Western-oriented politician in the 2018 Velvet Revolution? Back then, the Kremlin watched and waited.
Today, Armenia is no closer to withdrawing from the economic union or the military treaty with Russia. And Prime Minister Nikol Pashinyan, once the leader of the protest movement, is seen as one of Putin's close allies.
quote:A volunteer search group in Belarus has found the body of 29-year-old Kanstantsin Shyshmakou (or Konstantin Shishmakov), the director of a military history museum in Vawkavysk who refused to sign a falsified electoral protocol claiming that Aleksandr Lukashenka had won the presidential elections. His body was found in a river, with the investigators asserting that their preliminary assessment is that his death is not of a criminal nature. Since Shyshmakou disappeared the first day after returning to work following his refusal to participate in falsifying the elections, it seems unlikely that this will be believed.
Konstantin’s father, Andrei Shyshmakou contacted TUT.BY on 16 August, saying that “it all began on 9 August” when his son, and another member of the electoral commission, refused to sign the electoral results protocol. He told his family that the document had, in any case, been signed for them. They had been offered a car that would take them home, but had refused, saying: “We have nothing to be ashamed of, we’ll make our own way”. He called his son a man with principles.
Shyshmakou was on leave until Friday. Saturday (15 August) was a working day for the museum, and was his first day back – and his last. At the end of the day, around 17.00, he rang his wife, saying that he would not work there any longer. Some of the reports add that he said he was on his way home, although his father on 16 August said only that his son had disappeared after that call.
It may be, in this case, that the young man was driven to kill himself, rather than murdered, but there is little chance that any official account will be believed. There have already been several deaths which the enforcement authorities have acknowledged, while in at least one case lying about the cause. Video footage, published by Associated Press, make it clear that Aleksandr Taraykouski was shot and killed and did not, as claimed, die from an explosive device that he was carrying. There are also a lot of people whose whereabouts are still unknown. Although some of the almost 7,000 people detained have been released, a huge number are still imprisoned. Those freed have given shocking accounts of the torture, that even a 14-year-old boy was subjected to. David was held – and savagely beaten – in military barracks, together with a huge number of other people, including his stepfather, Denis. It seems that the family were not actually taking part in protests, however all were seized in Brest on 10 August. David’s mother Inna was soon freed, but ignored when she tried to get them to release her son, who is still a child. She was eventually forced to sign a document saying that he had been at a protest, and that there were ‘complaints against the OMON riot police’. David was held in detention until very early on 11 August. His stepfather was released only on 16 August, badly beaten.
Novaya Gazeta published a video taken outside the Belarusian SIZO or isolation unit on Okrestina St in Minsk during the early hours of 13 August. You can the screams and moaning of those clearly being tortured.
All of this has been recorded many times over recent days, with the international media, for a change, given coverage to the protests. Even on 17 August, there was a sense of euphoria as more and more people came out in protest and whole factories, offices, etc. went on strike, demanding real elections.
The protests are continuing, but Lukashenka is making it very plain that he has no plans to relinquish power. On Tuesday, he ‘honoured’ enforcement officers involved in the savage brutality against peaceful protests, and he is certainly threatening to bring in (more) troops.
In Ukraine, one Maidan activist spoke of Belarus having achieved in one week what it took the Euromaidan protests three months to do, however as of the evening of 18 August, that is still not clear. Lukashenka’s ruthless imprisonment; forced disappearances and killings of his opponents go back 20 years, and even without the very likely assistance that Russia’s FSB (at least) will be providing, he still has the means to cause terrible bloodshed.
Update
On 19 August Henadzi Shutau from Brest died after being shot on 11 August. He was 43 years old.
According to Franak Viačorka, a political analyst from Minsk, Shutau was the fifth officially confirmed victim. Seventy people are missing.
Victims of police violence in Belarus, August 2020:
Aliaksandr Taraykouski (1986—10.08.2020)
Aliaksandr Vikhor (1995—11.08.2020)
Kanstantsin Shyshmakou (1991—15.08.2020)
Artsjom Parukau (2001— 16.08.2020)
Henadzi Shutau (1977 - 19.08.2020
https://www.euronews.com/(...)leader-zelensky-saysquote:I would repeat Belarus presidential election, Ukraine's leader Zelensky says
Belarus's President Alexander Lukashenko should have the confidence to call fresh elections, his counterpart in Ukraine has said.
President Volodymyr Zelensky told Euronews in an exclusive interview to be broadcast on Tuesday that if he were in the Belarusian leader's place he would "definitely" hold the vote in one month — and invite foreign groups to observe it.
"Let's imagine that I am confident about myself, I am confident in the people’s vote, that I am a confident person. How can I calm everyone down?" he said.
"I would definitely say: ‘in one month there will be a new vote. And I am running for the new election. Whoever wants to run — go ahead!’`
"I would invite everyone, all international observers, all of them."
The Ukrainian leader's remarks came after the European Union and other Western countries said they did not recognise the result of August 9 presidential election, which gave Lukashenko 80% of the vote.
Supporters of opposition candidate Svetlana Tikhanovskaya maintain she was the true victor. Official figures gave her just 10%. She has since fled to Lithuania, saying she fears for her safety.
Zelensky said any candidate should be allowed to run in a repeat election.
"I’d tell the people of Belarus: ‘Please, elect whoever you want’,`" he told Euronews.
"And after that result, there would be no more questions. I’m convinced about it."
"If Lukashenko won, he’d win; if someone else won, then it’s someone else. But everyone would be calm, without blood [being shed], it would be fair and would make history."
The full interview with Ukraine's president Volodymyr Zelensky will be shown on Global Conversation on Euronews on Tuesday 25 August.
Zeoensky is nogal pro-westers en democratisch geφrienteerd geloof ik. Voorzover dat mogelijk is in die oosterse landen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 09:19 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
https://www.euronews.com/(...)leader-zelensky-says
Hij heeft zich overduidelijk ontpopt als een tweede Poetin. We kunnen maar hopen dat deze snel gekwetste mannetjes ooit de macht zullen moeten afstaan. Pas dan kan er enige kans op het begin van een mogelijk berechtingstraject ontstaan. Let wel dat deze zin opzettelijk onzeker is geformuleerd om die 9nzeierheid weer te geven.quote:Op zondag 23 augustus 2020 09:08 schreef Korenfok het volgende:
ik weet niet of dit al gepost is:
Belarusian museum director who refused to sign false election protocol found dead
[..]
Je zal vast wel meer weten over de specifieke politieke en ontwikkelingsgeschiedenis van deze landen daar ik mij nooit hierin echt verdiept heb. Dus dank voor de rechtzettingen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 00:41 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik zie deze post pas, nadat ik mijn vorige post geplaats heb. Ik heb even een stuk geschiedenis geplaatst in plaats van in iedere regel gaten te gaan schieten. Mijn intentie is niet om mensen onderuit te halen, maar om kennis te delen. Omdat die kennis vaak ontbreekt, kan het misschien lijken op een persoonlijke aanval. Dat is zeker niet mijn intentie, ik probeer mensen alleen een achtergrond van de situatie te geven. En de meeste mensen passen algemene kennis over oostblok landen toe op de situatie zonder Belarus te kennen. Dus dat botst dan ergens.
Mijn punt was meer dat het land niet uiteens uit het niets in 1991 is ontstaan. Dat het volk niet bestaat uit Russen, die om onduidelijke redenen ineens een land vormen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:23 schreef Eindbaas_ het volgende:
Neemt niet weg dat Belarus nooit echt vrij was. Ook niet na 1945. Zie je wel vaker in oostbloklanden.
Het is zeker moedig en ik ben persoonlijk zeer trots op het volk, ondanks dat ik voor de verkiezingen voor hervormingen van binnenuit was. Hetgeen ik het meest noemenswaardig vind is de afkeur van geweld. Ik denk dat er weinig revoluties zijn (ik ben geen expert) die zo beschaafd verlopen.quote:Daarom vind ik des te moediger en noemenswaardiger dat het volk nu in opstand komt.
Op zich is het redelijk vergelijkbaar met de vreedzame Oranjerevolutie in Oekraοne of de Rozenrevolutie is Georgiλ. Grootschalige vreedzame protesten die de zittende macht braken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:36 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Mijn punt was meer dat het land niet uiteens uit het niets in 1991 is ontstaan. Dat het volk niet bestaat uit Russen, die om onduidelijke redenen ineens een land vormen.
[..]
Het is zeker moedig en ik ben persoonlijk zeer trots op het volk, ondanks dat ik voor de verkiezingen voor hervormingen van binnenuit was. Hetgeen ik het meest noemenswaardig vind is de afkeur van geweld. Ik denk dat er weinig revoluties zijn (ik ben geen expert) die zo beschaafd verlopen.
Die van Gandhi in India in de jaren 40 was ook vrijwel geweldloos. Daar ging hij zelfs prat op. Ook al wilde een deel van het volk de wapens oppakken hield hij ze tegen en bracht hij ze op andere ideeλn. Maar ik geef toe dat het best moeilijk is.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:36 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Mijn punt was meer dat het land niet uiteens uit het niets in 1991 is ontstaan. Dat het volk niet bestaat uit Russen, die om onduidelijke redenen ineens een land vormen.
[..]
Het is zeker moedig en ik ben persoonlijk zeer trots op het volk, ondanks dat ik voor de verkiezingen voor hervormingen van binnenuit was. Hetgeen ik het meest noemenswaardig vind is de afkeur van geweld. Ik denk dat er weinig revoluties zijn (ik ben geen expert) die zo beschaafd verlopen.
Jeps. Het is ook opvallend dat @nezalezhnost spreekt over bevrijden toen de Sowjets er binnen vielen. Hij zou het beter bezetten kunnen noemen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:23 schreef Eindbaas_ het volgende:
Neemt niet weg dat Belarus nooit echt vrij was. Ook niet na 1945. Zie je wel vaker in oostbloklanden.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 00:37 schreef nezalezhnost het volgende:
De Sovjet-Unie en het facistische Duitsland sloten het Molotov-Ribbentrop pakt en als gevolg daarvan bevrijde het rode leger het westen van Belarus nadat de nazi's Polen waren binnengevallen.
Valt het je zelf ook op dat jij vaak een situatie schetst waar niemand het over heeft?quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:36 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Hervormingen van binnenuit is wat vaag (welke hervormingen bedoel je?).quote:Het is zeker moedig en ik ben persoonlijk zeer trots op het volk, ondanks dat ik voor de verkiezingen voor hervormingen van binnenuit was.
Dit is de heersende opvatting in Belarus. De Polen pasten ook repressie toe o.a. tegen het gebruik van de Russische taal en niet katholieken. Via een politiek van polonisatie probeerden ze het Belarussische volk te assimileren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jeps. Het is ook opvallend dat @:nezalezhnost spreekt over bevrijden toen de Sowjets er binnen vielen. Hij zou het beter bezetten kunnen noemen.
In eerste instantie economische hervormingen. Daarnaast is al minstens 10 jaar de discussie over constitutieele hervormingen gaande. Maandag bij zijn toespraak bij MZKT begon Lukashenko er nu weer zelf over. Maar niemand die hem nog geloofd: hij schuift het steeds vooruit en geeft geen inzicht in de varianten waar aan gewerkt zou worden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:48 schreef luxerobots het volgende:
Hervormingen van binnenuit is wat vaag (welke hervormingen bedoel je?).
Ik zie niet in hoe dat bloedvergieten had gescheeld.quote:Maar het was het mooiste geweest als Loekasjenko zelf nieuwe verkiezingen uitgeschreven had. Vrije verkiezingen onder het oog van (internationale) waarnemers.
Een man met 80% van de stemmen, wat zou die te vrezen hebben?
Zo'n actie had veel bloedvergieten gescheeld.
Een “bevolkingsuitwisselingprogramma”, dat is wel een wat creatieve interpretatie voor veelal gedwongen verhuizingen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:56 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dit is de heersende opvatting in Belarus. De Polen pasten ook repressie toe o.a. tegen het gebruik van de Russische taal en niet katholieken. Via een politiek van polonisatie probeerden ze het Belarussische volk te assimileren.
Mensen die zich meer verbonden voelden met Polen maakten na de Tweede Wereld Oorlog veelal gebruik van een bevolkingsuitwisselingprogramma tussen de Sovjet-Unie en Polen voor de betroffen gebieden.
Overigens is er in Belarus niemand te vinden met sympathieen voor de facisten, als we het over het rode leger versus de nazi's gaan hebben. Zoiets als de nationalistische beweging onder Stepan Bandera in Oekraine bestond in Belarus niet.
Die bevrijders (Sovjets) hielden ook wel van repressie:quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een “bevolkingsuitwisselingprogramma”, dat is wel een wat creatieve interpretatie voor veelal gedwongen verhuizingen.
quote:Number of victims
According to researchers, the exact number of people who became victims of Soviet repression in Belarus is hard to determine because the archives of the KGB in Belarus remain inaccessible to historians.[1]
According to incomplete estimates, approximately 600,000 people fell victim to Soviet repression in Belarus between 1917 and 1953.[2][3] Other estimates rise the number to more than 1.4 million people,[4] with 250,000 sentenced by the judiciary or executed by extrajudicial bodies (dvoikas, troikas, special commissions of the OGPU, NKVD, MGB). Excluding those sentenced in the 1920s–1930s, over 250,000 Belarusians were deported as kulaks or kulak family members to regions outside the Belarusian Soviet Republic.[citation needed]
358,686 people believed to be victims of Soviet repression were sentenced to death in Belarus in 1917–1953, according to historian Vasil Kushner. Overall, around 200,000 victims of Soviet political repression were rehabilitated in Belarus between 1954 and 2000.[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_repressions_in_Belarus
Omdat de mannen van OMON met geweld demonstraties neergeslagen hebben en duizenden mensen opgepakt en mishandeld hebben.quote:Op zondag 23 augustus 2020 10:59 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik zie niet in hoe dat bloedvergieten had gescheeld.
Niemand is gedwongen. Bovendien was het hele land door de Duitsers verwoest, dus je kan ook moeilijk claimen dat mensen er economische hinder van ondervinden, want aan beide kanten stonden ze letterlijk met lege handen. Het is natuurlijk wel zo, dat meer mensen gebruik maakten van de mogelijkheid naar Polen te verhuizen dan van de mogelijkheid om naar de Sovjet-Unie te verhuizen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een “bevolkingsuitwisselingprogramma”, dat is wel een wat creatieve interpretatie voor veelal gedwongen verhuizingen.
Ja, maar wat veranderd nieuwe verkiezingen georganiseerd door Lukashenko daar aan?quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat de mannen van OMON met geweld demonstraties neergeslagen hebben en duizenden mensen opgepakt en mishandeld hebben.
Met die nummers vind ik het logisch dat ze de Sovjets boven de nazi's verkiezen. Het is niet dat er veel keuze was.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die bevrijders (Sovjets) hielden ook wel van repressie:
[..]
Als hij direct nieuwe vrije verkiezingen aangekondigd had, was er weinig noodzaak om te demonstreren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ja, maar wat veranderd nieuwe verkiezingen georganiseerd door Lukashenko daar aan?
Behalve dat de demonstraties al begonnen waren voordat de laatste stemlokalen waren gesloten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als hij direct nieuwe vrije verkiezingen aangekondigd had, was er weinig noodzaak om te demonstreren.
Niemand is gedwongenquote:Op zondag 23 augustus 2020 11:14 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niemand is gedwongen. Bovendien was het hele land door de Duitsers verwoest, dus je kan ook moeilijk claimen dat mensen er economische hinder van ondervinden, want aan beide kanten stonden ze letterlijk met lege handen. Het is natuurlijk wel zo, dat meer mensen gebruik maakten van de mogelijkheid naar Polen te verhuizen dan van de mogelijkheid om naar de Sovjet-Unie te verhuizen.
En toen werden demonstranten ook al de cel ingesmeten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:18 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Behalve dat de demonstraties al begonnen waren voordat de laatste stemlokalen waren gesloten.
https://nl.m.wikipedia.or(...)_door_de_Sovjet-Uniequote:Op zondag 23 augustus 2020 11:14 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niemand is gedwongen. Bovendien was het hele land door de Duitsers verwoest, dus je kan ook moeilijk claimen dat mensen er economische hinder van ondervinden, want aan beide kanten stonden ze letterlijk met lege handen. Het is natuurlijk wel zo, dat meer mensen gebruik maakten van de mogelijkheid naar Polen te verhuizen dan van de mogelijkheid om naar de Sovjet-Unie te verhuizen.
Een beegje als de duitsers uit gebiecen welke nu pools zijn. Of mag dat niet gezegd worden?quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, zeer vergelijkbaar en natuurlijk ook samenhangend aangezien Polen eigenlijk opschoof geοnspireerd door kameraad Stalin...quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:40 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Een beegje als de duitsers uit gebiecen welke nu pools zijn. Of mag dat niet gezegd worden?
Jij denkt dat het voor de mensen die er wonen uitmaakt hoe het politieke spelletjezich afspeelt?quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, zeer vergelijkbaar en natuurlijk ook samenhangend aangezien Polen eigenlijk opschoof geοnspireerd door kameraad Stalin...
Natuurlijk maakt dat verschil. Of je toen in Polen of in Wit-Rusland terecht kwam heeft nu flinke impact op je leven (qua welvaart en mogelijkheden).quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:59 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Jij denkt dat het voor de mensen die er wonen uitmaakt hoe het politieke spelletjezich afspeelt?
Polen heeft daarvoor het instituut "Karta Poliaka" (of hoe je het ook spelt) in leven geroepen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat verschil. Of je toen in Polen of in Wit-Rusland terecht kwam heeft nu flinke impact op je leven (qua welvaart en mogelijkheden).
Dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het over gedwongen deportaties van Duitsers uit door Polen geclaimde gebieden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat verschil. Of je toen in Polen of in Wit-Rusland terecht kwam heeft nu flinke impact op je leven (qua welvaart en mogelijkheden).
Aha, je obsessie daarmee lijkt me nogal off-topic als het gaat om Wit-Rusland.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:42 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het over gedwongen deportaties van Duitsers uit door Polen geclaimde gebieden.
Jammer dat je dat zo ziet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, je obsessie daarmee lijkt me nogal off-topic als het gaat om Wit-Rusland.
Ondertussen rijden politievoertuigen naar Minsk:quote:
Dit wordt een interessante dag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ondertussen rijden politievoertuigen naar Minsk:
[ twitter ]
Metrostations in Minsk zijn gesloten. Demonstranten zijn opgepakt of moeten zich melden op het politiebureau:
[ twitter ]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.quote:
Je bedoelt extremisten betaald door Loekasjenko?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.
Ik denk niet dat Lukashenko dergelijke extremisten betaalt. Ik denk dat je eerder in de richting van het Belarussische Nationaal Front moet denken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je bedoelt extremisten betaald door Loekasjenko?
Waaruit blijkt dat er extremisten actief zijn? Ik heb daar so far nog niks van vernomen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.
Wijzen naar extremisten om de sympathie voor de protesterenden weg te nemen is natuurlijk een tactiek die al veel meer wordt toegepast, rede te meer om dat even nog met een korreltje zout te nemen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Alleen al uit deze waarschuwing. Dit is geen nepnieuws propaganda. Dit is een boodschap heel direct gericht aan een klein groepje mensen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:24 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat er extremisten actief zijn?
Extremisten maken niet echt een groot deel uit van de demonstranten, maar ik denk dat ze er wel zijn. Sowieso liggen er ook politieagenten nog steeds in het ziekenhuis na de gebeurtenissen de eerste dagen.quote:Ik heb daar so far nog niks van vernomen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is niet zomaar een propaganda item. Dit is een hele concreete waarschuwing.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:27 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Wijzen naar extremisten om de sympathie voor de protesterenden weg te nemen is natuurlijk een tactiek die al veel meer wordt toegepast, rede te meer om dat even nog met een korreltje zout te nemen.
Stalin had naar schatting iets van 150k + mensen gedood door ze in oorlogstijd te laten veehongeren. Van zijn eigen bevolking n.b.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:16 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Met die nummers vind ik het logisch dat ze de Sovjets boven de nazi's verkiezen. Het is niet dat er veel keuze was.
Want?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:28 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Alleen al uit deze waarschuwing. Dit is geen nepnieuws propaganda. Dit is een boodschap heel direct gericht aan een klein groepje mensen.
[..]
Extremisten maken niet echt een groot deel uit van de demonstranten, maar ik denk dat ze er wel zijn. Sowieso liggen er ook politieagenten nog steeds in het ziekenhuis na de gebeurtenissen de eerste dagen.
Als de agenten het werk neerleggen wie dan moet er in vredesnaam het volk beschermen? Je kan ze beter betalen en in dienst nemen om L te arresteren ivm enkele gifgevallen, waarvan ik ook maar in dit topic voor het eerst kortgeleden heb gelezen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Het project "Protect Belarus", met een engelstalige webpagina op het volgende adres: https://www.protectbelarus.org/eng/
Heeft als doel agenten financieel te oversteunen om de overstap te maken. Het project is zowel bezig met fondsenwerving (er kan via facebook en paypal gedoneerd worden), als de middelen op de juiste plek te krijgen.
Initatief nemer Mikita Mikado maakte op zijn Facebook pagina vanuit Sillicon Valley bekend de eerste betalingen aan agenten die ontslag namen te hebben overgemaakt. Het project draait momenteel overuren om alle aanvragen te verifieren en contact te leggen met geintereseerde agenten.
Het regime spint het inderdaad zo. Maar het is natuurlijk onzin dat er demonstraties plaatsvinden met het doel om begraafplaatsen en monumenten te vernielen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De Nazi's hebben een derde van de bevolking van Belarus vermoord. Vaak door de bevolking van een heel dorp in een huis op te sluiten en dan in brand te steken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:32 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Stalin had naar schatting iets van 150k + mensen gedood door ze in oorlogstijd te laten veehongeren. Van zijn eigen bevolking n.b.
Er staat vrij letterlijk het volgende aldus google:quote:
Terechte kritiek. Ik denk ook niet dat dit de plek is waar de meeste druk nodig is. De meeste druk is nodig op de staatssector van de economie, zodat de autoriteiten in overleg treden. Het probleem is echter dat veel politiemensen gewetensbezwaar hebben en hulp nodig hebben om weg te komen. Ook kunnen deze mensen bewijs veilig stellen en openbaar maken, wat ook hun ontslag zou betekenen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:36 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Als de agenten het werk neerleggen wie dan moet er in vredesnaam het volk beschermen?
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het regime spint het inderdaad zo. Maar het is natuurlijk onzin dat er demonstraties plaatsvinden met het doel om begraafplaatsen en monumenten te willen vernielen.
In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?quote:Het gezeik om de Wit-Russische wit-rode vlag is ook een beetje zielig. Het zijn geen nazi's omdat ze die vlag voeren. De vlag is een adaptatie van de vlag van het Groothertogdom Litouwen uit de dertiende eeuw.
Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.quote:Nadat de Russische tsaar viel in 1917 is de vlag ook gebruikt. Net als bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het is een beetje vals om alleen naar de Nazistische collaborateurs te kijken die de vlag gebruikten
Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.quote:En hier een mooie jijbak.
De huidige Russische vlag werd ook gebruikt door mensen die collaboreerden met de Nazi's:
Als ik de google vertaling moet opvatten probeert degene (die chef van wat dan ook) de herdenkingsdag als een soort smoes/uitvlucht/hulpmiddel/wapen te gebruiken om protesten af te raden en te verbieden. Door te seggen dat wie op deze dag nog protesteert een fascist moet zijn. Want er zijn veel slachtoffers in wo 2 gevallen en de protesteerders souden de grafstenen willen ontheiligen. (Weet niet in hoeverre dat laatste klopt en of er bewijs voor is).quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het gaat specifiek om de herdenkingsplekken. Niet om een algehele waarschuwing aan alle demonstranten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Als ik de google vertaling moet opvatten probeert degene (die chef van wat dan ook) de herdenkingsdag als een soort smoes/uitvlucht/hulpmiddel/wapen te gebruiken om protesten af te raden en te verbieden.
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het gaat specifiek om de herdenkingsplekken. Niet om een algehele waarschuwing aan alle demonstranten.
Ik wil hier geen Stalin vs Hitler discussie van maken en wie beter zou zijn geweest. In mijn ogen waren beiden het pure kwaad. Het volk kan dan niet kiezen en van er een vrije keuze is al helemaal geen sprake.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:45 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De Nazi's hebben een derde van de bevolking van Belarus vermoord. Vaak door de bevolking van een heel dorp in een huis op te sluiten en dan in brand te steken.
Ik heb geen agent staan op iedere herdenkplek. Geloof mij, dit is serieus. Dit is niet bedoeld om vredige demonstranten te intimideren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.
Dus hij gaat de demonstranten neermaaien in de naam van oorlogsbegraafplaatsen beschermen?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.
[..]
In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?
[..]
Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.
[..]
Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.
Precies, van een vrije keuze was geen sprake. Het punt wat ik wilde maken is dat je met propaganda tegen het rode leger in Belarus geen vrienden maakt, omdat Hitler nog bruter was.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:58 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik wil hier geen Stalin vs Hitler discussie van maken en wie beter zou zijn geweest. In mijn ogen waren beiden het pure kwaad. Het volk kan dan niet kiezen en van er een vrije keuze is al helemaal geen sprake.
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:00 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Dus hij gaat de demonstranten neermaaien in de naam van oorlogsbegraafplaatsen beschermen?
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het wel propaganda is.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:29 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is niet zomaar een propaganda item. Dit is een hele concreete waarschuwing.
Klinkt als een doodsbedreiging. 😬 En dat door iemand met een ambt. Hoe is dat geen wettelijke overtreding?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:02 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het we propaganda is.
Wat een wijsheid.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.
Jij denkt dat ze in de middeleeuwen geen vlaggen en emblemen hadden?quote:In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?
Als Nazi-Duitsland er niet mee aan de haal gegaan was, had er om het gebruik van die vlag tijdens de eerste-wereldoorlog geen haan gekraaid.quote:Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland.
Ja, in een geheel betrouwbaar (en niet omstreden) referendum uitgevoerd door Loekasjenko!quote:Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.
Als het een nazi-vlag is, zou je hetzelfde kunnen beweren over de huidige vlag van Rusland.quote:Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.
Oh, oke.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:04 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.
Ik snap je punt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het wel propaganda is.
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:02 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:04 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.
Het is gewoon propaganda. Men doet alsof de demonstranten nazi's zijn. En nazi's maken gedenkplekken kapot.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:06 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?
Nee. Je hebt daar denk ik wel ergens een gedenkteken, maar de minister bedoelt in zijn boodschap echt niet het hele plein. Het plein van de overwinning kunnen ze denk ik zekerheidshalve beter wel met rust laten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:06 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?
Trektte? Dit is wel heel lelijk.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.
Maar hoe kan een minister met zulke doodsbedreigingen wegkomen? Dat is hoe je het zelf neergezet hebt. Mits gedenkplekken dan. Worden ze neergemaaid door het leger.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.
Kun je concreet die vlag eens tonen. Het pogonja embleem uit die tijd heeft historische waarde, ondanks dat dat niet het huidige staatswapen is neemt niemand daar aanstoot aan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat een wijsheid.
Het is onzin, of het is geen onzin![]()
En misschien zit er nog wel wat tussenin ook!
[..]
Jij denkt dat ze in de middeleeuwen geen vlaggen en emblemen hadden?
Heb je daar een bron voor?quote:[..]
Als Nazi-Duitsland er niet mee aan de haal gegaan was, had er om het gebruik van die vlag tijdens de eerste-wereldoorlog geen haan gekraaid.
In die tijd kon je echt geen meerderheid krijgen voor de wit-rood-witte vlag. Sowieso wilden de nationalisten het gebruik van de Belarussische taal aan iedereen opdringen. Naast corruptiebestrijding was dit voor Lukashenko een belangrijk thema. En in 1994 heeft Ermoshina niet geteld, dus die kun je sowieso niet de schuld gaan geven dat Lukashenko president is geworden.quote:Ja, in een geheel betrouwbaar (en niet omstreden) referendum uitgevoerd door Loekasjenko!
Dat is aan het russische volk om daar een beeld over te vormen.quote:Als het een nazi-vlag is, zou je hetzelfde kunnen beweren over de huidige vlag van Rusland.
heb je daar bewijs voor? Er zijn dingen waar niemand het zich kan veroorloven om daar mee te klooien. Dat KGB'ers in Grodno met een Poolse vlag zijn gaan demonsteren, kan ik ondanks gebrek aan bewijs nog inkomen. Hierin echt niet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is gewoon propaganda. Men doet alsof de demonstranten nazi's zijn. En nazi's maken gedenkplekken kapot.
Een stropopredenering van een minister dus.
Aangepakt door het leger. Niet neergemaaid. Als je denkt dat de minister een strafbaar feit heeft begaan, dan kun je aangifte doen. Bijvoorbeeld bij de ambassade.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:12 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Maar hoe kan een minister met zulke doodsbedreigingen wegkomen? Dat is hoe je het zelf neergezet hebt. Mits gedenkplekken dan. Worden ze neergemaaid door het leger.
Ja, maar ik vrees dat iedereen de dader dan een hand boven het hoofd gaat houden. De leiders van de oppositie zal de enkele extremist die zo ver gaat ook niet gaan verdedigen.quote:En als een demonstrant op zo'n plek daadwerkelijk wordt doodgeschoten, is er dan geen sprake van opzet/voorbedachte rade?
Dus dat is de straf voor demonstreren op de verkeerde plek. Doodgeschoten worden. Genadeloos. De doodstraf. Leuk dat we nu tenminste weten hoe jij tegen de zaken aankijkt!quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
heb je daar bewijs voor? Er zijn dingen waar niemand het zich kan veroorloven om daar mee te klooien. Dat KGB'ers in Grodno met een Poolse vlag zijn gaan demonsteren, kan ik ondanks gebrek aan bewijs nog inkomen. Hierin echt niet.
Hoezo is het een enkeling als er een groep staat op de herdenkingsplek?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:18 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Aangepakt door het leger. Niet neergemaaid. Als je denkt dat de minister een strafbaar feit heeft begaan, dan kun je aangifte doen. Bijvoorbeeld bij de ambassade.
[..]
Ja, maar ik vrees dat iedereen de dader dan een hand boven het hoofd gaat houden. De leiders van de oppositie zal de enkele extremist die zo ver gaat ook niet gaan verdedigen.
Ik pleit er niet voor om kwaad met kwaad te bestrijden en keur dat niet goed. Maar van mij mogen lui die dat doen 1 jaar de cel in, zolang ze daar maar netjes behandeld worden d.w.z. niet mishandeld of gemarteld.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:19 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Dus dat is de straf voor demonstreren op de verkeerde plek. Doodgeschoten worden. Genadeloos. De doodstraf. Leuk dat we nu tenminste weten hoe jij tegen de zaken aankijkt!
Wat een sympathie.
Ik denk niet dat je een grote groep kan vinden om op een herdenkingsplek te gaan staan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:20 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hoezo is het een enkeling als er een groep staat op de herdenkingsplek?
Ik vind dat ook een beetje van hetzelfde kaliber als gaan demonstreren op een begraafplaats...quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je een grote groep kan vinden om op een herdenkingsplek te gaan staan.
Nu zie ik je helaas flink draaien in je standpunt. Dat is niet wat je daarnet nog zei he?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik pleit er niet voor om kwaad met kwaad te bestrijden en keur dat niet goed. Maar van mij mogen lui die dat doen 1 jaar de cel in, zolang ze daar maar netjes behandeld worden d.w.z. niet mishandeld of gemarteld.
leg uitquote:Op zondag 23 augustus 2020 14:22 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Nu zie ik je helaas flink draaien in je standpunt. Dat is niet wat je daarnet nog zei he?
quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:13 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Kun je concreet die vlag eens tonen. Het pogonja embleem uit die tijd heeft historische waarde, ondanks dat dat niet het huidige staatswapen is neemt niemand daar aanstoot aan.
Ik kan geen bron geven van iets dat niet zo is.quote:Heb je daar een bron voor?
quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Ik kan geen bron geven van iets dat niet zo is.
Kan jij wel een voorbeeld geven van een vlag of embleem dat tijdens de eerste wereldoorlog gebruikt is en waar men nu nog aanstoot aan neemt?
Ik zie niet de wit-rood-witte vlag. Aan een pagonja neemt niemand aanstoot.quote:
Je zei dat he het kan begrijpen als zulke demonstraten (alleen die op de verkeerde, gevoelige plekken dan) worden doodgeschoten. Nu draai je in alle haast om en zeg je dat ze maar 1 jaar cel verdienen. Dat valt op. Groot verschil tussen 1 jaar cel en een standrechtelijke executie, niet waar?quote:
Welke vlag heb jνj het over dan? Graag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:26 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
[..]
Ik zie niet de wit-rood-witte vlag. Aan een pagonja neemt niemand aanstoot.
Ik kan begrijpen dat het gebeurd. Ik keur dat niet goed. Ik zou daar zelf niet gaan demonstreren al gaf je me een miljoen, dat risico moet je niet willen lopen tegen geen enkele prijd.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:26 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Je zei dat he het kan begrijpen als zulke demonstraten (alleen die op de verkeerde, gevoelige plekken dan) worden doodgeschoten.
Dat is mijn mening. Dat is niet een uiting van een verwachting van wat zou kunnen gebeuren.quote:Nu draai je in alle haast om en zeg je dat ze maar 1 jaar cel verdienen.
De wit-rood-witte vlag. Daar nemen sommige mensen aanstoot aan en dat geeft in tweedeling in de samenleving. Het was handiger geweest als ze een neutraler symbool hadden gebruikt, bijvoorbeeld een witte vlag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:27 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Welke vlag heb jνj het over dan? Graag.
Haal dat embleem dan eens van die onderste vlag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:26 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
[..]
Ik zie niet de wit-rood-witte vlag. Aan een pagonja neemt niemand aanstoot.
Een witte vlag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:31 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
[..]
De wit-rood-witte vlag. Daar nemen sommige mensen aanstoot aan en dat geeft in tweedeling in de samenleving. Het was handiger geweest als ze een neutraler symbool hadden gebruikt, bijvoorbeeld een witte vlag.
Op TASS staat nu ook een weinig hoopgevend bericht van Lavrov. Maar ik zie het nog steeds hoopvol in.quote:
Leuk geprobeerd. Koop een vliegticket naar Minsk en probeer het de mensen uit te leggen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Haal dat embleem dan eens van die onderste vlag.
Hoezo kun je begrip opbrengen voor de moord op demonstranten?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:30 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik kan begrijpen dat het gebeurd. Ik keur dat niet goed. Ik zou daar zelf niet gaan demonstreren al gaf je me een miljoen, dat risico moet je niet willen lopen tegen geen enkele prijd.
[..]
Dat is mijn mening. Dat is niet een uiting van een verwachting van wat zou kunnen gebeuren.
Het grootste risico is dan dat ik met de wit-rode vlag door ordetroepen ontvoerd wordt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:33 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd. Koop een vliegticket naar Minsk en probeer het de mensen uit te leggen.
Het is geen Oostblok take on things. Wit-Rusland heeft daar gewoon een gestoorde dictator zitten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:35 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hoezo kun je begrip opbrengen voor de moord op demonstranten?De plek waar ze staan is zo goed als irrelevant. Gevoelig of ongevoelig. Er is geen sprake van een onmiddelijke dreiging voor lijf en ledematen door de demonstranten wat als enige verklaring dodelijk geweld kan rechtvaardigen.
Zal echter mijn vertroebelde westerse bril zijn dat ik zo over denk. Ik moet gewoon wennen aan beelden van doodgeschoten demonstranten want dat is de oostblok take on things.
Dat doe ik niet. Misschien moet je mijn bericht maar nog eens een keer zorgvuldig lezen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:35 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hoezo kun je begrip opbrengen voor de moord op demonstranten?![]()
De rood-wit-rode vlag wordt door niemand gebruikt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:40 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik snap geen flauwe moer wb de verhalen en achtergronden van deze vlaggen maar een onschuldige vraag.
Ik zie tot dusver, als ik het goed begr88p, twee varianten:
Een rood-wit-rode oftewel rood aan de twee randen met een witte streep in het midden
en een wit-rood-witte oftewel wit twee keer aan de randen en rood in het midden.
Wat is er het verschil en wat zijn de implicaties van ieder afzonderlijke?
Hmmm het leek er zelfs op dat je sympathie had. Hoe moest ik dat anders lezen? Kon er niet anders van maken en ik heb het wel geprobeerd hoor. Wilde je verder niet voor schut zetten (put you on the spot). Niet mijn bedoeling. Een tikkeltje onhandig geformuleerd door jou wellicht?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:41 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Misschien moet je mijn bericht maar nog eens een keer zorgvuldig lezen.
Jij misinterpreteert zijn woorden en geeft vervolgens hem de schuld. Niet helemaal fair he.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:44 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hmmm het leek er zelfs op dat je sympathie had. Hoe moest ik dat anders lezen? Kon er niet anders van maken en ik heb het wel geprobeerd hoor. Wilde je verder niet voor schut zetten (put you on the spot). Niet mijn bedoeling. Een tikkeltje onhandig geformuleerd door jou wellicht?
Misschien is de woordkeuze ongelukkig geweest. Er is ongetwijfeld een betere manier om hetgeen ik bedoel te formuleren. Ik denk in meerdere talen tegelijk en dat heeft negatieve invloed op mijn Nederlands.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:44 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hmmm het leek er zelfs op dat je sympathie had. Hoe moest ik dat anders lezen? Kon er niet anders van maken en ik heb het wel geprobeerd hoor. Wilde je verder niet voor schut zetten (put you on the spot). Niet mijn bedoeling. Een tikkeltje onhandig geformuleerd door jou wellicht?
Dat is wat je in het Loekasjenko kamp continu hoort.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:44 schreef nezalezhnost het volgende:
De wit-rood-witte vlag wordt nu als een symbool van de revolutie gebruikt, maar brengt tweedeling in de maatschappij door annotatie met onder andere collabrateurs in de Tweede wereldoorlog.
Tot op heden hoor ik dit voornamelijk van jou, maar ik zie het verder niet echt terug.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:44 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De rood-wit-rode vlag wordt door niemand gebruikt.
De rood-groene vlag is de officiele vlag.
De wit-rood-witte vlag wordt nu als een symbool van de revolutie gebruikt, maar brengt tweedeling in de maatschappij door annotatie met onder andere collabrateurs in de Tweede wereldoorlog.
Aha dank je voor de uiteenzetting mocht dit kloppen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:44 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De rood-wit-rode vlag wordt door niemand gebruikt.
De rood-groene vlag is de officiele vlag.
Het feit dat het Lukashenko kamp dat continue roept bevestigd de tweedeling die de vlag creeert. Of dat terecht is, is een tweede vraag. Feit blijft dat de oppositie sterker stond met een symbool dat niet tegen hun gebruikt kon worden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat is wat je in het Loekasjenko kamp continu hoort.
En dan zijn er mensen die de revolutie ontkennen. En ik nog maar de revolutie verdedigen en voor Lukashenko aanhanger uitgemaakt worden.quote:
Ja dat denk ik ook. Wellicht voelt hij zich minder thuis in het Nederlands. En das prima. Kan me geenszins boeien eerlijk gezegd. Ik discrimineer niet op basis van taalachteegrond of etniciteit. Wilde alleen weten waar die opmerling ineens vandaan kwam en waarom het zo raar klonk.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:46 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Jij misinterpreteert zijn woorden en geeft vervolgens hem de schuld. Niet helemaal fair he.
Geen probleem joh. Zand erover.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Misschien is de woordkeuze ongelukkig geweest. Er is ongetwijfeld een betere manier om hetgeen ik bedoel te formuleren. Ik denk in meerdere talen tegelijk en dat heeft negatieve invloed op mijn Nederlands.
Nou, hier op fok kom je niet over als iemand die de revolutie verdedigt. Meer het wangedrag van Loekasjenko.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
En dan zijn er mensen die de revolutie ontkennen. En ik nog maar de revolutie verdedigen en voor Lukashenko aanhanger uitgemaakt worden.
Omdat Loekasjenko het roept is het waar?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:51 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het feit dat het Lukashenko kamp dat continue roept bevestigd de tweedeling die de vlag creeert. Of dat terecht is, is een tweede vraag. Feit blijft dat de oppositie sterker stond met een symbool dat niet tegen hun gebruikt kon worden.
Ik zie jou niet als L-aanhanger. Dat heb ik toch ook al meermaals gezegd?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
En dan zijn er mensen die de revolutie ontkennen. En ik nog maar de revolutie verdedigen en voor Lukashenko aanhanger uitgemaakt worden.
Als je selectief leest of vooringenomen bent dan wel, ja. En het wangedrag van Lukashenko keur ik zeker niet goed, maar je moet het wel in perspectief zien. Als het allemaal echt zo erg was, dan zouden onze asielzoekerscentra toch vol moeten zitten met mensen uit Belarus? Ik heb in mijn leven bij diverse gelegenheden uitgebreid contact met mensen uit Turkmenistan gehad. Ik denk dat je je beter voor hun volk kunt inzetten, als je je zo een zorgen maakt over de mensenrechten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, hier op fok kom je niet over als iemand die de revolutie verdedigt. Meer het wangedrag van Loekasjenko.
Dat was meer in zijn algemeenheid.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:57 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik zie jou niet als L-aanhanger. Dat heb ik toch ook al meermaals gezegd?
Hij verdedigt noch L noch de revolutie. Wel legt hij bepaalde accenten op bepaalde feiten waarvan ik niet altijd gelijk doorbebt waarom. Maar kan ook aan mij liggen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, hier op fok kom je niet over als iemand die de revolutie verdedigt. Meer het wangedrag van Loekasjenko.
Eritrea hetzelfde verhaal. Daar valt echter realistisch gezien weinig te halen, dus is de situatie aldaar niet belangrijk genoeg om breed uitgemeten te worden in de media. Eritreers vluchten wel en masse naar Europa.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:59 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als je selectief leest of vooringenomen bent dan wel, ja. En het wangedrag van Lukashenko keur ik zeker niet goed, maar je moet het wel in perspectief zien. Als het allemaal echt zo erg was, dan zouden onze asielzoekerscentra toch vol moeten zitten met mensen uit Belarus? Ik heb in mijn leven bij diverse gelegenheden uitgebreid contact met mensen uit Turkmenistan gehad. Ik denk dat je je beter voor hun volk kunt inzetten, als je je zo een zorgen maakt over de mensenrechten.
Het creeert tweedeling. En niet enkel Lukashenko roept het, er zijn ook historici in Belarus die dat standpunt verdedigen. Uiteraard weet jij het natuurlijk beter.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat Loekasjenko het roept is het waar?
Onze asielzoekerscentra zitten ook niet vol met Oeigoeren. Dus of dat de beste maatstaf is...quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:59 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als je selectief leest of vooringenomen bent dan wel, ja. En het wangedrag van Lukashenko keur ik zeker niet goed, maar je moet het wel in perspectief zien. Als het allemaal echt zo erg was, dan zouden onze asielzoekerscentra toch vol moeten zitten met mensen uit Belarus? Ik heb in mijn leven bij diverse gelegenheden uitgebreid contact met mensen uit Turkmenistan gehad. Ik denk dat je je beter voor hun volk kunt inzetten, als je je zo een zorgen maakt over de mensenrechten.
Kom maar door met die historici.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het creeert tweedeling. En niet enkel Lukashenko roept het, er zijn ook historici in Belarus die dat standpunt verdedigen. Uiteraard weet jij het natuurlijk beter.
Het accent is continu prietpraat die je ook op RT hoort. Bijvoorbeeld over de vlag. Of dat het geweld van OMON wel meevalt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:00 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hij verdedigt noch L noch de revolutie. Wel legt hij bepaalde accenten op bepaalde feiten waarvan ik niet altijd gelijk doorbebt waarom. Maar kan ook aan mij liggen.
Als ik nu in Minsk in de nationale bibliotheek zat, had ik makkelijk de nodige boeken erbij kunnen pakken. Ik ben nu echter niet in Belarus.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kom maar door met die historici.
Aan de ander kant herhaal jij dat het geweld heel heel heel heel heel heel heel heel erg is. En dat dat verhaal met de vlag niet zo is. Terwijl ook Lukashenko dat argument gebruikt en het dus niet te ontkennen dat het terecht of onterecht voor tweedeling zorgt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het accent is continu prietpraat die je ook op RT hoort. Bijvoorbeeld over de vlag. Of dat het geweld van OMON wel meevalt.
Ik zeg dat het weinig boeiend is welke vlaggen de nazi's adopteerden. En dat de wit-rode vlag een langere en uitgebreidere geschiedenis heeft dan alleen die periode.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:06 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
En dat dat verhaal met de vlag niet zo is.
Dat kun jij weinig boeiend vinden, een significant deel van het Belarussische volk vind dat wel boeiend en Lukashenko probeert dat in zijn voordeel te gebruiken. Mijns insziens had de oppositie beter een symbool kunnen gebruiken dat hem niet in die gelegenheid stelde.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zeg dat het weinig boeiend is welke vlaggen de nazi's adopteerden.
Maar niet als symbool van een souvereine staat voor 1991.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dat de wit-rode vlag een langere en uitgebreidere geschiedenis heeft dan alleen die periode.
Ik kan mij nog een politieke rel herinneren over het gebruik van de Prinsenvlag binnen Nederland.. Deze is ook msbruikt door de NSB en ik kan mij heugen dat dit om diezelfde reden als iets slechts gezien werd.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zeg dat het weinig boeiend is welke vlaggen de nazi's adopteerden. En dat de wit-rode vlag een langere en uitgebreidere geschiedenis heeft dan alleen die periode.
Zo even van wiki.quote:n 2011, two members of parliament for the Party for Freedom (PVV) had the Prince's flag hanging in their offices in the parliament's building. When this was received with scrutiny, the flags were removed. Former Dutch MP Wim Kortenoeven said he was perturbed by the negative connotations the flag carries as he believes the flag was "hijacked" by the NSB.[10] At a PVV protest on 21 September 2013 in The Hague, several attendants were carrying Prince's flags. When Geert Wilders was speaking in House of Representatives the same week, Alexander Pechtold referred to the flags as 'NSB-flags', to which Wilders called Pechtold a sad, measly, hypocritical little man.[11][12] In protest of Pechtold's remark, at least five members of the House of Representatives, Martin Bosma, Reinette Klever, Machiel de Graaf, Harm Beertema and Barry Madlener wore a Prince's flag lapel pin.[13][14]
Dit is het enige in de hele vlaggen discussie waar ik moeite mee heb, want dat is totaal niet zichtbaar. Ik weet dat dit niet hoeft te betekenen dat het er niet is, maar het maakt het wel een stuk lastiger om je standpunt te begrijpen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:09 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat kun jij weinig boeiend vinden, een significant deel van het Belarussische volk vind dat wel boeiend en Lukashenko probeert dat in zijn voordeel te gebruiken. Mijns insziens had de oppositie beter een symbool kunnen gebruiken dat hem niet in die gelegenheid stelde.
Terwijl het oranje-wit-blauw ouder is dan het rood-wit-blauw.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:11 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ik kan mij nog een politieke rel herinneren over het gebruik van de Prinsenvlag binnen Nederland.. Deze is ook msbruikt door de NSB en ik kan mij heugen dat dit om diezelfde reden als iets slechts gezien werd.
[..]
Zo even van wiki.
Het probleem is dat daar momenteel geen cijfer op te plakken is. De laatste keer dat het volk zich daar over uitgesproken heeft was in 1996, met als resultaat een nieuwe vlag. Het is aannemelijk dat de tegenstand tegen de wit-rood-witte vlag gedaald is sindsdien, om het simpele feit dat veel mensen die de Tweede wereldoorlog mee hebben gemaakt sindsdien de hoek om zijn gegaan. Hoe significant het nog is, is dus na al die jaren een vraagstuk. Het feit dat Lukashenko er gebruik van maakt, is een argument om te zeggen dat het nog steeds significant genoeg is. Misschien niet meer voor een meerderheid.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is het enige in de hele vlaggen discussie waar ik moeite mee heb, want dat is totaal niet zichtbaar. Ik weet dat dit niet hoeft te betekenen dat het er niet is, maar het maakt het wel een stuk lastiger om je standpunt te begrijpen.
Op RT werd dat omtrent die vlag benadrukt (ze hadden geen straatinterviews die het bewezen). Net als dat de protesten 'unauthorized' zijn. Wat dat betreft hoor ik dat soort argumenten vaker terug in het verhaal van @nezalezhnost.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:12 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit is het enige in de hele vlaggen discussie waar ik moeite mee heb, want dat is totaal niet zichtbaar. Ik weet dat dit niet hoeft te betekenen dat het er niet is, maar het maakt het wel een stuk lastiger om je standpunt te begrijpen.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op RT werd dat omtrent die vlag benadrukt (ze hadden geen straatinterviews die het bewezen). Net als dat de protesten 'unauthorized' zijn. Wat dat betreft hoor ik dat soort argumenten vaker terug in het verhaal van @:nezalezhnost.
Misschien omdat er een kern van waarheid in zit? Ik probeer de protestbeweging niet te discrediteren, in tegenstelling tot de propaganda beweer ik niet dat de protestbeweging uit facisten bestaat. Ik zeg alleen dat ze dit punt handiger hadden kunnen aanpakken om meer steun te winnen onder de bevolking. Ik ben in ieder geval blij dat de Oekrainse vlaggen in zijn geheel zijn thuisgebleven net als bijna alle EU vlaggen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op RT werd dat omtrent die vlag benadrukt (ze hadden geen straatinterviews die het bewezen). Net als dat de protesten 'unauthorized' zijn. Wat dat betreft hoor ik dat soort argumenten vaker terug in het verhaal van @:nezalezhnost.
Dit zou ik zo niet zien.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:17 schreef nezalezhnost het volgende:
Het feit dat Lukashenko er gebruik van maakt, is een argument om te zeggen dat het nog steeds significant genoeg is. Misschien niet meer voor een meerderheid.
Opzich heb je daar een punt. Maar het doel van de protestbeweging is niet om een meerderheid te vertegenwoordigen, maar het hele volk, dat zijn stem gestolen zag worden. En niet heel het volk voelt zich vertegenwoordigd onder de wit-rood-witte vlag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit zou ik zo niet zien.
Ik denk eerder dat de vlag juist populair is omdat Loekasjenko hem in de ban gedaan heeft.
Als je niet tegelijkertijd beledigingen naar het staatshoofd liep werd je niet zomaar opgepakt.quote:(voorheen werd je ook opgepakt als je ermee liep, nu lopen er daarvoor teveel mensen mee)
Niet waar.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:24 schreef nezalezhnost het volgende:
Als je niet tegelijkertijd beledigingen naar het staatshoofd liep werd je niet zomaar opgepakt.
Je had het over voorheen. Ik maakte de aanname dat je op de periode buiten de verkiezing doelde. Na de verkiezing moet je sowieso niet op straat willen zijn.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelfs mensen die niet demonstreerden maar slechts op de verkeerde plek waren werden opgepakt.
Geeft wel aan hoeveel steun de oppositie heeft. Mensen demonstreren met honderdduizenden ondanks de staatsterreur. Terwijl Loekasjenko met zijn organisatie amper een paar duizend man bij elkaar krijgtquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:23 schreef Cyan9 het volgende:
Nog wat beeld van het protest van vandaag.
[ twitter ]
Indrukwekkend dit zeg! Lijkt me geweldig voor die mensen, met zovelen tegelijk.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:23 schreef Cyan9 het volgende:
Nog wat beeld van het protest van vandaag.
[ twitter ]
En Lukashenko maar het leger in het westen mobiliseren op basis van zelfverzonnen sprookjes. Terwijl de meeste demonstranten gewoon in Minsk zijn.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Geeft wel aan hoeveel steun de oppositie heeft. Mensen demonstreren met honderdduizenden de staatsterreur. Terwijl Loekasjenko met zijn organisatie amper een paar duizend man bij elkaar krijgt
Daarvoor is het belangrijker dat er (wild) gestaakt wordt. Deze grote demonstraties zijn er vooral om het volk te laten zien dat het volk in meerderheid is. Als het volk dan vervolgens aandurft hun mening ook te uiten op hun werkplek, dan komt er druk op de economie en zal het veiligheidsapparaat beginnen zich druk te maken over hun financieren en uiteindelijk gaan praten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:29 schreef wpor het volgende:
Oprotten met die vent, hopelijk krijgt het volk snel de politie en het leger aan hun kant.
Blijkbaar willen heel veel mensen wel op straat zijn.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:29 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Je had het over voorheen. Ik maakte de aanname dat je op de periode buiten de verkiezing doelde. Na de verkiezing moet je sowieso niet op straat willen zijn.
Meeste mensen blijven die ene avond in de 5 jaar wel preventief binnen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:35 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Blijkbaar willen heel veel mensen wel op straat zijn.
Mooie beelden. Doet me denken aan een andere revolutie waar ze ook naar het presidentiλle paleis gingen en de president vervolgens naar het buitenland ging met een prive-vliegtuig.quote:
Egypte?quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:05 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Mooie beelden. Doet me denken aan een andere revolutie waar ze ook naar het presidentiλle paleis gingen en de president vervolgens naar het buitenland ging met een prive-vliegtuig.
Bobruiskquote:Op zondag 23 augustus 2020 17:46 schreef nezalezhnost het volgende:
In Bobruisk wordt er geprotesteerd in afwezigheid van de politie. Volgens de locale bewoners zijn de agenten naar Minsk gereisd om de politie aldaar te versterken.
Die kerel doet alles voor de clickbait. VaakAltijd meer vermaak, dan goed onderzochte informatie. Volgens een aantal mensen op reddit, die zeggen onderzoek te hebben gedaan, zou hij een sekstourist zijn.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:08 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Bobruisk![]()
Herinner mij die nog uit een van deze filmpje van een voor mij welbekende wereldreiziger:
Kan de exacte video niet meer vinden maar Babrusk doet hij wel aan. De dorpsnamen spreekt hij ook geregeld op een amusante en licht spottende manier uit, zodat je jezelf daar kan verplaatsen.
En hij zegt Rusland in de titel maar hij zit vaak gewoon in Belarus.
Dat hij het om het geld doet kan ik in komen. Hij is trouwens een youtube-ster en dat betaalt rijkelijk. De rest wil ik niet geloven zonder bewijs want hij heeft daar de persoonlijkheid niet voor. Zo werd hij ook weleens voor drugstoerist uitgemaakt of oplichter of wetsovertreder. Vaak van andere youtubers die jaloers zijn op zijn successen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:11 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Die kerel doet alles voor de clickbait. VaakAltijd meer vermaak, dan goed onderzochte informatie. Volgens een aantal mensen op reddit, die zeggen onderzoek te hebben gedaan, zou hij een sekstourist zijn.
Litouwen, een land waar openlijk SS-ers worden geeerd. Net als in Polen overigens.quote:Op zondag 23 augustus 2020 17:36 schreef nezalezhnost het volgende:
Live uitzending van de ketting die nu in Litouwen wordt gevormd ter steun van de Belarussische bevolking.
@luxerobots Weet niet waar je nu bent gegaan maar Linkseboomknuffelaar pas kun je als L-aanhanger aanmerken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Litouwen, een land waar openlijk SS-ers worden geeerd. Net als in Polen overigens.
De vlag van de oppositie van Belarus is dezelfde vlag die tijdens het fascisme gebruikt werd ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ik vermoed dat veel leden van de oppositie, net als in Polen, Oekraine en Litouwen al dan niet stiekem sympathisanten van het fascisme en nazisme zijn.
Belarus heeft gevochten tegen het (Duitse) fascisme en er zijn velen voor gesneuveld. Terecht dat ze niet zitten te wachten op Oekrainse of Poolse toestanden waar openlijk geheuld wordt met de nazi's.
Belarus is een goed georganiseerd land, vrijwel vrij van criminaliteit (hoe anders is dit in Oekraine en Polen helaas), schoon, modern (valt echt op als je uit Polen of Oekraine komt hoe modern, schoon en netjes de Wit-Russische treinen zijn), vrij van dronkelappen, vrij van narcomannen, vrij van corruptie.
Laat de stinknazi's lekker in Oekraine, Polen en Litouwen blijven en val het Wit-Russische volk niet lastig. Er is al genoeg verwoest in de naam van 'democratie'.
Blijkbaar snapt hij dat het nu menens is, ziet de bui al hangen. Bereidt zich voor op een migelijke burgeroorlog (wat hij graag wil). Deze kan zal weigeren vrijwillig en vreedzaam de macht af te staan (noteer mijn woorden). Hij ziet het einde van zijn dictatuur naderen en daar kan hij niet mee omgaan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:42 schreef TargaFlorio het volgende:
[ twitter ]
Luka gaat jagen rondom het paleis.
Linkse_Boomknuffelaar is zo idioot dat ik hem tot nu toe genegeerd heb.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:44 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
@:luxerobots Weet niet waar je nu bent gegaan maar Linkseboomknuffelaar pas kun je als L-aanhanger aanmerken.
[..]
Man man man dit topic gaat niet over jou 🤣quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Omdat Lukashenko niet naar de pijpen danst van Washington en een eigen koers vaart en opkomt voor de belangen van zijn volk, is hij een dictator.
Echt een heel vreemde redenering.
![]()
"Ist es nun wirklich so, das wir jeden Dreck den von Westen kommt, nun kopieren mussen?"
Mensen als Walter Ulbricht, damalige president van de Duitse Democratische Republiek, die hebben we nodig. Weg met dat afgrijselijke Amerikaanse gekrijs en weg met die walgelijke Amerikaanse 'non-cultuur' die wereldwijd wordt opgelegd. Dat is dictatuur, dat we al decennia lang naar de pijpen van Washington moeten dansen, dat onze politici worden afgeperst en gechanteerd, afgeluisterd door Washington en slechts de belangen van de VS dienen en niet de belangen van Nederland, Duitsland, Belgie etc.
Hier speciaal voor jou, de bange dictator loopt met een geweer rond om zijn geliefde volk te intimideren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Omdat Lukashenko niet naar de pijpen danst van Washington en een eigen koers vaart en opkomt voor de belangen van zijn volk, is hij een dictator.
![]()
"Ist es nun wirklich so, das wir jeden Dreck den von Westen kommt, nun kopieren mussen?"
Mensen als Walter Ulbricht, damalige president van de Duitse Democratische Republiek, die hebben we nodig. Weg met dat afgrijselijke Amerikaanse gekrijs en weg met die walgelijke Amerikaanse 'non-cultuur' die wereldwijd wordt opgelegd. Dat is dictatuur, dat we al decennia lang naar de pijpen van Washington moeten dansen, dat onze politici worden afgeperst en gechanteerd, afgeluisterd door Washington en slechts de belangen van de VS dienen en niet de belangen van Nederland, Duitsland, Belgie etc.
Het is heel simpel. Geen mens kan zijn leven lang opkomen voor zijn volk. Ookal bedoelt ie het nog zo goed. Of dit nu trump, obama, moeder theresa of sinterklaas of de dalai lama is. Op een gegeven moment moet je oprotten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
![]()
De grap is dat hij geen neuk om de bevolking geeft.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
![]()
Waarom zou je moeten oprotten als je het land goed bestuurd?quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is heel simpel. Geen mens kan zijn leven lang opkomen voor zijn volk. Ookal bedoelt ie het nog zo goed. Of dit nu trump, obama, moeder theresa of sinterklaas of de dalai lama is. Op een gegeven moment moet je oprotten.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Rutte zit ondertussen net zo lang als Lukashenko is hij dan ook een dictator?
Omdat hij zijn geloofwaardifheid kwijt is. Omdat niemand gelooft dat hij de verkiezingen heeft gewonnen. Omdat niemand heeft gevraagd om het geweld dat volgde op de verkiezingen. Omdat men zijn andere leugens zat is.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Waarom zou je moeten oprotten als je het land goed bestuurd?
Je hebt op dezelfde school als Ermoshina leren tellen?quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik weet niet welke wij jij vertegenwoordigd, maar kunnen jullie niet ergens op een eiland gaan wonen? Ik bedoel als je niet eerlijk kunt winnen, de schijn niet kunt ophouden dat je eerlijk gewonnen zou hebben, geweld je niet helpt om de schijn op te houden, is het dan niet tijd om je samen met je aanhangers te isoleren? Weg van het volk dat gehersenspoeld zou zijn?quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Mensen als Walter Ulbricht, damalige president van de Duitse Democratische Republiek, die hebben we nodig.
Lukashenko geeft niks om de bevolking. De burgers gaan daarom demonstreren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:30 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Mensen zijn wel erg gehersenspoeld hier. Normaal gesproken is de NOS de gebeten hond op dit forum en nu praat iedereen de NOS na.
Zo zie je dus maar dat de NOS niet links is, want zij steunen immers Lukashenko niet.
Lukashenko is een dictator. Waarom? Omdat de NOS dat zegt.
Omdat er eens in de zoveel tijd een nieuwe wind moet waaien. Waarom zou een heel land altijd door 1 persoon moeten worden bestuurd? Wat geeft die man dat recht? Ik zou zelfs zeggen dat ookal doet hij het nog zo goed hij toch echt moet oprotten. Mensen worden over het algemeen slechter in leiden naarmate ze ouder worden. Maar buiten dat wil je gewoon niet dat 1 ‘brein’ eindeloos over een land kan regeren. Eens in de zoveel tijd heb je een jonger iemand nodig die niet is opgegroeid in een tijd dat er nog nauwelijks elektriciteit was.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Waarom zou je moeten oprotten als je het land goed bestuurd?
Als iets goed werkt moet je het niet vervangen.
Denk je dat ze in Minsk zitten te wachten op allerlei ellendige zaken zoals in hun buurlanden waar het land een totale puinhoop is?
Ik ben geweest in Belarus en het is echt een zeer goed georganiseerd land waar je ook kunt rekenen op de autoriteiten indien er iets voorvalt, hoe anders is dat in Polen, Oekraine maar ook in Nederland, waar de autoriteiten niets meer onder controle hebben.
ΠΠΠΠ‘ΠΠΠ ΠΠΠΠ‘ΠΠ 2020. ΠΠ°ΡΠ°Π΄ ΠΠΎΠ±Π΅Π΄Ρ Π² ΠΠΈΠ½ΡΠΊΠ΅ 9 ΠΌΠ°Ρ. "Π¦Π²Π΅ΡΡ ΠΠΎΠ±Π΅Π΄Ρ"
Do not change a winning team.
En in Nederland gingen zaken ook goed, totdat Washington zich intensief met ons ging bemoeien en nu is het land een puinzooi.
Oekraine en eerlijke verkiezingen dat is toch wel de grap van de eeuw.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:42 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Omdat hij zijn geloofwaardifheid kwijt is. Omdat niemand gelooft dat hij de verkiezingen heeft gewonnen. Omdat niemand heeft gevraagd om het geweld dat volgde op de verkiezingen. Omdat men zijn andere leugens zat is.
Maar het presidium van de nationale coordinatie raad heeft gezegd dat hij welkom is om deel te nemen aan nieuwe eerlijk georganiseerde verkiezingen. De Oekrainse president raadde hem zelfs aan geschiedenis te schrijven en aan nieuwe eerlijke verkiezingen mee te doen.
Fok verwerkt de link niet goed. Ga naar a1.by klink op EN dan op About US, ga vervolgens met de muisaanwijzer op About A1 staan. Klink vervolgens op News. En dan het bovenste bericht.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:51 schreef nezalezhnost het volgende:
https://www.a1.by/en/comp(...)bilnoga-interneta-3g
A1 doet niet meer geheimzinnig over de oorzaak van problemen met het internet. [In het Engels]
Weet niet welke pagina precies maar ik kreeg een 404:quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:51 schreef nezalezhnost het volgende:
https://www.a1.by/en/comp(...)bilnoga-interneta-3g
A1 doet niet meer geheimzinnig over de oorzaak van problemen met het internet. [In het Engels]
Het probleem ligt natuurlijk altijd ergens anders. Als het Warschau niet is, moet het wel Washington zijn!quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:54 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Er kunnen natuurlijk nieuwe verkiezingen komen, het probleem is wel dat Washington eerlijke verkiezingen voortdurend trachten te saboteren.
Je kunt zeggen dat in de initieele protesten een hand van buitenaf zichtbaar was. Maar de mensen die nu over de straten van Minsk en andere Belarussische steden lopen, doen dat niet omdat ze betaald zijn.quote:De demonstranten zijn vaak niet afkomstig uit Belarus zelf maar zijn westerse pionnen.
Belarus gaat niet ten onder. Je kritiek op Oekraine kan ik opzich best nog wel begrijpen. Maar er gaat geen burgeroorlog in Belarus plaatsvinden en de enige oligarch in Belarus is te ver gegaan. Mensen willen verandering.quote:De teloorgang van de Oekraine is ook heel erg,
2 posts boven de post waar ik nu op reageer heb ik een uitleg geplaatst hoe je er kan geraken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:59 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Weet niet welke pagina precies maar ik kreeg een 404:![]()
[ afbeelding ]
Ja zag het net.quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:00 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
2 posts boven de post waar ik nu op reageer heb ik een uitleg geplaatst hoe je er kan geraken.
Is A1 zo'n beetje de KPN van Belarus, en zoals Verizon in de VS?quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:00 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
2 posts boven de post waar ik nu op reageer heb ik een uitleg geplaatst hoe je er kan geraken.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:05 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ja zag het net.
Was het soms dit bericht?
[ afbeelding ]
In Belarus zijn er 3 mobiele providers: 2 grote 1 kleinere. Dit is een van de 2 grotere. A1 is een merk van Austria telecom, dat ook communicatie aanbied in Oostenrijk en op de balkan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:08 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Is A1 zo'n beetje de KPN van Belarus, en zoals Verizon in de VS?
Lijkt me een prima deal.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:55 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik weet niet of Linkseboomknuffellaar alleen maar grappig doet of het echt meent. Wellicht is het een idee de 'dictatoren' van dit forum straks langs te laten komen om hem te laten zien hoe fout zijn mening is en die opdoeken. Daar zou hij in principe geen probleem mee moeten hebben want hij vindt dat geregeerd worden met de harde hand leuk.
Dan verlaag je je wel tot dwangmethodes. Van mij mag hij zijn mening uitten. Maar hij moet dan niet vreemd opkijken dat hij geen bijval krijgt voor die mening, die op zijn zachts gezegd behoorlijk apart is.quote:
Maar hij wil de mening van die demonstranten ontzeggen door hen uit te maken voor fascisten en die protesten te verbieden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dan verlaag je je wel tot dwangmethodes. Van mij mag hij zijn mening uitten. Maar hij moet dan niet vreemd opkijken dat hij geen bijval krijgt voor die mening, die op zijn zachts gezegd behoorlijk apart is.
Het punt is niet dat we dat echt willen, dat hij z'n mening niet kan uiten. Het punt is dat hij dan misschien snapt dat hij hetzelfde in Belarus wel prima vindt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dan verlaag je je wel tot dwangmethodes. Van mij mag hij zijn mening uitten. Maar hij moet dan niet vreemd opkijken dat hij geen bijval krijgt voor die mening, die op zijn zachts gezegd behoorlijk apart is.
Een slechte baas.quote:Op zondag 23 augustus 2020 20:56 schreef Nikonlover het volgende:
Wat een baas![]()
![]()
![]()
![]()
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Het is niet zo zeer dat ze hem onvoorwaardelijk steunen. Het probleem is dat er nog te weinig garanties zijn voor overdracht van de macht. Zolang die er nog niet zijn, is het moeilijk om als eerste persoon een stap naar voren te doen. Daarom spelen ze voorlopig nog even mee in het theater van Lukashenko, totdat hij zelf met de vertegenwoordigers van het volk gaat praten. Doet hij dat niet en probeert hij een burgeroorlog te starten (zonder hulp van Rusland), dan zal het veiligheidsapparaat richting de oplossing van Tsepkalo neigen en in samenspraak Tichanovskaja als president gaan erkennen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:05 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Een slechte baas.
In die eerste video krijgt hij wel denderend applaus maar iedereen daar is van zijn ordetroepen.Blijkbaar heeft hij veel steun onder deze groep.
Sorry voor de noobvraag maar wat is de oplossing van T alweer?quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:13 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het is niet zo zeer dat ze hem onvoorwaardelijk steunen. Het probleem is dat er nog te weinig garanties zijn voor overdracht van de macht. Zolang die er nog niet zijn, is het moeilijk om als eerste persoon een stap naar voren te doen. Daarom spelen ze voorlopig nog even mee in het theater van Lukashenko, totdat hij zelf met de vertegenwoordigers van het volk gaat praten. Doet hij dat niet en probeert hij een burgeroorlog te starten (zonder hulp van Rusland), dan zal het veiligheidsapparaat richting de oplossing van Tsepkalo neigen en in samenspraak Tichanovskaja als president gaan erkennen.
Die wilt internationaal lobbyen voor de erkening van Tichanovskaja als president. Die internationale erkenning vormt dan de basis voor de erkenning van het veiligheidsapparaat van Tichanovskaja als president. Het veiligheidsapparaat kan dan vervolgens de president blijven dienen en burger Lukahenko uit het paleis zetten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:18 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Sorry voor de noobvraag maar wat is de oplossing van T alweer?En excuus dat ik moeite heb met die namen.
In Belarus is dat normaal gesproken zeker niet het geval, in Rusland is het veel normaler dat rivaliserende zaken clans naar wapens grijpen om zakelijke conflicten uit te vechten, in Belarus is dat ongehoord. Het beeld dat de laatste weken over Belarus is ontstaan, komt doordat Lukashenko (en de mensen om hem heen) het geweldsmonopolie misbruikt heeft. Onder de grote massa's demonstraten, die de straat op kwamen na de kettingen van vrouwen, is er geen bereidheid om geweld te gebruiken. In Minsk zijn de ruiten van winkels niet gesneuveld, zijn auto's niet in brand gestoken. Professionele demonstranten hebben de ME geprovoceerd, die heeft daar vervolgens in sommige gevallen op beestachtige wijze op gereageerd. Uit onvrede met zowel de verkiezingsuitslagen, als het beestachtige geweld zijn de grote massa's vreedzame demonstraties tot stand gekomen. Eerst de vrouwen en kinderen. Toen de kust veilig bleek, iedereen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:41 schreef Eindbaas_ het volgende:
Het valt mij op dat alles in die twee landen Rusland en Wit-Rusland zo gangsta is.
En hier heb je vast voorbeelden van?quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:49 schreef nezalezhnost het volgende:
Professionele demonstranten hebben de ME geprovoceerd, die heeft daar vervolgens in sommige gevallen op beestachtige wijze op gereageerd.
Heb je hem weer. Als jij graag wilt geloven dat vreedzame demonstranten massaal de straat op kwamen nadat iemand in zijn verzameling oude cassetebandjes een bandje van Viktor Tsoj vond en dat de extremisten en professionals thuis bleven, terwijl de ME zoveel mogelijk mensen probeerde te vermoorden, dan moet je dat vooral doen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En hier heb je vast voorbeelden van?
Het anti-Lukashenko kanaal NEXTA staat daar immers vol mee. Ik denk dat je probleem is dat je al je nieuws uit een enkele gekleurde bron trekt. En ik heb je geen moeite zien doen om meer diverse bronnen te zoeken en de informatie te analyseren en af te wegen. Ik ga jouw huiswerk niet doen en als je graag sprookjes geloofd, dan moet je dat vooral doen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:53 schreef luxerobots het volgende:
En dan niet de voorbeelden van de politie die op beestachtige wijze heeft gereageerd... (die kan ik zelf ook wel vinden)
Wat een vreemde reactie.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Heb je hem weer. Als jij graag wilt geloven dat vreedzame demonstranten massaal de straat op kwamen nadat iemand in zijn verzameling oude cassetebandjes een bandje van Viktor Tsoj vond en dat de extremisten en professionals thuis bleven, terwijl de ME zoveel mogelijk mensen probeerde te vermoorden, dan moet je dat vooral doen.
Ik kijk wel Russia Today. Uitermate gekleurd. En inderdaad, daar lijk jij je informatie vandaan te halen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:58 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het anti-Lukashenko kanaal NEXTA staat daar immers vol mee. Ik denk dat je probleem is dat je al je nieuws uit een enkele gekleurde bron trekt. En ik heb je geen moeite zien doen om meer diverse bronnen te zoeken en de informatie te analyseren en af te wegen. Ik ga jouw huiswerk niet doen en als je graag sprookjes geloofd, dan moet je dat vooral doen.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:59 schreef nezalezhnost het volgende:
Je kunt zeggen dat in de initieele protesten een hand van buitenaf zichtbaar was. Maar de mensen die nu over de straten van Minsk en andere Belarussische steden lopen, doen dat niet omdat ze betaald zijn.
Iedereen is Lukashenko zat. Het enige gezamelijk doel dat iedereen nu heeft is om Lukashenko weg te krijgen. Daarna is het pas tijd om verdere politiek te spelen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:58 schreef luxerobots het volgende:
(professionele demonstranten, dat insinueert ook dat het hen niet om het doel gaat, namelijk een vrij Belarus)
Ja, want hoe vaak heb ik die aangehaald? En hoe vaak heb ik andere bronnen aangehaald? En hoeveel bronnen heb jij zelf aangehaald?quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik kijk wel Russia Today. Uitermate gekleurd. En inderdaad, daar lijk jij je informatie vandaan te halen.
Ik heb geen bronnen voorbij zien komen, buiten de Lukashenko propaganda, die beweren dat de demonstranten nu betaalt kregen. Dus als je wilt geloven dat de demonstranten nu betaalt krijgen, moet je naar de Lukashenko propaganda gaan kijken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:02 schreef luxerobots het volgende:
Hier zou ik ook nog graag een bron bij zien:
[..]
En in hoeverre kan het volksparlement ingrijpen? Of is dat parlement geheel machteloos? Bestaan ze όberhaupt? Waarom hoor je niks over?quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:22 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Die wilt internationaal lobbyen voor de erkening van Tichanovskaja als president. Die internationale erkenning vormt dan de basis voor de erkenning van het veiligheidsapparaat van Tichanovskaja als president. Het veiligheidsapparaat kan dan vervolgens de president blijven dienen en burger Lukahenko uit het paleis zetten.
Sorry ik dacht dat je het over de regering had. Hieronder kun je negeren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:07 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
En in hoeverre kan het volksparlement ingrijpen? Of is dat parlement geheel machteloos? Bestaan ze όberhaupt? Waarom hoor je niks over?
Gaan ze niet over de constitutie? Waarom kunnen ze geen wetgeving uitvaardigen die de machten van L beperkt? Of zelf nieuwe verkiezingen uitschrijven? In de VS bijv kan het Congres onderzoeken instellen, officiλle verhoren doen, en aanbevelingen doen aan andere instanties. Is de macht van het parlement in Belarus relatief beperkt?quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:14 schreef nezalezhnost het volgende:
Parlament hoor je niets over. Maar daar hoor je eigenlijk sowieso nooit iets over. Er zijn 2 lagen. De bovenste heeft 110 stoelen, de onderste 64, waarvan 8 door de president aangesteld. Ze houden zich vooral stilzwijgend bezig met het schrijven en bestuderen van wetgeving.
Neequote:Op zondag 23 augustus 2020 23:19 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Gaan ze niet over de constitutie?
Hebben ze geen wettelijke basis voor.quote:Waarom kunnen ze geen wetgeving uitvaardigen die de machten van L beperkt?
Dat doet de president.quote:Of zelf nieuwe verkiezingen uitschrijven?
Ja. Plus bijna iedereen is daar partijloos. Dus het is moeilijk om consensus te krijgen over maatregelen om de President aan te pakken.quote:In de VS bijv kan het Congres onderzoeken instellen, officiλle verhoren doen, en aanbevelingen doen aan andere instanties. Is de macht van het parlement in Belarus relatief beperkt?
Ik zou mij iig in Moskou niet meer veilig voelen als ik verwikkeld was in een groot conflict met een concurrent. Of misschien zelfs mijn buurman. Want je weet nooit of die maffiaconnecties heeft.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:51 schreef nezalezhnost het volgende:
Buiten verkiezingstijd loop ik zelf liever in Belarus dan in een van de grote Nederlandse steden 's-nachts over straat.
Een partijloos Parlement.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Nee
[..]
Hebben ze geen wettelijke basis voor.
[..]
Dat doet de president.
[..]
Ja. Plus bijna iedereen is daar partijloos. Dus het is moeilijk om consensus te krijgen over maatregelen om de President aan te pakken.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:22 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik zou mij iig in Moskou niet meer veilig voelen als ik verwikkeld was in een groot conflict met een concurrent. Of misschien zelfs mijn buurman. Want je weet nooit of die maffiaconnecties heeft.
Ja. Sowieso is in Belarus de welvaart relatief gelijk verdeeld ten opzichte van Rusland. Sowieso heb je in Belarus eigenlijk geen oligarchen, als je een oligarch zou moeten aanwijzen dan kom je bij Lukashenko, met het verschil dat hij gelooft de rest van zijn leven uit de staatskas te kunnen financieren en dus niet noodzakelijk privebezit heeft. Waar in Rusland de politieke macht bepaalde zakenlieden een hand boven het hoofd houdt, moet je onder Lukashenko daar niet op rekenen. Lukashenko heeft er namelijk geen problemen om de rijkste zakenlieden een paar maanden in isolatie in voorarrest te houden als ze te weinig belasting hebben betaalt. Veel zakenlieden hebben dan ook al in de gevangenis gezeten. Een deel verkiest om hun belangen in Belarus vanuit het buitenland waar te nemen (er zijn zelfs zakenlui die zich alleen nog in Belarus wagen als Lukashenko op staatsbezoek in een ander land zit). Een deel trekt zich terug uit Belarus. En je hebt ook mensen zoals Prokopenja, die van gevangenisklant tot een van de grootste belastingbetalers van het land zijn geworden.quote:Is het verschil tussen Rusland en Belarus echt zo dag en nacht?
Het is niet geheel partijloos. Meestal zijn er een paar mensen wel lid van een partij, maar dat is meestal niet meer dan 10% van een van de lagen van het parlament.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:25 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Een partijloos Parlement.Nooit van gehoord. Prachtig.
Nee, dat is gewoon puur machtsvertoon. Als ze hem willen hebben gaat hij met dat geweer weinig uitrichten. Sowieso, als ze met geweld van hem afwilden, dan was dat allang gebeurd. Overigens zou je als je hem nu neer zou schieten enkel Rusland een reden geven om zich er militair mee te bemoeien.quote:Op maandag 24 augustus 2020 06:59 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ik dacht erover na en kan het zijn dat die ouwe schijterd gewoon bang is dat ze hem komen arresteren? Misschien een stel verraders binnen zijn intieme kring. Dat ze hem dan fysiek dwingen ergens mee te gaan. Mogelijk omgekocht of afgekocht. Ontvoeren en afvoeren naar het gevang. Vandaar het geweer. Als iemand iets probeert is hij klaar zichzelf te verdedigen. En desnoods knallend eruit te stappen.
Ik kan geen andere geschikte verklaring bedenken.
Geeft maar aan hoe dapper je moet zijn om je in Wit-Rusland zo uit te spreken tegen Loekasjenko.quote:
Zou het? Heb je er een bron van?quote:Op maandag 24 augustus 2020 09:11 schreef nezalezhnost het volgende:
Ze zijn nu op de achtergrond zelfs bezig om internationaal te lobbyen bij landen om hem op te nemen. Zodat ze een aantal varianten om in ballingschap te leven aan kunnen bieden, als hij de telefoon opneemt en zelf nog niets geregeld heeft.
Ik heb daar diverse geruchten her en der over gehoord en ik heb het ook iemand uit die kringen in een interview met Belsat horen zeggen.quote:Op maandag 24 augustus 2020 13:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zou het? Heb je er een bron van?
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1281726/quote:В оппозиции отрицают существование документов о нежелании развивать отношения с РФ
De opposite ontkent het bestaan van documenten betreffende de onwil om banden met de Russische Federatie te bevorderen.
Координационный совет белорусской оппозиции не принимал и не планирует принимать какие-либо документы о незаинтересованности сотрудничества с РФ, заявил член президиума совета Павел Латушко.
De nationale coordinatie raad van de Belarussische oppositie heeft geen enkel document aangenomen, en is ook niet van plan documenten aan te nemen betreffende de onwil om met de Russische Federatie samen te werken, zei het lid van het presidium van de raad Pavel Latushko.
"Я хотел бы, отвечая на высказывания наших коллег в РФ, наших друзей, может быть, правильно сказать, не коллег, а именно друзей в РФ, отметить: Координационный совет никогда не рассматривал и не принимал и не планирует принимать документов, которые бы говорили о том, что мы не заинтересованы в развитии отношений с РФ", - сказал Латушко на пресс-конференции в понедельник.
"Ik zou graag, als antwoord op de uitspraken van onze collega's uit de Russische Federatie, onze vrienden, misschien zou het beter zijn om te zeggen, niet collega's, maar juist vrienden in de Russische Federatie, het volgende op willen merken: De nationale coordinatie raad heeft nooit documenten bekeken, aangenomen en plant ook niet om documenten aan te nemen, die er over zouden spreken, dat wij niet geintereseerd zouden zijn in het bevorderen van de banden met de Russische Federatie", - zei Latushko op de persconferentie deze maandag.
Так он прокомментировал высказывания главы МИД России Сергея Лаврова и пресс-секретаря президента РФ Дмитрия Пескова.
Dit is hoe hij commentaar gaf op uitspraken van het hoofd van het Russische Ministerie van Buitelandse Zaken Sergej Lavrov en pers-secretaris van de Russiche president Dmitrij Peskov.
"Я убежден, что сегодня в Беларуси нет политической силы, которая бы предлагала каким-либо образом ухудшить отношения с Российской Федерацией", - отметил Латушко.
"Ik ben er van overtuigd, dat er vandaag in Belarus geen politieke kracht is, die voor zou stellen op de een of andere wijzen de banden met de Russische Federatie te verslechteren", zei Latushko.
По его словам, оппозиция приветствует добрые отношения как с Востоком, так и с Западной Европой.
Volgens zijn woorden heet de oppositie goede banden met zowel het Oosten als ook met West-Europa welkom.
При этом Латушко подчеркнул, что координационный совет не рассматривает вопросы внешней политики страны и не пытается подменить собою власть.
Daarbij onderstreepte Latushko, dat de nationale coordinatie raad vraagstukken betreffende de buitenlandse politiek van het land niet bekijkt en niet poogt de macht door zichzelf te vervangen.
"Вопросы выхода из политического кризиса находится внутри в плоскости внутриполитических дел и зависит от белорусского общества. Мы заинтересованы в развитии добрых отношении со всеми соседями. (...) Мы не ставим целью ни изменить конституционный строй, ни подменить собой какую-то власть. Мы на сегодняшний день единственны инструмент для установления и развития диалога, и мы готовы к диалогу", - сказал Латушко.
"Vragen omtrent de uitweg uit de politieke crisis bevinden zich binnen het vlak van de interne politieke zaken en hangen af van de Belarussische maatshappij. Wij zijn geintereseerd in de bevordering van goede banden met alle buren. (...) Wij stellen niet als doel de constitutionele orde te veranderen, en ook niet de macht door onszelf te vervangen. Wij zijn vandaag de dag het enige instrument voor het opzetten en bevorderen van de dialoog en wij zijn klaar voor de dialog", vertelde Latushko
Ik had eerder in dit topic al een link geplaatst naar een artikel:quote:Op maandag 24 augustus 2020 13:50 schreef Smack10 het volgende:
Misschien kunnen Verhofstadt en van Baalen even het volk toespreken, dat heeft in Oekraοne ook zo goed uitgepakt.
Ik heb even de belangrijke punten dik gedrukt hier.quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:02 schreef nezalezhnost het volgende:
https://elpais.com/intern(...)ay-que-tratarle.html
In het hierboven verwezen interview in El Pais, bespreekt Josep Borrell, de hogevertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid de situatie in Belarus.
Dit zijn de hoofdlijnen:
- Lukashenko controleert net als Maduro de regering. De EU erkent de legitimiteit van Lukashenko en Maduro niet, maar ziet wel een noodzaak in het voortzetten van de diplomatieke communicatie met hun;
- De EU is niet van plan Belarus in een tweede Oekraine te veranderen;
- Het probleem van Belarus bestaat niet uit de keuze tussen Rusland en het Westen, maar uit het bereiken van vrijheid en democratie;
- Brussel ondersteunt het streven van de Belarussen naar politieke hervormingen, maar wil zelf niet optreden in de rol van een destabiliserende factor.
En jij denkt dat ze ons geloven op onze blauwe ogen?quote:Op maandag 24 augustus 2020 13:54 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik had eerder in dit topic al een link geplaatst naar een artikel:
[..]
Ik heb even de belangrijke punten dik gedrukt hier.
Ja meester.quote:Op maandag 24 augustus 2020 13:54 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik heb even de belangrijke punten dik gedrukt hier.
Rusland niet. In zo wat alle uitspraken van Lavrov kun je een waarschuwing aan het westen terug zien. In werkelijkheid denk ik niet dat er ergens (binnen de relevante kringen) een uitgesproken pro-Westerse agenda bestaat. Lavrov (samen met een deel van het Kremlin) heeft misschien liever een zwakke Lukashenko, maar de toezeggingen van Lukashenko omtrent constitutionele veranderingen, die Lavrov als perspectiefvol betitelt, kunnen geen bijval meer vinden onder het volk, dat onafhankelijk van constitutionele veranderingen het vertrouwen in Lukashenko definitief kwijt is. Rusland heeft er niets bij te winnen om Lukashenko in dit stadium al te laten vallen, anderzijds denk ik dat ze hem niet gaan helpen om zijn positie te verstevigen, gezien het Westen zich niet lijkt te roeren en de beschuldigen van Rusland dat dat wel zou gebeuren eerder een waarschuwing is om te voorkomen dat het Westen ruimte ziet om zich te gaan roeren.quote:Op maandag 24 augustus 2020 14:11 schreef Smack10 het volgende:
[..]
En jij denkt dat ze ons geloven op onze blauwe ogen?
Dit viel te verwachten, maar dit is eerder een vertragingstaktiek dan een instrument om de revolutie te kunnen stoppen.quote:Op maandag 24 augustus 2020 14:28 schreef luxerobots het volgende:
Strategie lijkt nu om alle organisatoren van de stakingen op te pakken.
[ twitter ]
Ik plaats er even een stukje context bij dat jouw bron achterwegen heeft gelaten:quote:Op maandag 24 augustus 2020 14:55 schreef Cyan9 het volgende:
Deze had ik niet zozeer verwacht.
[ twitter ]
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1281735/quote:Тихановская на встрече с Биганом выразила готовность разрешить кризис через диалог
Tichanovskaja sprak bereidheid om de crisis via dialoog op te lossen uit tijdens een ontmoeting met Biegun
Лидер белорусской оппозиции Светлана Тихановская после встречи в Вильнюсе с первым замгоссекретаря США Стивеном Биганом заявила о готовности разрешить кризис в стране путем диалога о мирной передаче власти.
Leider van de Belarussische oppositie Svetlana Tichanovskaja sprak over bereidheid om de crisis in het land via een dialoog betreffende de vreedzame overdracht van macht op te lossen uit tijdens een ontmoeting in Vilnius met de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken van de VS, Stephen Biegun.
"Мы всегда говорили, что готовы к диалогу и стремимся к мирному урегулированию. Мы открыты для посредничества международных организаций для облегчения диалога. Также мы требуем беспристрастного расследования преступлений, совершенных властями Беларуси против своего народа", - говорится в заявлении ее штаба после встречи.
"Wij hebben altijd gezegd, dat we klaar zijn de dialoog aan te gaan en streven naar een vreemdzame regeling. Wij staan open voor bemiddeling door internationale organisaties voor het vergemakkelijken van de dialoog. Ook eisen wij een onafhankelijk onderzoek van de misdaden, gedaan door de autoriteiten van Belarus tegen haar volk", meldt de verklaring van haar staf na de ontmoeting.
Тихановская также призвала все страны уважать суверенитет и территориальную целостность Беларуси. "Только народ Беларуси будет решать свое будущее на новых, справедливых и свободных выборах", - сказала оппозиционер.
Tichanovskaja riep ook alle landen op om de souvereiniteit en territoriale integriteit van Belarus te respecteren.
"Enkel het volk van Belarus zal beslissen over haar toekomst tijdens nieuwe, eerlijke en vrije verkiezingen", -
zei het oppositielid.
В Беларуси уже почти две недели продолжаются массовые акции протеста против итогов выборов президента, на которых победителем объявлен действующий глава государства Александр Лукашенко, который занимает этот пост с 1994 года. Выборы состоялись 9 августа. Согласно утвержденным ЦИК итогам, за Лукашенко проголосовали 80,1% избирателей, за его основного оппонента Светлану Тихановскую - 10,12%.
In Belarus zijn er al bijna twee weken massale protestacties gaande tegen de resultaten van de presidentsverkiezingen, waarin het huidige staatshoofd Aleksandr Lukashenko tot winnaar werd uitgeroepen, die deze post al sinds 1994 bekleed. De verkiezingen vonden 9 augustus plaats. Volgens de door de centrale kiescommisie bevestigde resultaten, stemde 80,1% van de kiezers op Lukashenko en 10,12% op zijn belangrijkste rivaal Svetlana Tichanovskaja.
С 13 августа протесты начались на многих белорусских промпредприятиях.
Op 13 augusts begonnen de protesten op vele Belarussische industriele bedrijven.
17 августа Лукашенко допустил возможность проведения новых выборов главы государства после принятия новой Конституции.
Op 17 augustus hield Lukashenko het voor mogelijk nieuwe presidentsverkiezingen te organiseren na het invoeren van een nieuwe constitutie.
quote:Op maandag 24 augustus 2020 19:49 schreef Cyan9 het volgende:
Vandaag lijkt geen goede dag..
[ twitter ]
De Russische media die onder het Kremlin staan zwalken wat betreft Wit-Rusland. Aan de ene kant laten ze de protesten zien, aan de andere kant proberen ze de grootte ervan ook weer te bagatelliseren. Ze halen aan dat de protest-vlag van de nazi's is, maar laten ook de misdaden van de Wit-Russische politie zien.quote:Op maandag 24 augustus 2020 14:55 schreef Cyan9 het volgende:
Deze had ik niet zozeer verwacht.
[ twitter ]
En hij had haar nog wel gefeliciteerd toen ze de nobelprijs winde.quote:Op maandag 24 augustus 2020 20:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ook als Nobelprijswinnaar laat Loekasjenko je niet met rust.
De grootste in de moderne historie van het land en groter dan het aantal mensen dat Lukashenko wist te mobilseren.quote:Op maandag 24 augustus 2020 21:19 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind de demonstraties trouwens niet echt heel erg groot.
Die groote demonstraties zijn ook niet echt meer nodig. Er moet nu druk op de economie worden gezet, door de demonstraties naar de werkvloer uit te bereiden.quote:2x een demonstratie van 200k, voor de rest flink kleiner. Je zou zeggen dat ze de druk wat meer zouden opvoeren behalve een keer grootschalig doen in het weekend. Hiermee krijg je hem natuurlijk nooit weg.
Omdat er vanavond weer een demonstratie is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:03 schreef nezalezhnost het volgende:
- Militaire voertuigen zijn weer massaal de stad ingereden tot onvreugde van de bewoners van Minsk;
http://belhelcom.org/en/n(...)arus-torture-reportsquote:HRDs request UN intervention in Belarus torture reports
24.08.2020
The Human Rights Center “Viasna”, the Belarusian Helsinki Committee (BHC), the World Organisation Against Torture (OMCT) and the International Federation for Human Rights (FIDH) have written to the UN Special Rapporteur on Torture to express their grave concern and to call upon intervention in relation to the violent crackdown against peaceful protesters in the aftermath of the presidential elections held on 9 August 2020 in Belarus.
Below is the full text of the appeal.
In the period from 9 to 14 August, state agents belonging to the Ministry of Internal Affairs of Belarus committed numerous human rights abuses against thousands of protesters who took to the streets to demonstrate against the rigged presidential poll. In response, they were subjected to disproportionate and indiscriminate violence and to arbitrary arrest, in violation of the right to peaceful assembly, the right to freedom of expression, the right not to be subjected to arbitrary detention, the right not to be subjected to torture and to other types of cruel, inhuman, degrading treatment, and the right to life. Over 6,000 individuals were arrested, held in incommunicado detention for up to 10 days, with at least 450 of them beaten, humiliated and tortured by law enforcement personnel. The torture and ill-treatment appear widespread and endemic, and the law enforcement system had been prepared and trained for such brutal crackdown against the people. This scenario had unfolded in the aftermath of the presidential elections in December 2010 and during all following elections. However, the current level of brutality and the scale of the abuse are unprecedented even for Belarus.
The Human Rights Center “Viasna”, in partnership with OMCT, promptly organized the collection of information about the victims of torture and ill-treatment, and from 12 to 20 August received testimonies from more than 450 victims corroborated with photographs and videos. More than hundred victims were already interviewed on video.
An initial analysis of the testimonies has reliably revealed the systematic nature of torture and cruel, inhuman and degrading treatment across Belarus, which might amount to crimes against humanity.
Among the victims who applied to “Viasna”, there are no people suspected or accused of any violent acts; none of those who contacted “Viasna” resisted arrest or committed any other actions that could constitute lawful grounds for the use of physical force, riot gear and weapons against them in accordance with the Law “On the Bodies of Internal Affairs” of the Republic of Belarus.
Most of the victims who applied to “Viasna” received bodily injuries - fractures, bruises of various sizes, some of them covering the entire surface of the thighs, bruises on the torso, as well as mental trauma from beatings in the premises or on the territory of internal affairs departments, in detention facilities, and in other facilities used to hold detainees, and which were administered with the aim of obtaining a renunciation of their political convictions and forcing them to stop participating in peaceful assemblies. Some of those interviewed testified about being beaten with the above purposes during detention or during transportation in the vehicles of the Ministry of Internal Affairs.
Many of the victims claim that the officers of the Ministry of Internal Affairs who tortured them or others in their presence inflicted multiple blows on the lower part of the back in order to induce involuntary urination and defecation. When inflicting these blows, the detainees were forced to take a certain, usually humiliating position, shout slogans, read prayers, and sing the national anthem. The transportation of the detainees was accompanied by ill-treatment and beatings; often the detainees were stacked one on top of the other.
Some detainees were forced to maintain a motionless, uncomfortable position for several hours, after which the limbs became completely numb; the hands of the detainees were tied with selflocking plastic zip ties, causing particular suffering.
The detained women claim that the behaviour towards them was extremely sexist and humiliating. There are witness reports of rape by officers of the Ministry of Internal Affairs using rubber truncheons, targeting both men and women. There are also testimonies by two people of attempts of such rape against them, as well as multiple evidence of threats of such rape.
There is also evidence of extremely homophobic behaviour by Interior Ministry officers.
Separately, we note the numerous denials of medical assistance by the medical staff of the detention facilities of the Ministry of Internal Affairs and numerous cases of refusal to call medical assistance to the detention centres, as well as the extremely harsh conditions of detention. In particular, the prisoners were deprived of food, sleep and water for several days. The number of inmates in the cells of the two detention centres in Minsk was so high that they could only stand, or some of them could only stand while the rest could squat tightly pressed against each other.
No measures (social distancing, face masks etc.) were taken to prevent the spread of the coronavirus. In this regard, at least 6 people have already reported being positively tested for COVID-19, after their release from detention.
None of the law enforcement officers, who were present but did not personally commit acts of torture, intervened to stop their colleagues.
Despite numerous and consistent reports about the commission of crimes by employees of the internal affairs bodies, the Investigative Committee has not opened a single criminal case, and, accordingly, has not detained or suspended any of the persons who were directly involved in the organization and commission of the crimes against participants in peaceful assemblies and passers- by. Moreover, around 300 officers who were deployed as part of the crackdown, were awarded with medals and honours for excellent service. Widespread impunity leads to further acts of torture and ill-treatment by law enforcement officers. Meanwhile, the authorities received several hundred complaints by the victims. The complaint procedure is complicated by interruptions in the receipt of documents (Investigative Committee branches often close during working hours, did not work for two days), respectively, many applicants had difficulties in obtaining a referral for a forensic expert examination of their injuries. Many applicants report threats from investigators who promised to initiate criminal prosecution for participation in the protests. Thus, over time, important evidence of the crimes committed may be lost.
Of particular concern is the position of the Ministry of Internal Affairs. A recent interview with the Minister of Internal Affairs suggests that he is not able to fully control the special units of internal affairs and ensure their lawful behaviour. Moreover, according to reports by officials of the Ministry of Internal Affairs, including former personnel, there were direct instructions to use brutality in dispersing the protests.
The judges, who conducted administrative proceedings against the beaten, dirty, and often humiliated, detainees in the detention facilities, did not react to their dire condition, visible injuries or testimonies of ill-treatment.
None of the highest officials of Belarus has yet officially expressed their condemnation and regret for the torture and ill-treatment of civilians. On the contrary, the state media have launched a campaign to justify torture and brutality as a response to the protests and reported injuries to Interior Ministry officers. Considering the above, FIDH, Viasna, OMCT and BHC request your urgent intervention in the described situation in Belarus, and kindly request to:
(a) To issue a statement condemning the widespread and systematic torture and inhuman or degrading treatment of detainees in Belarus and calling for an immediate end to abuses;
(b) To call on the government of Belarus to immediately and effectively investigate all alleged acts of torture or ill treatment and prosecute the perpetrators;
(c) To conduct a country visit to Belarus; and
(d) To urge the Human Rights Council to convene a Special Session - or an Urgent Debate at its 45th session, on the human rights situation in Belarus, with a view to establishing the facts and circumstances of serious human rights violations committed in the lead-up, during and after the August 2020 presidential elections in Belarus.
Source: HRC "Viasna"
Jij will echt graag dat Poetin ingrijpt en er een Russich protectoraat van maakt zeker..quote:Op maandag 24 augustus 2020 21:19 schreef BEFEM het volgende:
Ik vind de demonstraties trouwens niet echt heel erg groot. 2x een demonstratie van 200k, voor de rest flink kleiner. Je zou zeggen dat ze de druk wat meer zouden opvoeren behalve een keer grootschalig doen in het weekend. Hiermee krijg je hem natuurlijk nooit weg.
Ook niet met vredig demonstreren trouwens.
Ah, het ophitsen van het volk is nu goed op gang. Jammer dat mensen die eerlijk week doen de dupe moeten zijn van machtsspelletjes tussen Lukashenko, het volk, maar vooral tussen de EU en Rusland.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 19:35 schreef nezalezhnost het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs, een van de groepen die nog makkelijk de buurlanden van Belarus, die sancties wegens Corona hebben ingesteld, in kunnen reizen, hebben aan tut.by gemeld, dat douaniers nu vragen om bedragen die 1000 dollar in equivalent overschrijven te declareren. Normaal wordt dat zelden gevraagd voor bedragen onder de 10 000 dollar in equivalent. Bedragen boven de 10 000 dollar in equivalent moeten altijd gedeeld worden. Niet declaratie is een bestuurlijke overtreding (tot 30 000 dollar) of een strafrechtelijk feit (boven 30 000 dollar).
https://interfax.by/news/policy/mnenie/1281842/quote:Отказ ВС в рассмотрении жалобы Тихановской противоречит Конституции – Коордсовет
Nationale Coordinatie Raad: De weigering van het Hooggerechtshof om de klacht van Tichanosvkaja te bestuderen druist tegen de Constitutie in.
Координационный совет не согласен с отказом Верховного суда рассматривать жалобу экс-кандидата в президенты Светланы Тихановской на результаты президентских выборов.
De nationale coordinatie raad is niet akkoord met de weigering van het Hooggerechtshof om de klacht over de resultaten van de presidentiele verkiezingen van ex-presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja te bestuderen.
"Верховный суд РБ не принял к рассмотрению жалобу Светланы Тихановской, заняв позицию, что если Центральная комиссия не признавала выборы недействительными, то право на обращение с жалобой в Верховный суд отсутствует. С таким толкованием ст. 79 Избирательного кодекса мы не согласны, полагаем, что оно противоречит буквальному значению нормы и ст. 60 Конституции, гарантирующей каждому праву на судебную защиту", - сказали "Интерфаксу" в пресс-службе совета.
"Het Hooggerechtshof van Belarus nam de klacht van Svetlana Tichanovskaja niet in overweging, op grond van de positie, dat als de centrale kiescommisie de verkiezingen niet ongeldig heeft verklaart, het recht om met een klacht tot het Hooggerechtshof te wenden ontbreekt. Met een dergelijke uitleg van artikel 79 van het wetboek van Kiesrecht zijn wij het niet eens, omdat we veronderstellen, dat deze in tegenspraak is met de letterlijke betekenis van het artikel en artikel 60 van de Constitutie, dat een ieder recht geeft op gerechtelijke bescherming", werd tegen Interfax-ZAPAD verteld door de persdienst van de raad.
В совете утверждают, что "дальнейшая защита нарушенных прав избирателей возможна в рамках проведения проверок по каждому из участков, на основании заявлений граждан, поданных в правоохранительные органы".
De raad stelt, dat "een verdere verdediging van de geschonden rechten van de kiezers mogelijk is in het kader van het voeren van controles met betrekking tot ieder kieslokaal, op grond van aangiftes die burgers bij de wethandhavende organen hebben ingediend".
Ранее во вторник сообщалось, что Верховный суд Беларуси отказал в возбуждении дела по жалобе Тихановской на итоги президентских выборов.
Dinsdag werd eerder bekend, dat het Hooggerechtshof van Belarus afzag een rechtzaak in te stellen betreffende de klacht van Tichanovskaja over de uitslagen van de presidentsverkiezingen.
Как ранее сообщалось, все кандидаты в президенты, за исключением Александра Лукашенко, подали в ЦИК жалобы на итоги выборов. ЦИК их отклонил.
Zoals eerder bekend werd, hebben alle presidentskandidaten, uitgezonderd Aleksandr Lukashenko, klachten ingediend bij de centrale kiescommisie over de uitslagen van de verkiezingen. De centrale kiescommisie heeft deze afgewezen.
В Беларуси уже более двух недель продолжаются массовые акции протеста против итогов выборов президента, на которых победителем объявлен действующий глава государства Лукашенко, который занимает этот пост с 1994 года. Выборы состоялись 9 августа. Согласно утвержденным ЦИК итогам, за Лукашенко проголосовали 80,1% избирателей, за Тихановскую - 10,12%.
In Belarus zijn er al meer dan 2 weken massale protestacties gaande tegen de uitslagen van de presidentsverkiezingen, waar het huidige staatshoofd Lukashenko, die deze post bekleed sinds 1994, tot winnaar werd uitgeroepen. De verkiezingen vonden 9 augustus plaats. Volgens de door de centrale kiescommisie bevestigde uitslag, hebben er 80,1% van de kiezers voor Lukashenko gestemd en voor Tichanovskaja 10,12%.
Всего в ходе акций протеста были задержаны около 7 тыс. человек. Сотни человек пострадали, четверо погибли.
Ten tijde van de protestacties werden een totaal van ongeveer 7 duizend mensen aangehouden. Honderden mensen raakte gewond, 4 sneuvelden.
С 13 августа протесты начались на многих белорусских предприятиях.
Sinds 13 augustus zijn er protesten gaanden op vele Belarussische bedrijven.
De financiering van de oppositie vanuit het buitenland is niet zozeer gaande met als doel een politiek doel van een buitenlandse mogenheid op de agenda te krijgen (daar zijn tot dusver niet echt aanwijzingen voor), maar eerder uit praktische overwegingen: als Tsepkalo (een van de niet geregistreerde presidentskandidaten, lid van het verenigde campagneteam) de fondsen onder zijn beheer op een rekening bij de Belarusbank had gestald, dan was die rekening nu geblokkeerd. Dat geldt net zo voor andere partijen die (mogelijk) ook fondsen beheren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 20:07 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ah, het ophitsen van het volk is nu goed op gang. Jammer dat mensen die eerlijk week doen de dupe moeten zijn van machtsspelletjes tussen Lukashenko, het volk, maar vooral tussen de EU en Rusland.
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1281838/quote:Белорусы сами должны определить участников внутреннего политического диалога – Лавров
Lavrov: De Belarussen moeten zelf de deelnemers aan de interne politieke dialoog bepalen.
Москва призывает белорусскую оппозицию и поддерживающих ее внешних игроков позитивно отнестись к инициативе президента страны Александра Лукашенко о конституционной реформе, заявил глава МИД РФ Сергей Лавров.
Moskou roept de Belarussiche oppositie en de externe spelers die haar ondersteunen op, om zich positief op te stellen richting het initatief van de president Aleksandr Lukashenko betreffende een constutionele hervorming, sprak het hoofd van het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov uit.
"Мы привлекли внимание к инициативе президента Беларуси Александра Лукашенко, которую он выдвигал еще до выборов президента и повторил уже в поствыборный период - инициатива проведения конституционной реформы как основы для консолидации общества с последующей организацией выборов президента, парламента и органов местного самоуправления", - говорится в ответе Лаврова на вопросы "Первого канала" по итогам встречи с замгоссекретаря США Стивеном Биганом.
"Wij hebben de aandacht gevestigd op het initatief van de Belarussische president Aleksandr Lukashenko, dat hij al voor de presidentsverkiezingen naar voren heeft gebracht en ook al herhaald heeft in de periode na de verkiezingen - het iniatief om constitutionele hervormingen te houden als basis voor de consolidatie van de maatschappij met daarop volgend verkiezingen voor de president, het parlament en lokale bestuursorganen", klinkt het in het antwoord van Lavrov op de vragen van het Eerste Kanal [Russische zender] over de resultaten van de ontmoeting met de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken van de VS Stephen Biegun.
Ответы министра опубликованы на сайте МИД РФ.
De antwoorden van de minister zijn gepubliceerd op de site van het Minsterie van Buitenlandse Zaken van de Russische federatie.
"Я считаю, что рука протянута всем тем, кто заинтересован в стабильной, единой Беларуси. Она, конечно, должна быть замечена оппозицией и теми нашими западными партнерами, которые этой оппозицией сейчас руководят", - добавил он.
"Ik ben van mening, dat de hand is uitgestrekt aan een ieder, die geinteresseerd is in een stabiel, verenigd Belarus. Ze moet natuurlijk worden opgemerkt door de oppositie en de westerse partners van ons, die op dit moment de oppositie besturen", voegde hij toe.
Лавров отметил, что тема Беларуси обсуждалась в ходе встречи с Биганом.
Lavrov merkte op, dat het thema Belarus besproken werd in de loop van die ontmoeting met Biegun/
"Мы услышали подтверждение позиции США о том, что они не заинтересованы в создании искусственного кризиса вокруг той ситуации, которая сложилась в Беларуси", - сообщил министр.
"Wij hebben de bevestiging van de amerikaanse positie over, hun gebrek aan interesse in het creeeren van een kustmatige crisis rondom de situatie die zich in Belarus heeft gevormd ,gehoord", zei de minister.
По его словам, Биган подчеркнул заинтересованность США в том, чтобы все внешние игроки способствовали налаживанию диалога между властью и оппозицией.
Met zijn woorden bevestigde Biegun de interesse van de VS in het bijdragen van alle externe spelers aan het bevorderen van de dialoog tussen de autoriteiten en de oppositie.
"Мы в ответ сказали, что поддерживаем такой подход. Но мы не считаем возможным пытаться извне навязывать посредников белорусскому руководству и белорусскому народу, будь то ОБСЕ, ЕС, какая-то отдельная соседняя страна. Белорусы - мудрый народ, они сами смогут определить те формы, в которых может быть организован общенациональный диалог, и где он поможет преодолеть возникшие сейчас сложности", - сказал глава МИД РФ.
"Wij hebben als antwoord verteld, dat wij een dergelijke aanpak ondersteunen. Maar wij houden het niet voor mogelijk om van buitenaf te proberen om mediators op te dringen, zoals de OVSE, de EU, een van de buurlanden. De Belarussen zijn een wijs volk, ze zijn in staat om zelf de vormen te bepalen, die hun in staat stellen om een algemeen-nationale dialoog te organiseren, en waar deze kan helpen om de nu ontstanen moeilijkheden af te leggen", zei het hood van Buitenlandse Zaken van de Russische Federatie.
Ik ben me bewust van de geschiedenis van Belarus maar met 200k mensen op de been voor een vreedzame demonstratie krijg je geen dictator mee weg. En 200k is ook niet heel indrukwekkend op 10 miljoen mensen. In Nederland waren er veel meer tegen kruisraketten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 16:12 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De grootste in de moderne historie van het land en groter dan het aantal mensen dat Lukashenko wist te mobilseren.
[..]
Die groote demonstraties zijn ook niet echt meer nodig. Er moet nu druk op de economie worden gezet, door de demonstraties naar de werkvloer uit te bereiden.
Veel mensen van buiten lijken teleurgesteld dat het nu zo langzaam zou gaan. Vergeet echter niet dat de eerste fase onverwacht snel ging. Igor Leschenja, tot gisteren de ambassadeur van Belarus in Slowakije, zei in zijn videoboodschap van afgelopen zondag dat de wethandhavers meer hebben gedaan voor de revolutie, dan dat alle inlichtingendiensten bij elkaar opgeteld ooit zouden kunnen doen.
De vreedzame demonstraties van de afgelopen twee zondagen zijn inderdaad niet genoeg. Dat betekent niet dat er geweld nodig is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ben me bewust van de geschiedenis van Belarus maar met 200k mensen op de been voor een vreedzame demonstratie krijg je geen dictator mee weg. En 200k is ook niet heel indrukwekkend op 10 miljoen mensen. In Nederland waren er veel meer tegen kruisraketten.
En nee, dat is niet 1 op 1 te bergelijken maar een dictator wegkrijgen is wel wat belangrijker dan kruisraketten.
In elke stad wordt gedemonstreerd, tevens wordt er gestaakt en krijgt de economie rake klappen vanwege de stakingen en omdat investeerders geld (en orders) uit het land halen door het harde optreden van Loekasjenko. Wit-Rusland is momenteel ook niet bepaald veilig te noemen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik ben me bewust van de geschiedenis van Belarus maar met 200k mensen op de been voor een vreedzame demonstratie krijg je geen dictator mee weg. En 200k is ook niet heel indrukwekkend op 10 miljoen mensen. In Nederland waren er veel meer tegen kruisraketten.
En nee, dat is niet 1 op 1 te bergelijken maar een dictator wegkrijgen is wel wat belangrijker dan kruisraketten.
Die rake klappen moeten grotendeels nog komen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In elke stad wordt gedemonstreerd, tevens wordt er gestaakt en krijgt de economie rake klappen vanwege de stakingen
Westerse inversteerders waren er toch al niet veel, dus dat is niet echt een grote factor.quote:en omdat investeerders
Even veilig als altijd, zolang je demonstraties mijdt. Een advies dat de diplomatieke missies van westerse landen al jaren geven.quote:geld (en orders) uit het land halen door het harde optreden van Loekasjenko. Wit-Rusland is momenteel ook niet bepaald veilig te noemen.
Dit zeker. Al denk ik dat het veiligheidsapparaat daar een grotere rol in heeft dan de elite.quote:Als de elite hem laat vallen, ziet dat er zo geen toekomst is, dan zal Loekasjenko van het toneel verdwijnen.
Nee hoor. Het veiligheidsadvies is vanwege de demonstraties gewijzigd.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 21:52 schreef nezalezhnost het volgende:
Even veilig als altijd, zolang je demonstraties mijdt. Een advies dat de diplomatieke missies van westerse landen al jaren geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |