Jammer dat je dat zo ziet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, je obsessie daarmee lijkt me nogal off-topic als het gaat om Wit-Rusland.
Ondertussen rijden politievoertuigen naar Minsk:quote:
Dit wordt een interessante dag.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ondertussen rijden politievoertuigen naar Minsk:
[ twitter ]
Metrostations in Minsk zijn gesloten. Demonstranten zijn opgepakt of moeten zich melden op het politiebureau:
[ twitter ]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.quote:
Je bedoelt extremisten betaald door Loekasjenko?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.
Ik denk niet dat Lukashenko dergelijke extremisten betaalt. Ik denk dat je eerder in de richting van het Belarussische Nationaal Front moet denken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je bedoelt extremisten betaald door Loekasjenko?
Waaruit blijkt dat er extremisten actief zijn? Ik heb daar so far nog niks van vernomen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Deze tweet is behoorlijk uit het verband getrokken. Er wordt er voor gewaarschuwd om herdenkplekken voor slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog, waarin een derde van het volk is omgekomen veelal op beestachtige wijze, met rust te laten. Blijkbaar zijn er extremisten actief, die nu olie op het vuur willen gooien.
Wijzen naar extremisten om de sympathie voor de protesterenden weg te nemen is natuurlijk een tactiek die al veel meer wordt toegepast, rede te meer om dat even nog met een korreltje zout te nemen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Alleen al uit deze waarschuwing. Dit is geen nepnieuws propaganda. Dit is een boodschap heel direct gericht aan een klein groepje mensen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:24 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat er extremisten actief zijn?
Extremisten maken niet echt een groot deel uit van de demonstranten, maar ik denk dat ze er wel zijn. Sowieso liggen er ook politieagenten nog steeds in het ziekenhuis na de gebeurtenissen de eerste dagen.quote:Ik heb daar so far nog niks van vernomen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is niet zomaar een propaganda item. Dit is een hele concreete waarschuwing.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:27 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Wijzen naar extremisten om de sympathie voor de protesterenden weg te nemen is natuurlijk een tactiek die al veel meer wordt toegepast, rede te meer om dat even nog met een korreltje zout te nemen.
Stalin had naar schatting iets van 150k + mensen gedood door ze in oorlogstijd te laten veehongeren. Van zijn eigen bevolking n.b.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:16 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Met die nummers vind ik het logisch dat ze de Sovjets boven de nazi's verkiezen. Het is niet dat er veel keuze was.
Want?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:28 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Alleen al uit deze waarschuwing. Dit is geen nepnieuws propaganda. Dit is een boodschap heel direct gericht aan een klein groepje mensen.
[..]
Extremisten maken niet echt een groot deel uit van de demonstranten, maar ik denk dat ze er wel zijn. Sowieso liggen er ook politieagenten nog steeds in het ziekenhuis na de gebeurtenissen de eerste dagen.
Als de agenten het werk neerleggen wie dan moet er in vredesnaam het volk beschermen? Je kan ze beter betalen en in dienst nemen om L te arresteren ivm enkele gifgevallen, waarvan ik ook maar in dit topic voor het eerst kortgeleden heb gelezen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 11:30 schreef nezalezhnost het volgende:
Het project "Protect Belarus", met een engelstalige webpagina op het volgende adres: https://www.protectbelarus.org/eng/
Heeft als doel agenten financieel te oversteunen om de overstap te maken. Het project is zowel bezig met fondsenwerving (er kan via facebook en paypal gedoneerd worden), als de middelen op de juiste plek te krijgen.
Initatief nemer Mikita Mikado maakte op zijn Facebook pagina vanuit Sillicon Valley bekend de eerste betalingen aan agenten die ontslag namen te hebben overgemaakt. Het project draait momenteel overuren om alle aanvragen te verifieren en contact te leggen met geintereseerde agenten.
Het regime spint het inderdaad zo. Maar het is natuurlijk onzin dat er demonstraties plaatsvinden met het doel om begraafplaatsen en monumenten te vernielen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De Nazi's hebben een derde van de bevolking van Belarus vermoord. Vaak door de bevolking van een heel dorp in een huis op te sluiten en dan in brand te steken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:32 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Stalin had naar schatting iets van 150k + mensen gedood door ze in oorlogstijd te laten veehongeren. Van zijn eigen bevolking n.b.
Er staat vrij letterlijk het volgende aldus google:quote:
Terechte kritiek. Ik denk ook niet dat dit de plek is waar de meeste druk nodig is. De meeste druk is nodig op de staatssector van de economie, zodat de autoriteiten in overleg treden. Het probleem is echter dat veel politiemensen gewetensbezwaar hebben en hulp nodig hebben om weg te komen. Ook kunnen deze mensen bewijs veilig stellen en openbaar maken, wat ook hun ontslag zou betekenen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:36 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Als de agenten het werk neerleggen wie dan moet er in vredesnaam het volk beschermen?
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het regime spint het inderdaad zo. Maar het is natuurlijk onzin dat er demonstraties plaatsvinden met het doel om begraafplaatsen en monumenten te willen vernielen.
In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?quote:Het gezeik om de Wit-Russische wit-rode vlag is ook een beetje zielig. Het zijn geen nazi's omdat ze die vlag voeren. De vlag is een adaptatie van de vlag van het Groothertogdom Litouwen uit de dertiende eeuw.
Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.quote:Nadat de Russische tsaar viel in 1917 is de vlag ook gebruikt. Net als bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het is een beetje vals om alleen naar de Nazistische collaborateurs te kijken die de vlag gebruikten
Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.quote:En hier een mooie jijbak.
De huidige Russische vlag werd ook gebruikt door mensen die collaboreerden met de Nazi's:
Als ik de google vertaling moet opvatten probeert degene (die chef van wat dan ook) de herdenkingsdag als een soort smoes/uitvlucht/hulpmiddel/wapen te gebruiken om protesten af te raden en te verbieden. Door te seggen dat wie op deze dag nog protesteert een fascist moet zijn. Want er zijn veel slachtoffers in wo 2 gevallen en de protesteerders souden de grafstenen willen ontheiligen. (Weet niet in hoeverre dat laatste klopt en of er bewijs voor is).quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:21 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het gaat specifiek om de herdenkingsplekken. Niet om een algehele waarschuwing aan alle demonstranten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Als ik de google vertaling moet opvatten probeert degene (die chef van wat dan ook) de herdenkingsdag als een soort smoes/uitvlucht/hulpmiddel/wapen te gebruiken om protesten af te raden en te verbieden.
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het gaat specifiek om de herdenkingsplekken. Niet om een algehele waarschuwing aan alle demonstranten.
Ik wil hier geen Stalin vs Hitler discussie van maken en wie beter zou zijn geweest. In mijn ogen waren beiden het pure kwaad. Het volk kan dan niet kiezen en van er een vrije keuze is al helemaal geen sprake.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:45 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De Nazi's hebben een derde van de bevolking van Belarus vermoord. Vaak door de bevolking van een heel dorp in een huis op te sluiten en dan in brand te steken.
Ik heb geen agent staan op iedere herdenkplek. Geloof mij, dit is serieus. Dit is niet bedoeld om vredige demonstranten te intimideren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.
Dus hij gaat de demonstranten neermaaien in de naam van oorlogsbegraafplaatsen beschermen?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.
[..]
In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?
[..]
Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.
[..]
Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.
Precies, van een vrije keuze was geen sprake. Het punt wat ik wilde maken is dat je met propaganda tegen het rode leger in Belarus geen vrienden maakt, omdat Hitler nog bruter was.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:58 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik wil hier geen Stalin vs Hitler discussie van maken en wie beter zou zijn geweest. In mijn ogen waren beiden het pure kwaad. Het volk kan dan niet kiezen en van er een vrije keuze is al helemaal geen sprake.
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:00 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Dus hij gaat de demonstranten neermaaien in de naam van oorlogsbegraafplaatsen beschermen?
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het wel propaganda is.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:29 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is niet zomaar een propaganda item. Dit is een hele concreete waarschuwing.
Klinkt als een doodsbedreiging. 😬 En dat door iemand met een ambt. Hoe is dat geen wettelijke overtreding?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:02 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het we propaganda is.
Wat een wijsheid.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:53 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Als het onzin is dan is het aan niemand gericht. Als het geen onzin is, dan spelen er mensen (extremisten) met hun leven. Deze boodschap is zeer duidelijk niet aan de normale demonstranten gericht.
Jij denkt dat ze in de middeleeuwen geen vlaggen en emblemen hadden?quote:In de 13e eeuw? Toen hadden ze een vlag? Weet je het zeker?
Als Nazi-Duitsland er niet mee aan de haal gegaan was, had er om het gebruik van die vlag tijdens de eerste-wereldoorlog geen haan gekraaid.quote:Die vlag is opvolgend gebruikt in de 1e en 2e wereldoorlog voor een beweging die enkel bestaansrecht had onder het patronaat van een buitenlandse staat, Duitsland of nazi-Duitsland.
Ja, in een geheel betrouwbaar (en niet omstreden) referendum uitgevoerd door Loekasjenko!quote:Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is die vlag gebruikt zonder het volk raad te plegen. Nadat het volk op een referendum was raadgepleegt is de vlag weer afgeschaft.
Als het een nazi-vlag is, zou je hetzelfde kunnen beweren over de huidige vlag van Rusland.quote:Ik snap niet hoe dat relevant is in de maatschappelijke discussie in Belarus.
Oh, oke.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:04 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.
Ik snap je punt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:03 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Gegeven dat je geen bron vemeldt zou het zomaar kunnen dat het wel propaganda is.
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:02 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik sta er niet voor in als mensen het nu wagen om op gedenkplekken te demonstreren. Dit heeft geen betrekking op andere plekken.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op welke herdenkingsplekken wordt er dan gedemonstreerd. Maak het eens concreet.
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:04 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
We hadden het over een tweet door de minister van Defensie. Die is de bron. Mits geen nepaccount dan of hack.
Het is gewoon propaganda. Men doet alsof de demonstranten nazi's zijn. En nazi's maken gedenkplekken kapot.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:06 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?
Nee. Je hebt daar denk ik wel ergens een gedenkteken, maar de minister bedoelt in zijn boodschap echt niet het hele plein. Het plein van de overwinning kunnen ze denk ik zekerheidshalve beter wel met rust laten.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:06 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Is het Onafhankelijkheidsplein in Minsk toevallig een gedenkplek?
Trektte? Dit is wel heel lelijk.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.
Maar hoe kan een minister met zulke doodsbedreigingen wegkomen? Dat is hoe je het zelf neergezet hebt. Mits gedenkplekken dan. Worden ze neergemaaid door het leger.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Nee, de tweet die hij plaatste was van mensen die het telegrambericht van de ministerie van defensie uit verband trektte. Propaganda, die het wilde doen lijken alsof het leger wordt losgelaten op iedereen met een wit rood witte vlag. Terwijl ze alleen dreigen los te gaan op degene die als provocatie op herdenkplekken demonstreren.
Kun je concreet die vlag eens tonen. Het pogonja embleem uit die tijd heeft historische waarde, ondanks dat dat niet het huidige staatswapen is neemt niemand daar aanstoot aan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat een wijsheid.
Het is onzin, of het is geen onzin![]()
En misschien zit er nog wel wat tussenin ook!
[..]
Jij denkt dat ze in de middeleeuwen geen vlaggen en emblemen hadden?
Heb je daar een bron voor?quote:[..]
Als Nazi-Duitsland er niet mee aan de haal gegaan was, had er om het gebruik van die vlag tijdens de eerste-wereldoorlog geen haan gekraaid.
In die tijd kon je echt geen meerderheid krijgen voor de wit-rood-witte vlag. Sowieso wilden de nationalisten het gebruik van de Belarussische taal aan iedereen opdringen. Naast corruptiebestrijding was dit voor Lukashenko een belangrijk thema. En in 1994 heeft Ermoshina niet geteld, dus die kun je sowieso niet de schuld gaan geven dat Lukashenko president is geworden.quote:Ja, in een geheel betrouwbaar (en niet omstreden) referendum uitgevoerd door Loekasjenko!
Dat is aan het russische volk om daar een beeld over te vormen.quote:Als het een nazi-vlag is, zou je hetzelfde kunnen beweren over de huidige vlag van Rusland.
heb je daar bewijs voor? Er zijn dingen waar niemand het zich kan veroorloven om daar mee te klooien. Dat KGB'ers in Grodno met een Poolse vlag zijn gaan demonsteren, kan ik ondanks gebrek aan bewijs nog inkomen. Hierin echt niet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is gewoon propaganda. Men doet alsof de demonstranten nazi's zijn. En nazi's maken gedenkplekken kapot.
Een stropopredenering van een minister dus.
Aangepakt door het leger. Niet neergemaaid. Als je denkt dat de minister een strafbaar feit heeft begaan, dan kun je aangifte doen. Bijvoorbeeld bij de ambassade.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:12 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Maar hoe kan een minister met zulke doodsbedreigingen wegkomen? Dat is hoe je het zelf neergezet hebt. Mits gedenkplekken dan. Worden ze neergemaaid door het leger.
Ja, maar ik vrees dat iedereen de dader dan een hand boven het hoofd gaat houden. De leiders van de oppositie zal de enkele extremist die zo ver gaat ook niet gaan verdedigen.quote:En als een demonstrant op zo'n plek daadwerkelijk wordt doodgeschoten, is er dan geen sprake van opzet/voorbedachte rade?
Dus dat is de straf voor demonstreren op de verkeerde plek. Doodgeschoten worden. Genadeloos. De doodstraf. Leuk dat we nu tenminste weten hoe jij tegen de zaken aankijkt!quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
heb je daar bewijs voor? Er zijn dingen waar niemand het zich kan veroorloven om daar mee te klooien. Dat KGB'ers in Grodno met een Poolse vlag zijn gaan demonsteren, kan ik ondanks gebrek aan bewijs nog inkomen. Hierin echt niet.
Hoezo is het een enkeling als er een groep staat op de herdenkingsplek?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:18 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Aangepakt door het leger. Niet neergemaaid. Als je denkt dat de minister een strafbaar feit heeft begaan, dan kun je aangifte doen. Bijvoorbeeld bij de ambassade.
[..]
Ja, maar ik vrees dat iedereen de dader dan een hand boven het hoofd gaat houden. De leiders van de oppositie zal de enkele extremist die zo ver gaat ook niet gaan verdedigen.
Ik pleit er niet voor om kwaad met kwaad te bestrijden en keur dat niet goed. Maar van mij mogen lui die dat doen 1 jaar de cel in, zolang ze daar maar netjes behandeld worden d.w.z. niet mishandeld of gemarteld.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:19 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Dus dat is de straf voor demonstreren op de verkeerde plek. Doodgeschoten worden. Genadeloos. De doodstraf. Leuk dat we nu tenminste weten hoe jij tegen de zaken aankijkt!
Wat een sympathie.
Ik denk niet dat je een grote groep kan vinden om op een herdenkingsplek te gaan staan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:20 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Hoezo is het een enkeling als er een groep staat op de herdenkingsplek?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |