bronquote:Donald Trump Jr. declared the video of Stella Immanuel a “must watch,” while Donald Trump himself retweeted the video.
Before Trump and his supporters embrace Immanuel’s medical expertise, though, they should consider other medical claims Immanuel has made—including those about alien DNA and the physical effects of having sex with witches and demons in your dreams.
Immanuel, a pediatrician and a religious minister, has a history of making bizarre claims about medical topics and other issues. She has often claimed that gynecological problems like cysts and endometriosis are in fact caused by people having sex in their dreams with demons and witches.
She alleges alien DNA is currently used in medical treatments, and that scientists are cooking up a vaccine to prevent people from being religious. And, despite appearing in Washington, D.C. to lobby Congress on Monday, she has said that the government is run in part not by humans but by “reptilians” and other aliens.
Dat is waar, het percentage moet je afzetten tegen de hoeveelheid Nederlanders die naar het buitenland geweest zijn. Hoewel ik dan 8% nog steeds vrij laag vind.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of de vakantiegangers nou zoveel meer kans lopen in het buitenland, maar de hausse aan vakantiegangers is pas net begonnen. Drie weken geleden begon de zomervakantie pas in de eerste regio en een week geleden pas voor de laatste. En het zijn toch vooral mensen met schoolgaande kinderen die nu op vakantie gaan.
Je moet er maar eens over lezen (ik heb een poosje terug me een beetje erin verdiept, even geen links zo snel).quote:
Heel betrouwbare doctor wel.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:57 schreef Monolith het volgende:
Even crossposten omdat ie zo hilarisch is. Dit was dus de mevrouw die wondermiddel HCQ ophemelde:
[..]
bron
Die situatie hebben we toch ook bedwongen met de maatregelen die er nu waren (en weer zijn versoepeld)? Ik zie niet echt waarom we dan een maatregel zoals het verplichten van mondkapjes nodig hebben, dan heb je veel meer aan het beperken van de horeca bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, we proberen nu te voorkomen dat we in eenzelfde situatie belanden als maart/april. Dat is iets heel anders en niets mis mee.
Ik denk dat het idee van de mondkapjes-regel vooral is dat bedrijven dan juist niet dicht hoeven.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:02 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die situatie hebben we toch ook bedwongen met de maatregelen die er nu waren (en weer zijn versoepeld)? Ik zie niet echt waarom we dan een maatregel zoals het verplichten van mondkapjes nodig hebben, dan heb je veel meer aan het beperken van de horeca bijvoorbeeld.
Dat gaat dus in de bedrijven waar het om gaat (in dit geval dus horeca) niet werken, want een groot deel blijft echt uit het café of restaurant weg als daar een mondkapje verplicht wordt.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat het idee van de mondkapjes-regel vooral is dat bedrijven dan juist niet dicht hoeven.
Je verwacht een hogere concentratie als er weinig regen valt (omdat het rioolwater dan minder verdund is).quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:30 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe die rioolwatermetingen gaan, maar is dat niet gewoon een meetfout? Net zoals je ziet dat halverwege juni er niets gevonden wordt? Als je daar het gemiddelde van neemt kom je aardig in de buurt van de trendlijn over de gehele periode.
Punt is juist dat je - als je eenmaal zit - geen mondkapje op hoeft in de horeca dus dat is geen reden om niet te gaan.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:05 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat gaat dus in de bedrijven waar het om gaat (in dit geval dus horeca) niet werken, want een groot deel blijft echt uit het café of restaurant weg als daar een mondkapje verplicht wordt.
Dan is vanuit de veiligheidsregio's sturen op sluitingstijden en eventueel niet schenken van alcohol een veel makkelijker plan.
Als facebook haar pagina niet terugzet zal god de servers doen crashen...quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:57 schreef Monolith het volgende:
Even crossposten omdat ie zo hilarisch is. Dit was dus de mevrouw die wondermiddel HCQ ophemelde:
[..]
bron
Voor een restaurant kun je daar nog wat van zeggen, van een café een heel stuk minder.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Punt is juist dat je - als je eenmaal zit - geen mondkapje op hoeft in de horeca dus dat is geen reden om niet te gaan.
Relaxte vakantie heeft Hugo zoquote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:12 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Briefje van Hugo:
https://www.rijksoverheid(...)elingen-covid-19.pdf
Dat klopt - maar het argument van mensen die wegblijven valt in de praktijk denk ik zeker mee.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Voor een restaurant kun je daar nog wat van zeggen, van een café een heel stuk minder.
Bovendien is het niet zo dat je mensen niet kan besmetten als je aan een tafeltje zit natuurlijk.
Ik ben benieuwd...quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als facebook haar pagina niet terugzet zal god de servers doen crashen...
[ twitter ]
Maar leg mij eens uit wat de toegevoegde waarde is van mondkapjes als iedereen ze toch niet op heeft in het restaurant als ze zitten te eten? En wanneer ze verkeerd gebruikt worden, of niet vervangen wroden, en mensen geen afstand meer houden want ze hebben een mondkapje op?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat klopt - maar het argument van mensen die wegblijven valt in de praktijk denk ik zeker mee.
Als de tafels ver genoeg uit elkaar staan word het vrij lastig om andere tafels te besmetten, toch? Wellicht via een menu kaart, of serveerders als die zelf geen mondkapje dragen als ze de bestelling opnemen, maar dat is het dan ook.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:21 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar leg mij eens uit wat de toegevoegde waarde is van mondkapjes als iedereen ze toch niet op heeft in het restaurant als ze zitten te eten? En wanneer ze verkeerd gebruikt worden, of niet vervangen wroden, en mensen geen afstand meer houden want ze hebben een mondkapje op?
Daarom ben ik er tegen, want we raken dan van de regen in de drup. Niet eens zo zeer omdat je ermee voor aap loopt.
quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als facebook haar pagina niet terugzet zal god de servers doen crashen...
[ twitter ]
Plausibel.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:05 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Je verwacht een hogere concentratie als er weinig regen valt (omdat het rioolwater dan minder verdund is).
Als je de neerslagkaarten van 12 en 13 juni bekijkt ( https://www.knmi.nl/neder(...)rafische-overzichten ) lijkt er op die twee dagen in totaal evenveel neerslag gevallen te zijn als in april + mei (9.9 +14.1 mm, meetstation Buiksloterbeek) .
Dat zou kunnen verklaren waarom er midden juni niets gemeten werd.
Hmm ik had een hele reactie gepost maar die is plots verdwenenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:21 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Maar leg mij eens uit wat de toegevoegde waarde is van mondkapjes als iedereen ze toch niet op heeft in het restaurant als ze zitten te eten? En wanneer ze verkeerd gebruikt worden, of niet vervangen wroden, en mensen geen afstand meer houden want ze hebben een mondkapje op?
Daarom ben ik er tegen, want we raken dan van de regen in de drup. Niet eens zo zeer omdat je ermee voor aap loopt.
en dan weer opdoen als je naar de wc moet, is dan ook ook echt van geen idee of het werkt maar het schaadt nietquote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Punt is juist dat je - als je eenmaal zit - geen mondkapje op hoeft in de horeca dus dat is geen reden om niet te gaan.
Dan doe je de aanname dat mensen zich aan de nu al geldende maatregelen houden. En zo lang dat niet gebeurt, gaat het met mondkapjes niet beter worden, alleen maar slechter, want je krijgt er een vals gevoel van veiligheid door.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hmm ik had een hele reactie gepost maar die is plots verdwenen
Kort verhaal: een mondkapje kan bijdragen BOVENOP de bestaande maatregelen binnen en buiten de horeca.
Dat is niet bewezen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:35 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan doe je de aanname dat mensen zich aan de nu al geldende maatregelen houden. En zo lang dat niet gebeurt, gaat het met mondkapjes niet beter worden, alleen maar slechter, want je krijgt er een vals gevoel van veiligheid door.
Fijne bijdragen van je in deze reeks, Tijn. Ik was zelf benieuwd naar de cijfers t.a.v. het rioolwater. We lijken hier wel eens te vergeten dat er niet naar één set cijfers wordt gekeken maar naar een reeks tezamen en dat bovendien context wordt meegewogen. Zo is het reproductiegetal hoger dan in juni en neemt het aantal besmettingen nu toe in de ons omringende landen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je ziet sowieso dat het fluctueert. De piek van juni daalde weer. Hoe het zich nu gaat ontwikkelen weet natuurlijk niet. Maar desalniettemin zijn dit soort dingen wel goede indicatoren van hoe het ervoor staat.
Daarvoor hoef je alleen maar naar de situaties in het buitenland (België, Frankrijk) te kijken.quote:
Dit. het versmalt de discussie. En mensen zijn dan helemaal geneigd minder afstand te houden, want ja, toch mondkapje op. (en dan is het nog maar de vraag of mensen zo graag nog even gezellig uit eten gaan, of winkelen)quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:35 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan doe je de aanname dat mensen zich aan de nu al geldende maatregelen houden. En zo lang dat niet gebeurt, gaat het met mondkapjes niet beter worden, alleen maar slechter, want je krijgt er een vals gevoel van veiligheid door.
Idd merkte ik net al op boot naar uk. Tot paar weken Zonder mondkapjes hield iedereen 1.5 meter afstand of meer en in lift max 4. Nu heeft iedereen mondkapjes en was het dringen rond elkaar en hele lift propvol op elkaar.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:35 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ligt er aan... waar er wordt gemeten...quote:
Slecht geschreven brief.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:12 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Briefje van Hugo:
https://www.rijksoverheid(...)elingen-covid-19.pdf
Dat is toch vrij eenvoudig op te lossen lijkt me?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
Verder blijkt in enkele clusters sprake te zijn van een taalbarrière, wat het BCO bemoeilijkt.
Ja dat doen ze met een tolk, maar een dergelijk onderzoek kost dan veel meer tijd dan een gebruikelijk onderzoek.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is toch vrij eenvoudig op te lossen lijkt me?
En dan zijn er mensen die zeggen een mondkapje te dragen in de winkel om zichzelf te beschermen, maar daarmee beschermen ze vooral de andere klanten.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Hmm ik had een hele reactie gepost maar die is plots verdwenen
Kort verhaal: een mondkapje kan bijdragen BOVENOP de bestaande maatregelen binnen en buiten de horeca.
Ik weet niet of dat per se waar is dat men zich veilig(er) waant, hoewel ik me er iets bij kan voorstellen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dit. het versmalt de discussie. En mensen zijn dan helemaal geneigd minder afstand te houden, want ja, toch mondkapje op. (en dan is het nog maar de vraag of mensen zo graag nog even gezellig uit eten gaan, of winkelen)
Niet echt vooruit gedacht dan, deze problematiek komt in bijna alle communicatie van overheden met burgers terug. En het is ook weer niet alsof je hier beëdigd vertalers voor nodig hebt natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:55 schreef _serial_ het volgende:
Ja dat doen ze met een tolk, maar een dergelijk onderzoek kost dan veel meer tijd dan een gebruikelijk onderzoek.
Ze zijn ook bezig werven van meer personeel die die talen machtig is.
Wordt het beestje toch even bij de naam genoemd.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Slecht geschreven brief.(Dieptepunt: 'burgermeester'.) Wel interessante passages:
Er worden meer testen afgenomen via de GGD’en maar het aandeel positieve uitslagen daarbinnen is niet gestegen. Van alle mensen die worden getest is dus nog steeds hetzelfde deel positief en we zien dus niet meer positieve uitslagen omdát we meer testen maar omdat er ook daadwerkelijk meer besmettingen zijn.
Opvallend is dat er veel positief geteste mensen zijn in de leeftijdscategorie 20 tot 40 jaar. Deze groep heeft doorgaans milde klachten. Het gaat om een leeftijdscategorie die mogelijk zelf niet snel in het ziekenhuis of op de IC terecht komt. Het risico is echter wel dat wanneer zij zich niet laten testen en/of zich niet houden aan de gedragsregels, zij andere en meer kwetsbare mensen zullen besmetten.
In Rotterdam zien we een stijging van clusters in Marokkaans-Rotterdamse gezinnen.
Verder blijkt in enkele clusters sprake te zijn van een taalbarrière, wat het BCO bemoeilijkt. NB. BCO betekent bron- en contactonderzoek.
ja tis gewoon hoe het is.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:00 schreef galantis het volgende:
[..]
Wordt het beestje toch even bij de naam genoemd.
Integendeel, door mondkapjes zijn mensen zich beter bewust van de situatie waarin we verkeren, en houden ze zich juist beter aan de maatregelen.quote:
Neequote:
Jij denkt serieus dat in de tijden van de zwarte dood je gewoon kon doen en laten wat je wil? Haha ok danquote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:04 schreef Viesdik het volgende:
Vroeger gingen mensen dood al tal van ziektes en aandoeningen vanwege gebrek aan medische kennis, terwijl maatschappelijk nooit vrijheidsbeperkende maatregelen getroffen werden.
Ik maak me zorgen om jou.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:04 schreef Viesdik het volgende:
Ik maak mij soms meer zorgen om de mensheid dan om corona.
Vroeger gingen mensen dood al tal van ziektes en aandoeningen vanwege gebrek aan medische kennis, terwijl maatschappelijk nooit vrijheidsbeperkende maatregelen getroffen werden.
Echter zijn we qua kennis veel verder, hebben vele ziektes overwonnen, maar lijken we ons hele wezen te moeten aanpassen om het virus te verslaan.
Er worden allerlei theorieën verkondigd, aangevuld met psychologische indoctrinaties.
Er wordt volledig ingezet op negatieve berichtgeving. En het enige waar we hoop uit lijken te putten is een vaccin van Bill Gates.
De mens blijft soms een gemakkelijk manipulatief projectiel.
Waarom maak je over mij zorgen dan?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:09 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ik maak me zorgen om jou.
Met het gros van de mensheid is namelijk niks mis, die letten nu op dat ze niet ziek worden, thats all.
Er wordt zeker niet volop ingezet op negatieve berichtgeving ook. Ik heb maandenlang elke dag een pushbericht gehad over de afname van het aantal covid patiënten op de IC bv.
quote:Momenteel worden 19 coronapatiënten op een ic behandeld . Dat zijn er twee minder dan gisteren. Op andere ziekenhuisafdelingen worden 77 coronapatiënten verzorgd: 7 minder dan een dag eerder
Omdat je blijkbaar denkt dat het een complot is waar Bill gates achter zit.quote:
De belangrijke statistiekenquote:
Komende 2 weken worden volgens mij wel cruciaal daarin. We gaan het meemaken. Hopelijk blijft het zo laag.quote:
Jep. Handen aan de knoppen iig.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:14 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Komende 2 weken worden volgens mij wel cruciaal daarin. We gaan het meemaken. Hopelijk blijft het zo laag.
quote:
Een werkend vaccin is sowieso nog maar afwachten of dat er ooit komt. De kans is dat we dit virus niet met een vaccin kunnen verslaan acht ik best aannemelijk.quote:Volgens een modelstudie die Harvard-onderzoeker Marc Lipsitch in het begin van de uitbraak uitvoerde, kan de uitbraak na een golf of vijf uitdoven, als meer mensen weerstand tegen het virus krijgen. Maar als de immuniteit tegen het virus van voorbijgaande aard is, is het ook denkbaar dat het virus tot in lengte der dagen over ons heen blijft golven – of in elk geval tot er een vaccin is.
Wat een aannames allemaalquote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:10 schreef koemleit het volgende:
[..]
Omdat je blijkbaar denkt dat het een complot is waar Bill gates achter zit.
En omdat je denkt dat de maatregelen erger zijn dan de kwaal.
Het stuk zelf is niet zo alarmistisch. Zie bijv. deze passage:quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:23 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een werkend vaccin is sowieso nog maar afwachten of dat er ooit komt. De kans is dat we dit virus niet met een vaccin kunnen verslaan acht ik best aannemelijk.
We zullen moeten accepteren dat we dood kunnen gaan aan een virus.
Het was ook niet alarmistisch bedoeld.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het stuk zelf is niet zo alarmistisch. Zie bijv. deze passage:
Wel is de verwachting dat de ziektelast gaandeweg minder wordt. Omdat medici meer ervaring krijgen met de behandeling van covid-19 en ontdekken welke medicijnen werken en welke niet, maar ook omdat het virus zelf doorgaans minder dodelijk wordt.
Dus de Darwin theorie wordt toegepast.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het was ook niet alarmistisch bedoeld.
Ik denk dat de eerste golf ervoor zorgt dat de “zwakkeren en minder-resistenten” als eerst zijn getroffen. Uiteindelijk zullen de “sterksten” over blijven en zal het virus in kracht afnemen.
Het zijn ook toch meer jongeren die nu besmet raken?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]![]()
Een/twee weken geleden waren de stijgingen er ook al, dus als het echt effecten zou hebben op de opnames dan hadden we dat deze week al wel moeten merken. Mensen blijven het twee weken opschuiven
Zoiets staat in het stuk zelf ook.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het was ook niet alarmistisch bedoeld.
Ik denk dat de eerste golf ervoor zorgt dat de “zwakkeren en minder-resistenten” als eerst zijn getroffen. Uiteindelijk zullen de “sterksten” over blijven en zal het virus in kracht afnemen.
Er is ook niet echt nieuws te melden.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:35 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik kan er in ieder geval niks over vinden.
Ja dat de besmettingen weer zijn gestegen, denk ik.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:42 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er is ook niet echt nieuws te melden.
quote:Rotterdamse moskee negeert oproep Aboutaleb om thuis te blijven tijdens Offerfeest
De Kocatepe Moskee in de Afrikaanderwijk legt de oproep van burgemeester Aboutaleb om thuis te bidden tijdens het Offerfeest naast zich neer en roept de achterban om op tijd te komen voor het gebed, willen ze een gebedsplek bemachtigen. ,,We hebben plek voor iedereen, indien nodig maken we ook gebruik van de binnenplaats’’, zo staat er in de oproep. De moskee verwacht rond de 500 bezoekers.
https://www.ad.nl/rotterd(...)offerfeest~a9a355dd/
Daar hebben we toch geen persco voor nodig?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja dat de besmettingen weer zijn gestegen, denk ik.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wekelijks-gevallen
Reproductie getal van 1,29 naar 1,4
Wat kun je niet met wat rijmen?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:45 schreef Kickinalfa het volgende:
Op basis van de brief verwacht in eigenlijk geen verdere maatregelen hoewel ik dit eigenlijk niet kan rijmen.
"
Positieve uitslagen
Er worden meer testen afgenomen via de GGD’en maar het aandeel positieve
uitslagen daarbinnen is niet gestegen. Van alle mensen die worden getest is dus
nog steeds hetzelfde deel positief en we zien dus niet meer positieve uitslagen
omdát we meer testen maar omdat er ook daadwerkelijk meer besmettingen zijn.
Het aandeel van positieve uitslagen per 100.000 inwoners in Nederland is dus wél
gestegen en deze stijging concentreert zich op het moment in de Randstad met
een uitschieter in Rotterdam-Rijnmond. Kortom: het aantal besmettingen neemt
toe."
Ja, dat helpt niks in een moskee die 1,5 meter afstand.quote:
Het aandeel besmetten per 100.000 inwoners stijgt mee als het aantal besmettingen stijgt in absolute aantallen. Die stijging komt dus omdat er meer getest wordt. In relatieve aantallen is geen stijging te zien.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:45 schreef Kickinalfa het volgende:
Op basis van de brief verwacht in eigenlijk geen verdere maatregelen hoewel ik dit eigenlijk niet kan rijmen.
"
Positieve uitslagen
Er worden meer testen afgenomen via de GGD’en maar het aandeel positieve
uitslagen daarbinnen is niet gestegen. Van alle mensen die worden getest is dus
nog steeds hetzelfde deel positief en we zien dus niet meer positieve uitslagen
omdát we meer testen maar omdat er ook daadwerkelijk meer besmettingen zijn.
Het aandeel van positieve uitslagen per 100.000 inwoners in Nederland is dus wél
gestegen en deze stijging concentreert zich op het moment in de Randstad met
een uitschieter in Rotterdam-Rijnmond. Kortom: het aantal besmettingen neemt
toe."
Verder zijn het voornamelijk privé feestjes/thuissituatie die hogere besmettingen opleveren.
Heb je de brief gelezen?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het aandeel besmetten per 100.000 inwoners stijgt mee als het aantal besmettingen stijgt in absolute aantallen. Die stijging komt dus omdat er meer getest wordt. In relatieve aantallen is geen stijging te zien.
Ja, dat zien we wel aan Antwerpen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar hebben we toch geen persco voor nodig?
Rutte: “de besmettingen lopen op, ik laat het woord aan dhr de Jonge”
De Jonge: “geen reden voor paniek. We houden een vinger aan de pols en grijpen in als het echt nodig is. Fijne avond.”
Stijgen van de geconstateerde besmettingen en daarmee de R is voor een deel te verklaren door meer testen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:44 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja dat de besmettingen weer zijn gestegen, denk ik.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wekelijks-gevallen
Reproductie getal van 1,29 naar 1,4
Die ziekenhuis-opnames gaan pas omhoog, als dat virus in plaats van nu de jonge, mensen straks ook de mensen in de risico-groepen weer besmet.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Stijgen van de geconstateerde besmettingen en daarmee de R is voor een deel te verklaren door meer testen.
Zolang we de statistieken terug gaan zien in de ziekenhuisopnames en er maatregelen nodig zijn komt er heus wel een persco.
tnx.quote:
En dat is ook pas het moment dat je in hoeft te grijpen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die ziekenhuis-opnames gaan pas omhoog, als dat virus in plaats van nu de jonge, mensen straks ook de mensen in de risico-groepen weer besmet.
Ok, omdat het vandaag weer all over the news was... er zal vast weer wat leuks aan komen binnenkort.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:35 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik kan er in ieder geval niks over vinden.
Nou ja, daar zullen de meningen over verdeeld zijnquote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:57 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En dat is ook pas het moment dat je in hoeft te grijpen.
Het beleid was er toch op gericht om de zorg te ontlasten? Niet om hoe dan ook het aantal besmettingen te minimaliseren?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ja, daar zullen de meningen over verdeeld zijn
Ik probeer het positief te bekijken, maar ik kan me heel moeilijk voorstellen dat als er in Antwerpen een avond-klok is ingesteld (o.a) en ontelbare andere maatregelen zijn genomen, dat wij er hier mee wegkomen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ok, omdat het vandaag weer all over the news was... er zal vast weer wat leuks aan komen binnenkort.
Mijn conclusie zou dus zijn dat het aantal personen die besmet zijn niet zozeer stijgt (het % is immers gelijk), maar dat we er hoogstens meer vinden door meer testen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je de brief gelezen?
Er worden meer testen afgenomen via de GGD’en maar het aandeel positieve uitslagen daarbinnen is niet gestegen. Van alle mensen die worden getest is dus nog steeds hetzelfde deel positief en we zien dus niet meer positieve uitslagen omdát we meer testen maar omdat er ook daadwerkelijk meer besmettingen zijn.
ja, maar sommige mensen zouden dan de instelling hebben "neem maatregelen voordat die mensen uit die risico-groepen weer op de IC terecht konen."quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:59 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het beleid was er toch op gericht om de zorg te ontlasten? Niet om hoe dan ook het aantal besmettingen te minimaliseren?
Klopt exact. We zijn gewoon op de goede weg. Ondanks de versoepelingen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn conclusie zou dus zijn dat het aantal personen die besmet zijn niet zozeer stijgt (het % is immers gelijk), maar dat we er hoogstens meer vinden door meer testen.
Gert Verhulst?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:22 schreef quirina het volgende:
“Nederland komt ook nog aan de beurt!”
( die Belg op Nu.nl)
Pure sensatie - onzin dus!quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:22 schreef quirina het volgende:
( die Belg op Nu.nl)
Mwoah Gertjuh, waarom moet gij de hele tijd zo hoesten he, ja.quote:
“Joah zotteke heb net een Nederlandse Corona gedronken eh”quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwoah Gertjuh, waarom moet gij de hele tijd zo hoesten he, ja.
Bij Gert kun je een geslachtsziekte ook niet uitsluiten als oorzaak natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwoah Gertjuh, waarom moet gij de hele tijd zo hoesten he, ja.
Wie oh wie van K3?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij Gert kun je een geslachtsziekte ook niet uitsluiten als oorzaak natuurlijk.
Daar valt verder niet zoveel zinnigs over te zeggen. Als je meer test is de kans groter dat je meer besmette personen vind. Het aandeel positieven blijft gelijk dus laten meer mensen zich testen dan omdat er meer mensen een vermoeden hebben of omdat mensen meer aangespoord worden?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn conclusie zou dus zijn dat het aantal personen die besmet zijn niet zozeer stijgt (het % is immers gelijk), maar dat we er hoogstens meer vinden door meer testen.
Ik heb daar helemaal niets van gemerkt.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:20 schreef Landgeld het volgende:
Ook in de supermarkt merk je meer angst.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Worden meer positieve gevallen gevonden omdat er meer getest wordt, óf wordt er meer getest omdat er meer positieve gevallen zijn?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat noemen ze wishful thinking.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:22 schreef quirina het volgende:
( die Belg op Nu.nl)
Als je uit de tram oid komt is het beter om hem op te houden dan in je zak te frommelen natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:20 schreef Landgeld het volgende:
Toch is De Jonge positief. Hij wijst erop dat er de laatste weken meer besmettingen zijn, maar dat er ook meer testen zijn afgenomen.
Precies het probleem: pure angst en sensatie de afgelopen weken. Er is gewoon veel meer getest, omdat dat toegankelijker is geworden. Logisch dat het aantal dan oploopt.
Echt kansloos dat mensen nu al spreken van een 2e golf. Ook in de supermarkt merk je meer angst. Totaal onnodig. Het meest absurde vind ik nog jonge mensen met een mondkapje over straat. Komop man![]()
Dus jij denkt dat Antwerpen en Barcelona en alle verrhogingen in de rest van Europa gewoon toeval zijn?quote:
Er worden meer positieve gevallen in absoluut aantal gevonden omdat er meer getest wordt. Wat waarschijnlijk ook inderdaad meer personen weer aanzet tot een test.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 18:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Worden meer positieve gevallen gevonden omdat er meer getest wordt, óf wordt er meer getest omdat er meer positieve gevallen zijn?
Wie roept er eigenlijk om mondkapjes? Ik zie eigenlijk niemand zo'n ding dragen, dus de burgers zelf vinden het niet nodig? En de experts ook niet? De media dan ofzo?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er worden meer positieve gevallen in absoluut aantal gevonden omdat er meer getest wordt. Wat waarschijnlijk ook inderdaad meer personen weer aanzet tot een test.
Hoewel het absolute aantal wel stijgt(en dat zijn natuurlijk mooie headliners) is het percentage gelijk en is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Nu de besmettingen ook voornamelijk bij besloten feestjes/thuissituaties en Marokkaanse gezinnen zitten ga ik er ook wel vanuit dat de roep om mondkapjes wel gaat afnemen.
Eigenlijk is in die zin de avondklok in bijvoorbeeld Antwerpen (even aangenomen dat daar hetzelfde optreed) waarschijnlijk alleen maar een fout besluit, immers zal het aantal privé feesten toenemen.
Druk vanuit de buurlanden en 55% van de Nederlanders wil ook een mondkapje in de openbare ruimte volgens peilingen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:37 schreef wpor het volgende:
[..]
Wie roept er eigenlijk om mondkapjes? Ik zie eigenlijk niemand zo'n ding dragen, dus de burgers zelf vinden het niet nodig? En de experts ook niet? De media dan ofzo?
Ja, wat een onzin. Waarom draagt die 55% nu dan geen mondkapje als ze die willenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Druk vanuit de buurlanden en 55% van de Nederlanders wil ook een mondkapje in de openbare ruimte volgens peilingen.
Dat is het dus een beetje, er is geen wetenschappelijke basis voor, maar we gaan er over nadenken omdat genoeg mensen lopen te schreeuwen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Druk vanuit de buurlanden en 55% van de Nederlanders wil ook een mondkapje in de openbare ruimte volgens peilingen.
er is zeker wel een wetenschappelijke basis voor ....binnen danquote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:40 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is het dus een beetje, er is geen wetenschappelijke basis voor, maar we gaan er over nadenken omdat genoeg mensen lopen te schreeuwen.
Nee, het aantal positieve test stijgt in absolute zin. Voorheen werden al die mensen met het virus gewoon nooit getest. Maar het zegt weinig over het percentage Nederlanders met corona. Als je voorheen alleen mensen test van wie je al bijna zeker weet dat ze corona hebben en nu test je iedereen die daar zelf om vraagt dan ga je uiteraard een lager percentage positieve testen krijgen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:34 schreef Jazeg het volgende:
Als het aantal tests evenredig oploopt met het aantal besmettingen blijft het percentage gelijk. In absolute zin stijgt het aantal besmettingen per hoofd van de bevolking dus wel degelijk.
En zelfs dan niet... mits mensen zich wel aan de al bestaande maatregelen houden.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:42 schreef Predator40 het volgende:
[..]
er is zeker wel een wetenschappelijke basis voor ....binnen dan
Omdat het niet verplicht is en het dus een beetje in de taboesfeer ligt om er een te dragen. Als het voor iedereen verplicht is heb je dat niet meer.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:40 schreef wpor het volgende:
[..]
Ja, wat een onzin. Waarom draagt die 55% nu dan geen mondkapje als ze die willenNiveautje wel.
Buurlanden hadden al hun winkels ook dicht, ook toen is Nederland gelukkig niet blindelings gevolgd.
Er zijn zeker 300 studies die aantonen dat het wel degelijk zinvol kan zijn in de binnenruimte.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:40 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is het dus een beetje, er is geen wetenschappelijke basis voor, maar we gaan er over nadenken omdat genoeg mensen lopen te schreeuwen.
het is gewoon onderzocht dat mondkapjes effectief zijn, dus graag een bron dat ze niet effectief zouden zijn ( het RIVM is geen bron ivm andere belangen )quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:44 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En zelfs dan niet... mits mensen zich wel aan de al bestaande maatregelen houden.
Media heeft het tegenwoordig ook al over het aantal besmettingen per weekquote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:46 schreef Rlz12 het volgende:
Na een stijging van de R is op het dashboard te zien dat deze zeer waarschijnlijk weer gaat dalen (wat ook de terughoudendheid van het kabinet verklaart voor strengere maatregelen). Voor 17 juli is de bandbreedte bijvoorbeeld 0,8 en 1,14. De roep om mondkapjes is echt paniekvoetbal.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Volgens mij is op zijn minst controversieel, maar op basis van de plekken waar de besmettingen plaatsvinden heeft het dragen van een mondkapje dus maar effect op het totale aantal.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:46 schreef Predator40 het volgende:
[..]
het is gewoon onderzocht dat mondkapjes effectief zijn, dus graag een bron dat ze niet effectief zouden zijn ( het RIVM is geen bron ivm andere belangen )
en waar is de wetenschappelijke basis voor 1.5m ?
Dat virus kan zich binnen 8 meter verplaatsen. Kan. Dus is niet altijd zo.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:42 schreef Predator40 het volgende:
[..]
er is zeker wel een wetenschappelijke basis voor ....binnen dan
Was toch ook met het onderwijs. Moest gesloten worden. Kabinet is overstag gegaan zonder dat er echt medische noodzaak toe was.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:40 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat was imo een goede beslissing.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:58 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Was toch ook met het onderwijs. Moest gesloten worden. Kabinet is overstag gegaan zonder dat er echt medische noodzaak toe was.
Zelfde gaat vrees ik weer gebeuren maar dan met mondkapjes.
Er is geen grenscontrole hoor.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:55 schreef Hamzoef het volgende:
Antwerpen nu dus code oranje.
Heeft dat nog gevolgen voor grensbelgen die naar Brabant komen? Nee, zeker?
Belgen deden dat maanden geleden wel om Nederlanders te weren.quote:
Ja, dat bedoelde ik dus met " ik denk niet dat wij ermee wegkomen."quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Belgen deden dat maanden geleden wel om Nederlanders te weren.
Wij waren geen code oranje toen toch?
Waarom wordt er omgekeerd nu niet opgetreden dan?
Grapperhaus en z’n Belgische collega hebben afgesproken dat de grenzen onder geen beding meerquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Gewoon gebaseerd op de R-waarde uit het dashboard.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:51 schreef Ener-G het volgende:
Waar is dat “zeer waarschijnlijke dalen” op gebaseerd? Als je naar de grafiek van de concentratie virusdeeltjes in het rioolwater kijkt gaat dat parabolisch omhoog.
tja....er zijn er een aantal hier die alles tegenspreken hoe hard de feiten ook zijn, en noemen het dan paniekzaaienquote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:51 schreef Ener-G het volgende:
Waar is dat “zeer waarschijnlijke dalen” op gebaseerd? Als je naar de grafiek van de concentratie virusdeeltjes in het rioolwater kijkt gaat dat parabolisch omhoog.
Met welke motivatie? Economisch zeker weer?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:02 schreef RipCity het volgende:
[..]
Grapperhaus en z’n Belgische collega hebben afgesproken dat de grenzen onder geen beding meer
worden gesloten ook als het virus weer oplaait.
juist.....dus die 1.5m is ook maar uit de duim gezogen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat virus kan zich binnen 8 meter verplaatsen. Kan. Dus is niet altijd zo.
https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900
Omdat het voor belgen niet verboden is om naar Nederland te reizen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ten opzichte van maart wel inderdaad maar het gaat hier om de periode van de afgelopen weken. Als het percentage gelijk blijft en het aantal afgenomen tests is hoger, dan is het aantal positieve tests dus ook gestegen. Dit kan komen doordat er minder mensen met andere verkoudheidsklachten zich laten testen waardoor het aandeel corona dus hoger is, maar aannemelijker is dat het aantal besmettingen is gestegen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, het aantal positieve test stijgt in absolute zin. Voorheen werden al die mensen met het virus gewoon nooit getest. Maar het zegt weinig over het percentage Nederlanders met corona. Als je voorheen alleen mensen test van wie je al bijna zeker weet dat ze corona hebben en nu test je iedereen die daar zelf om vraagt dan ga je uiteraard een lager percentage positieve testen krijgen.
Nee simpele. 1,5 meter kan het risico enorm verkleinen, maar besmetting niet uitsluiten. 8 meter is geen haalbare kaart. Dus kies je voor een werkbare variant die het risico enorm verkleint.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:04 schreef Predator40 het volgende:
[..]
juist.....dus die 1.5m is ook maar uit de duim gezogen.
Dat zou ik graag anders zien. Waarom staan we toe dat er hordes uit een oranje gebied hier de boel komen besmetten? Zeker nu met het instellen van die avondklok, zullen er wel veel de weg naar Breda weten te vinden op zoek naar vertier.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het voor belgen niet verboden is om naar Nederland te reizen.
Goed besluit om het landelijk niet te verplichten.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:58 schreef trein2000 het volgende:
Geen mondkapjesplicht voor de gehele openbare ruimte, mogelijk wel lokaal zo meldt de NOS.
kunnen/willen ze niet....zelfquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
mondjkapjes kan het risico nog meer verkleinen....dusquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee simpele. 1,5 meter kan het risico enorm verkleinen, maar besmetting niet uitsluiten. 8 meter is geen haalbare kaart. Dus kies je voor een werkbare variant die het risico enorm verkleint.
en dan ook nog experimenteelquote:Op dinsdag 28 juli 2020 19:58 schreef trein2000 het volgende:
Geen mondkapjesplicht voor de gehele openbare ruimte, mogelijk wel lokaal zo meldt de NOS.
Dan sluit je de Belgische grens. Dat zou kunnen. Maar dat levert weer meteen heel veel nevenschade op.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:07 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat zou ik graag anders zien. Waarom staan we toe dat er hordes uit een oranje gebied hier de boel komen besmetten? Zeker nu met het instellen van die avondklok, zullen er wel veel de weg naar Breda weten te vinden op zoek naar vertier.
Lijkt mij juist goed. Niemand weet beter waar zoiets wel eens zin kan hebben dan de plaatselijke burgemeester.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:08 schreef Kickinalfa het volgende:
Jammer dat ze de invulling dan weer overlaten aan lokale bestuurders.
lijkt mij prima. Maatwerk ipv algehele hysteriequote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Goed besluit om het landelijk niet te verplichten.
Jammer dat ze de invulling dan weer overlaten aan lokale bestuurders.
Waarschijnlijk komen die Belgen dus massaal hier shoppen en uitgaan nu.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het voor belgen niet verboden is om naar Nederland te reizen.
Dringende oproep om dat niet te doen zou wel op z’n plaats zijn ja. Want dat dit gaat gebeuren lijkt me een zekerheidjequote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komen die Belgen dus massaal hier shoppen en uitgaan nu.
Ben wel benieuwd naar de verhalen van mensen uit de grensregio.
We hebben die wegen hard nodig voor vrachttransport. Die kunnen niet allemaal via Duitsland gaan omrijden puur omdat ze in Antwerpen oplevingen hebben. NL>be> verder is een van belangrijkste routes.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan sluit je de Belgische grens. Dat zou kunnen. Maar dat levert weer meteen heel veel nevenschade op.
Ja maar gaat de mate van hysterie van de lokale bestuurders dat dan bepalen? Of gaat men puur kijken naar de urgentie/aantal besmettingsgevallen regionaal?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lijkt mij juist goed. Niemand weet beter waar zoiets wel eens zin kan hebben dan de plaatselijke burgemeester.
Ik gok dat Halsema eerste zal zijn.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:12 schreef Evertjan het volgende:
[..]
lijkt mij prima. Maatwerk ipv algehele hysterie
kunnen gewoon uitzonderingen voor gemaakt worden.....hebben ze in australië ook gedaan ( staatsgrenzen waren dicht )quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
We hebben die wegen hard nodig voor vrachttransport. Die kunnen niet allemaal via Duitsland gaan omrijden puur omdat ze in Antwerpen oplevingen hebben. NL>be> verder is een van belangrijkste routes.
Die kan je gewoon een ontheffing geven lijkt me.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
We hebben die wegen hard nodig voor vrachttransport. Die kunnen niet allemaal via Duitsland gaan omrijden puur omdat ze in Antwerpen oplevingen hebben. NL>be> verder is een van belangrijkste routes.
Een afstand van 8 meter is ook niet te realiseren.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:04 schreef Predator40 het volgende:
[..]
juist.....dus die 1.5m is ook maar uit de duim gezogen.
Ja, maar die 1,5 meter afstand maakt binnen niks uit. Dat zei hij.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee simpele. 1,5 meter kan het risico enorm verkleinen, maar besmetting niet uitsluiten. 8 meter is geen haalbare kaart. Dus kies je voor een werkbare variant die het risico enorm verkleint.
en daarom zijn mondkapjes effectief binnen, vooral als de besmettingen blijven stijgen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Een afstand van 8 meter is ook niet te realiseren.
https://www.ad.nl/rotterd(...)offerfeest~a9a355dd/
als ie mensen in die moskee tijdens dat offerfeest geen mondkapjes dragen helpt die 1,5 meter helemaal niks
prima toch?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:15 schreef RipCity het volgende:
[..]
Ik gok dat Halsema eerste zal zijn.
Met Aboutaleb als 2de die het gaat verplichten aan studenten tijdens intro en tijdens het winkelen.
Er lopen 10.000 mensen rond die anderen kunnen besmetten en waarschijnlijk nog veel meer. De vraag is alleen of je het meeste risico loopt op plekken waar je zo'n luier op moet of op hele andere plekken.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:17 schreef Predator40 het volgende:
[..]
en daarom zijn mondkapjes effectief binnen, vooral als de besmettingen blijven stijgen.
niks mis mee, zelf vanmiddag ook gedragen
Ik geloof niet dat het niks uitmaakt.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:17 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar die 1,5 meter afstand maakt binnen niks uit. Dat zei hij.
Maar hoe dan? Dat die bandbreedte scherp omlaag knikt in de toekomst lijkt me een behoorlijke aanname. Je moet ook kijken naar de tijdschaal, als je hem sinds februari tot nu pakt is de trend inderdaad dat het daalt. Maar kijk eens naar de laatste drie, vier weken, dan ziet het er heel anders uit. En elke maatregel die je neemt zie je pas over 2 a 3 weken het effect van. Als we nu niets doen en over drie weken blijkt dat de getallen dezelfde lijn volgen als in februari zijn we tegen die tijd te laat. Alweer.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:03 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Gewoon gebaseerd op de R-waarde uit het dashboard.
En toe het er was, was het nog niet erg. Immers, "carnaval viert men in kleine groepjes".quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:21 schreef Ener-G het volgende:
Het RIVM riep in februari ook nog dat het hoogst onwaarschijnlijk zou zijn dat het virus naar Europa zou komen :’)
Tuurlijk wel dat virus hangt gewoon in de lucht. Denk je dat dat virus denkt " owh die mensen houden 1,5 meter afstand die zal ik maar niet besmetten dan."quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:20 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het niks uitmaakt.
mondkapjes werken niet, schijnveiligheid.....quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:22 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
En toe het er was, was het nog niet erg. Immers, "carnaval viert men in kleine groepjes".
De concentraties virusdeeltjes zijn niet overal gelijk. Deze zijn het hoogst vlakbij waar de drager het grootste deel van de tijd de deeltjes uitstoot. (zijn werkplek)quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:23 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Tuurlijk wel dat virus hangt gewoon in de lucht. Denk je dat dat virus denkt " owh die mensen houden 1,5 meter afstand die zal ik maar niet besmetten dan."
blijkt dat heel veel mensen en het RIVM de aerosolen zwaar onderschatten.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:23 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Tuurlijk wel dat virus hangt gewoon in de lucht. Denk je dat dat virus denkt " owh die mensen houden 1,5 meter afstand die zal ik maar niet besmetten dan."
Want aerosolen werken niet meer als je mondkapjes op zet? En voor aerosolen maakt het niet uit of je 8 meter afstand houdt of 50 centimeter?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:26 schreef Predator40 het volgende:
[..]
blijkt dat heel veel mensen en het RIVM de aerosolen zwaar onderschatten.
Ja, en hoe is dat dan als een een groep van 500 mensen in een moskee zit te bidden?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:26 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De concentraties virusdeeltjes zijn niet overal gelijk. Deze zijn het hoogst vlakbij waar de drager het grootste deel van de tijd de deeltjes uitstoot. (zijn werkplek)
dat is onderzocht met cameras ( met een speciaal licht ) die aerosolen in beeld brengt en inderdaad mondkapjes filteren heel veel.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:28 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want aerosolen werken niet meer als je mondkapjes op zet? En voor aerosolen maakt het niet uit of je 8 meter afstand houdt of 50 centimeter?
Tuurlijk is dat leuk scoren als je Willem Engel of Maurice de Hondt heet, maar dat maakt het nog geen feit.
ffp2 en ffp3 filteren alles.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:30 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat is onderzocht met cameras ( met een speciaal licht ) die aerosolen in beeld brengt en inderdaad mondkapjes filteren heel veel.
Dat moet je ook weer gaan controleren. Plus alle b wegen moet je fysiek gaan afsluiten. Het is een hele operatie als je dat wil doen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Die kan je gewoon een ontheffing geven lijkt me.
dan gewoon maar lui uit hotspots hier binnen laten...quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat moet je ook weer gaan controleren. Plus alle b wegen moet je fysiek gaan afsluiten. Het is een hele operatie als je dat wil doen.
Precies, daarom zou ik graag een Belgenverbod voor Nederlandse horeca, supermarkten, stranden en binnensteden zien. Maar dat zal helaas wel weer niet mogen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:07 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat zou ik graag anders zien. Waarom staan we toe dat er hordes uit een oranje gebied hier de boel komen besmetten? Zeker nu met het instellen van die avondklok, zullen er wel veel de weg naar Breda weten te vinden op zoek naar vertier.
Gelukkig hebben wij 'dringende adviezen'.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Precies, daarom zou ik graag een Belgenverbod voor Nederlandse horeca, supermarkten, stranden en binnensteden zien. Maar dat zal helaas wel weer niet mogen.
Gewoon de plaatsnaamborden omdraaien dan kunnen die Belgen de weg toch niet vindenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Precies, daarom zou ik graag een Belgenverbod voor Nederlandse horeca, supermarkten, stranden en binnensteden zien. Maar dat zal helaas wel weer niet mogen.
Dat mag niet nee.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Één iemand heeft iedereen in het gezicht gehoest. Enige logische conclusie volgens veel mensen hier.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, en hoe is dat dan als een een groep van 500 mensen in een moskee zit te bidden?
Zonder mondkapje?
Dat is bijna het zelfde als dat Halsema steeds roept dat er geen toeristen meer dan Amsterdam moeten komen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat moet je ook weer gaan controleren. Plus alle b wegen moet je fysiek gaan afsluiten. Het is een hele operatie als je dat wil doen.
ja lekker toch naar Barcelona gaan en daarna niet in quarantine ( omdat ze moeten werken ), fijn zulke dringende adviezenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
Gelukkig hebben wij 'dringende adviezen'.
Nou.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:38 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Één iemand heeft iedereen in het gezicht gehoest. Enige logische conclusie volgens veel mensen hier.
Want aerosols zijn niet peer reviewed aangetoond als oorzaak dus bestaat het niet.
Ik denk ook eerder dat de hoeveelheid bijdrage van aerosols nu nog niet echt duidelijk is.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou.
Ik denk dat dat virus zich op die manier ook zo snel door verpleeghuizen e.d. heeft verspreid.
niet peer reviewed maar inmiddels zijn er zoveel praktijkvoorbeelden dat men kan aannemen dat het een probleem is binnen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:38 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Één iemand heeft iedereen in het gezicht gehoest. Enige logische conclusie volgens veel mensen hier.
Want aerosols zijn niet peer reviewed aangetoond als oorzaak dus bestaat het niet.
wij zitten nu in de buitenring en nog genoeg toeristen ......ik mis alleen de vele chinesen/japannersquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:38 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is bijna het zelfde als dat Halsema steeds roept dat er geen toeristen meer dan Amsterdam moeten komen.
Die komen toch.
Australië kunnen we maar beter geen voorbeeld aan nemen, daar loopt het helemaal uit de hand nu.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:15 schreef Predator40 het volgende:
[..]
kunnen gewoon uitzonderingen voor gemaakt worden.....hebben ze in australië ook gedaan ( staatsgrenzen waren dicht )
Dat vind ik in deze tijd niet verantwoord.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, en hoe is dat dan als een een groep van 500 mensen in een moskee zit te bidden?
Zonder mondkapje?
alleen in de staat Victoria.....het land is "iets" groter dan NL hequote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:43 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Australië kunnen we maar beter geen voorbeeld aan nemen, daar loopt het helemaal uit de hand nu.
graag een BRON dat Aerosolen door mondkapjes heen gaan....quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Ah, de mondkapjesfetisjisten trekken weer de aerosolenkaart. Jammer alleen dat die aerosolen dwars door de meeste mondkapjes heengaan. En verwijzen naar het buitenland? Die landen waar zelfs een gatenkaassjaal nog volgens de regels is?
Jep, met teveel mensen dicht op elkaar in slecht gebentileerde ruimtes.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:41 schreef Predator40 het volgende:
[..]
niet peer reviewed maar inmiddels zijn er zoveel praktijkvoorbeelden dat men kan aannemen dat het een probleem is binnen.
Houdt het eigenlijk de grotere druppels tegen wat de voornaamste manier van besmetting is?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Ah, de mondkapjesfetisjisten trekken weer de aerosolenkaart. Jammer alleen dat die aerosolen dwars door de meeste mondkapjes heengaan. En verwijzen naar het buitenland? Die landen waar zelfs een gatenkaassjaal nog volgens de regels is?
Hier één (van de velen): https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:47 schreef Predator40 het volgende:
[..]
graag een BRON dat Aerosolen door mondkapjes heen gaan....
quote:Penetration of cloth masks by particles was almost 97% and medical masks 44%.
Dat kun je ook niet zo stellen natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[ afbeelding ]
Werkt heel goed die mondkapjes in Servië!
[ afbeelding ]
In Bulgarije werkt het ook top!
Ongetwijfeld, maar daarom moet je dan ook in je elleboog hoesten en op 1,5 meter blijven.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:50 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Houdt het eigenlijk de grotere druppels tegen wat de voornaamste manier van besmetting is?
Als ik op mijn beeldscherm nies/hoest zit er meer op zonder iets voor mijn gezicht dan met bv een sjaal.
Dat snap ik ook wel, maar ik speel gewoon het spelletje mee van 'kijk naar land X, die hebben mondkapjes en weinig besmettingen, dus mondkapjes werken'.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kun je ook niet zo stellen natuurlijk.
Daarom, en het dan zo verprutsen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:46 schreef Predator40 het volgende:
[..]
alleen in de staat Victoria.....het land is "iets" groter dan NL he
Hoe weet je dat het niet erger zou zijn zonder mondkapjes?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, ik zit een kwartiertje rijden van de Belgische grens, dusquote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:42 schreef Predator40 het volgende:
[..]
wij zitten nu in de buitenring en nog genoeg toeristen ......ik mis alleen de vele chinesen/japanners
Ja eens, maar bv op plekken waar de afstand niet gehouden kan worden of langere tijd met een verjaardag/samenkomst binnen met meer mensen. Helpt het dan meer wel dan niet?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar daarom moet je dan ook in je elleboog hoesten en op 1,5 meter blijven.
we zullen nooit weten of dat juist meer of minder geweest zou zijn zonder mondkapjes, dus je weet niet hoe goed het werkt.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit is dus precies wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Hoe weet je dat het niet erger zou zijn zonder mondkapjes?
Voor Vietnam, Zuid Korea en Japan werkt het wel.
Thnx !quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Hier één (van de velen): https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577
[..]
Het nadeel is dat je dan een beetje bent overgeleverd aan de willekeur van een lokale bestuurder.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lijkt mij juist goed. Niemand weet beter waar zoiets wel eens zin kan hebben dan de plaatselijke burgemeester.
Dat is gewoon een complexe vraag en zeker niet zo zwart-wit als sommigen hier willen doen voorkomen. Het is van heel veel factoren afhankelijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja eens, maar bv op plekken waar de afstand niet gehouden kan worden of langere tijd met een verjaardag/samenkomst binnen met meer mensen. Helpt het dan meer wel dan niet?
Kijk, dit klopt tenminste.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:57 schreef Predator40 het volgende:
[..]
we zullen nooit weten of dat juist meer of minder geweest zou zijn zonder mondkapjes, dus je weet niet hoe goed het werkt.
die komen weer vanzelf.....quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:57 schreef DonDruiper het volgende:
Het aantal besmettingen loopt op..
Lekker belangrijk. Het aantal mensen met verkoudheidsklachten ook.
Zolang opnames en doden achterblijven moeten we uit de paniekmodus
Het is overigens maar één onderzoek (en bovendien niet met coronadeeltjes uitgevoerd). Er zijn andere studies die lager zitten dan 97%. Stel dat het 50% is, dat is nog altijd 50% meer dan zonder mondkapje. Is het het dan waard?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:58 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Thnx !
duidelijk dat het tegen aerosolen niet goed werkt
Even serieus. Hoeveel van die besmettingen zijn de herleiden naar de buitensituaties waar hij naar refereert.quote:
Ik vermoed echt dat veel mensen denken dat je met mondkapje meer mag/kan doen dan zonder mondkapje.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:
En in hoeverre kunnen die een goede inschatting maken? De afgelopen weken zag je ook verschillende meningen daarover waarbij de ene burgemeester (Bruls?) het min of meer onzin vond terwijl de ander het liefst ze overal terugziet.
Zo werkt een gedecentraliseerde eenheidsstaat.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het nadeel is dat je dan een beetje bent overgeleverd aan de willekeur van een lokale bestuurder.
En in hoeverre kunnen die een goede inschatting maken? De afgelopen weken zag je ook verschillende meningen daarover waarbij de ene burgemeester (Bruls?) het min of meer onzin vond terwijl de ander het liefst ze overal terugziet.
Ok maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas. Genoeg mensen lappen de regels aan hun laars.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is gewoon een complexe vraag en zeker niet zo zwart-wit als sommigen hier willen doen voorkomen. Het is van heel veel factoren afhankelijk.
De basis is gewoon om met klachten überhaupt niet in die positie te komen, wel of geen mondkapje.
Kortom het gaat niet om de nuttige effectiviteit (als die er al is) maar het signaal.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Integendeel, door mondkapjes zijn mensen zich beter bewust van de situatie waarin we verkeren, en houden ze zich juist beter aan de maatregelen.
Dat is evengoed koffiedik kijken.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 17:06 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Integendeel, door mondkapjes zijn mensen zich beter bewust van de situatie waarin we verkeren, en houden ze zich juist beter aan de maatregelen.
(en ja ik weet dat correlatie geen causaliteit is)quote:We use SafeGraph smart device location data to show that the representative American in states that have face mask mandates spent 20-30 minutes less time at home, and increase visits to a number of commercial locations, following the mandate. Since the reproductive rate of SAR-COV2, the pathogen that causes COVID-19 is hovering right around one, such substitution behavior could be the difference between controlling the epidemic and a resurgence of cases.
als het blijft oplopen tot de herfst heeft europa wel een "uitdaging"quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:14 schreef crystal_meth het volgende:
Zolang we geen efficiënte contact-tracing + bijhorende quarantainemaatregelen hebben zal het behelpen blijven vrees ik.
Je kunt toch alleen over en weer vrachtverkeer toestaan?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zolang het de kans minimaliseert kan het helpen toch in sommige situaties?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat ik bedoel.
Het werkt volgens jou voor Vietnam, Zuid-Korea en Japan (overigens gaat Japan momenteel belabberd maar dat terzijde), maar anderzijds kun je je voorstellen dat het nog erger zou zonder mondkapjes?
Laat ik een tegenvraag stellen: hoe weet jij dat het zonder mondkapjes erger zou zijn in deze drie landen?
Dat kan. Alhoewel je dan nog steeds alle b wegen moet afsluiten. Maar wat denk je van grensarbeiders? Het klinkt zo simpel grens dicht. Maar het heeft vergaande gevolgen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kunt toch alleen vrachtverkeer toestaan?
Maar het is gewoon al gedaan in maart, check dit:quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan. Alhoewel je dan nog steeds alle b wegen moet afsluiten. Maar wat denk je van grensarbeiders? Het klinkt zo simpel grens dicht. Maar het heeft vergaande gevolgen.
in australië hadden ze het binnen een week allemaal geregeld met vergunningen, ook voor de grens arbeiders.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan. Alhoewel je dan nog steeds alle b wegen moet afsluiten. Maar wat denk je van grensarbeiders? Het klinkt zo simpel grens dicht. Maar het heeft vergaande gevolgen.
fijn "griepje" dit heequote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:24 schreef slashdotter3 het volgende:
Nieuw onderzoek bewijst: herstelde coronapatiënten hebben vaak littekens op hun hart (ook wie thuis uitziekt)
https://www.hln.be/wetens(...)s-uitziekt~a62d1c45/
Een groep Duitse artsen ontdekte dat coronapatiënten een flinke kans lopen op een beschadigde hartspier. Cardiologen reageren geschrokken: “Dit bewijst opnieuw dat het om een hele nare ziekte gaat die het hele lichaam kan aantasten.”
Van Belgische zijde ja. Het kan ook wel, maar het is een hele zware maatregel. Met veel gevolgen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar het is gewoon al gedaan in maart, check dit:
https://www.nieuwsbladtra(...)ntroles/?gdpr=accept
30/40 minuten vertraging, wat natuurlijk enorm kut is voor beroepschauffeurs maar nou ook weer niet rampzalig of zo.
Op de B-wegen kun je betonblokken leggen. Desnoods laat je daar een aantal militairen wachtlopen. Dan hoef je alleen nog maar de A-wegen te controlerenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Was al gepost.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:24 schreef slashdotter3 het volgende:
Nieuw onderzoek bewijst: herstelde coronapatiënten hebben vaak littekens op hun hart (ook wie thuis uitziekt)
https://www.hln.be/wetens(...)s-uitziekt~a62d1c45/
Een groep Duitse artsen ontdekte dat coronapatiënten een flinke kans lopen op een beschadigde hartspier. Cardiologen reageren geschrokken: “Dit bewijst opnieuw dat het om een hele nare ziekte gaat die het hele lichaam kan aantasten.”
Dat snap ik ook wel. Ontwricht je wel de hele grensregio mee.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:30 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Op de B-wegen kun je betonblokken leggen. Desnoods laat je daar een aantal militairen wachtlopen. Dan hoef je alleen nog maar de A-wegen te controleren
Maar wat als ze dat zonder mondkapjes net zo min doen?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kortom het gaat niet om de nuttige effectiviteit (als die er al is) maar het signaal.
Dat kun je ook oplossen door een stikker op je kop te te plakken.
Het gevaar is dat door te sturen op "gedrag" middels een voorwerp als "feit" argument, je vroeger of later door de bodem trapt van de aangeleunde waarheid. Het is geen reclame en marketing.
Eén van de problemen die ik heb met mondkapjes dat het dragen daarvan gaat fungeren als soort van excuustruus om de wel effectieve gedragsregels dan maar niet langer meer te hoeven (ver)volgen.
Isolatie en afstandhouden, hoe sociaal/commercieel/zakelijk onwenselijk ook, is hierbij de hoofdlijn om besmetting van kwetsbaren te beperken.
Gaat niet gebeuren.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:30 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Op de B-wegen kun je betonblokken leggen. Desnoods laat je daar een aantal militairen wachtlopen. Dan hoef je alleen nog maar de A-wegen te controleren
Van het influenza virus is ook bekend dat het voor een (tijdelijke) beschadiging van het hart kan zorgen.....quote:
Het verschil is wel dat een autogordel geen enkel schadelijk effect heeft en het een zeer effectieve maatregel is. Niemand gaat harder rijden omdat ze een gordel dragen. Bij mondkapjes is dat verhaal anders. Ten eerste valt de effectiviteit an sich te betwijfelen (m.n. als additionele maatregel bovenop de geldende vuistregels). En ten tweede vermoeden sommige experts dat mensen hun gedrag gaan aanpassen wanneer een mondkapjesplicht ingevoerd wordt. Waarbij sommigen dus verwachten dat (een deel van) de bevolking zich roekelozer gaat gedragen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zolang het de kans minimaliseert kan het helpen toch in sommige situaties?
Het is voor mij net zo logisch als een gordel dragen met auto rijden.
Tuurlijk ben je niet 100% safe maar is het erger dan het niet dragen?
Het man een goed hulpmiddel zijn.
En komt dat door de mondkapjes of door het feit dat ze vroegtijdig een grootschalig testsysteem opgetuigd hebben (zie Zuid-Korea en Taiwan) of ze draconische maatregelen treffen (zie China)?quote:Die Aziaten dragen hey sinds sars 2003 en doen het beter dan wij.
bron ????quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Van het influenza virus is ook bekend dat het voor een (tijdelijke) beschadiging van het hart kan zorgen.....
Je kunt af en toe ook gewoon zelf googelen, hè. Zo'n beetje de eerste hit op Google als je zoekt op "influenzavirus hartschade"quote:
quote:Myocarditis is een ontsteking van de hartspier. De oorzaak is vaak ongekend, maar doorgaans ligt een infectie aan de oorsprong.
Mogelijke ziekteverwekkers zijn virussen zoals het coxsackievirus, influenzavirus (griep), cytomegalovirus (CMV), parvovirus, adenovirus.
Gebaseerd op het dashboard, zelfde dashboard als waar mensen nu een r van 1,4 op baseren.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 20:21 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Maar hoe dan? Dat die bandbreedte scherp omlaag knikt in de toekomst lijkt me een behoorlijke aanname. Je moet ook kijken naar de tijdschaal, als je hem sinds februari tot nu pakt is de trend inderdaad dat het daalt. Maar kijk eens naar de laatste drie, vier weken, dan ziet het er heel anders uit. En elke maatregel die je neemt zie je pas over 2 a 3 weken het effect van. Als we nu niets doen en over drie weken blijkt dat de getallen dezelfde lijn volgen als in februari zijn we tegen die tijd te laat. Alweer.
Paniekvoetbal is het andere uiterste, maar ik vind dat we toch best rekening mogen houden met bepaalde scenario’s. Het RIVM riep in februari ook nog dat het hoogst onwaarschijnlijk zou zijn dat het virus naar Europa zou komen :’-)
Jep. Doch gebeurt dat voornamelijk bij de patiënten die al zware schade hebben opgelopen terwijl hartschade n.a.v. covid-19 al meer gebruikelijk is na 'milde' gevallen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt af en toe ook gewoon zelf googelen, hè. Zo'n beetje de eerste hit op Google als je zoekt op "influenzavirus hartschade"
https://www.gezondheidenw(...)artspier-myocarditis
[..]
dat was een paar dagen geleden nog 1.29 en 1.5 week terug nog 0.9.....quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:52 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Gebaseerd op het dashboard, zelfde dashboard als waar mensen nu een r van 1,4 op baseren.
Ja niet een getal om je continu op te focussen dusquote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat was een paar dagen geleden nog 1.29 en 1.5 week terug nog 0.9.....
Je moet een gedragsprobleem niet met valse voorwendselen willen oplossen. Dat gaat een tijdje goed bij kinderen (Alice in Wonderland) maar keert zich op termijn tegen je.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Maar wat als ze dat zonder mondkapjes net zo min doen?
Een tokkie of nuchtere hollander die zijn symptomen bagatelliseert zal zich net zo makkelijk onder de mensen begeven zonder mondkapje als met maar wel meer schade aanrichten.
Met klachten thuis blijven, thuiswerken waar mogelijk, afstand houden, handen wassen en goed ventileren.
Dat benadrukken en handhaven is het overgrote deel van de oplossing denk ik maar mondkapjes lijken niet nutteloos.
aardig belangrijk en niet echt een getal wat je op wilt zien lopen.....want dan komen er gewoon meer maatregelen op den duurquote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:01 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Ja niet een getal om je continu op te focussen dus
Lol toen 'ie 0,5 was mochten we er allemaal maar niet te veel waarde aan hechtenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:03 schreef Predator40 het volgende:
[..]
aardig belangrijk en niet echt een getal wat je op wilt zien lopen.....want dan komen er gewoon meer maatregelen op den duur
en volgens mij vind jij dat allemaal onzin
In principe gaat het alleen om de provincie Antwerpen niet heel België hoeft volledig op slot. Misschien kun je een gebiedsverbod in stellen voor mensen die geen noodzaak hebben en dat steekproefsgewijs handhaven op laste van hoge boetes? Geen idee of dat middels een noodverordening juridisch valt te realiseren verder. Lijkt me sowieso wel interessant, aangezien we de komende tijd waarschijnlijk nog veel vaker met dit soort lokale brandhaarden/lockdowns te maken gaan krijgen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 21:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Van Belgische zijde ja. Het kan ook wel, maar het is een hele zware maatregel. Met veel gevolgen.
Wat ga je doen met mensen die in België werken maar in Nederland wonen of andersom? Of met opa en oma die net over de grens wonen waar je mantelzorger voor bent? Het is nogal iets.
Je loopt tegen Europees recht op. Je mag niet mensen gaan weren omdat ze Belg zijn. Je mag wel mensen weren omdat ze uit België komen (even aangenomen dat daar een goede en voldoende zwaarwegende reden voor is). Maar dat is natuurlijk heel lastig handhavenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:25 schreef Elan het volgende:
[..]
In principe gaat het alleen om de provincie Antwerpen niet heel België hoeft volledig op slot. Misschien kun je een gebiedsverbod in stellen voor mensen die geen noodzaak hebben en dat steekproefsgewijs handhaven op laste van hoge boetes? Geen idee of dat middels een noodverordening juridisch valt te realiseren verder. Lijkt me sowieso wel interessant, aangezien we de komende tijd waarschijnlijk nog veel vaker met dit soort lokale brandhaarden/lockdowns te maken gaan krijgen.
Europees recht ???quote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je loopt tegen Europees recht op. Je mag niet mensen gaan weren omdat ze Belg zijn. Je mag wel mensen weren omdat ze uit België komen (even aangenomen dat daar een goede en voldoende zwaarwegende reden voor is). Maar dat is natuurlijk heel lastig handhaven
Nee. De Nederlandse grens was dicht.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:42 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Europees recht ???
de belgen hadden een paar maanden geleden hun grens toch dicht voor nederlanders ?
Nouja een Belg in Nederland (of een Nederlander in België) herken je natuurlijk opzich vrij snelquote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je loopt tegen Europees recht op. Je mag niet mensen gaan weren omdat ze Belg zijn. Je mag wel mensen weren omdat ze uit België komen (even aangenomen dat daar een goede en voldoende zwaarwegende reden voor is). Maar dat is natuurlijk heel lastig handhaven
België gooide de grens dicht:quote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. De Nederlandse grens was dicht.
Ja precies. Maar voor iedereen. Je mag niet zeggen 'Belgen zijn niet welkom'. Je mag wel zeggen 'Je mag de Belgische grens niet over'.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:45 schreef Predator40 het volgende:
[..]
België gooide de grens dicht:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)voor-onnodige-reizen
Je kunt gewoon "Verboden voor Belgen" bordjes ophangen in supermarkten en cafés. Iedere ondernemer mag namelijk zelf beslissen wie hij wel of niet tot zijn zaak toe laat.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja precies. Maar voor iedereen. Je mag niet zeggen 'Belgen zijn niet welkom'. Je mag wel zeggen 'Je mag de Belgische grens niet over'.
volgens mij valt dat dan onder discriminatie en dat mag niet ?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:14 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je kunt gewoon "Verboden voor Belgen" bordjes ophangen in supermarkten en cafés. Iedere ondernemer mag namelijk zelf beslissen wie hij wel of niet tot zijn zaak toe laat.
Een Belgenverbod kan nog wel eens discriminerend zijn ja. Een verbod op mensen uit de regio Antwerpen lijkt me wel rechtmatig.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:16 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgens mij valt dat dan onder discriminatie en dat mag niet ?
Artikel 7 lid 1 sub a AWGBquote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:14 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je kunt gewoon "Verboden voor Belgen" bordjes ophangen in supermarkten en cafés. Iedere ondernemer mag namelijk zelf beslissen wie hij wel of niet tot zijn zaak toe laat.
Daar kun je over discussiëren, maar je moet wat om het virus buiten de deur te houden. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:16 schreef Predator40 het volgende:
[..]
volgens mij valt dat dan onder discriminatie en dat mag niet ?
Die hingen toch ook lange tijd in coffeeshops?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:14 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Gelukkig maarquote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:30 schreef Claudia_x het volgende:
Kabinet gaat mondkapje in openbare ruimte niet verplichten
Er komt geen landelijke mondkapjesplicht in de openbare ruimte. Het kabinet wil hier (voorlopig) niet aan, zo stellen Haagse ingewijden. Woensdag, als ook de 25 veiligheidsregio’s elkaar treffen, licht het kabinet dit besluit toe.
Ze kunnen het nog steeds wel adviseren natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:30 schreef Claudia_x het volgende:
Er komt geen landelijke mondkapjesplicht in de openbare ruimte. Het kabinet wil hier (voorlopig) niet aan, zo stellen Haagse ingewijden. Woensdag, als ook de 25 veiligheidsregio’s elkaar treffen, licht het kabinet dit besluit toe.
We hebben een verbod op gezichtsbedekkende kleding op veel plekken (bron). Ik ben wel benieuwd hoe het daar nu mee staat. Zou je niet zelfs in overtreding zijn als je een mondkapje draagt op plekken waar je geen gezichtsbedekkende kleding mag dragen? Ik weet dat er nu een uitzondering voor het openbaar vervoer is, maar hoe zit het met andere plekken?quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ze kunnen het nog steeds wel adviseren natuurlijk.
Over verplicht mondkapjes gesproken, ik ben tegen, tenzij je zelf vermoed dat je iets onder de leden hebt en toch naar buiten moet voor een of andere dringende afspraak, gewoon waar het voor dient, andere zwakke mensen beschermen. En dan ook nog het juiste gebruik toepassen.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We hebben een verbod op gezichtsbedekkende kleding op veel plekken (bron). Ik ben wel benieuwd hoe het daar nu mee staat. Zou je niet zelfs in overtreding zijn als je een mondkapje draagt op plekken waar je geen gezichtsbedekkende kleding mag dragen? Ik weet dat er nu een uitzondering voor het openbaar vervoer is, maar hoe zit het met andere plekken?
Doen ze in thailand ookquote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:25 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Daar kun je over discussiëren, maar je moet wat om het virus buiten de deur te houden. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
https://edition.cnn.com/2(...)cnnbrk&utm_term=linkquote:Russia prepares for world's first approval of a Covid-19 vaccine by mid-August, but questions remain
Russia intends to be the first in the world to approve a coronavirus vaccine, in less than two weeks -- despite concerns about its safety, effectiveness and over whether the country has cut essential corners in development, CNN has learned.
Russian officials told CNN they are working toward a date of August 10 or earlier for approval of the vaccine, which has been created by the Moscow-based Gamaleya Institute.
It will be approved for public use, with frontline healthcare workers getting it first, they said.
"It's a Sputnik moment," said Kirill Dmitriev, head of Russia's sovereign wealth fund, which is financing Russian vaccine research, referring to the successful 1957 launch of the world's first satellite by the Soviet Union.
"Americans were surprised when they heard Sputnik's beeping. It's the same with this vaccine. Russia will have got there first," he added.
But Russia has released no scientific data on its vaccine testing and CNN is unable to verify its claimed safety or effectiveness. Critics say the country's push for a vaccine comes amid political pressure from the Kremlin, which is keen to portray Russia as a global scientific force.
There are also wide concerns the human testing of the vaccine is incomplete.
Mwah... van mij mogen ze 'winnen' en hoeft Nederland niet zo nodig mee te doen aan die wedstrijd. We lopen wat betreft dit virus toch overal net achteraan, dus laten we dat met een vaccin ook maar doen dan!quote:Op woensdag 29 juli 2020 04:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://edition.cnn.com/2(...)cnnbrk&utm_term=link
quote:Op dinsdag 28 juli 2020 23:30 schreef Claudia_x het volgende:
Okee, dat zijn waarschijnlijk nog meer besmettingen erbij.quote:
Dit heeft in alle kranten gestaan Hans.quote:Op woensdag 29 juli 2020 06:52 schreef tesssssssss het volgende:
Volgens dit artikel is het aantal doden tot twee keer hoger dan de RIVM telling.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)covid-19-test-regels
...en ook nog....
Duitsland zeer bezorgd over snelle stijging besmettingen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-waarschuwing-zorgen
Dat geloof ik graag.quote:Op woensdag 29 juli 2020 07:17 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit heeft in alle kranten gestaan Hans.
Nou net waar het juist mis gaat - mensen missen verantwoordelijkheidsgevoel of kunnen de symptomen niet goed genoeg onderscheiden van andere kwaaltjes.quote:Op woensdag 29 juli 2020 07:43 schreef Landgeld het volgende:
Blijf gewoon thuis als je symptomen van Corona hebt, houd gepaste afstand en gebruik vooral gewoon je gezonde verstand.
Het onderzoek gemist dat het grootste gedeelte van de Nederlanders met symptomen rustig gaat winkelen of naar het werk gaat? Die oproep heeft geen zin.quote:Op woensdag 29 juli 2020 07:43 schreef Landgeld het volgende:
Bij deze de cijfers uit de wekelijkse update epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu die vandaag verscheen. Even de feiten op een rijtje:
Op 1 juni werden er 58864 personen per week getest in Nederland. Het percentage positief geteste personen lag toen op 2,1% (1222 personen positief per week).
Inmiddels worden er 111025 (!) personen per week getest, en is het percentage positief geteste personen 1% (1080 personen positief per week).
Het aantal personen dat getest wordt stijgt, en dus stijgt het aantal besmettingen. Maar het percentage besmettingen blijft al weken 1%. Dit was ooit 29,2%.
Dus laten we heel snel stoppen over mondkapjes en verscherpen van de maatregelen. Blijf gewoon thuis als je symptomen van Corona hebt, houd gepaste afstand en gebruik vooral gewoon je gezonde verstand.
Bron: RIVM https://lnkd.in/eDTyTgS
Ik vind de huidige strategie niet zo gek: kijken waar de besmettingen plaatsvinden en bepalen of er lokale of centrale maatregelen nodig zijn. Als we weten dat besmettingen vooral plaatsvinden onder jongeren en Marokkanen en met name in de thuissituatie, dan is het goed om maatregelen daarop toe te spitsen. Intussen zal de recente berichtgeving vast zorgen dat mensen weer voorzichtiger worden. De toename in het aantal testen zou daarop kunnen wijzen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou net waar het juist mis gaat - mensen missen verantwoordelijkheidsgevoel of kunnen de symptomen niet goed genoeg onderscheiden van andere kwaaltjes.
In een stad als Amsterdam lijkt het me onbegonnen werk om NIET uit te gaan van drukte - zeker nu de toeristen weer massaal de stad aan doen. Juist verstandig dus om dit op lokaal niveau er wel door te drukken.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat lijkt me niet zo verstandig, want daarmee sanctioneert ze in feite de drukte en het overtreden van de regel. Maar goed, dat is op de zaken vooruitlopen.
Ik denk dat je beter kunt inzetten in het regulieren van bezoekersstromen in de drukke straten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind de huidige strategie niet zo gek: kijken waar de besmettingen plaatsvinden en bepalen of er lokale of centrale maatregelen nodig zijn. Als we weten dat besmettingen vooral plaatsvinden onder jongeren en Marokkanen en met name in de thuissituatie, dan is het goed om maatregelen daarop toe te spitsen. Intussen zal de recente berichtgeving vast zorgen dat mensen weer voorzichtiger worden. De toename in het aantal testen zou daarop kunnen wijzen.
Ik ben benieuwd wat burgemeesters gaan doen. Als Halsema bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam mondkapjes gaat verplichten, dan is dat waarschijnlijk omdat ze denkt dat de 1,5 meter afstand niet te handhaven is. En dat lijkt me niet zo verstandig, want daarmee sanctioneert ze in feite de drukte en het overtreden van de regel. Maar goed, dat is op de zaken vooruitlopen.
En dat vind ik veel kwalijker en daar moet eens wat aan gedaan worden. Dat afstand houden en drukke plekken vermijden niet altijd lukt, kan ik begrijpen, maar met symptomen alsnog naar de winkel of naar het werk gaan, onbegrijpelijk. Ligt denk ik ook een rol weggelegd voor de werkgevers hierbij.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het onderzoek gemist dat het grootste gedeelte van de Nederlanders met symptomen rustig gaat winkelen of naar het werk gaat? Die oproep heeft geen zin.
Dat werd inderdaad vorige week ook aangestipt. Mensen die een test gepland hebben staan gaan nog even op de koffie, even werken, even winkelen. WHYquote:Op woensdag 29 juli 2020 09:01 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
En dat vind ik veel kwalijker en daar moet eens wat aan gedaan worden. Dat afstand houden en drukke plekken vermijden niet altijd lukt, kan ik begrijpen, maar met symptomen alsnog naar de winkel of naar het werk gaan, onbegrijpelijk. Ligt denk ik ook een rol weggelegd voor de werkgevers hierbij.
Dat zou ik zelf ook zinniger vinden dan de mierenhoop intact laten maar dan met mondkapjes op. Maar hé, ik ben geen burgemeester.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter kunt inzetten in het regulieren van bezoekersstromen in de drukke straten.
Dat kunnen ze op grote festivals ook op drukke doorgangen, dus waarom niet in een winkelstraat hetzelfde principe toepassen
Omdat ze niet direct terecht kunnen en daarna ook nog eens te lang moeten wachten op de uitslag.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:03 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat werd inderdaad vorige week ook aangestipt. Mensen die een test gepland hebben staan gaan nog even op de koffie, even werken, even winkelen. WHY
De kan is zo ontzettend klein. De kans op terminale kanker is groter.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:03 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat werd inderdaad vorige week ook aangestipt. Mensen die een test gepland hebben staan gaan nog even op de koffie, even werken, even winkelen. WHY
Ja alsof even thuisblijven halte einde van de wereld is. mijn godquote:Op woensdag 29 juli 2020 09:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat ze niet direct terecht kunnen en daarna ook nog eens te lang moeten wachten op de uitslag.
Oei zeg, 4 dagen thuisblijven.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Omdat ze niet direct terecht kunnen en daarna ook nog eens te lang moeten wachten op de uitslag.
Voor sommige mensen is dat een flinke afweging mbt het inleveren van vakantiedagen en/of druk van bovenaf op de werkvloer. Er komt veel meer bij kijken dan simpelweg 'effe thuis blijven'..quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Oei zeg, 4 dagen thuisblijven.
Het is wat...
Mwa, hij heeft daar wel een punt. Belgie testte mensen met coronaklachten op het hoogtepunt van de uitbraak, in Nederland werd amper getest in de lente, maar in de zomer mocht opeens iedereen met een neusverkoudheid testen. Het daadwerkelijke % besmettingen en overlijdens zal niet zo heel veel verschillen tussen Nederland en Belgie.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:51 schreef _serial_ het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)-voorkomen~a3986116/
Echt die viroloog in België, bemoei je met je eigen problemen, in je eigen land.
En daarbij heeft belgie volgens de open data sinds 1-3 1,2 miljoen tests gedaan en NL sinds 1-3 bijna 1,5 miljoen.
In de meeste gevallen is het ook nog eens sneller dan datquote:Op woensdag 29 juli 2020 09:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Oei zeg, 4 dagen thuisblijven.
Het is wat...
Ziek: betaal ik het loon van mijn werknemer door als hij vanwege besmettingsgevaar niet op zijn werkplek kan werken? Of als hij in isolatie of quarantaine is op advies van de GGD of het RIVM?quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is dat een flinke afweging mbt het inleveren van vakantiedagen en/of druk van bovenaf op de werkvloer. Er komt veel meer bij kijken dan simpelweg 'effe thuis blijven'..
Daarnaast heeft de werkgever een groter probleem als hij op werkvloer nog meer mensen besmet...quote:
Dat dus, als je ergens op een project aan de gang bent dan kun je niet een paar dagen 'effe thuis blijven', of als je storingsdienst hebt. Al helemaal niet als je op een klus zit in het buitenland.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is dat een flinke afweging mbt het inleveren van vakantiedagen en/of druk van bovenaf op de werkvloer. Er komt veel meer bij kijken dan simpelweg 'effe thuis blijven'..
Ja en dus? Het is geen wedstrijdje ofzo.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwa, hij heeft daar wel een punt. Belgie testte mensen met coronaklachten op het hoogtepunt van de uitbraak, in Nederland werd amper getest in de lente, maar in de zomer mocht opeens iedereen met een neusverkoudheid testen. Het daadwerkelijke % besmettingen en overlijdens zal niet zo heel veel verschillen tussen Nederland en Belgie.
Van Ranst wordt het volgende gevraagd: "De lockdown in Nederland was minder streng dan in België, maar werkte minstens zo goed. Wij hadden en hebben aanzienlijk minder besmettingen dan jullie. Hoe verklaart u dat?" Daar zijn de testprotocollen dus een verklaring voor.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja en dus? Het is geen wedstrijdje ofzo.
Uiteraard, maar dat kan ook gebeuren als je asymptomatisch bent. Ergo, daar echt iemand schuldig voor maken is best wel lastig.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daarnaast heeft de werkgever een groter probleem als hij op werkvloer nog meer mensen besmet...
Zo werkt het op papier ja. In de praktijk is het echter niet zo zwart-wit.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ziek: betaal ik het loon van mijn werknemer door als hij vanwege besmettingsgevaar niet op zijn werkplek kan werken? Of als hij in isolatie of quarantaine is op advies van de GGD of het RIVM?
U betaalt dan het loon van uw werknemer door. Soms kunt u voor uw werknemer een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Lees meer hierover bij Mijn werknemer is ziek: Ziektewet-uitkering. Wij accepteren uw aanvraag alleen wanneer uw werknemer zijn werk niet thuis of op afstand kan doen.
[..]
Daarnaast heeft de werkgever een groter probleem als hij op werkvloer nog meer mensen besmet...
Dat lijken me uitzonderingen. Grote deel van de mensen kan prima thuis op afstand werken of kan paar dagen ziektewet in tot hun uitslag binnen is. Tuurlijk zijn er gevallen waarbij er druk wordt uitgeoefend door werkgever of dat het niet kan vanwege soort werk, maar nu lijkt het alsof half Nederland niet paar dagen thuis kan blijven. Dat kan wel. Ze willen het alleen niet.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zo werkt het op papier ja. In de praktijk is het echter niet zo zwart-wit.
Bv. wat als je een zzp'er bent? Eigen zaak hebt met een beperkt budget en personeel? Je belangrijk werk hebt en een zwaar onderbezette werkvloer? Je slechts hele licht klachten hebt? Je een einzelgänger bent en eigenlijk niemand kent om boodschappen voor je te doen?
Valt hier in Haarlem ook op inderdaad. Veel meer Duitsers en Belgen dan normaal (althans voor mijn gevoel).quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:04 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens lijken wij dit moment meer toeristen net buiten Amsterdam te zien. Ze komen regelmatig langs ons huis met hun elektrische scootertjes. Misschien is er al wat meer spreiding dan normaal.
Dan ben je er toch? Bereidwilligheid is er in veel gevallen niet om hier meerdere dagen van onzekerheid en inkomstenderving voor in te wisselen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat kan wel. Ze willen het alleen niet.
Dit is een afleidingsmaneuvre. Zij hebben het vooralsnog, wat betreft het aantal slachtoffers, nogal slecht gedaan. Zij zijn één van de uitschieters in negatieve zin.quote:Op woensdag 29 juli 2020 08:53 schreef skrn het volgende:
Die Belgen, immer in paniek, ben er echt wel klaar mee.
Wij doen het beter dan de Belgen dan?quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:15 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dit is een afleidingsmaneuvre. Zij hebben het vooralsnog, wat betreft het aantal slachtoffers, nogal slecht gedaan. Zij zijn één van de uitschieters in negatieve zin.
De werkgever wil het niet icm jarenlang nuchtere Nederlander gelul en hart voor de zaak te hebben door met symptomen gewoon te gaan werken.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat lijken me uitzonderingen. Grote deel van de mensen kan prima thuis op afstand werken of kan paar dagen ziektewet in tot hun uitslag binnen is. Tuurlijk zijn er gevallen waarbij er druk wordt uitgeoefend door werkgever of dat het niet kan vanwege soort werk, maar nu lijkt het alsof half Nederland niet paar dagen thuis kan blijven. Dat kan wel. Ze willen het alleen niet.
Gelukkig denken niet alle werkgevers zo. Bij mij op het werk mag je met klachten niet komen totdat je getest bent.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De werkgever wil het niet icm jarenlang nuchtere Nederlander gelul en hart voor de zaak te hebben door met symptomen gewoon te gaan werken.
" ajoh, valt wel mee, ben geen aansteller, allemaal overdreven"
Dit soort gedrag, gestimuleerd en gewaardeerd door werkgevers zorgt hiervoor.
Als de werkgever benadrukt dat je met klachten thuis moet blijven gaat men niet. Maar stiekem denken ze dat werknemers dan gaan liegen over symptomen om te gaan netflixen dus beter laat je ze maar gewoon komen.
99% test negatief immers, verwaarloosbaar risico om de controle te houden.
Ook bij lichte verkoudheidklachten? Snotterende neus of een kuch hebben veel mensen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gelukkig denken niet alle werkgevers zo. Bij mij op het werk mag je met klachten niet komen totdat je getest bent.
Ook dan ja. Maar ik werk bij de rechtspraak en ze willen wel het goede voorbeeld geven.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:36 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ook bij lichte verkoudheidklachten? Snotterende neus of een kuch hebben veel mensen.
"Nee is me hooikoorts".
Ik vind het persoonlijk niks dat mensen gewoon naar kantoor komen terwijl iemand in het huishouden op de uitslag van een test wacht.
Keer op keer dezelfde geïrriteerde reactie dat het onzin is als mensen zeggen dat je dan zelf ook thuis moet blijven.
"Doe ik wel als ze positief test" , werkgever zag dat het goed was.
Bij mij hetzelfde. Ook bij lichte klachten mag je gewoon niet op kantoor komen, ook niet met hooikoorts klachten.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Gelukkig denken niet alle werkgevers zo. Bij mij op het werk mag je met klachten niet komen totdat je getest bent.
Er is nauwelijks overeenkomst tussen de gangbare hooikoortsklachten en de coronaklachten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |