abonnement Unibet Coolblue
pi_193855031
Vaak kost het minimaal 140 euro per maand.
Van 140 euro per maand kun je je vrijstaande huis ook goed onderhouden..
Is het daarom dus geld weggooien?

[ Bericht 0% gewijzigd door hoechst op 30-06-2020 09:46:50 ]
pi_193855055
Hoezo geld weggooien? Als je het aan je vrijstaande huis ook zou gebruiken voor onderhoud?
Plus dat er ook verzekeringen en nutsvoorzieningen in een VVE zitten.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_193855061
Vraag om de jaarbegroting dan weet je waar het aan wordt besteed.
pi_193855090
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:26 schreef spinazieruiker het volgende:
Vraag om de jaarbegroting dan weet je waar het aan wordt besteed.
Spaarpot voor groot onderhoud door bevriende aannemers _O_
pi_193855106
Jij bent 1 van de VvE hè. Dus als je het teveel vindt, moet je er wat aan doen :)
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:33:34 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193855134
koop een paar potten verf en je 140 euro is op :')

[ Bericht 9% gewijzigd door noodgang op 30-06-2020 10:07:25 (niet nodig) ]
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:37:37 #7
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193855180
Achterstallig onderhoud? 140 is niet veel.
"Wij" zijn aan het sparen voor een dak en zitten op bijna 200,- per maand.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_193855188
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:33 schreef RedFever007 het volgende:
koop een paar potten verf en je 140 euro is op :')

TS is wereldvreemd

Kan jij niet rekenen?
Je moet eens in de 5 jaar schilderen..
Niet iedere maand.
pi_193855247
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:23 schreef hoechst het volgende:
Vaak kost het minimaal 140 euro per maand.
Van 140 euro per maand kun je je vrijtaande huis ook goed onderhouden..
Is het daarom dus geld weggooien?
Nee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855273
Vaak zit er in dat soort gebouwen ook een lift en liftonderhoud (en nieuwe lift!) is echt knalduur. Verder moet je denken aan dakonderhoud, de gevels, ventilatiesysteem etc.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 09:48:18 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193855306
Waarom zou je bij een vrijstaand huis gebruik maken van een VVE? Dat ontgaat mij even compleet :?
pi_193855333
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Waarom zou je bij een vrijstaand huis gebruik maken van een VVE? Dat ontgaat mij even compleet :?
Ter vergelijkenis
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2020 @ 09:54:24 #14
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_193855367
Wanneer je een woning zonder VVE koopt moet je ook reserveren voor onderhoud. Dus nee, je heb geen nadelen. Sterker nog, je hebt voordelen mocht er direct na koop groot onderhoud nodig zijn. Een gezonde VVE heeft daarvoor gereserveerd en dan kost je dat dus eigenlijk niets, bij een woning zonder VVE moet je er helemaal zelf voor opdraaien.

Daarnaast zitten er vaak ook nog eens normale vaste lasten in de VVE bijdrage.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_193855377
Het verschil zit hem ook in wel of niet zelf klussen. Ik woon vrijstaand. Schilderen aan de buitenzijde laat ik doen ivm hoogte van het huis. Kosten zo'n 6000 euro per keer (1x per 5 jaar). Je VVE potje zou al bijna op zijn. Er is dan nog geen raam gewassen, platdak vervangen, lift onderhouden, straatwerk hersteld, hekwerk geschilderd en gesmeerd, algemene ruimte gereinigd, etc. 140 euro per maand is voor onderhoud van een vrijstaande woning erg weinig als je niet alles zelf doet.
pi_193855387
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:51 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ter vergelijkenis
Oh, dan is het antwoord op je oorspronkelijke vraag simpelweg: Nee, het is geen weggegooid geld.

Tenzij jij bereid bent om voor elk klusje met je buren te overleggen voor liftonderhoud, dakreparatie, centrale hal onderhoud, tuinonderhoud, etc. En wellicht dat jij dat veelvuldige contact met je buren dan leuk vindt, mij lijkt het verschrikkelijk.

Daarvoor dus een VVE die eens in de zoveel tijd bij elkaar komt. Veel handiger en vaak ook veel goedkoper om het gezamenlijk te doen.


En het is trouwens óf 'ter vergelijking' óf 'een gelijkenis'.
pi_193855450
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:54 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je een woning zonder VVE koopt moet je ook reserveren voor onderhoud. Dus nee, je heb geen nadelen. Sterker nog, je hebt voordelen mocht er direct na koop groot onderhoud nodig zijn. Een gezonde VVE heeft daarvoor gereserveerd en dan kost je dat dus eigenlijk niets, bij een woning zonder VVE moet je er helemaal zelf voor opdraaien.

Daarnaast zitten er vaak ook nog eens normale vaste lasten in de VVE bijdrage.
Ik vind het nadelig. Want :

1 Bij een eigen huis kan je ook kiezen in je 1tje om dat onderhoud niet te doen.
2 je kan kiezen bij een eigen huis om het onderhoud zelf uit te voeren en zo goedkoper uit zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855484
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Oh, dan is het antwoord op je oorspronkelijke vraag simpelweg: Nee, het is geen weggegooid geld.

Tenzij jij bereid bent om voor elk klusje met je buren te overleggen voor liftonderhoud, dakreparatie, centrale hal onderhoud, tuinonderhoud, etc. En wellicht dat jij dat veelvuldige contact met je buren dan leuk vindt, mij lijkt het verschrikkelijk.

Daarvoor dus een VVE die eens in de zoveel tijd bij elkaar komt. Veel handiger en vaak ook veel goedkoper om het gezamenlijk te doen.


En het is trouwens óf 'ter vergelijking' óf 'een gelijkenis'.

Ik woon in een rijtjeshuis en dingen die gezamelijk onderhoud vragen is nog nooit gelukt.
De 1 heeft geen geld, de ander wil het absolute goedkoopste, de ander wil kwaliteit en de laatste kent nog wel ergens een beunhaas die zonder btw werkt.

Uiteindelijk heb ik mijn eigen goot en pannen vervangen met eigen regenafvoeren. Uiteraard in een andere kleur dan mijn buren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855491
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:51 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ter vergelijkenis
Een huis net zo groot als een gebouw met zeg 80 appartementen redt het ook niet met maar ¤140,- sparen per maand.
pi_193855526
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:07 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Een huis met zo groot als een gebouw met zeg 80 appartementen redt het ook niet met maar ¤140,- sparen per maand.
Met 80*140 p/m wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855533
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik vind het nadelig. Want :

1 Bij een eigen huis kan je ook kiezen in je 1tje om dat onderhoud niet te doen.
2 je kan kiezen bij een eigen huis om het onderhoud zelf uit te voeren en zo goedkoper uit zijn.
Bij een VvE mag je ook dingen zelf doen als je het goed kan. Ook voor de VvE is dat goedkoper.
pi_193855541
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:10 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Bij een VvE mag je ook dingen zelf doen als je het goed kan. Ook voor de VvE is dat goedkoper.
Dat moet men dat wel willen.

In mijn huis doe ik dingen die ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik hoef geen verantwoording af te leggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855559
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat moet men dat wel willen.
Klopt maar het kan wel. Daar ging het mij om.

In de gemeenschappelijke ruimte moet het natuurlijk wel veilig en goed gebeuren.
pi_193855568
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:12 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Klopt maar het kan wel. Daar ging het mij om.
Klopt maar moj wel ivm de prijs die genoemd is en de kosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855609
Bezoek het kantoor van pro Vve eens. Dan weet je het
.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:10 #26
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193855629
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik vind het nadelig. Want :

1 Bij een eigen huis kan je ook kiezen in je 1tje om dat onderhoud niet te doen.
2 je kan kiezen bij een eigen huis om het onderhoud zelf uit te voeren en zo goedkoper uit zijn.
Geen onderhoud = op termijn dit:

  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:52 #27
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193855639
VVE heeft als voordeel kosten/risico spreiding. Maar ik wil echt nooit meer terug naar een appartement of andere vorm van VVE omdat ik een broertje dood heb aan afhankelijkheid.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:20:06 #28
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193855654
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:38 schreef hoechst het volgende:

[..]

LOL :D

en jij denk dat bij vrijstaand wonen je aan 140 euro genoeg hebt om je huis te schilderen? :D :'( _O-
pi_193855775
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:23 schreef hoechst het volgende:
Vaak kost het minimaal 140 euro per maand.
Van 140 euro per maand kun je je vrijstaande huis ook goed onderhouden..
Is het daarom dus geld weggooien?
Een vrijstaand huis heeft geen VVE nodig.
In een appartement kun je niet zonder VVE. Of ga jij in je eentje betalen voor het vervangen van het hele dak? Of ga jij 1/aantal appartementen deel van de lift vervangen als die stuk is?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_193856169
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:18 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Geen onderhoud = op termijn dit:

[ afbeelding ]
Sommige mensen vinden dit prima
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:04:44 #31
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193856285
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sommige mensen vinden dit prima


In dat geval: paupers!
pi_193856561
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:55 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Het verschil zit hem ook in wel of niet zelf klussen. Ik woon vrijstaand. Schilderen aan de buitenzijde laat ik doen ivm hoogte van het huis. Kosten zo'n 6000 euro per keer (1x per 5 jaar). Je VVE potje zou al bijna op zijn. Er is dan nog geen raam gewassen, platdak vervangen, lift onderhouden, straatwerk hersteld, hekwerk geschilderd en gesmeerd, algemene ruimte gereinigd, etc. 140 euro per maand is voor onderhoud van een vrijstaande woning erg weinig als je niet alles zelf doet.
Heb jij een lifr in je vrijstaande woning?
pi_193856786
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:55 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Het verschil zit hem ook in wel of niet zelf klussen. Ik woon vrijstaand. Schilderen aan de buitenzijde laat ik doen ivm hoogte van het huis. Kosten zo'n 6000 euro per keer (1x per 5 jaar). Je VVE potje zou al bijna op zijn. Er is dan nog geen raam gewassen, platdak vervangen, lift onderhouden, straatwerk hersteld, hekwerk geschilderd en gesmeerd, algemene ruimte gereinigd, etc. 140 euro per maand is voor onderhoud van een vrijstaande woning erg weinig als je niet alles zelf doet.
Dit dus. En dan komt er ook nog een opstalverzekering bij, ook al gauw een paar honderd euro per appartement/jaar. Dan nog de gemeentelijke en hoogheemraadschapsbelastingen over het gemeenschappelijke deel van het pand, aansluitkosten voor de gemeenschappelijke elektra en water.

En inderdaad, 140 euro is erg weinig voor een rijtjeshuis als je ook het groot onderhoud en incidenten meerekent. Dit jaar lagen er een paar dakpannen scheef op mijn dak, te laat gezien, panlatjes verrot, ouder model pannen. Toch even 500 euro mogen aftikken. Dit jaar schilderwerk, aan de buitenzijde: 1.700 euro. Opstalverzekering: 400 euro .
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 30 juni 2020 @ 11:46:36 #34
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193856901
Bij een eigen huis zonder VVE heb je de vrijheid om bepaald onderhoud niet te doen of zelf te doen.

Vaak sluiten VVE voorzitters dealtjes. Als een bepaalde schilder bijvoorbeeld een opdracht krijgt dan krijgt de voorzitter nog wat onder de tafel van de schilder.

Bij mij was op een gegeven moment een of ander louche bedrijfje mijn VVE beheerder geworden. Ze beheerden ook maar 1 gebouw. Later bleek dat dit gewoon de VVE beheerder was en dat hij een kennis liet doen alsof hij een VVE bedrijf had. Al dat geld ging linea recta naar hem. Toen ik daar achter kwam had ik dat appartement al verkocht. Geen zin om me er dan nog mee te bemoeien.

En degene die kritische vragen stelde hierover werd ineens ontweken door de beheerder. Nam telefoon niet meer op. Deed niet open als er aangebeld werd. Ook had de voorzitter een sneeuwschuif machine namens de VVE aangeschaft. Hij had als enige de sleutel van de plek waar dit ding stond. Uiteindelijk was het gewoon zijn ding, hij maakte de regels er over en stelde zijn voorwaarden. Niemand anders heeft ooit dat ding gebruikt. Die vergadering ging altijd nergens over. Het had heen zin om daarheen te gaan. Als iemand met een idee kwam werd dit afgewimpeld door de bestuurder.
pi_193856924
^^ Zulk gedrag kan alleen bij de gratie van de overige leden van de VVE. Als een voorzitter zich zo kan misdragen dan zitten de andere eigenaren gewoon te slapen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 12:04:43 #36
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193857124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:48 schreef spinazieruiker het volgende:
^^ Zulk gedrag kan alleen bij de gratie van de overige leden van de VVE. Als een voorzitter zich zo kan misdragen dan zitten de andere eigenaren gewoon te slapen.
dit dus!

Overigens ben ik ook blij dat ik geen VVE gezeik meer heb :B
pi_193857420
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:04 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

In dat geval: paupers!
Maar met een vve kan met niet kiezen om een pauper te zijn....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193857518
Het bedrag wat je per maand betaalt, is grotendeels gebaseerd op een prognose van het onderhoud van, zeg, de komende 30 jaar. Dat staat weergegeven in het MJOP (of MJOB). Ik zou dat eens inkijken. Dan weet je waarvoor je betaalt.
Aldus.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 12:36:37 #39
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193857718
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:24 schreef Z het volgende:
Dat staat weergegeven in het MJOP (of MJOB). Ik zou dat eens inkijken. Dan weet je waarvoor je betaalt.
..meer betrokken zijn bij het onderhoud van je eigen gebouw.
Ik zit hier met allerlei figuren die het makkelijk kunnen betalen.
Wat een gevecht moet dat zijn als dat niet zo is.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_193857725
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:23 schreef hoechst het volgende:
Vaak kost het minimaal 140 euro per maand.
Van 140 euro per maand kun je je vrijstaande huis ook goed onderhouden..
Is het daarom dus geld weggooien?
Hoe dan? Met dit tempo aan reserveringen heb je in voor je vrijstaande huis na 10 jaar een basic keuken gereserveerd. Heb je die 10 jaar niets anders kunnen doen. Een badkamer wil je ook wel eens vervangen. Schilderwerk laten doen? Gaat al snel over de 5k. Dakkapel aan vervanging toe? Wéér 5k (per stuk). Kozijnen (ondanks regelmatig schilderen) aan vervanging toe? Reken maar op 20k. Tel maar even op, maar dat is véél meer dan ¤140/maand. Elk jaar je ketel onderhouden (oke, tientjeswerk als er geen meerwerk uit komt) en na 15 jaar vervangen door een zuiniger exemplaar? Gaat weer 2k.

Het is redelijk naïef om te denken dat je voor ¤140 per maand serieus aan onderhoud van een (vrijstaand) huis kunt doen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:07 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Een huis net zo groot als een gebouw met zeg 80 appartementen redt het ook niet met maar ¤140,- sparen per maand.
Ik denk geen enkel huis.

[ Bericht 18% gewijzigd door baskick op 30-06-2020 13:05:12 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193857749
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoe dan? Met dit tempo aan reserveringen heb je in voor je vrijstaande huis na 10 jaar een basic keuken gereserveerd. Heb je die 10 jaar niets anders kunnen doen. Een badkamer wil je ook wel eens vervangen. Schilderwerk laten doen? Gaat al snel over de 5k. Dakkapel aan vervanging toe? Wéér 5k (per stuk). Kozijnen (ondanks regelmatig schilderen) aan vervanging toe? Reken maar op 20k. Tel maar even op, maar dat is véél meer dan ¤140/maand. Elk jaar je ketel onderhouden (oke, tientjeswerk als er geen meerwerk uit komt) en na 15 jaar vervangen door een zuiniger exemplaar? Gaat weer 2k.

Het is redelijk naïef om te denken dat je voor ¤140 per maand serieus aan onderhoud van een (vrijstaand) huis kunt doen.
Dat alles in die 10 jaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 12:46:37 #42
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_193857837
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:46 schreef Ixnay het volgende:
Bij een eigen huis zonder VVE heb je de vrijheid om bepaald onderhoud niet te doen of zelf te doen.

Vaak sluiten VVE voorzitters dealtjes. Als een bepaalde schilder bijvoorbeeld een opdracht krijgt dan krijgt de voorzitter nog wat onder de tafel van de schilder.

Bij mij was op een gegeven moment een of ander louche bedrijfje mijn VVE beheerder geworden. Ze beheerden ook maar 1 gebouw. Later bleek dat dit gewoon de VVE beheerder was en dat hij een kennis liet doen alsof hij een VVE bedrijf had. Al dat geld ging linea recta naar hem. Toen ik daar achter kwam had ik dat appartement al verkocht. Geen zin om me er dan nog mee te bemoeien.

En degene die kritische vragen stelde hierover werd ineens ontweken door de beheerder. Nam telefoon niet meer op. Deed niet open als er aangebeld werd. Ook had de voorzitter een sneeuwschuif machine namens de VVE aangeschaft. Hij had als enige de sleutel van de plek waar dit ding stond. Uiteindelijk was het gewoon zijn ding, hij maakte de regels er over en stelde zijn voorwaarden. Niemand anders heeft ooit dat ding gebruikt. Die vergadering ging altijd nergens over. Het had heen zin om daarheen te gaan. Als iemand met een idee kwam werd dit afgewimpeld door de bestuurder.
Een keer een VVE gehad die altijd om 3 uur vergaderde.
Lekker als je moet werken, waarom niet om 8 uur?

Dan was voor de meesten Goede Tijden op tv en konden ze niet :')

Toen ik een stemming wilde viel die mijn kant op.
Maar zodra ze dat merkten gooiden ze een andere stemming er overheen met een vage stelling maar dat het dus om 3 uur zou blijven :')

Blij dat ik er vanaf ben :W
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_193858071
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat alles in die 10 jaar?
Veel zal je periodiek (willen) doen, ja. Of dat bij TS nodig is, kan TS in het MJOP nagaan.

De keuken en badkamer wellicht niet elke 10 jaar. Schilderen wellicht 2 keer in die 10 jaar. Maar je snapt m'n punt, hopelijk :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193858110
Keuken en badkamer zijn meestal niet voor de VVE. In die 140 euro zitten waarschijnlijk wel kosten die je bij een eigen woning niet tot onderhoud zou rekenen, zoals kosten voor raambewassing, schoonmaak gezamenlijke ruimtes, opstalverzekeringen enz.
pi_193858479
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 13:10 schreef spinazieruiker het volgende:
Keuken en badkamer zijn meestal niet voor de VVE. In die 140 euro zitten waarschijnlijk wel kosten die je bij een eigen woning niet tot onderhoud zou rekenen, zoals kosten voor raambewassing, schoonmaak gezamenlijke ruimtes, opstalverzekeringen enz.
Dat lijkt me logisch.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193858642
Een VVE wordt gerund door de eigenaren van de woningen/panden dus je bent gewoon afgeleverd aan de debielen van de wereld. Ben blij dat ik niet meer in een appartement woon. Helaas op mijn bedrijventerrein ook een VVE. Betaal je scheel en hebben ze niet eens de verzekering goed op orde. Dan geef je het aan en duurt het weer maanden. Ondertussen plaatsen ze een camera op het terrein, maar omdat ik half op de hoek zit heb ik daar weinig aan, bovendien had ik al een eigen camera. Maar ik moet wel voor de volle pond mee betalen :O
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:09:41 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193858834
Nouja onderhoudskosten heb je altijd, in wat voor huis je ook woont. Dus dat is geen argument.

Het kutte van een VVE is vooral dat je afhankelijk bent van je medebewoners en van een bestuur. En als dat een stel dwarsliggers of wanbetalers zijn en het bestuur incompetent, dan ben je zeker genaaid.
pi_193858898
Nog een paar maanden en dan ben ik er ook vanaf. Het is geen weggegooid geld, maar die vergaderingen....wat een stel debielen, zeikerds en seniele bejaarden bij elkaar, zeg. De eerste twee keer - waarvan bij de tweede keer één of andere spierbundel over de zeik en in tranen wegliep _O- - ben ik gegaan, daarna nooit meer.
pi_193858910
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:22 schreef hoechst het volgende:

[..]

Heb jij een lifr in je vrijstaande woning?
Ik ken iemand met een lift in zijn vrijstaande woning.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:23:15 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193858992
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoe dan? Met dit tempo aan reserveringen heb je in voor je vrijstaande huis na 10 jaar een basic keuken gereserveerd. Heb je die 10 jaar niets anders kunnen doen. Een badkamer wil je ook wel eens vervangen. Schilderwerk laten doen? Gaat al snel over de 5k. Dakkapel aan vervanging toe? Wéér 5k (per stuk). Kozijnen (ondanks regelmatig schilderen) aan vervanging toe? Reken maar op 20k. Tel maar even op, maar dat is véél meer dan ¤140/maand. Elk jaar je ketel onderhouden (oke, tientjeswerk als er geen meerwerk uit komt) en na 15 jaar vervangen door een zuiniger exemplaar? Gaat weer 2k.

Het is redelijk naïef om te denken dat je voor ¤140 per maand serieus aan onderhoud van een (vrijstaand) huis kunt doen.
[..]

Ik denk geen enkel huis.
De VVE komt ook je keuken en badkamer niet vervangen
pi_193859046
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:15 schreef DjVero het volgende:
Nog een paar maanden en dan ben ik er ook vanaf. Het is geen weggegooid geld, maar die vergaderingen....wat een stel debielen, zeikerds en seniele bejaarden bij elkaar, zeg. De eerste twee keer - waarvan bij de tweede keer één of andere spierbundel over de zeik en in tranen wegliep _O- - ben ik gegaan, daarna nooit meer.
Hier ook van die malloten. In het begin van de vergadering vraagt men vrijwilligers niemand steekt zijn hand op, op het eind wil men vanwege te weinig handjes wat diensten inhuren en het gepeupel valt over elkaar heen wat dat wel niet kost. Daarna vraagt de vve nogmaals of er dan geen vrijwilligers zijn en blijven de roeptoeters weer stil. Respect voor de vrijwillige vve bestuurders die zulke onzin elke vergadering te verwerken krijgen. _O_
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:29:27 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193859058
De gang van zaken binnen de gemiddelde VVE is meestal het beste argument waarom libertarisme onzin is.
pi_193859320
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De VVE komt ook je keuken en badkamer niet vervangen
Dat stáát er toch ook niet? Ik reageerde op een post van TS:

quote:
Van 140 euro per maand kun je je vrijstaande huis ook goed onderhouden..
En noem een aantal zaken op die bij onderhoud woning horen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:48:02 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193859356
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat staat er toch ook niet?
Het wordt als argument aangehaald om te stellen dat 140 euro niet het eigen equivalent van dat onderhoud dekt . Het gaat om de vergelijking van je eigen onderhoud aan de dingen die je kunt uitbesteden aan de VVE of het betalen aan de VVE. Dus is het zinloos die te benoemen.
pi_193859363
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het wordt als argument aangehaald om te stellen dat 140 euro niet het eigen equivalent van dat onderhoud dekt . Het gaat om de vergelijking van je eigen onderhoud aan de dingen die je kunt uitbesteden aan de VVE of het betalen aan de VVE. Dus is het zinloos die te benoemen.
Prima. TS stelt dat je goed onderhoud kunt plegen van 140/maand aan een vrijstaand huis (dus zonder VVE). Alle zaken die ik noemde vallen m.i. onder onderhoud van een vrijstaand huis. Eigenlijk van elk soort huis zonder VVE. Dat je het zinloos vindt, prima, maar het is geen onzin :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 30 juni 2020 @ 14:49:30 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193859380
Maargoed

Het kloterigste aan een VVE zijn niet primair de maandelijkse kosten.
pi_193860019
Ik heb TS aan het begin van dit topic aangeraden de begroting (of jaarverslag) van de VVE op te vragen. Daarin staat precies waaraan die maandelijkse 140 euro wordt uitgegeven (inclusief reserveringen).

De VVE-bijdrage is bedoeld voor gezamenlijke kosten voor de eigenaren van een appartementsrecht. Dit beperkt zich ook niet alleen tot onderhoud. De posten die uit die bijdrage worden betaald (of gereserveerd) zijn deels vergelijkbaar met die van een woning in regulier eigendom, maar deels ook niet. Zoals gezegd zitten er ook zaken in als opstalverzekeringen, glasbewassing, schoonmaak en onderhoud van gezamenlijke ruimte, administratiekosten (incl. bank en KvK) enz. die je bij een 'vrijstaande' woning niet hebt of op een andere manier regelt waarbij je ze niet als 'onderhoud' beschouwt.

Die verschillen maken het lastig om de hoogte van een VVE-bijdrage te vergelijken met een situatie met een volledig zelfstandig eigendom. Daarbij is het ene gebouw het andere niet en doet de VVE ook méér dan de andere. Bij sommige complexen worden uit deze bijdrage ook kerstbomen en borrels betaald bijvoorbeeld. De leden van de vereniging stellen zelf de hoogte van de bijdrage vast en waaraan deze wordt besteed.

Wat TS het beste kan doen is kijken waaraan die 140 euro wordt besteed. Dan kun je bekijken of die zaken in verhouding staan tot wat er betaald moet worden, of dat er teveel geld over de balk wordt gesmeten of ergens aan een strijkstok blijft hangen.
pi_193860250
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 12:37 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoe dan? Met dit tempo aan reserveringen heb je in voor je vrijstaande huis na 10 jaar een basic keuken gereserveerd. Heb je die 10 jaar niets anders kunnen doen. Een badkamer wil je ook wel eens vervangen. Schilderwerk laten doen? Gaat al snel over de 5k. Dakkapel aan vervanging toe? Wéér 5k (per stuk). Kozijnen (ondanks regelmatig schilderen) aan vervanging toe? Reken maar op 20k. Tel maar even op, maar dat is véél meer dan ¤140/maand. Elk jaar je ketel onderhouden (oke, tientjeswerk als er geen meerwerk uit komt) en na 15 jaar vervangen door een zuiniger exemplaar? Gaat weer 2k.

Het is redelijk naïef om te denken dat je voor ¤140 per maand serieus aan onderhoud van een (vrijstaand) huis kunt doen.
[..]

Ik denk geen enkel huis.
Ik hoef niet 3 keer te raden hoe jij woont met die objectieve blik.
pi_193860269
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:54 schreef hoechst het volgende:

[..]

Ik hoef niet 3 keer te raden hoe jij woont met die objectieve blik.
Ben benieuwd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193860290
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 14:49 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed

Het kloterigste aan een VVE zijn niet primair de maandelijkse kosten.
Een collega vertelde eens dat ze alle vve money hadden uitgegeven aan iets doms terwijl ze het voor iets anders hard nodig hadden... bijlappen toen dus genaaide rotzooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoechst op 30-06-2020 19:18:15 ]
  dinsdag 30 juni 2020 @ 15:59:23 #61
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193860310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:34 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik heb TS aan het begin van dit topic aangeraden de begroting (of jaarverslag) van de VVE op te vragen. Daarin staat precies waaraan die maandelijkse 140 euro wordt uitgegeven (inclusief reserveringen).

De VVE-bijdrage is bedoeld voor gezamenlijke kosten voor de eigenaren van een appartementsrecht. Dit beperkt zich ook niet alleen tot onderhoud. De posten die uit die bijdrage worden betaald (of gereserveerd) zijn deels vergelijkbaar met die van een woning in regulier eigendom, maar deels ook niet. Zoals gezegd zitten er ook zaken in als opstalverzekeringen, glasbewassing, schoonmaak en onderhoud van gezamenlijke ruimte, administratiekosten (incl. bank en KvK) enz. die je bij een 'vrijstaande' woning niet hebt of op een andere manier regelt waarbij je ze niet als 'onderhoud' beschouwt.

Die verschillen maken het lastig om de hoogte van een VVE-bijdrage te vergelijken met een situatie met een volledig zelfstandig eigendom. Daarbij is het ene gebouw het andere niet en doet de VVE ook méér dan de andere. Bij sommige complexen worden uit deze bijdrage ook kerstbomen en borrels betaald bijvoorbeeld. De leden van de vereniging stellen zelf de hoogte van de bijdrage vast en waaraan deze wordt besteed.

Wat TS het beste kan doen is kijken waaraan die 140 euro wordt besteed. Dan kun je bekijken of die zaken in verhouding staan tot wat er betaald moet worden, of dat er teveel geld over de balk wordt gesmeten of ergens aan een strijkstok blijft hangen.
Hij heeft helemaal niet te maken met een VVE. Zoals gewoonlijk is TS heel selectief met reageren en informatie verschaffen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193860339
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:58 schreef hoechst het volgende:

[..]

Een collega vertelde eens dat zealle vve money hadden uitgegeven aan iets doms terwijl ze het voor iets anders hard nodig hadden... bijlappen toen dus genaaide rotzooi.
Jou collega vond het iets doms misschien was dat toch noodzakelijk en had de vve van je collega gewoon wat foute inschattingen in het mjop gemaakt waardoor er bijgelapt moest worden.
pi_193860351
Je kunt een V.V.E bestuur gewoon aansprakelijk stellen voor wan-beleid.Daarom hebben wij hier ook een aansprakelijkheidsverzekering voor de bestuursleden.
pi_193860376
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij heeft helemaal niet te maken met een VVE. Zoals gewoonlijk is TS heel selectief met reageren en informatie verschaffen.
Mja, mogelijk. Maar ook als je iemand kent die met een VVE te maken heeft, of een woning op het oog heeft waarbij hij met een VVE te maken krijgt, of welke reden dan ook achter dit topic zit, kun je deze vraag alleen beantwoorden door te bekijken waaraan het geld wordt uitgegeven.

Extreem en hypothetisch voorbeeld om aan te geven dat het appels en peren vergelijken is: Misschien is de gevel wel bekleed met bladgoud dat elk halfjaar vervangen moet worden. En gaat wel 80% van de VVE-bijdrage daar naartoe. Dan is dat misschien zonde geld, maar als je kennelij kgraag in een huis bekleed met bladgoud wilt wonen dan hoeft het helemaal niet (veel) duurder te zijn dan wanneer het gebouw 100% van jezelf was.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 16:06:08 #65
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193860394
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:04 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Mja, mogelijk. Maar ook als je iemand kent die met een VVE te maken heeft, of een woning op het oog heeft waarbij hij met een VVE te maken krijgt, of welke reden dan ook achter dit topic zit, kun je deze vraag alleen beantwoorden door te bekijken waaraan het geld wordt uitgegeven.

Extreem en hypothetisch voorbeeld om aan te geven dat het appels en peren vergelijken is: Misschien is de gevel wel bekleed met bladgoud dat elk halfjaar vervangen moet worden. En gaat wel 80% van de VVE-bijdrage daar naartoe. Dan is dat misschien zonde geld, maar als je kennelij kgraag in een huis bekleed met bladgoud wilt wonen dan hoeft het helemaal niet (veel) duurder te zijn dan wanneer het gebouw 100% van jezelf was.
Je verwacht echt te veel van TS.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193860476
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:23 schreef hoechst het volgende:

Van 140 euro per maand kun je je vrijstaande huis ook goed onderhouden..

Eeuh nee, een veillige aanname is 1% van de woningwaarde per jaar.
Voor mijn twee-onder-een-kap zet ik 300 euro per maand opzij omdat ik veel zelf doe, anders was het nog een stuk duurder geweest.

Ik betaalde voor een appartement (met lift) ook 120 euro per maand aan de VvE en dat was eigenlijk net te krap voor het MJOP.
pi_193861405
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:02 schreef pitboer het volgende:
Je kunt een V.V.E bestuur gewoon aansprakelijk stellen voor wan-beleid.Daarom hebben wij hier ook een aansprakelijkheidsverzekering voor de bestuursleden.
Interessant. Bij een VvE betaal je dus aan de VvE en om aansprakelijkheid te voorkomen, betaal je ook nog eens de verzekeringspremie om die aansprakelijkheid af te kopen. Ook betalen voor een MJOP? Dat zijn dan al 3 posten.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 30-06-2020 17:34:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193861484
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:46 schreef Isabeau het volgende:
Vaak zit er in dat soort gebouwen ook een lift en liftonderhoud (en nieuwe lift!) is echt knalduur. Verder moet je denken aan dakonderhoud, de gevels, ventilatiesysteem etc.
Onderhoud aan een meergezinsgebouw kan je i.d.d. niet vergelijken met onderhoud aan een eengezinswoning. Sowieso is de bouw al anders, hoger en zonder geschikt hulpmateriaal al amper te onderhouden. Plat dak van een complex is totaal anders (lees: klote) t.o.v. een pannendak. Complex heeft gezamelijke ruimten, -afvoeren en -dakconstructie

Eengezinswoning kan je groot deel van het onderhoud zelf uitvoeren, als je een beetje kan schilderen en schroeven.

Wil je in je appartement de keuken/badkamer vervangen, dan komt de VvE dat ook niet betalen.

Dus ja, met ¤140/maand kom ik een heel eind voor echt onderhoud aan de buitenkant. Zou ik in de afgelopen 18 jaar al ¤28000 hebben uitgegeven….denk het niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193861735
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessant. Bij een VvE betaal je dus aan de VvE en om aansprakelijkheid te voorkomen, betaal je ook nog eens de verzekeringspremie om die aansprakelijkheid af te kopen. Ook betalen voor een MJOP? Dat zijn dan al 3 posten.
Word gewoon betaald uit de grote pot?
Anders zou niemand hier in deze flat bestuurslid willen worden.
pi_193861818
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:49 schreef pitboer het volgende:
Word gewoon betaald uit de grote pot?
De verzekeringspremie? Maar aan die pot betaal je toch ook je inleg?

Ik heb er overigens geen verstand van, heb nooit met een VvE van doen gehad.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193862277
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 11:22 schreef hoechst het volgende:

[..]

Heb jij een lifr in je vrijstaande woning?
Uhm, nee. Maar in veel appartementencomplexen zit er wel een. Ik betaalde 15 jaar geleden ook 140 per maand aan de VVE. Was best tevreden met wat daar allemaal voor gedaan werd.
pi_193862327
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 17:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessant. Bij een VvE betaal je dus aan de VvE en om aansprakelijkheid te voorkomen, betaal je ook nog eens de verzekeringspremie om die aansprakelijkheid af te kopen. Ook betalen voor een MJOP? Dat zijn dan al 3 posten.
Tja, hoe groot is de kans dat als de VVE door wanbeleid schade heeft de verantwoordelijke bestuurder deze persoonlijk kan betalen?
En wie wil er nog bestuurder worden als hij óf zelf risico loopt op hoge kosten als hij een fout maakt óf zelf een dure verzekering moet afsluiten?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193862361
Jup.110 euro in de maand.
Dat beland in de grote pot.
Wij hebben een professionele bedrijf in
dienst die dit beheerd.Uit die pot word elke maand een stuk van gespaard
en de maandelijkse dingen van betaald.Verzekeringen,schoonmaak.Licht en water in de algemene ruimten.En geblaat als die V.V.E doet dit of dat,onzin.Over grote dingen moet worden gestemd.Dus dat houd in dat je je post of mail moet lezen.Dan weet je precies waarover gestemd word.Maar je bent zo 3 jaar verder met een idee.Eerst op de agenda zetten,dan word erover gesproken en dan pas word gestemd over het door laten gaan.Tenminste zo gaat het hier.
pi_193862376
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:29 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Tja, hoe groot is de kans dat als de VVE door wanbeleid schade heeft de verantwoordelijke bestuurder deze persoonlijk kan betalen?
En wie wil er nog bestuurder worden als hij óf zelf risico loopt op hoge kosten als hij een fout maakt óf zelf een dure verzekering moet afsluiten?
Precies dit dus.
pi_193862399
Een VVE naait zich zelf vaak. Maar dat heeft vaak meer met de leden te maken die korte termijn denken.

Voor je het weet zit je met bejaarden een discussie te houden over een plant in de entree ofzo
pi_193862418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:02 schreef pitboer het volgende:
Je kunt een V.V.E bestuur gewoon aansprakelijk stellen voor wan-beleid.Daarom hebben wij hier ook een aansprakelijkheidsverzekering voor de bestuursleden.
Onjuist. Het VVE bestuur maakt geen beleid. Je kunt het bestuur daarom ook niet aansprakelijk stellen voor wanbeleid. De leden maken het beleid, door op de VVE vergadering besluiten daarover te nemen. Geen enkele verzekering die 'schade' dekt wanneer dat beleid een wanbeleid blijkt te zijn.

Een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering dekt in dit geval de schade als gevolg van aansprakelijkheid door een onvoorziene tekortkoming die schade oplevert. Zodat de bestuurder niet hoofdelijk aansprakelijk is.

In geval het bestuur het op de vergadering afgesproken beleid niet uitvoert, waardoor je als lid van de VVE schade oploopt, dan zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk. Denk aan geld uitgeven aan zaken die niet op de vergadering besloten zijn en ook geen directe noodzaak hebben.
pi_193862609
Je hebt helemaal gelijk.Verwoorde het verkeerd.
pi_193862741
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:32 schreef pitboer het volgende:
Maar je bent zo 3 jaar verder met een idee.Eerst op de agenda zetten,dan word erover gesproken en dan pas word gestemd over het door laten gaan.Tenminste zo gaat het hier.
Ik zou na 3 weken al ongeduldig worden en het heft in eigen hand nemen. Stel de regenwaterafvoeren zijn verroest, moet het dan 3 jaar lekken voordat ze worden vervangen?? Moet er niet aan denken.

In de tijd dat zo'n VvE aan het vergaderen is (neem eens een uurtarief van ¤125,-) zou ik al een klus hebben uitgevoerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193862757
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:36 schreef Ivo1985 het volgende:
In geval het bestuur het op de vergadering afgesproken beleid niet uitvoert, waardoor je als lid van de VVE schade oploopt, dan zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk. Denk aan geld uitgeven aan zaken die niet op de vergadering besloten zijn en ook geen directe noodzaak hebben.
Moet daar dan ook weer over worden vergaderd???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193862763
Je VvE kan bestaan uit uitvreters en verveelde bejaarden dat is wel kut.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193862817
Onder de aansprakelijkheid valt alles dat een bestuurder in zijn functie doet. Dus ook als hij bijvoorbeeld een vaas om stoot tijdens het uitoefenen van activiteiten als VVE-bestuurder (wat in veel gevallen officieel niet op de privé aansprakelijkheidsverzekering te verhalen is).

Zonder aansprakelijkheidsverzekering kan een bestuurder nog steeds aansprakelijk worden gesteld voor fouten en functioneren.

Behalve dat zo'n verzekering de risico's van financiële gevallen verzekert voor bestuurders is het in feite ook een verzekering voor de VVE-leden dat door bestuurders veroorzaakte schade altijd te verhalen is.

Stel er wordt een fout gemaakt waardoor een bestuurder aansprakelijk is voor hoger uitgevallen kosten van bijvoorbeeld het vervangen van een dak. Als een bestuurder niet verzekerd is voor aansprakelijkheid en zelf niet over middelen beschikt om de schade te vergoeden dan zit de VVE (en dus de leden) meteen met een financieel probleem.
pi_193862855
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:07 schreef spinazieruiker het volgende:
Behalve dat zo'n verzekering de risico's van financiële gevallen verzekert voor bestuurders is het in feite ook een verzekering voor de VVE-leden dat door bestuurders veroorzaakte schade altijd te verhalen is.

Stel er wordt een fout gemaakt waardoor een bestuurder aansprakelijk is voor hoger uitgevallen kosten van bijvoorbeeld het vervangen van een dak. Als een bestuurder niet verzekerd is voor aansprakelijkheid en zelf niet over middelen beschikt om de schade te vergoeden dan zit de VVE (en dus de leden) meteen met een financieel probleem.
Nou, goede zaak dat zo'n verzekering bestaat voor de VvE.

Beetje off-topic: ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan en de gemeente had ook voor ons vrijwilligers een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Snapte de zin niet, tot ik met m'n auto tegen een lantaarnpaal aanreed en die vervangen moest worden. Deed de verzekering z'n werk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193862961
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou na 3 weken al ongeduldig worden en het heft in eigen hand nemen. Stel de regenwaterafvoeren zijn verroest, moet het dan 3 jaar lekken voordat ze worden vervangen?? Moet er niet aan denken.

In de tijd dat zo'n VvE aan het vergaderen is (neem eens een uurtarief van ¤125,-) zou ik al een klus hebben uitgevoerd.
Dat is gewoon klein onderhoud en word per direct uitgevoerd.
Beheerder heeft toestemming van de leden omdat te regelen.
Als de kelder volloopt met water word ie ook gewoon zsm leeg gepompt.
Voorbeeld van wat ik bedoel:

We hadden hier balkons met houten planken ervoor als hek.
Zag er niet meer uit en waren toe aan vervanging.
Idee is toen gekomen om dat hekwerk van staal en glas te maken met een alu vloertje erin zodat het balkon zo'n 30 cm breder werd.
Dat idee werd toen eerst over gestemd of het op de agenda zou komen.
Volgende stap iedereen mee eens?Dan kleuren bespreken en vervolgens stemmen
over de offertes.
pi_193863014
quote:
16s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:02 schreef FlippingCoin het volgende:
Je VvE kan bestaan uit uitvreters en verveelde bejaarden dat is wel kut.
Tja, dan moet je daarmee niet onder één dak gaan wonen :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193863032
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:18 schreef pitboer het volgende:
Dat idee werd toen eerst over gestemd of het op de agenda zou komen.
Volgende stap iedereen mee eens?Dan kleuren bespreken en vervolgens stemmen
over de offertes.
Hoe lang duurde het voordat de nieuwe hekwerken waren geplaatst?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193863048
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:21 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, dan moet je daarmee niet onder één dak gaan wonen :+
Ook niet van plan :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193863077
Ligt eraan wanneer de uitvoerder tijd heeft.Dit is gedaan in de vorige crisis,toen duurde het tussen de offerte accepteren en uitvoer 3 a 4 maand.
pi_193863097
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:24 schreef pitboer het volgende:
Dit is gedaan in de vorige crisis,toen duurde het tussen de offerte accepteren en uitvoer 3 a 4 maand.
Mooi geworden??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193863111
Zekers.
pi_193866101
Mensen die zelf onderdeel van de VVE zijn en dan zeiken over hoe de VVE bestuurd wordt :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_193868074
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:35 schreef descon het volgende:
Een VVE naait zich zelf vaak. Maar dat heeft vaak meer met de leden te maken die korte termijn denken.

Voor je het weet zit je met bejaarden een discussie te houden over een plant in de entree ofzo
Zo heb ik eens een discussie gehad met iemand die de bovenste galerij wilde overkappen omdat haar visite anders nat werd als ze voor de deur stonden te wachten.

Mijn opmerking dat ze ook nat werden als ze van de auto naar de ingang liepen zonder paraplu werd niet gewaardeerd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193868150
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 22:57 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die zelf onderdeel van de VVE zijn en dan zeiken over hoe de VVE bestuurd wordt :')
Nou als je van die bejaarden hebt en je bent in de minderheid met stemmen heb je toch een probleem.
Bij mij is het appartementencomplex verdeeld in 2/3 huur de rest koop. De woningbouwvereniging heeft dus altijd de meerderheid. Die houden het zakelijk dan heb je dat bejaarden gezeur alleen op de vergadering. Dan worden domme bejaardenplannen netjes afgeserveerd.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193868742
Ik ben blij dat ik mijn appartement begin van het jaar heb verkocht. Na bijna vier jaar was ik de vve wel beu. Met tokkies die denken dat liftonderhoud, glasbewassing, schoonmaak, schilderwerk en dergelijke gratis zijn valt niet te vergaderen.

Allemaal mensen die gewend zijn dat de woningbouwvereniging alles betaalt. Serieus, dit appartementencomplex uit 2005 zag er behoorlijk verpauperd uit.

Op een gegeven moment er in de lift geplast (!), wellicht door een van de honden. In plaats van dat we elkaar daarop aanspreken gewoon eisen dat er tweemaal per week wordt schoongemaakt in plaats van een keer per week. De maandelijke bijdrage mocht echter niet omhoog..

:')
pi_193868981
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 22:57 schreef TigerXtrm het volgende:
Mensen die zelf onderdeel van de VVE zijn en dan zeiken over hoe de VVE bestuurd wordt :')
Dat vind je raar? Jij zeurt ook niet op de overheid omdat je zelf als volk onderdeel bent van de democratie? :')
Facts don't care about your feelings
pi_193869087
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 07:19 schreef vipergts het volgende:

Bij mij is het appartementencomplex verdeeld in 2/3 huur de rest koop. De woningbouwvereniging heeft dus altijd de meerderheid. Die houden het zakelijk dan heb je dat bejaarden gezeur alleen op de vergadering.
Hoe is de WBV dan vertegenwoordigd? Door één persoon die voor 67% van de stemmen geldt??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193869098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe is de WBV dan vertegenwoordigd? Door één persoon die voor 67% van de stemmen geldt??
Ja, hoe die met de huurders overleggen geen idee waarschijnlijk niet.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193869212
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:19 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ja, hoe die met de huurders overleggen geen idee waarschijnlijk niet.
Huurders hebben dan op zich ook weinig te zeggen over het onderhoud. De woningbouwvereniging is eigenaar en de VVE is voor eigenaren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193869334
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe is de WBV dan vertegenwoordigd? Door één persoon die voor 67% van de stemmen geldt??
Ik heb ook zo'n vve met een wbv als grote stem er in. Met veel normale voorstellen stemmen die gewoonlijk voor de meest rationele keuze. Dus komt dit eigenlijk de snelle en rationele besluitvorming alleen maar ten goede. Zodat de discussies over bijzaken snel tijdens een vve vergadering afgekapt kunnen worden.
pi_193869804
Nog een leuke anekdote die ik een tijd geleden hoorde en waar ik hartelijk om heb moeten lachen.

Appartementengebouw waar een nieuwe eigenaar in één van de appartementen kwam wonen. De VVE had op dat moment een aardige spaarcent op de bank. De nieuwe eigenaar vond dat overdreven veel en stelde voor een deel direct terug te geven aan de woningeigenaren. Hij wilde dus graag een deel van geld waar hij nooit aan bijgedragen had op zijn rekening ontvangen _O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_193869808
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:09 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat vind je raar? Jij zeurt ook niet op de overheid omdat je zelf als volk onderdeel bent van de democratie? :')
VvE is wel een stukje kleiner en toegankelijker he. Niet staat je in de weg om jezelf bij het bestuur te voegen of de financiële stukken in te zien.

Maar dit zijn vaak de zelfde mensen die steen en been klagen en vervolgens nooit op een vergadering te vinden zijn of überhaupt een machtiging afgeven.
No amount of money ever bought a second of time.
  woensdag 1 juli 2020 @ 10:26:34 #101
51385 baskick
Juist ja!
pi_193870039
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 10:10 schreef Isabeau het volgende:
Nog een leuke anekdote die ik een tijd geleden hoorde en waar ik hartelijk om heb moeten lachen.

Appartementengebouw waar een nieuwe eigenaar in één van de appartementen kwam wonen. De VVE had op dat moment een aardige spaarcent op de bank. De nieuwe eigenaar vond dat overdreven veel en stelde voor een deel direct terug te geven aan de woningeigenaren. Hij wilde dus graag een deel van geld waar hij nooit aan bijgedragen had op zijn rekening ontvangen _O-
Nou, een fatsoenlijke VVE is van invloed op de waarde. Het zal indirect dus in de aankoop van het appartementsrecht zitten. Los daarvan is het natuurlijk ridicuul; eenmaal in de VVE blijft het in de VVE. Hij kan natuurlijk altijd voorstellen om - als de reserve groot genoeg is - de bijdrage te verlagen. Komt op termijn op hetzelfde neer, maar klinkt een stuk minder belachelijk :+

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 10:10 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

VvE is wel een stukje kleiner en toegankelijker he. Niet staat je in de weg om jezelf bij het bestuur te voegen of de financiële stukken in te zien.
De grootte is misschien anders, maar je kunt je net zo goed verkiesbaar stellen of stukken opvragen bij de lokale of landelijke overheid.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193871763
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 09:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n vve met een wbv als grote stem er in. Met veel normale voorstellen stemmen die gewoonlijk voor de meest rationele keuze. Dus komt dit eigenlijk de snelle en rationele besluitvorming alleen maar ten goede. Zodat de discussies over bijzaken snel tijdens een vve vergadering afgekapt kunnen worden.
Ik ben er ook tevreden mee ze hebben de ervaring en met iets als liftonderhoud is het wel makkelijk dat ze meer complexen hebben.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193871839
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 08:48 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn appartement begin van het jaar heb verkocht. Na bijna vier jaar was ik de vve wel beu. Met tokkies die denken dat liftonderhoud, glasbewassing, schoonmaak, schilderwerk en dergelijke gratis zijn valt niet te vergaderen.

Allemaal mensen die gewend zijn dat de woningbouwvereniging alles betaalt. Serieus, dit appartementencomplex uit 2005 zag er behoorlijk verpauperd uit.

Op een gegeven moment er in de lift geplast (!), wellicht door een van de honden. In plaats van dat we elkaar daarop aanspreken gewoon eisen dat er tweemaal per week wordt schoongemaakt in plaats van een keer per week. De maandelijke bijdrage mocht echter niet omhoog..

:')
Dat hondenuitwerpselen opruimen is wel een ding ook.
En als je dan een briegje ophangt dan krijg je als reactie dat zoiets niet anoniem mag alleen dan op een tokkie manier geschreven.
Tegenwoordig zet ik mijn huisnummer er maar bij om die mensen ter wille te zij als ik degene ben die het briefje ophangt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193871866
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:16 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ik ben er ook tevreden mee ze hebben de ervaring en met iets als liftonderhoud is het wel makkelijk dat ze meer complexen hebben.
Helemaal tevreden niet. Toen in het complex waar ik woon appartementen verkocht werden mocht de vve zelf een mjop opstellen dat ze toen vergeten zijn om een jaarlijkse controle van een kathode beschermingssyteem er niet in te zetten en de wbv dit ook niet opgevallen is verbaasde me. Nu hebben we wat jaren later betonrot en komt er een redelijke kostenpost bij. :{
pi_193872548
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 12:24 schreef Basp1 het volgende:
een jaarlijkse controle van een kathode beschermingssyteem er niet in te zetten en de wbv dit ook niet opgevallen is verbaasde me. Nu hebben we wat jaren later betonrot en komt er een redelijke kostenpost bij. :{
Was het kathodische beschermingssysteem uitgevallen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193872618
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Was het kathodische beschermingssysteem uitgevallen?
Bij sommige stukken ja.

Nu dan weer een leuke vve annecdote die dit moet gaan oplossen zeggen bewoners die rechts van de ingang wonen wij hoeven niet mee te doen want het zit alleen links in het gebouw. _O-
pi_193872681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Nu dan weer een leuke vve annecdote die dit moet gaan oplossen zeggen bewoners die rechts van de ingang wonen wij hoeven niet mee te doen want het zit alleen links in het gebouw. _O-
Goed gevonden! Wat ben ik blij dat ik m'n eigen houtrot kan herstellen... O-) O-)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 juli 2020 @ 13:15:12 #108
51385 baskick
Juist ja!
pi_193872713
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij sommige stukken ja.

Nu dan weer een leuke vve annecdote die dit moet gaan oplossen zeggen bewoners die rechts van de ingang wonen wij hoeven niet mee te doen want het zit alleen links in het gebouw. _O-
Die mensen snappen niet dat de VVE eigenaar is van het gebouwd. Hoe hebben die ooit een hypotheek kunnen regelen :{

Net als mensen die altijd de trap pakken dan opeens niet mee hoeven te betalen aan de lift.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 1 juli 2020 @ 14:27:11 #109
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193874006
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 13:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Die mensen snappen niet dat de VVE eigenaar is van het gebouwd. Hoe hebben die ooit een hypotheek kunnen regelen :{

Net als mensen die altijd de trap pakken dan opeens niet mee hoeven te betalen aan de lift.
De VVE is NIET de eigenaar van het gebouw.
Dat zijn nog steeds alle afzonderlijke leden van de VVE.

Alleen het stemrecht wordt verdeeld over het aantal eigenaren.
Meerdere eigenaren zitten in dezelfde "schil" dus daar ontkomt je niet aan.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 1 juli 2020 @ 15:41:13 #110
51385 baskick
Juist ja!
pi_193875060
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 14:27 schreef BertV het volgende:

[..]

De VVE is NIET de eigenaar van het gebouw.
Dat zijn nog steeds alle afzonderlijke leden van de VVE.

Alleen het stemrecht wordt verdeeld over het aantal eigenaren.
Meerdere eigenaren zitten in dezelfde "schil" dus daar ontkomt je niet aan.
Wellicht was ik wat kort door de bocht. Je snapt m'n punt hopelijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 1 juli 2020 @ 16:56:47 #111
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193876148
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 15:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht was ik wat kort door de bocht. Je snapt m'n punt hopelijk.
Als je er zo passief in staat als TS dan snap ik dat het alleen maar een gemene dure club is, die VVE.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_193876416
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:56 schreef BertV het volgende:
Als je er zo passief in staat als TS dan snap ik dat het alleen maar een gemene dure club is, die VVE.
Als je even de PoHi van TS leest, weet je dat dit een luchtbalonnetje van hem is; woont met een Wajong in een hok en heeft niet veel beter te doen dan dit soort irrelevante posts hier neer te plempen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193877395
Ohw ja.En je moet altijd weer uitleggen aan klusjesmannen die komen,dat de V.V.E geen woningbouw is.Die denken dat de beheerder die wij in dienst hebben,hetzelfde is als woningbouw.Trouwens geld voor bijna iedereen die nog nooit te maken hebben gehad met de V.V.E.
pi_193879233
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:21 schreef pitboer het volgende:
En je moet altijd weer uitleggen aan klusjesmannen die komen,dat de V.V.E geen woningbouw is.
Waarom moet je dat aan ze uitleggen?
Ze komen toch gewoon voor een klus en sturen als die klaar is een factuur?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193879342
VVE zijn sinds kort verplicht om te sparen voor aanstaand groot onderhoud.
Als de begroting goed is is het geen weggegooid geld.
Als je er maar kort woont dan heb je andere belangen.

Verder denk ik dat je onderschat wat onderhoud aan een huis kost al met al als je het goed doet. :9
Vakman pur sang
  woensdag 1 juli 2020 @ 21:05:01 #116
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193879668
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:21 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Waarom moet je dat aan ze uitleggen?
Ze komen toch gewoon voor een klus en sturen als die klaar is een factuur?
Ja, ze sturen een factuur. Maar daar wordt aardig mee gesjoemeld, leert de ervaring.
pi_193879723
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Verder denk ik dat je onderschat wat onderhoud aan een huis kost al met al als je het goed doet. :9
Doe eens een gooi? Bedoel je voor wat betreft een complex van een VvE, of voor een particuliere woning?

Ik vind het hele topic nog steeds: "appels met peren" vergelijken. Maar wel verhelderend als het gaat om de werking van een VvE.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193879839
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:21 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Waarom moet je dat aan ze uitleggen?
Ze komen toch gewoon voor een klus en sturen als die klaar is een factuur?
Omdat de meeste beginnen met de woningbouw heeft mij/ons gestuurd.En
dan zeg ik altijd dan bent u verkeerd.
pi_193879871
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 20:32 schreef Lospedrosa het volgende:
VVE zijn sinds kort verplicht om te sparen voor aanstaand groot onderhoud.
Als de begroting goed is is het geen weggegooid geld.
Als je er maar kort woont dan heb je andere belangen.

Verder denk ik dat je onderschat wat onderhoud aan een huis kost al met al als je het goed doet. :9
Jup.X % van de herbouwwaarde.
pi_193879892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 21:22 schreef pitboer het volgende:
Jup.X % van de herbouwwaarde.
Duidelijk ja!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193879976
Mjop of herbouwwaarde?
Het reservefonds vullen kan volgens de wet op twee manieren: op basis van een meerjarenonderhoudsplan (mjop) – hierin staat welk onderhoud op welke termijn nodig is en wat dit gaat kosten – of op basis van 0,5 % van de herbouwwaarde van het appartementencomplex. VvE’s krijgen volgens de wet drie jaar de tijd om aan deze verplichtingen te voldoen.
  woensdag 1 juli 2020 @ 21:49:32 #122
51385 baskick
Juist ja!
pi_193880211
-

[ Bericht 100% gewijzigd door baskick op 01-07-2020 21:50:07 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193880731
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 21:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Doe eens een gooi? Bedoel je voor wat betreft een complex van een VvE, of voor een particuliere woning?

Ik vind het hele topic nog steeds: "appels met peren" vergelijken. Maar wel verhelderend als het gaat om de werking van een VvE.
Uiteindelijk spaar je altijd voor groot onderhoud.
Particulier ook wel 1000-2000 ¤ p.j.
Dat is bv je bitumendak, na 15-25 jaar moet die vervangen of overlaagd worden.
Verder:
Lift revisie eens per 10 jaar
Brandmeld en rookmelders 10jr
Schilderen 5-7 jaar
Glazenwasser
Schoonmaak portalen
Centrale ketel
Centrale bemetering
Tapijt en muurbekleding
Enz,
Vakman pur sang
  donderdag 2 juli 2020 @ 10:37:02 #124
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193886131
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 22:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Uiteindelijk spaar je altijd voor groot onderhoud.
Particulier ook wel 1000-2000 ¤ p.j.
Dat is bv je bitumendak, na 15-25 jaar moet die vervangen of overlaagd worden.
Verder:
Lift revisie eens per 10 jaar
Brandmeld en rookmelders 10jr
Schilderen 5-7 jaar
Glazenwasser
Schoonmaak portalen
Centrale ketel
Centrale bemetering
Tapijt en muurbekleding
Enz,
Deze lijst dus. Een VVE betaald meer dan alleen onderhoud en reservering voor groot onderhoud. Slimste wat je kan doen is je verdiepen in de financien van de VVE. Want daar zie je wat de VVE werkelijk doet en wat alles kost. 140 Euro is niet teveel en ook niet te weinig. Vorige huis was een apartement met een gezonde VVE. Met een actieve voorzitter die gewoon normaal deed, een kluscommissie die de kleine klusjes zelf deed, een adminstartie-kantoortje die de papieren en gelden regelde etc. En een kascommissie waar ikzelf in zat. 1x per jaar een vergadering, altijd gezeur over de fietsen in de gang van de bergingen (binnen ieder complex is altijd wel wat mis) etc etc.

Heeft geen zin om ze zeuren over een VVE, want a) het is verplicht en b) het is handig. Koop een huis en je moet alles zelf regelen. Zoals een opstalverzekering (dat is niet de goedkoopste verzekering). Maar nu moet je zelf alles regelen en betalen. En ja, als je een lift in de flat hebt, die is duur. Die heb je in je huis niet. Zie het maar als een deel van je huis ipv een belasting.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193894011
Plus al het kleine onderhoud.Een intercom die kapot gaat.Of een lekkende regenpijp.Een diepe rioolverstopping.Dat doort dingen.
  donderdag 2 juli 2020 @ 20:58:50 #126
51385 baskick
Juist ja!
pi_193894789
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 10:37 schreef HMS het volgende:
Zoals een opstalverzekering (dat is niet de goedkoopste verzekering)
Een opstalverzekering kost niet de wereld :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193901443
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 20:58 schreef baskick het volgende:

[..]

Een opstalverzekering kost niet de wereld :N
Wel als de VvE-leden blijven claimen voor de kleinste dingen. _O- Wij hadden daardoor een verhoogde premie, een eigen risico van ¤ 500 per gebeurtenis en een waarschuwing. De waarschuwing hield in dat indien het claimgedrag niet drastisch zou veranderen, de verzekering opgezegd zou worden.
pi_193901572
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:47 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Wel als de VvE-leden blijven claimen voor de kleinste dingen. _O- Wij hadden daardoor een verhoogde premie, een eigen risico van ¤ 500 per gebeurtenis en een waarschuwing. De waarschuwing hield in dat indien het claimgedrag niet drastisch zou veranderen, de verzekering opgezegd zou worden.
Wat claimen je medebewoners bij de opstalverzekering dan?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:14:39 #129
51385 baskick
Juist ja!
pi_193902471
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 08:47 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Wel als de VvE-leden blijven claimen voor de kleinste dingen. _O- Wij hadden daardoor een verhoogde premie, een eigen risico van ¤ 500 per gebeurtenis en een waarschuwing. De waarschuwing hield in dat indien het claimgedrag niet drastisch zou veranderen, de verzekering opgezegd zou worden.
Zoveel valt er toch niet te claimen aan opstal? En ja, bij misbruik heb je pech. Logisch toch.

Overigens, kunnen individuele bewoners wel claimen? De VVE is de verzekerde toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193904037
Bij ons is het zo dat als je wat hebt,dat je dan de beheerder belt.En die regelt het verder.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:08:08 #131
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193904106
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:14 schreef baskick het volgende:

Overigens, kunnen individuele bewoners wel claimen? De VVE is de verzekerde toch?
Daarom, ik snap niet hoe dat zo uit de hand kan lopen, daar heb je dan als VVE bestuur ook zitten slapen. Zoals het vroeger in mijn VVE werkte is dat claims doe je bij het administratie-buro (daar werkt iemand elke normale werkdag) maar die gaan niet zomaar wat doen. Die lichten het bestuur in voordat ze een verzekeringsclaim doen.

Dat is natuurlijk wel een kwestie van goede afspraken maken. En werkt dat niet, een nieuwe administrator zoeken. Hebben wij als VVE indertijd ook gedaan nadat administrator 1 (een eenpitter) zijn zaken had overgedaan aan een ander omdat tie stopte. Dus adminstrator 2 lag binnen 2 jaar eruit.

Maar goed, een VVE hangt ook af van het feit dat er een paar bewoners met kennis van zaken zich in het bestuur melden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:09:12 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193904125
ik weet niet wat voor vrijstaand huis je in gedachten hebt, maar je reservering voor onderhoud van een vrijstaand huis moet tussen de 1 en 2% van de waarde liggen (afhankelijk van leeftijd en onderhoudsstaat).

¤ 140 per maand is ¤ 1.680
Als dat 1% is dan zou het dus om een vrij nieuw vrijstaand huis van ¤ 168.000 gaan.
Waar kan ik tekenen?

https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/

Onderhoud van een vrijstaand huis van na 2005: ¤ 5.275 per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193904957
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 12:09 schreef Leandra het volgende:
Onderhoud van een vrijstaand huis van na 2005: ¤ 5.275 per jaar.
We zitten nu halverwege 2020 en ik heb aan vrijstaande woonhuis (b.j. 1915) uitgegeven: 1 pot Sikkens Rubbol, een pot grondverf en een tube urethaankit. Denk zo ¤50,- bij elkaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:01:48 #134
51385 baskick
Juist ja!
pi_193905053
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 12:56 schreef blomke het volgende:

[..]

We zitten nu halverwege 2020 en ik heb aan vrijstaande woonhuis (b.j. 1915) uitgegeven: 1 pot Sikkens Rubbol, een pot grondverf en een tube urethaankit. Denk zo ¤50,- bij elkaar.
Maar een periode van 6 maanden is dan ook in het geheel niet representatief. Onderhoud reken je doorgaans over de lange termijn. Een ander heeft die 6 maanden wellicht de badkamer vervangen; dan kun je toch ook niet extrapoleren over de duur van je resterende woonduur?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193905835
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:00 schreef vipergts het volgende:

[..]

Wat claimen je medebewoners bij de opstalverzekering dan?
Lekkage, stormschade etc.

quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:14 schreef baskick het volgende:

[..]

Zoveel valt er toch niet te claimen aan opstal? En ja, bij misbruik heb je pech. Logisch toch.

Overigens, kunnen individuele bewoners wel claimen? De VVE is de verzekerde toch?
Het vorige bestuur heeft gewoon alle claims doorgezet naar de verzekering... Zelfs met het eigen risico van ¤ 500 (voor rekening van de VvE) werden schades van ¤ 700 doorgezet. Als je als VvE toch ¤ 500 eigen risico betaalt, betaal die andere ¤ 200 ook zodat je niet het risico loopt dat je verzekering wordt opgezegd...
pi_193905836
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:01 schreef baskick het volgende:
Maar een periode van 6 maanden is dan ook in het geheel niet representatief. Onderhoud reken je doorgaans over de lange termijn. Een ander heeft die 6 maanden wellicht de badkamer vervangen; dan kun je toch ook niet extrapoleren over de duur van je resterende woonduur?
Natuurlijk niet, maar ik wilde maar aangeven dat ¤5272 net zo onzinnig is als ¤50/half jaar. ¤21396 lees ik op die site voor mijn 1915 woning... 8)7
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 14:00:41 #137
51385 baskick
Juist ja!
pi_193905982
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, maar ik wilde maar aangeven dat ¤5272 net zo onzinnig is als ¤50/half jaar. ¤21396 lees ik op die site voor mijn 1915 woning... 8)7
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/
Doorgaans neemt het onderhoud toe naarmate een woning ouder wordt; het zijn gemiddelden. Maar als mensen reserveren voor het vervangen van een keuken/badkamer/dakkapel niet als onderhoud zien en er dus niet voor sparen maar het 'gewoon' financieren, wordt het krom vergelijken. Een keuken van 20k na 10 jaar vervangen kost gewoon 160/maand en dus 2k per jaar. Badkamer idem. En dan zit je dus al over de genoemde 300/maand en dek je maar 2 posten. Iedereen kan een eigen berekening maken, maar beter reëel dan te weinig met verpaupering tot gevolg. Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 3 juli 2020 @ 14:04:14 #138
51385 baskick
Juist ja!
pi_193906030
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:53 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Lekkage, stormschade etc.
[..]

Het vorige bestuur heeft gewoon alle claims doorgezet naar de verzekering... Zelfs met het eigen risico van ¤ 500 (voor rekening van de VvE) werden schades van ¤ 700 doorgezet. Als je als VvE toch ¤ 500 eigen risico betaalt, betaal die andere ¤ 200 ook zodat je niet het risico loopt dat je verzekering wordt opgezegd...
Dan ben je ook wel een enorme pauper als je dus voor 200 een opstalverzekering gaat aanspreken. En als bestuur ook ongeschikt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193907891
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, maar ik wilde maar aangeven dat ¤5272 net zo onzinnig is als ¤50/half jaar. ¤21396 lees ik op die site voor mijn 1915 woning... 8)7
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/
Een vrij simpele keuken en badkamer (elk 10k inclusief montage) kosten bij een levensduur van 20 jaar al 1000 euro per jaar.

Een cv-ketel kost jaarlijks 100 euro aan afschrijving en 100 euro aan onderhoud.

Schilderwerk uitbesteden kost 2500 euro per 5 jaar, dus 500 euro per jaar.

Bitumen dak gat 20-25 jaar mee.

Kozijnen gaan niet oneindig mee.

En bij oudere huizen komen er ook zaken bij klijken als gevelreiniging en voegen-herstel, kosten van nieuw lood- en zinkwerk, een pannendak wat vernieuwd moet worden etc.

Alles aan een woning heeft simpelweg een bepaalde kostprijs en een bepaalde gemiddelde levensduur. Het is echt geen abracadabra om aan de hand van die gegevens een overzicht te maken van onderhoudskosten.

En ja, de handige Harrie kan natuurlijk op die kosten besparen door er veel kostbare tijd aan te besteden en deze tijd niet in geld uit te drukken. Het zelf doen betekent echter niet dat het niks kost.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:03:28 #140
51385 baskick
Juist ja!
pi_193908670
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een vrij simpele keuken en badkamer (elk 10k inclusief montage) kosten bij een levensduur van 20 jaar al 1000 euro per jaar.

Een cv-ketel kost jaarlijks 100 euro aan afschrijving en 100 euro aan onderhoud.

Schilderwerk uitbesteden kost 2500 euro per 5 jaar, dus 500 euro per jaar.

Bitumen dak gat 20-25 jaar mee.

Kozijnen gaan niet oneindig mee.

En bij oudere huizen komen er ook zaken bij klijken als gevelreiniging en voegen-herstel, kosten van nieuw lood- en zinkwerk, een pannendak wat vernieuwd moet worden etc.

Alles aan een woning heeft simpelweg een bepaalde kostprijs en een bepaalde gemiddelde levensduur. Het is echt geen abracadabra om aan de hand van die gegevens een overzicht te maken van onderhoudskosten.

En ja, de handige Harrie kan natuurlijk op die kosten besparen door er veel kostbare tijd aan te besteden en deze tijd niet in geld uit te drukken. Het zelf doen betekent echter niet dat het niks kost.
Smaken verschillen :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193909743
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:07 schreef Ivo1985 het volgende:

Een vrij simpele keuken en badkamer (elk 10k inclusief montage) kosten bij een levensduur van 20 jaar al 1000 euro per jaar.

Een cv-ketel kost jaarlijks 100 euro aan afschrijving en 100 euro aan onderhoud.

Simpele keuken van 104¤? Zoek oop MP op Poggenpohl en voor een fractie van die prijs heb je een keuken die een levvenlang meegaat. Badkamer: tel op bij Hornbach en…

Een CV ketel van ¤1200 gaat 15 jaar mee, afschrijving ¤80/jaar. Onderhoud doe ik grotendeels zelf, eens per 4 jaar laat ik een installateur met CO meter de lambda afstellen voor ¤100,-. En dan moet ik nog uitleggen hoe de meter werkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193909770
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:03 schreef baskick het volgende:
Smaken verschillen :Y
Smaken, maar ook eisen. En aangezien ik superkritisch ben….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:00:57 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193910597
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 12:56 schreef blomke het volgende:

[..]

We zitten nu halverwege 2020 en ik heb aan vrijstaande woonhuis (b.j. 1915) uitgegeven: 1 pot Sikkens Rubbol, een pot grondverf en een tube urethaankit. Denk zo ¤50,- bij elkaar.
In jouw geval kost onderhoud van je huis dus ¤ 1.000 in 10 jaar?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193911414
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:00 schreef Leandra het volgende:
In jouw geval kost onderhoud van je huis dus ¤ 1.000 in 10 jaar?
De eerste jaren hebben we duizenden ¤'s uitgegeven om de zooi bewoonbaar te maken.

De laatste jaren is het onderhoud beperkt tot schilderwerk, rotte plekken vervangen, lekkages wegwerken, plat dak repareren en radiatoren vervangen. Uiteraard zelf uitgevoerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193912604
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Simpele keuken van 104¤? Zoek oop MP op Poggenpohl en voor een fractie van die prijs heb je een keuken die een levvenlang meegaat. Badkamer: tel op bij Hornbach en…

Een CV ketel van ¤1200 gaat 15 jaar mee, afschrijving ¤80/jaar. Onderhoud doe ik grotendeels zelf, eens per 4 jaar laat ik een installateur met CO meter de lambda afstellen voor ¤100,-. En dan moet ik nog uitleggen hoe de meter werkt.
Nogmaals: de euro's die je uitgeeft kunnen inderdaad wat minder zijn. Maar alleen als je er veel 'gratis' tijd in steekt. Alleen is die tijd in werkelijkheid niet gratis. Wanneer je goed kan klussen en je dat bij een ander doet, levert je tijd anno 2020 immers minstens 40 euro ex btw per uur op. De tijd die je zelf in je verbouwing steekt moet je, om te berekenen wat zo'n verbouwing écht kost, dan ook waarderen tegen 40 euro per uur.

Wat betreft mijn badkamer, geheel zelf gedaan: die kost aan materiaal alles bij elkaar ruim 4500euro. En dat is dan met tegels, lijm e.d. van de Hornbach, installatiemateriaal tegen groothandelsprijzen, badmeubel van de Ikea en douche en toilet met 30% korting bij de Praxis. Met de uren voor montage erbij gerekend kom je dan echt rond de 10k uit. Voor een badkamer van nog geen 5m2.
Ook die tweedehands Poggenpohl keuken staat niet vanzelf bij jou in huis. Leidingen verleggen, bus huren, demonteren, transporteren, monteren. Nog kosten voor tegels, misschien nieuw werkblad, apparatuur etc.. Al met al en uren tegen reële waarde meegeteld kost zelfs die tweedehands keuken duizenden euro's.

Idem met de cv-ketel: leuk dat je het zelf doet, maar ga je de uren op reële wijze waarderen dan kom je heel anders uit.

En al die kosten die je in je huis hebt gestoken toen je er in trok: dat zijn nou voor een (flink) deel typisch kosten van groot onderhoud, die je dus moet meenemen bij de gemiddelde onderhoudskosten die je over de jaren aan een woning hebt. Dat de grootste kosten samenvallen met je verhuizing en je de eerste jaren daarna alleen wat klein onderhoud te doen hebt, maakt niet dat de kosten van het groot onderhoud er niet zijn.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 23:20:29 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193914784
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:52 schreef blomke het volgende:

[..]

De eerste jaren hebben we duizenden ¤'s uitgegeven om de zooi bewoonbaar te maken.

De laatste jaren is het onderhoud beperkt tot schilderwerk, rotte plekken vervangen, lekkages wegwerken, plat dak repareren en radiatoren vervangen. Uiteraard zelf uitgevoerd.
Meer dan ¤ 50 per 6 maanden dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193919198
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 23:20 schreef Leandra het volgende:
Meer dan ¤ 50 per 6 maanden dus.
Klopt. Dus de komende paar jaar geven we maar niets meer uit aan onderhoud. Eerst de verfresten maar opmaken, staan nog genoeg bussen Sikkens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 09:30:32 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193919456
Waarom zou je eigenlijk na 20 jaar je hele keuken en badkamer moeten vervangen? Als je gewoon af en toe een kapot onderdeel vervangt kan zoiets je leven lang mee.

Al die lui die steeds andere keukens en badkamers willen dat is echt een luxe keuze.
pi_193919517
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:37 schreef BertV het volgende:
Achterstallig onderhoud? 140 is niet veel.
"Wij" zijn aan het sparen voor een dak en zitten op bijna 200,- per maand.
Vaak
Moet het centrale deel van het gebouw ook schoongemaakt, ramen gezeemd, verlichting branden en onderhoud bij elkaar gespaard.

Een goede vve is helemaal niet perse duur. Een slechte uiteraard wel. Allemaal afhankelijk van de bewoners en wat zij er van snappen.
Whatever...
  zaterdag 4 juli 2020 @ 09:45:52 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193919639
Wij betalen in een huurappartement al ¤ 60 per maand servicekosten voor schoonmaak gezamelijke ruimtes, elektra gezamenlijke ruimtes, lift, tuinonderhoud, glazenwasser en glasverzekering.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193919679
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 09:45 schreef Leandra het volgende:
Wij betalen in een huurappartement al ¤ 60 per maand servicekosten voor schoonmaak gezamelijke ruimtes, elektra gezamenlijke ruimtes, lift, tuinonderhoud, glazenwasser en glasverzekering.
Zit je op de begane grond?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 10:55:59 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193920469
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 09:50 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Zit je op de begane grond?
Yep
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 11:44:44 #153
51385 baskick
Juist ja!
pi_193921187
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 09:30 schreef Hexagon het volgende:
Waarom zou je eigenlijk na 20 jaar je hele keuken en badkamer moeten vervangen? Als je gewoon af en toe een kapot onderdeel vervangt kan zoiets je leven lang mee.

Al die lui die steeds andere keukens en badkamers willen dat is echt een luxe keuze.
Het moet niet. Niemand dwingt je een mooie, luxe keuken te plaatsen. Men wil het doorgaans wel graag. En dan moet je dus reserveren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 4 juli 2020 @ 11:48:02 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193921230
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:44 schreef baskick het volgende:

[..]

Het moet niet. Niemand dwingt je een mooie, luxe keuken te plaatsen. Men wil het doorgaans wel graag. En dan moet je dus reserveren.
Dus een luxe keuze die niet tot het noodzakelijk onderhoud behoort.
pi_193921271
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:48 schreef Hexagon het volgende:
Dus een luxe keuze die niet tot het noodzakelijk onderhoud behoort.
Klopt, een keuken/badkamer is i.m.o. geen onderhoud, net zo min als je vloer of verlichting. In DlD. koop je een huis zonder keuken, die neem je mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 11:54:23 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193921324
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus een luxe keuze die niet tot het noodzakelijk onderhoud behoort.
Dat ligt eraan: een kwaliteitskeuken of badkamer kan over het algemeen langer meegaan dan een goedkope variant, dus ja; als je 30 jaar met je keuken of badkamer wilt doen kun je er maar beter wat tegenaangooien en geen keuken of badkamer kopen die sowieso maar bedoeld is voor een beperkte levensduur.

Maar goed, dat geldt voor alles; een Primark broek koop je ook niet voor 3 jaar, een Volvo of Mercedes gaat langer mee dan een Seat. Overigens is onderhoud in dat geval ook wel key.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193921889
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Yep
Dan betaal je in 9 van de 10 gevallen niet mee aan de lift.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:04:42 #158
51385 baskick
Juist ja!
pi_193922282
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 11:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus een luxe keuze die niet tot het noodzakelijk onderhoud behoort.
Noodzakelijk tot op zekere hoogte; een basis keuken is noodzakelijk. Maar goed, afschrijving van een auto reken je ook mee in de kosten.

Maar het hangt af van je eisen en wensen. In alle gevallen moet je gewoon een x-bedrag reserveren (of financieren, maar betalen zul je).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:10:22 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193922344
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 12:33 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Dan betaal je in 9 van de 10 gevallen niet mee aan de lift.
We hebben allemaal dezelfde kostenverklaring.
Al even los van het feit dat er sowieso maar 3 woonlagen zijn, en op die manier zou je ook kunnen stellen dat de bewoners van 1 en 2 hoog niet meebetalen aan het tuinonderhoud.

Het maakt me overigens totaal niet uit, ik vind het veel meer van belang dat het allemaal een beetje netjes is en blijft, en dat daar ¤ 60 per maand voor betaald moet worden zie ik niet als veel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193922395
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

We hebben allemaal dezelfde kostenverklaring.
Al even los van het feit dat er sowieso maar 3 woonlagen zijn, en op die manier zou je ook kunnen stellen dat de bewoners van 1 en 2 hoog niet meebetalen aan het tuinonderhoud.

Het maakt me overigens totaal niet uit, ik vind het veel meer van belang dat het allemaal een beetje netjes is en blijft, en dat daar ¤ 60 per maand voor betaald moet worden zie ik niet als veel.
60 euro is namelijk echt heel weinig voor een vve met lift.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:19:07 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193922428
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:16 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

60 euro is namelijk echt heel weinig voor een vve met lift.
Huurappartementen hè.... allemaal van één eigenaar.
Geen VvE dus. Puur servicekosten.

Overigens vermoed ik dat het gros van de kosten in de tuin zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193924751
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 14:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Dan ben je ook wel een enorme pauper als je dus voor 200 een opstalverzekering gaat aanspreken. En als bestuur ook ongeschikt.
Eens. Het was de vve-leden gedurende enkele jaren niet eens opgevallen dat de voorzitter het gros van de klusjes liet doen door zijn eigen bedrijfjes. Hij bracht, net als de andere bedrijven, ook offertes uit en zat er steeds net onder. :P Er is echt veel geld weggegooid destijds... Het puinruimen was niet fijn. :')

Blij dat ik ervan af ben!
  zondag 5 juli 2020 @ 00:43:16 #163
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_193934122
7 jaar in een koopappartement gewoond, was nieuwbouw. In het begin deden we veel zelf. Denk aan onderhoud aan verlichting, deuren smeren, onkruid weghalen. Daar kreeg je 15 euro per uur voor. Later werd dat tarief 0 euro want de meerderheid vond dat er teveel uren gedeclareerd werden. Dusja dan maar een tuinbedrijf laten komen want niemand die voor Jan lul iets bij gaat houden. Elk jaar timmerman laten komen om deuren na te kijken etc. De kosten liepen hoog op. Zeker toen na 5 jaar de schilder 3 weken langskwam.
pi_193937297
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:43 schreef egelhond het volgende:
De kosten liepen hoog op. Zeker toen na 5 jaar de schilder 3 weken langskwam.
Vraag me af hoeveel appartementen er in dat complex zaten ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193937414
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af hoeveel appartementen er in dat complex zaten ?
En bij de helft van het aantal appartementen zou de schilder 1.5 week bezig zijn geweest.
Dat maakt toch niet uit, waarschijnlijk was er daar geen geld in de mjop pot gestopt en mocht deze persoon wat bijlappen vanwege de falende VVE.
pi_193937453
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:34 schreef Basp1 het volgende:
Dat maakt toch niet uit, waarschijnlijk was er daar geen geld in de mjop pot gestopt en mocht deze persoon wat bijlappen vanwege de falende VVE.
Denk eerder dat die schilder er de kantjes vanaf liep (schilderbedrijven kennende) en dat de rekening daarom zo hoog werd, zoals in de post staat vermeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193937524
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk eerder dat die schilder er de kantjes vanaf liep (schilderbedrijven kennende) en dat de rekening daarom zo hoog werd, zoals in de post staat vermeld.
Nou open maar in k&w een topic over de kantjes aflopende schildersbedrijven waarin je potentiële opdrachtgevers tips geeft hoe men de klaplopende schilders flink onder druk kan zetten. Zodat ze onder de kostprijs van alleen al de verf je houtwerk gaan schilderen met wit betaalde werknemers.
pi_193947635
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:41 schreef Basp1 het volgende:
Nou open maar in k&w een topic over de kantjes aflopende schildersbedrijven waarin je potentiële opdrachtgevers tips geeft hoe men de klaplopende schilders flink onder druk kan zetten. Zodat ze onder de kostprijs van alleen al de verf je houtwerk gaan schilderen met wit betaalde werknemers.
Heel simpel: gewoon het schilderwerk zelf uitvoeren. De keer dat ik een schilersbedrijf hier aan hetw erk heb gehad, was ik er zo klaar mee, dat ik de afgelopen 18 jaar al het schilderwerk zelf heb uitgevoerd. Mede om het kliederwerk van de prof-schilder te herstellen :r .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juli 2020 @ 19:59:51 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193947687
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Heel simpel: gewoon het schilderwerk zelf uitvoeren. De keer dat ik een schilersbedrijf hier aan hetw erk heb gehad, was ik er zo klaar mee, dat ik de afgelopen 18 jaar al het schilderwerk zelf heb uitgevoerd. Mede om het kliederwerk van de prof-schilder te herstellen :r .
Ja, leuk voor je, helaas is dat niet voor iedereen een optie.
Ik kan het niet meer en als ik moet wachten tot mijn man het doet dan zijn de kozijnen weggerot, en als het eerder gebeurt dan gebeurt het waarschijnlijk niet goed.
Ieder heeft zijn kwaliteiten en ik vind het meer dan prima idee om mensen in te huren voor de dingen waar ze goed in zijn.

Bij ons komt de schilder de kozijnen dus gewoon doen. Nou ja, kwam, nu hebben we een huurwoning en kunststof kozijnen :D

Overigens hebben we wel een hele fijne en goede schilder, dus die laat ik straks de muren en plafonds van ons huis wel gewoon doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193947717
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 19:59 schreef Leandra het volgende:

Ik kan het niet meer en als ik moet wachten tot mijn man het doet dan zijn de kozijnen weggerot,
Andere vent nemen, die het schilderwerk wel ter hand neemt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juli 2020 @ 20:04:19 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193947760
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Andere vent nemen, die het schilderwerk wel ter hand neemt.
Oh....
Ik denk het niet eigenlijk, dit is mijn laatste relatie. Ongeacht hoelang deze nog duurt en hoe deze ten einde komt, maar een andere vent komt er sowieso niet.
Een vrouw ook niet trouwens, voor de duidelijkheid.

En nee, ons huwelijk staat niet op springen, er komt alleen geen ander als ik om een of andere reden ooit niet meer getrouwd ben.
Gelukkig heeft hij wel andere kwaliteiten en daar kan zijn gebrek aan klusvaardigheid ruimschoots tegenop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193947765
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:04 schreef Leandra het volgende:
Gelukkig heeft hij wel andere kwaliteiten en daar kan zijn gebrek aan klusvaardigheid ruimschoots tegenop.
Horizontale klussen zeker….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juli 2020 @ 20:06:40 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193947793
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Horizontale klussen zeker….
Dat is tussen hem en mij en dat blijft het ook *)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193947841
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is tussen hem en mij en dat blijft het ook *)
pi_193947885
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:06 schreef Leandra het volgende:
Dat is tussen hem en mij en dat blijft het ook *)
Met deze kwast zeker:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juli 2020 @ 20:14:54 #176
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193947940
quote:
12s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:09 schreef potjecreme het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 5 juli 2020 @ 23:18:06 #177
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_193950800
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af hoeveel appartementen er in dat complex zaten ?
46 appartementen. Maarja alle kozijnen etc. waarvan een groot deel met een hoogwerker.
En de trappenhal etc. was helemaal een ramp. Dat zijn geen klusjes die je zelf doet. Naar mijn idee was het schilderwerk meer dan prima had na 5 jaar echt nog geen schilderbeurt nodig maarja de VVE was uitbesteed dus die gasten hadden een jarenplan opgesteld waarvoor meer dan de helft dom ja zegt tegen het advies het schilderwerk te gaan doen.
Al zat er flink geld in de pot het is wel een flink bedrag wat er ineens uitgaat.
En tja bedrijven die komen is allemaal vriendjespolitiek. De broer van, de neef van enz, enz.
Zelf kon je ook bedrijven aanhalen maarja waarom die moeite. In 7 jaar tijd was de vve verhoogd met een paar euro dus mij boeide het niet zoveel had toch geen plannen er 10+ jaren te blijven wonen.
  maandag 6 juli 2020 @ 08:45:25 #178
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193954236
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 23:18 schreef egelhond het volgende:

[..]

En tja bedrijven die komen is allemaal vriendjespolitiek. De broer van, de neef van enz, enz.
Zelf kon je ook bedrijven aanhalen maarja waarom die moeite.
Soms is het de keuze voor schilderwerk bij bedrijf A voor 7000,- of bedrijf B voor 11000,-
Bij "ons" gaat het wel eens fout omdat we dan vaak gaan voor de laagste offerte.
Dan krijg je ook het resultaat wat daar bij hoort.

Nadeel blijft van zo'n VVE dat je afhankelijk bent van de figuren die in je appartement wonen.

Niks te klagen in mijn geval.
Gelukkig allemaal mensen met diepe zakken en niet te beroerd om vooruit te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 06-07-2020 09:05:22 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 6 juli 2020 @ 09:37:46 #179
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193954852
Tja, een VVE kan het geld weggooien of goed besteden. Dat blijft. Heb je er problemen mee, wordt actief. En activeer je medebewoners die er het zelfde over denken. De VVE is van de bewoners dus niet klagen, maar doe er wat aan. Als het bestuur vol zit met incompetente mensen, dan is dat vaak omdat er niemand die het beter kan er de tijd in wil steken.

Hoe veel tijd kost het om 3 offertes op te vragen en een paar referenties na te trekken. Zo voorkom je hoop gelazer. Maar ja, je moet het wel doen. Die offertes vragen, met referenties van vergelijkbare objecten, en een paar telefoontjes plegen. Wie wil daar nu tijd in steken? Want ja, mijn buurman doet het niet, dus waarom ik?

Ik wordt altijd een beetje moe van mesnen die wel klagen over de VVE maar als het nodig is er ook geen tijd in willen steken want o o o wat zijn we druk etc.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193957055
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 09:37 schreef HMS het volgende:
Tja, een VVE kan het geld weggooien of goed besteden. Dat blijft. Heb je er problemen mee, wordt actief. En activeer je medebewoners die er het zelfde over denken. De VVE is van de bewoners dus niet klagen, maar doe er wat aan. Als het bestuur vol zit met incompetente mensen, dan is dat vaak omdat er niemand die het beter kan er de tijd in wil steken.

Hoe veel tijd kost het om 3 offertes op te vragen en een paar referenties na te trekken. Zo voorkom je hoop gelazer. Maar ja, je moet het wel doen. Die offertes vragen, met referenties van vergelijkbare objecten, en een paar telefoontjes plegen. Wie wil daar nu tijd in steken? Want ja, mijn buurman doet het niet, dus waarom ik?

Ik wordt altijd een beetje moe van mesnen die wel klagen over de VVE maar als het nodig is er ook geen tijd in willen steken want o o o wat zijn we druk etc.
Ik hou wel van dat soort mensen in mijn gebouw is het opgedeeld in 36 huur en 12 koopwoningen er zijn vergaderingen geweest dat allen de 3 van het bestuur aanwezig waren en dan dwgene van de woningbouw dat beslist lekker makkelijk.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193957104
VVE is vooral 'genaaid' omdat je geen volledige zeggenschap hebt over je bezit. Je moet altijd met buren in overleg etc, via het construct van de vve. Soms gaat dat heel ver. Bijvoorbeeld dat de net gescheiden vrouw op 83a zich gaat bemoeien of jij te veel dichte planten op je balkon hebt staan enzo.

Anderzijds is een vve mits gezond ook wel een prettige voorziening. Je hoeft nergens over na te denken; het onderhoud voor buiten wordt geregeld. Je hoeft alleen maar wat geld af te dragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2020 12:30:39 ]
  maandag 6 juli 2020 @ 13:33:54 #182
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193957728
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:25 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ik hou wel van dat soort mensen in mijn gebouw is het opgedeeld in 36 huur en 12 koopwoningen er zijn vergaderingen geweest dat allen de 3 van het bestuur aanwezig waren en dan dwgene van de woningbouw dat beslist lekker makkelijk.
Zo een VVE moet je idd je niet inkopen. Er moet niet 1 partij zijn die de zaak 100% naar zijn hand zet.

Ik heb constructies gezien bij VVE's waar een WBV wel veel eigendom had, maar niet de volledige zeggenschap kon hebben. Daar werken WBV's wel aan mee als het doel is alle apartementen te verkopen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 6 juli 2020 @ 13:39:27 #183
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193957772
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
VVE is vooral 'genaaid' omdat je geen volledige zeggenschap hebt over je bezit. Je moet altijd met buren in overleg etc, via het construct van de vve. Soms gaat dat heel ver. Bijvoorbeeld dat de net gescheiden vrouw op 83a zich gaat bemoeien of jij te veel dichte planten op je balkon hebt staan enzo.

Dan wordt het tijd het HR van de VVE te herzien. Maar dat is er ook 1. Voordat je een apartement koopt, vraag het HR en de laatste VVE notulen en jaarstukken op. Want dan zie je snel genoeg wat voor VVE je mee te maken krijgt. Wordt wel vaak vergeten, of eigenlijk men denkt, het is niet belangrijk.

Bij mijn oude VVE stond er iets over de kleuren van de balkons. Maar er waren ook al zo direct 3 adressen die zich er niet aan hielden. Elke twee jaar was dat ook zo een punt, maar men wilde elkaar (gelukkig) het leven niet over zuur maken, dus het werd gedoogd. Dan zeg ik - neem het er niet in op. Of gooi het eruit. Maar daar was dan ook geen meerderehid voor te vinden (wijziging van het HR om dat eruit te halen)......tja, zo heeft elke VVE wel zijn eigenaardigheden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_193958066
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:39 schreef HMS het volgende:
Dan wordt het tijd het HR van de VVE te herzien.
En daarin ben je dan ook weer afhankelijk van je medeleden. ;(
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 12:00:56 #185
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193972483
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 14:06 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

En daarin ben je dan ook weer afhankelijk van je medeleden. ;(
Dat klopt. En er worden soms politieke spelletjes gespeeld, en die moet je soms meespelen of saboteren. Joh, het is gewoon soms net het binnenhof in het klein. Dus ik vind het niet erg dat ik nu in mijn eigen huis woon en geen VVE meer heb. Maar in een stad een flat kopen en je zit ermee. Je ontkomt er bijna niet aan.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')