SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ongeveer heel vaak komt hier de vraag voorbij waarom n.amen vaak met p.untjes worden g.eschreven. Dit is om te zorgen dat het allemaal wat minder makkelijk te googlen is en je gewoon publiekelijk kan klagen over je buurvrouw die haar pasgeboren dochter Shenayneh heeft genoemd. Zonder angst voor represailles. Dus daarom.And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
Leuk, maar ik mis ergens een Q.quote:Op woensdag 22 april 2020 15:35 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dat wij de naam gevonden hebben, ik zag hem gisteren voorbij komen.X'Zaveyon
Voldoet aan alle onmogelijke letters en valt toch nog uit te spreken
Hmmm, ik had nog goed gekeken of alle letters er wel in zaten maar de q ontbreekt inderdaadquote:
Klopt, daar heb ik het ook vandaanquote:Op woensdag 22 april 2020 16:09 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik wist dat ik die naam had gezien ergens.
Young and pregnant![]()
Maar even serieus... je zal maar een ' in je naam hebben.![]()
Ik zou zoiets toch weglaten tijdens het solliciteren.
Een Japanse collega van mij heeft een apostrof in zijn naam. Ik denk dat het in zijn geval de splitsing aangeeft van waar je in het Japans het volgende karakter zou schrijven, misschien dat het anders 2 andere karakters zouden zijn als je de splitsing in klank anders leest.quote:Op woensdag 22 april 2020 16:09 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik wist dat ik die naam had gezien ergens.
Young and pregnant![]()
Maar even serieus... je zal maar een ' in je naam hebben.![]()
Ik zou zoiets toch weglaten tijdens het solliciteren.
Wat voor namen zijn ongeveer jouw/jullie smaak?quote:Op woensdag 22 april 2020 20:01 schreef NicolasJoy het volgende:
Ik denk, ik ga hier inspiratie op doen. Nou, met die namen; NOPE!
We zijn wel van het kort, maar krachtig denk ik.quote:Op woensdag 22 april 2020 20:05 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Wat voor namen zijn ongeveer jouw/jullie smaak?
(Mooie namen komen hier meestal voorbij naar aanleiding van iemand die concreet op zoek is. Voor het overige is het vooral opvallende namen delen die je zelf nooit zou geven.)
Geloof er niks van, waar is oscarquote:Op woensdag 22 april 2020 20:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Top 10 jongensnamen met een O met 6 letters
Oliver
Oedlul
Orpheo
Oberon
Oualid
Olindo
Olgert
Ouwais
Olvedo
Ousama
Een lijstje van op een site vermeld in deze OP
Geen idee. Staat op https://www.naamwijzer.nl/jongensnamen-met-6-letters.php en dan ergens een lijstje met jongensnamen die beginnen met O.quote:Op woensdag 22 april 2020 20:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Geloof er niks van, waar is oscar?
Die heeft geen zes lettersquote:Op woensdag 22 april 2020 20:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Geloof er niks van, waar is oscar?
Dat deel had ik even gemistquote:
Norequote:Op woensdag 22 april 2020 20:35 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
We zijn wel van het kort, maar krachtig denk ik.
Lot (Lotte), Eef, Rosa, Jet, Fien, Saar, Nora, Mare, Marthe, Anna, Juul, Pien, Leah, Pip, Suze
Gijs, Wiebe, Abel, Bouke, Charlie ..
Maar goed, in dit geval; het wordt waarschijnlijk een meisje, we hebben al de schuingedrukte naam voor onze eerste dochter. Ik heb wel namen die me aanspreken, onder andere in dit lijstje, maar nog niet dé naam. Nog geen wauw-gevoel. Er zitten kanshebbers bij, maar ben nog niet overtuigd.
En Marie? Staat op de 2e plek in België 2020 tot nu toe. In Nederland hoe je 'm volgens mij niet zo vaak, maar ik vind 'm best leuk!quote:Op woensdag 22 april 2020 20:35 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Lot (Lotte), Eef, Rosa, Jet, Fien, Saar, Nora, Mare, Marthe, Anna, Juul, Pien, Leah, Pip, Suze
Maar goed, in dit geval; het wordt waarschijnlijk een meisje, we hebben al de schuingedrukte naam voor onze eerste dochter. Ik heb wel namen die me aanspreken, onder andere in dit lijstje, maar nog niet dé naam. Nog geen wauw-gevoel. Er zitten kanshebbers bij, maar ben nog niet overtuigd.
Catoquote:Op woensdag 22 april 2020 21:15 schreef Aure het volgende:
[..]
Nore
Mika
Pippa
Isa
Rosie
Lena
Cato
Luus
Fenne
Ella
Ik wist het!quote:Op woensdag 22 april 2020 20:35 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het al gezegd had, toch niet, haha.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:22 schreef Wolken het volgende:
[..]
Ik wist het!![]()
Hier staan Sanne en Ronja nog op mijn shortlist. Vriendlief is het er nog niet mee eens.
Je zit met Nore, Lena, Cato, Luus zeker in de juiste richting qua smaak denk ik. Zijn allemaal vergelijkbaar op onze lijst langsgekomen.quote:Op woensdag 22 april 2020 21:15 schreef Aure het volgende:
[..]
Nore
Mika
Pippa
Isa
Rosie
Lena
Cato
Luus
Fenne
Ella
Vind het een leuke naam! Maar (komt 'ie weer), vrienden in de straat hier heet zij zo.quote:Op woensdag 22 april 2020 21:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En Marie? Staat op de 2e plek in België 2020 tot nu toe. In Nederland hoe je 'm volgens mij niet zo vaak, maar ik vind 'm best leuk!
In vetgedrukt is mijn naam alleen dan met een y in plaats van een e op het eind.quote:Op woensdag 22 april 2020 22:57 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het al gezegd had, toch niet, haha.Maar yes, it probably is!
![]()
Ronja heb ik persoonlijk niet veel mee, maar Sanne vind ik wel leuk. Zou er zelf niet wat mee kunnen door bekende Sanne's in m'n omgeving, maar toch; leuk! Hoe short is je shortlist?
[..]
Je zit met Nore, Lena, Cato, Luus zeker in de juiste richting qua smaak denk ik. Zijn allemaal vergelijkbaar op onze lijst langsgekomen.
[..]
Vind het een leuke naam! Maar (komt 'ie weer), vrienden in de straat hier heet zij zo.
We zouden het liefst een niet te populaire naam kiezen (mislukt met de eerste, haha), het moet natuurlijk passen bij de naam van onze eerste, maar ik ben zelf echt slecht met associaties met de namen. Ik heb kort in het onderwijs gezeten, veel sociale contacten via het werk en bijna alles waar ik een associatie mee heb valt af. Daarmee maak ik het mezelf onwijs moeilijk.
Fiene is hier ook langsgekomen, is een naam die wel is blijven hangen! Ik denk alleen al snel aan Fien van Q-Musics (Expeditie Robinson)quote:Op woensdag 22 april 2020 23:40 schreef Jentin het volgende:
En Fiene, @:NicolasJoy? Past denk ik wel in je lijstje. Er zit er een op school bij mijn oudste en dat is zo’n leuk, stoer meisje dat ik haar naam ook leuk vind.
[..]
Nog helemaal niet aan gedacht, maar ik kan kan met jou natuurlijk goed sparren ook qua vergelijken met de naam.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:45 schreef Takkie88 het volgende:
Nog een meisje voor NJ! Leuk weer namen mogen verzinnen. Gezien de vergelijkbare naam van onze dreumessen denk ik even mee![]()
Fien(e)
Ive (op z’n Nederlands uitgesproken)
Nova
Noa
Suus (misschien wel wat jut&jul)
Sashaquote:Op donderdag 23 april 2020 00:01 schreef MaJo het volgende:
Leuke namen komen er voorbij!
Jullie nog ideeën voor leuke jongensnamen? Deze namen vind ik leuk maar vallen om verschillende redenen af:
Ezra
Joep
Lennon
Otis
Silvijn
Jonas
Het gaat dus een beetje alle kanten op
Lastig he die exen. Zo zat ik een paar jaar geleden ook, hele leuke naam maar de persoon erachterquote:Op woensdag 22 april 2020 23:52 schreef NicolasJoy het volgende:
Ik vind Suus heel tof, maar zo heet m'n ex, dus dat wordt hem zeker niet, haha.
Merlijnquote:Op donderdag 23 april 2020 00:01 schreef MaJo het volgende:
Jullie nog ideeën voor leuke jongensnamen? Deze namen vind ik leuk maar vallen om verschillende redenen af:
Ezra
Joep
Lennon
Otis
Silvijn
Jonas
Loesquote:Op woensdag 22 april 2020 22:57 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het al gezegd had, toch niet, haha.Maar yes, it probably is!
![]()
Ronja heb ik persoonlijk niet veel mee, maar Sanne vind ik wel leuk. Zou er zelf niet wat mee kunnen door bekende Sanne's in m'n omgeving, maar toch; leuk! Hoe short is je shortlist?
[..]
Je zit met Nore, Lena, Cato, Luus zeker in de juiste richting qua smaak denk ik. Zijn allemaal vergelijkbaar op onze lijst langsgekomen.
[..]
Vind het een leuke naam! Maar (komt 'ie weer), vrienden in de straat hier heet zij zo.
We zouden het liefst een niet te populaire naam kiezen (mislukt met de eerste, haha), het moet natuurlijk passen bij de naam van onze eerste, maar ik ben zelf echt slecht met associaties met de namen. Ik heb kort in het onderwijs gezeten, veel sociale contacten via het werk en bijna alles waar ik een associatie mee heb valt af. Daarmee maak ik het mezelf onwijs moeilijk.
Mia is ook leuk, beetje variant op Marie!quote:Op donderdag 23 april 2020 01:08 schreef pinquit het volgende:
Ik vind Mia leuk voor een zusje voor S!
Deze ex vind ik ook zelfs nog wel een leuk mens, maar om dan m'n kind dezelfde naam te geven... Mnah, nee.quote:Op donderdag 23 april 2020 08:56 schreef Elleska het volgende:
[..]
Lastig he die exen. Zo zat ik een paar jaar geleden ook, hele leuke naam maar de persoon erachter![]()
Met buren ligt eraan hoeveel contact daarmee is en welke leeftijd de kinderen zijn. Onze zoon heet hetzelfde als de achterbuurjongen die op het punt staat uit huis te gaan, daar hebben we dus geen rekening mee gehouden.
Van kindernamen van vrienden hebben we weinig last, andere smaak of kinderloos. En vriendschappen veranderen in de loop van de tijd al is dat vooraf lastig in te schatten.
Maar is dat erg dan? Wat andere mensen vinden of denken?quote:Op donderdag 23 april 2020 11:02 schreef NicolasJoy het volgende:
Ik doe in elk geval wel inspiratie op weer met alle namen die nu al genoemd worden!
Vind het zo lastig, veel veelgebruikte namen vind ik leuk, maar het liefst dus geen top 10/20 naam. Maar te bijzonder is het ook weer niet. Of dan heb je al snel dat mensen maar één ander persoon of verwijzing voor de naam kennen waardoor ze het allemaal daarmee vergelijken of denken dat je het daar vandaan hebt..
Ja nee, eigenlijk natuurlijk niet. Je moet er vooral zelf blij mee zijn, maar die fase zijn we nog niet denk ik. Het wordt nu allemaal nog met alle mogelijke argumenten afgewogen.quote:Op donderdag 23 april 2020 11:14 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar is dat erg dan? Wat andere mensen vinden of denken?
Mijn zoon heet net zoals Hamilton de F1 coureur en vaak vragen mensen aan ons of we fan zijn. Dat is dus niet zo en dat zeg ik dan en dan heb je weer een leuk gesprekje gehad
Ik geloof echt niet dat iedereen de naam mooi vind of de juiste associaties heeft, maar dat hoeft toch niet? Wij vinden de naam geweldig![]()
Ik vind Holly ook een leuke naam zeg!quote:Op donderdag 23 april 2020 13:01 schreef HollyMcClane het volgende:
Maeve (ik ben fan van deze naam sinds sex education 😂) of is dat te voor de hand liggend?
Op onze vorige school van 700 leerlingen was onze M de enige M, op de nieuwe school met 200 leerlingen zitten er alleen in de kleuterklas al 4. We gingen verhuizen dus sja. Kies de naam die júllie mooi vinden en hou zo min mogelijk rekening met wat anderen doen, zou ik zeggenquote:Op donderdag 23 april 2020 11:01 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Mia is ook leuk, beetje variant op Marie!
[..]
Deze ex vind ik ook zelfs nog wel een leuk mens, maar om dan m'n kind dezelfde naam te geven... Mnah, nee.
De buren/buurt zijn bijna allemaal kinderen tussen de 0 en 6, dus wel ook echt kinderen waar we/ze mee om zullen gaan.Plus, we wonen in een klein dorpje, we hebben een school, maar er zijn maar 4 klassen. De kinderen die allemaal net jonger of ouder zijn kunnen dus ook allemaal klasgenootjes worden. Vandaar dat ik er nog scherper op ben.
Ik zou denken dat het gewoon naar het eiland was, geen idee dat het ook een Disney figuur is.quote:Op zondag 26 april 2020 22:14 schreef vencodark het volgende:
Iemand op Facebook had zijn zoon Maui genoemd, als fan van Disney-films.
Tja...
Snap ik, maar die persoon schreef zelf dat het vanwege de film was.quote:Op zondag 3 mei 2020 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou denken dat het gewoon naar het eiland was, geen idee dat het ook een Disney figuur is.
Jesús is dan weer een ander verhaal, maar ik zou er eigenlijk geen problemen mee hebben als een naam die ik mooi vindt een christelijke betekenis heeft.quote:Op zondag 3 mei 2020 09:15 schreef Clubsoda het volgende:
Plus dat niemand Joaquin uit kan spreken... Pilar vind ik teveel pilaar, Belen vind ik prachtig maar ik zou niet snel een naam kiezen met zo'n diep-christelijke betekenis. Net als dat Jesús prima werkt in Spanje maar hier toch wat opmerkelijk is.
Nee, de é wordt in Spanje uitgesproken als een èquote:Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Spaanse namen vind ik meestal niks. Belén is dan buhleen zegmaar? En pilar vind ik idd pilaar... of kip pilav.
Wij hebben bewust de zwaar christelijke of uberhaupt religieuze namen links laten liggen ook ja, dat past niet bij ons.
Ik associeer de naam van jouw dochter zelf altijd met zwaar christelijk, maar dat komt omdat wij ooit naast een tamelijk religieus gezin met 8 kinderen woonden waarvan de oudste dochter ook zo heettequote:Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Spaanse namen vind ik meestal niks. Belén is dan buhleen zegmaar? En pilar vind ik idd pilaar... of kip pilav.
Wij hebben bewust de zwaar christelijke of uberhaupt religieuze namen links laten liggen ook ja, dat past niet bij ons.
Bèlèènquote:Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind het beide prachtige namen.quote:Op zondag 3 mei 2020 10:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nee, de é wordt in Spanje uitgesproken als een è
Amaya vind ik ook mooi jaquote:Op zondag 3 mei 2020 11:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind het beide prachtige namen.
Nog meer spaans:
Amaya (Amaia)
Inma
Inez
Kinder (Tinder voor namen). Daarin kun je zelf instellen uit welke taal/regio de suggesties komen.quote:Op zondag 3 mei 2020 13:00 schreef Seven. het volgende:
Ik zoek een goeie babynamen app met heel veel engelse jongensnamen. Suggesties?
Ahh ik vind Ezra, Otis en Jonas heel leuk! Wat vind je van Jonah?quote:Op donderdag 23 april 2020 00:01 schreef MaJo het volgende:
Ezra
Joep
Lennon
Otis
Silvijn
Jonas
Ik had vroeger een hoogblond buurmeisje dat Carmen heette.. ja ik weet niet, lijkt dan toch niet helemaal te kloppen voor mijn gevoel.quote:Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef Tink89 het volgende:
omg jij hebt dus echt een TR gemachtquote:Op donderdag 23 april 2020 09:56 schreef Gogo83 het volgende:
Timo
Remus
Joppe
Midas
Jonas
Mika
Milo
De eerste twee zijn de namen van mijn leukerd (roepnaam Timo).
Otis blijft echt mijn favoriet maar man vind het niksquote:Op zondag 3 mei 2020 23:20 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ahh ik vind Ezra, Otis en Jonas heel leuk! Wat vind je van Jonah?
Ik vind zelf Thomas en Julian ook leuk.
Ik ken alleen een jongens Sjorsquote:Op maandag 4 mei 2020 14:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zag op een ander forum de naam Sjors voor een jongen.
Wat vinden jullie ervan?
Same here!! Ik vind Otis ook echt heel erg leuk, maar mijn vriend vindt het helemaal niets (een oude-mannennaam). Verder vind ik sowieso veel Joodse namen mooi, maar daar heeft hij ook weer een beetje moeite mee. Ik vind Yael voor een meisje namelijk ook erg leuk maar dat kreeg ik er ook niet doorheen. Julius vond ik ook altijd mooi, maar ik denk dat ik dan eerder voor Julian zou gaan. Wel altijd zonde dat er al zoveel kennissen en familieleden zijn waarmee je rekening moet houden mbt het kiezen van een naam, haha!quote:Op maandag 4 mei 2020 14:40 schreef MaJo het volgende:
[..]
Otis blijft echt mijn favoriet maar man vind het niksEzra vindt hij te Joods (snap ik wel) en Jonas heet al een neefje van me. Jonah is ook leuk inderdaad! Thomas heet ook al een neefje van me maar Julian is inderdaad ook een goeie
Afkorting van Georgette volgens mij.quote:Op maandag 4 mei 2020 14:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het blijkt ook bij meisjes tegenwoordig gegeven te worden. Afgekeken bij GTST gok ik.
Of Georgina, Georgia, Georgiana... Er zijn veel vrouwelijke George-vormen.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:17 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Afkorting van Georgette volgens mij.
Ik moet altijd denken aan Sjors en Sjimmie.
Klopt, maar ik bedoel echt de naam van gtst personagequote:Op maandag 4 mei 2020 17:19 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Of Georgina, Georgia, Georgiana... Er zijn veel vrouwelijke George-vormen.
Kwam al voor in de boeken van Enid Blyton. Je weet wel: "De Vijf".quote:Op maandag 4 mei 2020 17:17 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Afkorting van Georgette volgens mij.
Ik moet altijd denken aan Sjors en Sjimmie.
Ah, op die manierquote:Op maandag 4 mei 2020 17:20 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Klopt, maar ik bedoel echt de naam van gtst personage
Namen aanpassen aan je eigen taal is zo oud als de mensheid. Marieke is een vorm van Mary is een vorm van Maryam. George komt van het Griekse Georgios. Jimmy komt van James komt van Ya'cob. Gilles komt uit het Latijn (Egidius) en mag ook prima op zijn Nederlands uitgesproken worden.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kwam al voor in de boeken van Enid Blyton. Je weet wel: "De Vijf".
Dan nog vind ik het vreemd om dat soort namen te vernederlandsen, hoewel ik me kan voorstellen dat een stripboek over "George en Jimmy" niet direct aanspreekt.
Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
Ik vind het hoogstens een koosnaam, dus dat iemand George, Georgina of Georgette heet en dat hij/zij dan Sjors genoemd wordt.quote:Op maandag 4 mei 2020 14:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zag op een ander forum de naam Sjors voor een jongen.
Wat vinden jullie ervan?
Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kwam al voor in de boeken van Enid Blyton. Je weet wel: "De Vijf".
Dan nog vind ik het vreemd om dat soort namen te vernederlandsen, hoewel ik me kan voorstellen dat een stripboek over "George en Jimmy" niet direct aanspreekt.
Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
Ik ken iemand wiens naam je letterlijk uitspreekt als Gilles. Voor mij is “Zjiel” daarom dan weer raar.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
De Nederlandse naam is gewoon Karelquote:Op maandag 4 mei 2020 18:13 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.
Ik snap het dan beter als er gewoon een Nederlandse versie van is. Zoals bij Peter (Per, Peer, Pete, Ptjotr, Pedro etc.) in elke taal heb je wel een Peter. Of een Jan.
Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.."quote:Op maandag 4 mei 2020 17:35 schreef Leandra het volgende:
Net als dat ik Moon geen naam vind, hoogstens een afkorting van Monique of Monica.
Maar goed, mij mening is wat dat betreft sowieso wat conservatief.
Ik ken een Meis. Dat vind ik ook zo’n naam die echt niet meer leuk is bij 16+quote:Op maandag 4 mei 2020 22:03 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.."Afkorten kan altijd nog onder vrienden en familie.
Sjors zie ik niet als zo'n koosnaam, maar wel als een (nogal lelijke, door de Sj..) Nederlandse variant van George.
Kan toch gewoon een gevoel van iemand zijnquote:Op dinsdag 5 mei 2020 07:51 schreef Lemijn het volgende:
Abel? Dat is toch een doodnormale (bijbelse) jongensnaam? Hoe komt die in een opsomming met Meis, Jip en Puck.
Ik vind dat ook met veel namen. Wij hebben zelf gekozen voor namen die hun hele leven ‘geschikt’ zijn. Als kind en als volwassene.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).
En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).
Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo
Die "te" varianten als Odette, Alette enz zijn eigenlijk Franse verkleinnamen dus als ik consequent was dan zou ik daar net zo'n afkeer van hebben als van de je/ke namenquote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:20 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb dat met -nte en -nthe namen voor meisjes, ik vind ze bijna allemaal vreselijk
Edit: ik bedoel niet arlette en odette enzo, maar het lenthe-benthe-arsenaal.
Post even verduidelijkt.
Zo ken ik iemand die Petiet heet.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).
En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).
Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo
Ik zou dan weer niet een andere officiële naam willen dan de roepnaam. Officieel Dorothea en in het dagelijks leven Trees levert verschillende beginletters op, dat lijkt me zo onhandig! En ik zou het gevoel hebben dat het niet over mij gaat als ze Dorothea naar voren roepen met de diplomauitreiking. Maar ik die dan ook een verschil tussen roepnaam (die idealiter dus ook gewoon de officiële eerste voornaam is) en koosnaam (die je binnenshuis gebruikt maar niet invult op het formulier van de basisschool).quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:53 schreef Leandra het volgende:
Met zo'n officiële naam kun je daar iig nog van maken wat je wilt, daarmee zit je niet vast aan de roepnaam die je ouders daarvan gemaakt hebben.
Maar als je officiële naam ook Soof, Juul of Moon is kun je daar niet zoveel meer mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat had qua beginletter geen verschil gemaakt en kon hij later nog kiezen. Maar uiteindelijk werd het toch gewoon de naam die wij het tofst vonden en dat is nu ook helemaal goed.
Doortje is voor mij juist een naam voor oude dames, omdat ik er eentje ken van ver in de 80. Die noemen we ook wel tante Door.
Maar zo ken ik ook Noortjes van mijn leeftijd en daar vind ik niets geks meer aan nu.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
Dat is ook weer zo, overigens is mijn derde officiële naam mijn roepnaam, dus ik herken dat "het gaat niet over mij" gevoel wel.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:06 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik zou dan weer niet een andere officiële naam willen dan de roepnaam. Officieel Dorothea en in het dagelijks leven Trees levert verschillende beginletters op, dat lijkt me zo onhandig! En ik zou het gevoel hebben dat het niet over mij gaat als ze Dorothea naar voren roepen met de diplomauitreiking. Maar ik die dan ook een verschil tussen roepnaam (die idealiter dus ook gewoon de officiële eerste voornaam is) en koosnaam (die je binnenshuis gebruikt maar niet invult op het formulier van de basisschool).
Mijn smaak he..... Maar ik denk dus als iemand z’n dochter perse Soof wil noemen doe dat dan lekker. Ze kan altijd nog als student Sophia kiezen, het staat je altijd vrij de roepnaam op te geven die je wilt.
Want nu noemen we alle ministers bij de voornaam? We hebben het dagelijks over Mark, Hugo, Kasja, Carola en Arie?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:41 schreef laziness het volgende:
Minister Sjuul, Djena, Django, Bikkel.
Dat gaat een keer gebeuren en we gaan er allemaal van gruwelen
Terwijl dat vroeger vrij standaard was, een Toon zal ook meestal een A als voorletter hebben.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:35 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn vader heeft dat ook, zijn naam is Cornelis maar zijn roepnaam Kees. Daar maakt iedereen dus Cees van, want die verandering van beginletter is echt onhandig. Ik ken echter ook een Cees die zijn naam als Sees uitspreekt, dus ik vind dat Kees met een K moet.
Ik vind inderdaad namen die niet bij een volwassene passen echt niet handig, net als namen als Sterre e.d. Of namen die te veel denken aan een bepaalde tijdsperiode, iets dat toen populair was (Frodo bijvoorbeeld - ouders waren '60s hippies...).
Helemaal mee eens - zo ben ik gebruik van afkortingen ook gewend.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:42 schreef Leandra:
Bij beide wil ik het wel eens afkorten trouwens, maar alleen als ik het tegen hen heb, nooit als ik het over hen heb.
Je hebt nou toch ook die splinter ofzoiets? Hij kwam weleens bij dwddquote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:41 schreef laziness het volgende:
Blijft een lelijke naam.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:58 schreef Burdie het volgende:
Splinter Chabot.
Maar ik denk eigenlijk dat je met een bepaalde naam ook een bepaalde opvoeding meekrijgt/achtergrond hebt waarmee je eerder op een plek terecht komt die bij je naam past. (Kromme zin, maar hopelijk te begrijpen wat ik bedoel).
Splinter is bijvoorbeeld schrijver geworden, geen officier van justitie.
Ik vermoed ook dat de kans dat Shaniqua naar de universiteit zal gaan een stuk kleiner is dan dat Annefleur daarvoor kiest.
Ja dat klopt wel maar je hebt altijd uitzonderingen. Beide kanten op heb ken ik er wel een paar die je totaal niet zou verwachten.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:58 schreef Burdie het volgende:
Splinter Chabot.
Maar ik denk eigenlijk dat je met een bepaalde naam ook een bepaalde opvoeding meekrijgt/achtergrond hebt waarmee je eerder op een plek terecht komt die bij je naam past. (Kromme zin, maar hopelijk te begrijpen wat ik bedoel).
Splinter is bijvoorbeeld schrijver geworden, geen officier van justitie.
Ik vermoed ook dat de kans dat Shaniqua naar de universiteit zal gaan een stuk kleiner is dan dat Annefleur daarvoor kiest.
Klinkt als de ex (van heel vroeger) van mijn man. Alleen mijn schoonmoeder noemt haar nog steeds consequent dorothea...quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:41 schreef Burdie het volgende:
[..]
Zo ken ik iemand die Petiet heet.
Fantastisch mens, maar absoluut niet petite.
Ik ken een Doortje. Zij heeft het in haar tienerjaren echt wel lastig gehad met haar naam, ze vond het een kindernaam. We moesten haar toen bij haar officiële naam noemen, Dorothea. Maar dat voelde weer als die gezellige oude dame die koekjes uitdeelde. Intussen heeft ze we vrede mee en heet ze weer gewoon Doortje.
Oh, maar zo denk ik ook hoor. Het zou alleen mijn keuze niet zijn, net zoals dat ík geen tatoeage met spelfouten zou laten zetten en anderen wel.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:06 schreef Lemijn het volgende:
Maar ik denk dus als iemand z’n dochter perse Soof wil noemen doe dat dan lekker.
Dat is wel een klassieker inderdaad, herkenbaar.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 11:06 schreef Aure het volgende:
Mijn moeder gebruikte altijd mijn officiële namen als ze mij streng toesprakdan wist ik ook wel dat ze echt boos was
Ik vind Django eigenlijk best leuk. Wel bij een ander kind, dat wel.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:41 schreef laziness het volgende:
Ik vind Soof, Juul, Lot, Eef, Lis, Sam dan juist weer allemaal leuke namen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:53 schreef Leandra het volgende:
Met zo'n officiële naam kun je daar iig nog van maken wat je wilt, daarmee zit je niet vast aan de roepnaam die je ouders daarvan gemaakt hebben.
Maar als je officiële naam ook Soof, Juul of Moon is kun je daar niet zoveel meer mee.
Helemaal mee eens, qua gevoel, haha. Ik heb het nooit begrepen dat je dan een andere voorletter hebt door de officiële naam.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 09:06 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ik zou dan weer niet een andere officiële naam willen dan de roepnaam. Officieel Dorothea en in het dagelijks leven Trees levert verschillende beginletters op, dat lijkt me zo onhandig! En ik zou het gevoel hebben dat het niet over mij gaat als ze Dorothea naar voren roepen met de diplomauitreiking. Maar ik die dan ook een verschil tussen roepnaam (die idealiter dus ook gewoon de officiële eerste voornaam is) en koosnaam (die je binnenshuis gebruikt maar niet invult op het formulier van de basisschool).
Mijn smaak he..... Maar ik denk dus als iemand z’n dochter perse Soof wil noemen doe dat dan lekker. Ze kan altijd nog als student Sophia kiezen, het staat je altijd vrij de roepnaam op te geven die je wilt.
Ik heb die hele “dj” nooit zo begrepen, maar dan vooral bij namen zoals Djordy, Djim, Djay, Djustin, namen waarvan je sowieso al zou denken ze op die manier uit te spreken dus het maakt die letter nogal overbodig. Maargoed, sommige mensen hebben altijd de wens om “uniek” en net even iets anders dan anders te zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 10:41 schreef laziness het volgende:
Zo vond ik Beer echt een leuke naamquote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:41 schreef Burdie het volgende:
[..]
Zo ken ik iemand die Petiet heet.
Fantastisch mens, maar absoluut niet petite.
Ik ken een Doortje. Zij heeft het in haar tienerjaren echt wel lastig gehad met haar naam, ze vond het een kindernaam. We moesten haar toen bij haar officiële naam noemen, Dorothea. Maar dat voelde weer als die gezellige oude dame die koekjes uitdeelde. Intussen heeft ze we vrede mee en heet ze weer gewoon Doortje.
Dr is hier toch ooit jaren geleden iemand geweest die haar oudste met Dj is gaan schrijven ipv J omdat t kind dat erna kwam ook een Dj had? Of staat me dat verkeerd bijquote:Op dinsdag 5 mei 2020 15:30 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik heb die hele “dj” nooit zo begrepen, maar dan vooral bij namen zoals Djordy, Djim, Djay, Djustin, namen waarvan je sowieso al zou denken ze op die manier uit te spreken dus het maakt die letter nogal overbodig. Maargoed, sommige mensen hebben altijd de wens om “uniek” en net even iets anders dan anders te zijn.
Dat Dj vind ik ook echt verschrikkelijkquote:Op dinsdag 5 mei 2020 15:30 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik heb die hele “dj” nooit zo begrepen, maar dan vooral bij namen zoals Djordy, Djim, Djay, Djustin, namen waarvan je sowieso al zou denken ze op die manier uit te spreken dus het maakt die letter nogal overbodig. Maargoed, sommige mensen hebben altijd de wens om “uniek” en net even iets anders dan anders te zijn.
Dat doet me denken aan ouders die hun kind Brain hebben genoemd, maar het uitspreken als Braai-jan. Alles kan natuurlijk maar het komt op mij over als een spelfout die de ouders niet toe willen gevenquote:Op dinsdag 5 mei 2020 19:18 schreef Mrmime het volgende:
Een collega heet Jhon. Uitgesproken als “sjon”. Ik vind dat zo’n rare spelling
Zal wel een Belg zijn. Die hebben dat vaker. De overtreffende trap is trouwens Jhony, waarbij ze eisen dat iedereen het uitspreekt als zjonnie.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 19:18 schreef Mrmime het volgende:
Een collega heet Jhon. Uitgesproken als “sjon”. Ik vind dat zo’n rare spelling
Dat lijkt mij ook, maar een ambtenaar van burgerlijke stand kan dan toch ook gewoon wat zeggen?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 23:18 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Dat doet me denken aan ouders die hun kind Brain hebben genoemd, maar het uitspreken als Braai-jan. Alles kan natuurlijk maar het komt op mij over als een spelfout die de ouders niet toe willen geven
Tsja, je moet toch iets als je álles al hebt wat je je maar kunt bedenkenquote:Op woensdag 6 mei 2020 13:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hebben jullie de naam van het pasgeboren kindje van Elon Musk al gezien?
X Æ A-12 Musk
https://mobile.twitter.com/Grimezsz/status/1257836061520101377
Ik heb zoveel vragen hierbijquote:Op woensdag 6 mei 2020 13:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
X Æ A-12 Musk
Nou, dit stukje zou ik me écht geen zorgen om maken hoor.quote:Op woensdag 6 mei 2020 16:38 schreef LeSage het volgende:
Is het niet sneu dat dit kind zijn naam moet spellen en dat dan nóg niemand weet hoe het geschreven moet worden?
Haha, op zich ook wel waar. Denk dan weer niet dat dat altijd een voordeel isquote:Op woensdag 6 mei 2020 16:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Nou, dit stukje zou ik me écht geen zorgen om maken hoor.De hele wereld weet nu immers al hoe je het schrijft. Hoeft ie alleen nog maar te zeggen dat hij de (eerste) zoon is van Elon Musk en Grimes.
Arm kind.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
X Æ A-12 Musk
Ik een Jog.chemquote:Op woensdag 6 mei 2020 08:45 schreef F_r het volgende:
Ik ken een joch.gem
Een letter te veel naar mijn idee
Dat is de Duitse variant... maar idd in NL niet handig.quote:
quote:Op woensdag 6 mei 2020 18:54 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat is de Duitse variant... maar idd in NL niet handig.
Toen hij dat gisteren postte dacht ik nog dat hij bijdehand grappig antwoord gaf op iemand die om de naam zat te jengelen, maar darn...quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
X Æ A-12 Musk
Dit was een grap, het kind heet Kyle.quote:Op woensdag 6 mei 2020 13:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
X Æ A-12 Musk
Thank God.quote:Op woensdag 6 mei 2020 20:49 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
[..]
Dit was een grap, het kind heet Kyle.
X op zijn Grieks is Chi, Æ als ai en de 12e letter van het alfabet is de L.
da's specifiekquote:Op maandag 15 juni 2020 14:38 schreef Nolita het volgende:
Inspiratie gezocht voor onze derde naam! Ik ben op zoek naar een meisjesnaam met 1 lettergreep, liefst beginnend met een N.
Die zijn allemaal meer dan 1 lettergreepquote:Op maandag 15 juni 2020 14:51 schreef MaJo het volgende:
Noa
Nina
Nova
Nikki
Nola
Nynke
Nieske
Nanette
Keus zat
Oh dat had ik gemistquote:
Haha, vandaar dat ik m hier even drop. Ik kwam zelf ook niet verder dan Nouk en Noor, maar dat is het niet helemaal. Voorkeur is het grootst voor 1 lettergreep als derde naam, dus als ik er niet uit kom wordt het een andere beginletter.quote:Op maandag 15 juni 2020 14:45 schreef SQ het volgende:
[..]
da's specifiek![]()
Voor jongens nog wel te doen maar voor meisjes kom ik niet verder dan:
Noor
Nin
Nies
Supermooie naam voor zowel jongens als meisjes. Zelfde heb ik met Ragnarquote:Op woensdag 17 juni 2020 15:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vinden jullie Rune een meisjesnaam? Of meer een jongensnaam? Vind het een prachtige naam, maar ik twijfel of het niet te vrouwelijk is.
Voor een jongen zou ik Ragnar nog wel mooi vinden, voor een meisje wat te grofquote:Op woensdag 17 juni 2020 16:02 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Supermooie naam voor zowel jongens als meisjes. Zelfde heb ik met Ragnar
Ik ken een heel mooi lief meisje dat Ragnar heet. Ik snap wat je bedoelt maar door haar valt dat helemaal weg, dat het best een “ruige” naam isquote:Op woensdag 17 juni 2020 16:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Voor een jongen zou ik Ragnar nog wel mooi vinden, voor een meisje wat te grof
Ik ken wel een Ragnaquote:Op woensdag 17 juni 2020 16:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Voor een jongen zou ik Ragnar nog wel mooi vinden, voor een meisje wat te grof
Als je naar Facebook kijkt, zie je het ook een beetje 50/50. Ik vind het een prachtige naam, maar ik vind het wel een beetje jammer dat het een unisex naam is. Ik heb altijd gezegd dat als ik een jongen krijg ik graag een überstoere naam wil gevenquote:Op woensdag 17 juni 2020 16:34 schreef pinquit het volgende:
Ik ken 2 Rune jongens en 2 Rune meisjes (waarvan 1 eigenlijk Rhune). Vind het voor allebei prachtig, maar voor ons meisje stond Runa hoog op de lijst (gedeelde 1e plaats zelfs!)
Ik vind unisex namen dan vaak meer stoer staan bij een meisje. Maar ik ga deze naam zeker voorleggen aan vriendquote:Op woensdag 17 juni 2020 16:47 schreef lunapuella het volgende:
Unisex en stoer sluit elkaar niet uit toch?
Bij "uberstoer" stel ik me meteen namen als Diesel en Fortnox voor 🤣. Bij Rune krijg ik wel meisjesvibes (en geen volwassen-man-vibes vooral) maar ik ken dan ook niemand met die naam.quote:Op woensdag 17 juni 2020 16:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als je naar Facebook kijkt, zie je het ook een beetje 50/50. Ik vind het een prachtige naam, maar ik vind het wel een beetje jammer dat het een unisex naam is. Ik heb altijd gezegd dat als ik een jongen krijg ik graag een überstoere naam wil geven
Ik ken alleen Ragnar Lothbrok, in Vikings spreken ze het meer uit als Rak-nar.quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:08 schreef Roomsnoes het volgende:
Rune is hier in Noorwegen een jongensnaam.
En grappig dat jullie Ragna(r) hard vinden. In het Scandinavisch klinkt het als Rang-na/Rang-nar. Zacht dus.
En stoer of niet - m.i. Wordt je niet stoer van een naam. Als je stoer bent, dan ben je dat met een naam als Marie ook wel, en als je zachtaardig bent, dan ben je dat met Rocky River Stone.
Dat is oudnoorsquote:Op woensdag 17 juni 2020 17:11 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Ik ken alleen Ragnar Lothbrok, in Vikings spreken ze het meer uit als Rak-nar.
Ik als über Frysk kan Ragnar op geen enkele manier goed uitsprekenquote:Op woensdag 17 juni 2020 17:13 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Dat is oudnoorsSommige dialecten spreken het vast zo uit. Ijslands lijkt meer op deens en dat neigt meer naar Raknar ja (G als in het engelse good)
Dat laatste ben ik helemaal met je eens hoor, het gaat ook gewoon om het idee denk ik. Ik heb dat bijvoorbeeld met de naam Valentijn. Op zich geen verkeerde naam, maar ik zie met die naam geen stoere kerel voor me. Terwijl het natuurlijk wel zo kan zijnquote:Op woensdag 17 juni 2020 17:08 schreef Roomsnoes het volgende:
Rune is hier in Noorwegen een jongensnaam.
En grappig dat jullie Ragna(r) hard vinden. In het Scandinavisch klinkt het als Rang-na/Rang-nar. Zacht dus.
En stoer of niet - m.i. Wordt je niet stoer van een naam. Als je stoer bent, dan ben je dat met een naam als Marie ook wel, en als je zachtaardig bent, dan ben je dat met Rocky River Stone.
Jongensnaam, het helpt wel dat de enige Rune die ik ken een enorme roudouwer is.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vinden jullie Rune een meisjesnaam? Of meer een jongensnaam? Vind het een prachtige naam, maar ik twijfel of het niet te vrouwelijk is.
Freydis!quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:57 schreef Seven. het volgende:
Gewoon gaan voor Lagertha of Aslaug of zo. Floki, ook leuk.
Elon en Grimes hebben hun babynaam alweer aan moeten passen trouwens.
https://www.nu.nl/achterk(...)m-kind-nogmaals.html
Haha same here.quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:13 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Ik als über Frysk kan Ragnar op geen enkele manier goed uitspreken
Bahquote:Op woensdag 17 juni 2020 19:06 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha same here.
En de enige Rune die ik ken is een donker jongetje die dus ook met regelmaat Brune (bruine) genoemd wordt.
Ja de ouders hebben daar wss nooit aan gedacht. Wel lullig.quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:07 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Bah![]()
(Brúne is Frysk voor bruine)
Net als de ouders van Janke en Tytsjequote:Op woensdag 17 juni 2020 19:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja de ouders hebben daar wss nooit aan gedacht. Wel lullig.
Achquote:Op woensdag 17 juni 2020 19:06 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha same here.
En de enige Rune die ik ken is een donker jongetje die dus ook met regelmaat Brune (bruine) genoemd wordt.
Nee het slaat ook nergens op natuurlijk!quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
AchJe moet tegenwoordig wel goed opletten dat je een naam kiest die niet pestgevoelig is. Moet eigenlijk niet zo zijn.
Maar dat is toch niet alleen iets van deze tijd? Mijn klasgenootje Dick had het helaas ook niet altijd makkelijk. En Maarten werd Maarten de Paarten. Dus ja - waar een wil is, is een weg.quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
AchJe moet tegenwoordig wel goed opletten dat je een naam kiest die niet pestgevoelig is. Moet eigenlijk niet zo zijn.
Maarten de Paarten? Op zo'n manier kun je geen enkele naam meer kiezenquote:Op woensdag 17 juni 2020 20:15 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet alleen iets van deze tijd? Mijn klasgenootje Dick had het helaas ook niet altijd makkelijk. En Maarten werd Maarten de Paarten. Dus ja - waar een wil is, is een weg.
Maar dat is ook net wat ik bedoel. Je zei dat je «tegenwoordig» wel op moet passen om een niet- pestgevoelige naam te kiezen. Ik denk dus dat dit juist iets van alle tijden is, niet alleen tegenwoordig.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Maarten de Paarten? Op zo'n manier kun je geen enkele naam meer kiezen![]()
Eerste gedeelte van mijn naam is Clau. Ik werd regelmatig Claus genoemd naar prins Claus. Tsja, zo heeft elke naam wel wat denk ik.
Nee idd, dat deed men vroeger net zo goed....quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:25 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Maar dat is ook net wat ik bedoel. Je zei dat je «tegenwoordig» wel op moet passen om een niet- pestgevoelige naam te kiezen. Ik denk dus dat dit juist iets van alle tijden is, niet alleen tegenwoordig.
Oh, ja daar heb je gelijk in. Dat was vroeger net zo. Wij hadden een Jaap (toevallig Jaap uit de gouden kooi mocht iemand hem nog herinneren) en die was vroeger al flink. Needless to say, die werd dus aap genoemd. En dan praat ik over zo'n 27 jaar geleden.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:25 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Maar dat is ook net wat ik bedoel. Je zei dat je «tegenwoordig» wel op moet passen om een niet- pestgevoelige naam te kiezen. Ik denk dus dat dit juist iets van alle tijden is, niet alleen tegenwoordig.
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, ja daar heb je gelijk in. Dat was vroeger net zo. Wij hadden een Jaap (toevallig Jaap uit de gouden kooi mocht iemand hem nog herinneren) en die was vroeger al flink. Needless to say, die werd dus aap genoemd. En dan praat ik over zo'n 27 jaar geleden.
Ik bedoelde meer met tegenwoordig dat het pesten an sich misschien meer is dan vroeger.
Niemand hoort gepest te wordenquote:Op woensdag 17 juni 2020 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.
Vroeger moest je niet zeiken en werd je er hard van als je gepest werd, of je vroeg er om of weet ik veel wat voor BS, maar soms was het zo erg dat de leerkrachten er een voorzetje voor gaven.
Bij mij was het de juf van de tweede klas (nu groep 4) die na een ouderavond voor de hele klas zei "Leandra is hier wel lief, maar haar moeder vertelde dat ze thuis helemaal niet zo lief is".
De volgende 4 jaar op de lagere school waren een hel, en die hel ging nog even door in de brugklas, waar we met bijna de hele lagere school naartoe gingen (en vervolgens vrijwel allemaal bleven zitten omdat het een dramatisch slechte lagere school was).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
Het pesten heeft zich voornamelijk verplaatst. Je zult het nu minder tegen komen in de klas, maar veel meer online.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.
Vroeger moest je niet zeiken en werd je er hard van als je gepest werd, of je vroeg er om of weet ik veel wat voor BS, maar soms was het zo erg dat de leerkrachten er een voorzetje voor gaven.
Bij mij was het de juf van de tweede klas (nu groep 4) die na een ouderavond voor de hele klas zei "Leandra is hier wel lief, maar haar moeder vertelde dat ze thuis helemaal niet zo lief is".
De volgende 4 jaar op de lagere school waren een hel, en die hel ging nog even door in de brugklas, waar we met bijna de hele lagere school naartoe gingen (en vervolgens vrijwel allemaal bleven zitten omdat het een dramatisch slechte lagere school was).
Deed mijn vader ook, hij was echt mijn held toen. En het hielp nog ookquote:Op woensdag 17 juni 2020 20:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..].
Ik weet trouwens van vroeger van mijn basisschooltijd dat er een meisje 2 groepen hoger zo erg gepest werd en school deed er blijkbaar niks aan (of te weinig). Op een dag stond haar pa opeens op school en die ging helemaal uit zijn stekker tegen de juffen en meesters. Absoluut begrijpelijk als je je kind ziet wegkwijnen en er wordt niks aan gedaan. Dat zal ik echt nooit vergeten.
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam jaquote:Op woensdag 17 juni 2020 22:42 schreef laziness het volgende:
Oli4 ligt prima in de groep en wordt niet gepest maar zijn naam rijmt wel echt van alles op en daar maken de kinderen wel handig gebruik van als het ze uitkomt.
Wij hebben er dus geen seconde bij stil gestaan dat het zo’n makkelijke rijm naam is. Heb er ook geen spijt van overigens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
No offence maar daar heb ik een zoveel betere associatie bij dan bij Runequote:Op woensdag 17 juni 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam ja
Ik vind Rune eerlijk gezegd niet in hetzelfde straatje passen als Bloem, Storm, Maas, Vlinder, Lente etc. Of bedoel je andere namen?quote:Op woensdag 17 juni 2020 22:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
No offence maar daar heb ik een zoveel betere associatie bij dan bij Rune![]()
Klassiek overtreft hip altijd, ook al is het in Scandinavische landen geen modenaam, hier wel.
Ik oookquote:Op woensdag 17 juni 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam ja
Maas past daar sowieso niet in, dat is weer een hele oude naam.quote:Op woensdag 17 juni 2020 22:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik vind Rune eerlijk gezegd niet in hetzelfde straatje passen als Bloem, Storm, Maas, Vlinder, Lente etc. Of bedoel je andere namen?
Oh dat had ik ook. Ik vind Jasmijn prachtig voor een meisje. Helaas heet de ex van mijn vriend ook zoquote:Op woensdag 17 juni 2020 23:01 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ach, bij mij scoren scandinavische namen hoog.. want veel namen uit boeken van mijn jeugd, vrienden in zweden en we gaan vrijwel altijd in die hoek op vakantie..
De oudste heeft geen scandinavische naam though.. De twee kanshebbers wat mij betreft waren namen van de exen van mijn vriend, hij vond ze ook mooi, maar dat zou toch n beetje raar zijn..
Echt niet? Op de naam van Soneal wordt wel eens een verzonnen woord gerijmd, niet dat iemand zich er druk om maakt en ik geloof ook niet dat het naar bedoeld is, maar "de porian" komt wel eens langs.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:00 schreef SacreCoeur het volgende:
Wij hebben het heeeeel even over Oliver gehad zonder ie dus, maar past niet bij ons.
Wel mooie naam![]()
Rune weet ik nog steeds niet zo goed hoe de uitspraak is.
Maar het valt niet in rijtje Vlinder, Storm etc.
Meer gewoon een hippige naam die opeens wat vaak voorkomt zoals Otis bijvoorbeeld.
Zowel bij mijn dochter als zoon valt er niets op te rijmen![]()
Niet eens echt over nagedacht.
Op mijn naam en van mijn vriend ook niet trouwens.
Ja, maar dat telt nietquote:Op woensdag 17 juni 2020 23:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Echt niet? Op de naam van Soneal wordt wel eens een verzonnen woord gerijmd, niet dat iemand zich er druk om maakt en ik geloof ook niet dat het naar bedoeld is, maar "de porian" komt wel eens langs.
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:43 schreef vencodark het volgende:
Zijspoor natuurlijk maar mijn meester in groep 6 noemde mij ‘kluufje’ omdat ik nagel beet.
Dus eens dat pesten (ook met namen) van alle tijden is.
Dat vind ik toch anders. Nagelbijten doe je niet vrijwillig en in groep 8 ben je 11 en is alles toch al spannend. Als een leraar er dan ook nog steeds de nadruk op legt dat je nagelbijt, kan ik me heel goed voorstellen dat dat echt vervelend is.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?
Ik had een balletleraar (op de vooropleiding van het conservatorium) die mij Nine Inch Nails noemde omdat ik met nogal lange (en zwartgelakte) nagels in de les verscheen.
Jouw voorbeeld klinkt nog wel leuk, maar misschien ook omdat je er zelf zo aan terugkijkt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?
Ik had een balletleraar (op de vooropleiding van het conservatorium) die mij Nine Inch Nails noemde omdat ik met nogal lange (en zwartgelakte) nagels in de les verscheen.
Mee eens!quote:Op donderdag 18 juni 2020 07:00 schreef Tink89 het volgende:
Mijn juf zei ooit dat het niet de intentie is die het pesten maakt, maar of degene over wie het gaat het vervelend vindt en het ook doorgaat als hij dat heeft aangegeven. Vind ik een prima definitie.
Ja, het gaat natuurlijk ook om de context en de manier waarop. Iedere andere docent op die opleiding zou me in de les geweigerd hebben met die nagels, dus het was echt een soort koosnaam.quote:Op donderdag 18 juni 2020 07:10 schreef vencodark het volgende:
Jouw voorbeeld klinkt nog wel leuk, maar misschien ook omdat je er zelf zo aan terugkijkt.
Ik vind het een geweldige meisjesnaam! Als jongensnaam niet zo.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Rune wordt het dus nietquote:Op zaterdag 20 juni 2020 07:48 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Ik vind het een geweldige meisjesnaam! Als jongensnaam niet zo.
Had zo een dochter Rune kunnen noemen. Mijn zoon en dochter heten Wolf en Lily
Dat heb je ook met Xavier. Jammer dat die namen hier vernederlandst worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:48 schreef Roosgeluk het volgende:
Olivier vind ik oprecht een mooie naam als je hem uitspreekt op z'n Frans, Olivié en niet Olie-4.
In Nederland ben je dan heel je leven aan het uitleggen hoe je je naam moet uitspreken. Lijkt mij ook niet tof voor je kind.
Ik denk bij die naam gelijk aan dat gezin van een huis volquote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat heb je ook met Xavier. Jammer dat die namen hier vernederlandst worden.
Nou dat valt wel mee hoor. Ooit wordt er wel eens olivjee gezegd, ooit ollievier, ooit olliver en de rest zegt het gewoon goed, Olivier is al langere tijd vernederlandst hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:48 schreef Roosgeluk het volgende:
Olivier vind ik oprecht een mooie naam als je hem uitspreekt op z'n Frans, Olivié en niet Olie-4.
In Nederland ben je dan heel je leven aan het uitleggen hoe je je naam moet uitspreken. Lijkt mij ook niet tof voor je kind.
Ik wilde dit eerst ook melden maar toen bedacht ik me dat ze wellicht andersom bedoelde. Als je dus juist de Franse uitspraak als gewenste resultaat wil hebben in Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:17 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee hoor. Ooit wordt er wel eens olivjee gezegd, ooit ollievier, ooit olliver en de rest zegt het gewoon goed, Olivier is al langere tijd vernederlandst hoor.
Olivjee vind ik echt zo lelijk
Volgens mij ben je met de Franse uitspraak altijd aan het uitleggen hoe het uitgesproken moet worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:25 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik wilde dit eerst ook melden maar toen bedacht ik me dat ze wellicht andersom bedoelde. Als je dus juist de Franse uitspraak als gewenste resultaat wil hebben in Nederland.
Misdadig.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Noem dan je kind Saviour.
Maar ik dacht dat Xavier in Nederland ook Xa4 wordt genoemd?
Ik hoop het niet, hoe dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Noem dan je kind Saviour.
Maar ik dacht dat Xavier in Nederland ook Xa4 wordt genoemd?
Ik heet C.laudine. ik NL spreek je het gewoon uit zoals het er staat. In het Frans klinkt het inderdaad wel wat anders. Maar s ik eerlijk ben vind ik de Nederlandse versie wat mooier. Of ik ben er meer aan gewend, dat kan ookquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Er zijn echt veel namen die op zijn Frans anders uitgesproken worden. En in BE wordt toch vaak standaard de Franse wijze gebruikt. Robert, Roger, Bernard... Meisjesnamen eindigend op -ette en -ine/-ane. Subtiele verschillen bij namen als Marcel en Arthur.
Die vielen hier allemaal af. Soms jammer want Arthur
Misschien probeert ze jou wel te overtuigen dat haar uitspraak veel mooier isquote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:41 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik had een docent die mijn naam uitsprak op z’n Frans. Het komt in de verre verte niet in de buurt van het Frans, dus hoe hij daar bij kwam is mij nog steeds een raadsel.
Ik heb ook een vriendin die na 2,5 jaar de naam van U. nog steeds verkeerd uitspreekt. Na zoveel subtiel te hebben gecorrigeerd.Misschien toch maar eens wat directer zijn.
Ik werk dus een Engelstalig land en ik heb nooit geweten dat dat zo werd uitgesprokenquote:
Mijn naam eindigt op -nke. Ik woon en werk in België. 50% van de mensen schrijft me aan met -ncke.. Gek volkje!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Er zijn echt veel namen die op zijn Frans anders uitgesproken worden. En in BE wordt toch vaak standaard de Franse wijze gebruikt. Robert, Roger, Bernard... Meisjesnamen eindigend op -ette en -ine/-ane. Subtiele verschillen bij namen als Marcel en Arthur.
Die vielen hier allemaal af. Soms jammer want Arthur
Ligt er maar aan waar je woont. In Limburg was ik gewend dat al dat soort namen op zijn Frans werden uitgesproken. Ik vind het nog steeds een beetje vreemd om de Nederlandse versies te horen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:46 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij
[..]
Volgens mij ben je met de Franse uitspraak altijd aan het uitleggen hoe het uitgesproken moet worden.
Dat is de enige acceptabele Egg-saviour. Alle anderen heten gewoon Savjee.quote:
Meef.quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:34 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik las op fb een “Disney”. De zus van iemand met ook de naam eindigend op ey.
En een Meef
😂quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:36 schreef vencodark het volgende:
[..]
Meef.Iemand met een hazenlip ofzo.
Misschien iemand die Maeve fonetisch heeft gespeld?quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Echt nog nooit gehoord van de naam Meef.
Piequote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
S.wa“V.oila, o.nze... S.wa!” Staat er op het kaartje.
F.ela
T.uur
Een greep uit de imho bijzonde babynamen die ik tegenkwam op geboortekaartjes op Insta.
Dat denk ik. Terwijl ik Maeve een prachtige naam vindtquote:Op woensdag 1 juli 2020 23:06 schreef madam-april het volgende:
[..]
Misschien iemand die Maeve fonetisch heeft gespeld?
Brrr. Hoe durven ze het dan zó te schrijven.quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:21 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Dat denk ik. Terwijl ik Maeve een prachtige naam vindt
Swa.quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
F.ela
T.uur
Een greep uit de imho bijzonde babynamen die ik tegenkwam op geboortekaartjes op Insta.
Die laatste hoorde ik vandaag ineens langskomen. Dacht ook aan "Maeve" maar het was een jongetje, zal dus wel Meef geweest zijn. Had er nog nooit van gehoord. Voor een meisje vind ik Maeve mooi, maar Meef voor een jongen dan weer net niks.quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:34 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik las op fb een “Disney”. De zus van iemand met ook de naam eindigend op ey.
En een Meef
Zoon van een oud-collega van mij heet Tuur, vind ik opzich best oke. Swa daarentegen..quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
F.ela
T.uur
Ik ken die namen ook wel, je hoort ze gewoon heel weinig. Die eerste 3 namen dus.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:32 schreef Tink89 het volgende:
Lev en Fos(s) en Tuur zijn niet zo heel raar imo, maar Victory, Pie en Swa
Leff ken ik wel en een Seffquote:Op donderdag 2 juli 2020 07:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Lev heb ik ook wel vaker gehoord. Volgens mij heet de vriend van V. Koblenko zo.
Fela vond ik ook niet zo gek klinken, maar wel bijzonder.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:21 schreef Aure het volgende:
Ik ken een Fela, vind ik juist wel een mooie naam
Iemand hier op Fok een heeft een kind dat F.os heet (ze komt hier niet vaak meer geloof ik).quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:46 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Fela vond ik ook niet zo gek klinken, maar wel bijzonder.![]()
Er stond dan ook imho bij. Ik vind het lijstje wel bijzonder met enkele uitschieters. Sorry dat ik geen Fos ken.
quote:Op donderdag 2 juli 2020 09:22 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik rende een tijdje terug langs een geboortebord van Medusa, ook gezellig
Levchenko heet hij toch? Afgekort tot Lev idd.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Lev heb ik ook wel vaker gehoord. Volgens mij heet de vriend van V. Koblenko zo.
Swa is ook hoe sommige mensen denken dat je "soit" hoort te schrijven.quote:Op donderdag 2 juli 2020 10:31 schreef Spees_Eend het volgende:
Tuur en Mas komt hier in de omgeving vrij veel voor. Swa kan ik ook niet anders horen dan straattaalstijl😁
quote:Onze zoon heet M.ay.zun, spreek je hetzelfde uit als de gebruikelijke "M.ason"
Toen ik de naam van de moeder zag vond ik het nog wel meevallenquote:Op donderdag 2 juli 2020 10:45 schreef maily het volgende:
De drager van dit rompertje wordt in december geboren:
[ afbeelding ]
SCHRIJF HET DAN OOK ZOquote:Op donderdag 2 juli 2020 10:40 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Een andere dan, een letterlijke quote van Facebook.
[..]
Ze hadden 'm ook Mezen kunnen noemen.quote:Op donderdag 2 juli 2020 11:57 schreef SQ het volgende:
[..]
SCHRIJF HET DAN OOK ZO
Ik zou expres majzoen zeggen trouwens
Om alle jongens die Mees heten te overtreffenquote:Op donderdag 2 juli 2020 13:15 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ze hadden 'm ook Mezen kunnen noemen.
Tuur met zijn tweelingzusje! Ik frommelde die namen altijd door elkaar.quote:Op donderdag 2 juli 2020 10:31 schreef Spees_Eend het volgende:
Tuur en Mas komt hier in de omgeving vrij veel voor. Swa kan ik ook niet anders horen dan straattaalstijl😁
Ja, in mijn beleving hoort het Thije of Thijmen te zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2020 15:45 schreef Lemijn het volgende:
Maar Thijme vind ik weer heel onaf. Dus het is echt wel gewenning. Net zoals dat ik Raven een normalere naam vind dan Raaf, dat is voor mijn gevoel een afkorting, omdat ik een Raven ken.
En wat is Timme dan, onaf of te lang?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |