Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kwam al voor in de boeken van Enid Blyton. Je weet wel: "De Vijf".
Dan nog vind ik het vreemd om dat soort namen te vernederlandsen, hoewel ik me kan voorstellen dat een stripboek over "George en Jimmy" niet direct aanspreekt.
Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
Ik ken iemand wiens naam je letterlijk uitspreekt als Gilles. Voor mij is “Zjiel” daarom dan weer raar.quote:Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
De Nederlandse naam is gewoon Karelquote:Op maandag 4 mei 2020 18:13 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.
Ik snap het dan beter als er gewoon een Nederlandse versie van is. Zoals bij Peter (Per, Peer, Pete, Ptjotr, Pedro etc.) in elke taal heb je wel een Peter. Of een Jan.
Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.."quote:Op maandag 4 mei 2020 17:35 schreef Leandra het volgende:
Net als dat ik Moon geen naam vind, hoogstens een afkorting van Monique of Monica.
Maar goed, mij mening is wat dat betreft sowieso wat conservatief.
Ik ken een Meis. Dat vind ik ook zo’n naam die echt niet meer leuk is bij 16+quote:Op maandag 4 mei 2020 22:03 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.."Afkorten kan altijd nog onder vrienden en familie.
Sjors zie ik niet als zo'n koosnaam, maar wel als een (nogal lelijke, door de Sj..) Nederlandse variant van George.
Kan toch gewoon een gevoel van iemand zijnquote:Op dinsdag 5 mei 2020 07:51 schreef Lemijn het volgende:
Abel? Dat is toch een doodnormale (bijbelse) jongensnaam? Hoe komt die in een opsomming met Meis, Jip en Puck.
Ik vind dat ook met veel namen. Wij hebben zelf gekozen voor namen die hun hele leven ‘geschikt’ zijn. Als kind en als volwassene.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).
En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).
Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo
Die "te" varianten als Odette, Alette enz zijn eigenlijk Franse verkleinnamen dus als ik consequent was dan zou ik daar net zo'n afkeer van hebben als van de je/ke namenquote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:20 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb dat met -nte en -nthe namen voor meisjes, ik vind ze bijna allemaal vreselijk
Edit: ik bedoel niet arlette en odette enzo, maar het lenthe-benthe-arsenaal.
Post even verduidelijkt.
Zo ken ik iemand die Petiet heet.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).
En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).
Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo
Ik zou dan weer niet een andere officiële naam willen dan de roepnaam. Officieel Dorothea en in het dagelijks leven Trees levert verschillende beginletters op, dat lijkt me zo onhandig! En ik zou het gevoel hebben dat het niet over mij gaat als ze Dorothea naar voren roepen met de diplomauitreiking. Maar ik die dan ook een verschil tussen roepnaam (die idealiter dus ook gewoon de officiële eerste voornaam is) en koosnaam (die je binnenshuis gebruikt maar niet invult op het formulier van de basisschool).quote:Op dinsdag 5 mei 2020 08:53 schreef Leandra het volgende:
Met zo'n officiële naam kun je daar iig nog van maken wat je wilt, daarmee zit je niet vast aan de roepnaam die je ouders daarvan gemaakt hebben.
Maar als je officiële naam ook Soof, Juul of Moon is kun je daar niet zoveel meer mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat had qua beginletter geen verschil gemaakt en kon hij later nog kiezen. Maar uiteindelijk werd het toch gewoon de naam die wij het tofst vonden en dat is nu ook helemaal goed.
Doortje is voor mij juist een naam voor oude dames, omdat ik er eentje ken van ver in de 80. Die noemen we ook wel tante Door.
Maar zo ken ik ook Noortjes van mijn leeftijd en daar vind ik niets geks meer aan nu.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |