abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192945306
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Kwam al voor in de boeken van Enid Blyton. Je weet wel: "De Vijf".

Dan nog vind ik het vreemd om dat soort namen te vernederlandsen, hoewel ik me kan voorstellen dat een stripboek over "George en Jimmy" niet direct aanspreekt.

Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.

Ik snap het dan beter als er gewoon een Nederlandse versie van is. Zoals bij Peter (Per, Peer, Pete, Ptjotr, Pedro etc.) in elke taal heb je wel een Peter. Of een Jan.
  maandag 4 mei 2020 @ 18:56:55 #77
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_192946060
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:23 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Wat dacht je van de verhalen over Gilles de Geus? Hoeveel mensen hebben het niet letterlijk als "Gilles" gelezen, terwijl het meer als "Zjiel" hoort te klinken?
Ik ken iemand wiens naam je letterlijk uitspreekt als Gilles. Voor mij is “Zjiel” daarom dan weer raar. :)
Protège moi de mes désirs.
  Moderator maandag 4 mei 2020 @ 19:05:04 #78
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_192946214
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:13 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd zo vreemd van Charles (“Sjarrel”) Groenhuijsen.

Ik snap het dan beter als er gewoon een Nederlandse versie van is. Zoals bij Peter (Per, Peer, Pete, Ptjotr, Pedro etc.) in elke taal heb je wel een Peter. Of een Jan.
De Nederlandse naam is gewoon Karel ;)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_192946317
Zo zijn er bij ons heel wat namen afgevallen omdat wij graag een naam wilden die in Nl en Be hetzelfde uitgesproken wordt. Ik ben de meeste namen met Franse uitspraak gewend. Olivier uitspreken als oli4 was voor mij echt wennen (en eigenlijk went het gewoon niet :P ). Gilles lees ik ook als zjiel.
Van Julie hoor ik ook redelijk wat uitspraken voorbij komen.
pi_192946592
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:05 schreef MaJo het volgende:

[..]

De Nederlandse naam is gewoon Karel ;)
Oja, duhh haha!
pi_192947091
Ik vind Sjors voor een meisje heel tof! Maar goed, ik heb (door mijn eigen naam en die van mijn moeder en zussen) dan ook wel een zwak voor meisjes met jongensnamen *)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  Manager PR/Moderator maandag 4 mei 2020 @ 22:03:03 #82
269689 crew  Viv
pi_192950122
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:35 schreef Leandra het volgende:
Net als dat ik Moon geen naam vind, hoogstens een afkorting van Monique of Monica.
Maar goed, mij mening is wat dat betreft sowieso wat conservatief.
Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.." :') Afkorten kan altijd nog onder vrienden en familie.

Sjors zie ik niet als zo'n koosnaam, maar wel als een (nogal lelijke, door de Sj..) Nederlandse variant van George.
pi_192952366
Sjors en Sjarrel :9

Dat is toch echt heel oud. Alle George en Charles die ik ken en die je op deze manier uitspreekt zijn 50+

Ik ken ook een Sjors (mijn leeftijd) en dat vind ik dan echt heel raar. En lelijk inderdaad.

[ Bericht 25% gewijzigd door Adrian4 op 05-05-2020 00:26:36 ]
pi_192952436
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 22:03 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Net als bijvoorbeeld Juul. Dan zou ik liever als officiële naam Juliëtte of zo geven. Ik stel me altijd voor hoe zo'n naam klinkt bij volwassenen in een hoge functie: "minister-president Juul.." :') Afkorten kan altijd nog onder vrienden en familie.

Sjors zie ik niet als zo'n koosnaam, maar wel als een (nogal lelijke, door de Sj..) Nederlandse variant van George.
Ik ken een Meis. Dat vind ik ook zo’n naam die echt niet meer leuk is bij 16+

Andere namen in deze categorie: Jip, puck, Abel
(No offense)
  dinsdag 5 mei 2020 @ 07:51:22 #85
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192953876
Abel? Dat is toch een doodnormale (bijbelse) jongensnaam? Hoe komt die in een opsomming met Meis, Jip en Puck :? .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_192953888
Abeltje O+ Mijn dochter heeft die film heel vaak gezien :D Maar inderdaad, een hele normale naam.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 07:54:22 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_192953893
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 07:51 schreef Lemijn het volgende:
Abel? Dat is toch een doodnormale (bijbelse) jongensnaam? Hoe komt die in een opsomming met Meis, Jip en Puck :? .
Kan toch gewoon een gevoel van iemand zijn ;)
disclaimer
  dinsdag 5 mei 2020 @ 07:58:55 #88
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192953920
Ja, maar ik verbaas me er toch over :D . Daar is dit hele topic op gebaseerd toch, mening en smaak O-) . Of heel fok zelfs...

Maar door Sunshines reactie bedenk ik me dat het wellicht over de meisjesversie. Dat maakt het iets begrijpelijker.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 5 mei 2020 @ 07:59:05 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_192953922
Ik ken nagenoeg mijn hele leven al een Puck die ruim voor de oorlog geboren is dus een volwassene die Puck heet kan ik weer prima handelen :D

Ik kwam gisteren nog een pasgeboren Soof tegen, dat snap ik ook echt niet.
Geef dat kind een echte naam en of je haar dan Kees, Pietje of Soof noemt maakt niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:10:35 #90
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192953998
Zodra je iemand kent van je eigen leeftijd met één van die namen past het vaak opeens prima.
Ik ken een mannelijke Sjors van onze leeftijd, leuke gast, en dat maakt dat ik het een prima naam vind.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:11:06 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_192954002
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).

En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).

Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_192954051
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:
Overigens ben ik ook geen fan van verkleinende namen, dus eigenlijk alles met "je" en "ke" op het eind (ke bij Friese namen).

En ik vind Catootje echt heel schattig voor een kleuter, maar dan hoop ik wel dat haar echte naam Cato is of zelfs Carharina (daar is Cato de afkorting van).

Minister Catootje Berends klinkt al niet lekker en als ze dan ook nog eens 1.85 lang is is het helemaal zo :{
Ik vind dat ook met veel namen. Wij hebben zelf gekozen voor namen die hun hele leven ‘geschikt’ zijn. Als kind en als volwassene.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:28:28 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_192954112
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 08:20 schreef SQ het volgende:

[..]

Ik heb dat met -nte en -nthe namen voor meisjes, ik vind ze bijna allemaal vreselijk :@

Edit: ik bedoel niet arlette en odette enzo, maar het lenthe-benthe-arsenaal.

Post even verduidelijkt.
Die "te" varianten als Odette, Alette enz zijn eigenlijk Franse verkleinnamen dus als ik consequent was dan zou ik daar net zo'n afkeer van hebben als van de je/ke namen :D
Dan hou ik zelf geen naam meer over die aan mijn eigen voorkeuren voldoet trouwens :') je/je/te :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:41:54 #94
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954210
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 08:11 schreef Leandra het volgende:

Zo ken ik iemand die Petiet heet.
Fantastisch mens, maar absoluut niet petite :P.

Ik ken een Doortje. Zij heeft het in haar tienerjaren echt wel lastig gehad met haar naam, ze vond het een kindernaam. We moesten haar toen bij haar officiële naam noemen, Dorothea. Maar dat voelde weer als die gezellige oude dame die koekjes uitdeelde. Intussen heeft ze we vrede mee en heet ze weer gewoon Doortje ;).
KuikenGuppy
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:43:51 #95
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954224
Overigens kwam ik laatst een volwassen Sterre tegen. Dat klopte ook niet in mijn hoofd.
KuikenGuppy
  dinsdag 5 mei 2020 @ 08:53:06 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_192954298
Met zo'n officiële naam kun je daar iig nog van maken wat je wilt, daarmee zit je niet vast aan de roepnaam die je ouders daarvan gemaakt hebben.
Maar als je officiële naam ook Soof, Juul of Moon is kun je daar niet zoveel meer mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:06:40 #97
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192954421
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 08:53 schreef Leandra het volgende:
Met zo'n officiële naam kun je daar iig nog van maken wat je wilt, daarmee zit je niet vast aan de roepnaam die je ouders daarvan gemaakt hebben.
Maar als je officiële naam ook Soof, Juul of Moon is kun je daar niet zoveel meer mee.
Ik zou dan weer niet een andere officiële naam willen dan de roepnaam. Officieel Dorothea en in het dagelijks leven Trees levert verschillende beginletters op, dat lijkt me zo onhandig! En ik zou het gevoel hebben dat het niet over mij gaat als ze Dorothea naar voren roepen met de diplomauitreiking. Maar ik die dan ook een verschil tussen roepnaam (die idealiter dus ook gewoon de officiële eerste voornaam is) en koosnaam (die je binnenshuis gebruikt maar niet invult op het formulier van de basisschool).

Mijn smaak he.... :s) . Maar ik denk dus als iemand z’n dochter perse Soof wil noemen doe dat dan lekker. Ze kan altijd nog als student Sophia kiezen, het staat je altijd vrij de roepnaam op te geven die je wilt.
pi_192954538
Wij hebben bij oudste wel even getwijfeld of we zijn officiële naam anders zouden doen dan zijn roepnaam.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat had qua beginletter geen verschil gemaakt en kon hij later nog kiezen. Maar uiteindelijk werd het toch gewoon de naam die wij het tofst vonden en dat is nu ook helemaal goed.

Doortje is voor mij juist een naam voor oude dames, omdat ik er eentje ken van ver in de 80. Die noemen we ook wel tante Door.
Maar zo ken ik ook Noortjes van mijn leeftijd en daar vind ik niets geks meer aan nu.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192954690
Mijn vader heeft dat ook, zijn naam is Cornelis maar zijn roepnaam Kees. Daar maakt iedereen dus Cees van, want die verandering van beginletter is echt onhandig. Ik ken echter ook een Cees die zijn naam als Sees uitspreekt, dus ik vind dat Kees met een K moet.

Ik vind inderdaad namen die niet bij een volwassene passen echt niet handig, net als namen als Sterre e.d. Of namen die te veel denken aan een bepaalde tijdsperiode, iets dat toen populair was (Frodo bijvoorbeeld - ouders waren '60s hippies...).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 10:41:43 #100
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192955343
Minister Sjuul, Djena, Django, Bikkel.
Dat gaat een keer gebeuren en we gaan er allemaal van gruwelen :D
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')