Oh, ja daar heb je gelijk in. Dat was vroeger net zo. Wij hadden een Jaap (toevallig Jaap uit de gouden kooi mocht iemand hem nog herinneren) en die was vroeger al flink. Needless to say, die werd dus aap genoemd. En dan praat ik over zo'n 27 jaar geleden.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:25 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Maar dat is ook net wat ik bedoel. Je zei dat je «tegenwoordig» wel op moet passen om een niet- pestgevoelige naam te kiezen. Ik denk dus dat dit juist iets van alle tijden is, niet alleen tegenwoordig.
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oh, ja daar heb je gelijk in. Dat was vroeger net zo. Wij hadden een Jaap (toevallig Jaap uit de gouden kooi mocht iemand hem nog herinneren) en die was vroeger al flink. Needless to say, die werd dus aap genoemd. En dan praat ik over zo'n 27 jaar geleden.
Ik bedoelde meer met tegenwoordig dat het pesten an sich misschien meer is dan vroeger.
Niemand hoort gepest te wordenquote:Op woensdag 17 juni 2020 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.
Vroeger moest je niet zeiken en werd je er hard van als je gepest werd, of je vroeg er om of weet ik veel wat voor BS, maar soms was het zo erg dat de leerkrachten er een voorzetje voor gaven.
Bij mij was het de juf van de tweede klas (nu groep 4) die na een ouderavond voor de hele klas zei "Leandra is hier wel lief, maar haar moeder vertelde dat ze thuis helemaal niet zo lief is".
De volgende 4 jaar op de lagere school waren een hel, en die hel ging nog even door in de brugklas, waar we met bijna de hele lagere school naartoe gingen (en vervolgens vrijwel allemaal bleven zitten omdat het een dramatisch slechte lagere school was).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
Het pesten heeft zich voornamelijk verplaatst. Je zult het nu minder tegen komen in de klas, maar veel meer online.quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het pesten is tegenwoordig zelfs waarschijnlijk minder dan vroeger, omdat men op scholen een pestprotocol heeft, met pesten leert omgaan en bijvoorbeeld in de klas aan kanjertraining doet.
Vroeger moest je niet zeiken en werd je er hard van als je gepest werd, of je vroeg er om of weet ik veel wat voor BS, maar soms was het zo erg dat de leerkrachten er een voorzetje voor gaven.
Bij mij was het de juf van de tweede klas (nu groep 4) die na een ouderavond voor de hele klas zei "Leandra is hier wel lief, maar haar moeder vertelde dat ze thuis helemaal niet zo lief is".
De volgende 4 jaar op de lagere school waren een hel, en die hel ging nog even door in de brugklas, waar we met bijna de hele lagere school naartoe gingen (en vervolgens vrijwel allemaal bleven zitten omdat het een dramatisch slechte lagere school was).
Deed mijn vader ook, hij was echt mijn held toen. En het hielp nog ookquote:Op woensdag 17 juni 2020 20:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..].
Ik weet trouwens van vroeger van mijn basisschooltijd dat er een meisje 2 groepen hoger zo erg gepest werd en school deed er blijkbaar niks aan (of te weinig). Op een dag stond haar pa opeens op school en die ging helemaal uit zijn stekker tegen de juffen en meesters. Absoluut begrijpelijk als je je kind ziet wegkwijnen en er wordt niks aan gedaan. Dat zal ik echt nooit vergeten.
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam jaquote:Op woensdag 17 juni 2020 22:42 schreef laziness het volgende:
Oli4 ligt prima in de groep en wordt niet gepest maar zijn naam rijmt wel echt van alles op en daar maken de kinderen wel handig gebruik van als het ze uitkomt.
Wij hebben er dus geen seconde bij stil gestaan dat het zo’n makkelijke rijm naam is. Heb er ook geen spijt van overigens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
No offence maar daar heb ik een zoveel betere associatie bij dan bij Runequote:Op woensdag 17 juni 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam ja
Ik vind Rune eerlijk gezegd niet in hetzelfde straatje passen als Bloem, Storm, Maas, Vlinder, Lente etc. Of bedoel je andere namen?quote:Op woensdag 17 juni 2020 22:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
No offence maar daar heb ik een zoveel betere associatie bij dan bij Rune![]()
Klassiek overtreft hip altijd, ook al is het in Scandinavische landen geen modenaam, hier wel.
Ik oookquote:Op woensdag 17 juni 2020 22:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Oli4 vind ik ook zo'n leuke naam ja
Maas past daar sowieso niet in, dat is weer een hele oude naam.quote:Op woensdag 17 juni 2020 22:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik vind Rune eerlijk gezegd niet in hetzelfde straatje passen als Bloem, Storm, Maas, Vlinder, Lente etc. Of bedoel je andere namen?
Oh dat had ik ook. Ik vind Jasmijn prachtig voor een meisje. Helaas heet de ex van mijn vriend ook zoquote:Op woensdag 17 juni 2020 23:01 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ach, bij mij scoren scandinavische namen hoog.. want veel namen uit boeken van mijn jeugd, vrienden in zweden en we gaan vrijwel altijd in die hoek op vakantie..
De oudste heeft geen scandinavische naam though.. De twee kanshebbers wat mij betreft waren namen van de exen van mijn vriend, hij vond ze ook mooi, maar dat zou toch n beetje raar zijn..
Echt niet? Op de naam van Soneal wordt wel eens een verzonnen woord gerijmd, niet dat iemand zich er druk om maakt en ik geloof ook niet dat het naar bedoeld is, maar "de porian" komt wel eens langs.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:00 schreef SacreCoeur het volgende:
Wij hebben het heeeeel even over Oliver gehad zonder ie dus, maar past niet bij ons.
Wel mooie naam![]()
Rune weet ik nog steeds niet zo goed hoe de uitspraak is.
Maar het valt niet in rijtje Vlinder, Storm etc.
Meer gewoon een hippige naam die opeens wat vaak voorkomt zoals Otis bijvoorbeeld.
Zowel bij mijn dochter als zoon valt er niets op te rijmen![]()
Niet eens echt over nagedacht.
Op mijn naam en van mijn vriend ook niet trouwens.
Ja, maar dat telt nietquote:Op woensdag 17 juni 2020 23:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Echt niet? Op de naam van Soneal wordt wel eens een verzonnen woord gerijmd, niet dat iemand zich er druk om maakt en ik geloof ook niet dat het naar bedoeld is, maar "de porian" komt wel eens langs.
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?quote:Op woensdag 17 juni 2020 20:43 schreef vencodark het volgende:
Zijspoor natuurlijk maar mijn meester in groep 6 noemde mij ‘kluufje’ omdat ik nagel beet.
Dus eens dat pesten (ook met namen) van alle tijden is.
Dat vind ik toch anders. Nagelbijten doe je niet vrijwillig en in groep 8 ben je 11 en is alles toch al spannend. Als een leraar er dan ook nog steeds de nadruk op legt dat je nagelbijt, kan ik me heel goed voorstellen dat dat echt vervelend is.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?
Ik had een balletleraar (op de vooropleiding van het conservatorium) die mij Nine Inch Nails noemde omdat ik met nogal lange (en zwartgelakte) nagels in de les verscheen.
Jouw voorbeeld klinkt nog wel leuk, maar misschien ook omdat je er zelf zo aan terugkijkt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 23:44 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar bedoelde die meester dat wel op een nare manier?
Ik had een balletleraar (op de vooropleiding van het conservatorium) die mij Nine Inch Nails noemde omdat ik met nogal lange (en zwartgelakte) nagels in de les verscheen.
Mee eens!quote:Op donderdag 18 juni 2020 07:00 schreef Tink89 het volgende:
Mijn juf zei ooit dat het niet de intentie is die het pesten maakt, maar of degene over wie het gaat het vervelend vindt en het ook doorgaat als hij dat heeft aangegeven. Vind ik een prima definitie.
Ja, het gaat natuurlijk ook om de context en de manier waarop. Iedere andere docent op die opleiding zou me in de les geweigerd hebben met die nagels, dus het was echt een soort koosnaam.quote:Op donderdag 18 juni 2020 07:10 schreef vencodark het volgende:
Jouw voorbeeld klinkt nog wel leuk, maar misschien ook omdat je er zelf zo aan terugkijkt.
Ik vind het een geweldige meisjesnaam! Als jongensnaam niet zo.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vinden jullie Rune een meisjesnaam? Of meer een jongensnaam? Vind het een prachtige naam, maar ik twijfel of het niet te vrouwelijk is.
Rune wordt het dus nietquote:Op zaterdag 20 juni 2020 07:48 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Ik vind het een geweldige meisjesnaam! Als jongensnaam niet zo.
Had zo een dochter Rune kunnen noemen. Mijn zoon en dochter heten Wolf en Lily
Dat heb je ook met Xavier. Jammer dat die namen hier vernederlandst worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:48 schreef Roosgeluk het volgende:
Olivier vind ik oprecht een mooie naam als je hem uitspreekt op z'n Frans, Olivié en niet Olie-4.
In Nederland ben je dan heel je leven aan het uitleggen hoe je je naam moet uitspreken. Lijkt mij ook niet tof voor je kind.
Ik denk bij die naam gelijk aan dat gezin van een huis volquote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat heb je ook met Xavier. Jammer dat die namen hier vernederlandst worden.
Nou dat valt wel mee hoor. Ooit wordt er wel eens olivjee gezegd, ooit ollievier, ooit olliver en de rest zegt het gewoon goed, Olivier is al langere tijd vernederlandst hoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:48 schreef Roosgeluk het volgende:
Olivier vind ik oprecht een mooie naam als je hem uitspreekt op z'n Frans, Olivié en niet Olie-4.
In Nederland ben je dan heel je leven aan het uitleggen hoe je je naam moet uitspreken. Lijkt mij ook niet tof voor je kind.
Ik wilde dit eerst ook melden maar toen bedacht ik me dat ze wellicht andersom bedoelde. Als je dus juist de Franse uitspraak als gewenste resultaat wil hebben in Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:17 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee hoor. Ooit wordt er wel eens olivjee gezegd, ooit ollievier, ooit olliver en de rest zegt het gewoon goed, Olivier is al langere tijd vernederlandst hoor.
Olivjee vind ik echt zo lelijk
Volgens mij ben je met de Franse uitspraak altijd aan het uitleggen hoe het uitgesproken moet worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:25 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik wilde dit eerst ook melden maar toen bedacht ik me dat ze wellicht andersom bedoelde. Als je dus juist de Franse uitspraak als gewenste resultaat wil hebben in Nederland.
Misdadig.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Noem dan je kind Saviour.
Maar ik dacht dat Xavier in Nederland ook Xa4 wordt genoemd?
Ik hoop het niet, hoe dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Noem dan je kind Saviour.
Maar ik dacht dat Xavier in Nederland ook Xa4 wordt genoemd?
Ik heet C.laudine. ik NL spreek je het gewoon uit zoals het er staat. In het Frans klinkt het inderdaad wel wat anders. Maar s ik eerlijk ben vind ik de Nederlandse versie wat mooier. Of ik ben er meer aan gewend, dat kan ookquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Er zijn echt veel namen die op zijn Frans anders uitgesproken worden. En in BE wordt toch vaak standaard de Franse wijze gebruikt. Robert, Roger, Bernard... Meisjesnamen eindigend op -ette en -ine/-ane. Subtiele verschillen bij namen als Marcel en Arthur.
Die vielen hier allemaal af. Soms jammer want Arthur
Misschien probeert ze jou wel te overtuigen dat haar uitspraak veel mooier isquote:Op zaterdag 20 juni 2020 13:41 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik had een docent die mijn naam uitsprak op z’n Frans. Het komt in de verre verte niet in de buurt van het Frans, dus hoe hij daar bij kwam is mij nog steeds een raadsel.
Ik heb ook een vriendin die na 2,5 jaar de naam van U. nog steeds verkeerd uitspreekt. Na zoveel subtiel te hebben gecorrigeerd.Misschien toch maar eens wat directer zijn.
Ik werk dus een Engelstalig land en ik heb nooit geweten dat dat zo werd uitgesprokenquote:
Mijn naam eindigt op -nke. Ik woon en werk in België. 50% van de mensen schrijft me aan met -ncke.. Gek volkje!quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Er zijn echt veel namen die op zijn Frans anders uitgesproken worden. En in BE wordt toch vaak standaard de Franse wijze gebruikt. Robert, Roger, Bernard... Meisjesnamen eindigend op -ette en -ine/-ane. Subtiele verschillen bij namen als Marcel en Arthur.
Die vielen hier allemaal af. Soms jammer want Arthur
Ligt er maar aan waar je woont. In Limburg was ik gewend dat al dat soort namen op zijn Frans werden uitgesproken. Ik vind het nog steeds een beetje vreemd om de Nederlandse versies te horen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:46 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij
[..]
Volgens mij ben je met de Franse uitspraak altijd aan het uitleggen hoe het uitgesproken moet worden.
Dat is de enige acceptabele Egg-saviour. Alle anderen heten gewoon Savjee.quote:
Meef.quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:34 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik las op fb een “Disney”. De zus van iemand met ook de naam eindigend op ey.
En een Meef
😂quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:36 schreef vencodark het volgende:
[..]
Meef.Iemand met een hazenlip ofzo.
Misschien iemand die Maeve fonetisch heeft gespeld?quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Echt nog nooit gehoord van de naam Meef.
Piequote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
S.wa“V.oila, o.nze... S.wa!” Staat er op het kaartje.
F.ela
T.uur
Een greep uit de imho bijzonde babynamen die ik tegenkwam op geboortekaartjes op Insta.
Dat denk ik. Terwijl ik Maeve een prachtige naam vindtquote:Op woensdag 1 juli 2020 23:06 schreef madam-april het volgende:
[..]
Misschien iemand die Maeve fonetisch heeft gespeld?
Brrr. Hoe durven ze het dan zó te schrijven.quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:21 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Dat denk ik. Terwijl ik Maeve een prachtige naam vindt
Swa.quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
F.ela
T.uur
Een greep uit de imho bijzonde babynamen die ik tegenkwam op geboortekaartjes op Insta.
Die laatste hoorde ik vandaag ineens langskomen. Dacht ook aan "Maeve" maar het was een jongetje, zal dus wel Meef geweest zijn. Had er nog nooit van gehoord. Voor een meisje vind ik Maeve mooi, maar Meef voor een jongen dan weer net niks.quote:Op woensdag 1 juli 2020 22:34 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik las op fb een “Disney”. De zus van iemand met ook de naam eindigend op ey.
En een Meef
Zoon van een oud-collega van mij heet Tuur, vind ik opzich best oke. Swa daarentegen..quote:Op woensdag 1 juli 2020 23:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
R.isse
F.os, F.oss
L.ev
V.ictory I.ndiana
M.as
P.ie
F.ela
T.uur
Ik ken die namen ook wel, je hoort ze gewoon heel weinig. Die eerste 3 namen dus.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:32 schreef Tink89 het volgende:
Lev en Fos(s) en Tuur zijn niet zo heel raar imo, maar Victory, Pie en Swa
Leff ken ik wel en een Seffquote:Op donderdag 2 juli 2020 07:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Lev heb ik ook wel vaker gehoord. Volgens mij heet de vriend van V. Koblenko zo.
Fela vond ik ook niet zo gek klinken, maar wel bijzonder.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:21 schreef Aure het volgende:
Ik ken een Fela, vind ik juist wel een mooie naam
Iemand hier op Fok een heeft een kind dat F.os heet (ze komt hier niet vaak meer geloof ik).quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:46 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Fela vond ik ook niet zo gek klinken, maar wel bijzonder.![]()
Er stond dan ook imho bij. Ik vind het lijstje wel bijzonder met enkele uitschieters. Sorry dat ik geen Fos ken.
quote:Op donderdag 2 juli 2020 09:22 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Ik rende een tijdje terug langs een geboortebord van Medusa, ook gezellig
Levchenko heet hij toch? Afgekort tot Lev idd.quote:Op donderdag 2 juli 2020 07:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Lev heb ik ook wel vaker gehoord. Volgens mij heet de vriend van V. Koblenko zo.
Swa is ook hoe sommige mensen denken dat je "soit" hoort te schrijven.quote:Op donderdag 2 juli 2020 10:31 schreef Spees_Eend het volgende:
Tuur en Mas komt hier in de omgeving vrij veel voor. Swa kan ik ook niet anders horen dan straattaalstijl😁
quote:Onze zoon heet M.ay.zun, spreek je hetzelfde uit als de gebruikelijke "M.ason"
Toen ik de naam van de moeder zag vond ik het nog wel meevallenquote:Op donderdag 2 juli 2020 10:45 schreef maily het volgende:
De drager van dit rompertje wordt in december geboren:
[ afbeelding ]
SCHRIJF HET DAN OOK ZOquote:Op donderdag 2 juli 2020 10:40 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Een andere dan, een letterlijke quote van Facebook.
[..]
Ze hadden 'm ook Mezen kunnen noemen.quote:Op donderdag 2 juli 2020 11:57 schreef SQ het volgende:
[..]
SCHRIJF HET DAN OOK ZO
Ik zou expres majzoen zeggen trouwens
Om alle jongens die Mees heten te overtreffenquote:Op donderdag 2 juli 2020 13:15 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ze hadden 'm ook Mezen kunnen noemen.
Tuur met zijn tweelingzusje! Ik frommelde die namen altijd door elkaar.quote:Op donderdag 2 juli 2020 10:31 schreef Spees_Eend het volgende:
Tuur en Mas komt hier in de omgeving vrij veel voor. Swa kan ik ook niet anders horen dan straattaalstijl😁
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |