abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 maart 2020 @ 18:42:57 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191926059
De laatste tijd is er discussie over een eventuele fusie tussen de PvdA en Groenlinks. Nou willen beide partijen er nog niet aan maar zoiets kost tijd. In het verleden zijn er ook vaak genoeg partijen gefuseerd.
https://www.volkskrant.nl(...)-van-komen~bb7b9802/

Persoonlijk denk ik dat het een slim idee is. Qua standpunten zijn de partijen nauwelijks verschillend nog van elkaar. Ook zijn ze qua grootte onderhand wel aan elkaar gewaagd. En het zou de versplintering al weer wat terugdringen. Bovendien is men samen machtiger. Niet alleen in aantal zetels maar ook in het netwerk in de samenleving dat ze hebben. Het beste kan het beginnen met gezamenlijke lijsten. En in een later stadium een fusie van de organisatie.

Al zijn er ook een paar moeilijke punten. Groenlinksers blijven toch graag maagdelijk in de oppositie waar PvdA'ers als het even kan de regering in willen. Dus de idealisten en realisten kunnen botsen. Ook zijn beide partijen lid van een verschillende Eurofractie. Dus daar zal waarschijnlijk Groenlinks aan het kortste end trekken. Met als risico dat een nieuwe "Groene" partij ontstaat.

Wat denken jullie. Gaat dit er binnen nu en een paar jaar van komen?
  maandag 9 maart 2020 @ 18:43:53 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191926075
Goed idee, en het gaat niet gebeuren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191926833
Zou kunnen gaan gebeuren, maar niet zo lang Asscher en Klaver er zitten. Die hebben helemaal niets met elkaar.

Weet eigenlijk niet precies hoe het bij het CDA is gegaan, maar ik denk dat je eerst een leider moet hebben die voor beide partijen aantrekkelijk is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 9 maart 2020 @ 19:23:48 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_191927077
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:17 schreef Hanca het volgende:
Zou kunnen gaan gebeuren, maar niet zo lang Asscher en Klaver er zitten. Die hebben helemaal niets met elkaar.

Weet eigenlijk niet precies hoe het bij het CDA is gegaan, maar ik denk dat je eerst een leider moet hebben die voor beide partijen aantrekkelijk is.
Piet Steenkamp was de architect die voor de oprichting van het CDA zorgde maar niet de leider van de partij, het heeft echter wel 13 jaar geduurd voor dat ze er uit waren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 9 maart 2020 @ 19:42:29 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191927775
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Piet Steenkamp was de architect die voor de oprichting van het CDA zorgde maar niet de leider van de partij, het heeft echter wel 13 jaar geduurd voor dat ze er uit waren.
Er zal inderdaad nog wel wat tijd overheen gaan voor zoiets rond is. Hangt er ook vanaf hoe komende verkiezingen verlopen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 9 maart 2020 @ 20:04:20 #6
408813 crew  trein2000
pi_191928331
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 9 maart 2020 @ 20:20:54 #7
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_191928714
Die enge fundamentalisten van GroenLinks zijn zulke wereldvreemde gekkies, daar valt niet mee samen te werken. PvdA doe normaal en ga uit van eigen kracht.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
  maandag 9 maart 2020 @ 20:27:38 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191928841
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:04 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
De PvdA-stemmer is vooral wat ouder dan de GL-stemmer en woont eerder in Heerenveen en Apeldoorn dan in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht, maar het is vooral de partij van de maatschappelijk werker, de middelbare school docent, de laborant en de gemeenteambtenaar. 'Echte arbeiders' stemmen toch eerder SP. De PvdA-stemmer is vaak Abvakabo-lid en Vroege Vogels-luisteraar. Ook zijn wij over het algemeen niet moeders mooiste en vinden teva's en afritsbroeken in onze gelederen nog altijd gretig aftrek .

Op een oecumene met de binnenstadhipsters van GroenLinks zit ik persoonlijk niet bepaald te wachten.
We have always been at war with Eastasia.
pi_191928843
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:04 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
Ik weet niet alles van de fusie, maar er waren ook cultuurverschillen tussen de voorgangers van het CDA dacht ik.

Er waren in elk geval vrij grote cultuurverschillen tussen RPF en GPV, dat heb ik van dichtbij meegemaakt. En geloof me: nergens worden piepkleine verschillen zo uitvergroot als op plekken waar kerkmensen samen komen, kijk maar naar het aantal kerkscheuringen. Ook daar is het toch zeer succesvol gelukt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 9 maart 2020 @ 20:54:00 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191929443
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:04 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
Nou volgens mij is die hele "arbeider" achterban, voor zover die nog bestaat als lang niet meer bij de PvdA. Het is vooral een partij waar veel ambtenaren, mensen uit de welzijnssector en uit zorg bij zitten. Plus bepaalde groepen allochtonen.
  Moderator maandag 9 maart 2020 @ 21:35:19 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_191930266
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik weet niet alles van de fusie, maar er waren ook cultuurverschillen tussen de voorgangers van het CDA dacht ik.

Er waren in elk geval vrij grote cultuurverschillen tussen RPF en GPV, dat heb ik van dichtbij meegemaakt. En geloof me: nergens worden piepkleine verschillen zo uitvergroot als op plekken waar kerkmensen samen komen, kijk maar naar het aantal kerkscheuringen. Ook daar is het toch zeer succesvol gelukt.
Het heeft bij het CDA 13 jaar geduurd voordat ze eruit waren dus ja, er waren flink wat cultuurverschillen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_191930292
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het heeft bij het CDA 13 jaar geduurd voordat ze eruit waren dus ja, er waren flink wat cultuurverschillen.
Dan is het bij GL en PvdA toch ook mogelijk?

Alleen misschien zou eerst een keer samen in een kabinet wel handig zijn, dat schept meer een band.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 9 maart 2020 @ 21:38:48 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_191930324
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan is het bij GL en PvdA toch ook mogelijk?

Alleen misschien zou eerst een keer samen in een kabinet wel handig zijn, dat schept meer een band.
Alles is mogelijk maar het zal niet eenvoudig zijn en vermoedelijk aardig wat tijd kosten MITS men het echt wil en om eerlijk te zijn zie ik dat voor de volgende verkiezingen niet gebeuren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_191930328
Ik weet niet. Ik heb niet het idee dat ze een zelfde soort achterban hebben. Dus het zou kunnen, maar ik denk dat ze afzonderlijk meer zetels hebben. Waarna het goed mogelijk is dat er een nieuwe partij ontstaat.

Als ze samengaan zal er een gedeelte zijn die PvdA niet links genoeg vindt, niet groen genoeg vindt (of juist te links / te groen e.d.), dus ik denk niet dat het verstandig is.

Ze hebben echt een eigen profilering.
  maandag 9 maart 2020 @ 21:40:51 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191930362
Ze hebben een heel eind dezelfde standpunten, maar in een andere volgorde en de achterban is inderdaad anders.

In beide kampen zit ook nogal wat misplaatste arrogantie, want de PvdA is immers de aloude bestuurderspartij en Klaver is De Nieuwe Flitsende Politicus van de Eenentwintigste Eeuw. Dat matcht voorlopig echt nog niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191930370
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

en om eerlijk te zijn zie ik dat voor de volgende verkiezingen niet gebeuren.
Nee, dat zeker niet. Het is meer toekomstmuziek, Asscher en Klaver gaan sowieso nooit opzij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 9 maart 2020 @ 21:41:15 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191930373
En het gevolg is dus dat ze allebei niks bereiken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 maart 2020 @ 21:51:58 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191930559
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Alles is mogelijk maar het zal niet eenvoudig zijn en vermoedelijk aardig wat tijd kosten MITS men het echt wil en om eerlijk te zijn zie ik dat voor de volgende verkiezingen niet gebeuren.
Het hangt denk ik vooral van de PvdA af. Als die partij matig blijft scoren (onder de 25 zetels) dan denk ik dat op een gegeven moment de noodzaak wel zal indalen.
  maandag 9 maart 2020 @ 21:54:39 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191930594
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
En het gevolg is dus dat ze allebei niks bereiken.
Wat uiteindelijk wel meer en meer de aanleiding kan zijn om de stap te zetten.
pi_191930618
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 21:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het hangt denk ik vooral van de PvdA af. Als die partij matig blijft scoren (onder de 25 zetels) dan denk ik dat op een gegeven moment de noodzaak wel zal indalen.
1 verkiezing geleden leverden ze nog bijna de minister president, het lijkt inderdaad wat vroeg om op te geven dat ze de grootste kunnen worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_191954725
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]

De PvdA-stemmer is vooral wat ouder dan de GL-stemmer en woont eerder in Heerenveen en Apeldoorn dan in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht, maar het is vooral de partij van de maatschappelijk werker, de middelbare school docent, de laborant en de gemeenteambtenaar. 'Echte arbeiders' stemmen toch eerder SP. De PvdA-stemmer is vaak Abvakabo-lid en Vroege Vogels-luisteraar. Ook zijn wij over het algemeen niet moeders mooiste en vinden teva's en afritsbroeken in onze gelederen nog altijd gretig aftrek .

Op een oecumene met de binnenstadhipsters van GroenLinks zit ik persoonlijk niet bepaald te wachten.
Partij van de Ambtenaren?

Ik heb het idee dat er ook met name bij de PvdA er een verschil is tussen de leden en de stemmers. De laatste is veel meer geïnteresseerd in sociaal beleid en minder in idealen.

Een samenwerking op diverse gebienden tussen GL en PvdA lijkt me wel realistisch, maar met een fusie gaan er nog minder smaken op links komen en voor mijn gevoel zijn er al te weinig.
  donderdag 12 maart 2020 @ 18:04:13 #22
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_191986445
Ik hoop het vooral van niet. Zelfs als de PvdA je politieke kleur niet is, dan nog mag gesteld worden dat het gaat om een respectabele bestuurderspartij die zich al decennia lang inzet voor het welzijn van dit land. Daartegenover staat GroenLinks, een partij die aan de zijlijn staat, pas sinds afgelopen gemeenteraadsverkiezingen verspreid door het land mag meebesturen en waarvan een deel van de achterban bereid is om met grensoverschrijdende acties boeren lastig te vallen, mensen die zij te rechts vinden aan te vallen en intimidatiecampagnes voeren op het internet.

Zoals al genoemd zijn ook de cultuurverschillen erg groot.

Links moet vooral van eigen kracht uit blijven gaan en niet uit angst voor verdere marginalisatie fuseren in de hoop dat ze eenmalig weer eens een premier mogen leveren.
pi_191993321
Ik ben er voor.
Wat mij betreft samen met de SP en de Dieren erbij.
1 links blok tegen 2 decennia neoliberalisme. Het is doorgeslagen en er is correctie nodig. Verenigt!
pi_192002924
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 22:40 schreef bamibij het volgende:
Ik ben er voor.
Wat mij betreft samen met de SP en de Dieren erbij.
1 links blok tegen 2 decennia neoliberalisme. Het is doorgeslagen en er is correctie nodig. Verenigt!
Alleen kijken zij heel anders tegen een Europese eenwording aan in vergelijking met vooral GroenLinks. Dat is een groot splijtpunt onder partijen met grotendeels dezelfde economische zienswijzen.
pi_192004321
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:00 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Alleen kijken zij heel anders tegen een Europese eenwording aan in vergelijking met vooral GroenLinks. Dat is een groot splijtpunt onder partijen met grotendeels dezelfde economische zienswijzen.
EU van binnenuit veranderen. EU voor de mensen ipv de bedrijven. Het kán. Maar je hebt helemaal gelijk dat dit een van de grootste problemen tot fusie is.
pi_192022734
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:17 schreef Hanca het volgende:
Weet eigenlijk niet precies hoe het bij het CDA is gegaan, maar ik denk dat je eerst een leider moet hebben die voor beide partijen aantrekkelijk is.
Destijds was er bij de achterban van vooral de ARP (Aantjes heeft tot z'n laatste snik gevochten tegen het CDA) en - in mindere mate - de CHU, nogal wat gemor tegen de KVP (de "trekker" van het CDA), vooral omdat er een RK leider zou komen (ik meen Van Agt).

Maar blijkbaar warend e overeenkomsten groot genoeg om tot 1 partij te komen: de secularisatie begon toen net, en de achterban begon af te kalven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192022780
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:54 schreef Hexagon het volgende:
Nou volgens mij is die hele "arbeider" achterban, voor zover die nog bestaat als lang niet meer bij de PvdA. Het is vooral een partij waar veel ambtenaren, mensen uit de welzijnssector en uit zorg bij zitten. Plus bepaalde groepen allochtonen.
Klopt, de PvdA heeft zich vervreemd van de traditioneel sociaal zwakkeren, die stemmen nu op PVV, SP etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192022885
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:27 schreef Hanca het volgende:
En geloof me: nergens worden piepkleine verschillen zo uitvergroot als op plekken waar kerkmensen samen komen, kijk maar naar het aantal kerkscheuringen. Ook daar is het toch zeer succesvol gelukt.
Zodra er noodzaak is, kunnen dat soort verschillen worden overbrugd, ook bij de voorgangers van CDA (CHU, ARP en KVP) was sprake van afname van leden en keizers. Toen konden de verschillen tussen RK en Prot. wel worden overbrugd.

Zodra de PvdA weer een verkiezingsnederlaag lijdt, zullen ze "moeten" aankloppen bij GL.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-03-2020 15:49:48 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192022933
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 18:04 schreef Smegma. het volgende:
Ik hoop het vooral van niet. Zelfs als de PvdA je politieke kleur niet is, dan nog mag gesteld worden dat het gaat om een respectabele bestuurderspartij die zich al decennia lang inzet voor het welzijn van dit land.
Pardon? Het land te grabbel gegooid aan de EU, Islam, de VVD en het neo-liberalisme zou ik denken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 14:52:43 #30
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_192026642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 18:04 schreef Smegma. het volgende:
Ik hoop het vooral van niet. Zelfs als de PvdA je politieke kleur niet is, dan nog mag gesteld worden dat het gaat om een respectabele bestuurderspartij die zich al decennia lang inzet voor het welzijn van dit land.
Waar was die inzet tijdens Rutte 2? Het was gewoon een VVD kabinet tot en met. D66 heeft momenteel nog een hoger profiel: afschaffen referendum, orgaandonatie, terug naar 100 op de snelweg... wat heeft de PvdA in die 4 jaar nou bereikt?
pi_192027604
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 14:52 schreef Vader_Aardbei het volgende:
wat heeft de PvdA in die 4 jaar nou bereikt?
:Y hun eigen ondergang: van 38 naar 9 zetels.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 15 maart 2020 @ 08:30:47 #32
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_192042565
quote:
Linkse samenwerking
Een wanhoopssprong in het duister

De voorvechters van een fusie tussen PvdA en GroenLinks fixeren zich te veel op het premierschap. Eerdere linkse machtsdromen zetten rechts juist in het zadel. Links kan beter zijn visie op de huidige problemen aanscherpen.

Marcel ten Hooven
11 maart 2020
  zondag 15 maart 2020 @ 08:33:46 #33
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_192042591
HOE LAAT IS HET? SOLIDARITEIT!!
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_192093367
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 08:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Interessant artikel, waar het weer om gaat (of: eigenlijk aan ontbreekt) bij linkse partijen: de kiezers. Het hele verhaal draait om de partijen PvdA en GL, de partijleiders, de partijbijeenkomsten, het kader en de ideologie. Wat de kiezers er van vinden en ervoor zouden stemmen, is blijkbaar niet relevant. Ik las in de VK een uitspraak van Asscher: "we gaan een partij worden en de verkiezingen winnen, voor mensen in Nl. die nooit iets winnen". Leuk, maar daarmee degradeer je jezelf/je partij, tot een partij voor lozers. Echt kansloos.

Ik heb niets met PVV of FvD, maar in die partijen denken ze wel aan (potentiële) kiezers.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 17-03-2020 12:45:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192112271
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, de PvdA heeft zich vervreemd van de traditioneel sociaal zwakkeren, die stemmen nu op PVV, SP etc.
Het probleem is dat de PvdA weigert in te zien dat de verzorgingsstaat zoals we die eind vorige, begin deze eeuw hebben gekend, niet meer kan bestaan. Alleen als je al kijkt naar de AOW is het alleen de huidige 65+ generatie die er op deze manier van kan profiteren, voor het eerst en voor het laatst.

De tijd dat je huis in twintig jaar tijd in prijs verdubbelde komt niet meer terug. Dat je bevolkingsopbouw een piramide is in plaats van een urn is ook niet meer van deze tijd. Het besef bij mensen is gegroeid dat je zelf voor financiële zekerheid moet zorgen en niet meer bij vadertje overheid moet aankloppen voor gratis geld en een oplossing voor al je overige problemen.

Deze ''mindchange'' resulteert in dat mensen individualistischer worden (PVV, FvD) en hun eigen (keuze)vrijheid belangrijker gaan vinden dan overheidsbemoeienis (VVD, D66).
Omdat ook de liberale partijen niet meer willen tornen aan bepaalde basis sociale zekerheid, waar de PvdA in de tijd van Drees voorop mee liep, heeft links eigenlijk geen verhaal meer.
Het komt vaak niet veel verder dan: Pak meer geld af van de rijke mensen, denk aan het milieu/klimaat en alle arme vluchtelingen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192129271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:52 schreef Shreyas het volgende:
Het komt vaak niet veel verder dan: Pak meer geld af van de rijke mensen, denk aan het milieu/klimaat en alle arme vluchtelingen.
En zelfs daarin slaagt politiek links niet: > 200.000 miljonairs in Nederland.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192136072
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:08 schreef blomke het volgende:

[..]

En zelfs daarin slaagt politiek links niet: > 200.000 miljonairs in Nederland.
Nou ja, het verschil tussen arm en rijk is in Nederland relatief heel klein. De tijd dat je met een WO opleiding netto fors meer overhoudt dan een MBO'er ligt ook achter ons, ja tenzij je (tand)arts, advocaat, ingenieur of zoiets bent met een flink aantal jaar werkervaring.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 19 maart 2020 @ 11:04:52 #38
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192138923
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:16 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Nou ja, het verschil tussen arm en rijk is in Nederland relatief heel klein.
Niet waar. De inkomensongelijkheid is gemiddeld, de vermogensongelijkheid vrij groot naar Europese standaarden.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192140227
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 11:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Niet waar. De inkomensongelijkheid is gemiddeld, de vermogensongelijkheid vrij groot naar Europese standaarden.
https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/armoede/

Gezien dit document is de inkomensongelijkheid in Nederland zo klein dat het goed zou zijn als deze weer toeneemt. Het zou mooi zijn als we dichter bij het Europees gemiddelde zitten.

Vermogensongelijkheid is heeft te maken met uitgavepatroon. Dat mensen met een laag inkomen meer roken, meer alcohol nuttigen, meer vuurwerk afsteken en meer huisdieren hebben weten we allang.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:20:29 #40
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_192140439
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:04 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
PVDA is is ook niet meer voor de arbeider he
PVDA is voor de pensioenfondsen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:23:27 #41
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192140493
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:09 schreef Shreyas het volgende:

[..]

https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/armoede/

Gezien dit document is de inkomensongelijkheid in Nederland zo klein dat het goed zou zijn als deze weer toeneemt. Het zou mooi zijn als we dichter bij het Europees gemiddelde zitten.

Vermogensongelijkheid is heeft te maken met uitgavepatroon. Dat mensen met een laag inkomen meer roken, meer alcohol nuttigen, meer vuurwerk afsteken en meer huisdieren hebben weten we allang.
Wat een dom gelul, dat laatste. Slaat helemaal nergens op en wordt uit de duim gezogen. Ga eens Piketty lezen, Milanovic of Zucman. Heeft vrij weinig tot niks met uitgavenpatroon te maken.

De GINI coefficient is hier gemiddeld (die laat het CBS nu gemakshalve weg?) en het kost overduidelijk economische groei.

https://www.oecd.org/social/Focus-Inequality-and-Growth-2014.pdf

https://www.theguardian.c(...)lity-economic-growth

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:52 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het probleem is dat de PvdA weigert in te zien dat de verzorgingsstaat zoals we die eind vorige, begin deze eeuw hebben gekend, niet meer kan bestaan.
Ondertussen hebben verzorgingsstaten in ontwikkelde landen zoals Zweden een hogere arbeidsproductiviteit stijging gehad en meer economische groei dan Nederland.









https://esb.nu/blog/20037(...)-in-het-eurotijdperk

Een goed werkende verzorgingsstaat genereert geld, en kost niet alleen maar geld. Goedkoop is duurkoop.

Kleine landen moet het niet hebben van schaalvoordelen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:25:42 #42
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192140526


Goh, wat doen de 'riante verzorgingsstaten' het toch slecht...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192140603
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat een dom gelul, dat laatste. Slaat helemaal nergens op en wordt uit de duim gezogen.

De GINI coefficient is hier gemiddeld (die laat het CBS nu gemakshalve weg?) en het kost overduidelijk economische groei.

https://www.oecd.org/social/Focus-Inequality-and-Growth-2014.pdf

https://www.theguardian.c(...)lity-economic-growth
Deze bron is van 2014. Dat is een stuk minder recent dan wat ik liet zien (2017). Zo zie je maar weer hoe kabinet Rutte de inkomensongelijkheid heeft verkleind. Toch maar nog rechtser proberen te stemmen volgende keer (als dat überhaupt kan in Nederland).

quote:
Ondertussen hebben verzorgingsstaten in ontwikkelde landen zoals Zweden een hogere arbeidsproductiviteit stijging gehad en meer economische groei dan Nederland.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

https://esb.nu/blog/20037(...)-in-het-eurotijdperk

Een goed werkende verzorgingsstaat genereert geld, en kost niet alleen maar geld. Goedkoop is duurkoop.
Scandinavische landen als voorbeeld nemen is te makkelijk. Zoals ik al eerder aangaf is er veel anders in een dunbevolkt land, Zweden heeft minder mensen dan Nederland en is veel groter.

Sommige mensen hebben dit al gedaan hoor, maar zoals ik al eerder aangaf, nog meer mensen moeten echt die omschakeling maken dat de verzorgingsstaat in de toekomst niet meer zal zijn zoals we hem nu kennen. Mensen moeten in eerste instantie zelf hun financiële problemen oplossen en niet hopen dat vadertje overheid al hun rommel opruimt. De tijd van gratis geld ophalen is over.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_192140624
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:25 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

Goh, wat doen de 'riante verzorgingsstaten' het toch slecht...
Periode 2000-2014 :W

De wereld is veranderd, we zijn zes jaar verder.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:46:37 #45
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192140881
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:31 schreef Shreyas het volgende:
Zo zie je maar weer hoe kabinet Rutte de inkomensongelijkheid heeft verkleind.
Dat blijkt helemaal niet uit jouw bron en het CPB zegt wat anders.

Bovendien post ik ook gegevens van een latere datum.

quote:
Scandinavische landen als voorbeeld nemen is te makkelijk. Zoals ik al eerder aangaf is er veel anders in een dunbevolkt land, Zweden heeft minder mensen dan Nederland en is veel groter.
Een verzorgingsstaat organiseren met een goed schoolsysteem e.d. is in een dunner bevolkt land eerder moeilijker dan makkelijker. Net zoals het laten groeien van de arbeidsproductiviteit in een dunbevolkt gebied.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:49:37 #46
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192140932
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Periode 2000-2014 :W

De wereld is veranderd, we zijn zes jaar verder.
Ik heb recentere data hierboven gepost.

Zoiets moet je uiteraard over een langere periode zien (van 14 jaar in dit geval) ipv de waan van de dag...

Rechts arrogant minkukeltje.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192141924
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb recentere data hierboven gepost.

Zoiets moet je uiteraard over een langere periode zien (van 14 jaar in dit geval) ipv de waan van de dag...
Dit klopt op zich wel maar de periode voor 2014 was natuurlijk fundamenteel anders dan nu. Ten eerste was een groot deel van de mensen die nu met pensioen is toen nog werkende en betaalden dus flink veel belasting. Inmiddels is de groep werkenden relatief een stuk kleiner, een logisch gevolg van de vergrijzing.

Ten tweede moeten we niet vergeten dat de verzorgingsstaat flink gefinancierd is met aardgasbaten, nu deze gaswinning nagenoeg is stil gelegd mis je deze enorme inkomstenbron. Ook de overige klimaatregels zijn nu een stuk scherper dan 10-15 jaar geleden.

Ten derde neemt de bevolking in Nederland alleen maar toe en dit zal de komende veertig jaar nog wel door blijven gaan (door immigratie), dat heeft grote gevolgen voor de huizenmarkt en woonlasten van mensen.

quote:
Rechts arrogant minkukeltje.
Jammer dat je dit nodig hebt, tot op heden vond ik je een goed debater. Hoewel ik een andere mening heb, respecteer ik jouw mening dat je graag ziet dat rijkdom eerlijker wordt verdeeld. Het siert je dat je staat voor de verzorgingsstaat ook al voorspel ik dat deze niet zo heel lang meer zal/kan bestaan.

Maar probeer het a.u.b. inhoudelijk te houden en niet op de man te spelen, we kunnen niet allemaal dezelfde mening hebben, dat zou snel saai worden en dan kan dit forum meteen dicht ;)
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 19 maart 2020 @ 13:58:58 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192142257
De realiteit is dat de diverse verzorgingsstaten het stukken beter hebben gedaan dan Engeland, Amerika en ja ook Nederland.

Het is geen kostenpost maar investering, en resulteert ook in minder misantropische figuren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 19 maart 2020 @ 14:12:53 #49
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192142623
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:43 schreef Shreyas het volgende:
Het siert je dat je staat voor de verzorgingsstaat ook al voorspel ik dat deze niet zo heel lang meer zal/kan bestaan.
Dat is dan een politieke keuze door machtsgeile ongelijkheid onderdrukkertjes. Door de VVD. Door de ontmenselijking brigade, die haat zaaien onder de delen van de bevolking die amper allochtonen zien en vooral van televisie kennen.

Andere landen hebben net zo goed last van de vergrijzing, en daar zal het systeem ook niet verdwijnen. Ongelijkheid kost economische groei.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 20 maart 2020 @ 12:58:33 #50
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192162386
Chapiro twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 11:40:07 😖Deugkneus Jesse Klaver heeft dé oplossing voor onze lockdown: `Zet gewoon wat kaarsjes in de vensterbank`.
https://t.co/wNeKjHoddt reageer retweet
Die wil je toch niet in de pvda hebben?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_192164033
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Chapiro twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 11:40:07 😖Deugkneus Jesse Klaver heeft dé oplossing voor onze lockdown: `Zet gewoon wat kaarsjes in de vensterbank`.
https://t.co/wNeKjHoddt reageer retweet
Die wil je toch niet in de pvda hebben?
quote:
Aantal Nederlandse nepnieuwsberichten op Twitter over corona flink toegenomen'
Het aantal Nederlandse nepnieuwsberichten over het coronavirus dat op Twitter verspreid wordt, is de laatste twee weken flink toegenomen. Pointer, een onderzoeksplatform van de NOS en KRO-NRCV, meldt vrijdag dat het aantal onjuiste nieuwsverhalen over het virus dat op het sociale medium circuleert sinds 6 maart is gestegen van 20 naar 84.

Het gaat onder meer om berichten die gepubliceerd worden op websites als De Dagelijkse Standaard, Xander Nieuws en Amalek. In de artikelen staan valse claims zoals dat het RIVM zou liegen over de ernst van het virus, of dat frisse lucht een besmetting met Covid-19 zou genezen. Op sommige dagen worden meer dan honderdzestig tweets verstuurd waarin dit soort onjuiste berichten staan.

Pointer analyseerde 479.000 Nederlandse tweets die in de periode 19 februari tot woensdag 18 maart zijn geplaatst.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/19/coronablog-20-maart-a3994373
  vrijdag 20 maart 2020 @ 18:51:40 #52
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_192169505
quote:
Heb je gelijk in, en ook de usual suspects zoals Jan Roos horen daarbij

pointer_kroncrv twitterde op vrijdag 20-03-2020 om 08:00:00 Er gaan minstens 84 onbetrouwbare nieuwsberichten op Twitter rond over het #coronavirus. Lees hier welke onzin allemaal wordt gedeeld.

#coronanederland #COVID19NL #COVID2019NL #coronavirusNederland #nepnieuws

https://t.co/Bntx0GaFRS reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 21 maart 2020 @ 12:40:12 #53
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_192183359
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Pardon? Het land te grabbel gegooid aan de EU, Islam, de VVD en het neo-liberalisme zou ik denken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 14:52 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Waar was die inzet tijdens Rutte 2? Het was gewoon een VVD kabinet tot en met. D66 heeft momenteel nog een hoger profiel: afschaffen referendum, orgaandonatie, terug naar 100 op de snelweg... wat heeft de PvdA in die 4 jaar nou bereikt?
Ik had het niet over dat hun plannen slagen. Ik had het over de inzet. De PvdA is een constructieve partij, GroenLinks is dat niet vind ik.
pi_192189564
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 12:40 schreef Smegma. het volgende:
Ik had het niet over dat hun plannen slagen. Ik had het over de inzet. De PvdA is een constructieve partij, GroenLinks is dat niet vind ik.
Als inzet niet resulteert in geslaagde plannen, is er toch iets mis met de inzet/partij. Los daarvan, vind ik dat de PvdA (zoals ik al eerder meldde) met zichzelf bezig is, tot in alle geledingen: vanaf het partijkader t/m de leden. Wat de kiezer zou willen of vinden, is blijkbaar irrelevant. Zelfs de serie verkiezingsnederlagen brengt de PvdA niet verder dan wisselen van politiek kopstuk.

Ik zie D. Simsom nog met rode rozen langs de deuren in A-dam gaan en vraagt wat bewoner vindt van het gemeentelijk beleid. Bewoner klaagt over smeerlapperij op straat, woningbeleid (hoge huren), allochtonen, Islam etc., etc., etc. Samsom dient van repliek dat de bewoner dat "niet hoort te vinden en dat de feiten anders zijn".

Zo krijg je de Amsterdammers wel in de hoek van de PVV ja.

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 21-03-2020 19:34:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192192409
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 12:09 schreef Shreyas het volgende:
Vermogensongelijkheid is heeft te maken met uitgavepatroon. Dat mensen met een laag inkomen meer roken, meer alcohol nuttigen, meer vuurwerk afsteken en meer huisdieren hebben weten we allang.
Dus roken e.d. bepaalt of je miljonair wordt of in een Vogelaarwijk blijft hangen?

Kom zeg, er zijn wel andere factoren die meer bijdragen: je inkomen, ondernemingszin, ouders, partnerkeuze, carrièreperspectief, beroepskeuze, opleiding etc., etc., etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192192871
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 20:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus roken e.d. bepaalt of je miljonair wordt of in een Vogelaarwijk blijft hangen?
Nee, dat zei ik helemaal niet, vreemde conclusie. Mijn punt is dat mensen die het financieel niet zo breed hebben vaak hun uitgavenpatroon daar niet op aanpassen. Ze doen uitgaven (zoals kopen van tabak, bier, huisdierenvoeding, vuurwerk, dure merkkleding, etc.) die in principe helemaal niet nodig zijn.

quote:
Kom zeg, er zijn wel andere factoren die meer bijdragen: je inkomen, ondernemingszin, ouders, partnerkeuze, carrièreperspectief, beroepskeuze, opleiding etc., etc., etc.
Klopt, natuurlijk spelen ook andere factoren mee, dit heb ik ook nergens ontkent, maar het eens sluit het ander toch niet uit?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 14:39:42 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198587831
Deze discussie is nu weer actueel

https://www.telegraaf.nl/(...)uit-het-slop-trekken

https://www.ad.nl/politie(...)e-op-links~a0d04d17/

Ik ben benieuwd of dat doorgezet gaat worden
pi_198587858
Maar ze hebben toch een hele andere achterban? GL vooral jonge studenten en de PvdA linkse oudjes; ook qua sociale klasse.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198588254
Er gaan ook stemmen op om ook de SP er bij te betrekken maar PvdA, GL en SP lijkt me geen goed plan.
PvdA en GL zou wel een goede match zijn, PvdA is tegenwoordig al een Groen Links light met stemmers uit dezelfde doelgroep (toch een beetje het grachtengordel imago beide), SP staat daar ver vanaf.

Al zal er na een evt. fusie ongetwijfeld wel weer een nieuwe partij op links opgericht worden met afvalligen van GL en PvdA. Die ook weer zetels gaan afsnoepen van de fusiepartij. En zo blijven we aan de gang.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 15:26:42 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198588521
quote:
16s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Maar ze hebben toch een hele andere achterban? GL vooral jonge studenten en de PvdA linkse oudjes; ook qua sociale klasse.
Enige verschil is dat Groenlinks gemiddeld jonger is. Maar die mensen lijken veel op elkaar verder. Zijn natuurlijk wel wat cultuurverschillen. Maar volgens mij niks onoverkomelijks.
pi_198588537
Dat ze hier over nadenken geeft al aan dat ze geen idee hebben waar hun eigen electoraat voor staat.

De GL kern bestaan uit een mix van linkse studenten, geitewollensokken figuren in de regio en yoga/chai latte zuipende yuppen in grote steden. Zij willen vooral meer groen, meer EU, tax op vlees, suiker etc. Met een vingertje wijzen en zoveel mogelijk verbieden. Dat GL in de vorige verkiezing goed scoorde komt door het bandwagon effect, dat zie je nu bij Kaag. Een groep zwevende links georiënteerde kiezers veroorzaakt dit soort ‘onverwachte’ uitslagen.

PvdA stond voor oude werknemers en de laatste jaren vooral in de provincie, denk aan platteland van Groningen. Dat is een uitstervende groep. Zij willen zekerheid, betaalbare woningen, en vooral zekerheid over hun pensioen. Iets wat PvdA ze niet heeft gegeven afgelopen jaren, het is een logisch gevolg dat ze zetels niet teruggewonnen hebben.

De PvdA presenteert zich nu als een soort gezapige GL en dat gaat geen extra zetels opleveren in totaal, je eet dan met twee partijen (of 2 gefuseerd naar 1) van het zelfde bordje potentiële kiezers.
Dus fusie gaat helemaal niks brengen. Je weet als oude werknemer dan helemaal zeker dan PvdA niets voor je zal gaan betekenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door MisChrartin op 19-03-2021 15:36:45 ]
  vrijdag 19 maart 2021 @ 16:02:24 #62
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_198589069
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 15:27 schreef MisChrartin het volgende:
Dat ze hier over nadenken geeft al aan dat ze geen idee hebben waar hun eigen electoraat voor staat.

De GL kern bestaan uit een mix van linkse studenten, geitewollensokken figuren in de regio en yoga/chai latte zuipende yuppen in grote steden. Zij willen vooral meer groen, meer EU, tax op vlees, suiker etc. Met een vingertje wijzen en zoveel mogelijk verbieden. Dat GL in de vorige verkiezing goed scoorde komt door het bandwagon effect, dat zie je nu bij Kaag. Een groep zwevende links georiënteerde kiezers veroorzaakt dit soort ‘onverwachte’ uitslagen.

PvdA stond voor oude werknemers en de laatste jaren vooral in de provincie, denk aan platteland van Groningen. Dat is een uitstervende groep. Zij willen zekerheid, betaalbare woningen, en vooral zekerheid over hun pensioen. Iets wat PvdA ze niet heeft gegeven afgelopen jaren, het is een logisch gevolg dat ze zetels niet teruggewonnen hebben.

De PvdA presenteert zich nu als een soort gezapige GL en dat gaat geen extra zetels opleveren in totaal, je eet dan met twee partijen (of 2 gefuseerd naar 1) van het zelfde bordje potentiële kiezers.
Dus fusie gaat helemaal niks brengen. Je weet als oude werknemer dan helemaal zeker dan PvdA niets voor je zal gaan betekenen.
Treffend inderdaad. Mocht dit gebeuren voel ik me genaaid inzake mijn PvdA-stem eergisteren.

Je zou bijna zelf lid worden daar om de boel daar een paar petsen te geven om wakker te worden...
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 19 maart 2021 @ 16:22:35 #63
414785 sirdanilot
pi_198589341
Ze willen al jaren fuseren maar ik zie het niet gebeuren. Misschien als Klaver weg is nog eens proberen maar ik denk niet dat die voorlopig weggaat.

Wel kunnen ze gebruikmaken van hun bestaande lijstverbinding. CU en SGP hebben bijvoorbeeld ook een lijstverbinding. Dus bij het afronden kan één van die twee partijen dan een extra zetel bemachtigen in sommige gevallen, en op gemeentelijk niveau werken de partijen vaak samen. In veel gemeenten heb je enkel een CU-SGP lijst en niet twee aparte lijsten, namelijk. Dat zou GL ook met de PVDA kunnen doen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 19 maart 2021 @ 20:58:24 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198593823
Job Cohen kan niet wachten

quote:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-nieuwe-partij.html

Job Cohen: hef linkse partijen op en begin één grote, nieuwe partij
NOS
Hef de linkse partijen op en begin één nieuwe, grote linkse partij. Daarvoor pleit oud-partijleider van de PvdA Job Cohen naar aanleiding van de verkiezingsnederlaag van de linkse partijen.

"Ik zou gewoon zeggen: begin opnieuw", zegt Cohen. "Verzin een nieuwe naam en dan hopsakee."

Cohen ziet wel een aantal belangrijke punten voor zo'n nieuwe linkse partij. Zo moet de partij gaan pleiten voor een klimaatpolitiek die voor iedereen betaalbaar is. Daarnaast moet de partij ruimhartig zijn voor vluchtelingen maar tegelijk oog hebben voor de belangen van bewoners van arme delen van het land, waar vluchtelingen nu vaak terechtkomen.

Voordeel dat ze klein zijn
Niet alleen de mensen achter de PvdA, GroenLinks en de SP moeten volgens Cohen in gesprek, ook de Partij voor de Dieren mag volgens hem meepraten. Dat die partij met dierenrechten een hele eigen lijn heeft, is volgens hem geen probleem. "Dat is ook niet erg als je een grote partij hebt, dan zitten daar verschillende vleugels in. En dan heb je maar discussie daarover in één partij met elkaar. Dat lijkt me prima."

Volgens Cohen is het eigenlijk wel een voordeel dat alle linkse partijen nu bijna even klein zijn. Anders dan in het verleden is er niet één grotere partij die daardoor minder urgentie voelt om samen te gaan werken en juist liever alle zetels naar zich toe trekt.

Linkse samenwerking als hoofdpijndossier
Helemaal nieuw is Cohens enthousiasme voor een links verbond niet. Al gaat hij nu enkele stappen verder.

BEKIJK OOK

Job Cohen pleit voor fusie PvdA, SP en GroenLinks
Een grote samenwerking op links is al decennia een hoofdpijndossier voor de betrokken partijen. Naast het zogenaamde schaduwkabinet in 1971 (waarin de PvdA van Joop Den Uyl actief samenwerkte met D66 en de PPR) kwam het nooit tot een echt hecht verbond.

Momenteel is er binnen de fracties ook nog veel discussie: voor meer samenwerking bestaat enthousiasme maar over een echte fusie wordt nog flink anders gedacht.
pi_198595142
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 20:58 schreef Hexagon het volgende:
Job Cohen kan niet wachten
[..]

En weer het linkse gejank over ‘vluchtelingen’, ik reageer er maar niet eens meer op.
pi_198595334
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 15:27 schreef MisChrartin het volgende:
Dat ze hier over nadenken geeft al aan dat ze geen idee hebben waar hun eigen electoraat voor staat.

De GL kern bestaan uit een mix van linkse studenten, geitewollensokken figuren in de regio en yoga/chai latte zuipende yuppen in grote steden. Zij willen vooral meer groen, meer EU, tax op vlees, suiker etc. Met een vingertje wijzen en zoveel mogelijk verbieden. Dat GL in de vorige verkiezing goed scoorde komt door het bandwagon effect, dat zie je nu bij Kaag. Een groep zwevende links georiënteerde kiezers veroorzaakt dit soort ‘onverwachte’ uitslagen.

PvdA stond voor oude werknemers en de laatste jaren vooral in de provincie, denk aan platteland van Groningen. Dat is een uitstervende groep. Zij willen zekerheid, betaalbare woningen, en vooral zekerheid over hun pensioen. Iets wat PvdA ze niet heeft gegeven afgelopen jaren, het is een logisch gevolg dat ze zetels niet teruggewonnen hebben.

De PvdA presenteert zich nu als een soort gezapige GL en dat gaat geen extra zetels opleveren in totaal, je eet dan met twee partijen (of 2 gefuseerd naar 1) van het zelfde bordje potentiële kiezers.
Dus fusie gaat helemaal niks brengen. Je weet als oude werknemer dan helemaal zeker dan PvdA niets voor je zal gaan betekenen.
Dit is satire toch? _O-

Ze kunnen beter samengaan, er zit gewoon te weinig verschil in de partijen dan kun je wel om een paar broodkruimels concurreren maar daar heb je niks aan. Mensen die opperen dat de SP of Pvdd er maar bij zouden moeten hebben het ook totaal niet begrepen. Alsof je zegt dat PVV beter met de VVD kan fuseren.

Ik moet wel lachen ook om van die dooddoeners hier dat linkse partijen andermans geld uitdelen. Dat doen rechtse net zo goed ze delen het geld van de mensen die het werk doen uit aan aandeelhouders. Zie bijvoorbeeld hoe bedrijven die coronasteun ontvangen een veelvoud daarvan uitkeren aan hun aandeelhouders en de rechtse D66 minister zegt ja dat is onwenselijk maar staat het wel toe omdat het bedrijfsleven dat vraagt.
De productiviteit van de maatschappij gaat alleen maar omhoog alleen deelt enkel een kleine groep in die winst en daar kiezen we bewust voor want het alternatief zou te duur zijn ofzo. Dat is natuurlijk niet zo deze status quo is juist heel kostbaar en daarbij oneerlijk.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 21:57:28 #67
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_198595444
PvdA en GL zie je in gemeenten ook wel eens samen om een blokje te vormen. Vind dat niet gek.
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_198596037
Een fusie van PvdA en GroenLinks, eventueel met SP, is niet eens zo’n slecht idee, maar de gevolgen kunnen ook anders uitpakken.
Men hoopt op het samen opgaan in een harmonieuze, brede partij met sociale en ecologische standpunten. Echter, worden alle punten door de leden wel gedragen? Genoeg Groenlinksers die progressief-liberaal zijn en niets zien in een nationaal zorgfonds of vergaande nivellering. Genoeg PvdA’ers en SP’ers die roepen dat je in gelul niet kan wonen, en dus ook niet in groen gelul.
Het gevolg is dan dat er een uitgecompromitteerde brede partij komt en kritische leden uitwijken naar PvdD, D66 of een nieuwe rode partij. Dat is met Groenlinks ook gebeurd. Alleen de PPR is redelijk binnenboord gebleven. De gestaalde kaders van de CPN gingen via de NCPN naar de SP, de PSP richtte een voortzetting op, die inmiddels weg is. Zitten die leden nu bij De Groenen?
In Zwitserland is afgelopen jaar de christendemocratische CVP gefuseerd met de gematigd conservatieve BDP tot Die Mitte. De BDP was een afsplitsing van de rechtse SVP, die vond dat de partij te populistisch was geworden. Ideologisch stond de BDP inmiddels mijlenver van de SVP af, dus waren de ideologische verschillen met de CVP overbrugbaar. Dat verschil is bij de linkse partijen groter.
Hoe dan ook, een fusie krijg je niet zo maar van de grond.
  zaterdag 20 maart 2021 @ 09:17:48 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198599546
In Groningen zijn ze er nog niet klaar voor

https://www.rtvnoord.nl/n(...)is-niet-de-oplossing
  zaterdag 20 maart 2021 @ 09:21:20 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198599580
quote:
0s.gif [b]Op vrijdag 19 maart 2021 22:25 schreef Magister_Artium het volgende:[
Het gevolg is dan dat er een uitgecompromitteerde brede partij komt en kritische leden uitwijken naar PvdD, D66 of een nieuwe rode partij. Dat is met Groenlinks ook gebeurd. Alleen de PPR is redelijk binnenboord gebleven. De gestaalde kaders van de CPN gingen via de NCPN naar de SP, de PSP richtte een voortzetting op, die inmiddels weg is. Zitten die leden nu bij De Groenen?
Dat valt ook wel mee. De meeste PSP en CPN leden zijn gewoon in Groenlinks gebleven. Die afsplitsingen van radicalo's kregen geen poot aan de grond. Uiteindelijk is Groenlinks een stuk sterker dan die linkse frutsels die het in de jaren tachtig nog waren.
pi_198600132
Teken van zwakte, wordt niks.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_198600704
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 09:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat valt ook wel mee. De meeste PSP en CPN leden zijn gewoon in Groenlinks gebleven. Die afsplitsingen van radicalo's kregen geen poot aan de grond. Uiteindelijk is Groenlinks een stuk sterker dan die linkse frutsels die het in de jaren tachtig nog waren.
De PSP’92 is dood of in ernstige coma. De communisten die communist zijn om het communist-zijn hebben in het Groningse nog een lokale partij en zitten verder gefrustreerd thuis naar hun rode vlaggen te kijken, kwaad dat de revolutie net niet gelukt is.
Toch is klein-links blijven leven doordat de partijen hun socialistische gedachtegoed op de achtergrond hebben gezet en ze zich hebben gericht op ecologisme, waar in 1985-1990 nog bijna niemand consistent over nadacht, het milieubeleid van Nijpels ten spijt. Dat ecologisme zorgt voor decennia extra bestaansrecht, maar zweeft in dezelfde marges als de partijen samen in 1971-1989 gedaan hebben: 5-10 zetels, met een enkele uitschieter naar boven.
  zondag 21 maart 2021 @ 16:09:30 #73
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198620325
De enige manier voor een linkse partij om zich te herpakken is weer het omarmen van de verzorgingsstaat en op de Deense tour gaan. Dus streng op migratie en inburgering en niet zo wappie als Klaver.
pi_198622193
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 16:09 schreef Subw00fer het volgende:
De enige manier voor een linkse partij om zich te herpakken is weer het omarmen van de verzorgingsstaat en op de Deense tour gaan. Dus streng op migratie en inburgering en niet zo wappie als Klaver.
Dat is er al lang en de SP doet het bepaald niet goed.
pi_198625319
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 16:09 schreef Subw00fer het volgende:
De enige manier voor een linkse partij om zich te herpakken is weer het omarmen van de verzorgingsstaat en op de Deense tour gaan. Dus streng op migratie en inburgering en niet zo wappie als Klaver.
Dit is inderdaad het recept.

Een fusie over links is niks anders dan euthanasie voor de sociaal democratie. Dat bindt alleen nog wereldvreemde wappies die denken dat alles maakbaar is en dat het wel goed komt als je maar genoeg over je heen laat lopen. Dat electoraat blijft steken op ongeveer 10 zetels.

Een deense variant van de PVDA die zichzelf gezuiverd heeft van dat soort figuren en die terug gaat naar de kernwaarden van de vroegere sociaaldemocraten zonder voortdurende de gekke henkie van europa te willen zijn pakt minimaal 10 zetels terug van zowel vvd, d66 als pvv.
Ook al zou het volledige huidige electoraat weglopen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan worden ze met gemak de grootste parij.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  zondag 21 maart 2021 @ 21:54:40 #76
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198626702
Al die oplossingen waarbij links rechts moet worden en mee moet gaan in het wij vs zij verhaal, ik zie daar niks in.
  maandag 22 maart 2021 @ 05:06:42 #77
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_198628731
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:54 schreef VoMy het volgende:
Al die oplossingen waarbij links rechts moet worden en mee moet gaan in het wij vs zij verhaal, ik zie daar niks in.
Dan zal links verworden tot een marginaal sektarisch clubje van extremisten dat mijlenver staat van de wil van het volk. En wat wil het volk? Juist, "Nederlandse cultuur eerst" en strenge toewijzing van het Nederlanderschap voor niet-Westerse vluchtelingen.
  maandag 22 maart 2021 @ 08:28:57 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198629449
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 21:54 schreef VoMy het volgende:
Al die oplossingen waarbij links rechts moet worden en mee moet gaan in het wij vs zij verhaal, ik zie daar niks in.
Dat zijn vooral van die PVV lui die op die manier nog hopen een meerderheid voor hun onzin te krijgen
pi_198629506
Ooit haalde D'66 3 zetels meen ik, nog niet zo lang geleden. Die zijn toen gewoon stug doorgegaan en nu zijn ze weer hip. Zowel GL als PvdA zitten nu in een dip maar ik denk niet dat ze zich laten leiden door de waan van de dag.
pi_198629570
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 05:06 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Dan zal links verworden tot een marginaal sektarisch clubje van extremisten dat mijlenver staat van de wil van het volk. En wat wil het volk? Juist, "Nederlandse cultuur eerst" en strenge toewijzing van het Nederlanderschap voor niet-Westerse vluchtelingen.
Hoe kom je er bij dat "het Nederlandse volk" dat wil? Nog los van het feit dat die zeer strenge toewijzing er al is en dat de Nederlandse cultuur juist bestaat uit het accepteren van iedereen zoals ze zijn en dat de anti-buitenlandersclubs dus verreweg het verst van de Nederlandse cultuur af staan.

Links moet gewoon bij haar thema's blijven: eerlijke verdeling, klimaat en opkomen voor minderheden. Dat zijn thema's die echt wel goed blijven scoren. Helaas sneeuwden ze deze verkiezing wat onder. Maar aan de andere kant zie je dat qua eerlijke verdeling en klimaat partijen als CDA en VVD en zeker D66 echt wel wat naar links zijn opgeschoven, dat komt ook door vasthoudendheid op die onderwerpen.

Verder is het gewoon hopen op een aansprekende naam, Samson haalde niet voor niets 40 zetels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 22 maart 2021 @ 08:52:59 #81
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_198629713
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 20:53 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dit is inderdaad het recept.

Een fusie over links is niks anders dan euthanasie voor de sociaal democratie. Dat bindt alleen nog wereldvreemde wappies die denken dat alles maakbaar is en dat het wel goed komt als je maar genoeg over je heen laat lopen. Dat electoraat blijft steken op ongeveer 10 zetels.

Een deense variant van de PVDA die zichzelf gezuiverd heeft van dat soort figuren en die terug gaat naar de kernwaarden van de vroegere sociaaldemocraten zonder voortdurende de gekke henkie van europa te willen zijn pakt minimaal 10 zetels terug van zowel vvd, d66 als pvv.
Ook al zou het volledige huidige electoraat weglopen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan worden ze met gemak de grootste parij.
Het fundament ligt er al: vrij links. Dat zijn momenteel nog PvdA'ers en in mindere mate mensen van GroenLinks. Dat platform zouden ze verder uit moeten bouwen ipv twee niet te mengen bloedgroepen proberen te fuseren.

Als ze nu beginnen, winnen ze de verkiezingen in 2025.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_198661211
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 16:09 schreef Subw00fer het volgende:
De enige manier voor een linkse partij om zich te herpakken is weer het omarmen van de verzorgingsstaat en op de Deense tour gaan. Dus streng op migratie en inburgering en niet zo wappie als Klaver.
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 20:53 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dit is inderdaad het recept.

Een fusie over links is niks anders dan euthanasie voor de sociaal democratie. Dat bindt alleen nog wereldvreemde wappies die denken dat alles maakbaar is en dat het wel goed komt als je maar genoeg over je heen laat lopen. Dat electoraat blijft steken op ongeveer 10 zetels.

Een deense variant van de PVDA die zichzelf gezuiverd heeft van dat soort figuren en die terug gaat naar de kernwaarden van de vroegere sociaaldemocraten zonder voortdurende de gekke henkie van europa te willen zijn pakt minimaal 10 zetels terug van zowel vvd, d66 als pvv.
Ook al zou het volledige huidige electoraat weglopen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan worden ze met gemak de grootste parij.
Helemaal mee eens.
Als linkse politici de overlast die sommige mensen van niet westerse komaf veroorzaken ( vooral in die "prachtwijken"| )blijven negeren en de autochtone bevolking lasten stikken, zal die vanzelf een ruk naar rechts maken.
Iedere dag zie je op straat zulk scootertuig die met een rotvaart op de stoep vlak langs voetgangers scheuren. Of met een golfje door het rode voetgangerslicht scheuren. Dat er dan een moeder met kinderen wordt doodgereden interesseert ze geen reet
Geen enkele linkse politicus wil immigratie samen laten gaan met emigratie van overlast veroorzakers en criminelen. Alleen als er zo'n gecombineerd migratie beleid zou komen zouden linkse partijen hier mee kunnen scoren.
Maar tot nu toe is elke politicus hier fel op tegen:
Het zijn Nederlanders en het is een nederlands probleem. Het is niet uitvoerbaar en verbanning is "middeleeuws en onmenselijk"

Belachelijke flut argumenten want je moet zulke kansloze mensen juist motiveren en prikkelen om voor emigratie te kiezen. Ook zouden ze deze groep moeten ondersteunen bij emigratie. Dat gebeurt nu totaal niet in gevangenissen, jeugdinrichtingen en psychiatrische instellingen. Het enige wat ze nog in Nederland houdt, is een uitkering. Dat zeggen ze zelf ook vaak dat ze buiten de samenleving staan. Stop die uitkeringen dan voor onverbeterlijke overlastveroorzakers en geef ze een overgangsinkomen als ze vertrekken zodat ze hopelijk in een ander land een nieuwe toekomst kunnen opbouwen. Dit beleid moet trouwens ook voor autochtone kanslozen gelden en zou miljoenen besparen in de zorg, justitie enz.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198661463
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 08:44 schreef paulgo het volgende:

Helemaal mee eens.
Als linkse politici de overlast die sommige mensen van niet westerse komaf veroorzaken ( vooral in die "prachtwijken"| )blijven negeren en de autochtone bevolking lasten stikken, zal die vanzelf een ruk naar rechts maken.
Probleem is dat rechtse partijen hier helemaal NIETS aan doen. Ze hollen de sociale vangnetten uit zodat de problemen nóg groter worden en bezuinigen op letterlijk alles, zoals politie om de geledstroom van BV Nederland maar naar de grote corporaties te laten gaan en de race to the bottom te versnellen. Jeweetz, hoe meer ZZPers, hoe sneller die race.

Kun je beter op je portemonnee stemmen en links kiezen. Dan blijft er in ieder geval meer geld hangen bij de armen en de middenklasse, wat beter is voor de economie.
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 24 maart 2021 @ 11:53:21 #84
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_198663486
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 18:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Dat is er al lang en de SP doet het bepaald niet goed.
De SP is allang niet meer streng op immigratie en integratie. Zeker niet in vergelijking met de jaren 70-80 of in vergelijking met de Deense sociaal-democraten. Ik denk dat daar voor hun echt nog wel een flinke winst te pakken is.
  woensdag 24 maart 2021 @ 11:59:55 #85
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_198663596
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 19:17 schreef Hanca het volgende:
Zou kunnen gaan gebeuren, maar niet zo lang Asscher en Klaver er zitten. Die hebben helemaal niets met elkaar.

inderdaad

quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 20:04 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de cultuurverschillen in die partijen toch best nog wel groot zijn. De PvdA is echt arbeiders-links terwijl GL toch meer elite-links is.
Pvda is al 10 jaar geen arbeiderspartij meer , wat ze zijn, daar zoeken ze sinds Samson en Spekman zelf ook naar
Spekman een echte CPN er en Samson een halve VVD er
Vermoedelijk een stoel warm houd partij nu
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 24 maart 2021 @ 12:12:04 #86
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_198663811
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:11 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Probleem is dat rechtse partijen hier helemaal NIETS aan doen. Ze hollen de sociale vangnetten uit zodat de problemen nóg groter worden en bezuinigen op letterlijk alles, zoals politie om de geledstroom van BV Nederland maar naar de grote corporaties te laten gaan en de race to the bottom te versnellen. Jeweetz, hoe meer ZZPers, hoe sneller die race.

Kun je beter op je portemonnee stemmen en links kiezen. Dan blijft er in ieder geval meer geld hangen bij de armen en de middenklasse, wat beter is voor de economie.
Dit is deels waar, maar ik zie links daar totaal geen goed verhaal tegenover stellen.

En ik denk dat een aantal mensen hier zich toch wel wat misrekent in het aandeel mensen wat klaar is met linkse partijen zolang ze daar alleen maar hameren op vluchtelingen, milieu en ook deels meegaat in de identity politics van extremisten. Waarom heb ik ze niet/nauwelijks gehoord over de woningnood, over het zorgstelsel, over arbeidersrechten? Ik heb eigenlijk vrijwel niets gehoord van de linkse partijen deze verkiezingstijd.

Het aandeel PVV-stemmers is al groot, maar het aandeel mensen wat zeker sympathie voor bepaalde ideeën van de PVV heeft is nog veel groter. Deze mensen continu afschilderen als Nazi's of tokkies zal ze zeker niet terugbrengen naar links. Zo zie je hier de usual suspects ook al weer enigzins minachtend reageren, maar als je denkt dat je daarmee kiezers terugwint kom je van een koude kermis thuis denk ik.
  woensdag 24 maart 2021 @ 13:10:37 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198664592
Er zitten ook vrijwel geen linkse kiezers bij de PVV. Dus daar valt weinig terug te halen.
pi_198664634
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:10 schreef Hexagon het volgende:
Er zitten ook vrijwel geen linkse kiezers bij de PVV. Dus daar valt weinig terug te halen.
Dat lijkt wel mee te vallen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 24 maart 2021 @ 13:21:21 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198664706
quote:
16s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:14 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat lijkt wel mee te vallen.
De PvdA verloor in 2017 wel 2 zetels aan de PVV van de 29. Volkomen verwaarloosbaar dus.
pi_198664715
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De PvdA verloor in 2017 wel 2 zetels aan de PVV van de 29. Volkomen verwaarloosbaar dus.
Hoe kom je hier bij?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 24 maart 2021 @ 13:24:56 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198664744
quote:
16s.gif Op woensdag 24 maart 2021 13:22 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hoe kom je hier bij?
Hier

https://nos.nl/collectie/(...)ie-stemmers-gebleven
  woensdag 24 maart 2021 @ 14:26:50 #92
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_198665622
quote:
Dit gaat alleen over de PvdA, jij denkt dat de PvdA de enige linkse partij is? Links in totaal is nog nooit zo klein geweest. Dus die zijn wel degelijk naar rechts overgestapt. En een deel zal ook naar PVV en in mindere mate misschien naar FvD gegaan zijn.

Maar jij geeft nu precies mooi de ontkenning aan die ik bij links heel veel zie. Als je reëel kijkt zie je dat links enorme verliezen heeft geleden. En wat ik in mijn eerder post al zei als ze niet met een beter verhaal komen en mensen uit blijven maken voor Nazi's, bruinhemden etc. etc. zul je die kiezers nooit meer terug zien.

Prima, maar dan niet verbaast zijn als links over 4 jaar nog kleiner is.
pi_198665787
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat "het Nederlandse volk" dat wil? Nog los van het feit dat die zeer strenge toewijzing er al is en dat de Nederlandse cultuur juist bestaat uit het accepteren van iedereen zoals ze zijn en dat de anti-buitenlandersclubs dus verreweg het verst van de Nederlandse cultuur af staan.

Links moet gewoon bij haar thema's blijven: eerlijke verdeling, klimaat en opkomen voor minderheden. Dat zijn thema's die echt wel goed blijven scoren. Helaas sneeuwden ze deze verkiezing wat onder. Maar aan de andere kant zie je dat qua eerlijke verdeling en klimaat partijen als CDA en VVD en zeker D66 echt wel wat naar links zijn opgeschoven, dat komt ook door vasthoudendheid op die onderwerpen.

Verder is het gewoon hopen op een aansprekende naam, Samson haalde niet voor niets 40 zetels.
Ze scoren zo goed dat er al sinds de jaren 90 een dalende trend is voor het aantal zetels dat naar links gaat. Je kan prima weer winnen als links zijnde hoor, moet je even naar Denemarken kijken. Streng immigratie en integratie beleid, verder links en hoppa ruim de grootste. Maar daar is links Nederland veel te elitair en politiek correct voor, dat past totaal niet in hun wereldbeeld dus die gaan nog wel ff doorkrimpen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_198666290
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 14:37 schreef Harlon het volgende:

[..]

Ze scoren zo goed dat er al sinds de jaren 90 een dalende trend is voor het aantal zetels dat naar links gaat. Je kan prima weer winnen als links zijnde hoor, moet je even naar Denemarken kijken. Streng immigratie en integratie beleid, verder links en hoppa ruim de grootste. Maar daar is links Nederland veel te elitair en politiek correct voor, dat past totaal niet in hun wereldbeeld dus die gaan nog wel ff doorkrimpen.
Dat strenge migratiebeleid hebben we al en PvdA wil dat helemaal niet versoepelen, dus hoe is dat anders dan we nu hebben?

Maar in Denemarken hebben ze blijkbaar geen volksmenners als Fortuyn, Wilders en Baudet die allerlei onwaarheden over immigratie roepen. Dat zou wel helpen, dan komt er weer aandacht voor de waaarheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198666754
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat strenge migratiebeleid hebben we al en PvdA wil dat helemaal niet versoepelen, dus hoe is dat anders dan we nu hebben?

Maar in Denemarken hebben ze blijkbaar geen volksmenners als Fortuyn, Wilders en Baudet die allerlei onwaarheden over immigratie roepen. Dat zou wel helpen, dan komt er weer aandacht voor de waaarheid.
In Denemarken kom je er niet in als je je niet aan de regels houdt en als je uitgeprocedeerd bent zetten ze je op een klein eiland tot je het fatsoen kan opbrengen om op te zouten. In Nederland krijg je dan een woning aan de Marnixstraat in Amsterdam centrum en allerlei cursussen en hulp bij het indienen van een nieuwe asielaanvraag. In Nederland heb je enorm veel gezeik en overlast rond de asielcentra en loopt de criminaliteit daar de spuigaten uit, dat gebeurd daar simpelweg niet want zero tolerance, zodra je daar over de schreef gaat terwijl je het land in wil krijg je direct een enkeltje land van herkomst. Probeer dat er maar bij links door te krijgen, ik wens je veel succes. Ze zijn namelijk zo ZieLuGG
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_198666832
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:34 schreef Harlon het volgende:

[..]

In Denemarken kom je er niet in als je je niet aan de regels houdt en als je uitgeprocedeerd bent zetten ze je op een klein eiland tot je het fatsoen kan opbrengen om op te zouten. In Nederland krijg je dan een woning aan de Marnixstraat in Amsterdam centrum en allerlei cursussen en hulp bij het indienen van een nieuwe asielaanvraag. In Nederland heb je enorm veel gezeik en overlast rond de asielcentra en loopt de criminaliteit daar de spuigaten uit, dat gebeurd daar simpelweg niet want zero tolerance, zodra je daar over de schreef gaat terwijl je het land in wil krijg je direct een enkeltje land van herkomst. Probeer dat er maar bij links door te krijgen, ik wens je veel succes. Ze zijn namelijk zo ZieLuGG
Ik ga dat helemaal niet proberen er door te krijgen, het Nederlandse beleid is streng genoeg of eigenlijk nog te streng. En het EU beleid met inhumane kampen waar we mensen opsluiten is schandalig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198666865
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga dat helemaal niet proberen er door te krijgen, het Nederlandse beleid is streng genoeg of eigenlijk nog te streng. En het EU beleid met inhumane kampen waar we mensen opsluiten is schandalig.
klopt, je zou ze ook niet in kampen moeten zetten maar illegale migranten zou je direct bij aankomst moeten oppakken en op de boot terugzetten naar het land waar ze vandaan kwamen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_198666916
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:39 schreef Harlon het volgende:

[..]

klopt, je zou ze ook niet in kampen moeten zetten maar illegale migranten zou je direct bij aankomst moeten oppakken en op de boot terugzetten naar het land waar ze vandaan kwamen.
Iedereen heeft recht op een asielaanvraag. Dat noemen we mensenrechten. Grondrechten waar onze hele samenleving op is gebouwd. Wijk je daar van af, ben je gewoon zwaar barbaars.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198666950
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Iedereen heeft recht op een asielaanvraag. Dat noemen we mensenrechten. Grondrechten waar onze hele samenleving op is gebouwd. Wijk je daar van af, ben je gewoon zwaar barbaars.
Zeker, maar niemand heeft het recht op illegale migratie en zonder toestemming een grens oversteken. Asiel aanvragen kunnen ze ook buiten de EU.

Maar fijn dat je nog even etaleert waarom links nooit meer zal groeien, dit is dus precies de reden waarom. Mensen hebben genoeg gehad van het gezeik rond migratie en links wil dat niet erkennen. Prima, maar dan ook niet vreemd opkijken als je volledig gedecimeerd wordt bij iedere verkiezing en zometeen niets meer te vertellen hebt.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:45:10 #100
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198666961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:39 schreef Harlon het volgende:

[..]

klopt, je zou ze ook niet in kampen moeten zetten maar illegale migranten zou je direct bij aankomst moeten oppakken en op de boot terugzetten naar het land waar ze vandaan kwamen.
Ah, maar je weet niet welke migranten uiteindelijk legaal en illegaal zijn, dus wat doe je in de tussentijd?
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:46:29 #101
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198666991
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:44 schreef Harlon het volgende:
Asiel aanvragen kunnen ze ook buiten de EU.
Dit kan niet zomaar.
Het is leuk dat je erover mee wil praten, maar het heeft niet zoveel zin als je dit soort sprookjes en alternatieven naar voren brengt die in de praktijk niet bestaan.
pi_198666995
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:45 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ah, maar je weet niet welke migranten uiteindelijk legaal en illegaal zijn, dus wat doe je in de tussentijd?
iedereen die zomaar het strand op loopt is een illegale migrant. Niet zo lastig. Iedereen die zich niet bij een grenspost meld en zonder visum het land binnenloopt is een illegale migrant. Alles wat door de seawatch en dat soort tuig hier wordt gedumpt is een illegale migrant en kan dus enkeltje land van herkomst.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:47:58 #103
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198667013
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:46 schreef Harlon het volgende:

[..]

iedereen die zomaar het strand op loopt is een illegale migrant. Niet zo lastig.
Dit is dus niet waar. Jammer joh.
quote:
Iedereen die zich niet bij een grenspost meld en zonder visum het land binnenloopt is een illegale migrant. Alles wat door de seawatch en dat soort tuig hier wordt gedumpt is een illegale migrant en kan dus enkeltje land van herkomst.
Alles wat je zegt is onwaar. Je zit op een forum om kwart voor vier op een doordeweekse woensdag en het enige wat je doet is onzin uitkramen. Waarom?
pi_198667034
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:47 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit is dus niet waar. Jammer joh.
[..]

Alles wat je zegt is onwaar. Je zit op een forum om kwart voor vier op een doordeweekse woensdag en het enige wat je doet is onzin uitkramen. Waarom?
Dan is de oplossing nog simpeler, je past de wet aan zodat iedereen die zich niet bij een grenspost meld een illegale migrant is die linea recta terugmoet.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:49:59 #105
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198667053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:48 schreef Harlon het volgende:

[..]

Dan is de oplossing nog simpeler, je past de wet aan zodat iedereen die zich niet bij een grenspost meld een illegale migrant is die linea recta terugmoet.
Dit kan natuurlijk niet, maar goed, we kunnen er wel even in mee gaan. Wat doen we met de mensen die zich bij de post melden?
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:50:37 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198667063
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 14:26 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]

Dit gaat alleen over de PvdA, jij denkt dat de PvdA de enige linkse partij is? Links in totaal is nog nooit zo klein geweest. Dus die zijn wel degelijk naar rechts overgestapt. En een deel zal ook naar PVV en in mindere mate misschien naar FvD gegaan zijn.

Maar jij geeft nu precies mooi de ontkenning aan die ik bij links heel veel zie. Als je reëel kijkt zie je dat links enorme verliezen heeft geleden. En wat ik in mijn eerder post al zei als ze niet met een beter verhaal komen en mensen uit blijven maken voor Nazi's, bruinhemden etc. etc. zul je die kiezers nooit meer terug zien.

Prima, maar dan niet verbaast zijn als links over 4 jaar nog kleiner is.
Nee hoor nemen we bijvoorbeeld het jaar 1986 toen waren de rechtse partijen samen 81 zetels. Nu zijn VVD-CDA-FVD-PVV-JA21 samen 77 zetels.

Je hebt dus gewoon niet zoveel verstand van de geschiedenis.
pi_198667092
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:49 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dit kan natuurlijk niet, maar goed, we kunnen er wel even in mee gaan. Wat doen we met de mensen die zich bij de post melden?
Als ze de correcte papieren bij zich hebben kunnen ze door, als ze die niet hebben dan niet.

Oh en uiteraard kan dat, kwestie van de wet aanpassen. Mocht er ergens een internationaal verdrag van de VN in de weg zitten dan negeer je dat gewoon, die dingen zijn toch geen flikker waard.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_198667125
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee hoor nemen we bijvoorbeeld het jaar 1986 toen waren de rechtse partijen samen 81 zetels. Nu zijn VVD-CDA-FVD-PVV-JA21 samen 77 zetels.

Je hebt dus gewoon niet zoveel verstand van de geschiedenis.
D66 heeft ook een rechter en linkerflank. SGP is ook behoorlijk rechts.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:53:59 #109
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198667135
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:51 schreef Harlon het volgende:

[..]

Als ze de correcte papieren bij zich hebben kunnen ze door, als ze die niet hebben dan niet.

Hoezo, correcte papieren? Wat, correcte papieren? Waar doel je dan precies op, want we hebben hier te maken met oorlogsvluchtelingen, politiek vervolgden, etcetera. Wat zijn dan 'correcte papieren' in jouw ogen?
quote:
Oh en uiteraard kan dat, kwestie van de wet aanpassen. Mocht er ergens een internationaal verdrag van de VN in de weg zitten dan negeer je dat gewoon, die dingen zijn toch geen flikker waard.
Ja, de rechtsstaat is bij figuren zoals jij waarschijnlijk het eerste dat overboord kan, maar daar gaan we natuurlijk niet in mee. Het is geen 1700 meer.
  woensdag 24 maart 2021 @ 15:55:16 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198667158
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:53 schreef Harlon het volgende:

[..]

D66 heeft ook een rechter en linkerflank. SGP is ook behoorlijk rechts.
De SGP had in 1986 ook drie zetels dus dat maakt 84 om 80.

En D66 is vast niet het rechts dat die user bedoelt.
pi_198667200
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:44 schreef Harlon het volgende:

[..]

Zeker, maar niemand heeft het recht op illegale migratie en zonder toestemming een grens oversteken. Asiel aanvragen kunnen ze ook buiten de EU.
Maar iedereen heeft recht op het ontvluchten van een gevaarlijke situatie. Jij weet niet wie er vlucht voor vervolging, omdat hij/zij vermoord kan worden vanwege zijn/haar geloof, geaardheid of politieke kleur. Iedereen mag dus de grens over steken en asiel aanvragen en heeft recht dat asiel binnen de grenzen af te wachten. Zo werken de mensenrechten.

En inderdaad, links is begaan met die mensen en bestaat niet uit een stel asociale tokkies die alleen maar denkt "mij overkomt het niet en dat er in een ander land mensen dood gaan vanwege hun geloof, geaardheid of politieke kleur heb ik geen last van".
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198667221
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:51 schreef Harlon het volgende:

[..]

Als ze de correcte papieren bij zich hebben kunnen ze door, als ze die niet hebben dan niet.
Ah, een politiek vluchteling moet even bij de autoriteiten om uitreis papieren vragen. Duidelijk. Jij snapt er dus werkelijk geen bal van, waarschijnlijk uit pure desinteresse.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198667417
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar iedereen heeft recht op het ontvluchten van een gevaarlijke situatie. Jij weet niet wie er vlucht voor vervolging, omdat hij/zij vermoord kan worden vanwege zijn/haar geloof, geaardheid of politieke kleur. Iedereen mag dus de grens over steken en asiel aanvragen en heeft recht dat asiel binnen de grenzen af te wachten. Zo werken de mensenrechten.

En inderdaad, links is begaan met die mensen en bestaat niet uit een stel asociale tokkies die alleen maar denkt "mij overkomt het niet en dat er in een ander land mensen dood gaan vanwege hun geloof, geaardheid of politieke kleur heb ik geen last van".
Het is een mensenrecht dat je als vluchteling op zoek gaat naar veiligheid. Daar discussie over voeren is idioot.

Maar waar ik moeite mee heb zijn vluchtelingenstromen binnen Europa. Pre Corona waren er groepen vluchtelingen die vanuit Griekenland, door de Balkan trokken naar Duitsland en Nederland. Dat heeft niets meer met veiligheid te maken, want in Griekenland (of eigenlijk al in Turkije) was de situatie al veilig.
Als we dan Europees afspraken maken over het verdelen van vluchtelingen kan ik dan ook in komen. Daarin moeten we solidair zijn. Maar dat vluchtelingen dan maar op eigen houtje door Europa trekken vind ik niet ok. Dan gedraag je je als economische migrant.
  woensdag 24 maart 2021 @ 17:54:52 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198669483
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 17:27 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]

Past niet binnen zijn argument dus dan rekenen we D66 en SGP & CU maar even niet tot de rechtse partijen. Man man man wat een manier van discussiëren weer. Te sneu voor woorden die sjap. Maar dat ben ik wel van hem gewend. :')
Oh jij denkt dat de PvdA zetels bij D66 en de CU gaat halen door PVV/FvD taal uit te slaan? :')

Naast een gebrek aan historisch besef ook nog een gebrek aan politieke kennis.
pi_198674706
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De SGP had in 1986 ook drie zetels dus dat maakt 84 om 80.

En D66 is vast niet het rechts dat die user bedoelt.
Een aanzienlijk deel van het D66 electoraat bestaat uit liberalen die zich vermomd hebben als sociaal democraten. Ofwel links lullen en rechts vullen. In de links-rechts balans kun je D66 gewoon wegstrepen.
Eigenlijk een volledig overbodige partij.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_198676622
Die twee mogen elkaar opheffen. Is beter.
  Moderator donderdag 25 maart 2021 @ 00:25:11 #117
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198677529
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 23:02 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
Die twee mogen elkaar opheffen. Is beter.
Ja, dat is wat een fusie inhoudt, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198678105
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:11 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Probleem is dat rechtse partijen hier helemaal NIETS aan doen. Ze hollen de sociale vangnetten uit zodat de problemen nóg groter worden en bezuinigen op letterlijk alles, zoals politie om de geledstroom van BV Nederland maar naar de grote corporaties te laten gaan en de race to the bottom te versnellen. Jeweetz, hoe meer ZZPers, hoe sneller die race.

Kun je beter op je portemonnee stemmen en links kiezen. Dan blijft er in ieder geval meer geld hangen bij de armen en de middenklasse, wat beter is voor de economie.
Rechts holt inderdaad de sociale verzorgingsstaat volledig uit. Echter dat linkse stemmen voor de portemonnee doet dat indirect ook en is zo een keuze voor polarisatie. Door wel de immigratie aan te moedigen en juist niet te willen combineren met emigratie wordt ons land telkens dichtbevolkter met hogere woningnood, meer files, meer criminaliteit tot gevolg. ( Hoe meer ratten je op elkaar propt hoe meer agressie er ontstaat.)
Gevolg: Er is meer overheids geld nodig voor nieuwe infrastructuur, woningbouw gevangenissen enz.
Daardoor met er meer gekort worden op de sociale zekerheid, gezondheidszorg.Juist de sociaal zwakkeren worden zo de dupe.
Dus op termijn werkt de huidige linkse politiek netzo averechts als de rechtse VVD politiek.
Alleen als er een linkse partij opstaat die het Deense model navolgt kan die vicieuze cirkel doorbroken worden.

Ook zou er zo spoedig mogelijk een "voor wat hoort wat" beleid moeten komen. Dus alleen meer bootvluchtelingen opnemen als er nou eens eindelijk een serieus emigratie beleid van de grond komt:

1. Nooit worden overlastveroorzakers hier emigratie aangeboden naar een land waar ze meer affiniteit mee hebben. Dat laten ze na bij justitie, de TBS, de verslavingszorg en de GGZ. Het is not-done bij die hulpverleners om het zelfs maar ter sprake te brengen. Als een client dat zelf voorstelt, hetgeen ook vaak voorkomt, wordt dat direct door die krankzinnige hulpverleners afgewezen.
2. Uitzetting van ongewenste vreemdelingen wordt aan een volstrekt incompetente VVD staatssecretaris, mevrouw Broekers-Knol overgelaten en niet door een politieke zwaargewicht. Ook steunt Europa niet een harde opstelling tegen weigerlanden die hun eigen onderdanen weigeren terug te nemen, terwijl dat juist broodnodig is.

[ Bericht 10% gewijzigd door paulgo op 25-03-2021 06:14:34 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198678153
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 16:11 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Het is een mensenrecht dat je als vluchteling op zoek gaat naar veiligheid. Daar discussie over voeren is idioot.

OK maar het is ook een mensenrecht dat wij overlast veroorzakers, geweldsplegers en zware drugscriminelen niet meer los laten lopen in onze maatschappij, na het uitzitten van hun gevangenisstraf, om weer het leven van andere mensen te kunnen vernietigen.
Dus al dat tuig verplicht laten vertrekken en niet hier gedogen. Dat doet een sociaal en gastvrij land als Canada ook al jaren. Hier is bij linkse partijen maar ook op dit forum is deze emigratie politiek een taboe van jewelste: "Verbanning van criminelen is inhumaan"

Waarom hebben alleen populistische partijen dit thema omarmd en niet de linkse partijen? Als ze echt draagvlak voor meer immigratie willen scheppen zou zo'n emigratie beleid juist erbij moeten komen.

Anders ziet elke burger ook in dat wij het afvoerputje voor heel de wereld zijn geworden. Als je een crimineel of IS strijder, vermomd als asielzoeker, binnen haalt kom je er als Nederland nooit meer vanaf.

[ Bericht 16% gewijzigd door paulgo op 25-03-2021 06:27:44 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  donderdag 25 maart 2021 @ 08:43:37 #120
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_198678883
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 16:11 schreef MisChrartin het volgende:
Maar waar ik moeite mee heb zijn vluchtelingenstromen binnen Europa. Pre Corona waren er groepen vluchtelingen die vanuit Griekenland, door de Balkan trokken naar Duitsland en Nederland. Dat heeft niets meer met veiligheid te maken, want in Griekenland (of eigenlijk al in Turkije) was de situatie al veilig.
Als we dan Europees afspraken maken over het verdelen van vluchtelingen kan ik dan ook in komen. Daarin moeten we solidair zijn. Maar dat vluchtelingen dan maar op eigen houtje door Europa trekken vind ik niet ok. Dan gedraag je je als economische migrant.
Precies. Het waren helemaal geen vluchtelingen.
Die status verloren ze op het moment dat ze in een stabiel veilig land kwamen (Turkije, Griekenland).

Zou een ander verhaal zijn als Duitsers, Engelsen of Belgen deze richting op komen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_198678908
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 15:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee hoor nemen we bijvoorbeeld het jaar 1986 toen waren de rechtse partijen samen 81 zetels. Nu zijn VVD-CDA-FVD-PVV-JA21 samen 77 zetels.

Je hebt dus gewoon niet zoveel verstand van de geschiedenis.
We rekenen de SGP voor het gemak maar onder Links? :')
  donderdag 25 maart 2021 @ 08:51:14 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198678932
quote:
1s.gif Op donderdag 25 maart 2021 08:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

We rekenen de SGP voor het gemak maar onder Links? :')
Wat jij wil

quote:
Nee hoor nemen we bijvoorbeeld het jaar 1986 toen waren de rechtse partijen samen 84 zetels. Nu zijn VVD-CDA-FVD-PVV-JA21-SGP samen 80 zetels.

Je hebt dus gewoon niet zoveel verstand van de geschiedenis.
pi_198678948
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 08:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat jij wil
[..]

Beter zo
pi_198678954
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 06:03 schreef paulgo het volgende:
Door wel de immigratie aan te moedigen en juist niet te willen combineren met emigratie wordt ons land telkens dichtbevolkter met hogere woningnood, meer files, meer criminaliteit tot gevolg. ( Hoe meer ratten je op elkaar propt hoe meer agressie er ontstaat.)
Links moedigt immigratie helemaal niet aan. Uit de koker van de PVDA kwamen indertijd de strengste immigratieregels tot nu toe, ondanks het thee-drink imago.

Voorlopig is rechts min of meer aan de macht en die doet er ook niets aan. Sterker nog, onder links beleid zal er waarschijnlijk meer geld gaan naar de immigratie-diensten zodat die veel sneller kunnen werken. Dankzij de VVD is er niet meer genoeg geld en kunnen asielzoekers jarenlang hier in kampen verblijven en doorprocederen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198678977
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 08:55 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Links moedigt immigratie helemaal niet aan. Uit de koker van de PVDA kwamen indertijd de strengste immigratieregels tot nu toe, ondanks het thee-drink imago.

Voorlopig is rechts min of meer aan de macht en die doet er ook niets aan. Sterker nog, onder links beleid zal er waarschijnlijk meer geld gaan naar de immigratie-diensten zodat die veel sneller kunnen werken. Dankzij de VVD is er niet meer genoeg geld en kunnen asielzoekers jarenlang hier in kampen verblijven en doorprocederen.
Indertijd. Dank voor de opheldering :')
  donderdag 25 maart 2021 @ 11:09:19 #126
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198680832
quote:
1s.gif Op donderdag 25 maart 2021 08:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Indertijd. Dank voor de opheldering :')
Eind jaren negentig.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198681019
quote:
0s.gif Op zondag 21 maart 2021 20:53 schreef quo_ het volgende:

[..]

Een deense variant van de PVDA die zichzelf gezuiverd heeft van dat soort figuren en die terug gaat naar de kernwaarden van de vroegere sociaaldemocraten zonder voortdurende de gekke henkie van europa te willen zijn pakt minimaal 10 zetels terug van zowel vvd, d66 als pvv.
Ook al zou het volledige huidige electoraat weglopen, wat ik ten zeerste betwijfel, dan worden ze met gemak de grootste parij.
Mee eens. Dat denk ik ook. Nu jagen veel van hun eigen kiezers weg naar rechts. Niet alleen naar D66 maar ook naar VVD, FVD
De linkse partijen zijn dus zwakker geworden met als resultaat dat de VVD het alleenrecht heeft in de politiek
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198681101
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:22 schreef paulgo het volgende:

[..]

Mee eens. Dat denk ik ook. Nu jagen veel van hun eigen kiezers weg naar rechts. Niet alleen naar D66 maar ook naar VVD, FVD
De linkse partijen zijn dus zwakker geworden met als resultaat dat de VVD het alleenrecht heeft in de politiek

quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2021 09:11 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Probleem is dat rechtse partijen hier helemaal NIETS aan doen. Ze hollen de sociale vangnetten uit zodat de problemen nóg groter worden en bezuinigen op letterlijk alles, zoals politie om de geledstroom van BV Nederland maar naar de grote corporaties te laten gaan en de race to the bottom te versnellen. Jeweetz, hoe meer ZZPers, hoe sneller die race.

Mee eens. Dit klopt helaas ook. Maar doordat de linkse partijen hun eigen achterban niet meer aanspreken bijv. op het gebied van immigratie en klimaat hebben juist de rechtse politieke partijen meer invloed gekregen. We missen een Deense linkse partij in ons land. Die Denen zijn echt wel fatsoenlijk en sociaal en daar bestaat nog wel een goede verzorgingsstaat en gezondheidszorg in tegenstelling tot ons land. Ook is de corona bestrijding daar vele malen beter dan in ons kikkerland.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  donderdag 25 maart 2021 @ 11:28:25 #129
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198681106
Dus mensen die denken: "Die PvdA is wel wat te soft voor de allochtonen" stappen over op D66? _O- _O- _O- _O-
We have always been at war with Eastasia.
pi_198681233
quote:
1s.gif Op maandag 22 maart 2021 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Links moet gewoon bij haar thema's blijven: eerlijke verdeling, klimaat en opkomen voor minderheden. Dat zijn thema's die echt wel goed blijven scoren. Helaas sneeuwden ze deze verkiezing wat onder.
Lariekoek veel minderheden stemmen ook niet meer op die oude linkse partijen maar op Denk of Bij1. Veel medelanders zijn het zat om als stemvee voor de PVDA en GroenLinks te dienen terwijl zij dagelijks de ellende en overlast in de achterstandswijken ervaren.
Als er alleen maar voor minderheden wordt opgekomen en niet meer voor andere groepen inwoners krijg je vanzelf een polarisatie. Die idiote positieve discriminatie heeft geen enkel effect gehad er wordt nog net zoveel gediscrimineerd in onze maatschappij. Al die miljarden die aan integratie zijn besteed hebben nul komma nul positief effect gesorteerd
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198681324
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:36 schreef paulgo het volgende:

[..]

Lariekoek veel minderheden stemmen ook niet meer op die oude linkse partijen maar op Denk of Bij1.
Dat is pas lariekoek. Dit zijn maar 4 zetels. Samson haalde er nog 38, dan zouden ze dus nog steeds gewoon 34 zetels kunnen halen als je er van uit gaat dat alle 4 die zetels bij PvdA vandaan komen en ze die definitief kwijt zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198681457
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 08:55 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Links moedigt immigratie helemaal niet aan. Uit de koker van de PVDA kwamen indertijd de strengste immigratieregels tot nu toe, ondanks het thee-drink imago.

Voorlopig is rechts min of meer aan de macht en die doet er ook niets aan. Sterker nog, onder links beleid zal er waarschijnlijk meer geld gaan naar de immigratie-diensten zodat die veel sneller kunnen werken. Dankzij de VVD is er niet meer genoeg geld en kunnen asielzoekers jarenlang hier in kampen verblijven en doorprocederen.
Onzin de PVDA verzette zich zelfs tegen het terugsturen van criminele immigranten en oorlogsmisdadigers eronder. De VVD wilde criminelen eerder terugsturen maar werd tegengewerkt door de PVDA destijds. Daardoor kunnen geregeld gewelddadige criminelen niet uitgezet worden omdat zij geen langere gevangenisstraf, die nodig is voor uitzetting, hebben gekregen. Moet je dan wachten tot dat het een keer helemaal fout gaat?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198681536
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:48 schreef paulgo het volgende:

[..]

Onzin de PVDA verzette zich zelfs tegen het terugsturen van criminele immigranten en oorlogsmisdadigers eronder. De VVD wilde criminelen eerder terugsturen maar werd tegengewerkt door de PVDA destijds. Daardoor kunnen geregeld gewelddadige criminelen niet uitgezet worden omdat zij geen langere gevangenisstraf, die nodig is voor uitzetting, hebben gekregen. Moet je dan wachten tot dat het een keer helemaal fout gaat?
Meh, VVD roept alleen maar. VVD had afgelopen 20 jaar grof geld naar de immigratiediensten kunnen sturen zodat ze binnen pakweg 2 maanden iemand weer kunnen terugsturen. Dat hebben ze niet gedaan. Soms heb ik het idee dat ze het probleem bewust in stand houden omdat men weet dat problemen met immigratie stemmers naar rechts duwt.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198681774
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:53 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Meh, VVD roept alleen maar. VVD had afgelopen 20 jaar grof geld naar de immigratiediensten kunnen sturen zodat ze binnen pakweg 2 maanden iemand weer kunnen terugsturen. Dat hebben ze niet gedaan. Soms heb ik het idee dat ze het probleem bewust in stand houden omdat men weet dat problemen met immigratie stemmers naar rechts duwt.
De migratiedienst... Dat is toch een overheidsinstantie die fulltime bezig is met tijdelijk personeel inhuren via detacheringsbureau’s?
pi_198682189
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Eind jaren negentig.
Lang lang geleden dus
  donderdag 25 maart 2021 @ 12:33:34 #136
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198682220
quote:
1s.gif Op donderdag 25 maart 2021 12:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Lang lang geleden dus
Dat klopt, en sindsdien hebben we zo'n beetje de strengste immigratie- en asielwetgeving van Europa.
We have always been at war with Eastasia.
pi_198682403
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 11:53 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Meh, VVD roept alleen maar. VVD had afgelopen 20 jaar grof geld naar de immigratiediensten kunnen sturen zodat ze binnen pakweg 2 maanden iemand weer kunnen terugsturen. Dat hebben ze niet gedaan. Soms heb ik het idee dat ze het probleem bewust in stand houden omdat men weet dat problemen met immigratie stemmers naar rechts duwt.
Met de jouw laatste bewering heb je volkomen gelijk. Kijk naar de bezuinigingen bij de Nederlandse voedsel en waren autoriteit , defensie en de politie enz. . Dan weet je genoeg. Dat is puur de schuld van de VVD. Die heeft er groot belang bij om het hele terugkeerbeleid te verpesten. Anders hadden ze niet zo'n politieke kluns van een staatssecretaris opgezet. Problemen, overlast en criminaliteit in de multiculturele samenleving komen de VVD , PVV FVD heel goed uit.

Maar dat neemt niet weg dat de PVDA en Groenlinks alle voorstellen van de VVD om criminelen terug te sturen hebben tegengewerkt en versoepeld. Iemand die een jaar gevangenisstraf heeft gekregen voor huiselijk geweld of een beroving kan dus nu vaak niet uitgezet worden.. Dat heeft al vele onschuldige levens gekost.

Eén aanslag vlak voor de verkiezingen en de linkse partijen zijn allemaal daarna verdwenen. Gelukkig is dit niet gebeurd, maar dat risico loopt links ook met haar naieve houding tov de multi-etnische spanningen.
In de geschiedenis maar tegenwoordig in menig Derde Wereld land en zelfs in Rusland is deze tactiek vaak gebruikt.

[ Bericht 13% gewijzigd door paulgo op 25-03-2021 12:50:47 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_198682666
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 12:08 schreef Bulgaren het volgende:

[..]

De migratiedienst... Dat is toch een overheidsinstantie die fulltime bezig is met tijdelijk personeel inhuren via detacheringsbureau’s?
Heerlijk neo-liberaal beleid dus :{
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198686388
- Weg -

[ Bericht 50% gewijzigd door Tijger_m op 27-03-2021 00:53:46 ]
pi_198695062
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Met als risico dat een nieuwe "Groene" partij ontstaat.
Die is er toch eigenlijk al met de PvdD.
  Beste debater 2022 vrijdag 26 maart 2021 @ 11:58:44 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198698235
Alsjeblieft niet... GroenLinks heeft bar weinig met traditioneel links gedachtegoed te maken; eerder een soort hyper-progressief kosmopolitisme waar juist de lagere klassen alleen maar nadeel van ondervinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:27:25 #142
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_198698629
Laten we het feit dat de PvdA een meer integere partij met een cultuur van zelfreflectie is dan de VVD en het CDA, zie politieke gevolgen toeslagenaffaire, nu niet als argument gebruiken om een fusie van wezenlijk andere partijen door te drukken.

GroenLinks is een radicale partij die de problemen van Nederland niet op gaat lossen. Met de PvdA kun je een land fatsoenlijk besturen en zou het neoliberale spook teruggedrongen kunnen worden. Het is hoog tijd.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 13:21:29 #143
3542 Gia
User under construction
pi_198699515
En dan nieuwe verkiezingen, raken ze nog meer stemmen kwijt ten gunste van SP en D66.
pi_198707067
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Alsjeblieft niet... GroenLinks heeft bar weinig met traditioneel links gedachtegoed te maken; eerder een soort hyper-progressief kosmopolitisme waar juist de lagere klassen alleen maar nadeel van ondervinden.
Dit dus. Een fusie tussen GroenLinks en D66 zou logischer zijn.
  zondag 28 maart 2021 @ 19:36:29 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198739744
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Alsjeblieft niet... GroenLinks heeft bar weinig met traditioneel links gedachtegoed te maken; eerder een soort hyper-progressief kosmopolitisme waar juist de lagere klassen alleen maar nadeel van ondervinden.
Maar wat zijn die onoverbrugbare verschillen tussen de partijen dan nog? Vorige keer moesten ze zelfs de stemwijzer aanpassen omdat PvdA en Groenlinks precies hetzelfde vonden op alle vragen.

Bovendien was de PvdA vroeger groot omdat ze de lagere klassen en de linkse elite wisten te verbinden. Niet doordat ze elkaar op eilandjes bestreden.
  maandag 29 maart 2021 @ 14:45:42 #146
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198750604
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 11:19 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

De PSP’92 is dood of in ernstige coma. De communisten die communist zijn om het communist-zijn hebben in het Groningse nog een lokale partij en zitten verder gefrustreerd thuis naar hun rode vlaggen te kijken, kwaad dat de revolutie net niet gelukt is.
Toch is klein-links blijven leven doordat de partijen hun socialistische gedachtegoed op de achtergrond hebben gezet en ze zich hebben gericht op ecologisme, waar in 1985-1990 nog bijna niemand consistent over nadacht, het milieubeleid van Nijpels ten spijt. Dat ecologisme zorgt voor decennia extra bestaansrecht, maar zweeft in dezelfde marges als de partijen samen in 1971-1989 gedaan hebben: 5-10 zetels, met een enkele uitschieter naar boven.
In de Zaanstreek is na het opgaan van de PSP in Groenlinks het Blijvend Initiatief voor Pacifisme en Socialisme. Het BIPS.
Deze organisatie werkte nauw samen met het Zaans Anti Discriminatie Overleg. Het ZADO.
Non possumus non loqui
  maandag 29 maart 2021 @ 21:06:57 #147
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198756282
Cohen begint er opnieuw over
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ctie-zitten-a4037487

Hij zou wel een kwartiermaker voor zoiets kunnen zijn
pi_198782213
Wat gaan de die-hard CPN'ers dan doen, weer afsplitsen ?
Dobbert nu even niet de wereld rond.
  dinsdag 6 april 2021 @ 08:49:44 #149
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_198875659
quote:
Derk Sauer: Van der Laan sleutelde op sterfbed aan links pact

maandag 5 april 2021 | KRO-NCRV | Libben Reeskamp

Een pact tussen PvdA, SP en GroenLinks. In de nazomer van 2017 waren gesprekken hierover ver gevorderd dankzij Eberhard Van der Laan. In bijzijn van Derk Sauer smeedde de toenmalige PvdA-burgemeester vanuit zijn sterfbed in het geheim plannen hiervoor. "Een echte linkse samenwerking: dat was de droom die Eberhard van der Laan vlak voor zijn dood nog had", onthult Sauer in 1 op 1.

Nu de formatie compleet is vastgelopen als gevolg van het verkennersdebat en de steun buiten de VVD voor Rutte verder afbrokkelt, moeten de top van de SP, PvdA en GroenLinks eindelijk eens over hun eigen schaduw stappen en serieus gaan sleutelen aan samenwerking. Want, straks is de linkse taart echt te klein, meent Derk Sauer in 1 op 1.

In 2012 waren de PvdA, SP en GroenLinks nog goed voor 57 zetels samen, in 2017 waren dat er nog maar 37 en bij de laatste verkiezingen in totaal nog maar 26 zetels, zo rekent hij voor aan Sven Kockelmann. "Dus weer elf zetels minder. Als er niks gebeurt, zakt het gewoon weer verder door bij de volgende verkiezingen", stelt de journalist en uitgever van onder meer The Moscow Times.

Eberhard van der Laan
En dat terwijl er al vier jaar geleden wel degelijk serieuze gesprekken gevoerd zijn over een samensmelting op den duur tussen SP, GroenLinks en PvdA. Met dank aan toenmalig PvdA-burgemeester Eberhard van der Laan die vlak voor zijn dood samen met Derk Sauer plannen had gesmeed voor een progressief pact.

"Eberhard maakte zich hierover grote zorgen en werd hierover ook ongelooflijk boos. In gesprekken met mij liet hij dan ook weten: voordat ik dood ga, moet er echt een linkse samenwerking komen. Anders wordt het nooit meer wat met de sociaal-democratie en de linkse beweging."

Klaver liet het afweten
De blauwdruk werd vervolgens gestuurd naar Jesse Klaver (GroenLinks), Lodewijk Asscher (PvdA) en Emile Roemer (SP). En Van der Laan drong bij de drie progressieve leiders aan om bij Van der Laan thuis - in de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester - hierover verder te praten in bijzijn van Sauer. "Van der Laan was in die dagen natuurlijk waanzinnig populair. Als iemand het morele gezag had over links, was hij het wel", memoreert Sauer.

Maar alleen Asscher en Roemer kwamen in de nazomer van 2017 opdagen bij Van der Laan, die toen al erg ziek was. "Klaver liet het afweten, want die toen had toen net de verkiezingen gewonnen", vertelt Sauer. Met Roemer en Asscher voerde Van der Laan wel vruchtbare gesprekken. "Op de hoofdpunten waren ze het uiteindelijk snel eens geworden, inclusief een lijstverbinding."

In de nazomer van 2017 stelden Sauer en Van der Laan een soort manifest op waarin eindelijk eens ernst werd gemaakt om te komen tot linkse partij, om te beginnen met een lijstverbinding. Met een lijst van 'kernpunten' waarover progressief Nederland het eens konden worden zoals een simpeler belastingstelsel waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten zouden dragen.

Ander cruciaal onderdeel van dit manifest was het echt onderzoeken van en het experimenteren met een basisinkomen. "Met zo'n basisinkomen kan je ook af van die toeslagen, zo was de gedachte", vertelt Sauer. Met als doel dat er op links echt "een stip aan de horizon" moet komen. "Met dus een positief verhaal, niet enkel over wat er niet deugt."

Een positief verhaal
Sauer kan er nog steeds niet bij dat zelfs die lijstverbinding een brug te ver was bij de laatste verkiezingen voor deze linkse partijen. "Te krankzinnig voor woorden." De deels in Rusland wonende mediamagnaat heeft "toch uit frustratie" dit jaar niet gestemd op de SP, hij koos uiteindelijk voor nieuwkomer en progressieve 'Pan-Europese' partij Volt. Dat het progressieve krachtenveld steeds verder krimpt, is voor Sauer geen verrassing. "Dit zag je kilometers ver aankomen. Mensen willen een positief verhaal."

De blauwdruk tot één linkse partij staat nog steeds op de computer van Sauer. En die plannen kunnen zo worden uitgerold. Lilian Marijnissen (SP), Lilianne Ploumen (PvdA) en Jesse Klaver (GroenLinks) hoeven alleen maar even met Sauer contact op te nemen. "Ze weten dat die plannen tot samenwerking er liggen."
https://www.nporadio1.nl/(...)f-bed-aan-links-pact
  dinsdag 6 april 2021 @ 08:50:33 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198875668
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 17:52 schreef Theebag het volgende:
Wat gaan de die-hard CPN'ers dan doen, weer afsplitsen ?
Die 100 bejaarde leden die nog in Groenlinks zitten?
pi_198875700
Ik zou me voor kunnen stellen dat de PvdA wel even klaar is met GL na het uitlekken van die notities van GL.
  dinsdag 6 april 2021 @ 09:13:24 #152
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198875856
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 08:53 schreef Raw85 het volgende:
Ik zou me voor kunnen stellen dat de PvdA wel even klaar is met GL na het uitlekken van die notities van GL.
Tja lijkt me onzinnig om daarvoor niet samen te willen gaan
pi_198904053
Ik zat vandaag zo te denken, de enige manier waarop het mogelijk wordt is als beide lijsttrekkers opstappen om plaats te maken voor een ander. En ik heb zo mijn idee.
Ruim voordat de EU verkiezingen plaatsvinden moet Frans Timmermans zijn taken afmaken in Brussel, de taak bij iemand anders neerleggen.. er zijn in de EU genoeg mensen.
Dan voel je hem al aankomen, de PvDA met Groen Links fuseren en de winnaar van de laatste EU verkiezingen (Frans Timmermans) de nieuwe partij leiden. Zo zou de zaak kunnen lukken en een aantal stemmen / zetels kunnen trekken. De partij kan pro EU, groen, sociaal en duidelijk links worden opgesteld. Het zal veel PvDA en GL kiezers aanspreken maar zeker ook D-66 en Volt stemmers.
  donderdag 15 april 2021 @ 22:12:07 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199020193
Intussen is er een actiegroep in beide partijen opgericht om op een fusie aan te sturen
https://www.roodgroenetoekomst.nl/
pi_199023871
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Intussen is er een actiegroep in beide partijen opgericht om op een fusie aan te sturen
https://www.roodgroenetoekomst.nl/
Wel echt een heerlijke rijtje nietszeggende punten zeg, goeiedag. ''Onze mensen zijn onze kracht'', ''samen organiseren en verbinden'', ''we zetten nieuwe stippen aan de horizon''. :'(

Ik denk nog steeds dat een partij als de PvdA echt wel weer opkrabbelt, in 2019 haalden ze ook nog een hele goede uitslag. Zet er een aansprekende leider neer en de wereld ziet er voor de PvdA totaal anders uit.
  vrijdag 16 april 2021 @ 15:10:25 #156
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_199028088
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Intussen is er een actiegroep in beide partijen opgericht om op een fusie aan te sturen
https://www.roodgroenetoekomst.nl/
Heel goed. Alle linkse gekkies verzamelen zich. _O-
pi_199044172
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 08:53 schreef Raw85 het volgende:
Ik zou me voor kunnen stellen dat de PvdA wel even klaar is met GL na het uitlekken van die notities van GL.
Wat stond daar in dan?

Verder denk ik dat een fusie niet goed is voor de PvdA. Wat mij betreft gaat de PvdA terug naar haar wortels en dan denk ik dat er een behoorlijk aantal zetels te behalen valt. Een verdubbeling op eigen kracht (dus zonder GroenLinks) moet toch mogelijk zijn over 4 jaar.
  zaterdag 17 april 2021 @ 20:37:40 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199044805
Welke wortels eigenlijk? De oude rode zuil van de noeste arbeider is gewoonweg aan het uitsterven. Ze zullen echt iets moeten hebben dat in het nu mensen van verschillende groepen weet te verbinden.
pi_199044891
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:37 schreef Hexagon het volgende:
Welke wortels eigenlijk? De oude rode zuil van de noeste arbeider is gewoonweg aan het uitsterven. Ze zullen echt iets moeten hebben dat in het nu mensen van verschillende groepen weet te verbinden.
Met name een lijsttrekker. Zie Samson, zie Timmermans. Zo simpel is het, het draait om de poppetjes.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199044895
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:37 schreef Hexagon het volgende:
Welke wortels eigenlijk? De oude rode zuil van de noeste arbeider is gewoonweg aan het uitsterven. Ze zullen echt iets moeten hebben dat in het nu mensen van verschillende groepen weet te verbinden.
Genoeg arbeiders nog, win ze terug van de PVV. Maar naast arbeiders zijn er ook massa's kantoormedewerkers. De middenklasse wordt uitgehold, daar moet toch wat mee te doen zijn als sociaal democratische partij.
  zaterdag 17 april 2021 @ 20:55:07 #161
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199045047
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Met name een lijsttrekker. Zie Samson, zie Timmermans. Zo simpel is het, het draait om de poppetjes.
Ja maar dat is flinterdun voor een partij die volkspartij wil zijn. Je wilt als partij dat je ook met een onverhoopte flut-lijsttrekker een bepaalde basis kan vasthouden. Dat vergt veel bouw en denkwerk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Genoeg arbeiders nog, win ze terug van de PVV. Maar naast arbeiders zijn er ook massa's kantoormedewerkers. De middenklasse wordt uitgehold, daar moet toch wat mee te doen zijn als sociaal democratische partij.
Ja dat is dus het issue. Vroeger was de PvdA groot door een zeer diverse mix aan mensen te verbinden met een visie waar ze zich allen in konden herkennen. Nu hopt iedereen naar zijn eigen niche-partij en is er van verbinding weinig sprake meer.
pi_199045526
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja maar dat is flinterdun voor een partij die volkspartij wil zijn. Je wilt als partij dat je ook met een onverhoopte flut-lijsttrekker een bepaalde basis kan vasthouden. Dat vergt veel bouw en denkwerk.
Er is geen enkele volkspartij meer met een brede basis. Ook VVD kan na Rutte zo onder de 10 zetels zakken. Kun je als partij tegen willen vechten, maar ik zie niet hoe je het kunt veranderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 17 april 2021 @ 21:36:24 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199045825
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er is geen enkele volkspartij meer met een brede basis. Ook VVD kan na Rutte zo onder de 10 zetels zakken. Kun je als partij tegen willen vechten, maar ik zie niet hoe je het kunt veranderen.
Een belangrijk deel zal moeten bestaan uit het onderhouden van een goed netwerk in de samenleving en ook actief zijn buiten het parlement. En ook voortdurend agenderend bezig zijn. 10-15 jaar geleden was de SP in dat opzicht zeer goed bezig. Doken overal bij acties op, hadden overal mannetjes in buurtclubs en vakbonden. Dat hebben ze zelf daarna vakkundig afgebroken door wanbestuur en interne machtspolitiek en dat is eeuwig zonde. Maar in die topjaren hadden ze sterk door hoe je een solide basis bouwt.

Ik denk wel dat er van de nieuwe verhoudingen in de samenleving nieuwe duurzame coalities te smeden zijn. Dat zal natuurlijk niet meevallen. Maar ik denk dat het ook voor de samenhang in Nederland goed is het te proberen.
  donderdag 10 juni 2021 @ 22:26:12 #164
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199824756
Langzaam kruipen de partijen naar het fusieproces toe
https://www.trouw.nl/poli(...)est-zitten~b7f225a5/
  donderdag 10 juni 2021 @ 22:40:21 #165
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199824925
PvdA+GL fuseren, CDA uit elkaar vallen, en opeens zit Rutte in een links kabinet.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 12:17:04 #166
104871 remlof
Europees federalist
pi_199957845
twitter

De fusie tussen PvdA en GroenLinks (werknaam RoodGroen) is onherroepelijk, de Tweede Kamerfracties beginnen nu daadwerkelijk samen te opereren.
pi_199957928
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:17 schreef remlof het volgende:


De fusie tussen PvdA en GroenLinks (werknaam RoodGroen) is onherroepelijk, de Tweede Kamerfracties beginnen nu daadwerkelijk samen te opereren.
Dit is zeer gebruikelijk in kleinere fracties. CU en SGP doen het regelmatig, ik herinner me zelfs een debat waar de CDA woordvoerder ook wat vragen namens CU en SGP had (wat de voorzitter de vraag uitlokte of hij voortaan niet namens iedereen kon spreken). Ook 50plus sprak wel eens namens andere partijen. PvdD laat zich ook wel eens vertegenwoordigen door GL.

Dus niet doen alsof dit iets nieuws is, iedereen die veel debatten volgt kent dit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 19 juni 2021 @ 12:31:06 #168
104871 remlof
Europees federalist
pi_199958020
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit is zeer gebruikelijk in kleinere fracties. CU en SGP doen het regelmatig, ik herinner me zelfs een debat waar de CDA woordvoerder ook wat vragen namens CU en SGP had (wat de voorzitter de vraag uitlokte of hij voortaan niet namens iedereen kon spreken). Ook 50plus sprak wel eens namens andere partijen. PvdD laat zich ook wel eens vertegenwoordigen door GL.

Dus niet doen alsof dit iets nieuws is, iedereen die veel debatten volgt kent dit.
PvdA en GL willen dit structureel gaan doen, dat is toch wat anders en doet vooral denken aan de opmaat tot de fusie van PPR, PSP, CPN en EVP tot GroenLinks.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 12:50:05 #169
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199958298
Ik denk dat het inderdaad een kwestie van tijd is. Maar wel de meest verstandige keuze.

Ook Wouter Bos ziet het wel zitten
https://www.bnr.nl/nieuws(...)usie-groenlinks-pvda
  zaterdag 19 juni 2021 @ 14:38:13 #170
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_199959633
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:46 schreef Hawk123 het volgende:
Ik zat vandaag zo te denken, de enige manier waarop het mogelijk wordt is als beide lijsttrekkers opstappen om plaats te maken voor een ander. En ik heb zo mijn idee.
Ruim voordat de EU verkiezingen plaatsvinden moet Frans Timmermans zijn taken afmaken in Brussel, de taak bij iemand anders neerleggen.. er zijn in de EU genoeg mensen.
Dan voel je hem al aankomen, de PvDA met Groen Links fuseren en de winnaar van de laatste EU verkiezingen (Frans Timmermans) de nieuwe partij leiden. Zo zou de zaak kunnen lukken en een aantal stemmen / zetels kunnen trekken. De partij kan pro EU, groen, sociaal en duidelijk links worden opgesteld. Het zal veel PvDA en GL kiezers aanspreken maar zeker ook D-66 en Volt stemmers.
Frans Timmermans wordt uitgekotst door massa's mensen, zowel rechts als links.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 17:15:52 #171
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_199962362
Is dat niet hetzelfde als dat de PvdA zich gewoon opheft?
&lt;signature here&gt;.
pi_199984448
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 14:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Frans Timmermans wordt uitgekotst door massa's mensen, zowel rechts als links.
En terecht.
https://nos.nl/artikel/2150253-timmermans-deed-een-half-jaar-niks
Arrogante flapdrol.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_199985399
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 14:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Frans Timmermans wordt uitgekotst door massa's mensen, zowel rechts als links.
Ach, dat wordt Rutte ook. Alleen dan door ver rechts en links. In 2019 scoorde de PvdA, juist met Frans Timmermans, nog uitstekend.
pi_200022908
quote:
Moeten we nu dingen gaan aannemen van Plasterk? Toch niet hoop ik?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200023172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:17 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Moeten we nu dingen gaan aannemen van Plasterk? Toch niet hoop ik?
Ik vind Plasterk vele malen geloofwaardiger dan Timmermans.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:39:05 #176
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200023257
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:33 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik vind Plasterk vele malen geloofwaardiger dan Timmermans.
Maar Plasterk is echt totaal mislukt als politicus?
pi_200023292
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:33 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik vind Plasterk vele malen geloofwaardiger dan Timmermans.
En is dat vanwege de dingen die Plasterk heeft bereikt of vanwege de dingen die Plasterk zegt over Timmermans? ;)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200023297
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:39 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar Plasterk is echt totaal mislukt als politicus?
Ja, precies.
Past niet in het politieke gekonkel.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:46:31 #179
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200023356
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:42 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ja, precies.
Past niet in het politieke gekonkel.
Hij kon er gewoon niets van. Dat maakt hem niet geloofwaardiger dan een ander in de politiek, je toevlucht nemen tot 'het zijn allemaal zakkenvullers in Den Haag'-retoriek vind ik een zwaktebod.

Timmerfrans is, in weerwil van het geschreeuw vanuit GeenStijl, populair genoeg om bij de EP-verkiezingen veel stemmen op te halen en kiezers naar de stembus te trekken.
pi_200023365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:41 schreef BlackLining het volgende:

[..]

En is dat vanwege de dingen die Plasterk heeft bereikt of vanwege de dingen die Plasterk zegt over Timmermans? ;)
Er zijn legio artikelen over, en Timmermans wenst niet te reageren.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_200023415
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:46 schreef VoMy het volgende:

[..]

Hij kon er gewoon niets van. Dat maakt hem niet geloofwaardiger dan een ander in de politiek, je toevlucht nemen tot 'het zijn allemaal zakkenvullers in Den Haag'-retoriek vind ik een zwaktebod.
Dat stel ik helemaal niet.

quote:
Timmerfrans is, in weerwil van het geschreeuw vanuit GeenStijl, populair genoeg om bij de EP-verkiezingen veel stemmen op te halen en kiezers naar de stembus te trekken.
Dat klopt, maar dan kan ik het nog wel een drammerige, zelfingenomen figuur vinden.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_200023421
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:42 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ja, precies.
Past niet in het politieke gekonkel.
Nee, Plasterk past niet op een plek waar besluiten moeten worden genomen, was gewoon een slechte minister en een slecht kamerlid. Heeft niks met 'gekonkel' te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200023466
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, Plasterk past niet op een plek waar besluiten moeten worden genomen, was gewoon een slechte minister en een slecht kamerlid. Heeft niks met 'gekonkel' te maken.
Plasterk was een uitstekende wetenschapper maar idd niet geschikt voor de politiek.
Ik stel nergens dat Plasterk een goede politicus was, maar ik geloof absoluut dat Timmermans dat gedrag vertoond heeft.
En persoonlijk vind ik dat verwerpelijk.

Daarom vind ik de man niet geschikt als politiek leider.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_200023502
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:53 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Plasterk was een uitstekende wetenschapper maar idd niet geschikt voor de politiek.
Ik stel nergens dat Plasterk een goede politicus was, maar ik geloof absoluut dat Timmermans dat gedrag vertoond heeft.
En persoonlijk vind ik dat verwerpelijk.
Ik ben ook niet zo'n fan van Timmermans en dit verhaal had ik buiten Plasterk om ook al wel een keer gelezen in die tijd (toen werden er ook wel vragen gesteld waarom Timmermans nooit naar de kamer kwam). Dus ik denk wel dat dit klopt.

Maar dan hoef je nog niet te zeggen dat Plaster niet bij 'gekonkel' past, Plasterk is gewoon ongeschikt voor een baan als politicus omdat hij geen besluiten kan nemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200023635
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben ook niet zo'n fan van Timmermans en dit verhaal had ik buiten Plasterk om ook al wel een keer gelezen in die tijd (toen werden er ook wel vragen gesteld waarom Timmermans nooit naar de kamer kwam). Dus ik denk wel dat dit klopt.

Maar dan hoef je nog niet te zeggen dat Plaster niet bij 'gekonkel' past, Plasterk is gewoon ongeschikt voor een baan als politicus omdat hij geen besluiten kan nemen.
Ik vind dat gedrag van Timmermans idd politiek gekonkel.
Waarom Plasterk faalde in de politiek is een 2e vraag, en wellicht is dat idd te sterk gesteld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_200024694
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:53 schreef Tanatos het volgende:
maar ik geloof absoluut dat Timmermans dat gedrag vertoond heeft.
En persoonlijk vind ik dat verwerpelijk.

Daarom vind ik de man niet geschikt als politiek leider.
je kunt er van alles van van vinden, maar het is wel effectief. hij heeft uiteindelijk het buitenlandwoordvoerderschap gekregen en is later een van de bekendste PvdA'ers geworden.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  woensdag 23 juni 2021 @ 15:06:14 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200025338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:14 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

je kunt er van alles van van vinden, maar het is wel effectief. hij heeft uiteindelijk het buitenlandwoordvoerderschap gekregen en is later een van de bekendste PvdA'ers geworden.
Ik snap eigenlijk niet dat e zo iemand niet gewoon van de volgende lijst dondert.
pi_200025470
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet dat e zo iemand niet gewoon van de volgende lijst dondert.
Tja, in tegenstelling tot Plasterk was/is Timmermans wel goed in zijn werk. Zeker op het gebied van buitenlandse zaken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200026861
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk niet dat e zo iemand niet gewoon van de volgende lijst dondert.
waarschijnlijk omdat Timmermans een capabel politicus is die snapt hoe je aan de macht blijft. en dat hij dus niet alleen dit soort taktieken toepast maar ook weet hoe hij mensen te vriend houd.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_200027372
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:14 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

je kunt er van alles van van vinden, maar het is wel effectief. hij heeft uiteindelijk het buitenlandwoordvoerderschap gekregen en is later een van de bekendste PvdA'ers geworden.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:47 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

waarschijnlijk omdat Timmermans een capabel politicus is die snapt hoe je aan de macht blijft. en dat hij dus niet alleen dit soort taktieken toepast maar ook weet hoe hij mensen te vriend houd.
Dat is de trieste waarheid.
Fuck idealen, netwerken en manipuleren moet je.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_200164081
We gaan merken hoe het bij de PvdA leden leeft, er is een kandidaat voorzitter die wil fuseren: https://nos.nl/artikel/23(...)nlinks-laten-fuseren
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:06:50 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200177156
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 07:30 schreef Hanca het volgende:
We gaan merken hoe het bij de PvdA leden leeft, er is een kandidaat voorzitter die wil fuseren: https://nos.nl/artikel/23(...)nlinks-laten-fuseren
Ik zet mn geld overigens op die Slikker. Die Bosman is teveel een tegenkandidaat en die Van de Wolde is denk ik te onervaren en wil te snel.
pi_200203978
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:06 schreef Hexagon het volgende:
die Van de Wolde is denk ik te onervaren en wil te snel.
is zijn kandidaatstelling niet ook gewoon een manier om zichzelf bekend te maken in de partij?
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  donderdag 19 augustus 2021 @ 20:48:20 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200988284
Het kan er sneller zijn dan we denken
https://nos.nl/artikel/23(...)uit-formatie-impasse
pi_200991091
Een fusie tussen de kamerfracties is een gedeeltelijke fusie van 2 partijen in zijn geheel en die partijen zijn daar niet klaar voor. Eventuele fusie moet van onderaf gebeuren en niet met als reden: dan kunnen we meeregeren.
CDA en VVD moeten maar aansturen op een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen
pi_200992273
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
Een fusie tussen de kamerfracties is een gedeeltelijke fusie van 2 partijen in zijn geheel en die partijen zijn daar niet klaar voor. Eventuele fusie moet van onderaf gebeuren en niet met als reden: dan kunnen we meeregeren.
CDA en VVD moeten maar aansturen op een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen
Die fusie zit er al een jaar of 10 aan te komen. Als het nu gebeurt is het de druppel geweest, niet de reden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_200993296
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 23:04 schreef Bluesdude het volgende:
Een fusie tussen de kamerfracties is een gedeeltelijke fusie van 2 partijen in zijn geheel en die partijen zijn daar niet klaar voor. Eventuele fusie moet van onderaf gebeuren en niet met als reden: dan kunnen we meeregeren.
CDA en VVD moeten maar aansturen op een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen
De partijen lijken er juist wel redelijk klaar voor. Zie ook de amendementen in de ledenvergaderingen voor de verkiezingen. Die hebben de partijen voor deze 4 jaar in elk geval aan elkaar vastgeketend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200994946
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 01:21 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Die fusie zit er al een jaar of 10 aan te komen. Als het nu gebeurt is het de druppel geweest, niet de reden.
Er zijn opinies en gesprekken, maar nooit een intens verlangen vanaf de basis .
Het is ineens een idee van rechtse partijen. Die willen een linkse bijwagen die makkelijk gesommeerd kan worden in de pas te rijden.
Een hele slechte reden voor PvdA en GL daarin mee te gaan.
pi_200997618
Ik blijf het onnodig vinden. Als ik lid was van de PvdA zou ik er ook alles aan doen om een fusie te voorkomen. Die overwinning bij de Europese verkiezingen geeft wel aan dat het best kan. Zorg ervoor dat er een geschikte leider klaar staat en als Rutte er straks mee stopt kun je gewoon weer de grootste partij worden.
pi_200998507
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Er zijn opinies en gesprekken, maar nooit een intens verlangen vanaf de basis .
Het is ineens een idee van rechtse partijen. Die willen een linkse bijwagen die makkelijk gesommeerd kan worden in de pas te rijden.
Een hele slechte reden voor PvdA en GL daarin mee te gaan.
Nee, het idee komt uit de met zeer ruime meerderheid (boven de 80%) aangenomen moties op de partijcongressen van PvdA en GL over een stembusakkoord en andere dingen die op die congressen te horen waren. Zo moest de partijtop van de PvdA echt alles uit de kast halen en de leden echt smeken om te zorgen dat de motie voor samengaan met GL niet zou worden aangenomen en nog stemde 40% voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:44:49 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200999014
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 13:55 schreef Raw85 het volgende:
Ik blijf het onnodig vinden. Als ik lid was van de PvdA zou ik er ook alles aan doen om een fusie te voorkomen. Die overwinning bij de Europese verkiezingen geeft wel aan dat het best kan. Zorg ervoor dat er een geschikte leider klaar staat en als Rutte er straks mee stopt kun je gewoon weer de grootste partij worden.
Tja behalve als Groenlinks dan net weer een frisse leider heeft die met wat andere worden precies hetzelfde wil en dan weer net die overwinning in de wielen rijdt.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:58:53 #202
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_200999156
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 08:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
De partijen lijken er juist wel redelijk klaar voor. Zie ook de amendementen in de ledenvergaderingen voor de verkiezingen. Die hebben de partijen voor deze 4 jaar in elk geval aan elkaar vastgeketend.
Ik verwacht dat bij de gemeenteraadsverkiezingen komend jaar ook beduidend meer gezamenlijke lijsten deel gaan nemen dan in 2018.
pi_200999157
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 10:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Er zijn opinies en gesprekken, maar nooit een intens verlangen vanaf de basis .
Het is ineens een idee van rechtse partijen. Die willen een linkse bijwagen die makkelijk gesommeerd kan worden in de pas te rijden.
Een hele slechte reden voor PvdA en GL daarin mee te gaan.
Ja. Anders was het al gebeurd.

Zoiets begint altijd met opinies en gesprekken.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201001503
topshow
Vanavond bij Humberto/OP1?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_201001771
Dat je als partijen dit als serieuze optie doorneemt heb je echt geen flauw benul waar je electoraat uit bestaat.
Het zijn totaal niet verenigbare groepen (al hebben ze dat zelf blijkbaar niet door).
GroenLinks wil klimaatdrammen, van het gas af en veel immigratie.
De PvdA stemmers hebben helemaal geen geld om hun huis aardgasvrij te maken, (de PvdA stemmers zijn oudere werknemers en oudere eerste of tweede generatie allochtonen). De gasprijs moet steeds verder omhoog maar als je niet kunt investeren zit je klem.
En meer migratie betekent meer concurrentie voor je baan.
Ik zie niet in hoe je hier een logische combinatie van kunt maken.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:23:24 #206
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201002016
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 18:47 schreef superniger het volgende:
topshow
Vanavond bij Humberto/OP1?
W. de W. zal vast al gebeld zijn door Dionne's ex.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:24:56 #207
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201002038
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:05 schreef MisChrartin het volgende:
Dat je als partijen dit als serieuze optie doorneemt heb je echt geen flauw benul waar je electoraat uit bestaat.
Het zijn totaal niet verenigbare groepen (al hebben ze dat zelf blijkbaar niet door).
GroenLinks wil klimaatdrammen, van het gas af en veel immigratie.
De PvdA stemmers hebben helemaal geen geld om hun huis aardgasvrij te maken, (de PvdA stemmers zijn oudere werknemers en oudere eerste of tweede generatie allochtonen). De gasprijs moet steeds verder omhoog maar als je niet kunt investeren zit je klem.
En meer migratie betekent meer concurrentie voor je baan.
Ik zie niet in hoe je hier een logische combinatie van kunt maken.
Bingo, zonder bronvermelding wat achterhaalde generalisaties plaatsen _O_
PvdA-stemmers zijn oud en arm en allochtoon en tegen migratie _O_

Je zou een comedyshow moeten beginnen.
pi_201002571
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Bingo, zonder bronvermelding wat achterhaalde generalisaties plaatsen _O_
PvdA-stemmers zijn oud en arm en allochtoon en tegen migratie _O_

Je zou een comedyshow moeten beginnen.
Wie stemmen er dan PvdA volgens jou of bronnen?
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:00:57 #209
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201002601
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:59 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Wie stemmen er dan PvdA volgens jou of bronnen?
Begin vooral eerst zelf eens met bronnen voor al je uitspraken :') Jij bent degene die hier allerlei onzin neerplempt, voel je vooral niet belemmerd om iets van onderbouwing te leveren.
pi_201004115
Leuk voor ze. Samen tegen het neoliberalisme. De rest is maar bijzaak.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201004227
https://joop.bnnvara.nl/n(...)oenlinks-niet-zitten

quote:
De berichtgeving dat de PvdA en GroenLinks een gezamenlijke fractie zouden moeten vormen om de kabinetsformatie op gang te brengen, valt slecht bij veel PvdA’ers. Voormalige Tweede Kamerlid, senator en wethouder Adri Duivesteijn vreest dat met een fractiefusie “het einde van de PvdA” naderbij komt. “Weg geschiedenis, traditie en sociaal democratie. Politiek wordt gewoon links of rechts-liberalisme.”
Formeren ze eigenlijk wel de laatste 5 maanden ?
Kom toch met regeerakkoord tussen VVD ,CDA en D66 ..
Is dat klaar dan kun je kijken of een 4e en 5e partij wil aansluiten en uiteraard aanpassingen in het akkoord.
Of als minderheidskabinet beginnen.
Nu is er niks . Geen concept regeerakkoord van de drie grootste partijen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bluesdude op 20-08-2021 21:32:18 ]
pi_201004266
quote:
Adri, was dat niet die lul die de woningmarkt nog meer om zeep hield omdat hij geen voet bij stuk durfde te houden? Wellicht had hij het allemaal zelf wat beter moeten doen, dan was links niet al jaren irrelevant.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201004292
quote:
Duijvenstein is natuurlijk nogal een buitenbeentje binnen de PvdA. Altijd al. Stemde vaker niet mee met de fractie, waar hij ook zat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:42:37 #214
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201004445
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:59 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Wie stemmen er dan PvdA volgens jou of bronnen?
Doorgaans ambtenaren, zorg/welzijn-personeel, bepaalde allochtonen en bejaarden die nog uit de rode familie zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 20-08-2021 21:47:50 ]
pi_201004624
Het lijkt alsof de drie grootste uitverkoren partijen aan het treuzelen zijn. Wachten op het verslag van Hamer, wachten op een fractiefusie van GL-Pvda. Zo schuiven ze moeilijke beslissingen op de lange baan.

VVD-D66-CDA hebben 73 zetels. Daar kun je een stevig minderheidskabinet van maken
Óp bepaalde punten met oppositiefracties deals sluiten... en move on
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:57:08 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201004691
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 21:30 schreef probeer het volgende:

[..]
Adri, was dat niet die lul die de woningmarkt nog meer om zeep hield omdat hij geen voet bij stuk durfde te houden? Wellicht had hij het allemaal zelf wat beter moeten doen, dan was links niet al jaren irrelevant.
Het is ook een beetje van die ouwe-mannen nostalgie naar vervlogen tijden.

Als en bejaarde voetbalfan die nog wekelijks naar de tribunes van FC Veendam gaat.
pi_201004821
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 21:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is ook een beetje van die ouwe-mannen nostalgie naar vervlogen tijden.

Als en bejaarde voetbalfan die nog wekelijks naar de tribunes van FC Veendam gaat.
Nouja, hij was in wat, 2013 nog bezig? Dus zo erg ouwelullennostalgie is 't nog niet.

Mijn kritiek is meer dat het juist zijn PvdA was die de neergang heeft ingezet tot wat die partij nu is. Dat "einde wat nadert" volgens Adri, heeft ie mede zelf ingeluid.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:07:27 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201004880
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 22:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Nouja, hij was in wat, 2013 nog bezig? Dus zo erg ouwelullennostalgie is 't nog niet.

Mijn kritiek is meer dat het juist zijn PvdA was die de neergang heeft ingezet tot wat die partij nu is. Dat "einde wat nadert" volgens Adri, heeft ie mede zelf ingeluid.
Ach daar is Adri natuurlijk ook maar een voetnoot in.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:09:38 #219
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201006816
Groen van de Arbeid dat Franske graag ziet.
Alles voor het klimaat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:23:53 #220
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201006983
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
Het lijkt alsof de drie grootste uitverkoren partijen aan het treuzelen zijn. Wachten op het verslag van Hamer, wachten op een fractiefusie van GL-Pvda. Zo schuiven ze moeilijke beslissingen op de lange baan.

VVD-D66-CDA hebben 73 zetels. Daar kun je een stevig minderheidskabinet van maken
Óp bepaalde punten met oppositiefracties deals sluiten... en move on

Dan wil je als D66 liever met het CU erbij nog lijkt me, dan kun je iig nog een poging wagen op sociaal gebied en milieudossiers.
pi_201010463
Het einde van de sociaal democratie door politieke zelfmoord van de PVDA.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201010630
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 11:26 schreef quo_ het volgende:
Het einde van de sociaal democratie door politieke zelfmoord van de PVDA.
Want GL is geen sociaaldemocratische partij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201010642
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 11:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want GL is geen sociaaldemocratische partij?
Heel links is toch gewoon sociaaldemocraat.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201010702
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 11:49 schreef probeer het volgende:

[..]
Heel links is toch gewoon sociaaldemocraat.
Bijvoorbeeld PvdD, die echt een ander wereldbeeld hebben en het kapitalisme eigenlijk volledig verwerpen en economische groei bijna iets slechts vinden, zou ik toch niet snel onder die noemer plakken. Maar bijvoorbeeld SP kun je ook gewoon sociaaldemocratisch noemen, al zit daar wel meer invloed van andere socialistische stromingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201010789
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 11:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld PvdD, die echt een ander wereldbeeld hebben en het kapitalisme eigenlijk volledig verwerpen en economische groei bijna iets slechts vinden, zou ik toch niet snel onder die noemer plakken. Maar bijvoorbeeld SP kun je ook gewoon sociaaldemocratisch noemen, al zit daar wel meer invloed van andere socialistische stromingen.
De mate waarin ze verschillen lijkt inderdaad het sterkst duidelijk wb de opvattingen over het kapitalisme. Klassiek sociaaldemocraten zijn voor hervormingen, en ja de PvdD lijkt meer richting volledige verwerping aan te hurken. Maar in de praktijk is dat natuurlijk sowieso onmogelijk, en zal een verandering van ons economisch systeem toch altijd een hervorming zijn; een geleidelijk proces. Verwerping leidt tot chaos. En dat de enige uitweg 'hervormen' is, lijkt ook de PvdD (en de SP for that matter) prima te begrijpen, wat ze beiden ook nog eens op een democratische manier proberen te bewerkstelligen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201010804
GroenLinks is veel te duur voor een PvdA stemmer.

PvdA is voor het volk en was ooit voor de minder bedeelde Nederlander.

GroenLinks is voor jongeren geweldig die idealistje willen zijn zolang ze nog thuis wonen.
En er dan achter komen wat het allemaal wel niet kost voor de burger om te leven zoals GroenLinks dat wil.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_201010876
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 11:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want GL is geen sociaaldemocratische partij?
Nee absoluut niet.
Ze doen aan elitair salonsocialisme en hebben schijt aan de sociaal democratische waarden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201010911
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
Nee absoluut niet.
Ze doen aan elitair salonsocialisme en hebben schijt aan de sociaal democratische waarden.
Je hebt blijkbaar geen idee. Helaas ben je blijkbaar beïnvloedt door de verwerpelijke campagne van (ver)-rechts dat klimaatmaatregelen onbetaalbaar zouden zijn. Jammer. Want als je goed kijkt zie je dat dat allemaal wel mee valt. Kijk de plannen van GL en de onderliggende berekeningen maar eens na.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:22:02 #229
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201010940
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:07 schreef schommelstoel het volgende:
GroenLinks is veel te duur voor een PvdA stemmer.

PvdA is voor het volk en was ooit voor de minder bedeelde Nederlander.

GroenLinks is voor jongeren geweldig die idealistje willen zijn zolang ze nog thuis wonen.
En er dan achter komen wat het allemaal wel niet kost voor de burger om te leven zoals GroenLinks dat wil.
Het lijkt me voor de PvdA ook electorale zelfmoord.
Ze hadden beter met de SP kunnen fuseren (niet dat de SP dat wil natuurlijk)..
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201011057
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
Nee absoluut niet.
Ze doen aan elitair salonsocialisme en hebben schijt aan de sociaal democratische waarden.
Zoals? Onderbouw dat eens plz, ik ben benieuwd.

Graag even kort benoemen wat die sociaaldemocratische waarden precies zijn (ik denk dat zelf wel te weten hoor, maar ben erg benieuwd naar wat jij denkt dat daar onder valt) en daarna hoe GL er schijt aan heeft. Liefst adv stemgedrag in de kamer, maar we weten allebei dat je die moeite sowieso niet gaat nemen, dus ik neem genoegen met wat quotes uit hun partijprogramma.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 21-08-2021 12:48:25 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_201011162
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen idee. Helaas ben je blijkbaar beïnvloedt door de verwerpelijke campagne van (ver)-rechts dat klimaatmaatregelen onbetaalbaar zouden zijn. Jammer. Want als je goed kijkt zie je dat dat allemaal wel mee valt. Kijk de plannen van GL en de onderliggende berekeningen maar eens na.
Dank voor deze post.
De poging om GL te linken aan de sociaal democratie door herhaaldelijk en uitsluitend te refereren aan het klimaat ondersteunt precies datgene waar ik op doel.

Werkend nederland zonder hogere opleiding heeft heel andere zorgen aan het hoofd dan waar GL en zijn aanhangers zich voortdurend druk over maken.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201011178
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:48 schreef quo_ het volgende:

[..]

Werkend nederland zonder hogere opleiding heeft heel andere zorgen aan het hoofd dan waar GL en zijn aanhangers zich voortdurend druk over maken.
Weer zo'n leeg antwoord.

Kom je echt niet verder dan een 'dit dus' op andermans 'want klimaat' als reden waarom GL niet sociaaldemocratisch zou zijn?

Denk je serieus dat GL alleen maar met het klimaat bezig is? Al hun medewerkers zitten op dat portefeuille?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201011196
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Zoals? Onderbouw dat eens plz, ik ben benieuwd.

Graag even kort benoemen wat die sociaaldemocratische waarden precies zijn (ik denk dat zelf wel te weten hoor, maar ben erg benieuwd naar wat jij denkt dat daar onder valt) en daarna hoe GL er schijt aan heeft. Liefst adv stemgedrag in de kamer, maar we weten allebei dat je die moeite sowieso niet gaat nemen, dus ik neem genoegen met wat quotes uit hun partijprogramma.

Het meest arrogante stukje uit je post heb je inmiddels weg geknipt maar ik ga, zoals je daarin vermoedde, inderdaad niet antwoorden.
Ben je wel goed bij je hoofd met je "graag even kort benoemen"? Ik zit zit niet bij je in de klas of zo.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_201011255
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:52 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het meest arrogante stukje uit je post heb je inmiddels weg geknipt maar ik ga, zoals je daarin vermoedde, inderdaad niet antwoorden.
Ben je wel goed bij je hoofd met je "graag even kort benoemen"? Ik zit zit niet bij je in de klas of zo.
Doorzichtig excuus om maar niet inhoudelijk te hoeven antwoorden.

Waarom en hoe heeft GL "schijt aan sociaaldemocratische waarden"?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201011288
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:48 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dank voor deze post.
De poging om GL te linken aan de sociaal democratie door herhaaldelijk en uitsluitend te refereren aan het klimaat ondersteunt precies datgene waar ik op doel.

Werkend nederland zonder hogere opleiding heeft heel andere zorgen aan het hoofd dan waar GL en zijn aanhangers zich voortdurend druk over maken.
Nee, ik link GL niet aan sociaal democratie door te refereren aan klimaat, hoe kom je daar bij? Ik weet alleen dat veel mensen die nog wel voor PvdA zijn en die tegen GL zijn, dat zijn omdat ze denken dat klimaatmaatregelen te duur uit pakken.

Op klassiek sociaal-democratische standpunten is GL exact gelijk aan PvdA.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:12:14 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201011411
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 13:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik link GL niet aan sociaal democratie door te refereren aan klimaat, hoe kom je daar bij? Ik weet alleen dat veel mensen die nog wel voor PvdA zijn en die tegen GL zijn, dat zijn omdat ze denken dat klimaatmaatregelen te duur uit pakken.

Op klassiek sociaal-democratische standpunten is GL exact gelijk aan PvdA.
Bovendien stemmen ze in de kamer op economische standpunten ook gelijk aan de PvdA of nog linkser.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201109195
De PvdA vergadering vandaag lijkt wel een grote stap. Als steeds 75% of meer voor onderzoeken van fusie (en tegen het zeker niet fuseren) stemt, dan komt het toch dichtbij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:39:00 #238
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_201109262
Op zich zou het wel overzichtelijker zijn als we een brede arbeiderspartij hebben (SP die iets opschuift naar het midden) en een progressievere partij die ook wat meer op het milieu focust (PvdA en GL samen).
pi_201129078
Ze doen maar, maar het is een verdere uitholling van links.
Als ze samen onder één partij verder gaan hebben ze denk ik een minder groot kiezersbereik dan als ze los van elkaar opereren.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zondag 29 augustus 2021 @ 21:27:09 #240
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201132568
Zou een fusie nou meer kiezers trekken of definitief de doodsteek zijn voor de PvdA? Maar goed wat hebben ze nu te verliezen met 9 zetels. :)
pi_201134698
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 21:27 schreef detaris het volgende:
Zou een fusie nou meer kiezers trekken of definitief de doodsteek zijn voor de PvdA? Maar goed wat hebben ze nu te verliezen met 9 zetels. :)
Normaal gesproken zou 1+1 2 worden of in een positief geval 3, in dit scenario waarin je kiezers weer van je gaat vervreemden door het woke-profiel van Groenlinks zal 1+1 iets van 1,5 worden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 00:18:15 #242
236264 crew  capricia
pi_201134727
quote:
7s.gif Op zondag 29 augustus 2021 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ze doen maar, maar het is een verdere uitholling van links.
Als ze samen onder één partij verder gaan hebben ze denk ik een minder groot kiezersbereik dan als ze los van elkaar opereren.
Lastig. Tegenovergestelde aan de versplintering op rechts dus. Die zullen wel kiezers bereik hebben, maar 0 invloed.
Definitely not CIA
pi_201134739
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Lastig. Tegenovergestelde aan de versplintering op rechts dus. Die zullen wel kiezers bereik hebben, maar 0 invloed.
Als je in termen van coalities smeden denkt wel ja, daar zijn immers 3 rechtse partijen uitgesloten door VVD/CDA. Maar PvdA gaat denk ik (arbeiderskiezers) verliezen aan de SP en de echte progressieve kiezers aan D66. Hoewel dat laatste niet uitmaakt want dat is een verschuiving van kiezers binnen een constellatie van partijen die elkaar goed gezind zijn. Als ze kiezers verliezen aan de SP dan ben je als "links" deze wel kwijt, tenzij je terug komt op je cordon sanitaire.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 00:21:33 #244
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201134740
quote:
7s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Normaal gesproken zou 1+1 2 worden of in een positief geval 3, in dit scenario waarin je kiezers weer van je gaat vervreemden door het woke-profiel van Groenlinks zal 1+1 iets van 1,5 worden.
Of mischien zijn er meer dan genoeg stemmers die een woke profiel aantrekkelijk vinden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 00:26:43 #245
236264 crew  capricia
pi_201134760
quote:
7s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je in termen van coalities smeden denkt wel ja, daar zijn immers 3 rechtse partijen uitgesloten door VVD/CDA. Maar PvdA gaat denk ik (arbeiderskiezers) verliezen aan de SP en de echte progressieve kiezers aan D66. Hoewel dat laatste niet uitmaakt want dat is een verschuiving van kiezers binnen een constellatie van partijen die elkaar goed gezind zijn. Als ze kiezers verliezen aan de SP dan ben je als "links" deze wel kwijt, tenzij je terug komt op je cordon sanitaire.
Het ligt er helemaal aan hoe ze zich gaan presenteren. Maar een combinatie van PvdA en GL kan juist ook D66 kiezers trekken. Dezelfde kiezer die Timmermans een klinkende overwinning bezorgd heeft bij de EP-verkiezingen.
Progressief, groen en geen VVD, zeg maar.
Definitely not CIA
pi_201134771
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Het ligt er helemaal aan hoe ze zich gaan presenteren. Maar een combinatie van PvdA en GL kan juist ook D66 kiezers trekken. Dezelfde kiezer die Timmermans een klinkende overwinning bezorgd heeft bij de EP-verkiezingen.
Progressief, groen en geen VVD, zeg maar.
Tjah, ik weet niet genoeg over de gemiddelde PvdA-kiezer, zijn dat echt allemaal mensen met hoge inkomens die graag bezig zijn met extra betalen voor groene spullen en Europees federalisme toejuichen? Wellicht is mijn beeld van de PvdA achterban dat die voor 30-40% toch nog traditioneel is wel fout.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 00:31:30 #247
236264 crew  capricia
pi_201134786
quote:
7s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tjah, ik weet niet genoeg over de gemiddelde PvdA-kiezer, zijn dat echt allemaal mensen met hoge inkomens die graag bezig zijn met extra betalen voor groene spullen en Europees federalisme toejuichen? Wellicht is mijn beeld van de PvdA achterban dat die voor 30-40% toch nog traditioneel is wel fout.
Wat betreft die 'groene spullen', dat is nou net waar bijv zo'n Timmermans zich druk om maakt: waar de rekening neergelegd wordt.
Lijkt me bij uitstek iets voor de PvdA en GL. :)
Definitely not CIA
  maandag 30 augustus 2021 @ 00:34:00 #248
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201134800
De PvdA heeft dit zo ontzettend verprutst. PvdA kan potentieel zo vreselijk veel kiezers trekken door gewoon met beide benen op de grond te blijven staan en een goed verhaal te hebben voor de normale werkende mens. En dat resulteert nu dus in het aansluiten bij een elitaire stadspartij voor mensen met geld. Het is bijna knap hoe de PvdA de vernieling in geholpen is door maar met alle hypes mee te waaien en totaal vergeten is hoe het leven van een normale burger eruit ziet.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 01:04:58 #249
236264 crew  capricia
pi_201135012
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 00:34 schreef BasEnAad het volgende:
De PvdA heeft dit zo ontzettend verprutst. PvdA kan potentieel zo vreselijk veel kiezers trekken door gewoon met beide benen op de grond te blijven staan en een goed verhaal te hebben voor de normale werkende mens. En dat resulteert nu dus in het aansluiten bij een elitaire stadspartij voor mensen met geld. Het is bijna knap hoe de PvdA de vernieling in geholpen is door maar met alle hypes mee te waaien en totaal vergeten is hoe het leven van een normale burger eruit ziet.
Ja. Eens. Idem met de vakbonden. Die hebben ook de boot gemist.

Toch verwacht ik dat PvdA/GL het beter kan gaan doen in de toekomst dan bijv het CDA.
Omdat de VVD iets naar links opgeschoven is, en het CDA toch meer rechts van het midden staat. Die twee overlappen elkaar (fusie?).
PvdA en GL kunnen elkaar aanvullen.

Maar goed, het is maar net wat ze er van maken.
Definitely not CIA
  maandag 30 augustus 2021 @ 01:23:26 #250
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201135103
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Eens. Idem met de vakbonden. Die hebben ook de boot gemist.

Toch verwacht ik dat PvdA/GL het beter kan gaan doen in de toekomst dan bijv het CDA.
Omdat de VVD iets naar links opgeschoven is, en het CDA toch meer rechts van het midden staat. Die twee overlappen elkaar (fusie?).
PvdA en GL kunnen elkaar aanvullen.

Maar goed, het is maar net wat ze er van maken.
Ik denk juist dat de PvdA alleen veel sterker staat. De PvdA kan kiezers wegtrekken bij de PVV, VVD, tja eigenlijk bij bijna alle partijen. Dat zie ik GroenLinks niet doen, dat vijvertje is veel kleiner.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 01:25:34 #251
236264 crew  capricia
pi_201135119
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:23 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik denk juist dat de PvdA alleen veel sterker staat. De PvdA kan kiezers wegtrekken bij de PVV, VVD, tja eigenlijk bij bijna alle partijen. Dat zie ik GroenLinks niet doen, dat vijvertje is veel kleiner.
Timmermans deed dat idd. Bij die EP-verkiezingen. Dat potentieel is dus wel aanwezig.
Definitely not CIA
pi_201135173
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:23 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik denk juist dat de PvdA alleen veel sterker staat. De PvdA kan kiezers wegtrekken bij de PVV, VVD, tja eigenlijk bij bijna alle partijen. Dat zie ik GroenLinks niet doen, dat vijvertje is veel kleiner.
Hoe zichtbaarder de klimaatcrisis wordt in het dagelijks leven, hoe groter dat vijvertje wordt. Letterlijk en figuurlijk :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 30 augustus 2021 @ 01:53:02 #253
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_201135214
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hoe zichtbaarder de klimaatcrisis wordt in het dagelijks leven, hoe groter dat vijvertje wordt. Letterlijk en figuurlijk :')
Ja tuurlijk en die goede wil zal er bij kiezers ook echt zijn. Maar je moet ook beseffen dat met zulke hoge huren en alsmaar stijgende vaste lasten er voor veel gezinnen gewoon simpelweg financieel geen ruimte is om daar ook nog eens de rekening van gepresenteerd te krijgen.
  Moderator maandag 30 augustus 2021 @ 02:07:33 #254
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201135247
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja tuurlijk en die goede wil zal er bij kiezers ook echt zijn. Maar je moet ook beseffen dat met zulke hoge huren en alsmaar stijgende vaste lasten er voor veel gezinnen gewoon simpelweg financieel geen ruimte is om daar ook nog eens de rekening van gepresenteerd te krijgen.
Eh, de stijgende vaste lasten komen sowieso deels door klimaatsverandering, en linksom of rechtsom, het kost geld en de kosten voor niets doen lopen per jaar harder op.

De ironie is natuurlijk wel dat die hoge huren wel aardig terug te voeren zijn op het kiezen van rechtse regeringen door de kiezers, maar goed, dat soort zelfbewustzijn ontbreekt vaak bij de mensen die het hardst klagen over hoge huren en dure vaste lasten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201135263
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 02:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Eh, de stijgende vaste lasten komen sowieso deels door klimaatsverandering, en linksom of rechtsom, het kost geld en de kosten voor niets doen lopen per jaar harder op.

De ironie is natuurlijk wel dat die hoge huren wel aardig terug te voeren zijn op het kiezen van rechtse regeringen door de kiezers, maar goed, dat soort zelfbewustzijn ontbreekt vaak bij de mensen die het hardst klagen over hoge huren en dure vaste lasten.
:')

Ja want al die mensen die te kampen hebben met enorme huurlasten zijn allemaal VVD-stemmers.
pi_201135397
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja tuurlijk en die goede wil zal er bij kiezers ook echt zijn. Maar je moet ook beseffen dat met zulke hoge huren en alsmaar stijgende vaste lasten er voor veel gezinnen gewoon simpelweg financieel geen ruimte is om daar ook nog eens de rekening van gepresenteerd te krijgen.
Uhuh. En als je dus een keer vanwege klimaatverandering je verzopen inboedel mag vervangen kan dat er echt niet meer bij. Je ziet toch echt de ontwikkeling dat dat besef meer en meer indaalt bij mensen.

Niet alleen bij mensen overigens, ook bij andere partijen wel. Niks doen is uiteindelijk duurder en je ziet dan ook dat zelfs de VVD qua klimaatbeleid aan het schuiven is in de richting van GL. Gaat dan puur om muntjes en niet om de staat van de planeet maar de uitkomst is hetzelfde.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201135548
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja tuurlijk en die goede wil zal er bij kiezers ook echt zijn. Maar je moet ook beseffen dat met zulke hoge huren en alsmaar stijgende vaste lasten er voor veel gezinnen gewoon simpelweg financieel geen ruimte is om daar ook nog eens de rekening van gepresenteerd te krijgen.
De huurprijzen dalen al een aantal kwartalen, hoor: https://nos.nl/artikel/23(...)-weer-verder-gedaald

En voor huurders valt de rekening juist mee, het klimaatneutraal maken moet de verhuurder doen. De grootste pijn zit hem bij de kopers zonder spaargeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 30 augustus 2021 @ 17:10:36 #258
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201142013
Lijkt me overigens ook niet dat de PvdA en GL zich gaan moeten laten leiden door populistisch rechtse plattitudes in hun afwegingen.
  maandag 30 augustus 2021 @ 17:14:55 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201142055
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:53 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ja tuurlijk en die goede wil zal er bij kiezers ook echt zijn. Maar je moet ook beseffen dat met zulke hoge huren en alsmaar stijgende vaste lasten er voor veel gezinnen gewoon simpelweg financieel geen ruimte is om daar ook nog eens de rekening van gepresenteerd te krijgen.
Dar linkse partijen dat hun kiezers willen opleggen is natuurlijk ook gewoon weer zo'n propagandistisch verzinseltje
  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:25:09 #260
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201757318
Bart Snels is er zo te zien geen voorstander van
https://www.nu.nl/politie(...)nlinks-met-pvda.html

Dit gaat wel heel ver
  donderdag 14 oktober 2021 @ 21:30:17 #261
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201757414
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:25 schreef Hexagon het volgende:
Bart Snels is er zo te zien geen voorstander van
https://www.nu.nl/politie(...)nlinks-met-pvda.html

Dit gaat wel heel ver
Ja, opmerkelijk. De gepeilde kiezer loopt tot nu toe niet boos weg dus die ziet het waarschijnlijk in meerderheid net anders. Goed noeuws voor de nummer 6 op de kieslijst die door alle voorkeursstemmers nog gepasseerd werd voor de oorspronkelijke fractie in ieder geval.
pi_201757494
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:25 schreef Hexagon het volgende:
Bart Snels is er zo te zien geen voorstander van
https://www.nu.nl/politie(...)nlinks-met-pvda.html

Dit gaat wel heel ver
Zie mijn reacties in het topic over de formatie. Snels had dit op 12 juni 2020, ruim voor de verkiezingen, aan moeten geven. Toen werd de motie samenwerken met de PvdA aangenomen die nu gewoon wordt uitgevoerd.

Maar ik denk dat hij teveel wil samenwerken, ook met de coalitie. Zie zijn initiatiefwet met Sneller van D66. Wellicht wil hij wel mee praten met de onderhandelende partijen, wat werd aangeboden. De opmerkingen over keihard oppositie voeren die uit de fractie komen passen niet echt bij Snels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201791459
quote:
0s.gif Op donderdag 14 oktober 2021 21:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie mijn reacties in het topic over de formatie. Snels had dit op 12 juni 2020, ruim voor de verkiezingen, aan moeten geven. Toen werd de motie samenwerken met de PvdA aangenomen die nu gewoon wordt uitgevoerd.
Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? Verder heeft die Snels natuurlijk volledig gelijk, Klaver faalt weer keihard. En dan over vier jaar weer klagen over de zogenaamde schade van 14 jaar Rutte ofzo :')
pi_201791494
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 01:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Timmermans deed dat idd. Bij die EP-verkiezingen. Dat potentieel is dus wel aanwezig.
Verschil in opkomst speelt ook een rol. PVDA stemmers zijn nu eenmaal loyaal aan hun partij.
pi_201791627
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 02:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? Verder heeft die Snels natuurlijk volledig gelijk, Klaver faalt weer keihard. En dan over vier jaar weer klagen over de zogenaamde schade van 14 jaar Rutte ofzo :')
Dat wordt weer erg vermoeiende TV. Klavertje gaat weer zeiken over Rutte zus en Rutte zo, de VVD hier en de VVD daar. Maar deze mislukte politicus lost niets op. Van mij mag hij zelf oplossen in de vergetelheid. We zullen hem missen als kiespijn.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201791628
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 02:26 schreef Derrazi het volgende:

[..]
Verschil in opkomst speelt ook een rol. PVDA stemmers zijn nu eenmaal loyaal aan hun partij.
Bedoel je te zeggen dat GroenLinks-stemmers opportunisten zijn die met alle winden meewaaien? Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
  maandag 18 oktober 2021 @ 16:50:50 #267
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_201808051
Ben zelf jarenlang trouw GroenLinks stemmer maar voel er weinig voor om te fuseren met PvdA. Ben bang dat het activistische karakter verloren gaat.
pi_201817665
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 16:50 schreef damsco het volgende:
Ben zelf jarenlang trouw GroenLinks stemmer maar voel er weinig voor om te fuseren met PvdA. Ben bang dat het activistische karakter verloren gaat.
Tientallen jaren actievoeren in de oppositie en nul minuten regeringsverantwoordelijkheid aanvaarden om 's lands problemen echt op te lossen?
I was a stranger in the city
Out of town were the people I knew
pi_201817762
POLL
pi_201818027
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 14:28 schreef Raw85 het volgende:
[poll=3014]
Ik heb geen idee. Ik zou het zonde vinden van Groen Links als ze zouden fuseren omdat ze zich vrij duidelijk profileren. Bij PvdA is me dat wat onduidelijk en er is zeker een groep Groen Linksers die zich niet vertegenwoordigd voelen door PvdA.
  zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:36:09 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201957514
Een stel leden wil graag dat de fracties in Amsterdam fuseren
https://nos.nl/artikel/24(...)-amsterdamse-raad-in
pi_204779618
GL gaat een referendum houden over het samenvoegen van de senaatsfracties: https://nos.nl/artikel/24(...)aatsfractie-met-pvda

Samen in de eerste kamer terwijl je in de tweede kamer 2 fracties hebt lijkt me onpraktisch. Stel dat op 1 of andere manier de volgende keer één van beide in het kabinet komt en de andere niet, wat doet de eerste kamerfractie dan bij de consessies die de kabinetspartij heeft gedaan?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 19:46:24 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204782192
Hoe dichter PvdA naar uberwoke GroenLinks helt, hoe sneller die partij echt opgeheven kan worden.

Kappen met dat elitaire, woke, inclusiediversitietsgedram en gewoon weer focussen op de werkman en vrouw.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204782918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe dichter PvdA naar uberwoke GroenLinks helt, hoe sneller die partij echt opgeheven kan worden.

Kappen met dat elitaire, woke, inclusiediversitietsgedram en gewoon weer focussen op de werkman en vrouw.
Woke, dat staat toch voor aandacht voor je omgeving en verder kijken dan je neus lang is? Dat lijkt me alleen maar positief voor de PvdA, gelukkig zijn ze dat ook al sinds hun oprichting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 20:45:25 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783140
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 20:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Woke, dat staat toch voor aandacht voor je omgeving en verder kijken dan je neus lang is? Dat lijkt me alleen maar positief voor de PvdA, gelukkig zijn ze dat ook al sinds hun oprichting.
Dat is absoluut niet waar woke voor staat :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 20:50:54 #276
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204783197
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is absoluut niet waar woke voor staat :')
Waar staat het wel voor dan? Want volgens mij is het gewoon een verzonnen term om mensen weg te kunnen zetten die dingen zeggen die je niet bevallen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204783308
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is absoluut niet waar woke voor staat :')
Definities:
quote:
alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch
https://www.ensie.nl/anw/woke

quote:
geëngageerd, betrokken; goed bij de tijd
https://www.ensie.nl/vindpunt/woke


Of wat uitgebreider: https://www.oneworld.nl/l(...)atief-hondenfluitje/

Je bewust zijn van sociaal onrecht en racisme dus. Lijkt me perfect bij de PvdA passen, lijkt me zelfs de essentie waarom ze ooit zijn opgericht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:02:42 #278
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783331
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 20:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waar staat het wel voor dan? Want volgens mij is het gewoon een verzonnen term om mensen weg te kunnen zetten die dingen zeggen die je niet bevallen.
Dan ben je de laatste tijd echt niet meer helemaal bij...

Even zien...

Onder woke kunnen wij sinds enkele jaren verstaan:

- De onuitroeibare drang doorheen het land, ongeacht validiteit van de kwestie, de nadruk te leggen op slavernij en kolonialisme, hetzij op politiek, sociaal, economisch of ander gebied;
- Het compleet van de pot gerukte en wetenschappelijk debiele 'witte privilege' en 'zeven vinkjes' denken dat thans stelselmatig in de upper echelons van progressiek-woke NL verkondigd wordt en nu ook diens entree maakt op scholen en universiteiten, al dan niet gepaard gaande met quota's of een roep daartoe;
- De chronische noodzaak multiculturalisme overal en altijd zonder enige kritische noot of nuance als leitmotif nemen, waarbij uiteraard de blanke heterofiele man even z'n bek moet houden;
- De compleet doorgeslagen focus op gender en geslacht, geforceerd pro-LGBTQ gezwam en regenboogvlaggezwaai als 'statement';
- De enerzijds haast pathologische bejubeling van de islam in Nederland, anderzijds het chronisch wegkijken voor het feit dat het juist in die hoek nogal aan echte inclusie en diversiteitsdenken schort;
- De permanente kwets- en gekwetst zijn cultuur met bijkomende oproepen tot cancelen van de lieden die tegen heel die woke meuk in wagen te gaan (doorgaans racisten en enorme vrouw- en homohaters);
- De totaal doorgeslagen klimaathysterie waarbij de woke goegemeente werkelijk van elke mug een olifant maakt ("laten we proberen om op alle stations de wegwerpbeker te verbieden of de plastic rietjes!") terwijl China en India ondertussen doen wat ze willen;
- "Toxic Masculinity", "Gender Bias", "Microagression" en weet ik wat voor uit de VS overgewaaide rotzooi die nu ook hier ingang vindt.

Nou ja, de lijst is schier eindeloos.

Voor een zeer recent sterk staaltje woke-heid, het ludieke experiment van de gemeente Utrecht om via beeldschermen MANNEN na te roepen op straat, om ze te laten invoelen hoe dat is, straatintimidatie. Werkelijk alles aan dit idee is abject en toont feilloos aan wat voor hypocriete teringzooi heel die deugmaffia is; groepen over een kam scheren? Generaliseren? In Wokelonië word je ervoor op de brandstapel gezet. Tenzij het mannen, liefst blanke heteromannen, betreft, daar kun je mee doen wat je wil. Dat wellicht ook mannen (ook blanke en heteromannen) misschien slachtoffer kunnen zijn van seksueel misbruik en geweld? Daar denken de ambassadeurs van Wokistan liever even niet over na).
-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783353
Mensen die woke een negatieve term vinden, zijn ook de types die deugen een slechte eigenschap vinden. Bij mij is beide een zeer positieve eigenschap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:05:19 #280
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783368
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Definities:
[..]
https://www.ensie.nl/anw/woke
[..]
https://www.ensie.nl/vindpunt/woke

Of wat uitgebreider: https://www.oneworld.nl/l(...)atief-hondenfluitje/

Je bewust zijn van sociaal onrecht en racisme dus. Lijkt me perfect bij de PvdA passen, lijkt me zelfs de essentie waarom ze ooit zijn opgericht.
Oh my, Oneworld...

Echt, Hanca... Oneworld?

Je noemt nu ook wel het epitome van WOKE in Nederland...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783398
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh my, Oneworld...

Echt, Hanca... Oneworld?

Je noemt nu ook wel het epitome van WOKE in Nederland...
Heb je het ook gelezen? Dan zie je dat woke voor komt in liedteksten van bijna 100 jaar oud. Dan kun je wel allemaal onzin verzinnen, maar daar komt de term woke vandaan. Van het opstaan tegen racisme. De meest 'woke' persoon ooit? Dr. Martin Luther King. Hij is de standaard voor woke. En als iemand mij woke noemt, ben ik trots dat die persoon denkt dat ik bij zo iemand zou passen.

En iedereen die tegen 'woke' is, is tegen de idealen en nalatenschap van Martin Luther King zelf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:10:33 #282
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783440
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je het ook gelezen? Dan zie je dat woke voor komt in liedteksten van bijna 100 jaar oud. Dan kun je wel allemaal onzin verzinnen, maar daar komt de term woke vandaan. Van het opstaan tegen racisme. De meest 'woke' persoon ooit? Dr. Martin Luther King. Hij is de standaard voor woke. En als iemand mij woke noemt, ben ik trots dat die persoon denkt dat ik bij zo iemand zou passen.
Ja, ik lees die site regelmatig...

Daarom weet ik wat voor bagger het is.

Enneh... Martin Luther King streed tegen echt racisme, echte segregatie en echte apartheid in een land waar zwarten tot 1965 tweederangsburger waren, als slaaf binnenkwamen en tot ver in de 20e eeuw bij de duizenden werden gelyncht.

De pest van al die Oneworld jokers is dat ze pretenderen dat dat in Nederland ook het geval is, of is geweest.

Oneworld. Mijn dagelijkse dosis irritatie. Tot ik door m'n wekelijke gratis-lezen heen ben, want ik ga geen cent aan die club hypocriete, ahistorische jankerds geven.

En iedereen die tegen woke is, heeft nog tenminste IETS van historisch besef en begrijpt zaken als context en duiding.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 21:14:05 #283
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204783501
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan ben je de laatste tijd echt niet meer helemaal bij...

Even zien...

Onder woke kunnen wij sinds enkele jaren verstaan:

- De onuitroeibare drang doorheen het land, ongeacht validiteit van de kwestie, de nadruk te leggen op slavernij en kolonialisme, hetzij op politiek, sociaal, economisch of ander gebied;
- Het compleet van de pot gerukte en wetenschappelijk debiele 'witte privilege' en 'zeven vinkjes' denken dat thans stelselmatig in de upper echelons van progressiek-woke NL verkondigd wordt en nu ook diens entree maakt op scholen en universiteiten, al dan niet gepaard gaande met quota's of een roep daartoe;
- De chronische noodzaak multiculturalisme overal en altijd zonder enige kritische noot of nuance als leitmotif nemen, waarbij uiteraard de blanke heterofiele man even z'n bek moet houden;
- De compleet doorgeslagen focus op gender en geslacht, geforceerd pro-LGBTQ gezwam en regenboogvlaggezwaai als 'statement';
- De enerzijds haast pathologische bejubeling van de islam in Nederland, anderzijds het chronisch wegkijken voor het feit dat het juist in die hoek nogal aan echte inclusie en diversiteitsdenken schort;
- De permanente kwets- en gekwetst zijn cultuur met bijkomende oproepen tot cancelen van de lieden die tegen heel die woke meuk in wagen te gaan (doorgaans racisten en enorme vrouw- en homohaters);
- De totaal doorgeslagen klimaathysterie waarbij de woke goegemeente werkelijk van elke mug een olifant maakt ("laten we proberen om op alle stations de wegwerpbeker te verbieden of de plastic rietjes!") terwijl China en India ondertussen doen wat ze willen;
- "Toxic Masculinity", "Gender Bias", "Microagression" en weet ik wat voor uit de VS overgewaaide rotzooi die nu ook hier ingang vindt.

Nou ja, de lijst is schier eindeloos.

Voor een zeer recent sterk staaltje woke-heid, het ludieke experiment van de gemeente Utrecht om via beeldschermen MANNEN na te roepen op straat, om ze te laten invoelen hoe dat is, straatintimidatie. Werkelijk alles aan dit idee is abject en toont feilloos aan wat voor hypocriete teringzooi heel die deugmaffia is; groepen over een kam scheren? Generaliseren? In Wokelonië word je ervoor op de brandstapel gezet. Tenzij het mannen, liefst blanke heteromannen, betreft, daar kun je mee doen wat je wil. Dat wellicht ook mannen (ook blanke en heteromannen) misschien slachtoffer kunnen zijn van seksueel misbruik en geweld? Daar denken de ambassadeurs van Wokistan liever even niet over na).
-
Kortom, je verzint zelf een definitie.

Weet je wat woke betekent? Dit: "alert to injustice in society, especially racism."

Dat is alles. De rest verzint iedereen erbij om makkelijk af te rekenen met zaken die je niet wil horen. En het gelul over Islam spant echt de kroon.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:14:47 #284
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783514
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Kortom, je verzint zelf een definitie.

Weet je wat woke betekent? Dit: "alert to injustice in society, especially racism."

Dat is alles. De rest verzint iedereen erbij om makkelijk af te rekenen met zaken die je niet wil horen. En het gelul over Islam spant echt de kroon.
Wat treffend dat zowel Hanca als jij moeten komen met Amerikaanse definities.

Daar komt het namelijk vandaan. En had het een plaats.

Hier? GTFO.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783537
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, ik lees die site regelmatig...

Daarom weet ik wat voor bagger het is.

Enneh... Martin Luther King streed tegen echt racisme, echte segregatie en echte apartheid in een land waar zwarten tot 1965 tweederangsburger waren, als slaaf binnenkwamen en tot ver in de 20e eeuw bij de duizenden werden gelyncht.

De pest van al die Oneworld jokers is dat ze pretenderen dat dat in Nederland ook het geval is, of is geweest.

Oneworld. Mijn dagelijkse dosis irritatie. Tot ik door m'n wekelijke gratis-lezen heen ben, want ik ga geen cent aan die club hypocriete, ahistorische jankerds geven.

En iedereen die tegen woke is, heeft nog tenminste IETS van historisch besef en begrijpt zaken als context en duiding.
Maar goed, jij verzint dus een definitie van een woord, negeert de echte definities en de geschiedkundige achtergrond en roept dan dat GL het is en PvdA het niet moet worden. Terwijl niemand meer in normale, niet zelfverzonnen termen het verschil tussen PvdA en GL uit kan leggen, omdat die verschillen er in stemgedrag en idealen niet meer zijn.

Stop gewoon met het verzinnen van definities. Wijs gewoon op de punten die jij 'woke' noemde het verschil in standpunt tussen GL en PvdA aan, met bron. Kunnen we dan oordelen of het goed is als GL meer naar PvdA zou gaan neigen of andersom op die punten. Of moet je toegeven dat die verschillen er niet zijn en die 'wokeness' vooral in het hoofd van rechtse figuren bestaat?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 21:16:44 #286
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204783547
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat treffend dat zowel Hanca als jij moeten komen met Amerikaanse definities.

Daar komt het namelijk vandaan. En had het een plaats.

Hier? GTFO.
Grappig genoeg zijn het altijd mensen die janken over islam en andere zaken die ermee aankomen, niet degenen die woke genoemd worden, woke is een stempeltje wat jij zet op zaken die je niet bevallen. Dat blijkt gewoon uit je post.

Dus GTFO yourself :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:17:17 #287
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783554
Jullie moeten trouwens ook niet 'white fragility' vergeten, wordt vast ook een hit in Nederland.

Voor een stroming die zo tegen racisme is, is het wel erg obsessief bezig met wat blanken witten allemaal uitvreten omdat ze blank wit zijn.

Ofwel: hypocrisie, deugen voor de bühne, en, zoals ook op Oneworld is na te lezen, vooral heel handig voor als er straks iets in de vorm van een 'financiële excuses' onderbouwd moet worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 21:18:08 #288
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204783571
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Jullie moeten trouwens ook niet 'white fragility' vergeten, wordt vast ook een hit in Nederland.

Voor een stroming die zo tegen racisme is, is het wel erg obsessief bezig met wat blanken witten allemaal uitvreten omdat ze blank wit zijn.

Ofwel: hypocrisie, deugen voor de bühne, en, zoals ook op Oneworld is na te lezen, vooral heel handig voor als er straks iets in de vorm van een 'financiële excuses' onderbouwd moet worden.
Oh, je reparaties stokpaardje komt ook weer van stal. Ik zal kijken of ik nog een wortel heb voor dat arme beest.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204783574
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat treffend dat zowel Hanca als jij moeten komen met Amerikaanse definities.
Jij komt met een Engels woord en kijkt dan op van een Engelse definitie?

En ik haalde gewoon Nederlandse encyclopedie-sites aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:19:35 #290
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783587
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Grappig genoeg zijn het altijd mensen die janken over islam en andere zaken die ermee aankomen, niet degenen die woke genoemd worden, woke is een stempeltje wat jij zet op zaken die je niet bevallen. Dat blijkt gewoon uit je post.

Dus GTFO yourself :P
Omdat die wokies zelf niet eens doorhebben in wat voor achterlijke spagaat ze zitten... enerzijds 'geen enkel probleem' zien in de Islam, en vooral iedereen met kritische kanttekeningen wegzetten als racist of islamofoob, terwijl binnen de islam hier en elders het nogal pover is gesteld met social justice, vooral met betrekking tot homo- en vrouwenrechten.

Maar het is wat veiliger om met je regenboogvlaggetje naar een SGP dorp op de Veluwe te trekken om je STRIJD TEGEN ONRECHTVAARDIGHEID te tonen - zoals die Amsterdamse PvdA'er - dan bij een moskee in Den Haag.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:20:03 #291
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783594
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oh, je reparaties stokpaardje komt ook weer van stal. Ik zal kijken of ik nog een wortel heb voor dat arme beest.
Uhm... Ga anders even naar die geweldige site die Hanca hier promoot...

Je hebt echt geen idee :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 mei 2022 @ 21:21:37 #292
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204783615
Doe maar. PvdA is toch al niets meer dan een huls van wat het ooit was.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_204783618
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat die wokies zelf niet eens doorhebben in wat voor achterlijke spagaat ze zitten... enerzijds 'geen enkel probleem' zien in de Islam, en vooral iedereen met kritische kanttekeningen wegzetten als racist of islamofoob, terwijl binnen de islam hier en elders het nogal pover is gesteld met social justice, vooral met betrekking tot homo- en vrouwenrechten.

Maar het is wat veiliger om met je regenboogvlaggetje naar een SGP dorp op de Veluwe te trekken om je STRIJD TEGEN ONRECHTVAARDIGHEID te tonen - zoals die Amsterdamse PvdA'er - dan bij een moskee in Den Haag.
Ik geef maandelijks aan goede doelen die op komen voor mensenrechten in Islamitische gebieden. Dus je verkoopt onzin. Ook PvdA en GL hebben daar regelmatig kamervragen over, dus ook politiek slaat je opmerking weer eens als een tang op een varken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204783633
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uhm... Ga anders even naar die geweldige site die Hanca hier promoot...

Je hebt echt geen idee :')
Ik promoot niks, ik geef een link met de geschiedkundige achtergrond van een woord dat jij misbruikt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:23:50 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783647
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij komt met een Engels woord en kijkt dan op van een Engelse definitie?

En ik haalde gewoon Nederlandse encyclopedie-sites aan.
Nee, wat mij frappeert - en enigszins ook van de bank doet glijden van wanhoop - is dat je de situatie van MLK tracht te extrapoleren op de Nederlandse samenleving.

Het toont vooral aan dat het inderdaad allemaal een modegril is, overgewaaid uit de VS.... Wokies in Nederland wanen zich graag de spirituele broeders en zusters en hemmen en hij-en en hetten en hunnen van de Malcolm X's, de MLK's, de Rosa Parks... en omdat wij hier in Nederland nu eenmaal niet zo'n geschiedenis hebben van Jim Crow, lynchings, Ku Klux Klan, Black Codes, Segregation zoeken de wokies het maar in... Sinterklaas? Een Gouden Koets? Een straatnaampje? Een monument?

We moeten Nederland wel een béétje de schijn van Mississippi anno 1890 geven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:25:18 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783667
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik promoot niks, ik geef een link met de geschiedkundige achtergrond van een woord dat jij misbruikt.
Misbruiken...

Hoe zou je precies de woorden van King duiden, die nogal wars was van 'black or white', en het vooral over individueel karakter had, in een ideologie die het steeds heeft over 'witte privilege', 'witte mannen', 'witte fragiliteit'? witte onschuld?

King draait zich om in zijn graf als hij ziet hoe die woke-bende bezig is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783683
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, wat mij frappeert - en enigszins ook van de bank doet glijden van wanhoop - is dat je de situatie van MLK tracht te extrapoleren op de Nederlandse samenleving.

Het toont vooral aan dat het inderdaad allemaal een modegril is, overgewaaid uit de VS.... Wokies in Nederland wanen zich graag de spirituele broeders en zusters en hemmen en hij-en en hetten en hunnen van de Malcolm X's, de MLK's, de Rosa Parks... en omdat wij hier in Nederland nu eenmaal niet zo'n geschiedenis hebben van Jim Crow, lynchings, Ku Klux Klan, Black Codes, Segregation zoeken de wokies het maar in... Sinterklaas? Een Gouden Koets? Een straatnaampje? Een monument?

We moeten Nederland wel een béétje de schijn van Mississippi anno 1890 geven.
Wil jij doen alsof racisme hier niet bestaat? Wel eens gehoord van de toeslagenaffaire?

En sowieso draait de woke van MLK niet alleen om racisme, ook om sociale gerechtigheid. Daar voor opkomen is volgens mij de essentie van de PvdA.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204783702
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Misbruiken...

Hoe zou je precies de woorden van King duiden, die nogal wars was van 'black or white', en het vooral over individueel karakter had, in een ideologie die het steeds heeft over 'witte privilege', 'witte mannen', 'witte fragiliteit'? witte onschuld?

King draait zich om in zijn graf als hij ziet hoe die woke-bende bezig is.
Citeer eens bronnen van GLers die die termen gebruiken, terwijl ze spreken namens de partij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:27:51 #299
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wil jij doen alsof racisme hier niet bestaat? Wel eens gehoord van de toeslagenaffaire?

En sowieso draait de woke van MLK niet alleen om racisme, ook om sociale gerechtigheid. Daar voor opkomen is volgens mij de essentie van de PvdA.
Hmmmmmm...

Toeslagenaffaire versus een geschiedenis van slavernij, segregatie, Jim Crow, lynchings, wettelijk geregeld racisme...

Nee, ik ben om. We zijn precies hetzelfde en hebben een nieuwe MLK nodig hier. Sylvana misschien?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 21:28:54 #300
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204783721
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Citeer eens bronnen van GLers die die termen gebruiken, terwijl ze spreken namens de partij?
Oh, deze bijvoorbeeld:

https://vlaardingen.groenlinks.nl/nieuws/black-lives-matter
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204783733
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hmmmmmm...

Toeslagenaffaire versus een geschiedenis van slavernij, segregatie, Jim Crow, lynchings, wettelijk geregeld racisme...

Nee, ik ben om. We zijn precies hetzelfde en hebben een nieuwe MLK nodig hier. Sylvana misschien?
Kom jij eens met bronnen van die zogenaamde 'wokeheid' van GL die zo anders is dan de PvdA? Zolang je dat niet doet, moet je gewoon toegeven dat je een figuur bent die zelf definities verzint en verschillen tussen partijen verzint.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')