https://www.ad.nl/politie(...)seigenaren~af471b7b/quote:Huiseigenaren en woningcorporaties zijn fors meer geld kwijt om huizen te vergroenen dan het kabinet tot nu toe heeft voorgespiegeld. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) geeft toe dat de kosten te laag zijn ingeschat. ,,Het gaat om grote bedragen.’’
Het PBL rekende vorig jaar uit wat de nationale kosten zijn van de maatregelen in het Klimaatakkoord. Een van die maatregelen is dat tot 2030 zo’n anderhalf miljoen huizen beter worden geïsoleerd en van het gas af gaan. De woningcorporaties moeten daarin het voortouw nemen en zijn daar honderden miljoenen euro’s aan kwijt.
De koepel van woningcorporaties, Aedes, klaagde vorig jaar dat het Planbureau voor de Leefomgeving de kosten voor vergroening van woningen te laag heeft ingeschat. Daarop zijn de rekenaars van het PBL in overleg gegaan met Aedes. Navraag door deze krant leert dat het PBL recent heeft erkend dat het niet alle kostenposten heeft meegenomen in de doorrekening.
Aannemer
Zo heeft het PBL geen rekening gehouden met de extra kosten die aannemers bij een verbouwing in rekening brengen voor winst en risico. ,,Een aannemer wil winst maken en brengt daarvoor vaak een vast percentage in rekening’’, zegt PBL-onderzoeker Nico Hoogervorst. ,,Dat hebben we niet meegenomen, terwijl het wél relevant is.’’
Ook heeft het PBL niet meegerekend dat de kosten voor architecten, constructeurs en installatieadviseurs stijgen als geplande renovaties worden uitgebreid met klimaatmaatregelen. ,,Bij een toekomstige doorrekening zullen we daar wel rekening mee houden’’, stelt Hoogervorst. Verder is het rentepercentage op geldleningen aan corporaties voor verduurzaming te laag ingeschat door het PBL.
Bouwkosten
Volgens Aedes zijn de vergroeningskosten zo’n 40 tot 50 procent hoger dan in de doorrekening van het PBL van vorig jaar. ,,Dat klopt niet, het verschil is veel kleiner’’, zegt Hoogervorst, die nog geen exacte percentages kan noemen. ,,Het gaat wel om grote bedragen’’, erkent de onderzoeker.
Dat de vergroening van huizen in Nederland duurder gaat uitpakken dan gedacht, komt ook door de gestegen bouwkosten. ,,We hadden vorig jaar nog niet voorzien dat de bouwkosten zo hard zouden stijgen’’, zegt Hoogervorst. ,,Bij volgende ramingen zullen die cijfers geactualiseerd zijn.’’
Verkeerd voorspeld
Het is niet voor het eerst dat het PBL onder vuur ligt vanwege haar rekensommen. Precies een jaar geleden kreeg het instituut het zwaar te verduren nadat het kabinet de stijging van de energierekening verkeerd had voorspeld.
Het kabinet gebruikte eind 2018 verouderde cijfers van het PBL om de stijging van de energienota te voorspellen. Begin vorig jaar bleek dat die voorspelling er compleet naast zat. Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat moest diep door het stof toen bleek dat zijn ambtenaren zich op de verouderde PBL-cijfers hadden verlaten.
Eerdere PBL-voorspellingen over het gebruik van elektrische auto’s in Nederland zaten er ook naast. Het bereik van batterijen in stekkerauto’s dat werd verwacht in 2050 was in 2018 al bereikt. Het PBL gebruikte een geheim rekenmodel om te voorspellen wat de invloed is van de klimaatplannen op elektrisch vervoer, tot woede van Tweede Kamerleden.
Volgende keer beter
Volgens PBL-onderzoeker Nico Hoogervorst blijkt nu dat bij het berekenen van de kosten van het klimaatplan voor vergroening van huizen het ‘achteraf niet helemaal goed is gegaan’. ,,Hier leren we van, zodat we het de volgende keer beter doen’’, zegt hij.
Meerdere partijen klaagden vorig jaar dat de doorrekening van het klimaatplan niet in de haak was. Het PBL is de belangrijkste adviseur van het kabinet op gebied van milieu, natuur en ruimte. Het Economisch Instituut voor de Bouw merkte op dat het zeer moeilijk was om de PBL-berekeningen te controleren.
Feiten
Opvallend is dat de voorzitter van het Klimaatberaad - VVD-coryfee Ed Nijpels - opriep om de doorrekeningen van de planbureaus als feiten te gebruiken. ,,Vanuit dit huis moeten de juiste verhalen worden verteld over de kosten van het klimaatbeleid’’, zei Nijpels vorig jaar in de Tweede Kamer.
Corporatiekoepel Aedes laat weten tevreden te zijn met de erkenning van het PBL dat de doorrekening van het klimaatplan niet klopt. ,,Wij zijn blij met deze meer realistische aannames’’, laat een woordvoerder van Aedes weten.
Immigratiebeursquote:Op donderdag 13 februari 2020 07:08 schreef asco het volgende:
4% van de mensen van een immigratiebeurs gaf onlangs als reden de klimaatplannen.
Dat wordt nog weleens 40%.
Vlucht naar België. Daar zal het volk never nooit zulke idioterie slikken. Goedkopere huizen ook, nog wel...
Ach nulletje meer of minder...quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:17 schreef Nikonlover het volgende:
Kom er maar in met je 1000 miljard, Thierry
Niks doen kost nog meer maar dat vertelt Sherry Bidet eventjes niet aan zijn gepeupel.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:17 schreef Nikonlover het volgende:
Kom er maar in met je 1000 miljard, Thierry
5 km van de grens.quote:
Ooo? Waar blijkt dat uit dan? De klimaatplannen mogen niet eens volledig doorberekend worden, daar stemt het kartel tegen dus ik ben erg benieuwd hoe jij kennelijk wel die bedragen weet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:20 schreef nils7 het volgende:
[..]
Niks doen kost nog meer maar dat vertelt Sherry Bidet eventjes niet aan zijn gepeupel.
In België doen ze meer tegen de klimaatcrisis dan in Nederlandquote:Op donderdag 13 februari 2020 07:08 schreef asco het volgende:
4% van de mensen van een immigratiebeurs gaf onlangs als reden de klimaatplannen.
Vlucht naar België. Daar zal het volk never nooit zulke idioterie slikken. Goedkopere huizen ook, nog wel...
Te hoog?quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)seigenaren~af471b7b/
Daar gaan we al jongens. Forse rekenfouten nog voordat we goed en wel begonnen zijn met deze waanzin. Dit soort fouten en verkeerde aannames zullen door het hele plan verweven zitten en bij elkaar opgeteld tot astronomische bedragen leiden.
Mijn voorspelling: als we al ver ver ver in deze transitie zitten blijkt dat de kosten nog veel hoger zullen uitkomen, te hoog. Dan blijkt dat verschillende ministeries dat al jaren wisten maar het onder de pet hebben gehouden. Dan begint de inmiddels traditionele dans met de kamer door de minister. Minister ontkent dat er dingen onder de pet zijn gehouden, RTL4 heeft opeens documenten in handen waaruit blijkt van wel, minister treed af. En de burger blijft zitten met de kosten en een onmerkbaar effect op het klimaat....
Warme lucht kun je prima ademen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:28 schreef babylon het volgende:
[..]
Te hoog?
Geld kun je niet ademen
Wat moet ik me voorstellen bij een immigratiebeurs?quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:08 schreef asco het volgende:
Een eilandje in de Middellandse zee, hoop reddingsvesten op het strand.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:49 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij een immigratiebeurs?
Dat bijvoorbeeld 33.000 gepensioneerden Nederland verlaten, iets met onleefbaar. Wel met mede nemen van hun inkomen en vermogen. Dus de overheid betaalt zijn pensioen uit maar dat geld wordt niet in NL besteed. Een dubbel economisch verlies.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:49 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ja, foutje. Vroeg he. 😂quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:49 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:20 schreef nils7 het volgende:
[..]
Niks doen kost nog meer maar dat vertelt Sherry Bidet eventjes niet aan zijn gepeupel.
Thierry verzint een bedrag en de kamer moet dat laten doorrekenen?quote:
Verzint bedrag?quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Thierry verzint een bedrag en de kamer moet dat laten doorrekenen?
Als zijn 1000 miljard werkelijk ergens over ging had hij het zelf al laten doorrekenen.
Het is Thierry, die verzint alles wat ie zegt.quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:23 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Verzint bedrag?Hoe kom je daar nou weer bij.
Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Het is Thierry, die verzint alles wat ie zegt.
Dat komt omdat er zelden of nooit consequenties zijn voor het maken van zeer grove fouten voor de betreffende ambtenaren.quote:Op donderdag 13 februari 2020 09:08 schreef nostra het volgende:
Dat er daadwerkelijk iemand naar ze toe moet gaan om te vertellen dat in het echte leven bedrijven niet tegen kostprijs werken, geeft toch wel aan hoe verschrikkelijk wereldvreemd dat soort ambtenarenclubjes is.
twitter:thierrybaudet twitterde op donderdag 13-02-2020 om 09:02:48En helaas krijgen we wéér gelijk over de astronomische kosten van de absurde “transitie”: Forse rekenfout in klimaatplan: hogere kosten voor huiseigenaren https://t.co/ZtM009JOZl #FVD reageer retweet
twitter:geertwilderspvv twitterde op donderdag 13-02-2020 om 07:43:30Leugens van de Groene Khmer!Het is allemaal nog veel duurder.We zijn keihard voor de gek gehouden en de al schaarse huizen worden zo nog duurder en onbetaalbaarder. Snel Kamerdebat!https://t.co/y02LbyaWOG reageer retweet
twitter:KimBoon94 twitterde op donderdag 13-02-2020 om 09:13:45En maar lachen wanneer Baudet zegt dat de rekenmodellen en uitkomsten niet kloppen. En maar zeggen dat de democratie ondermijnt wordt wanneer aan bepaalde instituties getwijfeld wordt. Ik zou willen zeggen “zie je wel”, maar dat lost nu ook niks meer op. https://t.co/lXHt8C84Tv reageer retweet
twitter:Sywert twitterde op donderdag 13-02-2020 om 07:32:38Minister in Kamerdebat, toen gevraagd werd naar de berekeningen (duidelijk dat ze te laag waren): nee, dit klopt. U moet niet het vertrouwen ondermijnen etc etc. Jaar later: ‘PBL erkent forse rekenfout in Klimaatakkoord: hogere kosten voor huiseigenaren’ https://t.co/UmXtxkTcMR reageer retweet
Gas blijven gebruiken is heel veel meer voordeliger dan warmtepompen en zonnepanelen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:20 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat riedeltje heb ik nu al zo vaak gehoord... Jij werkt ook bij het PBL?quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:58 schreef ArnosL het volgende:
Ik snap ook niet helemaal waarom mensen bang worden gemaakt met bedragen van 25K en hoger, het kan een stuk goedkoper en bovendien hoef je niet alles in één keer te laten doen.
Hij wil niet zijn bedrag laten doorrekenen, hij wil de plannen laten doorrekenen. Thierry heeft het al doorgerekend en komt op 1000 miljard. Het kartel bestrijdt dat het 1000 miljard is, waarop Thierry zegt: dan laten we het doorrekenen door PBL en nog een tweede onafhankelijk bureau. Het kartel zegt voor de camera: ja, daar zijn we voor. Maar wat blijkt, als er over het voorstel wordt gestemd is men tegen. Het zit dus wel even iets anders in elkaar.quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Thierry verzint een bedrag en de kamer moet dat laten doorrekenen?
Als zijn 1000 miljard werkelijk ergens over ging had hij het zelf al laten doorrekenen.
Warmtepomp alleen is niet genoeg, wat denk je van je vloer laten vervangen om vloerverwarming aan te leggen in veel gevallen?quote:Op donderdag 13 februari 2020 08:58 schreef ArnosL het volgende:
Ik snap ook niet helemaal waarom mensen bang worden gemaakt met bedragen van 25K en hoger, het kan een stuk goedkoper en bovendien hoef je niet alles in één keer te laten doen.
Met een lucht/lucht warmtepomp en een warmtepomp boiler kun je het ook af. Daarna de jaarlijkse besparing op je energielasten apart zetten en door de jaren heen steeds iets uit laten voeren qua isolatie.
Op wat hij zegt.quote:
Nope, heb me er gewoon eens in verdiept.quote:Op donderdag 13 februari 2020 09:58 schreef AchJa het volgende:
Goh, je verwacht het niet... En iedereen die zei dat het duurder was dan voorgespiegeld was gek...
[..]
Dat riedeltje heb ik nu al zo vaak gehoord... Jij werkt ook bij het PBL?
Vloer verwarming heb je met een lucht/lucht warmtepomp niet nodig. Scheelt een nieuwe vloer.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:00 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Warmtepomp alleen is niet genoeg, wat denk je van je vloer laten vervangen om vloerverwarming aan te leggen in veel gevallen?
Volgens mij werd het in eoa overleg zelfs bevestigd door iemand van het PBL. Die zei iets van: "Als je zo rekent wel ja"... Nu kan Baudet natuurlijk een compleet verkeerde rekensom hanteren maar ondertussen krijgt hij meer en meer gelijk omdat de berekeningen van het PBL dus helemaal niet deugen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hij wil niet zijn bedrag laten doorrekenen, hij wil de plannen laten doorrekenen. Thierry heeft het al doorgerekend en komt op 1000 miljard. Het kartel bestrijdt dat het 1000 miljard is, waarop Thierry zegt: dan laten we het doorrekenen door PBL en nog een tweede onafhankelijk bureau. Het kartel zegt voor de camera: ja, daar zijn we voor. Maar wat blijkt, als er over het voorstel wordt gestemd is men tegen. Het zit dus wel even iets anders in elkaar.
Waarom mogen die kosten niet worden berekend?
Dat zegt niet zoveel natuurlijk.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:11 schreef ArnosL het volgende:
Nope, heb me er gewoon eens in verdiept.
Dan krijg je sujetten als Ronnie Pieters achter je aan...quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:17 schreef cempexo het volgende:
Gewoon op gratis hout je huis en douche verwarmen.
https://www.lc.nl/friesla(...)erlast-25260655.htmlquote:Ronnie Pieters en zijn strijd tegen houtrookoverlast
Ronnie Pieters trekt als een Don Quichot ten strijde tegen overlast van houtkachels. De Leeuwarder is voorman van de Beweging Friezen voor Frisse Lucht.
Rookvorming van hout- en pelletkachels is een onderschat probleem, zegt Pieters. Vrijdag organiseert hij, op eigen kosten, een bijeenkomst in het Stenden Hotel.
Al ruim vier jaar vecht Pieters in de Leeuwarder wijk Westeinde tegen de overlast. Hij vindt dat de gemeente veel strenger moet handhaven na klachten over houtrook. ,,Mijn vrouw wordt er ernstig ziek van. Ze moet vaak binnenblijven omdat er altijd wel ergens een houtkachel brandt. Daar krijgt ze astmatische aanvallen van.’’
Fijnstof
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu neemt aan dat fijnstof uit houtrook even schadelijk is voor de gezondheid als fijnstof afkomstig van bijvoorbeeld het verkeer. Toch grijpt de overheid niet in. De gemeente Leeuwarden wijst naar Den Haag, die met regelgeving moet komen. Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven schreef echter een jaar geleden al aan de Tweede Kamer dat gemeenten wel degelijk via de algemene plaatselijke verordening (APV) maatregelen kunnen nemen.
Pieters stapte eind 2018 naar de gemeentelijke bezwarencommissie, omdat hij vond dat de gemeente zijn klachten over overlast niet met een standaardreactie kon afdoen zonder te komen kijken. Die gaf hem gelijk, waarop handhavers langs kwamen. Tot een striktere handhaving leidde dit echter nog niet. Pieters ging naar de bestuursrechter, verloor, en nu ligt zijn zaak bij de Raad van State. ,,Ik probeer de gemeente zo te bewegen dat ze de handhaving van houtstook wat robuuster oppakt.’’
Al eerder, in november 2018, organiseerde Pieters een bijeenkomst in het Stendenhotel over het onderwerp. De zestig aanwezigen kregen het advies om een handhavingsverzoek in te dienen bij het ervaren van overlast van houtstokende buren. Sindsdien is dit aantal verzoeken fors toegenomen. ,,Maar bij niemand leidt dit tot het gewenste resultaat, namelijk dat de buurman of -vrouw het gedrag aanpast.’’
'Veel te winnen met betere kachels'
In de Kamerbrief van januari 2019 schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat een op de vijf huishoudens een open haard of kachel heeft. De helft van de mensen geeft aan wel eens last te hebben van houtrook van kachels of vuurkorven.
Volgens het Longfonds zijn er 1,2 miljoen mensen met een longziekte; daarvan geven 750.000 aan regelmatig benauwd te zijn door houtrook.
Tijdens een debat over het onderwerp maandagavond in Drenthe, betoogde Gert Kooij van de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche dat er nog een wereld te winnen is met betere kachels.
Sinds 1 januari gelden al strengere normen voor nieuwe houtkachels op het gebied van rendement en fijnstof-uitstoot. Op die datum verviel ook de subsidie op de aankoop van houtpelletkachels.
Niet snel genoeg
Volgens Pieters wordt de overlast groter en zijn er inmiddels ,,tientallen mensen’’ bezig met houtrook. ,,Men blijft maar stoken, er zijn steeds meer houtkachels. Maar de aanpak van overlast gaat niet snel genoeg. We hebben geen tractoren zoals de boeren, maar we zijn wel met veel meer mensen’’, zegt de Leeuwarder strijdbaar. Eind 2018 richtte hij de Beweging Friezen voor Frisse Lucht op.
In januari hield hij een online peiling die duidelijk moet maken dat het aantal handhavingsverzoeken ,,slechts het topje van de ijsberg’’ is. Van de 853 mensen die reageerden, is 55 procent voor volledig verbieden, 35 procent voor lekker doorstoken en 10 procent voor ontmoedigen van houtstoken. Pieters vindt de uitkomst veelzeggend.
,,Mensen voelen zich niet serieus genomen. Er is onvoldoende oog voor de menselijke ellende en de spanning die houtrook veroorzaakt tussen buren. We zijn wanhopig aan het worden.’’
oh god nee niet hij. de zeikert van Westeindequote:Op donderdag 13 februari 2020 10:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan krijg je sujetten als Ronnie Pieters achter je aan...
[..]
https://www.lc.nl/friesla(...)erlast-25260655.html
Zal er geen last van hebben.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:17 schreef cempexo het volgende:
Gewoon op gratis hout je huis en douche verwarmen.
Je hoeft er ook niks mee te doen, moet je vooral zelf bepalen. Ik geef enkel een tegengeluid hoe het ook kan.quote:
Ja, met als alternatief stadsverwarming.... dat zou ik nog niet willen als ik geld toe zou krijgen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Rotterdam bied de gemeente aan een kleine groep inwoners bij wijze van proef aan om 90% van de kosten te betalen als ze van het gas af gaan. De kosten zijn veel te hoog om dat aan alle Rotterdammers aan te bieden, maar ze willen kijken wat de resultaten zijn.
Bijna niemand neemt hun aanbod aan. Ook als het voor 90% gesubsidieerd word wil niemand van het gas af.
https://www.telegraaf.nl/(...)-nog-niet-van-gas-af
Gelezen: een warmtepomp met buiten vorst, trekt het niet tot nauwelijks.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:00 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Warmtepomp alleen is niet genoeg, wat denk je van je vloer laten vervangen om vloerverwarming aan te leggen in veel gevallen?
Denk dat de wijk waarin dit wordt aangeboden ook nogal uitmaakt. Het is een straat op Zuid, wat nogal bekend staat om achterstandswijken. Of deze straat daar ook in valt weet ik niet. Maar kan me voorstellen dat voor veel van die 142 huishoudens 1500 euro investeren om 12.500 euro gratis te krijgen niet de belangrijkste prioriteit is. Die 1500 euro kunnen ze op dit moment ook aan wat anders besteden, ziektekosten, boodschappen etc.quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, met als alternatief stadsverwarming.... dat zou ik nog niet willen als ik geld toe zou krijgen.
Ik had serieus interesse in een bepaald nieuwbouw project, tot bleek dat het op stadsverwarming zou zijn, laat maar zitten dan.
De weigering is dus waarschijnlijk niet zozeer vanwege de kosten of vanwege het feit dat ze zo graag aan het gas willen blijven, maar meer omdat het alternatief dat geboden wordt ronduit dramatisch is.
quote:Kosten vergroenen huizen vallen hoger uit: ’Leugens van de Groene Khmer’
Den Haag - Politici reageren woedend op een kapitale rekenfout in klimaatberekeningen voor huizenbezitters en huurders door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Al maandenlang geven het Economisch Instituut voor de Bouw en de koepel van woningcorporaties Aedes aan dat het PBL tal van kosten voor het vergroenen van huizen niet heeft meegerekend. Het PBL heeft vandaag tegenover het AD toegegeven dat er inderdaad fouten zijn gemaakt en dat de kosten hoger uitvallen.
Al maandenlang geven het Economisch Instituut voor de Bouw en de koepel van woningcorporaties Aedes aan dat het PBL tal van kosten voor het vergroenen van huizen niet heeft meegerekend. Het PBL heeft vandaag tegenover het AD toegegeven dat er inderdaad fouten zijn gemaakt en dat de kosten hoger uitvallen.
De groene rekenaars krabbelen in een nieuwe verklaring weer een beetje terug: „Het PBL gaat uit van nationale kosten en van extra kosten voor warmtetransitie, Aedes van alle eindgebruikerskosten, bijvoorbeeld ook BTW en renovatiekosten die corporaties toch zouden moeten maken. Kwestie van appels en peren.”
Het is niet de eerste keer dat het PBL onder vuur ligt. Eerder was er kritiek op ramingen voor elektrische auto’s en de energierekening.
"We zijn keihard voor de gek gehouden"
PVV-leider Geert Wilders is woedend en eist een debat. „Leugens van de Groene Khmer! Het is allemaal nog veel duurder”, reageert de voorman van de grootste oppositiepartij. „We zijn keihard voor de gek gehouden en de al schaarse huizen worden zo nog duurder en onbetaalbaarder.”
Thierry Baudet van Forum voor Democratie reageert via Twitter: „En helaas krijgen we wéér gelijk over de astronomische kosten van de absurde ’transitie’.” Regeringspartij CDA wantrouwt de cijfers al langer. Kamerlid Erik Ronnes: „Volgens ons waren de kosten te laag ingeschat. Inmiddels heeft overleg tussen Aedes en de rekenmeesters van het PBL er toe geleid dat nu gerekend wordt met kosten die 40 tot 50 procent hoger liggen dan in de doorrekening van het klimaatakkoord. Maar wat betekent dit voor de totale opgave?”
GroenLinks, juist voorstander van meer groene plannen, wil dat het kabinet extra geld opzij zet om mensen te helpen. Kamerlid Tom van der Lee vindt dat de overheid moet bijspringen voor het deel dat mensen met een eigen huis niet kunnen terugverdienen via een lagere energierekening. SP-Kamerlid Sandra Beckerman stelt dat het kabinet morrelt aan de belofte dat huishoudens niet duurder uit zijn met klimaatbeleid. „Stop falend klimaatbeleid”, foetert de socialist.
Nu ja eerlijk is eerlijk. Als het echt alleen die posten zijn welke in de op genoemd worden dan gaat het over minimieme percentages. De opslag winst en risico ligt normaal rond de 4% iets hogere adviseurskosten misschien 2%. Dat komt bij lange na niet in de buurt van de 40% welke later genoemd wordt.quote:Op donderdag 13 februari 2020 10:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij werd het in eoa overleg zelfs bevestigd door iemand van het PBL. Die zei iets van: "Als je zo rekent wel ja"... Nu kan Baudet natuurlijk een compleet verkeerde rekensom hanteren maar ondertussen krijgt hij meer en meer gelijk omdat de berekeningen van het PBL dus helemaal niet deugen.
Dat zal ook meetellen idd.quote:Op donderdag 13 februari 2020 12:59 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Denk dat de wijk waarin dit wordt aangeboden ook nogal uitmaakt. Het is een straat op Zuid, wat nogal bekend staat om achterstandswijken. Of deze straat daar ook in valt weet ik niet. Maar kan me voorstellen dat voor veel van die 142 huishoudens 1500 euro investeren om 12.500 euro gratis te krijgen niet de belangrijkste prioriteit is. Die 1500 euro kunnen ze op dit moment ook aan wat anders besteden, ziektekosten, boodschappen etc.
In Rotterdam is al stadsverwarming in bepaalde wijken en er zijn plannen om dat gebied te vergroten.
Goh, wat raar dat in Zweden de helft van de huizen met een warmtepomp verwarmd worden, ik wist niet dat het daar vrijwel niet vriest.quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:24 schreef cempexo het volgende:
[..]
Gelezen: een warmtepomp met buiten vorst, trekt het niet tot nauwelijks.
Daar wordt met hout bijgestookt of men maakt gebruikt van berg-/ aardwarmte in de koude periodes. Dat wordt er vaak niet bij verteld door de groene klimaatclub.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:35 schreef Leandra het volgende:
Goh, wat raar dat in Zweden de helft van de huizen met een warmtepomp verwarmd worden, ik wist niet dat het daar vrijwel niet vriest.
Het is geen geheim dat men in Zweden vaak (33%) gebruikmaakt van aardwarmte hoor.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar wordt met hout bijgestookt of men maakt gebruikt van berg-/ aardwarmte in de koude periodes. Dat wordt er vaak niet bij verteld door de groene klimaatclub.
Nee, maar men vertelt er nooit bij dat in Zweden 's winters de lucht-lucht warmtepomp het niet trekt en dat men bij moet verwarmen met houtstook of reguliere electrische kachels... Dus de opmerking dat "de warmtepomp het in Zweden 's winters prima doet" slaat nergens op.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:39 schreef Leandra het volgende:
Het is geen geheim dat men in Zweden vaak (33%) gebruikmaakt van aardwarmte hoor.
ik zeggen: minder lezen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:24 schreef cempexo het volgende:
[..]
bijzonder, de overheid wil het klimaat en de leefomgeving verbeteren en dan vertrek je.quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:08 schreef asco het volgende:
4% van de mensen van een emigratiebeurs gaf onlangs als reden de klimaatplannen.
Eerst zien dan geloven.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:51 schreef Speekselklier het volgende:
ik zeggen: minder lezen.
De mijne werkt prima tot -15. Mocht het kouder worden dan zitten er extra elementen in die zonder buitenlucht werken.
-40 -50 zou daarmee allemaal moeten werken.
Dan moet je voortaan de juiste bronnen lezen, want dat slaat helemaal nergens op. Bron: eigen ervaring met mijn warmtepomp in een oostenrijks klimaat.quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:24 schreef cempexo het volgende:
[..]
Wat hij zegt. En zelfs als een warmtepomp het "niet doet" betekent dat in de praktijk dat hij slechts een rendement van 100% heeft, en dus nog steeds je huis warm krijgt.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik zeggen: minder lezen.
De mijne werkt prima tot -15. Mocht het kouder worden dan zitten er extra elementen in die zonder buitenlucht werken.
-40 -50 zou daarmee allemaal moeten werken.
Leuk voor je, maar mensen die niet in het midden van niets wonen hebben geen half bos in de tuin staan, en dus niet de beschikking over het benodigde hout.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:49 schreef cempexo het volgende:
Ik stook inmiddels 10 jaar op geheel gratis hout, 13 radiatoren, 2 douches en een warmwatercircuit. Alleen wat stroom en wat benzine om de pallets in stukken te zagen
[ afbeelding ]
Wanneer was het ook alweer voor de laatste keer -50 in Nederland?quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:57 schreef AchJa het volgende:
Dat is nog altijd 40 graden hoger dan -50...
Dat is het punt niet, voor elk hallelujah warmtepompverhaal lees ik 10 verhalen die een stuk minder positief zijn en hoor ik ervaringen van bekenden die bij temperaturen van rond het vriespunt de hut niet meer warm krijgen. Dat die paar verdwaalde groene Tweakers die hier rondzwerven de meest fantastische verhalen ophangen zal allemaal wel.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:59 schreef knoopie het volgende:
Wanneer was het ook alweer voor de laatste keer -50 in Nederland?
Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:57 schreef knoopie het volgende:
Wat hij zegt. En zelfs als een warmtepomp het "niet doet" betekent dat in de praktijk dat hij slechts een rendement van 100% heeft, en dus nog steeds je huis warm krijgt.
Daarmee worden de klimaatdoelstellingen natuurlijk niet gehaald en je mikt ook nog een lading fijnstof de atmosfeer in. Als iedereen in de randstad hout gaat stoken zie je de overkant van de straat niet meer door de smog, krijgen we hier Chinese toestanden.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:49 schreef cempexo het volgende:
Ik stook inmiddels 10 jaar op geheel gratis hout, 13 radiatoren, 2 douches en een warmwatercircuit. Alleen wat stroom en wat benzine om de pallets in stukken te zagen
[ afbeelding ]
Met een goed geïsoleerde woning en een correct bemeten warmtepomp mag dat in NL niet zo'n probleem zijn.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.
Dan hebben die bekenden van jou een slechte installatie. Principieel en ook in de praktijk is het prima haalbaar met een goede installatie. Maar goed, als jij alleen de berichten wilt geloven, die jouw vooroordelen bevestigen, dan kunnen we natuurlijk net zo goed ophouden.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, voor elk hallelujah warmtepompverhaal lees ik 10 verhalen die een stuk minder positief zijn en hoor ik ervaringen van bekenden die bij temperaturen van rond het vriespunt de hut niet meer warm krijgen. Dat die paar verdwaalde groene Tweakers die hier rondzwerven de meest fantastische verhalen ophangen zal allemaal wel.
In de praktijk bij iedereen met een fatsoenlijke installatie wel. Natuurlijk valt er een scenario te bedenken waar dat niet gaat werken. Bijvoorbeeld bij iemand met een te kleine warmtepomp, op de allerkoudste dag van het jaar, als hij helemaal alleen woont in een oude woning, en die dag geen eten kookt of zelfs maar zijn waterkoker aan heeft...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.
Slechts 8% van het Nederlandse woningbestand is van bouwjaar 2005 en later...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:11 schreef Leandra het volgende:
Met een goed geïsoleerde woning en een correct bemeten warmtepomp mag dat in NL niet zo'n probleem zijn.
Maar als je een jaren 60 doorwaaiwoning niet of nauwelijks isoleert voor je er een warmtepomp ophangt dan wordt het idd een stuk lastiger.
Tevens heeft eea vooral nut met LTV, als je HTV radiatoren hebt en ze met 55 graden wilt gaan verwarmen moet de warmtepomp er harder aan trekken, als je de isolatie dan ook niet optimaal hebt wordt het lastig.
Maar ik geloof er niets van dat mensen met een nieuwbouwwoning de hut niet warm krijgen met een warmtepomp.
Als dat zo is dan is de pomp echt niet passend bij de woning.
Dus de mening van een onbekende op internet moet ik zwaarder laten wegen dan praktijkvoorbeelden welke ik met eigen ogen kan aanschouwen? Juist ja...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:17 schreef knoopie het volgende:
Dan hebben die bekenden van jou een slechte installatie. Principieel en ook in de praktijk is het prima haalbaar met een goede installatie. Maar goed, als jij alleen de berichten wilt geloven, die jouw vooroordelen bevestigen, dan kunnen we natuurlijk net zo goed ophouden.
Je kan beter kijken naar de statistieken van de energielabels. Alles met een A of B label (27% van NL) kan zonder problemen met een warmtepomp werken. Alles met label C en D (52% van NL) kan met een beetje extra isolatie/hulp ook met een warmtepomp werken. Alles daaronder wordt een stuk moeilijker.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Slechts 8% van het Nederlandse woningbestand is van bouwjaar 2005 en later...
Nou nee, je hoeft mij niet te geloven. Het beste zou zijn als je je eens zou verdiepen in hoe een warmtepompinstallatie technisch werkt, en dan kan je zelf concluderen of dat al dan niet kan werken. Je huidige uitpraken getuigen er nogal van dat je geen idee hebt van de materie.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de mening van een onbekende op internet moet ik zwaarder laten wegen dan praktijkvoorbeelden welke ik met eigen ogen kan aanschouwen? Juist ja...
nee je wordt wel wat vaker verkouden als er en virusje heerstquote:Op donderdag 13 februari 2020 10:11 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vloer verwarming heb je met een lucht/lucht warmtepomp niet nodig. Scheelt een nieuwe vloer.
De warmtepomp is alweer ingehaald door de waterstofketel.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, voor elk hallelujah warmtepompverhaal lees ik 10 verhalen die een stuk minder positief zijn en hoor ik ervaringen van bekenden die bij temperaturen van rond het vriespunt de hut niet meer warm krijgen. Dat die paar verdwaalde groene Tweakers die hier rondzwerven de meest fantastische verhalen ophangen zal allemaal wel.
Energielabels een farce.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je kan beter kijken naar de statistieken van de energielabels. Alles met een A of B label (27% van NL) kan zonder problemen met een warmtepomp werken. Alles met label C en D (52% van NL) kan met een beetje extra isolatie/hulp ook met een warmtepomp werken. Alles daaronder wordt een stuk moeilijker.
En daar heb ik een stuk meer vertrouwen in.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:42 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
De warmtepomp is alweer ingehaald door de waterstofketel.
Of je er een beetje in verdiepen. Je kan je stooklijn gewoon aanpassen als het niet warm genoeg wordt, dan moet de pomp wat harder werken. Net als dat de CV ketel meer gas gebruikt als het kouder is.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zie vaak voorbeelden waar de warmtepomp niet blijkt te werken.
Vaak leg ik binnen 10 minuten de vinger op de zere plek. (Ben gewoon doe-het-zelver, geen expert).
-warmtepomp zonder je radiatoren om te bouwen naar HT.,
-geen isolatie,
-verwachten je huis in 10 minuten 8graden warmer te krijgen.
als je fatsoenlijke isolatie heb kan je je CV ketel op 40 graden zetten en kijken of de boel warm blijft.
Als dat lukt is een warmtepomp haalbaar.
Het probleem van de warmtepomp is niet het apparaat maar de adviezen en installateurs die het apparaat plaatsen.
Ik weet prima hoe het technisch inelkaar zit maar dat heeft niks met praktijkervaringen te maken.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:29 schreef knoopie het volgende:
Nou nee, je hoeft mij niet te geloven. Het beste zou zijn als je je eens zou verdiepen in hoe een warmtepompinstallatie technisch werkt, en dan kan je zelf concluderen of dat al dan niet kan werken. Je huidige uitpraken getuigen er nogal van dat je geen idee hebt van de materie.
40-50% van de bevolking stookt hier, Denemarken, geheel op hout. 60-70% als bijverwarming. Zie kaartje:quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daarmee worden de klimaatdoelstellingen natuurlijk niet gehaald en je mikt ook nog een lading fijnstof de atmosfeer in. Als iedereen in de randstad hout gaat stoken zie je de overkant van de straat niet meer door de smog, krijgen we hier Chinese toestanden.
Aanvoer van 60 graden is wel het minimale hier. Als ik hem lager zet krijg ik het 's winters niet warm. En ja waterzijdig ingeregeld etc.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
Vaak leg ik binnen 10 minuten de vinger op de zere plek. (Ben gewoon doe-het-zelver, geen expert).
-geen isolatie,
als je fatsoenlijke isolatie heb kan je je CV ketel op 40 graden zetten en kijken of de boel warm blijft.
Het probleem van de warmtepomp is niet het apparaat maar de adviezen en installateurs die het apparaat plaatsen.
dan moet moet je dus eerst isoleren of je verwarmingssysteem aanpasen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aanvoer van 60 graden is wel het minimale hier. Als ik hem lager zet krijg ik het 's winters niet warm. En ja waterzijdig ingeregeld etc.
Wat in dat artikel staat heeft iemand hier al eerder perfect samengevat:quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:55 schreef cempexo het volgende:
De waterpomp:
https://blog.warmteservic(...)-vijf-is-ontevreden/
quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
-geen isolatie,
Het verbranden gaat alleen aanzienlijk sneller dan het groeien. Als we nu met zijn allen hout gaan stoken is er eind van het jaar veel meer CO2 in de atmosfeer die over decennia pas weer is opgenomen door groeiende bomen. Slecht plan dus.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
40-50% van de bevolking stookt hier, Denemarken, geheel op hout. 60-70% als bijverwarming. Zie kaartje:
Verder, als een boom groeit dan verbruikt deze CO2 om te groeien. Als je hout verbrand stoot dit CO2 uit. Totaal verbruiksrendement is dus 0.
[ afbeelding ]
Die maakt ontzettend veel herriequote:Op donderdag 13 februari 2020 14:55 schreef cempexo het volgende:
De waterpomp:
https://blog.warmteservic(...)-vijf-is-ontevreden/
In delen van het voorjaar en delen van het najaar alsmede de gehele zomer wordt er niet op hout gestookt. Alleen in de zomer groeit vooral een boom.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het verbranden gaat alleen aanzienlijk sneller dan het groeien. Als we nu met zijn allen hout gaan stoken is er eind van het jaar veel meer CO2 in de atmosfeer die over decennia pas weer is opgenomen door groeiende bomen. Slecht plan dus.
Nog los van het fijnstof.
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:06 schreef cempexo het volgende:
[..]
In delen van het voorjaar en delen van het najaar alsmede de gehele zomer wordt er niet op hout gestookt. Alleen in de zomer groeit vooral een boom.
Gas is dan toch ook geen optie ?quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?
Het is gewoon geen alternatief als co2 uitstoot verlagen de doelstelling is.
Dat lijkt me zo 1 2 3 een lastig antwoord. Dus een studie is noodzakelijk.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?
Hier dus wel.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee goed plan juist, want een boom groeit misschien 30 jaar dus neemt die 30 jaar Co2 op uit de atmosfeer en zorgt voor een broedplaats voor vogels en andere dieren, en een groen uitzicht. Dan kap je hem en is die in slechts een of 2 dagen verbrand in de houtkachel. De levensduur (groene periode) is dus aanmerkelijk langer dan de verbrandingsfase. Dus is hout stoken zeer groen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het verbranden gaat alleen aanzienlijk sneller dan het groeien. Als we nu met zijn allen hout gaan stoken is er eind van het jaar veel meer CO2 in de atmosfeer die over decennia pas weer is opgenomen door groeiende bomen. Slecht plan dus.
Nog los van het fijnstof.
Dat is mooie bedachte ambtenaren taal.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:
Verder, als een boom groeit dan verbruikt deze CO2 om te groeien. Als je hout verbrand stoot dit CO2 uit. Totaal verbruiksrendement is dus 0.
Het gaat om de hoeveelheid, zie bijdrage Kaasplankje.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is mooie bedachte ambtenaren taal.
Als ik andere fossiele brandstoffen verstook geldt dat ook in die theorie. Immers dat heeft ook ooit co2 gebruikt, is dood gegaan en gaat nu ook weer de atmosfeer in. Maar volgens de berekening niet.
Dat plaatje is uitstoot. Ook open vuur. Op het moment dat je ergens de brand in steekt, stoot je uit. Klaar.
Sommige zaken zijn gewoon niet te snappen zonder ingewikkelde ambtelijke uitleggen en dat er iemand ergens enorm voordeel aan heeft.
Prima joh. Leuk voor het canadese hout, de scheepvaart en de biocentrales.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:41 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee goed plan juist, want een boom groeit misschien 30 jaar dus neemt die 30 jaar Co2 op uit de atmosfeer en zorgt voor een broedplaats voor vogels en andere dieren, en een groen uitzicht. Dan kap je hem en is die in slechts een of 2 dagen verbrand in de houtkachel. De levensduur (groene periode) is dus aanmerkelijk langer dan de verbrandingsfase. Dus is hout stoken zeer groen.
Hout stoken is juist groen. De teelt van bomen zorgt voor een groene planeet. Het gaat alleen mis bij overbevolking, maar daar gaat eigenlijk alles mis.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Prima joh. Leuk voor het canadese hout, de scheepvaart en de biocentrales.
30 jaar productie en 2 dagen verbruik. Goede efficiency ook. Echt super.
Waarom is er dan zo'n aanval gaande op open haarden? Die schijnen 'vervuilend' te zijn.
Ergens de brand in steken = uitstoot.
Maar het ene niet, en het andere wel.
Shoot me.
Nee, daar ook niet want daar gelden dezelfde natuurwetten als elders in het universum. Verbranden is CO2 uitstoten. Kan het ook niet mooier maken.quote:
De teelt wel ja, het kappen en verbranden niet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:53 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hout stoken is juist groen. De teelt van bomen zorgt voor een groene planeet. Het gaat alleen mis bij overbevolking, maar daar gaat eigenlijk alles mis.
jij snapt er echt niks van.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:41 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee goed plan juist, want een boom groeit misschien 30 jaar dus neemt die 30 jaar Co2 op uit de atmosfeer en zorgt voor een broedplaats voor vogels en andere dieren, en een groen uitzicht. Dan kap je hem en is die in slechts een of 2 dagen verbrand in de houtkachel. De levensduur (groene periode) is dus aanmerkelijk langer dan de verbrandingsfase. Dus is hout stoken zeer groen.
Nee hier gelden de conclusie van een aanname. Jesse Klaver, een vmbo scholier, tekent bij het kruisje van het IPCC rapport. Hij snapt het zelf totaal niet, zijn milieu vrienden trouwens ook niet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee, daar ook niet want daar gelden dezelfde natuurwetten als elders in het universum. Verbranden is CO2 uitstoten. Kan het ook niet mooier maken.
Wil je beweren dat in Denemarken andere natuurwetten gelden dan hier?quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:05 schreef cempexo het volgende:
[..]
Nee hier gelden de conclusie van een aanname.
ik heb het over de aanname van...quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wil je beweren dat in Denemarken andere natuurwetten gelden dan hier?
Verbranding leidt in Denemarken niet tot CO2 uitstoot? Knap....
Welke aanname? Dat houtverbranding CO2 uit stoot is een feit.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:11 schreef cempexo het volgende:
[..]
ik heb het over de aanname van...
Die bomen moeten eerst allemaal groeien anders kan je ze niet stoken. Met de teelt van het hout compenseer jequote:Op donderdag 13 februari 2020 16:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar in de tussentijd wil ik ook mijn huis verwarmen dus voordat we 30 jaar verder zijn heb ik nog 5000 bomen verbrandt.
De bomen zijn al gegroeid. Dat heet bos. Daar zit nu een heleboel co2 in. Als we dat bos verbranden zit die co2 morgen in de lucht. Zo moeilijk is het echt niet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:16 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Die bomen moeten eerst allemaal groeien anders kan je ze niet stoken. Met de teelt van het hout compenseer je
De boom zal sws sterven want bomen worden ook niet allemaal 1000 jaar en bij verrotting zit die co2 ook in de lucht.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De bomen zijn al gegroeid. Dat heet bos. Daar zit nu een heleboel co2 in. Als we dat bos verbranden zit die co2 morgen in de lucht. Zo moeilijk is het echt niet.
Het is goed met je. Tegen zoveel simpelheid kan ik niet op.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:19 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De boom zal sws sterven want bomen worden ook niet allemaal 1000 jaar en bij verrotting zit die co2 ook in de lucht.
prima toch als Denenarken op een andere manier aan het klimaatakkoord denkt te gaan voldoen. Ik benieuwd naar het alternatief plan.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:05 schreef cempexo het volgende:
[..]
Nee hier gelden de conclusie van een aanname. Jesse Klaver, een vmbo scholier, tekent bij het kruisje van het IPCC rapport. Hij snapt het zelf totaal niet, zijn milieu vrienden trouwens ook niet.
Overigens worden hier sinds 3 jaar geen windmolens meer geplaatst, het volk wil het niet meer en er is geen aanvaardbaar rendement. Dit op voordracht van de Deense sociaal democraten. Dat is in Nederland volkomen onmogelijk !!
Academisch werken met axioma's. Derhalve relativeer je het een, wijst het ander af en adopteert een aanname.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Welke aanname? Dat houtverbranding CO2 uit stoot is een feit.
ok, dus je relativeert de gedachte dat gas groen is.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:34 schreef cempexo het volgende:
[..]
Academisch werken met axioma's. Derhalve relativeer je het een, wijst het ander af en adopteert een aanname.
Wij hebben geen plan zoals Nederland dat heeft. Je kunt daar beter over nadenken hoe die twee landen in verhouding staan met elkaar. En waarom dan?quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:34 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
prima toch als Denenarken op een andere manier aan het klimaatakkoord denkt te gaan voldoen. Ik benieuwd naar het alternatief plan.
dus ini 2050 knipt denemarken met zijn vingers en is het uitstootvrij.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:36 schreef cempexo het volgende:
[..]
Wij hebben geen plan zoals Nederland dat heeft. Je kunt daar beter over nadenken hoe die twee landen in verhouding staan met elkaar. En waarom dan?
Ik zit er eerder over te denken om mijn 6 cylinder Porsche om te ruilen tegen een 8 cylinder Jaguar.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:37 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dus ini 2050 knipt denemarken met zijn vingers en is het uitstootvrij.
kan ook natuurlijk.
Is Hans Christian Andersen niet Deens?
Wat relativeer ik, wat wijs ik af en welke aanname adopteer ik.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:34 schreef cempexo het volgende:
[..]
Academisch werken met axioma's. Derhalve relativeer je het een, wijst het ander af en adopteert een aanname.
De belastingen op macro niveau zijn hier sinds 5 jaar verlaagd met 7%. Nederland laat zich vangen door politici die andere politici napraten op basis van drama.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
Nederland is een van de meest vervuilende landen van Europa. Ze kunnen wat leren van Denemarken maar liegen liever de boel aan elkaar met papieren regeltjes en schijnduurzaamheid.
Nee niet vaag maar een abstracte gedachte van de logica.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat relativeer ik, wat wijs ik af en welke aanname adopteer ik.
Graag man en paard noemen in plaats van dit vage geklets.
En nu graag concreet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:04 schreef cempexo het volgende:
[..]
Nee niet vaag maar een abstracte gedachte van de logica.
Zoals je al zegt ...wetten, dus meervoud. Dat is niet interessant als oplossing als je niet eerst het probleem hebt omschreven, geanalyseerd en vertaalt in output termen. Dus niet wat moet het opleveren maar een waarom.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En nu graag concreet.
Je zit er faliekant naast, snapt niet hoe de natuurwetten werken en probeert je er met vaag onduidelijk geklets onderuit te wurmen.
Nogmaals:
Wat relativeer ik
Wat wijs ik af
Wat neem ik aan
Ga je nu weer duiken?
Dat hoeft helemaal niet je denkt toch niet dat Zo'n merkenbureau zulke fouten maakt. Die hebben gewoon een compleet rapport geleverd met cijfers die niet bevielen. Toen zijn er wat posten weg gestreept tot het getal wel beviel. Gebeurd vaker bij de overheid. WODC had er ook een handje van.quote:Op donderdag 13 februari 2020 09:08 schreef nostra het volgende:
Dat er daadwerkelijk iemand naar ze toe moet gaan om te vertellen dat in het echte leven bedrijven niet tegen kostprijs werken, geeft toch wel aan hoe verschrikkelijk wereldvreemd dat soort ambtenarenclubjes is.
Dat hoeft helemaal niet je denkt toch niet dat Zo'n merkenbureau zulke fouten maakt. Die hebben gewoon een compleet rapport geleverd met cijfers die niet bevielen. Toen zijn er wat posten weg gestreept tot het getal wel beviel. Gebeurd vaker bij de overheid. WODC had er ook een handje van.quote:Op donderdag 13 februari 2020 09:08 schreef nostra het volgende:
Ze moeten bij zulke fouten gewon in de wet zetten dat elke regeringspartij een zetel inlevert aan PVV of FvD. andersom wordt het dan D66 of GLquote:Op donderdag 13 februari 2020 09:13 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Dat komt omdat er zelden of nooit consequenties zijn voor het maken van zeer grove fouten voor de betreffende ambtenaren.
Men blijft in dienst krijgt geen officiële waarschuwing, loopt geen bonus mis.
Nee er zijn geen gevolgen.
En qua gevoel ook niet want juist omdat het om andermans geld gaat denkt niemand in die kringen na over de gevolgen immers het is eenvoudig om belasting te verhogen en het probleem is opgelost!
Geniaal dit! bijna alle fouten die je als ambtenaar maakt kun je oplossen met belastingverhogingen.
Ok, je kiest dus voor duiken. Prima, doen we het op jouw manier.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:14 schreef cempexo het volgende:
[..]
Zoals je al zegt ...wetten, dus meervoud. Dat is niet interessant als oplossing als je niet eerst het probleem hebt omschreven, geanalyseerd en vertaalt in output termen. Dus niet wat moet het opleveren maar een waarom.
Dat is ook de oorzaak van het geschreeuw in Nederland. Jesse Klaver voorop die wordt ingefluisterd door anderen, wel zijn vriendjes. Maar zelf de ballen er niet van snapt.
Als je je tussenwoning met een aanvoertemperatuur van 50 graden al aangenaam kunt verwarmen en maar 700m³ verbruikt dan denk ik dat het wel meevalt, zeker een woning uit 1998, want daarbij de buitenmuren extra isoleren is wat lastiger want die zal al spouwmuurisolatie hebben, qua dak en vloerisolatie zijn er wellicht nog wel dingen eenvoudig te realiseren.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:36 schreef Fer het volgende:
Is die extra isolatie nou echt nodig dan?
Tussenwoning uit 98 en stook warm genoeg met 700 kuub en 50c aanvoer. Volgens mij zijn de isolatie getalen veel te hoog.
Het gaat er niet om of de analyses juist of niet juist zijn. Het gaat om de vraag waarom die analyses gemaakt worden, in relatie tot wat dan ? De DK 5,94 ton is een aanname. Maar dat betekent niet dat of die aanname aansluit als een situationeel probleem.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ok, je kiest dus voor duiken. Prima, doen we het op jouw manier.
Probleem: co2 uitstoot te hoog.
Analyse: de Deen stoot nu 5,94 ton per jaar per hoofd van de bevolking uit. Dat moet terug naar 3,5 ton.
Leg maar uit hoe het verbranden hout daartoe bijdraagt. En voordat je weer gaat duiken: als mijn analyse niet klopt hoor ik graag hoe het wel moet en waar ik de fout in ben gegaan.
O ja, de natuurwetten, die zijn wel belangrijk. Daar kun je niet omheen, ook niet met wensdenken.
Exact, de media holt er ook braaf achteraan en blijft maar propaganda publiceren ik lees vandaag nog "Nederland moet van het gas af om het klimaat te redden."Als je het maar vaak genoeg blijft roepen gaat het volk het vanzelf slikken.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:14 schreef cempexo het volgende:
Dat is ook de oorzaak van het geschreeuw in Nederland. Jesse Klaver voorop die wordt ingefluisterd door anderen, wel zijn vriendjes. Maar zelf de ballen er niet van snapt.
Enige wat ik nog zou willen doen is een nieuwe Schuifpui en een nieuw element in de convectorput, ondiepe put of een met fans erin.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je je tussenwoning met een aanvoertemperatuur van 50 graden al aangenaam kunt verwarmen en maar 700m³ verbruikt dan denk ik dat het wel meevalt, zeker een woning uit 1998, want daarbij de buitenmuren extra isoleren is wat lastiger want die zal al spouwmuurisolatie hebben, qua dak en vloerisolatie zijn er wellicht nog wel dingen eenvoudig te realiseren.
De winst is wellicht ook te boeken bij je ramen en kierdichting.
Heel veel tekst om eigenlijk gewoon te zeggen: je hebt gelijk, met houtstook halen we de klimaatdoelstellingen niet.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:57 schreef cempexo het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of de analyses juist of niet juist zijn. Het gaat om de vraag waarom die analyses gemaakt worden, in relatie tot wat dan ? De DK 5,94 ton is een aanname. Maar dat betekent niet dat of die aanname aansluit als een situationeel probleem.
Veel mensen denken als iedereen zo schreeuwt, praat en de boel uitlegt, dan zal het ook wel waar zijn. Zoals Napoleon riep: Qu'est-ce que l'Histoire, sinon une fable sur laquelle tout le monde est d'accord? ( De geschiedenis is een hoop leugens waarover iedereen het eens is.)
of
Le moyen d'être cru est de rendre la vérité incroyable. (Om geloofd te worden, hoeft men slechts de waarheid ongelooflijk te maken.)
Of Adolf Hitler: hoe groter de leugen, hoe meer mensen die het geloven.
Eerst riep het IPCC, jullie verdrinken allemaal als de ijsbergen gaan smelten. Wel stop in een glas met water wat ijsklontjes, streep het niveau aan en je zult zien dat na het smelten het niveau hetzelfde is.
Nu schreeuwen ze daarom maar: jullie verdrinken allemaal als het ijs op het land gaat smelten.
Zo...gaat de thermostaat in het huis maar op 23 graden zetten, lekker warm...kost niets
Onzin, trekt het met gemak. Tot -20 redt hij het sowieso.quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:24 schreef cempexo het volgende:
[..]
Klopt, als je zoals jij aan gratis hout (pallets) kan komen en voldoende ruimte hebt om je hele erf er mee vol te leggen dan kost het je niets.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:57 schreef cempexo het volgende:
[..]
Zo...gaat de thermostaat in het huis maar op 23 graden zetten, lekker warm...kost niets
We kunnen in principe wel op aardgas blijven draaien nu de winning in Groningen wordt afgebouwd, er zijn echter enkele mitsen en maren:quote:Op donderdag 13 februari 2020 11:25 schreef Houtenbeen het volgende:
Benieuwd of we nu nog van het gas afgaan
Ik weet niet wat voor warmtepomp die "bekenden" van je hebben staan maar als die onderbemeten is of je afgiftesysteem niet groot genoeg is ga je het inderdaad niet warm krijgen met een warmtepomp. Dat is natuurkunde en gewoon een fout van de installateur. Met een 2kW CV-ketel ga je je woning ook niet warm krijgen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom zou je vaker verkouden worden van een lucht/lucht warmtepomp?quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee je wordt wel wat vaker verkouden als er en virusje heerst
Ok, in welke regio's in Nederland heb je waterstof uit de leidingen stromen?quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:42 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
De warmtepomp is alweer ingehaald door de waterstofketel.
Ik corrigeer je nogmaals.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:05 schreef cempexo het volgende:
[..]
Nee hier gelden de conclusie van een aanname. Jesse Klaver, een vmbo scholier, tekent bij het kruisje van het IPCC rapport. Hij snapt het zelf totaal niet, zijn milieu vrienden trouwens ook niet.
Overigens worden hier sinds 3 jaar geen windmolens meer geplaatst, het volk wil het niet meer en er is geen aanvaardbaar rendement. Dit op voordracht van de Deense sociaal democraten. Dat is in Nederland volkomen onmogelijk !!
quote:Op donderdag 13 februari 2020 20:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik corrigeer je nogmaals.
Denemarken voorziet nu in 41% van zijn stroom door windmolens en is daarmee het land met de hoogste capaciteit aan windmolens in heel Europa qua percentage.
Daarnaast heeft het Deense ministerie van energie in december 2019 aangekondigd een windpark te willen plaatsen voor 10 miljoen huishoudens, ofwel zo'n 10 GWe. Dat is gigantisch.
Dus kom niet aanzetten met "Denemarken doet niet meer aan windmolens".
Leuk weetje: de windmolens die zo'n 23km voor de kust bij Borsele worden geplaatst, worden geplaatst door het Deense Ørsted (je weet wel, voorheen DONG energie).
I.t.t. de VS, waar de rijken de armen uitknijpen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 22:11 schreef Scarface88 het volgende:
Deze klimaatwaanzin gaat nog eens het einde van Europa worden. Mensen worden tot de laatste cent uitgeknepen voor de hobbies van links.
Trickle down theory.quote:Op donderdag 13 februari 2020 22:12 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
I.t.t. de VS, waar de rijken de armen uitknijpen.
Onwaar natuurlijk. Maar ik als rijke in de VS zou die arme sloebers ook zoveel mogelijk proberen uit te knijpen. Dat is waar de VS op gebouwd is. Dog eat dog business.quote:
Dat gaat om "oude" windparken (2010 / 2011 staat in het artikel) die destijds absoluut nog een forse subsidie nodig hadden om uit de kosten te komen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 21:53 schreef daNpy het volgende:
Zijn dat van die windmolens die niet rendabel zijn omdat ze qua installatie en onderhoud duurder zijn dan de stroom die ze opwekken, zoals in DE?
https://groene-rekenkamer(...)arken-niet-rendabel/
Dat wordt hier helemaal niet gezegd.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:00 schreef NoPicNic het volgende:
Rekenaars maken een fout.
Wat zeggen de klimaatontkenners?
"Zie je wel, de aarde warmt niet op"
Wie zegt datquote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:00 schreef NoPicNic het volgende:
Daarom is het ook zo schadelijk als rekenbureau's zulke fouten maken pf een rapport aangepast word tot de getallen wel bevallenquote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:00 schreef NoPicNic het volgende:
Links verdeeld die inkomsten toch weer? Maar dat links dat geld weer teruggeeft aan armen, zal jou wel onwelgevallig zijn? Want links weet dat er veel ondernemers zijn die veel inkomsten willen voor het schoonhouden en voor het afkoelen van de woonomgevingen van armen, zodat de armen niet te stikken hoeven in de hitte.quote:Op donderdag 13 februari 2020 22:11 schreef Scarface88 het volgende:
Deze klimaatwaanzin gaat nog eens het einde van Europa worden. Mensen worden tot de laatste cent uitgeknepen voor de hobbies van links.
Tip: de echte rekenmeesters zitten bij het CPB.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:49 schreef vipergts het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo schadelijk als rekenbureau's zulke fouten maken pf een rapport aangepast word tot de getallen wel bevallen
En we weten nu ook dat ministers de overheidsorganen onder druk zetten om rapporten te vervalsen. Dus.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:49 schreef vipergts het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo schadelijk als rekenbureau's zulke fouten maken pf een rapport aangepast word tot de getallen wel bevallen
Wat ik me nou toch afvraag, in het filmpje stemt de kamer tegen motie nr 103, welke motie is dat?quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ooo? Waar blijkt dat uit dan? De klimaatplannen mogen niet eens volledig doorberekend worden, daar stemt het kartel tegen dus ik ben erg benieuwd hoe jij kennelijk wel die bedragen weet.
Kijk het hele filmpje. Korte samenvatting:quote:Op vrijdag 14 februari 2020 12:44 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Wat ik me nou toch afvraag, in het filmpje stemt de kamer tegen motie nr 103, welke motie is dat?
In het filmpje is te horen aan het eind dat men gaat stemmen voor motie 103. Kun jij aangeven waar te vinden is wat motie 103 inhoud? Want ik hoor nergens bij het betoog in het filmpje dat het om dezelfde motie gaatquote:Op vrijdag 14 februari 2020 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Kijk het hele filmpje. Korte samenvatting:
Baudet: "kosten klimaatakkoord 1000 miljard"
Kamer: "onzin!"
Baudet: " dan laten we het klimaatakkoord doorrekenen door het PBL en door een onafhankelijk bureau. Steunen jullie dat?"
Kamer: "uiteraard, dien maar een motie in."
En dan wordt de motie ingediend en stemmen alle gluiperds tegen. De kosten mogen niet bekend worden. Voor de camera goede sier maken, en als de camera uit staat stiekem tegen stemmen.
Dan zou Baudet zo maar dingen verzinnen en aan elkaar plakken, dat zal toch niet?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:04 schreef NLGooner het volgende:
[..]
In het filmpje is te horen aan het eind dat men gaat stemmen voor motie 103. Kun jij aangeven waar te vinden is wat motie 103 inhoud? Want ik hoor nergens bij het betoog in het filmpje dat het om dezelfde motie gaat
De suggestie wordt gewekt dat het gaat om de doorrekening van de klimaatplannen. Het lijkt mij dat als dat niet zo zou zijn geweest en baudet sneaky heeft geknipt en geplakt de politici in kwestie daar wel op hadden gereageerd. Ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:04 schreef NLGooner het volgende:
[..]
In het filmpje is te horen aan het eind dat men gaat stemmen voor motie 103. Kun jij aangeven waar te vinden is wat motie 103 inhoud? Want ik hoor nergens bij het betoog in het filmpje dat het om dezelfde motie gaat
Yep, het is vooral een berekening gedaan vanuit Nationaal perspectief waar interne belastingen, arbeid en (te maken) winsten geen kostfactoren zijn.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:20 schreef MisChrartin het volgende:
Dit was te verwachten. Ik heb meermaals tegen PBL aangegeven dat ze een vertekend beeld geven van de kosten. Ze zeggen dat dat ze alles doorrekenen in nationale kosten. Dat wil zeggen, eindgebruikers belastingen, btw zit niet in die berekening. Omdat, volgens PBL, die kosten niet verdwijnen uit Nederland. Maar als eindgebruiker zie je die kosten natuurlijk wel.
Zo rekenen ze in hun modellen met een elektraprijs van 9ct/kWh, terwijl de werkelijke kosten eerder op 22ct liggen.
Tsja dan ga je rare uitkomsten krijgen als je dit soort fratsen uithaalt en het nergens duidelijk vermeld.
En ik kan je vast aangeven: het wordt nog erger. Zoek maar eens op warmtewet 2.0. Zo is het plan dat gemeenten gebieden aanwijzen als ‘warmtekavel’ en dan 1 partij aanwijzen als warmteleverancier. Eeuwigdurend. Wat zou daar nou mis kunnen gaan..
Ja dat niet meer dan anders principe werkt alleen voor vrij grote verbruikers. Een warmtenet aansluiting kost vaak rond de 500 euro per jaar aan vastrecht en dan heb je nog geen warmte verbruikt.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, het is vooral een berekening gedaan vanuit Nationaal perspectief waar interne belastingen, arbeid en (te maken) winsten geen kostfactoren zijn.
Basaal gezien, zijn in die berekening; de kosten van energietransitie dan beperkt tot puur het materiaal of wie weet, misschien alleen wel de grondstoffen.
Ik heb ook al berekeningen gezien die stellen dat een zonnedak, bv. niets kost omdat het een vervanging van je dakbedekking zou zijn die je toch - volgens die redenering - eens in de 20 jaar moet vervangen etc.etc. Kortom, het is de bekende rekentruc waarmee je wordt "verleid".... koop die elektrische/hybride auto van ¤40K is dan eigenlijk gratis is omdat je immers geen brandstofkosten hebt.
Stadsverwarming, monopolies en de NietMeerDanAnders situatie is op zichzelf al een vorm van oplichting waar de eindgebruiker geen kant op kan met fictief gecalculeerde kosten en (vastrecht)verplichtingen. De prijs die je in je superisolatie woning moet betalen wordt dan afgemeten tegen een middelmatig gasverwarmd/tochtend huis waar alles qua onderhoud/aanleg wordt uitbesteed bij een dure installateur.
Kern daarbij is dat je dan niet betaalt voor de gebruikte energie maar simpelweg eenzijdig kan worden geplukt. Ga je vervolgens, samen in een warmtenet, gemiddeld minder "energie" verbruiken moet de prijs daarvan wel omhoog om zo op die wijze het terugverdien/omzetvolume te behouden.
Ik hoop dat als de andere partijen dit daadwerkelijk zo hebben gedaan ze er een goede uitleg bij hebben.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 16:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dan zou Baudet zo maar dingen verzinnen en aan elkaar plakken, dat zal toch niet?
Andersom ook. Dan zou ik graag de uitleg hierachter horenquote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De suggestie wordt gewekt dat het gaat om de doorrekening van de klimaatplannen. Het lijkt mij dat als dat niet zo zou zijn geweest en baudet sneaky heeft geknipt en geplakt de politici in kwestie daar wel op hadden gereageerd. Ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Ik weet nooit hoe mensen aan een warmtepomp van ¤30.000 komen, blijkbaar had ik echt een koopjequote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:17 schreef ludovico het volgende:
800 miljard = 100k per huishouden.
Die warmtepomp is al 30 ofzo, dan nog zonnepanelen en isoleren.
Dat je 350 miljard gaat halen is ene zekerheid als alles van het gas af moet. Maar die 1000 miljard is ook prima haalbaar.
Koste da?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet nooit hoe mensen aan een warmtepomp van ¤30.000 komen, blijkbaar had ik echt een koopje
Het is maatwerk, ik heb m'n installatie en in de vrijstaande garage geplaatst dus dat vergt nogal wat extra geïsoleerd leidingwerk.quote:
Daar heb ik geen eenduidig antwoord op. Hangt af van soort woning, beschikbare ruimte, leeftijd, isolatie, warmteafgifte, warmteverlies, etc.quote:Hoe werkt dat in de stad?
Nouja, de motie (niet nr. 103, geen idee waar dat vandaan komt) is ter stemming gebracht op 4 juli 2019 (motie-Baudet 32813-374) en verworpen. Maar waarom staat daar niet bij.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:04 schreef NLGooner het volgende:
[..]
prima,quote:Op vrijdag 14 februari 2020 20:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Koste da?
Hoe werkt dat in de stad?
Zou inderdaad weleens willen weten waarom men zo heeft gestemd, zeker als men voor isquote:Op vrijdag 14 februari 2020 21:03 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nouja, de motie (niet nr. 103, geen idee waar dat vandaan komt) is ter stemming gebracht op 4 juli 2019 (motie-Baudet 32813-374) en verworpen. Maar waarom staat daar niet bij.
Jij niet alleen. De warmtepomp installatie zat er bij mij voor 8k in excel subsidie. Voor nog eens 4k liggen er 9 zonnepanelen op het dak.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet nooit hoe mensen aan een warmtepomp van ¤30.000 komen, blijkbaar had ik echt een koopje
Klopt, ik zag ook bedragen voorbij komen van ¤80.000 per woning bij een woningstichting.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 09:35 schreef Speekselklier het volgende:
De klacht kom van woningbouw verenigingen.
De werkwijze van die gasten neem ik al langer niet meer serieus.
De overhead van projjecten is veel groter dan een individuele woningeigenaar.
ALS er een nieuwe keuken wordt geplaatst neemt een woningeigenaar een electrische kookplaat. Meer kosten 400 euro.
Een woningbouwvereniging sloopt er een prima keuken uit omdat er een andere kookplaat in moet. Incl planning, adviseurs, architecten en steekpenningen kost die kookplaat dan 7000 euro.
Bij mijn vader kwam er eerst een steiger om de boel te schilderen. Toen ze weg waren kwam er een mannetje met een hoogwerker om de dakgoten te inspecteren, drie weken later werden de goten schongemaakt n.a.v de inspectie. Combineren kunnen ze niet.
Alsof het schildersbedrijf zijn steigers laat staan en ze vervolgens uit gaat lenen aan derden omdat die ook toevallig op het dak moeten zijn...quote:Op zaterdag 15 februari 2020 09:35 schreef Speekselklier het volgende:
Bij mijn vader kwam er eerst een stijger om de boel te schilderen. Toen ze weg waren kwam er een mannetje met een hoogwerker om de dakgoten te inspecteren, drie weken later werden de goten schongemaakt n.a.v de inspectie. Combineren kunnen ze niet.
Mijn oude woningbouwvereniging in Kollumerland (toen ik nog huurde) had z'n eigen schilders en onderhoudsmensen. Kozijnen werden bijvoorbeeld ook nog in huis gemaakt in hun eigen werkplaats. Ik kan het weten want ik liep er stage (op kantoor weliswaar).quote:Op zaterdag 15 februari 2020 13:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof het schildersbedrijf zijn steigers laat staan en ze vervolgens uit gaat lenen aan derden omdat die ook toevallig op het dak moeten zijn...![]()
Dat lukt je als particulier ook niet, zo van: "he Piet, breek die steigers maar een week later af want dan kan de loodgieter er ook nog ff gebruik van maken"...
5 km van de grens van wat? Brabant? Zeeland?quote:Op donderdag 13 februari 2020 07:22 schreef asco het volgende:
5 km van de grens.
Vrijstaand, nieuwbouw, 900m2 grond, zwembad in de tuin, airco, full options, 250k in 2007.![]()
Met je![]()
Laat je maar lekker uitkleden in NL.![]()
Ja, dat was vroeger toen het nog in eigen beheer was allemaal. Woningstichting Haskerland had ook zijn eigen werkplaatsje, keukendienst, loodgieters, schilders en alles.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 13:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn oude woningbouwvereniging in Kollumerland (toen ik nog huurde) had z'n eigen schilders en onderhoudsmensen. Kozijnen werden bijvoorbeeld ook nog in huis gemaakt in hun eigen werkplaats. Ik kan het weten want ik liep er stage (op kantoor weliswaar).
Daar konden dat soort werkzaamheden heel goed gecombineerd en gepland worden.
Dat heb je dus zelf niet in de hand.quote:Als je alles extern doet is dat lastiger maar ook daar zou je kunnen kijken of het efficiënter kan.
Daar is niet altijd een nieuwe stoppenkast voor nodig, wel een kookgroep maar dat is een kwestie van 1 extra automaat en een stroomkabel.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 14:12 schreef Maerwynn het volgende:
- Nieuwe stoppenkast voor extra groep keuken (leuke ook voor woningstichtingen)
De CV-ketel vervangen kan je uiteraard plannen. Als je ketel nog 10 jaar mee kan ga je niet nu van het aardgas af maar doe je eerst andere dingen aan een woning.quote:- Duizenden cv-ketels, fornuizen en kookplaten naar grof vuil (goed apparaat weggooien omdat je niet anders kan
Klopt, toevallig las ik een paar weken terug dit nog, flinke investering maar ook voordelen:quote:- Restaurants die de halve keuken moeten verbouwen en moeten leren koken op electrisch
Bijstandsgerechtigden zullen inderdaad een andere kookplaat nodig hebben. In huurwoningen zal dat bij het gasloos maken overigens vaak een geïntegreerde inductiekookplaat zijn. Bij familie in Hoofddorp is dat op die manier gedaan. De keuken is toen ook gemoderniseerd (zat nog Bruynzeel uit de 80's in).quote:- Kostenpost bijzondere bijstand voor gemeentes, want bijstandstrekker heeft nieuwe kookplaat nodig
Uiteraard, mijn woning heb ik gasloos gemaakt dus ik ken de knelpunten.quote:Zomaar een paar dingen waar ik niemand over hoor. Er zijn heel wat dingen die er ook nog bij komen kijken als je van het gas af stapt, niet alleen je verwarming.
geen open vuur, dus veiligerquote:Op zaterdag 15 februari 2020 14:12 schreef Maerwynn het volgende:
Zomaar een paar dingen waar ik niemand over hoor. Er zijn heel wat dingen die er ook nog bij komen kijken als je van het gas af stapt, niet alleen je verwarming.
Je kan het natuurlijk ook zelf doen als je handig bent.quote:Op zondag 16 februari 2020 00:06 schreef imgoddamnugly het volgende:
Burgers verplichten om de klimaatindustrie te spekken is gewoon een bitch.
Wat een big boy die warmtepompquote:Op vrijdag 14 februari 2020 20:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is maatwerk, ik heb m'n installatie en in de vrijstaande garage geplaatst dus dat vergt nogal wat extra geïsoleerd leidingwerk.
Uiteindelijk was ik alsnog zo'n ¤15.000 kwijt (waar de ¤2800 subsidie nog af ging) maar dat had goedkoper gekund.
M'n buurman had een offerte voor ¤12.000 excl. subsidie liggen (ook vrijstaande woning).
Zoals je ziet is het niet veel gecompliceerder dan een CV-ketel. Je hebt alleen nog een buiten-unit en een buffervat (en een boilervat met warm water in de bijkeuken in mijn geval).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb ook nog radiatoren vervangen door Jaga convectoren maar dat was geen noodzaak, dat is meer om met lagere temperatuur = hoger rendement te kunnen draaien. Voor mij is het ook meer een hobby-project om te kijken waar je tegenaan loopt met een warmtepomp. Tot nu toe niets, m'n woning is warm.
In een kleinere woning, appartement of rijtjeswoning kan je uiteraard met een kleinere warmtepomp toe: je hebt minder vermogen nodig dan in een vrijstaande woning.
Oude woningen is andere koek. Mijn 2e woning uit 1972 gaat wat langer duren om over te zetten. Afgelopen jaar eerst alle kozijnen vervangen (waren rot) en dit jaar ga ik kijken naar isolatie in de kruipruimte en zonnepanelen.
[..]
Daar heb ik geen eenduidig antwoord op. Hangt af van soort woning, beschikbare ruimte, leeftijd, isolatie, warmteafgifte, warmteverlies, etc.
Er zullen heel wat woningen totaal niet geschikt zijn.
Men is natuurlijk niet echt voor. Ze weten ook wel dat het allemaal uiteraard veel meer gaat kosten dan nu voorgesteld wordt.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 21:42 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Zou inderdaad weleens willen weten waarom men zo heeft gestemd, zeker als men voor is
Klopt, dit is een 14kW model. Voor de meeste woningen zal een 7kW ook voldoen, die zijn de helft kleiner.quote:Op zondag 16 februari 2020 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat een big boy die warmtepomplekker man
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |