Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:57 schreef knoopie het volgende:
Wat hij zegt. En zelfs als een warmtepomp het "niet doet" betekent dat in de praktijk dat hij slechts een rendement van 100% heeft, en dus nog steeds je huis warm krijgt.
Daarmee worden de klimaatdoelstellingen natuurlijk niet gehaald en je mikt ook nog een lading fijnstof de atmosfeer in. Als iedereen in de randstad hout gaat stoken zie je de overkant van de straat niet meer door de smog, krijgen we hier Chinese toestanden.quote:Op donderdag 13 februari 2020 13:49 schreef cempexo het volgende:
Ik stook inmiddels 10 jaar op geheel gratis hout, 13 radiatoren, 2 douches en een warmwatercircuit. Alleen wat stroom en wat benzine om de pallets in stukken te zagen
[ afbeelding ]
Met een goed geïsoleerde woning en een correct bemeten warmtepomp mag dat in NL niet zo'n probleem zijn.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.
Dan hebben die bekenden van jou een slechte installatie. Principieel en ook in de praktijk is het prima haalbaar met een goede installatie. Maar goed, als jij alleen de berichten wilt geloven, die jouw vooroordelen bevestigen, dan kunnen we natuurlijk net zo goed ophouden.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, voor elk hallelujah warmtepompverhaal lees ik 10 verhalen die een stuk minder positief zijn en hoor ik ervaringen van bekenden die bij temperaturen van rond het vriespunt de hut niet meer warm krijgen. Dat die paar verdwaalde groene Tweakers die hier rondzwerven de meest fantastische verhalen ophangen zal allemaal wel.
In de praktijk bij iedereen met een fatsoenlijke installatie wel. Natuurlijk valt er een scenario te bedenken waar dat niet gaat werken. Bijvoorbeeld bij iemand met een te kleine warmtepomp, op de allerkoudste dag van het jaar, als hij helemaal alleen woont in een oude woning, en die dag geen eten kookt of zelfs maar zijn waterkoker aan heeft...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de warmtepomp blijft draaien wil niet zeggen dat hij de hut warm krijgt he.
Slechts 8% van het Nederlandse woningbestand is van bouwjaar 2005 en later...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:11 schreef Leandra het volgende:
Met een goed geïsoleerde woning en een correct bemeten warmtepomp mag dat in NL niet zo'n probleem zijn.
Maar als je een jaren 60 doorwaaiwoning niet of nauwelijks isoleert voor je er een warmtepomp ophangt dan wordt het idd een stuk lastiger.
Tevens heeft eea vooral nut met LTV, als je HTV radiatoren hebt en ze met 55 graden wilt gaan verwarmen moet de warmtepomp er harder aan trekken, als je de isolatie dan ook niet optimaal hebt wordt het lastig.
Maar ik geloof er niets van dat mensen met een nieuwbouwwoning de hut niet warm krijgen met een warmtepomp.
Als dat zo is dan is de pomp echt niet passend bij de woning.
Dus de mening van een onbekende op internet moet ik zwaarder laten wegen dan praktijkvoorbeelden welke ik met eigen ogen kan aanschouwen? Juist ja...quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:17 schreef knoopie het volgende:
Dan hebben die bekenden van jou een slechte installatie. Principieel en ook in de praktijk is het prima haalbaar met een goede installatie. Maar goed, als jij alleen de berichten wilt geloven, die jouw vooroordelen bevestigen, dan kunnen we natuurlijk net zo goed ophouden.
Je kan beter kijken naar de statistieken van de energielabels. Alles met een A of B label (27% van NL) kan zonder problemen met een warmtepomp werken. Alles met label C en D (52% van NL) kan met een beetje extra isolatie/hulp ook met een warmtepomp werken. Alles daaronder wordt een stuk moeilijker.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Slechts 8% van het Nederlandse woningbestand is van bouwjaar 2005 en later...
Nou nee, je hoeft mij niet te geloven. Het beste zou zijn als je je eens zou verdiepen in hoe een warmtepompinstallatie technisch werkt, en dan kan je zelf concluderen of dat al dan niet kan werken. Je huidige uitpraken getuigen er nogal van dat je geen idee hebt van de materie.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de mening van een onbekende op internet moet ik zwaarder laten wegen dan praktijkvoorbeelden welke ik met eigen ogen kan aanschouwen? Juist ja...
nee je wordt wel wat vaker verkouden als er en virusje heerstquote:Op donderdag 13 februari 2020 10:11 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Vloer verwarming heb je met een lucht/lucht warmtepomp niet nodig. Scheelt een nieuwe vloer.
De warmtepomp is alweer ingehaald door de waterstofketel.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, voor elk hallelujah warmtepompverhaal lees ik 10 verhalen die een stuk minder positief zijn en hoor ik ervaringen van bekenden die bij temperaturen van rond het vriespunt de hut niet meer warm krijgen. Dat die paar verdwaalde groene Tweakers die hier rondzwerven de meest fantastische verhalen ophangen zal allemaal wel.
Energielabels een farce.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je kan beter kijken naar de statistieken van de energielabels. Alles met een A of B label (27% van NL) kan zonder problemen met een warmtepomp werken. Alles met label C en D (52% van NL) kan met een beetje extra isolatie/hulp ook met een warmtepomp werken. Alles daaronder wordt een stuk moeilijker.
En daar heb ik een stuk meer vertrouwen in.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:42 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
De warmtepomp is alweer ingehaald door de waterstofketel.
Of je er een beetje in verdiepen. Je kan je stooklijn gewoon aanpassen als het niet warm genoeg wordt, dan moet de pomp wat harder werken. Net als dat de CV ketel meer gas gebruikt als het kouder is.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zie vaak voorbeelden waar de warmtepomp niet blijkt te werken.
Vaak leg ik binnen 10 minuten de vinger op de zere plek. (Ben gewoon doe-het-zelver, geen expert).
-warmtepomp zonder je radiatoren om te bouwen naar HT.,
-geen isolatie,
-verwachten je huis in 10 minuten 8graden warmer te krijgen.
als je fatsoenlijke isolatie heb kan je je CV ketel op 40 graden zetten en kijken of de boel warm blijft.
Als dat lukt is een warmtepomp haalbaar.
Het probleem van de warmtepomp is niet het apparaat maar de adviezen en installateurs die het apparaat plaatsen.
Ik weet prima hoe het technisch inelkaar zit maar dat heeft niks met praktijkervaringen te maken.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:29 schreef knoopie het volgende:
Nou nee, je hoeft mij niet te geloven. Het beste zou zijn als je je eens zou verdiepen in hoe een warmtepompinstallatie technisch werkt, en dan kan je zelf concluderen of dat al dan niet kan werken. Je huidige uitpraken getuigen er nogal van dat je geen idee hebt van de materie.
40-50% van de bevolking stookt hier, Denemarken, geheel op hout. 60-70% als bijverwarming. Zie kaartje:quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daarmee worden de klimaatdoelstellingen natuurlijk niet gehaald en je mikt ook nog een lading fijnstof de atmosfeer in. Als iedereen in de randstad hout gaat stoken zie je de overkant van de straat niet meer door de smog, krijgen we hier Chinese toestanden.
Aanvoer van 60 graden is wel het minimale hier. Als ik hem lager zet krijg ik het 's winters niet warm. En ja waterzijdig ingeregeld etc.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
Vaak leg ik binnen 10 minuten de vinger op de zere plek. (Ben gewoon doe-het-zelver, geen expert).
-geen isolatie,
als je fatsoenlijke isolatie heb kan je je CV ketel op 40 graden zetten en kijken of de boel warm blijft.
Het probleem van de warmtepomp is niet het apparaat maar de adviezen en installateurs die het apparaat plaatsen.
dan moet moet je dus eerst isoleren of je verwarmingssysteem aanpasen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aanvoer van 60 graden is wel het minimale hier. Als ik hem lager zet krijg ik het 's winters niet warm. En ja waterzijdig ingeregeld etc.
Wat in dat artikel staat heeft iemand hier al eerder perfect samengevat:quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:55 schreef cempexo het volgende:
De waterpomp:
https://blog.warmteservic(...)-vijf-is-ontevreden/
quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:28 schreef Speekselklier het volgende:
-geen isolatie,
Het verbranden gaat alleen aanzienlijk sneller dan het groeien. Als we nu met zijn allen hout gaan stoken is er eind van het jaar veel meer CO2 in de atmosfeer die over decennia pas weer is opgenomen door groeiende bomen. Slecht plan dus.quote:Op donderdag 13 februari 2020 14:50 schreef cempexo het volgende:
[..]
40-50% van de bevolking stookt hier, Denemarken, geheel op hout. 60-70% als bijverwarming. Zie kaartje:
Verder, als een boom groeit dan verbruikt deze CO2 om te groeien. Als je hout verbrand stoot dit CO2 uit. Totaal verbruiksrendement is dus 0.
[ afbeelding ]
Die maakt ontzettend veel herriequote:Op donderdag 13 februari 2020 14:55 schreef cempexo het volgende:
De waterpomp:
https://blog.warmteservic(...)-vijf-is-ontevreden/
In delen van het voorjaar en delen van het najaar alsmede de gehele zomer wordt er niet op hout gestookt. Alleen in de zomer groeit vooral een boom.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het verbranden gaat alleen aanzienlijk sneller dan het groeien. Als we nu met zijn allen hout gaan stoken is er eind van het jaar veel meer CO2 in de atmosfeer die over decennia pas weer is opgenomen door groeiende bomen. Slecht plan dus.
Nog los van het fijnstof.
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:06 schreef cempexo het volgende:
[..]
In delen van het voorjaar en delen van het najaar alsmede de gehele zomer wordt er niet op hout gestookt. Alleen in de zomer groeit vooral een boom.
Gas is dan toch ook geen optie ?quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?
Het is gewoon geen alternatief als co2 uitstoot verlagen de doelstelling is.
Dat lijkt me zo 1 2 3 een lastig antwoord. Dus een studie is noodzakelijk.quote:Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar hoe lang doet een boom er over om te groeien en hoe lang doe jij er over om hem te verbranden?
Het is gewoon geen alternatief als co2 uitstoot verlagen de doelstelling is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |