abonnement Unibet Coolblue
pi_189075890
quote:
Sylvana Simons heeft de hoon van social media over zich heen gekregen na haar pleidooi in de gemeenteraad voor het 'dekoloniseren' van wiskunde op middelbare scholen. Simons is al heel blij met de inspanningen van het linkse college om het onderwijs meer 'divers' en 'inclusief' te maken. Nu is het volgens haar tijd om de boeken en lesmethodes van exacte vakken aan te pakken. Kevin Kreuger van FvD in Amsterdam spreekt van een 'nieuw dieptepunt'. Chris van den Bos schrijft op Twitter: 'was worteltrekken pure slavenarbeid?' 'Evaatje' schrijft: moet ik nu gaan nadenken over zwarte en rode cijfers?'
https://www.telegraaf.nl/(...)skunde-dekoloniseren

----

Noem me gerust naïef. Wiskunde was ik bar slecht in. Maar waar valt wiskunde te dekoloniseren?


Originele OP, niet van mij.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 22 september 2019 @ 18:54:19 #2
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189075966
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 18:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het probleem is dat "wij Europeanen", cq Cortes de Azteekse manuscripten, (codices) hebben vernietigd. Dus onze trots over onze wetenschappelijke geschriften is eigenlijk onterecht. Wij hebben de manuscripten van de overige culturen vernietigd/geroofd.
Als "wiedergutmachung" zouden we dus de natuurwetten een neutrale naam kunnen geven. Als schuldbewustheid mbt onze koloniale wandaden van weleer.
Dit is net zoiets als zeggen dat de Engelsen bij wijze van Wiedergutmachung niet meer van Occam's Razor mogen spreken omdat ze tijdens de Honderdjarige Oorlog vast wel een keer een Franse bibliotheek hebben verbrand waarin zich iets nuttigs bevond. Dat gaat toch nergens meer over?
pi_189076008
Ik walg van deze vrouw, en dan ben ik nog mild in mijn bewoording.
Wat een vreselijk, eng, demonisch en geestesziek mens is dit.
pi_189076105
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 18:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Er bestaat ook nog iets als een gulden middenweg. Een compromis weet je wel. Niks mis mee. De Duitsers hebben ook niet hun hele hebben en houden aan Polen en Israel "verschonken". Maar een kleine bijdrage "uit goede wil" is wel op zijn plaats. Dus werd de Oder Neisse de nieuwe grens en kreeg Israel een som geld.
Israel kreeg een som geld vanwege wat?
pi_189076118
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 18:56 schreef -Chakotay- het volgende:
Ik walg van deze vrouw, en dan ben ik nog mild in mijn bewoording.
Wat een vreselijk, eng, demonisch en geestesziek mens is dit.
Gewoon een blankenhater, daar lopen er steeds meer van rond in de westerse samenleving.
  zondag 22 september 2019 @ 19:04:46 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189076120
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 18:56 schreef -Chakotay- het volgende:
Ik walg van deze vrouw, en dan ben ik nog mild in mijn bewoording.
Wat een vreselijk, eng, demonisch en geestesziek mens is dit.
Geld verdienen aan polarisatie.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_189076446
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Israel kreeg een som geld vanwege wat?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Luxemburg
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_189076620
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 18:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dit is net zoiets als zeggen dat de Engelsen bij wijze van Wiedergutmachung niet meer van Occam's Razor mogen spreken omdat ze tijdens de Honderdjarige Oorlog vast wel een keer een Franse bibliotheek hebben verbrand waarin zich iets nuttigs bevond. Dat gaat toch nergens meer over?
Toch is het bij onze oosterburen niet zo ongewoon om fouten uit het verleden te erkennen en daardoor benamingen etc te herzien.

Lees de volgende teksten maar eens die betrekking hebben op het verleden mbt de bezetting (kolonisatie, zo je wilt) van Nederland door Duitsland.

quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wyk_auf_F%C3%B6hr

"Wyk auf Föhr (Deens: Vyk på Før; Nederlands: Wyk op Föhr) is een gemeente in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, gelegen in het Kreis Noord-Friesland. Wyk is de grootste plaats op het Waddeneiland Föhr en telt 4.230 inwoners.[2]
"

"De piloot en latere Wehrmachtsbefehlshaber in den Niederlanden Friedrich Christiansen werd hier geboren. Christiansen werd in 1932 ereburger van Wyk. Na zijn vrijlating in 1951 werd zijn ereburgerschap hernieuwd en werd in Wyk een straat naar hem genoemd. Deze vernoeming werd later, in 1980, teruggedraaid.
"

https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Christiansen

"Der Stadtrat seiner Heimatstadt Wyk nahm seine Freilassung im Jahre 1951 zum Anlass, die ihm 1932 verliehene Ehrenbürgerschaft zu erneuern und eine Straße, die bereits früher seinen Namen getragen hatte, wieder nach ihm zu benennen. Dies wurde in den Niederlanden und in Dänemark mit Empörung aufgenommen. Im Mai 1980 erhielt die „Friedrich-Christiansen-Straße“ ihren alten Namen „Große Straße“ nach einer mehrmonatigen, in der Stadt Wyk umstrittenen Diskussion zurück. Die Ehrenbürgerschaft wurde ihm nicht aberkannt, da sie mit seinem Tode erloschen war.[4][5][6] Im März 2016 entschied der Gemeinderat von Aukrug, Christiansen die 1933 verliehene Ehrenbürgerschaft wegen seiner Teilnahme an Kriegsverbrechen symbolisch mit einem protokollierten Beschluss abzuerkennen.
"
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 22 september 2019 @ 19:44:35 #10
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_189076714
@Twentsche_Ros
Vind je ook dat in het Midden-Oosten alle gebruikelijke termen wat betreft regelgeving, religie, wetenschap etc. die zij toewijden aan islamitische geleerden, maar die al eerder elders omschreven zijn, aangepast moeten worden?
Hetzelfde met het verre oosten?
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  zondag 22 september 2019 @ 19:45:29 #11
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189076728
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Toch is het bij onze oosterburen niet zo ongewoon om fouten uit het verleden te erkennen en daardoor benamingen etc te herzien.

Lees de volgende teksten maar eens die betrekking hebben op het verleden mbt de bezetting (kolonisatie, zo je wilt) van Nederland door Duitsland.
[..]

Dat is eerder te vergelijken met het gesteggel om Jan Pietersz Coen. Maar Pythagoras was geen oorlogsmisdadiger, dus die analogie zie ik niet.
pi_189076798
De Nacht van Wiegel moet ook anders heten. Wiegel was immers blank.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189077005
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is eerder te vergelijken met het gesteggel om Jan Pietersz Coen. Maar Pythagoras was geen oorlogsmisdadiger, dus die analogie zie ik niet.
Wyk auf Föhr heeft het ereburgerschap gegeven aan Christiansen in 1932. Toen was het Derde Rijk nog niet begonnen, en dus was Christiansen destijds nog geen oorlogsmisdadiger. Hij was een gerespecteerd vliegenier in WO I.
Dus die straatnaam en het opnieuw ingevoerde ereburgerschap in 1951 was niet om zijn "verdiensten/misdaden" in Nederland te huldigen. Toch heeft men in Wyk auf Föhr gemeend de straatnaam te moeten veranderen vanwege "gevoelens van anderen, cq de Denen en de Nederlanders". Dus de analogie gaat wel op.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_189077067
Wtf. Er is toch maar een wiskunde. Daar kan je toch niet onderdelen uit schrappen :')
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 22 september 2019 @ 20:12:56 #15
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189077231
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:04 schreef spierbal het volgende:
Wtf. Er is toch maar een wiskunde. Daar kan je toch niet onderdelen uit schrappen :')
Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
  zondag 22 september 2019 @ 20:17:57 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189077330
Gewoon doodzwijgen dit soort komedianten
pi_189077441
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
Dat is wel heel triest. Een gemeenschap begrijpt het tover het algemeen minder dus moet het niet in het basis onderwijs zitten zodat we meer gelijk zijn. Wtf.

Laat Afrika lekker in Afrika dan de tering.

Daarbij hebben wij gewoon een neger op de engineer afdeling.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 22 september 2019 @ 20:32:38 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189077556
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:01 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wyk auf Föhr heeft het ereburgerschap gegeven aan Christiansen in 1932. Toen was het Derde Rijk nog niet begonnen, en dus was Christiansen destijds nog geen oorlogsmisdadiger. Hij was een gerespecteerd vliegenier in WO I.
Dus die straatnaam en het opnieuw ingevoerde ereburgerschap in 1951 was niet om zijn "verdiensten/misdaden" in Nederland te huldigen. Toch heeft men in Wyk auf Föhr gemeend de straatnaam te moeten veranderen vanwege "gevoelens van anderen, cq de Denen en de Nederlanders". Dus de analogie gaat wel op.
Nee, want Christiansen werd uiteindelijk in de ban gedaan om zijn oorlogsmisdaden, waarvoor hij is veroordeeld. Bij Pythagoras, die dergelijke misdaden niet heeft begaan, is daar geen enkele reden toe.
pi_189077853
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, want Christiansen werd uiteindelijk in de ban gedaan om zijn oorlogsmisdaden, waarvoor hij is veroordeeld. Bij Pythagoras, die dergelijke misdaden niet heeft begaan, is daar geen enkele reden toe.
Christiansen werd in de ban gedaan omdat de Nederlanders (en Denen) bezwaar hadden tegen deze verering (straatnaam/ereburgerschap). Zonder "gezeur van de Sylvana'tjes avant la lettre uit Putten" was die straatnaam gewoon zo blijven bestaan.

https://www.oktober44.nl/duitsers-diep-door-het-stof
quote:
- PUTTEN - De bewoners van het eiland Wyk auf Föhr in Noord-Duitsland hebben het afgelopen weekeinde massaal en groots hun excuses aangeboden aan de Puttenaren die er op bezoek waren.
De eiland-bewoners maakten hun excuus voor het eerbetoon dat jarenlang werd gegeven aan Friedrich Christiansen, die als bevelhebber van de Duitse strijdkrachten verantwoordelijk was voor de razzia in het Gelderse dorp in oktober 1944.

Na de oorlog is tot 1980 een straat op het eiland vernoemd naar Christiansen die er als oorlogsheld werd vereerd, ook mede vanwege zijn optreden als piloot in de Eerste Wereldoorlog. Na massale protestacties werd de straat weer omgedoopt tot Grosse Strasse. Afgelopen weekeinde namen de bewoners van Wyk auf Föhr, inclusief de voltallige gemeenteraad, ten overstaan van de Puttenaren nog eens nadrukkelijk publiekelijk afstand van de verering van Christiansen.

‘Wij stonden er echt van te kijken, ze gingen diep door het stof’, zegt Gert van Dompseler die namens de Stichting Oktober 44 deel uitmaakte van het gezelschap dat naar Noord-Duitsland was afgereisd.

‘Wij zijn er groots onthaald op het eiland’, aldus Van Dompseler over de wijze waarop de Puttenaren met alle égards werden ontvangen. De gemeente Wyk auf Föhr had voor deze gelegenheid ook alle verblijfskosten van de Puttenaren, inclusief de overnachting in het hotel, voor haar rekening genomen. Het gebaar dat naar de Veluwenaren werd gemaakt was groots. De Stichting Oktober 44 had ter gelegenheid van de 60-jarige herdenking van de razzia de reis naar Noord-Duitsland georganiseerd. Zo’n zeventig personen hadden zich hiervoor aangemeld, terwijl voorts de Verenigde Veluwse Koren met maar liefst 140 leden hun opwachting maakten in Ladelund.

Zoals bekend stond in Ladelund het concentratiekamp waar 110 Puttenaren om het leven kwamen.Zij zijn begraven achter de kerk van het dorp. De koorleden, uitgenodigd door Karin Penno, de beheerster van de Gedenkstätte in Ladelund, verbleven dit weekeinde in een hotel in het naburige Niebüll. In deze plaats werd ook een concert gegeven door het koor dat gevormd wordt door Euodia uit Hierden, Crescendo uit Hulshorst, het Hervormd zangkoor Harderwijk, Hervormd kerkkoor Ermelo en De Lofstem uit Putten.

In de kerk van Ladelund werd zondag een indrukwekkende herdenkingsdienst gehouden met als voorganger Bischof Dr. Hans Cristian Knuth. Daarna was er de kranslegging bij de massagraven. Dat deden onder meer de teruggekeerde Jannes Priem en zijn zwager Rikkert van Koerten, wiens vader in Ladelund het leven liet, namens de Stichting Oktober 44 voorzitter Jan van den Hoorn en Heimen Top, namens de weduwen deed dat Alie Bosch-Pieper, samen met haar dochter Stefie Heek-Bosch.

Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 22 september 2019 @ 21:21:19 #20
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189078472
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Christiansen werd in de ban gedaan omdat de Nederlanders (en Denen) bezwaar hadden tegen deze verering (straatnaam/ereburgerschap). Zonder "gezeur van de Sylvana'tjes avant la lettre uit Putten" was die straatnaam gewoon zo blijven bestaan.

https://www.oktober44.nl/duitsers-diep-door-het-stof
[..]

Ja, vandaar ook mijn vergelijking met Coen. Maar nogmaals, daar houdt de analogie dan ook op.
  zondag 22 september 2019 @ 21:23:33 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189078517
Hou toch eens op een willekeurige uitspraak van een willekeurig raadslid uit een willekeurige gemeente te brengen alsof het een maatschappelijk probleem is.
pi_189078781
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
geniaal.. dus eigenlijk zegt Sylvana dat alle zwarten per definitie dommer zijn dan blanken

ik begin haar weer een beetje meer te mogen 0,00000013 procent meer
pi_189078816
En het mooiste is nog wel.. omdat we beter zijn in Math.. vertrekken de blanken mensen als suprematie ras van de aarde naar een ander planeet, en laten wij die losers lekker bekvechten :')

zo van.... laterr
pi_189079123
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:39 schreef -Chakotay- het volgende:
En het mooiste is nog wel.. omdat we beter zijn in Math.. vertrekken de blanken mensen als suprematie ras van de aarde naar een ander planeet, en laten wij die losers lekker bekvechten :')

zo van.... laterr
Nou, de blanken moet niet naast hun schoenen lopen. Een andere planeet maak je niet even bewoonbaar.
pi_189079350
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:54 schreef p078 het volgende:

[..]

Nou, de blanken moet niet naast hun schoenen lopen. Een andere planeet maak je niet even bewoonbaar.
Daar heb je idd ook slaven voor nodig.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189079442
Al die witte driehoeken met een zwarte rand. Net alsof alle negers een erehaag moeten vormen voor alle blanken.
pi_189080505
Dat mens, en vele met haar, baseert haar wereldbeeld op de hysterie op twitter. Dan krijg je vanzelf dit soort denkbeelden.
pi_189081218
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
Niet beter laten aansluiten bij de black subculture ?
"Je hebt een KFC bucket met een doorsnede van 30 cm en een hoogte van 50 cm. Hoeveel chickenwings passen hier in bij een optimaal stapelpatroon ?"

Maar wellicht zit er iets in de claim dat er redelijk wat wiskundige principes zijn bedacht door niet-blanken waarbij blanken vervolgens met de eer zijn gaan strijken. Dat mag ze van mij best laten onderzoeken.
  maandag 23 september 2019 @ 05:11:25 #29
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189081223
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:02 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Niet beter laten aansluiten bij de black subculture ?
"Je hebt een KFC bucket met een doorsnede van 30 cm en een hoogte van 50 cm. Hoeveel chickenwings passen hier in bij een optimaal stapelpatroon ?"

Maar wellicht zit er iets in de claim dat er redelijk wat wiskundige principes zijn bedacht door niet-blanken waarbij blanken vervolgens met de eer zijn gaan strijken. Dat mag ze van mij best laten onderzoeken.
Op zich is een kritische kijk naar wetenschap van buiten niet slecht. Ook als het om wiskunde
gaat. Maar in het geval van Sylvana zou ik toch eerst eens bijvoorbeeld naar de serie Cosmos gaan kijken. Om maar eens mee te beginnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189081227
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:11 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zich is een kritische kijk naar wetenschap van buiten niet slecht. Ook als het om wiskunde
gaat. Maar in het geval van Sylvana zou ik toch eerst eens bijvoorbeeld naar de serie Cosmos gaan kijken. Om maar eens mee te beginnen.
Eens. Niettemin heb ik nu een paar van de bronartikelen doorgelezen en ze hebben wel een punt. We noemen in onze beta lessen wel Newton, maar niet Seki Kowa. We noemen wel Pythagoras en Galileo maar niet Brahmagupta. Dat lijkt idd wel een beetje een keuze gemotiveerd door huidskleur ipv waarde.
  maandag 23 september 2019 @ 05:48:40 #31
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189081231
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eens. Niettemin heb ik nu een paar van de bronartikelen doorgelezen en ze hebben wel een punt. We noemen in onze beta lessen wel Newton, maar niet Seki Kowa. We noemen wel Pythagoras en Galileo maar niet Brahmagupta. Dat lijkt idd wel een beetje een keuze gemotiveerd door huidskleur ipv waarde.
Niet alleen op huiskleur. Maar ook op basis van bijvoorbeeld religie of ideologie. Maar wat mij stoort aan Sylvana is dat ze op basis van onvoldoende kennis uitspraken doet. En ook nog eens haar mening er door heen wil drukken zonder constructief te zijn naar anderen. Slavernij is daar een beetje een voorbeeld van. De slaven forten lagen aan de kust. Dus hoe komen de slaven dan daar is iets waar je haar nooit over hoort bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 23 september 2019 @ 06:20:01 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189081239
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Christiansen werd in de ban gedaan omdat de Nederlanders (en Denen) bezwaar hadden tegen deze verering (straatnaam/ereburgerschap). Zonder "gezeur van de Sylvana'tjes avant la lettre uit Putten" was die straatnaam gewoon zo blijven bestaan.

https://www.oktober44.nl/duitsers-diep-door-het-stof
[..]

De analogie klopt niet. Bij de vliegenier is de verandering gedaan door gevoelens om wat hij wel degelijk heeft gedaan, en waarvoor hij veroordeeld is.
Bij wiskundigen gaat het niet om wat ze hebben gedaan, maar omdat ze blank zijn.

Er zijn heel veel mensen die tegenwoordig issues hebben met niets anders dan dat mensen blank zijn. Zeg maar albafobie, vaak omslaand naar haat. Een blanke deugt niet, nooit, want die is blank. Zodra albafoben weten dat iemand blank is wordt die uitgekotst.
Het erge is dat er geen oplossing wordt aangedragen, behalve dat blank uit de samenleving en de geschiedenis moet verdwijnen, inclusief aspecten van de cultuur die aan blanken worden toegeschreven. De eis tot betalingen en het overdragen van macht is géén oplossing.
Zodra blanken in opstand komen tegen dergelijke albafobie, wordt dat als racisme gezien en dat moet bestraft worden, en racisme kàn bestraft worden.
pi_189081241
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:48 schreef Megumi het volgende:

[..]

Niet alleen op huiskleur. Maar ook op basis van bijvoorbeeld religie of ideologie. Maar wat mij stoort aan Sylvana is dat ze op basis van onvoldoende kennis uitspraken doet. En ook nog eens haar mening er door heen wil drukken zonder constructief te zijn naar anderen. Slavernij is daar een beetje een voorbeeld van. De slaven forten lagen aan de kust. Dus hoe komen de slaven dan daar is iets waar je haar nooit over hoort bijvoorbeeld.
Hoe kwamen de Joden tijdens WO 2 in Westerbork? Dankzij de NL politie en de NSB.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 06:28:05 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189081243
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:02 schreef Kassamiep het volgende:

Maar wellicht zit er iets in de claim dat er redelijk wat wiskundige principes zijn bedacht door niet-blanken waarbij blanken vervolgens met de eer zijn gaan strijken. Dat mag ze van mij best laten onderzoeken.
Dat mag onderzocht worden maar zal lastig zijn omdat Arabieren niet zo spastisch over kleur deden en er zullen best wat zwarten (niet per se negers) onder hen zijn geweest, afkomstig uit Punt of anders India die zich met algebra bezighielden. Er is immers ook een theorie die zegt dat Mohammed zwart was, omdat er bij Mekka veel mensen uit Punt woonden.

Verder zal zo'n onderzoek verder moeten kijken dan ras. Hoe zit modern (na de verlichting) wiskunde-onderzoek in elkaar, waarom krijgt iemand de eer en een ander niet, is dat racisme of zijn daar andere mechanismen aan de gang? Zo zijn er vrouwen wiens onderzoek op naam van hun man kwam te staan, maar ook andere medewerkers (man, blank) kregen/krijgen niet altijd de eer van hun werk.
  maandag 23 september 2019 @ 06:37:28 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189081252
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eens. Niettemin heb ik nu een paar van de bronartikelen doorgelezen en ze hebben wel een punt. We noemen in onze beta lessen wel Newton, maar niet Seki Kowa. We noemen wel Pythagoras en Galileo maar niet Brahmagupta. Dat lijkt idd wel een beetje een keuze gemotiveerd door huidskleur ipv waarde.
Wie zijn "we"? Alleen de blanken? Worden ze in hun thuisland wel genoemd? Heeft Japan het wel over Newton etc?
Is dat niet eerder iets cultureels in plaats van racisme? In het geval van Seki: Japan was toen een gesloten land, alleen Nederlanders waren een beetje welkom. Hoe had de rest van de wereld er kennis van kunnen nemen en zijn werk kunnen opnemen in de westerse wiskunde?

Mensen als Sylvana begrijpen niet dat elk volk (als in etniciteit) een eigen cultuur heeft. Als je tussen dat volk gaat wonen, is het de bedoeling dat je assimileert of een buitenstaander blijft. Je hebt geen recht je eigen cultuur op te leggen aan een volk. In het verleden is dat wel gedaan door Britse kolonialen, maar toen hadden we nog geen mensenrechten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lunatiek op 23-09-2019 06:47:12 ]
  maandag 23 september 2019 @ 06:42:37 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189081260
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 06:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hoe kwamen de Joden tijdens WO 2 in Westerbork? Dankzij de NL politie en de NSB.
Met de trein.
Maar je vergelijking gaat nergens over.
  maandag 23 september 2019 @ 07:25:00 #37
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189081323
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 06:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wie zijn "we"? Alleen de blanken? Worden ze in hun thuisland wel genoemd? Heeft Japan het wel over Newton etc?
Is dat niet eerder iets cultureels in plaats van racisme? In het geval van Seki: Japan was toen een gesloten land, alleen Nederlanders waren een beetje welkom. Hoe had de rest van de wereld er kennis van kunnen nemen en zijn werk kunnen opnemen in de westerse wiskunde?

Mensen als Sylvana begrijpen niet dat elk volk (als in etniciteit) een eigen cultuur heeft. Als je tussen dat volk gaat wonen, is het de bedoeling dat je assimileert of een buitenstaander blijft. Je hebt geen recht je eigen cultuur op te leggen aan een volk. In het verleden is dat wel gedaan door Britse kolonialen, maar toen hadden we nog geen mensenrechten.
Natuurlijk is dat iets cultureels. Het heeft te maken met de historie van onze kennisverwerving, zoals je al aangeeft. Verder ook eens met je laatste alinea.
pi_189081374
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 06:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mensen als Sylvana begrijpen niet dat elk volk (als in etniciteit) een eigen cultuur heeft. Als je tussen dat volk gaat wonen, is het de bedoeling dat je assimileert of een buitenstaander blijft. Je hebt geen recht je eigen cultuur op te leggen aan een volk. In het verleden is dat wel gedaan door Britse kolonialen, maar toen hadden we nog geen mensenrechten.
Het volk van Sylvana (de zwarten) is ook "ons volk" geworden omdat "wij" Suriname en Indië als ons eigendom zijn beschouwen (gebiedsuitbreiding).
Als Syvana (of haar (voor)ouders) zijn verhuisd naar NL voor de onafhankelijkheid van Suriname is zijn gewoon Nederlands en is haar geschiedenis ook Nederlands.
De cultuur opleggen naar een ander volk is dus precies wat Nederland heeft gedaan in Suriname en Indië.
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd. Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 08:11:01 #39
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189081459
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het volk van Sylvana (de zwarten) is ook "ons volk" geworden omdat "wij" Suriname en Indië als ons eigendom zijn beschouwen (gebiedsuitbreiding).
Als Syvana (of haar (voor)ouders) zijn verhuisd naar NL voor de onafhankelijkheid van Suriname is zijn gewoon Nederlands en is haar geschiedenis ook Nederlands.
De cultuur opleggen naar een ander volk is dus precies wat Nederland heeft gedaan in Suriname en Indië.
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd. Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
Weer het klassieke dogma “witte man stout, zwarte man liev”. En dat dan ook nog eens toegepast op iets abstracts als de wiskunde.
Er is ongetwijfeld wat nuttigers te doen, maar de agenda van mevrouw Simons is nogal beperkt (en ronduit polariserend).
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 23 september 2019 @ 08:11:06 #40
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189081460
quote:
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd. Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
Gast. De Azteken waren bloeddorstige idioten die aan mensenoffers deden door het hart eruit te rukken. Het waren wilden. Barbaren. Ze hadden geen wetenschappelijke verworvenheden om te vernietigen. Net als de Afrikanen. Die mensen liepen toen al eeuwen achter op Europa, het MO en China.
quote:
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Niets neutraal. Het zijn Europese ontdekkingen.
quote:
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen
Leugens. Europeanen waren geen IS. We hebben niets kort en klein geslagen. We hebben onderontwikkelde wilden het licht van de beschaving gebracht. Ze waren nooit zelfstandig op ons niveau gekomen.
  maandag 23 september 2019 @ 08:13:10 #41
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189081469
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 06:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hoe kwamen de Joden tijdens WO 2 in Westerbork? Dankzij de NL politie
Nee, door de Duitse bezetter die hen dwongen, jij smeerlap. Wat een opmerking. :r

Je spreekt waarschijlijk ook over "Poolse concentratiekampen"?
  maandag 23 september 2019 @ 08:16:19 #42
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189081484
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eens. Niettemin heb ik nu een paar van de bronartikelen doorgelezen en ze hebben wel een punt. We noemen in onze beta lessen wel Newton, maar niet Seki Kowa. We noemen wel Pythagoras en Galileo maar niet Brahmagupta. Dat lijkt idd wel een beetje een keuze gemotiveerd door huidskleur ipv waarde.
Nee dat komt omdat we hier in Europa zijn en niet in Azie of Afrika.
  maandag 23 september 2019 @ 08:25:31 #43
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189081527
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
Hoe kwamen "we" (ik was er trouwens niet bij) daar überhaupt terecht? Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met een graduele accumulatie van wetenschappelijke en technologische verworvenheden waarmee Europa een voorsprong op de rest van de wereld had opgebouwd?
pi_189081553
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:49 schreef spijkerbroek het volgende:
De Nacht van Wiegel moet ook anders heten. Wiegel was immers blank.
wiegel heeft niks nodig behalve hemzelf, om de prullebak in te moeten..
pi_189081565
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 05:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eens. Niettemin heb ik nu een paar van de bronartikelen doorgelezen en ze hebben wel een punt. We noemen in onze beta lessen wel Newton, maar niet Seki Kowa. We noemen wel Pythagoras en Galileo maar niet Brahmagupta. Dat lijkt idd wel een beetje een keuze gemotiveerd door huidskleur ipv waarde.
Sterk staaltje apofenie. Dat is een cultuurdingetje. Zo zijn vrouwen vaak ook ondervertegenwoordigd in de wetenschapsgeschiedenis en is het pas sinds enkele jaren dat hun rol groter blijkt te zijn dan eerder erkend.
-
  maandag 23 september 2019 @ 08:59:03 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189081738
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het volk van Sylvana (de zwarten) is ook "ons volk" geworden
Pertinent niet. Ze zijn Nederlands staatsburger, maar maken geen deel uit van het etnisch Nederlandse volk (of subgroepen daarvan als Hollanders, Friezen, Limburgers).
Etnische Nederlanders delen taal, geschiedenis, cultuur, normen en waarden en vaak een eeuwenlang verblijf op hetzelfde grondgebied, waardoor families linksom of rechtsom aan elkaar verwant zijn: het is een soort stamverband.

quote:
omdat "wij" Suriname en Indië als ons eigendom zijn beschouwen (gebiedsuitbreiding).
Als Syvana (of haar (voor)ouders) zijn verhuisd naar NL voor de onafhankelijkheid van Suriname is zijn gewoon Nederlands en is haar geschiedenis ook Nederlands.
Ze is duidelijk niet van Nederlandse etniciteit. Behalve haar paspoort is er weinig Nederlands aan. Het aantal voorouders dat op Hollands (of Neder-Lotharings) grondgebied woonden, schat ik op nul. Ze had al eens beloofd dat ze naar Suriname zou gaan als Zwarte Piet zou blijven- een etnische Nederlander heeft niet zo'n toevluchtsoord, alles is buitenland en vreemd en anders en daarom wat angstaanjagend on-Nederlands, o.a. in normen en waarden (op enkele grensgebieden na).
quote:
De cultuur opleggen naar een ander volk is dus precies wat Nederland heeft gedaan in Suriname en Indië.
Nederland en Frankrijk hebben als koloniale macht veel minder hun stempel gedrukt op de locale cultuur dan Groot-Brittannië. Het was een andere manier van koloniseren. In ex-Britse koloniën speelt men nog steeds cricket en rugby op hoog niveau, maar kolf, korfbal en kaatsen zijn nooit een ding geweest in Nederlandse koloniën. Heel veel cultuur is daar intact gebleven.
quote:
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd.
De Spanjaarden hadden hun eigen kolonisatiemethoden. Of eigenlijk niet eens kolonisatie in het geval van Cortes, die wilde alleen goud, geen kolonie.
quote:
Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
Die verworvenheden van de Azteken kunnen dus net zo goed niet hebben bestaan. Er is geen enkel bewijs voor.

Anderson hebben de Britten in India niets kort en klein geslagen en nochtans is daar weinig dat heeft bijgedragen aan wetenschap op wereldniveau, en dat is niet eens door gebrek aan intellect bij oude Indiërs.
quote:
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Symboolpolitiek.

Bovendien hebben "we" die uitvindingen niet gedaan, maar individuele topwetenschappers. Het is voor hen vet lullig om hun uitvinding eerst af te pakken en dan onder een andere naam aan anderen te geven die er niks aan hebben bijgedragen.
quote:
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
Dat is meer dat China en vooral Japan ontoegankelijk waren, de bibliotheek van Alexandrië ten onder is gegaan en de weinige boeken die gered zijn zouden zijn te vinden in de oudste universiteiten ter wereld die voor niet-moslims niet toegankelijk zijn.
  Moderator maandag 23 september 2019 @ 09:16:42 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189081857
mwah mijn moeder is Surinaams maar ik ben toch echt 100 procent Nederlands hoor, is gewoon hoe je opgevoed werd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 september 2019 @ 09:28:25 #48
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_189081950
Wordt het niet eens tijd dat deze dame gedwongen wordt opgenomen in een GGZ instelling en een psycholoog haar geestestoestand eens goed onder de loep neemt? Ze begint echt trekken van een doorgedraaid en zeer achterdochtig iemand te vertonen ....
"Hoka Hey!"
  maandag 23 september 2019 @ 09:30:18 #49
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189081961
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 08:59 schreef Lunatiek het volgende:
Etnische Nederlanders delen taal, geschiedenis, cultuur, normen en waarden en vaak een eeuwenlang verblijf op hetzelfde grondgebied, waardoor families linksom of rechtsom aan elkaar verwant zijn: het is een soort stamverband.

Hmm, ik leg liever de nadruk op het culturele aspect, anders wordt het wel wat erg exclusief en dat is niet echt bemoedigend voor mensen van buitenaf die er ook gewoon bij willen horen. Als je thuis in een Nederlandse culturele omgeving bent grootgebracht en jezelf als de culturele erfgenaam van eerdere generaties Nederlanders beschouwt ben je in mijn ogen een "echte" Nederlander, onafhankelijk van huidskleur.
pi_189082005
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:23 schreef BasEnAad het volgende:
Hou toch eens op een willekeurige uitspraak van een willekeurig raadslid uit een willekeurige gemeente te brengen alsof het een maatschappelijk probleem is.
Dat is juist het USP van De Telegraaf.
  maandag 23 september 2019 @ 09:42:35 #51
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_189082074
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het volk van Sylvana (de zwarten) is ook "ons volk" geworden omdat "wij" Suriname en Indië als ons eigendom zijn beschouwen (gebiedsuitbreiding).
Als Syvana (of haar (voor)ouders) zijn verhuisd naar NL voor de onafhankelijkheid van Suriname is zijn gewoon Nederlands en is haar geschiedenis ook Nederlands.
De cultuur opleggen naar een ander volk is dus precies wat Nederland heeft gedaan in Suriname en Indië.
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd. Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
In hoeverre wordt in basis-middelbaar onderwijs de wiskundige theorie toegeschreven aan mensen die op een of andere manier bij de groep 'kolonisten' horen? Volgens mij leer je gewoon theorieën als pythagoras toe te passen. Dat die toen en toen is bedacht is interessant voor vakken als filosofie en geschiedenis.
:')
pi_189082463
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hoe kwamen "we" (ik was er trouwens niet bij) daar überhaupt terecht? Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met een graduele accumulatie van wetenschappelijke en technologische verworvenheden waarmee Europa een voorsprong op de rest van de wereld had opgebouwd?
Typisch westerse arrogantie. Andere volkeren waren te dom om op rooftocht te gaan. En de holocaust is typisch Duits omdat de Duitsers wisten hoe je gaskamers moet bouwen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 10:32:03 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189082497
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 09:16 schreef sp3c het volgende:
mwah mijn moeder is Surinaams maar ik ben toch echt 100 procent Nederlands hoor, is gewoon hoe je opgevoed werd
Dat ook, dat is assimileren. De Hugenoten gingen je voor. Al na een of twee generaties trouwen die met etnische Hollanders, waardoor hun kinderen niks meer hadden van dat Franse en niet beter weten dan dat ze Hollander zijn met een rare achternaam. Gaat bij elke groep zo, tenzij ze in hun eigen bubble blijven hangen zoals Sylvana (en Turken en Marokkanen).
  maandag 23 september 2019 @ 10:34:38 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189082527
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:30 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hmm, ik leg liever de nadruk op het culturele aspect, anders wordt het wel wat erg exclusief en dat is niet echt bemoedigend voor mensen van buitenaf die er ook gewoon bij willen horen. Als je thuis in een Nederlandse culturele omgeving bent grootgebracht en jezelf als de culturele erfgenaam van eerdere generaties Nederlanders beschouwt ben je in mijn ogen een "echte" Nederlander, onafhankelijk van huidskleur.
Ja klopt, maar mensen die zo assimileren trouwen dan de etnische Nederlanders zodat die verwantschap er vanzelf komt voor hun kinderen. Immers, je hebt dan meer gemeen met een Brabander dan met iemand uit je land van herkomst, dus de betere partner is dan een Brabander (of waar je dan ook neergestreken bent).
  maandag 23 september 2019 @ 10:35:44 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189082541
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

In hoeverre wordt in basis-middelbaar onderwijs de wiskundige theorie toegeschreven aan mensen die op een of andere manier bij de groep 'kolonisten' horen? Volgens mij leer je gewoon theorieën als pythagoras toe te passen. Dat die toen en toen is bedacht is interessant voor vakken als filosofie en geschiedenis.
De stelling van Pythagoras of de wetten van Newton heten zo.
  maandag 23 september 2019 @ 10:54:10 #56
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189082702
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 10:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Typisch westerse arrogantie. Andere volkeren waren te dom om op rooftocht te gaan. En de holocaust is typisch Duits omdat de Duitsers wisten hoe je gaskamers moet bouwen.
Zet die gekleurde bril eens af en lees gewoon wat ik zeg. Ik spreek van een graduele accumulatie. Het is een feit dat Europa in de vroegmoderne tijd een technologische voorsprong had op een groot deel van de wereld. Nergens schrijf ik dat toe aan een aangeboren slimheid van Europeanen of een inherente domheid van andere volkeren. Dat maak jij ervan.
  maandag 23 september 2019 @ 11:11:18 #57
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189082838
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 10:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja klopt, maar mensen die zo assimileren trouwen dan de etnische Nederlanders zodat die verwantschap er vanzelf komt voor hun kinderen. Immers, je hebt dan meer gemeen met een Brabander dan met iemand uit je land van herkomst, dus de betere partner is dan een Brabander (of waar je dan ook neergestreken bent).
Ja, dat is zo. Je wordt dan als het ware opgenomen in het stamverband, convivium et conubium.
  maandag 23 september 2019 @ 11:30:56 #58
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189083050
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 10:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zet die gekleurde bril eens af en lees gewoon wat ik zeg. Ik spreek van een graduele accumulatie. Het is een feit dat Europa in de vroegmoderne tijd een technologische voorsprong had op een groot deel van de wereld. Nergens schrijf ik dat toe aan een aangeboren slimheid van Europeanen of een inherente domheid van andere volkeren. Dat maak jij ervan.
Precies, dat zegt niemand. Een gunstig klimaat, andere gunstige factoren... het zijn de ware racisten die gelijk concluderen dat we zeggen blank = superieur. :') Nee. We zeggen wel dat Europeanen voorliepen op de rest en die voorsprong schonk aan andere, barbaarsere culturen. En dat dat best erkend mag worden. Zonder te beweren dat Europeanen genetisch superieur zijn of whatever.

De hele discussie gaat sowieso over culturen, maar deze mensen zijn blijven steken in een discussie van een halve eeuw geleden.
  Moderator maandag 23 september 2019 @ 11:41:14 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189083175
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 10:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat ook, dat is assimileren. De Hugenoten gingen je voor. Al na een of twee generaties trouwen die met etnische Hollanders, waardoor hun kinderen niks meer hadden van dat Franse en niet beter weten dan dat ze Hollander zijn met een rare achternaam. Gaat bij elke groep zo, tenzij ze in hun eigen bubble blijven hangen zoals Sylvana (en Turken en Marokkanen).
nou zo ver gaat het niet hoor er zijn duidelijk twee achtergronden alleen is de Nederlandse voor mij leidend
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 september 2019 @ 11:47:05 #60
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_189083227
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
Wat is dot nu weer voor iets doms :')

Ik haalde zelf altijd lager dan een 1 voor wiskunde. Snapte er helemaal niks van. Dan wordt ik toch niet boos op mensen die er wel goed in zijn? Bij voorkeur mensen met een andere kleur? Een stukje pigment in de huid heeft toch niks met je kunnen te maken?
With love :*
pi_189084138
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 08:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Gast. De Azteken waren bloeddorstige idioten die aan mensenoffers deden door het hart eruit te rukken. Het waren wilden. Barbaren. Ze hadden geen wetenschappelijke verworvenheden om te vernietigen. Net als de Afrikanen. Die mensen liepen toen al eeuwen achter op Europa, het MO en China.
Dat wij als Europeanen vanuit ons christelijke oogpunt vonden dat het barbaren waren omdat ze niet in onze lieve heer geloofden betekende niet dat ze niet niets gepresteerd hadden. Om de steden, en de tempels, te bouwen die de maya's en de Azteken bouwden heb je toch echt een behoorlijke mate van beschaving en ontwikkeling nodig. Anders krijg je ze echt niet gebouwd zoals ze deden

quote:
Niets neutraal. Het zijn Europese ontdekkingen.
Wat zijn Europese uitvindingen?
Er zijn genoeg zaken waarvan de oorsprong ligt in Soemerie en waarop verder geborduurd is door de Europeanen

quote:
Leugens. Europeanen waren geen IS. We hebben niets kort en klein geslagen. We hebben onderontwikkelde wilden het licht van de beschaving gebracht. Ze waren nooit zelfstandig op ons niveau gekomen.
Ik neem aan dat dit laatste wat sarcastisch bedoeld is?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_189084230
edit: laat maarrrr

[ Bericht 20% gewijzigd door Defcon55 op 23-09-2019 13:30:27 ]
pi_189084606
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het volk van Sylvana (de zwarten) is ook "ons volk" geworden omdat "wij" Suriname en Indië als ons eigendom zijn beschouwen (gebiedsuitbreiding).
Als Syvana (of haar (voor)ouders) zijn verhuisd naar NL voor de onafhankelijkheid van Suriname is zijn gewoon Nederlands en is haar geschiedenis ook Nederlands.
Dat is ook gewoon zo, ze is een generatiegenote van mij. Lekker geprivilegeerd, de luxe om een dansopleiding te volgen, iets te gaan doen wat je leuk vindt en dan als mooie meid nog wat extra geprivilegeerd. Mooi baantje bij TMF en daarna gewoon BN-er worden, zowel TMF en BN-ers staan erg ver van mij af, maar ik voel me zeker verwant want het typsich voor de kansen die mijn generatie kreeg in de overigens post-raciale samenleving van de jaren 90. Sowieso is de internationale orientatie, de openheid naar het exotische en een totale afwezigheid van dingen als raszuiverheid juist typisch Nederlands.

Maar een aantal jaar geleden kreeg ze plotseling kortsluiting in haar hoofd. Ineens was ze niet meer geprivilegeerd maar slachtoffer en kwam ze met 'de zwarte lijst', ze kwam mijn muziek claimen als van haar, omdat haar huidskleur meer op die van de artiesten leek dan de mijne.

quote:
De cultuur opleggen naar een ander volk is dus precies wat Nederland heeft gedaan in Suriname en Indië.
Nee, eigenlijk niet. Nederland was hebzuchtig maar niet heerszuchtig, die lieten de onderworpenen grotendeels hun eigen gang gaan en gingen bovenop de cultureel bepaalde machtsstructuur zitten.

quote:
Bijvoorbeeld: Wij Europeanen (Cortes, Spanje) hebben de Azteekse cultuur (codices, manuscripten) vernietigd. Logisch dus dat er alleen maar wetenschappelijke verworvenheden bekend zijn van "onze Grieken".
'Wij'? In die tijd werden wij ook overheerst door de Spanjaarden.

quote:
Dus we zouden een beetje aan "Wiedergutmachung" kunnen doen om wetenschappelijke ontdekkingen niet aan onszelf toe te bedelen, maar een neutrale benaming te geven.
Want het feit dat we de wetenschappelijke verworvenheden uitsluitend bij de Grieken ontdekken is alleen maar omdat wij elders in de wereld de boel kort en klein hebben geslagen.
Laten we gewoon duidelijk zijn welke cultuur wat voor goeds heeft voortgebracht. Dan zie je bijvoorbeeld dat geletterdheid, vrijheid van godsdienst en geweten, vrijheid van drukpers, sociale mobiliteit en handel een beschaving in een stroomversnelling kan brengen en een enorme wetenschappelijke en technologische voorsprong kan geven. Die delen we en dat is aardig, zo'n beetje uniek in de geschiedenis, maar dat komt omdat we ook moreel en ethisch verder zijn.

Het is gewoon een kwestie van voorsprong, de ene keer is dat een beschaving op het ene continent, de andere keer op het andere. 2500 jaar geleden was zo'n beetje de hele wereld verder dan die schapenherders en moerasploeteraars hier, maar de mens kan van nadelige omstandigheden een voordeel maken. Van de Egyptenaren met die alsmaar overstromende Nijl tot en met de Nederlanders met dat overstromende land, als mensen zich moeten organiseren om er iets van te maken kan het snel gaan. Maar dat maakt onze cultuur niet minder superieur op dit moment.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 10:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Typisch westerse arrogantie. Andere volkeren waren te dom om op rooftocht te gaan.
Nee hoor. Voor rooftochten waren alle culturen slim genoeg. Het waren tenslotte de Afrikanen die zelf Afrikanen tot slaaf maakten en het waren de Barbarijse zeerovers die wel de Noordelijke Middellandse zeekusten afstruinden om te plunderen en verse slaven te vangen. Onze cultuur onderscheidt zich niet tov de achtergebleven culturen door de uitbuiting en de wreedheden, maar juist door de eerlijke wijzen van welvaartsgroei en de morele bedenkingen bij de uitbuiting en de wreedheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189084647
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 08:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Gast. De Azteken waren bloeddorstige idioten die aan mensenoffers deden door het hart eruit te rukken. Het waren wilden. Barbaren. Ze hadden geen wetenschappelijke verworvenheden om te vernietigen. Net als de Afrikanen. Die mensen liepen toen al eeuwen achter op Europa, het MO en China.
[..]

Niets neutraal. Het zijn Europese ontdekkingen.
[..]

Leugens. Europeanen waren geen IS. We hebben niets kort en klein geslagen. We hebben onderontwikkelde wilden het licht van de beschaving gebracht. Ze waren nooit zelfstandig op ons niveau gekomen.
In de film Roots kun je zien dat zelfs iemands naam (Kunta Kinte) werd afgepakt. Afrikanen hebben de piramides gebouwd. Veel bouwwerken zijn vernietigd als zijnde heidens. En Cortes heeft hele manuscripten vernietigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 23-09-2019 14:00:42 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 13:56:54 #65
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189084676
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:12 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dit verhaal ken ik al uit Amerikaanse media.

Bottom line, veel donkere mensen zijn slecht in wiskunde en halen daarom lagere cijfers en gemiddelden. Dus wordt wiskunde gezien als white supremacy en een instrument van de boze blanke man om de nobele Afro Amerikaan te onderdrukken.

Oplossing: wiskunde als vak schrappen of dramatisch vereenvoudigen.

Lees dit maar eens: Math Is Racist

https://www.nationalrevie(...)-illinois-professor/
Hier heb je gelijk in. Mijn vrouw ging naar de universiteit en sommige familieleden in USA vonden dat ze daarmee zich als blank gedroeg. Ik moet hier wel bij zeggen dat diegene die dat vinden vaak oude conservatieve boeren zijn en dat de nieuwere generaties dit absurde gedoe uitlachen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 13:59:15 #66
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189084702
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 13:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Hier heb je gelijk in. Mijn vrouw ging naar de universiteit en sommige familieleden in USA vonden dat ze daarmee zich als blank gedroeg. Ik moet hier wel bij zeggen dat diegene die dat vinden vaak oude conservatieve boeren zijn en dat de nieuwere generaties dit absurde gedoe uitlachen.
Dus ze vonden haar een bounty. Diep triest eigenlijk.
Mevrouw probeert zich te ontwikkelen, maar de wijze waarop wordt niet gewaardeerd. Als je zo denkt dan blíjf je klein en bekrompen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 23 september 2019 @ 14:19:54 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189084882
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 13:59 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dus ze vonden haar een bounty. Diep triest eigenlijk.
Mevrouw probeert zich te ontwikkelen, maar de wijze waarop wordt niet gewaardeerd. Als je zo denkt dan blíjf je klein en bekrompen.
Moet je raden wat mijn familie vond van mijn rap-ambities!

:D
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 16:26:06 #68
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189086094
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 14:19 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Moet je raden wat mijn familie vond van mijn rap-ambities!

:D
_O-

Ben heel benieuwd.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 23 september 2019 @ 16:28:21 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189086111
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou zo ver gaat het niet hoor er zijn duidelijk twee achtergronden alleen is de Nederlandse voor mij leidend
Bij je kinderen zal dat verder doorwerken. Het heeft wat tijd nodig.
  maandag 23 september 2019 @ 16:31:11 #70
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189086138
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 13:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Afrikanen hebben de piramides gebouwd.
Volgens mij zijn de prestaties van de Egyptenaren ook nooit gebagatelliseerd.
  maandag 23 september 2019 @ 16:33:56 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189086165
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 13:59 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dus ze vonden haar een bounty. Diep triest eigenlijk.
Mevrouw probeert zich te ontwikkelen, maar de wijze waarop wordt niet gewaardeerd. Als je zo denkt dan blíjf je klein en bekrompen.
Dat overkomt veel meer mensen. Vrouwen ("je man zal genoeg verdienen, dan hoef jij toch niet?"), of arbeiderskinderen ("studeren is niks voor ons soort mensen, met hard werken verdien je meer").
  maandag 23 september 2019 @ 16:39:33 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189086219
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 16:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de prestaties van de Egyptenaren ook nooit gebagatelliseerd.
Dat gebeurde net. "De Afrikanen" is net zoiets als beweren dat "De Europeanen hebben Stonehenge gebouwd". Afrika is een heel divers continent met allemaal verschillende volkeren/rassen. De meesten hebben een donkere huid maar daar houdt de vergelijking mee op. Elk volk heeft daar z'n eigen ontwikkelingsstatus. In die tijd was het dus Egypte dat voorop liep. Later hadden de Zoeloes een gigantisch rijk. Tegelijkertijd waren er Afrikanen die nog in de steentijd leefden.
  maandag 23 september 2019 @ 16:46:33 #73
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189086299
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 16:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat gebeurde net. "De Afrikanen" is net zoiets als beweren dat "De Europeanen hebben Stonehenge gebouwd". Afrika is een heel divers continent met allemaal verschillende volkeren/rassen. De meesten hebben een donkere huid maar daar houdt de vergelijking mee op. Elk volk heeft daar z'n eigen ontwikkelingsstatus. In die tijd was het dus Egypte dat voorop liep. Later hadden de Zoeloes een gigantisch rijk. Tegelijkertijd waren er Afrikanen die nog in de steentijd leefden.
Dat ''rijk van de Zoeloes'' was net zoiets als het ''rijk'' van de Amerikaanse indianen: een stel primitieve nomaden in tenten die elkaar om het minste of geringste de keel doorsneden. Je kunt nauwelijks spreken van een beschaving. Mali was redelijk beschaafd, maar dat lag dan ook noordelijk.

Maargoed, niemand denkt bij ''Afrikanen'' aan Egypte. Egypte ligt technisch gezien op het Afrikaanse continent maar hoort eigenlijk eerder bij de Midden-Oosterse wereld, is ook heel rap geislamiseerd. Die liepen tijdens de Donkere Middeleeuwen inderdaad voorop, maar ik vind dat nogal een kunstmatige manier op de reputatie van Afrika op te schroeven, ook al klopt het technisch gezien...
  maandag 23 september 2019 @ 16:48:14 #74
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189086320
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 13:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In de film Roots kun je zien dat zelfs iemands naam (Kunta Kinte) werd afgepakt. Afrikanen hebben de piramides gebouwd. Veel bouwwerken zijn vernietigd als zijnde heidens. En Cortes heeft hele manuscripten vernietigd.
Wat? Roots is fictie. :') Het is geen geschiedenisboek, net zomin als Lord of the Rings of Harry Potter.
pi_189086867
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 16:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat ''rijk van de Zoeloes'' was net zoiets als het ''rijk'' van de Amerikaanse indianen: een stel primitieve nomaden in tenten die elkaar om het minste of geringste de keel doorsneden. Je kunt nauwelijks spreken van een beschaving. Mali was redelijk beschaafd, maar dat lag dan ook noordelijk.
Ze hebben vooral faam gemaakt door een strakke militaire organisatie en de Engelsen met hun geweren in de pan te hakken. Overigens waren dat ook kolonialen die zich maar kort voor de Nederlanders in Zuid-Afrika vestigden. Je hebt wel veel meer beschavingen in Afrika gehad, maar ze bleven allemaal vrij klein en dan schiet het natuurlijk niet zo op, al zal de orale traditie itt geletterdheid niet geholpen hebben. Heel veel heeft gewoon rechtstreeks te maken met de omstandigheden. Het terrein was meestal niet geschikt voor een groot rijk. Water is ook essentieel geweest voor zowel Egypte als West-Europa, anders wordt het wel erg lastig vracht te vervoeren.

Dat geldt ook voor de Indianen trouwens. Als je moet rondtrekken voor je vreten zet dat altijd een rem op ontwikkeling omdat je niet zoveel mee kunt nemen. Als je steengroeves in de buurt hebt laat je beschaving altijd meer sporen na en het wordt vanzelf een duurzamer beschaving die zich dus ook meer ontwikkelt. Er wordt ook weleens geschamperd dat de Indianen het wiel niet uitgevonden hebben, maar in de Andes mag je daardan meteen de macadam weg en de hydraulische schijfrem bij uitvinden anders heb je er geen reet aan.

quote:
Maargoed, niemand denkt bij ''Afrikanen'' aan Egypte.
"African Americans" wel hoor. Die hebben dat cultureel geapproprieerd, althans degenen op zoek naar zelfbewustzijn. Die term is nogal ongelukkig omdat die een eigen leven is gaan leiden en er nu een beeld is van één ethniciteit voor één continent.

quote:
Egypte ligt technisch gezien op het Afrikaanse continent maar hoort eigenlijk eerder bij de Midden-Oosterse wereld, is ook heel rap geislamiseerd. Die liepen tijdens de Donkere Middeleeuwen inderdaad voorop, maar ik vind dat nogal een kunstmatige manier op de reputatie van Afrika op te schroeven, ook al klopt het technisch gezien...
West-Europa is ook de uitzondering. Traditioneel gebeurt allemaal in het Midden-Oosten, tussen de Indische Oceaan, de Kaspische Zee en de Middellandse Zee. Alleen net die ene keer dat er een uitloper was van Egypte naar Griekenland leidde dat tot een enorme stroomversnelling. Van Cleopatra naar de waterstofbom is aanzienlijk korter dan de periode tussen de pyramide van Cheops en Cleopatra. Het is nou bepaald niet zo dat Europa een rijke geschiedenis van beschaving heeft, alleen wel een heel recente.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 september 2019 @ 17:32:45 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189086896
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 16:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Maargoed, niemand denkt bij ''Afrikanen'' aan Egypte. Egypte ligt technisch gezien op het Afrikaanse continent maar hoort eigenlijk eerder bij de Midden-Oosterse wereld, is ook heel rap geislamiseerd. Die liepen tijdens de Donkere Middeleeuwen inderdaad voorop, maar ik vind dat nogal een kunstmatige manier op de reputatie van Afrika op te schroeven, ook al klopt het technisch gezien...
Dat was pas na de Arabische expansie. Tijdens de bouw van de piramides waren het eerder zwarten. Hoewel dat ook wat discutabel is, want de zwarten woonden aan beide oevers van de Rode Zee, dus ook in Arabië, maar het waren niet wat wij nu als Arabieren kennen.
Maar dan dus de zwarten uit die streek (Nubië, Punt, Koesj...) en niet te vergelijken met andere beschavingen op het Afrikaans continent.
  maandag 23 september 2019 @ 17:37:49 #77
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189086955
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 17:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat was pas na de Arabische expansie. Tijdens de bouw van de piramides waren het eerder zwarten. Hoewel dat ook wat discutabel is, want de zwarten woonden aan beide oevers van de Rode Zee, dus ook in Arabië, maar het waren niet wat wij nu als Arabieren kennen.
Maar dan dus de zwarten uit die streek (Nubië, Punt, Koesj...) en niet te vergelijken met andere beschavingen op het Afrikaans continent.
Volgens mij worden/werden de Egyptenaren als hoofdzakelijk Europide gezien. In de Egyptische kunst werden de Nubiërs ook met een aanmerkelijk donkerder tint afgebeeld dan de bewoners van de Nijldelta.
  maandag 23 september 2019 @ 17:58:30 #78
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189087204
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 17:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij worden/werden de Egyptenaren als hoofdzakelijk Europide gezien.
Dat is tijdsgebonden. In de tijd van Napoleon ging men uit van zwarten. Herodotus zei dat ook, maar daar is niet van bekend of hij daadwerkelijk in Egypte is geweest.
Hier kun je er meer over lezen.
https://courses.washingto(...)tic%20Hypothesis.pdf
Ik weet eigenlijk niet hoe het er vandaag voor staat of dat het uberhaupt waar.
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
pi_189087303
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 08:16 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Nee dat komt omdat we hier in Europa zijn en niet in Azie of Afrika.
Dat is dus precies het punt van Sylvana - wiskunde is iets universeels.
Voor zover ik kan nagaan hebben ze de volgende punten:

1. Als het niet duidelijk is wie iets ontdekt heeft kiezen wij hier er voor om credits aan de blanken te geven en de niet-blanken totaal niet te noemen.
Voorbeeld: Calculus. We kiezen ervoor om die credits volledig aan Newton te geven terwijl er nog twee niet-blanken met een even sterke claim zijn - die hier nul aandacht krijgen.

2. Als een niet-Blanke iets heeft bedacht wordt zijn naam vaak weggelaten terwijl we die bij blanken juist wel noemen.
Voorbeeld: de " ABC formule". Iedereen leert die; niemand leert de naam van de bedenker.
Itt de stelling van Pythagoras, de Taylor reeksen, Fourier series etc.

3. De keuze om bepaalde zaken wel of niet te doceren lijkt meer ingegeven door blankheid dan door objectieve waarde. De stelling van Pythagoras is objectief gezien bijv. niet waardevoller of lastiger te doceren dan de formule voor vierhoeken. Romeinse cijfers zijn niet nuttiger dan de Arabische/Hindu cijfers die de basis van ons eigen getallenstelsel vormen.

In hoeverre deze 3 punten correct zijn kan ik niet zo snel beoordelen. Dat laat ik graag aan Sylvana over ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Kassamiep op 23-09-2019 18:35:35 ]
pi_189087331
Ik weet uit directe bron dat mét de "kerstening" van Afrika veel Afrikaanse cultuur in de vorm van sierraden, amuletten en religieuze voorwerpen zijn vernietigd.
Dit kwam oa door missie-zusters.

En verder:
Het is onzin dat er in Afrika geen monumenten zijn gebouwd.
(ook ten zuiden van Egypte)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Zimbabwe

quote:
Groot-Zimbabwe (Engels: Great Zimbabwe) is de ruïne van een oude stad in Zimbabwe, die ooit de hoofdstad was van een rijk dat zich mogelijk uitstrekte over wat nu Zimbabwe en Mozambique is. Het staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Inhoud [verbergen]
1 Geschiedenis
2 Plunderingen
3 De gebouwen
4 Externe link

Geschiedenis

De stad dateert van de periode tussen ca. 400 en 1450 na Chr., en bood in zijn glorietijd misschien plaats aan ongeveer 18.000 inwoners, andere bronnen schatten 10.000. De ruïnes liggen verspreid over een groot gebied en zijn vooral geconcentreerd in drie centra, het heuvelcomplex, het valleicomplex en de beroemde grote omheining (Great Enclosure). Deze laatste is ca. 0,4 hectare groot en bevat meer dan 300 structuren.
De weinige aanwijzingen die zijn gevonden wijzen in de richting van een groot handelscentrum. In de bouwstijl zijn geen invloeden terug te vinden van andere culturen. Wel zijn er voorwerpen opgegraven die waarschijnlijk door handel met andere volkeren hier terecht zijn gekomen. Zo zijn Chinees porselein, aardewerk uit Perzië en kralen uit India gevonden.
Door goudhandel met de Swahili zou de stad zijn uitgegroeid tot een religieus en politiek centrum. Onduidelijk is waarom de stad is opgehouden te bestaan. Aangenomen wordt dat door de groeiende bevolking en aanhoudende droogte de mensen op zoek moesten gaan naar groenere gebieden.

Plunderingen
Behalve de muren zelf is er weinig meer te vinden omdat het gebied in de negentiende eeuw uitvoerig is geplunderd door gelukzoekers en schatgravers. Zelfs de toeschrijving van de bouw aan een bepaalde stam of bevolkingsgroep (shona, zulu) is volstrekt onzeker. Vroege rapporten van (blanke) ontdekkingsreizigers (16e eeuw) gewagen van een stad die zo mooi is dat hij 'onmogelijk door de Afrikanen kan zijn gebouwd'. De stad is echter wel zo oud dat deze hypothese inmiddels allang is verworpen.

De gebouwen
De ruïnes kunnen worden onderverdeeld in drie sectoren: het heuvelcomplex, het valleicomplex en de The Great Enclosure (Grote Insluiting).
Het heuvelcomplex is waarschijnlijk niet gebouwd als vesting, maar als koninklijke en religieuze gebouwen. Vermoedelijk waren er geen vastomlijnde plannen hoe de gebouwen er uit moesten zien. De bouwstijl is te omschrijven als organisch en in het terrein liggende rotsblokken zijn opgenomen in de gebouwen.
The Great Enclosure is een in ovale vorm gebouwde muur, ongeveer 225 meter in omtrek en 11 meter hoog. Op sommige plaatsen is de muur 5 meter dik. De muur is tegen de klok in gebouwd. Het begin van de muur is rommelig in elkaar gezet, maar naarmate de bouwers vorderden werd hun techniek beter en is de muur mooier afgewerkt. Net als bij het heuvelcomplex wordt aangenomen dat er niet echt een bouwplan was. De muur wordt op het eind steeds dikker en hoger. Er wordt van uitgegaan dat de Great Enclosure bedoeld was als woningcomplex voor de koning, zijn vrouw en de oudste vrouwen van de stam.
In de stad zijn een aantal stenen huizen te vinden. In het Shona wordt grote stenen huizen vertaald met dzimba dza mabwe, wat vermoedelijk de oorsprong is van de naam Zimbabwe.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 18:12:07 #81
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189087335
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 17:58 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Dat is tijdsgebonden. In de tijd van Napoleon ging men uit van zwarten. Herodotus zei dat ook, maar daar is niet van bekend of hij daadwerkelijk in Egypte is geweest.
Hier kun je er meer over lezen.
https://courses.washingto(...)tic%20Hypothesis.pdf
Ik weet eigenlijk niet hoe het er vandaag voor staat of dat het uberhaupt waar.
Herodotus schreef dat ze "donkerhuidig" en "wolharig" waren, maar in die eigenschappen werden ze nog overtroffen door de Ethiopiërs ( = "zwart-gezichten") die ten zuiden van Egypte woonden. Dat is dus een ambigue beschrijving. Zelf maakten de Egyptenaren in elk geval onderscheid tussen de trekken die zij typisch vonden voor hun eigen etniciteit en die van de Nubiërs, die een meer "negroïde" uiterlijk hadden:



Ik kan me persoonlijk wel vinden in deze conclusie:
quote:
We vatten kort samen. Er is niets tegen te stellen dat de oude Egyptenaren naar moderne maatstaven 'mensen van kleur' waren; vermoedelijk was hun huidskleur overigens evenmin uniform als die van hun tegenwoordige landgenoten. Pogingen de Egyptische cultuur voor zwart Afrika te claimen gaan echter voorbij aan de heterogeniteit van de bevolking van het Afrikaanse continent. Bovendien ontlenen zulke pogingen hun bestaansreden aan een bedenkelijke identificatie van cultuur en ras.
http://docplayer.nl/18813(...)-jan-flinterman.html
pi_189087370
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:12 schreef Iblardi het volgende:
Zelf maakten de Egyptenaren in elk geval onderscheid tussen de trekken die zij typisch vonden voor hun eigen etniciteit en die van de Nubiërs, die een meer "negroïde" uiterlijk hadden:
[ afbeelding ]
Ik zie dat de Egyptenaren behoorlijk racistisch waren. De zittenden hebben allemaal oorringen en dikke lippen. 't Is dat ze nog geen veer in hun hoed hebben en een roe in hun hand. Ik eis kamervragen door Sylvana in het Egyptische parlement.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 23 september 2019 @ 18:18:52 #83
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189087386
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Herodotus schreef dat ze "donkerhuidig" en "wolharig" waren, maar in die eigenschappen werden ze nog overtroffen door de Ethiopiërs ( = "zwart-gezichten") die ten zuiden van Egypte woonden. Dat is dus een ambigue beschrijving. Zelf maakten de Egyptenaren in elk geval onderscheid tussen de trekken die zij typisch vonden voor hun eigen etniciteit en die van de Nubiërs, die een meer "negroïde" uiterlijk hadden:
[ afbeelding ]
Daar kan ik best in mee gaan. Afrika is etnisch gezien een enorm diverse continent, ook al ziet een buitenstaander vaak het verschil niet. Het kan best zo zijn dat er twee verschillende Afrikaanse volken in Egypte woonden. Maar ik zou geen van deze snel Europide noemen.
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 18:20:03 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189087394
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:18 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Daar kan ik best in mee gaan. Afrika is etnisch gezien een enorm diverse continent, ook al ziet een buitenstaander vaak het verschil niet. Het kan best zo zijn dat er twee verschillende zwarte volken in Egypte woonden. Maar ik zou geen van deze snel Europide noemen.
Nee, het Nijldal is in raciaal opzicht wellicht ook meer als een overgangsgebied te beschouwen.
  maandag 23 september 2019 @ 18:23:57 #85
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189087431
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, het Nijldal is in raciaal opzicht wellicht ook meer als een overgangsgebied te beschouwen.
Wellicht.. Maar eigenlijk claimen wij Europeanen de Egyptische cultuur ook niet door de Egyptenaren Europide te noemen?
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
pi_189087433
Waarom is het niet zo slim om wetenschappelijke wetten te verbinden met een naam.
Omdat zo'n naam altijd verboden is met een bepaald volk (etniciteit), en dan krijg je toch een onhandige situatie.
Een voorbeeld uit de geschiedenis is de invoering van de Gregoriaanse kalender.
Dat was namelijk een verbetering van de oude Juliaanse kalender waar iedereen op een gegeven moment wel van doordrongen was, maar waar men op eigenwijze etnisch/religieuze redenen eerst niet aan toe wensten te geven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_kalender

quote:
Invoering van de gregoriaanse kalender

De gregoriaanse kalender werd voor het eerst voorgesteld door de Napolitaanse arts Aloisius Lilius en werd overgenomen door het Concilie van Trente (1545-1563). Paus Gregorius XIII kon de kalenderhervorming pas in 1582 met de bul Inter gravissimas doorvoeren. Bij de invoering werden 10 datums overgeslagen om het begin van de lente terug te brengen naar 21 maart. De weekdagen liepen zonder onderbreking door: op donderdag 4 oktober 1582 volgde vrijdag 15 oktober 1582.[1]

In de rooms-katholieke landen Spanje, Portugal en Polen werd de gregoriaanse kalender direct zoals hierboven beschreven ingevoerd. Andere katholieke landen volgden binnen enkele jaren.



Gedenksteen in Jacobijnerkerk Leeuwarden
In veel protestantse gebieden werd de nieuwe kalender pas rond 1700 aanvaard. In Nederland aanvaardden Holland, Zeeland en de zuidelijke gewesten vrijwel onmiddellijk de nieuwe kalender, maar de overige gewesten deden dit pas in 1700 of in 1701. Gevolg was bijvoorbeeld dat de tornado die de Utrechtse Domkerk op 1 augustus 1674 in twee stukken splitste, in geschriften die de oude kalenderstijl hanteerden, gedateerd is op 22 juli. Soms werden beide stijlen genoteerd zoals op de gedenksteen die de Friese Staten lieten maken ter herinnering aan de Tachtigjarige Oorlog: de datums van de overeenstemming in januari, van het officieel goedkeuren in april en van de spectaculaire feesten in juni 1648, zie inzet afbeelding. De steen bevindt zich tegenwoordig in de Jacobijnerkerk in Leeuwarden.

Op de Britse Eilanden werd de gregoriaanse kalender de dag na 2 september 1752 ingevoerd. Die dag werd toen 14 september. Er werd daarna gesproken van Old Style en New Style. Er waren in het land vele opstootjes, want het volk eiste de hun ontnomen 11 dagen terug (men dacht werkelijk dat men 11 dagen eerder dood ging)

Japan stapte in 1873 over op de gregoriaanse kalender.[2] De invoering van de gregoriaanse kalender in het revolutionaire Rusland in 1918 had een vreemde bijwerking. Het verschil tussen beide kalenders was intussen tot 13 dagen opgelopen, zodat op 31 januari onmiddellijk 14 februari volgde. Drie maanden eerder, op 25 oktober 1917 (juliaans), had de Oktoberrevolutie plaatsgevonden. De eerste herdenking van die revolutie was 365 dagen later, wat niet meer viel in oktober, maar op 7 november.

Griekenland volgde in 1924 en in 1927 was Turkije het laatste land dat de gregoriaanse kalender officieel invoerde.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 18:33:41 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189087514
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:23 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Wellicht.. Maar eigenlijk claimen wij Europeanen de Egyptische cultuur ook niet door de Egyptenaren Europide te noemen?
Dat zou sowieso wat dwaas zijn. De Egyptische cultuur was van de oude Egyptenaren. Mijn opmerking was ook meer een reactie op iemand die claimde dat die Egyptenaren destijds "zwart" zouden zijn geweest.
  maandag 23 september 2019 @ 18:41:11 #88
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189087607
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 16:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat ''rijk van de Zoeloes'' was net zoiets als het ''rijk'' van de Amerikaanse indianen: een stel primitieve nomaden in tenten die elkaar om het minste of geringste de keel doorsneden. Je kunt nauwelijks spreken van een beschaving. Mali was redelijk beschaafd, maar dat lag dan ook noordelijk.

Maargoed, niemand denkt bij ''Afrikanen'' aan Egypte. Egypte ligt technisch gezien op het Afrikaanse continent maar hoort eigenlijk eerder bij de Midden-Oosterse wereld, is ook heel rap geislamiseerd. Die liepen tijdens de Donkere Middeleeuwen inderdaad voorop, maar ik vind dat nogal een kunstmatige manier op de reputatie van Afrika op te schroeven, ook al klopt het technisch gezien...
Dat jij dat vindt wil niet zeggen dat iedereen dat vindt. Ik vind van niet, dus klopt je stelling nu al niet.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 18:41:59 #89
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_189087619
Dit fragment van een paar jaar geleden al eens langsgekomen?

  maandag 23 september 2019 @ 18:47:33 #90
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189087658
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Dit fragment van een paar jaar geleden al eens langsgekomen?

Zonder echt te weten wat zich hier afspeelt, toch even een vraag. Is dit niet een schoolklas waar mensen een extreem statement moeten verdedigen om te leren met argumenten te komen? Zonder enige context is dit misschien niet helemaal wat we er van denken. Daarnaast sluit ik niet uit dat er mensen zijn die dit vinden. In de USA zijn er bijvoorbeeld maar een paar scholen die de waarheid vertellen op het gebied van sex, terwijl de overheid niet ingrijpt bij fake news op school.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_189087659
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:41 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt wil niet zeggen dat iedereen dat vindt. Ik vind van niet, dus klopt je stelling nu al niet.
De Egyptenaar is geen echte Afrikaan, als het niet beantwoordt aan het "Vader Aardbei"-beeld van de Afrikaanse nietsnut.


Net zoiets als de "True Scotsman Fallacy"

Zo kun je alle vooroordelen in stand houden.

https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 23 september 2019 @ 18:48:42 #92
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_189087675
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:47 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Zonder echt te weten wat zich hier afspeelt, toch even een vraag. Is dit niet een schoolklas waar mensen een extreem statement moeten verdedigen om te leren met argumenten te komen? Zonder enige context is dit misschien niet helemaal wat we er van denken. Daarnaast sluit ik niet uit dat er mensen zijn die dit vinden. In de USA zijn er bijvoorbeeld maar een paar scholen die de waarheid vertellen op het gebied van sex, terwijl de overheid niet ingrijpt bij fake news op school.
Denk het niet, gezien de ophef die er toen was.
  maandag 23 september 2019 @ 18:58:56 #93
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189087791
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:48 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Denk het niet, gezien de ophef die er toen was.
Sorry, maar dat is wat makkelijk. Er is ook een hoop ophef over zwarte Piet of over video's met agressieve politie waarvan je bijvoorbeeld het begin niet ziet en mensen ophef maken over het harde optreden.

Ophef zelf zegt niets over de waarheid of context. Overigens als deze puber dit echt allemaal meent dan wens ik haar veel succes verder in haar leven. Ik lees overigens veel op fok dat mensen niet wetenschap geloven als het gaat over dingen die tegen hun mening in gaat.

Wetenschap is wat mij betreft een bedreigde diersoort en de anti-vaxxers, 'witteman is slecht in alles' gekken, klimaatontkenkneuzen, 'zwarte mensen kunnen nooit slim zijn' idioten en flat earth mongolen zijn een gevaar voor onze samenleving.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 19:00:27 #94
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189087814
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 18:33 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat zou sowieso wat dwaas zijn. De Egyptische cultuur was van de oude Egyptenaren. Mijn opmerking was ook meer een reactie op iemand die claimde dat die Egyptenaren destijds "zwart" zouden zijn geweest.
Dat dus iets genuanceerder ligt dan aangenomen. Want volgens mij zat Lunatiek behoorlijk in de goede richting en liep het aardig door elkaar heen. Als de Nijl-delta een raciale grens vormt ligt ten zuiden daarvan Opper-Egypte en ten zuiden daarvan weer Nubië. Nubiers waren wel gewoon zwart, opper-Egyptenaren vaak ook. In Nubie staan pyramides en tussen 730 en 650 vChr werden delen van Egypte bezet door Nubiers die zich assimileerden. Die deden alles wat de 'echte' Egyptenaren deden en voegden een aantal zaken toe. Na de bezetting leefden er nog steeds Nubiers in Egypte, ook in de koningshuizen.
Dus om nou te zeggen dat zwarten niks te maken hebben gehad met het oude Egypte is een misvatting. Wat ik wel bloedje irritant vind zijn Afrikanen die dat niet willen uitzoeken en gelijk die hele geschiedenis kapen en piramides en monumenten of kunst claimen uit tijden waar die Nubische invloed nauwelijks aanwezig was. Op die manier kun je je ook niet identificeren met de Nubiers, mochten ze dat nodig hebben, een van de tofste Afrikaanse volken uit de geschiedenis.
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 19:08:52 #95
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189087932
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:00 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Dat dus iets genuanceerder ligt dan aangenomen. Want volgens mij zat Lunatiek behoorlijk in de goede richting en liep het aardig door elkaar heen. Als de Nijl-delta een raciale grens vormt ligt ten zuiden daarvan Opper-Egypte en ten zuiden daarvan weer Nubië. Nubiers waren wel gewoon zwart, opper-Egyptenaren vaak ook. In Nubie staan pyramides en tussen 730 en 650 vChr werden delen van Egypte bezet door Nubiers die zich assimileerden. Die deden alles wat de 'echte' Egyptenaren deden en voegden een aantal zaken toe. Na de bezetting leefden er nog steeds Nubiers in Egypte, ook in de koningshuizen.
Dus om nou te zeggen dat zwarten niks te maken hebben gehad met het oude Egypte is een misvatting. Wat ik wel bloedje irritant vind zijn Afrikanen die dat niet willen uitzoeken en gelijk die hele geschiedenis kapen en piramides en monumenten of kunst claimen uit tijden waar die Nubische invloed nauwelijks aanwezig was. Op die manier kun je je ook niet identificeren met de Nubiers, mochten ze dat nodig hebben, een van de tofste Afrikaanse volken uit de geschiedenis.
Maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde soort. Homo Sapiens. Als je hier in het topic kijkt zie je genoeg blanken die doen alsof zwarte mensen er in de geschiedenis niet toe doen. Lijkt mij van hetzelfde laken een pak. Geen een van fokkers (ik ook) heeft ook maar iets te maken met al die gebouwen en oorlogen in de geschiedenis, maar gebruikt men afkomst alleen wanneer het hen uitkomt. "Ja maar mijn voorouders...."
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 19:09:34 #96
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189087941
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:08 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde soort. Homo Sapiens. Als je hier in het topic kijkt zie je genoeg blanken die doen alsof zwarte mensen er in de geschiedenis niet toe doen. Lijkt mij van hetzelfde laken een pak. Geen een van fokkers (ik ook) heeft ook maar iets te maken met al die gebouwen en oorlogen in de geschiedenis, maar gebruikt men afkomst alleen wanneer het hen uitkomt. "Ja maar mijn voorouders...."
Helemaal mee eens. :)
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 19:10:17 #97
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189087950
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:09 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. :)
B:)B Proost!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_189088017
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 09:16 schreef sp3c het volgende:
mwah mijn moeder is Surinaams maar ik ben toch echt 100 procent Nederlands hoor, is gewoon hoe je opgevoed werd
In combinatie met hoe je zelf in het leven staat.

Maak er wat van. Niemand zal je in dit land je bij voorbaat veroordelen op je kleurtje of geaardheid.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 23 september 2019 @ 19:18:01 #99
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_189088043
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 16:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat ''rijk van de Zoeloes'' was net zoiets als het ''rijk'' van de Amerikaanse indianen: een stel primitieve nomaden in tenten die elkaar om het minste of geringste de keel doorsneden. Je kunt nauwelijks spreken van een beschaving. Mali was redelijk beschaafd, maar dat lag dan ook noordelijk.

Maargoed, niemand denkt bij ''Afrikanen'' aan Egypte. Egypte ligt technisch gezien op het Afrikaanse continent maar hoort eigenlijk eerder bij de Midden-Oosterse wereld, is ook heel rap geislamiseerd. Die liepen tijdens de Donkere Middeleeuwen inderdaad voorop, maar ik vind dat nogal een kunstmatige manier op de reputatie van Afrika op te schroeven, ook al klopt het technisch gezien...
Oorspronkelijk gezien is Afrika de benaming die de Romeinen gaven aan het gebied rondom Tunesië, het zou dus beter zijn om een andere naam te gebruiken voor sub-sahara "Afrika".
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 23 september 2019 @ 19:26:07 #100
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189088151
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In combinatie met hoe je zelf in het leven staat.

Maak er wat van. Niemand zal je in dit land je bij voorbaat veroordelen op je kleurtje of geaardheid.
Dat kun je technisch gezien niet beweren. Er zullen vast wel mensen zijn die dat doen, misschien wel meer dan je denkt te zien. Maar om te zeggen dat niemand dat doet... op basis waarvan?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 19:36:02 #101
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189088292
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:00 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Dat dus iets genuanceerder ligt dan aangenomen. Want volgens mij zat Lunatiek behoorlijk in de goede richting en liep het aardig door elkaar heen. Als de Nijl-delta een raciale grens vormt ligt ten zuiden daarvan Opper-Egypte en ten zuiden daarvan weer Nubië. Nubiers waren wel gewoon zwart, opper-Egyptenaren vaak ook. In Nubie staan pyramides en tussen 730 en 650 vChr werden delen van Egypte bezet door Nubiers die zich assimileerden. Die deden alles wat de 'echte' Egyptenaren deden en voegden een aantal zaken toe. Na de bezetting leefden er nog steeds Nubiers in Egypte, ook in de koningshuizen.
De Nubiërs zijn wat laat hoor, dat is ver voorbij de klassieke bloeiperiode. Enfin, volgens mij zijn wij drieën het in de grond wel eens, maar struikelen we een beetje over de nuances van elkaars woordkeuze. Lunatiek had het over "zwart", maar dan ook weer niet helemaal van het type dat ten zuiden van de Sahara overweegt; ik gebruikte de term "hoofdzakelijk Europide", maar dacht daarbij eerder aan het oostelijk-Mediterrane dan aan het West-Europese menstype. Daarom haalde ik ook dat citaat aan; als wij het oude Egypte zouden bezoeken zouden we de bewoners waarschijnlijk als "gekleurd" zien, niet helemaal "blank" maar ook niet echt "zwart", althans volgens de voorstelling die de meesten van ons zich daarvan maken.
  maandag 23 september 2019 @ 19:37:03 #102
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_189088312
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 19:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De Nubiërs zijn wat laat hoor, dat is ver voorbij de klassieke bloeiperiode. Enfin, volgens mij zijn wij drieën het in de grond wel eens, maar struikelen we een beetje over de nuances van elkaars woordkeuze. Lunatiek had het over "zwart", maar dan ook weer niet helemaal van het type dat ten zuiden van de Sahara overweegt; ik gebruikte de term "hoofdzakelijk Europide", maar dacht daarbij eerder aan het oostelijk-Mediterrane dan aan het West-Europese menstype. Daarom haalde ik ook dat citaat aan; als wij het oude Egypte zouden bezoeken zouden we de bewoners waarschijnlijk als "gekleurd" zien, niet helemaal "blank" maar ook niet echt "zwart", althans volgens de voorstelling die de meesten van ons zich daarvan maken.
We zijn allemaal een tint van bruin, dat is de grap.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  maandag 23 september 2019 @ 19:53:02 #103
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189088522
En inderdaad bestond binnen Egypte, dat een overgangsgebied was, ook de nodige variatie in trekken die verschillende lijnen van "raciale" origines suggereren, voor zover je daar op grond van portretkunst en gepreserveerde lichamen (die beide op hun wijze een vertekend beeld kunnen geven) iets zinnigs over kunt zeggen:


Echnaton

Koningin Nefertiti

Koningin Tiye, afkomstig uit Opper-Egypte, dochter van Yuya en Tjuyu:


Ramses II
  maandag 23 september 2019 @ 19:54:55 #104
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_189088547
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 19:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De Nubiërs zijn wat laat hoor, dat is ver voorbij de klassieke bloeiperiode. Enfin, volgens mij zijn wij drieën het in de grond wel eens, maar struikelen we een beetje over de nuances van elkaars woordkeuze. Lunatiek had het over "zwart", maar dan ook weer niet helemaal van het type dat ten zuiden van de Sahara overweegt; ik gebruikte de term "hoofdzakelijk Europide", maar dacht daarbij eerder aan het oostelijk-Mediterrane dan aan het West-Europese menstype. Daarom haalde ik ook dat citaat aan; als wij het oude Egypte zouden bezoeken zouden we de bewoners waarschijnlijk als "gekleurd" zien, niet helemaal "blank" maar ook niet echt "zwart", althans volgens de voorstelling die de meesten van ons zich daarvan maken.
Als wij oude Egyptenaren zouden zien, dan zouden wij ze Marokkanen noemen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_189088565
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Als wij oude Egyptenaren zouden zien, dan zouden wij ze Marokkanen noemen.
Nee.
Land of the free. Home of the brave.
  Moderator maandag 23 september 2019 @ 19:56:51 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189088568
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In combinatie met hoe je zelf in het leven staat.

Maak er wat van. Niemand zal je in dit land je bij voorbaat veroordelen op je kleurtje of geaardheid.
ow dat gebeurt wel hoor, denk dat iedereen dat tot op zekere hoogte wel doet, ik ook, Sylvana Simons sowieso, wat Nederland en Nederlanders zijn echter in staat dat oordeel aan te passen aan de zichtbare feiten ... stuk beter dan de meeste volkjes iig

voorbeeld dat ik altijd graag gebruik is een tijdje terug (denk wel 10 jaar terug) toen er een winter echt ijs lag, dan zie je op elk bevroren meertje in Nederland mensen aan het ijshockeyen

nou dan pak ik een stick en een paar schaatsen en ga ik ergens at random vragen of ik mee mag doen, dan is het in eerste instantie een beetje terughoudend want donkere jongons kunnen dat toch niet zo goed toch

maar je mag wel meedoen, dit geval kreeg ik zelfs kniebeschermertjes voor als ik zou vallen en een soort baasje die mij dingen uit ging leggen enzo nou dat duurt 5 minuten tot ze door hebben dat ik met een glaasje op en achteruit schaatsend nog rondjes om al die figuren heen kon draaien en dan ben je direct gepromoveerd naar captain/trainer/coach/materiaalman en niemand geeft er een reet om verder

dus wat je zegt, maak er wat van of doe iig je best om er wat van te maken en je zit in het beste land ter wereld ... en anders ook maar dan waardeert iedereen je wat minder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189088638
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:23 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Wellicht.. Maar eigenlijk claimen wij Europeanen de Egyptische cultuur ook niet door de Egyptenaren Europide te noemen?
Doen wij dat? Het is vrij nieuw voor mij, ik dacht dat we sinds Toetanchamon en de Egypte hype uit de jaren 70 toch wel wisten dat ze vrij donker waren. Alleen neigen afbeeldingen en beelden in je hoofd altijd wat naar gelijkenis met wat je om je heen ziet. Sommige mensen komen ook met Jezus afbeeldingen uit de 11e eeuw aan om 'aan te tonen' dat Europese christenen white supremacists waren. Maar die schilders hadden vaak alleen maar blanke modellen beschikbaar en vaak nog nooit een getinte gezien.

Je ziet bijvoorbeeld ook dat St.Nicolaas bijde Middellandse Zee vaak een stuk donkerder is afgebeeld dan in Noord-Europa, want in Italiaanse en Spaanse havens waren een boel getinten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 september 2019 @ 20:02:53 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_189088640
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:56 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Nee.
Licht getint, Noord-Afrikaans uiterlijk. Ietwat donkerder dan de gemiddelde riffijn maar als een schimmige camerastill getoond zou worden in opsporing verzocht met de omschrijving lichtgetinte man erbij laten de eerste tien reacties in het begeleidende NWS-topic zich raden.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 23 september 2019 @ 20:03:10 #109
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189088647
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Als wij oude Egyptenaren zouden zien, dan zouden wij ze Marokkanen noemen.
Zou kunnen. Ik weet niet in hoeverre de hedendaagse Kopten representatief zijn?


pi_189088671
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Licht getint, Noord-Afrikaans uiterlijk. Ietwat donkerder dan de gemiddelde riffijn maar als een schimmige camerastill getoond zou worden in opsporing verzocht met de omschrijving lichtgetinte man erbij laten de eerste tien reacties in het begeleidende NWS-topic zich raden.
Egyptenaren waren super donker en hadden kroeshaar. Laatst nog een mummy onderzocht.
Land of the free. Home of the brave.
  maandag 23 september 2019 @ 20:06:25 #111
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_189088691
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zou kunnen. Ik weet niet in hoeverre de hedendaagse Kopten representatief zijn?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat weet niemand. Het wordt inderdaad nogal eens beweerd dat kopten genetisch niet 'gearabiseerd' zouden zijn.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 23 september 2019 @ 20:41:23 #112
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189089224
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 19:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De Nubiërs zijn wat laat hoor, dat is ver voorbij de klassieke bloeiperiode. Enfin, volgens mij zijn wij drieën het in de grond wel eens, maar struikelen we een beetje over de nuances van elkaars woordkeuze. Lunatiek had het over "zwart", maar dan ook weer niet helemaal van het type dat ten zuiden van de Sahara overweegt; ik gebruikte de term "hoofdzakelijk Europide", maar dacht daarbij eerder aan het oostelijk-Mediterrane dan aan het West-Europese menstype. Daarom haalde ik ook dat citaat aan; als wij het oude Egypte zouden bezoeken zouden we de bewoners waarschijnlijk als "gekleurd" zien, niet helemaal "blank" maar ook niet echt "zwart", althans volgens de voorstelling die de meesten van ons zich daarvan maken.
Ah ja, ik denk dat we inderdaad wel tot een soort consensus kunnen komen. Ik denk dat het een beetje zoals nu is, hoe zuidelijker je bent des te donkerder de mensen zijn.
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 20:52:23 #113
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189089450
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Licht getint, Noord-Afrikaans uiterlijk. Ietwat donkerder dan de gemiddelde riffijn maar als een schimmige camerastill getoond zou worden in opsporing verzocht met de omschrijving lichtgetinte man erbij laten de eerste tien reacties in het begeleidende NWS-topic zich raden.
Het is gewoon een compleet ander volk dan het huidige Noord-Afrikaanse volk. Het woord Copt wordt gebruikt als naam voor de Egyptische local tijdens de overheersing van de Arabieren. Dus tot op de dag van vandaag. De Copten op hun beurt waren ook weer niet de originele locals van Egypte maar kwamen uit het midden-oosten. Ik dacht dat het vroege christenen op de vlucht voor vervolging waren, kan even niet meer vinden waar ik dat las.
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 20:54:22 #114
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189089482
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:52 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Het is gewoon een compleet ander volk dan het huidige Noord-Afrikaanse volk. Het woord Copt wordt gebruikt als naam voor de Egyptische local tijdens de overheersing van de Arabieren. Dus tot op de dag van vandaag. De Copten op hun beurt waren ook weer niet de originele locals van Egypte maar kwamen uit het midden-oosten. Ik dacht dat het vroege christenen op de vlucht voor vervolging waren, kan even niet meer vinden waar ik dat las.
Hmm, dat laatste is nieuw voor me. Kopt = Aiguptios = Egyptenaar, dus dat klinkt als een etnoniem voor de "echte", inheemse bevolking. Ze zijn ook nog lange tijd de Egyptische taal blijven gebruiken.
  maandag 23 september 2019 @ 21:05:48 #115
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_189089782
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:41 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Ah ja, ik denk dat we inderdaad wel tot een soort consensus kunnen komen. Ik denk dat het een beetje zoals nu is, hoe zuidelijker je bent des te donkerder de mensen zijn.
Maar de verschillen tussen mensen gaan verder dan alleen kleur. Anatomisch en genetisch gezien staan Afro-Aziatische volkeren zoals Semieten (Arabieren, Joden, etc.) en kopten veel dichter bij blanke Europeanen (en donkere Indiërs) dan bij de zwarte mensen van beneden de Sahara. De verschillende kleuren die mensen hebben staan daar in principe los van.
Searchers after horror haunt strange, far places.
  maandag 23 september 2019 @ 21:15:05 #116
407525 BlackNero
De zwarte Nero
pi_189090006
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hmm, dat laatste is nieuw voor me. Kopt = Aiguptios = Egyptenaar, dus dat klinkt als een etnoniem voor de "echte", inheemse bevolking. Ze zijn ook nog lange tijd de Egyptische taal blijven gebruiken.
Ik weet dat ik er over heb gelezen toen ik over Mark the Evangelist las. Dat is de grondlegger van de Koptische kerk. Dat was een Griek die in Cyrene is geboren. Een Griekse stad in het huidige Libië. Mark was volgeling van Jezus in Jerusalem. Zijn bekeerlingen waren drie Nubische koningsrijken, inwoners van het Aksumetisch rijk (Eritrea), Grieken en dus mensen uit het midden-oosten. Dus het klopte niet helemaal wat ik zei. Maar het was in die tijd ook meer een religie dan een volk.

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackNero op 24-09-2019 04:58:20 ]
Legend has it that while a fire destroyed the city of Rome, the emperor Nero played his violin, thus revealing his total lack of concern for his people and his empire.
  maandag 23 september 2019 @ 23:24:33 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189092219
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:41 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Ah ja, ik denk dat we inderdaad wel tot een soort consensus kunnen komen. Ik denk dat het een beetje zoals nu is, hoe zuidelijker je bent des te donkerder de mensen zijn.
Nee, dat klopt niet. Nubiërs zitten echt tegen zwart aan, zo donkerbruin. Zwarter dan Masai en Zoeloes en Bosjesmannen, die allemaal zuidelijker leven. Ergens in het westen zit ook nog een heel erg zwart volk, waarvan ik de naam even kwijt ben. Maar in Ghana en Ruanda wonen lichtere en donkerder mensen bij elkaar (en de lichteren voelen zich daar doorgaans superieur aan de donkeren, zie o.a. de Hutus en de Tutsis, en het slavensysteem in Ghana).
pi_189093046
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Gewoon een blankenhater, daar lopen er steeds meer van rond in de westerse samenleving.
Maar wel het handje ophouden... Het beste is haar te negeren, de (linkse) media moet stoppen met aandacht geven.
pi_189093810
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 00:50 schreef Shaken63 het volgende:

[..]

Maar wel het handje ophouden... Het beste is haar te negeren, de (linkse) media moet stoppen met aandacht geven.
De rechtse media is juist degene die uit nijd haar aandacht blijft geven, dat is het hele ding :P Zo ook dit artikel dus.
Conscience do cost.
pi_189093833
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 21:05 schreef Interloper het volgende:

[..]

Maar de verschillen tussen mensen gaan verder dan alleen kleur. Anatomisch en genetisch gezien staan Afro-Aziatische volkeren zoals Semieten (Arabieren, Joden, etc.) en kopten veel dichter bij blanke Europeanen (en donkere Indiërs) dan bij de zwarte mensen van beneden de Sahara. De verschillende kleuren die mensen hebben staan daar in principe los van.
Typisch hoe iedereen zich in allerlei bochten wil wringen om de bouwers van de piramiden (de Afrikanen) los te weken van het stereotiepe beeld dat de mensen willen hebben van de Afrikaanse nietsnut.
Zoals ik al eerder aangaf hebben de Afrikanen iets soortgelijks als de piramiden gebouwd in Zimbabwe, genaamd Great Zimbabwe.
De rest is vernietigd door de beschaafde en o zo moreel verheven blanke Europeanen.
Zoals ik al zei: Laten we als Wiedergutmachung bewoordingen als "de stelling van Pythagoras" ontdoen van het stempel dat "wij Europeanen" zo knap zijn dat "we" dat hebben ontdekt.
Want dat is dus niet zo.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 24 september 2019 @ 07:08:57 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189093854
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 07:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Typisch hoe iedereen zich in allerlei bochten wil wringen om de bouwers van de piramiden (de Afrikanen) los te weken van het stereotiepe beeld dat de mensen willen hebben van de Afrikaanse nietsnut.
Zoals ik al eerder aangaf hebben de Afrikanen iets soortgelijks als de piramiden gebouwd in Zimbabwe, genaamd Great Zimbabwe.
De rest is vernietigd door de beschaafde en o zo moreel verheven blanke Europeanen.
Zoals ik al zei: Laten we als Wiedergutmachung bewoordingen als "de stelling van Pythagoras" ontdoen van het stempel dat "wij Europeanen" zo knap zijn dat "we" dat hebben ontdekt.
Want dat is dus niet zo.
De Europeanen hebben net zo min de stelling van Pythagoras bedacht als dat de Afrikanen de piramides hebben gebouwd. Pythagoras bedacht de stelling (en hij was een Griek), niet de Duitsers of Spanjaarden. Egyptenaren bouwden de piramides, niet de Pygmeeën, de Zoeloes of de Masai. En Groot-Zimbabwe is niet door de Egyptenaren of Berbers gebouwd.
  dinsdag 24 september 2019 @ 07:34:27 #122
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189093945
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 07:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Typisch hoe iedereen zich in allerlei bochten wil wringen om de bouwers van de piramiden (de Afrikanen) los te weken van het stereotiepe beeld dat de mensen willen hebben van de Afrikaanse nietsnut.

Het stereotype is een raciaal vooroordeel dat specifiek betrekking heeft op zwarte Afrikanen bezuiden de Sahara ("negers"), niet op het hele continent Afrika. Ik heb de indruk dat jij zelf een soort bocht maakt door het antropologische argument in een geografisch argument om te zetten, zodat de Egyptenaren ineens ook deel kunnen uitmaken van de discussie. Maar dat is een drogreden: Egyptenaren, donker als ze zijn, worden bij mijn weten niet als "negers" beschouwd en vallen dus buiten de groep die onderwerp is van het vooroordeel.

Disclaimer: Ik ben van mening dat historische analyse voor dit soort zaken een grotere verklarende kracht heeft dan gemakkelijke raciale vooroordelen.
pi_189094937
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 07:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Europeanen hebben net zo min de stelling van Pythagoras bedacht als dat de Afrikanen de piramides hebben gebouwd. Pythagoras bedacht de stelling (en hij was een Griek), niet de Duitsers of Spanjaarden. Egyptenaren bouwden de piramides, niet de Pygmeeën, de Zoeloes of de Masai. En Groot-Zimbabwe is niet door de Egyptenaren of Berbers gebouwd.
Feit blijft dat via de namen Pythagoras en Archimedes Europa deze ontdekkingen claimt als zijnde Europees. Net als de naam Mount Everest.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_189095004
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 09:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Feit blijft dat via de namen Pythagoras en Archimedes Europa deze ontdekkingen claimt als zijnde Europees. Net als de naam Mount Everest.
De naam mount Everest als voorbeeld geven voor Europeanen die iets als Europees claimen, is als Nederlanders die Parijs claimen door het een Nederlandse naam te geven.
De berg die wij als mount Everest kennen, heeft een Nepalese naam die daar gewoon gebruikt wordt. Net als Parijs dat een Franse naam heeft die daar gewoon gebruikt wordt.
Door het een andere, voor ons makkelijkere, naam te geven, claimen we het niet. Dom gelul.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189095261
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 07:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De rest is vernietigd door de beschaafde en o zo moreel verheven blanke Europeanen.
Zoals ik al zei: Laten we als Wiedergutmachung bewoordingen als "de stelling van Pythagoras" ontdoen van het stempel dat "wij Europeanen" zo knap zijn dat "we" dat hebben ontdekt.
Want dat is dus niet zo.
Precies, alsof die luie Grieken ooit eens niet geprofiteerd hebben van andermans harde werk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 september 2019 @ 10:08:24 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189095263
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 09:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Feit blijft dat via de namen Pythagoras en Archimedes Europa deze ontdekkingen claimt als zijnde Europees. Net als de naam Mount Everest.
Wie is Europa in dit geval? Ik heb nooit iemand horen beweren dat het Europese ontdekkingen zijn. Het heet ook Stelling van Pythagoras en niet Stelling van Europa...
  dinsdag 24 september 2019 @ 15:33:31 #127
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_189099228
Sylvana Simons, dat is toch die troela die zo erg tegen de Zwarte Piet is dat ze Piet Paulusma ook wilde verbieden?
Dit zou het één en ander wel verklaren: ze denkt dat het de stelling van Piet Agoras is, en die wil ze in 1 moeite door dus ook verbieden.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_189100910
Een goede oplossing voor al die jankende lui is dat ze opflikeren naar hun eigen continent :W :W *O* *O*
I will do what i must !!
pi_189100969
Back to your roots Silvanna ergens in de Sahell woestijn
I will do what i must !!
  dinsdag 24 september 2019 @ 18:34:16 #130
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_189102429
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 07:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Typisch hoe iedereen zich in allerlei bochten wil wringen om de bouwers van de piramiden (de Afrikanen) los te weken van het stereotiepe beeld dat de mensen willen hebben van de Afrikaanse nietsnut.
Zoals ik al eerder aangaf hebben de Afrikanen iets soortgelijks als de piramiden gebouwd in Zimbabwe, genaamd Great Zimbabwe.
De rest is vernietigd door de beschaafde en o zo moreel verheven blanke Europeanen.
Zoals ik al zei: Laten we als Wiedergutmachung bewoordingen als "de stelling van Pythagoras" ontdoen van het stempel dat "wij Europeanen" zo knap zijn dat "we" dat hebben ontdekt.
Want dat is dus niet zo.
Je weet dat de "bouwers" (lees: bouwvakkers, want laten we die niet verwarren met de architecten) voor een groot deel bestonden uit slaven, right? Ja, daar zaten flink wat zwarte slaven tussen, maar dat betekent geenszins dat het oude Egypte zwart was. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zoals jij zich zo blind staren op "Afrika", alsof de naam impliceert dat mensen op dat werelddeel automatisch en te allen tijden zwart moeten zijn geweest. Afrika is gewoon een grote lap continentale grond waar mensen, in verschillende tijden en uiteenlopende formaties, naartoe en vandaan migreerden. De voorouders van de oude Egyptenaren, de Proto-Afro-Aziaten, waren een Kaukasisch volk dat zich deels op het Afrikaanse continent heeft gesetteld. Mogelijk waren ze daar al voor de ontwikkeling van de gecodificeerde Proto-Afro-Aziatische taal.

Dat gelul over "Afrikaanse nietsnutten" heeft verder niets met mijn post te maken.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_189105711
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 09:16 schreef sp3c het volgende:
mwah mijn moeder is Surinaams maar ik ben toch echt 100 procent Nederlands hoor, is gewoon hoe je opgevoed werd
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 10:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat ook, dat is assimileren. De Hugenoten gingen je voor. Al na een of twee generaties trouwen die met etnische Hollanders, waardoor hun kinderen niks meer hadden van dat Franse en niet beter weten dan dat ze Hollander zijn met een rare achternaam. Gaat bij elke groep zo, tenzij ze in hun eigen bubble blijven hangen zoals Sylvana (en Turken en Marokkanen).
Surinamers en Antillianen zijn gedoemd om in Nederland verder te leven vanwege de zwakke economische ontwikkelingen. De economie in Suriname en de Antillen is niet te vergelijking met de economie van Turkije of Marokko. Beide landen hebben ongelofelijke stappen gemaakt de afgelopen 20 jaar op het gebied van infrastructuur en economische ontwikkelingen en zullen dat blijven doen.

Marokkanen en Turken zullen daarom vanwege de economische vooruitzichten veel meer terug willen naar land van herkomst.
  Moderator dinsdag 24 september 2019 @ 22:00:50 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189105881
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:52 schreef p078 het volgende:

[..]

[..]

Surinamers en Antillianen zijn gedoemd om in Nederland verder te leven vanwege de zwakke economische ontwikkelingen. De economie in Suriname en de Antillen is niet te vergelijking met de economie van Turkije of Marokko. Beide landen hebben ongelofelijke stappen gemaakt de afgelopen 20 jaar op het gebied van infrastructuur en economische ontwikkelingen en zullen dat blijven doen.

Marokkanen en Turken zullen daarom vanwege de economische vooruitzichten veel meer terug willen naar land van herkomst.
das niet helemaal waar, in mijn familie zijn er een heleboel weer terug naar Suriname, gewoon gewerkt en geld gespaart, en geen gekke dingen gedaan ... die leven daar nu als een koning

mijn moeder was denk ik te jong toen ze hierheen kwam die vind 4 weken vakantie daar al wel genoeg, te warm, te weinig creature comforts etc
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 september 2019 @ 22:26:31 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189106513
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 22:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

das niet helemaal waar, in mijn familie zijn er een heleboel weer terug naar Suriname, gewoon gewerkt en geld gespaart, en geen gekke dingen gedaan ... die leven daar nu als een koning
Zo ken ik er ook een paar. Sommigen sparen nog. Een had een Hollandse echtgenoot. Ik snap het zelf niet helemaal, maar dat het een goed klimaat heeft, dat het er rustig is en goedkoop schijnt mensen te trekken.
  Moderator dinsdag 24 september 2019 @ 23:41:29 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189108058
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 22:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zo ken ik er ook een paar. Sommigen sparen nog. Een had een Hollandse echtgenoot. Ik snap het zelf niet helemaal, maar dat het een goed klimaat heeft, dat het er rustig is en goedkoop schijnt mensen te trekken.
thuis is thuis I guess

dat is voor de mensen die ik ken toch de belangrijkste motivator
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189108342
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 22:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

das niet helemaal waar, in mijn familie zijn er een heleboel weer terug naar Suriname, gewoon gewerkt en geld gespaart, en geen gekke dingen gedaan ... die leven daar nu als een koning

mijn moeder was denk ik te jong toen ze hierheen kwam die vind 4 weken vakantie daar al wel genoeg, te warm, te weinig creature comforts etc
Heleboel. Dat is in het niet wat terug gaat van de Marokkanen en Turken. De overheid van de die twee landen zijn ongelooflijk veel aan het bouwen op het gebied van infrastructuur,ziekenhuizen, woningen etc.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 00:06:06 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189108376
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 00:01 schreef p078 het volgende:

[..]

Heleboel. Dat is in het niet wat terug gaat van de Marokkanen en Turken. De overheid van de die twee landen zijn ongelooflijk veel aan het bouwen op het gebied van infrastructuur,ziekenhuizen, woningen etc.
heleboel in mijn familie, dat is ongeveer de helft van de mensen die er daadwerkelijk geboren zijn, hoe het in de Surinaamse gemeenschap at large is weet ik niet, ik heb daar niet zo heel veel mee te maken

turken en marokkanen boeien me niet

ik krijg iig niet de indruk dat men gedoemd is hier te blijven, dat is een vrije keuze gebaseert op heel veel factoren, niet in de laatste plaats geld en volgens mij deelt Nederland nog steeds remigratieuitkeringen uit zonder reden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189108801
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 13:32 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik heb eergister een bericht gestuurd naar currivculum.nu, die volgens Sylvana bezig zijn met de dekolonisatie van wiskunde. Geen reactie.

Sylvana zal toch eens tekst en uitleg moeten geven, nu is ze het lachertje van het internet. Maar haar kennende kan ze zichzelf ook wel weer zien als slachtoffer van de onwetenden.
Inmiddels al een reactie gehad?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 25 september 2019 @ 01:58:46 #138
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_189108832
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:41 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Ah ja, ik denk dat we inderdaad wel tot een soort consensus kunnen komen. Ik denk dat het een beetje zoals nu is, hoe zuidelijker je bent des te donkerder de mensen zijn.
Het zal sowieso wel ongeveer zoals nu zijn; hoe zuidelijker hoe donkerder. Echter laten recente onderzoeken wel zien dat moderne Egyptenaren waarschijnlijk wat donkerder zijn. Dit heeft met name te maken met het feit dan in latere perioden de Nijl makkelijker te bevaren bleek, wat in grotere mate tot uitwisseling leidde.

De Egyptenaren uit de klassieke periode zouden dus grofweg vergelijkbaar moeten zijn met de huidige Syriërs of Jordaniërs.

https://www.nature.com/articles/ncomms15694
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_189109160
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 01:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Het zal sowieso wel ongeveer zoals nu zijn; hoe zuidelijker hoe donkerder. Echter laten recente onderzoeken wel zien dat moderne Egyptenaren waarschijnlijk wat donkerder zijn. Dit heeft met name te maken met het feit dan in latere perioden de Nijl makkelijker te bevaren bleek, wat in grotere mate tot uitwisseling leidde.

De Egyptenaren uit de klassieke periode zouden dus grofweg vergelijkbaar moeten zijn met de huidige Syriërs of Jordaniërs.

https://www.nature.com/articles/ncomms15694
Laten we de slotconclusie trekken dat in wezen alle rassen en etniciteiten in principe dezelfde intelligentie hebben.
Immers de donkere Zuidelijke Afrikanen hebben "Great Zimbabwe" gebouwd. En dat was een bouwwerk dat blijk geeft van een intelligente cultuur. De reden dat "Wij Europeanen" suggereren dat wetenschappelijke verworvenheden voornamelijk door Europeanen zijn ontworpen, komt omdat we de bewijzen van Niet-Europese intelligentie tijdens de koloniale periode hebben vernietigd. Bv de Azteekse Codices (Manuscripten).
Het voordeel om bv "de stelling van Pythagoras" (die onder een andere naam bij heel veel wereldculturen bekend was) niet meer te verbinden aan de Europeaan Pythagoras is de volgende:

Ik haak terug op de "Gregoriaanse kalender". De naam van deze vernieuwde verbeterde kalender is gekoppeld aan een katholieke geestelijke (hij was niet Roomser dan de paus). Hoewel deze kalender een verbetering was tov de oude Juliaanse kalender hebben veel landen deze nieuwe kalender niet overgenomen, puur omdat de naam geassocieerd werd met het vermaledijde katholicisme. Het heeft eeuwen geduurd voordat een land als het Orthodoxe Rusland overstag ging en de nieuwe kalender introduceerde in het dagelijkse burgerlijke leven.
Als de kalender een andere naam had gehad was het een groot voordeel voor de hele mensheid geweest, omdat er dan eenheid is in de tijdrekening.
Tel uit je winst. Zet je ego opzij en het is in ieders voordeel.
De Zero-sum theorie klopt niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 25 september 2019 @ 07:42:23 #140
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189109397
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Laten we de slotconclusie trekken dat in wezen alle rassen en etniciteiten in principe dezelfde intelligentie hebben.
Immers de donkere Zuidelijke Afrikanen hebben "Great Zimbabwe" gebouwd. En dat was een bouwwerk dat blijk geeft van een intelligente cultuur.
Je komt met een enkel voorbeeld van Afrikaanse monumentale architectuur van relatief late datum om te bewijzen dat "alle rassen en etniciteiten in principe dezelfde intelligentie hebben". Dat is een nogal wankele onderbouwing voor zo'n verstrekkende conclusie. Ik wil het liever omdraaien en de principiële gelijkheid in aanleg van de mensheid als uitgangspunt aannemen bij gebrek aan keihard bewijs van het tegendeel, in de wetenschap dat het meten van intelligentie op zichzelf vrij problematisch is en het "nature"- en het "nurture"-element in de mens bovendien lastig te scheiden zijn.
  woensdag 25 september 2019 @ 07:46:51 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189109426
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
De naam van deze vernieuwde verbeterde kalender is gekoppeld aan een katholieke geestelijke (hij was niet Roomser dan de paus).
Wat bedoel je? Gregorius XIII wás de paus.
  woensdag 25 september 2019 @ 07:56:52 #142
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189109485
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Als de kalender een andere naam had gehad was het een groot voordeel voor de hele mensheid geweest, omdat er dan eenheid is in de tijdrekening.
Kennelijk zagen de landen in kwestie er destijds niet voldoende noodzaak toe, en toen ze wel de behoefte kregen om hun tijdrekening in overeenstemming te brengen met de West-Europese hebben ze dat ook gedaan. Ik vind dit geneuzel van de eerste orde. Vind je het zelf niet een beetje belachelijk dat Europeanen bij de naamgeving van hun eigen cultuurgoed bij voorbaat rekening moeten houden met de mogelijkheid dat volkeren met (kennelijk) superlange tenen dat cultuurgoed weleens over zouden willen nemen maar te trots zijn om dat te doen wanneer het cultuurgoed in kwestie bij de Europeanen een Europese naam draagt? Zie je niet hoe bizar die eis is? Je zou bijna gaan denken dat Europeanen het nobelste volk ter wereld zijn omdat ze nog altijd van "Arabische cijfers" spreken... Net zo onzinnig natuurlijk.
pi_189109789
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Laten we de slotconclusie trekken dat
Ik ben het niet met je eens, maar als je met je ideeën stopt, dan vind het ik het allang goed.
Wil je nog wel even je usernaam veranderen, want dat is een minachting voor rossen uit andere gebieden. Kan natuurlijk niet, volgens je eigen argumenten. Dank.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 25 september 2019 @ 16:28:07 #144
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_189116598
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Ik haak terug op de "Gregoriaanse kalender". De naam van deze vernieuwde verbeterde kalender is gekoppeld aan een katholieke geestelijke (hij was niet Roomser dan de paus). Hoewel deze kalender een verbetering was tov de oude Juliaanse kalender hebben veel landen deze nieuwe kalender niet overgenomen, puur omdat de naam geassocieerd werd met het vermaledijde katholicisme. Het heeft eeuwen geduurd voordat een land als het Orthodoxe Rusland overstag ging en de nieuwe kalender introduceerde in het dagelijkse burgerlijke leven.
Als de kalender een andere naam had gehad was het een groot voordeel voor de hele mensheid geweest, omdat er dan eenheid is in de tijdrekening.
Tel uit je winst. Zet je ego opzij en het is in ieders voordeel.
De Zero-sum theorie klopt niet.
Aha, dus de opname van systemen is afhankelijk van de naam van dat systeem?

Kijken we even naar de praktijk:

Lange vs korte schalen in telsystemen:
De naam lijkt hier verre van cultureel en er zijn grote verschillen, ook binnen de westerse wereld.


Idem met links of rechts rijden, datum notatie systemen, gebruik van meters vs mijlen of andere systemen. De verschillen zijn grote bij deze systemen zonder culturele basis dan de door jou genoemde Gregoriaanse calender (slechts een 30-tal landen gebruiken deze calender niet).
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 25 september 2019 @ 16:40:40 #145
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189116856
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Gregorius XIII wás de paus.
_O- _O- _O-
pi_189119445
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:09 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat is dus precies het punt van Sylvana - wiskunde is iets universeels.
Voor zover ik kan nagaan hebben ze de volgende punten:

1. Als het niet duidelijk is wie iets ontdekt heeft kiezen wij hier er voor om credits aan de blanken te geven en de niet-blanken totaal niet te noemen.
Dat lijkt me niet. Het is wel zo dat toeschrijvingen nogal eens dubieus zijn of aantoonbaar onjuist, maar dat is gewoon Stigler's Law.
quote:
Voorbeeld: Calculus. We kiezen ervoor om die credits volledig aan Newton te geven terwijl er nog twee niet-blanken met een even sterke claim zijn - die hier nul aandacht krijgen.
Wie bedoel je precies? Je vergeet trouwens Leibniz. Misschien toch eerst even inlezen.
quote:
2. Als een niet-Blanke iets heeft bedacht wordt zijn naam vaak weggelaten terwijl we die bij blanken juist wel noemen.
Lijkt me niet, tenzij de naam in kwestie voor Europeanen erg lastig is uit te spreken of te memoriseren, maar dan zijn er dus praktische redenen om de naam in kwestie niet te gebruiken.
quote:
Voorbeeld: de " ABC formule". Iedereen leert die; niemand leert de naam van de bedenker.
Tja, dat had je gedacht. Wie is trouwens volgens jou die bedenker? Graag wel met bronvermelding. In Portugal leren kinderen op school de betreffende formule als Fórmula de Bhaskara, maar Bhāskara oftewel Bhāskarāchārya was niet de bedenker. Hij heeft wel over het oplossen van kwadratische vergelijkingen geschreven maar schrijft de regel die hij geeft toe aan Sridhara die enkele eeuwen eerder leefde.
quote:
Itt de stelling van Pythagoras, de Taylor reeksen, Fourier series etc.
Hoe zou jij die stellingen of begrippen dan aan willen duiden?
quote:
3. De keuze om bepaalde zaken wel of niet te doceren lijkt meer ingegeven door blankheid dan door objectieve waarde.
Flauwekul. Als ik de afleiding van de abc-formule behandel die (al dan niet terecht) aan Sridhara wordt toegeschreven dan noem ik die ook (check).
quote:
De stelling van Pythagoras is objectief gezien bijv. niet waardevoller of lastiger te doceren dan de formule voor vierhoeken.
De formule voor de oppervlakte van een koordenvierhoek heet - ook in Nederland - gewoon de formule van Brahmagupta en daarnaast kennen we ook de stelling van Brahmagupta voor koordenvierhoeken, dus wat is nu je punt?
quote:
Romeinse cijfers zijn niet nuttiger dan de Arabische/Hindu cijfers die de basis van ons eigen getallenstelsel vormen.
Romeinse cijfers zijn minder handig omdat ze in tegenstelling tot Hindu-Arabische cijfers geen gebruik maken van een positiestelsel, maar, wederom, wat is je punt? Het is algemeen bekend en aanvaard dat onze cijfers niet van Europese origine zijn en er is toch niemand die dat probeert te verdoezelen?
quote:
In hoeverre deze 3 punten correct zijn kan ik niet zo snel beoordelen. Dat laat ik graag aan Sylvana over ;)
Doe maar niet.
pi_189119527
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 19:36 schreef Riparius het volgende:
wat is je punt?
Ik geef slechts aan wat men bedoelt met "wiskunde is gekoloniseerd" zodat de discussie nog enigszins inhoudelijk gevoerd kan worden,ipv dat men verzandt in "die kutneger moet oprotten naar Afrika".

Zoals ik er ook nadrukkelijk bij vermeldde zijn het niet MIJN punten - het zijn de claims van Sylvana en co.

In essentie deed ik dus waar TS te lui voor was.
pi_189119642
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 19:42 schreef Kassamiep het volgende:
Zoals ik er ook nadrukkelijk bij vermeldde zijn het niet MIJN punten - het zijn de claims van Sylvana en co.
Volgens mij heeft Sylvana geen enkele claim gedaan. Ze heeft alleen gezegd dat wiskunde gedekoloniseerd moet worden. Niks meer dan dat.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189119689
Riparius _O_
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_189124023
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 08:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Gast. De Azteken waren bloeddorstige idioten die aan mensenoffers deden door het hart eruit te rukken. Het waren wilden. Barbaren. Ze hadden geen wetenschappelijke verworvenheden om te vernietigen. Net als de Afrikanen. Die mensen liepen toen al eeuwen achter op Europa, het MO en China.
[..]
Ik kom hier nog even op terug. Dit soort racisme geeft al wel aan dat Sylvana een punt heeft.
De Afrikanen hebben millenia geleden al piramides en sfinxen gebouwd in het noord-oosten van hun continent. Toen dat klaar was zijn ze in het zuiden van hun continent "Great Zimbabwe" gaan bouwen. Kortom: een rijke architectonische cultuur, waar veel technisch vernuft en wetenschap (en dus ook wiskunde) om de hoek komt kijken.
Later kwamen er koloniale roversbendes uit Europa en die hebben die cultuur helemaal kort en klein geslagen.
Hetzelfde gebeurde aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Een rijke (oa bouw) cultuur van Maya's, Azteken en Inca's. Allemaal tegen de vlakte geworpen door Europese koloniale bandieten.
Oa het goud van Montezuma, en de manuscripten (codices) van de Azteken.
En als je als Europeaan alles dan hebt leeggeroord ineens net doen alsof wetenschappelijke ontdekkingen Europees zijn.
Zoals de Stelling van Pythagoras. Deze stelling zal ongetwijfeld bekend zijn geweest tijdens de pyramidebouw. Toch krijgt deze stelling een Europese naam.

[ Bericht 1% gewijzigd door Twentsche_Ros op 26-09-2019 06:52:09 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 26 september 2019 @ 07:59:04 #151
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_189124278
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De Afrikanen hebben millenia geleden al piramides en sfinxen gebouwd in het noord-oosten van hun continent. Toen dat klaar was zijn ze in het zuiden van hun continent "Great Zimbabwe" gaan bouwen.
Ik denk niet dat er een groep Afrikanen was die eerst de piramides bouwde en toen doorwandelde naar het zuiden om zich daar 3000 jaar later met Groot-Zimbabwe te gaan bezighouden. Ik heb de indruk dat je een nogal simplistisch beeld van de geschiedenis hebt. Sowieso lijkt me de oud-Egyptische architectuur van een organisatorisch hoger niveau dan Groot-Zimbabwe, dat me op het eerste gezicht meer aan de Zuid-Europese structuren van de late Steentijd of Bronstijd doet denken. Bezien vanuit het perspectief van een daaraan voorafgaand pre-monumentaal tijdperk is Groot-Zimbabwe zeker een prestatie, maar in termen van mondiale competitie, als je het zo wilt zien (eigenlijk liever niet, want het wordt nogal gemakkelijk misbruikt voor racistische doeleinden), is er wel degelijk een enorme achterstand op de Europese, Arabische en Chinese beschavingen van die tijd. Vergeet niet dat Groot-Zimbabwe ruwweg overlapt met de tijd van de grote kathedralen in West-Europa.

Hoe dat kan? Geografisch isolement is niet bevorderlijk voor het ontstaan van technologisch hoogontwikkelde culturen, en Afrika ten zuiden van de Sahara ligt betrekkelijk geïsoleerd ten opzichte van de beschavingscentra van de Oude Wereld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 26-09-2019 12:24:55 ]
pi_189127323
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 06:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Zoals de Stelling van Pythagoras. Deze stelling zal ongetwijfeld bekend zijn geweest tijdens de pyramidebouw. Toch krijgt deze stelling een Europese naam.
Al in de oudheid meende men dat Pythagoras zijn wiskundige (en andere) kennis had opgedaan tijdens reizen door Egypte, en in antieke Griekse bronnen is sprake van Egyptische landmeters die harpedonaptai (touwspanners) worden genoemd. Daar heeft men uit afgeleid dat de oude Egyptenaren bekend zouden moeten zijn geweest met de aan Pythagoras toegeschreven stelling. Maar daar is toch geen enkel bewijs voor. In bewaard gebleven Egyptische bronnen is geen enkele aanwijzing te vinden dat de oude Egyptenaren de stelling zouden hebben gekend. Dat is ook de opvatting van gezaghebbende historici van de wiskunde zoals Bartel Leendert van der Waerden, Dirk Jan Struik en Sir Thomas Little Heath (referenties bij Maor p. 13-16).

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 26-09-2019 12:28:54 ]
  vrijdag 27 september 2019 @ 15:38:41 #153
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_189145101
Als we toch bezig zijn:

Overigens dient, naast de wiskunde, ook de informatica gezuiverd te worden van racisme danwel kolonisatie.
Want waarom bevat een white list gevallen die gewenst zijn en een black list daarentegen de ongewenste gevallen? SYLVAAANAAAA?!

Nog meer voorbeelden?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 27 september 2019 @ 15:43:58 #154
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_189145184
Ook het vak Nederlands dient gezuiverd te worden:

Vanaf nu zeggen we: De pot diversiteitspersoon verwijt de ketel magnetron dat ie zwart gekleurd ziet.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 27 september 2019 @ 18:01:36 #155
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189146965
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Al in de oudheid meende men dat Pythagoras zijn wiskundige (en andere) kennis had opgedaan tijdens reizen door Egypte, en in antieke Griekse bronnen is sprake van Egyptische landmeters die harpedonaptai (touwspanners) worden genoemd. Daar heeft men uit afgeleid dat de oude Egyptenaren bekend zouden moeten zijn geweest met de aan Pythagoras toegeschreven stelling. Maar daar is toch geen enkel bewijs voor. In bewaard gebleven Egyptische bronnen is geen enkele aanwijzing te vinden dat de oude Egyptenaren de stelling zouden hebben gekend. Dat is ook de opvatting van gezaghebbende historici van de wiskunde zoals Bartel Leendert van der Waerden, Dirk Jan Struik en Sir Thomas Little Heath (referenties bij Maor p. 13-16).
Laat deugend Nederland maar boos zijn op de koekenbakkers die de bibliotheek van Alexandrië in de fik hebben gestoken. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator donderdag 24 oktober 2019 @ 01:33:33 #156
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_189592364
Wanneer wordt Sylvana boos op mede-kleurlingen die hun eigen broeders en zusters aan "de blanke blauw-ogige duivel" verkochten? En wanneer ageert ze o.a. tegen slavernij in de Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse regionen? Nooit. Omdat de slavendrijver niet blank is.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  donderdag 24 oktober 2019 @ 01:35:26 #157
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189592375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:33 schreef Drizzt het volgende:
Wanneer wordt Sylvana boos op mede-kleurlingen die hun eigen broeders en zusters aan "de blanke blauw-ogige duivel" verkochten? En wanneer ageert ze o.a. tegen slavernij in de Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse regionen? Nooit. Omdat de slavendrijver niet blank is.
Sssst, ze is een beetje in de war en verwarde mensen mogen een beetje gek doen.
pi_189592378
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:33 schreef Drizzt het volgende:
Wanneer wordt Sylvana boos op mede-kleurlingen die hun eigen broeders en zusters aan "de blanke blauw-ogige duivel" verkochten? En wanneer ageert ze o.a. tegen slavernij in de Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse regionen? Nooit. Omdat de slavendrijver niet blank is.
Toen ze 18/22 was had ze er geen problemen mee, en verdiende dik voor haar werkzaamheden. En ineens heeft ze issues. Triest hoor.
pi_189592382
quote:
9s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:35 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Sssst, ze is een beetje in de war en verwarde mensen mogen een beetje gek doen.
Ja dit
  Moderator donderdag 24 oktober 2019 @ 01:40:15 #160
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_189592398
quote:
9s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:35 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Sssst, ze is een beetje in de war en verwarde mensen mogen een beetje gek doen.
Die horen dan in een kamer met zachte wanden te zitten, enzo.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  donderdag 24 oktober 2019 @ 01:43:06 #161
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189592413
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:40 schreef Drizzt het volgende:

[..]

Die horen dan in een kamer met zachte wanden te zitten, enzo.
Geen geld #uwgemeente
pi_189603164
Sylvana en Johan Derksen opsluiten in een kamer. Genoeg eten en drinken maar geen wc. Deur op slot. 3 dagen later de deur openen om te zien wie het overleeft heet.
  donderdag 24 oktober 2019 @ 20:06:47 #163
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189603515
Is nou al bekend wat die koloniale elementen in de wiskunde zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexagon op 24-10-2019 20:33:33 ]
  donderdag 24 oktober 2019 @ 20:30:21 #164
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_189604069
:') Hoe gekker de ideeën, hoe meer aandacht ze krijgt. Ze heeft een goede PR-adviseur?
pi_189608625
Toch jammer dat die ergens een afslag gemist heeft he. Was helemaal niet onaardig bij tmf ;(
pi_189608650
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:33 schreef Drizzt het volgende:
Wanneer wordt Sylvana boos op mede-kleurlingen die hun eigen broeders en zusters aan "de blanke blauw-ogige duivel" verkochten? En wanneer ageert ze o.a. tegen slavernij in de Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse regionen? Nooit. Omdat de slavendrijver niet blank is.
En daarom kick je het topic weer omhoog?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_190121007
https://joop.bnnvara.nl/o(...)et-wiskundeonderwijs

Eindelijk iemand van bij1 die uitlegt hoe je wiskunde kan dekoloniseren!

quote:
We zien dus dat veruit de dominante visie binnen de exacte wetenschappen is: de natuur moet onderworpen worden aan ons verstand en de natuur gehoorzaamt aan wiskundige wetten die een eigen bestaan hebben, los van de wereld zoals wij die waarnemen. De wiskunde is als het ware een landschap dat ontdekt en veroverd kan worden door middel van het verstand. Bovendien heerst er een negatief dogmatisme dat stelt dat beweringen niet waar kunnen zijn als ze niet ondersteund worden door meetresultaten of door logisch-wiskundig redeneren. Overtuigingen die niet op dit rationalisme gebaseerd zijn worden afgedaan als bijgeloof en verdienen niet het predicaat ‘kennis.’
Grootste lolquote.
  maandag 25 november 2019 @ 19:00:33 #168
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_190121086
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)et-wiskundeonderwijs

Eindelijk iemand van bij1 die uitlegt hoe je wiskunde kan dekoloniseren!
[..]

Grootste lolquote.
Vroeger lagen mensen die zulke nonsens uitkraamden naakt aan de ketting.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 25 november 2019 @ 19:03:48 #169
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_190121150
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)et-wiskundeonderwijs

Eindelijk iemand van bij1 die uitlegt hoe je wiskunde kan dekoloniseren!
[..]

Grootste lolquote.
Het schokkendste is dat deze man blijkbaar docent wiskunde is. Verder is het stuk van de eerste tot de laatste letter totaal onleesbaar. Oh, en er klopt echt geen hout van. Man man man, wat is dit slecht.
  maandag 25 november 2019 @ 19:07:57 #170
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190121221
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)et-wiskundeonderwijs

Eindelijk iemand van bij1 die uitlegt hoe je wiskunde kan dekoloniseren!
[..]

Grootste lolquote.
Een of andere dwarrel op een haatblogje.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_190121262
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 01:33 schreef Drizzt het volgende:
Wanneer wordt Sylvana boos op mede-kleurlingen die hun eigen broeders en zusters aan "de blanke blauw-ogige duivel" verkochten? En wanneer ageert ze o.a. tegen slavernij in de Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse regionen? Nooit. Omdat de slavendrijver niet blank is.
Je bent iets op het spoor.
Land of the free. Home of the brave.
pi_190121419
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:03 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het schokkendste is dat deze man blijkbaar docent wiskunde is. Verder is het stuk van de eerste tot de laatste letter totaal onleesbaar. Oh, en er klopt echt geen hout van. Man man man, wat is dit slecht.
Ik vraag mij af of leerlingen bij de beste man ook gelijk krijgen op hun proefwerk als ze niet meedoen aan het negatief dogmatisme en gewoon een vrije gedekoloniseerde geest zijn met onlogische antwoorden die de meeste witte mensen (lees: alt rechtse nazi's) fout zouden rekenen.
pi_190121632
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)et-wiskundeonderwijs

Eindelijk iemand van bij1 die uitlegt hoe je wiskunde kan dekoloniseren!
[..]

Grootste lolquote.
Dit is een van de meest onleesbare stukken die ik ooit heb gelezen, los dat het inhoudelijk ontzettende lulkoek is.
pi_190122788
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dit is een van de meest onleesbare stukken die ik ooit heb gelezen, los dat het inhoudelijk ontzettende lulkoek is.
Doen dit soort progressieve types wel vaker. Er een woordensoep van maken met wat grote begrippen erin en denken dat je je daarmee wel door de kritische blik van een ander kan bluffen. Je eigen vakjargon maken en iedereen die moeite heeft met het begrijpen is uneducated en ongeleerd. Ook iets wat je nu wel vaker ziet: Engelse woorden gebruiken in Nederlandse zinnen en af en toe zelfs het Nederlandse synoniem erachter zetten alsof het wat anders is.
pi_190123102
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dit is een van de meest onleesbare stukken die ik ooit heb gelezen, los dat het inhoudelijk ontzettende lulkoek is.
Onnavolgbare hersenkronkels zijn kennelijk zijn ding. Het jammerlijke is vooral dat hij (onder andere hier) niet alleen namens zichzelf meent te moeten spreken.
pi_190125301
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dit is een van de meest onleesbare stukken die ik ooit heb gelezen, los dat het inhoudelijk ontzettende lulkoek is.
Ik zit in die facebookgroep die hij noemt, en de zaken die hij noemt zijn volgens mij weldegelijk besproken.
-
  maandag 25 november 2019 @ 22:12:17 #177
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_190125539
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 22:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zit in die facebookgroep die hij noemt, en de zaken die hij noemt zijn volgens mij weldegelijk besproken.
Hoe kan je zulke niet-concrete dingen in hemelsnaam bespreken?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 25 november 2019 @ 22:17:53 #178
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_190125658
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dit is een van de meest onleesbare stukken die ik ooit heb gelezen, los dat het inhoudelijk ontzettende lulkoek is.
Onmogelijk saai verhaal inderdaad. Komt erop neer dat je er bij moet zeggen wie de wiskundige theorie moet zeggen wat zn huidskleur is van de grondlegger, geloof ik.

Een grote woordensoep idd. Lijkt wel of hij dat expres doet zodat mensen op de helft opgeven en dan denken van, tja hij zal wel een punt hebben of zo. Das al beter dan helder zijn maar dan makkelijk doelwit zijn van tegenargumenten.
:')
  maandag 25 november 2019 @ 22:45:11 #179
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190126136
Stel dat de hunters de extractieplek op tijd hadden bereikt. Zouden ze dan de vluchtelingen uit die auto mogen trekken?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_190128531
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 22:17 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Onmogelijk saai verhaal inderdaad. Komt erop neer dat je er bij moet zeggen wie de wiskundige theorie moet zeggen wat zn huidskleur is van de grondlegger, geloof ik.
DAT zou an sich niet onredelijk zijn - het klopt dat we veel wiskundige theorieën en formules naar "blanken" hebben vernoemd terwijl ze de formules helemaal niet bedacht hadden. Of niet als enige - maar wel als enige met de eer strijken. Credit where credit is due enzo - al weten we van veel formules ook gewoon niet wie de bedenker was. Hoe we daar naampjes aan gaan plakken zonder van "voorkeursbehandeling" te spreken is een leuke vraag.

Maar dat is niet wat ik uit zijn woordenbrij haalde.
pi_190128572
quote:
5s.gif Op maandag 25 november 2019 22:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe kan je zulke niet-concrete dingen in hemelsnaam bespreken?
Simpel: omdat je als docent ook bewust bent van de geschiedenis van je vak.
-
  dinsdag 26 november 2019 @ 06:32:26 #182
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_190128615
Ik vond het altyd al raar dat we tydens wiskunde werd geleerd dat ite menen er iets mee deden en nooit de geschiedenis van arabieren en chinezen werd meegenomen
  dinsdag 26 november 2019 @ 06:32:58 #183
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_190128617
quote:
Interessant kijkje in de geest van extreem-links of.. ultra-progressief of hoe je het ook wil noemen.

Hij gebruikt (zonder ironie) woorden als "rationalisme". Alsof dingen logisch beredeneren een soort politieke daad is. Alsof de logische absoluten een kolonistische witmans gereedschap zijn die de illusie heeft de natuur te verkrachten en binnen die verkrachting haar parels kan ontnemen en andere culturen daarin te onderwerpen.

En hij werpt (impliciet) "persoonlijke ervaring" (subjectiviteit) op als kennismethode die op hetzelfde niveau leeft als objectieve metingen of andere bevindingen.

Het doet me nog het meeste denken aan religieuze claims "god toonde zich aan mij maar ik kan het niet bewijzen aan jou.. je moet er open voor staan".

Of claims over spoken//cryptids "ik weet wat ik heb gezien... ik heb MIJN waarheid"

Alleen nu is het "deze mooie prachtige mensen van kleur hebben 'kennis' opgebouwd op basis van hun geschiedenis en dat is dus per se een waarheid die overgenomen moet worden... en als je dan vervolgens dingen afwijst als zijnde onbewijsbaar of niet logisch dan kan dat alleen maar zijn omdat je een racist bent".

En wat dat betreft is dit natuurlijk gewoon weer een artifact van het hoefijzer principe. Hoe sterker je (politieke) idealen zijn hoe meer je in gevecht bent met de realiteit en de natuur en hoe meer je jouw subjectieve waarheid op gelijke voet stelt met objectief of intersubjectieve bevindingen. Of je nou christelijk conservatief rechts bent of ultraprogressief links, je vijand is de wetenschap. Wetenschappers zijn tegen je en dat komt omdat ze onderdeel uitmaken van een establishment. Niet omdat jij er batshit crazy ideeen op nahoudt... nee dat kan niet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 26 november 2019 @ 07:47:44 #184
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_190128877
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 06:32 schreef dagobertE6 het volgende:
Ik vond het altyd al raar dat we tydens wiskunde werd geleerd dat ite menen er iets mee deden en nooit de geschiedenis van arabieren en chinezen werd meegenomen
Ik vond wiskunde een vreselijk vak, maar ik heb destijds wel gewoon meegekregen dat bijvoorbeeld "algebra" van de Arabieren afkomstig was. Verder vind ik het nogal geforceerd om van de "stelling van Pythagoras en een aantal onbekende Babyloniërs, Indiërs en Chinezen" te spreken als de Westerse traditie zich op Pythagoras baseert.
  dinsdag 26 november 2019 @ 09:22:27 #185
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190129561
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 06:32 schreef dagobertE6 het volgende:
Ik vond het altyd al raar dat we tydens wiskunde werd geleerd dat ite menen er iets mee deden en nooit de geschiedenis van arabieren en chinezen werd meegenomen
Waarom? We wonen hier niet in China of Arabie maar in Nederland.
  dinsdag 26 november 2019 @ 09:25:29 #186
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190129593
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 05:34 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

DAT zou an sich niet onredelijk zijn - het klopt dat we veel wiskundige theorieën en formules naar "blanken" hebben vernoemd terwijl ze de formules helemaal niet bedacht hadden. Of niet als enige - maar wel als enige met de eer strijken.
Denk jij dat Turken, Arabieren, Chinezen, Indiers etc. ook maar enige moeite doen om zo politiek correct te denken bij de ontelbare ontdekkingen en uitvindingen die ze van de Westerse beschaving hebben ''geleend''?

Tuurlijk niet. Ze geloven liever zelfs dat ze alles ontdekt hebben. Daar is trots zijn op je eigen beschaving en geschiedenis namelijk nog geen gedachtemisdaad.
pi_190129759
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 06:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Interessant kijkje in de geest van extreem-links of.. ultra-progressief of hoe je het ook wil noemen.

Hij gebruikt (zonder ironie) woorden als "rationalisme". Alsof dingen logisch beredeneren een soort politieke daad is. Alsof de logische absoluten een kolonistische witmans gereedschap zijn die de illusie heeft de natuur te verkrachten en binnen die verkrachting haar parels kan ontnemen en andere culturen daarin te onderwerpen.

En hij werpt (impliciet) "persoonlijke ervaring" (subjectiviteit) op als kennismethode die op hetzelfde niveau leeft als objectieve metingen of andere bevindingen.

Het doet me nog het meeste denken aan religieuze claims "god toonde zich aan mij maar ik kan het niet bewijzen aan jou.. je moet er open voor staan".

Of claims over spoken//cryptids "ik weet wat ik heb gezien... ik heb MIJN waarheid"

Alleen nu is het "deze mooie prachtige mensen van kleur hebben 'kennis' opgebouwd op basis van hun geschiedenis en dat is dus per se een waarheid die overgenomen moet worden... en als je dan vervolgens dingen afwijst als zijnde onbewijsbaar of niet logisch dan kan dat alleen maar zijn omdat je een racist bent".

En wat dat betreft is dit natuurlijk gewoon weer een artifact van het hoefijzer principe. Hoe sterker je (politieke) idealen zijn hoe meer je in gevecht bent met de realiteit en de natuur en hoe meer je jouw subjectieve waarheid op gelijke voet stelt met objectief of intersubjectieve bevindingen. Of je nou christelijk conservatief rechts bent of ultraprogressief links, je vijand is de wetenschap. Wetenschappers zijn tegen je en dat komt omdat ze onderdeel uitmaken van een establishment. Niet omdat jij er batshit crazy ideeen op nahoudt... nee dat kan niet.
Mooi verwoord. Ik vind dit soort gekkies echt machtig interessant. Aan de ene kant zeggen dat je mensen van groep X heel belangrijk vindt, maar tegelijkertijd dingen voorstelt die letterlijk honderden miljoenen doden onder groep X (zouden) veroorzaken als ze de algemene norm zouden worden. Tsja het ouderwetse dogmatische hypothesen bewijzen voelt allemaal wat negatief en het zet culturele gebruiken als de regendans voodoo genezing weg als bijgeloof, dus zijn die waterputten en vaccinaties nou echt nodig?
  dinsdag 26 november 2019 @ 10:30:49 #188
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_190130324
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:46 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Gregorius XIII wás de paus.
Als ik zijn uitlating zie dan heb ik niet de indruk dat je met deze man tot een fatsoenlijke discussie kan komen. Dat hij niet eens weet dat de Gregoriaanse kalender door paus Gregorius geïntroduceerd is zegt mij al genoeg.
  dinsdag 26 november 2019 @ 10:37:31 #189
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_190130409
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Al in de oudheid meende men dat Pythagoras zijn wiskundige (en andere) kennis had opgedaan tijdens reizen door Egypte, en in antieke Griekse bronnen is sprake van Egyptische landmeters die harpedonaptai (touwspanners) worden genoemd. Daar heeft men uit afgeleid dat de oude Egyptenaren bekend zouden moeten zijn geweest met de aan Pythagoras toegeschreven stelling. Maar daar is toch geen enkel bewijs voor. In bewaard gebleven Egyptische bronnen is geen enkele aanwijzing te vinden dat de oude Egyptenaren de stelling zouden hebben gekend. Dat is ook de opvatting van gezaghebbende historici van de wiskunde zoals Bartel Leendert van der Waerden, Dirk Jan Struik en Sir Thomas Little Heath (referenties bij [b]Maor[/b] p. 13-16).
Volgens het twentse ros komt dat vast doordat zij er met een blanke bril naar kijken. Wat een lachtertje die man. Als ik zie wat voor onzin hij uitkraamt zou ik denken dat hij nog nooit een geschiedenisboek open heeft geslagen. :')
  dinsdag 26 november 2019 @ 10:57:18 #190
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_190130637
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Denk jij dat Turken, Arabieren, Chinezen, Indiers etc. ook maar enige moeite doen om zo politiek correct te denken bij de ontelbare ontdekkingen en uitvindingen die ze van de Westerse beschaving hebben ''geleend''?

Tuurlijk niet. Ze geloven liever zelfs dat ze alles ontdekt hebben. Daar is trots zijn op je eigen beschaving en geschiedenis namelijk nog geen gedachtemisdaad.
Oh god weer een uitkeringstrekker die niets bijdraagt en denkt dat hij zich kan meten met witte uitvinders :')
pi_190131188
Waarom struikelen we ook alweer over het gebruik van het woord rationalisme? Is er iets mis met epistemologie?
  woensdag 27 november 2019 @ 01:10:39 #192
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_190144557
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 10:30 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]

Als ik zijn uitlating zie dan heb ik niet de indruk dat je met deze man tot een fatsoenlijke discussie kan komen. Dat hij niet eens weet dat de Gregoriaanse kalender door paus Gregorius geïntroduceerd is zegt mij al genoeg.
Deze vond ik eigenlijk nog wel wat duidelijker "De Afrikanen hebben millenia geleden al piramides en sfinxen gebouwd in het noord-oosten van hun continent. Toen dat klaar was zijn ze in het zuiden van hun continent "Great Zimbabwe" gaan bouwen. "
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')