40 euro voor twee bandenwissels? Whřt? Je kunt zelf die wielen toch wel effe wisselen?quote:Op vrijdag 21 december 2018 23:59 schreef XL het volgende:
[..]
Volgens mij schrijf ik dat het onverantwoord is op een aantal dagen per jaar. Niet eens elk jaar zelfs. Misschien een handvol dagen in de levensduur van je banden. Maar juist dan moet je in staat zijn de kosten van 40 euro voor twee bandenwissels in de totaalkosten van autorijden te accepteren.
nee, het is om onkunde van bestuurders te compenseren.quote:Op zaterdag 22 december 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want uiteraard was het vroeger net als nu.
Het vroeger argument is echt te slecht gewoon. Hoewel winterbanden alleen goed tot uiting komen op sneeuw en ijs, is het gewoon een extra hulpmiddel om dan veiliger te kunnen rijden, net als alle andere snufjes op hedendaagse auto's.
En ook bij een ongeluk, een winterband zal waarschijnlijk onder die omstandigheden niet ervoor gaan zorgen dat je niet verongelukt, maar waarschijnlijk wel helpen om minder letselschade te krijgen (doordat ze extra grip hebben dan). Het verschil tussen zomer en winterband met natte en droge omstandigheden verschillen nauwelijks en zorgen derhalve ook niet voor een significant verschil. Exact de reden waarom we ABS, gordels, airbags en wat niet meer hebben. Het is allemaal om letselschade te beperken, niet om ongelukken te voorkomen.
Dat vind ik ook met (achteruitrij)sensoren. Het is handig om te checken of je genoeg ruimte hebt, maar hele volksstammen gaan gewoon blind op deze sensoren en kijken gewoon niet door de spiegels.quote:Op zaterdag 22 december 2018 00:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
nee, het is om onkunde van bestuurders te compenseren.
ik wilde ze ook, maar de eerste keer dat ik ze testte kwam ik tot de conclusie dat die dingen niet doen wat ik wil en dus (voor mij iig) nutteloos zijn.quote:Op zaterdag 22 december 2018 06:28 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat vind ik ook met (achteruitrij)sensoren. Het is handig om te checken of je genoeg ruimte hebt, maar hele volksstammen gaan gewoon blind op deze sensoren en kijken gewoon niet door de spiegels.
Winterbanden met autogordels vergelijken is juist een zwaktebod.quote:Op vrijdag 21 december 2018 23:50 schreef VEM2012 het volgende:
Er was ook een tijd dat we zonder gordels reden, dus jouw argument is niet zo sterk.
4WD op all-seasons, ging prima.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef Ridocar het volgende:
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden? Vinden de weigeraars het nog steeds onnodig ("Winterbanden? Voor die drie centimeter sneeuw? Pfffrrrhahaha") en anders: Kom maar op, pro-winterbanden met je told-you-so.
Een statussymbool nog wel.quote:Op zondag 23 december 2018 07:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden met autogordels vergelijken is juist een zwaktebod.
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie, dat heeft de bandenbranche zo gecreeerd en dat is gewoon slimme marketing. Of het (in Nederland) beter is voor de verkeersveiligheid, blijft dubieus.
Ben veilig thuisgekomen op zomers, N wegen en de snelweg waren met aangepaste snelheden goed te doen. En nee ik reed niet als langzaamste.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef Ridocar het volgende:
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden? Vinden de weigeraars het nog steeds onnodig ("Winterbanden? Voor die drie centimeter sneeuw? Pfffrrrhahaha") en anders: Kom maar op, pro-winterbanden met je told-you-so.
Ik ben anders gewoon op mijn zomersloffen en rwd (meest gevaarlijke combie volgens de meeste pro-winterbanden) naar huis gereden en werd alsnog opgehouden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef Ridocar het volgende:
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden? Vinden de weigeraars het nog steeds onnodig ("Winterbanden? Voor die drie centimeter sneeuw? Pfffrrrhahaha") en anders: Kom maar op, pro-winterbanden met je told-you-so.
Snelheid aanpassen (en bewuster remmen op de motor) is gewoon de sleutel, al is het dan natuurlijk wel fijn als de rest dat ook doet.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:41 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ben veilig thuisgekomen op zomers, N wegen en de snelweg waren met aangepaste snelheden goed te doen. En nee ik reed niet als langzaamste.
Maar hier op fok rijden ze op zomerbanden rondjes rondom de rest hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond weer wat mensen gezien die niet in winterbanden geloven. Kwamen nauwelijks weg bij stoplichten en gleden door de bochten.
Dunlop SP Wintersport 3D voor en Stoner Blizzak LM-25 achter. Ook RFT. 18"quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:19 schreef pvdplanet het volgende:
De ene winterband is de andere niet.
Mijn 17" runflat Dunlop Wintersport 5
banden zijn een ramp. Veel te harde wangen dus zijwaardse grip is slecht.
Maar alles beter dan de zomerbanden.
Al belanden ze slippend in de sloot zullen ze het niet toegeven, beetje zoals veel Britten met brexit.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar hier op fok rijden ze op zomerbanden rondjes rondom de rest hoor.
Wat is er met de Brexit dan?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al belanden ze slippend in de sloot zullen ze het niet toegeven, beetje zoals veel Britten met brexit.
Die glijden koppig de sloot in, volledig niet in controlequote:
Als niet runflat kwamen ze het best uit de test (beste koop) bij Autobild. Ik rijd ze ook, vind ze prima. Met wintersport kon ik doorrijden en moest een vriend met audi quattro al kettingen omleggen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:19 schreef pvdplanet het volgende:
De ene winterband is de andere niet.
Mijn 17" runflat Dunlop Wintersport 5
banden zijn een ramp. Veel te harde wangen dus zijwaardse grip is slecht.
Maar alles beter dan de zomerbanden.
Op weg naar Stalingrad bakten die Moffen er anders ook weinig van.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:37 schreef XL het volgende:
Vandaag in Nord Rhein Westfalen om 17:00 120 km file. Ietsje minder dan normaal. Verse sneeuw rond de steden (Keulen/Düsseldorf/Duisburg) 2 tot 7 centimeter.
Nederland: 2300 km
Toen hadden ze nog geen winterbandenplichtquote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Op weg naar Stalingrad bakten die Moffen er anders ook weinig van.
Tuurlijk wel, maar als ik in de sloot beland geef ik mezelf de schuld en niet de zomerbandjes of de auto. Ik heb jaren winterbanden en zomerbanden gehad. En als mijn velgen binnen waren lagen ze ook op de nieuwe auto.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al belanden ze slippend in de sloot zullen ze het niet toegeven, beetje zoals veel Britten met brexit.
Ligt aan de bestuurder naar mijn mening, sommige mensen kunnen wel redelijk rijden met zomerbanden. Terwijl ik ook zat mensen ken die ik in de winter zelfs met een tank nog niet de weg op zou sturen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:57 schreef boegschroef het volgende:
Ik blijf erbij dat winterbanden (in nederland) vooral een marketing stunt is, vandaag is wederom het bewijs.
quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:53 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb winterbanden en ik heb niet in de file gestaan.
Bij deze is dus empirisch bewezen dat ze wel degelijk nut hebben.
Die 2300 is omdat ze nu elke rijstrook tellen of zo. De ANWB had vanmiddag 6 keer zo veel file op hun website staan dan dat er bij Rijkswaterstaat op de site stond. Ik geloof er dus geen snars van.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:37 schreef XL het volgende:
Vandaag in Nord Rhein Westfalen om 17:00 120 km file. Ietsje minder dan normaal. Verse sneeuw rond de steden (Keulen/Düsseldorf/Duisburg) 2 tot 7 centimeter.
Nederland: 2300 km
Dat betekent wel dat het wegennet inmiddels nagenoeg overal 3 rijstroken heeftquote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die 2300 is omdat ze nu elke rijstrook tellen of zo. De ANWB had vanmiddag 6 keer zo veel file op hun website staan dan dat er bij Rijkswaterstaat op de site stond. Ik geloof er dus geen snars van.
Nu op dit moment ook: Rijkswaterstaat 12km, ANWB 33km.
M'n vorige waren Goodyear, tweedehands met velgen kunnen kopen voor weinig. Bevielen goed.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef Ridocar het volgende:
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden? Vinden de weigeraars het nog steeds onnodig ("Winterbanden? Voor die drie centimeter sneeuw? Pfffrrrhahaha") en anders: Kom maar op, pro-winterbanden met je told-you-so.
quote:
500 volgens rijkswaterstaat, punt blijft overeind. 500 is vet meer en er lag niet eens echt sneeuw. In NRW was het minder!quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die 2300 is omdat ze nu elke rijstrook tellen of zo. De ANWB had vanmiddag 6 keer zo veel file op hun website staan dan dat er bij Rijkswaterstaat op de site stond. Ik geloof er dus geen snars van.
Nu op dit moment ook: Rijkswaterstaat 12km, ANWB 33km.
Met jouw auto telt alles onder de 30 cm sneeuw en boven 20 graden vorst niet. Die geniet er alleen maar van.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier idem.... dat we om 12.45 uur weer thuis waren en toen de auto in de garage hebben gezet en niet meer hebben gebruikt telt zeker niet?
Truequote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:27 schreef loveli het volgende:
[..]
Met jouw auto telt alles onder de 30 cm sneeuw en 20 graden vorst niet. Die geniet er alleen maar van.
Big balls bro, big ballsquote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:46 schreef Fer het volgende:
100 over besneeuwde linkerstrook, geen krimp.
Jij rijdt/reed toch op Nokians? In het vorige topic zei je dat ze tegenvielen. Heb je de WD R3 of R4? Ik sta op het punt de R4 te bestellen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:46 schreef Fer het volgende:
100 over besneeuwde linkerstrook, geen krimp.
De Britten krijgen controle over hun eigen zaakjes, alleen raken ze daarmee wel een groot deel van hun welvaart kwijt.quote:
Nee joh, 5 stroken, waarvan de 2 linkerste leeg waren. Het was gewoon niet zo glad hier in het westen, waarschijnlijk omdat het toch iets boven 0 bleef.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Big balls bro, big balls
En als er nou op links iemand iets stoms doet en jouw strook op glibbert? Dan gooi je gewoon je sneeuwanker uit en sta je net zo snel stil als in de zomer?
Boven 0? tis hier al 48+ uur dik onder.. min 8 had ik gisterochtend, en eind vd middag nog -4 ofzo..quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee joh, 5 stroken, waarvan de 2 linkerste leeg waren. Het was gewoon niet zo glad hier in het westen, waarschijnlijk omdat het toch iets boven 0 bleef.
Dan is het juist extra glad, maar dat is misschien iets voor de volgende keer om over na te denken dan. 😎quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:58 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee joh, 5 stroken, waarvan de 2 linkerste leeg waren. Het was gewoon niet zo glad hier in het westen, waarschijnlijk omdat het toch iets boven 0 bleef.
Die auto heb ik niet meer. Dacht dat er nu Conti onder zat, of Dunlop Winter sportquote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:52 schreef loveli het volgende:
[..]
Jij rijdt/reed toch op Nokians? In het vorige topic zei je dat ze tegenvielen. Heb je de WD R3 of R4? Ik sta op het punt de R4 te bestellen.
Rond uurtje of 1 vanmiddag.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Boven 0? tis hier al 4+ uur dik onder.. min 8 had ik gisterochtend, en eind vd middag nog -4 ofzo..
vind ik ook!quote:Op dinsdag 22 januari 2019 21:07 schreef Tailless het volgende:
Ik vind winterbanden onzin.
Zo onzinnig dat ik ze er niet heb onder laten leggen.
hier was het gewoon diepvries toen het begon, en dat is het nog steeds.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 21:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Rond uurtje of 1 vanmiddag.
Toen het er net lag en nog niet vastvroor aan het wegdek.
Zeker. Aangetoond door al die sukkels die gaan twitteren of op fora vermelden dat ze hun winterbanden weer gemonteerd hebben. Doen ze dat niet als bij de jaarlijkse beurt er een lampje of een remblok vervangen is.quote:
Als je gisteren winterbanden nodig had om veilig thuis te komen, moet je misschien overwegen om je rijbewijs inleveren.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:16 schreef Ridocar het volgende:
Zo, en hoe denken de users nú over winterbanden?
Reed gisteravond naar huis en was niets aan de hand op de A8. Iedereen reed gewoon normale snelheid (100+). In m'n woonwijk wel glad.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
hier was het gewoon diepvries toen het begon, en dat is het nog steeds.
Was een typo trouwens; 48+ uur al onder 0 hier.
Onder m'n E46 met 18" breedset had ik toch echt wel winterbandjes nodig hoorquote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:57 schreef boegschroef het volgende:
Ik blijf erbij dat winterbanden (in nederland) vooral een marketing stunt is, vandaag is wederom het bewijs.
Natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar hier op fok rijden ze op zomerbanden rondjes rondom de rest hoor.
Rijkswaterstaat meet alleen files op het hoofdwegennet (de snelwegen) en dan moeten daar wel meetlussen liggen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die 2300 is omdat ze nu elke rijstrook tellen of zo. De ANWB had vanmiddag 6 keer zo veel file op hun website staan dan dat er bij Rijkswaterstaat op de site stond. Ik geloof er dus geen snars van.
Nu op dit moment ook: Rijkswaterstaat 12km, ANWB 33km.
Ok. Dat is tenminste een eerlijk verhaal.quote:Op woensdag 23 januari 2019 08:44 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Maar goed, ik rij ook nog steeds op de gewone banden, aangezien ik een rwd heb en ook nog 225 voor en 245 achter is dat met deze sneeuw best een listige combi.
Het gaat wel, maar een heuveltje op wordt best een probleem.
Ga ik nu aan de winterbanden? Neuh, voor die paar dagen begin ik er echt niet aan.
Ons schoolterrein is één grote sneeuwpuinzooi, heerlijk om doorheen te glijdenquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:22 schreef Leandra het volgende:
Ik was er vanmorgen iig blij mee... de wegen bij school zijn en niet vlak en niet gestrooid.
Alles is hier nog steeds strak wit, 10cm sneeuw vop de tuintafel.quote:Op woensdag 23 januari 2019 08:39 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Reed gisteravond naar huis en was niets aan de hand op de A8. Iedereen reed gewoon normale snelheid (100+). In m'n woonwijk wel glad.
[..]
Onder m'n E46 met 18" breedset had ik toch echt wel winterbandjes nodig hoor
Zelfs met splinternieuwe Hankook Winterbanden kan je lekker k*tviolen als je een BMW hebtquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:53 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Alles is hier nog steeds strak wit, 10cm sneeuw vop de tuintafel.
Zometeen eens een rondje driften op mijn Michelin 225 zomerbandjes met 4mm profiel
Ik kom niet met de auto op het schoolplein hčquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:51 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Ons schoolterrein is één grote sneeuwpuinzooi, heerlijk om doorheen te glijden
Hmm, ja, das minder, ik heb geen BMW..quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:55 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Zelfs met splinternieuwe Hankook Winterbanden kan je lekker k*tviolen als je een BMW hebt
Nee oke, maar hier is het echt een ramp.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kom niet met de auto op het schoolplein hč
Ik heb altijd gedacht dat die Mercs ook achterwielaandrijvers waren!?quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, ja, das minder, ik heb geen BMW..
Tuurlijk wel, maar het is geen BMW, en die heb je nodig om lekker te kutviolen las ik netquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb altijd gedacht dat die Mercs ook achterwielaandrijvers waren!?
Dat is dus niet begrijp ik????
Ook, maar die gaat een Mercedes als drift/slip-slet gebruiken? Beetje zonde.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:59 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb altijd gedacht dat die Mercs ook achterwielaandrijvers waren!?
Dat is dus niet begrijp ik????
Hell dat kon ik zelfs met mijn oude Volvo 240 ongeblazen diesel.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:55 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Zelfs met splinternieuwe Hankook Winterbanden kan je lekker k*tviolen als je een BMW hebt
Ik dacht alquote:
Zal weinig beleving in zitten danquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Hell dat kon ik zelfs met mijn oude Volvo 240 ongeblazen diesel.
Zolang je maar achterwielaandrijving hebt.
Ik ben er vrij zeker van dat mn broertje met zn S600 wel wat plezier aan het maken is vandaagquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:01 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Ook, maar wie gaat een Mercedes als drift/slip-slet gebruiken? Beetje zonde.
Kosten oude BMW: Vanaf 300 - 500 euro heb je een winterbeater.quote:
Volvo 240 is een oude RWD auto zonder ESP of ASC of ABS.... nee je gaat niet heel hard, maar als die 1800kg gaat glijden dan heb je de grootste lolquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:03 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Zal weinig beleving in zitten dan
Nee, oude RWD auto's zijn leuk met dit weer, geen ESP of ASC die je hoofdpijn komt geven, gewoon glijden zoals 't heurt
Ik kan er wel van genieten, tot je een stoepje of een paaltje aantikt, maar dat is een kwestie van goed sturen / glijden.
Ik wilde een 5 station, maar toch verstandig gekozen voor een Mazda Sportbreak.quote:
"To disengage ESP, press this button"quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:03 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Zal weinig beleving in zitten dan
Nee, oude RWD auto's zijn leuk met dit weer, geen ESP of ASC die je hoofdpijn komt geven, gewoon glijden zoals 't heurt
Ik kan er wel van genieten, tot je een stoepje of een paaltje aantikt, maar dat is een kwestie van goed sturen / glijden.
Hahah Shit, S600 is ook wel een hele andere league Mercedessen, monsterlijke wagens dat... Dikke vette V12 onder de kap (Dacht ik)quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat mn broertje met zn S600 wel wat plezier aan het maken is vandaag
Ik weet het van een 940 turbo, ook bijzonder veel pret in beleefd.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:05 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Volvo 240 is een oude RWD auto zonder ESP of ASC of ABS.... nee je gaat niet heel hard, maar als die 1800kg gaat glijden dan heb je de grootste lol
8quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:05 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Hahah Shit, S600 is ook wel een hele andere league Mercedessen, monsterlijke wagens dat... Dikke vette V12 onder de kap (Dacht ik)
Handdrembochtjes, zelf nu de 5er sedan, en een 3er coupe voor op het circuit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik wilde een 5 station, maar toch verstandig gekozen voor een Mazda Sportbreak.
Die heeft alleen geen achterwielaandrijving dus helemaal geen kutviolen
S500 was toch een V8 en S600 toch de V12?quote:
Ja ik heb het mis, hij heeft een 500 en geen 600.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:07 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
S500 was toch een V8 en S600 toch de V12?
Kan zijn dat ik dat niet goed heb hoor
Ik heb een oude dieselmerc die halflopend nog steeds op 3 pitten loopt, en ik hoef niet af te rekenen als ik thuis benquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:05 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Kosten oude BMW: Vanaf 300 - 500 euro heb je een winterbeater.
Kosten oude Merc: vanaf 1500 voor een half lopende diesel die niet al te best meer is.
Doe mij dan maar een BMW, die mercedes gebruik ik wel in het weekend na het zuipen
Alsnog een machtig ding, ik moet het nu een lijn-6 doen met 170 Shetlander Pony's doe stoned zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja ik heb het mis, hij heeft een 500 en geen 600.
Goudquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb een oude dieselmerc die halflopend nog steeds op 3 pitten loopt, en ik hoef niet af te rekenen als ik thuis ben
Ik 170 paardjes uit een 2,5 liter 4 pitterquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:10 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Alsnog een machtig ding, ik moet het nu een lijn-6 doen met 170 Shetlander Pony's doe stoned zijn.
Gelukkig ook wat zwaarder werk in de garage staan, maar daar moet nog het een en ander aan gebeuren.
Nieuwe 600 is ook geen 12 meer volgens mij.. eco-gezeik.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja ik heb het mis, hij heeft een 500 en geen 600.
Hmm, apart, ik doe het met een 2,2 6 pitter.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik 170 paardjes uit een 2,5 liter 4 pitter
275 en 530Nm uit 6quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik 170 paardjes uit een 2,5 liter 4 pitter
Ja dde echt dikke motors die zijn er inmiddels bij de meesten wel uit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nieuwe 600 is ook geen 12 meer volgens mij.. eco-gezeik.
Alle M's zijn ook vertieft tegenwoordig.. allemaal te weinig kabouters
Dat is matig dan....quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nieuwe 600 is ook geen 12 meer volgens mij.. eco-gezeik.
Alle M's zijn ook vertieft tegenwoordig.. allemaal te weinig kabouters
Als ik straks een mooie garage heb waar ik wat kan stallen ga ik op zoek naar iets diks om te bewaren, minder als een V8 komt er niet in. Misschien wel en ouwe 740 of 750 ofzo, of een 500 of 600.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:12 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dde echt dikke motors die zijn er inmiddels bij de meesten wel uit.
En bij de gangbare modellen zal ik maar zeggen zie je ook weinig 2 liters meer. Allemaal 1.1 ecokutzooi. Zo jammer
Ik ken zo uit mn hoofd geen enkele andere auto met een 4 cilinder 2,5 liter blok. Ik had eigenlijk gedacht dat dit ook een 6 liter zou zijn aangezien Mazda die jaaaaren lang in het programma heeft gehad, zelfs in de 626 nog, maar die is er bij deze generatie (2009) helemaal uit en vervangen door een 4 cilinder.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:11 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Hmm, apart, ik doe het met een 2,2 6 pitter.
Ik vind het toch allemaal apart.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:12 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dde echt dikke motors die zijn er inmiddels bij de meesten wel uit.
En bij de gangbare modellen zal ik maar zeggen zie je ook weinig 2 liters meer. Allemaal 1.1 ecokutzooi. Zo jammer
Zelfde broer heeft nog een ouwe 735 uit midden jaren 80 staan in de loods. Die heeft jaren stil gestaan en is ie weer aan het opknappen. Bijna klaar geloof ik. Paar weken terug was ik daar en even gestart. Dat ding heeft met eco of milieu niks te maken. Je ruikt en proeft gewoon dat dat ding zo milieuverpestend als de tering is. Mijn god zeg. Wat een damp/lucht. Heerlijkquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als ik straks een mooie garage heb waar ik wat kan stallen ga ik op zoek naar iets diks om te bewaren, minder als een V8 komt er niet in. Misschien wel en ouwe 740 of 750 ofzo, of een 500 of 600.
Subaru jongeh.. en Toyota heeft boesje gehad met 2.5 4 pitter, Hyundai ook, maar dat was een olieblok.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ken zo uit mn hoofd geen enkele andere auto met een 4 cilinder 2,5 liter blok. Ik had eigenlijk gedacht dat dit ook een 6 liter zou zijn aangezien Mazda die jaaaaren lang in het programma heeft gehad, zelfs in de 626 nog, maar die is er bij deze generatie (2009) helemaal uit en vervangen door een 4 cilinder.
Maakt niet zo veel uit, rijdt verder gewoon prima, alleen geluid is een beetje mwoah natuurlijk want 2 cilinders minder.
Ik ben er al mee begonnenquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als ik straks een mooie garage heb waar ik wat kan stallen ga ik op zoek naar iets diks om te bewaren, minder als een V8 komt er niet in. Misschien wel en ouwe 740 of 750 ofzo, of een 500 of 600.
Alle bovenstaande auto's zijn toch ook leverbaar met winterbanden? Wat is het probleem?quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:17 schreef Sounddragon het volgende:
Maarrehh.. we zijn een beetje afgedrift.. moet over winterbandenonzin gaan hier eh
Scherp.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Alle bovenstaande auto's zijn toch ook leverbaar met winterbanden? Wat is het probleem?
You know what I bedoelquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Alle bovenstaande auto's zijn toch ook leverbaar met winterbanden? Wat is het probleem?
Jaloers wel, een E32 of E38 zou ik ook nog wel willen hebben, jammer dat ze minimaal allemaal 3 ton gelopen hebben, met minimaal 3 Ali-eigenaren.quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Zelfde broer heeft nog een ouwe 735 uit midden jaren 80 staan in de loods. Die heeft jaren stil gestaan en is ie weer aan het opknappen. Bijna klaar geloof ik. Paar weken terug was ik daar en even gestart. Dat ding heeft met eco of milieu niks te maken. Je ruikt en proeft gewoon dat dat ding zo milieuverpestend als de tering is. Mijn god zeg. Wat een damp/lucht. Heerlijk
Nice, misschien kan ik vandaag een GoPro regelen op school om wat leuks te maken :_quote:Op woensdag 23 januari 2019 10:22 schreef Sounddragon het volgende:
Hiero, speciaal voor jullie
PTA / Sneeuwpretzels; wat heb jij uitgespookt op de parkeerplaats?
Hier is het vooral afhankelijk van of er wel of geen bus rijdtquote:Op woensdag 23 januari 2019 09:58 schreef Shoarmapatatje het volgende:
[..]
Nee oke, maar hier is het echt een ramp.
Hele buurt is overigens ook nog lekker ingepakt hier, vind het wel leuk om te zien, beter dan die grijze drap die we over een aantal daagjes krijgen.
Zonder medeweggebruikers zou je ook een stuk lekkerder door kunnen rijden. Er ligt een beetje sneeuw in de berm en meteen zakt het tempo naar 50% van de Vmax, terwijl ik dus met zomerbanden nergens iets van merkquote:Op woensdag 23 januari 2019 11:05 schreef loveli het volgende:
Zonder medeweggebruikers reed ik op slicks nog zorgeloos.
Wat een grootspraak. Uiteraard merk je verschil met zomerbanden op droog en op sneeuw. Als dat niet zo is moet je ons even allemaal je bandenmerk geven, dat moeten wel uitzonderlijke banden zijn dan.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zonder medeweggebruikers zou je ook een stuk lekkerder door kunnen rijden. Er ligt een beetje sneeuw in de berm en meteen zakt het tempo naar 50% van de Vmax, terwijl ik dus met zomerbanden nergens iets van merk
Voor dat soort figuren zijn winterbanden uitgevonden. Niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het denken nodig te hebben.
quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat een grootspraak. Uiteraard merk je verschil met zomerbanden op droog en op sneeuw. Als dat niet zo is moet je ons even allemaal je bandenmerk geven, dat moeten wel uitzonderlijke banden zijn dan.
Onze mooie strooidiensten zorgen er wel voor dat de weg berijdbaar blijft.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zonder medeweggebruikers zou je ook een stuk lekkerder door kunnen rijden. Er ligt een beetje sneeuw in de berm en meteen zakt het tempo naar 50% van de Vmax, terwijl ik dus met zomerbanden nergens iets van merk
Voor dat soort figuren zijn winterbanden uitgevonden. Niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze het denken nodig te hebben.
Berijdbaar betekent niet dat je geen verschil merkt. En gisteren lag er niet alleen maar een beetje sneeuw in de berm natuurlijk. Zoals ik al zei, grootspraak van je.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[..]
Onze mooie strooidiensten zorgen er wel voor dat de weg berijdbaar blijft.
Zeker. Op die ene dag in de gemiddelde Nederlandse winter merk je het verschil op je winterbanden.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
Uiteraard merk je verschil met zomerbanden op droog en op sneeuw.
Volgens mij haal je er nu iets bij waar het niet over gaat in die reactie.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker. Op die ene dag in de gemiddelde Nederlandse winter merk je het verschil op je winterbanden.
Je hebt me gevolgd en uitgebreid getest hoe glad het wegdek waar ik op reed precies is op de verschillende bandensoorten? Want je lijkt hier wel heel veel verstand over de hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Berijdbaar betekent niet dat je geen verschil merkt. En gisteren lag er niet alleen maar een beetje sneeuw in de berm natuurlijk. Zoals ik al zei, grootspraak van je.
Het topic heet 'Winterbanden, de zin en onzin". Dus ik ben geheel on topic als ik de onzin van winterbanden in Nederland onderstreep. En daarnaast ben ik het met je eens: op sneeuw merk je het verschil.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
Volgens mij haal je er nu iets bij waar het niet over gaat in die reactie.
Moet de eerste nog tegenkomen die anders durft te beweren. Snap ook niet waarom gedacht wordt dat ik het tegendeel beweerdequote:Op woensdag 23 januari 2019 11:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het topic heet 'Winterbanden, de zin en onzin". Dus ik ben geheel on topic als ik de onzin van winterbanden in Nederland onderstreep. En daarnaast ben ik het met je eens: op sneeuw merk je het verschil.
O.a. Porsche 968 heeft een 3 liter 4 cilinderquote:Op woensdag 23 januari 2019 10:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik ken zo uit mn hoofd geen enkele andere auto met een 4 cilinder 2,5 liter blok. Ik had eigenlijk gedacht dat dit ook een 6 liter zou zijn aangezien Mazda die jaaaaren lang in het programma heeft gehad, zelfs in de 626 nog, maar die is er bij deze generatie (2009) helemaal uit en vervangen door een 4 cilinder.
Maakt niet zo veel uit, rijdt verder gewoon prima, alleen geluid is een beetje mwoah natuurlijk want 2 cilinders minder.
Vandaag rijden ze nog steeds 80 op de schone weg. En telkens inhalende vrachtwagens daardoorquote:Op woensdag 23 januari 2019 11:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt me gevolgd en uitgebreid getest hoe glad het wegdek waar ik op reed precies is op de verschillende bandensoorten? Want je lijkt hier wel heel veel verstand over de hebben.
Nee, dat heb je natuurlijk niet, dus met jouw grootspraak mag je best dimmen. Er lag GEEN, en ik herhaal: GEEN sneeuw op de weg. En het was niet gladder dan op de gemiddelde regenachtige dag. Idioten die het verkeer dan ophouden moeten van de weg geplukt worden.
Citroen CXquote:Op woensdag 23 januari 2019 13:50 schreef oldford het volgende:
En niet te vergeten Subara 2,5 16V in o.a. de Impreza en Forester.
Dan is er nog de BMW M3 Sport edition met een 2,5 16V.
En als tegenhanger de Mercedes 190E 2,5 16V.
Niet? Moet zeggen dat dat met mijn 300pk en zomerbanden best goed gaat.quote:Op woensdag 23 januari 2019 14:25 schreef Hyperdude het volgende:
Maar zonder winterbanden kan je je pk's toch niet loslaten op de weg.
Er gaan geruchten dat Fred Durst ooit een commercial heeft opgenomen voor winterbanden van Good Year. De commercial heet Keep Rollin' (in the snow) en in de clip zie je Fred in een Bentley op stalen velgen met Good Year winterbanden door de sneeuw rijden. Maar de commercial is geflopt omdat het in Florida zo weinig sneeuwt. Helaas heb ik het filmpje zelf nooit terug kunnen vinden...quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Wat een grootspraak. Uiteraard merk je verschil met zomerbanden op droog en op sneeuw. Als dat niet zo is moet je ons even allemaal je bandenmerk geven, dat moeten wel uitzonderlijke banden zijn dan.
Gofter, heb jij een glazen bol? Zat net nog aan dit topic te denkenquote:Op vrijdag 5 februari 2021 16:57 schreef loveli het volgende:
Iedereen weer de winterbanden van zolder gehaald? Sneeuw tijdens de avondklok wordt niet plat gereden. Krijgen we totale chaos op de weg?
13 jaar? Zijn die niet al veel te knetterhard geworden om hun werk nog soepel te doen?quote:Op vrijdag 5 februari 2021 18:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb ook een winterbanden setje eronder geknald, 75 piek incl. velg banden zijn 13 jaar oud, maar zien er nog goed uit. Kom maaaaaaaaaaaar!
Dat gaan we zienquote:Op vrijdag 5 februari 2021 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
13 jaar? Zijn die niet al veel te knetterhard geworden om hun werk nog soepel te doen?
Neen.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 16:57 schreef loveli het volgende:
Iedereen weer de winterbanden van zolder gehaald?
De sneeuwschuivers rijden gewoon hoor.quote:Sneeuw tijdens de avondklok wordt niet plat gereden. Krijgen we totale chaos op de weg?
Haha, nicequote:Op vrijdag 5 februari 2021 18:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat gaan we zien
[ afbeelding ]
Gewoon even opnieuw kalibreren?quote:Op vrijdag 5 februari 2021 19:25 schreef Fer het volgende:
Iemand al ervaring met winterwielen en druksensoren?
Bij mijn leasebak worden altijd alleen de banden gewisseld. Maar de nieuwe priveauto heeft sensoren in de velg. Iemand ervaring met een extra setje sensoren en inregelen?
Ik heb ervaring!quote:Op vrijdag 5 februari 2021 19:25 schreef Fer het volgende:
Iemand al ervaring met winterwielen en druksensoren?
Bij mijn leasebak worden altijd alleen de banden gewisseld. Maar de nieuwe priveauto heeft sensoren in de velg. Iemand ervaring met een extra setje sensoren en inregelen?
Vertel?quote:
Nou ja, als er sneeuw valt is het een wereld van verschil. Maar als je ze er nu onderlegt voor de sneeuw, terwijl we een zeer natte winter achter de rug hebben. Waarom heb je ze dan? November was nat genoeg, december en januari koud en nat genoeg. Je had met winterbanden sowieso een veel veiligere winter gehad.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 22:27 schreef aloa het volgende:
Sowieso zijn winterbanden onzin met de voorspelde weersituatie.
Half Nederland rijdt het hele jaar op dezelfde éénseizoensband: de zomerband.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:29 schreef Ridocar het volgende:
Yes! Drie dagen sneeuw en de éénseizoenbandfetisjisten komen weer met hun toldyouso...
Zijn er dan ook herfst- en lentebanden?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Half Nederland rijdt het hele jaar op dezelfde éénseizoensband: de zomerband.
Told you so.... Ik vind t prima als iemand op zomerbanden doorrijdt. Allseasons, nog beter. Maar ik kies voor winterbanden omdat ik t verschil merk. Misschien niet cijfermatig onderbouwd, maar mijn zomerset is niet leuk tot je er een beetje temperatuur in krijgt. Koud vanaf de parkeerplaats zijn ze keihard en dat voel en hoor je tot je een minuutje of 10 onderweg bent.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 08:29 schreef Ridocar het volgende:
Yes! Drie dagen sneeuw en de éénseizoenbandfetisjisten komen weer met hun toldyouso...
Why???quote:Op vrijdag 5 februari 2021 22:27 schreef aloa het volgende:
Sowieso zijn winterbanden onzin met de voorspelde weersituatie.
Met weer als dit zijn winterbanden gewoon een must-have. Heb zoveel mensen vandaag klem zien zitten... van Polo's tot dikke Mercedessen. Ik gleed er lekker voorbij met m'n wintersetje van 75 knaken. In 10 min. eronder gezet op de brug dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Dat het allemaal niet zo boeiend is zonder sneeuw en 5 graden geloof ik wel. Dat ze slechter presteren in regen geloof ik ook. Maar niet in de sneeuw en sneeuwen doet het.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 09:41 schreef JF_ het volgende:
Told you so.... Ik vind t prima als iemand op zomerbanden doorrijdt. Allseasons, nog beter. Maar ik kies voor winterbanden omdat ik t verschil merk. Misschien niet cijfermatig onderbouwd, maar mijn zomerset is niet leuk tot je er een beetje temperatuur in krijgt. Koud vanaf de parkeerplaats zijn ze keihard en dat voel en hoor je tot je een minuutje of 10 onderweg bent.
Met winterbanden nergens last van. Soepel rubber dat gewoon netjes de klinkerrandjes absorbeert en geen doorslaande binnenwielen als je de weg opdraait.
Cijfermatig zal er vast wel een test zijn die anders beweerd. Maar bij 5 graden wil ik echt de winterbanden eronder. En die blijven eronder tot ergens ver in t voorjaar.
Ik heb ze er eergisteren zelf even voor de deur onder geschroefd omdat ik de rit van vandaag al aan zag komen. Ik heb ze op de OEM alu's zitten, 20 - 25 minuten op de krik voor de deur met een ratel en momentsleuteltje. . Ik had het met de 4wd en de zomerset ook wel gered denk ik, maar dan denk ik niet dat ik het lef had gehad om alles en iedereen in te halen . Maar dat profiel van de Michelins is zo gruwelijk langsgegroefd (en uiteraard 255 achter, ook niet heel handig) dat ik wel zeker veel meer moeite had gehad in de woonwijk hier waar alles gewoon lekker omgeploegd en 20 - 30 hoog lang.. die 4wd is ook echt fucktastisch, tikkie gas erop en je gaat in de losse sneeuw gewoon haaks de bocht omquote:Op zondag 7 februari 2021 22:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Why???
[..]
Met weer als dit zijn winterbanden gewoon een must-have. Heb zoveel mensen vandaag klem zien zitten... van Polo's tot dikke Mercedessen. Ik gleed er lekker voorbij met m'n wintersetje van 75 knaken. In 10 min. eronder gezet op de brug dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Dat het allemaal niet zo boeiend is zonder sneeuw en 5 graden geloof ik wel. Dat ze slechter presteren in regen geloof ik ook. Maar niet in de sneeuw en sneeuwen doet het.
Ein-de-lijk eens weer ekte ekte sneeuw en een ekte reden om ze te hebben.. ws duurt het weer 5 jaar voor ze eronder gaan, van mij mag hetquote:Op zondag 7 februari 2021 23:03 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Het heeft een paar jaar geduurd maar na een paar vlokjes laten de winterbanditos weer van zich horen
Zo gaan ze wel lang meequote:Op zondag 7 februari 2021 23:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ein-de-lijk eens weer ekte ekte sneeuw en een ekte reden om ze te hebben.. ws duurt het weer 5 jaar voor ze eronder gaan, van mij mag het
Ja, de dotcode is ws nog van het originele bouwjaarquote:Op zondag 7 februari 2021 23:05 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zo gaan ze wel lang mee
Gleiden.. lame raden: E36?quote:Op zondag 7 februari 2021 23:10 schreef Sjemmert het volgende:
Winterbanden gewoon op je afgetrapte zomer semi slicks beetje glibberen en gleiden. Houd het leuk spannend allemaal.
Oei lelijkquote:
Waarom rijd je zonder ESP normaliter? Is dat een Audi bestuurders ego-plasser-dingetje? "ik ben sneller dan het licht als er iets mis gaat?"quote:Op zondag 7 februari 2021 23:20 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Oei lelijk
BMW
Audi
Had stiekem wel ESP aangezet net
Als je in 7 jaar tijd 2 keer gered moet worden van een dikke crash moet je je rijstijl misschien iets aanpassen.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Waarom rijd je zonder ESP normaliter? Is dat een Audi bestuurders ego-plasser-dingetje? "ik ben sneller dan het licht als er iets mis gaat?"
Heeft me tot nu toe in ehm.. 7 jaar tijd ofzo dat ik het heb 2 keer gered, maar wel in beide gevallen van een DIKKE crash die ik zelf ws niet had gefikst.. ik kan namelijk zelf niet 1 wiel afremmen, jij wel?
>450.000 km ongevalsschadevrij inmiddels, en jij?quote:Op zondag 7 februari 2021 23:25 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Als je in 7 jaar tijd 2 keer gered moet worden moet je je rijstijl misschien iets aanpassen.
30 Jaar schadevrij inc. motor, dus reken een miljoen kilometer zonder winterbanden en elektronische poespas. En nu?quote:Op zondag 7 februari 2021 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
>450.000 km ongevalsschadevrij inmiddels, en jij?
Want?quote:Op maandag 8 februari 2021 08:33 schreef Fer het volgende:
Bochtjes zijn wel tricky op winterbanden, daar moet je wel rekening mee houden.
Ik geloof je, maar rwd is leukerquote:Op zondag 7 februari 2021 23:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb ze er eergisteren zelf even voor de deur onder geschroefd omdat ik de rit van vandaag al aan zag komen. Ik heb ze op de OEM alu's zitten, 20 - 25 minuten op de krik voor de deur met een ratel en momentsleuteltje. . Ik had het met de 4wd en de zomerset ook wel gered denk ik, maar dan denk ik niet dat ik het lef had gehad om alles en iedereen in te halen . Maar dat profiel van de Michelins is zo gruwelijk langsgegroefd (en uiteraard 255 achter, ook niet heel handig) dat ik wel zeker veel meer moeite had gehad in de woonwijk hier waar alles gewoon lekker omgeploegd en 20 - 30 hoog lang.. die 4wd is ook echt fucktastisch, tikkie gas erop en je gaat in de losse sneeuw gewoon haaks de bocht om
Ik denk niet dat er omstandigheden zijn die ik niet aan zou durven met deze combinatie..
Doordat ze zoveel grip hebben met wegrijden en de auto stabiel ligt op rechte stukken, lijkt het alsof je veel grip hebt, maar in bochten kan het soms tegenvallen. Daarom altijd als een slak door de bochten met dit weer.quote:
Omdat mijn auto anders soms inhoudt wanneer ik dat niet wil.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Waarom rijd je zonder ESP normaliter?
Uitgaande van een correct werkend esp deed je dan op dat moment iets wat je beter niet had kunnen doen.quote:Op maandag 8 februari 2021 09:38 schreef rival het volgende:
[..]
Omdat mijn auto anders soms inhoudt wanneer ik dat niet wil.
Uhm, nee. Net als op een droge weg, ga je meestal niet met dezelfde snelheid door een scherpe bocht.quote:Op maandag 8 februari 2021 09:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Doordat ze zoveel grip hebben met wegrijden en de auto stabiel ligt op rechte stukken, lijkt het alsof je veel grip hebt, maar in bochten kan het soms tegenvallen. Daarom altijd als een slak door de bochten met dit weer.
Vooral omdat ze halverwege de bocht ook nog eens gaan remmen.quote:Op maandag 8 februari 2021 08:33 schreef Fer het volgende:
Bochtjes zijn wel tricky op winterbanden, daar moet je wel rekening mee houden.
Vaak komen ze met 40 aan, waar je 60 mag en dan dan de bocht ook met 40 willen nemen.quote:Op maandag 8 februari 2021 11:13 schreef loveli het volgende:
[..]
Vooral omdat ze halverwege de bocht ook nog eens gaan remmen.
Desondanks heb je nog steeds betere grip met winterbanden toch ?quote:Op maandag 8 februari 2021 09:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Doordat ze zoveel grip hebben met wegrijden en de auto stabiel ligt op rechte stukken, lijkt het alsof je veel grip hebt, maar in bochten kan het soms tegenvallen. Daarom altijd als een slak door de bochten met dit weer.
Tuurlijk, ze doen hun werk wel. Maar de hoeveelheid extra grip met wegrijden, geven je het gevoel dat ze overal zoveel grip hebben en dat kan soms tegen vallen.quote:Op maandag 8 februari 2021 12:18 schreef manny het volgende:
[..]
Desondanks heb je nog steeds betere grip met winterbanden toch ?
Nou laat ik mijn auto met zomerbanden echt staan tenzij het niet anders kan, maar de ervaring in de sneeuw die ik heb leert mij dat mijn kleine lichte auto het beter doet dan de grote jongens. Puur omdat de banden veel smaller zijn en zich dus makkelijk in de sneeuw graven. En dat is ook meteen het nadeel, want daar kan je ook zomaar ijs tegen komen.quote:Op maandag 8 februari 2021 13:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
het zijn kleine lichte autootjes die nu bij bosjes vast zitten in de sneeuw omdat ze juist zo langzaam rijden. en dan stug door blijven gassen als ze vast zitten. je zult enige snelheid moeten houden om door stukken sneeuw heen te komen. ver vooruit kijken.
Precies, het is zeer verstandig om smallere banden als winterbanden te nemenquote:Op maandag 8 februari 2021 13:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nou laat ik mijn auto met zomerbanden echt staan tenzij het niet anders kan, maar de ervaring in de sneeuw die ik heb leert mij dat mijn kleine lichte auto het beter doet dan de grote jongens. Puur omdat de banden veel smaller zijn en zich dus makkelijk in de sneeuw graven. En dat is ook meteen het nadeel, want daar kan je ook zomaar ijs tegen komen.
Oke... Beetje rare flex wel. Maar als we toch bezig zijn zit ik zelf op minimaal het dubbele.quote:Op zondag 7 februari 2021 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
>450.000 km ongevalsschadevrij inmiddels, en jij?
Goed zo, beetje rechts houden, dan komt alles goed.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:51 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Oke... Beetje rare flex wel. Maar als we toch bezig zijn zit ik zelf op minimaal het dubbele.
Oh ja, de mensen die een gebrek aan grip gaan compenseren met rijvaardigheid. Dat zien we elke regenachtige dag al hoe goed dat gaat, met alle files door ongelukken.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:00 schreef Shirogami het volgende:
Je aanpassen aan de weersomstandigheden werkt meestal beter dan het hebben van een specifieke band.
Als je je dat laat aansmeren verdien je het ook. Als je naar een garage gaat die je dat aansmeert moet je een andere zoeken. Dan heb ik het over het balanceren en uitlijnen uiteraard.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:00 schreef Shirogami het volgende:
Het is vooral lekker voor de bandenboer/garage. Extra setje velgen en banden kopen , twee keer per jaar wisselen, en oh meneer zou ze wel elke keer even laten balanceren hoor, zullen we gelijk ook even uitlijnen? En dan nog een extra setje speciale ventielen anders heb je de hele tijd een foutmelding van de boordcomputer mbt je bandenspanning, etc etc
Lol, dit geeft wel aan hoe mijn situatie is de afgelopen maanden met het 100% thuiswerken, want ik ben min of meer al sinds de sneeuw is gevallen niet meer de auto in geweest en ook niet echt de wijk uit geweest.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 09:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De wegen zijn inmiddels al een paar dagen weer schoon (op de woonwijken misschien na).
[..]
Als je je dat laat aansmeren verdien je het ook. Als je naar een garage gaat die je dat aansmeert moet je een andere zoeken. Dan heb ik het over het balanceren en uitlijnen uiteraard.
Met jouw wagen was ik er zeker wel even op uit geweest :pquote:Op vrijdag 12 februari 2021 09:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Lol, dit geeft wel aan hoe mijn situatie is de afgelopen maanden met het 100% thuiswerken, want ik ben min of meer al sinds de sneeuw is gevallen niet meer de auto in geweest en ook niet echt de wijk uit geweest.
En inderdaad, omdat de straatjes hier niet gestrooid of niks zijn is mijn hele "belevingswereld" dat alle straten nog volledig besneeuwd zijn
Misschien moet ik toch eens wat vaker naar buiten gaan
Die ongelukken komen dus juist door mensen die een gebrek aan rijvaardigheid en inzicht hebben, een goede regenband in de regen of winterband in de sneeuw red je niet als je blijft rijden alsof er niets aan de hand is.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 07:49 schreef daNpy het volgende:
[..]
Oh ja, de mensen die een gebrek aan grip gaan compenseren met rijvaardigheid. Dat zien we elke regenachtige dag al hoe goed dat gaat, met alle files door ongelukken.
Laat me niet lachen, in deze omstandigheden heb je alle grip nodig je kan krijgen. Met winterbanden is je remweg tientallen meters korter, dat gaat niemand compenseren. Zeker de gemiddelde NLer niet die zijn aandacht op een droge weg al niet bij het verkeer kan houden.
Voor de mensen die zich afvragen waarom je soms maar 30 kan rijden op de snelweg. Dan rijdt deze dus voor je.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 00:00 schreef Shirogami het volgende:
Je aanpassen aan de weersomstandigheden werkt meestal beter dan het hebben van een specifieke band.
Rijvaardigheid en inzicht kun je niet kopen, winterbanden wel.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 11:20 schreef Shirogami het volgende:
[..]
Die ongelukken komen dus juist door mensen die een gebrek aan rijvaardigheid en inzicht hebben, een goede regenband in de regen of winterband in de sneeuw red je niet als je blijft rijden alsof er niets aan de hand is.
De reden dat we allemaal 30 rijden is dan deze meneer die dankzij winterbanden dacht vol gas te kunnen gaan en nu dubbelgevouwen in de vangrail zitquote:Op vrijdag 12 februari 2021 12:23 schreef rival het volgende:
[..]
Voor de mensen die zich afvragen waarom je soms maar 30 kan rijden op de snelweg. Dan rijdt deze dus voor je.
Zeker, alleen compenseren ze natuurlijk niet voor gebrek aan rijvaardigheid en inzichtquote:Op vrijdag 12 februari 2021 17:08 schreef loveli het volgende:
[..]
Rijvaardigheid en inzicht kun je niet kopen, winterbanden wel.
Nee klopt, maar het is wel het slechtst denkbare argument voor mensen om geen winterbanden te kopen.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:41 schreef Shirogami het volgende:
[..]
Zeker, alleen compenseren ze natuurlijk niet voor gebrek aan rijvaardigheid en inzicht
Wanneer heb jij voor 't laatst op winterbanden gereden? Een kneus op winterbanden komt serieus veiliger en sneller een bepapsneeuwde rotonde over dan iemand met goed verkeersinzicht en zomerbanden.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:41 schreef Shirogami het volgende:
[..]
Zeker, alleen compenseren ze natuurlijk niet voor gebrek aan rijvaardigheid en inzicht
De twee dingen hebben idd niet zo veel met elkaar te makenquote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar het is wel het slechtst denkbare argument voor mensen om geen winterbanden te kopen.
Inmiddels al weer een jaar of 5 gestopt met winterbanden kopen en er nooit spijt van gehad.quote:Op vrijdag 12 februari 2021 18:51 schreef loveli het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor 't laatst op winterbanden gereden? Een kneus op winterbanden komt serieus veiliger en sneller een bepapsneeuwde rotonde over dan iemand met goed verkeersinzicht en zomerbanden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
BMW, geen winterbanden.quote:
Nog niet. Het is nog boven 0, gemiddelde temperatuur overdag boven de 10 graden. Dan heb je echt geen reet aan winterbanden.quote:Op woensdag 3 november 2021 09:35 schreef Ridocar het volgende:
*Stoft topic af
Daar gaan we weer. Het wordt weer kouder. Winterbanden of niet?
Nope. Mijn normale banden doen het prima.quote:Op woensdag 3 november 2021 09:35 schreef Ridocar het volgende:
*Stoft topic af
Daar gaan we weer. Het wordt weer kouder. Winterbanden of niet?
Totdat je een noodstop moet maken.quote:Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef tstile het volgende:
Sinds ik rustig rij maakt het geen reet uit welke banden eronder zitten.
Dan kan je niet rijden, duh.quote:Op zaterdag 6 november 2021 19:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Totdat je een noodstop moet maken.
En jouw instelling is nog veel gevaarlijker dan kutbanden onder je auto.quote:
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.quote:Op zondag 7 november 2021 18:10 schreef Fer het volgende:
Heb nu ook vaker met all-seasons gereden. Ruim voldoende voor in Nederland. Kon niet ontdekken, dat ze onderpresteren.
Misschien dat ze bij -15 op de Alpen of +40 in Zuid Frankrijk wat minder zijn, maar zolang je daar niet komt, geen bezwaar.
Bedenkt dat de werk range van rubber steeds groter wordt.
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.quote:Prestaties op droog wegdek
Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.
De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.
Remweg op droog asfalt
Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ř-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.
Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geteste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
En voor de andere automobilisten zijn als de omstandigheden daarom vragen winterbanden de beste optie. Opa en oma veroorzaken in winterse omstandigheden geen onveilige situaties op all-seasons en de rest van de verstandige mensen koopt een setje Nokians.quote:Op donderdag 11 november 2021 08:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.
[..]
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
De BOVAG zegt over all-seasons: 'acceptabel voor automobilisten die minder dan 10000km per jaar rijden'.
Acceptabel.
Kopieer de rest dan ook.quote:Op donderdag 11 november 2021 08:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.
[..]
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
De BOVAG zegt over all-seasons: 'acceptabel voor automobilisten die minder dan 10000km per jaar rijden'.
Acceptabel.
Hier wordt interessant, pas als het wegdek nat wordt en bezaait is met bladeren heb je je grip echt nodig. En dan zijn ze opeens niet zo slecht meerquote:Prestaties op nat wegdek
Op nat wegdek steekt de Bridgestone met kop en schouders boven het testveld uit. Vooral qua remweg, wegligging en zijdelingse grip is deze band een klasse beter dan de rest. De band laat zich precies sturen en heeft onder alle omstandigheden genoeg reserves.
Alle andere banden hebben lichte tekortkomingen op nat, maar scoren nog wel ruim voldoende. Als we naar de remprestaties kijken dan zien we dat de allseasonbanden hier niet slechter scoren dan de zomerbanden, in tegenstelling tot de teleurstellende resultaten op droog asfalt. De Bridgestone doet het zelfs beter dan de beste zomerband uit onze test. Ook de minste allseasonband op dit testonderdeel, de Nokian, scoort nog steeds ruim voldoende. We hebben zomerbanden getest met een langere remwag op nat wegdek dan deze Nokian.
Jouw denkwijze is in combinatie met die banden levensgevaarlijk: 'In de zomer heeft niemand problemen met grip, dus kan ik gewoon op kutbanden rijden'. Met dien verstande dat jij met 50km/h bij mij achterin komt zeilen als ik een noodstop moet maken. Dus doe me een lol en houdt geen 2 maar 4 seconden afstand. Want ik hoef niet zo'n sufkut als jij op mijn achterbank.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Kopieer de rest dan ook.
[..]
Hier wordt interessant, pas als het wegdek nat wordt en bezaait is met bladeren heb je je grip echt nodig. En dan zijn ze opeens niet zo slecht meer
Die paar meter op kurkdroog asfalt, die heb je nooit nodig als je normaal rijdt.
Hopelijk hebben ze deze marge mee gecalculeerd in de frontassist. Anders moet je je Zweedse hoofdsteuntje goed instellenquote:Op donderdag 11 november 2021 10:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jouw denkwijze is in combinatie met die banden levensgevaarlijk: 'In de zomer heeft niemand problemen met grip, dus kan ik gewoon op kutbanden rijden'. Met dien verstande dat jij met 50km/h bij mij achterin komt zeilen als ik een noodstop moet maken. Dus doe me een lol en houdt geen 2 maar 4 seconden afstand. Want ik hoef niet zo'n sufkut als jij op mijn achterbank.
Overigens geldt dat uiteraard ook voor degenen die op winterbanden de zomer doorrijden.
Spoken like a true &^%$#@!quote:Op donderdag 11 november 2021 12:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Hopelijk hebben ze deze marge mee gecalculeerd in de frontassist. Anders moet je je Zweedse hoofdsteuntje goed instellen
Sigaar uit eigen doos ivm hoger verbruikquote:Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef tstile het volgende:
Ik gooi datgene onder m'n auto wat ik op dat moment goedkoop kan krijgen.
Nu rij ik al maanden op winterbanden gratis van marktplaats. Had liever zomer gehad, rijdt wat stiller. Maargoed. In Nederland kom je alleen met stevig rijgedrag aan de grenzen van je banden.
Sinds ik rustig rij maakt het geen reet uit welke banden eronder zitten.
Dat is een misvatting, in Dutsland is het verplicht dat de auto aangepast is aan de omstandigheden, op een droge dag in februari ben je echt niet verplicht om op winterbanden te rijden.quote:Op zondag 5 december 2021 10:25 schreef ToT het volgende:
Toch maar wel winterbanden gekocht omdat ik wel eens in Duitsland moet rijden, en daar zijn ze verplicht. In Nederland kun je toch ook problemen met de verzekering krijgen als je 's winters op zomerbanden een ongeluk krijgt?
Daarnaast merk je echt, ÉCHT wel verschil tussen de bandensoorten 's winters. Zeker als je ff een bult op moet rijden of zo.
Okee, da's weer nieuw voor mij dan.quote:Op zondag 5 december 2021 10:33 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat is een misvatting, in Dutsland is het verplicht dat de auto aangepast is aan de omstandigheden, op een droge dag in februari ben je echt niet verplicht om op winterbanden te rijden.
Een leeg ruitensproeier reservoir tijdens winterse omstandigheden kan bijvoorbeeld wel tot een bekeuring lijden, ook als je dan netjes op winterbanden rijd.
Wegrijden met normale banden in lente achtige condities kan qua weer in bergachtige gebieden natuurlijk omslaan naar volledig winter en dan had je de auto van tevoren aan moeten passen.
Heel verstandig.quote:Op zondag 5 december 2021 10:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Okee, da's weer nieuw voor mij dan.
Anyway, het is gewoon verstandig om goed voorbereid te zijn. Zeker met een kleine in de auto wil ik gewoon veilig zijn.
Ik heb een Smart Roadster gehad met dikke sloffen (ook achterwielaandrijving). Dat was ook geen pretje in de sneeuw bij drempels enzo.quote:Op zondag 5 december 2021 11:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Heel verstandig.
Nog wat van die dingen waar ze streng op zijn in winterse omstandigheden, rijden met een dik pak sneeuw op de auto, bevroren ruiten en spiegels, geen sneeuwkettingen in de auto in bergachtige gebieden, dat soort zaken.
Wij rijden in onze AWD op gewone banden en hebben ook nog nooit winterbanden gehad, in echt winterse omstandigheden blijf ik weg uit Duitsland tot de wegen weer schoon zijn.
In Nederland zijn die gewone banden echt geen enkel probleem, helemaal niet met een AWD, maar met onze vorige achterwiel aangedreven auto kwam ik hier de straat niet uit, en zwieberde je met de 255 banden alle kanten op.
En hoe helpt awd met remmen en grip in de bocht? Het enige voordeel dat je hebt is dat je gemakkelijker snelheid in de auto krijgt. Maar harder gaan als je minder remvermogen hebt, is niet echt een voordeel.quote:Op zondag 5 december 2021 11:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Heel verstandig.
Nog wat van die dingen waar ze streng op zijn in winterse omstandigheden, rijden met een dik pak sneeuw op de auto, bevroren ruiten en spiegels, geen sneeuwkettingen in de auto in bergachtige gebieden, dat soort zaken.
Wij rijden in onze AWD op gewone banden en hebben ook nog nooit winterbanden gehad, in echt winterse omstandigheden blijf ik weg uit Duitsland tot de wegen weer schoon zijn.
In Nederland zijn die gewone banden echt geen enkel probleem, helemaal niet met een AWD, maar met onze vorige achterwiel aangedreven auto kwam ik hier de straat niet uit, en zwieberde je met de 255 banden alle kanten op.
Als bedaagde rijdende, rustige en vooral vooruitkijkende bestuurder kom ik eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties terecht.quote:Op zondag 5 december 2021 14:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En hoe helpt awd met remmen en grip in de bocht? Het enige voordeel dat je hebt is dat je gemakkelijker snelheid in de auto krijgt. Maar harder gaan als je minder remvermogen hebt, is niet echt een voordeel.
Waarom ga je dan niet voor all seasons?quote:Op zondag 5 december 2021 16:21 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Als bedaagde rijdende, rustige en vooral vooruitkijkende bestuurder kom ik eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties terecht.
Mocht dat wel zo zijn dan kan ik terecht bij wat circuit ervaring en de nodige slipcursussen.
Ja superfijn die langere remweg pakweg 80 procent van het jaarquote:Op zondag 5 december 2021 18:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom ga je dan niet voor all seasons?
Onze auto is fluisterstil op de huidige gloednieuwe normale banden, en dat wil ik graag zo houden.quote:Op zondag 5 december 2021 18:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom ga je dan niet voor all seasons?
Met huidige all seasons kun je prima rijden. Een metertje extra ga je in het verkeer niet echt nodig hebben. Op het circuit is het belangrijk.quote:Op zondag 5 december 2021 19:44 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja superfijn die langere remweg pakweg 80 procent van het jaar
Goede reden.quote:Op zondag 5 december 2021 21:14 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Onze auto is fluisterstil op de huidige gloednieuwe normale banden, en dat wil ik graag zo houden.
Een dure dealer vraagt een paar tientjes per velg monteren/balanceren, de goedkope op de hoek 5 (2.50 toeslag licht metalen velg). Voor sommige dingen ga ik naar de specialist, maar voor banden ga ik naar de hoek, dat is geen rocket science.quote:Op zondag 5 december 2021 14:27 schreef Leandra het volgende:
Mijn bandenman is helaas erg ziek en heeft de bedrijfsvoering moeten stoppen, ik heb mijn banden vrijdag opgehaald (ik kon ze gelukkig in één keer meenemen) en gebracht bij een bedrijf hier in de buurt dat ze er dinsdag onder gaat zetten.
Door onze verhuizing was het voor mij niet logisch klant te worden bij het bedrijf waar mijn bandenman zijn bedrijf aan heeft overgedaan.
Mind blown, niet bedacht dat die er ook zijn voor de motor. Ik denk dat ik dit jaar zo verstandig ben om gewoon pas na Pasen te gaan rijden, op 1 retourtje naar de grote beurt na.quote:Op zondag 5 december 2021 09:49 schreef Aiciu het volgende:
Ga ze er voor de motor binnenkort wel opzetten.
Voor de auto vind ik all season voldoende voor Nederland.
Ik heb de banden gewoon op velg, maar ik wil vooral een betrouwbare plek hebben die ook de opslag doet, en ik heb wel het idee dat ik dat weer gevonden heb.quote:Op zondag 5 december 2021 23:27 schreef loveli het volgende:
[..]
Een dure dealer vraagt een paar tientjes per velg monteren/balanceren, de goedkope op de hoek 5 (2.50 toeslag licht metalen velg). Voor sommige dingen ga ik naar de specialist, maar voor banden ga ik naar de hoek, dat is geen rocket science.
Bij pneus-online of een andere bandenboer kun je zo een montagepartner vinden. Of voor 2 tientjes rijden ze een bus voor, moest een keer voor vakantie 2 winterbanden op een velg hebben en er reed toevallig zo'n bus langs. Scheelde mij een afspraak en eind rijden, de monteur had een extraatje.
Ja, daar heb ik an sich wel ruimte voor, maar die wielen heb ik voor een cabrio... en dat is gewoon lastig vervoeren.quote:Op zondag 5 december 2021 23:37 schreef loveli het volgende:
Oh, ik heb gewoon een stapel wielen van 2 meter hoog in de berging
Hangt er vanaf waarvoor je ze gebruikt. Banden van Nokian (gemaakt in Finland, je weet wel, daar sneeuwt en vriest het vaak) zijn echt goed in winterse omstandigheden en in mijn maat niet duur. Ik selecteer banden altijd op grip op nat, zodat ik in de omstandigheden wanneer ik het nodig heb, de beste grip heb.quote:Op maandag 20 december 2021 10:19 schreef zoz het volgende:
Mijn winterbanden hebben een profiel van 4mm. Moet ik ze al vervangen of lekker doorrijden tot 2 mm?
Zijn goedkope winterbanden nog steeds beter dan premium zomerbanden? Ik zat eraan te denken om een goedkoop setje nankang te kopen voor de winter en in maart premium zomerbanden.
Thnx. Ik ga maar voor premium winter- en zomerbanden. Vooral omdat ik mijzelf niks wil kunnen verwijten als ik of mijn vrouw een ongeluk krijgen met de kinderen in de auto.quote:Op maandag 20 december 2021 11:02 schreef loveli het volgende:
Handige site:
https://www.tyrereviews.com
Voor iedereen die zich afvraagt wat all-seasons doen vs zomer- of winterbanden, hier een duidelijke review/test. Filmpje duurt een dik kwartier. Verschillende all-seasons worden getest naast een zomer- en winterband, alle omstandigheden. Conclusie: een goede winterband is nog steeds eng in de sneeuw.
https://www.tyrereviews.c(...)Season-Tyre-Test.htm
Ook een interessante die een hele range met elkaar vergelijkt:
https://www.tyrereviews.c(...)nd-Studded-Tyres.htm
Er is geen antwoord voor beste band voor iedereen, afhankelijk van je wensen en omstandigheden waarin je de banden gebruikt, maak je voor jou de beste keuze.
De Britten doen het erg goed, op wat politieke Corona gesteggel na. Goede keuze geweest.quote:Op zaterdag 18 december 2021 22:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat je inmiddels duidelijk?
Premium hoeft niet duur te zijn he? Soms is montage of opslag duurder net zo duur als de band zelf.quote:Op maandag 20 december 2021 19:51 schreef zoz het volgende:
[..]
Thnx. Ik ga maar voor premium winter- en zomerbanden. Vooral omdat ik mijzelf niks wil kunnen verwijten als ik of mijn vrouw een ongeluk krijgen met de kinderen in de auto.
Wat doen ze goed?quote:Op maandag 20 december 2021 20:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Britten doen het erg goed, op wat politieke Corona gesteggel na. Goede keuze geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!Komt er sneeuw dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!Toen een van m'n bejaarden afgelopen april naar de SEH moest, had ik geen twijfel of winterbanden zinvol zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.weer.nl/nieuw(...)0-niet-zo-sneeuwrijkquote:Met 9 sneeuwdagen staat april 2021 op een 7e plek in de top-10 sneeuwrijkste aprilmaanden sinds 1951.
Daarom all seasons voor de bejaardenautomaat van pa en ma, juist voor die paar dagen.crap in = crap out
Ik bedoel dan de best geteste banden. En die vind ik best duur in 17 inch. Je komt al snel uit op 130 per band. Winterbanden heb ik op 15 inch stalen velgen. Dat is echt een stuk goedkoper. Je hebt dan premium banden voor 65 euro per band. Opslag doe ik zelf. Ik ga zo'n rek kopen.quote:Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Premium hoeft niet duur te zijn he? Soms is montage of opslag duurder net zo duur als de band zelf.
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:quote:
Nee hoor. Dat is echt al meermaals getest. Zelfs met vries temperatuur en droge weg presenteren ze niet of nauwelijks beter dan zomerbanden.quote:Op maandag 20 december 2021 23:15 schreef SOG het volgende:
[..]
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:
- vorst
- regen
Je kan er mee doorrijden, maar onder de 4mm is een winterband in principe geen winterband meer. In Nederland nog niet zo'n issue, maar in Oostenrijk bijvoorbeeld kan dat je aansprakelijk maken bij een ongeval.quote:Op maandag 20 december 2021 10:19 schreef zoz het volgende:
Mijn winterbanden hebben een profiel van 4mm. Moet ik ze al vervangen of lekker doorrijden tot 2 mm?
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.quote:Op zondag 5 december 2021 21:21 schreef VEM2012 het volgende:
Met huidige all seasons kun je prima rijden. Een metertje extra ga je in het verkeer niet echt nodig hebben.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020quote:Prestaties op droog wegdek
Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.
De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.
Remweg op droog asfalt
Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ř-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.
Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geteste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.
[..]
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:
[..]
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.
Ok....die ene dag in de drie jaar tegen 1094 dagen in diezelfde drie jaar op kut-banden rijden. Goed vergelijk ook.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Heb je er zelf weleens op gereden?quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Mijn grootste miskoop ooit. Het verbruik alleen alquote:Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:
[..]
Heb je er zelf weleens op gereden?
Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
Het is natuurlijk ook logisch. Een band die zowel zomer- als wintereigenschappen moet combineren is altijd een compromis. Hij is minder dan een zomerband in zomerse omstandigheden en minder dan een winterband in winterse omstandigheden.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Is allemaal relatief.
De all weather banden van nu scoren weer veel beter dan de zomerbanden van 2000 en zonder abs.
Ja en de banden en remmen van nu scoren over 10 jaar erg slecht.quote:Op dinsdag 21 december 2021 20:01 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.
Je weet pas of het meevalt, nadat je met 50km/h achter op je voorganger bent geklapt, die wel goede banden onder zijn auto had.quote:Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:
Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen.quote:Op donderdag 23 december 2021 18:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap niet zo goed waar het probleem bij de mensen zit die geen winterbanden willen
1. Ze zijn beter in de winter dan 4 seizoenen banden en veeel beter dan zomerbanden.
2. Zomerbanden zijn beter in de Zomer dan 4 seizoen banden
3. Je banden slijten minder, dus de meer uitgaven aan 2 setjes heft zich op
En de Ekte ik heb geen Winterbanden nodig, handbak rijdende, ARKO Mannen kunnen zelf banden wisselen, toch?
Het is, net zoals bij zo goed als alle tests gebruikelijk om nieuw met nieuw te vergelijken.quote:Op vrijdag 24 december 2021 07:16 schreef zoz het volgende:
Ik las dat winterbanden beter presteren bij temperaturen onder de 7 graden. Dat is het regelmatig in de winter ochtend.
Als je in Rotterdam woont is dat wat anders dan wanneer je in Twente of Limburg woont. In sommige winters ligt er maanden sneeuw. En ff snel je winterbanden er op zetten als het vriest/sneeuw valt is onzinnig.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen.
Alleen dit al is een reden voor Zomer en Winterbandenquote:2. Correct.
Ze slijten vooral als je ze bij warm weer rijdt, daarvoor is het veiliger en heb je minder risico je korting op je verzekering te verliezenquote:3. Winterbanden slijten sneller want zachter rubber en kun je niet zo lang rijden als zomerbanden want ze moeten meer profiel hebben.
Goedzo.quote:Dat gezegd hebbende. Ik heb ze er onder liggen omdat ik in de winter regelmatig richtig Eifel en Ardennen ga om de sneeuw op te zoeken.
Nou ik zou mijn geld niet op die gok zetten. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij lagere temperaturen door een rubbersamenstelling die zachter is (bij lagere temperaturen) en daardoor meer grip geeft. Dat er dan iets profiel is afgesleten verandert natuurlijk niets aan deze eigenschap.quote:Op vrijdag 24 december 2021 07:34 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Het is, net zoals bij zo goed als alle tests gebruikelijk om nieuw met nieuw te vergelijken.
In de praktijk klopt dat natuurlijk niet, na drie jaar zijn de eigenschappen van zowat alle producten anders dan toen ze nieuw waren.
Dat is ook bij banden zo.
Bijvoorbeeld, iemand in dit topic vroeg zich af of winterbanden met 4 mm profieldiepte nog wel aanvaardbaar waren om mee te rijden in winterse omstandigheden.
Ik doe een voorzichtige gok dat je dan in Nederlandse omstandigheden beter af bent met nieuwe normale banden van een goed merk dan met een stel gare winterbanden.
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber techniekenquote:Op vrijdag 24 december 2021 16:21 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Nou ik zou mijn geld niet op die gok zetten. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij lagere temperaturen door een rubbersamenstelling die zachter is (bij lagere temperaturen) en daardoor meer grip geeft. Dat er dan iets profiel is afgesleten verandert natuurlijk niets aan deze eigenschap.
Klik op je link, klik op de video in je link en hoor wat de tester zegt over zomerbanden op nat, koud wegdek.quote:Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken
Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.
https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/
Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst
[ afbeelding ]
Ik zeg op droog koud wegdekquote:Op zondag 26 december 2021 14:00 schreef loveli het volgende:
[..]
Klik op je link, klik op de video in je link en hoor wat de tester zegt over zomerbanden op nat, koud wegdek.
?quote:Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.
Droog, koud wegdek kan ook onder de 0 graden zijn.quote:
Dat maakt geen donder uit. Je kan nu op slicks rijden zonder hinder te ondervinden, dus de hardheid van het profiel maakt geen verschil. Winterbanden doen het nog steeds beter omdat ze zachter zijn, maar in deze omstandigheden presteren zomerbanden nog helemaal prima.quote:Op zondag 26 december 2021 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Droog, koud wegdek kan ook onder de 0 graden zijn.
Cross-climate doet het overigens dermate goed volgens die grafiek dat het me een prima compromis lijkt.
Eigenlijk alleen winterbanden kopen als je écht dagelijks moet rijden en er sneeuw ligt dus. Maarja die mindere prestaties zijn wel de accepteren voor 3-4 maanden per jaar. Want als het een keer heeft gesneeuwd wordt die mindere kwaliteit gecompenseerd.quote:Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken
Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.
https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/
Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst
[ afbeelding ]
Juist ja, en heb je winterbanden dan heb je dus meer grip mocht het een keer sneeuwen, echter rijdt dan heel NL 10kmu op de snelweg.quote:Op zondag 26 december 2021 14:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Eigenlijk alleen winterbanden kopen als je écht dagelijks moet rijden en er sneeuw ligt dus. Maarja die mindere prestaties zijn wel de accepteren voor 3-4 maanden per jaar. Want als het een keer heeft gesneeuwd wordt die mindere kwaliteit gecompenseerd.
Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden.
Dat was de conclusie uit die link, de grip van de zomerband bij koud, nat wegdek was dramatisch. Testrijder (wiens werk het is) werd erdoor verrast.quote:Op zondag 26 december 2021 14:42 schreef ludovico het volgende:
Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden.
Schopje omdat mijn auto weer op zomerbanden staat. Meteen na de wissel in de winter had ik zoveel meer feeling met de weg met de winterbanden dan met mijn zomerbanden. Op dat moment overwoog ik betere zomerbanden te zoeken. Nu na de wissel (bij hogere temperatuur) voel ik amper verschil. Ik weet dat temperatuur uitmaakt, maar toch sta ik ervan te kijken hoe groot de invloed is.quote:Op woensdag 3 november 2021 19:56 schreef loveli het volgende:
Die van mij gaan eronder zodra ik op een droge dag bij de berging ben. Beter dan in de natte sneeuw te laat zijn.
Vorig jaar rond pasen moest ik met de nieuwe tweedehands van m'n pa naar de spoedeisende hulp, die dag met winterse buien. Baalde dat daar nog geen 4-seizoenenbanden op zaten. Nog steeds, die gaat op de to-do lijst.
Daarom gewoon het hele jaar op dezelfde band rijden (normale banden, geen winter of all season onzin). Dan voel je het best wat je banden doen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 23:56 schreef loveli het volgende:
[..]
Schopje omdat mijn auto weer op zomerbanden staat. Meteen na de wissel in de winter had ik zoveel meer feeling met de weg met de winterbanden dan met mijn zomerbanden. Op dat moment overwoog ik betere zomerbanden te zoeken. Nu na de wissel (bij hogere temperatuur) voel ik amper verschil. Ik weet dat temperatuur uitmaakt, maar toch sta ik ervan te kijken hoe groot de invloed is.
Ja, lekker een paar duizend km op m'n zomerbanden in Zweden door de sneeuw rijdenquote:Op woensdag 1 juni 2022 17:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daarom gewoon het hele jaar op dezelfde band rijden (normale banden, geen winter of all season onzin). Dan voel je het best wat je banden doen.
Wie heeft het over Zweden?quote:Op woensdag 1 juni 2022 19:19 schreef loveli het volgende:
[..]
Ja, lekker een paar duizend km op m'n zomerbanden in Zweden door de sneeuw rijden
Hier al 20.000 klm gereden met een 4 season band.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Onslijtbare bandenquote:Op zondag 3 december 2023 22:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Hi
En de waarheid is gewoon dat de 4 season of winterbanden ook al zijn ze versleten altijd nog groeven hebben .
Je vergis jequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |