abonnement Unibet Coolblue
pi_202727428
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202728160
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt er sneeuw dan?
  Vis een optie? maandag 20 december 2021 @ 22:51:34 #253
70532 loveli
N
pi_202728583
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen een van m'n bejaarden afgelopen april naar de SEH moest, had ik geen twijfel of winterbanden zinvol zijn.
quote:
Met 9 sneeuwdagen staat april 2021 op een 7e plek in de top-10 sneeuwrijkste aprilmaanden sinds 1951.
https://www.weer.nl/nieuw(...)0-niet-zo-sneeuwrijk

Daarom all seasons voor de bejaardenautomaat van pa en ma, juist voor die paar dagen.
crap in = crap out
pi_202729164
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef loveli het volgende:

[..]
Premium hoeft niet duur te zijn he? Soms is montage of opslag duurder net zo duur als de band zelf.
Ik bedoel dan de best geteste banden. En die vind ik best duur in 17 inch. Je komt al snel uit op 130 per band. Winterbanden heb ik op 15 inch stalen velgen. Dat is echt een stuk goedkoper. Je hebt dan premium banden voor 65 euro per band. Opslag doe ik zelf. Ik ga zo'n rek kopen.
pi_202729249
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 22:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Komt er sneeuw dan?
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:
- vorst
- regen
pi_202730006
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 23:15 schreef SOG het volgende:

[..]
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:
- vorst
- regen
Nee hoor. Dat is echt al meermaals getest. Zelfs met vries temperatuur en droge weg presenteren ze niet of nauwelijks beter dan zomerbanden.

En een zomerband kan meer water afvoeren dan een winterband. Tenminste, als je dezelfde breedte van rekent.
pi_202730337
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:19 schreef zoz het volgende:
Mijn winterbanden hebben een profiel van 4mm. Moet ik ze al vervangen of lekker doorrijden tot 2 mm?
Je kan er mee doorrijden, maar onder de 4mm is een winterband in principe geen winterband meer. In Nederland nog niet zo'n issue, maar in Oostenrijk bijvoorbeeld kan dat je aansprakelijk maken bij een ongeval.
  dinsdag 21 december 2021 @ 11:43:29 #258
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202733705
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 21:21 schreef VEM2012 het volgende:

Met huidige all seasons kun je prima rijden. Een metertje extra ga je in het verkeer niet echt nodig hebben.
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.

quote:
Prestaties op droog wegdek

Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.

De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.

Remweg op droog asfalt

Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ø-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.

Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geteste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Vis een optie? dinsdag 21 december 2021 @ 12:27:44 #259
70532 loveli
N
pi_202734331
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 11:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.
[..]
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 december 2021 @ 12:31:56 #260
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202734413
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:

[..]
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Vis een optie? dinsdag 21 december 2021 @ 13:06:00 #261
70532 loveli
N
pi_202734879
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.
crap in = crap out
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 december 2021 @ 13:13:36 #262
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202734973
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:06 schreef loveli het volgende:

[..]
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 21 december 2021 @ 13:19:26 #263
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202735055
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:

En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Ok....die ene dag in de drie jaar tegen 1094 dagen in diezelfde drie jaar op kut-banden rijden. Goed vergelijk ook. :')

Het verschil is (maar dat lijkt een concept te zijn dat voor sommigen te complex is) dat iedereen weet dat het glad is als er sneeuw ligt en iedereen zijn snelheid aanpast (behalve een paar mongolen op winterbanden die denken dat ze het beter weten). Maar in de zomer bij 20 graden is niemand daar mee bezig (zie bv ook de reactie van @VEM2012). En als je dan banden onder je auto hebt die een 14 meter (!) langere remweg hebben, dan ben je gewoon een gevaar op de weg.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_202735538
Is allemaal relatief.
De all weather banden van nu scoren weer veel beter dan de zomerbanden van 2000 en zonder abs.
Vakman pur sang
pi_202736004
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Heb je er zelf weleens op gereden?

Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 december 2021 @ 14:16:46 #266
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202736083
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:

[..]
Heb je er zelf weleens op gereden?

Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
Mijn grootste miskoop ooit. Het verbruik alleen al :N

En verder hoef ik nooit op een circuit te rijden en doe ik niet dagelijks een noodstop, dus ik kan gewoon in de zomer op winterbanden rijden en het amper opmerken. Dat maakt het niet meteen een goede keus natuurlijk. Nu heb ik vrij dunne zomerbanden die ook in de winter gewoon doen wat ze moeten doen, en die ene dag in de 5 jaar dat ik eens door sneeuw moet rijden neem ik maar voor lief.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_202740360
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Het is natuurlijk ook logisch. Een band die zowel zomer- als wintereigenschappen moet combineren is altijd een compromis. Hij is minder dan een zomerband in zomerse omstandigheden en minder dan een winterband in winterse omstandigheden.

Belangrijkste blijft natuurlijk altijd om je aan te passen aan de omstandigheden. Je kan bijvoorbeeld in de winter dagen hebben dat het regent en een graad of 12 is. In principe zijn de eigenschappen van een allseason band iets beter afgestemd op die situatie dan een winterband.

Dus of je nou kiest voor allseason of voor zomer/winter, je zal gewoon niet op ieder moment de ideale band voor die situatie eronder hebben.
pi_202741655
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Is allemaal relatief.
De all weather banden van nu scoren weer veel beter dan de zomerbanden van 2000 en zonder abs.
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.
pi_202743738
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:01 schreef SOG het volgende:

[..]
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.
Ja en de banden en remmen van nu scoren over 10 jaar erg slecht.
Zijn ze dan enorm onveilig nu?
Vakman pur sang
  donderdag 23 december 2021 @ 17:22:53 #270
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202772990
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:

Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
Je weet pas of het meevalt, nadat je met 50km/h achter op je voorganger bent geklapt, die wel goede banden onder zijn auto had.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 23 december 2021 @ 18:41:08 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202774033
Ik snap niet zo goed waar het probleem bij de mensen zit die geen winterbanden willen
1. Ze zijn beter in de winter dan 4 seizoenen banden en veeel beter dan zomerbanden.
2. Zomerbanden zijn beter in de Zomer dan 4 seizoen banden
3. Je banden slijten minder, dus de meer uitgaven aan 2 setjes heft zich op
En de Ekte ik heb geen Winterbanden nodig, handbak rijdende, ARKO Mannen kunnen zelf banden wisselen, toch?
pi_202774331
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 18:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap niet zo goed waar het probleem bij de mensen zit die geen winterbanden willen
1. Ze zijn beter in de winter dan 4 seizoenen banden en veeel beter dan zomerbanden.
2. Zomerbanden zijn beter in de Zomer dan 4 seizoen banden
3. Je banden slijten minder, dus de meer uitgaven aan 2 setjes heft zich op
En de Ekte ik heb geen Winterbanden nodig, handbak rijdende, ARKO Mannen kunnen zelf banden wisselen, toch?
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen.
2. Correct.
3. Winterbanden slijten sneller want zachter rubber en kun je niet zo lang rijden als zomerbanden want ze moeten meer profiel hebben.


Dat gezegd hebbende. Ik heb ze er onder liggen omdat ik in de winter regelmatig richtig Eifel en Ardennen ga om de sneeuw op te zoeken. :)
pi_202781122
Winterbanden doen het vooral goed in sneeuw en pulp. Laten we dat nou net heel weinig hebben in NL.
Vakman pur sang
pi_202781645
Nederlandse Winter: 5-15c kans op een bui
Nederlandse Zomer: 12-25c kans op een bui

Het is geen alpien of landklimaat met +30c in de zomer of -10c en sneeuwgarantie in de winter
.
pi_202781969
Ik las dat winterbanden beter presteren bij temperaturen onder de 7 graden. Dat is het regelmatig in de winter ochtend.
  vrijdag 24 december 2021 @ 07:34:23 #276
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_202782032
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 07:16 schreef zoz het volgende:
Ik las dat winterbanden beter presteren bij temperaturen onder de 7 graden. Dat is het regelmatig in de winter ochtend.
Het is, net zoals bij zo goed als alle tests gebruikelijk om nieuw met nieuw te vergelijken.
In de praktijk klopt dat natuurlijk niet, na drie jaar zijn de eigenschappen van zowat alle producten anders dan toen ze nieuw waren.

Dat is ook bij banden zo.
Bijvoorbeeld, iemand in dit topic vroeg zich af of winterbanden met 4 mm profieldiepte nog wel aanvaardbaar waren om mee te rijden in winterse omstandigheden.

Ik doe een voorzichtige gok dat je dan in Nederlandse omstandigheden beter af bent met nieuwe normale banden van een goed merk dan met een stel gare winterbanden.
  Vis een optie? vrijdag 24 december 2021 @ 09:29:13 #277
70532 loveli
N
pi_202782766
Misschien moeten we een test in de sneeuw organiseren. Als iemand een oude Astra heeft, stel ik een set gare winterbanden ter beschikking.

Nu nog een beetje sneeuw.
crap in = crap out
pi_202782972
Winterbanden zijn pas superieur aan all season bij sneeuw.. Dat is 5 dagen in Nederland met de auto.. 300km per jaar voor mij ofzo.

Die all seasons zijn beter onder de 7 graden, in theorie half november tot half februari ofzo daarmee rijden kan best prima zijn.

4 maandjes... Maarja, dan weer, ik rij nog geen 1000km per maand en met de huidige lock down helemaal niet.

Kzou er anders naar kijken als ik meer zou rijden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 24 december 2021 @ 09:52:14 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202782988
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:04 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen.

Als je in Rotterdam woont is dat wat anders dan wanneer je in Twente of Limburg woont. In sommige winters ligt er maanden sneeuw. En ff snel je winterbanden er op zetten als het vriest/sneeuw valt is onzinnig.

quote:
2. Correct.
Alleen dit al is een reden voor Zomer en Winterbanden
quote:
3. Winterbanden slijten sneller want zachter rubber en kun je niet zo lang rijden als zomerbanden want ze moeten meer profiel hebben.
Ze slijten vooral als je ze bij warm weer rijdt, daarvoor is het veiliger en heb je minder risico je korting op je verzekering te verliezen
quote:
Dat gezegd hebbende. Ik heb ze er onder liggen omdat ik in de winter regelmatig richtig Eifel en Ardennen ga om de sneeuw op te zoeken. :)
Goedzo.
  vrijdag 24 december 2021 @ 16:21:28 #280
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_202787532
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 07:34 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
Het is, net zoals bij zo goed als alle tests gebruikelijk om nieuw met nieuw te vergelijken.
In de praktijk klopt dat natuurlijk niet, na drie jaar zijn de eigenschappen van zowat alle producten anders dan toen ze nieuw waren.

Dat is ook bij banden zo.
Bijvoorbeeld, iemand in dit topic vroeg zich af of winterbanden met 4 mm profieldiepte nog wel aanvaardbaar waren om mee te rijden in winterse omstandigheden.

Ik doe een voorzichtige gok dat je dan in Nederlandse omstandigheden beter af bent met nieuwe normale banden van een goed merk dan met een stel gare winterbanden.
Nou ik zou mijn geld niet op die gok zetten. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij lagere temperaturen door een rubbersamenstelling die zachter is (bij lagere temperaturen) en daardoor meer grip geeft. Dat er dan iets profiel is afgesleten verandert natuurlijk niets aan deze eigenschap.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_202819295
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 16:21 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Nou ik zou mijn geld niet op die gok zetten. Winterbanden presteren beter dan zomerbanden bij lagere temperaturen door een rubbersamenstelling die zachter is (bij lagere temperaturen) en daardoor meer grip geeft. Dat er dan iets profiel is afgesleten verandert natuurlijk niets aan deze eigenschap.
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken


Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.

https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/

Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst
Vakman pur sang
  Vis een optie? zondag 26 december 2021 @ 14:00:12 #282
70532 loveli
N
pi_202819689
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken

Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.

https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/

Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst
[ afbeelding ]
Klik op je link, klik op de video in je link en hoor wat de tester zegt over zomerbanden op nat, koud wegdek.
crap in = crap out
pi_202819764
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 14:00 schreef loveli het volgende:

[..]
Klik op je link, klik op de video in je link en hoor wat de tester zegt over zomerbanden op nat, koud wegdek.
Ik zeg op droog koud wegdek
Vakman pur sang
  Vis een optie? zondag 26 december 2021 @ 14:11:25 #284
70532 loveli
N
pi_202819893
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.
?
crap in = crap out
pi_202820159
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 14:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zeg op droog koud wegdek
Droog, koud wegdek kan ook onder de 0 graden zijn.

Cross-climate doet het overigens dermate goed volgens die grafiek dat het me een prima compromis lijkt.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 december 2021 @ 14:34:00 #286
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_202820342
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Droog, koud wegdek kan ook onder de 0 graden zijn.

Cross-climate doet het overigens dermate goed volgens die grafiek dat het me een prima compromis lijkt.
Dat maakt geen donder uit. Je kan nu op slicks rijden zonder hinder te ondervinden, dus de hardheid van het profiel maakt geen verschil. Winterbanden doen het nog steeds beter omdat ze zachter zijn, maar in deze omstandigheden presteren zomerbanden nog helemaal prima.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_202820487
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2021 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is een beetje achterhaald met de huidige stand van rubber technieken

Winterbanden zijn sec voor sneeuw en pulp condities.

https://topgear.nl/autoni(...)winterbanden-getest/

Kijk ook bij het koudste (droge) weer remt de zomerbanden het hardst
[ afbeelding ]
Eigenlijk alleen winterbanden kopen als je écht dagelijks moet rijden en er sneeuw ligt dus. Maarja die mindere prestaties zijn wel de accepteren voor 3-4 maanden per jaar. Want als het een keer heeft gesneeuwd wordt die mindere kwaliteit gecompenseerd.

Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202820613
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 14:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Eigenlijk alleen winterbanden kopen als je écht dagelijks moet rijden en er sneeuw ligt dus. Maarja die mindere prestaties zijn wel de accepteren voor 3-4 maanden per jaar. Want als het een keer heeft gesneeuwd wordt die mindere kwaliteit gecompenseerd.

Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden.
Juist ja, en heb je winterbanden dan heb je dus meer grip mocht het een keer sneeuwen, echter rijdt dan heel NL 10kmu op de snelweg.

Disclaimer; ik heb winyerbanden :')
Vakman pur sang
  Vis een optie? zondag 26 december 2021 @ 15:00:05 #289
70532 loveli
N
pi_202820751
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2021 14:42 schreef ludovico het volgende:
Desondanks heb ik de indruk dat je beter all seasons kan doen in dit land, voor die 3-4 maanden.
Dat was de conclusie uit die link, de grip van de zomerband bij koud, nat wegdek was dramatisch. Testrijder (wiens werk het is) werd erdoor verrast.
crap in = crap out
  Vis een optie? vrijdag 20 mei 2022 @ 23:56:38 #290
70532 loveli
N
pi_204816530
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 19:56 schreef loveli het volgende:
Die van mij gaan eronder zodra ik op een droge dag bij de berging ben. Beter dan in de natte sneeuw te laat zijn.

Vorig jaar rond pasen moest ik met de nieuwe tweedehands van m'n pa naar de spoedeisende hulp, die dag met winterse buien. Baalde dat daar nog geen 4-seizoenenbanden op zaten. Nog steeds, die gaat op de to-do lijst.
Schopje omdat mijn auto weer op zomerbanden staat. Meteen na de wissel in de winter had ik zoveel meer feeling met de weg met de winterbanden dan met mijn zomerbanden. Op dat moment overwoog ik betere zomerbanden te zoeken. Nu na de wissel (bij hogere temperatuur) voel ik amper verschil. Ik weet dat temperatuur uitmaakt, maar toch sta ik ervan te kijken hoe groot de invloed is.
crap in = crap out
  woensdag 1 juni 2022 @ 17:49:45 #291
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204934334
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 23:56 schreef loveli het volgende:

[..]
Schopje omdat mijn auto weer op zomerbanden staat. Meteen na de wissel in de winter had ik zoveel meer feeling met de weg met de winterbanden dan met mijn zomerbanden. Op dat moment overwoog ik betere zomerbanden te zoeken. Nu na de wissel (bij hogere temperatuur) voel ik amper verschil. Ik weet dat temperatuur uitmaakt, maar toch sta ik ervan te kijken hoe groot de invloed is.
Daarom gewoon het hele jaar op dezelfde band rijden (normale banden, geen winter of all season onzin). Dan voel je het best wat je banden doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Vis een optie? woensdag 1 juni 2022 @ 19:19:51 #292
70532 loveli
N
pi_204935071
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 17:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Daarom gewoon het hele jaar op dezelfde band rijden (normale banden, geen winter of all season onzin). Dan voel je het best wat je banden doen.
Ja, lekker een paar duizend km op m'n zomerbanden in Zweden door de sneeuw rijden :W
crap in = crap out
  woensdag 1 juni 2022 @ 19:57:25 #293
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204935565
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 19:19 schreef loveli het volgende:

[..]
Ja, lekker een paar duizend km op m'n zomerbanden in Zweden door de sneeuw rijden :W
Wie heeft het over Zweden?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Vis een optie? zondag 3 december 2023 @ 20:36:57 #294
70532 loveli
N
pi_211509939
Het sneeuwt, dus tijd voor de periodieke discussie.
crap in = crap out
pi_211511450
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Hier al 20.000 klm gereden met een 4 season band.
Op mijn honda hr-v .
Nergens geen last van.

Maar goed ik rij niet harder dan 100klm per uur.
En trek niet op met rokende banden.

Ik rij letterlijk al jaren op 4 season banden omdat ik geen zin heb om te wisselen.

Zeker de plotselinge sneeuw in amsterdam in 2021 met mijn opel agila .
Had ik nergens geen last van.
Maar iedereen met hun zomerbanden slipper weg of komen niet eens vooruit.

Weet je wat het is.
Nieuwe zomerbanden hebben grip.
Alleen als ze ouder worden en slijten kom je in de problemem.
En de waarheid is gewoon dat de 4 season of winterbanden ook al zijn ze versleten altijd nog groeven hebben .
Terwijl zo zomer band gewoon weg slijt van de kleine groeven die er in zitten.

Rij je gewoon en normaal.
Dan is zo 4 season band gewoon ideaal.
pi_211512978
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:56 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Hi
En de waarheid is gewoon dat de 4 season of winterbanden ook al zijn ze versleten altijd nog groeven hebben .
Onslijtbare banden _O_
Vakman pur sang
pi_211514734
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Onslijtbare banden _O_
Je vergis je

Elke band zit 8mm +/- profiel op.
Op het moment er nog maar 4mm profiel op zit .
Dan heeft de zomerband al aardige zijn waterkanalen versleten en voer niet meer goed af

Bij een 4 season band en winterband.
Is bij 4mm geen winterband of 4 season band meer.
Omdat de groeven niet meer flexibiliteit heeft om de sneeuw er goed uit te gooienen.
Maar heeft wel meer groeven er in zitten dan een zomerband.


De anwb banden test en elke test die ze houden zijn met nieuwe banden.
De grootste onzin test die er bestaat .
Ik wil de test zien als deze banden voor 40% zijn gebruikt.
Aangezien mensen 2 tot 3 jaar banden gebruikt

Dan heb je een eerlijke overzicht tussen de verschillende banden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')