Waarom moet ZP dan nog meer worden aangepast als jij hier zegt dat de karikaturale neger al is herroepen en DAT juist het punt is van KOZP/Grauwe eeuw?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 10:52 schreef Kamina het volgende:
Ongeacht de geschiedenis voor Schenkman, laat de geschiedenis na Schenkman zien dat Zwarte Piet tot karikaturale neger verworden is. Iets dat vrij recent pas is herroepen door de sint zelf, op nationale televisie.
Wellicht was men in het algemeen ook meer risicomijdend en bang voor alles wat afweek dan tegenwoordig het geval is. Voor kinderen van een jaar of 4 die in een volledig blanke omgeving zijn opgegroeid kan het een schok zijn om een man met pikzwart gezicht in een voor hen volkomen buitenissig pak te zien. In de verslagen zijn het ook steeds de allerkleinsten die beginnen te huilen. Een masker zou hetzelfde effect hebben gehad. Grotere kinderen zijn over die angst heen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 23:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Zwart werd sowieso als een demonische kleur gezien. Denk bijvoorbeeld aan een zwarte geit, een symbool voor Satan. Het is een prima kleur voor kwade figuren, omdat het past bij duisternis en kinderen (en veel volwassenen) zijn hartstikke bang in het donker.
Fixed.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 09:02 schreef Molurus het volgende:
De artikeltjes van kijkertje slaan denk ik niet op jouw alternatieve uitleg van het begrip. Die slaan volgens mij op het begrip zoals dat in Van Dale staat.
Fixed.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 11:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kies graag de betekenis die het beste past bij mijn standpunt, ongeacht hoe het begrip werd uitgelegd in de 20e eeuw.
Wat denk je nu kameraad?quote:
Jij weet je argumenten niet van een fatsoenlijk fundament te voorzien waarom de perceptie daar is dat ZP een racistisch figuur is.quote:
Een zogenaamde Nederlander die boos is op alles dat niet Nederlands zou zijn. Ook wel bekend als witman of bleekmens.quote:
godverdomme jongonsquote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:34 schreef Kamina het volgende:
[..]
Een zogenaamde Nederlander die boos is op alles dat niet Nederlands zou zijn. Ook wel bekend als witman of bleekmens.
Een vernederlander zo je wil.
Het is weer eens wat anders dan "deugmens", "snowflake", "wegkijker", en wat voor terminologie er ook wordt gebruikt aan die kant van het politieke spectrum.quote:
Daar is hij dan toch ook vrij in? Lubachquote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:26 schreef Kamina het volgende:
Laten we vooral niet vergeten dat dit jaar de Pietendiscussie losbrak met een booslander die niet zich niet tweemaal per jaar wil verkleden voor een kinderfeestje.
gewoon nog een links/rechts dingetje van maken ookquote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is weer eens wat anders dan "deugmens", "snowflake", "wegkijker", en wat voor terminologie er ook wordt gebruikt aan die kant van het politieke spectrum.
Dat koste wat kost willen behouden van het uiterlijk van ZP lijkt toch wel typisch een rechts dingetje te zijn. Althans, ik hoor dit soort geluiden niet van de linkerkant. Niet van linkse fokkers en niet van linkse politici.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
gewoon nog een links/rechts dingetje van maken ook![]()
![]()
Ik ben voor!quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
kunnen we alstublieft met zijn allen weer een stapje terug nemen en het met argumenten enzo proberen??
pls?
proberen?
quote:
Jij snapt het.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is weer eens wat anders dan "deugmens", "snowflake", "wegkijker", en wat voor terminologie er ook wordt gebruikt aan die kant van het politieke spectrum.
Maar goed, zulke termen mogen natuurlijk nooit een excuus worden om het niet gewoon over de inhoud te hebben. Zelf ben ik daarom ook geen fan van zulke kreten.
bob dylanquote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:00 schreef speknek het volgende:
Lubach. Alhoewel ik nog steeds denk dat de NTR helemaal niet terug is gekomen op iedereen een roetveegpiet te maken.
Anyway, ik zie dus dat Arnhem waarschijnlijk ook om gaat, nu minstens de helft van het college voor de roetveegpiet is?
Lekker hoor. Allemaal meezingen.
Plus een heel scala aan lieve koosnaampjes, en wel van beide zijden: Greet Wilders, Henk en Ingrid, Bakellende (vroeger dan), Alexander Penthouse, Halvegario, Airfryer... Wat heerlijk creatief zijn we toch.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar goed, zulke termen mogen natuurlijk nooit een excuus worden om het niet gewoon over de inhoud te hebben. Zelf ben ik daarom ook geen fan van zulke kreten.
Er is gewoon aangetoond met bronnen dat het "alternatief" (zoals jij dat noemde) tot in de 20e eeuw gebruikt werd... Maar nee, de enige juiste uitleg komt van Molurus, een andere uitleg is simpelweg niet mogelijk.quote:
Dat het gebruikt werd toont geenszins aan dat dat een normaal gebruik was. De normale en algemeen gangbare uitleg van het begrip is toch echt exact wat Van Dale ervan zegt: een grof scheldwoord, en niets anders dan dat. Van Dale vermeldt jouw andere uitleg niet eens. Er is ook geen enkele indicatie dat de quotes die hier door onder meer kijkertje zijn gegeven iets anders bedoelen dan dat scheldwoord.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is gewoon aangetoond met bronnen dat het "alternatief" (zoals jij dat noemde) tot in de 20e eeuw gebruikt werd... Maar nee, de enige juiste uitleg komt van Molurus, een andere uitleg is simpelweg niet mogelijk.
Ik heb meer gelijk dan de rest! En bronnen die melding maken van een andere betekenis zijn irrelevant en niet interessant...quote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:41 schreef Molurus het volgende:
Dat het gebruikt werd toont geenszins aan dat dat een normaal gebruik was. De normale en algemeen gangbare uitleg van het begrip is toch echt exact wat Van Dale ervan zegt: een grof scheldwoord, en niets anders dan dat. Er is ook geen enkele indicatie dat de quotes die hier door onder meer kijkertje zijn gegeven iets anders bedoelen dan dat scheldwoord.
Dat jij met wat gegoogle er een exotische andere interpretatie aan kunt geven neem ik zo van je aan, maar erg interessant is dat niet.
Van Dale’s Etymologisch woordenboek geeft je aardig gelijk. Volgens dat naslagwerk is nikker een verbastering van het Amerikaanse nigger/negro en wellicht is dat gebeurd onder invloed van de daarboven vermelde watergeest.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:50 schreef Montagui het volgende:
M.i. werd 'nikker' in de 19e en begin 20e eeuw in het algemeen niet als scheldwoord gebruikt. Die betekenis heeft het pas later in de 20e eeuw gekregen.
Ik vermoed een soort van overgangsperiode van de oude betekenis van 'watergeest' naar een gewone benaming voor de zwarte medemens tot de betekenis van nu waarin het als scheldwoord wordt gebruikt.
Is het ook. Maar ik moest het boek er even op naslaan.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:10 schreef Molurus het volgende:
Die etymologische discussie is natuurlijk buitengewoon interessant, maar men wil hier toch niet werkelijk volhouden dat de afbeeldingen die hier en hier zijn gepost afbeeldingen van watergeesten zijn?
Althans, dat zou ik best wel een vreemd standpunt vinden.
Voor de zoveelste keer, pas dit soort logica eens toe op Zwarte Piet en wat krijg je dan?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het gebruikt werd toont geenszins aan dat dat een normaal gebruik was. De normale en algemeen gangbare uitleg van het begrip is toch echt exact wat Van Dale ervan zegt: een grof scheldwoord, en niets anders dan dat. Van Dale vermeldt jouw andere uitleg niet eens. Er is ook geen enkele indicatie dat de quotes die hier door onder meer kijkertje zijn gegeven iets anders bedoelen dan dat scheldwoord.
Dat jij met wat gegoogle er een exotische andere interpretatie aan kunt geven neem ik zo van je aan, maar erg interessant is dat niet.
Ik denk dat in die beide voorbeelden nog 'de zwarte medemens' is bedoeld, maar nog niet in de zin van een scheldwoord. Ik voorzie die connectie/versmelting pas na de algemene introductie van het woord 'nigger'. En ook zal die introductie plaatsgebonden zijn, waarschijnlijk eerder in West Nederland.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:10 schreef Molurus het volgende:
Die etymologische discussie is natuurlijk buitengewoon interessant, maar men wil hier toch niet werkelijk volhouden dat de afbeeldingen die hier en hier zijn gepost afbeeldingen van watergeesten zijn?
Neen. En dat zegt ook niemand.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:10 schreef Molurus het volgende:
Het ging om dat gepostte sinterklaas verhaal uit de Leeuwarder Courant en dat weet je ook wel.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:36 schreef Molurus het volgende:
Dan lijkt deze discussie me vooral off topic.
De inhoud hebben we het vaak over, maar zodra iemand keurig vraag om je argumenten te staven van een fundament, geef je niet thuis en heb je het over perceptie.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we nou niet doen alsof hetzelfde woord in dezelfde tijd in artikeltjes over Sinterklaas ineens iets heel anders betekent dan in elke andere context. Er wordt nota bene een soortgelijk plaatje afgebeeld van een negertje (nikkertje) die snoepgoed strooit in de klas. Of wou je zeggen dat dat wel een watergeest is?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ging om dat gepostte sinterklaas verhaal uit de Leeuwarder Courant en dat weet je ook wel.
Het is maar wat je 'keurig' noemt. Overigens doe ik volgens mij aardig mijn best om inhoudelijk te reageren, dat kan ik van de meeste voorstanders van ZP in dit topic niet zeggen, maar daar val je kennelijk niet over. Sterker: je doet daar zelf aan mee.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 15:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De inhoud hebben we het vaak over, maar zodra iemand keurig vraag om je argumenten te staven van een fundament, geef je niet thuis en heb je het over perceptie.
Tjah, inhoud...
Doe dit nou niet joh.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is maar wat je 'keurig' noemt. Overigens doe ik volgens mij aardig mijn best om inhoudelijk te reageren, dat kan ik van de meeste voorstanders van ZP in dit topic niet zeggen, maar daar val je kennelijk niet over. Sterker: je doet daar zelf aan mee.
Als je ff zoekt in de woordenboeken uit die tijd staat daar wat anders dan die Van Dale van jou uit de huidige tijd... Maar goed, paarl'n voor de zwijnen.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 16:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we nou niet doen alsof hetzelfde woord in dezelfde tijd in artikeltjes over Sinterklaas ineens iets heel anders betekent dan in elke andere context. Er wordt nota bene een soortgelijk plaatje afgebeeld van een negertje (nikkertje) die snoepgoed strooit in de klas. Of wou je zeggen dat dat wel een watergeest is?
1 Van de vele betekenissen en dat is wel de laatste waarvan ik zeg doe die maar. Molurus wil het weer graag in het belachelijke trekken om een punt te maken.quote:
Daat lijkt het wel verdomd veel op ja.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 17:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
1 Van de vele betekenissen en dat is wel de laatste waarvan ik zeg doe die maar. Molurus wil het weer graag in het belachelijke trekken om een punt te maken.
Het gaat dus om de perceptie waarover de 'klachten' vandaan komen.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 16:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is maar wat je 'keurig' noemt. Overigens doe ik volgens mij aardig mijn best om inhoudelijk te reageren, dat kan ik van de meeste voorstanders van ZP in dit topic niet zeggen, maar daar val je kennelijk niet over. Sterker: je doet daar zelf aan mee.
Ik snap dat je graag demonstraties verbiedt, maar dat kan niet zomaar. Hoe graag je dat wilt maakt niet uit.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 17:55 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Daat lijkt het wel verdomd veel op ja.
Laat gemeentes bepalen hoe de intochten geregeld moeten worden, verbied 'demonstereren' bij intochten. Klaar.
Je mag gwn 364 dagen per jaar 'protesteren'. Niet bij intochten, niet bij activiteiten. Gwn niet.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik snap dat je graag demonstraties verbiedt, maar dat kan niet zomaar. Hoe graag je dat wilt maakt niet uit.
De wereld gaat niet alleen over feiten. Zoals gezegd: als dat zo was dan kunnen morele filosofie en politieke filosofie ook de prullenbak in, aangezien die geen van beide over feiten gaan.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het gaat dus om de perceptie waarover de 'klachten' vandaan komen.
Zonder bewijs en fundament, lekker kunnen boos zijn. Wat de weerleggingen ook zijn, het maakt allemaal toch niet uit.
Populisme gaat niet alleen niet over feiten, maar is ook volmaakt inhoudsloos. Dat is toch wel iets anders.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 17:59 schreef Red_85 het volgende:
Precies de manier waarop het populisme wordt aangesproken...
Dat is best gek.
Nogmaals: ik snap dat je dat graag wilt. Het kan niet. Althans, niet zonder allerlei vormen van special pleading op te nemen in wetgeving. En dat medicijn is veel erger dan de kwaal.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:02 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Je mag gwn 364 dagen per jaar 'protesteren'. Niet bij intochten, niet bij activiteiten. Gwn niet.
Omdat het een zwarte man is naar Schenkman's voorbeeld is in dienst van het Haagse Hof/ de adel zoals ook genoemd in het verhaal van Alberdingk Thijm geintroduceerd door rijke Zuid-Europese handelaren in de lakenindustrie die naar het Noorden kwamen om hun handel te slijten.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 16:50 schreef BoneThugss het volgende:
Stel hé; ZP is een nigger en was vroeger een slaaf. Waarom mocht hij dan sieraden dragen?
Sws was de rechtspraak in die tijd nogal onderhevig aan de willekeur van de machthebbers.quote:Aandacht is er ook voor de regel dat tot slaaf gemaakten officieel vrij kwamen wanneer ze in Nederland arriveerden, maar dat er in 1776 een wet werd aangenomen waardoor dat pas inging nadat ze een half jaar in het “moederland” waren. Oftewel, ze bleven tot slaaf gemaakt en konden dus als “bezit” ook weer mee terug worden genomen naar de koloniën. De expositie doet het voorkomen alsof die wet een verbetering was. Zo van: het werd gedoogd dat slaveneigenaren hun tot slaaf gemaakte bedienden meenamen naar Nederland, maar dat werd nu door de wet beperkt tot een half jaar, waarna ze alsnog vrij kwamen. Het lijkt meer voor de hand te liggen dat de nieuwe wet een bestaande praktijk legaliseerde onder druk van de lobby van slaveneigenaren. Zij vonden het immers behoorlijk ongerieflijk om het tijdens een zakenreis naar het “moederland” zonder de tot slaaf gemaakte bedienden te moeten doen. Want nam men hen mee, dan raakten ze hun “bezit” bij aankomst kwijt. Met de nieuwe wet werd voorkomen dat de slavenhouders het tijdelijk zonder moesten doen.
Schijnbaar kan dat wel.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik snap dat je graag demonstraties verbiedt, maar dat kan niet zomaar. Hoe graag je dat wilt maakt niet uit.
Ach, we zijn weer terug bij de jankpartij 'we moge niet demonstrere bij een moskee, boehoe'.quote:
Nu, opeens in de ZP discussie. Alle andere discussies komt er wel iemand met 'bronnetje?' langs. Maar hier?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wereld gaat niet alleen over feiten. Zoals gezegd: als dat zo was dan kunnen morele filosofie en politieke filosofie ook de prullenbak in, aangezien die geen van beide over feiten gaan.
Dat zijn de argumenten van de zeurpieten brigade dus ook. In 5 jaar tijd geen enkel steekhoudend argument gelezen.quote:[..]
Populisme gaat niet alleen niet over feiten, maar is ook volmaakt inhoudsloos. Dat is toch wel iets anders.
Net die ene pak je er uit van beide kantenquote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, we zijn weer terug bij de jankpartij 'we moge niet demonstrere bij een moskee, boehoe'.
Er zijn gewoon duidelijke en algemene richtlijnen voor situaties waarin een demonstratie kan worden verboden. Dat is hier gelukt, bij Sinterklaasintochten niet. Maar dat wil niet zeggen dat er sprake was van juridische special pleading.
Dat "ja maar hullie..." begint nu echt wel heel sneu te worden. Een zuivere drogreden, waarvan ik echt niet begrijp waarom je denkt dat het hout snijdt.
Aboutaleb mocht betoging tegen Piet verbiedenquote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald hetzelfde als een algemeen verbod op demonstraties bij intochten. In deze specifieke situatie kon het kennelijk op basis van die algemene richtlijnen worden verboden. Dat betekent niet dat elke demonstratie bij elke intocht nu onmogelijk is geworden.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Aboutaleb mocht betoging tegen Piet verbieden
Burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb had goede redenen om rond de sinterklaasintocht van 2016 een demonstratie tegen Zwarte Piet te verbieden. Zo oordeelt de Rotterdamse rechtbank in een zaak die activisten hadden aangespannen vanwege het verbod.
De rechtbank benadrukt dat het recht op demonstreren een „groot goed” is. „Geen grondrecht is evenwel absoluut.” In dit geval was de vrees voor wanordelijkheden gerechtvaardigd. De demonstratie was niet vooraf aangemeld en Aboutaleb wilde eventuele confrontaties tussen fanatieke voor- en tegenstanders van Zwarte Piet te midden van kinderen voorkomen. Ook dat is terecht, vonnist de rechtbank.
De rechtbank benadrukt dat het recht op demonstreren een „groot goed” is. „Geen grondrecht is evenwel absoluut.” In dit geval was de vrees voor wanordelijkheden gerechtvaardigd. De demonstratie was niet vooraf aangemeld en Aboutaleb wilde eventuele confrontaties tussen fanatieke voor- en tegenstanders van Zwarte Piet te midden van kinderen voorkomen. Ook dat is terecht, vonnist de rechtbank.
Er was die dag in november ook te weinig politiecapaciteit beschikbaar om alles in goede banen te kunnen leiden. Dat alles woog zwaar genoeg om de demonstratie van actiegroep Kick Out Zwarte Piet te verbieden. „Van een stellingname door de burgemeester over de figuur van Zwarte Piet is geen sprake geweest”, aldus de rechtbank.
https://www.telegraaf.nl/(...)tegen-piet-verbieden
Nou ja, dat is allemaal niet zeker. Schenkmans knecht draagt 16e-eeuwse kleding die mij nog het meest doet denken aan de Spaanse mode van die tijd, inclusief hoofddeksel. De bedienden in de Republiek droegen, voor zover ik weet, eigentijdse kostuums met een oriëntaliserend tintje. Dat maakt het in mijn optiek al wat minder waarschijnlijk dat Schenkmans illustrator teruggrijpt op een (toen al uitgestorven) Nederlandse praktijk. Maar ik moet direct toegeven dat ik niet al het beeldmateriaal heb gezien.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Omdat het een zwarte man is naar Schenkman's voorbeeld is in dienst van het Haagse Hof/ de adel zoals ook genoemd in het verhaal van Alberdingk Thijm geintroduceerd door rijke Zuid-Europese handelaren in de lakenindustrie die naar het Noorden kwamen om hun handel te slijten.
Weliswaar geen afgebeulde slaven zoals op de plantages in de overzeese gebieden maar niettemin onvrijwillig in dienst. Deze gewoonte om zwarte mensen in dienst te hebben was een statussymbool en hun kleding paste daarbij. Nederlandse slavenhandelaren (WIC) namen deze gewoonte over en namen slaven voor dat doel mee naar Nederland.
Er was in 2017 een tentoonstelling over in Den Haag: Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof
quote:De rechtbank benadrukt dat het recht op demonstreren een „groot goed” is. „Geen grondrecht is evenwel absoluut.”
Zwarte Piet is geen watergeest. Wat jij weigert te begrijpen is dat Zwarte Piet uit het gebied van de folklore komt, en onder meer uit een watergeest ontwikkeld kan zijn. Als basis. Origine. Met een beetje huiskabouter en een vleugje luchtgeest (hoe komt ie anders op het dak?) en wat restanten Griekse nachtgodin. Het is geen statisch iets, dat is geen van de folkloristische zaken, het mengt en splitst en verandert bij het gebruik.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 14:10 schreef Molurus het volgende:
Jij roept zelfs dat het onmogelijk is om beperkingen op te leggen aan demonstraties zoals dat het niet mag op het moment van de intocht.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald hetzelfde als een algemeen verbod op demonstraties bij intochten. In deze specifieke situatie kon het kennelijk op basis van die algemene richtlijnen worden verboden. Dat betekent niet dat elke demonstratie bij elke intocht nu onmogelijk is geworden.
Klopt en de aankleding van Zwarte Piet varieerde dan ook nogal in allerhande afbeeldingen al naar gelang de interpretatie/ fantasie van de illustrator. Mijn punt is meer dat men in die tijd de figuur Zwarte Piet iig niet anders zag dan die van een negroide man in dienst van een bisschop en 'het volk' dat feest vierde door zich als zodanig te verkleden en te schminken.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, dat is allemaal niet zeker. Schenkmans knecht draagt 16e-eeuwse kleding die mij nog het meest doet denken aan de Spaanse mode van die tijd, inclusief hoofddeksel. De bedienden in de Republiek droegen, voor zover ik weet, eigentijdse kostuums met een oriëntaliserend tintje. Dat maakt het in mijn optiek al wat minder waarschijnlijk dat Schenkmans illustrator teruggrijpt op een (toen al uitgestorven) Nederlandse praktijk. Maar ik moet direct toegeven dat ik niet al het beeldmateriaal heb gezien.
Niet in algemene zin, nee.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij roept zelfs dat het onmogelijk is om beperkingen op te leggen aan demonstraties zoals dat het niet mag op het moment van de intocht.
Nee dus.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nu ga je weer de doelpalen verleggen.
Nope. Daar moet de burgemeester hele goede redenen voor hebben. "Voetbalmanager2 vindt het niet leuk" valt daar niet onder.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is heel simpel: bij elke demonstratie kan een burgemeester beperkingen opleggen of ze zelfs verbieden.
Oh, dus je begrijpt wel wat ik bedoel?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als men een permanent verbod wil op demonstraties tegen zwarte piet dan wordt dat moeilijk zo niet onmogelijk.
Nogmaals, dat kan niet algemeen. Alleen als de burgemeester de veiligheid en openbare orde niet kan garanderen. En dat moet dus per geval bekeken worden.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Maar gewoon verbieden dat er tijdens de nationale intocht in die plaats gedemonstreerd wordt mag gewoon. Is ook al meerdere keren gebeurd en achteraf iedere keer goedgekeurd door de rechter.
Dat klopt. "Kinderen leerden dat zwarten niet te vertrouwen waren" is echter een uitspraak over een (vermeend) feit en mag dan ook op de gebruikelijke wijze onderbouwd worden.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wereld gaat niet alleen over feiten. Zoals gezegd: als dat zo was dan kunnen morele filosofie en politieke filosofie ook de prullenbak in, aangezien die geen van beide over feiten gaan.
[..]
Ik ga het niet weer opzoeken, maar jij hebt gezegd dat een burgemeester niet een demonstratie tijdens een intocht kan verbieden.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet in algemene zin, nee.
[..]
Nee dus.
[..]
Nope. Daar moet de burgemeester hele goede redenen voor hebben. "Voetbalmanager2 vindt het niet leuk" valt daar niet onder.
[..]
Oh, dus je begrijpt wel wat ik bedoel?
[..]
Nogmaals, dat kan niet algemeen. Alleen als de burgemeester de veiligheid en openbare orde niet kan garanderen. En dat moet dus per geval bekeken worden.
Niet algemeen, nee. Ik heb nooit iets anders beweerd. Maar voel je vrij om het op te zoeken. (Of niet, maar dan laten we het hierbij.)quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik ga het niet weer opzoeken, maar jij hebt gezegd dat een burgemeester niet een demonstratie tijdens een intocht kan verbieden.
Als je decennia lang ieder jaar ZP als boeman laat fungeren en het een zwarte man voorstelt (als in neger) is die link al snel gelegd. Lijkt me een logisch gevolg.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat klopt. "Kinderen leerden dat zwarten niet te vertrouwen waren" is echter een uitspraak over een (vermeend) feit en mag dan ook op de gebruikelijke wijze onderbouwd worden.
Ja, als de illustraties in de kinderboeken van die tijd een betrouwbare indicatie zijn van de perceptie onder "het volk" lijkt die conclusie me onontkoombaar.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:32 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Klopt en de aankleding van Zwarte Piet varieerde dan ook nogal in allerhande afbeeldingen al naar gelang de interpretatie/ fantasie van de illustrator. Mijn punt is meer dat men in die tijd de figuur Zwarte Piet iig niet anders zag dan die van een negroide man in dienst van een bisschop en 'het volk' dat feest vierde door zich als zodanig te verkleden en te schminken.
Klopt, dit is niet aan de orde.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Er is niemand geweest die een algemeen verbod tegen zwarte piet voorgesteld heeft.
Dat is niet algemeen mogelijk. En daar blijf ik bij. Je kunt het hooguit in specifieke situaties met specifieke (zeer goede) redenen verbieden.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wel is er voorgesteld dat we gewoon moeten verbieden dat KOZP en de Graauwe Eeuw tijdens intochten langs de route kunnen demonstreren. Volgens jou was zoiets helemaal niet mogelijk zelfs toen we jouw er op wezen dat dat al meerdere keren gebeurd was.
En dat kan dus niet. Dit zal per geval bekeken moeten worden, en pas nadat alles uit de kast is gehaald om de veiligheid en de openbare orde te bewaken kan er eventueel gezegd worden dat een demonstratie niet mag doorgaan.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:02 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Je mag gwn 364 dagen per jaar 'protesteren'. Niet bij intochten, niet bij activiteiten. Gwn niet.
Ja, dat is zeker mogelijk ondanks dat Molorus dat blijft ontkennen. Burgemeesters kunnen zodra ze weten dat er bij hun een intocht is direct een verbod aankondigen tijdens de intocht langs de route.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:55 schreef Bottendaal het volgende:
Misschien een fout voorbeeld maar het is mogelijk om dingen op lange termijn te verbieden.
In Rotterdam en Amsterdam mogen er geen uitsupporters komen bij de voetbalwedstrijden Ajax-Feyenoord en Feyenoord-Ajax dit is al een paar jaar zo.
Maar wanneer de Zwarte Piet uit het liedje direct de angst van het kind wegneemt op het moment dat ze elkaar ontmoeten, lijkt het mij waarschijnlijker dat die angst, die wordt verondersteld al aanwezig te zijn, een andere bron heeft. De aandacht wordt gevestigd op de kleur van de huid, die pikzwart is, als bron van het misverstand. Niet op het negroïde uiterlijk of het feit dat hij nu eenmaal "de boeman" zou zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 18:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Als je decennia lang ieder jaar ZP als boeman laat fungeren en het een zwarte man voorstelt (als in neger) is die link al snel gelegd. Lijkt me een logisch gevolg.
Ik denk dat één zinnetje uit een liedje daar weinig invloed op heeft. Kleine kinderen staan sws meestal niet stil bij de betekenis van woorden in de liedjes die ze zingen is mijn ervaring. Wat veel meer indruk maakt is de verschijning van een zwarte man en de dreiging om door hem in de zak gestopt te worden en meegenomen te worden naar een ver land als ze niet 'zoet' zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 19:08 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar wanneer de Zwarte Piet uit het liedje direct de angst van het kind wegneemt op het moment dat ze elkaar ontmoeten, lijkt het mij waarschijnlijker dat die angst, die wordt verondersteld al aanwezig te zijn, een andere bron heeft.
Oké. Ik ben het niet met je eens, maar je geeft in elk geval een onderbouwing die niet gebaseerd is op een specifieke interpretatie van juist dat ene zinnetje uit dat ene liedje. Volgens mij liep het daar een beetje op vast hierboven.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 19:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik denk dat één zinnetje uit een liedje daar weinig invloed op heeft. Kleine kinderen staan sws meestal niet stil bij de betekenis van woorden in de liedjes die ze zingen is mijn ervaring. Wat veel meer indruk maakt is de verschijning van een zwarte man en de dreiging om door hem in de zak gestopt te worden en meegenomen te worden naar een ver land als ze niet 'zoet' zijn.
Nu is dat natuurlijk weer volkomen afhankelijk van hoe ouders daarmee omgingen maar het gaf hen iig de mogelijkheid om hun koters daarmee te dreigen en dat gebeurde dan ook regelmatig. Dat Piet als boeman werd afgeschaft was omdat men (educatieve organisaties) dat uit opvoedkundig oogpunt niet langer acceptabel vond en niet omdat men het imago van de negroide man wilde verbeteren.
Racistisch wereldbeeld, gebrek aan empathie daar gooi je nog al met wat beschuldigingen.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 19:18 schreef Kamina het volgende:
Als Zwarte Piet uit folkore afkomstig is en ontwikkeld kan zijn uit een watergeest, dan kan Zwarte Piet dus mengen, splitsen en veranderen bij het gebruik.
Dat toont aan dat Zwarte Piet veranderlijk is. Tegenwoordig neemt men aanstoot aan het woord nikker en zwartgeschminkte bleekgezichten. Dat er in dezer tijd mensen zijn die met hun racistische wereldbeeld en gebrek aan empathie dat niet begrijpen, so be it. Maar het is voor iedereen overduidelijk dat het problemen oplevert met een aanzienlijk deel van de (wereld)maatschappij.
Dat neemt niet weg dat zwart geassocieerd werd met het slechte/ kwade en dan is het nogal dubieus als je daar een negroide man als personificatie voor gaat gebruiken. Het hele feest was natuurlijk gebaseerd op het straf/ beloning idee en daar komt het zinnetje 'hij meent het toch goed' van pas. Alleen als je 'braaf' was geweest kreeg je lekkers van Piet.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 19:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Oké. Ik ben het niet met je eens, maar je geeft in elk geval een onderbouwing die niet gebaseerd is op een specifieke interpretatie van juist dat ene zinnetje uit dat ene liedje. Volgens mij liep het daar een beetje op vast hierboven.
Niet zo raar dat daar aan stoot aan gegeven wordt. Nikker en bleekgezicht hebbeb een beledigende oorsprong en daar ga jij even makkelijk aan voorbij.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 19:18 schreef Kamina het volgende:
Als Zwarte Piet uit folkore afkomstig is en ontwikkeld kan zijn uit een watergeest, dan kan Zwarte Piet dus mengen, splitsen en veranderen bij het gebruik.
Dat toont aan dat Zwarte Piet veranderlijk is. Tegenwoordig neemt men aanstoot aan het woord nikker en zwartgeschminkte bleekgezichten. Dat er in dezer tijd mensen zijn die met hun racistische wereldbeeld en gebrek aan empathie dat niet begrijpen, so be it. Maar het is voor iedereen overduidelijk dat het problemen oplevert met een aanzienlijk deel van de (wereld)maatschappij.
Volgens mij zijn al die elementen die wijzen naar een negroïde persoon er al lang al uit. Dikke aangezette lippen, gespeelde domheid, rare accent... Alles is weg.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 20:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat zwart geassocieerd werd met het slechte/ kwade en dan is het nogal dubieus als je daar een negroide man als personificatie voor gaat gebruiken. Het hele feest was natuurlijk gebaseerd op het straf/ beloning idee en daar komt het zinnetje 'hij meent het toch goed' van pas. Alleen als je 'braaf' was geweest kreeg je lekkers van Piet.
Dat neemt ook niet weg dat er hele volksstammen zijn die Zwarte Piet niet associëren met een neger. Die Zwarte Piet zien als Zwarte Piet, een zwarte geschminkt karakter in een (volks)theaterstuk, een karakter vol symboliek die mag zijn wat je van hem vindt. Of het nou een nikker is, een personificatie van de duivel, een allegorische voorstelling van het kwaad, het duister, de dood, de aarde etc, of gewoonweg een schoorsteenveger. Overigens staat niets je in de weg om hem als neger te zien. De 'neger' van onbekend en ver weg, de raadselachtige donkerling.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 20:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat zwart geassocieerd werd met het slechte/ kwade en dan is het nogal dubieus als je daar een negroide man als personificatie voor gaat gebruiken. Het hele feest was natuurlijk gebaseerd op het straf/ beloning idee en daar komt het zinnetje 'hij meent het toch goed' van pas. Alleen als je 'braaf' was geweest kreeg je lekkers van Piet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk en ik heb altijd geweten dat het een neger voorstelde. Ik heb ook altijd geweten dat jezelf zwart schminken (blackface), verkleden en gedragen als het stereotype van de zwarte man heel lang een populaire bron van vermaak was. Dat er in oude tijden al een gewoonte bestond om je zwart te schminken om de duivel/ het kwade uit te beelden maakt de associatie met het zwarte ras in mijn ogen alleen maar nog kwalijker.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 22:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat neemt ook niet weg dat er hele volksstammen zijn die Zwarte Piet niet associëren met een neger. Die Zwarte Piet zien als Zwarte Piet, een zwarte geschminkt karakter in een (volks)theaterstuk, een karakter vol symboliek die mag zijn wat je van hem vindt. Of het nou een nikker is, een personificatie van de duivel, een allegorische voorstelling van het kwaad, het duister, de dood, de aarde etc, of gewoonweg een schoorsteenveger. Overigens staat niets je in de weg om hem als neger te zien. De 'neger' van onbekend en ver weg, de raadselachtige donkerling.
Het zou prettig zijn als de anti-Pieten die kant van de medaille ook eens zouden kunnen begrijpen. Tot op heden lijkt dat 'moeten begrijpen' alleen maar één kant op te gaan.
Sprekend voor mezelf was Zwarte Piet in mijn jeugd dan ook Zwarte Piet, niet een neger (eerder Ome Jan of zo). Dat is nooit anders geweest en zal ook nooit anders worden. Ik laat me geen neger aanpraten, en al helemaal niet een negerslaaf, want dat is hij voor mij niet.
En dan niet eens melden welke druk/editie van de Van Dale je gebruikt #FAALquote:Op donderdag 25 oktober 2018 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het gebruikt werd toont geenszins aan dat dat een normaal gebruik was. De normale en algemeen gangbare uitleg van het begrip is toch echt exact wat Van Dale ervan zegt: een grof scheldwoord, en niets anders dan dat. Van Dale vermeldt jouw andere uitleg niet eens. Er is ook geen enkele indicatie dat de quotes die hier door onder meer kijkertje zijn gegeven iets anders bedoelen dan dat scheldwoord.
Wat een gelul weer ik weet best dat we in een schooltoneelstuk redelijk racistisch bezig waren met bruingeschminkte meisjes in een rieten rokje en halve kokosnoten op hun tietjes die als kannibalen rond een grote kookpot stonden. Maar dat heeft voor mij geen enkele connectie met mijn neven die Zwarte Piet speelden. Die kannibalen moesten duidelijk negers voorstellen, mijn neven deden niets dat "negerachtig" was. Ze leken in hun vermomming ook niets op de Surinaamse in mijn klas. Ga me geen verdringing van de feiten aansmeren omdat je zelf een zuiver racistisch werdbeeld hebt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 00:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk en ik heb altijd geweten dat het een neger voorstelde. Ik heb ook altijd geweten dat jezelf zwart schminken (blackface), verkleden en gedragen als het stereotype van de zwarte man heel lang een populaire bron van vermaak was. Dat er in oude tijden al een gewoonte bestond om je zwart te schminken om de duivel/ het kwade uit te beelden maakt de associatie met het zwarte ras in mijn ogen alleen maar nog kwalijker.
Ik weet ook dat er nu hele volksstammen zijn die dat niet meer weten om de eenvoudige reden dat het niet iets was om trots op te zijn en het dus liever vergeten werd. Maar dat is pas bij de laatste paar generaties het geval dus kom niet aan met het verhaal dat het al die tijd al een 'onschuldige' Nederlandse traditie was. Dat is gewoon niet waar en het is niet voor niets dat het gebruik van het stereotype van de zwarte man in onbruik is geraakt.
Ik heb er daarom geen probleem mee als de figuur zodanig veranderd wordt dat die associatie er gewoon helemaal niet meer is. Dat lijkt me na eeuwen van racisme en ongelijke behandeling niet teveel gevraagd en ik denk dat kinderen er net zoveel (of nog meer) plezier aan beleven. Jezelf (pik)zwart schminken is echt geen voorwaarde voor een gezellig feest waar dan alle kinderen aan deel kunnen nemen.
Sluit me aan bij speknek: Times they are a-changing en de tijd gaat altijd vooruit, nooit achteruit. Niks mis mee
Juist...…. en je vind het niet dubieus dat al die blanke kindertjes ontvoerd worden en aan de muur worden geketend?quote:Op donderdag 25 oktober 2018 20:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
White privilegequote:Op vrijdag 26 oktober 2018 06:46 schreef Kamina het volgende:
Megyn Kelly is show kwijt na blackface-ophef.
Dinsdag zei Kelly dat ze niet snapte waarom iemamd zich niet zwart zou mogen schminken tijdens Halloween, wat in de VS tot veel ophef leidde. In overleg met haar werkgever stopt ze met haar programma.
https://www.msn.com/nl-nl(...)r-BBOT6lY?li=BBoPWjH
Het is haar moeilijk kwalijk te nemen dat ze racisme niet snapt, gezien haar white privilege achtergrond.
Zie mijn vergelijk eerder met het woord 'nikker' en hoe de betekenis ervan in de loop der tijd veranderde. Het lijkt me daarom ook vrij logisch dat de figuur van de 'zwarte knecht' later, mede doordat de meeste mensen geen weet hadden e/o hebben van de symboliek van het oorspronkelijke zwart van de 'knecht', dat (o.a. ook door de Amerikaanse invloeden) de 'zwarte knecht' versmolten is met de neger. Daarbij heeft de aankleding niet geholpen om hem los te kunnen zien van de karikatuur van een neger zoals die afgebeeld werd. Begrijpelijk.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 00:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk en ik heb altijd geweten dat het een neger voorstelde. Ik heb ook altijd geweten dat jezelf zwart schminken (blackface), verkleden en gedragen als het stereotype van de zwarte man heel lang een populaire bron van vermaak was. Dat er in oude tijden al een gewoonte bestond om je zwart te schminken om de duivel/ het kwade uit te beelden maakt de associatie met het zwarte ras in mijn ogen alleen maar nog kwalijker.
Ik weet ook dat er nu hele volksstammen zijn die dat niet meer weten om de eenvoudige reden dat het niet iets was om trots op te zijn en het dus liever vergeten werd. Maar dat is pas bij de laatste paar generaties het geval dus kom niet aan met het verhaal dat het al die tijd al een 'onschuldige' Nederlandse traditie was. Dat is gewoon niet waar en het is niet voor niets dat het gebruik van het stereotype van de zwarte man in onbruik is geraakt.
Echt jammer weer dit. Het belerende 'het is racisme'-toontje waaruit blijkt dat je je totaal niet kan inleven in een andere zienswijze. Jezelf zwart schminken betekent niet dat je daarmee per sé een neger wil uitbeelden. In jouw belevingswereld zal dat wel zo zijn. In mijn belevingswereld is dat niet zo. Voor mij is Zwarte Piet een allegorisch figuur waarin de zwarte schmink om die reden een essentiele rol speelt. Niettemin ben ik het met je eens dat Zwarte Piet mag veranderen, maar niet om de reden van racisme, maar om reden van authenticiteit.quote:Ik heb er daarom geen probleem mee als de figuur zodanig veranderd wordt dat die associatie er gewoon helemaal niet meer is. Dat lijkt me na eeuwen van racisme en ongelijke behandeling niet teveel gevraagd en ik denk dat kinderen er net zoveel (of nog meer) plezier aan beleven. Jezelf (pik)zwart schminken is echt geen voorwaarde voor een gezellig feest waar dan alle kinderen aan deel kunnen nemen.
Interessant discussie onderwerp. Open er een topic over zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 06:46 schreef Kamina het volgende:
Megyn Kelly is show kwijt na blackface-ophef.
Dinsdag zei Kelly dat ze niet snapte waarom iemamd zich niet zwart zou mogen schminken tijdens Halloween, wat in de VS tot veel ophef leidde. In overleg met haar werkgever stopt ze met haar programma.
https://www.msn.com/nl-nl(...)r-BBOT6lY?li=BBoPWjH
Het is haar moeilijk kwalijk te nemen dat ze racisme niet snapt, gezien haar white privilege achtergrond.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 01:25 schreef Kijkertje het volgende:
Nog een verhaaltje uit de Tilburgsche Courant uit 1929 over een jongen die droomt van Sinterklaas en Zwarte Piet. Speciaal voor de mensen bij wie het er nog steeds niet in wil dat het woord 'nikker' heel gebruikelijk was als de (negatieve) variant van 'neger' en het nog gewoon benoemd werd dat Zwarte Piet dat was.Zoek nog even door en je vindt een verhaal uit de jaren 30 over een kind dat met Zwarte Piet naar "nikkertjesdorp" of iets dergelijks rijdt, waar Piets familie woont. Het is precies Kuifje in Congo. Allemaal ongetwijfeld heel vriendelijk bedoeld, maar het is zonneklaar dat veel auteurs, en daarmee waarschijnlijk ook een groot deel van hun publiek, Zwarte Piet als "neger" zagen, zoals Schenkman hem ook bedoelde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hoeft toen net zo min als later universeel te zijn geweest. Zoals hierboven al werd opgemerkt lijkt de man die de kinderen kwam bezoeken in weinig op een echt mens, en wanneer kleine kinderen niet expliciet wordt verteld dat "Zwarte Piet een neger is", is het niet zonder meer aan te nemen dat hij door hen zo wordt gezien. Sommigen lijken moeite te hebben met dat idee, maar ik spreek uit eigen ervaring en ik merk dat ik daarin niet de enige ben.
Wat mij trouwens opvalt aan de stukjes waarin Zwarte Piet ronduit een "nikker" wordt genoemd is dat deze vaak (niet altijd) voor een ouder publiek zijn geschreven en een groot tongue-in-cheek-gehalte hebben.
Maar dat alleen om een eerlijke uitspraak van zo'n mens. Geen beledigingen, puur een opmerking dat ze het niet snapt, met een compliment aan een zwarte heldin van haar. Wat een hetze.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:11 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]
White privilege. Leuke verzonnen term door een paar blanke racisten.
Zoals negers in de ogen van de mensen toen ook in weinig op een echt mens leken.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:18 schreef Iblardi het volgende:Zoals hierboven al werd opgemerkt lijkt de man die de kinderen kwam bezoeken in weinig op een echt mens
Onder "echte mensen" versta ik ook negroïde mensen. Dat lijkt me het meest relevant voor een goed begrip van mijn post.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:28 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Zoals negers in de ogen van de mensen toen ook in weinig op een echt mens leken.
Dat is precies het probleem
Jij wel. Veel Nederlanders tot in de jaren 70 van de vorige eeuw niet. Negers waren een soort diertjes.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Onder "echte mensen" versta ik ook negroïde mensen. Dat lijkt me het meest relevant voor een goed begrip van mijn post.
Dan stel ik dat dat reuze meeviel. Er zullen heus wel racisten hebben rondgelopen in die tijd die negers als inferieur zagen, maar volgens mij had de overgrote meerderheid van de Nederlanders dat idee niet. Tot de Jaren 70 zag je überhaupt weinig negers in de provincie. Negerland was net als bv Spanje Verweggistan.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Jij wel. Veel Nederlanders tot in de jaren 70 van de vorige eeuw niet. Negers waren een soort diertjes.
Daar komt al die felheid van het antipieten front ook vandaan.
Kom op... Het stadium dat ze op de kermis tentoongesteld werden waren we ook toen al even voorbij...quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 08:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Jij wel. Veel Nederlanders tot in de jaren 70 van de vorige eeuw niet. Negers waren een soort diertjes.
Daar komt al die felheid van het antipieten front ook vandaan.
Die cartooneske inboorlingen zijn natuurlijk ook een soort conventie van de avonturenstrip. Ik betwijfel of de meeste mensen die 50 jaar geleden oog in oog kwamen te staan met een zwarte persoon in normale westerse kleding echt dachten dat ze met "een soort diertje" communiceerden. Dat is ook weer zo'n aanname die moeilijk valt te verifiëren.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 09:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan stel ik dat dat reuze meeviel. Er zullen heus wel racisten hebben rondgelopen in die tijd die negers als inferieur zagen, maar volgens mij had de overgrote meerderheid van de Nederlanders dat idee niet. Tot de Jaren 70 zag je überhaupt weinig negers in de provincie. Negerland was net als bv Spanje Verweggistan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |