SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
• Documentaire 'Wild Geraas':quote:
SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
quote:Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Binnen 10 jaar gewoon Piet. Wen er maar aanquote:Op zondag 21 oktober 2018 21:23 schreef BoneThugss het volgende:
En nog steeds is ZP zwart. Hij heet namelijk ZWARTE Piet.
En daarom hebben we al 140 draadjes.quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:25 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Binnen 10 jaar gewoon Piet. Wen er maar aan.
Dat zeiden ze 10jaar geleden ookquote:Op zondag 21 oktober 2018 21:25 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
En daar hebben we er weer 1quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:25 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Twee jaar wat? Twee jaar geleden dat fucking Kim-Lian vd Meij gestopt is met het woord zwarte piet? Als dat je beste argument is om te bewijzen dat zwarte piet aan het verdwijnen is, dan is het treurig gesteld met de anti zwarte piet campagne.quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:58 schreef speknek het volgende:
Het is dan ook al twee jaar zo:
https://www.youtube.com/p(...)J3Jnp43X8Gk_eVWDfbir
Dan is de aarde nu plat en is 9-11 uitgevoerd door buitenaardse lizards.quote:Op zondag 21 oktober 2018 22:45 schreef speknek het volgende:
Hoe harder je roept, hoe meer het waar is. 🤷♂️
Volgens airfryer en gario was het binnen een jaar allemaal veranderd.quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:25 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat het om pro-pieten gaat? Of zelfs om anti-pieten? Het lijkt me dat geen van beide partijen belang heeft bij het verspreiden van zulke nonsens.quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:32 schreef Kamina het volgende:
Pro-pieten verspreiden nepnieuws:
https://www.nu.nl/weekend(...)pietendiscussie.html
Ik wist niet dat er een debat was waarbij het van belang is "de gewone Nederlander (z/b) te beïnvloeden. Wie voert dat debat, en waar? Wanneer mogen we een uitspraak verwachten? Hoe heeft de publieke opinie daarin een stem?quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:32 schreef Kamina het volgende:
Als het debat over ZP niet gaat over publieke opinie, waarover dan wel?quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:53 schreef Lunatiek het volgende:
Ik wist niet dat er een debat was waarbij het van belang is "de gewone Nederlander (z/b) te beïnvloeden. Wie voert dat debat, en waar? Wanneer mogen we een uitspraak verwachten? Hoe heeft de publieke opinie daarin een stem?
tweede voorbeeld bericht in het stukje kwam van een pro-piet site.quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat het om pro-pieten gaat? Of zelfs om anti-pieten? Het lijkt me dat geen van beide partijen belang heeft bij het verspreiden van zulke nonsens.
Welk debat? Er is helemaal geen debat, alleen een hoop gesteggel en geschreeuw waarbij men nauwelijks naar elkaar luistert en feiten tegenover emotie worden weggewimpeld.quote:Op maandag 22 oktober 2018 08:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het debat over ZP niet gaat over publieke opinie, waarover dan wel?
Iets wat zich als zodanig presenteerde, nogal demonstratief ook ("Ik ben Zwarte Piet-fan"). Dit in combinatie met de korte bestaansgeschiedenis doet mij vermoeden dat het om een puberale grap gaat, met het doel zo veel mogelijk emotionele reacties uit te lokken.quote:Op maandag 22 oktober 2018 09:37 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tweede voorbeeld bericht in het stukje kwam van een pro-piet site.
Non sequitur. Waarom zou men na het zien van die foto's ineens niet meer over Zwarte Piet moeten willen "zeuren"?quote:Op maandag 22 oktober 2018 09:51 schreef pokkerdepok het volgende:
hier wat mooie fotos van de figuren uit oude europese heidense rituelen.
een aantal van rond pasen, de meesten van rond de kerst en nieuwjaar.
en wij maar zeuren dat piet per se zwart moet zijn...
http://www.messynessychic(...)-wild-men-of-europe/
[ afbeelding ]
Of we het nou een debat noemen of 'een hoop gesteggel en geschreeuw waarbij men nauwelijks naar elkaar luistert en feiten tegenover emotie worden weggewimpeld' (wat voornamelijk subjectieve kwalificaties van hetzelfde zijn), dan gaat dat toch uitsluitend over publieke opinie en niets anders?quote:Op maandag 22 oktober 2018 09:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Welk debat? Er is helemaal geen debat, alleen een hoop gesteggel en geschreeuw waarbij men nauwelijks naar elkaar luistert en feiten tegenover emotie worden weggewimpeld.
Supergaaf!quote:Op maandag 22 oktober 2018 09:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[ afbeelding ]
Antipieten versturen al 5 jaar nepnieuws.quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:32 schreef Kamina het volgende:
Nou... ik weet wel van wie ik pepernoten aan pak.quote:Op maandag 22 oktober 2018 09:51 schreef pokkerdepok het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop