Ben gewoon wel benieuwd welke brakke hokken jij als auto hebt gehad, dat je ervaring hebt met verbogen deurscharnieren.quote:
Niet 1, net zo min dat ik een auto heb gehad met verbogen chassisbalken... Maar goed, dat was het punt ook helemaal niet er zijn gewoon meer mogelijkheden die het niet goed sluiten van de deur kunnen verklaren. Misschien is er in het verleden wel een sloopdeur ingezet vanwege schade.quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ben gewoon wel benieuwd welke brakke hokken jij als auto hebt gehad, dat je ervaring hebt met verbogen deurscharnieren.
Ik ben het in 30 jaar in ieder geval nog nooit tegengekomen.
En in zo'n auto zou jij wel blijven rijden? Er is overduidelijk iets mis, maar 'waarschijnlijk' niets aan de hand. Een Zweedse tank van 1500kgs die een ton in oud-hollandse florijnen heeft gekost en die heeft 'verbogen scharnieren', maar verder niets aan de hand.... right....quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:54 schreef AchJa het volgende:
.... er zijn gewoon meer mogelijkheden die het niet goed sluiten van de deur kunnen verklaren.
Ja, ik zou daar rustig in blijven rijden zolang de banden niet scheef afslijten en de auto fatsoenlijk spoort is er vwb onderstel weinig aan de hand...quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
En in zo'n auto zou jij wel blijven rijden? Er is overduidelijk iets mis, maar 'waarschijnlijk' niets aan de hand. Een Zweedse tank van 1500kgs die een ton in oud-hollandse florijnen heeft gekost en die heeft 'verbogen scharnieren'? Right....
Ja, jij wel.....ik zou de auto niet eens gekocht hebben. Zo hebben we allemaal andere prioriteiten.quote:
Dat is wederom het hele punt niet... Het gaat erom dat er meerdere mogelijkheden zijn die dit probleem kunnen verklaren, blijf jij maar lekker hangen in je kokerbalken verhaal.quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ja, jij wel.....ik zou de auto niet eens gekocht hebben. Zo hebben we allemaal andere prioriteiten.
Tuurlijk wel.quote:
Gooi jezelf toch weg vent. Overal waar je komt ga je de trol uithangen, nu zelfs hier.quote:
Ik was in gesprek met delano, niet met jou. Jij komt met een niet onderbouwbare, losse flodder. Dan ben jij de troll, toch?quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gooi jezelf toch weg vent. Overal waar je komt ga je de trol uithangen, nu zelfs hier.
die van mij mag eruit, ik rijd al bijna 3 jaar geen saab meerquote:Op woensdag 28 maart 2018 11:38 schreef Leandra het volgende:
Eerst de OP maar eens aanpassen.... photobucket
En onze merlot-rode Sport Sedan is eruit omdat die vorig jaar overleden is, ik zag toevallig in de kentekenapp dat hij inmiddels ook als gedemonteerd te boek staat.
Checkquote:Op woensdag 28 maart 2018 12:22 schreef delano.888 het volgende:
Zo ziet hij er uit, mag wel in de OP eventueel.
Checkquote:Op woensdag 28 maart 2018 12:36 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
die van mij mag eruit, ik rijd al bijna 3 jaar geen saab meer
Ik weet niet of ik het gezien had, waarschijnlijk wel, want ik ben een enorme miepert wat dat betreft, maar als ik het niet gezien had dan had ik wel gehoopt dat de Saab-specialist die de aankoopkeuring deed het zou zien, maar goed, ik kan me ook voorstellen dat mensen geen aankoopkeuring laten doen, in ons geval was dat wel een uitstekende keuze, want daardoor kon ik goed de onderhandelingen in en wist ik ook dat het ondanks de issues van dat moment wel een auto was die de investering in de auto waard was.quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:22 schreef delano.888 het volgende:
Anyway, ik ben heel blij met mijn auto! Zo ziet hij er uit, mag wel in de op eventueel, al was dit een foto van toen ik hem net kocht, ik ga natuurlijk met mooi weer even echt fatsoenlijke foto's maken. Oh, en zo kunnen jullie gelijk de betreffende (linker) deur zien die dus een beetje scheef hangt, maar waarom ik absoluut de auto niet ga weg doen. Daarnaast vraag ik me echt af hoeveel mensen dit gezien zouden hebben bij aankoop.
[ afbeelding ]
De ANWB doet geen keuringen meer. Je loopt achter.quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je trouwens had gelezen zonder je oogkleppen op, had je gezien dat ik heb geadviseerd om hem even door een ANWB-keurmeester te laten nakijken. Dan weet je of je een beetje fatsoenlijk auto hebt gekocht.
Mooie wagen. Maaruhm 'gezien'? Heb je er niet in gereden? Heb je gevoeld of de deur zakt als je hem open doet? Weet je, uiteindelijk is het je eigen beslissing, maar als deze auto een klapper heeft gemaakt en daardoor een kromme chassibalk (wat echt niet zo vreemd is als sommige andere fokkers proberen voor te doen) dan is die auto gewoon echt onveilig. Dus ik zeg niet dat je hem weg moet doen, maar laat hem door een onafhankelijk iemand nakijken. Probeer er achter te komen waardoor die deur niet in lijn is met de rest van de carroserie. En daarna kun je altijd nog een beslissing nemen.quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:22 schreef delano.888 het volgende:
Daarnaast vraag ik me echt af hoeveel mensen dit gezien zouden hebben bij aankoop.
[ afbeelding ]
Net als Ach Ja heb ook jij blijkbaar poep in je ogen. Ik heb hem geadviseerd om een onafhankelijk iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken. En daar blijf ik bij. Een auto kan er leuk uitzien en leuke velgen hebben, maar uiteindelijk lijkt veiligheid mij toch iets belangrijker.quote:Op woensdag 28 maart 2018 12:15 schreef Leandra het volgende:
Je liep Delano af te zeiken dat hij zijn auto maar weg moest doen, dat kan voor jou wel een metafoor zijn voor "in gesprek zijn met" maar de rest kijkt daar iets anders tegenaan.
Gast, rot op.quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Net als Ach Ja heb ook jij blijkbaar poep in je ogen. Ik heb hem geadviseerd om een onafhankelijk iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken. En daar blijf ik bij. Een auto kan er leuk uitzien en leuke velgen hebben, maar uiteindelijk lijkt veiligheid mij toch iets belangrijker.
Jammer. Want ik vond de ANWB altijd wel prettig kritisch.quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
En ze verwijzen je (onder andere) naar Kwikfit
Als je gaat kijken voor een 1st generation 9-3 cabrio, die hebben het zwakste chassis. De 2de generation 9-3 cabrio (vanaf 2004) zijn een stuk beter. Daarom krijg je de 1st generation ook voor een appel en een ei mee.quote:
De deur gaat prima open en dicht, zakt niet enz. Je merkt er niks van totdat je het ziet, en de wind hoort op de snelweg.quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Mooie wagen. Maaruhm 'gezien'? Heb je er niet in gereden? Heb je gevoeld of de deur zakt als je hem open doet? Weet je, uiteindelijk is het je eigen beslissing, maar als deze auto een klapper heeft gemaakt en daardoor een kromme chassibalk (wat echt niet zo vreemd is als sommige andere fokkers proberen voor te doen) dan is die auto gewoon echt onveilig. Dus ik zeg niet dat je hem weg moet doen, maar laat hem door een onafhankelijk iemand nakijken. Probeer er achter te komen waardoor die deur niet in lijn is met de rest van de carroserie. En daarna kun je altijd nog een beslissing nemen.
Oh, wat leuk dat jij nu ook Saab rijdtquote:Op woensdag 28 maart 2018 16:33 schreef Alexxxxx het volgende:
Oh, hoi, sinds een kleine week rijd ik ook Saab. Foto komt wel als de bestickering er op zit
Ongekende luxe voor mijquote:Op woensdag 28 maart 2018 16:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, wat leuk dat jij nu ook Saab rijdt
Welkom enzo!
Ja dat word nog leuk als er geen goede Saab meer te koop zijn over een jaartje of 20?: Nouja, hopelijk is NEVS dan wereldwijd en leverbaarquote:Op woensdag 28 maart 2018 16:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Been there, done that.
Het vervelende is dat je er gruwelijk veeleisend van wordt en niet meer minder wilt
Dan pas?quote:Op woensdag 28 maart 2018 16:33 schreef Alexxxxx het volgende:
Oh, hoi, sinds een kleine week rijd ik ook Saab. Foto komt wel als de bestickering er op zit
Het “Opel” chassis is dat, ontwerp uit de jaren 80. Zelfs met een dak erop flexibel, laat staan zonder staal boven je hoofd. Er komt mede door de sterke motoren zoveel kracht op te staan, dat vele een beetje vervormen, daarom trekken ze vaak ook naar rechts.quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je gaat kijken voor een 1st generation 9-3 cabrio, die hebben het zwakste chassis. De 2de generation 9-3 cabrio (vanaf 2004) zijn een stuk beter. Daarom krijg je de 1st generation ook voor een appel en een ei mee.
Mwah, voor mn werk rij ik vaak in journalistenversies van testauto's, bent gewend om dan weer een stapje terug te doenquote:Op woensdag 28 maart 2018 16:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Been there, done that.
Het vervelende is dat je er gruwelijk veeleisend van wordt en niet meer minder wilt
Wel t plan. Of de vriendin het daar mee eens is weet ik niet.quote:Op woensdag 28 maart 2018 17:32 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Dan pas?
Ga je ook een rondje ring doen?
[ afbeelding ]
Maar dat wil je dan toch gewoon zeker weten? Voor hetzelfde geld is het wel een schadeauto die een flinke klapper heeft gemaakt en niet naar behoren is gerepareerd.quote:Op woensdag 28 maart 2018 17:39 schreef Fer het volgende:
Misschien dat die van Delano wat vervormd is, maar niets om je meteen zorgen over te maken.
Leuk om te zien waar deze auto terecht is gekomen! Heb die inderdaad nog te koop zien staan, overwogen om hem te kopen en ‘op de plank’ te leggen voor als de CS op is. Uiteindelijk niet gedaan omdat het een automaat is en ik weinig zin had om naast een lpg inbouw ook nog de bak te moeten wisselen.quote:Op donderdag 29 maart 2018 08:59 schreef Z het volgende:
Ik rij nu bijna een jaar in een 9000 cde (met nog maar 135k op de teller). Wat een fantastische auto! Comfortabeler dan de 9-3 die ik hiervoor had, die auto was op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sportvelgen!quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:07 schreef Duvel het volgende:
Mooi!
Andere vraag: ik heb de keuze mijn 9-3 (1998) caab uit te rusten met 16" of 17" velgen. Ik doe niet aan racen. Wat raden jullie aan?
Er staat hier nog een zeer fraaie aero bij Wassenaar, maar die is door het onderhoud en de staat behoorlijk aan de prijs: https://www.autobedrijfwa(...)6-nrbl50-14-10-2017/quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:16 schreef rba26 het volgende:
[..]
Leuk om te zien waar deze auto terecht is gekomen! Heb die inderdaad nog te koop zien staan, overwogen om hem te kopen en ‘op de plank’ te leggen voor als de CS op is. Uiteindelijk niet gedaan omdat het een automaat is en ik weinig zin had om naast een lpg inbouw ook nog de bak te moeten wisselen.
Ben dus nog wel in de markt voor een 2.3 fpt/lpt handbak met niet al te veel kilometers, voorkeurs kleuren citrin beige of zilver metallic, mocht er iemand nog iets in de aanbieding hebben... 😉
Zeker een mooie ja, maar inderdaad best aan de prijs. Met de bijkomende lpg inbouw/overbouw, vervangen aero interieur door gewoon leer en audio update naar deze tijd voor mij toch net een stukje te duur. Aero hoeft van mij ook niet per se, uit een Garret valt voldoende vermogen te persen om lekker te kunnen rijden.quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:20 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Er staat hier nog een zeer fraaie aero bij Wassenaar, maar die is door het onderhoud en de staat behoorlijk aan de prijs: https://www.autobedrijfwa(...)6-nrbl50-14-10-2017/
Als ze 16" zijn dan zijn het denk ik de ALU 26, en die waren iig de standaard velgen op onze FSP (die in de OP).quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:17 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Sportvelgen!
Ik vind deze wel gaaf, maar weet niet of ze 9-5 only zijn.
[ afbeelding ]
Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf het meest fraaie vind - jij kijkt er tegenaan
Ik zou sowieso uitkijken met de standaard maat banden, ik vond ze te oncomfortabel. Ik ben uiteindelijk voor 205/50 R17 gegaan en dat is toch ff net wat fijner. Zeker als je bijvoorbeeld eerst 15" had en dat wel lekker zacht vind rijden.quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:07 schreef Duvel het volgende:
Mooi!
Andere vraag: ik heb de keuze mijn 9-3 (1998) caab uit te rusten met 16" of 17" velgen. Ik doe niet aan racen. Wat raden jullie aan?
Jij wilt absoluut geen automaat rijden, ook niet als het goedkoop kan? Mag ik vragen waarom niet?quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:16 schreef rba26 het volgende:
Uiteindelijk niet gedaan omdat het een automaat is en ik weinig zin had om naast een lpg inbouw ook nog de bak te moeten wisselen.
Er hoort eigenlijk 205/50/16 onder. Als je dan naar 205/50/17 gaat, dan wordt je omloop 4% meer (en dus ook je snelheid tov de teller). 205/45/17 geeft minder dan 1% afwijking.quote:Op donderdag 29 maart 2018 11:19 schreef delano.888 het volgende:
Ik zou sowieso uitkijken met de standaard maat banden, ik vond ze te oncomfortabel. Ik ben uiteindelijk voor 205/50 R17 gegaan en dat is toch ff net wat fijner. Zeker als je bijvoorbeeld eerst 15" had en dat wel lekker zacht vind rijden.
Daarom zeg ik, ik raad aan de NIET horende maat er onder te doen, omdat dat een stuk comfortabeler rijdt. Teller stond inderdaad ineens 100% gelijk met GPS, wat ik toch niet echt fijn vond, dus weer "goed" gezet met tech2.quote:Op donderdag 29 maart 2018 11:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er hoort eigenlijk 205/50/16 onder. Als je dan naar 205/50/17 gaat, dan wordt je omloop 4% meer (en dus ook je snelheid tov de teller). 205/45/17 geeft minder dan 1% afwijking.
Jij hebt de teller van je auto aangepast naar je nieuwe, afwijkende bandenmaat?quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:16 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Daarom zeg ik, ik raad aan de NIET horende maat er onder te doen, omdat dat een stuk comfortabeler rijdt. Teller stond inderdaad ineens 100% gelijk met GPS, wat ik toch niet echt fijn vond, dus weer "goed" gezet met tech2.
Vind je? Mijn R staat standaard op 205/45 17. Er is een klein prijsverschil met de meer gangbare 215/45 17, Maar ze zijn heerlijk plat en geven je daardoor een goed gevoel wat de auto doet.quote:Op donderdag 29 maart 2018 11:57 schreef Leandra het volgende:
Er hoort idd een onmogelijke (en hele dure) bandenmaat onder,
Wij rijden bijna niks dus LPG is niet nodig. En ik wil ook nooit meer wat anders dan een automaat.quote:Op donderdag 29 maart 2018 09:16 schreef rba26 het volgende:
[..]
Leuk om te zien waar deze auto terecht is gekomen! Heb die inderdaad nog te koop zien staan, overwogen om hem te kopen en ‘op de plank’ te leggen voor als de CS op is. Uiteindelijk niet gedaan omdat het een automaat is en ik weinig zin had om naast een lpg inbouw ook nog de bak te moeten wisselen.
Ben dus nog wel in de markt voor een 2.3 fpt/lpt handbak met niet al te veel kilometers, voorkeurs kleuren citrin beige of zilver metallic, mocht er iemand nog iets in de aanbieding hebben... 😉
ik niet zelf nee, maar hij is aangepast naar de grootste maat en vervolgens de teller nog enkele km omhoog gezet omdat de juiste maat er niet in stond dacht ik.quote:Op donderdag 29 maart 2018 12:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt de teller van je auto aangepast naar je nieuwe, afwijkende bandenmaat?
quote:Op donderdag 29 maart 2018 14:08 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Wow, wat een druk paneel zeg! Waar dingen alle knopjes wel niet voor?
Mijn eerste 9000 was een automaat, 2.3lpt met een fpt upgrade. Bij files heel fijn, maar veel te ongecontroleerd vermogen op de voorwielen als je een keer flink gas geeft, kan ik met een handbak veel fijner doseren. Wielspin bij 80kmh gebeurde me met de automaat regelmatig...quote:[b]Op donderdag 29 maart 2018 11:19 schreef delano.888 het volgende
[..]
Jij wilt absoluut geen automaat rijden, ook niet als het goedkoop kan? Mag ik vragen waarom niet?
Ik dacht namelijk ook altijd te willen blijven schakelen, tot ik toch een automaat reed, en helemaal verkocht was, nu wil ik niks anders meer.
Aha! Snap het. Ik merk zelf dat doseerprobleem niet zo maar misschien wel bij een getunede versie. Zuinigheid snap ik wel, bij mij scheelt het zeker 1l per 100km, maar ik neem het voor lief omdat ik net 10k per jaar rijd. Snap het dan aan de ene kant wel in jouw geval. Aan de andere kant is het wel zo veel fijner rijden (vind ik) dat ik het onderhand alsnog voor lief zou nemen. Ik had het nooit gedacht, dacht altijd ik blijf schakelen. Maar 1 file en ik was verkocht.quote:Op donderdag 29 maart 2018 18:25 schreef rba26 het volgende:
[..]
Mijn eerste 9000 was een automaat, 2.3lpt met een fpt upgrade. Bij files heel fijn, maar veel te ongecontroleerd vermogen op de voorwielen als je een keer flink gas geeft, kan ik met een handbak veel fijner doseren. Wielspin bij 80kmh gebeurde me met de automaat regelmatig...
Verder is de handbak net wat stiller en zuiniger bij hogere snelheden en met 50.000km per jaar, waarvan heel veel snelweg kilometers is dat ook wel fijn.
Ja, 205/50/R16 volgens mij.quote:Op donderdag 29 maart 2018 13:06 schreef Leandra het volgende:
Ik heb gewoon 16", dat moet met de Sport Sedan iig een lastige maat hebben, ik zal het boekje van de cabrio er eens op naslaan.
Sport Sedan?quote:Op zondag 29 april 2018 14:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Heb regelmatig t lampje motorstoring branden van mijn 9-3. Vaak gaat die dan weer weg als ik eventjes sneller dan 100 rijdt en m dan een stukje in de neutraal laat rollen. Meer mensen die daar last van hebben? Mn vaste garage kon t helaas niet uitlezen/oplossen, dus morgen ff afspraak met Wassenaar maken.
De Veiligheid-gedachte van SAAB is onovertroffen. Daarnaast is het een exclusievere auto aan het worden met een heel mooi ontwerp. Zaken als "Power when you need it" en aparte, Saab-achtige foutjes werken heel verbroederend.quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
Het rijdt geweldig.quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
Rijdt gewoon geweldig.quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
Heb je niet zo'n bluetooth OBD stekker van een paar dubbeltjes in de auto liggen?quote:Op zondag 29 april 2018 14:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Heb regelmatig t lampje motorstoring branden van mijn 9-3. Vaak gaat die dan weer weg als ik eventjes sneller dan 100 rijdt en m dan een stukje in de neutraal laat rollen. Meer mensen die daar last van hebben? Mn vaste garage kon t helaas niet uitlezen/oplossen, dus morgen ff afspraak met Wassenaar maken.
En SSHS natuurlijkquote:Op zondag 29 april 2018 15:26 schreef Nostalgist het volgende:
[..]
De Veiligheid-gedachte van SAAB is onovertroffen. Daarnaast is het een exclusievere auto aan het worden met een heel mooi ontwerp. Zaken als "Power when you need it" en aparte, Saab-achtige foutjes werken heel verbroederend.
ik had snel een auto nodig, de Subaru die ik wilde was er niet, de Dacia duster is er niet als diesel en de buurman had een Saab te koop...quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
nopequote:Op zondag 29 april 2018 18:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je niet zo'n bluetooth OBD stekker van een paar dubbeltjes in de auto liggen?
SSHS ftw!quote:Op zondag 29 april 2018 19:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
En SSHS natuurlijk
Hoe vaak er al niet een "SSHS " appje over en weer gegaan is
Maar wat voor een is het nou, want dat kon ik zelfs met teruglezen niet vindenquote:Op zondag 29 april 2018 19:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ik had snel een auto nodig, de Subaru die ik wilde was er niet, de Dacia duster is er niet als diesel en de buurman had een Saab te koop...
Ik heb standaard zo'n ding in de auto liggen. Is icm Torque (Android) op je phone ideaal. Engine check lampje gaat branden en tijdens het rijden de fout uitlezen en resetten als het niet belangrijk is. Die dingen kosten een paar euro op Ebay.quote:
Met de airco wil het helaas nog niet lukken...quote:
Geen idee, ik tank alleen zelfquote:Op zondag 29 april 2018 20:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met de airco wil het helaas nog niet lukken...
In juni wordt de airco getest ik vermoed dat hij lek is...
Ik weet van mijn vorige 93 (OG) dat er een kijkglaasje ergens voor bij de radiateur zat en je kon zien of er nog koelmiddel in zat. Maar zo'n glaasje kan ik in de 93 NG nergens vinden... Zit dat er niet in?
Poeh, kan zo veel bedenken. Maar de belangrijkste dingen voor mij:quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
quote:Op woensdag 28 maart 2018 11:50 schreef Leandra het volgende:
Wie verder nog een niet kloppende auto en/of link in de OP heeft staan kan dat de komende 5 dagen melden, dan kan ik dat aanpassen.
Of ergens lek, of te lang niet afgevuld, of pomp kapotquote:Op zondag 29 april 2018 20:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met de airco wil het helaas nog niet lukken...
In juni wordt de airco getest ik vermoed dat hij lek is...
Ik weet van mijn vorige 93 (OG) dat er een kijkglaasje ergens voor bij de radiateur zat en je kon zien of er nog koelmiddel in zat. Maar zo'n glaasje kan ik in de 93 NG nergens vinden... Zit dat er niet in?
Meestal moet je de deur laten stellen...quote:Op woensdag 28 maart 2018 15:11 schreef delano.888 het volgende:
[..]
De deur gaat prima open en dicht, zakt niet enz. Je merkt er niks van totdat je het ziet, en de wind hoort op de snelweg.
Anyway, bedankt voor al je adviezen, maar ik ben het niet met je eens en ga er niks mee doen dus verder advies is niet nodig
Da's een oude kick... Bij mij is de deur laatst gesteld en hij gaat nu weer goed dicht, en er is geen windgeruis voor teruggekomen.quote:Op zondag 29 april 2018 21:32 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Meestal moet je de deur laten stellen...
Ik wel. .quote:Op zondag 29 april 2018 21:24 schreef JohnB52 het volgende:
ik ben iets te laat denk ik met doorgeven
Je kan zeker niet meer de OP editten?
Kortom, het zit in de deur en niet in de kokerbalken of wat dan ook.quote:Op maandag 30 april 2018 06:22 schreef delano.888 het volgende:
Mijn deur LV blijkt een beetje scheef te zijn, zit een knik in onder de spiegel die ik echt niet had gezien. Helaas. Dus heb zeker een schade auto. Maarja voorlopig kan ik er mee leven, komt wel een keer.
9-3 2.2 turbodieselquote:Op zondag 29 april 2018 20:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat voor een is het nou, want dat kon ik zelfs met teruglezen niet vinden
Saab is een beetje anders dan andere automerken, dat vind ik het belangrijkst denk ik. En het rijdt gewoon super en auto's zijn betrouwbaar en veilig.quote:Op zondag 29 april 2018 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat maakt het dat jullie Saab zo geweldig vinden?
Die van mij blijft er nog even in staan, eerst maar eens een week 20+ graden worden .quote:Op maandag 30 april 2018 10:35 schreef Afwazig het volgende:
Heb de Saab 900 cabrio weer uit de schuur gehaald. Beestje is bijna 25 jaar oud dus begon wat dof te worden. Laat hem nu goed poetsen (voor een vermogen ) en het dak behandelen. Ben benieuwd hoe die er straks uit ziet!
Onder andere, daarnaast is er ook nog steeds iets mis met het wiel RV.quote:Op maandag 30 april 2018 10:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom, het zit in de deur en niet in de kokerbalken of wat dan ook.
Ik haal hem er altijd in mei uit en in oktober gaat die weer de stal in. Wat er ook gebeurtquote:Op maandag 30 april 2018 15:53 schreef ssebt het volgende:
[..]
Die van mij blijft er nog even in staan, eerst maar eens een week 20+ graden worden .
quote:Op zondag 20 mei 2018 13:16 schreef Leandra het volgende:
Ik vind wel heel veel artikelnummers op een site, maar weet zo niet welke en zit mobiel, als ik weer achter mijn laptop zit zal ik even in mijn "aan te schaffen voor de cabrio" bestand kijken, want volgens mij staat daar wel een linkje in, en anders kom ik het met zoeken op artikelnummers wel weer tegen.
Kan alleen even duren, beetje druk weekend
Plaatje trouwens
Ik denk dat ik de site heb die ik bedoel!quote:Op zondag 20 mei 2018 09:05 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi.
Vriend van mij heeft een 1984 900 Turbo 16V. Ding rijdt nu, na een paar jaar vertraging, en APK is ook OK.
Maar er ontbreken her en der nog wel wat onderdelen.
Is er ergens een online-catalogus, of een PDF-bestand met exploderende onderdeeltekeningen, met onderdeelnummers beschikbaar voor zulke ouwe beesies?
Dat zou de onderdelenjacht wel vereenvoudigen.
Papieren onderdelenkatalogus mag ook.
Pics, omdat het kan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thnxquote:Op zondag 20 mei 2018 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de site heb die ik bedoel!
https://www.esaabparts.com/model-index.php?model=1
Kijk.quote:Op zondag 20 mei 2018 14:28 schreef delano.888 het volgende:
Staan de oude modellen niet in de WIS? En anders een Haynes kopen? Als je het op Saabkoopjes vraagt op fb heeft vast wel iemand hem.
Wis is een werkplaats systeem waar letterlijk alles in staat. Weet niet of de 900 er ook in staat. Mocht je hem nodig hebben heb ik hem nog wel ergens op de pc staan.quote:Op zondag 20 mei 2018 14:33 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Kijk.
Wat is WIS?
Ik ga eens ff googlen.
Haynes is toch meer werkplaatshandleiding dan verzameling partsnummers.
Bedankt voor het aanbod.quote:Op zondag 20 mei 2018 14:41 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Wis is een werkplaats systeem waar letterlijk alles in staat. Weet niet of de 900 er ook in staat. Mocht je hem nodig hebben heb ik hem nog wel ergens op de pc staan.
Ik heb de Saab 900 Haynes wel voor je. Ik stuur je zo ff een DM.quote:Op zondag 20 mei 2018 14:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bedankt voor het aanbod.
Gaat mij meer om die EPC.
WIS en EPC zie ik voor verschillende modellen langskomen op eBay. 1984 900 Turboo heb ik er nog niet tussen zien staan!?
Via google:
https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/saab/
Maar die wil niet op foon en computer.
Thnxquote:Op zondag 20 mei 2018 16:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb de Saab 900 Haynes wel voor je. Ik stuur je zo ff een DM.
Sinsheim?quote:Op zondag 20 mei 2018 23:12 schreef Alexxxxx het volgende:
toch ff een foto van mn Saab vóór de stickers er op zitten
[ afbeelding ]
denk dat het gsiter de 20e keer was dat ik er was wel eerste keer met de Saab. En meestal eet ik er alleen ff een currywurst en koop ik het winkeltje leeg, gister weer ff hele museum bekeken flink opgeknapt de laatste maandenquote:
We kwamen er altijd langs als we met de club naar Heuberg gingen (oefening ELITE). We wilden daar met een paar lui altijd heen tijdens een weekendbreak, maar ja, meestal werd het de Bodensee of Stuttgart (Mercedes museum)... En tegenwoordig is die oefening wegbezuinigd...quote:Op maandag 21 mei 2018 09:42 schreef Alexxxxx het volgende:
denk dat het gsiter de 20e keer was dat ik er was wel eerste keer met de Saab. En meestal eet ik er alleen ff een currywurst en koop ik het winkeltje leeg, gister weer ff hele museum bekeken flink opgeknapt de laatste maanden
mercedes museum is ook leuk!quote:Op maandag 21 mei 2018 10:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
We kwamen er altijd langs als we met de club naar Heuberg gingen (oefening ELITE). We wilden daar met een paar lui altijd heen tijdens een weekendbreak, maar ja, meestal werd het de Bodensee of Stuttgart (Mercedes museum)... En tegenwoordig is die oefening wegbezuinigd...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 21 mei 2018 20:12 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
mercedes museum is ook leuk!Ah, yup ook een prima museum idd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
9-3 OG of 9-3 Sports Convertible?quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:23 schreef -gt- het volgende:
Hallo Saab liefhebberts,
Ik zit te kijken naar een 9-3 cabrio.
Zijn er jaartallen/types waar ik snel voorbij moet lopen??
Alvast dank voor jullie feedback.
Ze zeggen dat de eerste generatie een heel slap chassis heeft. Heb er zelf nooit in gereden. Als je dat niet wil, moet je vanaf 2004 gaan kijken.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:23 schreef -gt- het volgende:
Hallo Saab liefhebberts,
Ik zit te kijken naar een 9-3 cabrio.
Zijn er jaartallen/types waar ik snel voorbij moet lopen??
Alvast dank voor jullie feedback.
Als dat zo is heeft de 5 deurs dat ook, want ik merk 0,0 verschil. Maar goed ik ben misschien niet heel kritisch over "stijfheid van de carrosserie" want dat boeit me eigenlijk heel weinig. Als hij maar lekker rijdt en dat doet die zeker!quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze zeggen dat de eerste generatie een heel slap chassis heeft. Heb er zelf nooit in gereden. Als je dat niet wil, moet je vanaf 2004 gaan kijken.
Een cabrio is sowieso een voertuig met de vorm van een boot, en zo rijdt het ookquote:Op woensdag 6 juni 2018 22:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als dat zo is heeft de 5 deurs dat ook, want ik merk 0,0 verschil. Maar goed ik ben misschien niet heel kritisch over "stijfheid van de carrosserie" want dat boeit me eigenlijk heel weinig. Als hij maar lekker rijdt en dat doet die zeker!
Een boot op wielen met 200+pk, ik teken er voor.quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een cabrio is sowieso een voertuig met de vorm van een boot, en zo rijdt het ook
True, maar het is wel het grapje wat we hier onder elkaar maken als die drempel die je met 60 mag nemen maar eigenlijk niet lekker genomen kan worden toch met 60 genomen wordt....quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:56 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Een boot op wielen met 200+pk, ik teken er voor.
Zie het probleem niet, een Saab, en zeker een Sabrio/Caab is een auto die gewoon wat beter werkt als een plezier auto. Lekker van genieten, lekker mee spelen, en als woon/werk verkeer wat minder handig (in de stad lastig parkeren, bagger verbruik).quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
True, maar het is wel het grapje wat we hier onder elkaar maken als die drempel die je met 60 mag nemen maar eigenlijk niet lekker genomen kan worden toch met 60 genomen wordt....
- Ik ging gewoon 60 over de drempel
- Ja, met een boot
Oh, ik zie het ook niet als een probleem hoor, maar het is gewoon een boot, en dat is prima, want dat rijdt een stuk leuker dan in een gewone auto.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:03 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Zie het probleem niet, een Saab, en zeker een Sabrio/Caab is een auto die gewoon wat beter werkt als een plezier auto. Lekker van genieten, lekker mee spelen, en als woon/werk verkeer wat minder handig (in de stad lastig parkeren, bagger verbruik).
Zelfde geldt allemaal voor een boot
Precies! Gewoon genieten!quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik zie het ook niet als een probleem hoor, maar het is gewoon een boot, en dat is prima, want dat rijdt een stuk leuker dan in een gewone auto.
Over de mooiste wegen van Nederland....quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:05 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Precies! Gewoon genieten!
Met een boot over de veluwe gaat lastig ivm gebrek aan water, vandaar de Saab met lekker weer!
Ja heerlijk.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Over de mooiste wegen van Nederland....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu is het hear say? Een tijdje geleden was je nog een stuk stelliger in je bewoordingen:quote:Op woensdag 6 juni 2018 22:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze zeggen dat de eerste generatie een heel slap chassis heeft. Heb er zelf nooit in gereden. Als je dat niet wil, moet je vanaf 2004 gaan kijken.
quote:Op woensdag 28 maart 2018 13:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Als je gaat kijken voor een 1st generation 9-3 cabrio, die hebben het zwakste chassis. De 2de generation 9-3 cabrio (vanaf 2004) zijn een stuk beter. Daarom krijg je de 1st generation ook voor een appel en een ei mee.
Je moet het ook gewoon weten hoor, die foto's zijn allemaal rond Hoog Soeren, dat is sowieso leuk, want van Kootwijk naar Halte Assel kun je dan over een zand/grindpad rijden (dat mag gewoon), dan van Halte Assel naar Hoog Soeren (bovenste foto) dan van Hoog Soeren richting de Amersfoortseweg (N344) en daar de richting Amersfoort pakken en dan even verderop rechts de Aardhuisweg richting Uddel, dat is de weg van de twee onderste foto's.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:11 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja heerlijk.
Alleen op een of andere manier kan ik ze nooit goed vinden met de auto (bij Velp er op). Terwijl ik toen ik een paar jaar geleden op de fiets er op ging, op de mooiste plekken kwam (wel gewoon verharde paden). Maar met de auto ben ik elke keer aan het zoeken en dan denk ik, nee, dit is het toch net niet.
Met de fiets kom je blijkbaar toch net ff op wat betere plekken / mooiere uitzichten.
Ja maar jouw foto's zijn ook niet wat ik zoek. Op de fiets kwam ik bij plekken met hele mooie uitzichten over vlaktes vanaf wat hoger op naar beneden kijkend enz en met de auto kan je daar gewoon niet goed komen vermoed ik.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet het ook gewoon weten hoor, die foto's zijn allemaal rond Hoog Soeren, dat is sowieso leuk, want van Kootwijk naar Halte Assel kun je dan over een zand/grindpad rijden (dat mag gewoon), dan van Halte Assel naar Hoog Soeren (bovenste foto) dan van Hoog Soeren richting de Amersfoortseweg (N344) en daar de richting Amersfoort pakken en dan even verderop rechts richting Uddel, dan kom je op de weg van de twee onderste foto's.
En dat is ook wel echt mijn favoriete weg van NL.... zo onhollands.
Update op het bovenstaande probleem, uiteindelijk bleek het toch het cruise pookje te zijn. Die kun je er gewoon aftrekken, heb hem daarna uitelkaar gehaald en alle contactpunten en geleidebanen schoongemaakt en met contactcleaner in de weer geweest en het probleem is opgelost.quote:Op vrijdag 22 december 2017 10:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb al zo'n draadloze gescoord en dat is voorlopig goed genoeg, ik ben niet zo'n audiofiel... Ik ben nog van de generatie die een cassettespeler in de auto al heel wat vond...
Ik ben op die lange rit wel een probleem met de cruise tegengekomen, in 1 keer kapte hij er mee en ik kreeg hem ook niet meer aan... Het lampje bleef wel gewoon branden maar hij hield de snelheid niet meer vast, als ik de plus ingedrukt hield voelde ik de auto wel versnellen maar als ik hem daar weer losliet was het weer nul... Ook geen foutemeldingen verder. Thuis gekomen meteen naar de pedaalschakelaars gekeken en opnieuw afgesteld, nog steeds hetzelfde probleem. Computer gereset (min pool accu er een tijdje af) opnieuw aangesloten en nog steeds niet opgelost. Weer een stuk gereden en wat lopen jutteren met de cruise knoppen en opeens bleef de snelheid weer staan... Ik blij, tot ik de radio ging bedienen met de knoppen op het stuur, hup, en de cruise weer uit... Weer wat jutteren aan de cruise knoppen en weer goed.
Na wat proberen ben ik erachter gekomen dat de cruise uitvalt als ik wat voor knop dan ook op het stuur induw, muv van de claxon, als ik die induw is er niets aan de hand... Als ik de radio bedien via de radio zelf is er niks aan de hand... Het lijkt dus op iets van sluiting in het stuur ofzo.
Herkent iemand dit probleem? Of moet ik het zoeken in de cruise pook?
Dan moet je idd meer in de buurt van Arnhem/Nijmegen zijn denk ik, hoewel die laatste wel een behoorlijk hoogteverschil kent voor het platte deel van het landquote:Op woensdag 6 juni 2018 23:20 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja maar jouw foto's zijn ook niet wat ik zoek. Op de fiets kwam ik bij plekken met hele mooie uitzichten over vlaktes vanaf wat hoger op naar beneden kijkend enz en met de auto kan je daar gewoon niet goed komen vermoed ik.
Ah gelukkig, fijn als het zulke simpele dingen zijn.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update op het bovenstaande probleem, uiteindelijk bleek het toch het cruise pookje te zijn. Die kun je er gewoon aftrekken, heb hem daarna uitelkaar gehaald en alle contactpunten en geleidebanen schoongemaakt en met contactcleaner in de weer geweest en het probleem is opgelost.
Oh, heb je die plaksensoren? Dat is een van de weinige dingen die ik nog steeds mis, nou is dat ook wel mijn eigen schuld, want de spoiler die eigenlijk op de onze hoort zit er niet op, en het ligt aan mij dat die er ook niet op komtquote:Op woensdag 6 juni 2018 23:25 schreef delano.888 het volgende:
Ik heb trouwens laatst wat leuke extra dingetjes laten doen op mijn 9-3.
Heb nu side reversing lights, je kent ze wel, maar dan gewoon op een knopje zodat ik zelf kan kiezen (3e mistlamp schakelaar).
Led in de stadslichten, staat mooi overdag.
Parkeersensoren onder de bumper dus niet zichtbaar, alleen met piepjes, werkt super.
CD wisselaar geplaatst.
Enz enz.
Super leuk, blijf bezig met hem beter maken.
Jep ik heb deze:quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, heb je die plaksensoren? Dat is een van de weinige dingen die ik nog steeds mis, nou is dat ook wel mijn eigen schuld, want de spoiler die eigenlijk op de onze hoort zit er niet op, en het ligt aan mij dat die er ook niet op komt
Maar goed, fijn dat dat zo goed werkt, kunnen we dat nog eens overwegen.
Toen ik nog in Ede zat reed ik altijd binnendoor naar Ede en pakte ik de Garderenseweg altijd van Speuld naar Garderen ipv van de 310 en 302. Dat was ook zoiets.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet het ook gewoon weten hoor, die foto's zijn allemaal rond Hoog Soeren, dat is sowieso leuk, want van Kootwijk naar Halte Assel kun je dan over een zand/grindpad rijden (dat mag gewoon), dan van Halte Assel naar Hoog Soeren (bovenste foto) dan van Hoog Soeren richting de Amersfoortseweg (N344) en daar de richting Amersfoort pakken en dan even verderop rechts de Aardhuisweg richting Uddel, dat is de weg van de twee onderste foto's.
En dat is ook wel echt mijn favoriete weg van NL.... zo onhollands.
Dan ben je langs de geboortehuizen van mijn vader en opa gekomen, die weg is dan weer zo bekend voor mij mijn hele leven dat ik dat als "gewoon" beschouwquote:Op woensdag 6 juni 2018 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen ik nog in Ede zat reed ik altijd binnendoor naar Ede en pakte ik de Garderenseweg altijd van Speuld naar Garderen ipv van de 310 en 302. Dat was ook zoiets.
Ah, geinig.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan ben je langs de geboortehuizen van mijn vader en opa gekomen, die weg is dan weer zo bekend voor mij mijn hele leven dat ik dat als "gewoon" beschouw
Toen ik klein was namen we die ook altijd, want we woonden in Drenthe, maar ik heb daar ook heel veel met mijn opa gefietst en gewandeld.
Vanaf de driesprong in Speuld (bij het schooltje) richting Drie en Ermelo is ook erg leuk.
Mocht je daar nog wel een keer komen en vanuit de richting Garderen komen, dan in Speuld gelijk linksafquote:Op woensdag 6 juni 2018 23:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, geinig.
Tegenwoordig kom ik daar bijna niet meer.
Ooit wel eens voorbij zien komen hier op Fok!. Nooit geweten dat het in die omgeving was.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mocht je daar nog wel een keer komen en vanuit de richting Garderen komen, dan in Speuld gelijk linksaf
En dan de auto even bij Boshuis Drie neerzetten en naar het Solse Gat wandelen
Ik googlen, dacht er bestaat vast geen volvo forum. Maar ja, je hebt gelijk, toch wel.quote:Op donderdag 7 juni 2018 08:53 schreef -gt- het volgende:
Dank jullie wel.
@Leandra: Saabforum ga ik opzoeken (had ik trouwens kunnen bedenken, overal is een forum van, dus waarom van saab niet).
Ik had ook gelinkt hèquote:Op donderdag 7 juni 2018 08:53 schreef -gt- het volgende:
Dank jullie wel.
@Leandra: Saabforum ga ik opzoeken (had ik trouwens kunnen bedenken, overal is een forum van, dus waarom van saab niet).
bedoelde ook meer dat ik het ging bezoeken.quote:
Nog steeds. De 1ste generatie 9-3 heeft het zwakste chassis. Mijn bronnen zijn betrouwbaar genoeg om daar stellig over te zijn.Ik heb er zelf alleen niet in gereden.quote:Op woensdag 6 juni 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
Nu is het hear say? Een tijdje geleden was je nog een stuk stelliger in je bewoordingen:
Hou je er dan wel rekening mee dat een zwak Saab chassis mogelijk nog steviger is dan een sterk chassis van een ander merk?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 16:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nog steeds. De 1ste generatie 9-3 heeft het zwakste chassis. Mijn bronnen zijn betrouwbaar genoeg om daar stellig over te zijn.Ik heb er zelf alleen niet in gereden.
Een Saab-chassis waarschijnlijk wel. maar het was geen Saab-chassis, maar een General Motors-chassis.....Vectra-chassis om nog iets preciezer te zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 17:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Hou je er dan wel rekening mee dat een zwak Saab chassis mogelijk nog steviger is dan een sterk chassis van een ander merk?
Ik zeg ook nergens dat je foute informatie geeftquote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een Saab-chassis waarschijnlijk wel. maar het was geen Saab-chassis, maar een General Motors-chassis.....Vectra-chassis om nog iets preciezer te zijn.
Weet je, als jij er lekker in rijdt, prima. Maar als iemand overweegt om voor het eerst een Saab-cabrio te kopen, is het gewoon nuttige informatie.
True, ware het niet zo dat vrijwel elke reviewer indertijd over die auto heeft gezegd dat het chassis slapper was dan dat van de 900. En toen de 2de gen 9-3 cabrio er was, dat dat chassis sterker was dan de vorige. Daarnaast zijn er genoeg eigenaren te vinden, die ervaring hebben met meerdere Saab cabrio's, die hetzelfde zeggen. Aangezien jij die ervaring zelf ook niet hebt en er, zo te horen, nooit echt onderzoek naar hebt gedaan, zouden we kunnen stellen dat jouw mening minder goed onderbouwd is dan de mijne.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:11 schreef delano.888 het volgende:
Ik zeg ook nergens dat je foute informatie geeft
Maar het is wel altijd handig om zelf even iets mee te maken voordat je er over verteld met zo veel zekerheid. Ik kan namelijk ook zeggen dat het chassis van mijn 9-3 cabrio ontzettend sterk aanvoelt, en ik rij er in.
Wie heeft er dan gelijk? Hmm, lastig. Je zou bijna zeggen dat het een mening is dan hè?
Een 9-3 cabrio is een doorontwikkeling van de 900ng cabrio, dan denk ik ook dat ie vooral ook positief verbeterd is?quote:Op vrijdag 8 juni 2018 18:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
True, ware het niet zo dat vrijwel elke reviewer indertijd over die auto heeft gezegd dat het chassis slapper was dan dat van de 900. En toen de 2de gen 9-3 cabrio er was, dat dat chassis sterker was dan de vorige. Daarnaast zijn er genoeg eigenaren te vinden, die ervaring hebben met meerdere Saab cabrio's, die hetzelfde zeggen. Aangezien jij die ervaring zelf ook niet hebt en er, zo te horen, nooit echt onderzoek naar hebt gedaan, zouden we kunnen stellen dat jouw mening minder goed onderbouwd is dan de mijne.
quote:Op vrijdag 8 juni 2018 21:54 schreef Duvel het volgende:
Kan dit gekift stoppen? Jullie hebben vast allemaal gelijk en Piet Piraat: een andere toon zou leuk zijn.
Valt met de eerder genoemde steering rack brace en hier en daar wat PU-rubber behoorlijk mee.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 23:41 schreef Fer het volgende:
9-3og met een turbo onder de kap is drama kwa weggedrag, zodra je gas intrapt kun je constant bijsturen op een rechte weg.
Kan ik beamen, slappe hap, stage 3 9-3og cabrio is niet grappig als je het gas intrapt.quote:Op vrijdag 8 juni 2018 23:41 schreef Fer het volgende:
Logische redenatie:
De 9-3og is gebaseerd op een chassis voor de eerste generatie Vectra, ontworpen in de jaren 80.
De 9-3ng is van het GM Epsilon platform uit de 00’s.
We hebben het over 2 decennia verschil in ontwerp en constructietechnieken. Juist in een periode dat chassis sterk verbeterd werden.
9-3og met een turbo onder de kap is drama kwa weggedrag, zodra je gas intrapt kun je constant bijsturen op een rechte weg.
Met stage 3 zit je op 300 pk of zo en 400 Nm?quote:Op zaterdag 9 juni 2018 13:59 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Kan ik beamen, slappe hap, stage 3 9-3og cabrio is niet grappig als je het gas intrapt.
Ook met klinkerwegen merk je gewoon dat het slappe hap is (Helaas).
Mooie foto!quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 20:36 schreef delano.888 het volgende:
Heerlijke auto is het toch! Mijn 3e Saab, maar zeker mijn favoriet!
Al zit ik al wel te dromen over de volgende: een 9-3ss cabrio
[ afbeelding ]
Ah, ja nu je het zegt klinkt het logisch.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 20:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mooie foto!
En 9-3SC zou het dan zijn
Die tweede S staat voor Sedan, en dat is het niet, SC staat voor Sports Convertible.
quote:
quote:
Dank! En het was ook een mooie trip - 'gelukkig' maar dat het op de terugweg gebeurde Leuke tripjes in de bergen gemaakt, zowel met de 96 als met de benenwagen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 23:51 schreef Sounddragon het volgende:
Mooie plaatjes Ding
Jammer dattie pôt ging
Yep. Ook geen onbekend kwaaltje bij de 96quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 22:08 schreef Hyperdude het volgende:
Mooie proefrit
Kunststof tandwiel zeker?
En niemand die je even feliciteert...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 13:19 schreef Alexxxxx het volgende:
Rode 9-3 kwam niet meer voor een fatsoenlijk bedrag door de APK, gelukkig kwam de Saab dealer met een goede optie: een zwarte 9-3 Zelfde motor, iets luxer, iets meer kilometers.
[ afbeelding ]
Nah de Saab dealer wel.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 10 maart 2019 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nah de Saab dealer wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd met die black beauty!
Welkom!quote:Op woensdag 17 april 2019 13:19 schreef Martijn137 het volgende:
ooh hallo, een Saab draadje
ik ben sinds een kleine 2 weken eigenaar van een 9-3 sport sedan uit 2004, deze bolide heeft al de nodige ervaring, namelijk al 320K op de teller.
waarom? tsja de frod focus was een jaartje te vroeg (financieel) overleden (stuurpomp kapot) en deze had "mijn" garage staan waar onlangs door hun groot onderhoud aan gedaan was (en al een aantal jaar in regulier onderhoud bij hun)
paar kleine dingen die eens bekeken moeten worden
- dimlicht... wel heel erg dim. - heeft toch een projector koplamp dus ga eens kijken naar een fatsoenlijk setje LED en anders xenon. mits dat allemaal een goed beeld op levert, wat wel zou moeten want projectorlamp.
heb nu het gevoel snel groot licht nodig te hebben, terwijl er nog genoeg mensen voor en achter me rijden. erg irritant.
- Centrale vergrendeling van de achterportieren, rechtsachter wil niet altijd meewerken. links achter heel af en toe niet.
verder, heerlijke bak die 2.0t met 175pk (ooit)
misschien dat ik hem ooit nog eens wil kietelen, want die turbo is toch wel erg verslavend (zeker na die 1.6 frod motor met 100 pk) maar eerst eens op vakantie met dit beestje en de staat van het blok proberen te bepalen, dan weer verder zien.
plaatje voor de nieuwsgierigen (klikbaar)
[ link | afbeelding ]
ooh dat zou mooi zijn als dat het oplost. straks maar eens even proberen dan.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welkom!
Onze Sport Sedan had af fabriek Xenon, maar dat was een Launch edition, dus daar zat sowieso alles op wat je maar kon verzinnen.
Over je portieren: probleempje ook gehad, en dat was een elektrisch dingetje, wat opgelost was door de accu even los te koppen.... later nog een keer gehad, op dezelfde manier weer opgelost.
ja de frod had me in de week voor ik deze kocht heel wat kopzorgen gekost, (wel / niet TL, en wat er mee te doen want dit stond niet op de planning)quote:Veel plezier ermee, we missen de onze twee jaar na dato nog steeds
Gelukkig hadden we ook nog een 9-3 OG cabrio, dus die brengt ons overal waar we moeten zijn
Mijn man kwam uit een leaseAudi toen we die Sport Sedan kochten, en die was bijna in tranen toen we haar 4 jaar later in de garage moesten achterlaten wegens beyond repair, de fijnste auto die hij ooit gehad hadquote:Op woensdag 17 april 2019 14:34 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
ooh dat zou mooi zijn als dat het oplost. straks maar eens even proberen dan.
bedankt voor de tip
[..]
ja de frod had me in de week voor ik deze kocht heel wat kopzorgen gekost, (wel / niet TL, en wat er mee te doen want dit stond niet op de planning)
dagje rijden met de saab en ik dacht niet meer aan de frod
mooi kleurtje ook voor een SS.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn man kwam uit een leaseAudi toen we die Sport Sedan kochten, en die was bijna in tranen toen we haar 4 jaar later in de garage moesten achterlaten wegens beyond repair, de fijnste auto die hij ooit gehad had
Ik twijfel nog steeds tussen onze rooie Sport Sedan en zwarte Cabrio als het gaat om fijnste auto ooit, want het zijn gewoon heel verschillende auto's, ondanks allebei Saab.
Maar het rijdt heerlijk, en ik heb de velgen van de winterbanden van de Sport Sedan ook bewaard, want ik acht de kans groot dat ik die ooit weer nodig ga hebben (de banden zelf zitten inmiddels om de velgen van de Cabrio).
Half uurtje stroom eraf gelaten toen ik dat gedaan had.
Je moet andere shit dan wel weer opnieuw instellen, zoals dat de ramen helemaal naar beneden gaan als je op het knopje drukt, maar dat is een kwestie van 2 of 3 keer helemaal naar beneden en naar boven, en dan weet het systeem dat ook weer.
Edit: hier stond ze nog in de OP, boven onze Cabrio.... zelfde Arc-velgen als de jouwe ook
PTA / SAAB-liefhebbers topic #11 Winterbanden of geen winterbanden...
Welkom in de wereld van Saab, dat is dus SSHS*... dat ga je vaker meemakenquote:Op donderdag 18 april 2019 08:18 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
mooi kleurtje ook voor een SS.
velgen zijn inderdaad hetzelfde, het liefst wil ik die volgend seizoen door zetten als winterset,
maar dan wil ik nog een mooi setje 17" als zomerset hebben.
(accu loskoppelen moet ik nog proberen maar de laatste 2 dagen heeft ie ook geen problemen met het slot )
als het altijd zo makkelijk isquote:Op donderdag 18 april 2019 09:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welkom in de wereld van Saab, dat is dus SSHS*... dat ga je vaker meemaken
*Saab Self Healing System
Nee meestal niet, en het is meestal tijdelijkquote:
Wie poetst jouw auto's toch?quote:Op zaterdag 11 mei 2019 18:59 schreef swollywood het volgende:
Mijn Saab kan uit de OP, die heb ik 2 maanden geleden in Friesland bij een autobedrijf achtergelaten nadat het drijfstanglager er onderweg uitgelopen was en de motor klonk als een tractor en even later *poef* deed...
Mijn nieuwe auto is geen Saab meer, heb nu een Audi A6 Avant 3.2 Quattro, ook leuk
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 11 mei 2019 19:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie poetst jouw auto's toch?
* Leandra is jaloers
Ah, dat verklaart een hoop, dat gaat m niet worden hier; 2 keer per maand door de wasstraat... pas voor het eerst in bijna 5 jaar met de cabrio door de wasstraat gegaan, ging prima, maar niet te vaakquote:Op zondag 12 mei 2019 23:47 schreef swollywood het volgende:
[..]
De foto van de Saab is gemaakt door een fotograaf die hem daarna nog door Photoshop getrokken heeft.
De Audi is uitgebreid gepoetst door het autobedrijf waar ik hem gekocht had.
Ik doe zelf niet meer dan hem 1-2 keer maand door de wasstraat halen op het meest uitgebreide programma.
Dank je!quote:Op donderdag 17 oktober 2019 18:53 schreef Leandra het volgende:
geweldig filmpje, met gelukkig een happy end
480 staat ook nog op mijn to have list. Samus wel erg gaaf hoor.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 19:43 schreef djkoelkast het volgende:
Suzuki Samurai
Ik had er BIJNA een gekocht, is uiteindelijk een Volvo 480 geworden (naast de 9-5)
Ik had dit keer geen zin zelf te ondertitelen sorry. :pquote:Op donderdag 17 oktober 2019 19:57 schreef Leandra het volgende:
De ondertiteling maakte daar trouwens de "excuus samen rij" van
Gelukkig begreep ik wel wat de ondertiteling bedoelde
Vond ik ook, tot ik zag wat 'ie qua benzine verbruikt.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 19:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
480 staat ook nog op mijn to have list. Samus wel erg gaaf hoor.
90% van de kilometers die ik er mee gedaan heb was off-road. In t terrein is ie relatief zuinig. Voor op de weg niet echt geschikt.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 20:48 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Vond ik ook, tot ik zag wat 'ie qua benzine verbruikt.
Ik heb nu een heel goede, niet roestige, waarvan alles werkende Volvo 480 2.0 ES naast de 9-5 2.0t. Mooi setje zo hoor
Jep, van 2001 t/m 2008 heb ik 3 verschillende 9-5 Aero's Hirsch Performance (280 pk) gereden, dit model.quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:28 schreef Doemaarvier het volgende:
Hallo lieve fokkers er is al even niet meer gereageerd in dit topic maar dat neemt niet weg dat ik me als nieuwe Saab eigenaar toch even wil melden.
Ik heb afgelopen week een Saab 93 aero 2.8 V6 Turbo estate met Hirsch badges aan kunnen kopen.
Het gaat om een auto uit 2005 dus de echte puristen zullen het misschien geen echte Saab noemen. Neemt niet weg dat ik zelf de GM Saab van 2003 tot 2007 hele mooie auto's vind.
Omdat de aero 2.8 af fabriek met 250 paardjes wordt geleverd en deze auto als Hirsch 300 pk werd aangeboden heb ik een aankoopkeuring en een rollenbanktest laten uitvoeren voor aanschaf.
Technisch bleek de auto in orde en de dyno test kwam net boven 300 uit.
De volgende week ga ik dit beest ophalen.
Moet bekennen dat ik het topic niet heb doorgelezen dus ik ben benieuwd of meer mensen ervaringen hebben met performance Saabs
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het zijn superieure reiswagens met een buitengewoon goede ergonomie, en Hirsch gaf net dat extra beetje power als je 's nachts aan het 'cruisen' was. Ik heb er destijds geen bijzondere technische problemen mee ondervonden. Ik denk dat je er veel plezier van gaat hebben.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/saab/9-3/48308917quote:Op woensdag 22 januari 2020 23:35 schreef djkoelkast het volgende:
Ik wil ook nog steeds een Aero, maar geen estate en geen automaat en liefst een 2003-2004. Zie ze maar heel weinig voorbijkomen. Heb nu zelf nog altijd mijn Vector 2.0t (2003)
Ik wist niet dattie ook op de dyno geweest was. Mooi dat ie de opgegeven pk's ook echt haalt.quote:
En het moet ook nog een 9-5 zijnquote:Op donderdag 23 januari 2020 10:49 schreef Doemaarvier het volgende:
[..]
https://www.autotrack.nl/tweedehands/saab/9-3/48308917
Is wel de 2.0 T
Kwam er uit die keuring nog iets over de 2.8 motor? Dat schijnt niet de meest makkelijke te zijn. Op saabforum.nl kunnen ze je waarschijnlijk ook goed helpen. Je bent in elk geval goed gestart door niet blind te kopen!quote:Op woensdag 22 januari 2020 21:28 schreef Doemaarvier het volgende:
Hallo lieve fokkers er is al even niet meer gereageerd in dit topic maar dat neemt niet weg dat ik me als nieuwe Saab eigenaar toch even wil melden.
Ik heb afgelopen week een Saab 93 aero 2.8 V6 Turbo estate met Hirsch badges aan kunnen kopen.
Het gaat om een auto uit 2005 dus de echte puristen zullen het misschien geen echte Saab noemen. Neemt niet weg dat ik zelf de GM Saab van 2003 tot 2007 hele mooie auto's vind.
Omdat de aero 2.8 af fabriek met 250 paardjes wordt geleverd en deze auto als Hirsch 300 pk werd aangeboden heb ik een aankoopkeuring en een rollenbanktest laten uitvoeren voor aanschaf.
Technisch bleek de auto in orde en de dyno test kwam net boven 300 uit.
De volgende week ga ik dit beest ophalen.
Moet bekennen dat ik het topic niet heb doorgelezen dus ik ben benieuwd of meer mensen ervaringen hebben met performance Saabs
Nee over het blok is niets boven komen drijven. Algehele beeld dat uit de keuring kwam was dat de auto goed onderhouden was en voor zover te bepalen nooit schade had gehad. Eigenlijk was die auto boven budget maar omdat de monteur die de keuring gedaan heeft uiterst positief was ben ik toch tot aankoop over gegaan.quote:Op zondag 26 januari 2020 11:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kwam er uit die keuring nog iets over de 2.8 motor? Dat schijnt niet de meest makkelijke te zijn. Op saabforum.nl kunnen ze je waarschijnlijk ook goed helpen. Je bent in elk geval goed gestart door niet blind te kopen!
Ik bedoel eigenlijk als je het vergelijkt met een moderne auto uit het hogere middenklasse segment. Voor 2005 was de uitrusting waarschijnlijk behoorlijk goed met climate control, stoelverwarming, boordcomputer, routeplanner enz enzquote:Op vrijdag 7 februari 2020 22:56 schreef Leandra het volgende:
Qua uitrusting vind ik het nog reuze meevallen, onze Sport Sedan uit 2002 zat vol met zaken die nu in een hoop auto's nog niet standaard zijn, maar dat was dan ook een Launch Edition.
Als ik zie hoeveel automobilisten nu nog met kapotte verlichting rijden terwijl mijn 21 jaar oude Saab gewoon in de SID meldt welke lamp kapot is dan snap ik niet hoe mensen in een vrijwel nieuwe auto met kapotte verlichting kunnen rijden.
Check, de derde nu.quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5#Tweede_generatiequote:Anno 2022 zijn er volgens de RDW gegevens iets meer dan 500 exemplaren in Nederland...
Zijn vaak van die kleine dingen die weinig uitmaken als het je hobby-auto is, maar erg onhandig zijn als je er iedere ochtend mee naar je werk moet.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:13 schreef Z het volgende:
Er zijn al een aantal dingen verlijmd aan mijn auto omdat onderdelen soms lastig te vinden zijn (portiergreep, ruitensproeier-reservoir). Maar er gaat eigenlijk bijna nooit wat stuk. Auto verbruik wel wat veel vloeistoffen.
Via de bekende sites (elferink bijvoorbeeld) kun je nog best veel vinden.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:07 schreef Hyperdude het volgende:
Onderdelenvoorziening nog een beetje te doen?
Met name Saab specifieke onderdelen?
Waar kan je dat laten doen?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nog niet, dat lijkt me wel wat trouwens, maar ik denk dat ik dan thuis nog wat oorlogen te winnen heb
Op Saabforum marktplaats vragen, ze bieden continue alles aan wat je zoekt.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:07 schreef Hyperdude het volgende:
Onderdelenvoorziening nog een beetje te doen?
Met name Saab specifieke onderdelen?
Na drie 9-3’s nu weer terug naar een Skoda Fabia gegaan.quote:
Wel een Sonett!quote:
Nee idd, ik heb al een tripje naar Zutphen uitgesteld omdat maar 1 van de 2 winkels waar ik naartoe wil open was, dan maar een keer op een zaterdag, als ze wel allebei open zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:24 schreef Duvel het volgende:
Het is trouwens niet leuk SAAB rijden met deze brandstofprijzen.
Ik ga weer wat meer gebruik maken van m'n treinkaart denk ik, ondanks dat kloterige mondkapje. De cabrio echt alleen gebruiken voor ritjes waar je met het dak open kunt rijden. En de tuning denk ik maar even omlaag gooien, dan kan er weer EURO95 in. Scheelt toch weer 10 ct/l.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, ik heb al een tripje naar Zutphen uitgesteld omdat maar 1 van de 2 winkels waar ik naartoe wil open was, dan maar een keer op een zaterdag, als ze wel allebei open zijn.
Wie hier meer over wil lezen, zie dit topic op het Saabforum. Het is een geweldige ombouw:quote:
Da's wel jammer ja, die van mij staat ook buiten en het dak gaat nog ok. Ik heb er ook een hoes bij maar het waait hier vaak vrij hard en die elastieken zijn toch niet heel erg weerbestendig. Binnenkort er wel weer op vanwege toenemende vogelactiviteit in de wijk.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 22:34 schreef DX11 het volgende:
Helaas niet meer. Was dolgek op mijn cabrio maar het stoffen dak onderhouden was te veel gedoe, werd groen enz. Dus heb even doorgespaard en heb nu een BMW cabrio met hard dak.
(Je moet wat als je in een flat woont zonder eigen parkeerplaats)
Het dak zal vast wel goed blijven (als in waterdicht) maar ik had groene aanslag rond de randen en bij het achterraam, en door de wasstraat is nou ook weer niet optimaal met een stoffen dak. Dus uiteindelijk toch maar voor een hardtop gekozen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Da's wel jammer ja, die van mij staat ook buiten en het dak gaat nog ok. Ik heb er ook een hoes bij maar het waait hier vaak vrij hard en die elastieken zijn toch niet heel erg weerbestendig. Binnenkort er wel weer op vanwege toenemende vogelactiviteit in de wijk.
Was er niet ergens een 9-5 (NG ) beschikbaar die aan je eisen voldeed?quote:Op dinsdag 28 juni 2022 22:12 schreef Z het volgende:
Ik heb vanavond een nieuwe auto gekocht. Dat betekent het einde van het Saab-tijdperk voor mij. Weliswaar een mooie V70 gekocht maar het zal wel even wennen zijn. Ik kreeg ook steeds meer complimenten over de Saab naar mate die ouder werd. Dat zal met een Volvo minder snel gebeuren.
Dingen hebben schijnbaar allemaal vrij goedkope onderdelen, veel wat te koop staat heeft super versleten knoppen en kapotte lightbars enz.quote:
Ja, ze zijn bizar duurquote:Op dinsdag 28 juni 2022 22:42 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dingen hebben schijnbaar allemaal vrij goedkope onderdelen, veel wat te koop staat heeft super versleten knoppen en kapotte lightbars enz.
Edit: en damn wat vragen ze er nog veel voor:
https://www.gaspedaal.nl/(...)4&bmin=2010&srt=df-a
Voor dat geld heb je ook een dikke BMW van een nieuwe jaartal met minder kilometers en meer opties. Tja.
En welkom terug alvast.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 21:26 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Na drie 9-3’s nu weer terug naar een Skoda Fabia gegaan.
Dank je! Fabia gaar, Impreza kwam niet meer door de apk en de SLK is te klein voor boodschappen dus nu aan de 9-5quote:
Hier alweer een dik jaar de 9-5 Estate uit 2001.quote:Op woensdag 15 maart 2023 12:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Dank je! Fabia gaar, Impreza kwam niet meer door de apk en de SLK is te klein voor boodschappen dus nu aan de 9-5
Aankoopkeuring bij Saab-specialist laten doen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 09:46 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik heb mijn oog laten vallen op deze Saab
https://link.marktplaats.(...)ntent=app_ios_tablet
Iemand op-en of aanmerkingen en tips waar ik op moet letten bij deze auto’s? Hij lijkt dealer onderhouden, dus dan neem ik aan dat de meeste bekende kwaaltjes zijn ondervangen. Ik lees veel over sludge bij deze auto's, of is dat bij vroegere jaartallen een probleem?
Volgens mij is T5 (idd tot 2000) veilig, T7 een groot risico, maar ik dacht ook dat 2.3t nog een ander motor type was.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 10:01 schreef Leandra het volgende:
Ik weet dat het bij het motortype van onze 1999 cabrio minder tot niet speelt, bij het motortype van de jaren daarna wel.
Kan ik zien of die modificatieset erop zit? Of zou dat in het boekje moeten staan?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:23 schreef Duvel het volgende:
Carterventilatie (een belangrijke oorzaak van sludge) is na 2003 ook voor de 9-5 opgelost volgens mij, want MOD-6 (de betreffende modificatieset) is te koop voor 9-5's van 1998 - 2003.
Ik zou niet weten hoe je dat kunt zien.. Aan de andere kant: als ie na 340000+ km nog niet in de soep is gelopen... en gezien de stempels van Autohuis Joël in het boekje, zou ik verwachten dat ie er op zit. Het is ook geen vreselijk lastige modificatie, dus als ie er niet op zit, kun je dat van de verkoper vragen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Kan ik zien of die modificatieset erop zit? Of zou dat in het boekje moeten staan?
De zesde modificatie? Geen idee, mijn Saab is van 1998, die heeft daar minder last van.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:52 schreef DX11 het volgende:
Ja dat kan je zien, zit ergens een extra slangetje. Staat 100% op Saabforum inc foto's.
Zoek op "mod6". Zo noemen ze het, geen idee waarom.
Dat klinkt logisch maar volgens mij weet niemand wat de eerste 5 modificaties zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
De zesde modificatie? Geen idee, mijn Saab is van 1998, die heeft daar minder last van.
Mod5 is óók een carterventilatie-set: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=109506. Wat de andere vier zijn weet ik ook nietquote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:56 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch maar volgens mij weet niemand wat de eerste 5 modificaties zijn.
Proficiat,veel plezier ermee en veel veilige km's.quote:Op zaterdag 1 april 2023 12:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Vandaag de deal rond gemaakt. Voor het eerst in mijn leven een SAAB-rijder. Blij mee
Dank je.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:23 schreef Charged het volgende:
[..]
Proficiat,veel plezier ermee en veel veilige km's.
Foto's!!
Als onze V70 er ooit besluit ermee te stoppen staat dit ook mijn verlanglijstje naast een bmw e39 Touring.
En voor mezelf zou ik nog wel eens een 9-3 cabrio willen hebben.
Goed onderhouden en misschien aan ons verkopen mits de goede uitvoering en als de tijd er rijp voor is.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dank je.
Ik heb ook nog een V70 Classic. Cross Country uitvoering. Weet nog niet precies wat ik daar mee ga doen.
2.0t Biopower Estate automaat uit 2006 hier. Verbruik (met veel cruisecontrol) is volgens boordcomputer zo'n 8,8l/100km. Wisselt weinig tussen zomer en winter. In de zomer tank ik vaak E85 in Frankrijk, dan stijgt verbruik naar 11l/100km, maar dat kan financieel uit.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:34 schreef Tomatenboer het volgende:
Nu dreig ik te vallen als een blok voor een 9-5 uit 2008 bij een SAAB specialist.
Om mijn gevoelens te onderbouwen zou ik hier dan graag van jullie nog wat ervaringen meekrijgen. Wat verbruikt jullie SAAB bijvoorbeeld en wat zijn jullie kwijt aan onderhoud? Is de onderdelenvoorziening nog altijd op orde?
Als ik het vooralsnog zo lees allemaal on the webzz is het volgens mij allemaal wel goed te doen. Ik ben van plan tussen de ¤ 1500 en ¤ 2000,- per jaar te reserveren om de auto in goede tot topconditie te houden, en ik reken op een verbruik van 1 op 10. Ik zal zo'n 15.000 tot 16.000 km per jaar rijden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
2.0t Biopower Estate automaat uit 2006 hier. Verbruik (met veel cruisecontrol) is volgens boordcomputer zo'n 8,8l/100km. Wisselt weinig tussen zomer en winter. In de zomer tank ik vaak E85 in Frankrijk, dan stijgt verbruik naar 11l/100km, maar dat kan financieel uit.
Heb haar gekocht in okt 2020 met 244.000 op teller. Nu staat er ca 270.000 op teller. Eerste beurt + APK in 2021 was bijna ¤1000,-. Moest oa motorsteun vervangen worden + twee banden. Beurt vorig jaar + apk was rond de 400 euro, daar waren geen bijzonderheden.
Fijne auto's om te rijden, zeker op lange afstanden. Wel minder wendbaar en lichtvoetig dan de 9-3 2.0t die ik hiervoor had.
Heb de mijne voor iets meer dan 4k gekocht, kun je je ook niet echt een buil aan vallen. Al zijn de prijzen wel hard gestegen de afgelopen tijd, ook voor 9-5's. Onderdelen zijn oa via Elferink nog prima te krijgen.
Ik rij net zo'n auto (uit 1998), ik heb hem ruim vijf jaar. Na idioot acherstallig onderhoud in het eerste jaar (o.a. koppeling), is het nu vrij rustig met een keer een deel van de uitlaat dat lekte of een lekkage in de stuurbekrachtiging. En natuurlijk normale slijtage zoals de banden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik de rekening heb dan werk mijn kosten-Excel weer even bij en kan ik je antwoord geven op de kostenvraag, moet ik wel zeggen dat ik zo'n 7.000 km per jaar rij, dus dat beperkt de kosten redelijk, hoewel dat de kosten per km verhoogt.
9-3 cabrio uit 1999.
Haha ja blijkbaar word de vraag door de jaren heen niet bepaald groter. Is er nou echt niemand met een 9-3 die een nieuwe bak nodig heeft zou je denken? Ik had dat namelijk wel nodig en hij zou er gewoon in gegaan zijn, ware het niet dat ik hem total loss reed voor die tijd.quote:
Wij hebben haar 9 jaar en ze had gelijk al groot onderhoud nodig, dus dat was gelijk bij de aankoop al feest, maar dat wist ik.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik rij net zo'n auto (uit 1998), ik heb hem ruim vijf jaar. Na idioot acherstallig onderhoud in het eerste jaar (o.a. koppeling), is het nu vrij rustig met een keer een deel van de uitlaat dat lekte of een lekkage in de stuurbekrachtiging. En natuurlijk normale slijtage zoals de banden.
Ook een mooie lijst! Maar je krijgt er zoveel voor terug! Ik ben benieuwd of ik hem kan houden tot m'n oudste dochter haar rijbewijs heeft. Nog een jaar of acht.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben haar 9 jaar en ze had gelijk al groot onderhoud nodig, dus dat was gelijk bij de aankoop al feest, maar dat wist ik.
In de jaren daarna de kap vervangen, en op andere momenten bijna iedere cilinder van de kap, en een nieuwe motorkap geplaatst omdat ik die nog (nieuw) origineel kon krijgen en dat uiteindelijk goedkoper was dan de oude motorkap te laten opknappen.
Verder vooral regulier onderhoud, 6 jaar geleden de einddemper, nu dus de hele uitlaat vanaf de katalysator, volgend voorjaar verse zomerbanden en de koppeling begin wat wazig te worden dus de koppelingsplaten zijn volgend jaar of het jaar daarna aan de beurt, kunnen ze gelijk de olielekkage aanpakken die vrij eenvoudig op te lossen is maar lastig te bereiken, we hadden al afgesproken dat dat zou gebeuren als de koppelingsplaten aan de beurt waren.
Klote dat ie in de prak gereden is, ben jij er goed uit gekomen? Wat was er mis met je oude bak? Die van mij joelt bij koude bak wat in z'n twee, maar dat doet ie al ruim vijf jaar en het wordt eigenlijk niet erger.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:44 schreef DX11 het volgende:
[..]
Haha ja blijkbaar word de vraag door de jaren heen niet bepaald groter. Is er nou echt niemand met een 9-3 die een nieuwe bak nodig heeft zou je denken? Ik had dat namelijk wel nodig en hij zou er gewoon in gegaan zijn, ware het niet dat ik hem total loss reed voor die tijd.
Kwam er net ook achter dat Saabforum je advertentie op een gegeven moment automatisch verwijderd, dus dat helpt ook niet echt mee.
Ik vind de verhalen over onderhoud eigenlijk wel meevallen. Wat ik lees over de SAABS hebben ze vergelijkbare onderhoudskosten voor auto's met veel lagere kilometerstanden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ook een mooie lijst! Maar je krijgt er zoveel voor terug! Ik ben benieuwd of ik hem kan houden tot m'n oudste dochter haar rijbewijs heeft. Nog een jaar of acht.
Ja echt heel goed, met 80km/h op een andere auto geknald (heel lang verhaal), echt een harde klap, maar het enige wat ik er aan over hield was wat blauwe plekken van de riem.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:40 schreef Duvel het volgende:
Klote dat ie in de prak gereden is, ben jij er goed uit gekomen?
Sommige versnellingen "plakte" heel erg irritant, dat je echt hard aan de pook moest trekken.quote:
Copy that, alleen wel een eind weg.quote:
Ik rij reed er graag voor om, hij heeft meer Saab kennis dan de dealers die er nog zijn, en een flink magazijn met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. En hij kan ook nieuwe sleutels bestellen uit Zweden enz (dus niet zelf slijpen, maar echt origineel gewoon nieuw). Ik kwam er vanaf het begin dat ik Saab had, en zou het een ieder aanraden.quote:
Eens, ik kom er regelmatig voor bijzondere klussen. Misschien nu in Gouda de SAAB garage is overgenomen ook wel voor regulier onderhoud.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:04 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik rij reed er graag voor om, hij heeft meer Saab kennis dan de dealers die er nog zijn, en een flink magazijn met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. En hij kan ook nieuwe sleutels bestellen uit Zweden enz (dus niet zelf slijpen, maar echt origineel gewoon nieuw). Ik kwam er vanaf het begin dat ik Saab had, en zou het een ieder aanraden.
Je kan altijd nog een Volvo overwegen, heb je tenminste nog wel de zweedse roots.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Kortom, misschien is SAAB dan blijkbaar toch niet de keuze voor mij. :-)
Ik zag het destijds zelfs tot in Tsjechië. Al is dat natuurlijk ook ‘oosten’quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:41 schreef Duvel het volgende:
Dat groeten zie je meer in het oosten dan in het westen, is mijn ervaring.
Ik rijd nog steeds in mijn Opeltje en heb nog steeds geen knoop doorgehakt.quote:
Herkenbare taferelen. Leuk he. Een ander ding is "parking rules". Als je naast een andere Saab kunt parkeren, geniet dat de voorkeur. En er zijn Saabliefhebbers die spotten en de foto's op FB zetten. De mijne is al vele malen gefotografeerd inmiddels de afgelopen jarenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 16:24 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik rij nu een aantal maanden Saab, wat een heerlijkheid! Ik moet alleen nog wennen dat Saabrijders onder het rijden elkaar blijkbaar graag groeten. En een praatje willen maken op de parkeerplaats. En mensen die zelf ooit een Saab hebben gehad dat ook graag willen vertellen. Ik heb nog nooit zoveel aanspraak gehad om een auto. Moet er wel om lachen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |