Volgens mij is T5 (idd tot 2000) veilig, T7 een groot risico, maar ik dacht ook dat 2.3t nog een ander motor type was.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 10:01 schreef Leandra het volgende:
Ik weet dat het bij het motortype van onze 1999 cabrio minder tot niet speelt, bij het motortype van de jaren daarna wel.
Kan ik zien of die modificatieset erop zit? Of zou dat in het boekje moeten staan?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:23 schreef Duvel het volgende:
Carterventilatie (een belangrijke oorzaak van sludge) is na 2003 ook voor de 9-5 opgelost volgens mij, want MOD-6 (de betreffende modificatieset) is te koop voor 9-5's van 1998 - 2003.
Ik zou niet weten hoe je dat kunt zien.. Aan de andere kant: als ie na 340000+ km nog niet in de soep is gelopen... en gezien de stempels van Autohuis Joël in het boekje, zou ik verwachten dat ie er op zit. Het is ook geen vreselijk lastige modificatie, dus als ie er niet op zit, kun je dat van de verkoper vragen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Kan ik zien of die modificatieset erop zit? Of zou dat in het boekje moeten staan?
De zesde modificatie? Geen idee, mijn Saab is van 1998, die heeft daar minder last van.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:52 schreef DX11 het volgende:
Ja dat kan je zien, zit ergens een extra slangetje. Staat 100% op Saabforum inc foto's.
Zoek op "mod6". Zo noemen ze het, geen idee waarom.
Dat klinkt logisch maar volgens mij weet niemand wat de eerste 5 modificaties zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
De zesde modificatie? Geen idee, mijn Saab is van 1998, die heeft daar minder last van.
Mod5 is óók een carterventilatie-set: https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=109506. Wat de andere vier zijn weet ik ook nietquote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:56 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch maar volgens mij weet niemand wat de eerste 5 modificaties zijn.
Proficiat,veel plezier ermee en veel veilige km's.quote:Op zaterdag 1 april 2023 12:49 schreef Knutknuttsson het volgende:
Vandaag de deal rond gemaakt. Voor het eerst in mijn leven een SAAB-rijder. Blij mee
Dank je.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:23 schreef Charged het volgende:
[..]
Proficiat,veel plezier ermee en veel veilige km's.
Foto's!!
Als onze V70 er ooit besluit ermee te stoppen staat dit ook mijn verlanglijstje naast een bmw e39 Touring.
En voor mezelf zou ik nog wel eens een 9-3 cabrio willen hebben.
Goed onderhouden en misschien aan ons verkopen mits de goede uitvoering en als de tijd er rijp voor is.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dank je.
Ik heb ook nog een V70 Classic. Cross Country uitvoering. Weet nog niet precies wat ik daar mee ga doen.
2.0t Biopower Estate automaat uit 2006 hier. Verbruik (met veel cruisecontrol) is volgens boordcomputer zo'n 8,8l/100km. Wisselt weinig tussen zomer en winter. In de zomer tank ik vaak E85 in Frankrijk, dan stijgt verbruik naar 11l/100km, maar dat kan financieel uit.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:34 schreef Tomatenboer het volgende:
Nu dreig ik te vallen als een blok voor een 9-5 uit 2008 bij een SAAB specialist.
Om mijn gevoelens te onderbouwen zou ik hier dan graag van jullie nog wat ervaringen meekrijgen. Wat verbruikt jullie SAAB bijvoorbeeld en wat zijn jullie kwijt aan onderhoud? Is de onderdelenvoorziening nog altijd op orde?
Als ik het vooralsnog zo lees allemaal on the webzz is het volgens mij allemaal wel goed te doen. Ik ben van plan tussen de ¤ 1500 en ¤ 2000,- per jaar te reserveren om de auto in goede tot topconditie te houden, en ik reken op een verbruik van 1 op 10. Ik zal zo'n 15.000 tot 16.000 km per jaar rijden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
2.0t Biopower Estate automaat uit 2006 hier. Verbruik (met veel cruisecontrol) is volgens boordcomputer zo'n 8,8l/100km. Wisselt weinig tussen zomer en winter. In de zomer tank ik vaak E85 in Frankrijk, dan stijgt verbruik naar 11l/100km, maar dat kan financieel uit.
Heb haar gekocht in okt 2020 met 244.000 op teller. Nu staat er ca 270.000 op teller. Eerste beurt + APK in 2021 was bijna ¤1000,-. Moest oa motorsteun vervangen worden + twee banden. Beurt vorig jaar + apk was rond de 400 euro, daar waren geen bijzonderheden.
Fijne auto's om te rijden, zeker op lange afstanden. Wel minder wendbaar en lichtvoetig dan de 9-3 2.0t die ik hiervoor had.
Heb de mijne voor iets meer dan 4k gekocht, kun je je ook niet echt een buil aan vallen. Al zijn de prijzen wel hard gestegen de afgelopen tijd, ook voor 9-5's. Onderdelen zijn oa via Elferink nog prima te krijgen.
Ik rij net zo'n auto (uit 1998), ik heb hem ruim vijf jaar. Na idioot acherstallig onderhoud in het eerste jaar (o.a. koppeling), is het nu vrij rustig met een keer een deel van de uitlaat dat lekte of een lekkage in de stuurbekrachtiging. En natuurlijk normale slijtage zoals de banden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:43 schreef Leandra het volgende:
Als ik de rekening heb dan werk mijn kosten-Excel weer even bij en kan ik je antwoord geven op de kostenvraag, moet ik wel zeggen dat ik zo'n 7.000 km per jaar rij, dus dat beperkt de kosten redelijk, hoewel dat de kosten per km verhoogt.
9-3 cabrio uit 1999.
Haha ja blijkbaar word de vraag door de jaren heen niet bepaald groter. Is er nou echt niemand met een 9-3 die een nieuwe bak nodig heeft zou je denken? Ik had dat namelijk wel nodig en hij zou er gewoon in gegaan zijn, ware het niet dat ik hem total loss reed voor die tijd.quote:
Wij hebben haar 9 jaar en ze had gelijk al groot onderhoud nodig, dus dat was gelijk bij de aankoop al feest, maar dat wist ik.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik rij net zo'n auto (uit 1998), ik heb hem ruim vijf jaar. Na idioot acherstallig onderhoud in het eerste jaar (o.a. koppeling), is het nu vrij rustig met een keer een deel van de uitlaat dat lekte of een lekkage in de stuurbekrachtiging. En natuurlijk normale slijtage zoals de banden.
Ook een mooie lijst! Maar je krijgt er zoveel voor terug! Ik ben benieuwd of ik hem kan houden tot m'n oudste dochter haar rijbewijs heeft. Nog een jaar of acht.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben haar 9 jaar en ze had gelijk al groot onderhoud nodig, dus dat was gelijk bij de aankoop al feest, maar dat wist ik.
In de jaren daarna de kap vervangen, en op andere momenten bijna iedere cilinder van de kap, en een nieuwe motorkap geplaatst omdat ik die nog (nieuw) origineel kon krijgen en dat uiteindelijk goedkoper was dan de oude motorkap te laten opknappen.
Verder vooral regulier onderhoud, 6 jaar geleden de einddemper, nu dus de hele uitlaat vanaf de katalysator, volgend voorjaar verse zomerbanden en de koppeling begin wat wazig te worden dus de koppelingsplaten zijn volgend jaar of het jaar daarna aan de beurt, kunnen ze gelijk de olielekkage aanpakken die vrij eenvoudig op te lossen is maar lastig te bereiken, we hadden al afgesproken dat dat zou gebeuren als de koppelingsplaten aan de beurt waren.
Klote dat ie in de prak gereden is, ben jij er goed uit gekomen? Wat was er mis met je oude bak? Die van mij joelt bij koude bak wat in z'n twee, maar dat doet ie al ruim vijf jaar en het wordt eigenlijk niet erger.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:44 schreef DX11 het volgende:
[..]
Haha ja blijkbaar word de vraag door de jaren heen niet bepaald groter. Is er nou echt niemand met een 9-3 die een nieuwe bak nodig heeft zou je denken? Ik had dat namelijk wel nodig en hij zou er gewoon in gegaan zijn, ware het niet dat ik hem total loss reed voor die tijd.
Kwam er net ook achter dat Saabforum je advertentie op een gegeven moment automatisch verwijderd, dus dat helpt ook niet echt mee.
Ik vind de verhalen over onderhoud eigenlijk wel meevallen. Wat ik lees over de SAABS hebben ze vergelijkbare onderhoudskosten voor auto's met veel lagere kilometerstanden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:39 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ook een mooie lijst! Maar je krijgt er zoveel voor terug! Ik ben benieuwd of ik hem kan houden tot m'n oudste dochter haar rijbewijs heeft. Nog een jaar of acht.
Ja echt heel goed, met 80km/h op een andere auto geknald (heel lang verhaal), echt een harde klap, maar het enige wat ik er aan over hield was wat blauwe plekken van de riem.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:40 schreef Duvel het volgende:
Klote dat ie in de prak gereden is, ben jij er goed uit gekomen?
Sommige versnellingen "plakte" heel erg irritant, dat je echt hard aan de pook moest trekken.quote:
Copy that, alleen wel een eind weg.quote:
Ik rij reed er graag voor om, hij heeft meer Saab kennis dan de dealers die er nog zijn, en een flink magazijn met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. En hij kan ook nieuwe sleutels bestellen uit Zweden enz (dus niet zelf slijpen, maar echt origineel gewoon nieuw). Ik kwam er vanaf het begin dat ik Saab had, en zou het een ieder aanraden.quote:
Eens, ik kom er regelmatig voor bijzondere klussen. Misschien nu in Gouda de SAAB garage is overgenomen ook wel voor regulier onderhoud.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:04 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik rij reed er graag voor om, hij heeft meer Saab kennis dan de dealers die er nog zijn, en een flink magazijn met zowel nieuwe als gebruikte onderdelen. En hij kan ook nieuwe sleutels bestellen uit Zweden enz (dus niet zelf slijpen, maar echt origineel gewoon nieuw). Ik kwam er vanaf het begin dat ik Saab had, en zou het een ieder aanraden.
Je kan altijd nog een Volvo overwegen, heb je tenminste nog wel de zweedse roots.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Kortom, misschien is SAAB dan blijkbaar toch niet de keuze voor mij. :-)
Ik zag het destijds zelfs tot in Tsjechië. Al is dat natuurlijk ook ‘oosten’quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:41 schreef Duvel het volgende:
Dat groeten zie je meer in het oosten dan in het westen, is mijn ervaring.
Ik rijd nog steeds in mijn Opeltje en heb nog steeds geen knoop doorgehakt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |