abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:09:46 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175238476

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.

En verder!

8} oO/ <O) c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door Nattekat op 22-11-2017 13:16:01 ]
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175238493
Die bovenste 2 zinnetjes in de OP mogen wel weg. Treurig waardeoordeel.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175238497
quote:
14s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kijk, daar hebben we al de eerste die zich aangesproken voelt. Uitstekend.
Ergens een mening over hebben ≠ je aangesproken voelen.
Maar waarschijnlijk vervagen die grenzen wanneer je door jouw flink gekleurde bril de wereld bekijkt.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:13:46 #4
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238541
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die bovenste 2 zinnetjes in de OP mogen wel weg. Treurig waardeoordeel.
Idd.
pi_175238571
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:13 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Idd.
Ik vind een demonstratie naast een kinderfeest niet slim, maar hij was nu eenmaal toegestaan dus dan moeten niet een paar burgers (geen geruime meerderheid) het heft in eigen hand nemen en die demonstratie blokkeren met het gevaar voor onschuldige mensen wat daarbij komt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:16:13 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175238582
Wie?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:17:13 #7
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238588
Als ik vol wat niemand snapt in vliegtuigplanning post post ik ook geen noorse Goden. Dat ze er dan geen bal van snappen en ik het weg haal is een ander verhaal :P

Die 2 eerste regels mogen idd wel weg. Of we gaan spaanse inquisitie posten. 3 pagina's slachterijen.

Geen goed idd :P Het gaat alleen om 2 ideeen, en niet naar elkaar luisteren.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:19:37 #8
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238630
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:15 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik vind een demonstratie naast een kinderfeest niet slim, maar hij was nu eenmaal toegestaan dus dan moeten niet een paar burgers (geen geruime meerderheid) het heft in eigen hand nemen en die demonstratie blokkeren met het gevaar voor onschuldige mensen wat daarbij komt.
Dit dus. Het feit dat het zo uit de hand loopt op de snelweg is overigens wel een teken dat de demonstratie überhaupt nooit toegestaan had mogen worden.
pi_175238641
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:17 schreef PluggieOD het volgende:
Als ik vol wat niemand snapt in vliegtuigplanning post post ik ook geen noorse Goden. Dat ze er dan geen bal van snappen en ik het weg haal is een ander verhaal :P

Die 2 eerste regels mogen idd wel weg. Of we gaan spaanse inquisitie posten. 3 pagina's slachterijen.

Geen goed idd :P Het gaat alleen om 2 ideeen, en niet naar elkaar luisteren.
Verder alles wel oke?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:20:34 #10
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238647
Nogmaals, snelweg klemrijden is heel makkelijk, deze mensen waren niet zo georganiseerd.
pi_175238650
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 12:44 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

O+

Dat ik het met jou eens ben, mijn hart maakt een sprongetje.

Het is mijns inziens een heel mooi voorbeeld van hoe polarisatie er in een discussie toe kan leiden dat een oplossing, die zo voor de hand ligt dat het eng is, nooit meer gevonden gaat worden. De kampen zijn immers zo ver uit elkaar gedreven door mensen die de discussie misbruiken, dat een polderoplossing gewoonweg niet meer mogelijk is.
Het is net als met oorlog, uiteindelijk weet iedereen dat het gewoon niet goed is, maar toch gebeurt het omdat mensen er wel een individueel belang bij hebben, omdat ze dankzij oorlog hun eigen positie kunnen verbeteren. Meer macht of meer aanzien of wat dan ook.

quote:
Onderliggend is er enerzijds inderdaad het absurde slachtofferschap wat zo kenmerkend is voor deze tijd en anderzijds de drang om alles wat te maken heeft met de Nederlandse cultuur te omarmen en vrij te waren van elke invloed van buitenaf.
Eigenlijk is het beide slachtofferschap. Als je je diep gekwets voelt door de aanwezigheid van een roetpiet spoor je ook niet helemaal. Ironisch genoeg is het ook van de Zwarte Piet-fans zeer on-Nederlands: lange tenen, heetgebakerd, niet praktisch, oplossingsgericht en compromisbereid, terwijl de vrijheid van meningsuiting er ook nog aan moet geloven.

Maar tegelijk is dat anti-ZP gedoe een deel van een groter beweging waarbij mensen zich vooral op het buitenland richten met een boodschap hoe erg het racisme in Nederland wel niet is, en daartoe doen ze er graag een schepje bovenop. Zo zag ik een donkere dame die ook regelmatig bij de DWDD aanschuift in een YT-filmpje vertellen dat hier het Nederlandse N-woord nog heel gewoon is, daarbij doelend op 'neger'. Nou heb ik het al decennia niet meer gebruikt horen worden, maar zij weet echt wel wat het Nederlandse N-woord is. En als je het niet gelooft, dan is er nog altijd ZP waarmee vaststaat wat voor racistisch land dit is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:20:50 #12
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238656
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:20 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Verder alles wel oke?
jij? :P
pi_175238680
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:19 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dit dus. Het feit dat het zo uit de hand loopt op de snelweg is overigens wel een teken dat de demonstratie überhaupt nooit toegestaan had mogen worden.
Da's wel een beetje captain hindsight. Je kunt niet op basis van dreigingen die er nog niet zijn besluiten geen vergunning af te geven.

Bovendien schept dit een nogal gevaarlijk precedent: als je een demonstratie wilt voorkomen, hup... ff telefoontje naar de burgemeester dat je gehoord hebt dat er zwaar vuurwerk onderweg is en klaar. Weg burgerrechten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:23:00 #14
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238705
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:20 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Verder alles wel oke?
jij diskwalificeerde je...
  woensdag 22 november 2017 @ 13:24:15 #15
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238732
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's wel een beetje captain hindsight. Je kunt niet op basis van dreigingen die er nog niet zijn besluiten geen vergunning af te geven.

Bovendien schept dit een nogal gevaarlijk precedent: als je een demonstratie wilt voorkomen, hup... ff telefoontje naar de burgemeester dat je gehoord hebt dat er zwaar vuurwerk onderweg is en klaar. Weg burgerrechten.
Dat klopt, maar er waren natuurlijk al eerder incidinten geweest rondom beide groepen. Gelet op het feit dat je je politie-apparaat op zo'n dag al behoorlijk onder druk hebt staan met de intocht (zeker in deze tijd van vermeende verhoogde dreigingen), moet je daar niet ook nog een demonstratie bij willen waarvan je weet dat er een tegenreactie op komt.

Gewoon een foutieve beslissing van de burgemeester.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:25:00 #16
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238743
En nou, weet iedereen allang badder?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:25:35 #17
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238750
En erna nam de provincie mevrouw het recht in, omdat ze niet anders meer kon.
pi_175238752
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:24 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat klopt, maar er waren natuurlijk al eerder incidinten geweest rondom beide groepen. Gelet op het feit dat je je politie-apparaat op zo'n dag al behoorlijk onder druk hebt staan met de intocht (zeker in deze tijd van vermeende verhoogde dreigingen), moet je daar niet ook nog een demonstratie bij willen waarvan je weet dat er een tegenreactie op komt.

Gewoon een foutieve beslissing van de burgemeester.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de besluiten (het zijn er meerdere geweest) van de burgemeester verkeerd waren. Op het moment dat die vergunning werd afgegeven was er geen legitieme reden om dat niet te doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:27:24 #19
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238781
Compleet terecht. Weet 100% van alle mensen, en nu.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:27:33 #20
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238784
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de besluiten (het zijn er meerdere geweest) van de burgemeester verkeerd waren. Op het moment dat die vergunning werd afgegeven was er geen legitieme reden om dat niet te doen.
Oneens.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:28:16 #21
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238796
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:25 schreef PluggieOD het volgende:
En nou, weet iedereen allang badder?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:25 schreef PluggieOD het volgende:
En erna nam de provincie mevrouw het recht in, omdat ze niet anders meer kon.
Waar heb je het over?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:28:19 #22
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238799
100% terecht, domme badder.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:28:38 #23
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238805
Die zag ik niet aankomen.
pi_175238807
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:27 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Oneens.
Kun je dat ook juridisch / staatsrechtelijk onderbouwen? :P

Of heb je voorstellen voor aanpassingen van de regels die mogelijk dat resultaat zouden kunnen hebben?

Niet om flauw te doen... maar mensen hebben nu eenmaal het recht om te demonstreren. Ook bij sinterklaas-intochten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175238812
Sowieso heb je in Nederland wel het recht van demonstreren, maar dat wil niet zeggen dat je dat recht altijd en overal mag uitoefenen geloof ik. Ik vind een kinderfeest nou bij uitstek niet de locatie voor een demonstratie over 'volwassen' onderwerpen. Ga dan naar het gemeentehuis/malieveld etc...
pi_175238839
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
Sowieso heb je in Nederland wel het recht van demonstreren, maar dat wil niet zeggen dat je dat recht altijd en overal mag uitoefenen geloof ik. Ik vind een kinderfeest nou bij uitstek niet de locatie voor een demonstratie over 'volwassen' onderwerpen. Ga dan naar het gemeentehuis/malieveld etc...
Het is prima dat je dat vindt... maar daar zullen dan wel duidelijke en eerlijke regels voor moeten komen.

"Het mag, maar alleen niet bij sinterklaas" lijkt me nogal arbitrair.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175238843
Inderdaad oneens want wie laat die groep nou toe, je weet dat ze herrie gaan trappen, op een A locatie nog wel, het is vragen om problemen
pi_175238884
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is prima dat je dat vindt... maar daar zullen dan wel duidelijke en eerlijke regels voor moeten komen.

"Het mag, maar alleen niet bij sinterklaas" lijkt me nogal arbitrair.
De wet zelf is nogal vaag moet ik zeggen:
quote:
De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Wat zijn dan precies wanordelijkheden en hoe ver gaat dat voorkomen?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:33:54 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
  woensdag 22 november 2017 @ 13:33:54 #30
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_175238911
Nou gooi ik knuppel in hoenderhok, Je hebt kans om te protesteren.

Er zijn mensen die dat frustreren.
Ik zie op Fok! dat iemand me kapot wil slaan.
Rare mensch! Lijkt me niet helemaal handig :P
pi_175238918
quote:
Vertel me meer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:35:32 #32
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175238928
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:34 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Vertel me meer.
Het schijnt dat je naar een nieuwsartikel gaat als je op die blauwe tekst klikt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175238929
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:31 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Wat zijn dan precies wanordelijkheden en hoe ver gaat dat voorkomen?
Er zijn heel wat van dit soort wettelijke formuleringen die uiteindelijk aankomen op een subjectief oordeel van overheidsfunctionarissen.

Concreet betekent dat: het moet van geval tot geval worden bekeken.

Je kunt dus nooit algemeen stellen "demonstreren bij de intocht van sinterklaas is niet toegestaan".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 22 november 2017 @ 13:36:26 #34
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238942
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun je dat ook juridisch / staatsrechtelijk onderbouwen? :P

Of heb je voorstellen voor aanpassingen van de regels die mogelijk dat resultaat zouden kunnen hebben?

Niet om flauw te doen... maar mensen hebben nu eenmaal het recht om te demonstreren. Ook bij sinterklaas-intochten.
Ja, op grond van de Wom. De Wom bepaalt in artikel 5 lid 2 sub c dat de burgemeester een manifestatie kan verbieden:

- ter bescherming van de gezondheid,
- in het belang van het verkeer en
- ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Met name in gevallen waarin een burgemeester kan voorzien dat een demonstratie kan leiden tot een tegendemonstratie die mogelijk een gevaar kunnen gaan vormen omdat er niet voldoende politiecapaciteit op de been kan worden gebracht, kan een demonstratie verboden worden. Volgens mij hebben eerdere demonstraties tussen deze twee groepen voldoende aanleiding gegeven om dit serieus te overwegen.
pi_175238955
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het schijnt dat je naar een nieuwsartikel gaat als je op die blauwe tekst klikt.
Goed verhaal.

Alleen is dit nieuwsartikel pas 17 keer gepost in deze reeks.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175238982
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

Maar tegelijk is dat anti-ZP gedoe een deel van een groter beweging waarbij mensen zich vooral op het buitenland richten met een boodschap hoe erg het racisme in Nederland wel niet is, en daartoe doen ze er graag een schepje bovenop. Zo zag ik een donkere dame die ook regelmatig bij de DWDD aanschuift in een YT-filmpje vertellen dat hier het Nederlandse N-woord nog heel gewoon is, daarbij doelend op 'neger'. Nou heb ik het al decennia niet meer gebruikt horen worden, maar zij weet echt wel wat het Nederlandse N-woord is. En als je het niet gelooft, dan is er nog altijd ZP waarmee vaststaat wat voor racistisch land dit is.
Klopt. Dat was ook 1 van de speerpunten van de anti-Piet en herstelbetalingscampagne opgezet door met name Sandew Hira. Mobiliseer het buitenland, zorg voor druk van de VN e/o andere (inter)nationale instanties, stuur (twitter)berichten in het engels etc. Maak het buitenland 'aware'. Niet voor niets zit die pseudojournalist Kevin Roberson met zijn Roberson Report er constant bovenop en wordt ervoor gezorgd dat zijn eenzijdige Zwarte Piet docu jaarlijks op CNN uitgezonden wordt. Ook zie je dus regelmatig engelstalige twitterberichten van Nederlanders om maar de internationale gemeenschap te mobiliseren vooral Nederland te verfoeien met zulk een racistische traditie. Elk actie, hoe min en onheus ook, is geoorloofd omdat het 'moreel juiste doel' alle middelen heiligt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175238993
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn heel wat van dit soort wettelijke formuleringen die uiteindelijk aankomen op een subjectief oordeel van overheidsfunctionarissen.

Concreet betekent dat: het moet van geval tot geval worden bekeken.

Je kunt dus nooit algemeen stellen "demonstreren bij de intocht van sinterklaas is niet toegestaan".
Ja zo ver was ik ook nog wel, maar het mes snijdt aan 2 kanten, aangezien je ook niet kan stellen "bij een intocht mag altijd geprotesteerd worden". Maar goed, daar valt als buitenstaander vrij weinig over te zeggen zonder de details van het evenement in kwestie te weten.

En persoonlijk vind ik het ook ongepast omdat het echt om de kinderen draait bij de intocht, maar dat is puur mijn mening.
pi_175239022
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:36 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Volgens mij hebben eerdere demonstraties tussen deze twee groepen voldoende aanleiding gegeven om dit serieus te overwegen.
Dat er aanleiding is om de risico's te overwegen staat buiten kijf. Maar dat leidt niet op voorhand tot de conclusie dat je geen vergunning kunt afgeven voor een demonstratie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239056
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:40 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja zo ver was ik ook nog wel, maar het mes snijdt aan 2 kanten, aangezien je ook niet kan stellen "bij een intocht mag altijd geprotesteerd worden". Maar goed, daar valt als buitenstaander vrij weinig over te zeggen zonder de details van het evenement in kwestie te weten.

En persoonlijk vind ik het ook ongepast omdat het echt om de kinderen draait bij de intocht, maar dat is puur mijn mening.
Dit is niet symmetrisch. Het recht om te demonstreren hoeft niet verder te worden onderbouwd, dat recht is er gewoon.

Pas als een burgemeester wil besluiten om daar geen vergunning voor af te geven moet dat worden onderbouwd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239066
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat er aanleiding is om de risico's te overwegen staat buiten kijf. Maar dat leidt niet op voorhand tot de conclusie dat je geen vergunning kunt afgeven voor een demonstratie.
Inderdaad. Ben daarom benieuwd hoe dat volgend jaar opgelost gaat worden nu KOZP al heeft aangegeven geen vergunning meer te vragen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 22 november 2017 @ 13:45:05 #41
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175239078
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat er aanleiding is om de risico's te overwegen staat buiten kijf. Maar dat leidt niet op voorhand tot de conclusie dat je geen vergunning kunt afgeven voor een demonstratie.
Klopt, maar wel als je politie-apparaat al onder druk staat door een andere activiteit in je stad. Je moet namelijk bij een demonstratie de veiligheid van de demonstranten ook kunnen garanderen. Als je dan op je klompen aanvoelt dat er een tegen-demonstratie komt met extreem-rechtse sujetten, dan weet je dat daar extra inzet voor nodig is. En een sinterklaasoptocht vergt echt al het uiterste van je apparaat in deze tijden.

Ik vind het, ook vooraf, een verkeerde inschatting van de driehoek in Dokkum. Ze hebben het risico onderschat.
pi_175239086
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Inderdaad. Ben daarom benieuwd hoe dat volgend jaar opgelost gaat worden nu KOZP al heeft aangegeven geen vergunning meer te vragen.
Dat lijkt mij in elk geval niet slim. De wet biedt KOZP meer dan voldoende ruimte om het op een legale manier te doen.

Zeker als die vergunning ver van tevoren wordt aangevraagd is er voor de overheid meer dan voldoende tijd om de boel voor te bereiden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:50:20 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239148
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt mij in elk geval niet slim. De wet biedt KOZP meer dan voldoende ruimte om het op een legale manier te doen.

Zeker als die vergunning ver van tevoren wordt aangevraagd is er voor de overheid meer dan voldoende tijd om de boel voor te bereiden.
Je doet nu echt alsof het een zeer nette vereniging is die altijd op een hele vredelievende manier geprotesteerd heeft... imo verdient KOZP geen vergunning meer gezien hun verleden, zeker niet tussen honderden kinderen.

Dat heeft niks met rechten te maken, maar met veiligheid.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:51:39 #44
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175239176
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je doet nu echt alsof het een zeer nette vereniging is die altijd op een hele vredelievende manier geprotesteerd heeft... imo verdient KOZP geen vergunning meer gezien hun verleden, zeker niet tussen honderden kinderen.

Dat heeft niks met rechten te maken, maar met veiligheid.
Waarbij aangetekend dat dat niet alleen de schuld van KOZP is geweest. In die eerdere problemen had de andere partij ook schuld.

Maar voor het verbieden van een demonstratie maakt dat niet uit.
pi_175239177
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is niet symmetrisch. Het recht om te demonstreren hoeft niet verder te worden onderbouwd, dat recht is er gewoon.

Pas als een burgemeester wil besluiten om daar geen vergunning voor af te geven moet dat worden onderbouwd.
Bij iets als de intocht zijn er altijd wel problemen aan te wijzen, risico's etc... Dus dan vind ik het niet vanzelfsprekend dat de burgemeester standaard een vergunning afgeeft. Ik zeg niet dat ze dat nooit moeten doen, maar met een logisch verstand weet je dat er problemen op kunnen treden en ga je die eerst eens goed bestuderen en overleggen met politie etc... Maar goed, het is inderdaad een recht, in de praktijk zal het echter neerkomen op kijken of de risico's naar een acceptabel niveau teruggebracht kunnen worden.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:53:05 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239199
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:51 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Waarbij aangetekend dat dat niet alleen de schuld van KOZP is geweest. In die eerdere problemen had de andere partij ook schuld.

Maar voor het verbieden van een demonstratie maakt dat niet uit.
Vorig jaar waren zij toch echt de enigen die aan het rellen waren :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 22 november 2017 @ 13:54:23 #47
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175239217
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:53 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Vorig jaar waren zij toch echt de enigen die aan het rellen waren :P
Daar zijn de meningen, terecht, over verdeeld.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 13:57:13 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239252
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:54 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen, terecht, over verdeeld.
Vorig jaar waren ze letterlijk de enigen die aan het rellen waren. Ze waren helemaal over de zeik dat ze niet naar Maassluis mochten.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175239285
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Vorig jaar waren ze letterlijk de enigen die aan het rellen waren. Ze waren helemaal over de zeik dat ze niet naar Maassluis mochten.
Even aangenomen dat alles wat je zegt waar is (daar vallen wel wat kanttekeningen bij te zetten), je kunt burgers niet zomaar hun rechten ontnemen. Ook niet op basis van gebeurtenissen uit het verleden, en zeker niet omdat die club je niet bevalt.

Zo werk een vrije rechtsstaat gewoon niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 22 november 2017 @ 14:01:14 #50
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175239303
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even aangenomen dat alles wat je zegt waar is (daar vallen wel wat kanttekeningen bij te zetten), je kunt burgers niet zomaar hun rechten ontnemen. Ook niet op basis van gebeurtenissen uit het verleden, en zeker niet omdat die club je niet bevalt.

Zo werk een vrije rechtsstaat gewoon niet.
Maar een goed bestuurder neemt ze wel mee in de besluitvorming.
pi_175239308
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even aangenomen dat alles wat je zegt waar is (daar vallen wel wat kanttekeningen bij te zetten), je kunt burgers niet zomaar hun rechten ontnemen. Ook niet op basis van gebeurtenissen uit het verleden, en zeker niet omdat die club je niet bevalt.

Zo werk een vrije rechtsstaat gewoon niet.
Oh, wanneer het betrekking heeft op voetbal dan kan en gebeurt het wel.

Dus het kan.
pi_175239319
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:01 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Maar een goed bestuurder neemt ze wel mee in de besluitvorming.
Gebeurtenissen uit het verleden kunnen wellicht een rol spelen in de besluitvorming. Of die club je wel of niet bevalt kan en mag geen rol spelen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 14:03:10 #53
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239327
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even aangenomen dat alles wat je zegt waar is (daar vallen wel wat kanttekeningen bij te zetten), je kunt burgers niet zomaar hun rechten ontnemen. Ook niet op basis van gebeurtenissen uit het verleden, en zeker niet omdat die club je niet bevalt.

Zo werk een vrije rechtsstaat gewoon niet.
Lees mijn post van een kwartier geleden even.

Allemaal leuk en aardig zo'n recht, maar als ze veiligheid in het geding komt, heb je mooi pech gehad.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 22 november 2017 @ 14:03:32 #54
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175239330
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gebeurtenissen uit het verleden kunnen wellicht een rol spelen in de besluitvorming. Of die club je wel of niet bevalt kan en mag geen rol spelen.
Nee, klopt uiteraard. Teveel Bold gemaakt.
pi_175239331
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:01 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Oh, wanneer het betrekking heeft op voetbal dan kan en gebeurt het wel.

Dus het kan.
Ook dat moet (helaas) van geval tot geval worden bekeken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239333
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:01 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Oh, wanneer het betrekking heeft op voetbal dan kan en gebeurt het wel.

Dus het kan.
Voetbal is dan ook niet in de grondwet verankert :P
Maar wat al gezegd is, als deze groep in het verleden agressief is geweest dan vormen ze een groter risico. Dit kan een belangrijke motivatie zijn om ze vooraf te weren vanwege risico's e.d.
pi_175239336
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Lees mijn post van een kwartier geleden even.

Allemaal leuk en aardig zo'n recht, maar als ze veiligheid in het geding komt, heb je mooi pech gehad.
Nogmaals, de veiligheid is nooit op voorhand in het geding.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 14:04:04 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239337
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gebeurtenissen uit het verleden kunnen wellicht een rol spelen in de besluitvorming. Of die club je wel of niet bevalt kan en mag geen rol spelen.
Een club met een rijk verleden aan geweld... jep.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 14:04:11 #59
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175239338
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, de veiligheid is nooit op voorhand in het geding.
:')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175239346
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

:')
:')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, de veiligheid is nooit op voorhand in het geding.
Dat is het dus wel, zeker vanaf dit jaar
pi_175239412
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt mij in elk geval niet slim. De wet biedt KOZP meer dan voldoende ruimte om het op een legale manier te doen.

Zeker als die vergunning ver van tevoren wordt aangevraagd is er voor de overheid meer dan voldoende tijd om de boel voor te bereiden.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt mij in elk geval niet slim. De wet biedt KOZP meer dan voldoende ruimte om het op een legale manier te doen.

Zeker als die vergunning ver van tevoren wordt aangevraagd is er voor de overheid meer dan voldoende tijd om de boel voor te bereiden.
je blijft maar robo posten over het recht van demonstratie -knap hoor (erg doorzichtig)

dit is die wet in eenvoudig Nederlands

Iedereen en iedere groep heeft het recht om in het openbaar bij elkaar te komen, bijvoorbeeld voor een vergadering of een betoging of een demonstratie. Maar je mag geen andere wetten of regels overtreden. Ook mag je niet gevaarlijk zijn voor de gezondheid van de bevolking. En het mag ook niet gevaarlijk zijn voor het verkeer. En het mag ook niet leiden tot verstoring van de openbare orde.

Mag niet leiden tot verstoring vd openbare orde .

Als een burgemeester een vermoeden heeft dat de openbare orde in het geding is kan hij of zij
een demonstratie al afblazen.
Nu de hele antipiet club steeds extremistischer wordt en zelfs vernielingen gaan aanrichten en
blijkbaar nergens meer voor terug deinzen (onder aanleiding van een veroordeelde crimineel) zoals het aanvallen van politie agenten etc.etc. zal iedere weldenkende burgemeester zich volgend jaar beraden of het wel zo slim zal zijn om een demonstratie toe te staan .
Ik denk dat de busjes met die demonstranten watjes nergens meer welkom zijn.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 22 november 2017 @ 14:09:34 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239416
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die bovenste 2 zinnetjes in de OP mogen wel weg. Treurig waardeoordeel.
Ja, mag weg. Die zijn erin gekomen toen dat nog actueel was.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 22 november 2017 @ 14:10:32 #64
213457 engine
pi_175239434
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:08 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat is het dus wel, zeker vanaf dit jaar
Dat moet je daar iets aan doen. Wellicht een andere locatie maar je kunt mensen niet het totale recht om te demonstreren ontnemen.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175239451
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:10 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Dat moet je daar iets aan doen. Wellicht een andere locatie maar je kunt mensen niet het totale recht om te demonstreren ontnemen.
Ik denk dat er niet eens een probleem was geweest als ze naar een andere locatie gegaan zouden zijn, dus niet bij de intocht.
pi_175239453
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:09 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

je blijft maar robo posten over het recht van demonstratie -knap hoor (erg doorzichtig)

dit is die wet in eenvoudig Nederlands

Iedereen en iedere groep heeft het recht om in het openbaar bij elkaar te komen, bijvoorbeeld voor een vergadering of een betoging of een demonstratie. Maar je mag geen andere wetten of regels overtreden. Ook mag je niet gevaarlijk zijn voor de gezondheid van de bevolking. En het mag ook niet gevaarlijk zijn voor het verkeer. En het mag ook niet leiden tot verstoring van de openbare orde.

Mag niet leiden tot verstoring vd openbare orde .

Als een burgemeester een vermoeden heeft dat de openbare orde in het geding is kan hij of zij
een demonstratie al afblazen.
Nu de hele antipiet club steeds extremistischer wordt en zelfs vernielingen gaan aanrichten en
blijkbaar nergens meer voor terug deinzen (onder aanleiding van een veroordeelde crimineel) zoals het aanvallen van politie agenten etc.etc. zal iedere weldenkende burgemeester zich volgend jaar beraden of het wel zo slim zal zijn om een demonstratie toe te staan .
Ik denk dat de busjes met die demonstranten watjes nergens meer welkom zijn.
Dat vermoeden zal wel in elk afzonderlijk geval goed moeten worden onderbouwd.

Ik snap best dat je demonstraties bij sinterklaas-intochten algemeen wilt verbieden, maar dat kan helemaal niet.

En zelfs als het wordt onderbouwd moet er eerst goed gekeken worden of het mogelijk is om alles in goede banen te leiden voordat er besloten kan worden om geen vergunning af te geven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 22 november 2017 @ 14:13:03 #67
213457 engine
pi_175239475
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:11 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik denk dat er niet eens een probleem was geweest als ze naar een andere locatie gegaan zouden zijn, dus niet bij de intocht.
Dat hoeft ook niet. Ik ben niet degene die moet besluiten wat een gepaste locatie is. Maar vooraf verbieden omdat ze zo gewelddadig zouden zijn :') Het is geen oorlog.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175239501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat vermoeden zal wel in elk afzonderlijk geval goed moeten worden onderbouwd.

Ik snap best dat je demonstraties bij sinterklaas-intochten algemeen wilt verbieden, maar dat kan helemaal niet.
Kan niet ? heb je nu toch gezien ? was in een uurtje geregeld.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 22 november 2017 @ 14:14:44 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239507
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:

Maar tegelijk is dat anti-ZP gedoe een deel van een groter beweging waarbij mensen zich vooral op het buitenland richten met een boodschap hoe erg het racisme in Nederland wel niet is, en daartoe doen ze er graag een schepje bovenop. Zo zag ik een donkere dame die ook regelmatig bij de DWDD aanschuift in een YT-filmpje vertellen dat hier het Nederlandse N-woord nog heel gewoon is, daarbij doelend op 'neger'. Nou heb ik het al decennia niet meer gebruikt horen worden, maar zij weet echt wel wat het Nederlandse N-woord is. En als je het niet gelooft, dan is er nog altijd ZP waarmee vaststaat wat voor racistisch land dit is.
Dat dus. Als je met dat in gedachten Zwarte Piet gaat aanpassen, geef je dus toe aan die leugens. Die hele discussie van slachtofferschap, white guilt en herstelbetalingen zit gewoon in de weg bij al het andere.
Dat je iets aanpast omdat mensen zich gekwetst voelen is de ene kant van het verhaal, en daar is nog in te komen.
Dat je het aanpast en daarmee direct de schuld van het hele slavernijverleden op je krijgt, is veel te veel gevraagd en bovendien onzinnig.
pi_175239511
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat vermoeden zal wel in elk afzonderlijk geval goed moeten worden onderbouwd.

Ik snap best dat je demonstraties bij sinterklaas-intochten algemeen wilt verbieden, maar dat kan helemaal niet.
Ik snap dat ze het afzonderlijk moeten bekijken. Maar je moet ook bedenken dat de omstandigheden van zo'n intocht elk jaar toch vrij gelijk zijn aan de vorige jaren. Als het al een paar keer fout is gegaan is het niet heel moeilijk te onderbouwen waarom je geen vergunning afgeeft.

Tevens hebben burgers volgens mij niet eens inzicht in de argumentatie van de burgemeester en de gemeente en krijg je bij een verbod gewoon zo'n algemene reden te horen. Maar dat weet ik niet zeker.
pi_175239527
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:14 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Kan niet ? heb je nu toch gezien ? was in een uurtje geregeld.
Nadat er sprake was van:

1) het afsluiten van snelwegen
2) een vermoeden bestond dat er zwaar vuurwerk onderweg was.

En dan nog kan dit worden uitgelegd als het falen van de overheid: men heeft meer dan voldoende tijd gehad om veiligheidsmaatregelen te treffen. Die bleken last-minute niet voldoende te zijn waardoor de boel uit de hand dreigde te lopen. Dat was de reden om de vergunning in te trekken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239547
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:14 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik snap dat ze het afzonderlijk moeten bekijken. Maar je moet ook bedenken dat de omstandigheden van zo'n intocht elk jaar toch vrij gelijk zijn aan de vorige jaren. Als het al een paar keer fout is gegaan is het niet heel moeilijk te onderbouwen waarom je geen vergunning afgeeft.
Zoals gezegd: dat kun je ook uitleggen als het falen van de overheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 22 november 2017 @ 14:21:48 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239630
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's wel een beetje captain hindsight. Je kunt niet op basis van dreigingen die er nog niet zijn besluiten geen vergunning af te geven.

Bovendien schept dit een nogal gevaarlijk precedent: als je een demonstratie wilt voorkomen, hup... ff telefoontje naar de burgemeester dat je gehoord hebt dat er zwaar vuurwerk onderweg is en klaar. Weg burgerrechten.
Bij het uitgeven van vergunningen laat een gemeente zich goed informeren, o.a. door politie en brandweer. Er is geen recht op een vergunning.
Zo'n telefoontje kan nagetrokken worden en eventueel als een soort valse aangifte worden gezien. Weg argumenten.
pi_175239632
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nadat er sprake was van:

1) het afsluiten van snelwegen
2) een vermoeden bestond dat er zwaar vuurwerk onderweg was.

En dan nog kan dit worden uitgelegd als het falen van de overheid: men heeft meer dan voldoende tijd gehad om veiligheidsmaatregelen te treffen. Die bleken last-minute niet voldoende te zijn waardoor de boel uit de hand dreigde te lopen. Dat was de reden om de vergunning in te trekken.
Ja dus ? volgend jaar belt er iemand dat ze zwaar vuurwerk in de bus hebben en dan kunnen weer omdraaien.
Ik denk dat er volgend jaar helemaal geen anti pieten demonstratie meer komt.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175239695
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:22 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Ja dus ? volgend jaar belt er iemand dat ze zwaar vuurwerk in de bus hebben en dan kunnen weer omdraaien.
Ik denk dat er volgend jaar helemaal geen anti pieten demonstratie meer komt.
Jawel, maar op een totaal andere wijze.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175239704
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij het uitgeven van vergunningen laat een gemeente zich goed informeren, o.a. door politie en brandweer. Er is geen recht op een vergunning.
Dat recht is er dus wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:21 schreef Lunatiek het volgende:

Zo'n telefoontje kan nagetrokken worden en eventueel als een soort valse aangifte worden gezien. Weg argumenten.
Als zo'n situatie ontstaat en je snel een beslissing moet nemen kan ik me voorstellen dat er geen tijd is om het na te trekken en de burgemeester gewoon het risico niet wil lopen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239719
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:22 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Ik denk dat er volgend jaar helemaal geen anti pieten demonstratie meer komt.
Dit lijkt me heel naief.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175239741
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat recht is er dus wel.

[..]

Als zo'n situatie ontstaat en je snel een beslissing moet nemen kan ik me voorstellen dat er geen tijd is om het na te trekken en de burgemeester gewoon het risico niet wil lopen.
Hou eens op met je gejank over dat demonstratie recht > dat weten we nu wel
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 22 november 2017 @ 14:28:29 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239752
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
Sowieso heb je in Nederland wel het recht van demonstreren, maar dat wil niet zeggen dat je dat recht altijd en overal mag uitoefenen geloof ik. Ik vind een kinderfeest nou bij uitstek niet de locatie voor een demonstratie over 'volwassen' onderwerpen. Ga dan naar het gemeentehuis/malieveld etc...
Nee, je hebt geen recht op demonstreren. Er is een recht dat de overheid demonstraties niet in het algemeen wettelijk mag verbieden (voor een of meerdere groepen). Er is dan ook geen wet die demonstraties van wat voor aard verbiedt.

Je moet een vergunning voor een demonstratie op de opnebare straat aanvragen en die kan geweigerd of oingetrokken worden. In de aanvraag moeten datum en plaats staan, en vaak nog zaken als aantal mensen dat zal komen.
De vergunning voor een demonstratie is geen ontheffing van een wet of zo. Het heeft ook helemaal niks met het demonstratierecht te maken. Als je een buurtbarbecue op de openbare straat wilt organiseren, verloopt de vergunningaanvraag op precies dezelfde manier. En ja, ook voor de intochten van Sinterklaas is een vergunning nodig.

Valt nog mee dat de anti-pieten niet massaal een bezwaar tegen die vergunningen voor de intochten hebben ingediend.
  woensdag 22 november 2017 @ 14:29:43 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239775
quote:
Treurig. Het toont wel weer het niveau van die racisten.
  woensdag 22 november 2017 @ 14:30:52 #81
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_175239788
Sneu want zo gaat een eeuwenlange traditie naar de haaien.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_175239821
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Treurig. Het toont wel weer het niveau van die racisten.
Grappig ja, ze hebben niet door dat ze zelf de grootste racisten zijn
  woensdag 22 november 2017 @ 14:34:44 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175239865
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat recht is er dus wel.
Nee, dat recht is er niet. Ja, het staat je grondrechtelijk vrij te demonstreren waar en wanneer je wilt, maar de APV van elke gemeente beperkt dat recht door een vergunningaanvraag voor een demonstratie, of elke andere georganiseerde activiteit op de openbare straat.
Heel simpel: de vergunning kan ook geweigerd worden omdat er op dat moment te weinig politie beschikbaar is door een risico-voetbalwedstrijd elders in de stad, of omdat op het moment van de demonstratie de straat is opgebroken. Dan kun je een vergunning aanvragen voor een andere tijd of een andere plaats.
pi_175239875
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:51 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Bij iets als de intocht zijn er altijd wel problemen aan te wijzen, risico's etc... Dus dan vind ik het niet vanzelfsprekend dat de burgemeester standaard een vergunning afgeeft. Ik zeg niet dat ze dat nooit moeten doen, maar met een logisch verstand weet je dat er problemen op kunnen treden en ga je die eerst eens goed bestuderen en overleggen met politie etc... Maar goed, het is inderdaad een recht, in de praktijk zal het echter neerkomen op kijken of de risico's naar een acceptabel niveau teruggebracht kunnen worden.
Het is niet aan de autoriteiten om een demonstratie te vergunnen. Er is een aanmeldplicht en er kunnen proportionele beperkingen worden gesteld indien de openbare orde in gevaar is.

Vanuit de grondwet en de rechtsstatelijkheid is het dan ook veel logischer om geen evenementenvergunning af te geven voor een evenement waarbij de demonstratievrijheid via de openbare orde in gevaar komt. Als er een belangenafweging moet plaatsvinden tussen het recht om te demonstreren en een evenement voor de leuk zoals een intocht, dan moet het evenement natuurlijk wijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 22 november 2017 @ 14:39:56 #85
213457 engine
pi_175239971
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat recht is er niet. Ja, het staat je grondrechtelijk vrij te demonstreren waar en wanneer je wilt, maar de APV van elke gemeente beperkt dat recht door een vergunningaanvraag voor een demonstratie, of elke andere georganiseerde activiteit op de openbare straat.
Heel simpel: de vergunning kan ook geweigerd worden omdat er op dat moment te weinig politie beschikbaar is door een risico-voetbalwedstrijd elders in de stad, of omdat op het moment van de demonstratie de straat is opgebroken. Dan kun je een vergunning aanvragen voor een andere tijd of een andere plaats.
Dat recht is er dus wel maar je moet het opvragen. Onder normale omstandigheden mag je demonstreren en een demonstratie kan dus ook niet zomaar verboden worden. Jij draait het om.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175240117
Het blijft vermakelijk hoe druk sommige mensen zich blijven maken over het uiterlijk van een verzonnen figuur. Als het zo door gaat verpesten die pro- en anti-pieten het feest voor de kindertjes.
pi_175242264
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 14:48 schreef Wespensteek het volgende:
Het blijft vermakelijk hoe druk sommige mensen zich blijven maken over het uiterlijk van een verzonnen figuur. Als het zo door gaat verpesten die pro- en anti-pieten het feest voor de kindertjes.
heb je weer zo'n neutrale pro-kindertjes gast....
pi_175242954
Protest tegen Zwarte Piet verklaart ons schuldig

„In de discussie over het Sinterklaasfeest moeten we ons eerlijk de vraag stellen of we ons toch stiekem niet opnieuw verheffen boven onze zwarte medemens.”

quote:
De pijn van de discussie rond Zwarte Piet ligt in de vraag hoe het mogelijk is dat (blanke) mensen zich zo ver boven zwarte mensen konden én kunnen verheffen, betoogt ds. A. Meuleman.


In de aanloop naar 5 december, en trouwens al ver daarvoor, duikt de Zwarte Pietdiscussie weer op. Piet moet vertrekken of op z’n minst een andere kleur krijgen. Dat protest lijkt een open zenuw te raken bij een groot deel van de Nederlandse bevolking. Niet dat iedereen die sinterklaas viert ook gelijk snelwegblokkades opwerpt, maar veel protest kan toch wel bijval vinden. Ook onder lezers van het Reformatorisch Dagblad.

Dan gaat het vaak niet eens om de figuur van Zwarte Piet, maar veel vaker om het gevoel dat verworvenheden van onze cultuur ons worden afgenomen. Dat is in ieder geval de tendens die ik vanuit de krant meen waar te nemen. De Zwarte Pietdiscussie wordt afgedaan als gezeur van een bepaalde groep mensen in onze samenleving.

Laten we echter eens kijken naar de ten hemel schreiende achtergrond van dit hele protest. Die achtergrond is er namelijk een van minstens 300 jaar slavernij en overheersing. Als we de woorden slavernij en overheersing horen, kunnen we al snel de schouders ophalen en ze als abstracte woorden naast ons neerleggen. Het is immers lang geleden en ver van ons bed.

Verdieping wat betreft deze achtergrond zou echter niet verkeerd zijn. Daarbij moeten we elkaar niet de zwartepiet toespelen wat betreft het al dan niet politiek correcte gehalte. Het gaat hierbij immers om de geschiedenis van mensen van vlees en bloed. Zwarte actievoerders protesteren niet omdat ze dat nu leuk vinden. Ze willen ook niet iets kapotmaken omdat ze het leuk vinden iets kapot te maken. In het protest zit een factor geschiedenis die tot op de dag van vandaag pijn doet in de harten en levens van veel nakomelingen van slaven. Daar hebben we het immers over. Over een zwarte man die het knechtje is (of lijkt te zijn) van een blanke.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175243006
Ik vind dat de fout bij degene ligt die de plek van protest heeft aangewezen. Ik vind dat ze mogen protesteren, maar ergens in een weiland buiten Dokkum waar geen kind ze ziet, niet midden in de intocht. Het stukje burgerlijke ongehoorzaamheid om het plezier van kinderen te beschermen lijkt me geoorloofd.
standaarddrinker
pi_175243578
De zeurpieten zijn ook weer present
pi_175244346
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:09 schreef Kijkertje het volgende:
Protest tegen Zwarte Piet verklaart ons schuldig

„In de discussie over het Sinterklaasfeest moeten we ons eerlijk de vraag stellen of we ons toch stiekem niet opnieuw verheffen boven onze zwarte medemens.”

[..]

Kan het nog dramatischer? wat een bagger.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175244425
.

[ Bericht 99% gewijzigd door forzaudinese op 22-11-2017 20:56:38 ]
  Leukste jonkie 2022 woensdag 22 november 2017 @ 18:35:29 #93
213457 engine
pi_175244502
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:26 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Kan het nog dramatischer? wat een bagger.
Dat idee had ik ook ja. Net zo goed als gezeur over herstelbetalingen. Daar gaat het helemaal niet over.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Leukste jonkie 2022 woensdag 22 november 2017 @ 18:37:38 #94
213457 engine
pi_175244545
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:30 schreef forzaudinese het volgende:
Eens !
Johan Derksen over Zwarte Piet-discussie: ''In de provincie lachen we erom''

Oneens!

Johan vergeet dat een groot gedeelte van de Nederlanders in de randstad woont. In kleine dorpjes speelt het niet echt nee, maar had je dan gedacht dat Schubbekutteveen hier voorloper mee zou zijn?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175244802
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:09 schreef Kijkertje het volgende:
Protest tegen Zwarte Piet verklaart ons schuldig

„In de discussie over het Sinterklaasfeest moeten we ons eerlijk de vraag stellen of we ons toch stiekem niet opnieuw verheffen boven onze zwarte medemens.”

[..]

Blanke mensen verheffen zich niet boven het leed van slaven. Echter sommige nakomelingen kun je moeilijk serieus nemen. Die doen zomogelijk alsof ze zelf nog een groter slachtoffer zijn dan de slaven van toen. Een parallel kunnen we trekken met nakomelingen van slachtoffers van WO2. Ondanks dat daar, omdat het minder lang geleden is, nog mensen zijn die wel WO2 persoonlijk hebben ervaren heten we sinds enige jaren 'alweer' Duitsers welkom. Ook tijdens onze herdenkingen.

Dus nee sorry, tijdens Sinterklaas vieren we geen slavernij. Dat leed projecteren sommige mensen er zelf in. En door dat in stand te houden, nemen ze dus eigenlijk zelf een slavenpositie aan. Therapie lijkt me dan een geschiktere oplossing dan demonstreren. Toedels. :W
pi_175244966
Peiling: Draagvlak voor traditionele Zwarte Piet loopt terug

Het draagvlak voor Zwarte Piet loopt terug. Dat blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 38.000 mensen. In 2013 wilde 89 procent de traditionele Zwarte Piet behouden. Dit percentage is inmiddels gezakt: 68 procent wil nu geen verandering aan Zwarte Piet. Van een kwart (26%) mogen er wel aanpassingen worden gedaan.

Opiniepeiler Gijs Rademaker: 'Je kunt duidelijk spreken van een trend. In de afgelopen vijf jaar is het draagvlak voor de traditionele Zwarte Piet afgebrokkeld met 20 procent.'

Begrip voor demonstraties

Driekwart van de deelnemers (74%) heeft er begrip voor dat demonstranten tegen Zwarte Piet afgelopen weekend tegengehouden werden op de snelweg. Ondervraagden vragen zich af of de demonstratie wel vreedzaam zou zijn geweest. Daarnaast vinden ze een demonstratie tijdens een kinderfeest niet passen. Zoals iemand zegt: 'Deze zogenaamde vreedzame demonstratie loopt altijd uit de hand. Deze verhitte discussie voer je niet met kinderen erbij'. Ondanks dit begrip vinden veel mensen het wel terecht dat het OM naar vervolging kijkt, omdat ze nu eenmaal de wet hebben overtreden.

Discussie voorbij?

De NTR introduceerde dit jaar naast zwarte Piet ook een roetveegpiet en een witte Piet. Er is veel verdeeldheid onder de ondervraagden of met deze drie verschijningsvormen van Piet de discussie nu voorbij is: 41 procent stelt van wel, 51 procent van niet. Vooral de witte Piet roept weerstand op. Veel mensen stellen dat de vergelijking 'wit' en 'zwart' juist de nadruk legt op huidskleur, terwijl ze daar nu juist vanaf willen. Ook zien ze de herkenbaarheid van mensen als een probleem.

Aan het onderzoek deden een paar honderd Nederlanders mee van Antilliaanse of Surinaamse afkomst. Onder deze groep is veel meer steun voor aanpassing van de traditionele Zwarte Piet. Wel zeggen de meeste van deze deelnemers dat de aanpassingen ook niet te ver moeten gaan. Zo zegt iemand: 'Het gezicht moet onherkenbaar blijven'.

Vanavond in EenVandaag presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van dit onderzoek. Meer over deze peiling is te vinden op de website van EenVandaag.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175245102
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:56 schreef Kijkertje het volgende:
Peiling: Draagvlak voor traditionele Zwarte Piet loopt terug

Het draagvlak voor Zwarte Piet loopt terug. Dat blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 38.000 mensen. In 2013 wilde 89 procent de traditionele Zwarte Piet behouden. Dit percentage is inmiddels gezakt: 68 procent wil nu geen verandering aan Zwarte Piet. Van een kwart (26%) mogen er wel aanpassingen worden gedaan.

Opiniepeiler Gijs Rademaker: 'Je kunt duidelijk spreken van een trend. In de afgelopen vijf jaar is het draagvlak voor de traditionele Zwarte Piet afgebrokkeld met 20 procent.'

Begrip voor demonstraties

Driekwart van de deelnemers (74%) heeft er begrip voor dat demonstranten tegen Zwarte Piet afgelopen weekend tegengehouden werden op de snelweg. Ondervraagden vragen zich af of de demonstratie wel vreedzaam zou zijn geweest. Daarnaast vinden ze een demonstratie tijdens een kinderfeest niet passen. Zoals iemand zegt: 'Deze zogenaamde vreedzame demonstratie loopt altijd uit de hand. Deze verhitte discussie voer je niet met kinderen erbij'. Ondanks dit begrip vinden veel mensen het wel terecht dat het OM naar vervolging kijkt, omdat ze nu eenmaal de wet hebben overtreden.

Discussie voorbij?

De NTR introduceerde dit jaar naast zwarte Piet ook een roetveegpiet en een witte Piet. Er is veel verdeeldheid onder de ondervraagden of met deze drie verschijningsvormen van Piet de discussie nu voorbij is: 41 procent stelt van wel, 51 procent van niet. Vooral de witte Piet roept weerstand op. Veel mensen stellen dat de vergelijking 'wit' en 'zwart' juist de nadruk legt op huidskleur, terwijl ze daar nu juist vanaf willen. Ook zien ze de herkenbaarheid van mensen als een probleem.

Aan het onderzoek deden een paar honderd Nederlanders mee van Antilliaanse of Surinaamse afkomst. Onder deze groep is veel meer steun voor aanpassing van de traditionele Zwarte Piet. Wel zeggen de meeste van deze deelnemers dat de aanpassingen ook niet te ver moeten gaan. Zo zegt iemand: 'Het gezicht moet onherkenbaar blijven'.

Vanavond in EenVandaag presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van dit onderzoek. Meer over deze peiling is te vinden op de website van EenVandaag.
Misschien is het al eens gezegd, maar het is geen doen om 97 topics terug te bladeren. Is er ongeveer een percentage te noemen in hoeverre de antipieten de denkbeelden van de totale populatie negers in Nederland vertegenwoordigen?
pi_175245133
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Misschien is het al eens gezegd, maar het is geen doen om 97 topics terug te bladeren. Is er ongeveer een percentage te noemen in hoeverre de antipieten de denkbeelden van de totale populatie negers in Nederland vertegenwoordigen?
Ik heb geen idee :N
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175245206
quote:
9s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:50 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Blanke mensen verheffen zich niet boven het leed van slaven. Echter sommige nakomelingen kun je moeilijk serieus nemen. Die doen zomogelijk alsof ze zelf nog een groter slachtoffer zijn dan de slaven van toen. Een parallel kunnen we trekken met nakomelingen van slachtoffers van WO2. Ondanks dat daar, omdat het minder lang geleden is, nog mensen zijn die wel WO2 persoonlijk hebben ervaren heten we sinds enige jaren 'alweer' Duitsers welkom. Ook tijdens onze herdenkingen.

Deze antipieten vinden slavernij zelf niet zo vreemd. Dat heeft altijd bij de geschiedenis gehoord.. maar, zo zeggen ze, geen enkel volk heeft ooit 12,5 miljoen mensen tot slaaf gemaakt. Ook arabieren niet. Door die grote hoeveelheid slachtoffers is het leed daarom met niets vergelijkbaar en zijn blanken de meest evil mensen uit de geschiedenis.

Mao had overigens bijna 80 miljoen slachtoffers. En die was niet blank. Men houdt van selectief shoppen.
pi_175245264
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :N
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

- lokquote -
Volgens mij heb jij hier aardig zicht op.. kun jij een grove schatting maken?
pi_175245321
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Deze antipieten vinden slavernij zelf niet zo vreemd. Dat heeft altijd bij de geschiedenis gehoord.. maar, zo zeggen ze, geen enkel volk heeft ooit 12,5 miljoen mensen tot slaaf gemaakt. Ook arabieren niet. Door die grote hoeveelheid slachtoffers is het leed daarom met niets vergelijkbaar en zijn blanken de meest evil mensen uit de geschiedenis.

Mao had overigens bijna 80 miljoen slachtoffers. En die was niet blank. Men houdt van selectief shoppen.
Zat net te denken misschien is Noord Korea wat voor ze? Daar schijnen ze wel mensen in de gevangenis te gooien, en hun straffen over te gaan op hun nakomelingen.
pi_175245322
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Misschien is het al eens gezegd, maar het is geen doen om 97 topics terug te bladeren. Is er ongeveer een percentage te noemen in hoeverre de antipieten de denkbeelden van de totale populatie negers in Nederland vertegenwoordigen?
Een iets groter percentage dan het percentage kinderen die de huidskleur van Piet belangrijk vinden ;)
pi_175245530
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:14 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Een iets groter percentage dan het percentage kinderen die de huidskleur van Piet belangrijk vinden ;)
Kinderen hebben nog geen stemrecht :P

edit: misschien moet ik wat duidelijker zijn. Als een serieuze groep er problemen mee heeft moeten we er zeker naar kijken. Maar bij die afweging zijn niet alleen de kinderen relevant; daarvoor is het onderwerp voor blanke volwassenen ondertussen te belangrijk geworden. Dat laatste zijn de antipieten helemaal zelf schuld.

[ Bericht 18% gewijzigd door CafeRoker op 22-11-2017 19:29:42 ]
  woensdag 22 november 2017 @ 19:35:12 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175245787
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Misschien is het al eens gezegd, maar het is geen doen om 97 topics terug te bladeren. Is er ongeveer een percentage te noemen in hoeverre de antipieten de denkbeelden van de totale populatie negers in Nederland vertegenwoordigen?
Volgens mij niet bekend, omdat negers niet te tellen zijn in Nederland. Huidskleur wordt niet geregistreerd in de basisadministratie. Bovendien krijg je dan een soort rassenregistratie (is een kind van een blanke en een neger een neger? Hoe tel je die mee?) die we in Nederland niet willen. Ook religie wordt niet geregistreerd.
  woensdag 22 november 2017 @ 19:41:46 #105
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175245957
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Volgens mij niet bekend, omdat negers niet te tellen zijn in Nederland. Huidskleur wordt niet geregistreerd in de basisadministratie. Bovendien krijg je dan een soort rassenregistratie (is een kind van een blanke en een neger een neger? Hoe tel je die mee?) die we in Nederland niet willen. Ook religie wordt niet geregistreerd.
Nee, dat soort registratie ligt gek genoeg wat gevoelig.
pi_175246203
Wat een stakkers daar in Spangen.
Bedreigen met brand omdat iemand Zwarte piet wil laten hangen.

Fucking kinderfeest, stelletje lowlifes.

Wees er maar trots op antipieten hier, dit is waarvoor je discussieert.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175246324
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:37 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Oneens!

Johan vergeet dat een groot gedeelte van de Nederlanders in de randstad woont. In kleine dorpjes speelt het niet echt nee, maar had je dan gedacht dat Schubbekutteveen hier voorloper mee zou zijn?
Voorloper? Wat is dit nu weer voor hautaine instelling? Alsof iedereen moet gaan leven volgens de standaarden van de grachtengordel. Flikker op idioot.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175246423
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:56 schreef Kijkertje het volgende:
Peiling: Draagvlak voor traditionele Zwarte Piet loopt terug

Het draagvlak voor Zwarte Piet loopt terug. Dat blijkt uit een peiling van EenVandaag onder ruim 38.000 mensen. In 2013 wilde 89 procent de traditionele Zwarte Piet behouden. Dit percentage is inmiddels gezakt: 68 procent wil nu geen verandering aan Zwarte Piet. Van een kwart (26%) mogen er wel aanpassingen worden gedaan.

Opiniepeiler Gijs Rademaker: 'Je kunt duidelijk spreken van een trend. In de afgelopen vijf jaar is het draagvlak voor de traditionele Zwarte Piet afgebrokkeld met 20 procent.'

Begrip voor demonstraties

Driekwart van de deelnemers (74%) heeft er begrip voor dat demonstranten tegen Zwarte Piet afgelopen weekend tegengehouden werden op de snelweg. Ondervraagden vragen zich af of de demonstratie wel vreedzaam zou zijn geweest. Daarnaast vinden ze een demonstratie tijdens een kinderfeest niet passen. Zoals iemand zegt: 'Deze zogenaamde vreedzame demonstratie loopt altijd uit de hand. Deze verhitte discussie voer je niet met kinderen erbij'. Ondanks dit begrip vinden veel mensen het wel terecht dat het OM naar vervolging kijkt, omdat ze nu eenmaal de wet hebben overtreden.

Discussie voorbij?

De NTR introduceerde dit jaar naast zwarte Piet ook een roetveegpiet en een witte Piet. Er is veel verdeeldheid onder de ondervraagden of met deze drie verschijningsvormen van Piet de discussie nu voorbij is: 41 procent stelt van wel, 51 procent van niet. Vooral de witte Piet roept weerstand op. Veel mensen stellen dat de vergelijking 'wit' en 'zwart' juist de nadruk legt op huidskleur, terwijl ze daar nu juist vanaf willen. Ook zien ze de herkenbaarheid van mensen als een probleem.

Aan het onderzoek deden een paar honderd Nederlanders mee van Antilliaanse of Surinaamse afkomst. Onder deze groep is veel meer steun voor aanpassing van de traditionele Zwarte Piet. Wel zeggen de meeste van deze deelnemers dat de aanpassingen ook niet te ver moeten gaan. Zo zegt iemand: 'Het gezicht moet onherkenbaar blijven'.

Vanavond in EenVandaag presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van dit onderzoek. Meer over deze peiling is te vinden op de website van EenVandaag.
Hoe is de meetmethode? Zijn precies dezelfde mensen gevraagd als een paar jaar eerder? Misschien is de site van eenvandaag meer onder jooppubliek gaan leven...

Je weet het niet.

Maar alsnog, ook volgens deze peiling 2x zoveel voorstanders van ZP.

Wat is je punt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175246444
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voorloper? Wat is dit nu weer voor hautaine instelling? Alsof iedereen moet gaan leven volgens de standaarden van de grachtengordel. Flikker op idioot.
Moet.... dat niet. Maar als dat een keer andersom was zou dat wel een zeldzame gebeurtenis zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175246484
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoe is de meetmethode? Zijn precies dezelfde mensen gevraagd als een paar jaar eerder? Misschien is de site van eenvandaag meer onder jooppubliek gaan leven...

Je weet het niet.

Maar alsnog, ook volgens deze peiling 2x zoveel voorstanders van ZP.

Wat is je punt?
Heeft iemand nog alternatieve feiten? O-)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:04:19 #111
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175246540
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heeft iemand nog alternatieve feiten? O-)
Mensen die zich als ZP zwart laten schminken zijn racisten.
KOZP is een vredelievende groep.
De grachtengordel bepaalt de koers van de rest van Nederland.
Jij bent tolerant.
Protesteren tussen honderden kinderen is een recht.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175246587
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mensen die zich als ZP zwart laten schminken zijn racisten.
KOZP is een vredelievende groep.
De grachtengordel bepaalt de koers van de rest van Nederland.
Jij bent tolerant.
Protesteren tussen honderden kinderen is een recht.
Ja, die vraag naar alternatieve feiten is bij jou duidelijk in goede handen. Je kan zo de politiek in.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175246663
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Moet.... dat niet. Maar als dat een keer andersom was zou dat wel een zeldzame gebeurtenis zijn.
In Amsterdam wonen veelal echt verschrikkelijke types. Van die mensen die menen onderdeel te zijn van de 2e renaissance. Er ontstaat daar een idee en wanneer de rest van Nederland daar niet enthousiast voor is dan zijn het domme boeren. Niets is minder waar natuurlijk, dat kan je zelf ook wel uitzoeken. Maar toch erger ik me mateloos aan dat hautaine gedrag.
pi_175246719
Ik vind de meeste anti pieten zich erg arrogant gedragen, hun wil is wet, aan ons moet je je aanpassen
pi_175246763
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:09 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

In Amsterdam wonen veelal echt verschrikkelijke types. Van die mensen die menen onderdeel te zijn van de 2e renaissance. Er ontstaat daar een idee en wanneer de rest van Nederland daar niet enthousiast voor is dan zijn het domme boeren. Niets is minder waar natuurlijk, dat kan je zelf ook wel uitzoeken. Maar toch erger ik me mateloos aan dat hautaine gedrag.
Man, man, man... kijken jullie eens een keer in de spiegel. Wie voelt zich hier nu verheven?

[ Bericht 25% gewijzigd door sp3c op 22-11-2017 20:18:01 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175246918
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heeft iemand nog alternatieve feiten? O-)
Niks met alternatiece feiten te maken. Maar met een gedegen meetmethode.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175246926
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Man, man, man... kijken jullie eens een keer in de spiegel. Wie voelt zich hier nu verheven?
Actie = reactie zoals Newton het omschreef, zelfs hierop toepasbaar. Het lijkt me logisch dat je een tegengeluid gaat maken tegenover personen die zichzelf als het verlichte baken zien van Nederland. En Karel uit 'de provincie' heeft dan wellicht niet gestudeerd, maar ik heb meer respect voor zo'n persoon met bijvoorbeeld een eigen metaalbedrijfje dan voor Vlinder uit Amsterdam, afgestudeerd in gender studies. En ja nu chargeer ik, maar de mensen uit Amsterdam moeten maar eens realiseren dat zij ook maar gewoon een klein deel van Nederland zijn en niets meer.

Maar goed, we gaan offtopic. Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen uit Amsterdam en omstreken, die voor het afschaffen van de zwarte piet zijn, niet representatief zijn voor heel Nederland en wiens mening ook zeker niet waardevoller is dan die van de rest van NL
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 20:22:10 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175246990
in de provincie heb je ook gewoon universiteiten he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175247026
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:22 schreef sp3c het volgende:
in de provincie heb je ook gewoon universiteiten he
Dat weet ik maar al te goed. Gek genoeg zie je onevenredig veel SJW nieuws van bepaalde universiteiten, waaronder als grootaandeelhouder de UvA. Dergelijk nieuws hoor je nou nooit eens van de TU Delft bijvoorbeeld.
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 20:25:34 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175247048
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:24 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat weet ik maar al te goed. Gek genoeg zie je onevenredig veel SJW nieuws van bepaalde universiteiten, waaronder als grootaandeelhouder de UvA. Dergelijk nieuws hoor je nou nooit eens van de TU Delft bijvoorbeeld.
zie je niet gewoon wat je wil zien?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:26:42 #121
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247074
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

zie je niet gewoon wat je wil zien?
Op de TU lopen echt geen SJW'ers rond :P
Dat probleem speelt vooral bij de alfastudies.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247080
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:24 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat weet ik maar al te goed. Gek genoeg zie je onevenredig veel SJW nieuws van bepaalde universiteiten, waaronder als grootaandeelhouder de UvA. Dergelijk nieuws hoor je nou nooit eens van de TU Delft bijvoorbeeld.
Tu delft zou ook raar zijn als daar resultaat vandaan komt van een sociale studie. Zo sociaal zijn die techies en nerds namelijk niet :P.

RUG.. ofso ?
Nee... Idd, alleen van de uva.
Rare mensen daar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247128
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

zie je niet gewoon wat je wil zien?
Ik denk het niet, aangezien het ook vrij logisch is als je kijkt naar wat voor studies er aangeboden worden bijvoorbeeld. Dat trekt een bepaalde slag mensen aan. Natuurlijk is het geen zwart/wit, maar er is zeker wel een significant groter aantal 'SJW'ers' aanwezig op universiteiten als de UvA. In principe maakt mij dat niet uit, ze moeten hun energie steken in activiteiten die hen aanspreken. Maar wat mij irriteert is dus die hautaine houding, terwijl er, zoals je zelf al opmerkt, genoeg universiteiten in de provincie liggen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:29:49 #124
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247129
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tu delft zou ook raar zijn als daar resultaat vandaan komt van een sociale studie. Zo sociaal zijn die techies en nerds namelijk niet :P.

100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247134
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

zie je niet gewoon wat je wil zien?
Of zie jij het gewoon niet?

Het is namelijk wel een feit dat er in Amsterdam meer van dat sjw volk woont dan daarbuiten. Utrecht mss en rotterdam ook nog wel, maar in de rest? Nee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247147
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247154
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:24 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat weet ik maar al te goed. Gek genoeg zie je onevenredig veel SJW nieuws van bepaalde universiteiten, waaronder als grootaandeelhouder de UvA. Dergelijk nieuws hoor je nou nooit eens van de TU Delft bijvoorbeeld.
Bij TU Delft hadden ze vorig jaar blauwe Pieten
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175247165
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Misschien is het al eens gezegd, maar het is geen doen om 97 topics terug te bladeren. Is er ongeveer een percentage te noemen in hoeverre de antipieten de denkbeelden van de totale populatie negers in Nederland vertegenwoordigen?
Niet natuurlijk, het is vooral gedragen door politici en media in binnen en buitenland.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175247174
Pietermans is weer in het land, en het interesseert mij echt geen ene zak wat de haterz daar van vinden.

#ARG
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175247193
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Bij TU Delft hadden ze vorig jaar blauwe Pieten [ afbeelding ]
Dan hebben ze in ieder geval nog het fatsoen om dat feit niet door de keel van de rest van Nederland te drukken door middel van nieuwsartikelen.
pi_175247276
Tja, het gaat maar door. Na dat Sinterklaashuis van vanmorgen nu een sinterklaascircus:
quote:
Sinterklaascircus naast Sparta gestopt: dreiging
Het Sinterklaascircus in Spangen heeft na twee dagen al zijn tent afgebroken. Initiatiefnemer Wouter Zuidema voelde zich niet meer veilig na allerlei bedreigingen over de kleur van zijn Pieten, die niet zwartroetveeg waren maar bruin. Zuidema werd eerst telefonisch met de dood bedreigd en later kreeg hij op zijn Facebookpagina de volle laag met de zin: ‘’brand die kuttent maar af met al die racisten erin.’

‘’Bij het overleg met WMO Radar was vooraf bepaald dat de zwarte pieten egaal bruin zouden zijn, maar dat werd vijf voor twaalf met één appje teruggedraaid’’, aldus Zuiderwijk. ‘’Het bleek namelijk dat VMO Radar zich perse wilde conformeren aan het studentenbesluit dat in samenspraak met platform Rutu was genomen: het moesten veegpieten worden. En als ik me er niet aan zou houden kreeg ik van WMO Radar geen stroom en water voor de tent.’’

Zuidema voelde zich hierdoor keihard voor het blok gezet en zocht getergd in no time een privésponsor voor zijn licht en stroom. ‘’Die man is zelfs voor mij naar Sparta gestapt en heeft gezegd: sluit die jongens maar op jullie water en stroom aan, ik betaal. Er was dus eigenlijk al gelazer voordat we waren gestart.’’

‘’Ja, ik had ook tot veegpieten kunnen besluiten’’, zei Zuidema, ‘’maar er was van goed overleg ineens geen sprake meer. Ik kreeg van WMO Radar maar één keuze: veegpieten of anders geen water en stroom. Dat stuitte me tegen de borst. Maar ik had niet verwacht dat dit het resultaat was. Ik vond het na zondag voor de vrijwilligers onverantwoord om verder te gaan. Ze wilden ook al met eieren gaan gooien.’’
https://dagblad010.nl/sin(...)ta-gestopt-dreiging/

Gewoon een initiatief voor de minderbedeelden.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175247286
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Bij TU Delft hadden ze vorig jaar blauwe Pieten [ afbeelding ]
... Sinterklaas, Sinterklaas, en natuurlijk blauwe piet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 20:37:37 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175247299
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Of zie jij het gewoon niet?
ik zie het niet nee

maar ik ben ook niet zo van het labeltjes plakken

quote:
Het is namelijk wel een feit dat er in Amsterdam meer van dat sjw volk woont dan daarbuiten. Utrecht mss en rotterdam ook nog wel, maar in de rest? Nee.
er woont sowieso meer volk in Amsterdam dan elke andere stad dus dat is relatief logisch
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:39:15 #134
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247332
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:36 schreef Montagui het volgende:
Tja, het gaat maar door. Na dat Sinterklaashuis van vanmorgen nu een sinterklaascircus:

[..]

https://dagblad010.nl/sin(...)ta-gestopt-dreiging/

Gewoon een initiatief voor de minderbedeelden.

[ afbeelding ]
Zo rolt het antikamp.

Achterlijk, achterlijk, achterlijk.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247381
Dat ZP onderzoek van eenvandaag geeft ook aan dat 26% aanpassingen wel ok vind.

Dus nog steeds 94% voor het blijven van het karakter Zwarte Piet. Dat vind ik nog al flink...

Eat that kozp, wat voor 'verwijdering uit het feest van alles wat aan ZP doet denken' is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247386
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie het niet nee

maar ik ben ook niet zo van het labeltjes plakken

[..]

er woont sowieso meer volk in Amsterdam dan elke andere stad dus dat is relatief logisch
O.a. meer innovatieve startups in Amsterdam door ruimtegebrek, wat veel progressieve en jonge werknemers aantrekt. Bedrijven in de provincie van tientallen jaren oud hebben hun eigen slag van conservatieve werknemers. Maar genoeg daarover lijkt me, weet niet of dit nog genoeg raakvlak heeft met de rest van het topic.

Verder wel echt triest van die bedreigingen etc... Wat je ook van dit onderwerp vindt, bedreigingen uiten aan mensen is echt intens sneu, aan beide kanten.
pi_175247401


[ Bericht 100% gewijzigd door Bottendaal op 22-11-2017 20:43:03 ]
pi_175247405
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zo rolt het antikamp.

Achterlijk, achterlijk, achterlijk.
Gewoon burgerlijke ongehoorzaamheid, boete betalen en klaar lijkt me.
pi_175247426
https://eenvandaag.avrotr(...)te-piet-loopt-terug/

Kijk op 4.00 minuten van de film

Volgens de laatste peilingen van eenvandaag vinden de meeste mensen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst dat traditionele Piet moet veranderen.
Ze willen niet dat het een imitatie of karikatuur van hun uiterlijk is.

De opiniepeilers zijn wel lui op dit punt. Men moet dit dieper onderzoeken wbt de groepen met donker uiterlijk
Bang om ongewenste meningen tegen te komen?
pi_175247427
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zo rolt het antikamp.

Achterlijk, achterlijk, achterlijk.
Dat dus. Dat krijg je er dus van als de antipietjes niet hun zin krijgen. Willen ze een tent in de hens steken met koters...

Hoe ziek ben je?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247460
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat dus. Dat krijg je er dus van als de antipietjes niet hun zin krijgen. Willen ze een tent in de hens steken met koters...

Hoe ziek ben je?
Wat is een tent in de hens steken met koters ? Ze willen kinderen in een tent zetten en die laten afbranden ?
Wie wilt dat ?
pi_175247483
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:42 schreef Bluesdude het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)te-piet-loopt-terug/

Kijk op 4.00 minuten van de film

Volgens de laatste peilingen van eenvandaag vinden de meeste mensen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst dat traditionele Piet moet veranderen.
Ze willen niet dat het een imitatie of karikatuur van hun uiterlijk is.

De opiniepeilers zijn wel lui op dit punt. Men moet dit dieper onderzoeken wbt de groepen met donker uiterlijk
Bang om ongewenste meningen tegen te komen?
Durfden ze het eerst niet te vertellen of hadden ze hier zelf eerst nog nooit zo over nagedacht? Ik had ook nooit een karakterituur van een neger erin gezien zonder dat iemand me het vertelde. Je kan mensen ook een mening aanpraten als je continu herhaalt dat het discriminatie is...
pi_175247492
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat is een tent in de hens steken met koters ? Ze willen kinderen in een tent zetten en die laten afbranden ?
Wie wilt dat ?
Daar is mee gedreigd , scroll even naar boven daar staat het
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 20:46:36 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175247501
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat dus. Dat krijg je er dus van als de antipietjes niet hun zin krijgen. Willen ze een tent in de hens steken met koters...

Hoe ziek ben je?
op facebook

ik zou het gewoon negeren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175247522
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie het niet nee

maar ik ben ook niet zo van het labeltjes plakken

[..]

er woont sowieso meer volk in Amsterdam dan elke andere stad dus dat is relatief logisch
Ook qua percentage.

Zit veel verheven kutvolk hier in de buurt die denken te weten hoe iemand anders zou moeten denken. Amsterdam en de provincie. Leuk tijdens Ajax, maar niet zo in het dagelijks leven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247527
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

op facebook

ik zou het gewoon negeren
Altijd aangifte doen, leren die hersenloze schreeuwers zich misschien nog eens beheersen op internet.
pi_175247529
De Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding van het ministerie van Justitie en Veiligheid spreekt zijn zorgen uit over nieuwe extreemlinkse groepen als Kick Out Zwarte Piet en de Grauwe Eeuw:

quote:
Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uit actievoerders met een migrantenachtergrond. Zij strijden tegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, de VOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe Eeuw.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175247536
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:42 schreef Bluesdude het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)te-piet-loopt-terug/

Kijk op 4.00 minuten van de film

Volgens de laatste peilingen van eenvandaag vinden de meeste mensen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst dat traditionele Piet moet veranderen.
Ze willen niet dat het een imitatie of karikatuur van hun uiterlijk is.

De opiniepeilers zijn wel lui op dit punt. Men moet dit dieper onderzoeken wbt de groepen met donker uiterlijk
Bang om ongewenste meningen tegen te komen?
Heb je ook die Surinaamse mevrouw gezien op 2:29?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175247544
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:45 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Durfden ze het eerst niet te vertellen of hadden ze hier zelf eerst nog nooit zo over nagedacht? Ik had ook nooit een karakterituur van een neger erin gezien zonder dat iemand me het vertelde. Je kan mensen ook een mening aanpraten als je continu herhaalt dat het discriminatie is...
Je kunt mensen ook een mening aanpraten als je continu negeert dat iets discriminatie is.
Feit is dat mensen die niet wensen dat hun gezicht zo wordt gebruikt systematisch genegeerd worden.
pi_175247585
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

op facebook

ik zou het gewoon negeren
Mjah, kan ook. Maar straks komt er wel een groepje mafkezen die paps en mams even komen 'uitleggen' dat ze een racist zijn.
Koters overstuur, trauma ipv een feest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175247639
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat is een tent in de hens steken met koters ? Ze willen kinderen in een tent zetten en die laten afbranden ?
Wie wilt dat ?
Lezen is moeilijk begrijp ik.
quote:
‘’brand die kuttent maar af met al die racisten erin.’’
pi_175247651
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding van het ministerie van Justitie en Veiligheid spreekt zijn zorgen uit over nieuwe extreemlinkse groepen als Kick Out Zwarte Piet en de Grauwe Eeuw:
quote:
Zij strijden tegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij
Goed gedefinieerd ook!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175247657
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt mensen ook een mening aanpraten als je continu negeert dat iets discriminatie is.
Feit is dat mensen die niet wensen dat hun gezicht zo wordt gebruikt systematisch genegeerd worden.
Laat dat dramatische systematisch maar weg, want het is nog niet zo lang dat een meerderheid van hen hiertegen was dus. Maar goed, je hebt inderdaad wel een punt. Maar dan is de vraag, ga je mee in de wens van de meerderheid van de getroffen minderheid, of ga je af op de algemene mening over het onderwerp... Hier is geen klinkklare oplossing voor.
pi_175247682
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mjah, kan ook. Maar straks komt er wel een groepje mafkezen die paps en mams even komen 'uitleggen' dat ze een racist zijn.
Koters overstuur, trauma ipv een feest.
Je kan het ook zien als een goede vaccinatie tegen de ziekte die modern progressivisme is geworden.
pi_175247700
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Goed gedefinieerd ook!
Ja, wel mooi dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid KOZP en de Grauwe Eeuw zo goed in de gaten houdt. Ik zie wel een paar van die idioten in de toekomst gewelddadig worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175247706
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:51 schreef Glazenmaker het volgende:
‘’brand die kuttent maar af met al die racisten erin.’’
Hardstikke moeilijk....
Het zou helpen als je een linkje geeft, waar ik dat kan lezen.
En 1 persoon zou zoiets gezegd hebben ?
Dus niet alle antipieten of 1 bepaalde groep
pi_175247715
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je kan het ook zien als een goede vaccinatie tegen de ziekte die modern progressivisme is geworden.
Dus jij zou onschuldige kinderen 'opofferen' voor eigen gewin? Dat is haast nog kwalijker dan de actie zelf, mocht dat ook daadwerkelijk je mening zijn.
pi_175247763
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:51 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Laat dat dramatische systematisch maar weg,
Nee.... het negeren wat donkere mensen vinden over imitaties van hun uiterlijk is systematisch.
Men vind ZP-theater geen racisme en daarmee negeert men elke onvrede van de mensen die nagespeeld worden
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:56:03 #159
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247764
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding van het ministerie van Justitie en Veiligheid spreekt zijn zorgen uit over nieuwe extreemlinkse groepen als Kick Out Zwarte Piet en de Grauwe Eeuw:

[..]

Hoppa, het beestje bij de naam noemen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247771
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
pi_175247779
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hardstikke moeilijk....
Het zou helpen als je een linkje geeft, waar ik dat kan lezen.
En 1 persoon zou zoiets gezegd hebben ?
Dus niet alle antipieten of 1 bepaalde groep
Het staat gewoon in dit topic, 1 pagina terug
pi_175247790
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ja, wel mooi dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid KOZP en de Grauwe Eeuw zo goed in de gaten houdt. Ik zie wel een paar van die idioten in de toekomst gewelddadig worden.
Zo kun je ook vrezen dat sommige fokusers zich ontwikkelen in gewelddadige richting ..
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 20:57:19 #163
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... het negeren wat donkere mensen vinden over imitaties van hun uiterlijk is systematisch.
Men vind ZP-theater geen racisme en daarmee negeert men elke onvrede van de mensen die nagespeeld worden
Dat hele kleine percentage mensen wat er een probleem mee heeft, kan ook gewoon in de spiegel kijken en met wat minder lange tenen en/of slachtofferrol rondlopen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247802
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... het negeren wat donkere mensen vinden over imitaties van hun uiterlijk is systematisch.
Men vind ZP-theater geen racisme en daarmee negeert men elke onvrede van de mensen die nagespeeld worden
De luidste schreeuwers vertegenwoordigen niet de grootste gedeeltes. Nu is een groot deel van de negers erop tegen, 10 jaar geleden was dit percentage een stuk lager.
pi_175247804
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Het staat gewoon in dit topic, 1 pagina terug
welk bericht van welk berichtennummer ?
pi_175247814
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... het negeren wat donkere mensen vinden over imitaties van hun uiterlijk is systematisch.
Men vind ZP-theater geen racisme en daarmee negeert men elke onvrede van de mensen die nagespeeld worden
Er zijn genoeg donkere mensen die dit onzin vinden. Je stelling is dus onjuist.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175247843
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Ja, die komt te pas en te onpas voorbij op twitter (als voorbeeld van hoe erg het allemaal wel niet is). Totaal wereldvreemd.

disclaimer: ik keur de wijze van blokkade af.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175247846
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

welk bericht van welk berichtennummer ?
131
pi_175247852
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zo kun je ook vrezen dat sommige fokusers zich ontwikkelen in gewelddadige richting ..
FOK! wordt niet genoemd in het Rapport 'Dreigingsbeeld Terrorisme'.
Blijkbaar is FOK! itt KOZP geen gevaar voor Nederland
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175247855
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
De KGB was niets bij hoe de politie zich in deze gedroeg... Arme meid, getraumatiseerd vanaf nu. Veteranen van defensie kunnen zich niet eens voorstellen hoe zij zich voelde... :')
pi_175247879
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:58 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Er zijn genoeg donkere mensen die dit onzin vinden. Je stelling is dus onjuist.
In zijn eigen post van het filmpje van 1vandaag staat nog een treffend voorbeeld op 2.29.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175247885
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hardstikke moeilijk....
Het zou helpen als je een linkje geeft, waar ik dat kan lezen.
Man man man man... Wordt je niet moe van jezelf?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:54 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dus jij zou onschuldige kinderen 'opofferen' voor eigen gewin? Dat is haast nog kwalijker dan de actie zelf, mocht dat ook daadwerkelijk je mening zijn.
Volgens mij moeten die kinderen langer lijden dan ik in de progressieve utopia waar de grachtengordel aan werkt. En het enige wat dat tegen kan houden is een jeugd die niet meegaat in de hersenspinsels van mijn hippere mede millennials. Generatie Z is wat dat betreft hoopgevend.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 21:01:11 #173
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175247893
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Sommige mensen...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175247916
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Godverdomme:D een avondje Ajax-Utrecht is gevaarlijker, dat wijf doet net alsof ze beschoten is _O-
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175247933
Nederland wordt een middeleeuws dorp met alleen maar allochtonen. We gaan de pest herintroduceren... Het is bizar.
Ik ben blij dat ik geen kinderen op deze wereld zet. Je zal het lef maar hebben.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175247944
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Echt zielig, die heeft flink wat sessies EMDR nodig hoor
pi_175247968
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:03 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Echt zielig, die heeft flink wat sessies EMDR nodig hoor
Electroshock bedoel je
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:02 schreef DoubleUU het volgende:
Nederland wordt een middeleeuws dorp met alleen maar allochtonen. We gaan de pest herintroduceren... Het is bizar.
Empathie tegenover allen, Nederland is liefde _O_
pi_175247982
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Hoe facking cool ben je wel niet als je bij de New Urban Collective club mag!!
pi_175248002
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:04 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Electroshock bedoel je

[..]

Empathie tegenover allen, Nederland is liefde _O_
Ja joh...in sommige delen is liefde een mes in je ribben. Als je als kutvolk 4 x zo veel kinderen maakt als normale mensen..tja..
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175248020
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:01 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Godverdomme:D een avondje Ajax-Utrecht is gevaarlijker, dat wijf doet net alsof ze beschoten is _O-
Mooi hè :D
pi_175248022
De eerste keer dat ze buiten de randstad komt joh, wow
pi_175248053
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Mooi hè :D
Ze moesten hard op de rem trappen!!
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175248056
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:05 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ja joh...in sommige delen is liefde een mes in je ribben. Als je als kutvolk 4 x zo veel kinderen maakt als normale mensen..tja..
Voordeel is wel dat Nederland dan niet lang meer in zijn verminkte staat voort zal bestaan. Maar ik hoop niet dat het ooit zo ver komt.
pi_175248070
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:07 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Voordeel is wel dat Nederland dan niet lang meer in zijn verminkte staat voort zal bestaan. Maar ik hoop niet dat het ooit zo ver komt.
Want?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175248110
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:08 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Want?
Op het eerste of het laatste? Nou op het eerste, noem maar eens wat islamitisch gemengde landen zonder olie op die succesvol zijn. Verder hoop ik natuurlijk gewoon dat Nederland zijn verstand terug vindt voordat de manier van leven hier grotendeels aangepast is.
pi_175248141
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Hoe facking cool ben je wel niet als je bij de New Urban Collective club mag!!
Ook al zo'n clubje gesponsord door Soros...
quote:
NEW URBAN COLLECTIVE
$24,750
The Beyond Blackface Project 2015
10 MONTHS

NEW URBAN COLLECTIVE
$8,500
New Urban Collective Organizational
Development–Re-inventing NUC
1 YEAR
https://www.opensocietyfo(...)pe-2015-20170424.pdf

pagina 34.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175248160
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:09 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Op het eerste of het laatste? Nou op het eerste, noem maar eens wat islamitisch gemengde landen zonder olie op die succesvol zijn. Verder hoop ik natuurlijk gewoon dat Nederland zijn verstand terug vindt voordat de manier van leven hier grotendeels aangepast is.
Islamitisch gemengde landen? Je bedoelt islamitische landen die minderheden zwaar onderdrukken?
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175248169
Dat stuk van Mathijsen maakt maar weer eens duidelijk waarom ik zo weinig boeken van vrouwelijke schrijfsters lees. In een zin de situatie beschrijven is niet voldoende. Nee wat de lezer echt wil is na die zin nog een alinea met hoe de hoofdpersoon zich voelde met allerlei hyperbolen erin.
pi_175248199
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:12 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Islamitisch gemengde landen? Je bedoelt islamitische landen die minderheden zwaar onderdrukken?
Ja en waar ook nog eens al die subreligies samenwonen. Mocht het ooit zo ver komen kan je NL na een paar jaar afsteken, sorry dat ik het zeg. Hebben godverdomme meer dan 50 jaar geleden de ontzuiling meegemaakt, krijgen we nu weer van die achterlijke geloven erbij
pi_175248233
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:14 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja en waar ook nog eens al die subreligies samenwonen. Mocht het ooit zo ver komen kan je NL na een paar jaar afsteken, sorry dat ik het zeg. Hebben godverdomme meer dan 50 jaar geleden de ontzuiling meegemaakt, krijgen we nu weer van die achterlijke geloven erbij
Over 50 jaar heeft DENK 35 zetels:) Dat gaat realiteit worden.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_175248251
Demonstranten G20 Hamburg opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe Eeuw.

https://www.rijksoverheid(...)ingsbeeld-terrorisme

snip
Enkele relatief nieuwe
extreemlinkse antiracistische
actiegroepen bestaan voornamelijk uit
actievoerders met een
migrantenachtergrond. Zij strijden
tegen (in hun ogen) racistische en
koloniale symbolen in de Nederlandse
maatschappij, zoals Zwarte Piet, de
VOC, straatnamen en standbeelden. De
bekendste actiegroepen hiervan zijn
Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175248258
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:15 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Over 50 jaar heeft DENK 35 zetels:) Dat gaat realiteit worden.
Dan zijn er wss nog 5 andere partijen van dat soort slag bij zelfs :') Maar goed, dan zorg ik dat ik al lang weg ben mocht het zover komen. Maar, dit is een zwarte pieten topic, dus dat was het wel weer ff voor t offtopic :P
pi_175248289
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dan zijn er wss nog 5 andere partijen van dat soort slag bij zelfs :') Maar goed, dan zorg ik dat ik al lang weg ben mocht het zover komen. Maar, dit is een zwarte pieten topic, dus dat was het wel weer ff voor t offtopic :P
Ik ben er ook bang voor. Weinig mensen delen onze meningen. Dat is vooral wat me zorgen baart. Maar je hebt gelijk, ontopic weer :)
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 21:23:19 #194
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175248409
Volkskrant demoniseert Friezen

De ware identiteit achter de rechts extremisten die de weg blokkeerden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175248484
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:23 schreef Nattekat het volgende:
Volkskrant demoniseert Friezen

De ware identiteit achter de rechts extremisten die de weg blokkeerden.
Was er hier niet iemand die riep dat degene die blokkeerden uit een hoop rechts radicalen bestond?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 21:28:30 #196
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175248527
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Was er hier niet iemand die riep dat degene die blokkeerden uit een hoop rechts radicalen bestond?
Wel ironisch dat binnen een uur KOZP op een AIVD-lijst als links-extremistische organisatie wordt gezet en de boeren gewone burgers bleken te zijn :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175248553
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wel ironisch dat binnen een uur KOZP op een AIVD-lijst als links-extremistische organisatie wordt gezet en de boeren gewone burgers bleken te zijn :')
Boeren zijn gewoon een stuk stugger dan mensen uit de stad, dat is nou eenmaal zo overal.
pi_175248601
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Was er hier niet iemand die riep dat degene die blokkeerden uit een hoop rechts radicalen bestond?
Ja, een behoorlijke idioot.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 21:32:44 #199
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175248606
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Boeren zijn gewoon een stuk stugger dan mensen uit de stad, dat is nou eenmaal zo overal.
Ik classificeer mezelf toch echt als stedeling. Of Leiden is gewoon een veredeld dorp.

Edit:
http://omroepwest.nl/nieuws/3547491

Ok, iets te vroeg gejuicht.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175248630
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wel ironisch dat binnen een uur KOZP op een AIVD-lijst als links-extremistische organisatie wordt gezet en de boeren gewone burgers bleken te zijn :')
KOZP is opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme :7



[ Bericht 4% gewijzigd door StaceySinger op 22-11-2017 21:40:50 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175248647
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:32 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik classificeer mezelf toch echt als stedeling. Of Leiden is gewoon een veredeld dorp.
Ik woon in Eindhoven, maar heb familie vlakbij boerengebieden wonen, dat is gewoon een apart slag volk. Echt zo ouderwets. Maar die jongeren van de snelweg zullen waarschijnlijk uit zo'n dorpje uit de buurt zijn daar, ons kent ons enzo.
pi_175248886
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:30 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Boeren zijn gewoon een stuk stugger dan mensen uit de stad, dat is nou eenmaal zo overal.
Eigenlijk wel grappig dat jij zegt dat Boeren een stuk stugger zijn dan stedelingen al heb ik een hekel aan generaliseren. Want nog niet zo lang geleden had ik ergens op de NPO een programma gezien waar een groep Marokkanen/Surinamers een sociaal experiment deden in uitgaansgebieden over heel Nederland. Zij kwamen tot de conclusie dat horecagelegenheden in de randstad veel racistischer zijn dan in het Noorden van Nederland. Met name in Groningen en Friesland was het feest het grootst en hadden deze stedelingen het minst last van de beveiligers, bezoekers en omwonenden. Ze werden met open armen ontvangen waar zij achter kwamen hoe erg het was gesteld in de randstad vergeleken met het noorden. Hun conclusie was dan ook dat zij maar wat graag een paar kilometer extra afreizen er voor over hadden om een veel leukere avond er aan over te houden.
  woensdag 22 november 2017 @ 21:49:50 #203
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_175248894
https://www.ad.nl/rotterd(...)e-stad-uit~a6e56c0d/

Tja, je doet dergelijke buurten meer plezier met een lieve haatprediker.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_175248985
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:23 schreef Nattekat het volgende:
Volkskrant demoniseert Friezen

De ware identiteit achter de rechts extremisten die de weg blokkeerden.
Gaat lekker met de deugkranten voor weldenkend NL.
Nrc wat zwaar onder vuur ligt voor het opkloppen, aandikken en bij verzinnen van het Omtzigt incident en nu de volkskrant met dit...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175248989
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:49 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Eigenlijk wel grappig dat jij zegt dat Boeren een stuk stugger zijn dan stedelingen al heb ik een hekel aan generaliseren. Want nog niet zo lang geleden had ik ergens op de NPO een programma gezien waar een groep Marokkanen/Surinamers een sociaal experiment deden in uitgaansgebieden over heel Nederland. Zij kwamen tot de conclusie dat horecagelegenheden in de randstad veel racistischer zijn dan in het Noorden van Nederland. Met name in Groningen en Friesland was het feest het grootst en hadden deze stedelingen het minst last van de beveiligers, bezoekers en omwonenden. Ze werden met open armen ontvangen waar zij achter kwamen hoe erg het was gesteld in de randstad vergeleken met het noorden. Hun conclusie was dan ook dat zij maar wat graag een paar kilometer extra afreizen er voor over hadden om een veel leukere avond er aan over te houden.
Tja, ik geloof best dat dat voor kan komen bij zo'n programma, maar heb het zelf toch wel eens anders meegemaakt in Limburg bijvoorbeeld helaas.

Maar, ik ben zelf ook opgegroeid in een dorp en daar kwamen ook nooit grote groepen allochtonen. Kijk 2 getinte jongens worden gewoon binnen gelaten zonder problemen, een groep van 20... mwoa mss wat minder snel. Maar dat heb je daar gewoon minder. En bovendien kent echt iedereen elkaar in zo'n klein dorp tijdens het stappen, dus dat scheelt ook wel.
pi_175249109
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:49 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Eigenlijk wel grappig dat jij zegt dat Boeren een stuk stugger zijn dan stedelingen al heb ik een hekel aan generaliseren. Want nog niet zo lang geleden had ik ergens op de NPO een programma gezien waar een groep Marokkanen/Surinamers een sociaal experiment deden in uitgaansgebieden over heel Nederland. Zij kwamen tot de conclusie dat horecagelegenheden in de randstad veel racistischer zijn dan in het Noorden van Nederland. Met name in Groningen en Friesland was het feest het grootst en hadden deze stedelingen het minst last van de beveiligers, bezoekers en omwonenden. Ze werden met open armen ontvangen waar zij achter kwamen hoe erg het was gesteld in de randstad vergeleken met het noorden. Hun conclusie was dan ook dat zij maar wat graag een paar kilometer extra afreizen er voor over hadden om een veel leukere avond er aan over te houden.
Ervaring leert. En in de randstad heb je nu eenmaal meer ervaring met allochtonen.
Naar voor dat kleine groepje welwillenden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175249193
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:54 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Tja, ik geloof best dat dat voor kan komen bij zo'n programma, maar heb het zelf toch wel eens anders meegemaakt in Limburg bijvoorbeeld helaas.

Maar, ik ben zelf ook opgegroeid in een dorp en daar kwamen ook nooit grote groepen allochtonen. Kijk 2 getinte jongens worden gewoon binnen gelaten zonder problemen, een groep van 20... mwoa mss wat minder snel. Maar dat heb je daar gewoon minder. En bovendien kent echt iedereen elkaar in zo'n klein dorp tijdens het stappen, dus dat scheelt ook wel.
Ik ben zelf Fries en op het werk ken ik een collega, waarschijnlijk een Surinaamse want ze heeft een behoorlijke zwarte huidskleur en een enorme kont. Maar dat kind kan Fries spreken alsof het haar moedertaal is. Ja dat vind ik geweldig en dan heb je al meteen een enorme binding. Onze taal is iets waar Friezen trots op zijn en ook al spreek je er een paar woorden van. Dan ben je in Friesland al meteen binnen. Het moment van het niet verwachten maakt het juist leuker waar we vaak moesten lachen om nieuwkomers op het bedrijf die kennis maakten mei us Asha.
pi_175249287
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ervaring leert. En in de randstad heb je nu eenmaal meer ervaring met allochtonen.
Naar voor dat kleine groepje welwillenden.
We weten natuurlijk ook dat een kleine groep allochtonen het verpest voor de grote groep. Want volgens mij wil het overgrote deel lekker onbezorgd uitgaan en lekker chillen met de rest van de Nederlanders.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 november 2017 @ 22:13:50 #209
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175249445
Vergeet niet dat het vooral de lagere legioenen der maatschappij zijn die met de slechtste van het slechtste wat betreft allochtonen in aanraking komt. Het beeld van de donkere Nederlander is voor hun verziekt, en zij zijn ook de groep die het snelst gaat discrimineren.

En daar begint de tweedeling. In de hogere lagen heb je dus de groep die denkt dat alles aan de discriminerende arbeiders ligt, en de groep die het daadwerkelijke probleem begrijpt. In de provincie heb je dat daadwerkelijke probleem niet, dus bestaat de discriminerende arbeider niet, en dus de SJW'er ook niet.

Zo raar is het eigenlijk niet als je er zo naar kijkt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175249697
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:02 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik ben zelf Fries.
Wêr komst wei?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_175249741
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Ik lag hier echt krom van het lachen met haar geweeklaag dat ze maar 80 reden met die bus terwijl ze toch echt 130 op de snelweg mochten... _O- _O-
pi_175249815
quote:
10s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik lag hier echt krom van het lachen met haar geweeklaag dat ze maar 80 reden met die bus terwijl ze toch echt 130 op de snelweg mochten... _O- _O-
Die bus was dan ook zo oud als zwarte piet. Ook dat was racisme volgens mevrouw.

Persoonlijk denk ik eerder dat busbedrijven niet zo graag in zee gaan met organisaties die als extreem links te boek staan bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175250002
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wêr komst wei?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kom út it doarp Akkrum, der tichtbij sak mar sisse :)
pi_175250127
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ja, wel mooi dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid KOZP en de Grauwe Eeuw zo goed in de gaten houdt. Ik zie wel een paar van die idioten in de toekomst gewelddadig worden.
KOZP claimt via de een achterdeur in de rdw database de naw gegevens van de propieten op de a7 achterhaald te hebben. Ze hebben ook regelmatig lijstjes van tegenstanders incl de naam van hun werkgever geplaatst. Het lijkt er op dat ze actief registers bijhouden.. dat stinkt heel erg en doet me aan de extremistische groepjes uit de jaren 80 denken.

De rdw zegt trouwens dat dat niet kan. Nu wordt het natuurlijk niet via het ovi.rdw portal getoond, maar weet iemand of medewerkers van bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij dit soort informatie ook kunnen inzien?
pi_175250157
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:13 schreef Nattekat het volgende:
Vergeet niet dat het vooral de lagere legioenen der maatschappij zijn die met de slechtste van het slechtste wat betreft allochtonen in aanraking komt. Het beeld van de donkere Nederlander is voor hun verziekt, en zij zijn ook de groep die het snelst gaat discrimineren.

En daar begint de tweedeling. In de hogere lagen heb je dus de groep die denkt dat alles aan de discriminerende arbeiders ligt, en de groep die het daadwerkelijke probleem begrijpt. In de provincie heb je dat daadwerkelijke probleem niet, dus bestaat de discriminerende arbeider niet, en dus de SJW'er ook niet.

Zo raar is het eigenlijk niet als je er zo naar kijkt.
Ik sluit niet uit dat een aantal kleine kinderen die voorheen geen mening hadden ondertussen denken dat negers klangende, schreeuwende mensen zijn die hun intocht verzieken. Dat vind ik behoorlijk jammer.
pi_175250191
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:46 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik sluit niet uit dat een aantal kleine kinderen die voorheen geen mening hadden ondertussen denken dat negers klangende, schreeuwende mensen zijn die hun intocht verzieken. Dat vind ik behoorlijk jammer.
Kinderen worden vooral gevormd door meningen van anderen, minder door ervaringen (tenzij echt traumatisch ofc)
pi_175250206
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:46 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik sluit niet uit dat een aantal kleine kinderen die voorheen geen mening hadden ondertussen denken dat negers klangende, schreeuwende mensen zijn die hun intocht verzieken. Dat vind ik behoorlijk jammer.
Vooral ook omdat het de ouders zijn die hen dat leren, en niet die negers.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175250265
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vooral ook omdat het de ouders zijn die hen dat leren, en niet die negers.
Even de laatste update over je vrienden,die mogen nooit meer demonstreren wat ik je brom :7
https://www.rijksoverheid(...)ingsbeeld-terrorisme

s40box twitterde op woensdag 22-11-2017 om 22:03:12 Nog zo'n leuk document van de overheid: terrorisme dreigingsbeeld update. Nu met eervolle vermelding van KOZP onder 'Extremisme'. Toch wel een dingetje als je daarin staat. Nu… https://t.co/9T8LUMwb4T reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175250310
quote:
10s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik lag hier echt krom van het lachen met haar geweeklaag dat ze maar 80 reden met die bus terwijl ze toch echt 130 op de snelweg mochten... _O- _O-
_O- :')
pi_175250319
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vooral ook omdat het de ouders zijn die hen dat leren, en niet die negers.
Ik denk dat kinderen zelf wel hun conclusie trekken als tijdens een intocht mensen ze voor allerlei rottigheid uit staan te schelden.
pi_175250323
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vooral ook omdat het de ouders zijn die hen dat leren, en niet die negers.
Oh en jij denkt werkelijk dat kinderen niet meekrijgen wat daar geschreeuwd wordt, hoe naief kun je zijn zeg
pi_175250329
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:54 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik denk dat kinderen zelf wel hun conclusie trekken als tijdens een intocht mensen ze voor allerlei rottigheid uit staan te schelden.
Hopelijk worden ze dan niet boos op zwarte piet, maar kunnen zij wel verder kijken dan die huidskleur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175250368
Sinterklaascircus gestopt na bedreigingen om Zwarte Piet

ROTTERDAM - Een Sinterklaascircus in de Rotterdamse wijk Spangen is vervroegd gestopt nadat de initiatiefnemer via Facebook werd bedreigd.

,,Steek die tent maar in de fik", schreef iemand over de circustent waar vrijwilligers shows gaven voor kinderen uit de omgeving.

hij moest maar ,,eens opletten wat ze met zijn tent zouden doen."

https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-om-zwarte-piet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175250377
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:55 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Oh en jij denkt werkelijk dat kinderen niet meekrijgen wat daar geschreeuwd wordt, hoe naief kun je zijn zeg
Kinderen koppelen niet zo snel dingen aan elkaar. Als papa of mama een uitleg geeft dan wordt die voor waar aangenomen.

Wat het natuurlijk niet minder walgelijk maakt dat er onregelmatigheden zijn tijdens de intocht.
pi_175250464
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:45 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

KOZP claimt via de een achterdeur in de rdw database de naw gegevens van de propieten op de a7 achterhaald te hebben. Ze hebben ook regelmatig lijstjes van tegenstanders incl de naam van hun werkgever geplaatst. Het lijkt er op dat ze actief registers bijhouden.. dat stinkt heel erg en doet me aan de extremistische groepjes uit de jaren 80 denken.

De rdw zegt trouwens dat dat niet kan. Nu wordt het natuurlijk niet via het ovi.rdw portal getoond, maar weet iemand of medewerkers van bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij dit soort informatie ook kunnen inzien?
In 1 van de vorige delen wist iemand te melden dat dat idd kon.
pi_175250474
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Kinderen koppelen niet zo snel dingen aan elkaar. Als papa of mama een uitleg geeft dan wordt die voor waar aangenomen.

Wat het natuurlijk niet minder walgelijk maakt dat er onregelmatigheden zijn tijdens de intocht.
Ik twijfel daar ernstig over, mijn persoonlijke ervaringen zijn daar echt anders mee.

Maar zoiets kan gewoon niet in de buurt van kinderen, maar die mensen hebben het recht om hun mening kwijt te kunnen volgens sommige hier dus moet dat dan ook perse daar
pi_175250480
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:45 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

KOZP claimt via de een achterdeur in de rdw database de naw gegevens van de propieten op de a7 achterhaald te hebben. Ze hebben ook regelmatig lijstjes van tegenstanders incl de naam van hun werkgever geplaatst. Het lijkt er op dat ze actief registers bijhouden.. dat stinkt heel erg en doet me aan de extremistische groepjes uit de jaren 80 denken.

De rdw zegt trouwens dat dat niet kan. Nu wordt het natuurlijk niet via het ovi.rdw portal getoond, maar weet iemand of medewerkers van bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij dit soort informatie ook kunnen inzien?


Deze gast schijnt een garagebedrijf in Amsterdam te bezitten en heeft zich aan KOZP aangeboden. Of hij ook daadwerkelijk de bron is......
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175250545
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:51 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Even de laatste update over je vrienden,die mogen nooit meer demonstreren wat ik je brom :7
https://www.rijksoverheid(...)ingsbeeld-terrorisme

s40box twitterde op woensdag 22-11-2017 om 22:03:12 Nog zo'n leuk document van de overheid: terrorisme dreigingsbeeld update. Nu met eervolle vermelding van KOZP onder 'Extremisme'. Toch wel een dingetje als je daarin staat. Nu… https://t.co/9T8LUMwb4T reageer retweet
Whehehehe...

Maar goed, ook dit zal we racisme zijn. _O-
pi_175250550
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze gast schijnt een garagebedrijf in Amsterdam te bezitten en heeft zich aan KOZP aangeboden. Of hij ook daadwerkelijk de bron is......
Praatjes op internet... Ik ken het boerengebied wel een beetje van vroeger en als ze je daar pakken terwijl je iemand van hun hebt aangepakt... Zijn geen hipsters ofzo die daar wonen zoals in Amsterdam
pi_175250638
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze gast schijnt een garagebedrijf in Amsterdam te bezitten en heeft zich aan KOZP aangeboden. Of hij ook daadwerkelijk de bron is......
Die gast gaat binnenkort wel een bezoekje krijgen vrees ik.
En terecht. Smeerpijp.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175250659
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:05 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Praatjes op internet... Ik ken het boerengebied wel een beetje van vroeger en als ze je daar pakken terwijl je iemand van hun hebt aangepakt... Zijn geen hipsters ofzo die daar wonen zoals in Amsterdam
In de stad ben je allener dan in een boerendorp qua dat inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175250660
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Die gast gaat binnenkort wel een bezoekje krijgen vrees ik.
En terecht. Smeerpijp.
Enkeltje Teheran
pi_175250698
Het wordt almaar gezelliger. Kennen we winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel nog?

Zowaar nu een negatief reisadvies voor donderdag koopavond! Kom niet met je kinderen!
quote:
Wie donderdagavond van plan is Sinterklaasinkopen te doen in winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel, kan zijn kinderen beter thuislaten. Dat ’negatieve reisadvies’ geeft initiatiefneemster Wendy van het evenement ’Haal Zwarte Piet terug naar het Streekhof’. Zij heeft diverse signalen gekregen dat er ’geen aardige mensen’ naar de koopavond komen, ondanks dat zij de ludiek bedoelde actie eerder deze week heeft afgeblazen. De gemeente ’kan op dit moment niks zeggen’ over de eventuele risico’s, winkeliersvoorzitter Willem van Setten wil de ’verdere ontwikkelingen afwachten’.
Wendy, de Bovenkarspelse Jenny, had opgeroepen om als echte Zwarte Piet het winkelcentrum te bezoeken.

https://www.noordhollands(...)reekhof-bovenkarspel

en het volledige artikel via:

https://www.facebook.com/(...)sts/1968881023324216
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175250730
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:12 schreef Montagui het volgende:
Het wordt almaar gezelliger. Kennen we winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel nog?

Zowaar nu een negatief reisadvies voor donderdag koopavond! Kom niet met je kinderen!

[..]

Wendy, de Bovenkarspelse Jenny, had opgeroepen om als echte Zwarte Piet het winkelcentrum te bezoeken.

https://www.noordhollands(...)reekhof-bovenkarspel

en het volledige artikel via:

https://www.facebook.com/(...)sts/1968881023324216
Als dat echt zo is... Die mensen sporen niet :')
pi_175250731
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:56 schreef Scrummie het volgende:
Lol

https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/

Hardop gelachen toen ze haar naïviteit verloor volgens zichzelf.
Die Friezen waren ongelooflijk dom. Feitelijk munitie geven aan die anti-zwarte pieten.
pi_175250768
Geen idee waar deze discussie nu loopt, maar we hebben het hier al eens over Grijze Pieten gehad. Niet gerelateerd aan een huidskleur, te verkopen als roet en toonbaar op tv, waar bij een zwart gelaat de mimiek wat weg zou vallen. Kunnen de antipieten zich daarin vinden?

Met deze column van Angela de Jong, die twee weken geleden verscheen, ben ik het wóórd voor wóórd eens. Over dat ik gewoon terugverlang naar een onschuldig sinterklaasfeest en dat een roetveeg met drie vergen schmink op het gezicht niet werkbaar is. De discussie gaat nu veel over de toon, en over woordkeus. Laten we dat lekker aan de Tweede Kamer overlaten. :)
't Echte en 't ware!
pi_175250811
In 1 dag wordt een pietencircus zo ernstig bedreigd dat ze moeten stoppen, wordt een Sinterklaashuis onbereikbaar door vloeibaar metaal te gebruiken en wordt een winkelcentrum waar zwarte pieten op bezoek gaan komen bedreigd.

Geen wonder dat de veiligheidsdiensten de anti-pieten in de gaten houden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175250815
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:15 schreef Japepk het volgende:
Geen idee waar deze discussie nu loopt, maar we hebben het hier al eens over Grijze Pieten gehad. Niet gerelateerd aan een huidskleur, te verkopen als roet en toonbaar op tv, waar bij een zwart gelaat de mimiek wat weg zou vallen. Kunnen de antipieten zich daarin vinden?

Met deze column van Angela de Jong, die twee weken geleden verscheen, ben ik het wóórd voor wóórd eens. Over dat ik gewoon terugverlang naar een onschuldig sinterklaasfeest en dat een roetveeg met drie vergen schmink op het gezicht niet werkbaar is. De discussie gaat nu veel over de toon, en over woordkeus. Laten we dat lekker aan de Tweede Kamer overlaten. :)
Schoorsteenpiet dus. Voor de anti-Pieten niet voldoende, voor de traditionalisten net een stap te ver. Maar best mogelijk dat een meerderheid voor is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175250831
Persoonlijk vind ik, mijn mening, dat de opmerkingen over het kroeshaar en de lippen best wel hout snijden. Het was me eerlijk gezegd zelf niet eens opgevallen voordat iemand het zei, maar ik snap het. Dat mag van mij wel verdwijnen. Maar zwarte piet is gewoon zwart geschminkt in mijn herinnering, dat is zijn hele uiterlijke kenmerk (en dat pakje dan). En sowieso, negers lijken niet op een egaal zwart persoon, dus laat dat commentaar dan maar zitten.

Zo zie ik het.
pi_175250855
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:15 schreef Japepk het volgende:
Geen idee waar deze discussie nu loopt, maar we hebben het hier al eens over Grijze Pieten gehad. Niet gerelateerd aan een huidskleur, te verkopen als roet en toonbaar op tv, waar bij een zwart gelaat de mimiek wat weg zou vallen. Kunnen de antipieten zich daarin vinden?

Met deze column van Angela de Jong, die twee weken geleden verscheen, ben ik het wóórd voor wóórd eens. Over dat ik gewoon terugverlang naar een onschuldig sinterklaasfeest en dat een roetveeg met drie vergen schmink op het gezicht niet werkbaar is. De discussie gaat nu veel over de toon, en over woordkeus. Laten we dat lekker aan de Tweede Kamer overlaten. :)
Vandaag nog is het Sinterklaashuis waar gewoon roetpieten rondlopen onbegaanbaar gemaakt door tegenstanders van zwarte piet. Zelf hebben ze ook aangegeven door te strijden tot zwarte piet geheel uit het straatbeeld is verdwenen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175250878
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In 1 dag wordt een pietencircus zo ernstig bedreigd dat ze moeten stoppen, wordt een Sinterklaashuis onbereikbaar door vloeibaar metaal te gebruieken en wordt een winkelcentrum waar
zwarte pieten op bezoek gaan komen bedriegd.

Geen wonder dat de veiligheidsdiensten de anti-pieten in de gaten houden.
En dan moesten we zeker echt geloven dat ze in Dokkem vreedzaam gingen protesteren...?
pi_175250881
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In 1 dag wordt een pietencircus zo ernstig bedreigd dat ze moeten stoppen, wordt een Sinterklaashuis onbereikbaar door vloeibaar metaal te gebruieken en wordt een winkelcentrum waar
zwarte pieten op bezoek gaan komen bedriegd.

Geen wonder dat de veiligheidsdiensten de anti-pieten in de gaten houden.
Maar........er is een lichtpuntje. Het Sint en Pietengilde komt in actie:
quote:
Help ons, om een nieuwe Sinterklaasserie te maken als alternatief voor de omroepen

In een tijd waarin de Sinterklaastraditie hevig onder vuur ligt en de nuance ver te zoeken is, komt er een nieuwe Sinterklaasserie die de focus legt op het positieve. een serie die eer doet aan de traditie zoals het Nederlandse volk het graag wil zien. Met traditionele Zwarte Pieten!
https://eu.123contactform(...)rie-Sint-Pietengilde
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175250896
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Vandaag nog is het Sinterklaashuis waar gewoon roetpieten rondlopen onbegaanbaar gemaakt door tegenstanders van zwarte piet. Zelf hebben ze ook aangegeven door te strijden tot zwarte piet geheel uit het straatbeeld is verdwenen.
Dat is ook maar een kleine groep en laat zien hoe deze discussie is ontspoord. Dit lijkt me een redelijk alternatief. Toen het Sinterklaasjournaal dit jaar begon over die '50 tinten grijs' hoorde je ook overwegend positieve geluiden.Helaas sloeg dat uiteindelijk niet op de Pieten en laat maar zien hoe het Sinterklaasjournaal deze maatschappelijke discussie commercieel uitbuit, in plaats van er een redelijke draai aan geeft.
't Echte en 't ware!
pi_175250902
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:21 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar........er is een lichtpuntje. Het Sint en Pietengilde komt in actie:

[..]

https://eu.123contactform(...)rie-Sint-Pietengilde
Ik wacht nog op de Bellator uitzending van vechtpiet vs Quincy
pi_175250996
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:22 schreef Japepk het volgende:

[..]

Dat is ook maar een kleine groep en laat zien hoe deze discussie is ontspoord. Dit lijkt me een redelijk alternatief. Toen het Sinterklaasjournaal dit jaar begon over die '50 tinten grijs' hoorde je ook overwegend positieve geluiden.Helaas sloeg dat uiteindelijk niet op de Pieten en laat maar zien hoe het Sinterklaasjournaal deze maatschappelijke discussie commercieel uitbuit, in plaats van er een redelijke draai aan geeft.
In 95% van de plaatsen hebben ze alleen zwarte pieten omdat niemand een probleem daarmee heeft. In 4% hebben ze roetveegpieten of een combinatie van roetveegpieten met zware pieten en dat gaat ook prima.

In Amsterdam tenslotte hebben ze Spaanse Edelpieten en daar lacht de rest om.

Degene die bijna dagelijks voor alle ellende en ophef zorgen is een zeer klein, maar behoorlijk actief groepje radicalen waar we zeker niet naar moeten luisteren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175251023
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:18 schreef MadJackthePirate het volgende:
Persoonlijk vind ik, mijn mening, dat de opmerkingen over het kroeshaar en de lippen best wel hout snijden. Het was me eerlijk gezegd zelf niet eens opgevallen voordat iemand het zei, maar ik snap het. Dat mag van mij wel verdwijnen. Maar zwarte piet is gewoon zwart geschminkt in mijn herinnering, dat is zijn hele uiterlijke kenmerk (en dat pakje dan). En sowieso, negers lijken niet op een egaal zwart persoon, dus laat dat commentaar dan maar zitten.

Zo zie ik het.
Zwarte Piet heeft over het algemeen geen kroeshaar, eerder krullend haar.

krullend haar:



kroeshaar:



De volle rode lippen waren inderdaad overbodig, maar met gewone rode lippen is niets mis. M.b.t. de zwarte schmink geeft die kleur de beste contrast. Overigens, ooit een neger gezien met rode lippen? Ook een verwijzing naar blackface loopt hier mank omdat bij de originele blackface de lippen niet gekleurd werden.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175251095
Klopt. Blackface heeft witte lippen.
pi_175251103
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Piet heeft over het algemeen geen kroeshaar, eerder krullend haar.

krullend haar:

[ afbeelding ]

kroeshaar:

[ afbeelding ]

De volle rode lippen waren inderdaad overbodig, maar met gewone rode lippen is niets mis. M.b.t. de zwarte schmink geeft die kleur de beste contrast. Overigens, ooit een neger gezien met rode lippen? Ook een verwijzing naar blackface loopt hier mank omdat bij de originele blackface de lippen niet gekleurd werden.

[ afbeelding ]
Het is een zwarte pruik, ik zou het verschil als kind toch nauwelijks zien denk ik. Gaat om de kleur van het gezicht, naar mijn mening dan, in combinatie met de kleding. Dat definieerde zwarte piet voor mij als kind. Niet dat dat per se een goede reden is, maar dat is voor mij wel 'het' uiterlijke kenmerk.
pi_175251405
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:22 schreef Japepk het volgende:

[..]

Dat is ook maar een kleine groep en laat zien hoe deze discussie is ontspoord. Dit lijkt me een redelijk alternatief. Toen het Sinterklaasjournaal dit jaar begon over die '50 tinten grijs' hoorde je ook overwegend positieve geluiden.Helaas sloeg dat uiteindelijk niet op de Pieten en laat maar zien hoe het Sinterklaasjournaal deze maatschappelijke discussie commercieel uitbuit, in plaats van er een redelijke draai aan geeft.
De inburgeringscursus heeft dit niet voorzien helaasch :')

:D
pi_175251798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:18 schreef MadJackthePirate het volgende:
Persoonlijk vind ik, mijn mening, dat de opmerkingen over het kroeshaar en de lippen best wel hout snijden. Het was me eerlijk gezegd zelf niet eens opgevallen voordat iemand het zei, maar ik snap het. Dat mag van mij wel verdwijnen. Maar zwarte piet is gewoon zwart geschminkt in mijn herinnering, dat is zijn hele uiterlijke kenmerk (en dat pakje dan). En sowieso, negers lijken niet op een egaal zwart persoon, dus laat dat commentaar dan maar zitten.

Zo zie ik het.
Zo zien heel veel mensen het en door dat te verwijderen haal je de kenmerken naar mijn mening ook voldoende weg.
Het is heel simpel op te lossen maar blijkbaar is dat niet gewenst.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175251806
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:51 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zo zien heel veel mensen het en door dat te verwijderen haal je de kenmerken naar mijn mening ook voldoende weg.
Het is heel simpel op te lossen maar blijkbaar is dat niet gewenst.
Het is aan beide extreme kanten niet voldoende, de anti-pieten zouden zwarte piet het liefst zien verdwijnen of uitsluiten groen/geel/blauw zien worden en de extreme pro-pieten willen alles behouden.
pi_175251827
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:55 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het is aan beide extreme kanten niet voldoende, de anti-pieten zouden zwarte piet het liefst zien verdwijnen of uitsluiten groen/geel/blauw zien worden en de extreme pro-pieten willen alles behouden.
De pro kant reageert vooral omdat er in plaats van het wegnemen van kenmerken stroopwafelpieten, gekleurde pieten en minions worden geïntroduceerd terwijl er tegelijkertijd met de vingers in de oren racisme en slavernij geroepen word.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175251872
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:51 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zo zien heel veel mensen het en door dat te verwijderen haal je de kenmerken naar mijn mening ook voldoende weg.
Het is heel simpel op te lossen maar blijkbaar is dat niet gewenst.
Alle kenmerken die voor misinterpretatie vatbaar zijn zijn al weg.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175251885
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 01:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alle kenmerken die voor misinterpretatie vatbaar zijn zijn al weg.


Nu zonder rode lippen bewegen we juist richting de Amerikaanse blackface die gebruikt werd om onze donkere medemens belachelijk te maken, naar mijn mening zeker geen verbetering.
Introduceer een zwarte baard, dan hoeft er ook niet veel geschminkt te worden om onherkenbaar te zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  donderdag 23 november 2017 @ 01:25:22 #256
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175251909
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

In 1 van de vorige delen wist iemand te melden dat dat idd kon.
Medewerkers van parkeerdiensten kunnen de naw gegevens van kentekenhouders inzien, en de volledige historie. Medewerkers van de ict die de software verzorgt ook - althans, dat konden ze maar misschien is dat verbeterd.
Van verzekeringsbedrijven weet ik dat niet.
pi_175252135
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 01:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nu zonder rode lippen bewegen we juist richting de Amerikaanse blackface die gebruikt werd om onze donkere medemens belachelijk te maken, naar mijn mening zeker geen verbetering.
Introduceer een zwarte baard, dan hoeft er ook niet veel geschminkt te worden om onherkenbaar te zijn.
Vind je? Net van GS geplukt :|W

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 23 november 2017 @ 02:25:12 #258
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_175252153
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 01:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nu zonder rode lippen bewegen we juist richting de Amerikaanse blackface die gebruikt werd om onze donkere medemens belachelijk te maken, naar mijn mening zeker geen verbetering.
Introduceer een zwarte baard, dan hoeft er ook niet veel geschminkt te worden om onherkenbaar te zijn.
Jezelf zwart/bruin schilderen staat niet gelijk aan blackface hoor
Ik ben inmiddels overleden
pi_175252159
quote:
15s.gif Op donderdag 23 november 2017 02:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Vind je? Net van GS geplukt :|W

[ afbeelding ]
Je gebruikt te vaak incidentele zogenaamde 'bewijzen', en negeert het algemene gebruik. Negeert ook het gegeven dat rode lippen niet eens 'blackface' zijn. Je bent aan het framen van hier tot ginder.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175252160
quote:
15s.gif Op donderdag 23 november 2017 02:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Vind je? Net van GS geplukt :|W

[ afbeelding ]
Ja, dat is toch geen gezicht? zo overdreven.
Maak die lippen gewoon zwart of introduceer een baard!
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175252266
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 02:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je gebruikt te vaak incidentele zogenaamde 'bewijzen', en negeert het algemene gebruik. Negeert ook het gegeven dat rode lippen niet eens 'blackface' zijn. Je bent aan het framen van hier tot ginder.
Het maakt niet uit of ze rood en wit zijn. Blackfaces beperken zich niet tot de minstrel shows hoor. Daar is het alleen min of meer mee begonnen in Amerika. Blackfaces kom je tegen in allerlei culturele uitingen: boeken, films, advertenties, cartoons etc Het is niet voor niets dat buitenlanders Zwarte Piet als een 'blackface' zien.

Dit zijn ook blackfaces:


Blackface gags in “Tom and Jerry”


Bij Disney kom je ze nu niet meer tegen. Was Disney een racist? Denk het niet. Toen de moraal veranderde en er steeds minder neergekeken werd op de zwarte bevolking, werden dit soort afbeeldingen nog een tijd gebruikt omdat het al heel lang de 'normale' manier geworden was om zwarte mensen uit te beelden. Het was een stereotype geworden. Langzamerhand werden steeds meer blanken zich daarvan bewust en verdwenen ze.

Was Walt Disney a racist?
quote:
The fact is, these things were the product of a completely different, less progressive, less equality-minded time. Everybody was insensitive or ignorant about race. Yes, it’s bad. But it’s history.

That being said, while Disney did naively perpetuate the stereotypes that were prevalent all over Hollywood at the time, the evidence – to me – is pretty clear. As Neal Gabler said, “Walt Disney was no racist.”
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175252440
Oh tekenfilms
Oh imago in het buitenland

Boehoeiend
pi_175252499
Mwah, hier gebeurde precies hetzelfde hoor. Dat onze nieuwe generaties dat niet meer weten is niet zo gek als die informatie niet door scholen/ ouders wordt doorgegeven. Het is ook geen kwestie van in het verleden blijven hangen/ zelfhaat/ schuldig voelen, maar meer het verleden kennen. En er zullen ongetwijfeld buitenlanders zijn die de geschiedenis ook niet kennen.

Dat stereotype komt ook bij ons niet meer voor in films, boeken, advertenties en stripverhalen.

Racisme in strips



Nah ja behalve Zwarte Piet dus.... -O-

Edit: en persoonlijk vind ik de page-/ edelliedenpakjes van de Pieten erg leuk. Het geeft een historisch beeld, mooie kleuren en de kinderen vinden het prachtig. Maar dat hoofd van een stereotype neger er bovenop kan onnodig kwetsend zijn. Of bijv. wél zwart blijven schminken maar dan een soort Krampus. Ik ben alleen bang dat kinderen daar een stuk minder enthousiast over zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kijkertje op 23-11-2017 07:13:15 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175252640
Maar het gaat niet om de kinders. Het is veel belangrijker, het gaat om de vermeende gevoelens en vermeend racisme.
pi_175252769
Heeft Kijkertje de bedreigingen aan het adres van de initiatiefnemer van het Pietencircus al veroordeelt ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175252775
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:25 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar het gaat niet om de kinders. Het is veel belangrijker, het gaat om de vermeende gevoelens en vermeend racisme.
Hoe je het ook bekijkt, of iemand zich nou wel of niet gekwetst voelt of racistisch is, het stereotype heeft zich ontwikkeld, bestond en is weer afgeschaft omdat het een racistisch beeld is.
Zolang het niet verandert zal de discussie steeds weer terugkomen en dat lijkt me niet in het belang van kinderen. En zeg nou zelf: als kinderen groter worden en niet meer in Sinterklaas en Zwarte Piet geloven is het toch veel beter om ze dan te vertellen wat de oorsprong van het verhaal is? Waarom hij al die veranderingen heeft ondergaan en nu is zoals hij is? Dat werd tot nu toe grotendeels verzwegen en daar zijn we helemaal niets mee opgeschoten.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175252792
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:51 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Zo zien heel veel mensen het en door dat te verwijderen haal je de kenmerken naar mijn mening ook voldoende weg.
Het is heel simpel op te lossen maar blijkbaar is dat niet gewenst.
Volgens mij gaat het in de kern ook helemaal niet om Zwarte Piet.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 23 november 2017 @ 07:48:09 #268
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175252804
quote:
6s.gif Op donderdag 23 november 2017 03:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het maakt niet uit of ze rood en wit zijn. Blackfaces beperken zich niet tot de minstrel shows hoor. Daar is het alleen min of meer mee begonnen in Amerika. Blackfaces kom je tegen in allerlei culturele uitingen: boeken, films, advertenties, cartoons etc Het is niet voor niets dat buitenlanders Zwarte Piet als een 'blackface' zien.

Dit zijn ook blackfaces:

[ afbeelding ]
Blackface gags in “Tom and Jerry”


Bij Disney kom je ze nu niet meer tegen. Was Disney een racist? Denk het niet. Toen de moraal veranderde en er steeds minder neergekeken werd op de zwarte bevolking, werden dit soort afbeeldingen nog een tijd gebruikt omdat het al heel lang de 'normale' manier geworden was om zwarte mensen uit te beelden. Het was een stereotype geworden. Langzamerhand werden steeds meer blanken zich daarvan bewust en verdwenen ze.

Was Walt Disney a racist?

[..]

Volgens mij is het algemeen bekend dat Walt Disney een anti-semiet was. Telt dat niet als racisme of is dat weer een aparte categorie?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175252807
quote:
6s.gif Op donderdag 23 november 2017 06:51 schreef Kijkertje het volgende:
Mwah, hier gebeurde precies hetzelfde hoor. Dat onze nieuwe generaties dat niet meer weten is niet zo gek als die informatie niet door scholen/ ouders wordt doorgegeven. Het is ook geen kwestie van in het verleden blijven hangen/ zelfhaat/ schuldig voelen, maar meer het verleden kennen. En er zullen ongetwijfeld buitenlanders zijn die de geschiedenis ook niet kennen.

Dat stereotype komt ook bij ons niet meer voor in films, boeken, advertenties en stripverhalen.

Racisme in strips

[ afbeelding ]

Nah ja behalve Zwarte Piet dus.... -O-

Edit: en persoonlijk vind ik de page-/ edelliedenpakjes van de Pieten erg leuk. Het geeft een historisch beeld, mooie kleuren en de kinderen vinden het prachtig. Maar dat hoofd van een stereotype neger er bovenop kan onnodig kwetsend zijn. Of bijv. wél zwart blijven schminken maar dan een soort Krampus. Ik ben alleen bang dat kinderen daar een stuk minder enthousiast over zijn.
Dus een blanke die tussen een lading sneeuw naar Ivoorkust gaat en gebrekkig Ivoorkusts( :') ) praat is ook racisme?
pi_175252809
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het in de kern ook helemaal niet om Zwarte Piet.
Klopt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175252842
quote:
6s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:44 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

... Waarom hij al die veranderingen heeft ondergaan en nu is zoals hij is? Dat werd tot nu toe grotendeels verzwegen en daar zijn we helemaal niets mee opgeschoten.
Van krampus naar mens?
  donderdag 23 november 2017 @ 07:51:52 #272
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175252850
Met de Krampus erbij is het minder een kinderfeest, aangezien het dan toch meer een soort Germaans vruchtbaarheidsfeest wordt.

Het is de bedoeling dat daar kinderen van komen, niet dat ze er al bij zijn.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 23 november 2017 @ 07:52:26 #273
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175252855
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:51 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Van krampus naar mens?
Schenkman vond de Krampus te eng voor de tere kinderzieltjes was het idee.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175252926
Een 'Sinterklaascircus' in de Rotterdamse wijk Spangen is na een paar dagen afgebroken. Initiatiefnemer Wouter Zuidema zegt tegen lokale media dat hij zich na bedreigingen op sociale media en via de telefoon niet meer veilig voelt. Hij zou worden bedreigd, omdat de pieten in het circus zwart zijn.

Volgens Zuidema eiste de stichting WMO Radar, die het circus zou sponsoren, kort voor de start van het circus dat er 'veegpieten' zouden worden gebruikt, omdat de gemeente Rotterdam eerder al had besloten af te willen van Zwarte Piet. Als Zuidema niet aan de eis tegemoet zou komen, zegt hij, kreeg hij geen water en stroom voor de tent.

Zuidema zegt dat hij niet anders kon dan akkoord gaan met de eis, maar gebruikte vervolgens toch Zwarte Pieten in de voorstellingen. Daarop volgden bedreigingen via de telefoon en sociale media.

Stichting: lezing Zuidema onjuist

In een reactie spreekt WMO Radar de lezing van Zuidema tegen: er waren volgens de stichting ruim van tevoren afspraken gemaakt over het gebruik van veegpieten. De dag voor het circus van start zou gaan, beëindigde Zuidema echter de samenwerking met de stichting.

De tent van het Sinterklaascircus stond sinds zaterdag naast het stadion van voetbalclub Sparta voor een dagelijkse voorstelling. Zuidema vindt het voor zijn eigen veiligheid en die van de vrijwilligers niet verantwoord om nog door te gaan.

'Bedreiging geen reden voor sluiting'

Ook een wijkagent in Spangen spreekt tegen dat Zuidema het circus heeft gesloten omdat hij werd bedreigd. "Ik ben er 100 procent zeker van dat dat niet het geval is." Volgens de wijkagent vielen de bezoekersaantallen tegen. Dat zou volgens hem een reden kunnen zijn voor de sluiting.

Volgens de wijkagent is het zo dat op Facebook een rare reactie is geplaatst over het Sinterklaascircus en twee anti-Piet-demonstranten korte tijd bij de tent hebben gedemonstreerd. "Daarna is er gesurveilleerd en veel contact geweest met Zuidema, maar zijn er geen bedreigingen meer geweest. Zuidema zei zelf ook dat hij zich niet herkende in het artikel in de lokale krant."

https://nos.nl/artikel/22(...)fnemer-bedreigd.html

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2017 08:00:16 ]
pi_175252935
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het in de kern ook helemaal niet om Zwarte Piet.
Klopt. Mensen zijn het gewoon zat dat stapje voor stapje onze hele cultuur wordt afgebroken, omdat bij alles er wel een minuscuul groepje is dat zich gekwetst voelt. Het is niet alleen zwarte piet waar discussie over is, maar ook Pasen, Kerst, etc.
pi_175253163
Dan woon je als eeuwig gekwetste Piethater 250 km van Dokkum. Elke dag heb je visioenen hoe je door de boze witte man katoen staat te plukken dankzij Zwarte Piet :o :o :o en dan reis je vrijwillig 250 km af naar Dokkum om opgesloten te worden in een demonstratievak omsingeld door blanke Sinterklaasvierders die je bloed wel kunnen drinken. 8)7

Je zou toch denken dat dat laatste ze 1000 keer meer aan hun jeugd moet herinneren waarin ze katoen moesten plukken, en dat zoeken ze vrijwillig op. |:(
  donderdag 23 november 2017 @ 08:24:43 #277
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175253195
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:00 schreef Devz het volgende:

[..]

Klopt. Mensen zijn het gewoon zat dat stapje voor stapje onze hele cultuur wordt afgebroken, omdat bij alles er wel een minuscuul groepje is dat zich gekwetst voelt. Het is niet alleen zwarte piet waar discussie over is, maar ook Pasen, Kerst, etc.
Cultuur is niet statisch.
  donderdag 23 november 2017 @ 08:31:26 #278
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175253264
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:00 schreef Devz het volgende:

[..]

Klopt. Mensen zijn het gewoon zat dat stapje voor stapje onze hele cultuur wordt afgebroken, omdat bij alles er wel een minuscuul groepje is dat zich gekwetst voelt. Het is niet alleen zwarte piet waar discussie over is, maar ook Pasen, Kerst, etc.
De R.K. kerk heeft onze cultuur als eerste afgebroken, maar daar hoor ik niemand over.Selectieve verontwaardiging dit.

Jouw cultuur is heilig alleen maar omdat dit toevallig de heersende cultuur was toen je geboren werd.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175253292
Wat is er nu weer aan de hand in Dordrecht, hebben ze daar lijm in de sloten van het Sinterklaashuis gedaan? Die activisten zijn compleet gek geworden. Hulde aan Dokkum.

Ik zag dit vanmorgen op wakker nederland
pi_175253585
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:00 schreef Devz het volgende:

[..]

Klopt. Mensen zijn het gewoon zat dat stapje voor stapje onze hele cultuur wordt afgebroken, omdat bij alles er wel een minuscuul groepje is dat zich gekwetst voelt. Het is niet alleen zwarte piet waar discussie over is, maar ook Pasen, Kerst, etc.
Dat vrees ik ook. Tot de bom een keer barst.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175253604
Het gaat niet over het feit dat Piet groen, paars of blauw is. Denk ik. Het gaat erom dat je veel kan tolereren van een ander, maar op een gegeven moment is de grens bereikt.

Als het alleen éénrichtingsverkeer is qua tolerantie.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175253646
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

In 1 van de vorige delen wist iemand te melden dat dat idd kon.
Dat was ik, verzekeraars kunnen dat inderdaad opvragen. Die krijgen dan ook persoons- en verzekeringsinformatie van het kenteken te zien.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_175253681
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:21 schreef Braindead2000 het volgende:
Dan woon je als eeuwig gekwetste Piethater 250 km van Dokkum. Elke dag heb je visioenen hoe je door de boze witte man katoen staat te plukken dankzij Zwarte Piet :o :o :o en dan reis je vrijwillig 250 km af naar Dokkum om opgesloten te worden in een demonstratievak omsingeld door blanke Sinterklaasvierders die je bloed wel kunnen drinken. 8)7

Je zou toch denken dat dat laatste ze 1000 keer meer aan hun jeugd moet herinneren waarin ze katoen moesten plukken, en dat zoeken ze vrijwillig op. |:(
Straks kondigen ze die akties ook niet meer aan, (kick-out-Zwarte-Piet) dus dan kan je op je vingers natellen wat er dan gaat gebeuren. Dan wordt iedereen op een onverwacht moment met elkaar geconfronteerd. oO/ -O-
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175253694
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 08:57 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat vrees ik ook. Tot de bom een keer barst.
Het escaleert nu al, mensen zijn het zat, die actie in Dokkum was er een voorbeeld van.
Mensen zijn die clubjes zat, uit elke hoek komt een clubje waar weer wat mee is en zwarte piet is blijkbaar de grens voor veel mensen, tot hier en niet verder, nu is het genoeg geweest, hier blijf je vanaf.
De acties die na Dokkum komen bevestigen het beeld die veel mensen hadden van de anti pieten.
Over volgend jaar denk ik nog maar niet
pi_175253705
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:08 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Het escaleert nu al, mensen zijn het zat, die actie in Dokkum was er een voorbeeld van.
Mensen zijn die clubjes zat, uit elke hoek komt een clubje waar weer wat mee is en zwarte piet is blijkbaar de grens voor veel mensen, tot hier en niet verder, nu is het genoeg geweest, hier blijf je vanaf.
De acties die na Dokkum komen bevestigen het beeld die veel mensen hadden van de anti pieten.
Over volgend jaar denk ik nog maar niet
Als zo iemand het Sinterklaasfeest voor mijn zoontje verpest, zou ik ook niet weten hoe ik zou reageren, eigenlijk.

Nou ja, in ieder geval niet zo heel erg vriendelijk.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175253787
Iedereen is zo dol op die krachtdadige Friezen, maar daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.
Allereerst: Waarom is een bisschop uit het zuiden nu zo welkom, terwijl nog geen 1300 jaar geleden zo'n figuur meteen om zeep werd geholpen (Sint Bonifatius). En nu is men er zo op gebrand dat deze Eerwaarde ongestoord met zijn personeel door de straten van Dokkum mag rijden.

2e voorbeeld)
Krachtdadige Friezen van een aantal jaren terug, bij het naburige Kollum (What's in a name, bijna hetzelfde).
"Het gezonde volksgevoel" keerde zich tegen het AZC, want daar kwam natuurlijk de moordenaar van Marianna Vaatstra vandaan. En wat bleek...... het was toch boer Jasper..... een oprjochte Frys!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175253844
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen is zo dol op die krachtdadige Friezen, maar daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.
Allereerst: Waarom is een bisschop uit het zuiden nu zo welkom, terwijl nog geen 1300 jaar geleden zo'n figuur meteen om zeep werd geholpen (Sint Bonifatius). En nu is men er zo op gebrand dat deze Eerwaarde ongestoord met zijn personeel door de straten van Dokkum mag rijden.

2e voorbeeld)
Krachtdadige Friezen van een aantal jaren terug, bij het naburige Kollum (What's in a name, bijna hetzelfde).
"Het gezonde volksgevoel" keerde zich tegen het AZC, want daar kwam natuurlijk de moordenaar van Marianna Vaatstra vandaan. En wat bleek...... het was toch boer Jasper..... een oprjochte Frys!
Misschien omdat ze in Friesland in het "nu" leven?

Misschien omdat het niet om alle Friezen ging die zich tegen het AZC keerden maar slechts een deel?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175253871
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen is zo dol op die krachtdadige Friezen, maar daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.
Allereerst: Waarom is een bisschop uit het zuiden nu zo welkom, terwijl nog geen 1300 jaar geleden zo'n figuur meteen om zeep werd geholpen (Sint Bonifatius). En nu is men er zo op gebrand dat deze Eerwaarde ongestoord met zijn personeel door de straten van Dokkum mag rijden.
...
Manmanman wat een treurnis.
pi_175253939
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Misschien omdat ze in Friesland in het "nu" leven?

Misschien omdat het niet om alle Friezen ging die zich tegen het AZC keerden maar slechts een deel?
De sticker met "Swarte Pyt ken net" laat al zien dat er ook Friezen zijn die "anti Piet" zijn.
Dus: ook op die snelweg, stond "een deel" van de Friezen.
Maar je mag toch wel je twijfels hebben over de zogenaamde "heroiek" die op wordt geroepen mbt die Friese uit de klei getrokken hooivork- en klompenbrigades?
De ervaring leert dat jaren (zo niet eeuwen) later men bijna altijd andere inzichten heeft gekregen. Zowel met de moord op Bonifatius, alswel op Marianne Vaatstra.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175254093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:28 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De sticker met "Swarte Pyt ken net" laat al zien dat er ook Friezen zijn die "anti Piet" zijn.
...
Dat waren Amsterdammers met google translate. Maar ja Friezen zijn net mensen, dus daar zit ook een antipiet tussen, maarrrr die zat niet in de bus en die was ook niet daar op de A7.

Nogmaals wat een treurnis. Jij grijpt wat in de losse lucht en denkt wat te grijpen.
pi_175254194
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:34 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat waren Amsterdammers met google translate.

Nogmaals wat een treurnis. Jij grijpt wat in de losse lucht en denkt wat te grijpen.
Google translate laat zien:
swarte pete kin net

ipv

Swarte Pyt ken net.

Dus: geen Randstedelingen, maar oprjochte Friezen.
Maar waarom is dit "treurnis".
Ik geef alleen aan dat dit soort "hooivorkbrigades" zelden een historisch gelijk blijken te hebben in latere jaren. Terwijl dergelijke groepen op het "moment supreme" veelal veel sympathie oogsten.
Dat is gewoon een ervaring uit het verleden. Dat geef ik alleen maar aan.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175254243
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:34 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat waren Amsterdammers met google translate.

Nogmaals wat een treurnis. Jij grijpt wat in de losse lucht en denkt wat te grijpen.
Ja, volgens mij waren dat die "Kick-out-Zwarte-Piet"gasten, om mensen ook maar in hun eigen dialekt te kunnen bereiken.

Ik ben een Brabantse, maar ik vind die "Kick-out-Zwarte-Pieten echt mateloos irritant.

Ik kickte die "Kick-out-Zwarte-Pieten" zo het kanaal in, hier in Tilburg, hoor ? Als mijn zoontje de andere kant op keek.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175254299
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Google translate laat zien:
swarte pete kin net

ipv

Swarte Pyt ken net.

Dus: geen Randstedelingen, maar oprjochte Friezen.
Maar waarom is dit "treurnis".
Ik geef alleen aan dat dit soort "hooivorkbrigades" zelden een historisch gelijk blijken te hebben in latere jaren. Terwijl dergelijke groepen op het "moment supreme" veelal veel sympathie oogsten.
Dat is gewoon een ervaring uit het verleden. Dat geef ik alleen maar aan.
Je probeert een punt te maken over een hypocrisie die jij ziet tussen het vermoorden van Bonifatius en het verwelkomen van sinterklaas: treurig.

En dan probeer je n punt te maken omdat 10 figuren in een bus uit Amsterdam een geprinte Friese tekst van drie woorden presenteert: ook treurig.

Diepe treurnis dus.
pi_175254343

Doutzen Kroes is ook een Friezin.
Het woord is aan Doutzen!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 23 november 2017 @ 09:45:34 #295
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175254368
Kwam dit nog tegen in mijn facebook feed:
quote:
Ik wil hier even duidelijkheid scheppen. Ik woon bij Dokkum en ben redelijk goed op de hoogte van wat er gebeurt is. De groep die wilde komen demonstreren hadden met de burgemeester om de tafel gezeten, er waren afspraken gemaakt, een vergunning aangevraagd en verstrekt en er was een plaats aangewezen waar gedemonstreerd zou worden. Niet in de buurt van de kinderen. Het zou een demonstratie tegen racisme zijn. Het zijn de actievoerders die de bussen hebben laten stoppen die geweld hebben gebruikt, mensen in gevaar hebben gebracht en gedreigd hebben met zwaar vuurwerk te gaan gooien tussen de demonstranten in Dokkum waardoor de veiligheid van de demonstranten niet meer gewaarborgd kon worden en de vergunning om te demonstreren is in getrokken.

Nadat de politie mede de bussen heeft tegengehouden. Stel nu dat het andersom was geweest. In de bus witte mensen hadden gezeten die voor het bestaan van zwarte Piet hadden willen demonstreren en ze waren d.m.v. grof geweld en bedreigingen tegen gehouden door een groep gekleurde tegenstanders. Denk je dan dat ze daarmee weg waren gekomen. Dat de politie ze een handje hadden geholpen door de bussen tegen te houden? Ik denk dat de ME snel ter plaatse was geweest om de relschoppers van de weg te halen en de bussen snel hadden laten doorrijden.
Mensen hebben hier eigen rechter gespeeld en het recht gehaald uit het feit dat ze Fries zijn. Ik kan je verzekeren dat hier veel Friezen zijn die niet achter deze actie staan.
Geeft toch een ander beeld weer.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175254385
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Google translate laat zien:
swarte pete kin net

ipv

Swarte Pyt ken net.

Dus: geen Randstedelingen, maar oprjochte Friezen.
Maar waarom is dit "treurnis".
Ik geef alleen aan dat dit soort "hooivorkbrigades" zelden een historisch gelijk blijken te hebben in latere jaren. Terwijl dergelijke groepen op het "moment supreme" veelal veel sympathie oogsten.
Dat is gewoon een ervaring uit het verleden. Dat geef ik alleen maar aan.
Het zijn gewoon die "kick-out-Zwarte-Piet' gasten --->https://images4.persgroep(...)a453bd7f&quality=0.7
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175254402
Swarte Pyt soe út fytsen, doe knapte syn bân
Doe moast er wol rinne mei de fyts oan 'e hân
Hy kaam yn de buorren en sei tsjin de smid
Ik leau dat der yn myn achterbân en spikergatsje sit

De smid moast wol laaitsje, mar plakte de bân
Doe koe Pyt wer fytse troch 't hiele Fryske lân
Net oer de A7 maar trog Snits en by Boarn oer it dak
Brocht Piter op syn fytske de pakjes te plak.
pi_175254425
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:46 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Het zijn gewoon die "kick-out-Zwarte-Piet' gasten --->https://images4.persgroep(...)a453bd7f&quality=0.7
De vlag is zelfs verkeerd, de Friese vlag heeft de diagonale strepen andersom:

Toch net sa oprjocht...
  Redactie Sport donderdag 23 november 2017 @ 09:48:00 #299
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175254430
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef DustPuppy het volgende:
Kwam dit nog tegen in mijn facebook feed:

[..]

Geeft toch een ander beeld weer.
Sloeg ook gewoon nergens op. Maar wel jammer dat ze in de slachtofferrol kruipen - de politie heeft gewoon gedaan wat ze kon, lijkt mij
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175254444
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef DustPuppy het volgende:
Kwam dit nog tegen in mijn facebook feed:

[..]

Geeft toch een ander beeld weer.
Ze kunnen ook een dag van tevoren demonstreren, dan hebben ze ook hun punt gemaakt.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_175254478
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef DustPuppy het volgende:
Kwam dit nog tegen in mijn facebook feed:

[..]

Geeft toch een ander beeld weer.
Hear hear.
Mooi. Deze nuance. Dank voor de bijdrage.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')