abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165790234
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben. Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.

Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
pi_165790248
Misschien hebben wel meerdere geloven het goed maar nemen ze het allemaal wat té serieus.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_165790594
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben. Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.

Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
Een God voor de christenen, een God voor de moslims, een God voor de Hindoes ect. Ik vind het zelfs aannemelijker dat er 1 God is, maar dat religies die ene God anders interpreteren vanwege cultuurverschillen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_165790829
Je bent inderdaad irrationeel bezig, maar als je er prettig bij voelt en je er geen anderen mee lastig valt op dan is dat prima.

Ik vraag me alleen altijd af hoe je gelovig kunt blijven nadat je al tot dit besef bent gekomen, Is dat een soort zelfhypnose?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_165790902
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Je bent inderdaad irrationeel bezig, maar als je er prettig bij voelt en je er geen anderen mee lastig valt op dan is dat prima.

Ik vraag me alleen altijd af hoe je gelovig kunt blijven nadat je al tot dit besef bent gekomen, Is dat een soort zelfhypnose?
Ik denk dat er een vorm van dwang achter zit (?). Dit kan bijvoorbeeld zijn sociale dwang; als je het geloof verlaat dan word je sociaal geïsoleerd. Kan ook zijn dat je fysiek bedreigd wordt bij verlaten. Tot slot kan het ook nog zo zijn dat men eigenlijk toch wat onzeker is uiteindelijk bij verlaten.

Overigens er zijn idd circa 4.200 religies en spirituele stromingen.
I´m back.
pi_165791587
quote:

Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.

Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.

Dit is niet eenvoudig.

[ Bericht 1% gewijzigd door polderturk op 06-10-2016 16:45:38 ]
pi_165791653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat er een vorm van dwang achter zit (?). Dit kan bijvoorbeeld zijn sociale dwang; als je het geloof verlaat dan word je sociaal geïsoleerd. Kan ook zijn dat je fysiek bedreigd wordt bij verlaten. Tot slot kan het ook nog zo zijn dat men eigenlijk toch wat onzeker is uiteindelijk bij verlaten.

Overigens er zijn idd circa 4.200 religies en spirituele stromingen.
Nee dat is het niet. Voor mij speelt dat niet. Het gaat er om wat je gevoel je zegt en wat je ratio je zegt.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 16:40:48 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165791827
Geloven is arationeel. Zodra je de ratio erbij betrekt, ben je iets hé anders aan het doen.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 16:43:57 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165791886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:

[..]

Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein.

Dit is niet eenvoudig.
Als je willekeurig oneindig negatieve gevolgen gaat veronderstellen, kun je alles afraden.

'Ik drink geen water, want misschien lijd ik dan wel tot in de oneindigheid pijn.'
pi_165791950
Hoe denken jullie over het geloven als evolutionair verschijnsel? Vergroot het de overlevingskansen als je wel of niet gelooft?
pi_165791966
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je willekeurig oneindig negatieve gevolgen gaat veronderstellen, kun je alles afraden.

'Ik drink geen water, want misschien lijd ik dan wel tot in de oneindigheid pijn.'
Hang jij een godsdienst aan?
pi_165792062
Als adolescent heb ik aan het geloof getwijfeld. Ik geloofde zelfs even niet in een god. Dit heeft een aantal maanden geduurd. Ik denk dat iedereen zulke momenten heeft meegemaakt. Iedereen heeft getwijfld of twijfelt nog steeds. Ook atheïsten hebben weleens getwijfeld. Dit is een innerlijke strijd die bij iedereen voorkomt.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 17:12:38 #13
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_165792401
quote:
1.) er is geen god
2.) er is één god
3.) er zijn meerder goden

Hindoes zitten tussen 2 en 3 in; er lijken wel meerder goden te zijn, maar dat zijn aspecten van de ene ware god. Atheïsten zitten op 1, agnosten zitten ergens tussen 1 en 2 in. Christenen zitten tussen 2 en 3 in (de heilige drie-eenheid).

En bij 3 heb je dan weer de opties
a.) er is één hoofdgod en een zooi andere goden (polytheïsme)
b.) er zijn meerdere (concurrerende) goden (de bijbel noemt Baal en Astarte onder andere)
c.) er is één god tegelijk en die reïncarneert of wordt vervangen ('God is dood', dus, zeg maar)

En als er één echte ware god is dan heb je natuurlijk weer een aantal opties;
I. de verschillende (sub)religies zijn menselijke verzinsels
II. god is mentaal instabiel (iedereen en alles verzuipen met een zondvloed lijkt me daar een redelijk argument voor, bijvoorbeeld)
III. god brabbelt iets onverstaanbaars en de mensen die het opschreven hebben er iets leesbaars van proberen te maken; herhaaldelijk en op verschillende manieren, ergo verschillende religies
IV. ... nou ja, verzin er zelf maar wat bij ...

Nou was er een hele slimme gregoriaanse monnik in Ockham en die stelde dat de eenvoudigste oplossing meestal de beste is. En dus is géén god, de eenvoudigste oplossing, het meest waarschijnlijke. Want dat gedoe met een drie-eenheid en zo, dat is toch nodeloos ingewikkelde als een tang op een varken slaande (met excuses aan de PvdD) onzin?
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_165792531
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:53 schreef polderturk het volgende:
Als adolescent heb ik aan het geloof getwijfeld. Ik geloofde zelfs even niet in een god. Dit heeft een aantal maanden geduurd. Ik denk dat iedereen zulke momenten heeft meegemaakt. Iedereen heeft getwijfld of twijfelt nog steeds. Ook atheïsten hebben weleens getwijfeld. Dit is een innerlijke strijd die bij iedereen voorkomt.
ik heb nooit getwijfeld. Het bestaan van een god staat voor mij zo ver van alles wat ik weet en kan beargumenteren dat er voor mij geen twijfel is.

Verder noemde je een punt wat wel interresant is. Overlevingskans. Vroeger, en nog steeds in veel gebieden is je overlevingskans inderdaad groter door religie. Door groepsvorming om precies te zijn. Of dat dan een god, een clan, een kleur of een stam is maakt verder bij mijn weten weinig uit. Het is vooral makkelijk. "dit begrijp ik niet, dat moet wel een god zijn." en daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 18:40:19 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165793591
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:48 schreef polderturk het volgende:

[..]

Hang jij een godsdienst aan?
Ja, ik ben religieus. Wat doet dat ertoe? En kun je ook nog inhoudelijk reageren op mijn post, of alleen met zo'n persoonlijke vraag?
pi_165793648
quote:

[..]

Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.

Dit is niet eenvoudig.
Je bent bezig Pascals Wager uit te schrijven.
Echter, er zitten een aantal impliciete veronderstellingen in je redenering waar je je wel bewust van moet zijn. Bijvoorbeeld dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat een god "niet gelovigen" en "aanhangers van een andere god" gelijk gaat behandelen. Misschien is de echte god wel heel jaloers en gaat het hellevuur voor de afgodsaanbidder net een graadje of 10 hoger ;)
  donderdag 6 oktober 2016 @ 19:44:59 #17
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_165795160
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Murdera het volgende:

[..]

ik heb nooit getwijfeld. Het bestaan van een god staat voor mij zo ver van alles wat ik weet en kan beargumenteren dat er voor mij geen twijfel is.

Verder noemde je een punt wat wel interresant is. Overlevingskans. Vroeger, en nog steeds in veel gebieden is je overlevingskans inderdaad groter door religie. Door groepsvorming om precies te zijn. Of dat dan een god, een clan, een kleur of een stam is maakt verder bij mijn weten weinig uit. Het is vooral makkelijk. "dit begrijp ik niet, dat moet wel een god zijn." en daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
Naast groepsvorming is er volgens mij ook een heel belangrijk psychologisch aspect van geloven in god(en). Ik denk dat het leven als plunderende-landbouwende viking, of als gewone middeleeuwse boer, enzovoorts, ondraaglijk moet zijn zonder het geloof in een hiernamaals. Ik denk dat een atheïst moeilijk psychologisch zou kunnen overleven in een dergelijke tijd. Het geloof dat men zijn dierbaren (zoals kinderen), die men veel te vroeg aan een of andere ziekte heeft verloren gaat terugzien is bijvoorbeeld essentiëel voor de mentale gezondheid. Een ander aspect is het feit dat het leven in een dergelijke tijd een veel grotere constante ellende was dan nu. Hoe zou het uit te houden zijn, zonder een geloof in een hemel waarin men verlost is van alle pijn. De vergeldingsdrang en haat tegenover "de hogere klasse", die het gewone volk onderdrukte, heeft geleid tot het idee van een hel. Het leven is enkel draagbaar, omdat er een moment gaat komen waarin de rollen zijn omgedraaid (e.g. Thomas Aquinas).

Ik denk dat dit aspect een grotere rol in het ontwikkelen van godsdienten heeft gespeeld dan het wegwerken van onwetendheid (ik kan niet geloven dat men in dergelijke tijden onwetendheid in die mate ondraaglijk vond, dat er heelder godsdiensten bij verzonnen moesten worden). Als onwetendheid de grootste drijfveer was, dan had de wetenschap al veel verder gestaan. Volgens mij zijn dus eerder verdriet, pijn en haat de drijfveren die godsdiensten hebben gevormd tot wat ze zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door yarnamc op 06-10-2016 19:51:12 ]
pi_165798780
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 19:44 schreef yarnamc het volgende:

Ik denk dat dit aspect een grotere rol in het ontwikkelen van godsdienten heeft gespeeld dan het wegwerken van onwetendheid (ik kan niet geloven dat men in dergelijke tijden onwetendheid in die mate ondraaglijk vond, dat er heelder godsdiensten bij verzonnen moesten worden). Als onwetendheid de grootste drijfveer was, dan had de wetenschap al veel verder gestaan. Volgens mij zijn dus eerder verdriet, pijn en haat de drijfveren die godsdiensten hebben gevormd tot wat ze zijn.
Ik denk eerder een combinatie van onwetendheid en het verzachten van pijn. Het is niet moeilijk in een God te geloven als je niks van de natuur begrijpt, en dat je dan ook nog kans hebt op de hemel maakt het helemaal aantrekkelijk om te geloven.
pi_165800691
Het enig echte ware geloof is het ongeloof, al het andere is bijgeloof.
pi_165801731
quote:

Ik geloof zelf in God omdat ik een soort aanwezigheid voel in mijn leven die er altijd is en die mij als persoon overstijgt. Misschien vaag, maar ja. Ik hang niet echt een specifieke religie ofzo aan.

Ik neem het trouwens niemand kwalijk als ze zelf niet geloven, of anders geloven dan mij. Elk persoon is anders, iedereen leeft anders en zolang wij dat kunnen accepteren is dit een prima wereld om in te leven.
pi_165803486
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:12 schreef BaardaapAd het volgende:

[..]

1.) er is geen god
2.) er is één god
3.) er zijn meerder goden

Moslims hebben 1 en 2 in de geloofsbelijdenis: "er is geen god, behalve god." :D
pi_165804296
quote:
12s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 22:37 schreef NgInE het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik geloof zelf in God omdat ik een soort aanwezigheid voel in mijn leven die er altijd is en die mij als persoon overstijgt. Misschien vaag, maar ja. Ik hang niet echt een specifieke religie ofzo aan.

Geloven gaat inderdaad over gevoelens. Gevoelens zijn een belangrijk onderdeel van wat ons mens maakt. Als een geloof in een god een behaaglijk gevoel oproept dan zullen mensen zulk geloof blijven houden. Ik krijg een kriebel gevoel van alles wat met het zogenaamde 'bovennatuurlijke' te maken heeft, ik kan daar niks mee, dus het was vrij snel duidelijk dat ik daar nooit een gelovige in zou worden. Ik voel me prettig in een wereld waar alles volgens 1 methode te verklaren is en de fantasie voorbehouden blijft aan de kunsten. NB dit wil niet zeggen dat we alles kunnen verklaren, ik heb er vrede mee dat bepaalde zaken voor de mens onverklaarbaar zijn. Geen antwoord vind ik dan beter dan een (in mijn ogen) verzonnen god.
pi_165805287
De meeste met hetzelfde uitgangspunt : 1 God , goed en kwaad.
Sinds het bestaan van de mensheid ,de monotheïstische religie is er dus altijd al geweest..

Hanif, zoek dat woord maar op.
Ook zijn er volgens de Koran veel meer profeten gekomen dan die worden genoemd.

De Islam is de vervolmaking .
pi_165805887
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 01:25 schreef PSVCL het volgende:
Cillit BANG is de vervolmaking !!
pi_165805977
quote:
De meeste met hetzelfde uitgangspunt : 1 God , goed en kwaad.
Sinds het bestaan van de mensheid ,de monotheïstische religie is er dus altijd al geweest..
De oudste religies waarvan wij het bestaan kennen waren bij mijn weten allemaal polytheistisch. De oudste religie die nog steeds door een noemenswaardig aantal mensen aangehangen wordt (het hindoeisme) is dat ook.

Kan jij wat namen noemen van de nog oudere monotheistische geloven waar je naar verwijst zodat ik daar meer over kan leren ?
pi_165806093
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:12 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

De oudste religies waarvan wij het bestaan kennen waren bij mijn weten allemaal polytheistisch. De oudste religie die nog steeds door een noemenswaardig aantal mensen aangehangen wordt (het hindoeisme) is dat ook.

Kan jij wat namen noemen van de nog oudere monotheistische geloven waar je naar verwijst zodat ik daar meer over kan leren ?
Eu...ja. Het Mazdaïsme van Zoroaster ( Perzië 14e eeuw v.C. met symbool licht ) waarin Ahrman voor duivel moet spelen. Gevolgd door het monotheïsme van Achnaton ( Egypte 14e eeuw v.C. met symbool zon. ) Beide religies liggen aan de basis van het joods monotheïsme.
  vrijdag 7 oktober 2016 @ 07:46:04 #27
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_165806097
Ik geloof enkel in feiten en dus de wetenschap. Als een God echt zo bovennatuurlijk zou zijn had hij nooit alle ellende in de wereld gebracht of in elk geval voorkomen, of het moet een smerige sadist zijn. Verbaas me erover dat er überhaupt nog zoveel mensen gelovig zijn in de wereld. Maar misschien is dat wel meer een houvast in alle ellende.
Fade to Black
pi_165806112
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Eu...ja. Het Mazdaïsme van Zoroaster ( Perzië 14e eeuw v.C. met symbool licht ) waarin Ahrman voor duivel moet spelen. Gevolgd door het monotheïsme van Achnaton ( Egypte 14e eeuw v.C. met symbool zon. ) Beide religies liggen aan de basis van het joods monotheïsme.
Die zijn ouder dan het Hindoeisme, maar niet ouder dan de polytheistische religies waar ze uit voortgekomen zijn (logisch).
Onze PSV fan claimt dat er vanaf het begin der tijden monotheistische religies waren. Ik ken die niet - dus wil graag weten welke hij bedoelt.
pi_165806144
Er is gewoon 1 god, met verschillende gezichten/namen/eigenschappen. Makkelijkste samenvatting voor mij :P
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_165807059
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 00:00 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Geloven gaat inderdaad over gevoelens. Gevoelens zijn een belangrijk onderdeel van wat ons mens maakt. Als een geloof in een god een behaaglijk gevoel oproept dan zullen mensen zulk geloof blijven houden. Ik krijg een kriebel gevoel van alles wat met het zogenaamde 'bovennatuurlijke' te maken heeft, ik kan daar niks mee, dus het was vrij snel duidelijk dat ik daar nooit een gelovige in zou worden. Ik voel me prettig in een wereld waar alles volgens 1 methode te verklaren is en de fantasie voorbehouden blijft aan de kunsten. NB dit wil niet zeggen dat we alles kunnen verklaren, ik heb er vrede mee dat bepaalde zaken voor de mens onverklaarbaar zijn. Geen antwoord vind ik dan beter dan een (in mijn ogen) verzonnen god.
Ik ben zelf graag creatief, en ik zie fantasie als een inherent onderdeel van de menselijke conditie. Tegelijkertijd doe ik niet mijn best om God ''erbij te fantaseren". Het lijkt er gewoon te zijn.

Ik snap jouw standpunt erg goed en zolang je er fijn bij kunt leven; waarom niet? :)
pi_165807354
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:47 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Die zijn ouder dan het Hindoeisme, maar niet ouder dan de polytheistische religies waar ze uit voortgekomen zijn (logisch).
Onze PSV fan claimt dat er vanaf het begin der tijden monotheistische religies waren. Ik ken die niet - dus wil graag weten welke hij bedoelt.
Mee eens. Polytheïstische religies waren er eerst.
pi_165807382
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:53 schreef Resistor het volgende:
Er is gewoon 1 god, met verschillende gezichten/namen/eigenschappen. Makkelijkste samenvatting voor mij :P
Mee eens. Ook o.a. in de Egyptische religie spreekt men van neteru, eigenschappen van de Ene.
pi_165809624
quote:

Ten eerste deel ik niet de mening dat slechts één godsdienst de waarheid in pacht heeft. Ik ben nog geen enkele godsdienst tegengekomen die zijn eigen idealen heeft waargemaakt, laat staan heeft kunnen aantonen. Elke religie vervalt uiteindelijk in conflict en geweld. Geen enkele uitgezonderd.

De mens schept immers zijn eigen godsbeeld en niet omgekeerd. Het ideaal van perfectie zal daarom nooit uitgedragen kunnen worden door wat in de basis imperfect is.
pi_165812898
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 12:19 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ten eerste deel ik niet de mening dat slechts één godsdienst de waarheid in pacht heeft. Ik ben nog geen enkele godsdienst tegengekomen die zijn eigen idealen heeft waargemaakt, laat staan heeft kunnen aantonen. Elke religie vervalt uiteindelijk in conflict en geweld. Geen enkele uitgezonderd.
De Jains zijn nog altijd vrij vreedzaam ;) Maar of dat het de ware maakt...
pi_165816930
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 09:19 schreef NgInE het volgende:

[..]

Ik ben zelf graag creatief, en ik zie fantasie als een inherent onderdeel van de menselijke conditie. Tegelijkertijd doe ik niet mijn best om God ''erbij te fantaseren". Het lijkt er gewoon te zijn.

Ik snap jouw standpunt erg goed en zolang je er fijn bij kunt leven; waarom niet? :)
Ik bedoel ook niet dat mensen een god fantaseren op de manier waarop een nintendo designer een nieuwe pokemon bedenkt... een godsbeeld is veel meer een collectieve aangelegenheid, die diep in de cultuur van mensen zit ingebakken (waarbij nog wel ruimte is om een individueel godsbeeld te ontwikkelen, maar de grote lijnen heb je bewust of onbewust opgepikt uit je omgeving)
pi_165824423
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, ik ben religieus. Wat doet dat ertoe? En kun je ook nog inhoudelijk reageren op mijn post, of alleen met zo'n persoonlijke vraag?
Kom op, je weasle't duidelijk. Jij staat ergens voor de klas, ik ben wel benieuwd welke religie je aanhangt en waarom je een religie en die religie aanhangt. Zouden jouw kinderen/jongelui ook wel willen weten, denk ik.
Niet dat vage gedoe, mag je gewoon voor uitkomen hoor.
I´m back.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 01:27:58 #37
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165825918
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 23:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kom op, je weasle't duidelijk. Jij staat ergens voor de klas, ik ben wel benieuwd welke religie je aanhangt en waarom je een religie en die religie aanhangt. Zouden jouw kinderen/jongelui ook wel willen weten, denk ik.
Niet dat vage gedoe, mag je gewoon voor uitkomen hoor.
Pardon? Het is een antwoord op zijn vraag, en een duiding dat het irrelevant is. Dat is geen 'weasle'en of zo.
pi_165825987
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Pardon? Het is een antwoord op zijn vraag, en een duiding dat het irrelevant is. Dat is geen 'weasle'en of zo.
Jawel, welke religie hang je aan? Je staat NB voor de klas, zei je in een ander topic.
I´m back.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 01:41:36 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165826092
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jawel, welke religie hang je aan? Je staat NB voor de klas, zei je in een ander topic.
Nog steeds niet relevant. Ik sta hier niet voor de klas.
pi_165826157
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nog steeds niet relevant. Ik sta hier niet voor de klas.
Jawel, in een ander topic ongeveer anderhalf week geleden zei je NB dat het wel een goede zaak was om je leerlingen even voor te houden dat in 7de eeuws Spanje de islam had geleid tot een opleving.
Nu klopte dat sws al niet, zoals ik later las, want het hoogtepunt van die zogenaamde islamitische renaissance lag pas namelijk in de 9de tot 10de eeuw.
Maar jij wilde wel even aan je leerlingen duidelijk maken dat islam niet betekende automatisch neergang.
Zo'n leraar hebben is toch wel even belangrijk dat je je leerlingen althans vermeld dat je islam-gelovige bent, of niet?
Ik weet niet welk schooltype je les geeft?
I´m back.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 01:48:09 #41
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165826183
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jawel, in een ander topic ongeveer anderhalf week geleden zei je NB dat het wel een goede zaak was om je leerlingen even voor te houden dat in 7de eeuws Spanje de islam had geleid tot een opleving.
Nu klopte dat sws al niet, zoals ik later las, want het hoogtepunt van die zogenaamde islamitische renaissance lag pas namelijk in de 9de tot 10de eeuw.
Maar jij wilde wel even aan je leerlingen duidelijk maken dat islam niet betekende automatisch neergang.
Zo'n leraar hebben is toch wel even belangrijk dat je je leerlingen althans vermeld dat je islam-gelovige bent, of niet?
Ik weet niet welk schooltype je les geeft?
Zo hé, jij leest een boel dingen die er niet staan.

Overigens ben ik geen moslim.
pi_165826191
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zo hé, jij leest een boel dingen die er niet staan.

Overigens ben ik geen moslim.
Wat ben je dan? Gristenheiligboontje. ;).
I´m back.
pi_165826589
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef polderturk het volgende:
Hoe denken jullie over het geloven als evolutionair verschijnsel? Vergroot het de overlevingskansen als je wel of niet gelooft?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_165826668
quote:
Kun je toch even samenvatten, of niet?
(Weet toch wel wat-ie zegt).
I´m back.
pi_165828951
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 01:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat ben je dan? Gristenheiligboontje. ;).
Let je even op je taalgebruik? :N
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_165841541
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 19:46 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Ik bedoel ook niet dat mensen een god fantaseren op de manier waarop een nintendo designer een nieuwe pokemon bedenkt... een godsbeeld is veel meer een collectieve aangelegenheid, die diep in de cultuur van mensen zit ingebakken (waarbij nog wel ruimte is om een individueel godsbeeld te ontwikkelen, maar de grote lijnen heb je bewust of onbewust opgepikt uit je omgeving)
Dat is een mening die je kunt hebben.
Ik geloof niet hetzelfde als dat mijn ouders geloven, en ik handel niet naar een specifiek godsbeeld (ik hang geen specifieke religie aan). In mijn optiek is God dan ook niet een man met een lange grijze baard die mensen naar de hel stuurt als ze mastruberen. Spinoza keek op dezelfde manier naar het bestaan van God als dat ik zelf doe:

"Hij stelde dat God en natuur hetzelfde zijn en dat inzicht in de natuur de kennis van het goddelijke verhoogt."
pi_165842018
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef polderturk het volgende:
Alleen als die groep mensen niet goed met elkaar omgaan, dan kan het een manier zijn om hen toch nog bij te sturen. Religieuze mensen hebben veel slechts gedaan, maar er zijn ook veel religieuze mensen die goede dingen hebben gedaan. Maar we kennen nu eenmaal geen planeet met beschaving zonder enige vorm van religie waardoor men zou kunnen stellen dat religie beter of slechter is.

Het is inderdaad zo dat van meerdere dingen er slechts 1 de beste kan zijn, zelfs als er 2 zouden zijn dan kan het op een miniscuul klein puntje winnen. En het is ook zo dat er een perfecte manier van leven is (die leid naar eeuwig geluk), of iemand die kent laat ik in het midden natuurlijk mijzelf incluis. Omdat ik dus geloof dat er niemand is die ooit de volledige waarheid heeft ontdekt en geformuleerd is er dus geen absolute waarheid en is alles subjectief. Zo ook de hemelen en hellen, wat voor de 1 een hel is, is voor de ander een hemel en vice versa. Ik geloof ook niet in 1 hiernamaals, maar oneindig veel, die gegroepeerd kunnen worden en connecties met elkaar hebben.
pi_165842262
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 07:46 schreef Achterhoker het volgende:
Ik geloof enkel in feiten en dus de wetenschap.
Liefde is nooit wetenschappelijk bewezen, dus geloof je daar ook niet in? Ik kan zelfs beweren dat liefde geheel niet bestaat en slechts een verzinsel is die mensen zichzelf voorhouden om zich beter te voelen, als een soort evolutionair iets, ook om de kansen te vergroten voor het nageslacht.

quote:
Als een God echt zo bovennatuurlijk zou zijn had hij nooit alle ellende in de wereld gebracht of in elk geval voorkomen, of het moet een smerige sadist zijn. Verbaas me erover dat er überhaupt nog zoveel mensen gelovig zijn in de wereld. Maar misschien is dat wel meer een houvast in alle ellende.
Ik geloof niet in een God, wel in geesten en dat sommigen erg indrukwekkend kunnen zijn en enkelen het leuk vinden om mensen te doen geloven dat zij "God" zijn, of van welke religie dan ook.

Maar als er toch 1 zou zijn, dan is het te vergelijken met een programmeur die een AI wil creeren die zelf bewust is. Die moet dan de robot wel alle middelen geven om het goede zelf te bedenken, maar zonder enige dwang of consequentie dus met vrije wil of tenminste zodat de AI er zelf van overtuigd raakt dat de gedachten die die bedenkt uit een geest voortkomen die het zelf is en niet door DNA slechts een machine die doet wat de maker heeft bedacht zonder iets van zichzelf. Dat mensen dan elkaar slechte dingen aandoen dat hoort erbij want het is mogelijk om bijvoorbeeld geweld te plegen. Had God een routine gemaakt die geweld zou herkennen en de robot dan zou uitschakelen, dan zou zijn hele plan natuurlijk mislukken.
pi_165845137
quote:

Ik geloof dat de Joden daar anders over denken. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_165847639
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 23:23 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat is een mening die je kunt hebben.
Ik geloof niet hetzelfde als dat mijn ouders geloven, en ik handel niet naar een specifiek godsbeeld (ik hang geen specifieke religie aan). In mijn optiek is God dan ook niet een man met een lange grijze baard die mensen naar de hel stuurt als ze mastruberen. Spinoza keek op dezelfde manier naar het bestaan van God als dat ik zelf doe:

"Hij stelde dat God en natuur hetzelfde zijn en dat inzicht in de natuur de kennis van het goddelijke verhoogt."
Maar je omgeving is niet alleen je ouders.. daar hoort alles bij waar je als kind (en als volwassene natuurlijk ook) mee in aanraking komt, mensen, tv, schoolboeken, andere informatiebronnen.. Inclusief filosofie van Spinoza!

Jouw individuele aandeel daarin is dat je sommige dingen uit dat grote geheel oppikt en andere niet.
pi_165847795
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 23:52 schreef User8472 het volgende:

[..]

Liefde is nooit wetenschappelijk bewezen, dus geloof je daar ook niet in? Ik kan zelfs beweren dat liefde geheel niet bestaat en slechts een verzinsel is die mensen zichzelf voorhouden om zich beter te voelen, als een soort evolutionair iets, ook om de kansen te vergroten voor het nageslacht.

Liefde bestaat, een onzichtbare vriend die van je houdt niet. Dat is een verzinsel om je prettig te doen voelen en onplezierige gevoelens van onrecht en eindig leven dragelijker te maken. Liefde is een gevolg van de sociaal levende mens, solitaire dieren kennen geen liefde. De menselijke liefde wordt geprojecteerd op verzonnen goden.
pi_165848132
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 23:41 schreef User8472 het volgende:

[..]

Alleen als die groep mensen niet goed met elkaar omgaan, dan kan het een manier zijn om hen toch nog bij te sturen. Religieuze mensen hebben veel slechts gedaan, maar er zijn ook veel religieuze mensen die goede dingen hebben gedaan. Maar we kennen nu eenmaal geen planeet met beschaving zonder enige vorm van religie waardoor men zou kunnen stellen dat religie beter of slechter is.

Een fantasie van mij is dat er een 2de aarde zou zijn die 180 graden verderop in de zelfde baan draait als onze aarde en dat dan alle atheïsten op de ene planeet zouden leven en alle theïsten op de andere... Dan kunnen beide groepen eens laten zien dat zij het beter kunnen...

Maar ja, het is sowieso een domme fantasie, want binnen enkele jaren zouden de atheïsten wel weer een geloof hebben uitgevonden en bij de theïsten zouden er mensen van hun geloof afvallen... we zijn nu eenmaal veranderlijke wezens en geen starre robots
pi_165850251
Je vergist je in de denkbeelden van een agnost. Agnosten geloven niet dat er een god is zonder hemel en hel, ze geloven dat de beschikbare kennis niet doorslaggevend is. Individuele agnosten kunnen wel een vermoeden hebben en zich daar zelfs mee identificeren. Dan zijn ze agnostisch atheïst of agnostisch theïst. Met de vraag die aan de basis ligt van dit topic heb je een flinke stap gezet in de richting van agnosme.

Ik vind het trouwens altijd grappig als atheïsten zeggen dat ze niet in god geloven omdat die nooit alle ellende in de wereld zou toestaan. Daarmee ga je namelijk impliciet uit van het abrahamitische godsbeeld van een god die erg begaan is met de mensheid.
  zondag 9 oktober 2016 @ 13:31:49 #54
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165850446
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:22 schreef FlyDutchMan het volgende:
Ik vind het trouwens altijd grappig als atheïsten zeggen dat ze niet in god geloven omdat die nooit alle ellende in de wereld zou toestaan. Daarmee ga je namelijk impliciet uit van het abrahamitische godsbeeld van een god die erg begaan is met de mensheid.
Als je het netjes wilt doen, zou je inderdaad aan het begin van een discussie altijd moeten vragen wat iemand precies gelooft. In de praktijk gaan 9 van de 10 discussies toch over abrahamistische godsconcepten, dus is het zo grappig nou ook weer niet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165851094
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:31 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Als je het netjes wilt doen, zou je inderdaad aan het begin van een discussie altijd moeten vragen wat iemand precies gelooft. In de praktijk gaan 9 van de 10 discussies toch over abrahamistische godsconcepten, dus is het zo grappig nou ook weer niet.
Maar dan is het dus niet de reden dat je niet gelooft. Het is een argument tegen de religie van eventuele discussiepartners.
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:13:13 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165851365
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:02 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Maar dan is het dus niet de reden dat je niet gelooft. Het is een argument tegen de religie van eventuele discussiepartners.
Maar dat is toch ook het punt? De religieuze postuleert iets waar tegen geargumenteerd kan worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165852833
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:22 schreef FlyDutchMan het volgende:
Hallo zeg, dat is toch juist de christelijke claim? Anders doe je de definitie van algoed grof geweld aan. Als de God van de Bijbel bestaat zoals die daarin wordt neergezet, dan is hij echt niet algoed. Atheisten toetsen de christelijke claims gewoon aan de bijbel.
  zondag 9 oktober 2016 @ 15:31:17 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165852927
quote:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben.
.
Nee, ze hebben allemaal ongelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165852940
Voor de meeste (on)gelovigen is die kans helemaal niet zo klein: hun overtuiging is de enige ware.
pi_165852986
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:02 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Dat is toch logisch ? De atheist en de christen verwerpen allebei het hindoeisme. Dus daar hoeven ze elkaar niet meer van te overtuigen ;)
pi_165858367
De stelling is trouwens wel een beetje suggestief. De kans dat welke theïstische godsdienst dan ook 'waar' is, is vrijwel nul.
pi_166070869
quote:

[..]

Dit is niet eenvoudig.
Jawel hoor, geloof is niets dan stof, een dode letter dat men moet naleven want anders hel en verdoemenis... volgens wie?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166079289
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:21 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Jawel hoor, geloof is niets dan stof, een dode letter dat men moet naleven want anders hel en verdoemenis... volgens wie?
Altijd die extreem beperkte blik op geloof... Zo jammer.

Kan me wel vinden in wat de ts zegt in de op, maar ik vind blijven nadenken over en twijfel aan dan ook erg gezond. Mijn geloof is niet in steen gebeiteld, maar is een levenslang proces.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166079892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Altijd die extreem beperkte blik op geloof... Zo jammer.

Kan me wel vinden in wat de ts zegt in de op, maar ik vind blijven nadenken over en twijfel aan dan ook erg gezond. Mijn geloof is niet in steen gebeiteld, maar is een levenslang proces.
Dit is alles behalve extreem beperkt, het opent juist de weg naar zelfonderzoek en creativiteit.
Extreem is het bloedige spoor dat godsdiensten achter gelaten hebben en ook nu achterlaten.
Extreem is dat godsdienst juist de ontkenning van de werkelijkheid is.
De poort naar binnen moet gevonden worden, daarvoor moet je niet bouwen op, of hechten aan zand, maar met jezelf aan de slag gaan.
Over het algemeen verstaat men onder geloof 'godsdienst', wat mij betreft is geloof juist 'vertrouwen', vertrouwen op jezelf, je zintuigen, je instinct, je inzicht en gevoel.
Dan kun je gerust onder andere de bijbel of koran tot je nemen om je te verdiepen in de teksten, ze zijn dan immers niet leidend volgens straf en beloning zoals godsdienst doet, maar juist een bron om te verdiepen en te ontdekken, kortom jezelf ontwikkelen.
pi_166081915
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:16 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dit is alles behalve extreem beperkt, het opent juist de weg naar zelfonderzoek en creativiteit.
Extreem is het bloedige spoor dat godsdiensten achter gelaten hebben en ook nu achterlaten.
Extreem is dat godsdienst juist de ontkenning van de werkelijkheid is.
De poort naar binnen moet gevonden worden, daarvoor moet je niet bouwen op, of hechten aan zand, maar met jezelf aan de slag gaan.
Over het algemeen verstaat men onder geloof 'godsdienst', wat mij betreft is geloof juist 'vertrouwen', vertrouwen op jezelf, je zintuigen, je instinct, je inzicht en gevoel.
Dan kun je gerust onder andere de bijbel of koran tot je nemen om je te verdiepen in de teksten, ze zijn dan immers niet leidend volgens straf en beloning zoals godsdienst doet, maar juist een bron om te verdiepen en te ontdekken, kortom jezelf ontwikkelen.
Het is wel een extreem beperkte blik op geloof, want het gaat over een sub categorie binnen geloven. Lang niet alle geloven hebben een geloofsboek met regeltjes en gedoe, lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis of dat dat ene geloof als het enige juiste pad om dat te ontlopen.
Vele geloven leren juist dat je dat pad naar binnen moet zoeken waar jij het nu over hebt, dat je met jezelf aan de slag moet gaan. Vele geloven kennen creativiteit en zelfonderzoek als de belangrijkste middelen die je als mens kan hebben.

Er bestaat zoveel meer dan het abrahamisme....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166090352
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis
Dat was wel het vertrekpunt van de TS in de post waar ik op reageerde.
pi_166093188
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wel een extreem beperkte blik op geloof, want het gaat over een sub categorie binnen geloven. Lang niet alle geloven hebben een geloofsboek met regeltjes en gedoe, lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis of dat dat ene geloof als het enige juiste pad om dat te ontlopen.
Vele geloven leren juist dat je dat pad naar binnen moet zoeken waar jij het nu over hebt, dat je met jezelf aan de slag moet gaan. Vele geloven kennen creativiteit en zelfonderzoek als de belangrijkste middelen die je als mens kan hebben.

Er bestaat zoveel meer dan het abrahamisme....
Alle geloven kennen zonder uitzondering een "hiernamaals". Het basisingredient is dat een stukje van een mens voortleeft na het overlijden van het lichaam. De jehova's getuigen zijn een opmerkelijke uitzondering, die laten de ziel gewoon verdwijnen in de periode tussen de dood en het eeuwige paradijs.

Atheologen verwerpen elke vorm van hiernamaals.
pi_166093775
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Alle geloven kennen zonder uitzondering een "hiernamaals". Het basisingredient is dat een stukje van een mens voortleeft na het overlijden van het lichaam. De jehova's getuigen zijn een opmerkelijke uitzondering, die laten de ziel gewoon verdwijnen in de periode tussen de dood en het eeuwige paradijs.

Atheologen verwerpen elke vorm van hiernamaals.
Euhm nee. Niet elk geloof heeft een hiernamaals en al zeer zeker geen hemel/hel verdeling.

De Jehova's zijn geen opmerkelijke uitzondering, ook bij moslims is er die wachtperiode tot de dag des oordeels. Gewoon in het graf dus.
pi_166093883
Ik vind 'atheoloog' ook een beetje een eigenaardig woord, als ik eerlijk ben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 22:19:01 #70
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166093978
Iedereen die geen theoloog is? Dat is een vrij grote groep.
pi_166095374
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm nee. Niet elk geloof heeft een hiernamaals en al zeer zeker geen hemel/hel verdeling.

Noem eens een religie zonder hiernamaals? Ik doelde ook niet op een hemel/hel verdeling, heel in het begin waren het gewoon de ronddolende geesten van voorouders op aarde die mild gestemd moesten worden. Boeddhisten kennen een eeuwige reincarnatie tot nirwana is bereikt, evenmin een hel. Klassiek joods is de Sjeool, dat is een neutraal dodenrijk vergelijkbaar met de griekse Hades.
pi_166095612
Ik vind het volkomen absurd om te geloven in een god, maar goed, iedereen is vrij om er wel in te geloven.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166095775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vind het volkomen absurd om te geloven in een god, maar goed, iedereen is vrij om er wel in te geloven.
Maar geloof je wel in een hiernamaals?
pi_166095828
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:16 schreef Molurus het volgende:
Ik vind 'atheoloog' ook een beetje een eigenaardig woord, als ik eerlijk ben.
Ik ook maar het komt hiervandaan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atheologie
pi_166095867
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:19 schreef Fir3fly het volgende:
Iedereen die geen theoloog is? Dat is een vrij grote groep.
Nee dat zijn non-theologen ;)
pi_166096640
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Maar geloof je wel in een hiernamaals?
Nee, kan me daar niks bij voor stellen
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 01:58:23 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166099548
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 09:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Mee eens. Polytheïstische religies waren er eerst.
En daarvoor had je het animisme.
pi_166100063
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 01:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En daarvoor had je het animisme.
Spokende voorouders in het enge bos.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:31:02 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166100157
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 06:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Spokende voorouders in het enge bos.
Nee. "Er is geen gepersonificeerde god, ook niet meer goden, maar het goddelijke is overal".
Dat concept god is heel erg ver van onze westerse godsdiensten verwijderd. Geen demiurg, geen god der wrake, geen almachtige god, geen god met een serie regeltjes, etc.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:53:43 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166100267
Ik denk dat als er een God is, dat deze je dan niet beoordeelt op of je wel wekelijks naar de kerk/moskee/synagoge of wat voor godshuis dan ook ging, maar naar hoe je geleefd hebt, en daarbij zijn regels die door allerlei monniken en andere geschriftschrijvers geschreven zijn niet doorslaggevend.

Heb je je fatsoenlijk gedragen, geen mensen benadeeld en/of misbruikt, dan sta je imho bij welke God dan ook hoger dan iemand die wel religieus is, maar ondertussen (al dan niet uit naam van diezelfde God) mensen schaadt.

Het meest walgelijke vind ik nog wel wat mensen andere mensen aandoen en dat uit naam van hun God doen, hoe blasfemisch kun je zijn?!
Als je denkt te mogen oordelen of veroordelen uit naam van God dan ga je zelf op de stoel van God zitten, en dat zal nooit de bedoeling zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:02:44 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166100321
quote:
Waarom kan er maar één gelijk hebben? Dat is alleen relevant bij godsdiensten die claimen het als enige juist te weten, maar op de een of andere manier lijken die hun gelijk eerder om politieke redenen te claimen.
Geloven gaat in de basis om persoonlijke zingeving (het waarom van leven en dood), niet om je (politieke) gelijk te halen.

quote:
Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is?
Die godsdienst is voor jou de ware, is je dat niet genoeg? Pas wanneer jouw godsdienst meent de ware te zijn èn dat conbineert met onverdraagzaanheid tegenover anderen is er een conflict.
Heidenen/pagans als in Asatrú kunnen veel makkelijker "vreemde goden", dus ook de gelovigen daarin, accepteren als gelovigen van een monotheïstische godsdienst - als je in één god gelooft is dat onverdraagzaam naar andere goden, uit andere godsdiensten, want elke andere god bewijst dat je godsbeeld niet klopt - het Oude Testament staat bol van dat soort geloofsconflicten, net als de biografie van Mohammed, die ten strijde trekt tegen niet-bestaande goden :'). Polytheïstische systemen zijn verdraagzamer omdat goden uit andere culturen niet in conflict zijn met het godsbeeld.

quote:
Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Of de gelovigen zijn uitgeroeid door andersgelovigen die het beter dachten te weten, die kans is groot.
Het is overigens bekrompen om bij godsdienst in termen als openbaring en schepping te denken. Zeker openbaring is iets dat niet veel voorkomt in godsdiensten.

quote:
Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben.
Puur rationeel gezien kun je godsdienst sociologisch/psychologisch verklaren. Niet alles hoeft vanuit het natuurwetenschappelijke verklaarbaar te zijn, zolang je er rekening mee houdt dat zingevende conclusies, mystieke inhoud en metaforen uit de godsdienst niet van toepassing zijn op de natuurwetenschappen (of vakgebieden als historie).

[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 21-10-2016 08:08:42 ]
pi_166102184
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Noem eens een religie zonder hiernamaals? Ik doelde ook niet op een hemel/hel verdeling, heel in het begin waren het gewoon de ronddolende geesten van voorouders op aarde die mild gestemd moesten worden. Boeddhisten kennen een eeuwige reincarnatie tot nirwana is bereikt, evenmin een hel. Klassiek joods is de Sjeool, dat is een neutraal dodenrijk vergelijkbaar met de griekse Hades.
Het Parinibbana (niet het nirwana, dat is een staat van zijn waarin je voor het parinibbana kan kiezen) is het uiteenvallen van de khandha's, het is het loslaten van het samsara en het stoppen van het zijn. Je wezen is niet meer dan, er is geen sprake van een ziel die doorgaat naar iets anders. Er is geen hiernamaals, geen leven na...

Het hindoeisme kent wel een tijdelijke wachtplaats waar je karma wordt gewogen, maar verder ook geen hiernamaals, het gaat altijd over terug naar de oorsprong, eeuwige reincarnatie.

In sommige oude traditie's in west europa was er ook het idee van eeuwige reincarnatie, alleen dan zonder dat karma idee, gewoon willekeurig. In China zijn er ook geloven met alleen reincarnatie.
Dan zijn er nog geloven waarbij er wel gesproken wordt over "bevrijding" uit die cyclus, maar waarbij niet uitgelegd wordt wat die "bevrijding" dan is, of die de "ware dood" wordt genoemd, er zijn ook geloven met meerdere ideeen over wat evt het hiernamaals zou kunnen zijn, maar zonder zekerheid, een vast beeld ervan.

Binnen geloven zijn er ook weer stromingen, bij tao wordt het Parinibbana eigenlijk niet meer echt meegenomen, er zijn joodse stromingen die het hiernamaals verwerpen tot zelfs tegen het atheisme aan en ga zo maar door.
Wat oude (dode) geloven zonder een hiernamaals en ga zo maar door.

Het is allemaal niet zo eenduidig iig.

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 21-10-2016 13:59:58 ]
pi_166102213
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

He! Ben hier wel blij mee, nu heb ik eindelijk een term om het verschijnsel atheisme als geloof/levensbeschouwing te beschrijven zonder dat ik steeds te horen krijg dat ik dat niet kan zeggen van het atheisme.
pi_166128979
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

_O_

De eventuele beslissing tot het aanhangen van een godsdienst is ter verantwoordelijkheid van de volwassene, niet van het kind. Het bloot stellen van kinderen aan religieus 'onderwijs' staat gelijk aan kindermishandeling en moet ook als zodanig behandeld worden. In eventueel godsdienstonderwijs (onderwijs over, niet onderwijs in) moeten naast de eventuele positieve ook de thans altijd onderbelichte of zelfs verzwegen negatieve kanten belicht worden.
Hoewel dat nooit bereikt zal worden is het streven een samenleving op atheologische grondslag. In dit streven moeten de methoden die religies in de loop van de historie gebruikt hebben om mensen te dwingen zich te voegen (en die nog immer veel aanhang hebben) worden vermeden.
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:20:58 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166137255
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 17:55 schreef FANN het volgende:

[..]

De eventuele beslissing tot het aanhangen van een godsdienst is ter verantwoordelijkheid van de volwassene, niet van het kind. Het bloot stellen van kinderen aan religieus 'onderwijs' staat gelijk aan kindermishandeling en moet ook als zodanig behandeld worden.
Religie heeft andere ratio. Voor gelovigen is het óók belangrijk het beste voor hun kind te willen, de liefde voor de goden hoort daarbij, net als bescherming tegen duivels/demonen en een fijne plek in het hiernamaals. Zij zien het als kindermishandeling als je je kinderen de bescherming van de goden onthoudt. En dan gaat vaak een zalige eeuwigheid boven atheïstisch gedram in het sterfelijke leven.
Wel zou je als overheid kunnen zeggen dat kinderen (vanaf een jaar of 8) die zelf niet meer willen meedoen met dat gezweef, niet gedwongen mogen worden, en dat mensen vrij zijn om zich uit een kerk los te maken (vervolging van mensen die afvalligen lastig vallen, bescherming bieden als afvalligen worden bedreigd).

quote:
In eventueel godsdienstonderwijs (onderwijs over, niet onderwijs in) moeten naast de eventuele positieve ook de thans altijd onderbelichte of zelfs verzwegen negatieve kanten belicht worden.
Onbegonnen werk, gezien de hoeveelheid godsdiensten. Op een beetje school komen die dingen in geschiedenisles en maatschappijleer aan de orde.
Verder: aan welke algemeen geldende negatieve kanten denk je dan?

quote:
Hoewel dat nooit bereikt zal worden is het streven een samenleving op atheologische grondslag.
Ik mag hopen van niet, omdat je daarmee een samenleving heel veel ontneemt, zoals hoop, troost, zingeving, en nog veel meer. Een samenleving heeft religie/godsdienst nodig, het is niet voor niets zo'n wijdverspreid verschijnsel dat zich niet laat onderdrukken. De hersenen van de mens zijn nu eenmaal ingesteld op "iets goddellijks", in welke vorm dan ook. De een noemt het Allah, de ander Justin Bieber maar het idee is hetzelfde.

quote:
In dit streven moeten de methoden die religies in de loop van de historie gebruikt hebben om mensen te dwingen zich te voegen (en die nog immer veel aanhang hebben) worden vermeden.
Er zijn ook religies die niemand dwingen zich te voegen, zelfs binnen het christendom bestaan zulke stromingen.
pi_166137407
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn ook religies die niemand dwingen zich te voegen, zelfs binnen het christendom bestaan zulke stromingen.
Iedere gelovige verplicht remonstrants :Y
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:27:17 #87
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166137420
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een samenleving heeft religie/godsdienst nodig,
Dat lijkt me niet, het is eerder dat een gedeelte van de mensen in een samenleving het nodig lijkt te hebben.
pi_166137902
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, het is eerder dat een gedeelte van de mensen in een samenleving het nodig lijkt te hebben.
Laten we het een keer zonder proberen, kijken hoe dat werkt, is nog nooit ergens gebeurd. Gaat ook nooit lukken natuurlijk, maar zou wel benieuwd zijn.
I´m back.
  zondag 23 oktober 2016 @ 01:02:40 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166139174
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 23:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, iedereen heeft het nodig, omdat het het samenleven soepeler doet verlopen. Het is gewoon een van de dingen die erbij horen.

Ik heb het dan over gedeelde mystiek, rituelen en spiritualiteit, niet over opgedrongen of afgedwongen gedachten binnen een machtssysteem dat religie misbruikt om angst en verdeeldheid te zaaien.
  zondag 23 oktober 2016 @ 01:05:42 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166139212
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, iedereen heeft het nodig, omdat het het samenleven soepeler doet verlopen. Het is gewoon een van de dingen die erbij horen.
Religie niet.

quote:
Ik heb het dan over gedeelde mystiek, rituelen en spiritualiteit
Dat is wat anders dan religie. Verder lijkt me dat ook niet nodig. Rituelen en tradities ja, spiritualiteit nee.
pi_166139841
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik heb het dan over gedeelde mystiek, rituelen en spiritualiteit, niet over opgedrongen of afgedwongen gedachten binnen een machtssysteem dat religie misbruikt om angst en verdeeldheid te zaaien.
Op zich interessante propositie: "iedereen heeft het nodig", lijkt me duidelijk dat niet iedereen het nodig heeft, toch?
Verder lijkt het erop dat het de samenleving niet soepeler doet verlopen.
I´m back.
  zondag 23 oktober 2016 @ 07:01:30 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166141237
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan religie. Verder lijkt me dat ook niet nodig. Rituelen en tradities ja, spiritualiteit nee.
Waarom is dat wat anders dan religie?

Ik krijg hier toch de indruk dat religie gelijk moet zijn aan wat we als buitenstaanders zien van christendom, islam en (in mindere mate) Jodendom, en dan vooral de excessen, zodat atheïsme/atheologie beter is te verdedigen en er makkelijker tegen de dominante religies aan is te trappen.
Dat veel mensen een heel reële goddelijke ervaring hebben, wordt vergeten. Het negeren of kleineren van die ervaring is net zo goed onderdrukking - door atheïsten die zichzelf verheven voelen.
Hoewel die goddelijke ervaring uiteindelijk waarschijnlijk een trick of the mind zal zijn, een samenspel van perceptie, ervaring en allerlei chemische processen, is de ervaring niet minder waar (dat een nachtmerrie niet echt is, belet niet dat je gespannen, bezweet en met razend hart in doodsangst wakker wordt, de ervaring van de nachtmerrie is reëel en dat heeft gevolgen).

Maar goed, in de bekende religies staat de goddelijke ervaring niet meer voorop en dat zie ik als het nadeel ervan. Miljoenen mensen zijn door geboorte automatisch lid van een religie, zonder dat ze een goddelijke ervaring daaraan koppelen (om maar te zwijgen van gedwongen bekering). Dat ze niet weten of het de juiste religie is, komt omdat ze op rationele gronden proberen te beslissen. Een beetje alsof je een huwelijkspartner kiest zonder dat je iets voelt als verliefdheid, liefde of seksuele aantrekkingskracht (verschijnselen die net zo echt en tastbaar zijn als de goddelijke ervaring).

Als je je gaat verdiepen in andere religies, dan zijn allerlei verwijten die hier worden gemaakt over religies ineens niet meer zo relevant, omdat de hele benadering van religie anders is. Als je argumenten dan niet meer kloppen, heeft het geen zin op basis daarvan het atheïsme als superieur te zien en religie te willen uitbannen.

Wat ik vooral zie is angst ten opzichte van de het christendom (dat nog niet eens half begrepen wordt) en islam (gekoppeld aan vreemdelingenhaat en nog meer onbekendheid) aan de ene kant, en corrupte, machtswellustige en geweldadige uitwassen van christendom en islam aan de andere kant.

In deze discussie (dit topic) staat het Jodendom wat verder weg, omdat Joden niet (meer) actief zijn in het bekeren, en het bekeren tot het Jodendom niet makkelijk is als je niet tot het Joodse volk behoort. En dat is misschien ook een gedachte waard: heeft de bekeerdrang van islam en christendom een geheime agenda of wordt dat uit religieuze overtuiging gedaan?
  zondag 23 oktober 2016 @ 07:23:43 #93
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166141275
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 01:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op zich interessante propositie: "iedereen heeft het nodig", lijkt me duidelijk dat niet iedereen het nodig heeft, toch?
Het ietsisme is een brede stroming die door gebrek aan concrete uitingen (geen echte naam, geen kerken, geen theologie) als atheïsme wordt gezien, een breed geloof en bijgeloof in "iets", met een beeld van een hiernamaals en met een idee van "het goddelijke" als wat meestal een energie wordt genoemd. Belangrijk is dat mensen wel handelen vanuit die overtuigingen.
Ik geloof niet zo in atheïsten, dat is een fraai standpunt om te benadrukken dat je niet bij een kerk hoort, wat prima bij modern egoïsme/individualisme (ieder voor zich) en "de overheid voor ons allen" past, maar ik geloof niet dat die mensen nooit een "goddelijke ervaring" hadden, hoezeer ze het daarna ook hebben wegberedeneerd.

quote:
Verder lijkt het erop dat het de samenleving niet soepeler doet verlopen.
Het gaat pas mis als er twee religies botsen of als er een partij is die zijn macht misbruikt.
Als je kijkt naar de historie van religies, dan is de basis een lichte dwang vanuit de heersende klasse (waaronder priesters) om te zorgen voor hygiëne, voortdurend voldoende voedsel, bescherming en versterking van de gemeenschap, hoop en troost in slechte tijden, het voorkomen van inteelt en onderlinge strijd. Heb je daar goden of op zijn minst een besef van het goddellijke bij nodig? Blijkbaar wel. Er is geen cultuur ter wereld die het zonder religie heeft gered.
pi_166142875
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 07:23 schreef Lunatiek het volgende:
Ik geloof niet zo in atheïsten, dat is een fraai standpunt om te benadrukken dat je niet bij een kerk hoort, wat prima bij modern egoïsme/individualisme (ieder voor zich) en "de overheid voor ons allen" past, maar ik geloof niet dat die mensen nooit een "goddelijke ervaring" hadden, hoezeer ze het daarna ook hebben wegberedeneerd.
Een "goddelijke ervaring" (inderdaad, tussen aanhalingstekens!) kun je kunstmatig opwekken door de frontale kwabben in de hersenen elektrisch te stimuleren (Persinger, God helmet). Ik noem het een "waarheidsepilepsie", een diepe ervaring van waarheid voortgebracht in de hersenen, zonder externe oorzaak. Komt regelmatig voor in dromen, je begrijpt opeens "alles", en als je dan wakker wordt, niet meer. Gelovigen zien hier in een epifanie, het is waarschijnlijk ook wat Paulus op weg naar Damascus heeft ervaren.

Ik ben dus zo'n atheïst: ik verwerp het goddelijke en elke vorm van leven na de dood. Een leven na de dood is wensdenken dat is voortgekomen uit dromen over terugkerende overledenen.
pi_166143245
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een "goddelijke ervaring" (inderdaad, tussen aanhalingstekens!) kun je kunstmatig opwekken door de frontale kwabben in de hersenen elektrisch te stimuleren (Persinger, God helmet). Ik noem het een "waarheidsepilepsie", een diepe ervaring van waarheid voortgebracht in de hersenen, zonder externe oorzaak. Komt regelmatig voor in dromen, je begrijpt opeens "alles", en als je dan wakker wordt, niet meer. Gelovigen zien hier in een epifanie, het is waarschijnlijk ook wat Paulus op weg naar Damascus heeft ervaren.

Ik ben dus zo'n atheïst: ik verwerp het goddelijke en elke vorm van leven na de dood. Een leven na de dood is wensdenken dat is voortgekomen uit dromen over terugkerende overledenen.
Het misleiden van de zintuigen via zo'n God helmet zou ik nu niet bepaald willen beschouwen als een goddelijke ervaring. Daarmee geef je dit experiment mijnsinziens teveel waarde.

Ik denk dat de discussie over een voortbestaan na het fysieke bestaan vrij zinloos is. Niemand weet het en dan is een claim hierover niets meer dan een eigen geloofsopvatting.

Wat wel fascinerend mag worden genoemd is dat een stervend brein een enorme hoeveelheid signaalstoffen uitzend, zoals noradrenaline waarbij de frontaalkwabben er 30 keer zoveel van bevat. Ook de vrijgegeven signaalstof dopamine wordt zeven keer zo sterk afgegeven als normaal.

Dat zou kunnen verklaren dat ruim de helft van de zogeheten BDE (bijna dood ervaringen) gepaard gaat met intense positieve gevoelens van harmonie, saamhorigheid en geluk. Waarom het brein deze signaalstoffen uitzend weten onderzoekers niet.
  zondag 23 oktober 2016 @ 12:37:07 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166144007
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Je kunt ook concluderen dat, in vergelijking met de norm, je frontale kwabben niet goed functioneren.
Dan ben ik wel benieuwd of atheïsten een andere BDE hebben, chemisch gezien.

Dat geloof in leven na de dood heeft (historisch gezien) veel oorzaken, dromen daarover heb ik nog niet eerder als oorzaak genoemd horen worden.
pi_166144705
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt ook concluderen dat, in vergelijking met de norm, je frontale kwabben niet goed functioneren.
Dan ben ik wel benieuwd of atheïsten een andere BDE hebben, chemisch gezien.

Dat geloof in leven na de dood heeft (historisch gezien) veel oorzaken, dromen daarover heb ik nog niet eerder als oorzaak genoemd horen worden.
Waarmee je dus ook een fysiologische (interne) godsverklaring volgt. De mens heeft God geschapen. :Y
pi_166149524
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is dan omdat dat zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend is dat blijkbaar niemand ooit de moeite neemt om het nog eens expliciet aan jou te vertellen.
  zondag 23 oktober 2016 @ 22:48:56 #99
224960 highender
Travellin' Light
pi_166161281
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 07:23 schreef Lunatiek het volgende:
Okay, dus jij hebt een "goddelijke ervaring" gehad. Kon je die ook linken naar een bestaande religie? En zo ja, welke? En waarom?
  maandag 24 oktober 2016 @ 01:01:35 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166164667
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Waarmee je dus ook een fysiologische (interne) godsverklaring volgt. De mens heeft God geschapen. :Y
Nee, zo zou ik dat niet willen noemen. Bij een schepping ga ik uit van een bewust proces. Dit is meer een natuurlijke staat, waar je niks voor hoeft te doen. En dan is het jammer dat er door zogenaamde atheïsten keihard wordt gehakt op mensen die geloven maar daar zelf weinig aan kunnen doen.
Beetje alsof kleurenblinden beweren dat die kleuren die zij niet kunnen zien niet bestaan, je moet wel achterlijk zijn om de geloven dat die kleuren bestaan.
  maandag 24 oktober 2016 @ 01:04:31 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166164692
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat is dan omdat dat zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend is dat blijkbaar niemand ooit de moeite neemt om het nog eens expliciet aan jou te vertellen.
Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 01:07:23 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166164724
quote:
15s.gif Op zondag 23 oktober 2016 22:48 schreef highender het volgende:

[..]

Okay, dus jij hebt een "goddelijke ervaring" gehad. Kon je die ook linken naar een bestaande religie? En zo ja, welke? En waarom?
Niet relevant.
pi_166169016
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.

Mensen dromen over datgene dat hen overdag bezig houd.
In de prehistorie was hun sociale cirkel klein, eigen familie en stam en geen Facebook , geen Idols, geen Champions League. Men droomde dus over diegenen die men kende.

Mensen gingen vaker en jonger dood. Ze zullen dus vaker een sterfgeval meemaken en ook over die persoon dromen. 1 + 1 = 2. Overdag is vader dood (gleed van een rots tijdens de jacht) maar 's nachts zie ik vader weer! Hij moet dus nog ergens zijn!

Als (bijna) iedereen zulke dromen heeft dan is het vanzelfsprekend dat er een collectief geloof in een Andere Wereld waar de Doden leven ontstaat. Dat is dan ook wat wereldwijd vrijwel overal gebeurde. (ik geloof dat ze ooit 1 stam in het amazonewoud hebben ontmoet die geen beeld van een hiernamaals hadden, maar dat is erg zeldzaam)

Ter verduidelijking: Het gaat dus niet over mensen die dromen dat hun geliefde ergens in het Walhalla rondhuppelt..... Het gaat om mensen die überhaupt hun dode geliefde weer zien in een droom, in welke context maakt niet uit, het gaat om het basisidee dat dood niet het einde is dat je kunt opbouwen vanuit zo'n bouwsteentje als een droom over een dood persoon. Elke cultuur bouwde daar vervolgens zijn eigen variant uit op en de meest succesvolle varianten zijn uiteindelijk verankert in grotere systemen zoals religies.
  maandag 24 oktober 2016 @ 13:24:06 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166170093
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.

Mensen dromen over datgene dat hen overdag bezig houd.
In de prehistorie was hun sociale cirkel klein, eigen familie en stam en geen Facebook , geen Idols, geen Champions League. Men droomde dus over diegenen die men kende.

Mensen gingen vaker en jonger dood. Ze zullen dus vaker een sterfgeval meemaken en ook over die persoon dromen. 1 + 1 = 2. Overdag is vader dood (gleed van een rots tijdens de jacht) maar 's nachts zie ik vader weer! Hij moet dus nog ergens zijn!

Als (bijna) iedereen zulke dromen heeft dan is het vanzelfsprekend dat er een collectief geloof in een Andere Wereld waar de Doden leven ontstaat. Dat is dan ook wat wereldwijd vrijwel overal gebeurde. (ik geloof dat ze ooit 1 stam in het amazonewoud hebben ontmoet die geen beeld van een hiernamaals hadden, maar dat is erg zeldzaam)

Ter verduidelijking: Het gaat dus niet over mensen die dromen dat hun geliefde ergens in het Walhalla rondhuppelt..... Het gaat om mensen die überhaupt hun dode geliefde weer zien in een droom, in welke context maakt niet uit, het gaat om het basisidee dat dood niet het einde is dat je kunt opbouwen vanuit zo'n bouwsteentje als een droom over een dood persoon. Elke cultuur bouwde daar vervolgens zijn eigen variant uit op en de meest succesvolle varianten zijn uiteindelijk verankert in grotere systemen zoals religies.
Bron?
pi_166174941
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bron?
https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreams

In this blog and elsewhere I have argued that these sorts of ‘visitation dreams' might be one source of the widespread belief in life after death—a core idea for conceptions of the soul and religion. For traditional peoples who accorded equal or greater ontological weight to dreams as compared to waking reality, a visitation dream must have been utterly convincing evidence that a spirit world and life beyond the grave existed.

https://www.psychologytoday.com/experts/patrick-mcnamara-phd

Zo zijn ook de bijbelse verhalen van de Emmausgangers (Lukas 24 : 11-35) en de ongelovige Thomas (Johannes 20:19-31) zijn typische verslagen van visitatiedromen.

[ Bericht 4% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 24-10-2016 18:39:10 ]
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:53:58 #107
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166189928
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:
Mensen gingen vaker en jonger dood.
:o
pi_166198503
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 11:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:o
Bewijs van reincarnatie :Y
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:52:04 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166198684
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bewijs van reincarnatie :Y
Only Kenny.
pi_166199560
Komt ook omdat zo weinig mensen in Odin geloven. Als je in Odin gelooft is de kans dat je de ware godsdienst aanhangt namelijk gigantisch.
Conscience do cost.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:27:28 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166199661
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 17:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreams

In this blog and elsewhere I have argued that these sorts of ‘visitation dreams' might be one source of the widespread belief in life after death—a core idea for conceptions of the soul and religion. For traditional peoples who accorded equal or greater ontological weight to dreams as compared to waking reality, a visitation dream must have been utterly convincing evidence that a spirit world and life beyond the grave existed.

https://www.psychologytoday.com/experts/patrick-mcnamara-phd

Zo zijn ook de bijbelse verhalen van de Emmausgangers (Lukas 24 : 11-35) en de ongelovige Thomas (Johannes 20:19-31) zijn typische verslagen van visitatiedromen.
On a blog... might be...

Speculatie dus.
pi_166200830
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

On a blog... might be...

Speculatie dus.
Nee logisch nadenken, moeilijk hè.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:32:41 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166208925
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee logisch nadenken, moeilijk hè.
Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.
pi_166211969
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.
Noem er eens een paar?
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:59:25 #115
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_166259654
quote:
Niet weer die video... :N

Waarom je die nog steeds promoot weet ik niet, de man is een charlatan, de atheïstische tegenhanger van Kent Hovind.

Wat is z'n bedoeling: een makkelijke en voor atheisten aantrekkelijke theorie leveren, één die niet alleen alle "negatieve" traits (geloof en bijgeloof) verklaart als louter bijwerkingen van evolutionair voordelige traits, maar die ook claimt dat we biologisch voortbestemd zijn om te geloven. Want dan kan je stellen dat geloven of niet geloven een kwestie is van modern intellect tegenover primitieve instincten. Atheïsten zijn degenen waar het moderne intellect primeert, die de genetische balast van Homo erectus, Homo habilis overwonnen hebben. maw, atheïsten zijn superieur.

Dat is de reden waarom hij niet uit bestaand werk kan putten, er is heel wat geschreven over de evolutionaire oorsprong van godsdienst, maar dat is veel te genuanceerd voor zijn doeleinden.
Z'n toespraak is een opeenvolging van ongefundeerde claims die hij nooit in een vaktijdschrift zou kunnen publiceren, maar dat hoeft ook niet als je voor eigen kerk preekt. Een publiek dat wil geloven is makkelijk tevreden te stellen. Voor elke claim heeft ie een voorbeeld, dat weliswaar de claim niet rechtvaardigt, maar dat beseft z'n publiek niet. Wel een prestatie eigenlijk, mensen overtuigen van het tegengestelde van wat ze weten.

Een muis eet een krokodil op, volgens de kinderen wil de muis nog steeds whatever, maar ze loopt niet meer rond, besluit: de kinderen denken aan een geest zonder lichaam. Oh right, dus als je de kinderen zou vragen of de opgegeten muis nog een neus heeft zouden ze nee zeggen?
Kinderen met ingebeelde vriendjes, bewijs van geloof in geesten zonder lichaam? Vraag hen dan of hun vriendje handen heeft, benieuwd wat het antwoord zal zijn...

ook een typisch voorbeeld: 16:20
It is natural to think about disembodied minds (from a very early age)
quote:
1 - It is natural to think about disembodied minds
(volgende slide)
now you can flip it around and understand why this is crucial.
2 - To require a body to think about its mind is a liability.
3 I need to be able to think about somebody, to know what's going on in them, what their intentions or goals might be, without them present
Hij doet alsof zin 3 een bewijs is van zin 1, omdat je zin 2 kan interpreteren als zowel 1 als 3.

Het is pseudoscience voor atheisten, vergelijkbaar met melanin theory voor zwarten: zogenaamd bewijs van hun superioriteit.
Hebben atheïsten zo'n ego boost nodig? Ik alvast niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door crystal_meth op 28-10-2016 12:06:27 ]
are we infinite or am I alone
pi_166267783
quote:
1000? Niet dat ik weet. Maar 1 antwoord na de dood lijkt mij wel te verwachten.
quote:
Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Dat riep ik vroeger ook wel eens in discussies (member gewone gesprekken met mensen voor je neus?). Toen riep ik het overtuigd dat de ware bijbel ergens nog ontdekt moet worden en ergens in een catacombe ligt ofzo, maar daar ben ik deels vanaf gestapt.
quote:

Aanhangen? Ik denk dat mensen te individueel zijn om een groepsgeloof te moeten aanhangen en sowieso is het groepsdenken destructief voor de mensheid, dus nee daar moet men mee kappen. En hoewel ik mij als agnost zie, denk ik niet dat agnosten of atheisten gelijk zullen krijgen. Sowieso onmogelijk voor een agnost, want ik weet niet wat er is, maar ik denk dat van alle opties minstens één een antwoord bevat. Dat is cynisch gezien volgens mij lekker laf 'niet kiezen', maar achteraf zeggen dat ik wist dat er een keuze was. En atheisten gokken helemaal op 1 van de kleinste kansen. Doen alsof je weet dat er iets is, is 1 ding, maar doen alsof je weet dat er niks is, gaat wel erg ver.

Overigens is op je gevoel afgaan soms slecht, soms goed.
pi_166267836
quote:

[..]

Dit is niet eenvoudig.
Maar angst is een slechte raadgever, dus op deze manier redeneren lijkt mij niet de bedoeling van het leven.
pi_166267891
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Murdera het volgende:
daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
pi_166267923
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
ONDANKS religie hebben we een bevolking die niet analfabeet is, met uitzondering van priesters.
pi_166268012
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:24 schreef ems. het volgende:
Komt ook omdat zo weinig mensen in Odin geloven. Als je in Odin gelooft is de kans dat je de ware godsdienst aanhangt namelijk gigantisch.
Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:12:07 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166268048
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).
pi_166268132
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.
pi_166268250
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).
Ik heb meer het idee dat ik naar een soort Lord of the Germanring zit te kijken dan naar een religie. https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%81satr%C3%BA
pi_166268293
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.
pi_166268392
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.
Definieer een soort.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:31:45 #126
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166268438
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Wat.
pi_166268604
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen :P

Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Conscience do cost.
pi_166270214
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Only Kenny.
Oh, díé Kenny
pi_166270253
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen :P

Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Twee mensen is een kerk, drie een kerkscheuring.
pi_166270354
We geloven slechts in God omdat de mens een neiging richting volledige kennis heeft. God vult die gaatjes in onze kennis. Echter, de God die we daarvoor maken is een illusie (transcendental illusion, zie Kant in het twee deel van de eerste Kritiek).
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 06:36:48 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166277609
Er geloven nog steeds mensen in Odin.

quote:

[..]

^O^

quote:
Ligt eraan wie het moet beoordelen en waarom.
In landen waar officiële of erkende religies zijn, zijn er regels voor, bij ons niet op dat niveau.
pi_166277731
quote:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?
pi_166281739
quote:

[..]

Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden. :P
quote:
Nee, niet meeste stemmen gelden. Geen slappe democratie in religie. :D
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is. Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
pi_166281754
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 07:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?
Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt? :7
pi_166281794
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Definieer een soort.
Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?
Of moet ik eerst 'reactie' voor je definiëren. :7
pi_166281796
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt? :7
Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.

Ga je nu zeggen waar de teckel van nature voorkomt? Iedere andere hondensoort mag ook, als je dat leuker vindt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2016 14:48:23 ]
pi_166281802
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden. :P

[..]

Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is. Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
pi_166282121
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkigheden 8-)

quote:
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is.
Maar waarom dan?
quote:
Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt :P
Conscience do cost.
pi_166284917
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:

[..]

Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkigheden 8-)

[..]

Maar waarom dan?

[..]

Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt :P
Hangt er helemaal van af hoe je god definieert, "onvindbaar" kan ook een definitie zijn hè. :P
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:40:41 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166284947
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
Een hersenvirus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166595688
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:
Maar waarom dan?

Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?
Of is er een waarheid ongeacht of mensen erin geloven?

Maar de logische vraag voor mij is dan, kan een waarheid in de vorm van een god voort blijven bestaan op aarde zonder dat er ook maar 1 mens erin gelooft? Hoe slap is die waarheid dan, dat niet 1 het gelooft? En even buiten beschouwing gelaten dat er op rottummerplaat ofzo een bijbel ligt van een nog onontdekte god die dan net toevallig de enige waarheid is.
pi_166595714
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.

Ga je nu zeggen waar de teckel van nature voorkomt? Iedere andere hondensoort mag ook, als je dat leuker vindt.
Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden. :D
pi_166595733
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

retrogoden? Ik wist niet dat men weer in de hiëroglyfen geloofde
pi_166599445
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden. :D
Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?
pi_166630436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 07:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?
Van de wilde metroseksuele honden. :B
pi_166630465
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 17:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Van de wilde metroseksuele honden.
Dus toch evolutie?
pi_166630933
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?
Of moet ik eerst 'reactie' voor je definiëren. :7
Definieer geloof :P
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 november 2016 @ 18:13:52 #148
862 Arcee
Look closer
pi_166631064
quote:

Dit is niet eenvoudig.
Voor God wel, die heeft heus wel door dat je alleen maar in hem "gelooft" omdat je daarmee beter af denkt te zijn. :) Zo werkt het niet, lijkt me.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_166631321
quote:

[..]

Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.
pi_166632637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 23:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?
Of is er een waarheid ongeacht of mensen erin geloven?

Terry Pratchett heeft enkele van zijn vele Discworld boeken rond dit thema opgebouwd. Vooral boek 13, Small Gods.

pi_166635291
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?

Het valse geloof volgens de bijbel is dat het kwade geloven zijn die iets aan Zijn woord toevoegen. Waaronder de islam ook valt.

Maar stel, je bent in sa geboren als moslim en je bent gelovig. Hoe anders kan het zijn als je heel je leven het goede doet en Hij anders oordeelt?

Dat lijkt mij sterk. Hij alleen oordeelt.
pi_166638489
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?

Het valse geloof volgens de bijbel is dat het kwade geloven zijn die iets aan Zijn woord toevoegen. Waaronder de islam ook valt.

Maar stel, je bent in sa geboren als moslim en je bent gelovig. Hoe anders kan het zijn als je heel je leven het goede doet en Hij anders oordeelt?

Dat lijkt mij sterk. Hij alleen oordeelt.
lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap daarmee een futiele exercitie.

[ Bericht 0% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 13-11-2016 23:12:56 ]
pi_166639260
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 18:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Definieer geloof :P
Oke :D
Iets denken te zeker weten, terwijl dat feitelijk gezien onmogelijk is. Dus is het maar 'geloven'. Vooral in de context: gelovigen vallen je altijd lastig met moraal = de groep mensen die denken dat ze zeker weten dat ze essentiële gronden hebben om je lastig te vallen met het begrip moraal, maar feitelijk juist geen essentiële gronden hebben. Ze geloven dus in die essentiële gronden zo erg dat ze denken dat het waar is. Zelfde voor de ongelovigen, maar wat ik in de context meer als tegenovergestelde groep zie als de gelovigen, als in groep die wel in een god gelooft en de ongelovigen groep die niet in god gelooft. Het bekeren is lange tijd een werkwoord geweest enkel toegeëigend door de gelovigen, althans westerse gelovigen. Nu is het bekeren ook in de diepste ongelovige hoeken terecht gekomen, want waag het eens om niet in evolutie te geloven, HOE DURF IK :B
pi_166639295
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 17:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus toch evolutie?
Volgens mij ontgaat jou de titel van het topic. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 14-11-2016 16:37:06 ]
pi_166639327
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 18:52 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Ja leuk. :D
pi_166639386
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 21:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Volgens mij ontgaat jou de tiel van het topic. :D
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.

Ik vind dat intrigerend.
  zondag 13 november 2016 @ 22:15:27 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166640091
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.

Ik vind dat intrigerend.
Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.

Maar je kunt ook parallel denken. Enerzijds wetenschap: de tekkel is als jachthond gefokt uit andere hondensoorten (in dit geval geloof ik niet in evolutie, maar in primitieve genetische manipulatie, namelijk fokken op raskenmerken, maar dat terzijde).
Anderzijds religieuze mythen, met zingeving, met een symbolische boodschap, met parabellen. Bijvoorbeeld "god schiep de tekkel omdat de tekkel het ideale lichaam heeft voor de konijnenjacht. Zo heeft ook ieder mens het ideale lichaam om een bepaalde taak uit te voeren. Veroordeel anderen daarom niet op hun uiterlijk en zoek taken die bij je talenten passen".
Die boodschap of zingeving heeft helemaal niets te zoeken in de wetenschap van de biologie, is eerder een manier om het denken over de wereld te stimuleren (waarom...? - waarom vindt evolutie plaats? Wat is de reden ervan en is dat goed of slecht?). Het is jammer dat veel mensen dan alleen de eerste zin onthouden en niet meer snappen dat die niet in het wetenschappelijke domein thuishoort.
pi_166640324
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.

Maar je kunt ook parallel denken. Enerzijds wetenschap: de tekkel is als jachthond gefokt uit andere hondensoorten (in dit geval geloof ik niet in evolutie, maar in primitieve genetische manipulatie, namelijk fokken op raskenmerken, maar dat terzijde).
De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...

Alleen bij de wolf noemen we het 'evolution by natural selection' (Darwin, Wallace) en bij de tekkel is het 'evolution by artificial selection' (namelijk selectie door de mens, fokken)
pi_166640362
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...

Alleen bij de wolf noemen we het 'evolution by natural selection' (Darwin, Wallace) en bij de tekkel is het 'evolution by artificial selection' (namelijk selectie door de mens, fokken)
En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.
pi_166640432
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:

Die boodschap of zingeving heeft helemaal niets te zoeken in de wetenschap van de biologie, is eerder een manier om het denken over de wereld te stimuleren (waarom...? - waarom vindt evolutie plaats? Wat is de reden ervan en is dat goed of slecht?). Het is jammer dat veel mensen dan alleen de eerste zin onthouden en niet meer snappen dat die niet in het wetenschappelijke domein thuishoort.
Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'
  zondag 13 november 2016 @ 22:29:28 #161
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166640483
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.
Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.
pi_166640506
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 22:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.
De teckel ja.
  zondag 13 november 2016 @ 22:40:48 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166640763
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'
Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?
Waarom heb ik terwijl ik altijd gezond heb geleefd kanker, en de kettingrokende collega niet?
Waarom moet mij dit altijd overkomen?
Of de andere kant op: Waar heb ik dit geluk aan te danken?

Ik heb de indruk dat religie een manier is om emoties binnen een schijnbaar rationeel kader te plaatsen, om alles zoals ze dat noemen "een plaatsje te geven" zodat je met "opgeruimde gedachten" weer verder kunt in plaats van te blijven piekeren. Evolutionair gegroeid afweermechanisme tegen verzanden in irrationele emoties, maar hier en daar wat doorgefokt.
pi_166640816
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 22:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?
Waarom heb ik terwijl ik altijd gezond heb geleefd kanker, en de kettingrokende collega niet?
Waarom moet mij dit altijd overkomen?
Of de andere kant op: Waar heb ik dit geluk aan te danken?

Ik heb de indruk dat religie een manier is om emoties binnen een schijnbaar rationeel kader te plaatsen, om alles zoals ze dat noemen "een plaatsje te geven" zodat je met "opgeruimde gedachten" weer verder kunt in plaats van te blijven piekeren. Evolutionair gegroeid afweermechanisme tegen verzanden in irrationele emoties, maar hier en daar wat doorgefokt.
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.
pi_166640897
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 21:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap dus een futiele exercitie.
Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.

Hoe kan jij of ik iemand anders leven inrichten en bepalen wat het goede is voor iemand? Dat moet iemand voor zichzelf uitmaken? Hoe kan ik nu als persoon zeggen wat iemand moet doen? Ik heb een mening. Meer niet.
pi_166641444
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 22:46 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.

Hoe kan jij of ik iemand anders leven inrichten en bepalen wat het goede is voor iemand? Dat moet iemand voor zichzelf uitmaken? Hoe kan ik nu als persoon zeggen wat iemand moet doen? Ik heb een mening. Meer niet.
Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.
  zondag 13 november 2016 @ 23:33:19 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166641714
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Geef het een naam als cognitieve dissonantie en je hebt de wetenschappelijke context waarbinnen mensen onbewust zichzelf in de maling nemen.
pi_166642348
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 23:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.
Inderdaad
pi_166651432
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind dat intrigerend.
Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.

[ Bericht 26% gewijzigd door CynicusRomanticusRob op 14-11-2016 16:47:31 ]
pi_166651629
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie. _O-
pi_166652594
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie. _O-
wat :') voor een cynicus ben je behoorlijk van het padje.
pi_166653887
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 16:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.

In welke god geloof jij?
pi_166653982
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik ken geen mensen die een verband zien tussen evolutie en het ontstaan van de wereld.
pi_166654176
quote:

[..]

Inderdaad, ster-evolutie. De zware elementen in de aarde zijn resten van een overleden ster.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie
pi_166654564
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:
Nee, sorry maar de monotheistische Godsdiensten zijn vrij eenduidig: je kunt niet door goede werken in Zijn gunst komen, je zult je moeten onderwerpen. Dat is de boodschap die Jezus en Mohammed brachten, en ook de oud-testamentische profeten hebben nooit iets anders beweerd.
pi_166655030
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 19:17 schreef evenlekkerzitten het volgende:

[..]

Nee, sorry maar de monotheistische Godsdiensten zijn vrij eenduidig: je kunt niet door goede werken in Zijn gunst komen, je zult je moeten onderwerpen. Dat is de boodschap die Jezus en Mohammed brachten, en ook de oud-testamentische profeten hebben nooit iets anders beweerd.
Komt nog eens bij dat ze een vrij bizarre definitie van 'goed' hebben.
  dinsdag 15 november 2016 @ 12:27:00 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166668220
quote:
Kans dat de godsdienst die je aanhangt de ware is, is klein
Dat is voor echte gelovigen nooit een argument. Integendeel.
pi_166794295
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 18:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik ken geen mensen die een verband zien tussen evolutie en het ontstaan van de wereld.
Ze zijn de afgelopen jaren toch langsgekomen op FOK. Daarnaast heb ik nog een zolderdeurtje waar ik wel eens doorheen ga.waar ik 'echte mensen' tegenkom. :D
pi_166794304
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 18:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In welke god geloof jij?
Ik dacht toch dat het bekend was dat ik een cynisch agnostje ben.
pi_166794576
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 01:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ze zijn de afgelopen jaren toch langsgekomen op FOK. Daarnaast heb ik nog een zolderdeurtje waar ik wel eens doorheen ga.waar ik 'echte mensen' tegenkom. :D
En die zeggen dan dat van deze oerknal nu eenmaal de best passende was op dat moment en dat ook de benodigde natuurkunde het 'won' van alle andere natuurkunde, waardoor juist deze natuurkunde... Nee, laat maar. Niet te doen.
pi_166817968
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 06:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En die zeggen dan dat van deze oerknal nu eenmaal de best passende was op dat moment en dat ook de benodigde natuurkunde het 'won' van alle andere natuurkunde, waardoor juist deze natuurkunde... Nee, laat maar. Niet te doen.
Zijn er cynische agnostjes die dat zeggen? Vreemd ik moet de eerste nog ontmoeten, maar jij hebt al met ze gesproken.
pi_166818405
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 01:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Zijn er cynische agnostjes die dat zeggen? Vreemd ik moet de eerste nog ontmoeten, maar jij hebt al met ze gesproken.
Nee. Ik zou alleen niet weten hoe je het ontstaan van de aarde met behulp van de evolutieleer zou kunnen verklaren
  dinsdag 22 november 2016 @ 16:02:44 #183
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166826478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 05:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Ik zou alleen niet weten hoe je het ontstaan van de aarde met behulp van de evolutieleer zou kunnen verklaren
Daar gaat de evolutietheorie toch ook niet over?
pi_166828571
quote:

Ik zie het zo: Onze God is onze Zon. Alles waaruit ons lichaam bestaat, is aards en zonder onze Zon zijn wij gedoemd om uit te sterven met alles wat er in en op aarde bestaat. Zo heeft elk zonnestelsel zijn eigen aarde en Zon en dus een andere God met zijn eigen natuur- en Kosmische wetten. Daarom geloof ik niet in één enkele God, maar in ontelbare goden die blijvend in ontwikkeling zijn en die aan een eeuwige evolutie zijn onderworpen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_166829786
quote:

[..]

Ster-evolutie :Y
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie
pi_166834666
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar gaat de evolutietheorie toch ook niet over?
Exact.
pi_166924682
quote:

[..]

Ik ook niet. :D
  zondag 27 november 2016 @ 04:27:59 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166925545
quote:
Dat gaat niet over Darwins evolutieleer die zich bezig houdt met de ontwikkeling van soorten. Die evolutieleer op sterren toepassen zou betekenen dat sterren een soort zijn die als soort een ontwikkeling doormaken, waarbij de oorspronkelijke sterren significant afwijken van jongere sterren in hetzelfde individuele ontwikkelingsstadium doordat alleen de sterren die het beste in hun habitat pasten zich konden voortplanten.

Niet elke keer dat het woord evolutie wordt gebruikt verwijst het naar Darwins evolutieleer. Het heeft buiten.de biologie andere betekenissen, zoals in sterevolutie.
  zondag 27 november 2016 @ 04:30:12 #189
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166925553
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 01:16 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik ook niet. :D
Griekse mythologie komt wel aardig in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')