Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.quote:Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat is dan omdat dat zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend is dat blijkbaar niemand ooit de moeite neemt om het nog eens expliciet aan jou te vertellen.
Niet relevant.quote:Op zondag 23 oktober 2016 22:48 schreef highender het volgende:
[..]
Okay, dus jij hebt een "goddelijke ervaring" gehad. Kon je die ook linken naar een bestaande religie? En zo ja, welke? En waarom?
quote:Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.quote:Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
Bron?quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.
Mensen dromen over datgene dat hen overdag bezig houd.
In de prehistorie was hun sociale cirkel klein, eigen familie en stam en geen Facebook , geen Idols, geen Champions League. Men droomde dus over diegenen die men kende.
Mensen gingen vaker en jonger dood. Ze zullen dus vaker een sterfgeval meemaken en ook over die persoon dromen. 1 + 1 = 2. Overdag is vader dood (gleed van een rots tijdens de jacht) maar 's nachts zie ik vader weer! Hij moet dus nog ergens zijn!
Als (bijna) iedereen zulke dromen heeft dan is het vanzelfsprekend dat er een collectief geloof in een Andere Wereld waar de Doden leven ontstaat. Dat is dan ook wat wereldwijd vrijwel overal gebeurde. (ik geloof dat ze ooit 1 stam in het amazonewoud hebben ontmoet die geen beeld van een hiernamaals hadden, maar dat is erg zeldzaam)
Ter verduidelijking: Het gaat dus niet over mensen die dromen dat hun geliefde ergens in het Walhalla rondhuppelt..... Het gaat om mensen die überhaupt hun dode geliefde weer zien in een droom, in welke context maakt niet uit, het gaat om het basisidee dat dood niet het einde is dat je kunt opbouwen vanuit zo'n bouwsteentje als een droom over een dood persoon. Elke cultuur bouwde daar vervolgens zijn eigen variant uit op en de meest succesvolle varianten zijn uiteindelijk verankert in grotere systemen zoals religies.
https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreamsquote:
quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:
Mensen gingen vaker en jonger dood.
Bewijs van reincarnatiequote:
Only Kenny.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 18:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Bewijs van reincarnatie
On a blog... might be...quote:Op maandag 24 oktober 2016 17:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreams
In this blog and elsewhere I have argued that these sorts of ‘visitation dreams' might be one source of the widespread belief in life after death—a core idea for conceptions of the soul and religion. For traditional peoples who accorded equal or greater ontological weight to dreams as compared to waking reality, a visitation dream must have been utterly convincing evidence that a spirit world and life beyond the grave existed.
https://www.psychologytoday.com/experts/patrick-mcnamara-phd
Zo zijn ook de bijbelse verhalen van de Emmausgangers (Lukas 24 : 11-35) en de ongelovige Thomas (Johannes 20:19-31) zijn typische verslagen van visitatiedromen.
Nee logisch nadenken, moeilijk hè.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
On a blog... might be...
Speculatie dus.
Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee logisch nadenken, moeilijk hè.
Noem er eens een paar?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 23:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.
Niet weer die video...quote:
Hij doet alsof zin 3 een bewijs is van zin 1, omdat je zin 2 kan interpreteren als zowel 1 als 3.quote:1 - It is natural to think about disembodied minds
(volgende slide)
now you can flip it around and understand why this is crucial.
2 - To require a body to think about its mind is a liability.
3 I need to be able to think about somebody, to know what's going on in them, what their intentions or goals might be, without them present
1000? Niet dat ik weet. Maar 1 antwoord na de dood lijkt mij wel te verwachten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben.
Dat riep ik vroeger ook wel eens in discussies (member gewone gesprekken met mensen voor je neus?). Toen riep ik het overtuigd dat de ware bijbel ergens nog ontdekt moet worden en ergens in een catacombe ligt ofzo, maar daar ben ik deels vanaf gestapt.quote:Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Aanhangen? Ik denk dat mensen te individueel zijn om een groepsgeloof te moeten aanhangen en sowieso is het groepsdenken destructief voor de mensheid, dus nee daar moet men mee kappen. En hoewel ik mij als agnost zie, denk ik niet dat agnosten of atheisten gelijk zullen krijgen. Sowieso onmogelijk voor een agnost, want ik weet niet wat er is, maar ik denk dat van alle opties minstens één een antwoord bevat. Dat is cynisch gezien volgens mij lekker laf 'niet kiezen', maar achteraf zeggen dat ik wist dat er een keuze was. En atheisten gokken helemaal op 1 van de kleinste kansen. Doen alsof je weet dat er iets is, is 1 ding, maar doen alsof je weet dat er niks is, gaat wel erg ver.quote:Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
Maar angst is een slechte raadgever, dus op deze manier redeneren lijkt mij niet de bedoeling van het leven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.
Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.
Dit is niet eenvoudig.
Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Murdera het volgende:
daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
ONDANKS religie hebben we een bevolking die niet analfabeet is, met uitzondering van priesters.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?quote:Op dinsdag 25 oktober 2016 19:24 schreef ems. het volgende:
Komt ook omdat zo weinig mensen in Odin geloven. Als je in Odin gelooft is de kans dat je de ware godsdienst aanhangt namelijk gigantisch.
Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
Ik heb meer het idee dat ik naar een soort Lord of the Germanring zit te kijken dan naar een religie. https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%81satr%C3%BAquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.
Definieer een soort.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.
Wat.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigenquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
Twee mensen is een kerk, drie een kerkscheuring.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen
Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen
Ligt eraan wie het moet beoordelen en waarom.quote:Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee, niet meeste stemmen gelden. Geen slappe democratie in religie.quote:Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 07:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?
Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?quote:
Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt?
De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden.
[..]
Nee, niet meeste stemmen gelden. Geen slappe democratie in religie.
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is. Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkighedenquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden.
Maar waarom dan?quote:Nee, niet meeste stemmen gelden. Geen slappe democratie in religie.
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is.
Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijntquote:Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
Hangt er helemaal van af hoe je god definieert, "onvindbaar" kan ook een definitie zijn hè.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkigheden
[..]
Maar waarom dan?
[..]
Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt
Een hersenvirus.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:
Maar waarom dan?
Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt
Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.
Ga je nu zeggen waar de teckel van nature voorkomt? Iedere andere hondensoort mag ook, als je dat leuker vindt.
retrogoden? Ik wist niet dat men weer in de hiëroglyfen geloofdequote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?quote:Op vrijdag 11 november 2016 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden.
Van de wilde metroseksuele honden.quote:Op zaterdag 12 november 2016 07:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?
Dus toch evolutie?quote:Op zondag 13 november 2016 17:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Van de wilde metroseksuele honden.
Definieer geloofquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?
Of moet ik eerst 'reactie' voor je definiëren.
Voor God wel, die heeft heus wel door dat je alleen maar in hem "gelooft" omdat je daarmee beter af denkt te zijn.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.
Dit is niet eenvoudig.
Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 11 november 2016 23:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?
Of is er een waarheid ongeacht of mensen erin geloven?
Terry Pratchett heeft enkele van zijn vele Discworld boeken rond dit thema opgebouwd. Vooral boek 13, Small Gods.
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?quote:Op zondag 13 november 2016 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.
lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap daarmee een futiele exercitie.quote:Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?
Het valse geloof volgens de bijbel is dat het kwade geloven zijn die iets aan Zijn woord toevoegen. Waaronder de islam ook valt.
Maar stel, je bent in sa geboren als moslim en je bent gelovig. Hoe anders kan het zijn als je heel je leven het goede doet en Hij anders oordeelt?
Dat lijkt mij sterk. Hij alleen oordeelt.
Okequote:
Volgens mij ontgaat jou de titel van het topic.quote:
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.quote:Op zondag 13 november 2016 21:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Volgens mij ontgaat jou de tiel van het topic.
Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.quote:Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.
Ik vind dat intrigerend.
De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...quote:Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.
Maar je kunt ook parallel denken. Enerzijds wetenschap: de tekkel is als jachthond gefokt uit andere hondensoorten (in dit geval geloof ik niet in evolutie, maar in primitieve genetische manipulatie, namelijk fokken op raskenmerken, maar dat terzijde).
En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.quote:Op zondag 13 november 2016 22:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...
Alleen bij de wolf noemen we het 'evolution by natural selection' (Darwin, Wallace) en bij de tekkel is het 'evolution by artificial selection' (namelijk selectie door de mens, fokken)
Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'quote:Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
Die boodschap of zingeving heeft helemaal niets te zoeken in de wetenschap van de biologie, is eerder een manier om het denken over de wereld te stimuleren (waarom...? - waarom vindt evolutie plaats? Wat is de reden ervan en is dat goed of slecht?). Het is jammer dat veel mensen dan alleen de eerste zin onthouden en niet meer snappen dat die niet in het wetenschappelijke domein thuishoort.
Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.quote:Op zondag 13 november 2016 22:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.
De teckel ja.quote:Op zondag 13 november 2016 22:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.
Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?quote:Op zondag 13 november 2016 22:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.quote:Op zondag 13 november 2016 22:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?
Waarom heb ik terwijl ik altijd gezond heb geleefd kanker, en de kettingrokende collega niet?
Waarom moet mij dit altijd overkomen?
Of de andere kant op: Waar heb ik dit geluk aan te danken?
Ik heb de indruk dat religie een manier is om emoties binnen een schijnbaar rationeel kader te plaatsen, om alles zoals ze dat noemen "een plaatsje te geven" zodat je met "opgeruimde gedachten" weer verder kunt in plaats van te blijven piekeren. Evolutionair gegroeid afweermechanisme tegen verzanden in irrationele emoties, maar hier en daar wat doorgefokt.
Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.quote:Op zondag 13 november 2016 21:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap dus een futiele exercitie.
Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.quote:Op zondag 13 november 2016 22:46 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.
Hoe kan jij of ik iemand anders leven inrichten en bepalen wat het goede is voor iemand? Dat moet iemand voor zichzelf uitmaken? Hoe kan ik nu als persoon zeggen wat iemand moet doen? Ik heb een mening. Meer niet.
Geef het een naam als cognitieve dissonantie en je hebt de wetenschappelijke context waarbinnen mensen onbewust zichzelf in de maling nemen.quote:Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.
Inderdaadquote:Op zondag 13 november 2016 23:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.
Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.quote:Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.
Ik vind dat intrigerend.
Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.quote:Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.
watquote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.
In welke god geloof jij?quote:Op maandag 14 november 2016 16:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.
Ik ken geen mensen die een verband zien tussen evolutie en het ontstaan van de wereld.quote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.
Inderdaad, ster-evolutie. De zware elementen in de aarde zijn resten van een overleden ster.quote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nee, sorry maar de monotheistische Godsdiensten zijn vrij eenduidig: je kunt niet door goede werken in Zijn gunst komen, je zult je moeten onderwerpen. Dat is de boodschap die Jezus en Mohammed brachten, en ook de oud-testamentische profeten hebben nooit iets anders beweerd.quote:Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?
Komt nog eens bij dat ze een vrij bizarre definitie van 'goed' hebben.quote:Op maandag 14 november 2016 19:17 schreef evenlekkerzitten het volgende:
[..]
Nee, sorry maar de monotheistische Godsdiensten zijn vrij eenduidig: je kunt niet door goede werken in Zijn gunst komen, je zult je moeten onderwerpen. Dat is de boodschap die Jezus en Mohammed brachten, en ook de oud-testamentische profeten hebben nooit iets anders beweerd.
Dat is voor echte gelovigen nooit een argument. Integendeel.quote:Kans dat de godsdienst die je aanhangt de ware is, is klein
Ze zijn de afgelopen jaren toch langsgekomen op FOK. Daarnaast heb ik nog een zolderdeurtje waar ik wel eens doorheen ga.waar ik 'echte mensen' tegenkom.quote:Op maandag 14 november 2016 18:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ken geen mensen die een verband zien tussen evolutie en het ontstaan van de wereld.
En die zeggen dan dat van deze oerknal nu eenmaal de best passende was op dat moment en dat ook de benodigde natuurkunde het 'won' van alle andere natuurkunde, waardoor juist deze natuurkunde... Nee, laat maar. Niet te doen.quote:Op maandag 21 november 2016 01:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ze zijn de afgelopen jaren toch langsgekomen op FOK. Daarnaast heb ik nog een zolderdeurtje waar ik wel eens doorheen ga.waar ik 'echte mensen' tegenkom.
Zijn er cynische agnostjes die dat zeggen? Vreemd ik moet de eerste nog ontmoeten, maar jij hebt al met ze gesproken.quote:Op maandag 21 november 2016 06:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En die zeggen dan dat van deze oerknal nu eenmaal de best passende was op dat moment en dat ook de benodigde natuurkunde het 'won' van alle andere natuurkunde, waardoor juist deze natuurkunde... Nee, laat maar. Niet te doen.
Nee. Ik zou alleen niet weten hoe je het ontstaan van de aarde met behulp van de evolutieleer zou kunnen verklarenquote:Op dinsdag 22 november 2016 01:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zijn er cynische agnostjes die dat zeggen? Vreemd ik moet de eerste nog ontmoeten, maar jij hebt al met ze gesproken.
Daar gaat de evolutietheorie toch ook niet over?quote:Op dinsdag 22 november 2016 05:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik zou alleen niet weten hoe je het ontstaan van de aarde met behulp van de evolutieleer zou kunnen verklaren
Ik zie het zo: Onze God is onze Zon. Alles waaruit ons lichaam bestaat, is aards en zonder onze Zon zijn wij gedoemd om uit te sterven met alles wat er in en op aarde bestaat. Zo heeft elk zonnestelsel zijn eigen aarde en Zon en dus een andere God met zijn eigen natuur- en Kosmische wetten. Daarom geloof ik niet in één enkele God, maar in ontelbare goden die blijvend in ontwikkeling zijn en die aan een eeuwige evolutie zijn onderworpen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben. Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
Ster-evolutiequote:Op dinsdag 22 november 2016 05:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik zou alleen niet weten hoe je het ontstaan van de aarde met behulp van de evolutieleer zou kunnen verklaren
Exact.quote:Op dinsdag 22 november 2016 16:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar gaat de evolutietheorie toch ook niet over?
Ik ook niet.quote:Op dinsdag 22 november 2016 05:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat gaat niet over Darwins evolutieleer die zich bezig houdt met de ontwikkeling van soorten. Die evolutieleer op sterren toepassen zou betekenen dat sterren een soort zijn die als soort een ontwikkeling doormaken, waarbij de oorspronkelijke sterren significant afwijken van jongere sterren in hetzelfde individuele ontwikkelingsstadium doordat alleen de sterren die het beste in hun habitat pasten zich konden voortplanten.quote:Op dinsdag 22 november 2016 18:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ster-evolutie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |