Een God voor de christenen, een God voor de moslims, een God voor de Hindoes ect. Ik vind het zelfs aannemelijker dat er 1 God is, maar dat religies die ene God anders interpreteren vanwege cultuurverschillen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben. Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
Ik denk dat er een vorm van dwang achter zit (?). Dit kan bijvoorbeeld zijn sociale dwang; als je het geloof verlaat dan word je sociaal geïsoleerd. Kan ook zijn dat je fysiek bedreigd wordt bij verlaten. Tot slot kan het ook nog zo zijn dat men eigenlijk toch wat onzeker is uiteindelijk bij verlaten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Je bent inderdaad irrationeel bezig, maar als je er prettig bij voelt en je er geen anderen mee lastig valt op dan is dat prima.
Ik vraag me alleen altijd af hoe je gelovig kunt blijven nadat je al tot dit besef bent gekomen, Is dat een soort zelfhypnose?
Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Je bent inderdaad irrationeel bezig, maar als je er prettig bij voelt en je er geen anderen mee lastig valt op dan is dat prima.
Ik vraag me alleen altijd af hoe je gelovig kunt blijven nadat je al tot dit besef bent gekomen, Is dat een soort zelfhypnose?
Nee dat is het niet. Voor mij speelt dat niet. Het gaat er om wat je gevoel je zegt en wat je ratio je zegt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat er een vorm van dwang achter zit (?). Dit kan bijvoorbeeld zijn sociale dwang; als je het geloof verlaat dan word je sociaal geïsoleerd. Kan ook zijn dat je fysiek bedreigd wordt bij verlaten. Tot slot kan het ook nog zo zijn dat men eigenlijk toch wat onzeker is uiteindelijk bij verlaten.
Overigens er zijn idd circa 4.200 religies en spirituele stromingen.
Als je willekeurig oneindig negatieve gevolgen gaat veronderstellen, kun je alles afraden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.
Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein.
Dit is niet eenvoudig.
Hang jij een godsdienst aan?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je willekeurig oneindig negatieve gevolgen gaat veronderstellen, kun je alles afraden.
'Ik drink geen water, want misschien lijd ik dan wel tot in de oneindigheid pijn.'
1.) er is geen godquote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
ik heb nooit getwijfeld. Het bestaan van een god staat voor mij zo ver van alles wat ik weet en kan beargumenteren dat er voor mij geen twijfel is.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:53 schreef polderturk het volgende:
Als adolescent heb ik aan het geloof getwijfeld. Ik geloofde zelfs even niet in een god. Dit heeft een aantal maanden geduurd. Ik denk dat iedereen zulke momenten heeft meegemaakt. Iedereen heeft getwijfld of twijfelt nog steeds. Ook atheïsten hebben weleens getwijfeld. Dit is een innerlijke strijd die bij iedereen voorkomt.
Ja, ik ben religieus. Wat doet dat ertoe? En kun je ook nog inhoudelijk reageren op mijn post, of alleen met zo'n persoonlijke vraag?quote:
Je bent bezig Pascals Wager uit te schrijven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.
Dit is niet eenvoudig.
Naast groepsvorming is er volgens mij ook een heel belangrijk psychologisch aspect van geloven in god(en). Ik denk dat het leven als plunderende-landbouwende viking, of als gewone middeleeuwse boer, enzovoorts, ondraaglijk moet zijn zonder het geloof in een hiernamaals. Ik denk dat een atheïst moeilijk psychologisch zou kunnen overleven in een dergelijke tijd. Het geloof dat men zijn dierbaren (zoals kinderen), die men veel te vroeg aan een of andere ziekte heeft verloren gaat terugzien is bijvoorbeeld essentiëel voor de mentale gezondheid. Een ander aspect is het feit dat het leven in een dergelijke tijd een veel grotere constante ellende was dan nu. Hoe zou het uit te houden zijn, zonder een geloof in een hemel waarin men verlost is van alle pijn. De vergeldingsdrang en haat tegenover "de hogere klasse", die het gewone volk onderdrukte, heeft geleid tot het idee van een hel. Het leven is enkel draagbaar, omdat er een moment gaat komen waarin de rollen zijn omgedraaid (e.g. Thomas Aquinas).quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Murdera het volgende:
[..]
ik heb nooit getwijfeld. Het bestaan van een god staat voor mij zo ver van alles wat ik weet en kan beargumenteren dat er voor mij geen twijfel is.
Verder noemde je een punt wat wel interresant is. Overlevingskans. Vroeger, en nog steeds in veel gebieden is je overlevingskans inderdaad groter door religie. Door groepsvorming om precies te zijn. Of dat dan een god, een clan, een kleur of een stam is maakt verder bij mijn weten weinig uit. Het is vooral makkelijk. "dit begrijp ik niet, dat moet wel een god zijn." en daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
Ik denk eerder een combinatie van onwetendheid en het verzachten van pijn. Het is niet moeilijk in een God te geloven als je niks van de natuur begrijpt, en dat je dan ook nog kans hebt op de hemel maakt het helemaal aantrekkelijk om te geloven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 19:44 schreef yarnamc het volgende:
Ik denk dat dit aspect een grotere rol in het ontwikkelen van godsdienten heeft gespeeld dan het wegwerken van onwetendheid (ik kan niet geloven dat men in dergelijke tijden onwetendheid in die mate ondraaglijk vond, dat er heelder godsdiensten bij verzonnen moesten worden). Als onwetendheid de grootste drijfveer was, dan had de wetenschap al veel verder gestaan. Volgens mij zijn dus eerder verdriet, pijn en haat de drijfveren die godsdiensten hebben gevormd tot wat ze zijn.
quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Moslims hebben 1 en 2 in de geloofsbelijdenis: "er is geen god, behalve god."quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:12 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
1.) er is geen god
2.) er is één god
3.) er zijn meerder goden
Geloven gaat inderdaad over gevoelens. Gevoelens zijn een belangrijk onderdeel van wat ons mens maakt. Als een geloof in een god een behaaglijk gevoel oproept dan zullen mensen zulk geloof blijven houden. Ik krijg een kriebel gevoel van alles wat met het zogenaamde 'bovennatuurlijke' te maken heeft, ik kan daar niks mee, dus het was vrij snel duidelijk dat ik daar nooit een gelovige in zou worden. Ik voel me prettig in een wereld waar alles volgens 1 methode te verklaren is en de fantasie voorbehouden blijft aan de kunsten. NB dit wil niet zeggen dat we alles kunnen verklaren, ik heb er vrede mee dat bepaalde zaken voor de mens onverklaarbaar zijn. Geen antwoord vind ik dan beter dan een (in mijn ogen) verzonnen god.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:37 schreef NgInE het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik geloof zelf in God omdat ik een soort aanwezigheid voel in mijn leven die er altijd is en die mij als persoon overstijgt. Misschien vaag, maar ja. Ik hang niet echt een specifieke religie ofzo aan.
De oudste religies waarvan wij het bestaan kennen waren bij mijn weten allemaal polytheistisch. De oudste religie die nog steeds door een noemenswaardig aantal mensen aangehangen wordt (het hindoeisme) is dat ook.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:25 schreef PSVCL het volgende:
De meeste met hetzelfde uitgangspunt : 1 God , goed en kwaad.
Sinds het bestaan van de mensheid ,de monotheïstische religie is er dus altijd al geweest..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |