abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 oktober 2016 @ 01:04:31 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166164692
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat is dan omdat dat zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend is dat blijkbaar niemand ooit de moeite neemt om het nog eens expliciet aan jou te vertellen.
Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 01:07:23 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166164724
quote:
15s.gif Op zondag 23 oktober 2016 22:48 schreef highender het volgende:

[..]

Okay, dus jij hebt een "goddelijke ervaring" gehad. Kon je die ook linken naar een bestaande religie? En zo ja, welke? En waarom?
Niet relevant.
pi_166169016
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Ik lees al ruim 30 jaar over het onderwerp, geen onderzoek dat het noemt. Wel talloze andere hypothesen.
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 01:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.

Mensen dromen over datgene dat hen overdag bezig houd.
In de prehistorie was hun sociale cirkel klein, eigen familie en stam en geen Facebook , geen Idols, geen Champions League. Men droomde dus over diegenen die men kende.

Mensen gingen vaker en jonger dood. Ze zullen dus vaker een sterfgeval meemaken en ook over die persoon dromen. 1 + 1 = 2. Overdag is vader dood (gleed van een rots tijdens de jacht) maar 's nachts zie ik vader weer! Hij moet dus nog ergens zijn!

Als (bijna) iedereen zulke dromen heeft dan is het vanzelfsprekend dat er een collectief geloof in een Andere Wereld waar de Doden leven ontstaat. Dat is dan ook wat wereldwijd vrijwel overal gebeurde. (ik geloof dat ze ooit 1 stam in het amazonewoud hebben ontmoet die geen beeld van een hiernamaals hadden, maar dat is erg zeldzaam)

Ter verduidelijking: Het gaat dus niet over mensen die dromen dat hun geliefde ergens in het Walhalla rondhuppelt..... Het gaat om mensen die überhaupt hun dode geliefde weer zien in een droom, in welke context maakt niet uit, het gaat om het basisidee dat dood niet het einde is dat je kunt opbouwen vanuit zo'n bouwsteentje als een droom over een dood persoon. Elke cultuur bouwde daar vervolgens zijn eigen variant uit op en de meest succesvolle varianten zijn uiteindelijk verankert in grotere systemen zoals religies.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 24 oktober 2016 @ 13:24:06 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166170093
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat je te ingewikkeld denkt hier, ik heb het niet over groots wetenschappelijk onderzoek maar over een simpel feitje dat vanzelfsprekend is.

Mensen dromen over datgene dat hen overdag bezig houd.
In de prehistorie was hun sociale cirkel klein, eigen familie en stam en geen Facebook , geen Idols, geen Champions League. Men droomde dus over diegenen die men kende.

Mensen gingen vaker en jonger dood. Ze zullen dus vaker een sterfgeval meemaken en ook over die persoon dromen. 1 + 1 = 2. Overdag is vader dood (gleed van een rots tijdens de jacht) maar 's nachts zie ik vader weer! Hij moet dus nog ergens zijn!

Als (bijna) iedereen zulke dromen heeft dan is het vanzelfsprekend dat er een collectief geloof in een Andere Wereld waar de Doden leven ontstaat. Dat is dan ook wat wereldwijd vrijwel overal gebeurde. (ik geloof dat ze ooit 1 stam in het amazonewoud hebben ontmoet die geen beeld van een hiernamaals hadden, maar dat is erg zeldzaam)

Ter verduidelijking: Het gaat dus niet over mensen die dromen dat hun geliefde ergens in het Walhalla rondhuppelt..... Het gaat om mensen die überhaupt hun dode geliefde weer zien in een droom, in welke context maakt niet uit, het gaat om het basisidee dat dood niet het einde is dat je kunt opbouwen vanuit zo'n bouwsteentje als een droom over een dood persoon. Elke cultuur bouwde daar vervolgens zijn eigen variant uit op en de meest succesvolle varianten zijn uiteindelijk verankert in grotere systemen zoals religies.
Bron?
pi_166174941
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 13:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bron?
https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreams

In this blog and elsewhere I have argued that these sorts of ‘visitation dreams' might be one source of the widespread belief in life after death—a core idea for conceptions of the soul and religion. For traditional peoples who accorded equal or greater ontological weight to dreams as compared to waking reality, a visitation dream must have been utterly convincing evidence that a spirit world and life beyond the grave existed.

https://www.psychologytoday.com/experts/patrick-mcnamara-phd

Zo zijn ook de bijbelse verhalen van de Emmausgangers (Lukas 24 : 11-35) en de ongelovige Thomas (Johannes 20:19-31) zijn typische verslagen van visitatiedromen.

[ Bericht 4% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 24-10-2016 18:39:10 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:53:58 #107
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166189928
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 12:23 schreef vaarsuvius het volgende:
Mensen gingen vaker en jonger dood.
:o
pi_166198503
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 11:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:o
Bewijs van reincarnatie :Y
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:52:04 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_166198684
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bewijs van reincarnatie :Y
Only Kenny.
pi_166199560
Komt ook omdat zo weinig mensen in Odin geloven. Als je in Odin gelooft is de kans dat je de ware godsdienst aanhangt namelijk gigantisch.
Conscience do cost.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:27:28 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166199661
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 17:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

https://www.psychologytod(...)10/visitation-dreams

In this blog and elsewhere I have argued that these sorts of ‘visitation dreams' might be one source of the widespread belief in life after death—a core idea for conceptions of the soul and religion. For traditional peoples who accorded equal or greater ontological weight to dreams as compared to waking reality, a visitation dream must have been utterly convincing evidence that a spirit world and life beyond the grave existed.

https://www.psychologytoday.com/experts/patrick-mcnamara-phd

Zo zijn ook de bijbelse verhalen van de Emmausgangers (Lukas 24 : 11-35) en de ongelovige Thomas (Johannes 20:19-31) zijn typische verslagen van visitatiedromen.
On a blog... might be...

Speculatie dus.
pi_166200830
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

On a blog... might be...

Speculatie dus.
Nee logisch nadenken, moeilijk hè.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:32:41 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166208925
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee logisch nadenken, moeilijk hè.
Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.
pi_166211969
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Precies, de andere oorspringstheoriën zijn vele malen logischer.
Noem er eens een paar?
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:59:25 #115
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_166259654
quote:
Niet weer die video... :N

Waarom je die nog steeds promoot weet ik niet, de man is een charlatan, de atheïstische tegenhanger van Kent Hovind.

Wat is z'n bedoeling: een makkelijke en voor atheisten aantrekkelijke theorie leveren, één die niet alleen alle "negatieve" traits (geloof en bijgeloof) verklaart als louter bijwerkingen van evolutionair voordelige traits, maar die ook claimt dat we biologisch voortbestemd zijn om te geloven. Want dan kan je stellen dat geloven of niet geloven een kwestie is van modern intellect tegenover primitieve instincten. Atheïsten zijn degenen waar het moderne intellect primeert, die de genetische balast van Homo erectus, Homo habilis overwonnen hebben. maw, atheïsten zijn superieur.

Dat is de reden waarom hij niet uit bestaand werk kan putten, er is heel wat geschreven over de evolutionaire oorsprong van godsdienst, maar dat is veel te genuanceerd voor zijn doeleinden.
Z'n toespraak is een opeenvolging van ongefundeerde claims die hij nooit in een vaktijdschrift zou kunnen publiceren, maar dat hoeft ook niet als je voor eigen kerk preekt. Een publiek dat wil geloven is makkelijk tevreden te stellen. Voor elke claim heeft ie een voorbeeld, dat weliswaar de claim niet rechtvaardigt, maar dat beseft z'n publiek niet. Wel een prestatie eigenlijk, mensen overtuigen van het tegengestelde van wat ze weten.

Een muis eet een krokodil op, volgens de kinderen wil de muis nog steeds whatever, maar ze loopt niet meer rond, besluit: de kinderen denken aan een geest zonder lichaam. Oh right, dus als je de kinderen zou vragen of de opgegeten muis nog een neus heeft zouden ze nee zeggen?
Kinderen met ingebeelde vriendjes, bewijs van geloof in geesten zonder lichaam? Vraag hen dan of hun vriendje handen heeft, benieuwd wat het antwoord zal zijn...

ook een typisch voorbeeld: 16:20
It is natural to think about disembodied minds (from a very early age)
quote:
1 - It is natural to think about disembodied minds
(volgende slide)
now you can flip it around and understand why this is crucial.
2 - To require a body to think about its mind is a liability.
3 I need to be able to think about somebody, to know what's going on in them, what their intentions or goals might be, without them present
Hij doet alsof zin 3 een bewijs is van zin 1, omdat je zin 2 kan interpreteren als zowel 1 als 3.

Het is pseudoscience voor atheisten, vergelijkbaar met melanin theory voor zwarten: zogenaamd bewijs van hun superioriteit.
Hebben atheïsten zo'n ego boost nodig? Ik alvast niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door crystal_meth op 28-10-2016 12:06:27 ]
are we infinite or am I alone
pi_166267783
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben.
1000? Niet dat ik weet. Maar 1 antwoord na de dood lijkt mij wel te verwachten.
quote:
Wie zegt dat de godsdienst die ik of een ander aanhangt de ware godsdienst is? Er zijn ook nog andere mogelijkheden: de godsdienst heeft zich (nog) niet geopenbaard of er bestaat geen schepper.
Dat riep ik vroeger ook wel eens in discussies (member gewone gesprekken met mensen voor je neus?). Toen riep ik het overtuigd dat de ware bijbel ergens nog ontdekt moet worden en ergens in een catacombe ligt ofzo, maar daar ben ik deels vanaf gestapt.
quote:
Puur rationeel gezien zal het moeilijk zijn om een godsdienst aan te hangen. Rationeel gezien is het waarschijnlijker dat agnosten of atheïsten gelijk hebben. Toch hang ik een godsdienst aan. Ik ga dan toch op mijn gevoel af ipv de ratio. Ben ik nu irrationeel bezig?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zijn er mensen die er hetzelfde over denken en toch gelovig zijn?
Aanhangen? Ik denk dat mensen te individueel zijn om een groepsgeloof te moeten aanhangen en sowieso is het groepsdenken destructief voor de mensheid, dus nee daar moet men mee kappen. En hoewel ik mij als agnost zie, denk ik niet dat agnosten of atheisten gelijk zullen krijgen. Sowieso onmogelijk voor een agnost, want ik weet niet wat er is, maar ik denk dat van alle opties minstens één een antwoord bevat. Dat is cynisch gezien volgens mij lekker laf 'niet kiezen', maar achteraf zeggen dat ik wist dat er een keuze was. En atheisten gokken helemaal op 1 van de kleinste kansen. Doen alsof je weet dat er iets is, is 1 ding, maar doen alsof je weet dat er niks is, gaat wel erg ver.

Overigens is op je gevoel afgaan soms slecht, soms goed.
pi_166267836
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.

Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.

Dit is niet eenvoudig.
Maar angst is een slechte raadgever, dus op deze manier redeneren lijkt mij niet de bedoeling van het leven.
pi_166267891
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Murdera het volgende:
daardoor is wetenschap de vijand van geloof. Dat zie je ook perfect aan de middeleeuwen bijvoorbeeld.
Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
pi_166267923
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Bullshit, want de wetenschap hebben we mede te danken aan mensen die de grootheid van hun schepper wilden accentueren/doorgronden.
ONDANKS religie hebben we een bevolking die niet analfabeet is, met uitzondering van priesters.
pi_166268012
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 19:24 schreef ems. het volgende:
Komt ook omdat zo weinig mensen in Odin geloven. Als je in Odin gelooft is de kans dat je de ware godsdienst aanhangt namelijk gigantisch.
Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:12:07 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166268048
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Kan je een religie uit het verleden nog wel een religie noemen als men het nu niet meer gelooft?
Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).
pi_166268132
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.
pi_166268250
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die er nog in geloven. Zoek eens naar Asatrú. Op IJsland is het een officiële religie (in Nederland niet, omdat wij geen officiële religies kennen).
Ik heb meer het idee dat ik naar een soort Lord of the Germanring zit te kijken dan naar een religie. https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%81satr%C3%BA
pi_166268293
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Echte wetenschappelijke doorbraak kwam pas toen rigoreus werd gebroken met traditie.
En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.
pi_166268392
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is. Maar helaas is voor iedere generatie een traditie heilig ongeacht of het een religie was, zolang het maar een religie is geworden en de groep meegelooft.
Definieer een soort.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:31:45 #126
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166268438
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Wat.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166268604
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:09 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen :P

Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Conscience do cost.
pi_166270214
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Only Kenny.
Oh, díé Kenny
pi_166270253
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet? Los daarvan lijkt het me onlogisch dat de eventuele ware god zich heel veel aantrekt van wat stervelingen vinden en of ze wel of niet voor hem buigen :P

Hoeveel mensen moeten er minimaal geloven voordat het een 'echte' religie is anders? De meeste stemmen gelden?
Twee mensen is een kerk, drie een kerkscheuring.
pi_166270354
We geloven slechts in God omdat de mens een neiging richting volledige kennis heeft. God vult die gaatjes in onze kennis. Echter, de God die we daarvoor maken is een illusie (transcendental illusion, zie Kant in het twee deel van de eerste Kritiek).
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 06:36:48 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166277609
Er geloven nog steeds mensen in Odin.

quote:

[..]

^O^

quote:
Ligt eraan wie het moet beoordelen en waarom.
In landen waar officiële of erkende religies zijn, zijn er regels voor, bij ons niet op dat niveau.
pi_166277731
quote:

[..]

En daar wacht ik dan ook weer op, zodat men wetenschappelijk zal vaststellen dat (macro)evolutie onmogelijk is.
Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?
pi_166281739
quote:

[..]

Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden. :P
quote:
Nee, niet meeste stemmen gelden. Geen slappe democratie in religie. :D
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is. Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
pi_166281754
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 07:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Kun je me dan vertellen waar de teckel van nature leeft?
Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt? :7
pi_166281794
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 19:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Definieer een soort.
Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?
Of moet ik eerst 'reactie' voor je definiëren. :7
pi_166281796
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Kan je me vertellen waarom je als 'een gelovige' reageert en waar zo'n reactie van een ongelovige vandaan komt? :7
Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.

Ga je nu zeggen waar de teckel van nature voorkomt? Iedere andere hondensoort mag ook, als je dat leuker vindt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2016 14:48:23 ]
pi_166281802
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Een eventuele god die sterk op de oppervlakkige mens lijkt, heeft het er maar moeilijk mee hoor wat stervelingen vinden. :P

[..]

Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is. Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
pi_166282121
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkigheden 8-)

quote:
Maar als een religie dood, verbannen en verdwenen is, dan lijkt mij dat de god daarvan ook niet meer te vinden is.
Maar waarom dan?
quote:
Wordt wat lastiger als die god dan net juist De Waarheid blijkt te zijn.
Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt :P
Conscience do cost.
pi_166284917
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:

[..]

Misschien lijkt hij wel op mij en staat hij boven dergelijke oppervlakkigheden 8-)

[..]

Maar waarom dan?

[..]

Als een god de 'waarheid' is en dus echt bestaat dan lijkt het me dat hij ook niet zo makkelijk verdwijnt :P
Hangt er helemaal van af hoe je god definieert, "onvindbaar" kan ook een definitie zijn hè. :P
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:40:41 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166284947
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De egyptische goden zijn goede voorbeelden van hervonden goden, toen de hieroglyfen in de negentiende eeuw werden ontcijferd kregen de egyptische goden weer volgelingen in het westen. Een godsdienst is een meme die zich voortplant via doorgegeven bericht, ook als dat bericht jarenlang begraven gelegen heeft. De sterkste godsdienst is de meme die evolutionair het beste overleeft, zij het door aggressie van zijn volgelingen, zij het door aanstekelijke goede werken van zijn volgelingen, of een uitzicht op een leven na de dood.
Een hersenvirus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166595688
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:04 schreef ems. het volgende:
Maar waarom dan?

Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?
Of is er een waarheid ongeacht of mensen erin geloven?

Maar de logische vraag voor mij is dan, kan een waarheid in de vorm van een god voort blijven bestaan op aarde zonder dat er ook maar 1 mens erin gelooft? Hoe slap is die waarheid dan, dat niet 1 het gelooft? En even buiten beschouwing gelaten dat er op rottummerplaat ofzo een bijbel ligt van een nog onontdekte god die dan net toevallig de enige waarheid is.
pi_166595714
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind zaken als wetenschapsontkenning, geloof in bovennatuurlijke zaken, complotttheorieën en kwakzalverij verschrikkelijk interessant. Dus als ik er eentje tegenkom, dan ben ik meestal wel nieuwsgierig hoe die persoon zijn overtuigingen combineert met de werkelijkheid.

Ga je nu zeggen waar de teckel van nature voorkomt? Iedere andere hondensoort mag ook, als je dat leuker vindt.
Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden. :D
pi_166595733
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

retrogoden? Ik wist niet dat men weer in de hiëroglyfen geloofde
pi_166599445
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 23:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Net zoals de gelovigen de ongelovigen interessant vinden. :D
Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?
pi_166630436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 07:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, mooi. Hebben we elkaar getroffen. Hoe dan ook: als evolutie niet zou bestaan, waar komen huishonden dan vandaan?
Van de wilde metroseksuele honden. :B
pi_166630465
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 17:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Van de wilde metroseksuele honden.
Dus toch evolutie?
pi_166630933
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 14:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Misschien kan de onzekere atheist mij vertellen waarom ongelovigen als gelovigen kunnen reageren?
Of moet ik eerst 'reactie' voor je definiëren. :7
Definieer geloof :P
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 november 2016 @ 18:13:52 #148
862 Arcee
Look closer
pi_166631064
quote:
Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.

Dit is niet eenvoudig.
Voor God wel, die heeft heus wel door dat je alleen maar in hem "gelooft" omdat je daarmee beter af denkt te zijn. :) Zo werkt het niet, lijkt me.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_166631321
quote:

[..]

Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.
pi_166632637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 23:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Alsof je theoretisch moet kiezen uit 2 modellen. Bestaat een god omdat er in die god wordt geloofd en wanneer er niet meer in geloofd wordt, dan verdwijnt de god?
Of is er een waarheid ongeacht of mensen erin geloven?

Terry Pratchett heeft enkele van zijn vele Discworld boeken rond dit thema opgebouwd. Vooral boek 13, Small Gods.

Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')