Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?quote:Op zondag 13 november 2016 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alle geloven zijn zelf een minderheid dus de kans is het grootst dat je het verkeerde geloof aanhangt, en dan ben je dus ook de sjaak.

lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap daarmee een futiele exercitie.quote:Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?
Het valse geloof volgens de bijbel is dat het kwade geloven zijn die iets aan Zijn woord toevoegen. Waaronder de islam ook valt.
Maar stel, je bent in sa geboren als moslim en je bent gelovig. Hoe anders kan het zijn als je heel je leven het goede doet en Hij anders oordeelt?
Dat lijkt mij sterk. Hij alleen oordeelt.

Okequote:

Volgens mij ontgaat jou de titel van het topic.quote:

Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.quote:Op zondag 13 november 2016 21:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Volgens mij ontgaat jou de tiel van het topic.

Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.quote:Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.
Ik vind dat intrigerend.

De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...quote:Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik vind het merkwaardig dat dat een issue in religieuze topics moet zijn. Ik begrijp het wel, omdat dat de manier is waarop veel fundamentalisten redeneren: god schiep de tekkel, er is geen evolutie.
Maar je kunt ook parallel denken. Enerzijds wetenschap: de tekkel is als jachthond gefokt uit andere hondensoorten (in dit geval geloof ik niet in evolutie, maar in primitieve genetische manipulatie, namelijk fokken op raskenmerken, maar dat terzijde).

En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.quote:Op zondag 13 november 2016 22:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
De tekkel is net zozeer een voorbeeld van evolutie als de Noord Amerikaanse wolf...
Alleen bij de wolf noemen we het 'evolution by natural selection' (Darwin, Wallace) en bij de tekkel is het 'evolution by artificial selection' (namelijk selectie door de mens, fokken)

Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'quote:Op zondag 13 november 2016 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
Die boodschap of zingeving heeft helemaal niets te zoeken in de wetenschap van de biologie, is eerder een manier om het denken over de wereld te stimuleren (waarom...? - waarom vindt evolutie plaats? Wat is de reden ervan en is dat goed of slecht?). Het is jammer dat veel mensen dan alleen de eerste zin onthouden en niet meer snappen dat die niet in het wetenschappelijke domein thuishoort.

Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.quote:Op zondag 13 november 2016 22:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En bij die tweede zelfs binnen heel korte tijd. We hebben het zo'n beetje zien gebeuren.

De teckel ja.quote:Op zondag 13 november 2016 22:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Welke tweede bedoel je? Uit de eerste of de tweede alinea? Ik hoop dat je de tekkel bedoelt, anders hebben we een hoop te vrezen. Vrees is niet goed voor gelovigen.

Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?quote:Op zondag 13 november 2016 22:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar die vraag vind ik persoonlijk totaal oninteressant. Net zoiets als 'wie heeft bedacht dat het nu moet regenen?'

Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.quote:Op zondag 13 november 2016 22:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het irrationele hakt er vaak in als mensen emotioneel kwetsbaar zijn: waarom moest mijn kind sterven en niet de dronken chauffeur?
Waarom heb ik terwijl ik altijd gezond heb geleefd kanker, en de kettingrokende collega niet?
Waarom moet mij dit altijd overkomen?
Of de andere kant op: Waar heb ik dit geluk aan te danken?
Ik heb de indruk dat religie een manier is om emoties binnen een schijnbaar rationeel kader te plaatsen, om alles zoals ze dat noemen "een plaatsje te geven" zodat je met "opgeruimde gedachten" weer verder kunt in plaats van te blijven piekeren. Evolutionair gegroeid afweermechanisme tegen verzanden in irrationele emoties, maar hier en daar wat doorgefokt.

Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.quote:Op zondag 13 november 2016 21:18 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
lol, als het volgens jou niet uitmaakt wat je gelooft, zal het dus evenmin uitmaken dat je gelooft. En is Pascals Weddenschap dus een futiele exercitie.

Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.quote:Op zondag 13 november 2016 22:46 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Persoonlijk geloof.... en ja haal er maar weer wat kromme zinsnedes bij zodat het nog ergens op moet gaan lijken.
Hoe kan jij of ik iemand anders leven inrichten en bepalen wat het goede is voor iemand? Dat moet iemand voor zichzelf uitmaken? Hoe kan ik nu als persoon zeggen wat iemand moet doen? Ik heb een mening. Meer niet.

Geef het een naam als cognitieve dissonantie en je hebt de wetenschappelijke context waarbinnen mensen onbewust zichzelf in de maling nemen.quote:Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.

Inderdaadquote:Op zondag 13 november 2016 23:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Precies, dat geldt dus evenzeer voor ongelovigen. De gelovigen staan o zo snel klaar met hun oordeel dat ongelovigen wel moreel van alle remmen los zullen zijn omdat ze geen goddelijke stok achter de deur hebben.

Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.quote:Op zondag 13 november 2016 21:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal vast, maar ik vind werkelijkheidsontkenning ook heel erg interessant. Je ziet het om je heen en dan toch: nee, is niet waar. De hele biologie is er op gebaseerd en toch: nee, die hebben het allemaal fundamenteel fout.
Ik vind dat intrigerend.

Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.quote:Op zondag 13 november 2016 22:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Noem het 'jezelf in de maling nemen' en het klinkt ineens veel minder tof.

watquote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.
 voor een cynicus ben je behoorlijk van het padje.
 voor een cynicus ben je behoorlijk van het padje.

In welke god geloof jij?quote:Op maandag 14 november 2016 16:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dus jij denkt te weten dat jij de werkelijkheid niet ontkent door achter een verzonnen theorietje te staan? Niet alleen intrigerend, maar ook diep ironisch. Vooral omdat je argumentatie bijna 1op1 is met die van gelovigen. En dat in een topic met in de titel dat datgene wat jij aanhangt waar is, zeer klein is. Alleen al de arrogantie van mensen om hun ideeën als een absolute waarheid te verkondigen is compleet gestoord. Ik geloof niet in de mensheid die de waarheid van haar ontstaan kan bewijzen. Geen religie of wetenschap kan daadwerkelijk fysiek terug in de tijd reizen om te laten zien wat er nou werkelijk is gebeurd. Er is gene mogelijkheid dat de mensheid even home-video's kan opzetten waarin het ontstaan van de wereld is vastgelegd. Dat de mens zich daar niet bij kan neerleggen maar wanhopig op zoek is naar een overtuiging om rond te roddelen, is gewoon diep triest. Lijkt mij bovendien ook niet het doel van het leven.

Ik ken geen mensen die een verband zien tussen evolutie en het ontstaan van de wereld.quote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zoals jezelf in de maling nemen dat evolutie het antwoord was, want tsja een tekkel is gefokt binnen korte tijd dus is de wereld ontstaan door/uit evolutie.

Inderdaad, ster-evolutie. De zware elementen in de aarde zijn resten van een overleden ster.quote:Op maandag 14 november 2016 16:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]

Nee, sorry maar de monotheistische Godsdiensten zijn vrij eenduidig: je kunt niet door goede werken in Zijn gunst komen, je zult je moeten onderwerpen. Dat is de boodschap die Jezus en Mohammed brachten, en ook de oud-testamentische profeten hebben nooit iets anders beweerd.quote:Op zondag 13 november 2016 19:52 schreef Faz3D het volgende:
Hoe weet je dan dat je de sjaak bent? Als je altijd het goede probeert te doen ongeacht religie? Hij is toch rechtvaardig? Wat is er moeilijk aan om het goede te doen?
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |