abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165847795
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 23:52 schreef User8472 het volgende:

[..]

Liefde is nooit wetenschappelijk bewezen, dus geloof je daar ook niet in? Ik kan zelfs beweren dat liefde geheel niet bestaat en slechts een verzinsel is die mensen zichzelf voorhouden om zich beter te voelen, als een soort evolutionair iets, ook om de kansen te vergroten voor het nageslacht.

Liefde bestaat, een onzichtbare vriend die van je houdt niet. Dat is een verzinsel om je prettig te doen voelen en onplezierige gevoelens van onrecht en eindig leven dragelijker te maken. Liefde is een gevolg van de sociaal levende mens, solitaire dieren kennen geen liefde. De menselijke liefde wordt geprojecteerd op verzonnen goden.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_165848132
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 23:41 schreef User8472 het volgende:

[..]

Alleen als die groep mensen niet goed met elkaar omgaan, dan kan het een manier zijn om hen toch nog bij te sturen. Religieuze mensen hebben veel slechts gedaan, maar er zijn ook veel religieuze mensen die goede dingen hebben gedaan. Maar we kennen nu eenmaal geen planeet met beschaving zonder enige vorm van religie waardoor men zou kunnen stellen dat religie beter of slechter is.

Een fantasie van mij is dat er een 2de aarde zou zijn die 180 graden verderop in de zelfde baan draait als onze aarde en dat dan alle atheïsten op de ene planeet zouden leven en alle theïsten op de andere... Dan kunnen beide groepen eens laten zien dat zij het beter kunnen...

Maar ja, het is sowieso een domme fantasie, want binnen enkele jaren zouden de atheïsten wel weer een geloof hebben uitgevonden en bij de theïsten zouden er mensen van hun geloof afvallen... we zijn nu eenmaal veranderlijke wezens en geen starre robots
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_165850251
Je vergist je in de denkbeelden van een agnost. Agnosten geloven niet dat er een god is zonder hemel en hel, ze geloven dat de beschikbare kennis niet doorslaggevend is. Individuele agnosten kunnen wel een vermoeden hebben en zich daar zelfs mee identificeren. Dan zijn ze agnostisch atheïst of agnostisch theïst. Met de vraag die aan de basis ligt van dit topic heb je een flinke stap gezet in de richting van agnosme.

Ik vind het trouwens altijd grappig als atheïsten zeggen dat ze niet in god geloven omdat die nooit alle ellende in de wereld zou toestaan. Daarmee ga je namelijk impliciet uit van het abrahamitische godsbeeld van een god die erg begaan is met de mensheid.
  zondag 9 oktober 2016 @ 13:31:49 #54
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_165850446
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:22 schreef FlyDutchMan het volgende:
Ik vind het trouwens altijd grappig als atheïsten zeggen dat ze niet in god geloven omdat die nooit alle ellende in de wereld zou toestaan. Daarmee ga je namelijk impliciet uit van het abrahamitische godsbeeld van een god die erg begaan is met de mensheid.
Als je het netjes wilt doen, zou je inderdaad aan het begin van een discussie altijd moeten vragen wat iemand precies gelooft. In de praktijk gaan 9 van de 10 discussies toch over abrahamistische godsconcepten, dus is het zo grappig nou ook weer niet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_165851094
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:31 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Als je het netjes wilt doen, zou je inderdaad aan het begin van een discussie altijd moeten vragen wat iemand precies gelooft. In de praktijk gaan 9 van de 10 discussies toch over abrahamistische godsconcepten, dus is het zo grappig nou ook weer niet.
Maar dan is het dus niet de reden dat je niet gelooft. Het is een argument tegen de religie van eventuele discussiepartners.
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:13:13 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165851365
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:02 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Maar dan is het dus niet de reden dat je niet gelooft. Het is een argument tegen de religie van eventuele discussiepartners.
Maar dat is toch ook het punt? De religieuze postuleert iets waar tegen geargumenteerd kan worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165852833
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:22 schreef FlyDutchMan het volgende:
Hallo zeg, dat is toch juist de christelijke claim? Anders doe je de definitie van algoed grof geweld aan. Als de God van de Bijbel bestaat zoals die daarin wordt neergezet, dan is hij echt niet algoed. Atheisten toetsen de christelijke claims gewoon aan de bijbel.
  zondag 9 oktober 2016 @ 15:31:17 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165852927
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 15:05 schreef polderturk het volgende:
Er zijn duizenden godsdiensten op aarde. Er kan er maar één gelijk hebben.
.
Nee, ze hebben allemaal ongelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165852940
Voor de meeste (on)gelovigen is die kans helemaal niet zo klein: hun overtuiging is de enige ware.
pi_165852986
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:02 schreef FlyDutchMan het volgende:

[..]

Dat is toch logisch ? De atheist en de christen verwerpen allebei het hindoeisme. Dus daar hoeven ze elkaar niet meer van te overtuigen ;)
pi_165858367
De stelling is trouwens wel een beetje suggestief. De kans dat welke theïstische godsdienst dan ook 'waar' is, is vrijwel nul.
pi_166070869
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:25 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik kan geen goed antwoord bedenken. De volgende opties bestaan.

Stel je bent een atheist en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een atheist en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een atheist en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een agnost en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een agnost en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een agnost en een van de godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Stel je bent een gelovige en de agnosten hebben gelijk. Er bestaat een god en er is een hiernamaals zonder hemel of hel. Of iedereen gaat naar de hemel.
Stel je bent een gelovige en de atheïsten hebben gelijk. We verdwijnen dan met z'n allen
Stel je bent een gelovige en een andere godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan branden in een hel of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)
Stel je bent een gelovige en jouw godsdiensten is de ware godsdienst. Je gaat dan naar de hemel of je gaat branden in een hel. Of komt in een andere levensvorm terug (reïncarnatie)

Als aanhanger van een godsdienst heb je misschien toch ietsjes meer kans dat je goed terecht komt na je dood. Ook al is deze kans heel erg klein. Als de agnosten of atheïsten gelijk hebben, dan wacht je hetzelfde lot.

Dit is niet eenvoudig.
Jawel hoor, geloof is niets dan stof, een dode letter dat men moet naleven want anders hel en verdoemenis... volgens wie?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166079289
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:21 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Jawel hoor, geloof is niets dan stof, een dode letter dat men moet naleven want anders hel en verdoemenis... volgens wie?
Altijd die extreem beperkte blik op geloof... Zo jammer.

Kan me wel vinden in wat de ts zegt in de op, maar ik vind blijven nadenken over en twijfel aan dan ook erg gezond. Mijn geloof is niet in steen gebeiteld, maar is een levenslang proces.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166079892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Altijd die extreem beperkte blik op geloof... Zo jammer.

Kan me wel vinden in wat de ts zegt in de op, maar ik vind blijven nadenken over en twijfel aan dan ook erg gezond. Mijn geloof is niet in steen gebeiteld, maar is een levenslang proces.
Dit is alles behalve extreem beperkt, het opent juist de weg naar zelfonderzoek en creativiteit.
Extreem is het bloedige spoor dat godsdiensten achter gelaten hebben en ook nu achterlaten.
Extreem is dat godsdienst juist de ontkenning van de werkelijkheid is.
De poort naar binnen moet gevonden worden, daarvoor moet je niet bouwen op, of hechten aan zand, maar met jezelf aan de slag gaan.
Over het algemeen verstaat men onder geloof 'godsdienst', wat mij betreft is geloof juist 'vertrouwen', vertrouwen op jezelf, je zintuigen, je instinct, je inzicht en gevoel.
Dan kun je gerust onder andere de bijbel of koran tot je nemen om je te verdiepen in de teksten, ze zijn dan immers niet leidend volgens straf en beloning zoals godsdienst doet, maar juist een bron om te verdiepen en te ontdekken, kortom jezelf ontwikkelen.
pi_166081915
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:16 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dit is alles behalve extreem beperkt, het opent juist de weg naar zelfonderzoek en creativiteit.
Extreem is het bloedige spoor dat godsdiensten achter gelaten hebben en ook nu achterlaten.
Extreem is dat godsdienst juist de ontkenning van de werkelijkheid is.
De poort naar binnen moet gevonden worden, daarvoor moet je niet bouwen op, of hechten aan zand, maar met jezelf aan de slag gaan.
Over het algemeen verstaat men onder geloof 'godsdienst', wat mij betreft is geloof juist 'vertrouwen', vertrouwen op jezelf, je zintuigen, je instinct, je inzicht en gevoel.
Dan kun je gerust onder andere de bijbel of koran tot je nemen om je te verdiepen in de teksten, ze zijn dan immers niet leidend volgens straf en beloning zoals godsdienst doet, maar juist een bron om te verdiepen en te ontdekken, kortom jezelf ontwikkelen.
Het is wel een extreem beperkte blik op geloof, want het gaat over een sub categorie binnen geloven. Lang niet alle geloven hebben een geloofsboek met regeltjes en gedoe, lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis of dat dat ene geloof als het enige juiste pad om dat te ontlopen.
Vele geloven leren juist dat je dat pad naar binnen moet zoeken waar jij het nu over hebt, dat je met jezelf aan de slag moet gaan. Vele geloven kennen creativiteit en zelfonderzoek als de belangrijkste middelen die je als mens kan hebben.

Er bestaat zoveel meer dan het abrahamisme....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166090352
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis
Dat was wel het vertrekpunt van de TS in de post waar ik op reageerde.
pi_166093188
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wel een extreem beperkte blik op geloof, want het gaat over een sub categorie binnen geloven. Lang niet alle geloven hebben een geloofsboek met regeltjes en gedoe, lang niet elk geloof kent hel en verdoemenis of dat dat ene geloof als het enige juiste pad om dat te ontlopen.
Vele geloven leren juist dat je dat pad naar binnen moet zoeken waar jij het nu over hebt, dat je met jezelf aan de slag moet gaan. Vele geloven kennen creativiteit en zelfonderzoek als de belangrijkste middelen die je als mens kan hebben.

Er bestaat zoveel meer dan het abrahamisme....
Alle geloven kennen zonder uitzondering een "hiernamaals". Het basisingredient is dat een stukje van een mens voortleeft na het overlijden van het lichaam. De jehova's getuigen zijn een opmerkelijke uitzondering, die laten de ziel gewoon verdwijnen in de periode tussen de dood en het eeuwige paradijs.

Atheologen verwerpen elke vorm van hiernamaals.
pi_166093775
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Alle geloven kennen zonder uitzondering een "hiernamaals". Het basisingredient is dat een stukje van een mens voortleeft na het overlijden van het lichaam. De jehova's getuigen zijn een opmerkelijke uitzondering, die laten de ziel gewoon verdwijnen in de periode tussen de dood en het eeuwige paradijs.

Atheologen verwerpen elke vorm van hiernamaals.
Euhm nee. Niet elk geloof heeft een hiernamaals en al zeer zeker geen hemel/hel verdeling.

De Jehova's zijn geen opmerkelijke uitzondering, ook bij moslims is er die wachtperiode tot de dag des oordeels. Gewoon in het graf dus.
pi_166093883
Ik vind 'atheoloog' ook een beetje een eigenaardig woord, als ik eerlijk ben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 22:19:01 #70
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166093978
Iedereen die geen theoloog is? Dat is een vrij grote groep.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166095374
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:13 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm nee. Niet elk geloof heeft een hiernamaals en al zeer zeker geen hemel/hel verdeling.

Noem eens een religie zonder hiernamaals? Ik doelde ook niet op een hemel/hel verdeling, heel in het begin waren het gewoon de ronddolende geesten van voorouders op aarde die mild gestemd moesten worden. Boeddhisten kennen een eeuwige reincarnatie tot nirwana is bereikt, evenmin een hel. Klassiek joods is de Sjeool, dat is een neutraal dodenrijk vergelijkbaar met de griekse Hades.
pi_166095612
Ik vind het volkomen absurd om te geloven in een god, maar goed, iedereen is vrij om er wel in te geloven.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166095775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 23:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vind het volkomen absurd om te geloven in een god, maar goed, iedereen is vrij om er wel in te geloven.
Maar geloof je wel in een hiernamaals?
pi_166095828
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:16 schreef Molurus het volgende:
Ik vind 'atheoloog' ook een beetje een eigenaardig woord, als ik eerlijk ben.
Ik ook maar het komt hiervandaan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atheologie
pi_166095867
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:19 schreef Fir3fly het volgende:
Iedereen die geen theoloog is? Dat is een vrij grote groep.
Nee dat zijn non-theologen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')