http://www.nu.nl/buitenla(...)wenen-van-radar.htmlquote:Een vliegtuig van EgyptAir met 69 mensen aan boord is in de nacht van woensdag op donderdag van de radar verdwenen, meldt de luchtvaartmaatschappij.
Het gaat om een toestel met vluchtnummer MS804 dat op weg was van Parijs naar Caïro.
Het verdween van de radar op 37.000 voet. Volgens Egyptair verdween het vliegtuig van de radar nadat het het Egyptische luchtruim was binnengevlogen.
Het vliegtuig vertrok van Charles de Gaulle in Parijs om 23.09 uur. Rond 2.45 uur zou contact met het vliegtuig zijn verloren.
Are you kidding me.quote:Nu wordt er bericht dat de wrakstukken niet van EgyptAir is.
http://news.trust.org/ite(...)hpMostPopularTheWire
Mjah vanaf Frankrijk vliegen met een bom. Die kans daarop lijkt me zowat uitgesloten. Het enigste openliggende scenario is dat er een piloot of co-piloot goed waus hoog in de lucht is geworden. Maar reken maar dat alle cabincrew (RIP) een grondige huiszoeking gaan krijgen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:16 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'welke plek'?
Als de verantwoordelijken zelf ook in dat vliegtuig zat toch wel?
Op het NOS journaal zeiden ze dat dit vliegtuig nog op andere vliegvelden in Afrika is geweest dezelfde dag.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mjah vanaf Frankrijk vliegen met een bom. Die kans daarop lijkt me zowat uitgesloten. Het enigste openliggende scenario is dat er een piloot of co-piloot goed waus hoog in de lucht is geworden. Maar reken maar dat alle cabincrew (RIP) een grondige huiszoeking gaan krijgen.
Hoezo kan het bagage personeel geen bom hebben aangebracht vanuit Parijs? Ik las laatst een verhaal dat er +50 IS aanhangers op Zaventem werkte, dat zou in Parijs niet anders zijn lijkt me.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:38 schreef Drugshond het volgende:
Scenario 1 : Bom van buitenaf geplaatst en niet in Frankrijk gevonden.
Scenario 2 : Technisch mankement. Explosieve decompressie
Scenario 3 : Onenigheid in de cockpit.
Scenario 4 : Aanvaring met een UFO.
Meer kan ik er niet bedenken.
1.2.3. zijn voor mij allemaal nog plausibel.
En dan een bom met een timer, ofzo?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Op het NOS journaal zeiden ze dat dit vliegtuig nog op andere vliegvelden in Afrika is geweest dezelfde dag.
Ja of iemand aan boord met een telefoon. Die man zei zelfs nog dat het misschien bedoeld was om boven Egypte af te laten gaan maar dat het toestel vanuit Parijs met vertraging is vertrokken. Maar hij was nog op 3 of 4 andere vliegvelden geweest voor Parijs.quote:
Het kan, maar ik denk dat de screening van al het personeel in deze tegenwoordige tijdsgeest al bijzonder grondig is. Of ze hebben deze controle met de spreekwoordelijke 'Franse Slag' uitgevoerd.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:40 schreef Zalmplaat010 het volgende:
[..]
Hoezo kan het bagage personeel geen bom hebben aangebracht vanuit Parijs? Ik las laatst een verhaal dat er +50 IS aanhangers op Zaventem werkte, dat zou in Parijs niet anders zijn lijkt me.
twitter:AFP twitterde op donderdag 19-05-2016 om 20:48:48#BREAKING Greek air safety authorities deny EgyptAir wreckage found reageer retweet
Waarom boven Egypte. Als alle brokstukken boven land liggen hebben ze veel sneller een aanwijzing (smoking gun). Boven zee maakt alles veel complexer en de uitwerking is hetzelfde.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja of iemand aan boord met een telefoon. Die man zei zelfs nog dat het misschien bedoeld was om boven Egypte af te laten gaan maar dat het toestel vanuit Parijs met vertraging is vertrokken. Maar hij was nog op 3 of 4 andere vliegvelden geweest voor Parijs.
Ik heb geen idee. Zeg alleen wat die man zei :pquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:49 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Waarom boven Egypte. Als alle brokstukken boven land liggen hebben ze veel sneller een aanwijzing (smoking gun). Boven zee maakt alles veel complexer en de uitwerking is hetzelfde.
Niet zoveel eigenlijk. Er komt van alles naar buiten wat dan direct weer tegengesproken wordt. Egypte zegt dit, Griekenland zo...quote:
Ah ja, de echte waarheid laat nog wel even op zich wachten. Blijf het raar vinden dat er nog niks opgeëist is, als het om een aanslag zou gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Niet zoveel eigenlijk. Er komt van alles naar buiten wat dan direct weer tegengesproken wordt. Egypte zegt dit, Griekenland zo...
De verdwijning van de MH370 was al zowat onmogelijk met al onze hedendaagse techniek, dat er nu binnen 2 jaar weer een vliegtuig verdwenen is zou het allemaal wel erg bizar maken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:51 schreef Drugshond het volgende:
Wellicht zullen we het nooit helemaal weten.... dat maakt deze ramp totaal anders.
Er werd eerder zelfs gezegd dat IS het had opgeëist, maar daar bleek ook niets waar van te zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:53 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ah ja, de echte waarheid laat nog wel even op zich wachten. Blijf het raar vinden dat er nog niks opgeëist is, als het om een aanslag zou gaan.
Dat geeft mij dus eerder het idee dat er iets anders aan de hand is geweest.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:54 schreef Infection het volgende:
[..]
Er werd eerder zelfs gezegd dat IS het had opgeëist, maar daar bleek ook niets waar van te zijn.
Ben benieuwd waar het dan wel van is.twitter:AP twitterde op donderdag 19-05-2016 om 20:55:37BREAKING: Senior Greek air safety official says debris found so far in Mediterranean does not belong to an aircraft. reageer retweet
Vluchtelingenbootjes wellichtquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef Infection het volgende:
Ben benieuwd waar het dan wel van is.twitter:AP twitterde op donderdag 19-05-2016 om 20:55:37BREAKING: Senior Greek air safety official says debris found so far in Mediterranean does not belong to an aircraft. reageer retweet
Ja ze dachten dat het wel handig zou zijn een vliegtuigmotor mee te brengen naar de nieuwe heimat.quote:
quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja ze dachten dat het wel handig zou zijn een vliegtuigmotor mee te brengen naar de nieuwe heimat.
Gek.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:49 schreef Infection het volgende:
twitter:AFP twitterde op donderdag 19-05-2016 om 20:48:48#BREAKING Greek air safety authorities deny EgyptAir wreckage found reageer retweet
Zou kunnen toch?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja ze dachten dat het wel handig zou zijn een vliegtuigmotor mee te brengen naar de nieuwe heimat.
Radar trackt toch alles dat daar vliegt dat groter dan een meeuw is?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:03 schreef Drugshond het volgende:
De vluchtrecorders zijn in mijn ogen nog de laatste strohalm. Voor een eventuele snelle oplossing.
Anders blijft het een raadsel.
Ja maar de radar neemt geen geluiden op vanuit de cockpit. Daar zit denk ik wel de sleutel.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Radar trackt toch alles dat daar vliegt dat groter dan een meeuw is?
Een paar maanden geleden ontplofte boven Egypte een Russisch vliegtuig. Die aanslag is ook opgeëist.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:05 schreef Drugshond het volgende:
Mocht het van buitenaf gebeurd zijn. Dan zullen de daders dit nooit opeisen. Ze hebben namelijk een trigger om het nogmaals uit te voeren.
Misschien is het wel een eenmansactie, van iemand die in het vliegtuig zat.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:05 schreef Drugshond het volgende:
Mocht het van buitenaf gebeurd zijn. Dan zullen de daders dit nooit opeisen. Ze hebben namelijk een trigger om het nogmaals uit te voeren.
Met als gevolg dat Rusland aardig wat lomp wat bommen boven de IS heeft liggen uitstrooienquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Een paar maanden geleden ontplofte boven Egypte een Russisch vliegtuig. Die aanslag is ook opgeëist.
Dat interesseert ze geen ene reet. Zullen daar echt niet minder aanslagen van gaan plegen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Met als gevolg dat Rusland aardig wat lomp wat bommen boven de IS heeft liggen uitstrooien
Denk niet dat de IS nog eens een herhaling van zetten wil.
Dat zou kort door de bocht, het meest gunstige scenario zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:08 schreef Physsic het volgende:
[..]
Misschien is het wel een eenmansactie, van iemand die in het vliegtuig zat.
De Egyptische IS zal zich niet zo druk maken om de Syrische IS denk ik zo...quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:09 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Met als gevolg dat Rusland aardig wat lomp wat bommen boven de IS heeft liggen uitstrooien
Denk niet dat de IS nog eens een herhaling van zetten wil.
Je weet nog niet eens wat er aan de hand is manquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:15 schreef Drugshond het volgende:
Vliegen gaat voorlopig weer een heel stuk vervelender worden. Nog langere checks en nog langere rijen.
Denk dat er nu een boel vliegtuigmaatschappijen alsook EU-vliegvelden de zaak flink zullen aanscherpen. Dat weet ik wel. Dat kan niet anders, dit is geen verhaal van voordeel van de twijfel.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Je weet nog niet eens wat er aan de hand is man
Minder dus. Als her van buitenaf komt. Zonder vermelding van wie hoe of wat. Dan is volgende ramp zo gemaakt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:48 schreef Frutsel het volgende:
US intel sees evidence of explosion.
https://twitter.com/pzf/status/733378860566380544
Die hebben overal al sats hangen. Leek me al sterk dat ze niks kunnen zien.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:48 schreef Frutsel het volgende:
US intel sees evidence of explosion.
https://twitter.com/pzf/status/733378860566380544
Lekker dan als volgende week naar Karpathos zou vliegen voor je vakantie.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:42 schreef Physsic het volgende:
Greece has banned flights from an area stretching 40 miles around the last point of signal from the flight.
Waarom dat dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:42 schreef Physsic het volgende:
Greece has banned flights from an area stretching 40 miles around the last point of signal from the flight.
twitter:SkyNewsBreak twitterde op donderdag 19-05-2016 om 22:48:42Update - Reuters: U.S. officials say review of imagery so far has not produced any signs of explosion aboard #Egyptair flight #MS804 reageer retweet
Beetje uit koers, of het is een vliegtuig wat het vliegtuig heeft neergehaaldquote:Op donderdag 19 mei 2016 23:43 schreef hvan het volgende:
Is dit gevonden wrak niet gewoon mh370? :p
Malaysia Airlines heeft namelijk wel rood wit en blauw als kleuren.
http://forum.flightradar2(...)ge57?highlight=ms804quote:This is probably nothing (as I'm certainly no expert on the matter), but flight MS804 appears to have increased speed up to 615mph (534knots) toward the end of its flight and not long before starting descent. Isn't this close to the maximum speed of the A320-232? Looking at previous flights of MS804, they all appear to cruise between 530-570mph at or around FL360.
Zat ik vandaag ook al te denken. Plottwistquote:Op donderdag 19 mei 2016 23:43 schreef hvan het volgende:
Is dit gevonden wrak niet gewoon mh370? :p
Malaysia Airlines heeft namelijk wel rood wit en blauw als kleuren.
Ja, er komt ook maar weinig informatie naar buiten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zat ik vandaag ook al te denken. Plottwist
Dat hier nog maar twee topics zijn
Die was wel heel erg uit koers gevlogen dan.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:43 schreef hvan het volgende:
Is dit gevonden wrak niet gewoon mh370? :p
Malaysia Airlines heeft namelijk wel rood wit en blauw als kleuren.
Als de wereld plat is valt het wel meequote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:04 schreef Infection het volgende:
[..]
Die was wel heel erg uit koers gevlogen dan.
Dat is normaal.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:53 schreef sneakydesert het volgende:
Iemand op een ander forum oppert dat het vliegtuig mogelijk te snel vloog.
[..]
http://forum.flightradar2(...)ge57?highlight=ms804
Klopt.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:16 schreef Physsic het volgende:
Is dit vliegtuig eerder die dag nog van Cairo naar Paris gevlogen?
Vluchtnummer MS803. En minder dan 1uur na landing weer vertrokken naar Cairo.
Explosief misschien al in Egypte aan boord gesmokkeld?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:16 schreef Physsic het volgende:
Is dit vliegtuig eerder die dag nog van Cairo naar Paris gevlogen?
Vluchtnummer MS803. En minder dan 1uur na landing weer vertrokken naar Cairo.
Volgens BBC ontkennen de Amerikanen dit en wijzen de beelden juist niet op een explosie of iets in die richting. Verder belangrijk te vermelden dat voordat het vliegtuig van de radar vloog er al twee minuten tevergeefs contact was gezocht (toen vlogen ze nog gewoon) en er sowieso al tien minuten zo'n tien minuten geen contact is geweest.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:48 schreef Frutsel het volgende:
US intel sees evidence of explosion.
https://twitter.com/pzf/status/733378860566380544
Er is waarschijnlijk geen explosie geweest en dit soort maatschappijen met bijna meer beveiliging dan passagiers doen rigoureuze checks tussen de vluchten in zo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:43 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Explosief misschien al in Egypte aan boord gesmokkeld?
Oké. Wat denk jij dat er gebeurd is?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:48 schreef Slaro het volgende:
[..]
Er is waarschijnlijk geen explosie geweest en dit soort maatschappijen met bijna meer beveiliging dan passagiers doen rigoureuze checks tussen de vluchten in zo.
Dan zou je bijna gaan denken dat het probleem is opgetreden waarvoor hier wordt gewaarschuwd:quote:
Stel een (of beide) van de motoren is in brand gevlogen. Dan zou je toch wel verwachten dat ze nog de tijd hadden om contact op te nemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:56 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Oké. Wat denk jij dat er gebeurd is?
Zie hierboven. BBC stelt op basis van Amerikaanse satelliet gegevenschede dat er geen explosie is waargenomen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:56 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Oké. Wat denk jij dat er gebeurd is?
Mits de Ram Air Turbine zijn werk doet. Zonder werkende moteren heeft een vliegtuig geen stroom. Zonder stroom werken de computers niet en zonder computers kan een piloot niet zoveel met een A320.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:06 schreef Physsic het volgende:
[..]
Stel een (of beide) van de motoren is in brand gevlogen. Dan zou je toch wel verwachten dat ze nog de tijd hadden om contact op te nemen.
Begrijp ik goed dat in dit geval ook het contact verloren is tussen twee luchtruimen/ATC's in? Net zoals bij MH370 (dacht ik?)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:08 schreef Slaro het volgende:
[..]
Zie hierboven. BBC stelt op basis van Amerikaanse satelliet gegevenschede dat er geen explosie is waargenomen.
Tien minuten voor verdwijning was laatste contact.
Twee minuten voor verdwijning tevergeefs contact gezocht meer dan eens.
Twee minuten later rare bewegingen en vliegt het van de radar.
Feitelijk kan er sinds het laatste contact in tien minuten van alles gebeurd zijn in de Cockpit. Dit zullen de trotse Egyptenaren ongetwijfeld ontkennen maar vermoedelijk zal het onderzoek zich komende dagen richten op de piloten al dan niet passagiers.
Benieuwd waar het vliegtuig dan heen is gevlogen.
Dat klopt, wat dan niet wilt zeggen dat hij gewoon is weggevlogen, maar signalen wijzen op handelingen in Cockpit in dit vliegtuig en op bepaalde hoogte kan het van de gewone radar gaan vliegen inderdaad maar legers zouden het moet oppakken zo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:29 schreef Physsic het volgende:
[..]
Begrijp ik goed dat in dit geval ook het contact verloren is tussen twee luchtruimen/ATC's in? Net zoals bij MH370 (dacht ik?)
Daarvoor heeft het wel accu's en een APU.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Mits de Ram Air Turbine zijn werk doet. Zonder werkende moteren heeft een vliegtuig geen stroom. Zonder stroom werken de computers niet en zonder computers kan een piloot niet zoveel met een A320.
Maar dat zou de radiostilte niet verklaren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dan zou je bijna gaan denken dat het probleem is opgetreden waarvoor hier wordt gewaarschuwd:
http://www.bvatriallaw.co(...)sh-in-u-s-history-2/
Ander probleem met het roer in mid-air:
https://www.theguardian.c(...)ry.internationalnews
Als jouw roer afbreekt en je zonder controle over je vliegtuig naar beneden aan het storten bent, dan is met de luchtverkeersleiding praten wel het laatste waar je je mee bezig moet houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:53 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar dat zou de radiostilte niet verklaren.
De radiostilte begon al voordat het vliegtuig naar beneden ging om wat voor reden dan ook, minutenlang, in ieder geval twee al.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:00 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Als jouw roer afbreekt en je zonder controle over je vliegtuig naar beneden aan het storten bent, dan is met de luchtverkeersleiding praten wel het laatste waar je je mee bezig moet houden.
Als de luchtdruk in de cockpit wegvalt ben je zo foetsie. Alleen die transponder, waarom is die uitgegaan?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:13 schreef Slaro het volgende:
[..]
De radiostilte begon al voordat het vliegtuig naar beneden ging om wat voor reden dan ook, minutenlang, in ieder geval twee al.
Klopt maar waarom zou de luchtdruk dan uitvallen en twee minuten later pas met vreemde bewegingen komt het vliegtuig naar beneden gevlogen in.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:14 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Als de luchtdruk in de cockpit wegvalt ben je zo foetsie. Alleen die transponder, waarom is die uitgegaan?
Griekse militaire radarbeelden neem ik aan. Echte radar dus, niet gegevens van de transponder.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:38 schreef Physsic het volgende:
Hoe komen ze eigenlijk aan die gegevens van de daling? Want de gegevens van bijv. Flightradar24 (ADS-B) stoppen als het vliegtuig nog op 37.000ft zit.
Onder normale omstandigheden draait de APU mid-air niet, de aandrijvingsmotoren leveren dan voldoende stroom voor alle electronische aparatuur. De APU zou automatisch kunnen starten, mits deze in de juiste stand staat.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:50 schreef Straatcommando. het volgende:
Daarvoor heeft het wel accu's en een APU.
Op het moment dat het roer niet meer werkt hebben de piloten het in de eerste instantie te druk met het onder controle krijgen van het vliegtuig. Afhanklijk van de skills van de gezagvoerder en de weersomstandigheden kan dat best wel enkele minuten duren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 01:53 schreef crystal_meth het volgende:
Maar dat zou de radiostilte niet verklaren.
Ik kan me zo een stuk of 5 scenario's bedenken waardoor het vliegtuig de koers heeft gevlogen die het vloog op basis van een defect roer. Ik ga ze hier niet allemaal uitschrijven, het is a) alleen maar speculatie en b) voedt het onnodig vliegangst bij users die daar gevoelig voor zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:13 schreef Slaro het volgende:
De radiostilte begon al voordat het vliegtuig naar beneden ging om wat voor reden dan ook, minutenlang, in ieder geval twee al.
Duizenden vlieguren en dan nu opeens jezelf te pletter storten? Dat is dan ofwel taqiyya in het kwadraat of hij ligt in scheiding en had er geen zin meer in.quote:
Het gaat niet om de koers maar om de radiostilte voorafgaand aan de koers (alhoewel de beweging naar beneden en opzij een indicatie kan zijn van rudderproblemen) toch douche decompressie er voorafgaand aan moeten zijn gebeurd ivm geen contact en hoe zou dat dan kunnen?!quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:24 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Onder normale omstandigheden draait de APU mid-air niet, de aandrijvingsmotoren leveren dan voldoende stroom voor alle electronische aparatuur. De APU zou automatisch kunnen starten, mits deze in de juiste stand staat.
De batterijen in een A320 zijn alleen bedoeld om de APU te starten of de Ram Air Turbine te deployen. Ze bieden te weinig stroom om te voorzien in de complete bediening van het vliegtuig.
[..]
Op het moment dat het roer niet meer werkt hebben de piloten het in de eerste instantie te druk met het onder controle krijgen van het vliegtuig. Afhanklijk van de skills van de gezagvoerder en de weersomstandigheden kan dat best wel enkele minuten duren.
[..]
Ik kan me zo een stuk of 5 scenario's bedenken waardoor het vliegtuig de koers heeft gevlogen die het vloog op basis van een defect roer. Ik ga ze hier niet allemaal uitschrijven, het is a) alleen maar speculatie en b) voedt het onnodig vliegangst bij users die daar gevoelig voor zijn.
Lost ook zo te zien.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 06:39 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Een ding is zeker, Air Crash Investigation krijgt er een aflevering bij.
Apu kan natuurlijk wel gestart worden, maar je hebt gelijk. Niet bij stil gestaan dat het een Airbus en dus fly by wire is.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:24 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Onder normale omstandigheden draait de APU mid-air niet, de aandrijvingsmotoren leveren dan voldoende stroom voor alle electronische aparatuur. De APU zou automatisch kunnen starten, mits deze in de juiste stand staat.
De batterijen in een A320 zijn alleen bedoeld om de APU te starten of de Ram Air Turbine te deployen. Ze bieden te weinig stroom om te voorzien in de complete bediening van het vliegtuig.
[..]
Op het moment dat het roer niet meer werkt hebben de piloten het in de eerste instantie te druk met het onder controle krijgen van het vliegtuig. Afhanklijk van de skills van de gezagvoerder en de weersomstandigheden kan dat best wel enkele minuten duren.
[..]
Ik kan me zo een stuk of 5 scenario's bedenken waardoor het vliegtuig de koers heeft gevlogen die het vloog op basis van een defect roer. Ik ga ze hier niet allemaal uitschrijven, het is a) alleen maar speculatie en b) voedt het onnodig vliegangst bij users die daar gevoelig voor zijn.
Als piloot neem je normaal gesproken toch alleen contact op met ATC wanneer je het luchtruim in- of uitvliegt of wanneer je vragen hebt over je route, het weer etc? 2 minuten stil is dan niet raar.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:13 schreef Slaro het volgende:
[..]
De radiostilte begon al voordat het vliegtuig naar beneden ging om wat voor reden dan ook, minutenlang, in ieder geval twee al.
Oh wat haatte ik dat programmaquote:Op vrijdag 20 mei 2016 06:39 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Een ding is zeker, Air Crash Investigation krijgt er een aflevering bij.
De piloot vloog het Egyptische luchtruim in en meldde zich niet af bij de Grieken en noch aan in Egypte. Die twee minuten staan voor de tevergeefse pogingen tot contact voordat het vliegtuig rare bewegingen begon te maken. Het laatsteerste contact was zelfs tien minuten eerder.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:07 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Als piloot neem je normaal gesproken toch alleen contact op met ATC wanneer je het luchtruim in- of uitvliegt of wanneer je vragen hebt over je route, het weer etc? 2 minuten stil is dan niet raar.
Luchtdruk in de cockpit die wegvalt is lastig, maar totaal onbelangrijk. Piloten zijn daarop getraind en hebben zuurstof binnen een paar seconden. Zeker ervaren piloten als deze met duizenden vlieguren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:14 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Als de luchtdruk in de cockpit wegvalt ben je zo foetsie. Alleen die transponder, waarom is die uitgegaan?
Ik binge dat altijd voordat ik ga vliegen. Een geïnformeerd mens telt voor twee, al kan je daar in een vliegtuig weinig meequote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:15 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Oh wat haatte ik dat programma. Heeft me na een paar afleveringen vliegangst opgeleverd
. Die ik gelukkig alweer een hele tijd kwijt ben.
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:18 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik binge dat altijd voordat ik ga vliegen. Een geïnformeerd mens telt voor twee, al kan je daar in een vliegtuig weinig mee
Nou nee:quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:17 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Luchtdruk in de cockpit die wegvalt is lastig, maar totaal onbelangrijk. Piloten zijn daarop getraind en hebben zuurstof binnen een paar seconden. Zeker ervaren piloten als deze met duizenden vlieguren.
Ja, het ging een keer mis. Maar over het algemeen boeit het geen reet. Als de piloten van HCY522 de procedures hadden gevolgd en normaal gehandeld hadden dan hadden ze ook hun masker op gehad net als de steward.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Nou nee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways-vlucht_522
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik wou aangeven dat dingen altijd kunnen gebeuren, en niet direct uit te sluiten zijn, hoe onwaarschijnlijk ze ook zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:28 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ja, het ging een keer mis. Maar over het algemeen boeit het geen reet. Als de piloten van HCY522 de procedures hadden gevolgd en normaal gehandeld hadden dan hadden ze ook hun masker op gehad net als de steward.
Laat ik het dan anders stellen, in 99,5% van de gevallen waarbij de luchtdruk in de cockpit wegvalt is dit geen enkel probleem. Piloten doen maskertje op, fixen het probleem of gaan lager vliegen. Allemaal vervelend, maar geen reden om ineens van 11km naar beneden te gaan.
Satelliet-info?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:10 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik wou aangeven dat dingen altijd kunnen gebeuren, en niet direct uit te sluiten zijn, hoe onwaarschijnlijk ze ook zijn.
Wat ik opvallend vind is dat de CIA en FSB/SVR direct weten te melden dat het een terroristische aanslag betreft... Vraag me af waarom zij dat wel weten en de DGSE bijvoorbeeld niet.
Daar beschikt de DGSE toch ook gewoon over? Het kan zijn dat die stil blijven omdat het om hun eigen staatsburgers gaat en ze dus niet wat willen zeggen voordat het 100% zeker is.quote:
Hebben de Amerikanen niet veel meer en veel geavanceerdere spionagesatellieten? Als die een hitte-signatuur van een explosie waarnemen, dan weten de Amerikanen genoeg.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:46 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Daar beschikt de DGSE toch ook gewoon over? Het kan zijn dat die stil blijven omdat het om hun eigen staatsburgers gaat en ze dus niet wat willen zeggen voordat het 100% zeker is.
Naja, een motor kan ook exploderen door een gigantische fout, daarmee is nog niet gezegd dat het vliegtuig is opgeblazen door bijvoorbeeld IS.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hebben de Amerikanen niet veel meer en veel geavanceerdere spionagesatellieten? Als die een hitte-signatuur van een explosie waarnemen, dan weten de Amerikanen genoeg.
Amerika zegt juist dat er geen signalen zijn of bewijzen na het kijken van satellietbeelden dat het om een aanslag zou gaan in.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:10 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik wou aangeven dat dingen altijd kunnen gebeuren, en niet direct uit te sluiten zijn, hoe onwaarschijnlijk ze ook zijn.
Wat ik opvallend vind is dat de CIA en FSB/SVR direct weten te melden dat het een terroristische aanslag betreft... Vraag me af waarom zij dat wel weten en de DGSE bijvoorbeeld niet.
Gisteren meldde BNR nog dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten op een zender aldaar hadden gemeld dat het naar alle waarschijnlijkheid om een aanslag zou gaan. Ik heb niet meegekregen dat ze ondertussen het tegendeel beweren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:57 schreef Slaro het volgende:
[..]
Amerika zegt juist dat er geen signalen zijn of bewijzen na het kijken van satellietbeelden dat het om een aanslag zou gaan in.
twitter:SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 20-05-2016 om 10:59:36Reuters: Egyptian state TV reports Egyptian navy searching for black box from missing #EgyptAir #MS804 has found some passengers' belongings reageer retweet
Nee idd, maar op een vlucht van Frankrijk naar Egypte zijn onverwachte explosies vanwege gigantische technische fouten niet erg waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:54 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Naja, een motor kan ook exploderen door een gigantische fout, daarmee is nog niet gezegd dat het vliegtuig is opgeblazen door bijvoorbeeld IS.
Wat heeft dat met de route of de duur van de vlucht te maken? Zoiets kan altijd - lijkt me - gebeuren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee idd, maar op een vlucht van Frankrijk naar Egypte zijn onverwachte explosies vanwege gigantische technische fouten niet erg waarschijnlijk.
Of de ene piloot, die de andere probeert tegen te houden, of iemand die de cockpit heeft 'veroverd', en wordt gehinderd door de computer om het vliegtuig te laten crashen...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:51 schreef Molurus het volgende:
Uit eerdere berichten begreep ik dat het vliegtuig eerst 90 graden de ene kant op en daarna 360 graden de andere kant op draaide, en daarbij van 11 km naar 3 km hoogte was gedaald.
Of gewoon een technisch mankement waardoor het toestel onbestuurbaar werd.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:56 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Of de ene piloot, die de andere probeert tegen te houden, of iemand die de cockpit heeft 'veroverd', en wordt gehinderd door de computer om het vliegtuig te laten crashen...
En ook geen radio meer. Sure...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:57 schreef Molurus het volgende:
Of gewoon een technisch mankement waardoor het toestel onbestuurbaar werd.
Er zijn wel andere redenen te bedenken waarom radiocontact wegvalt. Het is niet alsof een aanslag daar de enige mogelijkheid is, verre van.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:59 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
En ook geen radio meer. Sure...
Ok. Let's hear 'm. En daarna na meer dan 10 minuten neerstorten.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:37 schreef Molurus het volgende:
Er zijn wel andere redenen te bedenken waarom radiocontact wegvalt. Het is niet alsof een aanslag daar de enige mogelijkheid is, verre van.
Dus als ik jou niet in detail kan vertellen hoe het is gebeurd wordt jouw verklaring daarmee geloofwaardiger?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:43 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Ok. Let's hear 'm. En daarna ook nog neerstorten.
Occam's razor etc.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als ik jou niet in detail kan vertellen hoe het is gebeurd wordt jouw verklaring daarmee geloofwaardiger?
--> https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_ignorantiam
Occam's razor is alleen van toepassing op twee verklaringen die als verklaring even goed werken.quote:
'Even goed werken'. Nope. Ik vraag alleen wat jouw theorie is? Mechanisch probleem? Dus er was een mechanisch probleem waardoor de piloten bijna een kwartier lang niet konden communiceren?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:55 schreef Molurus het volgende:
Occam's razor is alleen van toepassing op twee verklaringen die als verklaring even goed werken.
En opzet van een van de piloten?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:04 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
'Even goed werken'. Nope. Ik vraag alleen wat jouw theorie is? Mechanisch probleem? Dus er was een mechanisch probleem waardoor de piloten bijna een kwartier lang niet konden communiceren?
En pas daarna geleidelijk neerstorten? Ik ben heel benieuwd...
Dat is wel waar ik van uit ga. Of iemand die de cockpit heeft veroverd.quote:
Ik vlieg redelijk vaak en zie de cockpitdeur ook vaak opengaan. Vaak ook erg voorspelbaar, het gordijntje ervoor gaat dan even dicht.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:18 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Dat is wel waar ik van uit ga. Of iemand die de cockpit heeft veroverd.
Kan me voorstellen dat het redelijk makkelijk is om een stewardess naar binnen te werken...
Precies, makkie. Ze moeten een soort sluis invoeren. Een soort tussenruimte voor stewardess en cockpit.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:21 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik vlieg redelijk vaak en zie de cockpitdeur ook vaak opengaan. Vaak ook erg voorspelbaar, het gordijntje ervoor gaat dan even dicht.
http://www.nu.nl/buitenla(...)oestel-egyptair.htmlquote:De Griekse minister van Defensie stelt vrijdag dat wrakstukken en 'een lichaamsdeel' zijn gevonden in de zoektocht naar het neergestorte toestel van EgyptAir. Zo zouden koffers en vliegtuigstoelen zijn gezien.
De Egyptische krijgsmacht meldde eerder al dat brokstukken werden aangetroffen in de Middellandse Zee, op 290 kilometer van de Egyptische kuststad Alexandrië. De zwarte doos is nog niet gelokaliseerd.
Ik kan wel wat uit m'n duim zuigen, maar met de informatie die ik heb kan ik er weinig over zeggen. Aangenomen dat jij over dezelfde informatie beschikt kun jij er ook weinig over zeggen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:04 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
'Even goed werken'. Nope. Ik vraag alleen wat jouw theorie is? Mechanisch probleem? Dus er was een mechanisch probleem waardoor de piloten bijna een kwartier lang niet konden communiceren?
En pas daarna geleidelijk neerstorten? Ik ben heel benieuwd...
Jij bent degene die hier zonder onderbouwing komt aanzetten. Ik gebruik alleen de feiten.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
Ik kan wel wat uit m'n duim zuigen, maar met de informatie die ik heb kan ik er weinig over zeggen.
Nogmaals... zo gauw mensen om alternatieve verklaringen vragen weet je dat ze onderbouwing missen voor hun eigen verklaring.
Dat geldt evengoed voor ufologen als in dit geval.
Welke feiten? Jij weet meer dan de onderzoekers?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier zonder onderbouwing komt aanzetten. Ik gebruik alleen de feiten.
En die wijzen op 'pilot suicide'.
Vind jij.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier zonder onderbouwing komt aanzetten. Ik gebruik alleen de feiten.
En die wijzen op 'pilot suicide'.
Geen communicatie voor bijna een kwartier.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef Infection het volgende:
Welke feiten? Jij weet meer dan de onderzoekers?
Hoezo sluit dat een bom uit? Misschien werden ze wel gekaapt?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:38 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Geen communicatie voor bijna een kwartier.
DUS GEEN BOM.
Ik beweer helemaal niks, dus ik hoef ook niks te onderbouwen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier zonder onderbouwing komt aanzetten.
De feiten wijzen net zoveel op pilot suicide als biologische complexiteit wijst op intelligent design.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:37 schreef Procrastinator het volgende:
Ik gebruik alleen de feiten.
En die wijzen op 'pilot suicide'.
Misschien sloopte een bom een aantal systemen maar wisten ze de kist nog enkele minuten in de lucht te houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:39 schreef Infection het volgende:
[..]
Hoezo sluit dat een bom uit? Misschien werden ze wel gekaapt?
Dat heb ik al voorgesteld. Een 'veroverde' cockpit. Maar geen 'plotselinge' bom.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:39 schreef Infection het volgende:
Hoezo sluit dat een bom uit? Misschien werden ze wel gekaapt?
Kan nog steeds. De zwarte doos en radarbeelden kunnen pas definitief uitsluitsel geven.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:41 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Dat heb ik al voorgesteld. Een 'veroverde' cockpit. Maar geen 'plotselinge' bom.
Wat kan nog steeds?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:42 schreef Perrin het volgende:
Kan nog steeds. De zwarte doos en radarbeelden kunnen pas definitief uitsluitsel geven.
Dat klinkt logischer inderdaad. En als er dan tijdens die kaping alsnog een bom afgegaan is, dan lijkt het mij dat deze niet genoeg schade aangericht heeft om het vliegtuig uit elkaar te blazen, maar eerder het zodanig beschadigd heeft dat het later alsnog neerstortte. Op radarbeelden was bijvoorbeeld geen explosie te zien.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:41 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Dat heb ik al voorgesteld. Een 'veroverde' cockpit. Maar geen 'plotselinge' bom.
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:44 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Wat kan nog steeds?
Een 'plotselinge' bom?
Waarom geen radio contact? Meer dan 10 minuten op dezelfde hoogte vliegen, terwijl er al een bom is afgegaan?
Waar staat dat eigenlijk, "10 minuten op dezelfde hoogte doorvliegen"? En 10 minuten na welke gebeurtenis?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:44 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Wat kan nog steeds?
Een 'plostelinge' bom?
Waarom geen radio contact? Meer dan 10 minuten op dezelfde hoogte vliegen, terwijl er al een bom is afgegaan?
De cockpitdeur is gepantserd en kogelbestendig, hebben versterkte scharnieren en hebben een gepantserd kijkgaatje. Voor noodgevallen, wanneer er bijvoorbeeld een piloot onwel wordt, is er een code waarmee personeel toegang tot de cockpit kan krijgen. Maar om te voorkomen dat terroristen iemand dwingen de code in te voeren, kan de piloot de deur van binnenuit op slot houden. Iemand die in de cockpit wilt moet via de intercom toestemming vragen aan de piloot.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:41 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Dat heb ik al voorgesteld. Een 'veroverde' cockpit. Maar geen 'plotselinge' bom.
Dit meldden de Grieken. Zij probeerden EgyptAir te bereiken om overdracht naar Egypte te melden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:50 schreef Tourniquet het volgende:
Waar staat dat eigenlijk, "10 minuten op dezelfde hoogte doorvliegen"? En 10 minuten na welke gebeurtenis?
Beetje zinloos, als je gewoon de stewardess met de dood bedreigt...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:51 schreef sneakydesert het volgende:
De cockpitdeur is gepantserd en kogelbestendig, hebben versterkte scharnieren en hebben een gepantserd kijkgaatje. Voor noodgevallen, wanneer er bijvoorbeeld een piloot onwel wordt, is er een code waarmee personeel toegang tot de cockpit kan krijgen. Maar om te voorkomen dat terroristen iemand dwingen de code in te voeren, kan de piloot de deur van binnenuit op slot houden. Iemand die in de cockpit wilt moet via de intercom toestemming vragen aan de piloot.
Bron?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:54 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Dit meldden de Grieken. Zij probeerden EgyptAir te bereiken om overdracht naar Egypte te melden.
Standaard procedure. Geen contact. Vervolgens is Griekenland een nood procedure gestart.
Ongeveer 12 minuten later zagen de Grieken vreemde bewegingen.
quote:Greece's Civil Aviation Authority reported radar contact with the aircraft was lost about 2 minutes after the aircraft was handed off from Greek to Egyptian Air Traffic Control. The crew did not report any problems up to hand off. The CAA subsequently clarified, that the crew was talking to air traffic control in Greek when the aircraft entered the Greek control zone. When ATC attempted to hand the aircraft off to Egypt the crew did not respond, radar contact was lost 2 minutes after the first attempt to raise the crew for hand off, the aircraft was 7nm past mandatory reporting point KUMBI (N33.7139 E28.7500), boundary between Greek and Egyptian control zone.
Helemaal waterdicht zal dat systeem nooit worden. Het was even om aan te tonen dat het wat ingewikkelder ligt dan even de cockpitdeur openen en het vliegtuig kapen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:58 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Beetje zinloos, als je gewoon de stewardess met de dood bedreigt...
Google:quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:59 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Bron?
Het enige dat ik kan vinden:
http://avherald.com/h?article=4987fb09&opt=1
[..]
Dank, al kan ik hieruit niet duidelijk opmaken dat het toestel nog 10 minuten op dezelfde hoogte heeft doorgevlogen nadat er geen radiocommunicatie meer was. Ik wacht officiële berichtgeving wel af.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:03 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Google:
http://globalnews.ca/news(...)-flight-ms804-crash/
2:27 a.m.
Athens air traffic control attempted to reach the aircraft on multiple occasions to inform the crew of a switch in communications control from Athens to Cairo, according to Reuters. The aircraft failed to communicate.
2:29 a.m.
Flight MS804 exited Greek airspace.
2:45 a.m.
Citing an informed source, EgyptAir said it had lost communication with radar tracking of the A320 Airbus. The flight was at a height of 37,000 feet and disappeared after entering Egyptian airspace, the company said in a statement. The flight vanished within 16 kilometres of entering Egyptian airspace.
Illuminati.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:18 schreef Amplifier het volgende:
Hoe kunnen we anno 2016 nog een vliegtuig kwijtraken?
Omdat we toelaten dat piloten de 'tracking' uitzetten. Belachelijk. Piloten moeten worden vervangen door computers.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:18 schreef Amplifier het volgende:
Hoe kunnen we anno 2016 nog een vliegtuig kwijtraken?
Als dit waar is vraag ik me uberhaupt af waarom dit mogelijk is? Piloten hebben zich niet met tracking e.d. te bemoeien. Volgens mij is er ook nog een soort van "ping" systeem wat niet uit te zetten is?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:20 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Omdat we toelaten dat piloten de 'tracking' uitzetten. Belachelijk. Piloten moeten worden vervangen door computers.
Nope. De piloot kan alles uitzetten. Zie MH370. Compleet onzichtbaar. Belachelijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:22 schreef Amplifier het volgende:
Als dit waar is vraag ik me uberhaupt af waarom dit mogelijk is? Piloten hebben zich niet met tracking e.d. te bemoeien. Volgens mij is er ook nog een soort van "ping" systeem wat niet uit te zetten is?
Ja, jij bedoelt die handshakes. Waaruit later bleek dat de MH370 nog zo'n 6uur ofzo had doorgevlogen na vermissing.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:22 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Als dit waar is vraag ik me uberhaupt af waarom dit mogelijk is? Piloten hebben zich niet met tracking e.d. te bemoeien. Volgens mij is er ook nog een soort van "ping" systeem wat niet uit te zetten is?
Die bedoel ik inderdaad!quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:39 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, jij bedoelt die handshakes. Waaruit later bleek dat de MH370 nog zo'n 6uur ofzo had doorgevlogen na vermissing.
Die geven verder alleen helemaal niks van locatiegegevens. Bij de MH370 konden ze naar schatting twee mogelijke routes uittekenen. Naar het noorden en naar het zuiden. Maar allemaal erg onbetrouwbaar.quote:
Waarom niet? Egyptair meldt 37000 feet at disappearance... minstens 10 minuten (feitelijk 18 minuten) na verlies radiocommunicatie.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:12 schreef Tourniquet het volgende:
Dank, al kan ik hieruit niet duidelijk opmaken dat het toestel nog 10 minuten op dezelfde hoogte heeft doorgevlogen nadat er geen radiocommunicatie meer was. Ik wacht officiële berichtgeving wel af.
Ah ik dacht dat Egyptair de vermissing op dat tijdstip had gemeld, maar als dat tijdstip (00:45Z) het daadwerkelijk verdwijnen van de radar is (18 minuten nadat het niet meer lukte via radio contact op te nemen), is het inderdaad vreemd.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:48 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Waarom niet? Egyptair meldt 37000 feet at disappearance... minstens 10 minuten (feitelijk 18 minuten) na verlies radiocommunicatie.
En jij bent gekke henkie niet natuurlijk? Dus geen bom?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:41 schreef Procrastinator het volgende:
Nog even ter verduidelijking:
Unanswered calls
00.27
(1.27am London)
Athens air traffic control repeatedly try to contact the aircraft but receive no response.
Radar contact lost
00.39
(1.39am London)
Aircraft falls out of radar contact at 37,000ft, some 170 miles from the Egyptian coast.
Dus minstens 12 minuten op dezelfde hoogte, zelfs na verlies radiocontact. Als dat een bom is ben ik gekke henkie...
Nee natuurlijk niet. Hoe kun je nou 12 minuten op dezelfde hoogte doorvliegen en geen contact opnemen als het een bom zou zijn?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:48 schreef richolio het volgende:
En jij bent gekke henkie niet natuurlijk? Dus geen bom?
Maar technisch falen behoort nog steeds tot de mogelijkheden. In geval van plotselinge decompressie kunnen zowel passagiers als crew buiten bewustzijn geraakt en wellicht met verdere decompressie op die hoogte is het vliegtuig naar beneden gekomen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:41 schreef Procrastinator het volgende:
Nog even ter verduidelijking:
Unanswered calls
00.27
(1.27am London)
Athens air traffic control repeatedly try to contact the aircraft but receive no response.
Radar contact lost
00.39
(1.39am London)
Aircraft falls out of radar contact at 37,000ft, some 170 miles from the Egyptian coast.
Dus minstens 12 minuten op dezelfde hoogte, zelfs na verlies radiocontact. Als dat een bom is ben ik gekke henkie...
Tuurlijk. En ook toevallig de autopiloot uitgeschakeld.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:52 schreef Slaro het volgende:
Maar technisch falen behoort nog steeds tot de mogelijkheden. In geval van plotselinge decompressie kunnen zowel passagiers als crew buiten bewustzijn geraakt en wellicht met verdere decompressie op die hoogte is het vliegtuig naar beneden gekomen.
Toeval bestaat niet. Wanneer een deel van de rudder afbreekt dan maakt het vliegtuig zijn eigen bewegingen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:53 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Tuurlijk. En ook toevallig de autopiloot uitgeschakeld.
Ah. Maar pas 12 minuten nadat de radio ook toevallig is uitgevallen. Hou toch op.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:54 schreef Slaro het volgende:
Toeval bestaat niet. Wanneer een deel van de rudder afbreekt dan maakt het vliegtuig zijn eigen bewegingen.
Toeval bestaat niet dus in deze want op het moment dat de rudder afbreekt gaat het vliegtuig pas die bewegingen maken, wanneer het vliegtuig in staat van decompressie is kan een onderdeel van het vliegtuig tegen de staart zijn gekomen en een deel van de rudder hebben afgebroken, dat kan 12 minuten later zijn, dat kan een uur later zijn, dat kan twintig seconden later zijn dat heeft er weinig mee te maken. Ik zeg niet dat het zo gebeurd is maar ik zeg dat technisch falen nog steeds tot de mogelijkheden behoort.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:55 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Ah. Maar pas 12 minuten nadat de radio ook toevallig is uitgevallen. Hou toch op.
Kom eens met een scenario. Decompressie. Ok. Dus geen communicatie. Al zeer onwaarschijnlijk, aangezien daar gewoon zuurstof voor is, maar whatever. Vervolgens een rudder die afbreekt?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 15:58 schreef Slaro het volgende:
Toeval bestaat dus niet want op het moment dat de rudder afbreekt gaat het vliegtuig pas die bewegingen maken, wanneer het vliegtuig in staat van decompressie is kan een onderdeel van het vliegtuig tegen de staart zijn gekomen en een deel van de rudder hebben afgebroken, dat kan 12 minuten later zijn, dat kan een uur later zijn, dat kan twintig seconden later zijn dat heeft er weinig mee te maken. Ik zeg niet dat het zo gebeurd is maar ik zeg dat technisch falen nog steeds tot de mogelijkheden behoort.
Je hebt verschillende vormen van decompressie. Hebben we het over explosieve decompressie dan zit je van het ene op het andere moment zonder zuurstof en het ligt maar net aan de omstandigheden of je een zuurstofmasker op kan doen of beschikbaar hebt. Op de hoogte waar dit vliegtuig vloog, en bleef vliegen, kan je door de extreme omstandigheden ongetwijfeld buiten bewustzijn raken, als dit beide piloten overkomt dan heb je een aardig probleem, om het zo maar even te zeggen, verder heb je bij explosieve decompressie (en snelle decompressie) dat onderdelen van het vliegtuig zijn afgebroken of nog steeds afbreken. Het is daarom van ontzettend belang dat de piloot het vliegtuig zo snel mogelijk op een lagere hoogte brengt, niet alleen ivm zuurstof, maar ook om het vliegtuig zelf te redden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:00 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Kom eens met een scenario. Decompressie. Ok. Dus geen communicatie. Al zeer onwaarschijnlijk, aangezien daar gewoon zuurstof voor is, maar whatever. Vervolgens een rudder die afbreekt?
Ik geloof nog eerder in het vliegend spaghetti monster.
Als je gewoon naar de waarschijnlijkheid kijkt, is 'pilot suicide' gewoon het meest waarschijnlijk. Ik snap niet waarom ze het over een bom blijven hebben, want dat is zo belachelijk onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:12 schreef Slaro het volgende:
We kunnen sowieso al enkele voorbeelden van vliegtuigongelukken aanhalen waarbij het afbreken van een onderdeel een kettingreactie in werking heeft gezet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat het in deze situatie niet gebeurd zou kunnen zijn.
De rudder breekt in dit scenario af als gevolg van ander technisch falen.
Een ander scenario is dat de piloten op een of andere manier zijn bijgekomen binnen de 12 minuten (erg onwaarschijnlijk gezien het zuurstofgebrek) of iemand van buitenaf (hoofd crew heeft de deurcode) de cockpit is binnengekomen en plaats heeft genomen op de stoel van de piloot. De bewegingen kunnen in deze dus ook duiden op een gecontroleerde maar zo snel mogelijk gang naar onder, wellicht iemand die totaal onervaren is, en als gevolg van de bewegingen het vliegtuig oncontroleerbaar heeft gemaakt zo.
Heb je twee scenario's, maar ik vrees dat een van de piloten (of iemand van buitenaf) dit heeft gedaan en op het moment dat het vliegtuig dus in Egyptisch luchtruim vloog naar beneden is gevlogen, om wat voor reden je dan in deze ook kan bedenken.
Op het moment dat ze het begonnen te hebben over het wegvallen van radiocontact leek mij dit ook zeer onwaarschijnlijk alhoewel een kaper met een bom nou zou kunnen, hoe onwaarschijnlijk dan ook, de mogelijkheid was er. Dit scenario verviel ook toen de Amerikanen min of meer stelden dat ze via hun satellieten en beelden van de regio geen heat wave konden bespeuren.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:17 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Als je gewoon naar de waarschijnlijkheid kijkt, is 'pilot suicide' gewoon het meest waarschijnlijk. Ik snap niet waarom ze het over een bom blijven hebben, want dat is zo belachelijk onwaarschijnlijk.
Het schijnt dat een A320 niet zomaar toelaat dat je een toestel crasht. Misschien dat de computer tegenvocht. Of de andere piloot. Of beide piloten tegen een derde. Maar geen bom.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:27 schreef Slaro het volgende:
Op het moment dat ze het begonnen te hebben over het wegvallen van radiocontact leek mij dit ook zeer onwaarschijnlijk alhoewel een kaper met een bom nou zou kunnen, hoe onwaarschijnlijk dan ook, de mogelijkheid was er. Dit scenario verviel ook toen de Amerikanen min of meer stelden dat ze via hun satellieten en beelden van de regio geen heat wave konden bespeuren.
Zelfmoord van een van de piloten lijkt een zeer reëel scenario bij deze vlucht maar het is desalniettemin vreemd dat het zo lang heeft geduurd voordat dan besloten werd over te gaan tot een dergelijke daad. Maar voor een vraag als deze zijn ongetwijfeld tig antwoorden te verzinnen. Toch blijven de plotselinge bewegingen erg vreemd, waarom niet rustig naar beneden kennelijk had de dader in geval van bijvoorbeeld zelfmoord voldoende tijd, waarom niet recht naar beneden en met al die vreemd bochten, die bewegingen lijken toch weer naar falen van het roer te wijzen, of een soort worsteling.
Dat laatste lijkt inderdaad niet het geval te zijn ondertussen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:31 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Het schijnt dat een A320 niet zomaar toelaat dat je een toestel crasht. Misschien dat de computer tegenvocht. Of de andere piloot. Of beide piloten tegen een derde. Maar geen bom.
Misschien opzettelijk gewacht tot overdracht van de ene ATC naar de volgende. Al zullen die er wel meerdere zijn geweest vanaf Parijs naar Cairo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:27 schreef Slaro het volgende:
[..]
Op het moment dat ze het begonnen te hebben over het wegvallen van radiocontact leek mij dit ook zeer onwaarschijnlijk alhoewel een kaper met een bom nou zou kunnen, hoe onwaarschijnlijk dan ook, de mogelijkheid was er. Dit scenario verviel ook toen de Amerikanen min of meer stelden dat ze via hun satellieten en beelden van de regio geen heat wave konden bespeuren.
Zelfmoord van een van de piloten lijkt een zeer reëel scenario bij deze vlucht maar het is desalniettemin vreemd dat het zo lang heeft geduurd voordat dan besloten werd over te gaan tot een dergelijke daad. Maar voor een vraag als deze zijn ongetwijfeld tig antwoorden te verzinnen. Toch blijven de plotselinge bewegingen erg vreemd, waarom niet rustig naar beneden kennelijk had de dader in geval van bijvoorbeeld zelfmoord voldoende tijd, waarom niet recht naar beneden en met al die vreemd bochten, die bewegingen lijken toch weer naar falen van het roer te wijzen, of een soort worsteling.
Kortom meer dan een interpretatie blijft in deze mogelijk, het is afwachten, en ik vrees tot ze de zwarte dozen hebben gevonden. En ik ben benieuwd in deze of de Egyptenaren eerlijk zullen erkennen wanneer het de piloot of een van de piloten was want ze hebben er nog al een handje van om te roepen wat in hun ogen de nationale trots niet schaadt.
De plek lijkt mij toeval. Zelfmoord is waarschijnlijk niet zo makkelijk. Eerst moed indrinken etc...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:01 schreef Physsic het volgende:
Misschien opzettelijk gewacht tot overdracht van de ene ATC naar de volgende. Al zullen die er wel meerdere zijn geweest vanaf Parijs naar Cairo.
Ach, je kansen zijn nog heel aardigquote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:17 schreef Zalmplaat010 het volgende:
Laatst ook al zelfmoord bij zo'n Duitse piloot, ik vlieg binnenkort van Schiphol naar Madrid, ik tril nu al op m'n benen van de spanning![]()
Maar een Egyptisch vliegtuig dus het een zou best met het ander te maken kunnen hebben, misschien een technisch probleem in de kabels als gevolg hiervan, afwachten dus.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:01 schreef Physsic het volgende:
[..]
Misschien opzettelijk gewacht tot overdracht van de ene ATC naar de volgende. Al zullen die er wel meerdere zijn geweest vanaf Parijs naar Cairo.
De 90% links misschien. Maar 360% revolution? En nog steeds geen radio?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:05 schreef Slaro het volgende:
Er is mogelijk wat nieuwe informatie. De draai die het vliegtuig maakt is de signature daling (een zeer snelle) van sommige maatschappijen in geval van decompressie (of een andere urgentie die in dit geval de piloten dwingt lager te vliegen).
Het is een spiraalbeweging dat is de snelste manier om naar beneden te komen ook kan de luchtverkeersleiding zo herkennen dat er bijvoorbeeld sprake is van een technisch probleem bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:19 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
De 90% links misschien. Maar 360% revolution? En nog steeds geen radio?
Toch vreemd dat ze de radio niet even konden beantwoorden...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:46 schreef Slaro het volgende:
00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW
00:26Z 561200 R SLIDING WINDOW SENSOR
00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE
00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE
00:28Z 561100 R FIXED WINDOW SENSOR
00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT
00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT
no further ACARS messages were received
Nou als de brand inderdaad al tot de besturing was doorgedrongen heb je wel iets anders te doen. Verder, zoals eerder uitgelegd, komt het in dit gebied vaker voor dat communicatie niet doorkomt. En er is nog een mogelijkheid dat de communicatie is aangetast door de brand.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:53 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Toch vreemd dat ze de radio niet even konden beantwoorden...
Ook smoke bij de avionics, dus wellicht kon het niet eens meerquote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:53 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Toch vreemd dat ze de radio niet even konden beantwoorden...
Voorlopig komt het van AVHerald, dus nog niet gelekt naar de reguliere media, informatievoorziening werkt in sommige landen allemaal net even wat anders.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 20:01 schreef Procrastinator het volgende:
Waar blijft de media met dit nieuws? Redelijk opzienbarend. Problematisch ook voor Airbus.
Als het allemaal waar is natuurlijk.
Alle meldingen betreffen de rechterkant, begint bij het raam, in geval van decompressie zou je dit bij beide kanten verwachten. In dit geval zouden de waarschuwingen kunnen wijzen op kortsluiting of brand in de bedrading onder de rechterruit (de bedrading die de ruiten verhit) en zich snel heeft uitgebreid naar 'avionics bay' met een serieuze brand kan dat al snel leiden tot een oncontroleerbaar vliegtuig wat eng genoemd mag worden want dit mag niet gebeuren simpelweg en Airbus heeft wat te onderzoeken in dit soort vliegtuigen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 20:53 schreef Fer het volgende:
3 meldingen op rechter window, kan deze kapot zijn gegaan, gevolgd door decompressie in de cockpit?
Klopt, misschien een noodlanding dan kan je nog wat grotere stukken al dan niet hele lichamen verwachten maar dan blijft het vliegtuig ook voor een groot deel intact en zakken zowel lichamen vastgebonden aan de stoel als de grote stukken snel naar de bodem, anderzijds zou er ook het een en ander moeten blijven drijven. Bij de Air France crash zag je ook een vliegtuig met hoge snelheid op het water kletteren, daar werden al snel intacte lichamen gevonden en zelfs grote onderdelen van het vliegtuig, met deze situatie is het moeilijk vast te stellen wat meer waarschijnlijk is maar snelle rookontwikkeling in de cockpit kan hebben geleid tot een harde impact met het wateroppervlak het alternatief is een noodlanding die al dan niet door de rook (en natuurlijk de lastigheid van landen op het water) wat het vliegtuig heeft doen breken grote delen naar de bodem heeft gestuurd. Dat er lichaamsdelen zijn gevonden doet er vrees ik toch op doen lijken dat het vliegtuig met redelijk hoge snelheid in het water is gestort ergens.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:20 schreef Physsic het volgende:
Er worden steeds meer lichaamsdelen en wrakstukken gevonden. Ik vraag mij af; ligt er nou nog wel ergens de romp van het vliegtuig (natuurlijk niet helemaal intact), of is het hele vliegtuig is kleine stukjes?
Ligt natuurlijk ook wel aan op welke manier het vliegtuig het water raakt..
Nog niemand heeft de verantwoordelijkheid genomen als het al aan aanslag was. Meestal zijn ze er als de kippen bij.quote:
De A320 heeft ook een mechanische backup op rudder en trimquote:Op zaterdag 21 mei 2016 11:04 schreef Fer het volgende:
Als brand de bedrading gesloopt heeft, mis je toch die mechanische link met de rudders zoals Boeing zo nog steeds heeft.
https://www.facebook.com/(...)4696/?type=3&theaterquote:Het Egyptisch leger heeft de eerste foto's verspreid van de gevonden wrakstukken van het toestel van EgyptAir dat donderdag in de Middellandse Zee is gestort.
Op de foto's, die geplaatst zijn op Facebook, zijn delen van stoelen, een reddingsvest en onderdelen van het vliegtuig te zien. Vrijdag werden de wrakstukken en lichaamsdelen gevonden in de Middellandse Zee.
De zwarte doos van de Airbus is nog altijd niet aangetroffen.
Het Franse onderzoeksbureau voor de veiligheid van het vliegverkeer (BEA) bevestigde eerder op zaterdag dat in de verongelukte Egyptische Airbus het rookalarm is afgegaan voordat het toestel in de Middellandse Zee stortte.
Dat valt op te maken uit de gegevens die het zogenoemde ACAR-volgsysteem automatisch heeft verstuurd.
De signalen zeggen niets over een mogelijke oorzaak van de rook- of vuurvorming op twee plaatsen voorin de cabine, benadrukte een woordvoerder van BEA. Het is daarom nog te vroeg conclusies te trekken. Over de toedracht van de crash kan pas met zekerheid iets worden gezegd wanneer het wrak en de zwarte dozen zijn gevonden.
Crash
In het toestel zaten 56 passagiers, onder wie een kind en twee baby's. Verder waren er zeven crewleden en drie veiligheidsmedewerkers aan boord.
Het toestel komt uit 2003. EgyptAir benadrukt de ervarenheid van de piloot en de copiloot. "De piloot heeft 6.275 uur vliegervaring, waarvan 2.101 uur met dit type vliegtuig."
quote:00:26Z 3044 ANTI ICE R WINDOW: There's a fault in the right cockpit window's heating element. The window should be heated to stave off ice but it isn't working.
00:26Z 561200 R SLIDING WINDOW SENSOR: There's a fault in the co-pilot's sliding window sensor. This sensor tells the crew if a cockpit window is closed or not.
00:26Z 2600 SMOKE LAVATORY SMOKE: Smoke has been detected in one of the lavatories. The smoke detector is an optical sensor and detects if a cloud has come between two points of light. It detects smoke but also fog inside the cabin.
00:27Z 2600 AVIONICS SMOKE: Smoke has been detected in the avionics compartment. Located underneath the cockpit, this area can be entered via a latch in the cockpit or via a latch at the nose wheel. It is a big area where all the aircraft computers are located.
00:28Z 561100 R FIXED WINDOW SENSOR: There's a fault in another cockpit window on the right side.
00:29Z 2200 AUTO FLT FCU 2 FAULT: There's a fault in the Autopilot Flight Control Unit 2. There are two channels in the control unit and losing one will result in the spare one taking over automatically.
00:29Z 2700 F/CTL SEC 3 FAULT: There's a fault in the system that controls the wing's spoilers, the portion of the wing that rises during landing. This is the final entry.
De kans dat je onderweg naar Schiphol omkomt is nog altijd vele vele keren groter dan dat er iets op je vlucht zal gebeuren hoor ...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:17 schreef Zalmplaat010 het volgende:
Laatst ook al zelfmoord bij zo'n Duitse piloot, ik vlieg binnenkort van Schiphol naar Madrid, ik tril nu al op m'n benen van de spanning![]()
dayumquote:Op zaterdag 21 mei 2016 16:37 schreef SeLang het volgende:
Een stewardess van het neergestorte vliegtuig postte 18 maanden geleden deze foto van haarzelf op facebook
[ afbeelding ]
RIP
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Suid-Afrikaanse_Lugdiens-vlucht_295quote:Op zaterdag 21 mei 2016 11:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Doet me denken aan een aflevering van air crash investigation waarbij een Boeing 747 crashte door brand in het laadruim. Die rook kwam uiteindelijk ook in de cockpit en de brand had tegen die tijd ook al veel belangrijke componenten en bedrading vernietigd.
Ik vraag me af of deze wel echt is, de bron is betrouwbaar maar ze lijkt er zelf totaal niet op en ik zie deze foto niet op haar facebook staan.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 16:37 schreef SeLang het volgende:
Een stewardess van het neergestorte vliegtuig postte 18 maanden geleden deze foto van haarzelf op facebook
[ afbeelding ]
RIP
Bron:
Die foto staat er echt en is al 6187 keer gedeeld:quote:Op zondag 22 mei 2016 11:20 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Ik vraag me af of deze wel echt is, de bron is betrouwbaar maar ze lijkt er zelf totaal niet op en ik zie deze foto niet op haar facebook staan.
Sick....quote:Op zaterdag 21 mei 2016 16:37 schreef SeLang het volgende:
Een stewardess van het neergestorte vliegtuig postte 18 maanden geleden deze foto van haarzelf op facebook
[ afbeelding ]
RIP
Bron:
Een stealth vliegtuig is ook een ufo in de echte zin van het woord. Dat zou wel een en ander kunnen verklaren.quote:Op maandag 23 mei 2016 16:12 schreef rakotto het volgende:
http://english.alarabiya.(...)EgyptAir-crash-.html
Turkish Airlines pilots saw UFO above plane on same day of EgyptAir crash
Alles wat vliegt en niet is geïdentificeerd is een UFOquote:Op dinsdag 24 mei 2016 09:34 schreef nanuk het volgende:
[..]
Een stealth vliegtuig is ook een ufo in de echte zin van het woord. Dat zou wel een en ander kunnen verklaren.
Waar ik me dus zorgen om maak dat de 'feiten' steeds wijzigen maar dat er nooit eens een toelichting bij staat waardoor de vorige 'waarheid' niet klopte.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:01 schreef Gutmensch het volgende:
EgyptAir-toestel ging niet hevig zwenkend ten onder
Ik maak me sowieso wel een beetje zorgen om dat Egypte het onderzoek doet. Volgens mij hoef je daar geen BMW voor te zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:10 schreef nanuk het volgende:
[..]
Waar ik me dus zorgen om maak dat de 'feiten' steeds wijzigen maar dat er nooit eens een toelichting bij staat waardoor de vorige 'waarheid' niet klopte.
Ik ben zeer zeker niet een BNW figuur. Hooguit kan ik er van maken dat de communicatie gewoon onhandig slecht is. Het maakt we wantrouwend, mede doordat Egypte ook weigert een zeer waarschijnlijke zelfmoordcrash te erkennen.
quote:As the crash occurred in international waters, the responsibility for investigating the accident fell to the Egyptian Civil Aviation Authority (ECAA) per International Civil Aviation Organization Annex 13. As the ECAA lacked the resources of the much larger American National Transportation Safety Board (NTSB), the Egyptian government asked the NTSB to handle the investigation.
Two weeks after the crash, the NTSB proposed handing the investigation over to the Federal Bureau of Investigation, as the evidence suggested that a criminal act had taken place and that the crash was intentional rather than accidental. This proposal was unacceptable to the Egyptian authorities, and hence the NTSB continued to lead the investigation. As the evidence of a deliberate crash mounted, the Egyptian government reversed its earlier decision and the ECAA launched its own investigation.
The two investigations came to very different conclusions: the NTSB found the crash was caused by deliberate action of the relief first officer Gameel Al-Batouti; the ECAA found the crash was caused by mechanical failure of the aircraft's elevator control system.
Ik ben ook meer een Cuorequote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:21 schreef Physsic het volgende:
Volgens mij hoef je daar geen BMW voor te zijn.
Ik vond de afkorting er al verdacht uit zien, maar besloot er verder niet te veel aandacht aan te besteden. xDquote:Op dinsdag 24 mei 2016 10:26 schreef nanuk het volgende:
[..]
Ik ben ook meer een Cuore
https://nl.wikipedia.org/wiki/EgyptAir-vlucht_990
Verder met je eens dus, sorry.
Ik zou geen carrière als detective ambiëren als ik jou was, Procrastinator..quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:38 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Geen communicatie voor bijna een kwartier.
DUS GEEN BOM.
quote:’Explosie aan boord EgyptAir’
CAIRO - Sporen op de resten van slachtoffers van het neergestorte toestel van EgyptAir wijzen op een explosie aan boord van het vliegtuig. Dat heeft een Egyptische forensisch expert tegen persbureau AP gezegd.
Een explosie is nog geen explosief hequote:Op dinsdag 24 mei 2016 11:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zou geen carrière als detective ambiëren als ik jou was, Procrastinator..
[..]
Nee, maar het maakt een explosief wel weer behoorlijk wat waarschijnlijker. Zoveel vliegtuigen exploderen niet uit zichzelf.quote:
En met de volgende onderbouwing.quote:
quote:He spoke on condition of anonymity because he isn’t authorised to release the information.
He says all 80 pieces brought to Cairo so far are small and that ‘there isn’t even a whole body part, like an arm or a head.’
The official added: ‘The logical explanation is that it was an explosion.’
Argh. Wat een gepruts.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 15:01 schreef Tourniquet het volgende:
Je verwacht het niet: http://nos.nl/artikel/210(...)losie-vliegtuig.html
Idd, dat is al de 5e keer ofzo?quote:
Wie/wat zoekt eigenlijk naar die black boxes? Ook alleen Egypte?quote:Op dinsdag 24 mei 2016 15:32 schreef nanuk het volgende:
Niet snappen dat het hoofd forensische dienst die politieke verantwoording af moet leggen er meer verstand van heeft dan de forensisch expert.
De geloofwaardigheid is langzamerhand nul. Hopelijk gaan andere betrokken landen eisen dat die zwarte dozen door een neutrale partij worden onderzocht. Als ze boven water komen tenminste, zowel letterlijk als figuurlijk.
De missie wordt meestal geregisseerd door het land met de grootste betrokkenheid. In dit geval betreft het een Egyptisch bedrijf en ook nog eens de meeste slachtoffers zijn Egyptisch. Dat E hier het voortouw heeft is dus wel terecht. Maar als ze er een zootje van maken dan kunnen andere betrokken landen (Frankrijk) natuurlijk wel hun mond open trekken. Als ze dat willen...quote:Op dinsdag 24 mei 2016 16:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wie/wat zoekt eigenlijk naar die black boxes? Ook alleen Egypte?
Ja, dat het onderzoek in eerste instantie in hun handen ligt begrijp ik. Maar Egypte heeft zaken wel vaker uit handen gegeven, omdat ze zelf de ervaring/kennis/middelen niet hadden.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 17:47 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De missie wordt meestal geregisseerd door het land met de grootste betrokkenheid. In dit geval betreft het een Egyptisch bedrijf en ook nog eens de meeste slachtoffers zijn Egyptisch. Dat E hier het voortouw heeft is dus wel terecht. Maar als ze er een zootje van maken dan kunnen andere betrokken landen (Frankrijk) natuurlijk wel hun mond open trekken. Als ze dat willen...
quote:Op dinsdag 24 mei 2016 18:15 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, dat het onderzoek in eerste instantie in hun handen ligt begrijp ik. Maar Egypte heeft zaken wel vaker uit handen gegeven, omdat ze zelf de ervaring/kennis/middelen niet hadden.
Dus ik dacht, het zou zomaar kunnen dat Egypte niet de juiste materialen heeft om naar het vliegtuig te zoeken en/of eventueel de black boxes omhoog te halen.
Dat is iets anders dan zelf alles uitvoeren.quote:Op dinsdag 24 mei 2016 17:47 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De missie wordt meestal geregisseerd door het land met de grootste betrokkenheid.
[.]
Dat E hier het voortouw heeft is dus wel terecht.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat er dingen tijdens de vlucht dingen stuk gaan.quote:Op woensdag 25 mei 2016 17:52 schreef frietenstamp het volgende:
Wie/wat is de bron van de staatskrant? Het lijkt mij wat voorbarig om een technisch mankement als oorzaak van de meldingen op het raam uit te sluiten. Die piloot tekent natuurlijk niet af voor bijvoorbeeld de conditie van bedrading waar hij niet eens bij kan komen.
Heel vreemd idd.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:52 schreef Molo het volgende:
Je hoort ook nu al niets meer op nieuws erover, of ik moet het echt gemist hebben
Yup, lijkt wel of alles onder de radar zit.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:52 schreef Molo het volgende:
Je hoort ook nu al niets meer op nieuws erover, of ik moet het echt gemist hebben
Laatste nieuws was dat niemand een eventuele aanslag had geclaimd, verder volgens mij geen vooruitgang.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:52 schreef Molo het volgende:
Je hoort ook nu al niets meer op nieuws erover, of ik moet het echt gemist hebben
Zomaar een ideetje: stel nu eens dat de daders zijn geliquideerd voordat ze de kans kregen om iets te claimenquote:Op zondag 29 mei 2016 22:38 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Laatste nieuws was dat niemand een eventuele aanslag had geclaimd, verder volgens mij geen vooruitgang.
Ik denk dat daar simpelweg niet genoeg GPS ruimte voor is. Nog niet, in ieder geval.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:47 schreef nixxx het volgende:
Ben het met je eens hoor. Een satelliet telefoon die elke 5 minuten een sms met vluchtnummer en gps coördinaten stuurt moet toch niet zo moeilijk zijn.
Dan moet er wel een satelliet in de buurt zijn.quote:Op maandag 30 mei 2016 12:47 schreef nixxx het volgende:
Ben het met je eens hoor. Een satelliet telefoon die elke 5 minuten een sms met vluchtnummer en gps coördinaten stuurt moet toch niet zo moeilijk zijn.
Wat bedoel je met GPS ruimte?quote:Op maandag 30 mei 2016 12:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat daar simpelweg niet genoeg GPS ruimte voor is. Nog niet, in ieder geval.
Dan moeten er nog wel genoeg GPS satellieten voorhanden zijn, de data zelf moet ook weer terug naar het vasteland, en midden op zee is er geen 3 of 4gquote:Op maandag 30 mei 2016 13:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat bedoel je met GPS ruimte?
GPS zendt alleen maar informatie uit, die door een locatiebepaler worden opgevangen en die daarmee zijn locatie berekend.
Met GPS kan je geen data verzenden. Het doet alleen locatiepeiling, jij verstuurt niets via een GPS satelliet. Wellicht bedoel je voldoende bandbreedte bij communicatiesatellieten? Nou... dat kan met gemak. Gaat maar om een paar bytes aan info namelijk.quote:Op maandag 30 mei 2016 13:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan moeten er nog wel genoeg GPS satellieten voorhanden zijn, de data zelf moet ook weer terug naar het vasteland, en midden op zee is er geen 3 of 4g
Locatiebepaling is een ding, maar daar heb je geen zak aan als het niet aankomt daar waar het moet zijn. Het huidige ''ping'' systeem is daar een voorbeeld van.
quote:Possible underwater signal detected
A French naval vessel has detected an underwater signal that could have originated from the flight data recorder of crashed EgyptAir Flight 804, according to a statement from the investigative committee.
Specialized locator equipment on board the French vessel La Place has detected a signal from the seabed in the search area in the Mediterranean, the Egyptian investigative committee said in a statement.
The signal is “assumed to be from one of the data recorders.”
La Place is part of the team of vessels involved in intensive search operations to find the missing data recorders from the A320 aircraft.
Flight 804 crashed in the Mediterranean during a flight from Paris to Cairo early on May 19.
Authorities hope to recover the data recorders, so they can then be retrieved by the specialized vessel managed by the Deep Ocean Search company, scheduled to join the search team within a week, the investigative committee said.
twitter:SkyNewsBreak twitterde op woensdag 01-06-2016 om 14:49:04Update - French investigators confirm a flight recorder from #EgyptAir flight #MS804 has been found reageer retweet
http://www.telegraph.co.u(...)-make-several-emerg/quote:EgyptAir MS804 crash: Plane 'had been forced to make several emergency landings' before disaster
The doomed EgyptAir plane that plunged into the Mediterranean last month with the loss of 66 lives was forced three times to turn around after taking off and return to three different airports in the 24 hours preceding the crash, reports say.
The Airbus A320’s warning systems signalled anomalies on board three times during the plane’s six rotations - between Asmara in Eritrea, Cairo, and Tunis - in the 24 hours before it disappeared on its final flight, according to French media.
But each time when it returned to the airport it had just taken off from, it was quickly allowed to leave again after inspectors carried out a technical audit and found nothing amiss, the reports said.
EgyptAir’s chairman however denied the claims.
"For me it is not true," Safwat Musallam said on the sidelines of the International Air Transport Association (IATA) annual meeting in Dublin.
He said flight MS804 had not experienced any maintenance issues before departure and that the plane was "normal".
"We fully trust the aircraft and the pilot," said Mr Musallam.
The reports came a day after a French naval ship detected signals from one of the black box flight recorders from the missing EgyptAir plane that was en route from Paris to Cairo when it disappeared off radar screens and crashed in the early hours of May 19.
The discovery raises hopes that the data and cockpit voice recorders, known as black boxes, can soon be retrieved and will give insight into what caused the crash.
The search zone for the jet has now been narrowed to two kilometres (1.24 miles), an Egyptian source on the investigation committee said on Thursday.
But it will be at least a week before a specialist vessel carrying robots able to dive to 3,000 metres will arrive to help retrieve the devices in the crash area that lies around 180 miles north of the Egyptian port of Alexandria.
Nearly two weeks after the crash, the cause of the tragedy still has not been determined. Egypt's civil aviation minister, Sherif Fathi, has said he believes terrorism is a more likely explanation than equipment failure or some other catastrophic event.
But no hard evidence has emerged on the cause, and no militant group has claimed to have downed the jet.
Earlier, leaked flight data indicated a sensor had detected smoke in a lavatory and a fault in two of the plane's cockpit windows in the final moments of the flight.
quote:Egypte: wrak vlucht MS804 EgyptAir gevonden
Egypte zegt dat het onder water het wrak heeft gevonden van de AirbusA320 van EgyptAir die op 20 mei van de radar verdween. Het vliegtuig dat in de Middellandse Zee stortte was onderweg van Parijs naar Caïro.
Het onderzoeksteam dat de zoektocht naar het toestel coördineert zegt in een verklaring dat op verschillende locaties wrakstukken zijn gevonden. Daar zijn ook beelden van, volgens het team. Waar het wrak precies ligt, is nog niet bekend.
Aan boord van vlucht MS804 waren 56 passagiers en 10 bemanningsleden. De oorzaak van de crash is nog steeds onduidelijk. In eerste instantie waren er berichten over een explosie aan boord, maar dat werd later tegengesproken.
http://www.nu.nl/buitenla(...)yptair-gevonden.htmlquote:'Voicerecorder gecrasht toestel EgyptAir gevonden'
Reddingsdiensten hebben donderdag een van de zwarte dozen gelokaliseerd van het toestel van EgyptAir dat in mei in de Middellandse Zee is neergestort. Het zou gaan om de voicerecorder.
Daarbij zouden geluidsopnamen van de cockpit zijn gevonden, meldt persbureau AP. Die kunnen mogelijk duidelijkheid geven over de oorzaak van de ramp.
Een Egyptisch onderzoeksteam meldt dat het gevonden deel aanvankelijk was beschadigd, maar dat specialisten erin geslaagd zijn om de opnamen te herstellen.
Begin juni ontdekten Franse onderzoekers al de vermoedelijke locatie van de zwarte dozen van het toestel. Maar de twee onderdelen, de recorder met vluchtgegevens en de andere recorder met gesprekken vanuit de cockpit, werden destijds nog niet van de bodem gehaald.
Woensdag werd duidelijk dat een onderzoeksteam op de bodem van de Middellandse nieuwe wrakstukken had gevonden.
Het passagiersvliegtuig van EgyptAir verdween op 19 mei van de radar. De Airbus A320 met vluchtnummer MS804 was op weg van Parijs naar Caïro en had 66 mensen aan boord.
Wrakstukken
De eerste wrakstukken van het neergestorte toestel werden vrij snel na de crash gevonden. Ook werden lichaamsdelen van slachtoffers aangetroffen. In de periode daarna werden er meerdere kleine onderdelen gevonden.
De exacte oorzaak van de vliegramp is nog onbekend. Uit vluchtgegevens is wel gebleken dat vlak voor het neerstorten van het vliegtuig het rookalarm is afgegaan. Er zou rook en hitte zijn gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit.
Dat ze dat zouden zeggen zodra de black boxes bovenwater zouden zijn had ik al verwacht.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:26 schreef Burdie het volgende:
EgyptAir flight MS804: repairs needed to 'extensively damaged' black boxes
[ afbeelding ]
https://www.theguardian.c(...)is?CMP=twt_b-gdnnews
Wie had dat gedacht.quote:Op donderdag 23 juni 2016 22:28 schreef Burdie het volgende:
Egypte kan de zwarte dozen niet uitlezen ivm beschadigingen, en gaat ze ter reparatie naar Frankrijk sturen (hè hè).
http://www.bbc.com/news/w(...)inkname=news_central
Dit 'nieuws' was diezelfde dag al ontkracht, er is geen sprake geweest van noodlandingen.quote:Op woensdag 8 juni 2016 13:56 schreef Burdie het volgende:
[..]
http://www.telegraph.co.u(...)-make-several-emerg/
Niet geheel onbelangrijke informatie, lijkt me.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4821120,00.htmlquote:Paris prosecutor says opens manslaughter probe into crashed EgyptAir jet
Reuters|Published: 27.06.16 , 19:11
PARIS - The Paris prosecutor's office said on Monday it was opening a manslaughter investigation into the crashed EgyptAir flight MS804 which plunged into the Mediterranean sea last month.
"The Paris prosecutor has opened today a full investigation into involuntary homicide," the prosecutor's office told Reuters in an SMS text message, referring to the Airbus A320 that went down in the eastern Mediterranean.
Asked if the prosecutor was looking into terrorism at this stage, an official said: "No".
The cause of the crash remains unknown. On Monday, damaged memory chips from the black boxes of the jet were flown to France for repairs, a source on the investigation committee said.
Wordt hier gesuggereerd dat Mohamed en Mohamed mogelijk fouten hebben gemaakt?quote:PARIS - The Paris prosecutor's office said on Monday it was opening a manslaughter investigation into the crashed EgyptAir flight MS804 which plunged into the Mediterranean sea last month.
The Paris prosecutor has opened today a full investigation into involuntary homicide," the prosecutor's office told Reuters in an SMS text message, referring to the Airbus A320 that went down in the eastern Mediterranean.
Asked if the prosecutor was looking into terrorism at this stage, an official said: "No".
The cause of the crash remains unknown. On Monday, damaged memory chips from the black boxes of the jet were flown to France for repairs, a source on the investigation committee said."
Volgens mij wil dit zeggen dat ze vermoeden dat de piloten (of tenminste een daarvan) het vliegtuig opzettelijk heeft doen crashen.quote:Op maandag 27 juni 2016 23:22 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Wordt hier gesuggereerd dat Mohamed en Mohamed mogelijk fouten hebben gemaakt?
http://nos.nl/artikel/211(...)ig-van-egyptair.htmlquote:Rook, roet en hitte in rampvliegtuig van EgyptAir
Onderzoekers zijn erin geslaagd om gegevens uit te lezen van het vliegtuig van EgyptAir dat vorige maand in de Middellandse Zee stortte. Volgens de Egyptische onderzoekscommissie die zich bezighoudt met de ramp lijkt het erop dat een van de twee zwarte dozen de hele vlucht heeft vastgelegd.
Op wrakstukken die zijn teruggevonden van het voorste gedeelte van het passagiersvliegtuig zijn roet en sporen van oververhitting gevonden. Ook zijn er aanwijzingen dat in de toiletten en elektronicakasten achter de cockpit rook heeft gehangen.
De commissie waagt zich nog niet aan een theorie over de oorzaak van de crash. Eerder werd gespeculeerd over een terroristische aanslag en een explosie aan boord, maar dat werd later tegengesproken.
Tweede doos
Een tweede zwarte doos is nog in Frankrijk en wordt daar gerepareerd. De beide zwarte dozen werden bijna twee weken geleden gevonden, nadat het toestel eind mei in zee was gestort tijdens een vlucht van Parijs naar Caïro. Er werd een tijdlang naar het vliegtuig gezocht.
Aan boord waren 66 mensen. De piloten maakten geen melding van problemen voor het vliegtuig van de radar verdween.
"Een tweede doos is nòg in Frankrijk"?quote:Op woensdag 29 juni 2016 23:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/211(...)ig-van-egyptair.html
De blackboxes zijn naar Frankrijk gestuurd ter reparatie, daarna worden ze gerepareerd en al weer naar Egypte gestuurd voor analyse.quote:Op woensdag 29 juni 2016 23:29 schreef Physsic het volgende:
[..]
"Een tweede doos is nòg in Frankrijk"?
Wordt de data in Frankrijk uitgelezen en daarna alles direct weer teruggestuurd naar Egypte?
Zeer waarschijnlijk heeft Frankrijk de data met specialistische apparatuur uitgelezen en de ruwe data en boxen aan Egypte aangeleverd.quote:Op donderdag 30 juni 2016 07:53 schreef Burdie het volgende:
[..]
De blackboxes zijn naar Frankrijk gestuurd ter reparatie, daarna worden ze gerepareerd en al weer naar Egypte gestuurd voor analyse.
Ik verwacht dat Frankrijk bij het repareren ook wel de boxen uitleest en een kopietje van de info bewaart, maar afgesproken is dat Egypte het uitlezen en analyseren doet.
quote:Mogelijk wordt zo meer duidelijk over de oorzaak van de vliegramp die aan 66 mensen het leven kostte.
Ondanks het feit dat de zwarte dozen zwaar gehavend werden teruggevonden, lijken de opnames van de voicerecorder gered. ,,Geen van de geheugenkaarten raakte beschadigd", verklaarde de onderzoekers die in Frankrijk zijn voor het onderzoek naar de zwarte dozen. De onderzoekers willen de recorder meenemen naar Caïro om hem daar verder te bestuderen.
Rook
De vlucht van Parijs naar Caïro crashte op 19 mei in zee. De piloten deden geen noodoproep en de crash werd ook niet opgeëist door eventuele aanslagplegers.
De vlucht datarecorder die eerder werd uitgelezen toonde aan dat er rook in het toestel was, valk voor het neerstortte. Onderzoekers hebben ook melding gemaakt van hitteschade op delen van het vliegtuig die uit de Middellandse Zee gevist werden.
Het grootste gedeelte van het toestel bevindt zich overigens nog in zee, op zo'n 3 kilometer diepte. Duikers zoeken nog steeds naar lichamen.
http://www.bbc.com/news/w(...)d=socialflow_twitterquote:EgyptAir crash: Flight MS804 bodies are recovered
A search vessel looking for the remains of victims of the EgyptAir plane that crashed into the Mediterranean in May has recovered all of the mapped bodies from the sea floor, investigators say.
The Mauritian-based ship John Lethbridge is now sailing to Alexandria in Egypt.
It will later return to the crash site to look for more bodies.
The flight from Paris to Cairo crashed on 19 May, killing all 66 on board. The cause of the crash remains unknown.
A statement by the Egyptian Aircraft Accident Investigation Committee said that the search vessel John Lethbridge "retrieved all the human remains that were mapped at the crash location".
The vessel will return to the crash location after delivering the remains in Alexandria "to conduct a new thorough scan of the seabed and to search for any [more] human remains", the committee said.
It said Egyptian and French forensic doctors on board the vessel oversaw the body recovery process.
The remains are due to be examined by prosecutors and forensic specialists in Alexandria before going to Cairo for DNA analysis.
quote:Brand aan boord EgyptAir-toestel voor crash in zee
Vlak voor vlucht MS804 van EgyptAir in mei in de Middellandse Zee stortte, was er brand aan boord. Dat blijkt uit gesprekken tussen bemanningsleden die door de cockpitvoicerecorder zijn vastgelegd.
Dat melden bronnen binnen de onderzoekscommissie naar de crash. Vorige week werd al bekend dat er sporen zijn gevonden van roet, rook en oververhitting. Het is niet bekend wat de brand heeft veroorzaakt.
De cockpitvoicerecorder van de Airbus A320 werd drie weken geleden gevonden. Een onderzoekscommissie in Egypte onderzoekt de data. Uit de gesprekken van de bemanning blijkt dat er brand aan boord van het vliegtuig was en dat gepoogd werd om die te blussen.
Aan boord van het toestel dat op 19 mei op weg was van Parijs naar Caïro waren 66 mensen. In eerste instantie waren er berichten over een explosie aan boord, maar dat werd later tegengesproken. De oorzaak van de crash is dan ook nog steeds onduidelijk. De onderzoekscommissie houdt alle mogelijkheden open.
Wat is daarquote:Op maandag 11 juli 2016 23:13 schreef Burdie het volgende:
Er zijn stukken vliegtuig gevonden in Israël.
http://www.dailynewsegypt(...)each-israeli-shores/
quote:Professor Robert Jones, department chairperson of aviation and transportation studies at Lewis University, said that debris can travel thousands of miles.
“This is of course dependent on the type or size of debris. Large fuselage pieces can float on currents. Thousands of other components that are buoyant can also travel long distances, depending on current tides and hydrology of the water,” Jones told Daily News Egypt.
“Larger, heavier items like landing gear, engines, and heavy structural components tend to sink and are often difficult to detect. This can be complicated given the water depth, temperature, and prevailing sea bed topography, ie corals, silt, sand, and rock beds,” he added.
Had ik niet verwacht zo'n eind verderopquote:Op dinsdag 12 juli 2016 00:14 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Wat is daaraan?
Uitleg staat in het artikel:
[..]
Tis al bijna twee maanden . Met 1 km per uur zit je dan al ver over de duizend km. Geen idee trouwens hoeveel stroming er is in de Middellandse zee.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 07:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
Had ik niet verwacht zo'n eind verderop.
't Wrak ligt op 3000m diepte, ik had eigenlijk gewoon gracht dat het daar zou blijven liggen. In elk geval hebben ze (daar?) wel lichamen geborgen.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 08:26 schreef nanuk het volgende:
[..]
Tis al bijna twee maanden . Met 1 km per uur zit je dan al ver over de duizend km. Geen idee trouwens hoeveel stroming er is in de Middellandse zee.
De zwaardere delen zinken onmiddellijk naar de bodem, het lichte spul blijft drijven en zal voornamelijk door de wind bewogen worden. Verder zijn er veel delen die min of meer de zelfde soortelijke massa als water hebben. Die blijven dan min of meer zweven, vaak vlak onder de waterspiegel maar het kan ook op bepaalde diepte waar de zoutconcentratie hoger wordt en dus zwaarder water is. Op die manier kunnen spullen heel ver komen. Over stroming in de Middellandse zee kan ik niet veel vinden. Wel over zoutconcentratie.quote:Op dinsdag 12 juli 2016 10:00 schreef Burdie het volgende:
[..]
't Wrak ligt op 3000m diepte, ik had eigenlijk gewoon gracht dat het daar zou blijven liggen. In elk geval hebben ze (daar?) wel lichamen geborgen.
http://nieuws.vtm.be/buit(...)ht-ontploft-na-brandquote:23/07/2016 - 09:13
Het toestel van EgyptAir dat op 19 mei tijdens een vlucht van Parijs naar Caïro is verdwenen, is wellicht in volle vlucht ontploft na een brand in of nabij de cockpit. Dat schrijft de New York Times. Bij de ramp met vlucht MS804 kwamen alle 66 inzittenden om het leven.
Of de brand veroorzaakt werd door een mechanisch probleem of dat er kwaad opzet in het spel was, is vooralsnog niet duidelijk. Eerder was gebleken dat op de cockpitvoicerecorder van het toestel het woord "brand" te horen viel. Onderzoekers hadden ook in juni al - bij de analyse van een van de twee zwarte dozen - meldingen opgetekend over rook aan boord van het toestel.
De technische verantwoordelijken met wie de New York Times kon spreken zijn er op basis van de analyse van de zwarte dozen en een analyse van de brokstukken van overtuigd dat het toestel in volle vlucht is ontploft na een brand. Ook een eerdere theorie, dat een piloot het vliegtuig moedwillig heeft doen crashen, kan hiermee worden uitgesloten.
Bij de ramp kwamen alle 66 inzittenden om het leven, onder wie 40 Egyptenaren en 15 Fransen.
quote:TNT traces found in EgyptAir MS804 debris – report
French investigators reportedly found traces of TNT in debris from the EgyptAir Airbus A320 that crashed over the Mediterranean in May. Though the origin of the traces is unclear, it adds to speculation that the crash was an inside job.
Investigators from France’s Criminal Research Institute of the National Gendarmerie (IRCGN) discovered traces of the explosive last week when visiting Cairo, Le Figaro reported on Friday.
Egyptian authorities reportedly did not allow French investigators to examine the debris more thoroughly, and the origin of the TNT traces still remains unclear, a source close to the investigation told the newspaper.
To confirm the finding, the Egyptians want to draft a joint report with the French, but France’s investigators are unwilling to do so unless adequate access to the debris is granted, Le Figaro’s report said.
EgyptAir Flight 804 took off at Paris Charles de Gaulle airport on May 19 and crashed over the Mediterranean en route to Cairo.
No mayday call was received by air traffic controllers or nearby radio stations, though the aircraft systems detected smoke in one of the A320’s front lavatories and in the avionics bay.
Flight recorder audio data also mentions a fire on board the aircraft, the investigation said in July. Later, the Greek military said, citing its own radar data, that the ill-fated plane took “sharp turns” shortly before disappearing from the screens.
There were 66 people on board, including 56 passengers and 10 crew members. No survivors have been found.
The French-Egyptian investigation is still ongoing, but preliminary statements made by aviation and security officials say that a terrorist attack is considered the likely cause.
Black box data points to fire on board EgyptAir MS804 flight before crash
Egyptian aviation authorities said in May that an inside job might have brought down the plane, ruling out technical failures.
Later that same month, it was revealed that the crashed Airbus A320 had been vandalized by ground personnel at Cairo Airport about two years ago, the New York Times reported, citing three EgyptAir security officials.
“We will bring this plane down” was scratched in Arabic on its underside. Egypt’s security services were quick to point out that the message was related to domestic political turmoil rather than to a literal threat from militant groups, such as the Muslim Brotherhood.
https://www.rt.com/news/359642-egyptair-ms804-tnt-traces/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |